Millî
Savunma Bakanlığı ile İçişleri Bakanlığından:
TÜRK
SİLAHLI KUVVETLERİ YÜKSEK DİSİPLİN
KURULLARI
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı; Türk Silahlı Kuvvetleri yüksek disiplin kurullarının
teşkili, yapısı, görev ve yetkileri ile bu kurullar tarafından Silahlı
Kuvvetlerden ayırma cezasının verilmesine ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Mülki
idare amirlerinin Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı
personeli ile ilgili mülki görevlerinden doğan yetkileri saklı kalmak
kaydıyla bu Yönetmelik; askeri hâkimler hariç, subaylar ve astsubaylar,
uzman jandarmalar, uzman erbaşlar ile sözleşmeli erbaş ve erleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik; 31/1/2013 tarihli ve 6413 sayılı Türk
Silahlı Kuvvetleri Disiplin Kanununun 49 uncu maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Disiplinsizlik: 6413 sayılı Kanuna göre disiplin
cezası ile cezalandırılan fiil ve hâlleri,
b) Disiplin amiri: 6413 sayılı Kanun ile disiplin cezası
vermeye yetkili kılınmış ilk amiri,
c) Disiplin amirleri: Disiplin amiri ile üst disiplin
amirlerini,
ç) Kurul: Yüksek disiplin kurulunu,
d) Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezası: Personelin tabi
olduğu mevzuat hükümlerine göre Türk Silahlı Kuvvetlerinden ilişiğinin
kesilmesi veya durumuna göre sözleşmesinin feshedilmesi sonucunu doğuran
işlemi,
e) Üst disiplin amirleri: Disiplin amirinin kadro ve
kuruluş yönünden bağlı bulunduğu ve disiplin cezası vermeye yetkili sıralı
amirleri,
f) Yetkili komutanlık: General ve amiraller için
Genelkurmay Başkanlığını, diğer subaylar ile astsubaylar, uzman
jandarmalar, uzman erbaşlar, sözleşmeli erbaş ve erler için mensubu
oldukları kuvvet komutanlığını, Jandarma Genel Komutanlığını veya Sahil
Güvenlik Komutanlığını,
g) Yüksek disiplin kurulları: Bu Yönetmeliğe göre
Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezası vermeye yetkili olan ve Genelkurmay
Başkanlığı, kuvvet komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil
Güvenlik Komutanlığında teşkil edilen yüksek disiplin kurullarını,
ğ) Yüksek disiplin kurulu dosyası: Silahlı Kuvvetlerden
ayırma cezası gerektiren durumlarda, ilgili personel hakkında bu Yönetmelik
esaslarına göre hazırlanan ve karar verilmek üzere yüksek disiplin kuruluna
sevk edilen dosyayı,
ifade eder.
(2) Bu Yönetmelikte tanımlanmamış kavram ve terimler
için, 4/1/1961 tarihli ve 211 sayılı Türk Silahlı
Kuvvetleri İç Hizmet Kanunundaki ve 6413 sayılı Kanunundaki tanımlar esas
alınır.
İKİNCİ BÖLÜM
Türk
Silahlı Kuvvetleri Yüksek Disiplin Kurullarının Teşkili, Yapısı,
Görev ve
Yetkileri, Sekreterya Hizmetleri
Yüksek
disiplin kurullarının teşkili
MADDE 5 – (1) Bu
Yönetmelik kapsamına giren kişiler hakkında Silahlı Kuvvetlerden ayırma
cezası ile ilgili karar vermek üzere Genelkurmay Başkanlığı ile kuvvet
komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığında
birer yüksek disiplin kurulu teşkil edilir.
Yüksek
disiplin kurullarının yapısı
MADDE 6 – (1)
Genelkurmay Başkanlığı Yüksek Disiplin Kurulu; Genelkurmay Başkanı
başkanlığında aşağıdaki üyelerden oluşur:
a) Kara Kuvvetleri Komutanı,
b) Deniz Kuvvetleri Komutanı,
c) Hava Kuvvetleri Komutanı,
ç) Jandarma Genel Komutanı,
d) Genelkurmay İkinci Başkanı,
e) Genelkurmay Personel Başkanı,
f) Genelkurmay Adlî Müşaviri.
(2) Kuvvet komutanlıkları ile Jandarma Genel Komutanlığı
ve Sahil Güvenlik Komutanlığında teşkil edilecek yüksek disiplin kurulları;
ilgili komutanlığın Kurmay Başkanı başkanlığında aşağıdaki üyelerden
oluşur:
a) Personel Başkanı,
b) İstihbarat Başkanı,
c) Harekât Başkanı,
ç) Personel Dairesi Başkanı,
d) Tayin Dairesi Başkanı,
e) Adlî Müşavir veya Hukuk Müşaviri,
f) Kıdem, Sicil ve Personel Yönetimi ile ilgili Şube
Müdürü.
(3) İkinci fıkrada belirtilen makamların, kuruluş veya
kadro yapısı gereği bulunmaması veya kadro isminin farklı olması durumunda,
görev ve sorumluk alanları itibarıyla bunların muadilleri ilgili kuvvet
komutanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığınca
kuruluş veya kadro yapısı esas alınarak belirlenir.
Yüksek
disiplin kurullarının görev ve yetkileri
MADDE 7 – (1) Bu
Yönetmelik kapsamında yer alan;
a) General ve amiralleri, Genelkurmay Başkanlığı Yüksek
Disiplin Kurulu,
b) General ve amiraller hariç subay, astsubay, uzman
jandarma, uzman erbaşlar ile sözleşmeli erbaş ve erleri ise mensup
oldukları kuvvet komutanlıkları ile Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil
Güvenlik Komutanlığında teşkil edilecek yüksek disiplin kurulları,
bu
Yönetmelikte yer alan usul ve esaslar doğrultusunda Silahlı Kuvvetlerden
ayırma cezası ile ilgili karar vermekle görevli ve yetkilidir.
Sekreterya hizmetleri
MADDE 8 – (1) Yüksek
disiplin kurulunun görev ve yetkilerini yerine getirebilmesine yönelik
olarak yapılacak toplantı, yazışma, kararların ilgililere duyurulması,
yazılı savunma alınması, kayıt, arşivleme ve raportörlük
gibi her türlü sekreterya hizmetleri yetkili
komutanlığın personel başkanlığınca yerine getirilir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Silahlı
Kuvvetlerden Ayırma Cezasını Gerektiren Disiplinsizlikler ile
Bu Cezanın
Verilmesine İlişkin Usul ve Esaslar
Silahlı
Kuvvetlerden ayırma cezasını gerektiren disiplinsizlikler
MADDE 9 – (1)
Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezasını gerektiren disiplinsizlikler
şunlardır:
a) Aşırı borçlanma ve borçlarını ödeyememek: Nafaka,
trafik kazası, doğal afet, personelin öngöremeyeceği şekilde ülke genelinde
yaşanan olağanüstü ekonomik dalgalanmalar, ani devalüasyonlar,
sağlık ve tedavi giderleri ile kefillik ve benzeri zorunluluk halleri hariç
olmak üzere, aşırı derecede borçlanmaya düşkün olmak ve bu borçlarını
ödememeyi alışkanlık haline getirmektir.
b) Ahlaki zayıflık: Görevine, sosyal ve aile yaşantısına
zarar verecek derecede menfaatine, içkiye, kumara düşkün olmak veya Türk
Silâhlı Kuvvetlerinin itibarını sarsacak şekilde yüz kızartıcı, utanç
verici veya toplumun genel ahlak yapısına aykırı fiillerde bulunmaktır.
c) Hizmete engel davranışlarda bulunmak: Devletin ve
Türk Silahlı kuvvetlerinin itibarına zarar verecek nitelikte tutum ve
davranışlarda veya ağır suç veya disiplinsizlik teşkil eden fiillerde
bulunmaktır.
ç) Gizli bilgileri açıklamak: Yetkisi olmadığı halde,
devletin güvenliği ile iç ve dış siyasi yararlarına ilişkin elde ettiği
gizli bilgileri yetkisiz kişi ve kuruluşlara vermek, ulaştırmak veya
açıklamaktır.
d) İdeolojik veya siyasi amaçlı faaliyetlere karışmak:
Siyasi partilere girmek, ideolojik veya siyasi faaliyetlere karışmak,
ideolojik veya siyasi amaçlarla disiplini bozucu tavır ve davranışlarda
bulunmaktır.
e) Uzun süreli firar etmek: Geçerli bir mazereti
olmaksızın kesintisiz olarak bir yıldan fazla süre ile izin süresini
geçirmek veya firar halinde bulunmaktır.
f) Disiplinsizliği alışkanlık haline getirmek: Disiplini
bozucu tavır ve davranışlarda bulunmayı alışkanlık haline getirmek veya
aldığı disiplin cezalarına rağmen ıslah olmamaktır.
g) İffetsiz bir kimse ile evlenmek veya böyle bir kimse
ile yaşamak: İffetsizliği anlaşılmış olan bir kimse ile bilerek evlenen
veya evlilik bağını devam ettirmekte veya böyle bir kimseyi yanında
bulundurmakta veya karı koca gibi herhangi bir kimse ile nikahsız
olarak devamlı surette yaşamakta ısrar etmektir.
ğ) Gayri tabii mukarenette bulunmak: Bir kimseyle gayri
tabii mukarenette bulunmak yahut bu fiili kendisine rızasıyla yaptırmaktır.
Disiplin
ceza puanına bağlı olarak Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezası verilmesi
MADDE 10 – (1)
Aşağıda belirtilen durumlar da disiplinsizliği alışkanlık hâline getirme
olarak kabul edilir ve sözleşmeli subay ve astsubaylar hariç subaylar,
astsubaylar ve uzman jandarmalar hakkında ayırma cezası verilir.
a) En son alınan disiplin cezasının kesinleştiği
tarihten geriye doğru son bir yıl içinde, on sekiz disiplin cezası puanı
almış olmak veya en az iki farklı disiplin amirinden toplam on iki defa
veya daha fazla disiplin cezası almak.
b) En son alınan disiplin cezasının kesinleştiği
tarihten geriye doğru son beş yıl içinde, otuz beş disiplin cezası puanı
almış olmak veya en az iki farklı disiplin amirinden toplam yirmi beş defa
veya daha fazla disiplin cezası almak.
(2) Birinci fıkra kapsamında ceza puanlarının hesaplanması,
ceza cinsi esas alınarak Ek-1 sayılı çizelgeye göre yapılır.
Disiplin
cezalarının takibi
MADDE 11 – (1)
Disiplin cezaları ve disiplin cezaları dışındaki idari yaptırımlara ilişkin
bilgi ve belgeler, disiplin amiri tarafından ilgilinin şahsi dosyasına
konularak muhafaza edilir ve kayıt altına alınır.
(2) Subay, astsubay, uzman
jandarma, uzman erbaşlar ile sözleşmeli erbaş ve erlere verilen disiplin
cezaları; kuvvet komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ile Sahil
Güvenlik Komutanlığında asgari alay ve eşiti komutanlıklar tarafından
personel bilgi sistemlerine kaydedilir ve bu cezalarına ilişkin evrakın
birer sureti, aynı makamlar tarafından personelin mensubu olduğu kuvvet
komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı veya Sahil Güvenlik Komutanlığına
gönderilir. Disiplin ceza puanına bağlı olarak Silahlı Kuvvetlerden
ayırma cezasını gerektirecek durumların takibinden bu birimler sorumludur.
(3) Personel hakkında verilen cezalar ile ceza
puanlarının; kuvvet komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil
Güvenlik Komutanlığınca, yetkili personel başkanlıkları ile personelin
disiplin amirleri tarafından takip edilmesine yönelik tedbirler alınır.
Silahlı
Kuvvetlerden ayırma cezası işlemlerinin başlatılması
MADDE 12 – (1)
Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezası; disiplin amirlerinden en az ikisinin
teklifi üzerine yüksek disiplin kurulları tarafından verilebileceği gibi,
eldeki bilgi ve belgelere göre yüksek disiplin kurulları tarafından resen
de verilebilir. Genelkurmay Başkanının eldeki bilgi ve belgelere ya da
gerekli görmesi üzerine yaptırdığı disiplin soruşturması sonucuna göre
hakkında bu cezanın verilmesine kanaat getirdiği personelin dosyaları bir
karar verilmek üzere doğrudan yetkili yüksek disiplin kuruluna sevk edilir.
Silahlı
Kuvvetlerden ayırma cezası işlemlerinin disiplin amirlerinin teklifi ile
başlatılması
MADDE 13 – (1)
Disiplin amirleri, kanunlarla kendilerine verilmiş yetkiler çerçevesinde,
maiyetinin bu Yönetmelik kapsamında Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezasını
gerektirecek bir disiplinsizlik içinde olup olmadıklarını tespit etmekten
ve bu kapsamda her türlü bilgi ve belgenin düzenlenmesinden sorumludur.
(2) Maiyetinden birinin bu Yönetmelik kapsamında Silahlı
Kuvvetlerden ayırma cezasını gerektiren disiplinsizliklerden birini teşkil
edebilecek bir fiilini veya durumunu herhangi bir şekilde öğrenen disiplin
amirleri, olayın araştırılması gerektiğine kanaat getirirse, yazılı olarak
görevlendireceği soruşturmacılar vasıtasıyla ya da şahsen 6413 sayılı
Kanunun 7 nci maddesi uyarınca disiplin
soruşturması yapar. Ayrıca, disiplin amirleri gerekli görmeleri halinde
disiplin soruşturmasının yapılmasını üst disiplin amirlerinden de talep
edebilir. Disiplin soruşturması sonucunda disiplin soruşturma sonuç raporu
tanzim edilir ve yüksek disiplin kurulu dosyasına eklenir. Disiplin
amirleri, soruşturma sonucunda personelinin Silahlı Kuvvetlerden ayırma
cezasını gerektiren bir disiplinsizliği gerçekleştirdiği kanaatine varması
halinde personel hakkında Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezası verilmesine dair
hazırlık işlemlerini başlatır.
(3) Bu Yönetmelik kapsamına giren personel hakkında
disiplin amirlerinin teklifi ile Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezası
hazırlık işlemlerinin başlatılabilmesi için, disiplin amirlerinden en az
ikisinin Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezası verilmesi teklifinde bulunması
gerekir. Ancak 10 uncu madde gereği disiplin ceza puanına bağlı olarak
Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezası verilecek personel hakkındaki teklifin
ilk iki disiplin amiri tarafından yapılması esas olmakla birlikte bu durum,
diğer disiplin amirleri tarafından ayırma işleminin başlatılmasına engel
teşkil etmez. Ayırma cezası verilmesi teklif edilmesi gereken bir personel
hakkında işlem yapılmadığının disiplin amirleri dışındaki amirler
tarafından tespit edilmesi halinde, bu durum üst disiplin amirlerine ve
yetkili komutanlığa bildirilir.
(4) Disiplin amirlerinin teklifte bulunabilmesi için,
işlem başlatılacak personel ile belirli bir süre beraber çalışma şartı
aranmaz.
(5) 25 inci madde hükümleri saklı kalmak üzere, disiplin
amirleri, bu Yönetmelikteki usul ve esaslar çerçevesinde her zaman Silahlı
Kuvvetlerden ayırma cezası verilmesi teklifinde bulunabilir.
(6) Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezası verilmesine
ilişkin işlem başlatılacak personel hakkındaki yüksek disiplin kurulu
dosyası; kuvvet komutanlıklarında asgari tugay ve eşiti, Jandarma Genel
Komutanlığı ile Sahil Güvenlik Komutanlığında alay ve eşiti komutanlıkların
nezaretinde, süreci başlatan disiplin amiri tarafından Ek-2’deki muhteviyata
uygun olarak hazırlanır.
(7) 9 uncu maddede yer alan disiplinsizlikler kapsamında
hazırlanan dosyaya, Ek-3’teki örneğe uygun olarak, teklifte bulunan ilk iki
disiplin amirlerinin yazılı kanaatleri eklenir. Teklifte
bulunan disiplin amirleri arasında kuvvet komutanlıklarında asgari tugay ve
eşiti, Jandarma Genel Komutanlığı ile Sahil Güvenlik Komutanlığında alay ve
eşiti makam sahibi bir disiplin amirinin bulunmaması durumunda, Silahlı
Kuvvetlerden ayırma cezası verilmesini teklif eden üst disiplin amirinden
itibaren bu seviyeye kadar olan diğer disiplin amirlerinin de yazılı kanaat
ve teklifleri alınır.
(8) Dosyanın 10 uncu madde kapsamında hazırlanması
durumunda, ayırma cezasını teklif eden disiplin amirlerinin dışındaki diğer
amirlerin kanaat ve tekliflerinin alınma şartı yoktur.
(9) Yüksek disiplin kurulu dosyası;
a) 9 uncu madde kapsamında hazırlandığında, Silahlı
Kuvvetlerden ayırma cezasını gerektirecek durumun oluştuğunun disiplin
amirleri tarafından tespit edilmesinden itibaren,
b) 10 uncu madde kapsamında hazırlandığında son cezanın
kesinleştiği tarihten itibaren,
bir ay içinde
yetkili komutanlığa gönderilir. Yüksek disiplin kurulu dosyasının
gönderilmesine ilişkin engel hallerin bulunması durumunda bu süre engel
hallerin ortadan kalkmasıyla başlar. Savunma için verilen süreler bir aylık
süreye dahil edilmez.
(10) Yetkili komutanlığa gelen dosyalar; yetkili
komutanlığın personel başkanlıklarınca adli müşavirlikler veya hukuk
müşavirlikleri ile koordineli olarak karargâhta bulunan bilgi, belge ve
dosyalar ile karşılaştırılarak, kanun ve yönetmeliklere uygunluğu, ekli
belgelerin yeterliliği ve geçerliliği, Ek-2 ve Ek-3’deki bilgi ve belgeleri
ihtiva edip etmediği açısından incelenir. Eksik bilgi veya belgeler yetkili
komutanlığın personel başkanlıkları vasıtasıyla tamamlanır.
(11) Yüksek disiplin kurulu dosyası, personel
başkanlığına gönderildiği tarihten itibaren üç ay içinde kurulda görüşülür.
İlave inceleme yapılmasının gerekli olduğu durumlarda bu süre kurul başkanı
tarafından bir katına kadar uzatılabilir.
Silahlı
Kuvvetlerden ayırma cezasının yüksek disiplin kurulları tarafından resen
verilmesine ilişkin işlemlerin başlatılması
MADDE 14 – (1)
Yetkili komutanlıkların personel başkanlıkları tarafından;
a) Disiplin amirlerince teklif edilmesi gerektiği halde
Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezası teklifi yapılmayanların,
b) Adli müşavirlikler veya hukuk müşavirlikleri ile
koordineli olarak yapılan inceleme ve değerlendirmeler sonucunda eldeki
bilgi ve belgelere göre Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezası verilmesi
gerektiği değerlendirilenlerin,
dosyaları Ek-2
sayılı örneğe uygun olarak hazırlanır ve görüşülmek üzere yüksek disiplin
kuruluna sevk edilir.
(2) Ayırma cezasının yüksek disiplin kurulları
tarafından resen verilmesi kapsamında yapılacak inceleme ve araştırmalar,
yetkili komutanlıklar tarafından görevlendirilecek birimler tarafından
yapılır.
Silahlı
Kuvvetlerden ayırma cezası işlemlerinin Genelkurmay Başkanı tarafından
başlatılması
MADDE 15 – (1)
Genelkurmay Başkanının eldeki bilgi ve belgelere ya da gerekli görmesi
üzerine yaptırdığı disiplin soruşturması sonucuna göre, hakkında bu cezanın
verilmesine kanaat getirdiği personele ilişkin soruşturma dosyası yetkili
komutanlığa gönderilir.
(2) Yetkili komutanlığın personel başkanlığınca Ek-2
sayılı örneğe uygun olarak hazırlanan yüksek disiplin kurulu dosyası,
Genelkurmay Başkanlığınca gönderilen soruşturma dosyasının personel
başkanlığına ulaştığı tarihten itibaren üç ay içinde kurulda görüşülür.
İlave inceleme yapılmasının gerekli olduğu durumlarda bu süre bir katına
kadar uzatılabilir.
Yüksek
disiplin kurulu dosyalarında kullanılacak belgeler
MADDE 16 – (1) Yüksek
disiplin kurulu dosyalarının hazırlanmasında kullanılacak belge örnekleri,
kuvvet komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik
Komutanlığı tarafından personel bilgi sistemlerinde elektronik olarak
bulundurulur.
(2) Söz konusu belgelerin doldurulmasında hataları ve
zaman kaybını engellemek maksadıyla, personel bilgi sistemindeki kimlik
bilgileri, ceza durumu gibi mevcut bilgilerin doğrudan bu belgelere aktarılmasını
sağlayacak tedbirler alınır.
Yüksek
disiplin kurullarının toplanması, görüşme usulü ve oylama
MADDE 17 – (1) Yüksek
disiplin kurulları, başkan ve üyelerinin tamamının katılımı ile toplanır.
(2) Yüksek disiplin kurullarının başkan ve üyelerinin; garnizon
dışı görev, izin veya istirahat gibi sebeplerle karargâhta bulunmadığı
durumlarda yerine vekilleri toplantıya katılır.
(3) Yüksek disiplin kurullarının başkan ve üyeleri;
kendileri, aralarında evlilik bağı kalksa bile eşleri, kendileri veya
eşlerinin altsoy ve üstsoyları, kendileri ile arasında evlatlık bağı
bulunanlar, üçüncü derece de dâhil olmak üzere kan veya kendisini oluşturan
evlilik bağı kalksa dahi kayın hısımlığı bulunanlar ile nişanlıları
hakkındaki kurul toplantılarına katılamazlar.
(4) Başkan veya üyelerden birinin yerine toplantıya
vekil olarak katılacak kişi, aynı zamanda kurulun doğal üyesi ise veya
üçüncü fıkradaki hallerin oluşması durumunda kurul, üye tam sayısının salt
çoğunluğunun sağlanması kaydıyla eksik toplanabilir.
(5) Toplantı gündeminin düzenlenip üyelere dağıtılması,
toplantının belirli gün, saat ve yerde yapılması, kurul çalışmalarının
gereği gibi yürütülüp sonuçlandırılması kurul başkanı tarafından sağlanır.
(6) Kurul başkanının toplantıya katılamaması halinde,
başkanlık görevi toplantıya katılan en kıdemli üye tarafından yürütülür.
(7) Yüksek disiplin kurulunda, önceden belirlenen
gündeme uygun olarak dosyalar sırayla görüşülür ve karara bağlanır.
(8) Yüksek disiplin kurulu
kararını verirken, gerekli gördüğü takdirde ilgilinin özlük dosyasını ve
her nevi evrakı incelemeye, ilgili birlik, kurum ve karargâhlardan bilgi
almaya, hâkim veya savcı kararı gerektirmeyen durumlarda kriminal inceleme yaptırma da dâhil olmak üzere her
türlü inceleme yaptırmaya, tanık ve bilirkişi dinlemeye, keşif yapmaya veya
yaptırmaya, ihtiyaç halinde veya hakkında karar verilecek şahsın talebi
üzerine şahsın yazılı veya sözlü ifadesini almaya yetkilidir. Bu kapsamda
yapılacak harcamalar, 31/12/2005 tarihli ve 26040
3 üncü mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Merkezi Yönetim Harcama
Belgeleri Yönetmeliği esaslarına göre ödenir.
(9) Görüşülen dosyalar hakkında konunun aydınlandığı ve
görüşmelerin yeterliği sonucuna varıldığında oylama yapılır.
(10) Yüksek disiplin kurullarında oylama açık olarak
yapılır. Oylamaya en kıdemsiz personelden başlanır ve en son kurul başkanı
oyunu kullanır. Oylamada çekimser kalınamaz. Kararlar oy çokluğu ile
alınır. Oylar dağılırsa, hakkında karar verilecek personelin en çok
aleyhinde olan oy, çokluk elde edilinceye kadar kendisine daha yakın olan
oya tabi olur. Başkan veya başka bir üyeye vekâlet eden kurulun doğal
üyesinin yalnızca bir oy hakkı vardır.
(11) Disiplin ceza puanına bağlı olarak ayırma cezası
verilmesine ilişkin yapılan kurul görüşmelerinde, ayırma işlemine esas
teşkil eden ve disiplin amirleri ya da disiplin kurulları tarafından
verilmiş cezaların usulüne uygun olarak verilip verilmediği incelenir.
Ancak usulüne uygun olarak verilmiş olan cezaların nicelik ve niteliğine ya
da personelin disiplinsizliği alışkanlık hâline getirip getirmediğine
ilişkin değerlendirme yapılmaz. Bu Yönetmeliğin 10 uncu maddesindeki
şartlar gerçekleşmiş ise bu personel hakkında Silahlı Kuvvetlerden ayırma
cezası kararı verilir.
Yüksek
disiplin kurulu kararı
MADDE 18 – (1) Yüksek
disiplin kurullarında yapılan inceleme ve değerlendirmeler sonucunda durumu
görüşülen personel hakkında;
a) Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezası verilmesi,
b) Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezası verilmesine yer
olmadığı,
kararlarından biri
verilir.
(2) Karar özeti başkan ve üyeler tarafından imzalanan
bir tutanakla tespit edilir.
(3) Yüksek disiplin kurulu kararı, karar tarihini
izleyen 10 iş günü içinde Ek-4’teki örneğe göre gerekçeli olarak yetkili
komutanlığın personel başkanlıklarınca, adli müşavirlikler veya hukuk
müşavirlikleri ile koordineli olarak hazırlanır. Gerekçeli kararda,
disiplinsizliğin oluştuğunu veya oluşmadığını gösteren hususlar ile kararın
oybirliği veya oyçokluğu ile alındığı belirtilir. Karar, başkan ve üyeler
tarafından imzalanır. Karşı oy kullananların görüşlerine kararda yer
verilir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Yüksek
Disiplin Kurulu Kararlarının Yerine Getirilmesi ve Sonuçları
Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezası verilmesi kararının
yerine getirilmesi ve sonuçları
MADDE 19 – (1) General
ve amiraller hakkında verilen kararlar, Genelkurmay Başkanlığı Yüksek
Disiplin Kurulu tarafından verilmesini müteakip yerine getirilir.
(2) Bu Yönetmelik kapsamına giren general ve amiraller
dışındaki diğer personel hakkında verilen ayırma cezası kararları, ilgili
kuvvet komutanı, Jandarma Genel Komutanı veya Sahil Güvenlik Komutanının
onayı ile tekemmül eder ve yerine getirilir.
(3) Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezası alanlar,
seferberlik ve savaş hâlleri haricinde Türk Silahlı Kuvvetlerinde herhangi
bir şekilde görev alamazlar. Ancak, Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezası alan
yedek subaylar, ilgili Kanunlara göre belirlenecek kalan askerlik
hizmetlerini er rütbesi ile tamamlarlar.
(4) Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezası verilenlerin
yüksek disiplin kurulu kararlarının bir nüshası, işlemlerin tamamlanması
için ilgili birimlere gönderilir. Bu birimler tarafından;
a) Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezası verilen yedek
subayların kalan askerlik hizmetlerinin er rütbesi ile tamamlatılmasına
yönelik işlemler,
b) Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezası verilen diğer
personelin Türk Silahlı Kuvvetlerinden ilişiğinin kesilmesi veya
sözleşmesinin feshi işlemleri,
tabi oldukları
mevzuata uygun olarak yerine getirilir.
(5) Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezası verilmesine
ilişkin karar; Türk Silahlı Kuvvetlerinden ilişiğinin kesilmesine,
sözleşmesinin feshine veya yedek subayların askerliğini er olarak
tamamlamasına ilişkin işlemlerin sonuçlandırılmasını müteakip personele
tebliğ edilir.
(6) Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezası verilmesi
kararlarının yerine getirilmesinin sonraya bırakılmasına karar verilemez.
Silahlı
Kuvvetlerden ayırma cezası verilmesine yer olmadığı kararının sonuçları
MADDE 20 – (1)
Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezası verilmesine yer olmadığı kararı
ilgililere tebliğ edilir.
(2) Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezası verilmesine
ilişkin işlemleri disiplin amirlerinin teklifi ile başlatılan personel
hakkında, zamana bağlı kalınmaksızın, Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezası
verilmesi teklifinde bulunan disiplin amirleri değişecek şekilde atama
işlemi yapılır.
(3) Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezası verilmesine yer
olmadığı kararı sonrasında;
a) Yüksek disiplin kuruluna sevkini gerektiren
disiplinsizlikle ilgili yeni bilgi ve belgelerin elde edilmesi,
b) Kişi hakkındaki adli soruşturma veya kovuşturmanın
sonuçlanması ve bu kapsamda Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezası gerektiren
bir disiplinsizliğin tespit edilmesi,
c) Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezasını gerektiren başka
bir disiplinsizliğin işlenmesi,
hallerinden birinin
gerçekleşmesi durumunda hakkında karar verilen kişiye ilişkin yeni bir
yüksek disiplin kurulu dosyası hazırlanır.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Disiplin soruşturması veya tahkikatın adli soruşturma
veya kovuşturmadan bağımsızlığı
MADDE 21 – (1)
Herhangi bir fiilden dolayı ilgili hakkında yapılan adli soruşturma veya
kovuşturma, aynı fiilden dolayı ayrıca disiplin soruşturması ve tahkikat
yapılmasını, Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezası verilmesini ve bu cezanın
yerine getirilmesini engellemez.
(2) Bu Yönetmelik kapsamında ayırma cezası gerektiren
disiplinsizliğin oluştuğunun şüpheye mahal vermeyecek bilgi ve belgelerle
tespit edilmesi durumunda;
a) Personelin o ana kadar olumlu mesleki ve disiplin
safahatının bulunması,
b) Disiplinsizliği oluşturan eylem ya da durumla ilgili
olarak ceza kanunlarına göre mahkûm olması ya da olmaması,
personel hakkında
Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezası verilmesine engel teşkil etmez.
Savunma
hakkı
MADDE 22 – (1)
Savunma alınmadan personel hakkında Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezası
verilemez. Ancak, firar ve izin tecavüzü gibi ilgilinin bulunamaması
nedeniyle savunma almayı imkânsız hale getiren zorunlu hallerde savunma
alınmaz.
(2) Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezasının verilmesine
ilişkin sürecin disiplin amirlerinin teklifi ile başlatılması halinde,
süreci başlatan disiplin amiri tarafından; diğer durumlarda ise yetkili
komutanlıklar vasıtası ile yüksek disiplin kurulları tarafından hakkında
karar verilecek personelin savunması alınır.
(3) Disiplin soruşturması kapsamında alınan ifade, bu madde
kapsamında savunma yerine geçmez. Personelin disiplin soruşturması
esnasında ifadesi alınmış olsa dahi ayrıca savunması alınır.
(4) Yazılı savunmalarda, isnat olunan hususlar ile
savunma için verilen süre açıkça ve yazılı olarak ilgiliye tebliğ edilir.
İstirahat, hava değişimi, izin gibi nedenlerle görevde bulunmayan personele
19/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanununa
göre tebligat yapılır. Üç iş gününden az ve on iş gününden fazla olmamak
üzere verilecek süre içinde savunmasını yapmayan personel savunma hakkından
vazgeçmiş sayılır. Savunması istenen kişinin yazılı talebi halinde,
toplamda on iş gününü geçmeyecek şekilde savunma için ilave süre
verilebilir.
(5) Yazılı savunma haricinde, yüksek disiplin kurulu
tarafından gerek görülmesi veya personelin talepte bulunması halinde
personel sözlü olarak da ifade vermeye çağrılabilir. Bu kapsamda:
a) Kurulda durumu görüşülecek personele toplantı
tarihinden en az on iş günü önce tebligat yapılır.
b) Durumu görüşülecek personel, kurul toplantısından en az
üç iş günü önce sözlü ifade vermek isteyip istemediğini bir dilekçe ile
kurula bildirir. Bu dilekçe kurul dosyasında muhafaza edilir. Bu süre
içerisinde dilekçe ile başvuruda bulunmayanların, dilekçe ile başvuruda
bulunmasına veya kurul tarafından ifadeye çağrılmasına rağmen ifade
vermeyenlerin bu hakkından vazgeçtiği kabul edilir.
Geçici
olarak görevden uzaklaştırma ve görev yerini değiştirme tedbiri
MADDE
23 –
(1) Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezasını gerektiren bir disiplinsizlik
nedeniyle hakkında yapılan inceleme ve araştırmanın emniyetli ve sıhhatli
olarak devam etmesi amacıyla, görevi başında kalmasında sakınca görülecek
subay, astsubay, uzman jandarma, uzman erbaş veya sözleşmeli erbaş ve
erlerin görevinden geçici olarak uzaklaştırılmasına veya görev yerinin
değiştirilmesine ilişkin işlemler 6413 sayılı Kanunun 29 uncu maddesi
esaslarına göre yürütülür.
Yargı
denetimi
MADDE 24 – (1) Yüksek
disiplin kurulları tarafından verilen Silahlı Kuvvetlerden ayırma
cezalarına karşı Askerî Yüksek İdare Mahkemesine iptal davası açılabilir.
(2) Dava açma süresi; general ve amiraller hakkında
Genelkurmay Başkanlığı yüksek disiplin kurulu tarafından verilen kararın;
bu Yönetmelik kapsamına giren diğer personel hakkında ise, ilgili kuvvet
komutanı, Jandarma Genel Komutanı veya Sahil Güvenlik Komutanı tarafından
onaylanmış ilgili yüksek disiplin kurulu kararının personele tebliğinden
itibaren başlar. Ancak Türk karasuları dışındaki gemilerde bulunan personel
için verilen cezalarda, dava açma süresi karasuları dışında işlemez.
Zamanaşımı
MADDE 25 – (1)
Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezasını gerektiren durumun oluştuğunun
disiplin amirleri tarafından tespit edilmesinden itibaren bir yıl ve her
halde disiplin cezasını gerektiren fiil ve hallerin işlendiği tarihten
itibaren beş yıl geçtikten sonra aynı sebeple yüksek disiplin kurulu
tarafından ayırma cezası verilemez.
Disiplin
cezalarının Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezası verilmesine etkisi
MADDE 26 – (1)
Disiplin cezaları ve diğer idari yaptırımlar, nitelik ve niceliklerine uygun
olarak; personel hakkında verilecek Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezalarında
göz önünde bulundurulur.
Özel
hükümler
MADDE 27 – (1) Türk
Silahlı Kuvvetlerinde sözleşmeli statü ile görev yapan personelin
sözleşmelerinin feshine ilişkin özel Kanun ve Yönetmeliklerindeki hükümler
ile Türk Silahlı Kuvvetlerinden ayırma ve çıkarmaya ilişkin diğer Kanun ve
Yönetmeliklerde düzenlenmiş hükümler saklıdır.
(2) Sözleşmeli statü ile görev yapan personelin
disiplinsizlik teşkil eden eylemlerinin, hem 6413 sayılı Kanunun 20 nci maddesi kapsamında, hem de özel Kanunlarında
düzenlenen sözleşmenin feshini gerektiren eylem ve durumlar kapsamında yer
alması durumunda öncelikli olarak özel Kanun hükümleri uygulanır.
Geçiş
dönemi
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte 27/12/1998 tarihli ve 23566 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Subay Sicil Yönetmeliği ile 28/12/1998 tarihli ve 23567 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Astsubay Sicil Yönetmeliği esaslarına göre
ayırma sicili düzenlenmek suretiyle başlatılmış olan disiplinsizlik ve ahlaki
durum nedeniyle ayırma işlemleri kapsamındaki dosyalar; ayırma sicil
belgelerine ekli bulunan ayırma işlemine esas bilgi ve belgeler, yetkili
komutanlığın personel başkanlığınca varsa eksikleri tamamlanarak bu
Yönetmelik hükümlerine göre yeniden tanzim edilir. Bu dosyalar, bu
Yönetmelik hükümleri çerçevesinde yüksek disiplin kurulları tarafından
karara bağlanır.
Yürürlük
MADDE 28 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 29 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Millî Savunma ve İçişleri Bakanları birlikte
yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|