Türkiye Bocce Bowling ve
Dart Federasyonu Baþkanlýðýndan:
TÜRKÝYE BOCCE BOWLÝNG VE DART FEDERASYONU
ANA STATÜSÜ
BÝRÝNCÝ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanýmlar ve Kýsaltmalar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Ana Statünün amacý, Türkiye Bocce Bowling ve
Dart Federasyonunun teþkilatý, genel kurul ile yönetim, denetim ve disiplin kurullarýnýn oluþumu, görev, yetki ve sorumluluklarý ile çalýþma usul ve esaslarýný düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Ana
Statü, Türkiye Bocce Bowling ve
Dart Federasyonunun genel kurulu ile yönetim, denetim ve disiplin kurullarýný, spor dallarýnda faaliyet gösteren spor kulüplerini ve ilgili diðer kuruluþlarý, sporcu, antrenör,
teknik direktör, hakem, menajer, gözlemci, yönetici, temsilci ve benzeri spor elemanlarý ile bunlarýn katýldýðý yurt içi ve yurt dýþý tüm faaliyetleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Ana
Statü, 21/5/1986 tarihli ve 3289 sayýlý Spor Genel Müdürlüðünün Teþkilat ve Görevleri Hakkýnda Kanunun ek 9 uncu maddesi ile 19/7/2012 tarihli
ve 28358 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Baðýmsýz Spor Federasyonlarýnýn Çalýþma Usul ve Esaslarý Hakkýnda Yönetmelik hükümlerine dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.
Tanýmlar ve kýsaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu Ana
Statüde geçen;
a) Bakan: Gençlik ve Spor Bakanýný,
b) Bakanlýk: Gençlik ve Spor Bakanlýðýný,
c) Federasyon:
Türkiye Bocce Bowling ve Dart Federasyonunu,
ç) Federasyon Baþkaný: Türkiye Bocce Bowling ve
Dart Federasyonu Baþkanýný,
d) Genel Müdür: Spor Genel Müdürünü,
e) Genel Müdürlük: Spor Genel Müdürlüðünü,
f) Ýl Müdürlüðü: Gençlik Hizmetleri ve Spor Ýl Müdürlüðünü,
g) Ýlçe Müdürlüðü: Gençlik Hizmetleri ve Spor Ýlçe Müdürlüðünü,
ð) Kanun: 21/5/1986 tarihli
ve 3289 sayýlý Spor Genel Müdürlüðünün Teþkilat ve Görevleri Hakkýnda Kanunu,
h) Spor Dalý: Bocce Bowling ve Dart
sporlarýný,
ý) Tahkim Kurulu: 3289 sayýlý Kanunun ek 9 uncu maddesi hükümlerine göre oluþturulan kurulu,
i) Talimat: Ana
Statüye uygun olarak yönetim kurulu tarafýndan hazýrlanan ve Genel Müdürlüðün internet sitesinde yayýmlanarak yürürlüðe giren düzenlemeyi,
j) Uluslararasý Federasyonlar: Federasyonun üyesi olduðu uluslararasý federasyonlarý; Dünya Boule Sporlarý Konfederasyonu (CMSB), Uluslararasý Bocce Konfederasyonu
(CBI), Uluslararasý Petank Federasyonu (FIPJP), Uluslararasý Sport Boule Federasyonu (FIB), Dünya Bowls Birliði (World Bowls), Avrupa Bocce Birliði (EBA), Avrupa Petank
Konfederasyonu (CEP), Avrupa Bocce Konfederasyonu
(EBC), Akdeniz Bocce Birliði (MBU), Uluslararasý Bowling Federasyonu (FIQ), Dünya Bowling Birliði (WTBA), Avrupa Bowling Federasyonu (ETBF), Dünya Dart Federasyonu (WDF), Uluslararasý Dart Federasyonu (IDF) ve Avrupa Dart Federasyonu
(EDU),
k) Yönetmelik: 19/7/2012
tarihli ve 28358 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Baðýmsýz Spor Federasyonlarýnýn Çalýþma Usul ve Esaslarý Hakkýnda Yönetmeliði,
ifade eder.
ÝKÝNCÝ BÖLÜM
Federasyonun Teþkilatý, Görev ve Yetkileri
Teþkilat
MADDE 5 – (1)
Federasyon, özel hukuk hükümlerine tabi, baðýmsýz statüye ve tüzel kiþiliði haizdir. Federasyonun merkezi Ankara’dadýr. Federasyon merkez ve il temsilciliklerinden oluþur.
(2)
Federasyonun merkez teþkilatý;
a) Genel kurul,
b) Yönetim
kurulu,
c) Denetim kurulu,
ç) Disiplin kurulu,
d) Genel
sekreterlikten
teþekkül eder.
(3)
Federasyonun yurt içi baðlantýsýný saðlamak üzere, illerde Federasyon temsilcilikleri
kurulabilir.
Federasyonun görev ve yetkileri
MADDE 6 – (1)
Federasyonun görevleri þunlardýr:
a) Spor dalýnýn ülke düzeyinde yayýlýp geliþmesini saðlamak, bu konularda her türlü düzenlemeyi yapmak, projeler üretmek, kararlar almak ve uygulamak.
b) Uluslararasý üst kurumlar tarafýndan konulan ve uygulanan uluslararasý kurallarýn ve her türlü talimatýn uygulanmasýný saðlamak ve Türkiye'yi bocce bowling ve
dart ile ilgili konularda yurt dýþýnda temsil etmek.
c) Yurt dýþýndaki ve yurt içindeki bocce bowling ve dart ile ilgili geliþmeleri izlemek, bu sporla ilgili kiþi ve kuruluþlar arasýnda iliþkiler düzenlemek, müsabaka, kamp, çalýþma ve diðer faaliyetleri programlayýp bunlarýn uygulamalarýný kontrol etmek.
ç) Genel Müdürlük ile uluslararasý federasyonlarýn belirlediði eðitim kriterlerine uygun olarak iþbirliði içerisinde antrenör,
hakem ve benzeri diðer spor elemanlarýnýn yetiþtirilmesi ve eðitilmesini saðlamak, baþarýlý olanlarýn belgelerini düzenleyip tescillerini yapmak ve bunlarýn çalýþmalarýný sürekli izlemek.
d) Ülke içinde müsabakalar düzenlemek, ülke içinde düzenlenen tüm müsabakalarýn devamlýlýðýný saðlamak, hakem, temsilci ve gözlemci atamasýný yapmak.
e) Yabancý ülkelerdeki spor dalý ile ilgili geliþmeleri ve yenilikleri izleyerek, bu bilgilerden ülke içinde daha çok kiþinin yararlanmasýný saðlamak.
f) Bocce, bowling ve dart
malzemelerinin standartlarýný uluslararasý kurallara göre tespit ederek, bunlarýn yurt içinde veya yurt dýþýnda yaptýrýlmasýna veya temin edilmesine çalýþmak.
g) Kulüpler, il müdürlükleri, il temsilcileri, kamu kurum ve kuruluþlarý ile yerel yönetimlerle iþbirliði yapmak, bunlarýn arasýnda doðabilecek teknik uyuþmazlýklarý çözümlemek.
ð) Uluslararasý üst kurumlarýn izni ile uluslararasý kurs, seminer, panel, sempozyum
ve spor organizasyonlarý düzenlemek.
h) Talep eden
kiþi ve kuruluþlara, düzenleyecekleri özel yarýþma özel seminer ve kurslara iliþkin, gerekli koþullarý yerine getirmesini takiben izinlerini vermek.
ý) Federasyonun amacýna yönelik çalýþmalarý gerçekleþtirmek ve spor dalýna kaynak saðlamak amacý ile iktisadi iþletme kurmak.
i) Uluslararasý müsabakalara iþtirak edecek olan milli takýmlarý ve sporcular, menajer,
antrenör, yardýmcý antrenör, masör, doktor, istatistikçi gibi elemanlardan oluþan teknik kadroyu seçmek, seçilen takýmlarýn müsabakalara hazýrlanmalarýný ve katýlmalarýný saðlamak.
j) Spor dalý ile ilgili müsabakalarýnýn düzenlenmesi için talimatlar hazýrlamak, yayýnlamak ve uygulamak.
k) Baþarýlý sporcularýn takibini yapmak ve bu sporcularýn yetiþmesi için gerekli tedbirleri almak, ödüllendirmek.
l) Her kademedeki
sporcular için eðitim ve hazýrlýk kamplarý açmak.
m) Spor dalý ile ilgili arþiv ve istatistikçi çalýþmalar yapmak, eðitici film, slayt ve broþür hazýrlayarak, bu konuda basýn ve televizyon kuruluþlarýyla iþbirliði yapmak.
n) Ýl temsilcilerinin kendi aralarýnda ve Federasyonla koordineli bir þekilde çalýþmalarýný saðlamak.
o) Sporcu saðlýðý ile ilgili konularda gerekli önlemleri almak.
ö) Tahkim Kurulu kararlarýný uygulamak.
p) Sporcularýn vize, tescil ve lisans iþlemlerini yapmak.
r) Yurt içindeki her türlü turistik, ticari, sportif ve sosyal amaçlý açýlan Bocce, Bowling ve
Dart sporlarýna mahsus saha, salon ve tesislerin tescil, gözetim ve denetimini yapmak.
s) Altyapý ve yetenek tespit projeleri hazýrlayarak, bunlarýn altyapýsýný oluþturup, uygulanmasýný saðlamak.
þ) Spor ve hobi amaçlý bocce, bowling ve dart eðitimi veren özel kurs ve eðitim programlarýnýn standartlarýný belirlemek, onaylamak ve izin vermek.
t) Bocce, bowling ve dart sporlarýný yaygýnlaþtýrmak için orta dereceli, yüksek öðretim, özel öðretim kurumlarý, kamu ve özel kurumlarla iþbirliði içerisinde ortak programlar, bilimsel araþtýrmalar ve çalýþmalar yapmak.
u) Federasyonun
yýllýk ve dört yýllýk master ve stratejik
planý ile performans
programýný içeren taahhütnameyi Bakana sunmak.
Genel kurul
MADDE 7 – (1) Genel
kurul Federasyonun en üst organýdýr. Genel kurulun üye sayýsý 100’den az ve 200’den fazla olamaz.
(2) Genel kurul
aþaðýdaki üyelerden oluþur:
a) Görevine adli veya idari soruþturma sonucu son verilmemek kaydýyla, asaleten Federasyon baþkanlýðý yapanlar.
b) Genel kurul üye sayýsýnýn yüzde 10’u oranýnda Genel Müdürlük temsilcileri.
c) Türkiye Amatör Spor Kulüpleri Konfederasyonu Baþkanlýðýnca belirlenecek en fazla iki kurul üyesi.
ç) Türkiye Spor Yazarlarý Derneði Baþkanlýðýnca belirlenecek en fazla iki kurul üyesi.
d) Seçimin yapýldýðý tarihte Federasyonun baðlý olduðu Uluslararasý Federasyonlarýn yönetim kurullarýnda ülkemiz adýna görev yapanlar arasýndan öncelik sýrasýna göre en fazla beþ üye.
e) Genel
kurulun yapýlacaðý tarihten en az bir yýl önce faal sporculuðu býrakmýþ olmak kaydýyla, milli olmuþ en fazla beþ sporcu.
f) Genel
kurulun yapýlacaðý tarihten en az bir yýl önce faal hakemliði býrakmýþ olmak kaydýyla, en üst seviyede hakemlik yapanlar arasýndan kura ile belirlenecek en fazla beþ üye.
g) Genel
kurulun yapýlacaðý tarihten en az bir yýl önce faal antrenörlüðü
býrakmýþ olmak kaydýyla, büyükler kategorisinde milli takým teknik direktörlüðü veya antrenörlüðü yapanlar arasýndan kura ile belirlenecek en fazla beþ üye.
ð) Kulüp temsilcileri;
1) Genel kurulu teþkil eden üyelerin en az % 60’ý kulüp temsilcilerinden oluþur. Kulüp temsilcilerinin seçiminde seçim tarihinden önceki iki sezon üst üste federasyon faaliyetlerine katýlan kulüpler esas alýnýr.
2) Kulüplerden alýnacak üye sayýsý bocce, bowling ve dart branþlarý için eþit sayýda belirlenir. Birden fazla branþta faaliyetlere katýlan kulüplere, her branþ
için ayrý ayrý üye belirlenir.
3) Branþta kulüpler arasý ligin bulunmasý halinde, kulüp temsilcilerinin en fazla %50’si en üst lige katýlan, en fazla %30’u diðer liglerde mücadele eden ve en az %20’si mahalli veya bölgesel liglere katýlan kulüplerin temsilcilerinden oluþur. Federasyonun mahalli veya bölgesel ligleri bulunmamasý halinde ise kulüp temsilcilerinin en fazla %30’u ikinci lige ve en az %20’si üçüncü lige katýlan kulüplerin temsilcilerinden oluþur. Alt kademe liglerin bulunmamasý halinde, bu kademeler için öngörülen temsilciler, üst kademedeki lig veya liglerde yarýþan kulüplere daðýtýlýr.
4) Branþta kulüpler arasý ligin bulunmamasý halinde ise, kulüp temsilcileri önceki iki sezon içerisinde yapýlan kulüpler arasý þampiyonalara katýlan kulüplerin temsilcilerinden oluþur. Branþta kulüpler arasý yarýþma düzenlenmemesi halinde ise Federasyonun diðer faaliyetlerine katýlým esas alýnýr.
5) Kulüplere verilecek üye sayýsý belirlenirken, branþta
kadýn erkek
kategorilerinde katýlým ve elde edilen dereceler
esas alýnýr.
(3) Genel
kurulda kulüplerin üye sayýsý, toplam üye sayýsýnýn yüzde 60'ýndan az olamaz. Kulüp temsilcileri kulüp yönetim kurulunca, kulüp üyeleri arasýndan belirlenir.
(4) Genel Müdürlük temsilcileri;
a) Genel Müdür ve Genel Müdür yardýmcýlarý,
b) Merkez Danýþma Kurulu üyeleri,
c) Kurul ve
daire baþkanlarý ile il müdürleri
arasýndan Federasyonun üye sayýsý dikkate alýnarak Genel Müdürlükçe belirlenir.
(5) Faal
sporculuðu býrakmýþ genel kurul üyesi olacak millî sporcularýn belirlenmesinde sýrasýyla;
a) Büyükler dünya þampiyonasýnda ilk üç dereceye girmiþ millî sporcular,
b) Büyükler kategorisinde Avrupa þampiyonu olmuþ millî sporcular,
esas alýnýr. Bu fýkrada belirtilen faaliyetlerde elde edilen
dereceler dikkate alýnarak öncelik sýralamasýna göre (a) ve (b) bentlerinde belirtilen þartlarý taþýyan sporcular yoksa millî olma sayýlarý esas alýnarak tespit edilir.
(6) Üye sayýlarýnýn hesaplanmasýnda her grup kendi içerisinde deðerlendirilir. Üye gruplarýna iliþkin sayýlarýn tespitinde yarýmlar tam sayýya tamamlanýr.
(7)
Federasyonda maaþlý veya ücretli çalýþanlar ile genel kurulun yapýlacaðý tarihten en az bir yýl önce faal sporculuðu, hakemliði veya antrenörlüðü
býrakmamýþ kiþiler genel kurul üyesi olamazlar.
(8) Bu maddede
belirtilen esaslara göre belirlenecek üye sayýsýnýn, birinci fýkrada öngörülen sayýyý aþmasý halinde her grup kendi içerisinde deðerlendirilerek, fazla üye sayýsý, grup bazýnda noter huzurunda çekilecek kura ile birinci fýkrada öngörülen sayýya indirilir.
(9) Birden
fazla oy kullanma hakkýna sahip üyeler ancak bir kez oy kullanabilir. Genel kurulda vekaleten oy kullanýlamaz. Genel kurul üyesi olabilme hakkýný elde edenlerin, on sekiz yaþýný bitirmiþ olmasý þarttýr.
Genel kurulun görevleri
MADDE 8 – (1) Genel
kurulun görevleri þunlardýr:
a) Ana statüyü yapmak, deðiþtirmek.
b) Baþkan, yönetim, denetim ve disiplin kurulu üyelerini seçmek.
c) Yönetim
kurulu tarafýndan hazýrlanan faaliyet programý ile bütçeyi onaylamak ve gerektiðinde bütçe harcama kalemleri arasýnda deðiþiklik yapmak konusunda Yönetim kuruluna yetki vermek.
ç) Yönetim kuruluna, taþýnmaz mal alýmý ve satýmý ile uluslararasý federasyonlara karþý mali taahhütlerde bulunmak için yetki vermek.
d) Yönetim
kurulu faaliyet ve mali raporlarýnýn ibra edilip edilmemesini oylamak.
e) Denetim kurulu raporlarýnýn ibra edilip edilmemesini oylamak.
f) Spor dalýnýn geliþmesi ve gelir getirici faaliyet ve organizasyonlar
yapýlmasý amacýyla iktisadi iþletme kurulmasý için yönetim kuruluna yetki vermek.
g) Federasyona
spor dalý baðlanmasýna, baðlý spor dallarýnýn ayrýlmasýna ve profesyonel þube kurulmasý konusunda karar almak ve Genel Müdürlüðe müracaat için yönetim kuruluna yetki vermek.
ð) Ýlgili mevzuat ile verilen diðer görevleri yapmak.
Federasyon baþkaný
MADDE 9 – (1)
Federasyon baþkaný adaylarýnda aþaðýdaki þartlar aranýr:
a) T.C. vatandaþý olmak.
b) En az lise
mezunu olmak.
c) Tahkim
Kurulu, Genel Müdürlük ceza kurullarý veya spor federasyonlarýnýn ceza veya disiplin kurullarýnca son beþ yýl içerisinde bir defada üç ay veya toplam altý ay hak mahrumiyeti cezasý almamýþ olmak.
ç) Anayasal düzene ve bu düzenin iþleyiþine karþý suçlar ile casusluk, zimmet, irtikâp, rüþvet, hýrsýzlýk, yaðma, dolandýrýcýlýk, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas gibi yüz kýzartýcý veya þeref ve haysiyeti kýrýcý suçtan veya ihaleye fesat karýþtýrma, edimin ifasýna fesat karýþtýrma, suçtan kaynaklanan malvarlýðý deðerlerini aklama, kaçakçýlýk, vergi kaçakçýlýðý, haksýz mal edinme, þike ve teþvik primi suçlarýndan hükümlü bulunmamak.
(2) Baþkan adaylarý, genel kurul tarihinden en az on gün önce, üyelerin en az % 15’inin yazýlý teklifini içeren adaylýk baþvurularýný Federasyona yaparlar. Her üye ancak bir baþkan adayý için teklifte bulunabilir. Yönetim kurulu, genel kurul tarihinden en az otuz gün önce baþkan adaylarý tarafýndan yatýrýlmasý gereken adaylýk baþvuru ücretini belirler. Adaylýk baþvuru ücreti, 40.000 gösterge rakamýnýn memur aylýklarýna uygulanan katsayý ile çarpýmý sonucu bulunan meblaðý geçemez.
(3) Baþkan adaylarýndan baþvuru sýrasýnda aþaðýdaki belgeler istenir;
a) T.C. Kimlik
Numarasý beyaný,
b) Öðrenim belgesinin kurumca tasdikli örneði,
c) Tahkim Kurulu,
Genel Müdürlük ceza kurullarý veya spor federasyonlarýnýn ceza veya disiplin kurullarýnca son beþ yýl içerisinde bir defada üç ay veya toplam altý ay hak mahrumiyeti cezasý almadýðýna dair beyaný,
ç) Adli sicil kaydý yazýlý beyaný,
d) Adaylýk baþvuru ücret makbuzu,
e) Üyelerin en az yüzde 15’inin yazýlý teklifi.
(4) Baþkanýn görev süresi dört yýldýr. Baþkanýn seçimi, yönetim, denetim ve disiplin kurullarýnýn seçimi ile birlikte yapýlýr.
(5) Baþkanýn ölümü, istifasý veya baþkan olma þartlarýndan herhangi birisini kaybetmesi halinde, üç ay içinde seçim yapýlmasý þartýyla, bu görevi yönetim kurulu üyeleri tarafýndan seçilecek bir yönetim kurulu üyesi yürütür.
(6) Baþkan vekili veya asbaþkan olarak görevlendirilecek kiþilerin, baþkanda aranan þartlarý haiz olmalarý gerekir.
(7) Federasyon baþkaný, yönetim, disiplin ve denetim kurulu üyeleri; milletvekilliði ve yerel yönetimlerin genel ve ara seçimlerinin baþlangýcýndan bir ay önce, seçimin yenilenmesine karar verilmesi halinde yenileme
kararýnýn ilanýndan baþlayarak yedi gün içinde, baþka bir federasyon baþkanlýðýna aday olmalarý halinde, federasyonun genel kurul tarihinden bir
ay önce görevlerinden ayrýlma isteðinde bulunmadýkça adaylýklarýný koyamazlar ve aday gösterilemezler. Her ne þekilde olursa olsun istifa eden baþkan, yönetim, denetim ve disiplin kurulu üyeleri istifalarýný geri alarak görevlerine dönemezler.
Federasyon baþkanýnýn görevleri
MADDE 10 – (1)
Federasyon baþkanýnýn görevleri þunlardýr:
a) Federasyonu
temsil etmek.
b) Federasyonun
faaliyetlerini ilgili mevzuat hükümleri ile genel kurul ve yönetim kurulu kararlarýna göre yürütmek.
c) Yönetim kuruluna baþkanlýk etmek ve Yönetim Kurulu kararlarýný uygulamak.
ç) Yan kurullarýn kurulmasýný ve adaylarýný yönetim kuruluna teklif etmek, gerekli gördüðünde bu kurullara baþkanlýk etmek.
d) Federasyonun
genel amaçlarýný gerçekleþtirmek için harcamalar yapmak, gerektiðinde bu yetkisini baþkan vekillerine devretmek.
e) Baþkan vekilini veya as baþkanlarý belirlemek.
f) Federasyonda
çalýþacak personelin seçimini yapmak ve uygun görülenleri yönetim kuruluna teklif etmek.
g) Ýlgili mevzuat ile verilen diðer görevleri yapmak.
Yönetim
kurulu
MADDE 11 – (1)Yönetim kurulu; Federasyon baþkaný ve on dört asýl üye olmak üzere on beþ üyeden oluþur. Genel kurulda ayrýca on dört yedek üye seçilir.
(2) Yönetim
kurulu asýl ve yedek üyelerinde, bu Ana Statünün 9 uncu maddesinin birinci fýkrasýnýn (a) ve (ç) bentlerinde belirtilen þartlar aranýr ve seçilmeleri durumunda, üçüncü fýkranýn (a) ve (ç) bentlerinde belirtilen belgeler istenir.
(3) Yönetim kurulunun iki üyesi baþkan tarafýndan baþkan vekili olarak atanýr.
(4) Yönetim kurulunun görev süresi dört yýldýr. Asýl üyelerin ölümü veya istifasý gibi nedenlerin varlýðý halinde yedek üyelerden sýrasý gelenler yönetim kuruluna alýnýr. Yönetim Kurulu üye sayýsýnýn yediye düþmesi halinde olaðanüstü genel kurula gidilir.
Yönetim
kurulunun görevleri
MADDE 12 – (1) Yönetim kurulunun görevleri þunlardýr:
a) Federasyonun
görev alaný içerisinde yer alan spor dallarý ile ilgili kulüpleri kayýt ve tescil etmek, bunlarý gruplara ayýrmak, yarýþmalar düzenlemek, uygulanacak terfi ve tenzil statüsünü belirlemek.
b) Müsabaka sonuçlarýný tescil etmek, olaylý ve anlaþmalý yarýþmalar hakkýnda karar vermek.
c) Federasyonun
görev alaný içerisinde yer alan spor branþlarý ile ilgili idareci, teknik direktör, antrenör, masör, teknik eleman, hakem ve benzeri elemanlarý eðitmek, bu elemanlarýn yetiþtirilmesi için her türlü tedbiri almak, sosyal güvenlik haklarý hususunda ilgili kulüp ve/veya birimlerle koordine saðlamak, bunlarýn kulüp deðiþtirmeleri ve çalýþmalarý ile ilgili usul ve esaslarý tespit etmek.
ç) Antrenör, hakem, sporcu ve benzeri lisanslardan alýnacak katýlým, aidat, vize, disiplin, yerli ve yabancý sporcu tescil, vize, aktarma bonservis ücretlerini ve oranlarýný tespit etmek.
d) Lisanslardan
alýnacak katýlým, aidat, ceza, yerli ve yabancý sporcu tescil, vize, aktarma, sözleþme, bonservis ücretlerini ve oranlarýný tespit etmek.
e) Kulüplerin Federasyonun görev alaný içerisinde yer alan diðer baðlý branþlarda
faaliyet göstermek için yapacaklarý baþvurularýný karara baðlamak, kulüplerin spor dallarýnýn tescillerini yapmak, faaliyet ve taahhütlerini denetlemek.
f) Baþarýlý kulüpleri, sporcularý, antrenör, menajer,
spor elemanlarý ve teknik elemanlarý ödüllendirmek.
g) Müsabakalarda emniyet ve saðlýk ile ilgili tedbirleri almak ve aldýrmak.
ð) Genel kuruldan alýnan yetki doðrultusunda Federasyon faaliyetleri ile ilgili
olarak taþýnmaz mal alýmý, satýmý yapmak, tesisleri iþletmek, iþlettirmek, faaliyetlerin yapýlabilmesi için her türlü hizmet alýmý, mal alýmý, araç, gereç, malzeme ve benzeri ihtiyaçlarýný saðlamak.
h) Federasyonun
il temsilciliklerini kurmak.
ý) Görev alanýna giren konularda düzenleme yapmak, uygulamak ve Federasyona baðlý spor dallarý ile ilgili her türlü faaliyetleri yürütmek.
i) Federasyona
baðlý spor dallarý ile ilgili televizyon, radyo, internet, basýlý eser yayýnlarý, kulüplerin yarýþma malzemelerinde ve spor malzemelerinde
kullanacaklarý reklamlar ile her türlü reklam konusunda ticari ve mali haklarý düzenlemek ve denetlemek.
j) Baþkan tarafýndan teklif edilen yan kurullarý onaylamak.
k) Sporda þiddetin önlenmesi için gerekli tedbirleri almak ve aldýrmak.
l) Kulüpler, sporcular, teknik yöneticiler, antrenörler,
hakemler ve müsabaka görevlileri ile spor dallarýnda görevli diðer ilgililerin baþvurularýný, gerekli olan durumlarda baðlý olduklarý kuruluþlarýn görüþlerini de alarak karara baðlamak.
m) Genel kurul
toplantýlarýný hazýrlamak.
n) Bütçeyi hazýrlamak.
o) Baþkan vekillerini belirlemek.
ö) Genel kurulun verdiði yetkileri kullanmak.
p) Genel
kurulun belirlediði limitler dahilinde, Federasyon Baþkanýna olaðanüstü durumlar için belli bir oranda borçlanma ve harcama yetkisi vermek.
r) Federasyonun
görevlerini yürütmek ve faaliyetlerini düzenlemek amacýyla; merkez ve taþra teþkilatý bünyesinde yer alacak birimlerinde görevlendirilecek kamu görevlileri dýþýnda kalan idari ve teknik personelinin sayýsýný, sözleþme ücretlerini ve sosyal haklarýný, fazla mesailerini, yolluk ve yevmiyelerini
tespit etmek.
s) Görevlerini yerine getirebilmek için talimatlar hazýrlamak ve uygulamak.
þ) Disiplin suçu iþleyen kulüp, spor dalý ile ilgili faaliyetlerde bulunan kuruluþ, sporcu, hakem, antrenör,
teknik direktör, yönetici ve görevli diðer kiþilerle ilgili olay ve fiilleri incelemek, gerekli belge ve kanýtlarla beraber bu kiþileri disiplin kuruluna sevk etmek.
t) Genel
kuruldan aldýðý yetki doðrultusunda spor dalýnýn geliþmesi ve gelir getirici faaliyet ve organizasyonlar
yapýlmasý amacýyla iktisadi iþletme kurarak faaliyetlerinin yürütülmesini saðlamak.
u) Genel
kuruldan aldýðý yetki doðrultusunda profesyonel þube kurulmasý için Genel Müdürlüðe müracaat etmek.
ü) Ýlgili mevzuat ve genel kurul kararlarýyla verilen görevleri yerine getirmek ve bu konularla ilgili düzenlemeler yapmak.
(2) Yönetim
kurulu, Federasyon baþkaný baþkanlýðýnda üyeleri arasýndan seçeceði beþ kiþilik bir Ýcra kurulu oluþturabilir ve sýnýrlarýný tespit edeceði çerçevede yetkilerini bu kurula devredebilir. Bu kurul
gerekli zamanlarda toplanýr, kararlar alýr ve uygulayabilir. Yaptýðý iþlemler hakkýnda ilk toplantýda yönetim kuruluna bilgi verir.
(3)
Federasyonun çalýþma usul ve
esaslarý yönetim kurulu tarafýndan hazýrlanan talimatla belirlenir.
Yönetim
kurulu toplantýlarý
MADDE 13 – (1) Yönetim kurulu, en az dört ayda bir defa baþkan tarafýndan belirlenen gündemi görüþmek üzere çoðunlukla toplanýr.
(2) Kararlar,
toplantýya katýlanlarýn salt çoðunluðu ile alýnýr. Oylarýn eþitliði halinde Baþkanýn kullandýðý oy yönünde çoðunluk saðlanmýþ sayýlýr.
(3) Mazeretsiz
olarak, üst üste iki toplantýya veya bir yýl içinde aralýklý olarak üç toplantýya katýlmayanýn üyeliði sona erer ve yerine en üst sýradaki yedek üye çaðrýlýr. Mazeretler yazýlý olarak, sebepleri ile birlikte toplantý saatinden önce baþkana bildirilir. Mazeretin geçerliliðine yönetim kurulu karar verir.
(4) Asýl üyelerin ölümü veya istifasý halinde yedek üyelerden sýrasý gelenler yönetim kuruluna alýnýr.
(5) Genel
sekreter yönetim kurulu
toplantýlarýna iþtirak eder ve Federasyonun idari iþlemleri hakkýnda yönetim kuruluna bilgi verir. Raportör olarak kararlarý yazar ve imzalar ancak oy kullanma hakký yoktur.
(6) Kararlar,
karar defterine yazýlýr ve imzalanýr. Alýnan kararlar baþkan tarafýndan uygulanýr.
Denetim kurulu
MADDE 14 – (1) Denetim
kurulu, Genel Müdürlük tarafýndan görevlendirilecek üç tabii üyenin yanýnda, genel kurulca dört yýl için seçilen ve mali konularda ihtisas sahibi olan iki asýl ve iki yedek üyeden oluþur.
(2) Denetim
kurulunun seçimle gelen asýl ve yedek üyelerinde, 9 uncu maddenin birinci fýkrasýnýn (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen þartlar aranýr ve seçilmeleri durumunda, 9 uncu maddenin üçüncü fýkrasýnýn (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen belgeler istenir.
(3) Asýl üyeler kendi aralarýndan bir baþkan, bir baþkan vekili ve bir raportör
seçerler. Kurul, baþkan tarafýndan gerektiði zamanlarda toplantýya çaðrýlarak çalýþmalarýný yürütür. Kurul kararlarý çoðunluk ile alýnýr. Karara katýlmayan üye gerekçelerini Genel kurula yazýlý bir rapor ile sunmak zorundadýr.
(4) Kurul görevinde ve kararlarýnda baðýmsýzdýr. Üyeler istifa etmedikçe veya çekilmiþ sayýlmadýkça görevlerinden alýnamaz, yerlerine yenisi görevlendirilemez. Asýl üyelerin ölüm veya istifasý halinde boþalan üyeliðe kalan süreyi tamamlamak üzere sýrasý gelen yedek üye baþkan tarafýndan çaðrýlarak kurul tamamlanýr.
(5) Mazeretsiz
olarak üst üste iki toplantýya veya iki yýl içinde aralýklý olarak dört toplantýya katýlmayan üyenin üyeliði düþer. Üye, mazeretlerini sebepleri ile birlikte yazýlý olarak toplantý saatinden en geç bir saat önce baþkana bildirir. Mazeretin kabulüne o toplantýdaki kurul üyelerince karar verilir.
Denetim kurulunun görevleri
MADDE 15 – (1)
Denetim kurulu, Federasyonun mali iþlemlerini mevzuata, belge ve kararlara uygun olup
olmadýðýný genel kurul adýna denetler. Her malî genel kurul için yýllýk esasa göre hazýrlayacaðý denetleme raporunu, genel kurulun onayýna sunar. Denetim kurulu, iþ ve iþlemler hususunda yönetim kuruluna uyarýlarda bulunabilir. Kurul gerek görmesi durumunda uzman bilirkiþilerden yararlanabilir. Bilirkiþilere verilecek ücret denetim kurulunca teklif, yönetim kurulunca tespit edilir ve Federasyonca karþýlanýr.
(2) Kurul,
denetimleri yerine getirirken, Federasyon görevlileri kendilerinden istenen bilgi ve belgeleri
vermek zorundadýr. Denetleme raporu genel kurul toplantýsýndan on beþ gün önce Federasyonun ve Genel Müdürlüðün internet sitesinde ilan ettirmek suretiyle, genel
kurul üyelerine
duyurulur.
Disiplin kurulu
MADDE 16 – (1) Disiplin
kurulu, genel kurulca dört yýl için seçilen bir baþkan ve dört asýl üye olmak üzere beþ üyeden oluþur. Asýl üyeler kadar yedek üye seçilir. Asýl ve yedek üyeler arasýndan en az iki kiþinin hukukçu olmasý zorunludur. Asýl üyeler kendi aralarýndan bir baþkan vekili ve bir raportör
seçerler.
(2) Disiplin kurulu asýl ve yedek üyelerinde, 9 uncu maddenin birinci fýkrasýnýn (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen þartlar aranýr ve seçilmeleri durumunda, 9 uncu maddenin üçüncü fýkrasýnýn (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen belgeler istenir.
(3) Kurul, görevlerinde ve kararlarýnda baðýmsýzdýr. Üyeler istifa etmedikçe veya çekilmiþ sayýlmadýkça görevlerinden alýnamaz ve yerlerine yenisi görevlendirilemez. Asýl üyelerin ölüm veya istifasý halinde kalan süreyi tamamlamak üzere boþalan üyeliðe sýrasý gelen yedek üye baþkan tarafýndan çaðrýlarak kurul tamamlanýr.
(4) Disiplin
kurulu, Federasyonun faaliyet programýnda yer alan veya kurum ve kuruluþlarca Federasyondan izin alýnmak suretiyle düzenlenen yarýþ ve faaliyetlerde; kulüp, Federasyona baðlý spor dallarý ile ilgili faaliyette bulunan kuruluþ, sporcu, hakem, antrenör,
öðretici, yönetici ve görevli diðer kiþilerin spor ahlaký ve disiplinine aykýrý davranýþlarýna iliþkin disiplin iþlerine bakar. Disiplin suçunu teþkil eden fiiller ile bu fiillere verilecek cezalara
iliþkin hususlar yönetim kurulunca çýkarýlan talimat ile belirlenir.
(5) Disiplin kurulu, kendi görev alanýný ilgilendiren iþleri görüþüp karara baðlamak üzere, Federasyon baþkanýnýn talebi üzerine, disiplin kurulu baþkanýnýn çaðrýsýyla toplanýr. Toplantý gündemi disiplin kurulu baþkaný tarafýndan belirlenir. Baþkanýn bulunmamasý halinde, kurula baþkan vekili baþkanlýk eder.
(6) Kurul, en
az üç üyenin katýlýmý ile toplanýr. Kurul kararlarýný çoðunlukla alýr. Oylarýn eþit çýkmasý halinde baþkanýn kullandýðý oy yönünde çoðunluk saðlanmýþ sayýlýr.
(7) Mazeretsiz
olarak üst üste iki toplantýya veya bir yýl içinde aralýklý olarak dört toplantýya katýlmayan üyenin üyeliði düþer. Üye, mazeretlerini sebepleri ile birlikte yazýlý olarak toplantý saatinden en geç bir saat önce kurul baþkanýna bildirir. Mazeretin kabulüne o toplantýdaki kurul üyelerince karar verilir.
Yan kurullar
MADDE 17 – (1)
Federasyon yan kurullarýnýn oluþumu, görev ve yetkileri ile çalýþma usul ve esaslarý Yönetim Kurulu tarafýndan hazýrlanan talimatlarla belirlenir.
Genel sekreterlik
MADDE 18 – (1) Genel
sekreter en az dört yýllýk yüksekokul mezunu kiþiler arasýndan görevlendirilir. Federasyonca görevlendirilecek olan genel sekreterin kamu veya özel sektörde en az on yýl iþ deneyimi olmasý, Genel Müdürlükçe görevlendirilecek olanlarýn ise genel sekreter kadrosunda bulunmasý þarttýr. Lisansüstü eðitimde geçen süreler genel sekreter için aranan iþ deneyimi olarak kabul edilir.
(2) Genel
sekreter, tüm idari ve teknik personelin amiridir.
(3) Genel
sekreter Federasyonun her türlü idari iþ ve iþlemlerini yapmakla yetkili ve sorumludur. Bu kapsamda;
a) Federasyon
baþkaný adýna ulusal veya uluslararasý federasyonlar, kamu kurum ve kuruluþlarý ile yazýþmalarý yapar, il müdürlükleri ile koordinasyonu saðlar.
b) Federasyonun
harcama talimatlarýna göre gerekli iþlemleri yapar, evraký düzenler ve ödeme aþamasýna getirir. Ödeme evrakýnda baþkan veya baþkanýn yetki verdiði baþkan vekilinin imzasýnýn yaný sýra genel sekreterin imzasýnýn da bulunmasý zorunludur.
c) Federasyonun
taþýnýr ve taþýnmaz mal kayýtlarýnýn tutulmasýný saðlar.
Federasyon il temsilciliði
MADDE 19 – (1)
Federasyonun yurt içi baðlantýsýný saðlamak üzere yönetim kurulu kararý ile illerde Federasyon temsilcilikleri
kurulabilir.
(2) Federasyon
il temsilcileri, Federasyon baþkanýnýn teklifi ve Genel Müdürün onayý ile görevlendirilir. Federasyon il temsilcisinin görev süresi, baþkanýn görev süresi kadardýr.
(3) Federasyon
il temsilcisi, Federasyon ile il müdürlüðü arasýndaki koordinasyonu saðlar. Federasyon adýna yaptýðý iþlemler hakkýnda il müdürlüðüne ve Federasyona bilgi verir.
(4) Federasyon
hizmet ve faaliyetlerini yerine getirmeyen, il müdürlüðü ve Federasyonla koordinasyon saðlamayan Federasyon il temsilcileri, Federasyon baþkanýnýn teklifi ve Genel Müdürün onayý ile görevden alýnýr.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Genel Kurul
Toplantýlarý ve Seçim Ýþleri
Genel kurul toplantýlarý
MADDE 20 – (1) Genel
kurul;
a) Olaðan genel kurul, dört yýlda bir, yaz olimpiyat oyunlarýnýn bitiminden itibaren en geç üç ay içerisinde yönetim kurulunca belirlenen tarihte yapýlýr.
b) Olaðanüstü genel kurul;
1) Sportif Deðerlendirme ve Geliþtirme Kurulu raporlarýnda yeterli düzeyde görülmeyen veya yapýlan denetim sonucu görev baþýnda kalmasýnda sakýnca görülen federasyon baþkaný ve yönetim kurulu üyeleri hakkýnda Bakanýn istemi üzerine karar almak üzere,
2) Federasyon yönetim kurulunun kararý ile,
3) Son yapýlan genel kurul toplantýsýnda delege olanlarýn en az yüzde 40’ýnýn noter kanalý ile yaptýðý yazýlý müracaat üzerine,
4) Federasyon
baþkanýnýn istifasý, baþkan olma þartlarýndan herhangi birisini kaybetmesi, ölümü veya yönetim kurulu asýl ve yedek toplam üye sayýsýnýn yedi üyenin altýna düþmesi halinde,
olaðanüstü toplanýr.
c) Mali genel
kurul; seçimli olaðan genel kurul ile birlikte, seçimli genel kurulun olmadýðý yýllarda ise iki yýlda bir Aralýk veya Ocak ayý içerisinde yönetim kurulunca belirlenen tarihte yapýlýr.
(2) Son yapýlan genel kurul toplantýsýnda delege olanlarýn noter kanalý ile yapacaklarý olaðanüstü genel kurul çaðrýlarýnda ilk müracaat ile son müracaat arasýndaki süre 60 günü geçemez.
(3) Mali genel
kurulda ibra edilmeyen veya birinci fýkranýn (b) bendinde belirtilen hallerde, baþkan ve yönetim kurulu üyelerinin yerine kalan süreyi tamamlamak üzere en geç altmýþ gün içerisinde seçimli olaðanüstü genel kurul toplanýr. Ancak birinci fýkranýn (b) bendinin (2) ve (3) numaralý alt bentlerinde belirtilen hallerde, son toplantý tarihinden itibaren altý ay geçmeden veya olimpiyat oyunlarýnýn yapýlmasýna altý aydan az süre kalmýþ ise olaðanüstü genel kurul toplantýsý yapýlamaz.
(4) Genel Müdürlük, genel kurul toplantýlarýnda gözlemci bulundurur. Gözlemci genel kurul baþkanlýk divanýnda yer alýr. Gözlemcinin yol giderleri Federasyon tarafýndan karþýlanýr. Gözlemci, genel kurul çalýþmalarýnýn 3289 sayýlý Spor Genel Müdürlüðünün Teþkilat ve Görevleri Hakkýnda Kanun ile ilgili diðer mevzuata uygun olarak yapýlýp yapýlmadýðýný denetleyerek, raporunu en geç on beþ gün içerisinde, Bakana sunulmak üzere, Genel Müdürlüðe verir. Genel Müdürlük, gözlemci raporunun verildiði, ilgililer ise genel kurulun yapýldýðý tarihten itibaren otuz gün içerisinde asliye hukuk mahkemesinde genel kurulun
iptalini isteyebilir.
(5) Olaðan ve olaðanüstü genel kurullarýn bu maddede öngörülen süre ve esaslara uygun olarak yapýlmamasý halinde genel kurul Tahkim Kurulunca oluþturulacak üç kiþilik komisyon marifetiyle altmýþ gün içerisinde yapýlýr. Federasyon baþkaný ve yönetim kurulu üyeleri hakkýnda mevzuata uymamaktan dolayý idari ve adli iþlem baþlatýlýr.
Genel kurulun toplantýya çaðrýlmasý
MADDE 21 – (1) Genel
kurul toplantýlarý Federasyonun
merkezi olan Ankara’da yapýlýr. Genel kurul
toplantýlarý ile ilgili her türlü iþlem yönetim kurulunca yapýlýr. Genel kurul çaðrýsý ve gündemi, toplantý tarihinden en az otuz gün önce; faaliyet raporu, denetim kurulu raporu ile bütçe tasarýsý ise en az on beþ gün önce Federasyonun ve Genel Müdürlüðün internet sitesinde üyelere ilan edilir.
(2) Genel kurul
baþkanlýk divaný oluþuncaya kadar yönetim kurulunun genel kurul iþlemleriyle ilgili kararlarýna karþý Tahkim Kuruluna baþvurulabilir.
(3) Genel kurul
kararýnýn alýnmasýndan sonra Federasyon, ilan tarihinde genel kurula
katýlma hakký bulunan üyelerden delegelerini ve delegelere ait bilgileri
talep eder. Kulüpler ile ilgili kurum ve kuruluþlar, Federasyon tarafýndan yapýlan duyuru ya da tebligatý takip eden en geç beþ gün içerisinde genel kurulda kendilerini temsil edecek
delege listesini ve bilgilerini Federasyona bildirmek zorundadýr.
(4) Delege listesi
genel kurul tarihinden en az otuz gün önce Federasyonun ve Genel Müdürlüðün resmi internet sitesinde ilan edilir. Federasyon
tarafýndan hazýrlanacak genel kurul delege listesinde delegelerin
adý ve soyadý ile temsil ettiði kurum ve kuruluþ belirtilir.
(5) Hazýrlanan delege listesine, ilan tarihinden itibaren
on gün içerisinde itiraz edilebilir. Delege listesine itiraz,
yönetim kurulunca
itiraz süresinin bitiminden
itibaren iki gün içerisinde karara baðlanýr. Bu karara karþý iki gün içerisinde Tahkim Kuruluna itiraz edilebilir. Tahkim
Kurulu itirazýn kendisine ulaþtýðý tarihten
itibaren beþ gün içerisinde bu itirazý kesin olarak karara baðlar.
Genel kurulun açýlmasý
MADDE 22 – (1) Genel
kurul delegeleri, toplantý saatinden önce toplantý salonunun giriþinde hazýr bulunurlar. Delegeler salona girerken, Federasyon
tarafýndan görevlendirilmiþ kiþilere kimliklerini ibraz etmek, delegelik belgesini
almak ve delege listesini imzalamak zorundadýr.
(2) Genel
kurul; üye tam sayýsýnýn salt çoðunluðu ile toplanýr ve katýlanlarýn salt çoðunluðu ile karar alýr. Seçimde en fazla oyu alan aday ve bu adayýn listesi seçilmiþ sayýlýr. Ýlk toplantýda çoðunluk saðlanamamasý halinde, takip eden günde çoðunluk aranmaksýzýn toplanýr. Ancak, toplantýya katýlanlarýn sayýsý seçimle belirlenen kurullarýn asýl üye sayýsýnýn iki katýndan aþaðý olamaz.
(3) Federasyon
baþkaný veya onun görevlendireceði yönetim kurulu üyesinin, genel kurul delege listesini incelemesi ve
katýlanlarýn sayýsýný belirlemesi ile genel kurul toplantýsý için aranan çoðunluðun bulunup bulunmadýðý tespit edilir.
(4) Genel kurul
toplantýsý Federasyon baþkanýnýn veya görevlendireceði baþkan vekili veya asbaþkan ya da yönetim kurulu üyesinin konuþmasý ile açýlýr. Daha sonra genel kurul, divan kurulunu oluþturur.
Divan kurulu ve görevleri
MADDE 23 – (1) Divan
kurulu, bir baþkan, bir baþkan yardýmcýsý, bir yazman üyeden oluþur. Ayrýca genel kurulca üyeler arasýndan seçim iþlerinde görev yapacak iki sandýk görevlisi seçilir. Divan kurulunun seçimi üyelerin açýk oyu ile yapýlýr. Divan kurulu baþkan ve üyelerinin genel kurul üyesi olmasý zorunludur.
(2) Divan kurulu, bu Ana Statü ve Yönetmelik hükümleri çerçevesinde ve gündem maddelerine göre toplantýnýn yürütülmesini saðlamakla görevli ve yetkilidir.
(3) Divan kurulu oluþtuktan sonra genel kurul çalýþmalarýna iliþkin her türlü itiraz, divan kurulu tarafýndan karara baðlanýr.
Genel kurul gündemi
MADDE 24 – (1) Genel
kurul gündemi, yönetim kurulunca belirlenir ve toplantý tarihinden en az otuz gün önce Federasyonun ve Genel Müdürlüðün internet sitesinde üyelere duyurulur.
(2) Genel kurul
gündeminde; açýlýþ, divan kurulu seçimi, mali rapor ile faaliyet ve denetim raporlarýnýn görüþülerek kabulü ile yönetim kurulunun ibra edilmesi, yeni döneme ait bütçenin görüþülüp onaylanmasý, seçim maddesi ile ihtiyaç halinde diðer hususlar yer alýr.
(3) Mali genel
kurul gündeminde seçim dýþýndaki hususlar yer alýr ve bu genel kurulda bir önceki dönemin bütçesi görüþülerek karara baðlanýr, içinde bulunulan yýlýn bütçesi üzerinde düzenleme yapýlýr ve bir sonraki dönemin bütçesi onaylanýr. Mali genel kurulda, ana statü deðiþiklikleri ile Federasyonun iþ ve iþleyiþine iliþkin diðer konular da görüþülerek karara baðlanabilir.
(4) Olaðanüstü genel kurulda, ilanda belirtilen hususlar dýþýnda baþka bir husus görüþülemez.
(5) En az on
genel kurul üyesinin imzasýyla Ana Statüye aykýrý olmayan ve gündeme ilave edilmek istenen maddeler için yazýlý olarak baþvuru yapýlabilir ve açýk oylama sonucu salt çoðunluk ile kabul edilen öneriler gündeme eklenir. Bu tür maddeler daha önce ilan edilmiþ gündem maddelerinin görüþülüp karara baðlanmasýndan sonra ele alýnýr.
Genel kurul oturumu ve görüþmeler
MADDE 25 – (1) Divan
kurulu, seçildikten ve yerini
aldýktan sonra divan
baþkaný, ilanda yer alan gündemi genel kurula açýklar, oya sunar ve gündem maddelerinin görüþülmesine geçer.
(2) Söz almak isteyen delegelere yazýlma sýrasýna göre söz verilir. Federasyon kurullarýnýn sözcüleri ile usul hakkýnda söz almak isteyenlere öncelik tanýnýr.
(3) Konuþma süresi, genel kurula katýlan delegelerden onunun yazýlý isteði üzerine yapýlacak açýk oylama ile görüþme açýlmaksýzýn sýnýrlandýrýlabilir.
(4) Genel
kurulda, delegelerin Federasyon iþ ve iþlemlerine iliþkin sorularýný, yönetim kurulu veya denetim kurulu sözcüleri yanýtlamakla yükümlüdür.
(5) Gündem maddelerine iliþkin görüþme yeterliliði teklifi, üç delegenin bu konu ile ilgili görüþlerini belirtmesinden sonra verilebilir. Söz konusu teklif, daha önce bu konuyla ilgili söz almýþ kiþilerin adlarýnýn okunmasý ve söz haklarýnýn saklý bulunduðunun açýklanmasý suretiyle, teklif lehine ya da aleyhine konuþacak birer kiþiye söz verildikten sonra oylamaya açýlýr ve oylama sonucuna göre karar verilir. Karara baðlanan konular üzerinde yeniden görüþme açýlamaz.
(6) Genel
kurulda; görüþme yeterliliði, bütçe ve Ana Statü deðiþiklikleriyle ilgili tekliflerin yazýlý olarak yapýlmasý zorunludur.
(7) Divan baþkaný, gündem maddeleri görüþülürken ya da oylama yapýlýrken düþüncesini açýklayamaz. Konuþma yapmak isterse sýraya girer ve sýrasý gelince yerini baþkan yardýmcýsýna býrakarak düþüncelerini açýklar. Divan baþkaný, hakkýnda düþüncesini açýkladýðý gündem maddesinin görüþülmesi tamamlanýnca yerine geçebilir.
Seçim iþleri
MADDE 26 – (1)
Federasyon, baþkanlýk için baþvuran adaylarýn listesini ve genel kurul delegelerinin teklif yazýlarýný divan baþkanlýðýna iletir. Baþkan adaylarý, yönetim, denetim ve disiplin kurulu asýl ve yedek üye listelerini divan kuruluna yazýlý olarak teslim ederler.
(2) Oylamada,
baþkan adaylarý ve önerdikleri kurul listeleri blok olarak oylanýr. Kurullara münferit olarak aday olunmaz, oylanan listelerde çizme, eksiltme veya ekleme yapýlmaz.
(3) Divan baþkaný, istekleri halinde baþkan adaylarýna genel kurula hitap etmeleri için ad çekme suretiyle tespit edeceði sýrayla söz hakký verir. Baþkan adaylarýnýn konuþma süresi aday sayýsý dikkate alýnarak divan kurulu tarafýndan belirlenerek oylamaya sunulur.
(4) Baþkan adaylarý, divan baþkanýna her sandýk baþýnda görevlendirilmek üzere aday olmayan gözlemci ismi bildirebilir.
(5) Divan baþkaný, baþkan adaylarý tarafýndan kendisine teslim edilen oy listelerini baþvuru sýrasýna göre oy verme kabinlerine koydurur.
(6) Seçimler tek liste halinde gizli oy ve açýk tasnif þeklinde yapýlýr. Genel kurul delegeleri, genel kurul listesindeki
sýralara göre görevlilerden mühürlü zarfý imza karþýlýðý alýr ve hazýr bulundurulan yeterli sayýdaki sandýklarda oylarýný kullanýr. Adaylara ait oy pusulalarý oy kullanýlacak kabinde bulundurulur. Delege hangi aday ve
listesine oy vermek istiyor ise kabindeki “evet” mührünü basar ve oy listelerinden tercih ettiðini zarfa koyarak sandýða atar. Genel Kurul oy kullaným listesini imzalayarak oyunu kullanmýþ olur. Oy pusulasýna isim veya herhangi bir iþaret konulmaz. Zarfýný kaybeden veya baþka bir þekilde elinden çýkaran delegeye yeni zarf verilmez.
(7) Genel
kurula katýlan tüm delegelerin oylarýný kullanmasý veya oy kullanma süresinin sona ermesinden sonra sandýklar kapatýlýr. Sandýklar divan baþkanýnýn denetim ve gözetiminde aday ve gözlemcilerinin huzurunda açýlýr. Sandýklardan çýkan zarf sayýsýnýn, oy kullanan üye sayýsý ile eþit olup olmadýðý tespit edilir ve fazla zarflar açýlmadan iptal edilir.
(8) Oylarýn tasnifinde listeler sayýlýr. Bir zarfýn içinden ayný listeden birden fazla çýkmasý durumunda, bunlardan biri geçerli sayýlýr ve tek oy olarak hesaplanýr. Bir zarfýn içinden deðiþik iki liste çýkmasý durumunda, bunlar iptal edilir ve oy geçersiz sayýlýr.
(9) Seçimde en yüksek oyu alan baþkan adayý ve bu adayýn listesi seçilmiþ sayýlýr. Oylarýn eþit çýkmasý halinde ayný gün genel kurulda çoðunluk aranmaksýzýn ikinci bir oylama yapýlýr. Ancak bu toplantýya katýlanlarýn sayýsý seçimle belirlenen kurullarýn üye sayýsýnýn iki katýndan aþaðý olamaz. Bu oylamada da eþitlik bozulmaz ise, baþkan ve seçimle göreve gelen kurullar kur’a ile belirlenir.
(10) Divan baþkaný, seçim sonuçlarýný oy çoðunluðuna ve oy sýrasýna göre Genel kurul üyelerine açýklar.
(11) Genel
kurul toplantý tutanaklarý divan kurulu tarafýndan tutulur ve toplantý tutanaklarýnýn her bir sayfasý toplantý sonunda divan baþkaný ile divan kurulu üyeleri tarafýndan birlikte imzalanýr. Gündemdeki bütün maddelerin görüþülmesi ve karara baðlanmasýndan sonra divan baþkaný toplantýyý bir konuþma ile kapatýr.
(12)
Tutanaklar, genel kurul toplantýsýnýn kapanýþýný takiben en geç yirmi dört saat içerisinde Federasyona teslim edilir ve bunlarýn bir kopyasý da ayný süre içerisinde Genel Müdürlük gözlemcisine verilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Mali Hükümler ile Denetim ve Disiplin Ýþlemleri
Federasyonun bütçesi
MADDE 27 – (1) Federasyonun
bütçesi, yönetim kurulu tarafýndan her bir mali yýla göre ve iki yýl için düzenlenerek genel kurulun onayýndan sonra uygulamaya konulur. Federasyonun mali yýlý, 1 Ocak-31 Aralýk arasýdýr.
(2) Bütçede; Federasyonun her türlü gelirleri ve yapýlacak faaliyetler için ayrýlacak ödenekler, personel giderleri, kurullarýn masraflarý, yönetim ve hizmet giderleri ile diðer giderler gösterilir.
(3) Federasyon
baþkaný, bütçede belirtilen esaslar içinde tahsilat ve
harcamalar yapmaya yetkilidir. Federasyon baþkaný bu yetkisini sýnýrlarýný belirlemek kaydýyla ve Yönetim Kurulu kararýyla baþkan vekiline devredebilir.
(4) Ödeme evrakýnda baþkan veya baþkan vekilinin imzasýnýn yaný sýra genel sekreterin imzasýnýn da bulunmasý zorunludur. Ancak genel sekreterin resmi izinli
olduðu dönemlerde ödeme evrakýnda baþkan ve baþkan vekilinin imzasýnýn bulunmasý yeterlidir.
Federasyonun gelirleri
MADDE 28 – (1)
Federasyonun gelirleri þunlardýr:
a) Genel Müdürlük bütçesinden ayrýlacak pay.
b) Genel Müdürlük bütçesinden altyapý ve eðitime iliþkin projelerin desteklenmesi için aktarýlacak kaynak.
c) Kiþi ve kurumlardan alýnacak katýlým payý ve aidatlar.
ç) Antrenör, hakem ve sporcularýn tescil ve vize ücretleri ile transferlerden alýnacak pay.
d) Kulüplerin tescil ücretleri.
e) Ýtiraz ve ceza gelirleri.
f) Kulüplerin televizyon ve radyodan yapýlacak müsabaka yayýnlarýndan ve her türlü basýn ve yayýn organlarý ile yapacaklarý sözleþmelerden elde ettikleri gelirlerin %10’u ile milli ve temsili müsabakalarýn televizyon, radyo ve internet üzerinden yayýnlarýndan elde edilecek gelirler.
g) Kurs,
seminer, Bocce Bowling ve Dart eðitim kurumlarýndan elde edilecek gelirler.
ð) Reklam ve yayýn gelirleri.
h) Sponsorluk
gelirleri.
ý) Kira ve iþletme gelirleri.
i) Yardým ve baðýþlar.
j) Federasyon
baþkan adaylarýndan alýnan baþvuru ücretleri.
k) Diðer gelirler.
(2) Federasyon
tarafýndan yapýlan faaliyet ve yarýþlardan elde edilen reklam, sponsorluk,
naklen yayýn, milli yarýþlara ait bilet gelirleri Federasyona aittir.
(3)
Federasyonun tüm gelirleri katma deðer vergisi hariç her türlü vergi, resim ve harçtan muaftýr.
(4) Federasyon
mallarý Devlet malý hükmündedir, haczedilemez.
Federasyonun giderleri
MADDE 29 – (1)
Federasyon, yýllýk bütçe esasýna göre bütçesini hazýrlar; Ana Statü ve ilgili diðer mevzuat ile kendisine verilen görevleri yerine getirmek için Ana Statü hükümleri çerçevesinde gerekli bütün harcamalarý yapar.
(2) Federasyon;
ihtiyacý olan ve amacýna uygun her türlü menkul ve gayrimenkul mallarý bütçe esaslarý dâhilinde almaya, satmaya, kiralamaya, kiraya
vermeye, iþletmeye, ortaklýk kurmaya, gayrimenkulleri üzerinde ipotek ve her türlü hak ve mükellefiyetler tesis etmeye ve baðýþ kabulüne, nakitlerini yönetim kurulunun kararlarý doðrultusunda deðerlendirmeye yetkilidir.
(3) Bütçe ile ilgili harcamalar, yönetim kurulunca hazýrlanýp Genel Kurulca kabul edilen bütçe talimatýnda belirtilir.
(4) Harcamalar
aþaðýda belirtilen ilke ve esaslara uygun olarak yapýlýr:
a) Bu Ana Statüde belirtilen Federasyonun ve yönetim kurulunun görevleri çerçevesinde zorunlu ya da yararlý olan iþ ve iþlemler için yapýlmýþ olmak.
b) Ýþin mahiyetine ve Federasyonun ihtiyaçlarýna uygun olmak.
c) Federasyonun
gelirleri ile tedbirli ve basiretli yönetim ilkeleri, objektif ve iyi niyet kurallarý kapsamýnda orantýlý olmak.
Muhasebe ve raporlama sistemi
MADDE 30 – (1)
Federasyonda tek düzen muhasebe sistemine ve bilanço esasýna göre kayýt tutulur.
(2) Muhasebe iþlemlerinin geçerli olan belgelere dayandýrýlmasý zorunludur. Kayýt, denetim, kontrol ve takip açýsýndan 213 sayýlý Vergi Usul Kanununda belirlenmiþ standart belge, rapor ve defterler kullanýlýr.
(3) Hesaplar
takvim yýlý esasýna göre tutulur. Gelir ve giderler tahakkuk
ettirildikleri yýlýn hesaplarýnda gösterilir. Ancak Federasyon, mali genel kurul
tarihlerini de esas alarak ve ihtiyari bir þekilde muhasebe raporlamalarýný yapabilir. Bu ihtiyari raporlarýn hazýrlanmýþ olmasý, takvim yýlýna göre kayýt ve raporlama yapýlmasýný engellemez.
(4) Genel Müdürlük tarafýndan yapýlan yardýmlarýn izlenmesi ve spor politikalarýna yön verilebilmesi için; Federasyona ait muhasebe kayýtlarý, Genel Müdürlükte oluþturulacak bir merkezde belli bir otomasyon
sisteminde toplu bir biçimde izlenebilir. Bu durumda Genel Müdürlükçe oluþturulacak standart hesap planýna uygun olarak kayýtlarýn düzenlenmesi ve Federasyon muhasebe servisinin bu
merkezle iþbirliði içinde çalýþmasý zorunludur.
(5) Federasyon,
muhasebe servisini kurmak ve bu serviste çalýþan personeli kendi alanýnda eðitmekle yükümlüdür.
Denetim
MADDE 31 – (1)
Federasyonun her türlü faaliyetinin
denetimi; genel kurul, denetim kurulu ve Baþkan tarafýndan görevlendirilecek denetim elemanlarýnca yapýlýr.
(2) Federasyon
harcamalarýnýn yerindelik denetimi Federasyonun genel kurulu ve
denetim kurulunca, Genel Müdürlükçe yapýlan her türlü yardýmlarýn amaca uygunluðu ve denetimi ise Genel Müdürlükçe yapýlýr. Genel Müdürlük tarafýndan yapýlan ayni ve nakdi yardýmlarýn amacýna ve mevzuata uygun olarak harcanmamasý halinde oluþacak zarar, kusurlarý bulunan federasyon baþkaný ve yönetim kurulu üyelerinden Genel Müdürlükçe tahsil edilir ve Genel Müdürlük bütçesine gelir kaydedilir. Ayrýca sorumlular hakkýnda suç duyurusunda bulunulur.
Disiplin iþlemleri
MADDE 32 – (1)
Federasyona baðlý spor dallarý ile ilgili olarak;
a) Federasyonun
faaliyet programýnda yer alan faaliyetlerde; kulüp, federasyona baðlý spor dallarýnda faaliyette bulunan kuruluþ, sporcu, hakem, antrenör,
öðretici, menajer,
yönetici ve görevli diðer kiþilerin spor ahlaký ve disiplinine aykýrý davranýþlarýna iliþkin ceza iþlerine Federasyonun disiplin kurulu,
b) Federasyonun
faaliyet programýnda yer almayan il veya ilçe müdürlüklerince düzenlenen müsabaka ve faaliyetlerde; kulüp, ilgili spor dalýnda faaliyette bulunan kuruluþ, sporcu, hakem, antrenör,
menajer, yönetici ve görevli diðer kiþilerin spor ahlaký ve disiplinine aykýrý davranýþlarýna iliþkin ceza iþlerine il veya ilçe ceza kurullarý,
c) Kurum veya
kuruluþlarca
Federasyondan, il veya ilçe müdürlüklerinden izin alýnmak suretiyle düzenlenen yarýþ ve faaliyetlerde; ilgili spor dalýnda faaliyette bulunan kuruluþ, kulüp, sporcu, hakem, antrenör,
eðitmen, menajer, yönetici ve görevli diðer kiþilerin spor ahlaký ve disiplinine aykýrý davranýþlarýna iliþkin ceza iþlerine, izin alýnan merciin disiplin/ceza kurulu,
bakar.
(2) Ýl veya ilçe ceza kurullarý tarafýndan verilen cezalara karþý, 7/1/1993 tarihli ve
21458 sayýlý Resmî Gazete'de yayýmlanan Gençlik ve Spor Genel Müdürlüðü Amatör Spor Dallarý Ceza Yönetmeliði hükümleri uyarýnca, Genel Müdürlük Ceza Kuruluna itiraz edilebilir.
(3) Tahkim Kurulu,
Genel Müdürlük ceza kurullarý, Federasyonun disiplin kurulu ile il veya ilçe ceza kurullarýnca verilecek cezalar, Genel Müdürlük Merkez Ceza Kurulunda oluþturulacak sportif ceza kütüðüne kaydedilir.
BEÞÝNCÝ BÖLÜM
Çeþitli ve Son Hükümler
Ödül ve sponsorluk
MADDE 33 – (1) Ödül ve sponsorluk iþlemleri 3289 sayýlý Kanunun ek 3 üncü maddesi ile 13/9/2010
tarihli ve 2010/956 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararý ile kabul edilen Spor Hizmet ve Faaliyetlerinde Üstün Baþarý Gösterenlerin Ödüllendirilmesi Hakkýnda Yönetmelik ve 16/6/2004 tarihli ve 25494 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Gençlik ve Spor Genel Müdürlüðü Sponsorluk Yönetmeliði çerçevesinde yürütülür.
(2) Federasyon,
Spor Hizmet ve Faaliyetlerinde Üstün Baþarý Gösterenlerin Ödüllendirilmesi Hakkýnda Yönetmelik kapsamýnda yer almayan sporcu, kulüp ve antrenörler
için çýkaracaðý talimat hükümlerine göre ödül verebilir. Ancak bu durumda verilecek ödüller Genel Müdürlük bütçesinden ayrýlacak pay ile alt yapý ve eðitime iliþkin projelerin desteklenmesi için aktarýlacak kaynaktan ve Spor Toto Teþkilat Baþkanlýðýndan saðlanan reklam gelirlerinden karþýlanamaz.
Yayýnlarýn düzenlenmesi
MADDE 34 – (1)
Federasyon faaliyetleri kapsamýnda Türkiye Cumhuriyeti sýnýrlarý içindeki tüm bocce bowling ve dart yarýþmalarýnýn televizyon, radyo, internet ve her türlü teknik cihaz veya benzeri araçlarla yayýnlanmasýna, iletilmesine, yayýnlarýn düzenlenmesine ve programlanmasýna münhasýran yönetim kurulu yetkilidir.
(2) Federasyon
tarafýndan yayýnlanmasýna izin verilmeyen müsabakalar televizyon, radyo, internet ve benzeri
araçlarla yayýnlanamaz.
Fikri, sýnai ve ticari
haklar
MADDE 35 – (1)
Federasyonun kullandýðý veya kullanacaðý marka, logo ve benzeri tüm fikri ve sýnai haklarýn mülkiyeti ve kullaným hakký münhasýran Federasyona aittir.
Kulüpler
MADDE 36 – (1)
Federasyonun baðlý spor dallarýnda faaliyet gösteren spor kulüpleri ve diðer spor kulüplerinin bocce bowling ve
dart þubeleri, Federasyonun görev alanýna giren konularda Federasyona baðlýdýr. Federasyonun baðlý spor dallarýnda faaliyet gösteren spor kulüpleri veya spor kulüplerinin bocce bowling ve
dart þubeleri gençlik hizmetleri ve spor il müdürlükleri tarafýndan kayýt ve tescil edilir. Kulüpler, tescil edildikten sonra, branþ
tescili ve faaliyete katýlým iþlemleri Federasyonun ilgili mevzuatýna göre yapýlýr. Sorumluluklarýný yerine getirmeyen kulüplerin kayýt ve tescil iþlemleri iptal edilir. Bu kulüpler müsabakalara katýlamaz ve Federasyon genel kurulunda temsil edilemezler.
(2) Tescil ücreti her yýl yönetim kurulunca belirlenir.
Kulüplerin
devri ve þirketleþme
MADDE 37 – (1)
Federasyonun görev alaný içerisinde yer alan
spor branþlarýnda faaliyet gösteren kulüpler, þubelerini kanunlarla belirtilen þekil ve esaslara göre kuracaklarý veya kurulmuþ olan þirketlere devredebilirler. Kulüplerin þirketleþmesi halinde, tescilli bulunduklarý yerden baþka yere nakilleri yapýlmaz.
(2) Devirlerde
spor dalýnýn yayýlmasý, güçlenmesi ve yararlarý ön planda tutulur. Bu konuda Ana Statüde belirlenen esaslara ve yönetim kurulunca konulacak kurallara uyulmasý zorunludur.
Alt düzenleyici iþlemler
MADDE 38 – (1) Bu Ana
Statüye dayanýlarak hazýrlanan diðer alt düzenleyici iþlemler Genel Müdürlük internet sitesinde yayýmlanýr.
Yürürlükten kaldýrýlan ana
statü
MADDE 39 – (1) 28/2/2007 tarihli ve 26448 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Türkiye Bocce Bowling ve
Dart Federasyonu Ana Statüsü yürürlükten kaldýrýlmýþtýr.
Yürürlük
MADDE 40 – (1) Bu Ana
Statü yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.
Yürütme
MADDE 41 – (1) Bu Ana
Statü hükümlerini Türkiye Bocce Bowling ve
Dart Federasyonu Baþkaný yürütür.
|