Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından:
KIRSAL
KALKINMA YATIRIMLARININ DESTEKLENMESİ PROGRAMI
KAPSAMINDA
MAKİNE VE EKİPMAN ALIMLARININ
DESTEKLENMESİ
HAKKINDA TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO:
2014/10)
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Tebliğin amacı; tarımsal faaliyetler için geliştirilen yeni teknolojilerin
üreticiler tarafından kullanımını yaygınlaştırarak daha kaliteli ve pazar
isteklerine uygun üretim yapılmasını sağlamak, zor şartlarda ve bedenen
çalışan üreticilerimizin işlerini kolaylaştırmak ve üretim maliyetlerine
katkı vererek uluslararası düzeyde rekabet edilebilirliği sağlamak için
makine ve ekipman alımlarının desteklenmesine
ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Tebliğ, kırsal alanda ekonomik ve sosyal gelişmeye katkı sağlamak için
çiftçilerin makine ve ekipman alımlarını ve
yerinde montajını desteklemek amacıyla yapılması gereken usul ve esasları
kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Tebliğ, 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı Tarım
Kanunu ile 18/1/2011 tarihli ve 2011/1409 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile
yürürlüğe konulan Kırsal Kalkınma Destekleri Kapsamında Tarıma Dayalı
Yatırımlar ile Makine ve Ekipman Alımlarının Desteklenmesine İlişkin Karara
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1)
Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığını,
b) Başvuru: Tebliğ kapsamında makine ve ekipman alımı için yapılan müracaatı,
c) Elektronik ödeme tablosu: İl müdürlüğü tarafından
ödeme talep belgelerine göre veri tabanına girişleri yapılarak doğruluğu
onaylanan ödeme icmal listelerini,
ç) Genel Müdürlük: Tarım Reformu Genel Müdürlüğünü,
d) Hibe sözleşmesi: Proje sahipleri ile il müdürlüğü ve
valiliğin yetkilendirdiği ilçe müdürlükleri arasında imzalanan ve hibeden
yararlanma esasları ile tarafların yetki ve sorumluluklarını düzenleyen
sözleşmeyi,
e) İl müdürlüğü: Bakanlık il müdürlüklerini,
f) İl proje yürütme birimi: İl müdürlüğünde başvuru
aşamasında başvuru sahiplerine program hakkında bilgi veren, başvuruları
inceleyen ve hibe sözleşmesinin akdinden sonra başvuru kapsamındaki satın
alımları bu Tebliğ hükümleri doğrultusunda değerlendiren, kontrol eden,
ödeme icmallerini hazırlayıp onaylayan ve izleyen birimi,
g) Mal alımları: Makine, ekipman
ve malzeme alımlarını,
ğ) Program: Bu Tebliğ kapsamında yürütülecek olan Makine
ve Ekipman Alımlarının Desteklenmesi Programını,
h) Referans fiyatlar: 2013 yılında hibe ödemesi yapılan
makine ekipmanlar ve alt grupları için gerçekleşen
en düşük sistem referans fiyatlarının, makine tanımlama sistemine il
müdürlüğü tarafından girilmiş olan değerlerin Tebliğin yayımlandığı
tarihteki aya ait ortalama yıllık yurt içi ÜFE oranıyla çarpılmasıyla elde
edilen rakamsal değerleri,
ı) Uygulama sözleşmesi: Başvuru sahipleri ile program
kapsamında satın alınan mal, makine ve ekipman malzemeyi
sağlayan yükleniciler arasında yapılacak akdi,
i) Veri tabanı: Genel Müdürlük tarafından hazırlanan, il
müdürlüğü tarafından veri girişlerinin yapıldığı internet ortamında
oluşturulan elektronik sistemi,
j) Yatırımcı: Bu Tebliğ kapsamında makine ve ekipman almak için başvuruda bulunan ve hibe sözleşmesi
imzalayan gerçek ve tüzel kişileri,
k) Yüklenici: Program kapsamında hibe sözleşmesi
akdedilen başvuru sahipleri tarafından yapılacak satın alımlara mal
sağlayan kişi ve kuruluşları,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Uygulama
Birimleri
Genel
Müdürlük
MADDE 5 – (1) Genel
Müdürlük, Program ile ilgili olarak tebliğ ve uygulama rehberini hazırlar,
satın alma yöntemlerini belirler ve il müdürlüğü tarafından onaylanan ve
talep edilen ödemeleri tahakkuk işlemlerini takiben ödenmek üzere bankaya
gönderir.
(2) Genel Müdürlük, yıllık yatırım programı ve bütçe
teklifi hazırlıklarını, bu tekliflerin ilgili Bakanlığın birimlerine
iletilmesi ile bu tekliflerin kabulü için gerekli çalışmaları
gerçekleştirir.
(3) Genel Müdürlük, Program kapsamında yapılacak
çalışmaların idari, mali, çevresel ve teknik uygulamalarla uyumlu bir
şekilde yürütülmesine destek verir.
(4) Genel Müdürlük, Programın etkin bir şekilde
yürütülebilmesi için izleme, değerlendirme, istatistiki
çalışma ve gerektiğinde kontrol işlemlerini yapar.
(5) Genel Müdürlük, Programın yürütülmesinde görevli
personele yönelik eğitim programlarının hazırlanması ve düzenlenmesini
yürütür.
İl
müdürlüğü
MADDE 6 – (1) İl
müdürlüğü, Program kapsamındaki çalışmaları, Bakanlık adına 29 uncu maddede
belirtilen sorumlulukların idari, mali, çevresel ve teknik uygulamalarla
uyumlu bir şekilde yürütülmesini ve program kapsamında yapılacak tüm
çalışmaların il bazında sekretaryasını ve koordinasyonunu sağlar.
İl proje
yürütme birimi
MADDE 7 – (1) İl
proje yürütme birimi aşağıdaki görevleri yerine getirir:
a) Yatırımcıların başvuru hazırlama dönemlerinde kabul
edilebilir ve yeterli nitelikleri sağlayan başvurularının hazırlanması
konusunda yatırımcılara gerekli bilgi, doküman sağlayarak yol göstericilik
görevinde bulunur.
b) Başvuruların bu Tebliğ ve Uygulama Rehberinde yer
alan esaslara göre incelenerek değerlendirilmelerinin yapılmasını, hibe
sözleşmelerinin imzalanmasını, uygulamaların takibini sağlar. Gerçekleşen
alımlarla ilgili ödeme talebi işlemlerini inceler, onaylar ve Genel
Müdürlüğe gönderir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Yatırım
Konuları, Uygulama İlleri, Tamamlanma Süresi, Başvuracak Kişi,
Kuruluşlar
ve Başvuru Sahiplerinde Aranacak Özellikler
Programın
yatırım konuları
MADDE 8 – (1) Program
aşağıdaki kırk bir adet yatırım konularını kapsar:
a) Anıza doğrudan ekim makinesi,
b) Arıcılık makine ve ekipmanı,
c) Balıkçı gemilerinde soğuk depo,
ç) Balya makinesi,
d) Bahçe traktörü,
e) Biçerbağlar,
f) Biçerdöver ürün hasadında kullanılan verim ölçer
kiti,
g) Canlı balık nakil tankı,
ğ) Çayır biçme makinesi,
h) Çeltik fide dikim makinesi,
ı) Çiftlik gübresi dağıtma makinesi,
i) Dal parçalama makinesi,
j) Diskli tırmık,
k) Dip kazan,
l) El traktörü,
m) Fındık toplama makinesi,
n) Fındık, mısır, çeltik, ayçiçeği, kabak çekirdeği
kurutma makineleri,
o) File sisteminin kurulması,
ö) Güneş kolektörü,
p) Kimyevi gübre dağıtma makinesi,
r) Mibzer,
s) Mini yükleyici,
ş) Motorlu tırpan,
t) Pamuk toplama makinesi,
u) Pancar söküm makinesi,
ü) Patates söküm makinesi,
v) Pülverizatör,
y) Sap parçalama makinesi,
z) Sap toplamalı saman makinesi,
aa) Silaj
makinesi,
bb) Sıra
arası çapa makinesi,
cc) Su
ürünlerinde buzlama makinesi,
çç) Su
ürünleri için kuluçka dolabı,
dd) Süt sağım
ünitesi ve soğutma tankı,
ee) Süt
analiz cihazı,
ff) Tambur
filtre,
gg) Taş
toplama makinesi,
ğğ) Tarım
römorkları,
hh) Toprak
frezesi,
ıı) Yem
hazırlama makinesi,
ii) Zeytin
hasat makinesi.
Programın
uygulama illeri
MADDE 9 – (1)
Program, tüm illerde uygulanır.
Yatırımların
tamamlanma süresi
MADDE 10 – (1) Program
kapsamında, kabul edilen başvurular ile il müdürlüğü arasında hibe
sözleşmesinin imzalanmasından sonra, mal alımları en fazla kırk gün
içerisinde tamamlanır. Süresi içerisinde yatırımcılar tarafından usulüne
uygun olarak alımı gerçekleştirilen makine ve ekipmanların
montajı, test işlemlerinin bitirilmesi ve il proje yürütme birimince
tespiti en geç kırk beş gün içerisinde sonuçlandırılır. Bu süre süt sağım
ünitesi ve soğutma tankı için elli gündür.
Başvuracak
kişi ve kuruluşlar
MADDE 11 – (1) Bakanlık
tarafından oluşturulan güncel çiftçi kayıt sistemine ve Bakanlığın diğer
kayıt sistemlerine kayıtlı olmak şartıyla;
a) 8 inci maddede belirtilen her bir mal grubu için
gerçek ve tüzel kişiler,
b) 13/1/2011 tarihli ve 6102
sayılı Türk Ticaret Kanununda tanımlanan kollektif
şirket, limited şirket ve anonim şirket şeklinde
kurulmuş olan şirketler,
c) Tarımsal amaçlı kooperatifler, birlikler ve bunların
üst birlikleri,
programdan
yararlanmak üzere başvurur.
(2) Birinci fıkranın (b) ve (c) bentlerinde belirtilen
kuruluşlar, kuruluş tüzük ve sözleşmelerinde belirtilen çalışma konuları
ile ilgili yatırım konularında başvurabilir.
Başvuru
sahiplerinde aranacak özellikler
MADDE 12 – (1)
Başvuru sahibi gerçek ve tüzel kişiler 8 inci maddede belirtilen yatırım
konularından sadece birisi için başvuru yapabilir. Tarımsal amaçlı
kooperatifler, birlikler ve bunların üst birlikleri hariç olmak üzere daha
önceki etaplarda iki ve daha fazla hibe desteğinden yararlanan yatırımcılar
başvuru yapamazlar.
(2) Program kapsamında daha önce hibe desteğinden
yararlananlar, tarımsal amaçlı kooperatifler, birlikler ve bunların üst
birlikleri hariç olmak üzere bu Tebliğ kapsamında, aynı yatırım konusunda
başvuru yapamazlar.
(3) Başvuru tekliflerinde, proje sahipleri kendi
paylarına düşen ve hibeye esas mal alım tutarının % 50’si oranındaki katkı
payını kendi temin etmekle yükümlü ve sorumludurlar.
(4) Mal alım tutarının hibe desteği kısmı, kamu
kaynakları kullanılarak karşılandığı için gerçek ve tüzel kişiler
tarafından sağlanması gereken katkı payının finansmanında kamu kaynakları
kullanılamaz.
(5) İl özel idaresi, belediye gibi kamu kurum ve
kuruluşları, bunların vakıf, birlik benzeri teşekkülleri ile içinde
bulunduğu ortaklıkların başvuruları program kapsamında değerlendirilmez.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Hibe
Desteği Oranı ve Hibe Desteği Verilecek Proje Gider Esasları
Hibe
desteği oranı
MADDE 13 – (1)
Bakanlık tarafından belirlenen usul ve esaslara uygun olan ve kabul edilen
proje başvurularında, hibeye esas yatırım tutarının % 50’sine hibe yoluyla
destek verilir.
(2) Hibeye esas yatırım tutarı gerçek kişiler için mal
başına 50.000 TL ve tüzel kişiler için mal başına 100.000 TL’yi geçemez.
Ancak süt üretici birlikleri, damızlık sığır yetiştiricileri birlikleri,
koyun-keçi yetiştiricileri birlikleri, hayvancılık kooperatifleri üst
birlikleri ve tarımsal amaçlı kooperatifler 100.000 TL’lik yatırım tutarı
kadar birden fazla süt soğutma tankı alabilirler.
(3) Mal alım bedellerinin, bu maddedeki miktarları
aşması durumunda aşan kısım başvuru sahibi tarafından ayni katkı olarak
karşılanır.
(4) Başvuru bütçeleri KDV hariç hazırlanır.
Proje
kaynaklarından karşılanacak giderler
MADDE 14 – (1) 8 inci
maddede belirtilen makine ve ekipman giderleri
hibe desteği kapsamında değerlendirilir.
(2) Yatırımcılar tarafından bu Tebliğ kapsamında satın
alınacak tüm mal alımları yüklenicilerle yapılacak sözleşmeler kapsamında
sağlanır.
(3) Yatırımcılar tarafından satın alınacak tüm mal
alımlarının gerçekleşme bedelleri hibe sözleşmesinde belirtilen tutarı
aşamaz.
(4) Mal bedeli ile yerinde teslim ve montaj giderleri;
tek bir mal alım faturası şeklinde düzenlenmesi durumunda toplam tutara
hibe desteği, ayrı ayrı faturalandırılması
durumunda sadece mal bedeline hibe desteği verilir.
(5) Başvuru sahipleri ve ortakları tarafından sürekli
çalıştırılan veya düzenli ya da dönüşümlü olarak işe alınmış kişiler, kamu
çalışanları, kamu kurumları yüklenici olamaz.
(6) Başvurularda belirtilecek mal alım tutarı,
değerlendirme aşamasında referans fiyat listelerine dayandırılır ve ayrıntılı
olarak belirtilir. Hibe sözleşmesine bağlanan mal alım tutarları hibe
sözleşmesi süresince artırılamaz.
(7) Başvuru kapsamında satın alınması planlanan mal ile
ilgili teknik bilgiler şartname şeklinde düzenlenerek başvuru ekinde
sunulur.
Proje
kaynaklarından karşılanamayacak giderler
MADDE 15 – (1) Hibe
desteği verilmeyecek olan giderler şunlardır:
a) Her türlü borçlanma giderleri,
b) Faizler,
c) Başka bir kaynaktan finanse edilen taksitlenme hariç
harcama ve giderler,
ç) Kur farkı giderleri,
d) Makine ve ekipman kira
bedelleri,
e) Nakliye giderleri,
f) Bankacılık giderleri,
g) Denetim giderleri,
ğ) KDV ve ÖTV dahil iade alınan
veya alınacak tüm vergiler,
h) İkinci el/kullanılmış mal alım giderleri,
ı) Eğitim giderleri,
i) Üretim tarihi 2013 ve 2014 yılından önce olan makine
ve ekipmanlar.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Başvurular,
Değerlendirme ve Değerlendirme Nihai Kararı
Başvuru
zamanı
MADDE 16 – (1) Bu
Tebliğde belirtilen usul ve esaslara göre hazırlanan mal alım başvuruları,
bu Tebliğin yayımı tarihinden başlayarak elektronik ortamda veya şahsen 30
gün içerisinde il müdürlüğü veya yetkilendirilen ilçe müdürlüklerine teslim
edilir. Başvuru son günü, tatil gününe denk gelmesi halinde takip eden ilk
iş günü mesai bitimine kadar başvurular kabul edilir.
Başvuracaklara
sağlanacak bilgi
MADDE 17 – (1) Bu
Tebliğ kapsamında başvuracak kişi, kuruluş ve kurumlar, başvuru konusunda
il proje yürütme birimlerine müracaat ederek ihtiyaç duyulan bilgiyi
alabilirler.
(2) İl proje yürütme birimlerince verilecek bilgi,
başvuru hazırlanmasında karşılaşılacak sorulara cevap vermekle sınırlıdır.
Bu bilgi başvurunun kabul edilmesi konusunda bir taahhüt niteliği taşımaz.
(3) İl proje yürütme birimlerinin yatırımcılara başvuru
hazırlama sorumluluğu yoktur.
(4) Yatırımcılar, bu Tebliğde belirtilen esaslara uygun
olarak hazırlanacak Uygulama Rehberini, başvuru formlarını ve
bilgilendirici dokümanları il müdürlüğü veya Genel Müdürlük internet
sayfasından temin edebilirler.
(5) Bakanlık tarafından düzenlenecek il çalıştayı, bilgilendirme toplantıları ve internet
sayfası vasıtasıyla ilgililere bilgi aktarılır.
Başvuru
yerleri
MADDE 18 – (1)
Başvurular, yatırımın gerçekleşeceği ve Bakanlık kayıt sistemine dahil olduğu il müdürlüğü veya yetkilendirilen ilçe
müdürlüklerine elektronik ortamda veya şahsen yapılır.
Başvuru
şekli
MADDE 19 – (1)
Başvurular, 8 inci maddede belirtilen makine ve ekipman
alımlarını gerçekleştirmek amacıyla, uygulama rehberinde yer alan başvuru
formu ve eklerine uygun olarak hazırlanır.
(2) Başvurular, yatırımcılar tarafından dosya halinde
tek nüsha olarak elden il müdürlüğü veya yetkilendirilen ilçe
müdürlüklerine teslim edilir. Başvuru sahibine tarihli teslim alma belgesi
verilir.
Başvuruların
idari yönden incelenmesi
MADDE 20 – (1)
Başvurunun idari yönden incelenmesi il proje yürütme birimi tarafından
yapılır. Gerektiğinde il müdürlüğünce bu birimde konu ile ilgili teknik
personel görevlendirilir.
(2) İl müdürlüğü öncelikli olarak başvuru evraklarının
ve başvuru sahibinin 11 ve 12 nci maddelerde
belirtilen niteliklere sahip olup olmadığı yönünden inceler.
Başvuruların
değerlendirilmesi
MADDE 21 – (1)
Referans fiyatlar listesinde olmayan makine ve ekipmanların
fiyatlarını il proje yürütme birimi piyasa rayiçlerine göre belirler.
(2) Başvuruların teknik açıdan değerlendirilmesi ve incelemesinde,
başvuru sahibi tarafından belirtilmiş olan mal alımının kullanım amacı,
yatırım faaliyetine uygunluk, teknik özellikleri gibi çalışmalar yapılır.
(3) Uygun görülen başvurular, değerlendirme kriterlerine göre her makine için ayrı puanlama yapılarak
yatırımcı listeleri hazırlanır.
Değerlendirme
nihai kararı
MADDE 22 – (1)
Programa yönelik olarak her il için Genel Müdürlük tarafından tahsis edilen
bütçe miktarı kadar başvuruya hibe desteği sağlanır. İllere tahsis edilecek
hibe tutarı; Bakanlık ve Türkiye İstatistik Kurumunun belirlemiş olduğu
illerin tarım alanı, kırsal nüfus, tarımsal üretim değeri, işletme sayısı
ve kalan bütçe ödeneği çerçevesi dikkate alınarak belirlenir.
(2) Uygun görülen başvuruların hibe tutarı, illere
tahsis edilmiş ödenek tutarından fazla olması durumunda, hibe desteği
verilecek proje sayısının tespitinde; il müdürlüğü ve ilçelere gelen
başvuru sayıları, ilçenin daha önceki yıllarda hibe desteğinden yararlanma
oranları, ilçenin gelişmişlik kriterleri, ürün deseni ve üretim şekli gibi
kriterler dikkate alınarak ilçe bazlı makine ve ekipman
ödeneğinin dağıtımı yapılabilir. Bu durum uygulama rehberinde belirtilen
değerlendirme kriterlerine göre belirlenir ve bu
değerlendirme il müdürlüğünün onayı ile kesinleşir.
(3) İl proje yürütme birimi, ilin tarımsal ürün
potansiyeli ile makine ve ekipman kullanma
ihtiyacı doğrultusunda, belirleyeceği üç adet makine ve ekipman öncelikli
olmak üzere, hangi makine gruplarına hibe desteği vereceğine karar verir.
Hibe desteği verilecek gruplar içerisinde yatırımcıların sıralanması
başvuru değerlendirme kriterlerine göre yapılır.
(4) İl müdürlüğünün bir başvuruyu reddetme ya da hibe
vermeme kararı kesindir.
Değerlendirme
sonuçlarının açıklanması
MADDE 23 – (1) Son
başvuru tarihi mesai bitimine kadar teslim edilen belgeler, yirmi günde il
müdürlüğü tarafından değerlendirilir. Uygulama Rehberi kriterlerine
göre yapılan değerlendirme sonrası asıl ve yedek listeler, Uygulama
Rehberinde yer alan Tablo 2’ye uygun olarak; reddedilen yatırımcıların isim
listeleri ve red gerekçeleri yazılı şekilde il
müdürlüğünün onayına sunulur. Tüm listeler il/ilçe müdürlüğü ilan panoları
ve il/ilçe müdürlüğü internet sitelerinde on gün süre ile yayınlanır.
Listelerdeki yatırımcılara ayrıca yazılı tebligat yapılmaz.
(2) Makine ve ekipman almaya
hak kazanan asıl yatırımcılardan ayni katkıya itirazı olanlara on günlük
ilan süresince, azami teknik özellikleri aynı kalmak şartı ile ve
başvurudaki fiyattan veya altındaki fiyattan alınmak üzere marka ve model
değiştirme hakkı verilir. Değerlendirme kriterlerindeki
puanlamayı etkilememek kaydı ile hibe sözleşmesi imza tarihine kadar yeni
satın alacağı makine ve ekipmana ait proforma fatura ve makine ve ekipmana
ait teknik şartnameyi il müdürlüğüne teslim eder. Bu süreç içerisinde hibe
sözleşmesi imzalamayacak durumdaki yatırımcılardan yazılı beyan alınarak
yerine yedekten sıraya uygun yatırımcı çağrılır. Yedek listedeki
yatırımcıların da hibe sözleşme öncesine kadar marka ve model değiştirme
hakkı vardır.
(3) İlanın son günü, yeniden düzenlenip onaya sunulan il
müdürlüğü yatırım bütçesi kadar olan bütün yatırımcı listelerinin toplamı,
il/ilçe müdürlüğü internet sitesinde yayımlanır. Listedeki yatırımcılara
ayrıca yazılı tebligat yapılmaz.
ALTINCI
BÖLÜM
Hibe
Sözleşmesi, Uygulama ve Hibe Desteği Ödemesi
Hibe
sözleşmesi
MADDE 24 – (1)
Başvuruları kabul edilen yatırımcılar değerlendirme sonuçlarının il
müdürlüğü internet sitesinde, il/ilçe duyuru panolarında yayımlanma
süresinin son gününden itibaren, on gün içerisinde il müdürlüğü veya yetkilendirilmiş
ilçe müdürlükleri ile hibe sözleşmesi imzalamak zorundadır. Son günün tatil
gününe denk gelmesi halinde takip eden ilk iş günü mesai bitimine kadar
hibe sözleşmesi imzalanabilir. Hibe sözleşmesi, il müdürlüğü veya
yetkilendirilmiş ilçe müdürlükleri ile başvuruda bulunan yatırım sahipleri
arasında akdedilir. Hibe sözleşmesi içerik ve formatı Bakanlık tarafından
bu Tebliğ doğrultusunda yayınlanan Uygulama Rehberinde yer alır.
(2) Referans fiyat listeleri, yatırımcının alacağı
makine ve ekipmanın hibe sözleşmesi değerini
göstermekte olup hibeye esas yatırım tutarını ifade eder. Referans fiyat
listesinde olmayan veya metraj gerektiren makine ve ekipmanın
hibe sözleşme değerini belirlemekte il proje yürütme birimi yetkilidir.
(3) Hibe sözleşmesi, il müdürlüğü veya yetkilendirilmiş
ilçe müdürlükleri ve başvuru sahipleri arasında iki nüsha olarak akdedilir.
Hibe sözleşmesinin taraflarca imzalanmış bir sureti il müdürlüğü, bir
sureti de başvuru sahibi tarafından muhafaza edilir.
(4) Süresi içerisinde hibe sözleşmesi imzalamayan
yatırımcılar hibe desteğinden yararlandırılmazlar. Hibe sözleşmesinden
sonra makine ve ekipman değişikliği yapılmaz.
Hibenin
nihai tutarı
MADDE 25 – (1) Hibenin
azami miktarı hibe sözleşmesinde yazılır. Hibe sözleşmesinde yer alan azami
tutar üst limit niteliğindedir.
(2) Hibenin nihai tutarı, 13 üncü maddede belirtilen
tutar ve oranları aşamaz.
Makine ve ekipman alımlarında yükümlülüklerin yerine getirilmemesi
MADDE 26 – (1) Başvuru
sahibi, bu Tebliğ, Uygulama Rehberi ve hibe sözleşmesi koşullarına uygun
olarak hareket etmediği takdirde, il müdürlüğü hibe sözleşmesini fesheder.
(2) Haksız yere yapılan destekleme ödemeleri, ödeme
tarihinden itibaren 21/7/1953 tarihli ve 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde
belirtilen gecikme zammı oranları dikkate alınarak hesaplanan kanuni faizi
ile birlikte anılan Kanun hükümlerine göre il müdürlüğü tarafından,
borçlunun ikametgahının bulunduğu yer vergi dairesine bildirilmek
suretiyle, defterdarlıklar veya vergi dairesi başkanlıkları vasıtası ile
geri alınır. Haksız ödemenin yapılmasına neden olan yatırımcı ve
yükleniciler, geri alınacak tutarların tahsilinden sorumlu tutulurlar.
(3) Bu Tebliğle belirlenen destekleme ödemelerinden,
idari hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler hariç, haksız yere
yararlandığı tespit edilen yatırımcı ve yükleniciler il müdürlüğünün
internet sitesinde ilan edilerek beş yıl süreyle Bakanlığın hiçbir
destekleme programından yararlandırılmazlar.
(4) Hibe sözleşmesi imzalayıp mal alımından vazgeçen
yatırımcılar iki yıl süreyle makine ve ekipman
desteğinden faydalanamazlar.
Uygulamaların
izlenmesi
MADDE 27 – (1) Başvuru
sahipleri, hibe sözleşmesi akdinden sonra teklif ve kabul edilen mal
alımına yönelik satın alım işlemlerini hibe sözleşmesi hükümlerine uygun
olarak yapar.
(2) Başvuru uygulamalarının kontrolü ve izlenmesi il
proje yürütme birimi ve yetkilendirilen ilçe müdürlükleri tarafından
gerçekleştirilir.
(3) Proje uygulamaları Genel Müdürlük tarafından da
takip edilir.
Satın alma
usul ve esasları
MADDE 28 – (1) Proje
sahipleri, proje uygulamasında yapacakları her türlü mal alımını başvuruda
belirlediği ve ekinde verdiği teknik şartnameye uygun olarak yapar.
(2) Hibe sözleşmesi imzalandıktan sonra satın alma
aşamasında hibeye esas makine ve ekipmanın marka
ve modeli değiştirilemez.
(3) Referans fiyatlar listesinde bulunmayan veya metraj
gerektiren makine ve ekipmanlar için fiyat
tespitlerini il proje yürütme birimi bir rapora bağlayarak hazırlar. Fatura
bedeli referans fiyattan fazla olması durumunda, sadece referans fiyatın
%50’si üzerinden hibe desteği ödenir. Ancak makine ve ekipmanın
hibeye esas yatırım tutarı referans fiyatın altında olur ise malın satın
almada gerçekleşen fiyat üzerinden kesilen fatura bedelinin %50’sine hibe
desteği sağlanır.
(4) Yatırımcı makine ve ekipmanın
parasını ödedikten sonra faturasını düzenlettirir. Makinesini teslim aldığında
ise yüklenici firma ile mal teslim tutanağı düzenler.
Hibe
desteği ödeme talebi
MADDE 29 – (1) Başvuru
sahipleri, mal alımlarına ait fiili gerçekleşmelerden sonra ödeme
taleplerini, 4/1/1961 tarih ve 213 sayılı Vergi
Usul Kanunu ve ilgili diğer mevzuat hükümlerine uygun olarak düzenlenmiş
fatura ve malın teslim alındığına dair belgeyi bir asıl bir kopya olmak
üzere iki nüsha halinde il müdürlüğüne teslim eder. Genel Müdürlük ihtiyaç
duyulması halinde gerekli belgeleri ister.
(2) Mal alımı fatura tarihi, hibe sözleşmesinin
taraflarca imzalanmasını takip eden kırk gün içerisinde olmalıdır. Bu
süreyi aşması durumunda il müdürlüğünce hibe sözleşmesi feshedilir. Başvuru sahipleri kendilerine ait T.C. kimlik numarası veya
vergi numaralarını gerekli olacak diğer bilgileri ve ödenecek meblağı
gösteren listeyi de ödeme talepleri ile birlikte mal alım süresini takiben
beş gün içerisinde, son gününün tatil gününe denk gelmesi halinde takip
eden ilk iş günü mesai bitimine kadar il müdürlüğüne teslim eder.
(3) İl proje yürütme birimi, bu maddede belirtilen
belgeleri başvuru sahiplerinden aldıktan sonra makine ve ekipmanlar
için tespit tutanağını kırk beş gün içerisinde düzenler. Bu süre süt sağım
ünitesi ve soğutma tankı için elli gündür. Mücbir sebepler haricinde süre
uzatımı söz konusu değildir.
(4) Makine ekipman satın alma
ve tespit işlemleri tamamlanan ödeme icmallerinin ayda bir defa en geç o
ayın 15’ine kadar il müdürlüğündeki yetkili kişilerce, Genel Müdürlük
tarafından oluşturulan elektronik ödeme tablosuna girişleri yapılır. Onay
sorumluluğu il müdürlüğüne ait olan elektronik ödeme tablosu, Genel
Müdürlük tarafından banka ödeme formatına dönüştürülüp bankaya iletilir.
Uygulama Rehberinde yer alan Tablo 4’e ait olan ödeme icmalleri imzalı ve
mühürlü olarak il müdürlüğünde muhafaza edilir.
(5) İl müdürlüğü, Uygulama Rehberinde yer alan Tablo 5’i
sistem çıktısı olarak aldıktan sonra onaylı ve mühürlü olarak bir üst yazı
ile Genel Müdürlüğe bilgi olarak gönderir. Bahsedilen sistem çıktısı ile
sisteme kayıtlı veriler birbirine uyumlu olmalıdır. İl müdürlüğü ödeme
icmallerinin kontrol, onay ve ödeme işlemlerinden sonra yatırımcıların
banka bilgilerinde ve ödenecek rakamda hata tespit edilirse il proje
yürütme birimi karar alarak sistem üzerinde düzeltme işlemini yapar ve
bilgi olarak sistem çıktısını imzalı ve mühürlü olarak Genel Müdürlüğe
tablo halinde gönderir. Genel Müdürlük bu hata düzeltmelerini tek liste
halinde ödeme yapan ilgili bankaya yazı ile bildirir.
Uygulama
sorumluluğu
MADDE 30 – (1) Mal
alımlarının başvuru amaçlarına uygun olarak yapılmasından, uygulamaların bu
Tebliğ ve hibe sözleşmesinde belirtilen usul ve esaslara göre
gerçekleştirilip belgelendirilmesinden ve bu belgelerin muhafazasından
yatırımcılar sorumludur.
(2) Yatırımcılar tarafından gerçekleştirilecek
başvuruların amaçlarına uygun olarak yapılmasından, uygulamaların hibe
sözleşmesinde ve bu Tebliğde belirtilen usul ve esaslara göre
gerçekleştirilmesinin izlenmesinden, uygulamaya yönelik olarak düzenlenecek
tüm belgelerin onaylanmasından ve birer suretinin muhafazasından il
müdürlüğü sorumludur. İhtiyaç duyulduğunda Genel Müdürlük bu belgeleri
ister.
(3) Veri tabanına girilen her türlü bilgiden il
müdürlüğü sorumludur. İstatistik açısından yapılacak çalışmalarda, il
müdürlüğü istenilen bilgileri ivedilikle ve istenilen zamanda veri tabanına
girer.
(4) Yatırımcıların hibe sözleşmesi vasıtasıyla sağlanan
hibeyi kullanmak için il müdürlüğüne sunmuş oldukları belgelerin
doğruluğundan kendileri sorumludur.
Hibe
desteği ödemeleri
MADDE 31 – (1)
Ödemeler, serbest bırakılan bütçe ödenekleri çerçevesinde yapılır.
(2) Hibe ödemesi yatırımcı gerçek kişi ise T.C. kimlik numarası,
tüzel kişi ise vergi numarasına açılan T.C. Ziraat Bankasındaki hesabına
yapılır. Yatırımcı hibe tutarını üçüncü şahıslara devredemez ve temlik
edemez.
(3) Ödemeler, Türk Lirası olarak yapılır.
(4) Ödemeyle birlikte yatırımcılardan vergi dairelerinden
alınacak veya il müdürlüğü tarafından internet ortamından çıkartılacak
vadesi geçmiş vergi borcu olmadığına dair belge ile sadece tüzel kişi
yatırımcıların Sosyal Güvenlik Kurumuna vadesi geçmiş prim borcu olmadığına
dair belgenin ibraz edilmesi gereklidir.
Projeden
sağlanan malların mülkiyeti
MADDE 32 – (1) Başvuru
sahibi, hibe sözleşmesi kapsamında sağlanmış makine ve ekipmanların
mülkiyetini ve amacını yatırımının bitiminden iki yıl sonrasına kadar
değiştiremez.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Denetim
MADDE 33 – (1) Bu
Tebliğ kapsamında yapılan tüm işlemler Bakanlık Rehberlik ve Teftiş
Başkanlığı, İç Denetim Birimi Başkanlığı ve Tarım Reformu Genel Müdürlüğü
Kontrolörler Başkanlığı tarafından denetlenir. Bu denetimler sırasında
yapılan işlemlere ait talep edilen tüm bilgi ve belgeler il proje yürütme
birimi elemanlarınca sunulur.
(2) Program kapsamındaki kaynakların usulsüz
kullanılması durumunda ilgililer hakkında gerekli inceleme ve soruşturma
Bakanlıkça yapılır.
Programın
uygulanmasına ilişkin yayınlar
MADDE 34 – (1) Makine
ve ekipman alımlarının desteklenmesi programı
genel uygulama usul ve esaslarına açıklık getirmek, destek sağlamak amacı
ile Bakanlık tarafından Uygulama Rehberi, satın alma el kitabı ve
genelgeler yayımlanır. Bu yayınlar uygulamada dikkate alınır.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 35 – (1) 26/6/2013 tarihli ve 28689 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Kırsal Kalkınma Yatırımlarının Desteklenmesi Programı Kapsamında
Makine ve Ekipman Alımlarının Desteklenmesi Hakkında Tebliğ (Tebliğ
No:2013/27) yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 36 – (1) Bu
Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 37 – (1) Bu
Tebliğ hükümlerini Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı yürütür.
|