Enerji
Piyasası Düzenleme Kurumundan:
ORGANİZE SANAYİ
BÖLGELERİNİN ELEKTRİK PİYASASI
FAALİYETLERİNE
İLİŞKİN YÖNETMELİK
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı; 12/4/2000 tarihli ve 4562
sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanununa göre kurularak tüzel kişilik
kazanan OSB’lerin; OSB dağıtım ve/veya üretim lisansı alarak elektrik
piyasasında faaliyette bulunmak istemeleri halinde, onaylı sınırları
içerisinde katılımcılarının ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla, 14/3/2013
tarihli ve 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanununun 13 üncü maddesi
kapsamında gerçekleştirecekleri faaliyetlere ilişkin uygulanacak olan usul
ve esasların belirlenmesidir.
Kapsam
MADDE
2 –
(1) Bu Yönetmelik; Organize Sanayi Bölgeleri Kanununa göre kurulan
OSB’lerin, OSB dağıtım ve/veya üretim lisansı alarak elektrik piyasasında
faaliyette bulunmak istemeleri halinde, Elektrik Piyasası Kanununun 13 üncü
maddesi çerçevesinde yürütecekleri faaliyetlere ilişkin hak ve
yükümlülüklerinin belirlenmesi, ürettiği veya serbest tüketici sıfatıyla
temin ve tedarik ettiği elektrik enerjisinin katılımcılarının kullanımına
sunulması, OSB’lere lisans verilmesi ve dağıtım bedelleri ile diğer hizmet
bedellerinin belirlenmesi ve yürütülecek diğer faaliyetlerle ilgili
hususları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 14/3/2013 tarihli ve 6446 sayılı
Elektrik Piyasası Kanununun 13 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve
kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Bağlantı gücü: Bir kullanım yerinin elektrik
projesinde belirtilen kurulu gücün, kullanma faktörü ile çarpılması
suretiyle hesaplanan güç miktarını,
b) Bağlantı varlıkları: Herhangi bir gerçek veya tüzel
kişinin, iletim, dağıtım veya OSB dağıtım sistemine bağlantı yapması
durumunda, sadece o bağlantıya münhasır olmak üzere tesis edilmesi zorunlu
olan iletken veya kablo, klemens, izolatör ve
gerekli olması halinde travers gibi varlıkları,
c) Bakanlık: Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığını,
ç) Dağıtım: Elektrik enerjisinin 36 kV
ve altındaki hatlar üzerinden naklini,
d) Dağıtım bedeli: OSB içerisinde dağıtım faaliyetinin
yürütülmesi için gerekli olan OSB dağıtım sistem kullanım bedeli ile diğer
hizmet bedellerinden oluşan bedelleri,
e) Dağıtım bölgesi: Bir dağıtım şirketinin lisansında
tanımlanan bölgeyi,
f) Diğer hizmetler: Elektrik enerjisi veya kapasitesi
teminine yönelik olarak sayaç okuma, faturalama ve müşteri hizmetlerine
ilişkin diğer faaliyetleri,
g) Elektrik enerjisi tedarik sözleşmesi: OSB ile
katılımcılar arasında bağlantı anlaşmasında belirtilen noktada elektrik
enerjisi veya kapasitesi temini ile diğer hizmetlere ilişkin olarak yapılan
faaliyetlere ilişkin koşul ve hükümleri kapsayan sözleşmeyi,
ğ) Emreamade kapasite bedeli:
OSB dağıtım sistemine bağlı olup kendi elektriğini üreten OSB katılımcılarından
alınacak olan bedeli,
h) EPİAŞ: Enerji Piyasaları İşletme Anonim Şirketini,
ı) Gelir farkı düzeltme bileşeni: İlgili uygulama yılına
ait dağıtım bedeline esas olmak üzere, OSB için öngörülen gelir ile
gerçekleşen gelir arasındaki farkı düzeltmek için kullanılan bileşeni,
i) İkili anlaşma: Gerçek ve tüzel kişiler arasında özel
hukuk hükümlerine tabi olarak, elektrik enerjisi veya kapasitesinin alınıp
satılmasına dair yapılan ve Kurul onayına tabi olmayan ticari anlaşmaları,
j) İlgili mevzuat: Elektrik piyasasına ilişkin kanun,
yönetmelik, lisans, tebliğ, genelge ve Kurul kararlarını,
k) Kanun: 14/3/2013 tarihli ve
6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanununu,
l) Katılımcı: OSB’nin onaylı sınırları dahilinde Organize Sanayi Bölgeleri Kanununa göre
faaliyet gösteren ve 17/4/1957 tarihli ve 6948 sayılı Sanayi Sicil Kanunu
gereğince verilen sanayi sicil belgesi dikkate alınarak sanayi katılımcısı
ve sanayi harici katılımcı olmak üzere iki ayrı gruba ayrılan gerçek veya
tüzel kişiyi,
m) Kurul: Enerji Piyasası Düzenleme Kurulunu,
n) Kurum: Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunu,
o) Lisans: Tüzel kişilere piyasada faaliyet
gösterebilmeleri için Kanun uyarınca verilen izni,
ö) Onaylı sınırlar: Organize Sanayi Bölgeleri Kanununa
göre Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından belirlenmiş sınırları,
p) OSB: Organize Sanayi Bölgeleri Kanununa göre
kurularak tüzel kişilik kazanmış bulunan organize sanayi bölgelerini,
r) OSB bağlantı anlaşması: Katılımcıların OSB dağıtım
sistemine sürekli veya geçici olarak bağlantı yapmalarına ilişkin koşul ve
hükümleri kapsayan anlaşmayı,
s) OSB bağlantı bedeli: Gerçek veya tüzel kişilerin OSB
dağıtım sistemine bağlantı yapmalarına ilişkin olarak yapılan masrafların
karşılanmasını esas alan bedeli,
ş) OSB dağıtım lisansı: OSB’nin onaylı sınırları
içerisinde yaptıkları dağıtım faaliyeti ve bu faaliyet ile ilişkili diğer
hizmetler için şirket kurma şartı aranmaksızın Kurumdan aldığı lisansı,
t) OSB dağıtım sistemi: OSB’nin onaylı sınırları
içerisinde yer alan elektrik dağıtım tesisleri ve şebekesini,
u) OSB dağıtım sistem kullanım bedeli: OSB’nin dağıtım
hizmeti sunabilmesi için dağıtım sistemine ilişkin yatırım harcamaları,
işletme ve bakım giderleri dikkate alınarak hesaplanan bedeli,
ü) OSB dağıtım tesisi:
İletim tesislerinin ve dağıtım gerilim seviyesinden bağlı üretim ve tüketim
tesislerine ait şalt sahalarının bittiği noktadan sonraki nihayet
direğinden, alçak gerilim seviyesinden bağlı tüketicilerin yapı bina giriş
noktalarına kadar, bina giriş ve sayaç arası hariç, elektrik dağıtımı için
teçhiz edilmiş tesis ve teçhizat ile OSB tarafından teçhiz edilen ya da
devralınan sayaçları,
v) OSB güvence bedeli: OSB ile katılımcıları arasında
yapılan elektrik enerjisi tedarik sözleşmesi kapsamında, katılımcının
borcunu ödememesi ihtimaline karşılık, borcuna mahsup edilmek üzere OSB
tarafından katılımcıdan talep edilen bedeli,
y) OSB kesme-bağlama bedeli: OSB onaylı sınırları
içerisinde uygulanmak üzere Elektrik Piyasası Tüketici Hizmetleri
Yönetmeliği hükümleri uyarınca belirlenen kesme-bağlamaya ilişkin bedeli,
z) OSB üretim lisansı: OSB’nin, katılımcılarının
elektrik enerjisi ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla, onaylı sınırları
içerisinde üretim faaliyeti göstermek için şirket kurma şartı aranmaksızın
Kurumdan aldığı lisansı,
aa) Önlisans: Üretim faaliyetinde bulunmak isteyen OSB’ye,
üretim tesisi yatırımlarına başlaması için gerekli onay, izin, ruhsat ve
benzerlerinin alınabilmesi için belirli süreli verilen izni,
bb) Reaktif
enerji: Reaktif gücün zamanla çarpımından elde edilen ve kVArh birimi ile ölçülen enerjiyi,
cc) Reaktif
güç: Elektrik akımının gerilime göre 90 derece faz farklı bileşeni dikkate
alınarak hesaplanan, iş görmeyen ve kVAr birimi
ile ölçülen gücü,
çç)
Tedarikçi: Elektrik enerjisi veya kapasitesi sağlayan üretim şirketleri ile
tedarik lisansına sahip şirketi,
dd) TEİAŞ:
Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketini,
ee) Sanayi
katılımcısı: OSB’nin onaylı sınırları dahilinde
Organize Sanayi Bölgeleri Kanununa göre faaliyet gösteren ve Sanayi Sicil
Kanunu gereğince sanayi sicil belgesine sahip olan katılımcıyı,
ff) Sanayi
harici katılımcı: OSB’nin onaylı sınırları dahilinde
Organize Sanayi Bölgeleri Kanununa göre faaliyet gösteren ve Sanayi Sicil
Kanunu gereğince sanayi sicil belgesine sahip olmayan katılımcıyı,
ifade eder.
(2) Bu Yönetmelikte geçen diğer kavram ve kısaltmalar
ilgili mevzuattaki anlam ve kapsama sahiptir.
İKİNCİ
BÖLÜM
Önlisans ve Lisans
İşlemleri
Genel
esaslar
MADDE 5 – (1)
Organize Sanayi Bölgeleri Kanununa göre kurulan OSB’lerden bu Yönetmelikte
belirtilen şartları sağlayanlar 13/1/2011 tarihli
ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre şirket kurma şartı aranmaksızın,
Kurumdan OSB üretim veya OSB dağıtım lisansı alarak onaylı sınırları
içerisinde üretim veya dağıtım faaliyetlerinde bulunabilir.
(2) OSB’ye verilecek lisanslar bir defada en çok kırk
dokuz yıl için verilir. Lisanslar için geçerli olacak asgari süre on
yıldır.
(3) Lisans sahibi OSB’nin onaylı sınırları içerisinde
mülkiyeti kendisine ait elektrik tesislerinin işletmesi OSB’ye aittir. OSB
hizmet alımı yoluyla elektrik tesislerinin işletmesini diğer gerçek veya
tüzel kişilere yaptırabilir. Ancak bu durum, OSB’nin lisanstan kaynaklanan
yükümlülüklerini ortadan kaldırmaz.
(4) OSB’ye uygulanacak lisans alma, yıllık lisans,
lisans yenileme, lisans tadili ve lisans sureti çıkartma bedelleri her yıl
için Kurul tarafından belirlenerek Resmî Gazete’de yayımlanır ve Kurum
İnternet sayfasında duyurulur.
(5) Organize Sanayi Bölgeleri Kanununun geçici 8 inci
maddesi kapsamındaki OSB’ler, söz konusu hüküm uyarınca ıslah şartlarını
tamamlamadan ve onaylı sınırları içerisindeki mevcut dağıtım tesislerinin
mülkiyetini edinmeden lisans başvurusunda bulunamazlar.
(6) Dağıtım lisansı sahibi olmayan organize sanayi
bölgesinin onaylı sınırları içindeki dağıtım faaliyeti, bölgedeki dağıtım
şirketi tarafından yürütülür. Bu durumdaki organize sanayi bölgeleri,
katılımcılarından dağıtım bedeli talep edemez, katılımcılarının serbest
tüketici olmaktan kaynaklanan haklarını kullanmalarına ve elektrik
piyasalarında faaliyet göstermelerine engel olamaz.
(7) Dağıtım lisansının Kurul tarafından sona erdirilmesi
halinde, OSB’nin onaylı sınırları içerisindeki tesislerin işletme hakkı
bölgedeki dağıtım şirketine eş zamanlı devredilir. Devre ilişkin usul ve
esaslar devir ile ilgili Kurul kararında düzenlenir. Bu durumdaki OSB,
yeniden dağıtım lisansı alarak dağıtım faaliyeti yürütene kadar, OSB’nin
onaylı sınırları içerisindeki dağıtım faaliyeti bölgedeki dağıtım şirketi
tarafından yürütülür.
(8) OSB, katılımcılarının elektrik enerjisi veya
kapasitesi ihtiyacını karşılamak amacıyla serbest tüketici sıfatıyla
elektrik enerjisi temin edebilir.
OSB üretim önlisans ve lisans başvurusu
MADDE 6 – (1) OSB
üretim lisansı kapsamında yürütülebilen üretim faaliyeti, OSB
katılımcılarının elektrik enerjisi ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla onaylı
sınırlar içerisinde üretim tesisi kurulması, işletmeye alınması, elektrik
enerjisi üretimi, üretilen elektrik enerjisi veya kapasitesinin onaylı
sınırları içerisinde satışını kapsar.
(2) Üretim faaliyetinde bulunmak isteyen OSB, Kuruma önlisans başvurusunda bulunmak zorundadır. OSB, önlisans almak için, Kurul tarafından belirlenen ve
Kurum İnternet sayfasında yayımlanan “OSB Üretim Faaliyeti için Önlisans ve Lisans Başvurularında Sunulması Gereken
Bilgi ve Belgeler Listesi” uyarınca sunulması gereken belgeleri ibraz etmek
suretiyle Kuruma başvurur.
(3) Üretim faaliyetinde bulunmak üzere önlisans başvurusunda bulunan OSB’nin başvurusu
hakkında, OSB’nin sisteme bağlı olduğu noktaya göre TEİAŞ veya ilgili
dağıtım şirketinin görüşü alınır.
(4) Önlisans kapsamındaki
yükümlülüklerini yerine getiren OSB, “OSB Üretim Faaliyeti için Önlisans ve Lisans Başvurularında Sunulması Gereken
Bilgi ve Belgeler Listesi” uyarınca sunulması gereken belgeleri ibraz etmek
suretiyle Kuruma OSB üretim lisansı başvurusunda bulunur.
(5) Üretim faaliyeti gösteren OSB, lisansı kapsamındaki
üretim tesislerini, Kurul onayı almak kaydıyla üretim faaliyeti göstermek
isteyen bir diğer tüzel kişiye devredebilir. Üretim tesisini devralacak
tüzel kişinin Kurumdan lisans alması zorunludur.
(6) 2/11/2013 tarihli ve 28809
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliğinin
sermaye artışı, ana sözleşme değişikliği ve ortaklık yapısına ilişkin
hükümleri dışındaki üretim faaliyeti için önlisans
ve lisans verilmesine ilişkin hükümleri, OSB tüzel kişiliğinin mahiyetine
uygun olduğu ölçüde, üretim faaliyetinde bulunmak üzere önlisans
ve lisans başvurusunda bulunan OSB’ye de uygulanır.
OSB dağıtım
lisansı başvurusu
MADDE 7 – (1) OSB
dağıtım lisansı kapsamında yürütülebilen dağıtım faaliyeti, elektrik
enerjisi veya kapasitesinin OSB katılımcılarının kullanımına sunulması ve
bu faaliyetlere ilişkin diğer hizmetlerin yürütülmesini kapsar.
(2) Dağıtım faaliyetinde bulunmak isteyen OSB, Kuruma
dağıtım lisansı başvurusunda bulunmak zorundadır. OSB, dağıtım lisansı
almak için, Kurul tarafından belirlenen ve Kurum İnternet sayfasında
yayımlanan “OSB Dağıtım Faaliyeti için Lisans Başvurusunda Sunulması
Gereken Bilgi ve Belgeler Listesi” uyarınca sunulması gereken belgeleri
ibraz etmek suretiyle Kuruma başvurur.
(3) Lisans alma bedelinin yüzde birinin Kurum hesabına
yatırıldığına ilişkin belgenin de başvuru esnasında Kuruma ibraz edilmesi
zorunludur.
OSB dağıtım
lisansı başvurularının inceleme ve değerlendirilmesi
MADDE 8 – (1) Lisans
başvurusu sırasında OSB’den istenen belgelerin gereğine uygun olarak ibraz
edilip edilmediği hakkındaki inceleme, sunulan belgelerin Kurum merkez
evrakına giriş tarihini izleyen on iş günü içerisinde tamamlanır.
(2) Lisans başvurularında tespit edilen eksikliklerin onbeş iş günü içerisinde giderilmesi istenerek,
giderilmediği takdirde başvuru sırasında sunulan belgelerin iade edileceği
bildirilir. Bu çerçevede sunulan bilgi ve belgeler on iş günü içerisinde
incelenir ve söz konusu süre içerisinde de eksikliklerin giderilmemesi veya
başvurudan vazgeçildiğinin Kuruma yazılı olarak bildirilmesi halinde,
başvuru yapılmamış sayılır ve başvuru sırasında sunulan belgeler iade
edilir. Bu durumda daha önce sunulmuş olan lisans alma bedelinin yüzde
birine ilişkin tutar iade edilmez.
(3) Lisans başvuru esaslarına göre eksiksiz olarak
yapıldığı tespit edilen başvurular, başvuru tarihi itibarıyla veya ikinci
fıkra kapsamında eksikliklerin giderilmesine ilişkin bilgi ve belgelerin
Kurum evrakına giriş yaptığı tarih itibarıyla değerlendirmeye alınır.
Lisans başvurusunun değerlendirmeye alınması, lisans almaya hak kazanıldığı
anlamına gelmez.
(4) Değerlendirmeye alınan lisans başvurusuna ilişkin
bilgiler Kurum İnternet sayfasında duyurulur. Duyurusu yapılan başvuruya,
üçüncü şahıslar tarafından on iş günü içerisinde ve sadece kişisel hak
ihlali açısından yazılı olarak itirazda bulunulabilir.
(5) OSB’den, değerlendirme sürecinin
sonuçlandırılabilmesi için;
a) İhtiyaç duyulan her türlü ek bilgi ve belge ayrıca
istenebilir ve OSB’yi temsile yetkili şahıslar doğrudan görüşme yapmak
üzere çağrılabilir. Kurum tarafından yapılan değerlendirme, başvurunun
değerlendirmeye alınmasını müteakip kırk beş gün içerisinde
sonuçlandırılır.
b) Başvuru sahibine OSB’ye yazılı olarak bildirimde
bulunularak, lisans alma bedelinin kalan tutarının Kurum hesabına
yatırıldığına ilişkin belgeyi ibraz etmesi durumunda lisans alabileceği ve
bu yükümlülüğün yapılan tebliğden itibaren otuz gün içerisinde yerine
getirilmemesi halinde lisans başvurusunun reddedileceği bildirilir.
(6) Kurum tarafından yapılan değerlendirme Kurula
sunulur ve lisans başvurusu Kurul kararı ile sonuçlandırılır. Lisans
verilen OSB’nin unvanı ve lisans süresi Resmî Gazete’de yayımlanır ve Kurum
İnternet sayfasında duyurulur.
(7) Lisans başvurusunun Kurul kararıyla reddedilmesi
durumunda ret gerekçeleri başvuran OSB’ye Kurul kararını izleyen on iş günü
içerisinde bildirilir.
(8) Lisans, üzerinde belirtilen tarihte yürürlüğe girer
ve lisans sahibi OSB’nin lisans kapsamındaki hak ve yükümlülükleri bu
tarihten itibaren geçerlilik kazanır.
Lisansların
tadil edilmesi, yenilenmesi, sona ermesi ve iptali
MADDE 9 – (1)
Lisans, OSB’nin talebi veya ilgili mevzuat kapsamındaki uygulamaların
gerektirdiği durumlarda ya da yasal değişiklik hallerinde tadil edilebilir.
Lisans sahibi tüzel kişinin adres ve unvan değişikliğine ilişkin lisans
tadilleri ilgili ana hizmet birimi tarafından yapılır.
(2) OSB’nin talebiyle yapılacak tadillerde, Kurulun
tadil hakkındaki olumlu kararının tebliğinden itibaren otuz gün içerisinde
lisans tadil ücretinin Kurum hesabına yatırıldığına ilişkin belgenin Kuruma
ibraz edilmesi kaydıyla, lisans tadili Kurum tarafından gerçekleştirilir.
Bu yükümlülüğün, yukarıda belirtilen süre içerisinde yerine getirilmemesi
halinde, lisans tadili talebi reddedilmiş sayılır. Reddedilmiş sayılan
lisans tadil talebine ilişkin konuda, yeniden lisans tadil talebinde
bulunulması halinde ise her defasında lisans tadil ücreti bir kat
artırılarak uygulanır.
(3) Lisans yenileme talebi, yürürlükteki lisans süresinin
bitiminden en erken bir yıl, en geç dokuz ay önce, lisans sahibinin Kuruma
yazılı olarak başvurması suretiyle yapılabilir.
(4) Lisans sahibi OSB’nin, lisans süresinin bitiminden
önce ve öngörülen süreler içerisinde lisansını yenilemek üzere Kuruma başvurmaması
halinde, Kurum ilgili OSB’nin onaylı sınırları içerisindeki katılımcıların
haklarının korunması ve hizmetin aksamaması için gereken önlemleri alır.
(5) Lisans yenileme başvurusu hakkındaki inceleme ile
değerlendirme, lisans yenilemesi hakkındaki yazılı başvurunun Kurum merkez
evrakına giriş tarihini izleyen kırk beş gün içerisinde sonuçlandırılır.
Lisans yenileme başvurusu hakkındaki Kurul kararı ilgili OSB’ye yazılı
olarak bildirilir ve yapılan bildirimde yenileme bedelinin Kurum hesabına
yatırıldığına ilişkin belgenin otuz gün içerisinde ibraz edilmesi istenir.
Bu yükümlülüğü, yukarıda belirtilen süre içerisinde yerine getiren OSB’ye
Kurul kararı ile yeni lisans verilir.
(6) Lisans yenilenmesi hakkındaki Kurul kararı, lisansın
yürürlüğe girmesini müteakip Resmî Gazete’de yayımlanır ve Kurum İnternet
sayfasında duyurulur.
(7) Lisans, lisans sahibi OSB’nin talebi üzerine, lisans
süresinin bitiminden başlamak üzere ve Kanunda öngörülen asgari süreler
gözetilmek suretiyle her defasında en fazla kırk dokuz yıl için
yenilenebilir.
(8) OSB’nin sahibi olduğu lisansın sona ermesine ilişkin
işlemler Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliğine göre gerçekleştirilir.
Lisans sona ermeden önce OSB, katılımcılarının aleyhine bir sonuç doğmaması
için gerekli tedbirleri alır ve alınan tedbirleri Kuruma bildirir.
(9) OSB üretim ve dağıtım lisanslarının iptaline ilişkin
hususlarda Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliği ve 2/8/2013
tarihli ve 28726 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Piyasasında
Dağıtım ve Tedarik Lisanslarına İlişkin Tedbirler Yönetmeliği hükümleri
uygulanır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Lisans
Kapsamındaki Hak ve Yükümlülükler
OSB üretim
lisansı kapsamındaki hak ve yükümlülükler
MADDE 10 – (1) OSB
üretim lisansında aşağıdaki hükümler yer alır:
a) Bu Yönetmelik ve ilgili mevzuat hükümlerine uymak,
b) Lisansı kapsamındaki faaliyetinin gerektirdiği diğer
mevzuat hükümlerine uymak,
c) Yıllık programlı bakım takvimini ilgili mevzuata
uygun olarak TEİAŞ ve üretim tesisinin bulunduğu dağıtım bölgesinde
faaliyet gösteren dağıtım lisansı sahibi tüzel kişiye bildirmek ve günlük
üretim programını vermek,
ç) Üretim tesisini; mücbir sebepler ile yıllık programlı
bakım takvimi dışında, OSB katılımcılarına karşı üstlenilmiş bulunan
yükümlülükleri yerine getirecek şekilde işler halde tutmak,
d) Mücbir sebepler dışında;
önceden öngörülemeyen arızalar sonucu veya arızaya yol açacağı açık olan durumlarda,
çok ivedi olarak TEİAŞ ve/veya ilgili dağıtım şirketine bilgi verilmek
suretiyle programsız bir bakım yaptığında, bu bakımın süresi itibarıyla
piyasa işleyişini olumsuz yönde etkilediğinin saptanması ve devre dışı
kalma hakkında öne sürülen gerekçelerin Kurum tarafından kabul edilebilir
bulunmaması halinde fiilin niteliğine göre Kanunun 16 ncı
maddesi hükümlerinin uygulanacağı,
e) Mücbir sebepler, yıllık programlı bakım takvimleri ve
programsız bakımlar dışında, üretim faaliyetinin durdurulmasının talep
edilmesi halinde, faaliyetin durdurulmasının talep edildiği tarihten en az
yüz yirmi gün önce onay alabilmek üzere Kuruma yazılı olarak başvuruda
bulunmak,
f) Elektrik Piyasası Şebeke Yönetmeliği ve diğer ilgili
mevzuat çerçevesinde; sistem kararlılığı ve emniyeti açısından tehlike arz
eden durumlar ile mücbir sebepler durumlarında; Milli Yük Tevzi Merkezinin,
sistem güvenilirliği açısından üstlendiği yükümlülükleri yerine
getirebilmesini teminen verdiği tüm talimatlara
uymak,
g) Milli Yük Tevzi Merkezinin sistem güvenilirliği
açısından üstlendiği yükümlülükleri yerine getirebilmesini teminen verdiği talimatlara uyulması sonucu ortaya çıkan
maliyetleri, Elektrik Piyasası Dengeleme ve Uzlaştırma Yönetmeliği
çerçevesinde karşılamak,
ğ) Elektrik Piyasası Dengeleme ve Uzlaştırma Yönetmeliği
kapsamında verilen talimatlara uygun hareket etmek ve bu çerçevede gerekli
bilgi ve belgeleri EPİAŞ’a vermek,
h) Lisans kapsamındaki faaliyetlerin sürdürülmesini
engelleyen veya aksatan olayları, bu olayların lisans kapsamındaki
faaliyetler üzerindeki etkilerini, bu etkileri azaltmak veya ortadan
kaldırmak için alınan önlemleri ve etkilerin hangi koşullarda ve sürede
tamamen giderilebileceğini, olayın ortaya çıkmasından itibaren yedi iş günü
içerisinde yazılı olarak Kuruma bildirmek,
ı) Elektrik enerjisi veya kapasitesi satışı yapılan
serbest tüketiciler hakkındaki gerekli tüm bilgi ve belgeleri EPİAŞ, TEİAŞ
ve ilgili dağıtım şirketine vermek,
i) Üretim tesislerini, yasal defter ve kayıtlarını
ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde denetime hazır bulundurmak, talep
edildiğinde denetime açmak ve Kurumun faaliyetlerini yerine getirebilmesi
için ihtiyaç duyacağı her türlü bilgi ve belgeyi Kuruma zamanında vermek,
j) Sadece onaylı sınırları içerisindeki katılımcılarına
elektrik enerjisi veya kapasitesi satışında bulunmak,
k) Elektrik enerjisi veya kapasitesi alışverişi
yapılabilmesi için ilgili mevzuatın gerektirdiği sayaçları tesis etmek,
l) Üretim faaliyeti ile ilgili yasal defter ve
kayıtlarını, üstlenmiş olduğu diğer faaliyetlerden ayrı olarak tutmak,
hesapları arasında çapraz sübvansiyon yapmamak,
m) Üretim faaliyeti kapsamında ihtiyaç fazlası üretilen
elektrik enerjisinin onaylı sınırları dışındaki dağıtım veya iletim
sistemine verilmesi halinde mahsuplaşma da dahil,
herhangi bir bedel talebinde bulunmamak.
OSB dağıtım
lisansı kapsamındaki hak ve yükümlülükler
MADDE 11 – (1) OSB
dağıtım lisansında aşağıdaki hükümler yer alır:
a) Bu Yönetmelik ve ilgili mevzuat hükümlerine uymak,
b) Lisansı kapsamındaki faaliyetinin gerektirdiği diğer
mevzuat hükümlerine uymak,
c) Lisansında belirlenen onaylı sınırları içerisinde OSB
dağıtım sistemi yatırım planını yapmak, yeni dağıtım tesislerini kurmak,
gerekli iyileştirmeleri yapmak, ilgili mevzuat çerçevesinde dağıtım
sistemini çevreyle uyumlu bir şekilde işletmek, bakım ve onarımını yapmak,
sahip olduğu ve işletmekte olduğu tesislerde her türlü güvenlik tedbirlerini
almak,
ç) Onaylı sınırlar içerisindeki katılımcılarına elektrik
enerjisi veya kapasitesi temin etmek,
d) Katılımcılarına, eşit taraflar arasında ayrım
gözetmeksizin bağlantı ve sistem kullanım hizmetlerinden oluşan dağıtım
hizmetlerini sunmak ve katılımcılarının OSB dağıtım sistemine bağlantı ve
sistem kullanım taleplerini, sisteme erişim hakkını gözeterek karşılamak,
e) Onaylı sınırlar içerisindeki katılımcıların
sayaçlarını kurmak, okumak, bakım ve işletilmesi hizmetlerini yerine
getirmek ve mevcut sayaçları Kanun çerçevesinde devralmak,
f) Elektrik üretim faaliyeti göstermek amacıyla lisans
almak suretiyle kurulacak üretim tesislerinin OSB dağıtım sistemine
bağlantısının mümkün olup olmadığı hakkında Kurum tarafından istenen görüşü
gerekçeleri ile birlikte ilgili mevzuatta belirtilen süre içerisinde Kuruma
sunmak,
g) OSB onaylı sınırları içerisinde bulunan ve başka bir
tedarikçiden elektrik enerjisi veya kapasitesi tedarik edemeyen serbest
tüketici olan katılımcılarına elektrik enerjisi ve kapasitesi temin etmek,
ğ) Katılımcıları açısından; verimli, istikrarlı ve
ekonomik bir sistemin oluşturulması ve korunması için, elektrik enerjisi
üretimi, dağıtımı ve diğer hizmetler için uygun alt yapıyı sağlamak,
h) Elektrik Enerjisi Talep Tahminleri Hakkında
Yönetmelik hükümleri çerçevesinde, lisansı kapsamındaki OSB dağıtım
bölgesine ilişkin talep tahminlerini hazırlamak ve dağıtım şirketi veya TEİAŞ’a bildirmek,
ı) Bağlantı ve sistem kullanım anlaşmaları ile Elektrik
Piyasası Yan Hizmetler Yönetmeliği çerçevesinde gerekli yan hizmetleri
ekonomik ve güvenilir olarak sağlamak,
i) OSB dağıtım bölgesindeki katılımcılarının ve diğer
tedarikçilerden elektrik enerjisi veya kapasitesi temin eden serbest
tüketicilere ait kayıtları tutmak, puant
taleplerini kaydetmek, sayaç kayıtlarını izlemek ve Elektrik Piyasası
Dengeleme ve Uzlaştırma Yönetmeliği çerçevesindeki gerekli bilgi ve
belgeleri ilgili mevzuatın gerektirdiği formatta EPİAŞ’a
vermek,
j) Katılımcılarına standart sözleşme sunmak,
k) Serbest tüketici hakkını
kazanmış katılımcılarının tedarikçilerini değiştirmek istemeleri durumunda
gerekli yardım, hizmet ve bilgileri sağlamak; serbest tüketici hakkını
kazanmış katılımcıları herhangi bir tedarikçiye yönlendirmemek; tüm
katılımcılar serbest tüketici olana kadar, bölgesinde yer alan katılımcıların
serbest tüketici olup olmadıklarını sorgulayabilmelerini sağlayacak
mekanizmayı İnternet sitesinde güncel olarak bulundurmak; bu kapsamda
aksine yazılı beyanı olmadığı sürece, yapılacak sorgulamalarda ilgili
katılımcıların iletişim bilgilerine erişimi temin etmek,
l) Lisans kapsamındaki faaliyetlerin sürdürülmesini
engelleyen veya aksatan olayları, bu olayların lisans kapsamındaki
faaliyetler üzerindeki etkilerini, bu etkileri azaltmak veya ortadan
kaldırmak için alınan önlemleri ve etkilerin hangi koşullarda ve sürede
tamamen giderilebileceğini, olayın ortaya çıkmasından itibaren on beş iş
günü içerisinde yazılı olarak Kuruma bildirmek,
m) Tesislerini, yasal defter ve kayıtlarını ilgili
mevzuat hükümleri çerçevesinde denetime hazır bulundurmak, talep
edildiğinde denetime açmak ve Kurumun faaliyetlerini yerine getirebilmesi
için ihtiyaç duyacağı her türlü bilgi ve belgeyi Kuruma zamanında vermek,
n) OSB dağıtım sistemine bağlantı ve sistem kullanımı
hakkındaki olumsuz görüş gerekçelerinin Kurum tarafından yapılan veya
yaptırılan inceleme sonucunda, objektif teknik kriterlere
dayanmaması nedeniyle Kurul tarafından uygun görülmemesi halinde, bağlantı
ve sistem kullanım anlaşmalarını imzalamak,
o) OSB dağıtım sistemine erişilebilirlik hususunda ve elektrik
enerjisi kesintileri veya kısıntıları ile ilgili olarak yanlış ve yanıltıcı
bilgi vermemek,
ö) Serbest tüketici sıfatıyla temin ettiği elektrik
enerjisini katılımcılarının kullanımına sunmak ve buna ilişkin diğer
hizmetleri yürütmek,
p) Dağıtım faaliyeti ile ilgili yasal defter ve
kayıtlarını, üstlenmiş olduğu diğer faaliyetlerden ayrı olarak tutmak,
hesapları arasında çapraz sübvansiyon yapmamak,
r) OSB üretim lisansına sahip olması halinde, üretim
faaliyeti kapsamında üretilen elektrik enerjisinin OSB’nin ihtiyacını
karşılayamaması halinde, eksik kalan miktarı ilgili mevzuat çerçevesinde
temin etmek.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Lisans
Kapsamındaki Faaliyetler, Görev ve Sorumluluklar
Lisans
kapsamındaki faaliyetler
MADDE 12 – (1) OSB,
katılımcılarının elektrik enerjisi ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla, bu
Yönetmelik hükümleri çerçevesinde elektrik enerjisi üretimi faaliyetinde
bulunabilir veya serbest tüketici vasfıyla elektrik enerjisi satın
alabilir. OSB’nin üretim tesisi kurması durumunda, üretim tesisi ilgili
mevzuat çerçevesinde iletim veya OSB dağıtım sistemine bağlanır.
(2) OSB, onaylı sınırları içerisinde, dağıtım
tesislerinin kurulması, işletilmesi, elektrik enerjisinin dağıtımının
yapılması ve ilgili diğer hizmetlerin yerine getirilmesi faaliyetlerini yürütür.
(3) OSB, Kurumdan her bir faaliyet ve aynı faaliyetin
yürütüldüğü her bir tesis için ayrı lisans alır.
(4) Onaylı sınırları dışında elektrik piyasasında
faaliyet gösterilmesi ilgili mevzuat hükümlerine tabidir.
Lisans
kapsamındaki görev ve sorumluluklar
MADDE 13 – (1) OSB,
onaylı sınırları içerisinde katılımcılarına elektrik enerjisi temin
etmekten, dağıtım tesislerinin gerekli yenileme ve genişleme yatırımları
ile işletme ve bakımını yapmaktan, elektrik enerjisinin; verimli, kaliteli,
kesintisiz ve güvenilir olarak katılımcılarına sunumu ve kayıp-kaçağın
önlenmesi ile ilgili her türlü önlemi almaktan, katılımcılarına eşit
taraflar arasında ayrım gözetmeksizin sisteme erişim ve sistemi kullanım imkanı sağlamaktan sorumludur. OSB’nin onaylı sınırları içerisindeki
elektrik piyasasına ilişkin faaliyetlerini ilgili mevzuata uygun olarak
yürütmesi esastır.
(2) OSB, sınırları içerisinde serbest tüketici olan
katılımcıların, tedarikçilerinin hukuki gerekler nedeniyle ikili
anlaşmaları kapsamında taahhüt ettikleri elektrik enerjisi ve/veya
kapasiteyi sağlayamadığı durumlarda, bu katılımcılarına elektrik enerjisi
ve/veya kapasite temin etmekle yükümlüdür. Lisans sahibi OSB, bu
yükümlülüklerini yerine getirmek üzere mevcut tedarikçileri ve/veya diğer
tedarikçiler ile serbest tüketici olan katılımcılarına garanti edilen
elektrik enerjisi ve/veya kapasitenin teminini içeren son kaynak
anlaşmaları yapmak zorundadır.
(3) Son kaynak anlaşmalarının neden olduğu maliyetlerin,
bu maliyetlerin doğmasına sebep olan katılımcılara yansıtılmasına ilişkin
usul ve esaslar Kurul tarafından düzenlenir.
(4) Elektrik Piyasası Dengeleme ve Uzlaştırma
Yönetmeliği çerçevesinde dağıtım ve tedarik şirketlerince yerine getirilen
yükümlülükler, onaylı sınırları içerisinde münhasır olmak üzere OSB
tarafından yerine getirilir.
(5) OSB, ölçü devrelerinin kontrolü ve sayaç
endekslerinin okunması ile tahakkuk ve tahsilatından
sorumludur.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
OSB’nin
Sisteme Bağlantısı ve Sistem Kullanımı
OSB’nin
sisteme bağlantısı ve sistem kullanımı
MADDE 14 – (1) OSB;
a) Mülkiyeti, işletme ve bakımı kendisine veya TEİAŞ’a ait transformatör ile iletim sistemine iletim
gerilimi seviyesinden,
b) TEİAŞ’ın transformatör
merkezlerinin (TM) şalt sahalarının orta gerilim barasına
müstakil fiderle kendisine veya ilgili dağıtım
şirketine ait hatlarla ya da,
c) Dağıtım Şirketine ait müstakil bir dağıtım merkezine
(DM)
bağlanır.
(2) TEİAŞ, OSB’lerin iletim sistemine doğrudan veya
transformatör merkezlerinin orta gerilim baralarına
bağlantı ile ilgili taleplerinin karşılanmasında, OSB’leri dağıtım şirketi
gibi değerlendirir.
(3) OSB, TEİAŞ veya ilgili dağıtım lisansı sahibi tüzel
kişi ile ilgili mevzuat hükümlerine göre tesis edilmiş bağlantı ve sistem
kullanım anlaşmaları imzalar.
ALTINCI
BÖLÜM
OSB’lerin
Katılımcılarına Uygulayacağı Bedeller ile Bu Bedellerin
Belirlenmesine
İlişkin Usul ve Esaslar
OSB’nin
katılımcılarına uygulayacağı bedeller ile bu bedellerin belirlenmesine
ilişkin usul ve esaslar
MADDE 15 – (1)
OSB’nin katılımcılarına uygulayacağı bedeller;
a) Elektrik enerjisi bedeli,
b) Dağıtım bedeli,
c) Emreamade kapasite bedeli,
ç) TEİAŞ’a ve/veya dağıtım
lisansı sahibi tüzel kişiye ödenen, sistem kullanım ve sistem işletimi ile
ilgili bedeller,
d) OSB bağlantı bedeli,
e) OSB güvence bedeli,
f) OSB kesme-bağlama bedelinden
oluşur.
(2) Bu Yönetmelikte yer alan usul ve esaslar
çerçevesinde şeffaflık ve eşit taraflar arasında ayrım gözetilmeme ilkeleri
uyarınca OSB tarafından sunulan ve Kurul tarafından uygun bulunarak
onaylanan bedeller Kurum ve OSB İnternet sayfasında ve/veya OSB ilan
panosunda yayımlanır.
(3) Elektrik Piyasası Tüketici Hizmetleri Yönetmeliği
hükümlerine uygun olarak düzenlenecek faturalarda; elektrik enerjisi
bedeli, ilgili katılımcı için TEİAŞ’a ve/veya
dağıtım lisansı sahibi tüzel kişiye ödenmesi gereken bedel ve dağıtım
bedeli ayrı olarak gösterilir. Bu bedellerin hesaplanmasında OSB’nin diğer
faaliyetleri ile ilgili hiçbir maliyet unsuru yer alamaz.
(4) Emreamade kapasite bedeli,
OSB dağıtım sistemine bağlı olup kendi tüketim tesisi veya serbest
tüketicilerine ürettiği elektrik enerjisini barasından
direkt hat ile sağlayan üreticilerden, hazır tutulan dağıtım şebekesi
kapasitesi karşılığı olarak kW bazında alınır. Emreamade kapasite bedeli önerisi, dağıtım bedeli
önerisi ile birlikte bu Yönetmelik ekindeki Tablo-1 içerisinde Kuruma
yıllık olarak sunulur.
OSB
tarafından uygulanacak elektrik enerjisi bedeli
MADDE 16 – (1) Serbest
tüketici hakkını kullananlar dışındaki katılımcıların kullanımına sunulan
elektrik enerjisi veya kapasitesi için uygulanacak OSB elektrik enerjisi
bedeli sadece elektrik enerjisi teminine ve/veya üretimine ilişkin
maliyetleri içerir ve katılımcılara doğrudan yansıtılır. OSB elektrik
enerjisi bedelini, aldığı tarife tipine göre katılımcılarına kâr amacı
gütmeksizin aynen yansıtır.
(2) Elektrik enerjisi veya kapasitesi bedeli, sanayi
katılımcısı ve sanayi harici katılımcı arasında ayrım gözetmeksizin tüm
katılımcılara eşit olarak uygulanır.
Dağıtım
bedeli ile TEİAŞ’a ve dağıtım şirketine ödenen
bedeller
MADDE 17 – (1) Lisans
sahibi OSB tarafından, onaylı sınırları içerisinde yıllık olarak
uygulanacak dağıtım bedeli önerisi, bu Yönetmeliğin ekindeki Tablo-1’e
uygun olarak sanayi ve sanayi harici katılımcılar bazında olmak üzere her
yıl Ekim ayı sonuna kadar hazırlanarak Kurul onayı alınmak üzere Kuruma
sunulur. Kurul, OSB onaylı sınırları içerisinde bir sonraki yıl için
uygulanacak dağıtım bedeli ile ilgili öneriyi inceler, gerekli görmesi
halinde her türlü ek bilgi ve belge isteyebilir ve uygun bulması halinde 31
Aralık tarihine kadar onaylar.
(2) OSB tarafından uygulanacak dağıtım bedeli; OSB
dağıtım sistem kullanım bedeli ile diğer hizmet bedellerinden oluşur.
(3) OSB, dağıtım bedelini, sanayi katılımcıları ve
sanayi harici katılımcılar bazında, eşit taraflar arasında ayrım gözetmeksizin
uygular. Mevcut ve yeni katılımcıların sanayi sicil belgelerinin
sunulmasına ilişkin işlemler OSB tarafından belirlenen usule göre yerine
getirilir.
(4) Dağıtım bedelinin belirlenmesinde aşağıdaki maliyet
bileşenleri dikkate alınır:
a) OSB dağıtım sistemi için yapılan her türlü yatırım
giderleri,
b) OSB dağıtım faaliyeti için gerekli personel
giderleri,
c) OSB dağıtım faaliyeti için gerekli işletme ve
bakım-onarım giderleri,
ç) Gelir farkı düzeltme bileşeni,
d) OSB dağıtım faaliyetinin hizmet alımı yolu ile
sağlanması halinde hizmet alımına ilişkin giderler,
e) OSB içi dağıtım kayıplarının maliyeti,
f) Sayaç okuma, faturalama ve müşteri hizmetlerine
ilişkin maliyetleri,
g) Genel aydınlatma tüketim giderleri.
(5) Dağıtım bedeli içerisinde OSB dağıtım sistemi ile
ilgili olmayan hiçbir maliyet unsuru yer alamaz.
(6) OSB tarafından, Tablo-1’e uygun olarak Kuruma
önerilmiş ve Kurul tarafından onaylanmış olan dağıtım bedelinden elde
edilmesi öngörülen gelir ile gerçekleşen gelir arasında oluşabilecek fark,
gelir farkı düzeltme bileşeni olarak dağıtım bedellerinin uygulandığı yılın
gerçekleşmiş verileri oluştuktan sonra takip eden ikinci yılın dağıtım
bedelinin hesaplanmasında dikkate alınır. Bu hesaplama için, Tablo-1’de yer
alan öngörüler haricinde gelir farkı düzeltme bileşeninin hesaplanmasına
esas olmak üzere önceki yıllara ait fiili gerçekleşmeleri gösteren bilgiler
de birlikte sunulur.
(7) OSB, ilgili mevzuat uyarınca, dağıtım şirketleri
için geçerli kurallar çerçevesinde katılımcılarına reaktif enerji tarifesi
uygular. Reaktif enerji tarifesi uygulamasından elde edilecek gelir yine
reaktif enerji giderleri ya da dağıtım faaliyeti ile ilgili giderlerin
karşılanması amaçları için kullanılır.
(8) TEİAŞ’a veya dağıtım
lisansı sahibi tüzel kişiye ödenen sistem kullanım ve sistem işletim ile
ilgili bedeller eşit taraflar arasında ayrım gözetmeksizin katılımcılara
sözleşme gücü ve/veya enerji miktarına göre doğrudan yansıtılır.
(9) Elektrik enerjisi veya kapasitesi teminine yönelik
teminat giderleri eşit taraflar arasında ayrım gözetmeksizin katılımcılara
yansıtılır.
(10) Dağıtım bedeli önerisini ilgili uygulama yılının
Ekim ayı sonuna kadar bu madde çerçevesinde hazırlayarak Kuruma sunmayan
veya Kurul tarafından önerileri uygun bulunmayarak 31 Aralık tarihine kadar
onaylanmayan OSB’lerde Kurul tarafından belirlenen dağıtım bedelleri
uygulanır.
OSB
bağlantı, güvence ve kesme-bağlama bedelleri
MADDE 18 – (1) OSB
bağlantı bedeli, OSB dağıtım sistemi yatırım maliyetlerini içermez.
(2) OSB bağlantı bedeli, OSB dağıtım sistemine
bağlantısı yapılan katılımcılar namına tesis edilen bağlantı varlıklarını
ve bu varlıkların tesisine ilişkin masrafları içerecek şekilde hesaplanır.
(3) Bağlantı varlıklarının katılımcı tarafından tesis
edilmesi durumunda, bağlantısı yapılan katılımcı, bağlantının test edilmesi
ve devreye alınma giderlerinin karşılanması dışında bir bedel ödemez.
(4) OSB katılımcılarına uygulanacak OSB bağlantı bedeli,
OSB güvence bedeli ve OSB kesme-bağlama bedeli OSB’nin sınırları içerisinde
bulunduğu dağıtım bölgesi için Kurul tarafından onaylanan bedelleri aşamaz.
(5) Kurul tarafından ilgili mevzuat çerçevesinde OSB’nin
içinde bulunduğu dağıtım bölgesi için onaylanan bağlantı, güvence ve
kesme-bağlamaya ilişkin usul ve esaslar OSB tarafından da uygulanır.
YEDİNCİ
BÖLÜM
İletim ve
Dağıtım Bağlantı ve Sistem Kullanım Bedelleri ve Mali Belgeler
İletim ve
dağıtım bağlantı ve sistem kullanım bedelleri
MADDE 19 – (1) OSB,
şebeke bağlantısı dikkate alınarak TEİAŞ veya ilgili dağıtım lisansı sahibi
tüzel kişiler ile yaptıkları bağlantı ve sistem kullanım anlaşmaları
doğrultusunda söz konusu işletmecilere ilgili mevzuat uyarınca bağlantı,
sistem kullanım ve sistem işletimi ücretlerinden kaynaklanan bedel ve
teminatları öder. Söz konusu anlaşma hükümleri doğrultusunda anlaşma
hükümlerinin ihlalinden doğan cezalardan OSB sorumludur. OSB tarafından
cezaların veya reaktif enerji bedeli ile ilgili ödemelerin belli bir
katılımcı ya da katılımcı grubunun ihmal veya kusuru nedeni ile ödendiğinin
belirlenmesi halinde, söz konusu cezalar sadece ilgili katılımcıdan tahsil
edilir.
Mali
belgeler
MADDE 20 – (1)
OSB’ler, tahsilatına aracı oldukları tüm vergileri
ve kanuni kesintileri katılımcılara hitaben düzenleyecekleri faturalarda
ayrı olarak gösterir.
SEKİZİNCİ
BÖLÜM
Katılımcıların
Serbest Tüketici Hakkını Kullanması ve
Serbest
Tüketici Uygulaması
Katılımcıların
serbest tüketici hakkını kullanması
MADDE 21 – (1) OSB
katılımcılarından serbest tüketici limitini aşan tüketiciler, OSB’ye bu
Yönetmelik hükümlerine göre tespit edilen dağıtım bedelini ödemek kaydıyla
başka bir tedarikçiden elektrik enerjisi veya kapasitesi temin edebilir.
(2) OSB ilgili mevzuatta dağıtım şirketlerinin serbest
tüketicilere karşı üstlendikleri yükümlülükleri yerine getirir.
(3) OSB, serbest tüketici olma hakkını kullanmak isteyen
katılımcılarına elektrik enerjisi nakledilebilmesi için gerekli tedbirleri
alır.
(4) Serbest tüketici niteliğini haiz katılımcının
tedarikçi seçme süreci, Elektrik Piyasası Dengeleme ve Uzlaştırma
Yönetmeliği hükümlerine göre gerçekleştirilir.
(5) İstenmesi halinde onaylı sınırları içerisindeki
katılımcıya serbest tüketici olduğunu gösterir belge OSB tarafından
verilir.
Serbest
tüketici uygulaması
MADDE 22 – (1)
OSB’nin onaylı sınırları içinde serbest tüketici hakkını kazanan katılımcıların
bu haklarını kullanması halinde;
a) OSB içi kayıp bedelleri OSB dağıtım bedeli içerisinde
yer aldığından bu katılımcıların enerji tüketim miktarlarına ayrıca OSB içi
kayıp miktarı eklenmez ve sayaç ölçüm değeri OSB sayaç ölçüm değerinden
düşülür. OSB’ye, EPİAŞ tarafından, geri kalan net ölçüm değeri üzerinden
kayıp uygulaması yapılır.
b) TEİAŞ’a veya dağıtım
lisansı sahibi tüzel kişiye ilgili serbest tüketici olan katılımcısı için
ödenen, sistem kullanım ve sistem işletim fiyatlarından OSB yönetimi
sorumludur. OSB bu tarifelerden kaynaklanan bedelleri öder ve ilgili
serbest tüketiciden uygulayacağı dağıtım bedeli ile birlikte tahsil eder.
Tedarikçisini seçen serbest tüketicinin kendisi ya da tedarikçisi TEİAŞ’a veya dağıtım lisansı sahibi tüzel kişiye ayrıca
bir bedel ödemez.
c) Söz konusu serbest tüketicinin sayaçları OSB
tarafından okunur, kontrol edilir, ilgili mevzuat çerçevesinde gereken
bilgiler EPİAŞ’a ve diğer ilgili kurumlara
iletilir.
ç) Elektrik Piyasası Dengeleme ve Uzlaştırma Yönetmeliği
uygulaması ile ilgili teminatlar konusunda, tedarikçisini seçen serbest
tüketicilerden OSB sorumlu değildir.
DOKUZUNCU
BÖLÜM
Bağlantı
Başvurusu, Başvurunun Değerlendirilmesi ve Bağlantı Anlaşması
Bağlantı
başvurusu
MADDE 23 – (1) OSB
onaylı sınırları içerisinde kurulan yeni bir tesis veya kullanım yeri için
OSB dağıtım sistemine bağlanmak suretiyle elektrik enerjisi temin etmek
isteyen katılımcı, sınırları içinde bulunduğu OSB’ye yazılı olarak
başvuruda bulunur.
(2) Başvuruda bulunan katılımcı, OSB’nin ilgili mevzuat
hükümleri çerçevesinde talep ettiği belgeleri ibraz eder.
(3) OSB, kendisine tahsis edilen kapasite dahilinde katılımcıya ait tesise elektrik enerjisi
müsaadesi verir.
(4) Kullanım amacıyla sınırlı bir süre için, OSB dağıtım
sistemine geçici bağlantı yaparak elektrik enerjisi temin etmek isteyen
katılımcı, elektrik projesini ve kullanım amacının gerektirdiği belgeleri
ibraz etmek kaydıyla OSB’ye başvuruda bulunur.
Başvurunun
değerlendirilmesi ve bağlantı anlaşması
MADDE 24 – (1)
Katılımcının, OSB dağıtım sistemine bağlantı talebinin, dağıtım lisansı
sahibi OSB tarafından bu Yönetmelik ve ilgili mevzuat hükümleri
çerçevesinde karşılanması ve bağlantı anlaşması yaparak hizmet verilmesi
esastır.
(2) Bağlantı için yapılan başvuru, OSB tarafından dağıtım
sisteminin mevcut durumu çerçevesinde genişleme yatırımı veya yeni
yatırımın gerekli olması hususları da dikkate alınarak 28/1/2014
tarihli ve 28896 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Piyasası
Bağlantı ve Sistem Kullanım Yönetmeliği hükümleri çerçevesinde
değerlendirilir.
(3) Buna göre;
a) OSB dağıtım sisteminin mevcut durumunun bağlantı
talebinin karşılanması için uygun olması halinde, OSB ile katılımcı
arasında bağlantı anlaşması imzalanır.
b) OSB dağıtım sisteminin
mevcut durumunun bağlantı talebinin karşılanması için uygun olmaması ve
genişleme yatırımı veya yeni yatırımın gerekli olması durumunda; saha etüdü
gerektirmeyen hallerde başvuru tarihinden itibaren on iş günü, saha etüdü
gerektiren hallerde ise başvuru tarihinden itibaren yirmi iş günü
içerisinde, bağlantı talebinin karşılanabileceği makul bir süre,
gerekçeleri ile birlikte başvuru sahibine yazılı olarak bildirilir. Başvuru
sahibinin bağlantı talebinin karşılanabilmesi için OSB tarafından
bildirilen sürenin uzun bulunması ve bağlantı talebinin dağıtım sisteminde
tadilat veya tevsii yapılarak karşılanabilir olması halinde, bağlantıyı
gerçekleştirecek tesislerin yapımını Elektrik Piyasası Bağlantı ve Sistem
Kullanım Yönetmeliğinin 21 inci maddesindeki yönteme göre başvuru sahibi
üstlenebilir.
(4) Dağıtım sistemine geçici bağlantı yaparak elektrik
enerjisi temin etmek isteyen katılımcı ile OSB arasında kullanım amacıyla
sınırlı bir süreyi içeren bağlantı anlaşması imzalanır.
(5) Bağlantı anlaşmasının imzalanmasını takiben ve
anlaşmada yer alan süre içerisinde gerekli bağlantı varlıkları tesis
edilerek, bu Yönetmeliğe uygun olarak belirlenen bağlantı bedeli, başvuru
sahibi tarafından OSB’ye ödenir.
(6) Bağlantı bedeli, bir defaya mahsus olmak üzere ve
ilk bağlantı anlaşması yapılması esnasında tahsil edilir ve geri ödenmez.
ONUNCU
BÖLÜM
Proje Onayı
ile Kabul İşlemleri, Sisteme Bağlantı ve
Elektrik
Enerjisi Tedarik Sözleşmesi
Proje onayı
ile kabul işlemleri
MADDE 25 – (1) OSB
dağıtım tesisi projeleri, Bakanlık tarafından yayımlanan mevzuat hükümlerine
uygun olarak hazırlanır ve bu projelerin onayı ile geçici ve kesin kabul
işlemleri Bakanlık veya Bakanlıkça yetkilendirilen kurum ya da kuruluşlar
tarafından yapılır.
Sisteme
bağlantı
MADDE
26 –
(1) Bağlantı anlaşması yapmış olan katılımcının OSB dağıtım sistemine
bağlantısının yapılabilmesi için, katılımcı tarafından tesis edilen ölçü
cihazları ve devrelerinin ilgili bölümleri OSB tarafından mühürlenir ve OSB
tarafından tesis edilen sayacın okuması yapılarak tespit edilen ilk endeks
değeri alınarak sisteme bağlantı yapılması hakkında tutanak düzenlenmek
suretiyle katılımcının dağıtım sistemine bağlantısı gerçekleştirilir.
(2) Katılımcının sisteme bağlanmasından sonra her türlü
dağıtım hizmeti, OSB tarafından, bağlantı anlaşması ve bu Yönetmelik ile
ilgili diğer mevzuat hükümleri çerçevesinde karşılanır.
Elektrik
enerjisi tedarik sözleşmesi
MADDE
27 –
(1) OSB ile elektrik enerjisinin verileceği katılımcısı arasında yapılacak
elektrik enerjisi tedarik sözleşmesi, bağlantı gücünde değişiklik yapılması,
hizmet kalitesi, katılımcı grupları, elektrik kesintileri, kaçak ve usulsüz
elektrik enerjisi tüketimi, sayaç ve ölçü devreleri, sayaç yeri, sayaç
kontrolü, sayacın tüketim kaydetmemesi, sayacın doğru tüketim kaydetmemesi,
elektrik enerjisi tüketim miktarının tespiti ve ödeme bildiriminde
bulunulması, hatalı bildirimde bulunulması, zamanında ödenmeyen borçlar,
kesilmiş olan elektriğin yeniden bağlanması, OSB güvence bedeli, kayıtların
tutulması ve raporlama, katılımcıların bilgilendirilmesi gibi hususları
içerir.
(2) Elektrik enerji tedarik sözleşmesinin
hazırlanmasında Elektrik Piyasası Tüketici Hizmetleri Yönetmeliği hükümleri
uyarınca görevli tedarik şirketleri ile tüketiciler arasında imzalanmak
üzere Kurul tarafından onaylanan standart perakende satış sözleşmesi
hükümleri dikkate alınır.
ONBİRİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Denetim
MADDE 28 – (1)
OSB’nin piyasa faaliyetlerinin, ilgili mevzuata uygun olarak
gerçekleştirilip gerçekleştirilmediği Kurum tarafından denetlenir.
İlgili
mevzuat hükümlerinin uygulanması
MADDE 29 – (1) Bu
Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
Anlaşmazlıkların
giderilmesi
MADDE 30 – (1) Bu
Yönetmeliğin uygulanmasından doğan anlaşmazlıklarda, anlaşmazlığın çözümü
için Kuruma başvuruda bulunulabilir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 31 – (1) 29/12/2006 tarihli ve 26391 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Organize Sanayi Bölgelerinin Elektrik Piyasası Faaliyetlerine
İlişkin Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Tesislerin
OSB’lere devir işlemleri
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Dağıtım lisansı sahibi organize sanayi bölgesinin
onaylı sınırları içerisinde olup, bedelsiz olarak veya sembolik bedelle
Türkiye Elektrik Dağıtım Anonim Şirketine devredilen dağıtım tesislerinin
mülkiyeti ve işletme hakları bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren yüz
seksen gün içerisinde devir tarihinden itibaren yapılan yatırım
tutarlarının finansal maliyetlerinin eklenmesiyle bulunacak olan bedelle
ilgili organize sanayi bölgesine devredilir. Bu süre
içerisinde devralma işlemlerini tamamlamış olan OSB’ler, devralma
tarihinden itibaren otuz gün içerisinde OSB Dağıtım Lisansı almak üzere
Kuruma başvurur.
EPİAŞ’ın faaliyete başlaması
GEÇİCİ
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelikte EPİAŞ’la
ilgili olarak düzenlenen hususlarda, EPİAŞ piyasa işletim faaliyetine
başlayana kadar, TEİAŞ bünyesindeki Piyasa Mali Uzlaştırma Merkezi muhatap
alınır.
Mevcut OSB
üretim lisansı başvuruları
GEÇİCİ
MADDE 3 – (1) Kanunun yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla Kurumca
henüz sonuçlandırılmamış olan OSB üretim lisansı başvuruları, önlisans başvurusu olarak değerlendirilir ve bu
Yönetmelikte düzenlenen önlisans başvurularına
ilişkin düzenlemeler çerçevesinde sonuçlandırılır.
(2) Kanunun yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla uygun
bulma kararı verilmiş olan OSB üretim lisansı başvuruları ile ilgili olarak
uygun bulmaya ilişkin Kurul kararları kaldırılarak bu OSB’lerin başvuruları
önlisans başvurusu olarak değerlendirilir ve bu
Yönetmelik kapsamındaki yükümlülüklerin tamamlanması için ilgili OSB’lere
doksan günlük süre verilir. OSB’nin, bu süre içerisinde de yükümlülüklerini
tamamlayamaması veya başvurudan vazgeçildiğinin Kuruma yazılı olarak
bildirilmesi halinde, söz konusu tüzel kişinin başvurusu Kurul kararı ile
reddedilir ve ilgili başvuru kapsamında Kuruma sunulan teminat mektubu iade
edilir.
Mevcut OSB
dağıtım lisansı başvuruları
GEÇİCİ
MADDE 4 – (1) Kanunun yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla Kuruma
yapılmış olan OSB dağıtım lisansı başvuruları hakkındaki işlemlere, mevcut
haliyle bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde devam edilir.
Mahsup
yöntemiyle geri ödeme
GEÇİCİ
MADDE 5 – (1) Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden önceki dönemde;
OSB katılımcısının bağlantısı için gerekli olan OSB dağıtım tesislerinin
yapımı; OSB dağıtım sisteminin mevcut durumunun bağlantı talebinin
karşılanması için uygun olmaması ve genişleme yatırımı veya yeni yatırımın
gerekli olması nedeniyle OSB katılımcısı tarafından üstlenilmişse, dağıtım
bedellerinden mahsup edilmek suretiyle karşılanan yatırım tutarının geri
ödemesine, gerçekleşen yatırıma ilişkin toplam harcama tutarının tamamı
karşılanana kadar aynı yöntem ile devam edilir.
(2) Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren on yıl
içerisinde bu madde kapsamında gerçekleşen yatırıma ilişkin toplam harcama
tutarlarının geri ödemesi tamamlanamadığı takdirde, bakiye tutar ilgili
katılımcılara onuncu yılın sonunda defaten ödenir.
Yürürlük
MADDE 32 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 33 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu Başkanı yürütür.
Eki için tıklayınız.
|