Bilim,
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından:
TEKNOLOJİK
ÜRÜN YATIRIM DESTEK PROGRAMI
HAKKINDA
YÖNETMELİK
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE
1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı ve kapsamı; ülke ekonomisinin uluslararası
düzeyde rekabet edebilir bir yapıya kavuşturulması için kamu kurum ve
kuruluşları ile kanunla kurulan vakıflar veya uluslararası fonlar tarafından
desteklenen sanayiye yönelik, ar-ge ve yenilik
projeleri sonucunda ortaya çıkan teknolojik ürünler veya özkaynaklar kullanılarak yapılan ar-ge
faaliyetleri sonucunda ortaya çıkan ve patenti alınan teknolojik ürünler
ile ilgili Türkiye’de yerleşik gerçek ve tüzel kişilerce gerçekleştirilecek
yatırımların desteklenmesine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik,
3/6/2011 tarihli ve 635 sayılı Bilim, Sanayi ve
Teknoloji Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin 8 inci maddesinin birinci fıkrasının (d) ve (f) bendlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve
kısaltmalar
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Aracı kurum: Faiz desteğini uygulayacak ve Türkiye’de
yerleşik bankaları,
b) Ar-ge
projesi: Amacı, kapsamı, genel ve teknik tanımı, süresi, bütçesi, özel
şartları, diğer kurum, kuruluş, gerçek ve tüzel kişilerce sağlanacak aynî
ve/veya nakdî destek tutarları, sonuçta doğacak fikri mülkiyet haklarının
paylaşım esasları tespit edilmiş ve ar-ge
faaliyetlerinin her safhasını belirleyecek mahiyette ve bilimsel esaslar
çerçevesinde hazırlanan projeyi,
c) Bakanlık: Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığını,
ç) Başvuru dokümanı: Başvuru sahibinin destekten
yararlanmak amacıyla Genel Müdürlüğe sunduğu ve/veya elektronik ortamda
başvurduğu, ekinde fizibilite raporu bulunan ve ortaya çıkan ihtiyaçlar
doğrultusunda Genel Müdürlükçe içeriği güncellenen formu,
d) Büyük işletme: Türkiye’de yerleşik KOBİ niteliği
taşımayan işletmeleri,
e) Değerlendirme komisyonu:
Desteklenecek yatırım projesini belirlemek, başvuruları ve desteklenen
yatırım projesinde yapılacak değişiklikleri değerlendirmek ve karara
bağlamak üzere Genel Müdür ya da görevlendireceği Daire Başkanı
başkanlığında; öğretim üyeleri arasından Bakanlıkça görevlendirilecek bir
üye, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) sektör temsilcilerinden veya
sanayi kuruluşlarından bir üye, ar-ge ve yenilik
proje yönetiminde veya yatırım konusunda uzman Bakanlık personelinden iki
üye olmak üzere beş asil ve aynı şekilde Bakanlık personelinden iki üye,
öğretim üyelerinden bir üye, TOBB sektör temsilcilerinden bir üye olmak
üzere dört yedek üyeden oluşan komisyonu,
f) Genel Müdürlük: Bilim ve Teknoloji Genel Müdürlüğünü,
g) Geri ödemesiz destek: Teknolojik ürün yatırım destek
programı kapsamında işletmelere geri tahsil edilmemek üzere sağlanan nakdi
desteği,
ğ) İşletme: Yasal statüsü ne olursa olsun bir veya
birden çok gerçek veya tüzel kişiye ait olup, bir ekonomik faaliyette
bulunan birimleri veya girişimleri,
h) KOBİ: 19/10/2005 tarihli ve
2005/9617 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Küçük ve Orta
Büyüklükteki İşletmelerin Tanımı, Nitelikleri ve Sınıflandırılması Hakkında
Yönetmelik kapsamındaki işletmeleri,
ı) Küçük işletme: KOBİ tanımında yer alan “mikro
işletme”yi de kapsayan işletmeleri,
i) Teknolojik ürün: Toplumsal ihtiyaçları karşılamak ve
yaşam standardını yükseltmek amacıyla nitelikli işgücü tarafından bilimsel
bilgi ve teknolojik araştırmalar kullanılarak ortaya çıkarılan, var olandan
belirgin bir şekilde farklılık gösteren, katma değeri ve rekabet
edebilirliği yüksek ürünü,
j) Teknolojik ürün yatırım destek programı: Sanayiye
yönelik ar-ge ve yenilik projeleri sonucunda
ortaya çıkan teknolojik ürüne yönelik yatırım projelerinin desteklendiği
programı,
k) Yatırım projesi: Amacı, kapsamı, hedefi, çıktıları,
süresi, bütçesi, diğer kaynakları ile uygulayıcıları belirli ve birbiriyle
ilişkili teknolojik ürünün üretimine yönelik faaliyetler bütününü,
l) Yatırımcı: Ar-ge ve yenilik
projeleri sonucunda ortaya çıkan teknolojik ürünün yatırımını
gerçekleştiren gerçek ve tüzel kişiyi,
m) Yenilik projesi: Bir
fikri, satılabilir, yeni ya da geliştirilmiş/iyileştirilmiş bir ürün veya
mal ve hizmet üretiminde kullanılan yeni ya da geliştirilmiş bir yöntem
haline dönüştürmeyi; renk ya da dekorasyondaki değişiklikler ve benzeri
bütünüyle estetik alana yönelik değişiklikler ile ürünün yapı, nitelik ya
da performansını teknik açıdan değiştirmeyen görünüm farklılıklarından
ibaret basit değişiklikler hariç teknolojik yenilik yapma ya da yaratma
süreci, bir dizi bilimsel, teknolojik/teknik, mali ve ticari etkinlikleri
kapsayan, başarı ölçütleri ve hedefleri tanımlanmış, belirli bir zaman
aralığında gerçekleştirilecek faaliyetler bütününü,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Destek
Unsurları, Destek Şartları, Başvuru Şekli ve Tarihi,
Başvurularda
Aranacak Belgeler
Destek
unsurları
MADDE 4 – (1)
Teknolojik Ürün Yatırım Destek Programı kapsamında desteklenen yatırımlar,
aşağıdaki geri ödemesiz destek unsurlarından yararlandırılır:
a) Makine ve teçhizat desteği: Yatırım konusu teknolojik
ürünün üretimine yönelik yatırım proje tutarını oluşturan harcamalar için sağlanacak
destekten oluşur.
b) Kredi faiz desteği: Yatırım konusu teknolojik ürünün
üretimine yönelik yatırım proje tutarını oluşturan harcamalar için alınacak
yatırım kredisine ait faiz desteğinden oluşur.
c) İşletme gideri desteği: Yatırım konusu teknolojik
ürünün üretim aşamasındaki işletme dönemine ait giderler için sağlanacak
destekten oluşur.
Destek
şartları
MADDE 5 – (1)
Yatırımcı, başarı ile tamamlanan her bir ar-ge ve
yenilik projesi sonucunda ortaya çıkan teknolojik ürünün yatırımı için
destek unsurlarından yalnızca bir defa yararlanabilir.
(2) Yatırım konusu teknolojik ürünün yurt içinde üretime
ilk defa konu olması halinde destek kapsamında değerlendirilir.
(3) Ar-ge süreçleri yurt
dışında gerçekleşmiş ve o ülkedeki kurum, kuruluş veya fonlar tarafından
desteklenmiş olan ar-ge ve yenilik projeleri
sonucunda ortaya çıkan veya özkaynaklar
kullanılarak yapılan ar-ge faaliyetleri sonucunda
ortaya çıkan ve patenti alınan teknolojik ürünün üretimine yönelik
yatırımı, Türkiye’de yapılması halinde destek kapsamında değerlendirilir.
Başvuru sahibi yatırımcının Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olma zorunluluğu
aranmaz ve yatırımcıdan istenecek belgeler bu Yönetmeliğin uygulamasına
ilişkin usul ve esaslarda belirtilir.
(4) 26/6/2001tarihli ve 4691
sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanunu kapsamında kurulan teknoloji
geliştirme bölgelerinde yer alan işletmelerin, bölgede başlatıp
sonuçlandırdıkları ar-ge ve yenilik projeleri
sonucunda ortaya çıkan teknolojik ürünün bölge içerisinde yatırımının
yönetici şirket tarafından oluşturulacak Teknolojik Ürün Değerlendirme
Komisyonunca uygun bulunması veya yatırıma konu ürünün teknolojik ürün
özelliği taşıdığına dair olumlu rapor verilmesi halinde işletmelerin gerek
bölge içerisinde gerekse bölge dışında yapacakları yatırımlar destek
kapsamında değerlendirilir.
(5) Ar-ge ve yenilik projesi
sahibi gerçek veya tüzel kişilik ile yatırımcı tüzel kişiliğin farklı
olması halinde yatırımcı ile ar-ge ve yenilik
projesi sahibi arasında ar-ge ve yenilik projesi
ile ilgili taraflara ilişkin hak tesisine dair noter tasdikli belge
istenir.
(6) Büyük veya orta büyüklükteki işletmelerce tüm
süreçleri yürütülen ve başarı ile tamamlanarak sonucunda teknolojik ürüne
dönüşen ar-ge ve yenilik projeleri ile ilgili
hakların daha küçük ölçekli işletmelere devredilmesi durumunda yatırım
konusu teknolojik ürün, büyük veya orta büyüklükteki işletmelere uygulanan
yatırım desteği kapsamında değerlendirilir.
(7) Bu Yönetmelik kapsamında, destek unsurlarına yönelik
uygulamanın nasıl olacağı, öncelikli teknoloji alanları, desteklemeye esas
alınacak kriterler ve diğer hususlar Bakanlıkça
hazırlanan uygulamaya ilişkin usul ve esaslarda belirtilir.
(8) Büyük işletmeler kredi faiz desteğinden
yararlanamaz.
Başvuru
şekli ve tarihi
MADDE 6 – (1) Bu
Yönetmelik kapsamında, teknolojik ürünle ilgili Türkiye’de yatırım yapmak
isteyen işletmeler başvurur. Gerçek kişilerin başvurudan önce şirket
kurarak tüzel kişilik kazanması şartı aranır.
(2) Bakanlık tarafından istenen belgeler işletmeyi
temsil ve ilzama yetkili kişi tarafından sağlanarak yazılı ve/veya
elektronik ortamda Genel Müdürlüğe başvuru yapılır.
(3) Yılda bir veya birden fazla dönemde başvuru kabul
edilebilir. Başvuru tarihleri Bakanlık internet sitesinden ilan edilir.
Başvurularda
aranacak belgeler
MADDE 7 – (1)
Yapılacak yatırımın proje tutarı büyüklüğüne göre başvuruda istenecek
belgeler bu Yönetmeliğin uygulanmasına ilişkin Bakanlıkça hazırlanan usul
ve esaslarda belirtilir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Ön
Değerlendirme ve Değerlendirme
Ön
değerlendirme
MADDE 8 – (1) Başvuruların
ön değerlendirmesi, belgelerin tamlığı ve doğruluğu yönünden Genel Müdürlük
tarafından yapılır.
(2) Başvuruda istenen belgelerde aranan bilgilerin
eksiksiz doldurulması esastır. Aksi durumda başvuru sahibinden 15 iş günü
içinde eksikliklerin tamamlanması istenir. Süresi içerisinde eksikliklerin
giderilmemesi halinde başvuru reddedilir ve durum yazı ile başvuru sahibine
bildirilir.
(3) Yönetmelik hükümlerine uygun başvurular
Değerlendirme Komisyonuna sunulur.
Değerlendirme
MADDE 9 – (1)
Eksiklik bulunmayan başvurular, Değerlendirme Komisyonu tarafından;
makroekonomik politikalar, arz/talep dengesi, sektörel
etkiler, katma değer yaratma potansiyeli ile mali ve teknik yönden
değerlendirilir.
(2) İşletmelerce yapılacak başvurularda desteklenmeye
esas alınacak işletme sınıfı; Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin
Tanımı, Nitelikleri ve Sınıflandırılması Hakkında Yönetmelik kapsamında
belirtilen işletme türleri dikkate alınarak belirlenir ve destek kapsamında
değerlendirilir.
(3) Yatırım projesini yerinde incelemek üzere Genel
Müdürlükten en az iki personel görevlendirilir.
(4) Genel Müdürlük gerekli gördüğünde ilgili kurum,
kurul ve kuruluşlardan görüş alabilir, komisyon üyelerini yerinde inceleme
yapmak üzere görevlendirebilir.
(5) Genel Müdürlük gerekli gördüğünde yatırım projesi
ile ilgili kurum, kuruluş ve tüzel kişilik veya gerçek kişilere yerinde
inceleme yaptırıp rapor hazırlatabilir.
(6) Raporlar, yatırım projesinde desteklenmesi gereken
yatırım kalemleri ile ilgili önerileri de ihtiva eder.
(7) Değerlendirmeye esas teşkil eden tüm raporlar
tamamlandıktan sonra Genel Müdürlükçe belirlenen gün ve saatte
değerlendirme toplantısı yapılır.
(8) Değerlendirme toplantılarına Genel Müdür ya da
görevlendireceği Daire Başkanı, başkan sıfatıyla katılır ve toplantıyı
yönetir.
(9) Değerlendirme Komisyonu beş üyenin katılımı ile
toplanır, asil üyenin toplantıya katılamadığı durumlarda yedek üye
toplantıya katılır.
(10) Komisyonda kararlar, en az üç üyenin aynı yöndeki
kararı ile belirlenir.
(11) Komisyon, yatırım projesinin desteklenmesine,
desteklenecek yatırım kalemlerinin belirlenmesine ve değişiklik taleplerine
ya da yatırım projesinin reddine karar verir.
(12) Başvurular, Değerlendirme Komisyonu tarafından en
geç 85 iş günü içerisinde değerlendirilip karara bağlanır. Bu süre, başvuru
dosyasında eksiklik bulunması halinde, bu eksikliklerin giderildiği tarih
itibarıyla başlar. Eksiksiz yapılan başvurularda, başvuru tarihi dikkate
alınır.
(13) Genel Müdürlükçe desteklenmesi uygun görülmeyen
başvurular ile desteklenecek başvurular, Değerlendirme Komisyonu tarafından
karara bağlandığı tarihten itibaren 10 iş günü içerisinde gerekçesi
belirtilerek başvuru sahibine yazılı olarak bildirilir.
(14) Beyan edilen bilgi ve belgelerin varlığı ile
muhteviyatı itibariyle doğruluğundan başvuru sahibi sorumlu olup, yatırımın
herhangi bir aşamasında aksinin tespiti halinde, ilgili destek kapsamından
çıkarılıp çıkarılmamasına Genel Müdürlük yetkilidir.
(15) Değerlendirme Komisyonu, desteklenecek yatırım
projelerinin değerlendirme aşamasında Bakanlık bütçesine bu amaçla tefrik
edilen bütçe ödeneğini dikkate alır.
(16) Değerlendirme Komisyon kararlarının ve işletme ile
imzalanan sözleşme ve eki iş ödeme planının birer örneği Genel Müdürlükçe,
yatırım projesinin ödenek ve harcama durumunun planlanabilmesini sağlamak
amacıyla sözleşmenin imzalandığı tarihten itibaren en geç 30 gün içinde
Maliye Bakanlığı, Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğüne gönderilir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Destek
Süresi, Makine ve Teçhizat Desteği, Kredi Faiz Desteği,
İşletme
Gideri Desteği
Destek
süresi
MADDE 10 – (1) Makine
ve teçhizat desteği veya kredi faiz desteği sağlanacak yatırım projeleri
için destek süresi, Bakanlık ile işletme arasında yapılan sözleşmenin imza
tarihinden başlayarak 36 aydır. Değişiklik talepleri olması ve Genel
Müdürlükçe uygun görülmesi halinde bir defaya mahsus 6 aya kadar ek süre
verilebilir.
Makine ve
teçhizat desteği
MADDE 11 – (1)
Yatırım konusu teknolojik ürünün üretimine yönelik yatırım proje tutarını
oluşturan harcamalara, işletmenin büyüklüğüne göre aşağıdaki tutarlarda
geri ödemesiz destek sağlanır:
a) Küçük işletmelere, yatırım proje tutarının en fazla
%40’ı kadar destek sağlanır. Bu destek tutarı 5.000.000 TL’yi geçemez.
b) Orta büyüklükteki işletmelere, yatırım proje
tutarının en fazla %30’u kadar destek sağlanır. Bu destek tutarı 4.000.000
TL’yi geçemez.
c) Büyük işletmelere, yatırım proje tutarının en fazla %
10’u kadar destek sağlanır. Bu destek tutarı 2.000.000 TL’yi geçemez.
(2) Yatırım projesine konu satın alınacak makine ve teçhizatın,
4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun
63 üncü maddesi kapsamında Bakanlıkça hazırlanan usul ve esaslara uygun
olarak alınmış yerli malı belgesi ile tefrik edilmesi durumunda, birinci
fıkrada belirtilen oranlara 10 puan daha ilave edilir.
(3) Destek ödemesi, sözleşmede belirtilen ödeme planı
çerçevesinde Türk Lirası cinsinden yapılır.
(4) Desteklenen işletmelere yapılacak ödemelerde; döviz
cinsinden yapılan harcamaların Türk Lirası karşılığı, harcamanın yapıldığı
tarihteki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası döviz satış kuru üzerinden
hesaplanır.
(5) Ödemeler, yurt içinde faaliyet gösteren kamu
bankalarından birinde desteklenen işletme adına açılmış bulunan ve hesap
bilgileri sözleşmede belirtilen banka hesap numarasına yapılır.
(6) Satın alınan yerli makine ve teçhizatın satış
faturalarının, ithal makine ve teçhizatın ise onaylı gümrük giriş
beyannameleri ile satış faturalarının ibraz edilmesi ve makine ve
teçhizatın montajının tamamlanmış olması şarttır.
Kredi faiz
desteği
MADDE 12 – (1)
Yatırım konusu teknolojik ürünün üretimine yönelik yatırım proje tutarının
en fazla 50.000.000 TL’ye kadarlık kısmı destek
kapsamında değerlendirilir.
(2) Makine ve teçhizat desteği unsurundan yararlanarak
yatırımını tamamlayan yatırımcı, destek süresi esas alınarak geri kalan
yatırım proje tutarı için kredi faiz desteği unsurundan kalan süre kadar
yararlandırılabilir.
(3) Teknolojik ürünün yatırımı için aracı kurumlardan
kullanılacak en az bir yıl vadeli yatırım kredileri, yatırım proje
tutarının 10.000.000 TL’ye kadar olan kısmı için ödenecek faizin, Bakanlık
tarafından her yıl ilan edilen puanın tamamı Bakanlıkça karşılanır.
(4) Yatırımcı, yatırım proje tutarının 10.000.000 TL’nin
üstündeki kısmı için ödenecek faizden, Bakanlık tarafından ilan edilen puanın
% 50’si kadar yararlanır.
(5) Her bir yatırım projesi için işletmelere sağlanacak
makine ve teçhizat destek tutarı, kredi faiz destek tutarı ile işletme
gideri desteği tutarlarının toplamı veya yatırım proje tutarının tamamı
için sağlanacak kredi faiz destek tutarı 10.000.000 TL’yi geçemez.
(6) Finansal kiralama şirketleri aracılığıyla yapılacak
yatırımlar için kredi faiz desteği uygulanmaz.
(7) Aracı kurumların uyguladıkları faiz oranları, kredi
faiz desteği puanının altına düştüğünde, aracı kurumun uyguladığı oran
dikkate alınır.
(8) Faiz desteği uygulamasına yönelik olarak aynı
yatırım projesi için birden fazla aracı kurum ile protokol yapılmaz.
(9) Kredi faiz desteği; kredi destek üst limiti, kredi
destek süresi, destek oranları, işbirliği yapılacak kurum/kuruluşlar ve
diğer hususlar, Bakanlık ile aracı kurumlar arasında yapılacak
protokollerle belirlenir ve uygulanır.
(10) Bakanlık ile aracı kurum arasında yapılacak olan
protokol kapsamında, işletmelerin kullanacakları kredinin anapara riski
tamamen aracı kuruma aittir. Aracı kurum, kredi başvurularını protokol
hükümleri ve bankacılık mevzuatı çerçevesinde değerlendirir. Bakanlık,
gerekli gördüğünde 30 gün önce protokol taraflarını bilgilendirmek kaydı
ile kredi faiz desteği uygulamasını durdurmaya yetkilidir.
(11) Kullanılan kredilerin faiz, kâr payı veya
anaparalarının yatırımcı tarafından itfa planlarında belirtilen sürelerde
geri ödenmemesi halinde, yapılmayan ilk ödeme, ilgili aracı kurum
tarafından en kısa sürede Bakanlığa bildirilir; Bakanlıkça faiz desteği
ödemeleri durdurulur. Yatırımcının kredi geri ödeme yükümlülüklerini yerine
getirdiğinin daha sonra ilgili aracı kurumca Bakanlığa bildirilmesi
halinde, bildirimi takip eden dönemler için faiz desteği ödemeleri
başlangıçta öngörülen ödeme tarihlerinde herhangi bir uzatmaya
gidilmeksizin tekrar başlatılır. Kredi geri ödemesine ait yükümlülüklerin
yeniden aksaması halinde faiz desteği ödemesine son verilir.
(12) Aracı kurum, kredi faiz desteğine esas olan
kredinin sözleşmede belirtilen amaçlar için kullandırılmasıyla yükümlüdür.
Kredinin amacı dışında kullanıldığının tespiti halinde, Bakanlıkça ödenen
faiz desteği tutarına ilgili aracı kurumun bu kapsamdaki krediye uyguladığı
faiz veya kâr payı oranı uygulanmak suretiyle aracı kurumca tespit edilecek
meblağın, 5 iş günü içerisinde bütçeye gelir yazılmak üzere aracı kurum
tarafından Bakanlık Merkez Saymanlık Müdürlüğü hesabına yatırılması
gerekir. Aksi takdirde söz konusu meblağlar Bakanlıkça; aracı kurumların
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası nezdindeki
karşılık hesabından virman yapılarak veya diğer hukuki yöntemler kullanılarak
geri alınır.
(13) Yatırımın herhangi bir nedenle iptal edilmesi
halinde yararlanılan kredi faiz desteği tutarı genel hükümler çerçevesinde
tahsil edilir.
İşletme
gideri desteği
MADDE 13 – (1)
İşletme gideri desteği kapsamında; yatırımını tamamlamış ve Genel Müdürlük
tarafından tamamlama belgesi verilen küçük işletmelere, belge tarihi esas
alınarak ilk faaliyet yılını tamamlamadan başvuru yapılması halinde,
aşağıdaki işletme dönemi harcama kalemleri için en fazla 1 yıl süresince
geri ödemesiz destek verilebilir.
(2) Yatırımını tamamlamış küçük işletmelere, aşağıdaki
gider kalemlerinden biri veya birkaçı esas alınarak;
a) Enerji giderleri: Üretim amaçlı yıllık kullanılan
enerji bedelinin en fazla % 75’i kadar,
b) Personel giderleri: Yıllık istihdam edilen personel
için o yıl uygulanan brüt asgari ücret tutarının en fazla % 75’i kadar,
c) Kira gideri: Yıllık kira giderinin en fazla % 75’i
kadar,
destek sağlanır.
(3) İşletme gideri desteğinden yararlanan işletmeler,
üretim konusu ile ilgili yurt içi ve/veya yurt dışındaki teknoloji, Ar-Ge ve yenilik projeleri bağlamındaki
kamu-üniversite-sanayi işbirliği çalışmalarını geliştirmek ve koordine
etmek amacıyla bir personel istihdam edebilirler. Bu personelin maaşının
brüt asgari ücret tutarı kadarlık kısmı, 31/12/2023 tarihine kadar Bakanlıkça desteklenir.
(4) Üçüncü fıkrada belirtilen amaç doğrultusunda
istihdam edilecek personelin;
a) En az yüksek lisans mezunu olması,
b) Yatırım konusu ile uyumlu sektör/sektörlerde en az 5
yıl çalışmış olması,
c) Üniversite-sanayi işbirliği, fikri ve sınai mülkiyet hakları, yatırım, devlet destekleri,
fayda maliyet analizi gibi konularda bilgi ve deneyime sahip olması,
gerekmektedir.
(5) İşletme gideri desteği sağlanacak yatırımcıya,
belirtilen her bir gider kalemi için fatura veya fatura yerine geçen
belgeleri beyan etmesinden sonra Bakanlık tarafından ödeme yapılır.
(6) İşletme gideri desteğinden yararlandırılacak küçük
işletmeler Değerlendirme Komisyonu tarafından belirlenir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Yatırım
Proje Tutarını Oluşturan Harcama Kalemleri, Desteklenmeyen
Harcamalar,
Yatırımın Desteklendiği Diğer Kaynaklar
Yatırım
proje tutarını oluşturan harcama kalemleri
MADDE 14 – (1) Yatırım
konusu teknolojik ürüne ait yatırım proje tutarı üzerinden verilecek geri
ödemesiz destekler için esas alınacak yatırım proje tutarı;
a) Yatırım projesi için hazırlanacak fizibilite raporu
gideri,
b) Ana makine ve teçhizat bedelleri,
c) Yardımcı makine ve teçhizat bedelleri,
ç) Makine, araç-gereç taşıma ve sigorta bedelleri,
d) Montaj giderleri,
toplamından oluşur.
Desteklenmeyen
harcamalar
MADDE 15 – (1)
Tamamlanmış yatırımlar ile başvuru tarihinden önce gerçekleştirilmiş
bulunan yatırım harcamaları destek kapsamında değerlendirilmez.
(2) İkinci el veya kullanılmış makine ve teçhizat içeren
yatırımlar destek kapsamında değerlendirilmez.
(3) Teknolojik ürüne yönelik yatırım projesinde, destek
kapsamında değerlendirilmeyecek harcama kalemleri;
a) Arsa bedeli,
b) Arazi düzenleme giderleri,
c) Bina-inşaat giderleri,
ç) Ulaştırma giderleri,
d) Taşıt araçları giderleri,
e) Yönetim, aydınlatma, havalandırma, ısıtma gibi genel
giderler,
f) Beklenmeyen giderler,
g) Kuruluş dönemi faiz giderleri,
ğ) İşletme dönemi faiz giderleri,
h) Amortismanlar,
ı) Bakım ve onarım giderleri,
i) İşletmeye alma giderleri,
j) Hammadde, ara malı ve işletme malzemeleri,
gibi
harcamaları kapsar.
Yatırımın
desteklendiği diğer kaynaklar
MADDE 16 – (1) Bu
Yönetmelik kapsamında destek sağlanan işletmeler; diğer mevzuat
hükümlerince sağlanan muafiyet, istisna ve indirim gibi diğer farklı destek
unsurlarından da yararlanabilirler.
(2) Teknolojik ürünün yatırımı için kamu kaynaklarından
sağlanan geri ödemesiz destekler başvuru dokümanında belirtilir. Söz konusu
kaynaklardan sağlanan geri ödemesiz destekler Bakanlığımızca verilecek geri
ödemesiz destek tutarından düşülür.
ALTINCI
BÖLÜM
Sözleşme,
Değişiklik Talepleri ve Mücbir Sebepler
Sözleşme
MADDE 17 – (1) Bu
Yönetmelik çerçevesinde desteklenmesi uygun görülen teknolojik ürünün
yatırımcısı ile Bakanlık arasında yapılan sözleşmede;
a) Sözleşmenin amacı ve kapsamı,
b) Sözleşmenin tarafları,
c) Taraflara ilişkin bilgileri,
ç) Bakanlık tarafından sağlanacak destek oranları ve
süresi,
d) Destek kapsamında yer alan harcama kalemleri,
e) Sağlanacak toplam destek tutarı,
f) Desteğin iptal edilmesi durumunda, yapılan desteğin
geri ödenmesine ilişkin hususlar,
g) Diğer idari ve mali konulardaki hükümler ile diğer
hususlar,
ğ) Sözleşme ekinde yapılacak yatırımlar ile ilgili iş planı,
taahhütname ve Genel Müdürlükçe istenecek diğer belgeler,
yer alır.
Değişiklik
talepleri ve mücbir sebepler
MADDE 18 – (1)
İşletme yetkilisi, sözleşmede yer alan hususlar ile yatırım kapsamının
daraltılması veya genişletilmesi, yatırım projesinde öngörülemeyen makine
ve teçhizat, işletmede istihdam edilecek personelde meydana gelebilecek
değişiklikler ve işletmenin tüzel kişiliğindeki değişiklikler gibi konular
ile ilgili talebini gerekçeli olarak Genel Müdürlüğe bildirir.
(2) Değişiklik talepleri, Değerlendirme Komisyonu
tarafından görüşülerek bildirim tarihinden itibaren 30 iş günü içinde
karara bağlanır.
(3) Genel Müdürlük tarafından yerinde yapılan inceleme
sonucunda öngörülen amaç ve çalışma programına uygun biçimde yürütülmediği
tespit edilen yatırımlarla ilgili nihai kararı değerlendirme komisyonu
verir. Yatırımın destek kapsamından çıkarılmasına karar verilmesi halinde,
Bakanlıkça yapılan ödemeler, 20 nci maddeye göre
geri alınır.
(4) Deprem, sel, kasırga, genel grev ve isyan gibi
sosyal olaylar, seferberlik, terör, savaş hali, yaygın ve bulaşıcı
hastalıklar, büyük ekonomik krizler gibi mücbir sebepler ile yatırım
konusundaki değişiklik talepleri, işletme temsilcisi tarafından Genel
Müdürlüğe yazı ile bildirimde bulunulur. Bu durumda yapılacak ödemeler
Genel Müdürlük tarafından ertelenebilir ya da iptal edilebilir.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Devir-Satış-İhraç
ve Kiralama, İdari Yaptırım, Yatırımı Sonuçlandırma
Devir,
satış, ihraç ve kiralama
MADDE
19 –
(1) Teknolojik ürün yatırım destek programından yararlanılarak alınan
makine ve teçhizat; Bakanlık desteğinin ödendiği tarihten itibaren 5 yıl
süre ile satılamaz, başka şahıs, kurum/kuruluşlara hiçbir şekilde kiralanamaz,
kullanım hakkı her ne ad ve suretle olursa olsun devredilemez, rehin
gösterilemez, ihtiyati tedbir, ihtiyati haciz, tedbiri haciz konulması
halinde durum 7 gün içinde tüm belgeleriyle birlikte Bakanlığa yazılı
olarak bildirilir.
İdari
yaptırım
MADDE
20 –
(1) Bu Yönetmelik ile uygulama usul ve esaslarında belirlenen hükümlere
aykırı davranan, sözleşmede belirtilen sorumluluklarını yerine getirmeyen,
sahte ve muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge düzenleyen veya kullanan,
yanlış ve yanıltıcı bilgi veren, icra veya iflas yoluyla yapılan işlemler
de dâhil teknolojik ürün yatırım destek programından yararlanarak temin
ettiği makine ve teçhizatı öngörülen sürelerden önce satan veya satılmasına
sebebiyet veren, öngörülen sürede yatırımları tamamlamayan, işletmelere
sağlanan destekler genel hükümlere göre yatırımcıdan takip ve tahsil
edilir.
Yatırımı
sonuçlandırma
MADDE 21 – (1)
Yatırımını tamamlayan işletme, içeriği Genel Müdürlükçe belirlenen sonuç
raporunu hazırlayarak Genel Müdürlüğe sunar.
(2) Sonuç Raporu doğrultusunda Genel Müdürlükten en az
iki personel yatırımı yerinde incelemek ve içeriği Genel Müdürlükçe
belirlenen yatırım tamamlama belgesini düzenlemek üzere görevlendirilir.
(3) Yatırım konusu teknolojik ürünün üretilmeye
başlandığı tarihten itibaren, işletmeler 5 yıl boyunca yıllık olarak,
yatırım desteği verilen ürünle ilgili satış bilgileri ve sağlanan
gelişmelerin yer aldığı, içeriği Genel Müdürlükçe belirlenen gelişme
raporunu Genel Müdürlüğe sunar.
SEKİZİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Ödemeler
MADDE 22 – (1)
Değerlendirme Komisyonu üyesi olarak veya izleme ve denetim için
görevlendirilecek yükseköğretim kurumu öğretim üyelerine, Türkiye Odalar ve
Borsalar Birliği sektör temsilcileri veya sanayi kurum ve kuruluş
personeline ikinci ve üçüncü fıkra kapsamında yapılacak ödemeler Bakanlık
bütçesinden karşılanır.
(2) Değerlendirme toplantılarında izleme ve denetimde
görev alacak yükseköğretim kurumu öğretim üyeleri, 2547 sayılı
Yükseköğretim Kanununun 38 inci maddesi çerçevesinde görevlendirilir.
(3) Toplantılarda görevlendirilen öğretim üyeleri ve
sanayi temsilcilerinin harcırahları 10/2/1954 tarihli
ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu hükümlerine göre ödenir.
(4) Bu Yönetmelik kapsamında destek unsurlarına yönelik
yapılacak ödemelerle ilgili hususlar Bakanlıkça hazırlanan uygulamaya
ilişkin usul ve esaslarda belirtilir.
İzleme ve
denetim yetkisi
MADDE 23 – (1)
Bakanlık gerekli görülen hallerde yatırım yerinde tespit yapmaya veya
yaptırmaya yetkilidir. Bakanlık yatırımın yerinde tespitine ilişkin izleme
ve denetimi, yükseköğretim kurumu öğretim üyeleri ile sanayi kurum ve
kuruluş personeline yaptırabilir.
(2) Bakanlık;
a) Uygulamaya ilişkin yöntemi belirlemeye, talimat
vermeye,
b) Makroekonomik politikalar ve gelişen şartları göz
önünde bulundurarak gerekli tedbirleri almaya ve bu yönde düzenlemeler
yapmaya,
c) Sözleşmede öngörülen şartlara uyulup uyulmadığını
denetlemeye ve denetim sonuçlarına göre gerekli tedbirleri almaya,
yetkilidir.
(3) İzleme ve denetim sırasında, izleme ve denetim
görevlilerinin yatırımla ilgili her türlü bilgi ve belgeyi inceleme
taleplerinin karşılanması, talep edilmesi halinde belgelerin onaylı
örneklerinin verilmesi ve mahallinde incelemeye izin verilir.
(4) Bakanlık, bu Yönetmeliğin uygulanmasına yönelik
olarak; ilgili kişi, kurum ve kuruluşlardan gerekli görülen bilgi, belge ve
görüş isteyebilir.
Gizlilik
MADDE 24 – (1) Teknolojik
ürün yatırım destek programı başvurularının değerlendirme, izleme ve denetleme
süreçlerinde görev alan kişilere sunulan bilgi ve belgeler, işletmeye ait
ticari gizli bilgi veya hizmete özel bilgi olarak kabul edilir ve üçüncü
kişilere herhangi bir yolla aktarılmaz.
Yürürlük
MADDE 25 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 26 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı yürütür.
|