Sosyal Güvenlik Kurumundan:
GENEL SAÐLIK SÝGORTASI UYGULAMALARI YÖNETMELÝÐÝ
BÝRÝNCÝ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanýmlar ve Genel Ýlkeler
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliðin amacý, 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayýlý Sosyal Sigortalar ve Genel Saðlýk Sigortasý Kanununun genel
saðlýk sigortasý uygulamalarýna iliþkin usul ve esaslarýný düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; genel saðlýk sigortasýndan yararlandýrýlacak kiþileri, iþverenleri, saðlýk hizmeti sunucularýný, gerçek kiþileri, her türlü kamu ve özel hukuk tüzel kiþileri ile bunlarýn tüzel kiþiliði olmayan þubelerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 5510 sayýlý Kanunun 107 nci maddesi hükmüne dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.
Tanýmlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Aile hekimi:
Saðlýk Bakanlýðý tarafýndan aile hekimi olarak yetkilendirilen ve/veya Kurum ile sözleþme yapmýþ hekimleri,
b) Asgari ücret: 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayýlý Ýþ Kanununun 39 uncu maddesi gereði Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðýnca Asgari Ücret Tespit Komisyonu aracýlýðý ile iþçiler için belirlenen bir aylýk brüt ücreti,
c) Ayakta
tedavi: Genel saðlýk sigortalýsý ve bakmakla yükümlü olduðu kiþilerin, saðlýk hizmeti sunucularýnda yatýrýlmaksýzýn ayakta saðlanan saðlýk hizmetlerini,
ç) Aylýk: Malullük, yaþlýlýk ve ölüm sigortalarý ile vazife malullüðü hâlinde yapýlan sürekli ödemeyi,
d) Bakanlýk: Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðýný,
e) Bakmakla yükümlü olduðu kiþi: 5510 sayýlý Kanunun 5 inci maddesinin birinci fýkrasýnýn (b) bendi ile 60 ýncý maddesinin birinci fýkrasýnýn (c) bendinin (1), (2) ve (7) numaralý alt bentleri ile yedinci ve sekizinci fýkralarý dýþýnda kalan genel saðlýk sigortalýsýnýn, sigortalý sayýlmayan veya isteðe baðlý sigortalý olmayan, kendi
sigortalýlýðý nedeniyle gelir veya aylýk baðlanmamýþ olan;
1) Eþini,
2) 18 yaþýný, lise ve dengi öðrenim veya
5/6/1986 tarihli ve 3308 sayýlý Meslekî Eðitim Kanununda belirtilen aday çýraklýk ve çýraklýk eðitimi ile iþletmelerde meslekî eðitim görmesi hâlinde 20 yaþýný, yüksek öðrenim görmesi hâlinde 25 yaþýný doldurmamýþ ve evli olmayan çocuklarý ile yaþýna bakýlmaksýzýn bu Kanuna göre malul olduðu tespit edilen evli olmayan çocuklarýný,
3) Geçimi genel saðlýk sigortalýsý tarafýndan saðlanan, Genel Saðlýk Sigortasý Kapsamýnda Gelir Tespiti, Tescil ve Ýzleme Sürecine Ýliþkin Usul ve Esaslar Hakkýnda Yönetmelik uyarýnca yapýlan gelir testi sonucunda 5510 sayýlý Kanunun 60 ýncý maddesinin birinci fýkrasýnýn (c) bendinin 1 numaralý alt bendi ve ayný fýkranýn (g) bendi kapsamýnda olup da aile içinde fert baþýna düþen gelir miktarý asgari ücrete kadar olduðu tespit edilen ve diðer çocuklarýndan saðlýk yardýmý almayan ana ve babasýný,
f) Fatura: Saðlýk hizmeti sunucusu tarafýndan sunulan saðlýk hizmeti sonucunda, 4/1/1961 tarihli ve 213 sayýlý Vergi Usul Kanunu hükümleri uyarýnca düzenlenen fatura,
serbest meslek makbuzu, bilet, perakende satýþ fiþi ile kamu idarelerinin ilgili mevzuatýna göre düzenledikleri belgeleri,
g) Fatura dönemi: Her ayýn birinci ve son gününü kapsayan dönemi,
ð) Fatura teslim süresi: Fatura dönemini takip eden ayýn birinci gününden onbeþinci gününe (onbeþinci gün dâhil) onbeþinci gün resmî tatil ise takip eden ilk iþ gününe kadarki süreyi,
h) Fatura
teslim tarihi: Fatura teslim süresi içinde teslim edilen faturalar için teslim edildiði ayýn onbeþinci gününü, fatura teslim süresi içinde teslim edilmeyen faturalar için teslim edildiði ayý takip eden ayýn onbeþinci gününü,
ý) Gelir: Ýþ kazasý veya meslek hastalýðý hâlinde sigortalýya veya sigortalýnýn ölümü hâlinde hak sahiplerine yapýlan sürekli ödemeyi,
i) Genel Müdürlük: Sosyal Güvenlik Kurumu
Genel Saðlýk Sigortasý Genel Müdürlüðünü,
j) Genel saðlýk sigortalýsý: 5510 sayýlý Kanunun 60 ýncý maddesinde sayýlan kiþileri,
k) Genel saðlýk sigortasý: Kiþilerin öncelikle saðlýklarýnýn korunmasýný, saðlýk riskleri ile karþýlaþmalarý hâlinde ise oluþan harcamalarýn finansmanýný saðlayan sigortayý,
l) Genel saðlýk sigortasý primi: Genel saðlýk sigortasýndan
yararlanabilmek için prim ödeme yükümlüsü tarafýndan ödenecek olan ve prime esas kazanç üzerinden Kanunda belirtilen oranlarda belirlenen tutarý,
m) Hizmet akdi:
11/1/2011 tarihli ve 6098 sayýlý Türk Borçlar Kanununda tanýmlanan hizmet akdini ve iþ mevzuatýnda tanýmlanan iþ sözleþmesini veya hizmet akdini,
n) Ýsteðe baðlý sigorta: Kiþilerin isteðe baðlý olarak prim ödemek suretiyle
uzun vadeli sigorta kollarýna ve genel saðlýk sigortasýna tabi olmalarýný saðlayan sigorta kolunu,
o) Ýþveren: Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fýkrasýnýn (a) ve (c) bentlerine göre sigortalý sayýlan kiþileri çalýþtýran gerçek veya tüzel kiþiler ile tüzel kiþiliði olmayan kurum ve kuruluþlarý,
ö) Ýyileþtirme araç ve gereçleri: Protez ve ortez tanýmýna girmeyen, tek baþýna iyileþtirme özelliði olan iyileþtirici nitelikteki
týbbî cihazlarý,
p) Kamu
idareleri: 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayýlý Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fýkrasýnýn (a) bendinde belirtilen kamu idareleri ve kamu
iktisadi teþebbüsleri ile bunlarýn baðlý idare, ortaklýk, müessese ve iþletmeleri ve yukarýda belirtilenlerin
ödenmiþ sermayesinin % 50’sinden fazlasýna sahip olduklarý ortaklýk ve iþletmelerden Türk Ticaret
Kanununa tabi olmayanlarla özel kanunlarýna göre personel çalýþtýran diðer kamu kurumlarýný,
r) Kanun: 5510
sayýlý Sosyal Sigortalar ve Genel Saðlýk Sigortasý Kanununu,
s) Katýlým payý: Saðlýk hizmetlerinden yararlanabilmek için, genel saðlýk sigortalýsý veya bakmakla yükümlü olduðu kiþiler tarafýndan ödenecek tutarý,
þ) Kýsa vadeli sigorta kollarý: Ýþ kazasý ve meslek hastalýðý, hastalýk ve analýk sigortasý kollarýný,
t) Kiþiye yönelik koruyucu saðlýk hizmeti: Kiþilerin, hastalýktan korunmasý veya saðlýklý olma hâlinin sürdürülmesi amacýyla kiþiye yönelik olarak finansmaný saðlanacak saðlýk hizmetlerini,
u) Kurum:
Sosyal Güvenlik Kurumunu,
ü) Kurum Saðlýk Kurulu: Kurumca yetkilendirilen saðlýk hizmeti sunucularýnýn saðlýk kurullarýnca düzenlenecek raporlardaki teþhis ve bu teþhise dayanak teþkil eden belgeleri incelemek suretiyle, çalýþma gücü kaybý ve meslekte
kazanma gücü kaybý oranlarýný, erken yaþlanma hâlini, vazifelerini yapamayacak þekilde meslekte
kazanma gücü kaybýný ve malullük derecelerini belirlemeye yetkili hekimlerden
ve/veya diþ hekimlerinden oluþan kurullarýný,
v) Misyon þefliði: Genel saðlýk sigortalýsýnýn geçici veya sürekli görevle bulunduðu, tetkikin/ tedavinin yapýldýðý ülkedeki büyükelçilik, daimi temsilcilik, baþkonsolosluk ve konsolosluk þubesi olarak, ayný ülkede veya þehirde birden
fazla temsilcilik bulunmasý hâlinde ise büyükelçilik tarafýndan bu iþle yetkili kýlýnan temsilciði ile çalýþma ataþelikleri ve müþavirlikleri,
y) Mutat taþýt: Ýki mahal arasýnda gidip gelmeye
en uygun, kullanýlmasý mutat ve ekonomik olan taþýtlarý,
z) Ortez: Doðuþtan veya sonradan herhangi bir nedenle bir organda
oluþan fonksiyon kaybýný veya yetersizliðini önlemek ya da vücut parçalarýndan birini desteklemek veya korumak amacýyla kullanýlan týbbî cihazlarý,
aa) Otelcilik
hizmeti: Yatarak tedavilerde hasta ve refakatçisine Kurumca
belirlenen standartlarýn üzerinde sunulan yatak, yemek, temizlik vb.
hizmetleri,
bb) Ödeme dönemi: Saðlýk hizmeti sunucularý faturalarýnýn teslim tarihinden itibaren inceleme ve ödemenin gerçekleþtirildiði doksan günlük süreyi,
cc) Ödeme Komisyonu: Beþeri týbbi ürünlerin/beþeri ilaçlarýn ödeme usul ve esaslarýnýn belirlenmesi hususunda, Sosyal Güvenlik Kurumu Baþkanlýðýnýn koordinatörlüðünde Maliye Bakanlýðý, Saðlýk Bakanlýðý, Kalkýnma Bakanlýðý ve Hazine Müsteþarlýðý temsilcilerinin katýlýmýyla oluþturulan komisyonu,
çç) Protez: Doðuþtan ya da sonradan herhangi bir nedenle vücut organlarýndan bir veya bir kaçýnýn tam veya kýsmi kaybýnda, o organ veya
organlarýn fonksiyonlarýný yerine getirmek ve/veya görsel olarak vücut bütünlüðünü saðlamaya yönelik týbbî cihazlarý,
dd) Saðlýk hizmeti: Genel saðlýk sigortalýsý ve bakmakla yükümlü olduðu kiþilere Kanunun 63 üncü maddesi gereði finansmaný saðlanacak týbbî ürün ve hizmetleri,
ee) Saðlýk hizmeti sunucusu: Saðlýk hizmetini sunan ve/veya üreten; gerçek kiþiler ile kamu ve özel hukuk tüzel kiþilerini ve bunlarýn tüzel kiþiliði olmayan þubelerini,
ff) Saðlýk Hizmetleri Fiyatlandýrma Komisyonu: Kurumca finansmaný saðlanan saðlýk hizmetleri ile yol gideri, gündelik ve refakatçi giderleri için Kurumca ödenecek bedelleri belirleyen komisyonu,
gg) Saðlýk raporu: Uzman hekim raporunu/saðlýk kurulu raporunu,
ðð) Uzman hekim raporu: Ýlgili tek uzman hekim tarafýndan düzenlenen baþhekimlik mührü ve ýslak imza onayý bulunan saðlýk raporunu veya elektronik ortamda düzenlenen e-raporunu,
hh) Saðlýk kurulu raporu: Ýlgili daldan üç uzman hekimin katýlýmýyla, ayný daldan üç uzman hekim bulunmamasý hâlinde ise ilgili dal uzmaný ile birlikte öncelikle bu uzmanlýk dalýna en yakýn uzmanlýk dalýndan olmak üzere baþhekimin seçeceði diðer dallardan uzman hekimlerin katýlýmý ile en az üç uzman hekimden
oluþan saðlýk kurullarýnca düzenlenen, baþhekimlik mührü ve ýslak imza onayý bulunan saðlýk raporunu veya elektronik ortamda düzenlenen e-raporunu,
ýý) Sýðýnmacý ve vatansýz: Ýçiþleri Bakanlýðý tarafýndan sýðýnmacý veya vatansýz olarak kabul
edilen kiþileri,
ii) Sigortalý: Kýsa ve/veya uzun vadeli sigorta kollarý bakýmýndan adýna prim ödenmesi gereken veya kendi adýna prim ödemesi gereken kiþiyi,
jj) Sosyal
sigortalar: Kanunda tanýmlanan kýsa ve uzun vadeli
sigorta kollarýný,
kk) Teblið: Kanunun genel saðlýk sigortasýna iliþkin hükümlerinin uygulanmasýný içeren Sosyal Güvenlik Kurumu Saðlýk Uygulama Tebliðini,
ll) Týbben baþkasýnýn bakýmýna muhtaç kiþiler: Engellilik Ölçütü, Sýnýflandýrýlmasý ve Engellilere Verilecek Saðlýk Kurulu Raporlarý Hakkýnda Yönetmelik kapsamýnda, yetkilendirilmiþ engelli saðlýk kurulu raporu vermeye yetkili saðlýk kuruluþlarýnca, aðýr engelli olduðu engelli saðlýk kurulu raporu ile belgelendirilen kiþileri,
mm) Týbbî cihaz: 7/6/2011 tarihli ve 27957 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Týbbî Cihaz Yönetmeliðinde tanýmlanan her türlü araç, gereç, alet, cihaz, kiþi kullanýmýna mahsus cihaz, aksesuar veya diðer malzemeleri,
nn) Týbbî sarf malzemesi: Protez ve ortez tanýmýna girmeyen, iyileþtirmeyi tek baþýna saðlamayan, teþhis, tedavi ve bakým amaçlý iþlemlerin yapýlmasý esnasýnda tek sefer ya da sýnýrlý sayýda kullanýlmaya mahsus týbbî malzemeleri,
oo) Uluslararasý sosyal güvenlik sözleþmeleri: Ülkemizin taraf olduðu sosyal güvenlik sözleþmelerini,
öö) Uzun vadeli sigorta kollarý: Malullük, yaþlýlýk ve ölüm sigortasý kollarýný,
pp) Ücret: Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fýkrasýnýn (a) ve (c) bendi kapsamýnda sigortalý sayýlanlara saatlik, günlük, haftalýk, aylýk veya yýllýk olarak para ile ödenen ve süreklilik niteliði taþýyan brüt tutarý,
rr) Ünite: Sosyal güvenlik il müdürlükleri ile sosyal güvenlik merkez müdürlüklerini ve saðlýk sosyal güvenlik merkez müdürlüklerini,
ss) Vazife
malullüðü: Kanunun 47 nci maddesinde tarif edilen vazife
ve/veya harp malullüðü hâllerini,
þþ) Yatarak tedavi: Genel saðlýk sigortalýsý ve bakmakla yükümlü olduðu kiþilerin, saðlýk hizmeti sunucusunda yatýrýlarak saðlanan saðlýk hizmetlerini,
tt) Yerleþim yeri: Belediye/büyükþehir belediye mücavir alanýný,
ifade eder.
Genel ilkeler
MADDE 5 – (1) Kanunun 60 ýncý maddesinde sayýlan kiþilerin genel saðlýk sigortalýsý olmasý zorunludur. Genel saðlýk sigortasý hak ve yükümlülüklerini ortadan kaldýrmak, azaltmak
veya baþkasýna devretmek için sözleþmelere konulan hükümler geçersizdir.
(2) Genel saðlýk sigortasý kapsamýnda finansmaný saðlanan saðlýk hizmetleri ile yol gideri, gündelik ve refakatçi haklarýndan, genel saðlýk sigortalýsý ve bakmakla yükümlü olduðu kiþiler yararlandýrýlýr.
(3) Genel saðlýk sigortasý kapsamýnda finansmaný saðlanan saðlýk hizmetleri ile yol gideri, gündelik ve refakatçi haklarýndan yararlanmak, genel saðlýk sigortalýsý ve bakmakla yükümlü olduðu kiþiler için bir hak, bu Yönetmelikte
belirtilen usul ve esaslara göre bu hizmet ve
haklarýn finansmanýnýn saðlanmasý Kurum için bir yükümlülüktür. Genel saðlýk sigortasý kapsamýnda finansmaný saðlanan saðlýk hizmetleri ile yol gideri, gündelik ve refakatçi haklarýnda, kiþilerden alýnan primlerin tutarýna göre herhangi bir farklýlaþtýrma yapýlamaz.
ÝKÝNCÝ BÖLÜM
Saðlýk Kartý
Saðlýk kartý düzenlenmesi
MADDE 6 – (1) Kurum, genel saðlýk sigortalýsý ve bakmakla yükümlü olduðu kiþilerin muayene ve tedavileri için saðlýk hizmeti sunucularýna baþvurularýnda gösterilmek üzere saðlýk kartý düzenleyebilir.
(2) Kurum, saðlýk kartýnýn þeklini, bu kartýn kullanýmýna iliþkin usul ve
esaslarý belirler.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Finansmaný Saðlanan Saðlýk Hizmetlerinin Belirlenmesi ve Saðlanma Yöntemleri,
Yol Gideri, Gündelik ve Refakatçi Giderleri
Finansmaný saðlanan saðlýk hizmetlerinin amacý ve
kapsamý
MADDE 7 – (1) Genel saðlýk sigortalýsýnýn ve bakmakla yükümlü olduðu kiþilerin saðlýklý kalmalarý; hastalanmalarý hâlinde saðlýklarýný kazanmalarý; iþ kazasý ile meslek hastalýðý, hastalýk ve analýk sonucu týbben gerekli görülen saðlýk hizmetlerinin karþýlanmasý, iþ göremezlik hâllerinin ortadan
kaldýrýlmasý veya azaltýlmasý, iþ kazasý ve meslek hastalýðýna, kazaya, hastalýklara veya konjenital (doðuþtan) nedenlere baðlý olarak ortaya çýkan durumlarda vücut bütünlüðünün saðlanmasý amacýyla Kanunun 63 üncü maddesinin birinci fýkrasýnýn (a), (b), (c), (d), (e) ve (f) bentlerinde sayýlan saðlýk hizmetlerinin finansmaný Kurumca saðlanýr.
Finansmaný saðlanan saðlýk hizmetlerinin belirlenmesi
MADDE 8 – (1) Kanunun 63 üncü maddesinin birinci fýkrasýnýn (a), (b), (c), (d) ve (e) bentleri gereði finansmaný saðlanacak saðlýk hizmetleri, Saðlýk Bakanlýðýnca týbben saðlýk hizmeti olarak kabul edilen saðlýk hizmetleri esas alýnarak Kurumca
belirlenir.
(2) Ýnsan saðlýðýna zararlý madde baðýmlýlýðýný önlemeye yönelik koruyucu saðlýk hizmetleri, Saðlýk Bakanlýðýnýn görüþü alýnarak Kurumca belirlenir.
Finansmaný saðlanan diðer saðlýk hizmetlerinin belirlenmesi
MADDE 9 – (1) Bu Yönetmeliðin 8 inci maddesi doðrultusunda saðlanacak saðlýk hizmetleri ile ilgili teþhis ve tedavileri için gerekli olabilecek kan ve kan ürünleri, kemik iliði, aþý, ilaç ve týbbi malzemelerin
saðlanmasý, takýlmasý, garanti süresi sonrasý bakýmý, onarýlmasý ve yenilenmesi hizmetlerinin, türleri, miktarlarý ve kullaným süreleri, ödeme usul ve
esaslarý, Saðlýk Bakanlýðýnýn görüþü alýnarak Kurumca belirlenir.
Finansmaný saðlanan ilaçlarýn temin esaslarý
MADDE 10 – (1) Yatarak tedavilerde saðlýk hizmeti sunucularýnda kullanýlacak ilaçlarýn tedavinin yapýldýðý saðlýk hizmeti sunucularý tarafýndan temin edilir. Ancak Kurum, yatarak tedavilerde tedavinin yapýldýðý saðlýk hizmeti sunucusunca temin zorunluluðu olmayan istisnai durumlara iliþkin usul ve
esaslar ile temini zorunlu ilaçlarýn saðlýk hizmeti sunucularýnca temin
edilmeyerek hastaya aldýrýlmasý halinde yürütülecek iþlemlere iliþkin usul ve esaslarý belirler.
(2) Kurumca
finansmaný saðlanan ve ayaktan tedavilerde gerekli görülen ilaçlar, Kurumla sözleþmeli eczanelerden temin edilir. Ancak, acil hâller nedeniyle genel saðlýk sigortalýsý ve bakmakla yükümlü olduðu kiþilerin sözleþmesiz eczanelerden reçete karþýlýðý temin ettiði ilaçlarýn bedelleri, acil hâlin Kurumca kabul
olunmasý kaydýyla Teblið esaslarýna göre kiþilere ödenir.
(3) Kurum,
genel saðlýk sigortalýsý ile bakmakla yükümlü olduðu kiþilerin tedavisi için gerekli görülen ancak, ülkemizde ruhsatlý olmayan veya
ruhsatlý olduðu hâlde çeþitli nedenlerle üretilmeyen veya
ithalatý yapýlmayan ilaçlarýn yurt dýþýndan teminine iliþkin usul ve
esaslarý, Saðlýk Bakanlýðýnýn görüþünü alarak belirler.
Finansmaný saðlanan týbbî malzemelerin temin esaslarý
MADDE 11 – (1) Kurum týbbi malzemeleri saðlýk hizmeti sunucularý ile sözleþme yapmak suretiyle saðlar. Ancak acil hallerde sözleþmesiz saðlýk hizmeti sunucularýndan kiþilerce satýn alýnan týbbi malzeme
bedelleri Kurumca belirlenen usul ve esaslara göre karþýlanýr.
(2) Yatarak
tedavilerde saðlýk hizmeti sunucularýnda kullanýlacak týbbi malzemeler saðlýk hizmeti sunucularý tarafýndan temin edilir.
Kurum, temini zorunlu týbbi malzemelerin saðlýk hizmeti sunucularýnca temin edilmeyerek hastaya aldýrýlmasý halinde týbbi malzemelerin ödenmesine iliþkin usul ve esaslarý belirler.
(3) Kurumca
bedeli karþýlanan týbbi malzemelerin,
Kurumca belirlenen istisnalar hariç olmak üzere Türkiye Ýlaç ve Týbbi Cihaz Ulusal Bilgi Bankasýna (TÝTUBB) kayýt/bildirim iþlemi tamamlanmýþ olmalýdýr. TÝTUBB kayýt/bildirim iþlemi tamamlanmamýþ týbbi malzeme bedelleri Kurumca karþýlanmaz. Ancak 7/6/2011 tarihli ve 27957 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Týbbi Cihaz Yönetmeliði kapsamýnda yer almayan týbbi malzeme bedellerinin ödenmesinde; TÝTUBB kayýt/bildirim iþlemi tamamlanmýþ olma þartý aranmaz.
(4) Kurum,
finansmaný saðlanan týbbî malzemeleri Kurumca belirlenen usullerle temin etmeye yetkilidir.
(5) 12/4/1991
tarihli ve 3713 sayýlý Terörle Mücadele Kanuna göre aylýk baðlanmýþ malullerin, 8/6/1949 tarihli ve 5434 sayýlý Kanunun 56 ncý maddesi veya
3/11/1980 tarihli ve 2330 sayýlý Kanunun 2 nci maddesinin birinci fýkrasýnýn (e) ve (f) bentlerinde sayýlanlardan 3713 sayýlý Kanun kapsamýna giren olaylar
sebebiyle malul kalýp da aylýk baðlananlarýn ve 3713 sayýlý Kanun kapsamýna girmese dahi baþkasýnýn yardýmý ve desteði olmaksýzýn yaþamak için gereken
hareketleri yapamayacak derecede malul olan vazife ve harp malullerinin; saðlýk kurulu raporuyla kullanmalarý gerekli görülen her türlü ortez/protez ve diðer iyileþtirici araç ve gereçler, herhangi bir kýsýtlama getirilmeksizin Kurumca karþýlanýr. Kanunun 72 nci maddesinde belirtilen usullere göre bedelleri karþýlanacak olan bu kapsamdaki ürünler veya ayný amaca yönelik yeni ürün talepleri Kurum tarafýndan belirlenen usul ve esaslara göre karþýlanýr. Bu fýkra hükümleri, genel saðlýk sigortalýsý ile bakmakla yükümlü olduðu kiþilerden, 3713 sayýlý Kanunun 21 inci maddesinde sayýlan olaylara maruz kalmalarý nedeniyle
yaralananlarýn, tedavileri sonuçlanýncaya veya maluliyetleri kesinleþinceye kadar geçen süre içerisinde de uygulanýr.
Diðer saðlýk hizmetlerinin temin esaslarý
MADDE 12 – (1) Kurum saðlýk hizmetlerini, Kanunun 3 üncü maddesinin 25 inci bendinde ve Kanunun 63 üncü maddesinin (f) bendinde tanýmlanan yurt içi ve yurt dýþý saðlýk hizmeti sunucularý ile Kanunun 73
maddesine göre sözleþme yapýlýncaya kadar Kurum tarafýndan belirlenmiþ olan usul ve esaslar geçerlidir. Ancak
acil hallerde sözleþmesiz saðlýk hizmeti sunucularýndan kiþilerce satýn alýnan saðlýk hizmeti bedelleri Kurumca belirlenen usul ve esaslara göre karþýlanýr.
(2) Kurum, kamu
idarelerince verilecek saðlýk hizmetlerini götürü bedel üzerinden hizmet alým sözleþmesiyle de saðlar. Kamu idaresi
saðlýk hizmeti sunucularý, sözleþmede belirtilen götürü bedel karþýlýðýnda genel saðlýk sigortalýsý ve bakmakla yükümlü olduðu kiþilere sözleþme kapsamýnda verilmesi
gereken her türlü saðlýk hizmetini sunar. Söz konusu saðlýk hizmeti sunucularý sözleþmede belirtilen götürü bedel dýþýnda Kurumdan
veya genel saðlýk sigortalýsý ve bakmakla yükümlü olduðu kiþilerden ilave ücret alýnabilecek
hizmetler ve katýlým paylarý dýþýnda ayrýca bir bedel talep edemez. Götürü bedele iliþkin usul ve
esaslar Kurum ve ilgili kamu idareleri ile müþtereken
belirlenir.
Yardýmcý üreme yöntemi
tedavileri
MADDE 13 – (1) Ýnvitro
fertilizasyon (IVF) iþlemi, Kanunun 63 üncü maddesinde tanýmlanan “yardýmcý üreme yöntemi” olarak kabul edilir. Ovulasyon indüksiyonu (OI) ile
intrauterin inseminasyonu (IUI) iþlemi bu kapsamda
deðerlendirilmez.
(2) Kurumca;
a) Evli olmakla
birlikte çocuk sahibi olmayan genel saðlýk sigortalýsý kadýn ise kendisinin, erkek ise karýsýnýn;
1) Yapýlan týbbî tedavileri sonrasýnda normal týbbî yöntemlerle çocuk sahibi olamadýðýnýn ve ancak IVF iþlemi ile çocuk sahibi olabileceðine dair Kurumca yetkilendirilen saðlýk hizmet sunucularýnca saðlýk kurulu raporu düzenlenmiþ olmasý,
2) 23 yaþýndan büyük, 39 yaþýndan küçük olmasý,
3) Kurumca
belirlenen istisnalar hariç olmak üzere son üç yýl içinde OI ve/veya IUI iþleminden sonuç alýnamamýþ olduðunun Kurumla sözleþmeli saðlýk hizmet sunucusunun saðlýk kurullarý tarafýndan belgelenmesi,
4) Uygulamanýn yapýldýðý merkezin Kurum ile sözleþmeli olmasý,
5) En az beþ yýldýr genel saðlýk sigortalýsý veya bakmakla yükümlü olunan kiþi olup, 900 gün genel saðlýk sigortasý prim gün sayýsýnýn olmasý veya halen genel
saðlýk sigortalýsý olan kadýnýn bu bentteki koþullarý taþýmamasý halinde eþinin gerekli koþullarý saðlamasý,
þartlarýnýn birlikte gerçekleþmesi hâlinde en fazla
Kanunun 63 üncü maddesinde belirtilen deneme sayýsý ile sýnýrlý olmak üzere IVF iþleminin,
b) Bir hastalýðýn tedavisinin baþka týbbî bir yöntemle mümkün olmamasý ve Kurumca
yetkilendirilen saðlýk hizmet sunucularý saðlýk kurullarý tarafýndan týbben zorunlu görülmesi hâlinde IVF iþleminin,
finansmaný saðlanýr.
(3) Kanunun yürürlüðe girdiði tarihten önce yapýlan ve bedelleri sosyal güvenlik kurumlarýnca ödenen IVF iþlemleri, iþlem adedinin hesaplanmasýnda dikkate alýnýr.
(4) IVF iþlemine, 38 yaþýný doldurmadan önce baþlanan kadýnýn deneme öncesi 38 yaþýný doldurmuþ olmasý durumunda, IVF iþlemine ait bedeller Kurumca karþýlanýr.
(5) IVF iþleminde kullanýlan ilaçlardan katýlým payý tahsil edilir.
Finansmaný saðlanmayan saðlýk hizmetleri
MADDE 14 – (1) Kurumca;
a) Vücut bütünlüðünü saðlamak amacýna yönelik protezler ile fonksiyon kaybýný gidermeye yönelik yapýlan ve iþ kazasý ile meslek hastalýðýna, kazaya,
hastalýklara veya konjenital nedenlere baðlý olarak ortaya çýkan durumlarda
yapýlacak saðlýk hizmetleri dýþýnda estetik amaçlý yapýlan her türlü saðlýk hizmeti ile estetik amaçlý ortodontik diþ tedavilerinin,
b) Saðlýk Bakanlýðýnca insan saðlýðý bakýmýndan kullanýlmasýna veya uygulanmasýna izin veya ruhsat verilmeyen saðlýk hizmetlerinin,
c) Saðlýk Bakanlýðýnca týbben saðlýk hizmeti olduðu kabul edilmeyen
saðlýk hizmetlerinin,
ç) Kanunun 60 ýncý maddesinin birinci fýkrasýnýn (d) ve (g) bentleri kapsamýna giren yabancý ülke vatandaþlarýnýn genel saðlýk sigortalýsý veya genel saðlýk sigortalýsýnýn bakmakla yükümlü olduðu kiþi sayýldýðý tarihten önce var olan
kronik hastalýða iliþkin saðlýk hizmetlerinin,
d) Kanunun 63 üncü maddesine göre yöntem, tür, miktar ve kullaným sürelerinin belirlenmesi sonucunda Kurumca finansmaný saðlanacak saðlýk hizmetlerinin kapsamý dýþýnda býrakýlan saðlýk hizmetlerinin,
finansmaný saðlanmaz.
Komisyonlar
MADDE 15 – (1) Kurum, finansmaný saðlanan saðlýk hizmetlerinin teþhis ve tedavi yöntemleri ile teþhis ve tedavileri için gerekli
olabilecek kan ve kan ürünleri, kemik iliði, aþý, ilaç, ortez, protez, týbbî araç ve gereç, kiþi kullanýmýna mahsus týbbî cihaz, týbbî sarf, iyileþtirici nitelikteki
týbbî sarf malzemelerinin saðlanmasý, takýlmasý, garanti süresi sonrasý bakýmý, onarýlmasý ve yenilenmesi hizmetlerinin türlerinin,
miktarlarýnýn ve kullaným sürelerinin, ödeme usul ve esaslarýnýn belirlenmesine yönelik olarak komisyonlar kurabilir, üniversiteler, ulusal ve uluslararasý tüzel kiþilerle iþbirliði yapabilir.
(2) Komisyonlarýn görev ve yetkileri ile çalýþma usul ve esaslarý Maliye Bakanlýðý ile Saðlýk Bakanlýðýnýn görüþü alýnarak Kurumca belirlenir.
Yol gideri, gündelik ve
refakatçi giderleri
MADDE 16 – (1) Kurumca finansmaný saðlanan saðlýk hizmetlerine iliþkin yol gideri, gündelik ve refakatçi giderleri için ödenecek tutarlar Saðlýk Hizmetleri Fiyatlandýrma Komisyonu
tarafýndan belirlenir.
(2) Genel saðlýk sigortalýsý ve bakmakla yükümlü olduðu kiþilerin yatarak tedavileri sýrasýnda hekimin veya diþ hekiminin týbben göreceði lüzum üzerine yanýnda kalan refakatçinin yatak ve yemek giderleri, bir kiþi ile sýnýrlý olmak üzere Kurumca karþýlanýr. 18 yaþýný doldurmamýþ çocuklar için refakatçi kalýnmasýnýn týbben lüzum görülmesi þartý aranmaz.
(3) Genel saðlýk sigortalýsý ve bakmakla yükümlü olduðu kiþilerin, müracaat ettikleri sözleþmeli saðlýk hizmeti sunucusunda yapýlan hekim veya diþ hekiminin muayenesi veya tedavisi sonrasýnda, týbbî veya zorunlu nedenlerle yerleþim yeri dýþýna yapýlan sevklere iliþkin yol ve gündelik gideri;
a) Sevkin
Kurumca istenilen bilgi ve onaylarýn yer aldýðý belge ile veya elektronik ortamda yapýlmýþ olmasý,
b) Sevkin
Kurumca belirlenecek istisnalar hariç olmak üzere ikinci veya üçüncü basamak saðlýk hizmeti sunucularý tarafýndan yapýlmýþ olmasý,
c) Sevk tarihi
itibariyle beþ iþ günü içinde sevk edilen saðlýk hizmeti sunucusuna müracaat edilmiþ olunmasý,
halinde Kurumca
karþýlanýr.
(4) Üçüncü fýkrada belirtilen esaslara uygun olarak yerleþim yeri dýþýna yapýlan sevklere iliþkin yol gideri; saðlýk hizmetinin saðlanabildiði en yakýn saðlýk hizmeti sunucusunun bulunduðu yerleþim yeri esas alýnarak ödenir. Kiþinin daha uzak bir yerleþim yerindeki saðlýk hizmeti sunucusuna gitmesi hâlinde oluþacak yol gideri farký Kurumca karþýlanmaz. Ancak Kurumca belirlenecek bazý özel durum ve hastalýklar için sevk edilen
yerleþim yerine göre ödeme yapýlýr.
(5) Genel saðlýk sigortalýsý veya bakmakla yükümlü olduðu kiþilere refakat eden kimselere bir kiþiyle sýnýrlý olmak üzere yol ve gündelik gideri, sevki düzenleyen saðlýk hizmeti sunucusu hekimi veya diþ hekimi tarafýndan refakatin týbben lüzumlu veya gerekli görülmesi ve sevk ile müracaat edilen saðlýk hizmeti sunucusuna refakatçi eþliðinde gelindiðinin ve/veya kalýndýðýnýn belirtilmiþ olmasý halinde ödenir. Ancak 18 yaþýný doldurmamýþ çocuklarýn sevklerinde
refakatçi eþliðinde gönderilmesinin týbben lüzumlu veya gerekli görülme þartý aranmaz.
(6) Genel saðlýk sigortalýsý veya bakmakla yükümlü olduðu kiþilerin üçüncü fýkrada belirtilen esaslara uygun olarak yerleþim yeri dýþýna yapýlan sevklerinde;
a) Ayakta
tedavilerde, hasta ve refakatçisine gidiþ ve dönüþ tarihleri için yol gideri,
sevk edildikleri saðlýk hizmeti sunucusuna müracaat tarihi ile tedavinin sona erdiði tarihler arasýnda istirahatli olunan süreler hariç olmak üzere gündelikleri,
b) Yatarak
tedavilerde, kendisinin ve refakatçisinin gidiþ ve dönüþ tarihleri için gündelikleri ile yol gideri,
Kurumca karþýlanýr.
c) Yatarak
tedavilerde, hasta ve bir kiþi ile sýnýrlý olmak üzere hastaya
refakati týbben uygun görülen refakatçinin yatak ve yemek gideri saðlýk hizmeti sunucusu tarafýndan faturalandýrýldýðýndan ayrýca þahsa ödeme yapýlmaz.
(7) Kemoterapi,
radyoterapi, diyaliz gibi belli bir program çerçevesinde tedavi gören genel saðlýk sigortalýsý ve bakmakla yükümlü olduðu kiþilerin bu tedavileri için düzenlenen ilk sevk belgesine istinaden tedavilerinin devamý niteliðindeki diðer müracaatlarý nedeniyle yol gideri, gündelik ve refakatçi giderlerinin ödenmesinde her
gidiþleri için sevk belgesi
aranmaz. Ödeme iþlemleri, ilk sevk
belgesine istinaden diðer müracaatlara iliþkin tedavi gördüðü tarihleri belirtir müracaat edilen saðlýk hizmeti sunucusunca düzenlenecek belge doðrultusunda yürütülür. Belli bir program çerçevesinde yer alacak diðer hastalýklar Kurum tarafýndan belirlenir.
(8) Genel saðlýk sigortalýsý veya bakmakla yükümlü olduðu kiþilerin yerleþim yeri dýþýndaki saðlýk hizmeti sunucusuna yapýlan sevklerinde;
a) Sevk
belgesinde sevk vasýtasý belirtilmemiþ ise mutat taþýt ücreti ödenir.
b) Kiþilerin özel araçlarý ile saðlýk hizmeti sunucusuna gidiþ ve dönüþleri için mutat taþýt ücreti ödenir.
c) Yerleþim yeri dýþýndaki saðlýk hizmeti sunucusuna mutat taþýt dýþýndaki taþýtla nakline iliþkin bedellerin ödenebilmesi için bu durumun gerekliliðinin saðlýk kurulu raporu ile belgelenmesi ve raporda taþýt tipinin belirtilmesi gerekir.
ç) Mutat taþýt dýþý araçlar
(tarifeli uçak, taksi, ambulans vb.) ile nakile iliþkin yol gideri ödemelerinde bilet veya fatura ibrazý þarttýr. Bilet veya fatura ibraz edilememesi halinde yol
gideri mutat taþýt bedeli üzerinden ödenir.
d) Kurum veya
Kurumun taþra birimleri, yerleþim yeri dýþýndan Kurumca belirlenen hastalýklarýn tedavileri için gidip gelen ve yol gideri karþýlanan kiþilerin ulaþým hizmetlerini
gerekli gördüðü hallerde Kurum yararý doðrultusunda hizmet satýn alma ve kiralama gibi usullerle temin etmeye
yetkilidir.
(9) Yerleþim yeri dýþýndaki saðlýk hizmeti sunucusuna sevk edilen, ancak yapýlan tedavilere raðmen vefat eden genel saðlýk sigortalýlarýnýn cenaze nakline iliþkin giderler;
a) Sevkin düzenlendiði saðlýk hizmeti sunucusunun bulunduðu yerleþim yeri mesafesini aþmamak üzere nakledilen yerleþim yeri esas alýnarak ödenir.
b) Sevk
edilmeksizin müracaat edilen saðlýk hizmeti sunucusunda vefat eden kiþilerin cenaze
nakline iliþkin giderler Kurumca karþýlanmaz.
c) Cenaze
nakline iliþkin giderleri, 23/7/1965 tarihli ve 657 sayýlý Devlet Memurlarý Kanununun 210
uncu maddesi gereði ilgili kamu idaresince karþýlanmasý gereken kiþilere, cenaze
nakli için Kurumca ödeme yapýlmaz.
(10) Kurum
tarafýndan sürekli iþ göremezlik veya malullük durumlarýnýn tespiti ve/veya kontrolü ile Kanunun 94 üncü maddesi gereðince gerekli görülen kontrol muayeneleri için kiþilerin yerleþim yeri dýþýndaki saðlýk hizmeti sunucularýna yapýlan sevklere iliþkin yol, gündelik ve refakatçi giderleri Kurumca karþýlanýr. Ayrýca bu sevkler için üçüncü fýkrada yer alan müracaat süreleri uygulanmaz.
(11) Uzun ve kýsa vadeli sigorta kollarý bakýmýndan sürekli iþ göremezlik, malullük, çalýþma gücü kaybý hâllerinin tespiti veya bu amaçla yapýlan kontroller nedeniyle oluþan saðlýk hizmeti giderleri ile saðlýk hizmeti sunucusuna yapýlan sevkler nedeniyle ödenecek yol, gündelik ve refakatçi giderleri, kýsa ve uzun vadeli
sigorta kollarý prim gelirlerinden karþýlanýr.
(12) Kanunun 66
ncý maddesinin birinci fýkrasýnýn (c) bendi ile ikinci fýkrasý kapsamýnda yurtdýþýna tetkik veya tedavi amacýyla yapýlacak sevklerde yol, gündelik ve refakatçi giderlerinin ödenmesinde bu madde hükümleri uygulanýr. Bu kiþilerin tedavisi sýrasýnda ölümü halinde, cenazesinin nakil gideri ile varsa
refakatçisinin yurda dönüþ yol giderleri de Kurumca karþýlanýr.
(13) Sözleþmesiz saðlýk hizmeti sunucusu tarafýndan yapýlan sevklere iliþkin yol gideri, gündelik ve refakatçi giderleri, sevkin acil hal nedeniyle yapýlmýþ olmasý ve Kurumca kabul
edilmesi halinde ödenir.
(14) Sevk yapýlmaksýzýn yerleþim yeri dýþýndaki bir saðlýk hizmeti sunucusundan saðlýk hizmeti alýnmasý hâlinde yol gideri ve gündelik ödenmez.
(15) Sevk
edilen yerde, saðlýk hizmeti sunucusunda yatarak tedavi edilmesi
gerekli görülmesine raðmen, yatak
bulunmamasý nedeniyle saðlýk hizmeti sunucusuna yatýrýlmaksýzýn geçen günler için bu durumun saðlýk hizmeti sunucunca belgelenmesi þartýyla beþ günü geçmemek üzere gündelik ödenir.
(16) Organ, doku ve kök hücre nakline iliþkin yol gideri, gündelik ve refakatçi giderleri ile bu maddenin uygulanmasýna iliþkin usul ve esaslar Kurumca belirlenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Katýlým Payý, Sevk Zinciri,
Acil Hâller, Ýstisnai Saðlýk Hizmetleri ve Ýlave Ücret
Ayakta tedavide hekim ve diþ hekimi muayenesi katýlým payý
MADDE 17 – (1) Katýlým payý, ayakta tedavide her bir hekim ve diþ hekimi muayenesi için 2 Türk Lirasý olarak uygulanýr. Kurum, ayakta tedavide hekim ve diþ hekimi muayenesi katýlým payý tutarýný, her yýl bir önceki yýla iliþkin olarak 213 sayýlý Vergi Usul Kanunu uyarýnca belirlenen yeniden deðerleme oranýnda artýrmaya ve yeniden deðerleme oraný kadar artýrýlmasý hâlinde çýkan kuruþ kesirlerini tama iblað etmeye
yetkilidir.
(2) Ayakta
tedavide hekim ve diþ hekimi muayenesi katýlým payýný; birinci basamak saðlýk hizmeti sunucularýnda yapýlan muayenelerde
almamaya ya da daha düþük tutarlarda belirlemeye veya tekrar birinci fýkrada belirlenen tutara getirmeye, ikinci ve üçüncü basamak saðlýk hizmet sunucularýnda yapýlan muayenelerde
ise müracaat edilen saðlýk hizmeti sunucusunun yer aldýðý basamak, saðlýk hizmeti sunucusunun resmi ve özel saðlýk hizmeti sunucusu niteliðinde olup olmamasý, önceki basamaklardan sevkli olarak baþvurulup baþvurulmadýðý gibi hususlarý göz önünde bulundurarak on katýna kadar artýrmaya ve saðlýk hizmeti sunucularý için farklý belirlemeye Kurum
yetkilidir.
Vücut dýþý kullanýlan (eksternal) protez ve ortez katýlým payý
MADDE 18 – (1) Vücut dýþý protez ve ortezler için Kurumca ödenen bedeller üzerinden, Kurumdan gelir veya aylýk alan genel saðlýk sigortalýsý ve bakmakla yükümlü olduðu kiþiler için %10, kapsamdaki diðer genel saðlýk sigortalýsý ve bakmakla yükümlü olduðu kiþiler için %20 oranýnda katýlým payý alýnýr. Katýlým payýný % 1’e kadar indirmeye, Kurumun teklifi üzerine Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakaný yetkilidir.
(2) Genel saðlýk sigortalýsý ve bakmakla yükümlü olduðu kiþilerin vücut dýþý ortez ve
protezler için ödeyecekleri katýlým payýnýn tutarý, saðlýk hizmetinin alýndýðý tarihteki asgari ücretin yüzde yetmiþbeþini geçemez. Yüzde yetmiþbeþlik üst sýnýrýn hesaplanmasýnda her bir ortez
ve protez, baðýmsýz olarak deðerlendirilir.
Ayakta tedavide saðlanan ilaçlar için katýlým payý
MADDE 19 – (1) Ayakta tedavide saðlanan ilaçlar için katýlým payý, Kurumdan gelir
veya aylýk alan genel saðlýk sigortalýsý ve bakmakla yükümlü olduðu kiþiler için % 10, kapsamdaki diðer genel saðlýk sigortalýsý ve bakmakla yükümlü olduðu kiþiler için % 20 olarak uygulanýr. Ýlaç katýlým payýný % 1’e kadar indirmeye, Kurumun teklifi üzerine Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakaný yetkilidir.
(2) Kurum, aile
hekimlerince yazýlan reçeteler dâhil olmak üzere reçetede yer alan üç kaleme yada üç kutuya kadar ilaç/ilaçlar için 3 Türk Lirasý, ilave her bir kalem yada kutu ilaç için 1 Türk Lirasý olmak üzere katýlým payý uygulamaya
yetkilidir. Katýlým payýna iliþkin kutu hesabýnda enjektable formlar, serum ve beslenme ürünleri ile Kurum tarafýndan belirlenecek
ilaçlar dikkate alýnmaz. Kurum, bu fýkrada belirtilen 1 Türk Lirasý ve 3 Türk Lirasýný, 213 sayýlý Vergi Usul Kanunu uyarýnca belirlenen
yeniden deðerleme oranýnda her yýl artýrmaya yetkilidir.
Yatarak tedavide katýlým payý
MADDE 20 – (1) Kurumca belirlenecek hastalýk gruplarýna göre yatarak tedavide finansmaný saðlanan saðlýk hizmetleri bedelinin yüzde birine kadar
katýlým payý alýnabilir. Yüzde birine kadar tespit edilen katýlým payýný almamaya, yarýsýna kadar indirmeye veya bir katýna kadar artýrmaya, gerektiðinde bu tutarlarý kanuni tutarlarýna getirmeye veya indirmeye Kurum yetkilidir.
Yatarak tedavide katýlým payý tutarý, bir takvim yýlýnda asgari ücret tutarýný geçmemek kaydýyla her bir
yatarak tedavi için asgari ücretin dörtte birini geçemez.
Yardýmcý üreme yöntemi
tedavilerinde katýlým payý
MADDE 21 – (1) Yardýmcý üreme yöntemi tedavisinde
kullanýlan ilaçlar için katýlým payý, Kurumdan gelir
ve aylýk alan genel saðlýk sigortalýsý ve bunlarýn bakmakla yükümlü olduðu kiþiler için yüzde on, kapsamdaki diðer genel saðlýk sigortalýsý ve bunlarýn bakmakla yükümlü olduðu kiþiler için yüzde yirmi olarak uygulanýr.
(2) Yardýmcý üreme yöntemleri iþlem ücretleri için alýnacak katýlým payý, Saðlýk Hizmetleri Fiyatlandýrma Komisyonunca belirlenen iþlem ücretleri üzerinden ilk denemede yüzde otuz, sonraki denemeler için Kanunla belirlenen
oranda uygulanýr.
(3) Yardýmcý üreme yöntemleri iþlem ücretleri için ödenecek katýlým payýnda bu Yönetmeliðin 29 uncu maddesinde belirtilen üst limit uygulanmaz.
Katýlým payý tahsili
MADDE 22 – (1) Katýlým paylarýnýn tahsilatýna iliþkin usul ve esaslar Kurumca belirlenir.
(2) Kurum, katýlým paylarýný, gelir veya aylýk alan kiþilerin gelir veya
aylýklarýndan, çalýþanlarýn ücret veya maaþlarýndan mahsup edilmek suretiyle veya eczaneler ile diðer kurum ve kuruluþlar aracýlýðý ile tahsile yetkilidir. Sözleþmeli saðlýk hizmeti sunucularýna, tahsil
ettikleri katýlým payý düþüldükten sonra kalan tutar ödenir.
Katýlým payý iadesi
MADDE 23 – (1) Harcamalarý, taþýnýr ve taþýnmazlarý ile bunlardan doðan haklarý da dikkate alýnarak, Kurumca belirlenecek test yöntemleri ve
veriler kullanýlarak tespit edilecek aile içindeki geliri kiþi baþýna düþen aylýk tutarý asgari ücretin üçte birinden az
olan vatandaþlar ve bakmakla yükümlü olduðu kiþiler, vatansýzlar ve sýðýnmacýlar, 1/7/1976 tarihli ve 2022 sayýlý 65 Yaþýný Doldurmuþ Muhtaç, Güçsüz ve Kimsesiz Türk Vatandaþlarýna Aylýk Baðlanmasý Hakkýnda Kanun hükümlerine göre aylýk alan kiþiler ve bakmakla yükümlü olduðu kiþilerin ödemiþ olduklarý katýlým paylarý, talepleri hâlinde, 29/5/1986 tarihli ve 3294 sayýlý Sosyal Yardýmlaþma ve Dayanýþmayý Teþvik Kanunu hükümlerine göre Sosyal Yardýmlaþma ve Dayanýþma Vakýflarýnca kendilerine geri ödenir.
Katýlým payý alýnmayacak hâller, saðlýk hizmetleri ve kiþiler
MADDE 24 – (1) Katýlým payý alýnmayacak hâller, saðlýk hizmetleri ve kiþiler þunlardýr;
a) Ýþ kazasýna uðrayan veya meslek hastalýðýna tutulan genel saðlýk sigortalýsýndan, bu durumlarý nedeniyle saðlanan saðlýk hizmetleri için bu Yönetmeliðin 17, 18, 19 ve 20 nci maddelerinde belirtilen katýlým paylarý alýnmaz.
b) Askerî tatbikat ve manevralarda saðlanan saðlýk hizmetleri için bu Yönetmeliðin 17, 18, 19 ve 20 nci maddelerinde belirtilen katýlým paylarý alýnmaz.
c) Kanunun 75
inci maddesinde yer alan afet ve savaþ hâli nedeniyle saðlanan saðlýk hizmetleri için bu Yönetmeliðin 17, 18, 19 ve 20 nci maddelerinde belirtilen katýlým paylarý alýnmaz.
ç) Aile hekimi muayenelerinde bu Yönetmeliðin 17 nci maddesinde belirtilen katýlým payý alýnmaz.
d) Genel saðlýk sigortalýsý ya da bakmakla yükümlü olduðu kiþilere saðlanan kiþiye yönelik koruyucu saðlýk hizmetleri için bu Yönetmeliðin 17, 18, 19 ve 20 nci maddelerinde belirtilen katýlým paylarý alýnmaz.
e) Kurumca
yetkilendirilen saðlýk hizmeti sunucularý tarafýndan saðlýk raporu ile belgelendirilmek þartýyla; Kurumca belirlenen kronik hastalýklarda bu Yönetmeliðin 17, 18, 19 ve
20 nci maddelerinde belirtilen katýlým paylarý alýnmaz. Kurum, ayakta tedavide hekim ve diþ hekimi muayenesi, yatarak tedavi, vücut dýþý ortez ve protezler ile ayakta tedavide saðlanan ilaçlar bakýmýndan, katýlým payý alýnmayacak kronik hastalýklarý ayrý ayrý belirleyebilir.
f) Kurumca yetkilendirilen
saðlýk hizmeti sunucularý tarafýndan saðlýk raporu ile belgelendirilmek þartýyla; Kurumca belirlenen hayati öneme haiz vücut dýþý protez ve
ortezlerden katýlým payý alýnmaz.
g) Kurumca
yetkilendirilen saðlýk hizmeti sunucularý tarafýndan saðlýk raporu ile belgelendirilmek þartýyla; organ, doku ve kök hücre nakline iliþkin saðlýk hizmetleri için bu Yönetmeliðin 17, 18, 19 ve 20 nci maddelerinde belirtilen katýlým paylarý alýnmaz.
ð) Kurumca yürütülen soruþturma kapsamýyla sýnýrlý olmak üzere;
1) Saðlýk hizmeti alan genel saðlýk sigortalýsýndan veya bunlarýn bakmakla yükümlü olduðu kiþilerden, saðlýk hizmetinin gerçekten alýnýp alýnmadýðýnýn tespitine yönelik,
2) Sigortalý ile hak sahiplerinin malullük, iþ göremezlik raporlarýnda belirtilen
rahatsýzlýklarýnýn mevcut olup olmadýðýnýn tespitine yönelik,
Kurumca yapýlan sevkler nedeniyle yapýlan kontrol
muayenelerinde bu Yönetmeliðin 17 nci
maddesinde belirtilen katýlým payý alýnmaz.
h) 24/2/1968
tarihli ve 1005 sayýlý Ýstiklal Madalyasý Verilmiþ Bulunanlara Vatani Hizmet Tertibinden Þeref Aylýðý Baðlanmasý Hakkýnda Kanun hükümlerine göre þeref aylýðý alan kiþiler ile bunlarýn eþlerinden bu Yönetmeliðin 17, 18, 19, 20 ve 21 inci maddelerinde belirtilen katýlým paylarý alýnmaz.
ý) 28/5/1986 tarihli ve 3292 sayýlý Vatani Hizmet Tertibi Aylýklarýnýn Baðlanmasý Hakkýnda Kanun hükümlerine göre aylýk alan kiþilerden bu Yönetmeliðin 17, 18, 19 ve 20 nci maddelerinde belirtilen katýlým paylarý alýnmaz.
i) 2330 sayýlý Nakdi Tazminat ve Aylýk Baðlanmasý Hakkýnda Kanun hükümlerine göre aylýk alanlar ile bunlarýn bakmakla yükümlü olduðu kiþilerden bu Yönetmeliðin 17, 18, 19, 20
ve 21 inci maddelerinde belirtilen katýlým paylarý alýnmaz.
j) 24/5/1983
tarihli ve 2828 sayýlý Sosyal Hizmetler Kanunu hükümlerine göre korunma, bakým ve rehabilitasyon hizmetlerinden ücretsiz faydalanan
kiþilerden bu Yönetmeliðin 17, 18, 19 ve 20 nci maddelerinde belirtilen katýlým paylarý alýnmaz.
k) Harp malullüðü aylýðý alanlar ile 3713 sayýlý Terörle Mücadele Kanunu
kapsamýnda aylýk alanlardan ve
bunlarýn bakmakla yükümlü olduðu kiþilerden bu Yönetmeliðin 17, 18, 19, 20
ve 21 inci maddelerinde belirtilen katýlým paylarý alýnmaz.
l) Vazife
malullerinden bu Yönetmeliðin 17, 18, 19 , 20
ve 21 inci maddelerinde belirtilen katýlým paylarý alýnmaz.
m) Harp okullarý ile fakülte ve yüksek okullarda, Türk Silahlý Kuvvetleri hesabýna okuyan veya
kendi hesabýna okumakta iken askerî öðrenci olanlar ile astsubay meslek yüksek okullarý ve astsubay naspedilmek üzere temel askerlik eðitimine tabi tutulan adaylardan bu Yönetmeliðin 17, 18, 19 ve 20 nci maddelerinde belirtilen katýlým paylarý alýnmaz.
n) Polis
Akademisi ile fakülte ve yüksekokullarda,
Emniyet Genel Müdürlüðü hesabýna okuyan veya
kendi hesabýna okumakta iken Emniyet Genel Müdürlüðü hesabýna okumaya devam
eden öðrencilerden bu Yönetmeliðin 17, 18, 19 ve 20 nci maddelerinde belirtilen katýlým paylarý alýnmaz.
o) 3713 sayýlý Kanunun 21
inci maddesinde sayýlan olaylara maruz kalmalarý nedeniyle yaralananlarýn tedavileri sonuçlanýncaya veya maluliyetleri kesinleþinceye kadar saðlanacak saðlýk hizmetlerinden bu Yönetmeliðin 17, 18, 19, 20
ve 21 inci maddelerinde belirtilen katýlým paylarý alýnmaz.
ö) Harp malûllüðü, vazife malûllüðü, malûllük aylýðý veya sürekli iþ göremezlik geliri baðlanmýþ sigortalýlar ile aylýk veya gelir baðlanan ve çalýþma gücünün en az % 60’ýný yitiren malûl çocuklarýn kontrol
muayenelerinde bu Yönetmeliðin 17 nci
maddesinde belirtilen katýlým payý alýnmaz.
(2) Birinci fýkranýn (c) bendinde katýlým payý alýnmayacaðý belirtilen 15/5/1959
tarihli ve 7269 sayýlý Umumi Hayata Müessir Afetler
Dolayýsýyla Alýnacak Tedbirlerle
Yapýlacak Yardýmlara Dair Kanun
kapsamýndaki genel hayata etkili afet hâli nedeniyle saðlanan saðlýk hizmetleri için katýlým payý alýnmayacak süre Baþbakanlýk Afet ve Acil Durum Yönetimi Baþkanlýðýnýn görüþü alýnarak Kurumca belirlenir.
(3) Bu madde
gereðince katýlým payý alýnmayacak saðlýk hizmetleri Kurumca tespit edilir.
Hizmet basamaklarý, sevk
zinciri ve yaptýrým
MADDE 25 – (1) Kanunun 63 üncü maddesinin birinci fýkrasýnýn sadece (f) bendindeki saðlýk hizmetlerini sunanlar veya üretenler hariç olmak üzere saðlýk hizmeti sunucularý Saðlýk Bakanlýðý tarafýndan birinci, ikinci ve üçüncü basamak olarak sýnýflandýrýlýr. Bu sýnýflandýrmada aile hekimleri birinci basamak saðlýk hizmeti sunucusu olarak yer alýr.
(2) Kurum, Saðlýk Bakanlýðýnýn görüþünü alarak, bu basamaklar ve saðlýk hizmeti sunucularý arasýnda sevk zincirini; taný, ön taný, hekimlerin ve diþ hekimlerinin
uzmanlýklarýný dikkate almak suretiyle tüm yurtta veya il ya da ilçe bazýnda belirlemeye yetkilidir. Kanunun 60 ýncý maddesinin birinci fýkrasýnýn (c) bendinin (1), (3) ve (9) numaralý alt bentlerinde sayýlanlarýn, Kurumla sözleþmeli üniversite ve
istisnai hallerde özel saðlýk hizmeti sunucularýna müracaat edebilme koþullarý ile uygulamaya iliþkin usul ve esaslar Kurum tarafýndan belirlenir.
(3) Genel saðlýk sigortalýsý ve bakmakla yükümlü olduðu kiþiler, Kanunda, bu Yönetmelikte ve ilgili mevzuatta belirtilen
istisnalar dýþýnda saðlýk hizmetlerini istediði il ya da ilçede sözleþmeli saðlýk hizmeti sunucusundan alma hakkýna sahiptir.
(4) Genel saðlýk sigortalýsý ve bakmakla yükümlü olduðu kiþilerin Kurumca belirlenen sevk zincirine uymalarý zorunludur. Sevk zincirine uyulmamasý hâlinde saðlýk hizmetleri bedelleri ve yol gideri, gündelik ve refakatçi giderleri Kurumca karþýlanmaz.
(5) Genel saðlýk sigortalýsý ve bakmakla yükümlü olduðu kiþiler için sevk zinciri kurallarýnýn il ya da ilçe bazýnda farklý belirlenmesi hâlinde, kiþinin saðlýk hizmeti sunucusuna baþvurduðu ildeki sevk zinciri kurallarý geçerlidir.
Kimlik tespiti
MADDE 26 – (1) Sözleþmeli saðlýk hizmeti sunucusu, genel saðlýk sigortalýsý ve bakmakla yükümlü olduðu kiþilerden acil hâller hariç olmak üzere (acil hâllerde ise acil hâlin sona ermesinden
sonra) biyometrik yöntemlerle kimlik doðrulamasýný yapar ve/veya nüfus cüzdaný, sürücü belgesi, evlenme cüzdaný, pasaport veya Kurum tarafýndan verilen
resimli saðlýk kartý belgelerinden
birinin ibrazýný istemek ve bu belgelerin baþvuran kiþiye ait olup olmadýðýný kontrol eder.
(2) 2828 sayýlý Kanunla saðlanan yardýmlardan ücretsiz faydalananlardan çocuk, engelli, kadýn ve yaþlýlarýn saðlýk hizmeti sunucularýna birinci fýkrada belirtilen belgelerle baþvurmalarý hâlinde Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu kapsamýnda bulunduklarýný gösterir belgeye göre gerekli iþlemler yürütülerek sonrasýnda söz konusu belgelerin ibrazý anýlan Kurumdan istenir.
(3) Genel saðlýk sigortalýsý ve bakmakla yükümlü olduðu kiþilerin kendi adýna bir baþkasýnýn saðlýk hizmeti almasýný veya Kurumdan haksýz bir menfaat temin etmesini saðlamasý yasaktýr. Bu fiilleri iþleyenlerden Kurumun uðradýðý zararýn iki katý kanunî faiziyle birlikte müþtereken ve müteselsilen tahsil edilir ve ilgililer hakkýnda 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayýlý Türk Ceza Kanunu hükümleri uygulanýr.
(4) Kimlik
tespiti yükümlülüðünü yapmayan ve bu nedenle bir baþka kiþiye saðlýk hizmeti sunulmasý nedeniyle Kurumun zarara uðramasýna sebebiyet veren saðlýk hizmeti sunucularýndan yapýlan yersiz ödemeler geri alýnýr.
Acil hâller ve
acil saðlýk
hizmetleri
MADDE 27 – (1) Acil hâller; ani geliþen hastalýk, kaza, yaralanma ve benzeri durumlarda olayýn meydana gelmesini takip eden ilk 24 saat içinde týbbî müdahale gerektiren durumlar ile ivedilikle týbbî müdahale yapýlmadýðý veya baþka bir saðlýk kuruluþuna nakli hâlinde hayatýn ve/veya saðlýk bütünlüðünün kaybedilme riskinin doðacaðý kabul edilen durumlardýr. Bu nedenle saðlanan saðlýk hizmetleri acil saðlýk hizmeti olarak kabul edilir.
Ýstisnai saðlýk hizmetleri
MADDE 28 – (1) Bir saðlýk hizmetinin istisnai saðlýk hizmeti olarak deðerlendirilebilmesi için hayati öneme haiz olmamasý ve alternatif tedavi yönteminin bulunmasý gibi hususlar göz önüne alýnýr.
(2) Kurumca
finansmaný saðlanan saðlýk hizmetlerinden istisnai saðlýk hizmeti olarak kabul edilecek saðlýk hizmetleri Saðlýk Hizmetleri Fiyatlandýrma Komisyonu tarafýndan belirlenir.
(3) Genel saðlýk sigortalýsý ve bakmakla yükümlü olduklarý kiþilerin talepleri doðrultusunda saðlýk hizmeti sunucularý tarafýndan, Kurumca istisnai
saðlýk hizmeti olarak kabul edilen saðlýk hizmetinin sunulmasý durumunda, bu
hizmetler için bedeli en düþük alternatifi üzerinden ödeme yapýlýr.
Sözleþmeli saðlýk hizmeti sunucularýnýn alabileceði ilave ücretler
MADDE 29 – (1) Kamu idaresi saðlýk hizmeti sunucularý dýþýndaki vakýf üniversiteleri dâhil sözleþmeli saðlýk hizmeti sunucularýnca, Saðlýk Hizmetleri Fiyatlandýrma Komisyonunca belirlenen saðlýk hizmetleri bedeline ek olarak, genel saðlýk sigortalýsý ve bakmakla yükümlü olduklarý kiþilerden saðlýk hizmeti sunucularýnýn giderleri ve ürettikleri saðlýk hizmetlerinin maliyetleri, yapýlan sübvansiyonlar gibi kriterler dikkate alýnarak bu
bedellerin Kanunun 73 üncü maddesinin 2 nci fýkrasýnda belirtilen oran kadar alýnabilecek ilave ücretin tavaný Bakanlar Kurulunca belirlenir. Bu tavan dâhilinde alýnabilecek ilave ücret oranlarý Kurumca belirlenir. Ancak 1005 sayýlý Ýstiklal Madalyasý Verilmiþ Bulunanlara Vatani Hizmet Tertibinden Þeref Aylýðý Baðlanmasý Hakkýnda Kanun hükümlerine göre þeref aylýðý alan kiþiler, 2330 sayýlý Nakdi Tazminat ve Aylýk Baðlanmasý Hakkýnda Kanun hükümlerine göre aylýk alan kiþiler, Harp malullüðü aylýðý alanlar ile Terörle Mücadele Kanunu
kapsamýnda aylýk alanlar,
tedavileri sonuçlanýncaya veya maluliyetleri kesinleþinceye kadar 3713 sayýlý Kanunun 21 inci maddesinde sayýlan olaylara maruz kalmalarý nedeniyle
yaralananlar ile bunlarýn bakmakla yükümlü olduklarý kiþilerden ilave ücret alýnamaz. Eþdeðer ilaçlarýn azami fiyatý ile genel saðlýk sigortalýsý ve bakmakla yükümlü olduðu kiþilerin talep ettiði eþdeðer ilacýn fiyatý arasýnda oluþacak fark ve optik
için tavan uygulanmaz ve bu fýkra kapsamýnda deðerlendirilmez.
(2) Kamu
idaresi saðlýk hizmeti sunucularý ise otelcilik
hizmeti ile istisnai saðlýk hizmetleri dýþýnda, saðladýklarý saðlýk hizmetleri için genel saðlýk sigortalýsý ve bakmakla yükümlü olduðu kiþilerden ilave ücret talep edemez. Ancak yükseköðretim kurumlarýna ait saðlýk hizmeti sunucularýnda öðretim üyeleri tarafýndan mesai
saatleri dýþýnda bizzat verilen saðlýk hizmetleri için Kurumca belirlenmiþ saðlýk hizmetleri bedelinin, poliklinik muayenelerinde
ve diðer hizmetlerde Kanunun 73 üncü maddesinin 3 üncü fýkrasýnda belirtilen oraný geçmemek üzere, üniversite yönetim kurulu kararýyla öðretim üyelerinin unvanlarý itibarýyla belirlenen miktarda ilave ücret alýnabilir. Ancak, alýnacak ilave ücret bir defada asgari ücretin iki katýný geçemez. Bu fýkra kapsamýnda ilave ücret alýnamayacak saðlýk hizmetleri Kurumca belirlenir.
(3) Acil hâllerde sözleþmeli ve sözleþmesiz saðlýk hizmeti sunucularý kiþilerden ilave ücret talep edemez.
(4) Saðlýk hizmeti sunucularý, otelcilik
hizmetleri ile istisnai saðlýk hizmetleri için, genel saðlýk sigortalýsý ve bakmakla yükümlü olduðu kiþilerden Saðlýk Hizmetleri Fiyatlandýrma Komisyonu tarafýndan belirlenen saðlýk hizmeti fiyatlarýnýn üç katýný geçmemek üzere ilave ücret alabilir.
(5) Kurum,
ilave ücret alýnmayacak saðlýk hizmetlerini belirlemeye yetkilidir.
BEÞÝNCÝ BÖLÜM
Yurt Dýþýnda Tedavi ve Ýþverenin Yükümlülüðü
Yurt dýþýnda geçici veya sürekli görevle gönderilme
hâlinde saðlanacak
saðlýk hizmetleri
MADDE 30 – (1) Kanunun 60 ýncý maddesinin birinci fýkrasýnýn (a) bendinin (1) numaralý alt bendinde sayýlan genel saðlýk sigortalýlarýndan, iþverenleri tarafýndan Kurumca belirlenen usule uygun olarak veya kamu idareleri için özel mevzuatlarýnda belirtilen
usule uygun olarak;
a) Geçici görevle yurt dýþýna gönderilenlerin Kanunun 63 üncü maddesinde sayýlan saðlýk hizmetleri acil hâllerde,
b) Sürekli görevle gönderilenler ile
bunlarýn yurt dýþýnda birlikte yaþadýklarý bakmakla yükümlü olduðu kiþilerin Kanunun 63 üncü maddesinde sayýlan saðlýk hizmetleri acil hal olup olmadýðýna bakýlmaksýzýn,
yurt dýþýnda saðlanýr.
(2) Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fýkrasýnýn (a) veya (c) bendi kapsamýnda sigortalý sayýlmasý nedeniyle genel saðlýk sigortalýsý sayýlanlarýn daimi olarak altý aydan fazla süreyle yurt dýþýnda görevlendirilmeleri durumu, bu Yönetmeliðin uygulanmasýnda sürekli görevle yurt dýþýna gönderilme sayýlýr. Bu kiþilerin görevlendirilmesine
iliþkin usul, görevlendirilen ülke ile ikili sosyal güvenlik sözleþmesi olmasý hâlinde sözleþme hükümlerine göre yürütülür. Geçici veya sürekli görevle yurt dýþýna gönderilenlerin Kuruma bildirimi, tedavi giderleri oluþmasý hâlinde bu giderin talep edildiði sýrada da yapýlabilir.
(3) Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fýkrasýnýn (c) bendi kapsamýnda sigortalý sayýlmasý nedeniyle genel saðlýk sigortalýsý sayýlanlarýn, iþverenleri tarafýndan geçici ya da sürekli görevle yurt dýþýna gönderilmeleri, kamu idarelerinin özel mevzuatlarýnda belirtilen usule göre yapýlýr.
(4) Birinci fýkra kapsamýnda yurt dýþýnda tedavi gören kiþiler ile Bakanlar Kurulu kararýyla askerî birlik hâlinde ya da kamu
idarelerinin yetkili makamlarýnca yurt dýþýna askerî veya güvenlik amaçlý görevlendirilenlerin saðlýk hizmeti giderleri, öncelikle iþverenleri tarafýndan ödendikten sonra, yurt dýþýnda görevli olduklarýna dair belge ile
birlikte mahalli konsolosluktan tasdikli rapor ve sair belgelere dayanýlarak Kurumdan talep edilir. Kurumca karþýlanacak tutar, yurt içinde sözleþmeli saðlýk hizmeti sunucularýna tedavinin yapýldýðý tarihte ödenen en yüksek tutarý geçemez. Aþan kýsmý, iþverenlerince/ görevle gönderen kurumlarýnca karþýlanýr. Kurumca ödemeler, ödeme tarihindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasý döviz satýþ kuru esas alýnarak Türk Lirasý üzerinden yapýlýr. Ancak, Bakanlar Kurulu kararýyla askerî birlik hâlinde ya da kamu idarelerinin yetkili makamlarýnca yurt dýþýna askerî veya güvenlik amaçlý görevlendirilenlerin yabancý ülke askeri saðlýk tesislerinden saðlamýþ olduklarý saðlýk hizmetine ait iþlem bedellerinin
(tetkik, muayene, ilaç, yatak ücreti, müdahele, vb) ayrýntýlý belirtilemediði durumlarda,
fatura bedelinin yüzde ellisi Kurumca, kalan yüzde ellisi ise kendi kurumlarýnca karþýlanýr.
(5) Kurum,
birinci fýkra kapsamýndaki kiþilerin saðlýk hizmetlerini, bu kiþilerin geçici veya sürekli görev süresince genel saðlýk sigortasý için Kuruma ödenen prim tutarýný geçmemek kaydýyla, ilgili ülkede saðlýk sigortasý yaptýrmak suretiyle saðlayabilir. Sigortalamaya iliþkin esaslar Kurumca belirlenir. Bu durumda Kurumca saðlýk hizmeti giderleri ile yol gideri, gündelik ve refakatçi giderleri ödenmez.
(6) Geçici ya da sürekli görevle gönderilen ülke ile Türkiye arasýnda saðlýk yardýmlarýný kapsayan sosyal güvenlik sözleþmesi olmasý hâlinde, saðlýk hizmetleri giderleri ile yol gideri, gündelik ve refakatçi giderleri bu sözleþme hükümlerine göre ödenir.
(7) Yurt dýþýna geçici veya sürekli görevle gönderilen kiþiler ile bakmakla
yükümlü olduðu kiþiler için yol gideri, gündelik, refakatçi ve cenaze giderleri Kurumca karþýlanmaz.
(8) Yurt dýþýnda geçici veya sürekli görevle gönderilenlerin saðlýk hizmeti giderlerinin ödenmesinde misyon þeflikleri ile gerektiðinde iþbirliði yapýlabilir.
(9) Yurt dýþýna geçici veya sürekli görevle gönderilenlerin bulunduðu ülkede sözleþmeli saðlýk hizmeti sunucusu bulunmasý halinde tedavi
giderleri, Kanunun 66 ncý maddesi ile saðlanmýþ olan diðer haklarý saklý kalmak kaydýyla, sözleþme hükümlerine göre ödenir.
Geçici ya da sürekli görevle gönderilme dýþýnda yurt
dýþýnda bulunma hâlinde saðlanacak saðlýk hizmetleri
MADDE 31 – (1) Genel saðlýk sigortalýsý veya bakmakla yükümlü olduðu kiþilerin yurt dýþýnda bulunduklarý sýrada saðlanan saðlýk hizmetlerine iliþkin bedellerin ödenmesinde,
bulunduklarý ülke ile Türkiye arasýnda saðlýk yardýmlarýný kapsayan sosyal güvenlik sözleþmesi olmasý hâlinde sözleþme hükümleri uygulanýr. Saðlýk yardýmlarýný kapsayan sosyal güvenlik sözleþmesinin olmamasý hâlinde, saðlýk hizmetleri giderleri ile yol gideri, gündelik ve refakatçi giderleri Kurumca ödenmez.
(2) Türk vatandaþý olan genel saðlýk sigortalýlarýnýn ve bakmakla yükümlü olduðu kiþilerin Kuzey Kýbrýs Türk Cumhuriyetinde bulunduklarý sýrada saðlanan saðlýk hizmeti bedelleri, yurt içinde sözleþmeli saðlýk hizmeti sunucularýna ödenen en yüksek tutarý geçmemek üzere Kurumca karþýlanýr. Bu ülkede Kurumla sözleþmeli saðlýk hizmeti sunucusu bulunmasý halinde sözleþmesiz saðlýk hizmet sunucusunda yapýlacak tedavi
giderleri sözleþme hükümlerine göre karþýlanýr. Bu fýkra kapsamýnda olan kiþilere ayrýca yol ve gündelik gideri ödenmez.
Türkiye’de
tahlil, tetkik ve tedavinin mümkün olmamasý
nedeniyle yurt dýþýnda saðlanacak
saðlýk hizmetleri
MADDE 32 – (1) Genel saðlýk sigortalýsý ve bakmakla yükümlü olduðu kiþilerin Kurumca yetkili kýlýnan saðlýk hizmeti sunucularý tarafýndan düzenlenen saðlýk kurulu raporlarýnýn Kurumca belirlenecek saðlýk hizmeti sunucusu saðlýk kurulu tarafýndan teyit edildikten sonra yurt içinde tedavisinin yapýlamadýðýnýn Saðlýk Bakanlýðýnca onaylanmasý hâlinde, bu hastalýðýn tedavisine iliþkin yurt dýþýnda yapýlacak saðlýk hizmeti giderleri Kurumca ödenir.
(2) Yurt dýþýnda tedavi edilecek kiþi, öncelikle sevke konu tedaviye iliþkin yurt dýþýndaki sözleþmeli saðlýk hizmeti sunucusuna sevk edilir. Yurt dýþýnda sözleþmeli saðlýk hizmeti sunucusunun olmamasý hâlinde ise sevk edilen saðlýk hizmeti sunucusuna gönderilir.
(3) Kiþilerin Türkiye ile sosyal güvenlik sözleþmesi olan bir ülkeye gönderilmesi hâlinde; o ülke ile yapýlan sosyal güvenlik sözleþmesinde tedavi uygulamasý öngörülmüþ ve tedavi amacýyla gönderilen sigortalý da sosyal güvenlik sözleþmesinin kapsamýnda bulunuyor ise
bunlar hakkýnda sosyal güvenlik sözleþmesi hükümleri uygulanýr.
(4) Kurumca
hastanýn veya tetkikin yurt dýþýna gönderilmesi, tetkik ve tedavi iþlemleri, yurda dönüþ iþlemleri ile tedavi giderlerinin ödenmesinde, misyon þeflikleri ile gerektiðinde iþbirliði yapýlabilir.
(5) Yurt dýþýndaki tedavi süresi, altý ayý geçmemek kaydý ile saðlýk kurulu raporunda belirtilir. Tedavi süresi raporda belirtilen süreyi geçemez. Týbbî nedenlerle yurt dýþýnda tedavinin
uzamasý hâlinde, týbbî gerekçeleri misyon þeflikleri vasýtasýyla Kuruma gönderilir. Sevke
esas saðlýk kurulu raporunu teyit eden saðlýk hizmeti sunucusunun görüþü ve Kurumun onayý ile bu süre altý ayý geçmeyen dönemler halinde
uzatýlabilir. Belirlenen ya da uzatýlan sürenin aþýlmasý hâlinde aþýlan süreye ait tedavi giderleri ile gündelik ve refakatçi giderleri ödenmez.
(6) Saðlýk kurulu raporu ile belgelendirilmek ve Saðlýk Bakanlýðýnca onaylanmak
koþuluyla yurt içinde yapýlamayan tetkikler, numunenin veya gerekçeleri ile belirtilmek kaydýyla hastanýn gönderilmesi suretiyle yurt dýþý saðlýk hizmeti sunucularýnda yaptýrýlýr.
(7) Yurt dýþý tedaviye iliþkin raporlarýn Saðlýk Bakanlýðýnca onaylanmasýndan itibaren üç ay içinde yurt dýþýna çýkýlmamasý nedeniyle iþlem yapýlmayan raporlarýn yenilenmesi
gerekir.
(8) Yurt içinde saðlanamayan organ nakli için yurt dýþýnda bekleme süresi ile bu sürenin uzatýmýna iliþkin usul ve
esaslar Kurumca belirlenir.
(9) Yurt dýþý tetkik ve tedavi için sevklere esas teþkil edecek saðlýk kurulu raporlarýnýn düzenlenmesi, onay iþlemleri, yurt dýþýna gönderilme ve ödemelere iliþkin diðer usul ve esaslar Kurumca belirlenir.
Yurt dýþý tahlil,
tetkik ve tedaviye iliþkin ödemeler
ve belgelerin onaylanmasý
MADDE 33 – (1) Kurumca, genel saðlýk sigortalýsý ve bakmakla yükümlü olduðu kiþilerin yurt dýþýnda yapýlacak tedavileri
ile tetkik iþlemleri için yapýlacak giderlere mahsuben kiþilere veya saðlýk hizmeti sunucusuna avans ödenebilir. Misyon þefliði aracýlýðýyla da avans ödemesi yapýlabilir.
(2) Kurum,
avans ödemeleri için, yurt dýþýndaki saðlýk hizmeti sunucularý tarafýndan düzenlenen belgelerin ve raporlarýn misyon þeflikleri tarafýndan tercüme edilmesini ve onaylanmasýný isteyebilir. Ayrýca, genel saðlýk sigortalýsý ve bakmakla yükümlü olduðu kiþiler tarafýndan belge ve raporlarýn yetkili tercümanlar tarafýndan yapýlmýþ tercümelerini de kabul
edebilir.
(3) Yurt dýþýna tedavi amacýyla gönderilen hasta ile
raporda öngörülmesi halinde bir kiþiyle sýnýrlý olmak üzere refakatçisinin yol gideri, belirlenen
ulaþým aracýna göre fatura/bilet tutarý üzerinden Kurumca karþýlanýr. 18 yaþýný doldurmamýþ kiþiler için refakatçi öngörülme þartý aranmaz.
(4) Yurt dýþýna tedavi amacýyla gönderilen hasta ve
refakatçisine ayaktan tedavinin saðlandýðý günler için gündelik, yatarak tedavide ise yatarak tedavi süresi ile sýnýrlý olmak üzere saðlýk hizmeti sunucusunda kal |