Sermaye Piyasasý Kurulundan:
TEMÝNATLI MENKUL
KIYMETLER TEBLÝÐÝ
(III-59.1)
BÝRÝNCÝ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanýmlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliðin amacý ve kapsamý, teminatlý menkul kýymetlerin nitelikleri ve ihracý ile teminat
sorumlusuna, teminat varlýklar ve teminat uyumuna iliþkin usul ve esaslarýn düzenlenmesidir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Teblið, 6/12/2012 tarihli ve 6362 sayýlý Sermaye Piyasasý Kanununun 59, 60
ve 130 uncu maddelerine dayanýlarak düzenlenmiþtir.
Tanýmlar ve kýsaltmalar
MADDE 3 – (1) Bu Tebliðde geçen;
a) Banka: 19/10/2005 tarihli ve 5411 sayýlý Bankacýlýk Kanununun 3 üncü maddesinde tanýmlanan bankalarý,
b) BDDK: Bankacýlýk Düzenleme ve Denetleme Kurumunu,
c) Borsa: 6362
sayýlý Sermaye Piyasasý Kanununun 3 üncü maddesinde tanýmlanan borsayý,
ç) Derecelendirme kuruluþu: Türkiye’de kurulan ve
Kurulun sermaye piyasasýnda derecelendirme faaliyeti ve derecelendirme
kuruluþlarýna iliþkin düzenlemeleri çerçevesinde derecelendirme faaliyetinde bulunmak üzere Kurulca yetkilendirilen derecelendirme kuruluþlarý ile Türkiye’de derecelendirme faaliyetlerinde bulunmasý Kurulca kabul edilen uluslararasý derecelendirme
kuruluþlarýný,
d) Finansal
kiralama þirketleri, faktoring þirketleri ve finansman þirketleri: 21/11/2012 tarihli ve 6361 sayýlý Finansal Kiralama, Faktoring
ve Finansman Þirketleri Kanunu ile düzenlenen finansal kiralama þirketleri, faktoring þirketleri ve
finansman þirketlerini,
e) GYO:
Gayrimenkul yatýrým ortaklýðýný,
f) Hazine Müsteþarlýðý: Türkiye Cumhuriyeti Baþbakanlýk Hazine Müsteþarlýðýný,
g) Hizmet saðlayýcý: Ýhraççýnýn teminat varlýklarýn teminat uyum ilkelerine uygun olarak idaresine iliþkin görevlerini devrettiði bankayý veya ipotek finansmaný kuruluþunu,
ð) Ýhraççý: Bu Teblið kapsamýnda VTMK veya ÝTMK ihraç eden kuruluþlarý,
h) Ýkame Varlýk: Nakit, TCMB tarafýndan ihraç edilen likidite senetleri, devlet iç ve dýþ borçlanma senetleri, Hazine Müsteþarlýðýnca kurulan varlýk kiralama þirketleri tarafýndan ihraç edilen kira
sertifikalarý, 28/3/2002 tarihli ve
4749 sayýlý Kamu Finansmaný ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkýnda Kanun çerçevesinde Hazine kefaletiyle ihraç edilen menkul kýymetler, Ekonomik Ýþbirliði ve Kalkýnma Teþkilatýna üye ülkelerin merkezi yönetimleri ile
merkez bankalarýnca ya da bunlarýn kefaletiyle ihraç edilen menkul kýymetler ile Kurulca uygun görülen ve kamuya ilan edilen diðer varlýklarý,
ý) Ýpotek finansmaný kuruluþu, ÝFK: 6362 sayýlý Kanunun 60 ýncý maddesinde tanýmlanan anonim
ortaklýðý,
i) ÝTMK: Ýpotek teminatlý menkul kýymeti,
j) Kamuyu Aydýnlatma Platformu, KAP: Mevzuat uyarýnca kamuya açýklanmasý gerekli olan bilgilerin elektronik imzalý olarak iletildiði ve kamuya duyurulduðu elektronik
sistemi,
k) Kanun: 6/12/2012 tarihli ve 6362 sayýlý Sermaye Piyasasý Kanununu,
l) Konut
finansmaný kuruluþlarý, KFK: Konut finansmaný kapsamýnda doðrudan tüketiciye kredi
kullandýran ya da finansal kiralama yapan bankalar ile BDDK
tarafýndan konut finansmaný faaliyetinde
bulunmasý uygun görülen finansal kiralama ve finansman þirketlerini,
m) Kurul:
Sermaye Piyasasý Kurulunu,
n) MKK: Merkezi
Kayýt Kuruluþu Anonim Þirketini,
o) Nakit yöneticisi: Teminat varlýklara iliþkin nakdin yönetilmesi hizmetini veren banka veya ÝFK’yý,
ö) Takasbank: Ýstanbul Takas ve Saklama Bankasý Anonim Þirketini,
p) TCMB: Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasý Anonim Þirketini,
r) Teminat
defteri: Teminat varlýklarýn, ihraççýnýn diðer malvarlýðýndan ayrýþtýrýlmasý amacýyla yazýlý veya elektronik olarak takip edildiði kayýt sistemini,
s) Teminat
sorumlusu: Teminat defteri ve teminat varlýklarýn bu Teblið ile belirtilen esaslar çerçevesinde kontrolünden sorumlu olan
sermaye piyasasýnda bilgi sistemleri baðýmsýz denetim faaliyetinde bulunmakla yetkili baðýmsýz denetim kuruluþunu,
þ) Teminat varlýklar: Bu Tebliðin 9 uncu maddesinde belirtilen TMK ihracýna karþýlýk gösterilen varlýklarý,
t) Teminatlý menkul kýymet, TMK: ÝTMK ve VTMK’yý,
u) Ticari
krediler: Bankalarýn ve finansman þirketlerinin mal
ve hizmet üretimi, deniz, hava ve kara taþýtlarý dahil ticari amaçlý taþýnýr mal ve taþýnmaz finansmaný ile iþletme sermayesinin finansmaný amacýyla kullandýrdýklarý krediler ile tüzel kiþilere kullandýrdýklarý kredileri,
ü) TOKÝ: T.C. Baþbakanlýk Toplu Konut Ýdaresi Baþkanlýðýný,
v) Toplam yükümlülükler: Teminatlý menkul kýymetler ve varsa teminat defterine kaydedilen türev araçlardan kaynaklanan yükümlülükler toplamýný,
y) TTK: 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayýlý Türk Ticaret Kanununu,
z) Tüketici kredileri: 7/11/2013 tarihli ve 6502
sayýlý Tüketicinin Korunmasý Hakkýnda Kanunda düzenlenen tüketici kredilerini,
aa) Türev araç: Bu Tebliðin 11 inci
maddesinde teminat defterine kaydedilebileceði belirtilen swap, forward, future ve opsiyon sözleþmelerini,
bb) VTMK: Varlýk teminatlý menkul kýymeti,
ifade eder.
ÝKÝNCÝ BÖLÜM
Teminatlý Menkul Kýymetler ve Ýhracýna Ýliþkin Esaslar
Teminatlý menkul kýymetler
MADDE 4 – (1) TMK, ihraççýnýn genel yükümlülüðü niteliðinde olan ve
teminat varlýklar karþýlýk gösterilerek ihraç edilen borçlanma aracý niteliðinde bir sermaye
piyasasý aracýdýr.
(2) Bu Teblið hükümlerine göre ihraç edilmeyen sermaye piyasasý araçlarý için “teminatlý menkul kýymet”, “ipotek teminatlý menkul kýymet”, “varlýk teminatlý menkul kýymet”, “TMK”, “ÝTMK”, “VTMK” veya eþdeðer ifadeler kullanýlamaz.
Teminatlý menkul kýymetlerin ihracý ve ihraç limiti
MADDE 5 – (1) TMK; halka arz edilerek, nitelikli yatýrýmcýlara satýlmak suretiyle
veya birim nominal deðeri asgari 100.000 TL olmak kaydýyla tahsisli
olarak ihraç edilebilir.
(2) VTMK;
bankalar, ÝFK’lar, finansal kiralama þirketleri, faktoring þirketleri, finansman þirketleri, GYO’lar, kendi kanunlarýnca menkul kýymet ihraç etmeye yetkili
kamu kurum ve kuruluþlarý ile nitelikleri Kurulca belirlenecek diðer kuruluþlarca ihraç edilebilir. ÝTMK ise yalnýzca KFK ile ÝFK tarafýndan ihraç edilebilir.
(3) Halka arz
edilecek TMK’nýn borsada iþlem görmesi ve Kurula yapýlacak onay baþvurusunun yaný sýra bu amaçla borsaya baþvurulmasý zorunludur.
(4) Kurul ihraççýdan;
a) Toplam yükümlülüklerin yurt içinde yerleþik bir banka veya üçüncü bir tüzel kiþi tarafýndan garanti edilmesini veya 3/6/2007
tarihli ve 5684 sayýlý Sigortacýlýk Kanununda tanýmlanan sigorta þirketleri tarafýndan sigorta teminatý altýna alýnmasýný,
b) Teminat varlýklarýn idaresinin bir hizmet saðlayýcýya devredilmesini,
c) Teminat varlýklarýn bir banka veya ÝFK nezdinde
muhafaza edilmesini,
ç) Satýþýn yalnýzca nitelikli yatýrýmcýlara yönelik olarak yapýlmasýný,
talep edebilir.
(5) Teminat
varlýklar, izahnamede veya
ihraç belgesinde belirtilen esaslar dahilinde,
satýþ süresi içinde satýlamayan veya satýþ sonrasýnda itfa veya
erken itfa edilen TMK oranýnda azaltýlabilir.
(6) Kanunun 31
inci maddesine göre TMK ihraç yetkisi tüm ihraççýlar bakýmýndan esas sözleþme ile yönetim kuruluna
devredilebilir. Esas sözleþmesinde borçlanma aracý ihraç yetkisi yönetim kuruluna devredilmiþ ihraççýlarýn yönetim kurullarýnýn TMK ihraç yetkisine sahip olduklarý kabul edilir. Ancak yetkili organ kararýnda VTMK veya ÝTMK ihraç edileceðinin açýkça belirtilmiþ olmasý gereklidir.
(7) ÝFK dýþýndaki bir ihraççý tarafýndan ihraç edilmiþ TMK’larýn
herhangi bir anda tedavülde bulunan kýsmýnýn nominal deðeri, ihraççýnýn, Kurulun sermaye piyasasý araçlarý bir borsada iþlem gören ortaklýklar için belirlediði finansal tablo ve raporlamaya iliþkin düzenlemelerine göre hazýrlanmýþ ve baðýmsýz denetime tabi tutulmuþ baþvurudan önceki son hesap dönemine iliþkin yýllýk finansal tablolarda yer alan aktif toplamýnýn %10’unu aþamaz.
(8) ÝFK tarafýndan ihraç edilmiþ TMK’larýn herhangi bir anda
tedavülde bulunan kýsmýnýn nominal deðeri, ÝFK’nýn,
Kurulun sermaye piyasasý araçlarý bir borsada iþlem gören ortaklýklar için belirlediði finansal tablo ve raporlamaya iliþkin düzenlemelerine göre hazýrlanmýþ ve baðýmsýz denetime tabi tutulmuþ baþvurudan önceki son hesap dönemine iliþkin yýllýk finansal tablolarýnda yer alan özkaynak tutarýnýn beþ katýný aþamaz.
(9) Derecelendirme kuruluþlarýndan talebe baðlý olarak, notlandýrma ölçeðine göre yatýrým yapýlabilir seviyenin
en yüksek ilk üç kademesine denk
gelen uzun vadeli derecelendirme notu alan bankalar ve 5411 sayýlý Bankacýlýk Kanununda tanýmlanmýþ olan finansal
kuruluþlar ile finansal kiralama, faktoring
ve finansman þirketlerinin, yedinci ve sekizinci fýkralar çerçevesinde hesaplanacak ihraç limitleri yüzde yüz oranýnda artýrýlýr.
(10) Teminat
uyum ilkelerinin ihlal edilmesi durumunda, söz konusu ilkelere
yeniden uyum saðlanana kadar ihraççý tarafýndan yeni tertip TMK ihraç edilemez.
(11) TMK ihraçlarýna iliþkin olarak bu
Tebliðde düzenlenmeyen hususlarda, mahiyetine uygun düþtüðü ölçüde Kurulun borçlanma araçlarýna iliþkin düzenlemelerinde yer alan esaslar uygulanýr.
Ýhraç baþvurusu
MADDE 6 – (1) Ýhraççýlar, izahnamenin onaylanmasý talebi ile bu Tebliðin 1 numaralý ekinde, ihraç belgesinin onaylanmasý talebi ile ise bu
Tebliðin 2 numaralý ekinde yer alan
belgeler ile Kurula baþvurur.
(2) Ýhraç edilecek TMK Kurulca uygun görülecek ihraç tavaný içinde tertipler halinde satýlabilir. Ýzahnamenin geçerlilik süresi boyunca yapýlacak halka arzlarda, her bir tertibin satýþý için bu Tebliðin 3 numaralý ekinde yer alan belgelerle birlikte onay almak amacýyla Kurula baþvurulur.
(3) Halka arz
edilmeksizin yurt içinde yapýlacak ihraçlarda, Kurulca onaylanmýþ ihraç belgesinin ihraççýya verilmesini takiben ihraççýlar Kurul nezdinde herhangi bir iþlem yapýlmasýna gerek kalmaksýzýn Kurulca verilen ihraç tavaný dahilinde her tertibin satýþýndan önce MKK’ya
baþvurarak satýþ iþlemini gerçekleþtirir. Yurt dýþýnda yapýlacak ihraçlarda ise Kurulca onaylanmýþ ihraç belgesinin ihraççýya verilmesini
takiben ihraççýlar, her bir ihraç öncesinde tertip ihraç belgesinin onaylanmasý amacýyla Kurula baþvurur.
(4) Halka arz
edilecek TMK’ya
karþýlýk gösterilen varlýklarýn izahname onayý için Kurula yapýlan baþvuru öncesinde; halka arz edilmeksizin veya yurtdýþýnda ihraç edilecek TMK’ya karþýlýk gösterilen varlýklarýn ise ihraç belgesi alýnmadan önce oluþturulmasý ve teminat
defterine kaydedilmiþ olmasý zorunludur. Türev araçlara iliþkin hak ve yükümlülüklerin, ihraca iliþkin tutar, vade ve
benzeri koþullarýn kesinleþmesini müteakip teminat varlýklar arasýna dahil edilmesi mümkündür. Ancak baþvuru aþamasýnda, yapýlmasý planlanan türev araç sözleþmelerine ve riskten korunmasý planlanan pozisyonlara iliþkin Kurula bilgi
verilir.
(5) Ýzahnamenin ve ihraç belgesinin içeriðine, hazýrlanmasýna, onaylanmasýna, yayýmlanmasýna, tescil ve ilanýna, izahnamede yer alacak
finansal tablolara, izahnamedeki deðiþikliklere ve ihraççýlar tarafýndan yapýlacak ilan ve reklamlara iliþkin hususlarda, TMK’nýn ihraç ve satýþ esaslarý ile ihraççýlarýn finansal raporlama, baðýmsýz denetim ve kamuyu aydýnlatma yükümlülüklerinin belirlenmesinde ve bu Tebliðde yer almayan diðer konularda Kurulun ilgili düzenlemelerine uyulur.
TMK’nýn kayden
ihracý
MADDE 7 – (1) TMK’nýn kayden ihracý ve bunlara iliþkin haklarýn izlenmesi hususunda 7/6/2013
tarihli ve 28670 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan II-31.1 sayýlý Borçlanma Araçlarý Tebliðinde belirlenen esaslar kýyasen uygulanýr.
ÝFK’ya iliþkin özel hüküm
MADDE 8 – (1) ÝFK’lar
tarafýndan yapýlan TMK ihraçlarýnda, Kurulun ÝFK’lara
iliþkin diðer düzenlemeleri saklýdýr.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Teminat Varlýklar, Teminat
Defteri, Hizmet Saðlayýcý ve
Nakit Yöneticisine Ýliþkin Esaslar
Teminat varlýklar
MADDE 9 – (1) Aþaðýda belirtilen varlýklar, teminat defterine kaydedilmek suretiyle VTMK
ihracýna karþýlýk gösterilebilir:
a) Bankalarýn ve finansman þirketlerinin tüketici kredileri
ile ticari kredilerinden kaynaklanan alacaklarý,
b) 6361 sayýlý Kanun çerçevesinde yapýlan finansal kiralama sözleþmelerinden doðan alacaklar ile
sigortalanmýþ faktoring sözleþmelerinden doðan alacaklar,
c) TOKÝ’nin taþýnmaz satýþýndan kaynaklanan taksitli ve sözleþmeye baðlanmýþ alacaklarý,
ç) GYO’larýn portföylerindeki
gayrimenkullerin satýþýndan veya bu gayrimenkullere iliþkin satýþ vaadi sözleþmelerinden kaynaklanan teminatlý alacaklarý ile GYO’larýn kira sözleþmelerinden kaynaklanan alacaklarý,
d) Hazine Müsteþarlýðýnýn borçlusu olduðu ticari bankalar tarafýndan proje bazlý finansman ihtiyacý kapsamýnda tahsis edilen uzun vadeli yabancý para cinsinden krediler,
e) Ýkame varlýklar,
f) Nitelikleri
Kurulca belirlenecek diðer varlýklar.
(2) ÝTMK ihracýna, teminat defterine kaydedilmek suretiyle;
a) Bankalarýn ve finansman þirketlerinin, ilgili sicilde ipotek tesis edilmek
suretiyle teminat altýna alýnmýþ, Kanunun 57 nci maddesinde tanýmlanan konut finansmanýndan kaynaklanan
alacaklarý,
b) Kanunun 57 nci maddesinde tanýmlanan konut
finansmanýndan kaynaklanmak kaydýyla, 6361 sayýlý Kanun çerçevesinde yapýlan finansal kiralama sözleþmelerinden doðan alacaklar,
c) Bankalarýn, finansal kiralama þirketleri ve finansman þirketlerinin ilgili sicilde ipotek tesis edilmek suretiyle teminat
altýna alýnmýþ ticari kredi ve alacaklarý,
ç) ÝFK tarafýndan yapýlacak ihraçlarla sýnýrlý olmak üzere TOKÝ’nin konut satýþýndan kaynaklanan taksitli ve sözleþmeye baðlanmýþ alacaklarý,
d) Birinci fýkranýn (e) ve (f) bendi kapsamýndaki varlýklar,
karþýlýk gösterilebilir. Bu fýkranýn (a) bendinde belirtilen alacaklardan, Kanunun 57 nci maddesinde tanýmlanan konut
finansmanýndan kaynaklanmakla birlikte ipotek tesis edilmek
suretiyle teminat altýna alýnmamýþ olan kredilerden kaynaklananlar, Kurulca uygun görülen nitelikte baþka bir teminata baðlanmýþ olmasý þartýyla ÝTMK ihracýna karþýlýk gösterilebilir.
Teminat varlýklarýn nitelikleri
MADDE 10 – (1) Teminat varlýklarýn aþaðýdaki þartlarý saðlamasý zorunludur:
a) Banka
kredilerinin, teminat defterine kaydedildikleri tarih itibarýyla 1/11/2006 tarihli ve 26333 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Bankalarca Kredilerin ve Diðer Alacaklarýn Niteliklerinin Belirlenmesi ve Bunlar Ýçin Ayrýlacak Karþýlýklara Ýliþkin Usul ve Esaslar Hakkýnda Yönetmeliðin dördüncü maddesinin birinci fýkrasýnýn (a) bendi kapsamýnda olmasý.
b) Finansman þirketlerince verilen krediler ve finansal kiralama alacaklarý için, teminat defterine kaydedildikleri tarih itibarýyla, 24/12/2013 tarihli ve 28861 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan “Finansal Kiralama,
Faktoring ve Finansman Þirketlerinin Muhasebe Uygulamalarý ile Finansal
Tablolarý Hakkýnda Yönetmelik” hükümleri uyarýnca özel karþýlýk ayrýlmamýþ olmasý.
c) Taþýnmaz ipotekli kredi ve alacaklarýn teminatý olan taþýnmazlarla ilgili olarak:
1) Taþýnmazýn Türkiye Cumhuriyeti sýnýrlarý içinde olmasý,
2) Kredinin
kullandýrýlmasý veya alacaðýn oluþumu aþamasýnda taþýnmazýn piyasa deðerinin BDDK veya Kurulca listeye alýnmýþ deðerleme kuruluþlarýnca tespit edilmiþ olmasý,
ç) Deniz, hava ve kara taþýtlarýna iliþkin ticari
kredilerde; deniz taþýtlarý için tekne ve makine sigortasý, hava taþýtlarý için hava taþýtlarý tekne (gövde) sigortasý, kara taþýtlarý için ise kara taþýtlarý kasko sigortasý yapýlmasý.
Türev araçlara iliþkin
esaslar
MADDE 11 – (1) Aþaðýda sayýlan þartlarý taþýmak kaydýyla, toplam yükümlülüklerin karþýlanabilmesi veya
teminat varlýklar ile TMK arasýndaki durasyon açýðýnýn giderilmesi amacýyla faiz veya kur riskine karþý koruma saðlayacak forward, future, opsiyon ve swap sözleþmelerinden kaynaklanan hak ve yükümlülükler teminat defterine kaydedilebilir:
a) Türev aracýn borsalarda alým satýma konu olmasý veya karþý tarafýnýn kurulduðu ülke yetkili otoritesi tarafýndan
yetkilendirilmiþ bir banka, kredi kuruluþu, sigorta þirketi veya merkezi takas kuruluþu olmasý ve kredi derecelendirme kuruluþlarýnca belirlenen yatýrým yapýlabilir seviyenin en yüksek ilk üç kademesine denk gelen yabancý para cinsinden uzun vadeli derecelendirme notuna sahip olmasý,
b) Türev araçlara iliþkin sözleþmelerde, TMK itfa edilinceye kadar ihraççýnýn iflasý durumunda dahi
karþý tarafýn sözleþmeyi tek taraflý feshedemeyeceðine iliþkin hüküm bulunmasý,
c) Karþý tarafýn, türev aracýn teminat
defterine kaydedilmesine onay vermesi,
ç) Ýhraççý ile karþý taraf arasýnda yapýlan netleþtirmelerin,
teminat defterine kayýtlý olan türev araçlar ve karþý taraf ile gerçekleþtirilen diðer tüm iþlemler bakýmýndan ayrý ayrý
yapýlmasý.
(2) Türev araçlara iliþkin derecelendirme
notuna sahip olma koþulunun deðerlendirilmesinde:
a) Türkiye'de yerleþik kuruluþlarýn karþý taraf olabilmeleri için uzun vadeli
ulusal notlarýnýn asgari olarak yatýrým yapýlabilir seviyenin en yüksek ilk üç kademesine denk gelmesi,
b)
Derecelendirme notu birinci fýkranýn (a) bendi ile bu fýkranýn (a) bendinde belirtilen seviyenin en alt kademesinde
olan kuruluþlar için notun görünümünün negatif olmamasý,
c) Ýlgili kuruluþun aldýðý birden fazla
derecelendirme notu bulunmasý halinde en yüksek ikinci
derecelendirme notunun esas alýnmasý,
gerekmektedir.
(3) Türev araçlara iliþkin sözleþmelerin herhangi bir iliþkiden etkilenmeyecek þekilde objektif koþullarda yapýlmasý, adil bir fiyat içermesi ve türev araçlarýn aþaðýda belirtilen hususlar dikkate alýnarak güvenilir ve doðrulanabilir yöntemlerle deðerlenmesi zorunludur:
a) Deðerlemenin yalnýzca karþý taraftan alýnan fiyat kotasyonlarýna dayandýrýlmamasý,
b) Türev aracýn güvenilir ve güncel piyasa fiyatýnýn ya da böyle bir fiyatýn bulunmamasý durumunda, yeterli ve genel kabul görmüþ bir metodolojiye dayanan
bir fiyatlama modelinin deðerlemeye esas teþkil etmesi,
c) Deðerlemenin doðrulanmasýnýn, gerekli sýklýkta ve ihraççýnýn veya teminat sorumlusunun kontrol edebileceði þekilde yapýlmasý kaydýyla, türev araç sözleþmesinin karþý tarafýndan baðýmsýz bir üçüncü kiþi tarafýndan ya da teminat
varlýklarýnýn yönetiminden sorumlu birimden baðýmsýz olan ve bu fonksiyonu yerine getirebilmek için yeterli bilgi ve donanýma sahip olmasý kaydýyla ihraççý bünyesinde bir birim tarafýndan yapýlmasý.
Teminat defteri
MADDE 12 – (1) Ýhraççýlar, teminat varlýklarý kendi malvarlýklarýndan ayrý ve özel hesaplarda güvenli bir þekilde izlemek, yapýlan her türlü kaydýn günlük takibini saðlayacak þekilde ayrý muhasebe hesaplarý açmak veya teminat varlýklarý ayýrt edici bir altyapý oluþturmak suretiyle teminat defteri tutmakla yükümlüdürler.
(2) Teminat
defterinin tutulmasýna iliþkin iþ akýþlarý ihraççýnýn yönetim kurulu tarafýndan onaylanýr.
(3) Kurul,
teminat varlýklara iliþkin kayýtlarýn ihraççýnýn yaný sýra ayrý bir kuruluþ nezdinde de tutulmasýný zorunlu tutabilir.
(4) Teminat
varlýklar ile ilgili tüm iþlem ve ihtilaflarda, teminat defterine yapýlmýþ olan kayýtlar esas alýnýr.
(5) Teminat
varlýklarýn elektronik ortamda tutulduðu ihraçlarda teminat defteri güncellendiði sýklýkta MKK’ya
elektronik ortamda iletilir.
Teminat varlýklarýn korunmasý
MADDE 13 – (1) Ýhraççý, teminat varlýklarýn teminat uyum ilkelerine, izahname,
ihraç belgesi veya varsa özel sözleþmelerde belirtilen esaslara uygun olarak yönetilmesinden sorumludur.
(2) TMK itfa
edilinceye kadar teminat varlýklar, ihraççýnýn yönetiminin veya denetiminin kamu kurumlarýna devredilmesi halinde dahi teminat amacý dýþýnda tasarruf edilemez, rehnedilemez,
teminat gösterilemez, kamu alacaklarýnýn tahsili amacý da dâhil olmak üzere haczedilemez, iflas masasýna dâhil edilemez, ayrýca bunlar hakkýnda ihtiyati tedbir kararý verilemez.
(3) Teminat
varlýklarla ilgili her türlü nakit akýþý için bir banka nezdinde, ihraççýnýn diðer hesaplarýndan ayrý olarak bir hesap açýlýr. Bu Tebliðin 25 ve 26 ncý maddeleri çerçevesinde alýnacak tedbirler
saklý olmak kaydýyla, ihraççýnýn bir banka olmasý halinde bu hesap
ihraççý nezdinde açýlabilir.
(4) Teminat
varlýklardan tahsilat yapýlmasý durumunda elde edilen nakit, bu Tebliðde belirtilen teminat uyum ilkeleri saðlanmak koþuluyla;
a) Teminat
defteri içinde ikame varlýk olarak sýnýflandýrýlabilir,
b) TMK geri ödemelerinde kullanýlmak suretiyle teminat defterinden çýkarýlabilir,
c) Yeni teminat
varlýklarla deðiþtirilmek suretiyle ihraççý tarafýndan serbestçe tasarruf edilebilir.
(5) Teminat
varlýklarýn 10 ve 11 inci maddelerde belirtilen nitelikleri
teminat defterine kayýt tarihinden sonra kaybettiðinin anlaþýlmasý veya bu nitelikleri haiz olmayan varlýklarýn teminat defterine kaydedildiðinin anlaþýlmasý halinde söz konusu varlýklar nitelikleri saðlayan varlýklar ile deðiþtirilir.
(6) Teminat
varlýklarýn kredi kalitesinin korunmasý veya artýrýlmasý için teminat defterine yeni teminat varlýklar eklenebileceði gibi, mevcut varlýklar deðiþtirilebilir.
(7) Ýhraççý satýþ öncesinde bu Teblið hükümlerinin uygulanmasýna yönelik olarak, teminat sorumlusu ve varsa garanti veren kurum, nakit
yöneticisi, hizmet saðlayýcý ve benzeri üçüncü kiþilerle TMK sahiplerinin korunmasýný teminen gerekli sözleþmeleri yapmakla yükümlüdür.
(8) Ýhraççýnýn satýþ öncesinde teminat sorumlusu veya üçüncü bir taraf ile yapacaðý sözleþmeler aracýlýðý ile 25 ve 26 ncý
maddelerde belirtilen durumlarýn gerçekleþmesi halinde teminat varlýklardan yapýlan tahsilatlarýn TMK sahipleri adýna ayrý bir hesaba aktarýmýný saðlayacak tedbirleri almasý zorunludur. Bu tedbirlere izahnamede veya
ihraç belgesinde yer verilir.
(9) Ýhraççý, taþýnmaz ipotekli kredi ve alacaklarýn teminatý olan taþýnmazlara iliþkin kanuni zorunluluklardan kaynaklanan sigorta yükümlülükleri ile deniz, hava ve kara taþýtlarýna iliþkin ticari
kredilerin teminatý olan varlýklara iliþkin sigorta yükümlülüklerinin, söz konusu kredi ve
alacaklarýn teminat varlýklar arasýnda yer aldýðý süre boyunca düzenli olarak
yerine getirildiðini takip etmekle yükümlüdür.
Hizmet saðlayýcý, nakit yöneticisi ve yedek hizmet saðlayýcý
MADDE 14 – (1) Ýhraççýnýn bu Teblið kapsamýndaki sorumluluklarý devam etmek koþuluyla, teminat
varlýklarýn idaresine iliþkin görevler bir hizmet saðlayýcýya, teminat varlýklara iliþkin nakdîn yönetilmesi hizmeti ise bir nakit yöneticisine devredilebilir.
(2) Aþaðýdaki hallerde, toplam yükümlülükleri üstlenmeksizin,
teminat varlýklarý yönetmek ve teminat varlýklardan elde edilen gelir yeterli olduðu ölçüde toplam yükümlülüklerden kaynaklanan ödemeleri yapmak üzere görevlendirilecek yedek hizmet saðlayýcýnýn, TMK’nýn satýþý öncesinde ihraççý tarafýndan Kurula bildirilmesi ve izahname veya
ihraç belgesinde açýklanmasý zorunludur:
a) Ýhraççýnýn toplam yükümlülüklerini vadesinde yerine getirememesi,
b) Toplam yükümlülüklerin, varlýklarýn toplam deðerini aþmasý,
c) Ýhraççýnýn yönetiminin veya denetiminin kamu kurumlarýna devredilmesi,
ç) Ýhraççýnýn faaliyet izninin kaldýrýlmasý,
d) Ýhraççýnýn iflâsý.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Teminat Uyum Ýlkeleri
Nominal deðer uyumu
MADDE 15 – (1) Teminat varlýklarýn nominal deðeri, TMK’nýn
nominal deðerinden az olamaz.
(2) Nominal deðer hesaplanýrken kredilerin bakiye anapara tutarlarý, iskontolu borçlanma araçlarýnýn ihraç fiyatý, primli borçlanma araçlarýnýn ise nominal deðeri dikkate alýnýr.
(3) Nominal deðer uyumu hesaplamalarýnda türev araçlar dikkate alýnmaz.
Nakit akýmý uyumu
MADDE 16 – (1) Hesaplama tarihini takip eden 1 yýl içerisinde teminat varlýklardan elde
edilmesi beklenen toplam faiz, getiri ve benzeri gelirler toplamý, ayný dönemde toplam yükümlülüklerden kaynaklanmasý beklenen ödemelerden az olamaz.
Net bugünkü deðer uyumu
MADDE 17 – (1) VTMK ihraçlarýnda, teminat varlýklarýn net bugünkü deðeri, toplam yükümlülüklerin net bugünkü deðerinden, teminat varlýklarýn türüne göre bu Tebliðin 4 numaralý ekinde yer alan tablonun II numaralý sütununda belirtilen oranlardan az olmamak üzere ihraççýnýn belirleyeceði bir oranda daha
fazla olmalýdýr. 18 inci madde çerçevesinde stres testi ölçümü yapýlmasý gereken VTMK ihraçlarýnda ise, ayný madde kapsamýnda yapýlan stres testi senaryolarýnýn tümünde teminat varlýklarýn türüne göre asgari olarak bu Tebliðin 4 numaralý ekinde yer alan tablonun III numaralý sütununda belirlenen teminat fazlasý oranlarý saðlanmalýdýr. Farklý varlýklarýn teminat defterine kaydedilmesi durumunda teminat fazlasý oraný, ilgili varlýklara iliþkin bu Tebliðin 4 numaralý ekinde yer alan
tabloda belirtilen oranlarýn uygulanmasý suretiyle
hesaplanan aðýrlýklý ortalamadan az olamaz.
(2) ÝTMK ihraçlarýnda ise teminat varlýklarýn net bugünkü deðeri, toplam yükümlülüklerin net bugünkü deðerinden ihraççýnýn baþlangýçta belirleyeceði bir oranda daha
fazla olmalýdýr. Bu oran %2’den az olamaz.
(3) Toplam yükümlülüklerin ve teminat varlýklarýn net bugünkü deðerleri Türkiye Muhasebe
Standartlarý kapsamýnda finansal araçlara iliþkin deðerleme esaslarý uyarýnca belirlenir.
(4) Net bugünkü deðerin hesaplanmasýna iliþkin olarak Kurulca farklý esaslar
getirilebilir.
Stres testi
MADDE 18 – (1) Net bugünkü deðer uyumunun faiz oranlarý ve kurlardaki muhtemel deðiþikliklere duyarlýlýðý stres testi ile ölçülür.
(2) VTMK ihraçlarýnda, VTMK ile teminat varlýklarýn para birimlerinin veya faiz türlerinin (sabit veya deðiþken) farklý olmasý halinde; ÝTMK ihraçlarýnda ise her durumda stres testi ölçümü yapýlmasý zorunludur.
(3) ÝTMK ihraçlarýnda, bu madde çerçevesinde yapýlacak stres testi senaryolarýnýn tümünde 17 nci maddenin
ikinci fýkrasý çerçevesinde belirlenen teminat fazlasý oraný saðlanmalýdýr. Teminat fazlasý ikame varlýklardan oluþur ve teminat defterine kaydedilir. Ýkame varlýklarýn teminat fazlasýný oluþturan bölümü 19 uncu maddenin ikinci fýkrasýnda belirtilen sýnýrlamada dikkate alýnmaz.
(4) Stres
testlerinde kredi ve alacaklardan beklenen nakit akýmlarý, ait olduðu para birimlerine
iliþkin swap oranlarýndan elde edilen getiri eðrileri kullanýlarak iskonto edilir. Ýlgili kredi ve alacaðýn vadesiyle uyumlu bir swap
oranýnýn bulunmamasý halinde, öncesi ve sonrasýnda faiz oraný bilinen vadeler
kullanýlarak faiz oranlarý türetilir. Faiz oraný bilinen en son vadeyi aþan vadeler için, en son vadenin faiz oraný kullanýlýr.
(5) Beklenen
nakit akýmlarý, tahmin edilen erken ödeme oranlarý ve varsa erken ödeme ücretleri dikkate alýnarak hesaplanýr. Erken ödeme oranlarý, her bir kredi ve alacaðýn faiz oraný ile kredi ve alacaðýn vadesine uyumlu
piyasa faiz oraný arasýndaki fark ve ayrýca benzer varlýklarýn geçmiþ dönemlerdeki erken ödeme
istatistikleri kullanýlarak hesaplanýr. Deðiþken faizli kredi ve alacaklarýn, hesaplama tarihinde geçerli olan faiz
oranýnýn kredi ve alacaðýn vadesi boyunca
deðiþmeyeceði varsayýlýr.
(6) Faiz
oranlarýndaki deðiþikliklerin etkisini ölçmek için, swap oranlarýndan elde edilen
getiri eðrileri yukarý ve aþaðý yönde paralel kaydýrýlýr. Paralel kaydýrma, her bir vade
için geçerli TL faiz oranýnýn 300 baz puan, yabancý para faiz oranýnýn ise 150 baz puan oranýnda artýrýlmasý ve azaltýlmasý suretiyle yapýlýr. Kaydýrmalar sonucunda
elde edilen faiz oranýnýn negatif olmasý halinde, faiz
oraný sýfýr olarak dikkate alýnýr.
(7) Kurlardaki
deðiþikliklerin yabancý para
birimlerinden nakit akýmlarýna etkisini ölçmek için, TCMB tarafýndan ilan edilen gösterge niteliðindeki döviz alýþ kuru esas alýnmak suretiyle döviz alýþ kuru %30 oranýnda artýrýlýr ve azaltýlýr.
(8) Stres
testlerinde, ikame varlýklar ve türev araçlarýn 17 nci maddenin üçüncü fýkrasýnda belirtilen esaslar çerçevesinde tespit edilen deðerleri kullanýlýr.
(9) Stres testi
yapýlmasý zorunlu olan ihraçlarda teminat varlýklar en az ayda bir defa bu teste tabi tutulur.
ÝTMK’ya iliþkin özel hükümler
MADDE 19 – (1) ÝTMK ihraçlarý kapsamýnda;
a) Teminat uyum
ilkelerine iliþkin hesaplamalarda;
1) 10 uncu
maddede belirtilen nitelikleri kaybeden kredi ve alacaklar,
2) Konut
finansmanýndan kaynaklanan kredi ve alacaklarýn, kredi ve alacaðýn teminatýnýn deðerinin %75’ini aþan kýsmý,
3) Ýlgili sicilde ipotek tesis edilmek suretiyle teminat alýnmýþ ticari kredi ve alacaklarýn, kredi ve alacaðýn teminatýnýn deðerinin %50’sini aþan kýsmý,
dikkate alýnmaz. (2) ve (3) numaralý alt bentlerde
belirtilen sýnýrlamalar teminatýn deðerindeki deðiþikliklere göre en az yýlda bir defa gözden geçirilir ve yapýlan hesaplamalarda teminatýn en son tespit
edilen deðeri dikkate alýnýr.
b) ÝTMK ihracýna konu edilen varlýklarýn net bugünkü deðeri; kredi ve alacaklardan beklenen nakit akýmlarý, tahmin edilen erken ödeme oranlarý ve varsa erken ödeme ücretleri dikkate alýnarak hesaplanýr.
c) (a) bendinin
(2) ve (3) numaralý alt bentlerine uyumun tespiti için dikkate alýnacak teminat deðerindeki deðiþikliklerin tespiti ile (b) bendi uyarýnca erken ödeme oranlarýnýn hesaplanmasý amacýyla ihraççý veya hizmet saðlayýcý tarafýndan kullanýlan yöntemler hakkýnda teminat
sorumlusuna ve Kurula bilgi verilir. Kurul teminatýn deðerindeki deðiþikliklerin tespitinde ve erken ödeme oranlarýnýn tahmininde belirli bir yöntemin kullanýlmasýný þart koþabilir.
ç) Taþýnmaz fiyatlarýndaki deðiþimin hesaplanmasýna iliþkin olarak genel kabul görmüþ bir endeksin bulunmasý halinde, (a)
bendinin (2) ve (3) numaralý alt bentlerine uyumun tespiti için dikkate alýnacak teminat deðerindeki deðiþikliklerin tespitinde bu endeks dikkate alýnýr. Buna göre, taþýnmaz fiyatlarýnda genel ya da belirli bir bölge itibariyle azalma tespit edilmesi halinde, (a) bendinin (2) ve
(3) numaralý alt bentlerinde belirtilen sýnýrlamalar, ilgili taþýnmazýn deðeri ortalama deðiþim oraný kadar azalmýþ kabul edilerek
uygulanýr. Bir taþýnmazýn deðerinde piyasa ortalamasýna göre önemli ölçüde azalma olduðuna dair emareler mevcutsa ihraççý tarafýndan bu taþýnmaz için yeni bir deðerleme yaptýrýlmasý zorunludur.
(2) Teminat
varlýklar arasýnda yer alan
ilgili sicilde ipotek tesis edilmek suretiyle teminat altýna alýnmýþ deniz ve hava taþýtlarýna iliþkin olanlar dýþýndaki ticari
kredi ve alacaklarýn net bugünkü deðeri teminat varlýklarýn toplam net bugünkü deðerinin %15’ini aþamaz.
(3) Ýkame varlýklarýn net bugünkü deðeri, teminat varlýklarýn toplam net bugünkü deðerinin %15’ini aþamaz.
Teminat uyum ilkelerine uyumun kontrolü
MADDE 20 – (1) Teminat uyum ilkelerine uyum, ihraççý tarafýndan teminat varlýklara iliþkin her deðiþiklikte ve asgari olarak ayda bir kez kontrol
edilir.
(2) Ýhraççýlar, bu Tebliðde yer alan hükümler saklý kalmak kaydýyla, TMK sahiplerinin haklarýnýn korunmasýný teminen ilave teminat
uyum ilkeleri, bu ilkelerin ihlali ve ödeme yükümlülüðünün yerine getirilmemesine iliþkin ilave þartlar ve yaptýrýmlar belirleyebilirler. Bu durumda teminat sorumlusu ile yapýlan sözleþmede bu Tebliðde yer alan
hususlarýn yaný sýra belirlenen ilave teminat uyum ilkeleri, bu ilkelerin ihlali ve ödeme yükümlülüðünün yerine getirilmemesine iliþkin ilave þartlar ve yaptýrýmlarýn teminat sorumlusu tarafýndan kontrol edilmesine iliþkin esaslarýn düzenlenmesi zorunludur.
Bilgilendirme ve kamuyu aydýnlatma esaslarý
MADDE 21 – (1) TMK sahiplerinin bilgilendirilmesini teminen;
a) Teminat uyum
ilkelerine uyum raporu ve 23 üncü madde kapsamýndaki bildirimler, raporun veya bildirimin teminat
sorumlusu tarafýndan ihraççýya iletildiði gün,
b) Ýhraççý tarafýndan üçer aylýk hesap dönemleri itibarýyla TMK’ya
teminat oluþturan varlýklardan yapýlan tahsilatlarý
ve TMK sahiplerine yapýlan ödemeleri içeren ve bu Tebliðin 5 numaralý ekinde yer alan örneðe uygun olarak hazýrlanan yatýrýmcý raporu ilgili hesap döneminin bitimini izleyen altý iþ günü içinde,
c) Ýhraççýnýn kýsmen veya tamamen ödeme yükümlülüðünü yerine getiremediði hususu, söz konusu durumun ortaya çýktýðý tarihte,
ihraççýnýn
internet sitesinde ve KAP’ta
ihraççý tarafýndan ilan edilir.
(2) TMK’nýn
halka arz edilmeksizin ihraç edilmesi durumunda ise birinci fýkra kapsamýnda yapýlmasý gereken ilanlar MKK aracýlýðýyla TMK sahiplerine elektronik ortamda iletilir ve ihraççýnýn internet sitesinde yayýmlanarak TMK sahiplerinin eriþimine açýk tutulur. Ýlanýn ihraççýnýn internet sitesinde yayýmlandýðý hususu, ilaný takip eden altý iþ günü içinde Kurula varsa gerekli eriþim bilgileri ile birlikte iletilir.
BEÞÝNCÝ BÖLÜM
Teminat
Sorumlusu
Teminat sorumlusunun atanmasý
MADDE 22 – (1) Teminat sorumlusu yazýlý bir sözleþme ile TMK ihracýndan önce belirlenir.
Teminat sorumlusuyla imzalanan sözleþme üç iþgünü içinde Kurula gönderilir. Teminat
sorumlusu, ihraççýnýn yönetim kurulu tarafýndan seçilebilir. Teminat sorumlusu, ihraççýnýn finansal tablolarýnýn baðýmsýz denetimini gerçekleþtiren kuruluþ veya bu kuruluþun iliþkili olduðu merkezi yurtdýþýnda bulunan ayný baðýmsýz denetim kuruluþu ile hukuki baðlantýsý olan Türkiye’de yerleþik diðer kuruluþlar arasýndan seçilemez.
(2) Teminat
sorumlusunun belirlenmesine iliþkin sözleþme, haklý gerekçelerin varlýðý halinde, bu gerekçelerin yazýlý olarak Kurula iletilmesi ve Kurulun uygun görüþünün alýnmasý koþuluyla sona erdirilebilir. Sona erme durumunda,
teminat sorumlusunun nezdindeki gerekli tüm bilgilerin, yerine geçecek olan teminat
sorumlusuna devredilmek üzere ihraççýya teslim
edilmesi zorunludur.
(3) Kurul, TMK
sahiplerinin haklarýnýn korunmasý amacýyla teminat sorumlusu olmak için gereken
nitelikleri kaybeden veya bu Teblið ile kendisine
verilen görevlerin yerine getirilmesinde ihmali veya kusuru
bulunan teminat sorumlusunun deðiþtirilmesini istemeye veya resen deðiþtirmeye yetkilidir.
(4) Teminat
sorumlusu, bu Tebliðden kaynaklanan görevlerini icra
ederken Uluslararasý Denetim ve Güvence Standartlarý Kurulu tarafýndan yayýmlanan 4400
numaralý Finansal Bilgilerle Ýlgili Üzerinde Mutabýk Kalýnan Prosedürlere Ýliþkin Uluslararasý Hizmet Standardýna uyar ve kendisine ait görevlerin yerine
getirilmesi sorumluluðunu baþkasýna devredemez.
Teminat sorumlusunun görevleri
MADDE 23 – (1) Teminat sorumlusu, sözleþme süresince;
a) Bu Teblið hükümlerine uygun varlýklarýn kaydedilmesi suretiyle teminat defterinin oluþturulup oluþturulmadýðýný ve baþvuru tarihi itibarýyla teminat uyum
ilkelerinin saðlanýp saðlanmadýðýný inceler,
b) Teminat
defterinin elektronik ortamda tutulmasý halinde, teminat
varlýklarýn bu Tebliðe uygun olarak kaydedilmesi
ve korunmasýný teminen ihraççýnýn ve/veya hizmet saðlayýcýnýn bilgi iþlem sistemi ve
altyapýsýnda gerekli çapraz
kontrollerin, otomasyon ve yetkilendirmelerin tesis edildiðini inceler, bu incelemenin sonuçlarýný içeren bir raporu ihraççýya sunar ve bir örneðini Kurula gönderir,
c) Varlýklarýn teminat defterine eklenmesine, teminat
defterinden çýkarýlmasýna ve 13 üncü maddenin dördüncü, beþinci ve altýncý fýkralarý çerçevesinde deðiþtirilmesine iliþkin olarak yapýlan kayýtlarý, bunlara dayanak kredi dokümanlarýný ve gerek gördüðü diðer bilgi ve belgeleri inceleyerek doðruluðunu teyit eder,
ç) Teminat varlýklarýn bu Tebliðde belirtilen teminat uyum ilkelerine uygunluðunu ve yapýlan stres testi ölçümlerinin doðruluðunu inceler,
d) Halka arz edilerek yapýlan ihraçlarda asgari üçer aylýk hesap dönemleri, halka arz edilmeksizin yapýlan ihraçlarda ise asgari altýþar aylýk hesap dönemleri itibarýyla olmak þartýyla teminat sorumlusunun serbestçe belirleyebileceði zamanlarda (c) ve (ç) bentlerinde yer verilen incelemelerin sonuçlarýný ve bu Tebliðin 25 ve 26 ncý maddeleri kapsamýnda olunmasý halinde müteakip kontrollerin
sonuçlarýný içerecek þekilde hazýrlanan teminat uyum ilkelerine uyum raporunun bir örneðini hesap döneminin bitimini
izleyen yirmi iþ günü içinde ihraççýya iletir,
e) Bu Tebliðde belirtilen teminat uyum ilkelerinin ihlal edilmesi durumunda,
ihlalin tespit edildiði tarihten itibaren bir ay içerisinde, söz konusu ilkelere uyumun yeniden saðlanýp saðlanmadýðýný, teminat varlýklardan yapýlan tahsilatlarýn
TMK sahipleri adýna açýlan ayrý bir hesapta
biriktirilip biriktirilmediðini ve varsa ihlal süresi boyunca
muaccel hale gelen TMK yükümlülüklerinin yerine getirilmesinde kullanýlýp kullanýlmadýðýný kontrol eder ve 25 inci maddede belirtilen
bildirimleri gerçekleþtirir,
f) TMK’dan kaynaklanan ödeme yükümlülüðünün kýsmen veya tamamen yerine getirilmediði tarihten itibaren bir ay içerisinde, teminat
varlýklardan yapýlan tahsilatlarýn
TMK sahipleri adýna ayrý bir hesapta
biriktirilip biriktirilmediðini, yalnýzca muaccel hale
gelen TMK yükümlülüklerinin yerine getirilmesinde kullanýlýp kullanýlmadýðýný, teminat varlýklarýn TMK sahiplerinin alacaklarýný karþýlayýp karþýlamadýðýný kontrol eder ve 26 ncý maddede belirtilen
bildirimleri gerçekleþtirir,
g) Sözleþmeden kaynaklanan diðer yükümlülüklerini ve Kurul tarafýndan talep edilebilecek diðer görevleri yerine getirir.
(2) Teminat
ilkelerine uyum raporunun hazýrlandýðý tarih itibarýyla teminat varlýklarýn kalan ortalama birim anapara deðerinin 20.000 TL’den düþük veya sayýlarýnýn 500’den yüksek olduðu durumda, birinci fýkranýn (a), (b), ve (c) bentlerinde yapýlacak incelemeler,
asgari %95 oranýnda bir güvenilirlik düzeyi esas alýnarak hesaplanacak örneklem sayýsý üzerinden gerçekleþtirilir.
(3) Kurul, ihraççýnýn veya ihracýn niteliðini göz önünde bulundurarak varlýklarýn teminat defterinden çýkarýlmasýný teminat sorumlusunun onayýna baðlayabilir.
(4) Teminat
sorumlusu, teminat varlýklarla ilgili bu Teblið hükümlerine bir aykýrýlýk tespit etmesi halinde aykýrýlýklarýn giderilmesini ihraççýdan talep eder.
Teminat sorumlusunun yetkileri
MADDE 24 – (1) Teminat sorumlusu, ihraççýdan teminat varlýklara iliþkin her türlü bilgi ve belgeyi istemeye, ilgili kayýtlarý incelemeye ve çalýþanlardan bilgi almaya yetkilidir. Bu hususlara teminat sorumlusu ile
imzalanacak sözleþmede yer verilmesi zorunludur.
(2) Teminat
sorumlusu bu Teblið kapsamýndaki görevlerini saðlýklý bir þekilde yerine
getirebilmek için, baðýmsýz denetim, deðerleme ve derecelendirme kuruluþlarý ve gerek görülen durumlarda sicil müdürlükleri veya ilgili kayýt kuruluþlarýndan her türlü bilgi ve belgeyi istemeye, ilgili kayýtlarý incelemeye ve çalýþanlardan bilgi almaya yetkilidir.
(3) Teminat
sorumlusu, talep ettiði bilgi ve belgelere ulaþýlmasýnýn engellenmesi halinde durumu derhal Kurula
bildirir.
ALTINCI BÖLÜM
Tedbirler
Teminat uyum ilkelerinin ihlali
MADDE 25 – (1) Teminat uyum ilkelerinin ihlalinin teminat
sorumlusu tarafýndan tespit edildiði tarihten itibaren
bir ay içerisinde teminat varlýklarýn ihraççý tarafýndan yapýlandýrýlmasý, ihraç edilen TMK’larýn
geri satýn alýnmasý veya benzeri tedbirlerin alýnmasý suretiyle teminat uyum ilkelerine uyumun yeniden
saðlanmasý ve bunun teminat
sorumlusu tarafýndan teyit edilmesi zorunludur.
(2) Teminat
uyum ilkelerinin ihlal edilmesi halinde, ihlalin tespit edildiði tarihten söz konusu ilkelere uyumun yeniden saðlandýðý tarihe kadar teminat varlýklardan yapýlan tahsilatlar TMK
sahipleri adýna ayrý bir hesapta
biriktirilir ve yalnýzca ihlal süresi boyunca
muaccel hale gelen TMK yükümlülüklerinin yerine getirilmesinde kullanýlýr.
(3) Teminat
sorumlusu, teminat uyum ilkelerinin saðlanýp saðlanmadýðýný, teminat varlýklardan yapýlan tahsilatlarýn
TMK sahipleri adýna açýlan ayrý bir hesapta
biriktirilip biriktirilmediðini ve varsa ihlal süresi boyunca
muaccel hale gelen TMK yükümlülüklerinin yerine getirilmesinde kullanýlýp kullanýlmadýðýný kontrol eder. Bu kontroller sonucunda;
a) Teminat uyum
ilkelerinin saðlandýðýnýn tespit edilmesi durumunda ayrý bir hesapta biriktirilen nakit ihraççý hesaplarýna aktarýlarak ihraççý tarafýndan kullanýlabilir,
b) Teminat uyum
ilkelerinin saðlanmadýðýnýn, teminat varlýklardan yapýlan tahsilatlarýn
TMK sahipleri adýna ayrý bir hesapta
biriktirilmediðinin veya bu tahsilatlarýn ihlal süresi boyunca muaccel hale gelen TMK yükümlülüklerinin yerine getirilmesinde kullanýlmadýðýnýn tespit edilmesi halinde teminat sorumlusu tarafýndan ihraççýya bildirimde bulunulur.
Ýhraççýnýn yükümlülüklerini yerine getirememesi
MADDE 26 – (1) Ýhraççýnýn TMK’dan
kaynaklanan ödeme yükümlülüðünü kýsmen veya tamamen yerine getirememesi durumunda, bu
durum ivedilikle teminat sorumlusuna bildirilir.
(2) Teminat
sorumlusu tarafýndan hazýrlanan raporlarda
teminat uyum ilkelerinin ihlal edilmediðinin tespit
edilmesine raðmen, ihraççýnýn TMK’dan
kaynaklanan ödeme yükümlülüðünü kýsmen veya tamamen yerine getirememesi durumunda ödeme yükümlülüðünün yerine getirilmediði tarihten
itibaren teminat varlýklardan yapýlan tahsilatlar TMK sahipleri adýna ayrý bir hesapta biriktirilir ve yalnýzca muaccel hale gelen TMK yükümlülüklerinin yerine getirilmesinde kullanýlýr.
(3) TMK’dan kaynaklanan ödeme yükümlülüðünün kýsmen veya tamamen yerine getirilmediði tarihten itibaren bir ay içerisinde;
a) Teminat varlýklardan yapýlan tahsilatlarýn TMK sahipleri adýna ayrý bir hesapta biriktirilip biriktirilmediðinin,
b) Yalnýzca muaccel hale gelen TMK yükümlülüklerinin yerine getirilmesinde kullanýlýp kullanýlmadýðýnýn,
c) Teminat varlýklarýn TMK sahiplerinin alacaklarýný karþýlayýp karþýlamadýðýnýn,
teminat sorumlusu tarafýndan tespit edilmesi ve tespitlerin ihraççýya bildirilmesi zorunludur.
(4) Teminat sorumlusu tarafýndan üçüncü fýkrada belirtilen þartlarýn ihraççý tarafýndan kýsmen veya tamamen saðlanmadýðýnýn tespiti halinde 13 üncü maddenin sekizinci fýkrasý kapsamýnda teminat varlýklarýn esas borçlularýna; TMK sahipleri
adýna açýlan, ihraççý nezdinde bulunmayan
ve ihraççýya ait olmayan bir hesaba ödeme yapmalarý gerektiðine iliþkin yazý gönderilmesi veya Kurulca uygun görülen muadil tedbirlerin alýnmasý zorunludur.
(5) Ýhraççýnýn TMK’dan
kaynaklanan ödeme yükümlülüðünü kýsmen veya tamamen yerine getirememesi durumunda,
alacaðý teminat varlýklarla karþýlanmayan TMK sahipleri teminat varlýklarýn tahsil edilmesini beklemeksizin ihraççýnýn diðer malvarlýðýna baþvurabilir.
Ýdareciye iliþkin esaslar
MADDE 27 – (1) 14 üncü maddenin ikinci fýkrasýnda belirtilen hallerin gerçekleþmesi durumunda ihraççý tarafýndan belirlenen
yedek hizmet saðlayýcýnýn, herhangi bir nedenle görevini yerine getiremeyecek olmasý halinde Kurul,
toplam yükümlülükleri üstlenmeksizin,
teminat varlýklarý yönetmek ve teminat varlýklardan elde edilen gelir yeterli olduðu ölçüde toplam yükümlülükleri yerine getirmek için kullanmak üzere ihraççý niteliðini haiz bir baþka banka ya da ÝFK’yý, teminat sorumlusunu veya baþka bir baðýmsýz denetim kuruluþunu idareci olarak
atar.
(2) Ýdarecinin atanmasý durumunda teminat varlýklardan elde edilen gelir, öncelikle TMK
sahiplerine ve teminat varlýklarýn korunmasý amacýyla yapýlmýþ olan sözleþmelerin karþý taraflarýna yapýlacak ödemelerde kullanýlýr.
(3) Kanunun 59
uncu maddesinin beþinci fýkrasý kapsamýnda Yatýrýmcýlarý Tazmin Merkezine hizmetleri karþýlýðýnda teminat varlýklardan yapýlacak ödeme idareciye yapýlýr.
(4) Ýdareci, toplam yükümlülüklerden kaynaklanan ödemelerin
vadesinde yapýlabilmesi için teminat varlýklarý aktif olarak yönetebilir, gerektiðinde varlýk satabilir, yeni varlýk satýn alabilir, kredi kullanabilir veya repo iþlemleri gerçekleþtirebilir.
(5) Ýdareci, Kurulun uygun görüþünü alarak teminat varlýklarý ve toplam yükümlülükleri kýsmen veya tamamen
ihraççý niteliðini haiz baþka bir banka veya ÝFK’ya devredebilir.
Devralan banka veya ÝFK devir ile birlikte teminat varlýklarýn mülkiyetini edinir ve toplam yükümlülüklerden kaynaklanan ödemelerden sorumlu
olur. Toplam yükümlülüklerin tamamen karþýlanmasýndan sonra artan teminat varlýklar devralan
banka veya ÝFK’ya aittir.
(6) Teminat
varlýk ve toplam yükümlülüklerin devredilememesi ve teminat varlýklardan elde edilen gelirin yeterli olmamasý durumunda idareci, toplam yükümlülüklerden kaynaklanan ödemelerin yapýlmasýndan sorumlu deðildir. Teminat varlýklardan elde edilen gelirin yeterli olmamasý durumda 26 ncý
madde hükümleri uygulanýr. Ýdareci, ancak TMK sahiplerinin menfaati açýsýndan gerekli görmesi halinde, TMK’larýn
erken itfa edilmesini Kurula önerebilir. Kurulun
uygun görmesi durumunda idareci teminat varlýklarýn nakde dönüþtürülmesi ve TMK’larýn
erken itfa edilmesi iþlemlerini yürütür.
YEDÝNCÝ BÖLÜM
Çeþitli ve Son Hükümler
Kurul ücreti
MADDE 28 – (1) Satýþý yapýlacak TMK’nýn varsa nominal deðerinden aþaðý olmamak üzere, ihraç deðeri üzerinden Kurul adýna açýlan hesaba yatýrýlacak ücretin hesaplanmasýnda aþaðýdaki oranlar esas alýnýr:
a) Vadesi 179 güne kadar olanlar için on binde beþ,
b) Vadesi 180 gün ile 364 gün arasýnda olanlar için on binde yedi,
c) Vadesi 365 gün ile 730 gün arasýnda olanlar için binde bir,
ç) Vadesi 730 günden daha uzun
olanlar için binde iki.
(2) Ücretlerin hesaplanmasýnda bir yýl 365 gün, bir ay ise 30 gün olarak uygulanýr.
(3) TMK ihraçlarýna iliþkin olarak alýnacak Kurul ücretleri hakkýnda II-31.1 sayýlý Borçlanma Araçlarý Tebliðinin 12 nci maddesinin üçüncü, dördüncü ve beþinci fýkralarý hükümleri kýyasen uygulanýr.
Ýhraca iliþkin giderler
MADDE 29 – (1) Kurul ücreti ve ihraca
iliþkin giderlerin ihraççý tarafýndan ödenmesi esastýr. Ancak teminat
varlýklara ihraçla ilgili katlanýlacak giderler kadar teminat fazlasý eklenmesi
durumunda; nakit yöneticisi, hizmet saðlayýcýsý, teminat sorumlusu ve benzeri taraflara iliþkin giderlerin teminat varlýklardan ödenmesi mümkündür. Bu durumda söz konusu giderler
için eklenen teminat fazlasý bu Tebliðin dördüncü bölümü kapsamýnda yapýlacak hesaplamalarda dikkate alýnmaz.
Kurul denetimi ve bilgi verme
MADDE 30 – (1) Kurul, ihraççýlarýn TMK’lara
iliþkin hesap ve iþlemlerini Kanun
uyarýnca denetleyebilir ve bu kuruluþlardan TMK’nýn izlenmesine dair
her türlü bilgi ve belgeyi isteyebilir.
Benzer baþvurularýn Kurulca sonuçlandýrýlmasý
MADDE 31 – (1) Bu Tebliðde sayýlmamakla birlikte, Kurulun diðer düzenlemelerinin kapsamý içinde yer almayan ve niteliði itibari ile TMK olduðu Kurulca kabul edilecek
sermaye piyasasý araçlarýna ait izahname veya ihraç belgesinin onaylanmasýna iliþkin baþvurular, bu Teblið hükümlerinin kýyasen uygulanmasý suretiyle sonuçlandýrýlýr.
Tebliðde yer
alan tutarlarýn yeniden belirlenmesi
MADDE 32 – (1) Bu Tebliðde belirtilen
tutarlar her yýl Maliye Bakanlýðýnca ilan edilen
yeniden deðerleme katsayýsý dikkate alýnarak Kurulca yeniden belirlenebilir.
Yürürlükten kaldýrýlan mevzuat
MADDE 33 – (1) 4/8/2007 tarihli ve
26603 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Ýpotek Teminatlý Menkul Kýymetlere Ýliþkin Esaslar Hakkýnda Teblið (Seri: III, No:
33) ile 12/9/2009 tarihli ve 27347 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Varlýk Teminatlý Menkul Kýymetlere Ýliþkin Esaslar Tebliði (Seri: III, No:
38) yürürlükten kaldýrýlmýþtýr.
(2) Kurulun diðer düzenlemelerinde Ýpotek Teminatlý Menkul Kýymetlere Ýliþkin Esaslar Hakkýnda Teblið (Seri: III, No:
33) ile Varlýk Teminatlý Menkul Kýymetlere Ýliþkin Esaslar Tebliðine (Seri: III,
No: 38) yapýlan atýflar bu Tebliðe yapýlmýþ sayýlýr.
MKK’ya bildirim
zorunluluðu
GEÇÝCÝ MADDE 1 – (1) Ýhraççýlar, yurtdýþýnda ihraç edilmiþ ve halen tedavülde olan TMK ile
ilgili olarak bu Tebliðin yürürlük tarihinden itibaren bir ay içinde MKK’ya
bilgi verir.
Mevcut baþvurularýn sonuçlandýrýlmasý
GEÇÝCÝ MADDE 2 – (1) Bu Tebliðin yürürlüðe girdiði tarih itibarýyla Kurulca karara baðlanmamýþ baþvurular, bu Teblið hükümlerine göre sonuçlandýrýlýr.
(2) Bu Tebliðin yürürlüðe girmesinden önce Kurulca karara
baðlanmýþ ancak yürürlük tarihi itibarýyla satýþý tamamlanmamýþ TMK’nýn ihraç deðerleri üzerinden Kurula
yatýrýlacak ücretin hesaplanmasýnda, baþvurunun karara baðlandýðý tarih itibarýyla yürürlükte olan mevzuat esas alýnýr.
Geçiþ hükümleri
GEÇÝCÝ MADDE 3 – (1) Bu Tebliðin yürürlük tarihinden önce izahnamesi veya ihraç belgesi onaylanan
TMK’lar
ve bu TMK’larla
ilgili olarak atanmýþ teminat sorumlularý hakkýnda izahname veya ihraç belgesinin onaylandýðý tarihte yürürlükte olan mevzuat hükümleri uygulanýr.
Teminat defterinin MKK’ya iletilmesi ve MKK
aracýlýðýyla TMK
sahiplerine yapýlacak ilanlar
GEÇÝCÝ MADDE 4 – (1) Bu
Tebliðin 12 nci maddesinin beþinci fýkrasý uyarýnca teminat
defterlerinin MKK’ya
iletilmesi uygulamasý ile 21 inci maddesi uyarýnca halka arz edilmeksizin gerçekleþtirilen TMK ihraçlarýnda TMK sahiplerine iletilmesi gereken rapor ve
bildirimlerin MKK aracýlýðýyla elektronik ortamda iletilmesi uygulamasýna MKK tarafýndan duyurulacak tarihte baþlanýr.
Teminat sorumlusunun belirlenmesi
GEÇÝCÝ MADDE 5 – (1) Sermaye
piyasasýnda bilgi sistemleri denetimi faaliyetinde bulunabilecek
kuruluþlar listesi Kurulca belirlenmeden önce izahname veya ihraç belgesi Kurulca onaylanan TMK ihraçlarýnda, teminat sorumlusu, sermaye piyasasýnda baðýmsýz denetim faaliyetinde bulunmakla yetkili kuruluþlar arasýndan belirlenir.
Yürürlük
MADDE 34 – (1) Bu Tebliðin 13 üncü maddesinin dokuzuncu fýkrasý yayýmý tarihinden bir yýl sonra, diðer hükümleri yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.
Yürütme
MADDE 35 – (1) Bu Teblið hükümlerini Kurul yürütür.
Tebliðin ekleri için týklayýnýz
|