Ekonomi Bakanlýðýndan:
ÝTHALATTA HAKSIZ REKABETÝN ÖNLENMESÝNE ÝLÝÞKÝN TEBLÝÐ
(TEBLÝÐ NO: 2014/7)
Yasal dayanak ve baþvuru
MADDE 1 – (1) Bu Teblið, 14/6/1989
tarihli ve 3577 sayýlý Ýthalatta Haksýz Rekabetin Önlenmesi Hakkýnda Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararý (Karar) ile yürürlüðe konulan Ýthalatta Haksýz Rekabetin Önlenmesi Hakkýnda Karar ve
30/10/1999 tarihli ve 23861 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Ýthalatta Haksýz Rekabetin Önlenmesi Hakkýnda Yönetmelikten (Yönetmelik) oluþan ithalatta haksýz rekabetin önlenmesi hakkýnda mevzuat hükümleri çerçevesinde yapýlan damping soruþturmasý baþvurusu ile bu baþvuruya iliþkin olarak söz konusu mevzuat kapsamýnda yapýlan deðerlendirmenin sonuçlarýný içermektedir.
(2) Þikâyetçi yerli üreticiler olan
Anadolu Motor Üretim ve Pazarlama A.Þ., Taral Tarým Makine ve
Aletleri A.Þ. ve Yaðmur Tarým Makinalarý San.ve Tic. A.Þ., Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) menþeli
8432.29.90.00.19 gümrük tarife istatistik pozisyonunda (GTÝP) yer alan “diðer çapa makineleri”nin dampingli
fiyatlarla ithal edilmesinden dolayý zarara uðradýklarý gerekçesiyle söz konusu ülke menþeli ürüne yönelik bir damping soruþturmasý açýlmasý istemiyle baþvuruda bulunmuþlardýr.
Baþvuru konusu ürün
MADDE 2 – (1) Baþvuru konusu ürün, 8432.29.90.00.19 GTÝP’li “diðer çapa makineleri”dir.
(2) Bahse konu
GTÝP yalnýzca bilgi amaçlý verilmiþ olup, baðlayýcý mahiyette deðildir.
(3) Baþvuru konusu ürünün Türk Gümrük Tarife Cetveli’nde yer alan
tarife pozisyonunda ve/veya eþya tanýmýnda yapýlacak deðiþiklikler bu Teblið hükümlerinin uygulanmasýna halel getirmez.
Baþvurunun temsil niteliði
MADDE 3 – (1) Baþvuru aþamasýnda sunulan delillerden, baþvurunun Yönetmeliðin 20 nci maddesi çerçevesinde yerli üretim dalýnýn temsil niteliðini haiz olduðu anlaþýlmýþtýr.
Damping iddiasý
MADDE 4 – (1) ÇHC’nin piyasa ekonomisi uygulamayan bir ülke olarak deðerlendirilmesi nedeniyle, normal deðerin tespitinde Yönetmeliðin 7 nci maddesi hükümleri uygulanarak, þikâyetçi yerli üreticilerin
maliyetlerinden yola çýkýlarak oluþturulmuþ deðer belirlenmiþtir.
(2) Bu baðlamda, yerli üretim dalýnýn üretim maliyetleri alýnarak hammadde
maliyeti, iþçilik, enerji, amortisman,
finansman ve diðer üretim giderlerinde adý geçen ülkenin lehine olacak þekilde ayarlamalar
yapýldýktan sonra makul bir kâr oraný eklenerek normal deðer oluþturulmuþ ve bulunan deðerin fabrika çýkýþ aþamasýnda olduðu kabul edilmiþtir.
(3) Þikâyet konusu ülkeden, Türkiye’ye gerçekleþtirilen satýþlarýn ihraç fiyatýnýn belirlenmesinde, þikâyet konusu ürünün normal deðerinin hesaplamasýnda kullanýlan döneme iliþkin þikâyetçi yerli üreticilerden temin
edilen ÇHC’li ihracatçýlar tarafýndan tanzim edilmiþ fatura ve proforma faturalarda yer alan birim
fiyatlar esas alýnmýþtýr. Söz konusu fiyatlarýn fabrika çýkýþ aþamasýnda olduðu kabul edilmiþtir.
(4) Normal deðer ile Türkiye’ye ihraç fiyatlarýnýn mümkün olduðu ölçüde ayný ticari aþamada (fabrika çýkýþ aþamasý) karþýlaþtýrýlmasý yoluyla, þikâyet konusu ürün için hesaplanan damping
marjlarýnýn, ihmal edilebilir oranýn üzerinde olduðu görülmüþtür.
Zarar ve nedensellik iddiasý
MADDE 5 – (1) 2010 ile 2013 yýlýnýn ilk dokuz aylýk dönemi arasýnda þikâyete konu ülke menþeli ithalat hem mutlak hem de nispi olarak artmýþtýr. Ayný dönemde bahse konu ülke menþeli ithalatýn toplam tüketim içerisindeki payýnýn da arttýðý tespit edilmiþtir.
(2) Þikâyet konusu ülke menþeli ithalatýn ortalama birim fiyatlarýnýn baþvuru sahibi yerli üreticinin yurt içi satýþ fiyatlarýný önemli ölçüde kýrdýðý belirlenmiþtir. Dampingli
ithalat nedeniyle ÇHC’nin Türkiye çapa makineleri pazarýndan aldýðý pay mutlak ve
nispi olarak artarken yerli üretim dalýnýn büyüyen Türkiye pazarýndan yeterince pay alamadýðý ve hatta payýnýn giderek azaldýðý görülmüþtür.
(3) Yerli üretim dalýnýn düþük fiyatlý ithalatýn hacmi nedeniyle üretim kapasitesinin büyük kýsmýný kullanamadýðý tespit edilmiþtir.
(4) Baþvuru aþamasýnda sunulan deliller ve ithalata iliþkin resmi istatistikler esas alýnarak yapýlan tespitler ýþýðýnda, yerli üretim dalýnýn yurt içi satýþ miktarý, stoklarý, stok çevrim hýzý ve pazar payý gibi önemli göstergelerinde olumsuzluklar görülmesi nedeniyle maddi zararýn söz konusu olduðu deðerlendirilmiþtir.
Karar ve iþlemler
MADDE 6 – (1) Bir damping soruþturmasýnýn açýlabilmesi için yeterli bilgi,
belge ve delillerin bulunduðu anlaþýldýðýndan, Ýthalatta Haksýz Rekabeti Deðerlendirme Kurulu tarafýndan ÇHC menþeli söz konusu ürün için Yönetmeliðin 20 nci maddesi çerçevesinde bir damping soruþturmasý açýlmasýna karar verilmiþtir.
(2) Soruþturma, Ekonomi Bakanlýðý Ýthalat Genel Müdürlüðü (Genel Müdürlük) tarafýndan yürütülecektir.
Piyasa ekonomisi deðerlendirmesi
MADDE 7 – (1) Yönetmeliðin 40 ýncý ve 41 inci maddelerinde öngörülen hükümler saklý kalmak üzere Genel Müdürlük tarafýndan soruþturma kapsamýnda normal deðer tespitine karar
verilmesi halinde; ÇHC’de soruþturmaya tabi üretici veya üreticilerin soruþturma konusu ürünün üretiminde ve satýþýnda Yönetmeliðin Ek 1 inci maddesindeki ölçütler çerçevesinde piyasa ekonomisi koþullarýnýn geçerli olduðunu bu Tebliðin 9 uncu maddesinde belirtilen süreler içinde yeterli deliller ile ispat etmesi durumunda bu üretici veya üreticiler için normal deðerin tespitinde Yönetmeliðin 5 inci maddesi,
aksi takdirde Yönetmeliðin 7 nci maddesi hükümleri uygulanýr. Yönetmeliðin 7 nci maddesi hükümlerinin tatbiki halinde adý geçen ülke için serbest piyasa
ekonomisi uygulayan emsal ülke olarak Türkiye’nin seçilmesi öngörülmektedir.
Soru formlarý ve
bilgilerin toplanmasý
MADDE 8 – (1) Soruþturma açýlmasýný müteakip, baþvuruda belirtilen
ve Bakanlýkça tespit edilen soruþturmaya konu ürünün bilinen ithalatçýlarýna, soruþturma konusu ülkede yerleþik bilinen üretici/ihracatçýlarýna ve soruþturmaya konu ülkenin Ankara’daki Büyükelçiliðine soruþturmanýn açýlýþýna iliþkin bildirimde
bulunulacaktýr.
(2) Bildirimde,
soruþturma açýlýþ Tebliðine, baþvurunun gizli
olmayan özetine ve soru formlarýna nasýl eriþileceði hususunda bilgi verilecektir.
(3) Bakanlýkça tespit edilememesi nedeniyle bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim ulaþmayan diðer ilgili taraflarýn soru formuna
Ekonomi Bakanlýðýna ait “Ticaret Politikasý Savunma Araçlarý” internet sayfasýndaki
(www.tpsa.gov.tr) ilgili bölümden eriþmeleri mümkün bulunmaktadýr.
(4) Ýlgili taraflar, soru formunda istenilen bilgiler haricinde, soruþturmayla ilgili olduðu düþünülen diðer bilgi, belge ve
görüþlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüðe yazýlý olarak 9 uncu maddenin ikinci fýkrasýnda belirtilen süre içerisinde sunabilirler.
(5) Soruþturmanýn sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden;
ancak bu maddenin birinci ve üçüncü fýkralarý kapsamýna girmeyen diðer ilgili taraflar (ürünü girdi olarak kullanan iþletmeler, bunlarýn meslek kuruluþlarý, tüketici dernekleri, üretim dalýndaki iþçi veya iþveren sendikalarý gibi) görüþlerini Genel Müdürlüðe yazýlý olarak 9 uncu maddenin üçüncü fýkrasýnda belirtilen süre içerisinde sunabilirler.
(6) Ýlgili taraflarca soru formuna verilen cevaplar, soruþturmayla ilgili sunulan diðer bilgi, belge ve
görüþler ile destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazýlý olarak sunulur. Yazýlý sunumlarda ilgili taraflarýn isim ve unvaný, adres bilgileri, elektronik posta adresi, telefon ve faks
numaralarý belirtilmelidir.
(7) Soruþturma süresince Yönetmeliðin 22 nci maddesinin ikinci fýkrasý çerçevesinde gizlilik kaydýyla verilen her tür bilgi, belge ve görüþün gizli olmayan bir özeti sunulmalýdýr. Gizli olmayan özet, esas bilginin makul ölçüde anlaþýlmasýna olanak saðlayacak ayrýntýda olmalýdýr. Ýlgili taraflar, istisnai hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarýný belirtebilirler. Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olmasýnýn nedenlerinin belirtilmesi gerekir.
Süreler
MADDE 9 – (1) 8 inci maddenin birinci fýkrasýnda belirtilen bildirimin gönderildiði bütün ilgili taraflar için soru formunu
cevaplandýrma süresi, soruþturmanýn açýlýþýna iliþkin bildirimin gönderildiði tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür.
(2) 8 inci
maddenin üçüncü fýkrasýnda belirtilen bildirimin gönderilmediði bütün ilgili taraflar, soruþturma ile ilgili görüþlerini ve soru formuna iliþkin cevaplarýný bu Tebliðin yayýmý tarihinden itibaren baþlayacak 37 günlük süre içerisinde sunabilirler.
(3) Soruþturmanýn sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden ancak
8 inci maddenin beþinci fýkrasý kapsamýna giren diðer ilgili
taraflar, soruþturma ile ilgili görüþlerini bu Tebliðin yayýmý tarihinden itibaren soruþturmanýn akýþýný etkilemeyecek þekilde soruþturma süreci içerisinde
sunabilirler.
Ýþbirliðine
gelinmemesi
MADDE 10 – (1) Yönetmeliðin 26 ncý maddesi hükmü çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri saðlamamasý ya da bu bilgi ve belgelere eriþimi reddetmesi
veya soruþturmayý engellediðinin anlaþýlmasý veya yanlýþ ya da yanýltýcý bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf iþbirliðine gelmemiþ sayýlýr. Bu gibi hallerde soruþturma kapsamýndaki geçici veya nihai
belirlemeler, olumlu ya da olumsuz, mevcut verilere göre yapýlabilir.
(2) Ýlgili taraflarýn iþbirliðine gelmemesi veya
kýsmen iþbirliðine gelmesi halinde bahse konu taraf için soruþturmanýn sonucu iþbirliðine gelinmesine nazaran daha az avantajlý olabilir.
Geçici önlem alýnmasý ve önlemlerin
geriye dönük
uygulanmasý
MADDE 11 – (1) Kararýn ilgili maddeleri
uyarýnca, soruþturma süresince geçici önlem uygulanmasý kararlaþtýrýlabilir ve kesin önlem geriye dönük olarak uygulanabilir.
(2) Önlemlerin uygulanmasýnda baþlamýþ iþlem kavramý ve istisnasý bulunmamaktadýr.
Yetkili merci ve adresi
MADDE 12 – (1) Soruþturmayla ilgili
bilgi, belge ve görüþlerin aþaðýda belirtilen yetkili mercie iletilmesi gerekmektedir:
T.C. Ekonomi
Bakanlýðý
Ýthalat Genel Müdürlüðü
Damping ve Sübvansiyon Araþtýrma Dairesi
Ýnönü Bulvarý No: 36,
Emek/ANKARA
Tel:
+90-312-204 77 22-26/212 87 52
Faks:
+90-312-212 87 65 veya 212 87 11
E-posta: dms232@ekonomi.gov.tr
Soruþturmanýn baþlangýç tarihi
MADDE 13 – (1) Soruþturma, bu Tebliðin yayýmý tarihinde baþlamýþ kabul edilir.
Yürürlük
MADDE 14 – (1) Bu Teblið yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.
Yürütme
MADDE 15 – (1) Bu Teblið hükümlerini Ekonomi Bakaný yürütür.
|