Bilim,
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından:
SANAYİ
TEZLERİ PROJELERİNİN DESTEKLENMESİ
HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanım ve Kısaltmalar
Amaç
MADDE
1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; üniversite-sanayi işbirliğinin
kurumsallaştırılması, ülkemize katma değer yaratacak ve uluslararası pazarlardaki
rekabet gücünün artırılmasına katkı sağlayacak yeni ürün ve/veya üretim
yönteminin geliştirilmesi, mevcut üründe ve/veya üretim yönteminde yenilik
yapılmasına yönelik sanayinin ihtiyaçları doğrultusunda yüksek lisans
ve/veya doktora tez çalışmalarını içeren projelerin desteklenmesi,
izlenmesi, sonuçlandırılması ve sonuçlarının değerlendirilmesine ilişkin
usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik; Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından yürütülen
San-Tez programı kapsamında yükseköğretim kurumları ile firmalar tarafından
ortaklaşa hazırlanan projeleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 3/6/2011 tarihli ve 635 sayılı Bilim,
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin 8 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanım ve
kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Araştırma ve geliştirme projeleri: Amacı, kapsamı,
süresi, bütçesi, özel şartları, Bakanlık ve diğer kurum, firma, gerçek ve
tüzel kişilerce sağlanacak nakdi destek miktarları sözleşme ile
belirlenmiş, ülkemizin uluslararası pazarlardaki rekabet gücünün
artırılması amacı ile sonuçları teknoloji tabanlı ürün ve üretim yöntemleri
olarak sonuçlanan veya mevcut ürün ve üretim yöntemlerinde yenilik
geliştirmeye yönelik, doğacak fikri ve sınai
mülkiyet haklarının ilgililer arasındaki paylaşım esasları belirlenmiş
çalışmaları,
b) Araştırma ve geliştirme
faaliyeti (Ar-Ge): Araştırma ve geliştirme,
kültür, insan ve toplumun bilgisinden oluşan bilgi dağarcığının artırılması
ve bunun yeni süreç, sistem ve uygulamalar tasarlamak üzere kullanılması
için sistematik bir temelde yürütülen yaratıcı çalışmaları, çevre uyumlu
ürün tasarımı veya yazılım faaliyetleri ile alanında bilimsel ve teknolojik
gelişme sağlayan, bilimsel ve teknolojik bir belirsizliğe odaklanan,
çıktıları özgün, deneysel, bilimsel ve teknik içerik taşıyan faaliyetleri,
c) Ar-Ge web portalı: San-Tez programı çerçevesinde proje başvuru,
değerlendirme, izleme ve sonuçlandırma süreçlerinin elektronik ortamda
gerçekleştirilmesini sağlayan yazılım uygulamasını,
ç) Bakanlık: Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığını,
d) Birim: Kurumun araştırma projeleri ile ilgili
harcamalarına ilişkin kayıt ve idari işlemlerini yürüten veya kurum
tarafından belirlenen işlemleri yürütmekle görevlendirilen birimi,
e) Büyük işletme: Ülkemizde yerleşik KOBİ niteliğini
aşan işletmeyi,
f) Danışman: Projenin özel uzmanlık gerektiren
konularından birinde hizmetinden yararlanılmak üzere, proje sözleşmesinde
belirtilen ve proje sürecinde geçici olarak görev alan öğretim üyesi veya
uzman personeli,
g) Deneysel geliştirme: Araştırma ve/veya pratik
deneyimden elde edilen mevcut bilgiden yararlanarak yeni malzemeler, yeni
ürünler ya da cihazlar üretmeye; yeni süreçler, sistemler tesis etmeye ya
da halen üretilmiş veya kurulmuş olanları önemli ölçüde geliştirmeye
yönelik sistemli çalışmayı,
ğ) Destek kapsamına alınan proje bütçesi: Kurum hissesi
dışında kalan, projenin gerçekleştirilebilmesi için gerekli harcamalardan
oluşan tutarı,
h) Firma: San-Tez projesinde proje ortağı olarak yer
alan, sektör ve büyüklüğüne bakılmaksızın katma değer yaratan, bir veya
birden çok gerçek veya tüzel kişiye ait Türkiye’de yerleşik işletmeleri,
ı) Firma yetkilisi: Projenin bilimsel, teknik, idari,
mali ve hukuki her türlü sorumluluğunu taşıyan, firmayı temsil ve ilzama
yetkili kişiyi,
i) Genel Müdürlük: Bakanlık Bilim ve Teknoloji Genel
Müdürlüğünü,
j) Gerçekleşme raporu: Proje yürütücüsü tarafından altı
aylık dönemlerde hazırlanıp, dönemsel teknik kazanımları, faaliyetleri ve
gerçekleşmeleri, projedeki ilerlemeyi, ara çıktıları, zaman/maliyet/kapsam
olarak gerçekleşen veya öngörülen sapmaları, bu sapmaların proje gelişimine
etkisini, alınması gerekli önlemleri ve benzeri bilgiyi içeren raporu,
k) Gerçekleştirme görevlisi: Proje özel hesabı
kapsamında yapılacak harcamalarda işin yaptırılması, mal veya hizmetin
alınması, teslim almaya ilişkin işlemlerin yapılması, belgelendirilmesi ve
ödeme için gerekli belgelerin hazırlanması görevlerine yönelik olarak harcama
yetkilisi tarafından görevlendirilen kişiyi,
l) Hakem: Proje başvurusunu değerlendirmek üzere San-Tez
proje değerlendirme komisyonlarınca belirlenerek Bakanlık tarafından
yükseköğretim kurumları öğretim elemanları ve gerek duyulması halinde
ilgili kamu kurumlarında görevli uzman personel arasından görevlendirilen
uzman kişiyi,
m) Harcama yetkilisi: 10/12/2003
tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununa tabi kurumlarda
bu Kanun hükümleri uyarınca belirlenen harcama yetkilisini,
n) İzleme raporu: Projede gerçekleşen teknik
kazanımları, faaliyetleri, projedeki ilerlemeyi, zaman/maliyet/kapsam
açısından planlanandan sapmaları, bu sapmaların proje gelişimine etkisini,
harcamaların faaliyetlerle uyumunu değerlendirmek amacıyla izleyici tarafından
düzenlenen raporu,
o) İzleyici: Desteklenmesi uygun bulunan San-Tez
projelerinin incelenmesi amacıyla yükseköğretim kurumları öğretim
elemanları arasından Bakanlık tarafından görevlendirilen, projeden bağımsız
çalışan, konusunda uzman kişiyi,
ö) KOBİ: 19/10/2005 tarihli ve
2005/9617 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Küçük ve Orta
Büyüklükteki İşletmelerin Tanımı, Nitelikleri ve Sınıflandırılması Hakkında
Yönetmelik kapsamındaki işletmeleri,
p) Kurum: Bakanlık tarafından desteklenmesi uygun
bulunan proje karşılığı hesaplarına para aktarılan ve projelerin fiilen
yürütüldüğü 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı
Yükseköğretim Kanunu kapsamında yer alan yükseköğretim kurumlarını,
r) Muhasebe yetkilisi: İlgili kurumun muhasebe
yetkilisini,
s) Proje başvuru dokümanı:
Projenin değerlendirilebilmesi için projenin konusu ve amacı, başarı
ölçütleri, bilimsel ve teknolojik niteliği, iş planı ve iş paketi
faaliyetleri, projenin gerçekleştirileceği firmanın Ar-Ge
altyapısı ve proje yönetimine yönelik bilgilerin yaratacağı katma değer
verimliliği ve rekabet gücü açısından yapması beklenen katkı, oluşacak
teknik bilgi birikiminin ticarileştirilmesine yönelik hedef ve stratejilere
ilişkin bilgi ile tahmini maliyetleri içeren yazılı veya elektronik ortamda
oluşturulan dokümanı,
ş) Proje kurum hissesi: Projenin yürütülmesi ve
sonuçlandırılması aşamasında kurumun imkânlarından faydalanılması
karşılığı, destek kapsamına alınan proje bütçesinin %5’ine karşılık gelen
tutarı,
t) Proje mutemedi: Proje yürütücüsü veya proje
yürütücüsü tarafından görevlendirilen kişiyi,
u) Proje ortakları: Projenin gerçekleştirileceği kurumu,
proje yürütücüsünü ve firmayı,
ü) Proje özel hesabı: Bakanlık bütçesinde, San-Tez
projelerine yönelik olarak kullanılmak üzere tefrik edilen ödeneklerin
ilgili transfer tertibinden tahakkuka bağlanarak aktarıldığı kamu
bankalarının birinde, program adı ve proje kod numarası belirtilerek kurum
adına açtırılan hesabı,
v) Proje sonuç raporu: Proje süresinin tamamlanmasından
sonra en geç iki ay içinde proje sonuçlarını, projenin firma ve ekonomi
üzerindeki beklenen etkisini gösteren Bakanlıkça belirlenen formata uygun
olarak hazırlanan raporu,
y) Proje sözleşmesi: Desteklenen projenin, Bakanlık
adına Genel Müdürlük, ilgili kurum, proje yürütücüsü ve firma arasında
akdedilen; projenin kapsamı, çalışma programı, bütçe planı, idari ve mali
hükümler ile diğer hususların belirlendiği yazılı anlaşmayı,
z) Proje yürütücüsü: Proje hazırlama, yürütme beceri ve
deneyimine sahip, projenin bilimsel, teknik, idari, mali ve hukuki her
türlü sorumluluğunu taşıyan, projeye ilişkin raporların verilmesinden,
harcamaların projenin gereklerine uygunluğundan sorumlu olan ve proje ile
ilgili yazışmaları yapan doktora derecesine sahip öğretim elemanı,
aa) San-Tez
programı: Konusu ülke sanayisinin ihtiyaçları doğrultusunda belirlenen,
teknoloji tabanlı yeni ürün ve/veya üretim yöntemi ile sonuçlanacak, kurum
ve sanayici işbirliği ile hazırlanan ve Bakanlık tarafından yürütülen
programı,
bb) San-Tez
projesi: San-Tez programı kapsamında yürütülen projeleri,
cc) San-Tez
proje kodu: Genel Müdürlük tarafından projelere verilen kodu,
çç) San-Tez
proje değerlendirme komisyonları: San-Tez programı kapsamında
değerlendirmeye alınacak projeler ile hakemlerin belirlenmesi amacıyla 11
inci maddeye göre oluşturulan ve sekretaryasını Genel Müdürlüğün yürüteceği
değerlendirme komisyonlarını,
dd) San-Tez
programı yürütme grubu: San-Tez programında Genel Müdürlük tarafından
görevlendirilen ve programa yönelik hizmetlerin yürütülmesinden sorumlu
personelden oluşan grubu,
ee) Temel
araştırma: Görünürde herhangi bir özel uygulaması veya kullanımı bulunmayan
ve öncelikle olgu ve gözlemlenebilir gerçeklerin temellerine ait yeni
bilgiler edinmek için yürütülen deneysel veya teorik çalışmayı,
ff) Tez
öğrencisi: Uygulama amacıyla projede yer alan, Türkiye’de kurulu
yükseköğretim kurumlarında yüksek lisans veya doktora yapan öğrencileri,
gg)
Uygulamalı araştırma: Yeni bilgi edinme ve belirli sorunlara çözüm bulma
amacıyla yürütülen, belirli bir pratik amaç veya hedefe yönelmiş
araştırmayı,
ğğ) Üründe
yenilik: Teknolojik açıdan önceki ürün kuşağıyla karşılaştırıldığında
malzemesi, parçaları ve yerine getirdiği işlevler açısından öze ilişkin
teknolojik farklar gösteren ürünü,
hh) Üretim
yöntemlerinde yenilik: Geleneksel üretim tesislerinde üretilemeyen, yeni ya
da geliştirilmiş ürünlerin üretilmesinde veya halen üretilmekte olan
ürünlerin yeni tekniklerle üretilmesinde kullanılan yöntemi,
ıı) Yardımcı
araştırmacı: Bir projenin bilimsel ve teknik sorumluluğuna katılarak görev
alan, yürütücü dışındaki en az doktora düzeyindeki araştırmacıları,
ii) Yardımcı
personel: Proje yürütücüsünün veya araştırmacıların gözetimi altında
projenin yürütülmesinde tam veya kısmi zamanlı, sürekli veya geçici olarak
görev alan personeli,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Destek Kapsamı, Destek Türü ve Miktarı, Destek Süresi
Destek
kapsamı
MADDE
5 –
(1) Konusu ülke sanayisinin ihtiyaçları doğrultusunda belirlenen, teknoloji
tabanlı yeni ürün ve/veya üretim yöntemi geliştirilmesi, mevcut üründe ve/veya
üretim yönteminde yenilik ile sonuçlanacak ve ülkemizin uluslararası
pazarlardaki rekabet gücünün artırılmasına katkı sağlayacak temel araştırma
aşamasını tamamlamış, uygulamalı araştırma ve/veya deneysel geliştirme
aşamasında olan projeler, bu Yönetmelik hükümlerine göre desteklenir.
(2) Üretimde de kullanılabilecek özellikte olan ancak
proje için alınması veya yaptırılması zorunlu olan makine/donanım alımları,
kısmi olarak desteklenebilir.
Destek türü
ve miktarı
MADDE 6 – (1) San-Tez
programı kapsamında projeler için verilecek destek hibe şeklinde olup, bu
program çerçevesinde verilebilecek destekler, söz konusu program için
Bakanlık bütçesinde öngörülen toplam ödeneği geçemez.
(2) Destek kapsamına alınan proje bütçesinin Bakanlık ve
firma payına düşen kısımları aşağıdaki gibi hesaplanır:
a) Proje ortağı firma mikro işletme ise proje toplam
bütçesinin en az %15’ini nakdi olarak karşılar. Proje toplam bütçesinin en
fazla %85’i ise Bakanlıkça karşılanır.
b) Proje ortağı firma küçük işletme ise proje toplam
bütçesinin en az %20’sini nakdi olarak karşılar. Proje toplam bütçesinin en
fazla %80’i ise Bakanlıkça karşılanır.
c) Proje ortağı firma orta büyüklükteki işletme ise
proje toplam bütçesinin en az %25’ini nakdi olarak karşılar. Proje toplam
bütçesinin en fazla %75’i ise Bakanlıkça karşılanır.
ç) Proje ortağı firma büyük işletme ise proje toplam
bütçesinin en az %35’ini nakdi olarak karşılar. Proje toplam bütçesinin en
fazla %65’i ise Bakanlıkça karşılanır.
(3) Kısmi destek oranı, bütçe ödenek miktarı da dikkate
alınmak kaydıyla en fazla %40 olarak uygulanır ve kalan tutar firma katkı
payına eklenir.
Destek
süresi
MADDE 7 – (1) Destek
süresi proje bazında en fazla 24 aydır. Ancak projenin gereksinimlerine
uygun olarak en fazla proje süresinin 1/4’ü kadar ek süre verilebilir.
Desteklenecek
harcama ve gider kalemleri
MADDE 8 – (1)
San-Tez programı kapsamında, genel olarak aşağıdaki harcama ve gider
kalemleri desteklenebilir:
a) Alet, makina, teçhizat,
yazılım ve yayın alım giderleri.
b) Malzeme ve sarf malzemesi alım giderleri.
c) Danışmanlık ve hizmet alım giderleri.
ç) Yurt içi ve yurt dışı seyahat giderleri.
d) Personel giderleri.
e) Proje kurum hissesi.
f) Nakliye, sigorta ve gümrük giderleri.
(2) Desteklenmeyen giderler ve desteklenen harcama ve
giderlere uygulanacak kısıtlamalara ilişkin hususlar uygulama usul ve
esaslarında belirlenir.
Proje kurum
hissesi
MADDE 9 – (1) Kurum
hissesi proje bütçesinde ayrı bir kalem olarak belirlenir ve toplam proje
bütçesine eklenir.
(2) Kurum hissesi, ilgili proje yürütücüsünün uygun
görüşü ve ilgili kurumun üst yöneticisinin kararı ile kurumun Ar-Ge faaliyetlerinde kullanılmak üzere harcanır. Kurum
hissesi, proje hesabı dışında başka bir hesapta tutulamaz. Harcamaların
mevzuata uygunluğu konusundaki sorumluluk projenin yürütüldüğü kuruma
aittir.
(3) Kurum hissesi, sözleşmede belirtilen proje bitiş
tarihinden itibaren harcanamaz ve kalan miktar firma ve Bakanlığa projeye
katkıları oranında iade edilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Başvuru,
Proje Değerlendirme Komisyonları,
Değerlendirme, Karar ve Sözleşme
Başvuru
MADDE 10 – (1) Proje
başvuruları San-Tez programının uygulama usul ve esaslarında belirlenen
içerik ve biçime uygun olarak Genel Müdürlüğe yapılır.
(2) Projelerin başvuru, değerlendirme ve karar
süreçlerini kapsayan duyurular Bakanlık internet sitesinden yapılır.
San-Tez
proje değerlendirme komisyonları ve ön değerlendirme
MADDE 11 – (1) San-Tez
projelerinin ön değerlendirmesi, Genel Müdürlükçe belirlenecek teknoloji
alanları için ayrı ayrı oluşturulan San-Tez proje
değerlendirme komisyonları tarafından yapılır.
(2) San-Tez proje değerlendirme komisyonları, ilgili
teknoloji alanında uzmanlığı bulunan öğretim üyeleri arasından Genel
Müdürlükçe iki yıl süre ile görevlendirilen beş üyeden oluşur ve en az üç
üyenin katılımıyla toplanır.
(3) San-Tez proje değerlendirme komisyonları tarafından
yapılacak ön değerlendirmelerde, proje başvuru dokümanının bu Yönetmelik
hükümlerine uygunluğu değerlendirilir.
(4) Yapılan ön değerlendirme neticesinde, yatırıma veya
temel araştırmaya yönelik olduğu anlaşılan projeler değerlendirmeye alınmaz
ve bu program kapsamında desteklenmez.
Değerlendirme
MADDE 12 – (1)
San-Tez projelerinin değerlendirmesi; San-Tez proje değerlendirme
komisyonlarınca seçilen en az üç ve en fazla beş kişiden oluşan hakemler
tarafından yapılır. Hakemler, akademik kariyeri bulunan tercihen
yükseköğretim kurumlarında veya araştırma kurumlarında görevli bilim
insanları arasından ve gerek duyulması halinde ilgili kamu kurumlarında
görevli uzman personel arasından seçilir.
(2) Hakemler, San-Tez projelerini Genel Müdürlükçe
yürürlüğe konulacak uygulama usul ve esaslarda yer alan kriterler
çerçevesinde değerlendirir.
(3) San-Tez projelerinin reddine veya kabulüne, proje
değerlendirme toplantılarında hakemlerce karar verilir.
(4) Yapılacak nihai değerlendirme için gerek duyulması
halinde proje ortakları da proje değerlendirme toplantısına davet edilir.
Karar
MADDE 13 – (1) Karar,
Genel Müdürlük tarafından Bakanlığın internet sitesinden ilan edilir.
Sözleşme
yapılması
MADDE 14 – (1) Bu
Yönetmelik çerçevesinde desteklenmesi uygun görülen projenin yürütüleceği
kurum, proje yürütücüsü, ilgili firma ve Bakanlık arasında akdedilen
sözleşme;
a) Projenin süresi ve toplam bütçesi,
b) Desteklenecek giderler,
c) Desteğin aktarma dönemleri ve miktarı,
ç) Proje kapsamında satın alınan malzemeler ile makine
ve donanımın proje bitimindeki mülkiyet hususu,
d) Fikri ve sınai mülkiyet
hakkı paylaşımı,
e) Proje personel ödemeleri,
f) Projede meydana gelecek değişiklikler ve ödenek
aktarımı hususu,
g) Proje yürütücüsünün ve firmanın sorumlulukları,
ğ) Projenin sonuçlandırılması veya sözleşmenin fesih
edilmesi,
h) İdari ve mali konulardaki hükümler ile diğer
hususları,
kapsar.
(2) Desteklenen projelerde bu Yönetmeliğe aykırı olmamak
kaydıyla sözleşmede belirtilenlerin dışında herhangi bir ödeme yapılmaz.
Destek miktar ve dönemleri yılı bütçe kanunlarında bu amaçla tefrik edilen
ödenek miktarına ve yıl içinde yapılan ayrıntılı harcama programına uygun
olarak belirlenir.
(3) Kararın ilan tarihini takip eden altı ay içerisinde
sözleşmesi yapılmayan projeler iptal edilmiş sayılır.
(4) Bu Yönetmeliğe göre hazırlanacak tüm sözleşmelere,
sözleşmede hüküm bulunmayan hallerde bu Yönetmelik hükümlerinin
uygulanacağı açıkça belirtilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Satın Alma ve Muhasebeleştirme İşlemleri, Haksız veya
Fazla Ödeme
Proje özel
hesabı
MADDE 15 – (1)
Projenin yürütüldüğü kurum tarafından kamu bankalarından birinde San-Tez
projesi için özel bir hesap açtırılır. Projeye yönelik her türlü harcama,
proje yürütücüsünün talebi üzerine proje özel hesaplarını tutan birim
tarafından proje kapsamında açılan banka hesabından yapılır.
Bakanlık ve
firma katkısı
MADDE 16 – (1)
Bakanlık ve firma katkısı, proje sözleşmesinde belirtilen dönemler
itibariyle proje özel hesabına aktarılır. Firma tarafından taahhüt edilen
ve ödeme dönemlerine uygun olarak proje özel hesabına yatırılması gereken
miktarların yatırılmaması halinde, bu ödeme gerçekleşinceye kadar
Bakanlıkça destek sağlanmaz.
(2) Bakanlık katkısının ödenmesinde, ödeme belgesine
proje sözleşmesinin ilgili kısımları bağlanır.
Satın alma
ve ihale işlemleri
MADDE 17 – (1) Proje
sözleşmesinde öngörülen mal ve hizmetlerin satın alınması talebi, proje
yürütücüsü tarafından ilgili birime yapılır. Alımlar, yükseköğretim
kurumlarında 1/12/2003 tarihli ve 2003/6554 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Yükseköğretim Kurumları
Tarafından, 4734 Sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü Maddesinin (f) Bendi
Kapsamında Yapılacak İhalelere İlişkin Kararda belirlenen esaslara, vakıf
üniversitelerinde ise kendi alım esaslarına göre yapılır ve
sonuçlandırılır.
(2) Proje kapsamında yer alan mal ve hizmetler, proje
ortaklarına ait firmalardan satın alınamaz, alınması halinde bunlara ait
bedeller proje özel hesabına iade edilir.
(3) Teknik şartnamenin hazırlanması, satın alınan mal ve
hizmetlerle ilgili muayene ve kabul komisyonları proje personeli tarafından
yerine getirilir. Proje personeli ayrıca, ihale komisyonlarında da teknik
üye olarak yer alır.
Projeye
ilişkin harcamalar
MADDE 18 – (1)
Projenin yürütülmesi sırasında, proje sözleşmesinin eki olan proje
dokümanlarında yer alan ve Bakanlık tarafından onaylanan harcamaların
gerçekleştirilmesi esastır. Yapılan harcamalara ilişkin mali ve hukuki
sorumluluk kuruma aittir.
Avans ve
mahsup işlemleri
MADDE 19 – (1) 5018
sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun 35 inci maddesi gereğince
yılı bütçe kanunu ile mal ve hizmet alımlarına yönelik olarak il merkezleri
için belirlenen avans limitinin on katına kadar avans verilebilir.
(2) Avans talebi ilgili birime yapılır. Talep edilen
avans tutarı, proje hesabında yer alan tutarların kontrolünü müteakip,
harcama yetkilisi tarafından onaylandıktan sonra muhasebe yetkilisince en
geç iki iş günü içerisinde yürütücü tarafından belirlenen proje mutemedinin
banka hesabına aktarılır. Proje mutemedinin görevlendirilmesine ilişkin
yazıda mal veya hizmetin ne kadar süre içinde alınacağı ve bir ayı geçmemek
üzere avansın hangi süre içinde mahsup edileceği belirtilir.
(3) Mahsup işlemi, yapılan harcamaların ilgili birim
tarafından proje bütçesine uygunluğunun kontrolünü müteakip
gerçekleştirilir.
(4) Avansın verildiği tarihten önceki bir tarihi taşıyan
harcama belgeleri avansın mahsubunda kabul edilmez.
(5) Avans hangi iş için verilmişse yalnızca o işte
kullanılır ve bir avansın usulüne uygun mahsubu yapılmadan yeni avans
verilmez.
(6) Mahsup evrakında yer alan fatura veya benzeri
belgelerin tamamı proje yürütücüsü ve/veya sorumlu proje mutemedi
tarafından imzalanır.
Gider
belgeleri, muayene ve kabul işlemleri
MADDE 20 – (1) Satın
alınan mal ve hizmete ilişkin olarak düzenlenen fatura ya da fatura yerine
geçen belgeler ilgili kurum adına San-Tez proje kodu belirtilerek
düzenlenir. Doğrudan temin suretiyle yapılan satın almalara ilişkin
düzenlenen fatura ya da fatura yerine geçen belgeler proje yürütücüsü
tarafından "Piyasa fiyat araştırması yapılmıştır" şerhi düşülerek
imzalanır.
(2) Satın alınan dayanıklı taşınırlar, 28/12/2006 tarihli ve 2006/11545 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan Taşınır Mal Yönetmeliği gereğince bağış işlem
seçeneği ile taşınır işlem fişi düzenlenerek kurumun envanterine alınır ve
söz konusu taşınırlar, bunları kullanacak proje yürütücüsüne ya da proje
yürütücüsünün belirleyeceği proje kapsamında kurumda çalışan bir başka
kişiye zimmetlenir. Tüketime yönelik mal ve
malzemeler ise muayene kabul komisyon tutanağı düzenlenerek doğrudan proje
yürütücüsünün kullanımına tahsis edilir.
(3) Bu Yönetmelik ile desteklenen proje kapsamında satın
alınan ve proje sonuçlarının uygulanmasına yönelik olarak kullanılacak
makine ve donanımların mülkiyeti projenin tamamlanmasını müteakip, proje
sözleşmesinde belirlenen şekilde ve Bakanlığın onayı ile ya kurumun
kayıtlarında kalır ya da proje ortağı firmaya devredilir.
(4) Projenin bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde iptal
edilmesi durumunda, proje kapsamında alınan makine donanımın mülkiyeti ile
ilgili tasarruf Bakanlığındır.
Giderin
gerçekleştirilmesi ve ödeme
MADDE 21 – (1) Proje
kapsamında yapılacak ödemelere ilişkin gider işlemleri bu Yönetmelik ve
genel hükümler çerçevesinde kurumun ilgili birimleri tarafından yerine
getirilir.
(2) Gerçekleştirme görevlisinin imzasını müteakip; proje
yürütücüsünün harcama yetkilisi olması halinde proje yürütücüsü tarafından,
diğer hallerde ise ilgili kurumun belirlediği harcama yetkilisi tarafından
verilen talimata istinaden en geç 2 iş günü içinde muhasebe yetkilisi
tarafından ödenir.
Muhasebe
işlemleri
MADDE 22 – (1) Proje
özel hesabına transfer edilen miktarlar ve projeye ilişkin giderler, kurum
gelir-gider hesaplarına yansıtılmaksızın, proje bazında emanet hesaplarda
izlenir.
(2) Proje giderlerinin ayrıntılı takibini sağlamak
amacıyla Bakanlık tarafından hazırlanan Ar-Ge web
portal içerisinde, projede belirtilen bütçe
kalemleri itibariyle kurumca muhasebe kayıtları tutulur.
Harcamalara
ilişkin belgelerin muhafazası
MADDE 23 – (1)
San-Tez projeleri ile ilgili her türlü işlem ve harcamalara ilişkin
belgeler, ilgili kurumda genel hükümlere göre muhafaza edilir ve denetime
hazır halde bulundurulur.
Yapılacak
harcamalara ilişkin kanıtlayıcı belgeler
MADDE 24 – (1)
Yapılacak mal veya hizmet alımlarına ilişkin ödemelerde, ödeme karşılığında
alınan fatura veya fatura yerine geçen belge ve diğer belgelerin bağlanması
esas olup bunun dışında 31/12/2005 tarihli ve
26040 üçüncü mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Merkezi Yönetim
Harcama Belgeleri Yönetmeliğinde belirtilen gider belgelerine ilişkin
hükümler (taşınır işlem fişi hariç olmak üzere) kıyasen uygulanır.
Sahte
belgelerin tespiti, haksız veya fazla ödeme
MADDE 25 – (1) Proje
ile ilgili sahte ve muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge ve bilgi
verilmesinden dolayı haksız ve yersiz ödeme yapıldığının tespiti halinde,
Bakanlık tarafından proje iptal edilir ve yapılan ödemeler projenin
yürütüldüğü kurumdan kanuni faizi ile genel hükümlere göre tahsil edilir.
Ayrıca fiilin 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı
Türk Ceza Kanunu açısından suç teşkil etmesi halinde ilgililer hakkında
genel hükümlere göre işlem yapılır.
(2) Proje özel hesabına bu maddenin birinci fıkrasında
belirtilen hususların dışında Bakanlık tarafından desteklenen proje
kapsamında sehven fazla ödeme yapıldığının tespiti durumunda;
a) Fazla ödenen tutar Bakanlık tarafından projenin
yürütüldüğü kuruma bildirim yapılmasını takip eden iki ay içerisinde
Bakanlığa iade,
b) Fazla ödenen tutarın yürütücü kuruma bildirilmesini
takip eden iki ay içerisinde Bakanlığa iade edilmemesi durumunda, kanuni
faizi ile genel hükümlere göre tahsil,
edilir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Raporlama, İzleme, Durdurma, İptal, Değişiklik Bildirimi
ve Sonuçlandırma
Raporlama
ve izleme
MADDE 26 – (1)
Projenin amaç ve hedeflerine uygun olarak yürütülüp yürütülmediğini
değerlendirmek üzere Bakanlık tarafından bir veya birden fazla izleyici
görevlendirilir. İzleyici, proje yürütücüsü tarafından kendisine gönderilen
gerçekleşme raporunu da dikkate alarak projeyi yerinde inceler ve izleme
raporunu hazırlayarak Ar-Ge web portalı üzerinden ve/veya ıslak imzalı olarak Bakanlığa
gönderir. Bakanlık, izleyiciyi gerekli görülen durumlarda da projeyi
izlemek üzere görevlendirebilir.
(2) Bakanlık gerek duyması halinde izleyici değişikliği
yapabilir.
(3) Bakanlık destek sürecinde ya da projenin
tamamlanmasının ardından proje faaliyetlerinin incelenmesi ve proje
sonuçlarının takip edilmesi amacıyla proje ortaklarından her türlü bilgi ve
belgeyi isteyebilir; belirleyeceği San-Tez proje yürütme grubu üyelerini,
gerektiğinde projeyi yerinde inceleme ve proje sonuçlarını takip etmekle
görevlendirebilir.
Desteğin
durdurulması ve iptali
MADDE 27 – (1)
Yapılan inceleme sonucunda öngörülen amaç ve çalışma programına uygun
biçimde yürütülmediği anlaşılan projeler Bakanlık tarafından geçici olarak
durdurulabilir.
(2) Mücbir sebeplerle veya proje ortaklarının kusur ve
ihmalinden kaynaklanmayan nedenlerden dolayı yürütülmeleri geçici olarak
olanaksız hale gelen projeler firmanın ve/veya proje yürütücüsünün
başvurusu üzerine Bakanlık tarafından geçici olarak durdurulabilir.
(3) Proje yürütücüsünün başvurusu ve/veya Bakanlık
tarafından yapılan inceleme sonucunda, durdurma gerekçelerinin ortadan
kalkması halinde Bakanlık tarafından proje yeniden başlatılır ve durdurma
süresi proje süresine ilave edilir.
(4) Durdurma sonrasında, proje yürütücüsünün başvurusu
ve/veya Bakanlık tarafından yapılan inceleme sonucu yürütülmeleri olanaksız
hale geldiği tespit edilen projeler, Bakanlık tarafından iptal edilir.
(5) Projenin durdurulması veya iptal edilmesi durumunda
karar, proje yürütücüsüne, firmaya ve kuruma bildirilir.
(6) Projenin iptal edildiği durumlarda proje kapsamında
satın alınan dayanıklı taşınırlar ve niteliğine bağlı olarak, kalan sarf
malzemesinin mülkiyetinin tasarrufu Bakanlığın yetkisindedir. Projenin
yürütüldüğü kurumun yetkilisi tarafından proje yürütücüsünden teslim
alınarak, benzer araştırmalar yapan diğer araştırmacıların hizmetine
verilebilir. Bu durumda talebin yerine getirildiği hususunda projenin
yürütüldüğü kurum tarafından Bakanlığa yazılı olarak bilgi verilir.
(7) Proje yürütücüsünün kusur ve ihmalinden kaynaklanan
nedenlerden dolayı iptal edilen projede görev alan proje yürütücüsü, iki yıl
boyunca San-Tez programı kapsamında görev alamaz.
(8) İptal edilen projelerde, kurumun kusurlu olduğunun
tespit edilmesi durumunda, proje kapsamında yapılan kurum hissesi
ödemelerine ilişkin tutarlar, kararın kuruma bildirimini izleyen 30 gün
içerisinde Bakanlık tarafından bildirilen banka hesabına iade edilir. İade
edilmediği takdirde, kanuni faizi ile genel hükümlere göre tahsil edilir.
Bakanlık, bu alacağını kuruma yapacağı diğer kurum hissesi ödemelerinden
mahsup etme yetkisine haizdir.
(9) İptal edilen projelerde proje ortağı firmanın
kusurlu olduğunun tespit edilmesi durumunda firma, 2 yıl boyunca San-Tez
programı desteklerinden yararlanamaz.
(10) Hibe şeklindeki diğer kaynaklardan desteklendiği
tespit edilen projeler, Bakanlık tarafından iptal edilir.
Değişiklik
bildirimi ve onay süreci
MADDE 28 – (1)
Program kapsamında desteklenen projeler ile ilgili kapsam, süre, bütçe ve
idari konularda gerekçeli olarak Genel Müdürlüğe sunulan değişiklik
talepleri, San-Tez programı yürütme grubu tarafından, gerek görülmesi
halinde izleyici görüşü de dikkate alınmak suretiyle değerlendirilip
onaylandıktan sonra yürürlüğe girer.
(2) Projelerde satın alınması öngörülen mal ve
hizmetlerin türünün ve niceliğinin değişmemesi kaydıyla makine donanım,
sarf malzeme ve hizmet alımı kalemleri arasında yapılacak aktarmalar ile
seyahat kaleminden diğer kalemlere yapılacak aktarmalar, proje yürütücüsü
tarafından değişikliklere ait gerekçeler belirtilmek suretiyle kuruma ve
Bakanlığa bilgi verildikten sonra gerçekleştirilir.
Proje
sonuçlandırma işlemleri
MADDE 29 – (1)
San-Tez programının uygulama usul ve esaslarına uygun olarak proje
sonuçlandırma işlemleri gerçekleştirilir.
Projenin
erken sonlandırılması
MADDE 30 – (1)
Projenin erken sonlandırılmasına yönelik bir talep olması halinde, proje
ortakları gerekçeli bir yazıyla Genel Müdürlüğe başvurur. Talebin, Genel
Müdürlük tarafından uygun görülmesi durumunda proje sonuçlandırma işlemleri
yapılır.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Sorumluluklar
MADDE 31 – (1) Bu
Yönetmelik çerçevesindeki sorumluluklar aşağıda belirtilmektedir.
a) Projenin yürütüldüğü kurum; desteklenen projelerin
bilimsel, teknik, idari, mali ve hukuki yönden bu Yönetmeliğe uygun bir
şekilde yürütülmesinden, projelerin değerlendirme ve izleme aşamalarında,
hakeme, izleyiciye, Bakanlığın görevlendirdiği personele gerekli araç ve
ortamların sağlanmasından ve gerekli bilgi akışının sağlanmasından,
sözleşme hükümlerine uymaktan,
b) Proje ortağı firma; proje kapsamında yapılacak
harcamalar için kendi yükümlüğündeki tutarları proje özel hesabına
zamanında aktarmaktan, sözleşme hükümlerine uymaktan tüzel kişilik olarak,
c) Proje yürütücüsü;
desteklenen projelerin değerlendirme ve izleme aşamalarında hakeme,
izleyiciye, Bakanlığın görevlendirdiği personele gerekli araç ve ortamların
sağlanmasından, projelerin bilimsel ve teknik olarak yürütülmesinden,
Bakanlığa gerekli bilgi akışının sağlanmasından, proje süresinin
tamamlanmasını izleyen en fazla iki ay içinde projenin bilimsel ve teknik
tüm gelişimi ile ilgili sonuçları kapsayan sonuç raporunun düzenlenmesi ve
Bakanlığa teslim edilmesinden, harcama ve giderlerin proje gereklerine
uygunluğundan proje adına,
ç) Hakem/Komisyon üyesi; proje önerisinin, yürütücü ve
firma tarafından sağlanacak sözlü, yazılı, görsel bilgileri de dikkate
alarak değerlendirilmesinden, Bakanlık tarafından istenen değerlendirme
formunun hazırlanmasından ve soruların yanıtlanmasından ve gizlilik
esaslarına riayet edilmesinden,
d) İzleyici; desteklenmesi uygun bulunan projeyi kurum
ve proje ortağı firmayı gerektiğinde yerinde ziyaret ederek ve Bakanlık
tarafından belirlenen formata uygun olarak inceleyip değerlendirilmesinden,
soruların yanıtlanmasından ve gizlilik esaslarına riayet edilmesinden,
e) Harcama yetkilisi, gerçekleştirme görevlisi ve
muhasebe yetkilisi 5018 sayılı Kanun hükümleri çerçevesinde,
sorumludur.
Gizlilik
MADDE 32 – (1) Bu
destek programına yapılan proje başvurularının değerlendirme ve izleme
süreçlerinde görev alan kişilere sunulan bilgi ve belgeler, yürütücü ve
firmaya ait ticari gizli bilgi veya hizmete özel bilgi olarak kabul edilir
ve üçüncü kişilere herhangi bir yolla aktarılmaz. Bu bilgi ve belgeler ile
değerlendirme sürecinde görev alan kişiler ile ilgili bu süreçte oluşan her
türlü bilgi ve belgeleri 9/10/2003 tarihli ve 4982
sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanununun kapsamı dışındadır.
(2) 5/12/1951 tarihli ve 5846
sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu ve diğer mevzuat hükümleri de saklı
kalmak kaydıyla, gizlilik hükümlerine aykırı davrandığı kesinleşmiş mahkeme
kararlarıyla tespit edilen kişi ve kuruluşlar Bakanlık desteklerinden
yararlanamaz ve destek kapsamına alınan projelerde hiçbir şekilde görev
alamazlar.
(3) Proje başvurularının
değerlendirme ve izleme sürecinde görevlendirilen hakem/komisyon ve
izleyicilerin bu görevlendirmeye ilişkin hazırladıkları değerlendirme
raporları, bu kişilerin mesleki ve kişisel haklarını koruma altına alma
amacı ve gerektiğinde kurum ve proje ortağı firmayı yerinde birden fazla
ziyaret etme durumları da dikkate alınarak, proje başvurusunda bulunan kurum
ve proje ortağı firmaya ve üçüncü şahıs ya da kuruluşlara iletilmez. Bu
değerlendirme raporları 4982 sayılı Kanunun kapsamı dışındadır.
(4) Proje sürecinde yer alan tüm ilgililer bu gizliliğin
ihlalinden sorumludur. Proje ile ilgili gizli bir bilginin açıklanması
halinde bu açıklamayı yapan hakkında, 5846 sayılı Kanun çerçevesinde
gereken işlemler başlatılır.
Fikri ve
sınaî mülkiyet hakları
MADDE 33 – (1)
Bakanlık tarafından desteklenen projelerin gerçekleştirilmesi sırasında
ortaya çıkan her türlü fikri ve sınaî mülkiyet haklarının paylaşımı, proje
sözleşmesinin eki olmak üzere, proje ortakları arasında yapılacak bir
anlaşma ile belirlenir.
(2) Proje yürütücüleri, Bakanlık desteğini belirtmek
şartıyla, yurt içinde veya yurt dışında araştırma ile ilgili makale
yayımlayabilir ve tebliğ sunabilir. Yayımlanmak üzere kabul edilen
makalelerin bir örneğinin Genel Müdürlüğe gönderilmesi zorunludur. Gizlilik
gerektiren hallerde, koşullara uyulması yayın yapanların sorumluluğundadır.
Mücbir ve
haklı sebepler
MADDE
34 – (1)
Mücbir sebep olarak kabul edilebilecek haller; olağanüstü doğa olayları,
deprem, yangın, su baskını benzeri doğal afetler, kanuni grev, lokavt,
genel salgın hastalık, ambargo ve yabancı ülkelerin kısıtlamaları, terör
eylemleri, sabotaj, savaş (ilan edilmiş olsun ya da olmasın) ve abluka
olması, kısmi veya genel seferberlik ilanı ve benzeri hallerdir.
(2) Birinci fıkrada belirtilen hallerin mücbir sebep
olarak kabul edilebilmesi için mücbir sebebin yetkili/ilgili merciler
tarafından belgelendirilmiş olması zorunludur.
(3) Bakanlık ile proje ortaklarının birbirlerine hitaben
basılı veya elektronik ortamda gönderdikleri ve belirli bir süre içinde
cevaplanması talep edilen evrakın alıcıya ulaşmaması veya geç ulaşması
halleri ile Bakanlığın elektronik hizmetinde oluşan aksamalar,
gerekçelendirme dikkate alınarak, yerine getirilemeyen taahhüdün haklı bir
nedeni sayılabilir. Bu durumda haklı sebebin kabul edilebilmesi için bahse
konu gerekçenin belgelendirilmesi gerekir.
(4) Bakanlık tarafından verilmesi öngörülen destek
miktarı Genel Müdürlüğe tahsis edilen bütçe ve nakit imkânları dahilinde geçerli olup, bunlarda meydana gelebilecek
değişiklikler yerine getirilemeyen taahhüdün haklı bir nedeni sayılabilir.
Kamu
kaynaklı diğer destekler
MADDE 35 – (1) Hibe
şeklindeki diğer kaynaklardan yararlanan projeler San-Tez programı
kapsamında desteklenmez.
(2) Kredi şeklinde geri ödemeli olarak alınan destekler
ile 28/2/2008 tarihli ve 5746 sayılı Araştırma ve
Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesine İlişkin Kanun ile 13/6/2006
tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununda yer alan “Ar-Ge indirimi” tanımı altında Ar-Ge
faaliyetinde bulunan kuruluşlara sağlanan destekler bu madde kapsamında
değerlendirilmez.
San-Tez
proje değerlendirme komisyon üyeleri, hakemler ve proje izleyicilerine
yapılacak ödemeler
MADDE 36 – (1)
San-Tez proje değerlendirme komisyonunda görev alan öğretim üyeleri ile
hakem ve izleyici olarak görevlendirilen öğretim elemanlarına 2547 sayılı
Yükseköğretim Kanununun 38 inci maddesi çerçevesinde ödeme yapılır.
(2) Katılan üyelerin harcırahları 10/2/1954
tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu hükümlerine göre ödenir.
Proje
kapsamında görev alanlara yapılabilecek ödemeler
MADDE 37 – (1)
Desteklenen projelerde;
a) Proje süresiyle sınırlı olmak kaydıyla proje
kapsamında görev yapan öğretim elemanlarına, 635 sayılı Bilim, Sanayi ve
Teknoloji Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin 8 inci maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen esaslar
çerçevesinde belirlenecek tutarı geçmemek üzere,
b) Memur ve diğer kamu görevlisi olmamak kaydıyla yüksek
lisans veya doktora öğrencileri ile projede görev yapan diğer proje
personeline,
proje
sözleşmesinde belirlenen tutarlar üzerinden aylık ödeme yapılabilir.
Proje
kapsamında yapılacak yurt içi ve yurt dışı seyahat harcamaları
MADDE 38 – (1) Proje
bütçesinde belirlenen tutarları aşmayacak şekilde proje sözleşmesi
çerçevesinde gerçekleştirilecek yurt içi ve yurt dışı seyahatlere ilişkin
harcırahlar, 6245 sayılı Harcırah Kanunu hükümlerine göre ödenir.
Program
adının kullanımı
MADDE 39 – (1)
San-Tez, resmi yazışmalarda, program kapsamında yapılan sözleşmelerde ve
bunların eklerinde, yazılı, görsel ve benzeri ortamlarda programa ilişkin
olarak hazırlanan her türlü içerik dâhilinde kullanılabilir.
Uygulama
usul ve esasları
MADDE 40 – (1) Bu
Yönetmeliğin uygulanmasına yönelik kurallar ve desteğin mekanizmalarının
oluşturulması ve işleyişine ilişkin usul ve esaslar Bakanlık tarafından
belirlenir.
Proje özel
hesabında kalan bakiye
MADDE 41 – (1) Proje
özel hesabında kalan bakiye, Bakanlık ve proje ortak/ortaklarının yapmış
oldukları katkı oranında banka hesaplarına iade edilir.
Denetim
MADDE 42 – (1) Bu
Yönetmelik kapsamında yapılacak harcamalar 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi
ve Kontrol Kanunu kapsamında denetlenir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 43 – (1) 5/7/2007 tarihli ve 26573 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Sanayi Tezleri Projelerinin
Desteklenmesine İlişkin Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik kapsamında desteklenen projeler
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Yürürlükten kaldırılan Yönetmelik uyarınca
desteklenmesine karar verilen projeler de, yeni Yönetmelik hükümleri
çerçevesinde desteklenmeye devam edilir.
Yetki
MADDE 44 – (1) Bakanlık
ülke için önem arz eden teknolojik ve/veya stratejik alanlar belirleyebilir
ve bu alanlarda proje çağrısına çıkmaya yetkilidir.
(2) Bakanlık, belirlenen alanlardaki projelerin
desteklenmesine öncelik verebilir.
Yürürlük
MADDE 45 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 46 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı yürütür.
|