Türkiye Sualtı Sporları Federasyonu Başkanlığından:
TÜRKİYE
SUALTI SPORLARI FEDERASYONU ANA STATÜSÜ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Kısaltmalar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Ana
Statünün amacı, Türkiye Sualtı Sporları Federasyonunun teşkilatı, genel
kurulunun oluşumu, toplanması, denetim ve disiplin kurullarının seçimi,
çalışmaları, görev, yetki ve sorumluluklarına ilişkin usul ve esaslarını
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Ana
Statü; Türkiye Sualtı Sporları Federasyonunun genel kurulu, yönetim kurulu,
denetim kurulu, disiplin kurulu ile diğer kurullarını, Federasyon
Başkanını, sualtı sporlarında etkinlik gösteren spor kulüplerini, dalış ve
cankurtarma merkezleri ile diğer tüzel ve gerçek kişi ve kuruluşları,
sporcu, antrenör, eğitmen, teknik direktör, hakem, yönetici, menajer,
dalıcı, cankurtaran, ilk yardımcı, gözlemci, temsilci ve benzeri spor
elemanlarını kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Ana
Statü, 21/5/1986 tarihli ve 3289 sayılı Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve
Görevleri Hakkında Kanunun ek-9 uncu maddesi ile 19/7/2012 tarihli ve 28358
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bağımsız Spor Federasyonlarının Çalışma
Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve
kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu Ana
Statüde geçen;
a) Bakan: Gençlik ve Spor Bakanını,
b) Bakanlık: Gençlik ve Spor Bakanlığını,
c) CMAS: Federasyonun üyesi olduğu Dünya Sualtı Sporları
Federasyonunu,
ç) Federasyon: Türkiye Sualtı Sporları Federasyonunu,
d) Federasyon Başkanı: Türkiye Sualtı Sporları
Federasyonu Başkanını,
e) Genel Müdür: Spor Genel Müdürünü,
f) Genel Müdürlük: Spor Genel Müdürlüğünü,
g) ILS: Federasyonun üyesi olduğu Uluslararası
Cankurtarma Federasyonunu,
ğ) İl Müdürlüğü: Gençlik Hizmetleri ve Spor İl
Müdürlüğünü,
h) İlçe Müdürlüğü: Gençlik Hizmetleri ve Spor İlçe
Müdürlüğünü,
ı) Kanun: 21/5/1986 tarihli ve 3289 sayılı Spor Genel
Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunu,
i) Spor Dalları: Donanımlı dalış, sualtı görüntüleme,
sualtında hedef vurma, navigasyon, cankurtarma ve ilkyardım, paletli yüzme,
sualtı hokeyi, sualtı ragbisi, serbest dalış, su kayağı ve zıpkınla
balıkavı sporlarını,
j) Talimat: Ana Statüsüne uygun olarak yönetim kurulunca
hazırlanan ve Genel Müdürlüğün resmi internet sitesinde yayınlanarak
yürürlüğe giren düzenlemeyi,
k) Tahkim Kurulu: 3289 sayılı Spor Genel Müdürlüğünün
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun ek 9 uncu maddesine göre oluşturulan
kurulu,
l) Uluslararası Federasyonlar: Türkiye Sualtı Sporları
Federasyonunun üyesi olduğu Uluslararası Federasyon, Konfederasyon ve
Birlikleri,
m) Yönetmelik: 19/7/2012 tarihli ve 28358 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Bağımsız Spor Federasyonlarının Çalışma Usul ve
Esasları Hakkında Yönetmeliği,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Federasyonun
Teşkilatı, Görev ve Yetkileri
Teşkilat
MADDE 5 – (1)
Federasyon, özel hukuk hükümlerine tabi, bağımsız statüye ve tüzel kişiliğe
sahiptir. Federasyonun merkezi Ankara’dadır. Federasyon merkez ve il
temsilciliklerinden oluşur.
(2) Federasyonun merkez teşkilatı;
a) Genel kurul,
b) Yönetim kurulu,
c) Denetim kurulu,
ç) Disiplin kurulu,
d) Genel sekreterlikten,
teşekkül eder.
(3) Federasyonun yurt içi bağlantısını sağlamak üzere,
illerde Federasyon temsilcilikleri kurulabilir.
Federasyonun
görev ve yetkileri
MADDE 6 – (1)
Federasyonun görev ve yetkileri şunlardır:
a) Spor dallarının ülke düzeyinde yayılmasını,
gelişmesini sağlamak, gerekli düzenlemeleri yapmak, kararlar almak ve
uygulamak,
b) Federasyonu yurt içinde ve yurt dışında temsil etmek,
c) Ülke içinde her türlü spor organizasyonları ve
yarışmalar düzenlemek ve sürekliliğini sağlamak, yarışmalara hakem,
temsilci, gözlemci, teknik eleman ve personel görevlendirmesini yapmak veya
yapılmasını sağlamak,
ç) Federasyonu teşkilatlandırmak,
d) Yurt dışı ve yurt içindeki spor dalı ile ilgili
gelişmeleri izlemek, karşılıklı ilişki, müsabaka, çalışma ve diğer
etkinlikleri programlayıp bunların uygulamalarını denetlemek,
e) Antrenörlerin, eğitmenlerin, hakemlerin eğitim ve
seminerlerle eğitilmelerini sağlamak, başarılı olanların belgelerini
düzenleyip tescillerini yapmak, çalışmalarını sürekli izlemek, gerektiğinde
yurt dışındaki eğitim ve seminerlere göndermek,
f) Tahkim Kurulu kararlarını uygulamak,
g) Spor dallarında kullanılan malzemelerin
standartlarını saptayarak, bunların yurt içinden ya da yurt dışından satın
alınmasını sağlamak,
ğ) Kulüplerle il temsilcilikleri arasında doğabilecek
teknik ve idari uyuşmazlıkları çözümlemek, il müdürlükleri ile koordineli
çalışmak, kamu kurum ve kuruluşları ile yerel yönetimlerle iş birliği
yapmak,
h) Uluslararası federasyonların izni ile uluslararası
eğitim, seminer, panel, sempozyum, tanıtım, yarışma ve diğer spor
organizasyonlarını düzenlemek,
ı) Uluslararası yarışmalara katılacak olan milli
takımları seçmek, seçilen takımları yarışmalara hazırlamak ve göndermek,
i) Federasyonun görev alanı içerisinde yer alan spor
dallarının yarışmalarının düzenlenmesi için talimatlar hazırlamak,
yayınlamak ve uygulamak,
j) Başarılı sporcuları izlemek ve bu sporcuların
yetişmesi için gerekli önlemleri almak,
k) Her düzeydeki sporcular için eğitim ve hazırlık
kampları açmak,
l) Spor dalları ile ilgili arşiv ve istatistiksel
çalışmalar yapmak, eğitici film, CD, kitap ve broşür hazırlamak, bu konuda
basın ve televizyon kuruluşlarıyla işbirliği yapmak,
m) Spor dalları ile ilgili belirli bir sistemin
uygulanması için yapılacak işlemleri belirlemek ve uygulamasını sağlamak,
sporcu lisans, dalıcı, cankurtaran ve ilkyardımcı belgelerini vermek,
n) İl temsilcilerinin kendi aralarında ve Federasyonla
uyumlu ve iletişim içinde çalışmalarını sağlamak,
o) Yurt içinde açılmış ve açılacak olan kulüpler,
turistik, ticari ve sportif amaçlı dalış merkezleri, cankurtarma ve
ilkyardım eğitim merkezlerinin çalışabilmeleri için gerekli kuralları
düzenlemek, denetlemelerini yapmak, çalışmaları için yetki belgesi vermek,
yönetmelik ve talimatlar hazırlamak, yayınlamak ve uygulamak,
ö) Taşınır ve taşınmaz mal alım satımı ve kiralanması,
kitap, dergi, broşür basımı ve yayımı çalışmalarını yürütmek,
p) Gerçek ve tüzel kişiler, kurum ve kuruluşlarca
düzenlenecek spor dalları ile ilgili her türlü etkinliklerin izinlerini
vermek,
r) Spor dallarını geliştirmek için öğretim kurumları ile
diğer kamu ve özel kurum ve kuruluşlarla ortak programlar ve bilimsel
araştırmalar yapmak,
s) Dalış turizminin tanıtımı için yurt içi ve dışında
çalışmalar yapmak, fuarlara katılmak,
ş) Sporcu sağlığı ile ilgili konularda gerekli önlemleri
almak, test ve ölçümler yapmak,
t) Spor kulüplerinin ilgili spor dallarına katılım
işlemlerini, sporcu, antrenör ve hakemlerin tescil, lisans, vize ve
transfer işlemlerini yapmak,
u) Federasyonun yıllık ve dört yıllık, master ve
stratejik planını, performans programını içeren taahhütnameyi Bakana
sunmak.
Genel kurul
MADDE 7 – (1) Genel
kurul, Federasyonun en üst organıdır. Genel kurul üye sayısı 100’den az 200
üyeden fazla olamaz.
(2) Genel kurul, aşağıdaki üyelerden oluşur:
a) Görevlerine adli veya idari soruşturma sonucu son
verilmemek koşuluyla, önceki yıllarda asaleten Federasyon Başkanlığı
yapanlar,
b) Genel kurul üye sayısının yüzde 10’u oranında Genel
Müdürlük temsilcileri,
c) Türkiye Amatör Spor Kulüpleri Konfederasyonu
Başkanlığınca belirlenecek en fazla iki kurul üyesi,
ç) Türkiye Spor Yazarları Derneği Başkanlığınca
belirlenecek en fazla iki kurul üyesi,
d) CMAS, ILS Yönetim kurullarında seçimin yapıldığı
tarihte Türkiye adına görev yapanlar arasından öncelik sırasına göre en
fazla beş üye,
e) Genel kurul tarihinden en az bir yıl önce faal
sporculuğu bırakmış olmaları kaydıyla, en fazla milli olmuş beş sporcu,
f) Genel kurulun yapılacağı tarihten en az bir yıl önce
faal antrenörlüğü bırakmış olmak koşulu ile büyükler kategorisinde milli
takım teknik direktörlüğü veya antrenörlüğü yapanlar arasından kura ile
belirlenecek en fazla beş üye,
g) Genel kurulun yapılacağı tarihten en az bir yıl önce
faal hakemliği bırakmış olmak koşulu ile en üst düzey hakemlik yapanlar
arasından kura ile belirlenecek en fazla beş üye,
ğ) Kulüp temsilcileri;
1) Genel kurulun yapıldığı tarihten önce üst üste iki
sezon içinde Türkiye şampiyonasında paletli yüzme spor dalında yarışmalara
katılan ve bayrak yarışını bitirmiş olan kulüplerden birer üye,
2) Genel kurulun yapıldığı tarihten önce üst üste iki
sezon içinde sualtı ragbisi, sualtı hokeyi, zıpkınla balıkavı, serbest dalış,
sukayağı dallarında Türkiye şampiyonasına katılıp takım sıralamasında yer
alan kulüplerden birer üye,
3) (1) ve (2) alt bentlerinde belirtilen takım
müsabakalarında Türkiye şampiyonu olan kulüplerden şampiyon oldukları son
iki sezonda, her sezon şampiyonluğu bay ve bayan takımları için ve her spor
dalından bir kişi olmak koşulu ile ilave birer üye,
4) (1) ve (2) alt bentlerinde belirtilen faaliyetlere
son iki yıl içerisinde katılan ve bünyelerinde dalış merkezi bulunduran
kulüplerden ilave birer üye,
5) En az son iki yıl kesintisiz olarak federasyon yetki
belgesi olan, bu süre içinde disiplin cezası almamış federasyona borcu
olmayan dalış merkezlerinden federasyona kayıtlı en çok dalıcı ve eğitmen
yetiştirmiş ilk on dalış merkezinden yetki belgesinde adı geçen işletme
sahibi, eğitmen yada rehber olması şartı ile birer üye,
6) (4) ve (5) alt bentlerini de bir oy kullanma hakkı
olan dalış merkezi bir oy kullanabilir.
(3) Genel kurulda kulüp temsilcilerinin sayısı toplam
üye sayısının yüzde 60’ından az olamaz, kulüp temsilcileri kulüp yönetim
kurulunca kulüp üyeleri arasından belirlenir.
(4) Faal sporculuğu bırakmış genel kurul üyesi olacak
milli sporcuların belirlenmesinde sırasıyla;
a) Büyükler Dünya bireysel şampiyonasında ilk üç
dereceye girmiş milli sporcular,
b) Büyükler Avrupa bireysel şampiyonu olmuş milli
sporcular,
esas alınır. Bu fıkrada belirtilen faaliyetlerde elde
edilen dereceler dikkate alınarak öncelik sıralamasına göre (a) ve (b)
bentlerinde belirtilen koşulları taşıyan sporcular yoksa milli olma
sayıları esas alınarak saptanır.
(5) Genel Müdürlük temsilcileri;
a) Genel Müdür ve Genel Müdür yardımcıları,
b) Merkez Danışma Kurulu üyeleri,
c) Kurul ve daire başkanları ile il müdürleri,
arasından Federasyonun üye sayısı dikkate alınarak Genel
Müdürlükçe belirlenir.
(6) Bu maddede belirtilen esaslara göre belirlenecek üye
sayısının 200’ü aşması durumunda her grup kendi içerisinde
değerlendirilerek, fazla üye sayısı, grup bazında noter huzurunda çekilecek
kura ile birinci fıkrada öngörülen sayıya indirilir.
(7) Birden fazla oy kullanma hakkına sahip üyeler ancak
bir kez oy kullanabilir. Genel kurulda vekaleten oy kullanılamaz. Genel
kurul üyesi olabilme hakkını elde edenlerin, on sekiz yaşını bitirmiş
olması şarttır.
(8) Federasyonda maaşlı veya ücretli çalışanlar ile
genel kurulun yapılacağı tarihten en az bir yıl önce faal sporculuğu,
hakemliği veya antrenörlüğü bırakmamış kişiler genel kurul üyesi olamazlar.
(9) Üye sayılarının hesaplanmasında her grup kendi
içerisinde değerlendirilir. Üye gruplarına ilişkin sayıların tespitinde
yarımlar tam sayıya tamamlanır.
Genel
kurulun görevleri
MADDE 8 – (1) Genel
kurulun görevleri şunlardır:
a) Ana Statüyü yapmak veya değiştirmek.
b) Başkanı ile yönetim, denetim ve disiplin kurullarının
üyelerini seçmek.
c) Yönetim kurulu tarafından hazırlanan faaliyet
programını ve bütçeyi onaylamak ve gerektiğinde bütçe harcama kalemleri
arasında değişiklik yapma konusunda yönetim kuruluna yetki vermek.
ç) Yönetim kuruluna taşınmaz mal alımı ve satımı ile
uluslararası federasyonlara karşı mali taahhütte bulunmak için yetki
vermek.
d) Yönetim kurulu faaliyet ve mali raporlarının ibra
edilip edilmemesini oylamak.
e) Denetim kurulu raporlarının ibra edilip edilmemesini
oylamak.
f) Spor dalının gelişmesi ve gelir getirici faaliyet ve
organizasyonlar yapılması amacıyla iktisadi işletme kurulması için yönetim
kuruluna yetki vermek.
g) Federasyona farklı bir spor dalı bağlanmasına, bağlı
spor dallarının ayrılmasına ve profesyonel şube kurulması konusunda karar
almak ve Genel Müdürlüğe müracaat için yönetim kuruluna yetki vermek.
ğ) İlgili mevzuat ile verilen diğer görevleri yapmak.
Federasyon
başkanı
MADDE 9 – (1)
Federasyon Başkanı adaylarında aşağıdaki koşullar aranır:
a) T.C. vatandaşı olmak,
b) En az lise mezunu olmak,
c) Tahkim Kurulu, Genel Müdürlük ceza kurulları veya
spor federasyonlarının ceza veya disiplin kurullarınca son beş yıl
içerisinde bir defada üç ay veya toplam altı ay hak mahrumiyeti cezası
almamış olmak,
ç) Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar
ile casusluk, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, yağma, dolandırıcılık,
sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas gibi yüz kızartıcı veya
şeref ve haysiyet kırıcı suçtan veya ihaleye fesat karıştırma, edimin
ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama,
kaçakçılık, vergi kaçakçılığı, haksız mal edinme, şike veya teşvik primi
suçlarından hükümlü bulunmamak.
(2) Başkan adayları, genel kurul tarihinden en az on gün
önce, üyelerin en az yüzde 15’inin yazılı teklifini içeren adaylık
başvurularını Federasyona yaparlar. Her üye ancak bir başkan adayı için
öneride bulunabilir. Yönetim kurulu, genel kurul tarihinden en az otuz gün
önce başkan adayları tarafından yatırılması gereken adaylık başvuru
ücretini belirler. Adaylık başvuru ücreti, 40.000 gösterge rakamının memur
aylıklarına uygulanan katsayı ile çarpımı sonucu bulunan meblağı geçemez.
(3) Başkan adaylarından başvuru sırasında aşağıdaki
belgeler istenir:
a) T.C. Kimlik numarası beyanı.
b) Öğrenim belgesinin kurumca tasdikli örneği.
c) Tahkim Kurulu, Genel Müdürlük ceza kurulları veya
spor federasyonlarının ceza veya disiplin kurullarınca son beş yıl
içerisinde bir defada üç ay veya toplam altı ay hak mahrumiyeti cezası
almadığına dair beyanı.
ç) Adli sicil kaydı yazılı beyanı.
d) Adaylık başvuru ücret makbuzu.
e) Üyelerin en az yüzde 15’inin yazılı önerisi.
(4) Başkanın görev süresi dört yıldır. Başkanın seçimi;
yönetim, denetim ve disiplin kurullarının seçimi ile birlikte yapılır.
(5) Başkanın ölümü, istifası veya başkan olma
koşullarından herhangi birisini kaybetmesi halinde üç ay içinde seçim
yapılması şartıyla, bu görevi yönetim kurulu üyeleri tarafından seçilecek
bir yönetim kurulu üyesi yürütür.
(6) Başkan vekili veya asbaşkan olarak görevlendirilecek
kişinin, başkanda aranan koşullara uygun olması gerekir.
(7) Federasyon başkanı, yönetim, disiplin ve denetim
kurulları üyeleri milletvekilliği ve yerel yönetimlerin genel ve ara
seçimlerinin başlangıcından bir ay önce, seçimin yenilenmesine karar
verilmesi halinde yenileme kararının ilanından başlayarak yedi gün içinde,
başka bir federasyon başkanlığına aday olmaları halinde, federasyonun genel
kurul tarihinden bir ay önce görevinden ayrılma isteğinde bulunmadıkça
adaylıklarını koyamazlar ve aday gösterilemezler. Her ne şekilde olursa
olsun istifa eden başkan, yönetim, denetim ve disiplin kurulu üyeleri
istifalarını geri alarak görevlerine dönemezler.
Federasyon
başkanının görevleri
MADDE 10 – (1)
Federasyon başkanının görevleri şunlardır:
a) Federasyonu temsil etmek,
b) Federasyonun faaliyetlerini Kanun, Yönetmelik, Ana
Statü, diğer ilgili mevzuat ile genel kurul ve yönetim kurulu kararlarına
göre yürütmek,
c) Yönetim kuruluna başkanlık etmek,
ç) Yönetim kurulu kararlarını uygulamak,
d) Yan kurulların kurulmasını ve üyelerini yönetim
kuruluna önermek,
e) Gerekli gördüğünde diğer kurullara başkanlık etmek,
f) Yönetim kurulunun onayı ile harcamalara ilişkin
işlemleri yürütmek, gerektiğinde başkan vekiline veya vekillerine
devretmek,
g) Asbaşkan veya yönetim kurulu üyelerinden birini
başkan vekili olarak atamak,
ğ) Yönetim kurulunda yapılacak görev dağılımına göre
görev alacak üyelere sorumlu oldukları bölümler için yetki kullanma izni
vermek ve sorumlu yönetim kurulu üyesi kişi ile birlikte sorumluluk
alanında ortak kararlar almak,
h) Tahsis edilen kadroların seçimini yapmak ve atamalar
için yönetim kuruluna öneri götürmek,
ı) İlgili mevzuat ile verilen diğer görevleri yapmak.
Yönetim
kurulu
MADDE 11 – (1)
Yönetim kurulu; Federasyon başkanı ve on dört asıl üye olmak üzere on beş
üyeden oluşur. Genel kurulda ayrıca on dört yedek üye seçilir.
(2) Yönetim kurulu asıl ve yedek üyelerinde, 9 uncu
maddenin birinci fıkrasının (a), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen şartlar
aranır ve seçilmeleri durumunda, 9 uncu maddenin üçüncü fıkrasının (a) ve
(ç) bentlerinde belirtilen belgeler istenir.
(3) Yönetim kurulunun bir üyesi başkan tarafından başkan
vekili olarak atanır.
(4) Yönetim kurulunun görev süresi dört yıldır. Asıl
üyelerin ölümü veya istifası gibi nedenlerin varlığı halinde yedek üyelerden
sırası gelenler yönetim kuruluna alınır.
Yönetim
kurulunun görevleri
MADDE 12 – (1)
Yönetim kurulunun görevleri şunlardır:
a) Federasyona bağlı faaliyet gösteren spor dallarındaki
kulüplerin kayıt ve tescillerini yapmak.
b) Spor dalları ile ilgili idareci, teknik eleman,
eğitmen ve benzeri elemanları eğitmek, bu elemanların gelişmesi için her
türlü önlemi almak, çalışmaları ile ilgili usul ve esasları belirlemek.
c) Lisans, dalıcı ve cankurtaran, ilkyardımcı, eğitmen
belgeleri ile dalış ve cankurtaran merkezleri yetki belgelerinden alınacak
katılım, aidat, ceza, tescil, vize, aktarma, sözleşme, ücret ve oranlarını
belirlemek.
ç) Kulüplerin spor dalı kurmak için yapacakları
başvuruları karara bağlamak ve çalışmalarını denetlemek.
d) Kulüpleri, idarecileri, teknik elemanları, sporcuları
ve diğer görevlileri ödüllendirmek.
e) Faaliyetlerde güvenlik ve sağlık ile ilgili önlemleri
almak ve aldırmak.
f) Taşınır, taşınmaz mal alımı, satımı, borçlanması ve
kiralaması yapmak, uluslararası federasyonlara karşı mali taahhütlerde
bulunmak, tesisleri işletmek, işlettirmek ve federasyon faaliyetlerinin her
türlü araç, gereç, malzeme ve benzeri gereksinimlerini sağlamak.
g) Federasyonun il temsilciliklerini kurmak.
ğ) Görev alanına giren konularda düzenleme yapmak, uygulamak
ve Federasyon ile ilgili her türlü faaliyeti yürütmek.
h) Spor ile ilgili televizyon, radyo, internet, basılı
eser yayınları, kulüplerin kullanacakları reklamlar ile her türlü reklam
konusunda ticari ve mali hakları düzenlemek ve denetlemek.
ı) Başkan tarafından önerilen yan kurulları onaylamak.
i) Genel kurulun toplanması ile ilgili her türlü
işlemleri yürütmek ve olağanüstü toplanmasına karar vermek.
j) Bütçeyi ve faaliyet programını hazırlamak ve genel
kurula sunmak.
k) Genel kurulun verdiği yetkileri kullanmak.
l) Genel kurulun belirlediği limitler dâhilinde,
Federasyon başkanına olağanüstü durumlar için borçlanma ve harcama yetkisi
vermek.
m) Federasyonun görevlerini yürütmek, faaliyetlerini
düzenlemek amacıyla merkez, taşra ve yurt dışı teşkilatı bünyesinde yer
alacak birimlerinde görevlendirilecek kamu görevlileri dışında kalan idari
ve teknik personelin sayısını, bu personelle birlikte profesyonel olarak
istihdam edilecek görevlilerin sözleşme ücretlerini ve sosyal haklarını,
gerekli görülen kurul üyelerinin fazla mesailerini, yolluk ve yevmiyelerini
tespit etmek.
n) Genel kuruldan alınacak onay ile görevlerini yerine
getirebilmek için yönetmelik, talimatlar ve alt düzenleyici işlemleri
hazırlamak ve uygulamak.
o) Müsabakaların sonuçlarını tescil etmek.
ö) Başkan adaylarının adaylık başvuru ücretini
belirlemek.
p) Yurt içinde ve dışında her türlü kulüp, kurum ve
kuruluşlarca düzenlenecek faaliyetler ile ilgili izinleri vermek.
r) Temsilci, hakem, gözlemci, idareci ve diğer
görevlilerin ücretlerini belirlemek.
s) İlgili mevzuat ve genel kurul kararı ile verilen
görevleri yerine getirmek ve konularla ilgili düzenlemeler yapmak.
Yönetim
kurulu toplantıları
MADDE 13 – (1) Yönetim
kurulu, başkan tarafından belirlenen gündemi görüşmek üzere, en az iki ayda
bir kez üye tamsayısının yarıdan bir fazlasının katılımıyla toplanır.
Üyelerin önereceği konular gündeme eklenir. Asıl üyelerin ölümü veya
istifası halinde yedek üyelerden sırası gelenler yönetim kuruluna alınır.
(2) Yönetim kurulu kararları, toplantıya katılanların
çoğunluğu ile alınır. Oyların eşitliği durumunda başkanın kullandığı oy
yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır.
(3) Genel sekreter, yönetim kurulu toplantılarına
iştirak eder ve Federasyonun idari işlemleri hakkında yönetim kuruluna
bilgi verir. Raportör olarak kararları yazar ve imzalar ancak oy kullanma
hakkı yoktur.
(4) Mazeretsiz olarak üst üste iki toplantıya veya bir
yıl içinde aralıklı olarak dört toplantıya katılmayanın üyeliği sona erer
ve yerine sırası gelen yedek üye çağrılır.
(5) Mazeretler yazılı olarak nedenleri ile birlikte
toplantı saatinden önce federasyona bildirilir. Mazeretin geçerliliğine
yönetim kurulu karar verir.
(6) Kararlar, karar defterine yazılır ve üyelerce
imzalanır. Alınan kararlar başkan tarafından uygulanır.
Denetim kurulu
MADDE 14 – (1) Denetim
kurulu, Genel Müdürlük tarafından görevlendirilecek üç üyenin yanında,
genel kurulca dört yıl için seçilen ve mali konularda ihtisas sahibi olan
iki asıl ve iki yedek üyeden oluşur.
(2) Denetim kurulunun seçimle gelen asıl ve yedek
üyelerinde, 9 uncu maddenin birinci fıkrasının (a), (b), (c) ve (ç)
bentlerinde belirtilen koşullar aranır ve seçilmeleri durumunda, 9 uncu
maddenin üçüncü fıkrasının (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen
belgeler istenir.
(3) Asıl üyeler kendi aralarında bir başkan, bir başkan
vekili ve bir raportör seçerler. Kurul, başkan tarafından gerektiği
zamanlarda toplantıya çağrılarak çalışmalarını yürütür. Kurul kararları
çoğunluk ile alınır. Karara katılmayan üye gerekçelerini Genel Kurula
yazılı bir rapor ile sunmak zorundadır.
(4) Kurul görevinde bağımsızdır. Üyeler istifa etmedikçe
veya çekilmiş sayılmadıkça görevlerinden alınamaz, yerlerine yenisi
görevlendirilemez. Asil üyelerin ölüm veya istifası halinde boşalan üyeliğe
kalan süreyi tamamlamak üzere sırası gelen yedek üye başkan tarafından
çağrılarak kurul tamamlanır.
(5) Mazeretsiz olarak üst üste iki toplantıya veya iki
yıl içinde aralıklı olarak dört toplantıya katılmayan üye çekilmiş sayılır.
Üye, mazeretlerini nedenleri ile birlikte yazılı olarak toplantı saatinden
en geç bir saat önce başkana bildirir. Mazeretin kabulüne o toplantıdaki
kurul üyelerince karar verilir.
Denetim
kurulunun görevleri
MADDE 15 – (1) Denetim
kurulu Federasyonun mali işlemlerini mevzuata, belge ve kararlara uygun
olup olmadığını genel kurul adına denetler. Her mali genel kurul için
yıllık esasa göre hazırlayacağı denetleme raporunu genel kurulun onayına
sunar. Denetim kurulu iş ve işlemler hususunda öncelikle yönetim kuruluna
uyarılarda bulunur. Kurul, gerek görmesi durumunda uzman bilirkişilerden
yararlanabilir. Bilirkişilere verilecek ücret denetim kurulunun önerisi
üzerine yönetim kurulunca saptanır ve Federasyonca karşılanır.
(2) Kurul, denetimleri yerine getirirken, federasyon
görevlileri kendilerinden istenen bilgi ve belgeleri vermek zorundadır.
Denetleme kurulu raporunu genel kurul toplantısından on beş gün önce
Federasyonun ve Genel Müdürlüğün internet sitesinde ilan ettirmek
suretiyle, genel kurul üyelerine duyurulur.
Disiplin
kurulu
MADDE 16 – (1)
Disiplin kurulu, genel kurulca dört yıl için seçilen bir başkan ve dört
asıl üye olmak üzere beş üyeden oluşur. Asıl üye kadar yedek üye seçilir.
Asıl ve yedek en az ikişer üyenin hukukçu olması zorunludur. Asıl üyeler
kendi aralarında bir başkanvekili ve bir raportör seçerler.
(2) Disiplin kurulu asıl ve yedek üyelerinde 9 uncu
maddesinin birinci fıkrasının (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen
koşullar aranır ve seçilmeleri durumunda, 9 uncu maddenin üçüncü fıkrasının
(a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen belgeler istenir.
(3) Kurul görevlerinde ve kararlarında bağımsızdır.
Üyeler istifa etmedikçe veya çekilmiş sayılmadıkça görevlerinden alınamaz,
yerlerine yenisi görevlendirilemez. Asıl üyelerin ölüm veya istifası
halinde kalan süreyi tamamlamak üzere sırası gelen yedek üye başkan
tarafından çağrılarak kurul tamamlanır.
(4) Disiplin kurulu; Federasyonun faaliyet programında
yer alan ve kurum ve kuruluşlarca Federasyondan izin alınmak suretiyle
düzenlenen yarış ve faaliyetlerde; kulüp, Federasyona bağlı spor dalları
ile ilgili faaliyetlerde bulunan kuruluş, sporcu, hakem, antrenör, eğitmen,
rehber, yönetici, temsilci ve diğer kişilerin spor ahlakına, disipline
aykırı davranışlarına ilişkin disiplin işlerine bakar. Disiplin suçunu
teşkil eden fiiller ile bu fiillere verilecek cezalara ilişkin hususlar
yönetim kurulunca çıkarılan talimat ile belirlenir.
(5) Disiplin kurulu kendi görev alanını ilgilendiren
işleri görüşüp karara bağlamak üzere disiplin kurulu başkanının çağrısı ile
toplanır. Toplantı gündemi disiplin kurulu başkanı tarafından belirlenir.
Başkanın bulunmaması durumunda kurula başkan vekili başkanlık eder.
(6) Toplantı en az üç üyenin katılımı ile toplanır.
Kurul kararlarını çoğunlukla alır. Oyların eşit çıkması durumunda başkanın
kullandığı oy yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır.
(7) Mazeretsiz olarak üst üste iki toplantıya veya iki
yıl içinde aralıklı olarak dört toplantıya katılmayan üye çekilmiş sayılır.
Üye, mazeretlerini nedenleri ile birlikte yazılı olarak toplantı saatinden
en geç bir saat önce başkana bildirir. Mazeretin kabulüne o toplantıdaki
kurul üyelerince karar verilir. Mazereti kabul edilmeyen üye mazeretsiz
olarak toplantıya katılmamış sayılır.
Yan
kurullar
MADDE 17 – (1)
Federasyon yan kurullarının oluşumu, görev ve yetkileri ile çalışma usul ve
esasları yönetim kurulu tarafından hazırlanan talimatlarla belirlenir.
Genel
sekreterlik
MADDE 18 – (1) Genel
sekreter en az dört yıllık yüksekokul mezunu kişiler arasından
görevlendirilir. Federasyon başkanı tarafından görevlendirilecek olan genel
sekreterin kamu veya özel sektörde en az on yıl iş deneyimi olması, Genel
Müdürlükçe görevlendirilecek olanların ise genel sekreter kadrosunda
bulunması gerekir. Lisansüstü eğitimde geçen süreler genel sekreter için
aranan iş deneyimi olarak sayılır.
(2) Genel sekreter, tüm idari ve teknik personelin
amiridir.
(3) Genel sekreter Federasyonun her türlü idari iş ve
işlemlerini yapmakla yetkili ve sorumludur. Bu kapsamda;
a) Federasyon başkanı adına ulusal veya uluslararası
federasyonlar, kamu kurum ve kuruluşları ile yazışmaları yapar, il
müdürlükleri ile koordinasyonu sağlar.
b) Federasyonun harcama talimatlarına göre gerekli
işlemleri yapar, evrakı düzenler ve ödeme aşamasına getirir. Ödeme
evrakında başkan veya başkanın yetki verdiği başkan vekilinin imzasının
yanı sıra genel sekreterin imzasının da bulunması zorunludur.
c) Federasyonun taşınır ve taşınmaz mal kayıtlarının
tutulmasını sağlar.
Federasyon
il temsilciliği
MADDE 19 – (1)
Federasyonun yurt içi bağlantısını sağlamak üzere yönetim kurulu kararı ile
illerde Federasyon temsilcilikleri kurulabilir.
(2) İl temsilcisi, Federasyon başkanının teklifi ve
Genel Müdürün onayı ile görevlendirilir. İl temsilcisinin görev süresi
başkanın görev süresi kadardır.
(3) İl temsilcisi, Federasyon ile il müdürlüğü
arasındaki koordinasyonu sağlar ve Federasyonun ildeki hizmet ve
faaliyetlerinin yerine getirilmesi için başkanının verdiği görevleri yerine
getirir. Federasyon adına yaptığı işlemler hakkında il müdürlüğüne ve
Federasyona bilgi verir.
(4) Federasyon hizmet ve faaliyetlerini yerine
getirmeyen, il müdürlüğü ve Federasyonla koordinasyon sağlamayan Federasyon
il temsilcileri, Federasyon başkanının teklifi ve Genel Müdürün onayı ile
görevden alınır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Genel Kurul
Toplantıları ve Seçim İşleri
Genel kurul
toplantıları
MADDE 20 – (1) Genel
kurul;
a) Olağan genel kurul, dört yılda bir, yaz olimpiyat
oyunlarının bitiminden sonra üç ay içerisinde yönetim kurulunun
belirleyeceği tarihte yapılır.
b) Olağanüstü genel kurul;
1) Sportif Değerlendirme ve Geliştirme Kurulu
raporlarında yeterli düzeyde görülmeyen veya yapılan denetim sonucu görev
başında kalmasında sakınca görülen federasyon başkanı ve yönetim kurulu
üyeleri ile ilgili karar almak üzere Bakanın istemi üzerine,
2) Federasyon yönetim kurulunun kararı ile,
3) Son yapılan genel kurul toplantısında üye olanların
en az yüzde 40’ının noter kanalı ile yaptığı yazılı müracaat üzerine,
4) Federasyon başkanının istifası, başkan olma
koşullarından birini kaybetmesi, ölümü veya yönetim kurulu asıl ve yedek
toplam üye sayısının yedi üyenin altına düşmesi durumunda,
olağanüstü toplanır.
c) Mali genel kurul; Seçimli olağan genel kurul ile
birlikte, seçimli genel kurulun olmadığı yıllarda ise iki yılda bir Ekim-
Aralık ayı içerisinde yönetim kurulunca belirlenen tarihte yapılır.
(2) Son yapılan genel kurul toplantısında delege
olanların noter kanalı ile yapacakları olağanüstü genel kurul çağrılarına
ilk başvuru ile son başvuru arasındaki süre 60 günü geçemez.
(3) Mali genel kurulda ibra edilmeyen veya birinci
fıkranın (b) bendinde belirtilen hallerde, başkan ve yönetim kurulu
üyelerinin yerine kalan süreyi tamamlamak üzere en geç altmış gün
içerisinde seçimli olağanüstü genel kurul toplanır. Ancak birinci fıkranın
(b) bendinin (2) ve (3) numaralı alt bentlerinde belirtilen hallerde son
toplantı tarihinden itibaren altı ay geçmeden veya olimpiyat oyunlarının
yapılmasına altı aydan az süre kalmış ise olağanüstü genel kurul toplantısı
yapılamaz.
(4) Genel Müdürlük, genel kurul toplantılarında gözlemci
bulundurur. Gözlemci Genel Kurul başkanlık divanında yer alır. Gözlemcinin
yol giderleri Federasyon tarafından karşılanır. Gözlemci, genel kurul
çalışmalarının 3289 sayılı Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri
Hakkında Kanun ile ilgili diğer mevzuata uygun olarak yapılıp yapılmadığını
denetleyerek, raporunu en geç on beş gün içerisinde, Bakana sunulmak üzere,
Genel Müdürlüğe verir. Genel Müdürlük, gözlemci raporunun verildiği,
ilgililer ise genel kurulun yapıldığı tarihten itibaren otuz gün içerisinde
asliye hukuk mahkemesinde genel kurulun iptalini isteyebilir.
(5) Olağan ve olağanüstü genel kurulların bu maddede
öngörülen süre ve esaslara uygun olarak yapılmaması durumunda, genel kurul
Tahkim Kurulunca oluşturulacak üç kişilik komisyonca altmış gün içerisinde
yapılır. Federasyon başkanı ve yönetim kurulu üyeleri hakkında mevzuata
uymamaktan dolayı idari ve adli işlem başlatılır.
Genel
kurulun toplantıya çağrılması
MADDE 21 – (1) Genel
kurul toplantıları Federasyonun merkezi olan Ankara’da yapılır. Genel kurul
toplantıları ile ilgili her türlü işlem yönetim kurulunca yapılır. Genel
kurul çağrısı ve gündemi, toplantı tarihinden en az otuz gün önce; faaliyet
raporu, denetim kurulu raporu ile bütçe tasarısı ise en az on beş gün önce
Federasyonun ve Genel Müdürlüğün resmi internet sitesinde üyelere ilan
edilir.
(2) Genel kurul başkanlık divanı oluşuncaya kadar
yönetim kurulunun genel kurul işlemleriyle ilgili kararlarına karşı Tahkim
Kuruluna başvurulabilir.
(3) Genel Kurul kararının alınmasından sonra Federasyon,
ilan tarihinde genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerden delegelerini ve
delegelere ait bilgileri talep eder. Kulüpler ile ilgili kurum ve
kuruluşlar, Federasyon tarafından yapılan duyuru ya da tebligatı takip eden
en geç beş gün içerisinde genel kurulda kendilerini temsil edecek delege
listesini ve bilgilerini Federasyona bildirmek zorundadır.
(4) Delege listesi genel kurul tarihinden en az otuz gün
önce Federasyonun ve Genel Müdürlüğün internet sitesinde ilan edilir.
Federasyon tarafından hazırlanacak genel kurul delege listesinde
delegelerin adı ve soyadı ile temsil ettiği kurum ve kuruluş belirtilir.
(5) Hazırlanan delege listesine, ilan tarihinden
itibaren on gün içerisinde itiraz edilebilir. Delege listesine itiraz
Yönetim Kurulunca itiraz süresinin bitiminden itibaren iki gün içerisinde
karara bağlanır. Bu karara karşı iki gün içerisinde Tahkim Kuruluna itiraz
edilebilir. Tahkim Kurulu itirazın kendisine ulaştığı tarihten sonraki beş
gün içerisinde bu itirazı kesin olarak karara bağlar.
Genel
kurulun açılması
MADDE 22 – (1) Genel
kurul delegeleri, delegelik belgesini almak ve delege listesini imzalamak
zorundadır.
(2) Genel kurul; Üye tam sayısının salt çoğunluğu ile
toplanır ve katılanların salt çoğunluğu ile karar alır. İlk toplantıda
çoğunluk sağlanamaması durumunda ertesi gün çoğunluk aranmaksızın toplanır.
Toplantıya katılanların sayısı seçimle belirlenen kurulların asıl üye
sayısının iki katından aşağı olamaz.
(3) Federasyon başkanı veya görevlendireceği başkan
vekili veya asbaşkan ya da yönetim kurulu üyesinin, genel kurul delege
listesini incelemesi ve katılanların sayısını belirlemesi ile Genel kurul
toplantısı için gerekli çoğunluğun bulunup bulunmadığı tespit edilir.
(4) Genel kurul toplantısı Federasyon başkanının veya
görevlendireceği başkan vekili veya asbaşkan ya da yönetim kurulu üyesinin
konuşması ile açılır. Daha sonra genel kurul, divan kurulunu oluşturur.
Divan
kurulu ve görevleri
MADDE 23 – (1) Divan
kurulu, bir başkan, bir başkan yardımcısı, iki yazman üyeden oluşur. Ayrıca
genel kurul üyeleri arasından seçim işlerinde görev yapacak iki sandık
görevlisi seçilir. Divan kurulunun seçimi üyelerin açık oyu ile yapılır.
Divan kurulu başkan ve üyelerinin genel kurul üyesi olması zorunludur.
(2) Divan kurulu; bu Ana Statü ve Yönetmelik hükümleri
çerçevesinde ve gündem maddelerine göre toplantının yürütülmesini
sağlamakla görevli ve yetkilidir.
(3) Divan kurulu oluştuktan sonra genel kurul
çalışmalarına ilişkin her türlü itiraz divan kurulunca karara bağlanır.
(4) Divan kurulu, görüşmelerin düzenini bozan delegelere
uyarma cezası verebileceği gibi düzeni sürekli olarak bozan delegeler için
toplantıdan çıkarma kararı alınması için genel kurula başvurabilir. Genel
kurulun oy çokluğuyla aldığı karar sonucu toplantıdan çıkarılan delege,
toplantı süresince salonda bulunamaz ve oylamaya katılamaz.
Genel kurul
gündemi
MADDE 24 – (1) Genel
kurul gündemi yönetim kurulunca belirlenir ve toplantı tarihinden en az
otuz gün önce Federasyonun ve Genel Müdürlüğün internet sitesinde üyelere
duyurulur.
(2) Genel kurul gündeminde; Açılış, divan kurulu seçimi,
mali rapor ile faaliyet ve denetim raporlarının görüşülerek kabulü ile
yönetim kurulunun ibra edilmesi, yeni döneme ait bütçenin görüşülüp
onaylanması, seçim maddesi ile gerek duyulan diğer konular yer alır.
(3) Mali genel kurul gündeminde seçim dışındaki konular
yer alır ve bu genel kurulda bir önceki dönemin mali raporu görüşülerek
karara bağlanır, içinde bulunulan yılın bütçesi üzerinde düzenleme yapılır
ve bir sonraki dönemin bütçesi onaylanır. Mali genel kurulda ana statü
değişiklikleri ile Federasyonun iş ve işleyişine ilişkin diğer konular da
görüşülerek karara bağlanabilir.
(4) En az on genel kurul üyesinin imzası ile Ana Statüye
aykırı olmayan ve gündeme eklenmek istenen maddeler için yazılı olarak
başvuru yapılabilir ve açık oylama sonucu salt çoğunluk ile kabul edilen
öneriler gündeme eklenir. Bu tür maddeler daha önce ilan edilmiş gündem
maddelerinin görüşülüp karara bağlanmasından sonra ele alınır.
(5) Olağanüstü genel kurulda duyuruda belirtilen konular
dışında başka bir konu görüşülemez.
Genel kurul
oturumu ve görüşmeler
MADDE 25 – (1) Divan
kurulu seçildikten ve yerini aldıktan sonra divan başkanı, ilanda yer alan
gündemi genel kurula açıklar, oya sunar ve gündem maddelerinin
görüşülmesine geçer.
(2) Söz almak isteyen üyelere yazılma sırasına göre söz
verilir. Federasyon kurullarının sözcüleri ile usul hakkında söz almak
isteyenlere öncelik tanınır.
(3) Konuşma süresi genel kurula katılan delegelerden en
az onunun yazılı isteği üzerine yapılacak açık oylama ile görüşme
açılmaksızın sınırlandırılabilir.
(4) Genel kurulda üyelerin Federasyon iş ve işlemlerine
ilişkin sorularını yönetim ve denetim kurulu sözcüleri yanıtlamakla
yükümlüdür.
(5) Gündem maddelerine ilişkin görüşme yeterliliği
teklifi üç üyenin bu konu ile ilgili görüşlerini belirtmesinden sonra
verilebilir. Söz konusu teklif daha önce bu konu ile ilgili söz almış
kişilerin adlarının okunması ve söz haklarının saklı bulunduğunun
açıklanması suretiyle teklif lehine ya da aleyhine konuşacak birer kişiye
söz verildikten sonra oylamaya açılır ve oylama sonucuna göre karar
verilir. Karara bağlanan konular üzerinde yeniden görüşme açılamaz.
(6) Genel kurulda, görüşme yeterliliği, bütçe ve Ana
Statü değişiklikleri ile ilgili tekliflerin yazılı olarak yapılması
zorunludur.
(7) Divan başkanı, gündem maddeleri görüşülürken ya da
oylama yapılırken düşüncesini açıklayamaz. Konuşma yapmak isterse sıraya
girer ve sırası gelince yerini başkan yardımcısına bırakarak düşüncelerini
açıklar. Divan başkanı, hakkında düşüncesini açıkladığı gündem maddesinin
görüşülmesi bittiğinde yerine geçebilir.
Seçim
İşleri
MADDE 26 – (1)
Federasyon, başkanlık için başvuran adayların listesini ve Genel kurul
üyelerinin teklif yazılarını divan başkanlığına iletir. Başkan adayları,
yönetim, denetim ve disiplin kurulları için uygun gördükleri asıl ve yedek
üyelerin listelerini divan kuruluna yazılı olarak teslim ederler.
(2) Oylamada başkan adayları ve önerdikleri kurul
listeleri blok olarak oylanır. Kurullara münferit olarak aday olunmaz, oylanan
listelerde çizme, eksiltme veya ekleme yapılmaz.
(3) Divan başkanı, istekleri halinde başkan adaylarına
genel kurula hitap etmeleri için ad çekme suretiyle tespit edeceği sırayla
söz hakkı verir. Başkan adaylarının konuşma süresi aday sayısı dikkate alınarak
divan kurulu tarafından belirlenerek oylamaya sunulur.
(4) Başkan adayları divan başkanına her sandık başında
görevlendirilmek üzere aday olmaya gözlemci ismi bildirebilir.
(5) Divan başkanı, başkan adaylarınca kendisine verilen
oy listelerini başvuru sırasına göre oy verme kabinlerine koydurur.
(6) Seçimler tek liste olarak gizli oy ve açık tasnif
şeklinde yapılır. Genel kurul delegeleri genel kurul listesindeki sıralara
göre görevlilerden mühürlü zarfı imza karşılığı alır ve hazır bulundurulan
yeterli sayıdaki sandıklarda oylarını kullanır. Adaylara ait oy pusulaları
oy kullanılacak kabinlerde bulundurulur. Delege hangi aday ve listesine oy
vermek istiyor ise kabindeki “evet” mührünü basar ve oy listelerinden
tercih ettiğini zarfa koyarak sandığa atar. Genel kurul oy kullanım
listesini imzalayarak oyunu kullanmış olur. Oy pusulasına isim veya
herhangi bir işaret konulamaz. Zarfı kaybeden veya başka bir şekilde
elinden çıkaran delegeye yeni bir zarf verilmez.
(7) Genel kurula katılan tüm üyelerin oylarını
kullanması veya oy kullanma süresinin sona ermesinden sonra sandıklar
kapatılır. Sandıklar divan başkanının denetim ve gözetiminde aday ve
gözlemcilerin huzurunda açılır. Sandıklardan çıkan zarf sayısının oy
kullanan üye sayısı ile eşit olup olmadığı saptanır ve fazla zarflar
açılmadan iptal edilir.
(8) Oyların tasnifinde listeler sayılır. Bir zarfın
içinden aynı listeden birden fazla çıkması durumunda bunlardan biri geçerli
sayılır ve tek oy olarak hesaplanır. Bir zarfın içinden değişik iki liste
çıkması durumunda bunlar iptal edilir ve oy geçersiz sayılır.
(9) Seçimde en yüksek oyu alan başkan adayı ve bu adayın
listesi seçilmiş sayılır. Oyların eşit çıkması halinde aynı gün genel
kurulda çoğunluk aranmaksızın ikinci bir oylama yapılır. Bu toplantıya
katılanların sayısı seçimle belirlenen kurulların asıl üye sayısının iki
katından aşağı olamaz. Bu oylamada eşitlik bozulmazsa başkan ve seçimle
göreve gelen kurullar kura ile belirlenir.
(10) Divan Başkanı seçim sonuçlarını oy çoğunluğuna ve
oy sırasına göre Genel Kurul üyelerine açıklar.
(11) Genel kurul toplantı tutanakları divan kurulu
tarafından tutulur ve toplantı tutanaklarının her bir sayfası toplantı
sonunda divan başkanı ile divan kurulu üyeleri tarafından birlikte
imzalanır. Gündemdeki bütün maddelerin görüşülmesi ve karara bağlanmasından
sonra divan başkanı toplantıyı bir konuşma ile kapatır.
(12) Tutanaklar, genel kurul toplantısının kapanışından
sonra en geç yirmi dört saat içerisinde Federasyona teslim edilir ve
bunların bir kopyası da aynı süre içerisinde Genel Müdürlük gözlemcisine
verilir. Federasyona teslim edilen tutanaklar, teslimden itibaren en geç
kırk sekiz saat içerisinde Federasyonun internet sitesinde yayınlanır.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Mali
Hükümler ile Denetim ve Disiplin İşlemleri
Federasyon
bütçesi
MADDE 27 – (1)
Federasyonun bütçesi, yönetim kurulu tarafından her bir mali yıla göre ve
iki yıl için düzenlenerek genel kurulun onayından sonra uygulamaya konulur.
Federasyonun mali yılı 1 Ocak - 31 Aralık arasıdır.
(2) Bütçede, Federasyonun her türlü gelirleri ve
yapılacak faaliyetler için ayrılacak ödenekler, personel giderleri,
kurulların masrafları, yönetim ve hizmet giderleri ile diğer giderler
gösterilir.
(3) Federasyon başkanı bütçede belirtilen esaslar içinde
tahsilat ve harcamalar yapmaya yetkilidir. Başkan bu yetkisini sınırlarını
belirlemek kaydıyla ve yönetim kurulu kararıyla başkan vekiline
devredebilir.
(4) Ödeme evrakında başkan veya başkan vekilinin
imzasının yanı sıra genel sekreterin imzasının bulunması zorunludur.
Federasyonun
gelirleri
MADDE 28 – (1)
Federasyonun gelirleri şunlardır:
a) Genel Müdürlük bütçesinden ayrılacak pay.
b) Genel Müdürlük bütçesinden alt yapı ve eğitime
ilişkin projelerin desteklenmesi için aktarılacak kaynak.
c) Yarışma ve etkinliklerden alınacak katkı payları.
ç) Dalış cankurtarma ve ilkyardım merkezlerinden alınan
ve benzeri yerlere verilecek belge ve yetki belgelerinden alınacak
ücretler.
d) Kişi ve kurumlardan alınacak katılım payı ve
aidatlar.
e) Tescil ve vize ücretleri ile transferlerden alınacak
pay.
f) Kurs, seminer ve Federasyonun görev alanı içerisinde
yer alan spor branşları ile ilgili olarak kurulan iktisadi işletmelerden
elde edilecek gelirler.
g) Ceza ve itiraz gelirleri.
ğ) Eğitim, seminer ve eğitim kurumlarından elde edilecek
gelirler,
h) Reklam, yayın ve basılı evrak gelirleri.
ı) Sponsorluk gelirleri.
i) Kira ve işletme gelirleri.
j) Yardım ve bağışlar.
k) Kulüplerin televizyon ve radyodan yapılacak müsabaka
yayınlarından, her türlü basın ve yayın organları ile yapacakları ve
kulüplerin forma sözleşmelerinden elde ettikleri gelirlerin %10’u ile milli
ve temsili müsabakaların televizyon, radyo ve internet üzerinden
yayınlarından elde edilecek gelirler.
l) Federasyon başkan adaylarından alınan başvuru
ücretleri.
m) Diğer gelirler.
(2) Federasyon tarafından yapılan faaliyet ve
yarışlardan elde edilen reklam, sponsorluk, naklen yayın ve milli yarışlara
ait bilet gelirleri federasyona aittir.
(3) Federasyonun tüm gelirleri katma değer vergisi
hariç, her türlü vergi, resim ve harçtan muaftır.
(4) Federasyon malları Devlet malı hükmündedir,
haczedilemez.
(5) Genel Müdürlük bütçesinden ayrılacak toplam tutar
ile gerektiğinde alt yapı ve eğitime ilişkin projelerinin desteklenmesi
amacıyla tahsis edilecek kaynak Genel Müdürlüğün yıllık harcama programı
dikkate alınarak, Federasyon hesabına aktarılır.
Federasyonun
giderleri
MADDE 29 – (1)
Federasyon, yıllık bütçe esasına göre bütçesini hazırlar; Ana Statü ve
ilgili diğer mevzuat ile kendisine verilen görevleri yerine getirmek için
Ana Statü hükümleri çerçevesinde gerekli bütün harcamaları yapar.
(2) Harcamalar aşağıda belirtilen ilke ve esaslara uygun
olarak yapılır:
a) Ana Statüde belirtilen Federasyonun ve yönetim
kurulunun görevleri çerçevesinde zorunlu ya da yararlı olan iş ve işlemler
için yapılmış olmak.
b) İşin durumuna ve Federasyonun gereksinimlerine uygun
olmak.
c) Federasyonun gelirleri ile tedbirli ve basiretli
yönetim ilkeleri, objektif ve iyi niyet kuralları kapsamında orantılı
olmak.
Muhasebe ve
raporlama sistemi
MADDE 30 – (1)
Federasyonda tek düzen muhasebe sistemine ve bilanço esasına göre kayıt
tutulur.
(2) Muhasebe işlemlerinin geçerli olan belgelere
dayandırılması yasal olarak zorunludur. Kayıt, denetim, kontrol ve izleme
açısından 213 sayılı Vergi Usul Kanununda belirlenmiş standart yasal belge,
rapor ve defterler kullanılır.
(3) Hesaplar takvim yılı esasına göre tutulur. Gelir ve
giderler tahakkuk ettirildikleri yılın hesaplarında gösterilir. Ancak,
Federasyon, mali genel kurul tarihlerini de esas alarak ve ihtiyari bir
şekilde muhasebe raporlamalarını yapabilir. Bu ihtiyari raporların
hazırlanmış olması, takvim yılına göre kayıt ve raporlama yapılmasını
engellemez.
(4) Genel Müdürlük tarafından yapılan yardımların
izlenmesi ve spor politikalarına yön verilebilmesi için; Federasyona ait
muhasebe kayıtları, Genel Müdürlükte oluşturulacak bir merkezde belli bir
otomasyon sisteminde toplu bir biçimde izlenebilir. Bu durumda Genel
Müdürlükçe oluşturulacak standart hesap planına uygun olarak kayıtların
düzenlenmesi ve Federasyon muhasebe servisinin bu merkezle iş birliği
içerisinde çalışması zorunludur.
(5) Federasyon, muhasebe servisi kurmak ve bu serviste
çalışan personeli kendi alanında eğitmekle yükümlüdür.
Denetim
MADDE 31 – (1)
Federasyonun her türlü faaliyetlerinin denetimi; genel kurul, denetim
kurulu ve Bakan tarafından görevlendirilecek denetim elemanlarınca yapılır.
(2) Federasyon harcamalarının yerindelik denetimi
Federasyonun genel kurulu ve denetim kurulunca, Genel Müdürlükçe yapılan
her türlü yardımların amaca uygunluğu ve denetimi ise Genel Müdürlükçe
yapılır. Genel Müdürlük tarafından yapılan ayni ve nakdi yardımların
amacına veya mevzuata uygun olarak harcanmaması durumunda oluşacak zarar,
kusurları bulunan Federasyon başkanı ve yönetim kurulu üyelerinden Genel
Müdürlükçe tahsil edilir ve Genel Müdürlük bütçesine gelir kaydedilir.
Ayrıca sorumlular hakkında suç duyurusunda bulunulur.
Disiplin
işlemleri
MADDE 32 – (1)
Federasyona bağlı spor dalları ile ilgili olarak;
a) Federasyonun faaliyet programında yer alan yarış ve
faaliyetlerde Federasyona bağlı spor dallarında faaliyette bulunan ticari
kuruluşlar, kulüp, sporcu, hakem, antrenör, eğitmen, menajer, yönetici ve
diğer kişilerin spor ahlakı ve disiplinine aykırı davranışlarına ilişkin
ceza işlerini Federasyonun disiplin kurulu,
b) Federasyonun faaliyet programında yer almayan il veya
ilçe müdürlüklerince düzenlenen müsabaka ve faaliyetlerde; Kulüpler, ilgili
spor dalında faaliyette bulunan kuruluş, sporcu, hakem, antrenör, eğitmen,
menajer, yönetici ve diğer kişilerin spor ahlakı ve disiplinine aykırı
davranışlarına ilişkin ceza işlerine il veya ilçe ceza kurulları,
c) Kurum veya kuruluşlarca Federasyondan, il veya ilçe
müdürlüklerinden izin alınmak suretiyle düzenlenen yarış ve faaliyetlerde;
ilgili spor dalında faaliyette bulunan kuruluş, kulüp, sporcu, hakem,
antrenör, eğitmen, menajer, yönetici ve görevli diğer kişilerin spor ahlakı
ve disiplinine aykırı davranışlarına ilişkin ceza işlerine, izin alınan merciin
disiplin/ceza kurulu, bakar.
(2) Tahkim Kurulu, Genel Müdürlük ceza kurulları,
Federasyonun disiplin kurulu ile il veya ilçe ceza kurullarınca verilecek
cezalar Genel Müdürlük Merkez Ceza Kurulunda oluşturulacak sportif ceza
kütüğüne kaydedilir.
(3) Federasyonun faaliyet programında yer almayan il
veya ilçe müdürlüklerince düzenlenen müsabaka ve faaliyetlerde, kulüp,
ilgili spor dalında faaliyette bulunan kuruluş, sporcu, hakem, antrenör,
öğretici, menajer, yönetici ve görevli diğer kişilerin spor ahlakı ve
disiplinine aykırı davranışlarına ilişkin ceza işlerine il veya ilçe ceza
kurulları.
(4) Spor dalları faaliyet ve müsabakalarında, kurum ve
kuruluşlar, kulüp, sporcu, hakem, antrenör, eğitmen, rehber, yönetici,
temsilci ve diğer kişilere uygulanacak cezalar çıkarılacak yönetmelik ve
talimatlarla belirlenir.
(5) İl veya ilçe ceza kurulları tarafından verilen
cezalara karşı, 7/1/1993 tarihli ve 21458 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Amatör Spor Dalları Ceza Yönetmeliği
hükümleri uyarınca, Genel Müdürlük Ceza Kuruluna itiraz edilebilir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Ödül ve
sponsorluk
MADDE 33 – (1) Ödül ve
sponsorluk işlemleri 3289 sayılı Kanunun ek 3 üncü maddesi ile 13/9/2010
tarihli ve 2010/956 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile kabul edilen Spor
Hizmet ve Faaliyetlerinde Üstün Başarı Gösterenlerin Ödüllendirilmesi
Hakkında Yönetmelik ve 16/6/2004 tarihli ve 25494 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Sponsorluk Yönetmeliği
çerçevesinde yürütülür.
(2) Federasyon, Spor Hizmet ve Faaliyetlerinde Üstün Başarı
Gösterenlerin Ödüllendirilmesi Hakkında Yönetmelik kapsamında yer almayan
sporcu, kulüp ve antrenörler için çıkaracağı talimat hükümlerine göre ödül
verebilir. Ancak bu durumda verilecek ödüller Genel Müdürlük bütçesinden
ayrılacak pay ile alt yapı ve eğitime ilişkin projelerin desteklenmesi için
aktarılacak kaynaktan ve Spor Toto Teşkilat Başkanlığından sağlanan reklam
gelirlerinden karşılanamaz.
Onursal
başkanlık
MADDE 34 – (1) Sualtı
sporlarına üst düzeyde hizmet etmiş ve emeği geçmiş en az iki dönem (sekiz
yıl) Federasyon Başkanlığı yapmış Federasyon Başkanına görevi sona
erdiğinde en az 10 üyenin önerisi ve genel kurul kararı ile Onursal
Başkanlık unvanı verilebilir.
Yayınların
düzenlenmesi
MADDE 35 – (1)
Federasyon faaliyetleri kapsamında Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde
tüm yarışların televizyon, radyo, internet ve her türlü teknik cihaz ve
benzeri araçlarla yayınlanmasına, iletilmesine, yayınların düzenlenmesine
ve programlanmasına münhasıran yönetim kurulu yetkilidir.
(2) Federasyon tarafından yayınlanmasına izin verilmeyen
müsabakalar televizyon, radyo, internet ve benzeri araçlarla yayınlanamaz.
Fikri,
sınai ve ticari haklar
MADDE 36 – (1)
Federasyonun kullandığı veya kullanacağı marka, logo ve benzeri tüm fikri
ve sınai hakların mülkiyeti ve kullanım hakkı münhasıran Federasyona
aittir.
Kulüpler
MADDE 37 – (1)
Kulüpler, yönetim kurulu tarafından saptanacak konular çerçevesinde kayıt
ve tescil edilir. Federasyon spor dalları faaliyetinde bulunan ticari
işletme niteliğindeki dalış, cankurtarma ve ilkyardım merkezleri,
Federasyon yönetim kurulunun belirleyeceği tescil koşul ve kuralları yerine
getireceğini taahhüt edip, tescil ücretini ödedikten sonra tescil edilir ve
yetki belgesi verilir. Kulüpler, tescil edildikten sonra, branş tescili ve
faaliyete katılım işlemleri Federasyonun ilgili mevzuatına göre yapılır.
Sorumluluklarını yerine getirmeyen kulüplerin kayıt ve tescil işlemleri
iptal edilir. Bu kulüpler müsabakalara katılamaz ve Federasyon genel
kurulunda temsil edilemezler.
(2) Tescil ve belge ücretleri her yıl yönetim kurulunca
belirlenir.
Kulüplerin
devri ve şirketleşme
MADDE 38 – (1)
Federasyonun görev alanı içerisinde yer alan spor branşlarında faaliyet
gösteren kulüpler, şubelerini kanunlarla belirtilen şekil ve esaslara göre
kuracakları veya kurulmuş olan şirketlere devredebilirler. Kulüplerin
şirketleşmesi halinde, tescilli bulundukları yerden başka yere nakilleri
yapılmaz.
(2) Devirlerde spor dalının yayılması, güçlenmesi ve
yararları ön planda tutulur. Bu konuda Ana Statüde belirlenen esaslara ve
yönetim kurulunca konulacak kurallara uyulması zorunludur.
Alt
düzenleyici işlemler
MADDE 39 – (1) Bu Ana
Statüye dayanılarak hazırlanan yönetmelik dışındaki diğer alt düzenleyici
işlemler ise Federasyonun ve Genel Müdürlüğün internet sitesinde
yayımlanır.
(2) Bu Ana Statü ile Federasyonun diğer alt düzenleyici
işlemleri Bağımsız Spor Federasyonlarının Çalışma Usul ve Esasları Hakkında
Yönetmelik hükümlerine aykırı olamaz.
Yürürlükten
kaldırılan ana statü
MADDE 40 – (1)
23/11/2006 tarihli ve 26355 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türkiye
Sualtı Sporları Federasyonu Ana Statüsü yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 41 – (1) Bu Ana
Statü yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 42 – (1) Bu Ana
Statü hükümlerini Türkiye Sualtı Sporları Federasyonu Başkanı yürütür.
|