tta Gayrimenkul Anonim Şirketi Genel
Müdürlüğünden:
TÜTÜN,
TÜTÜN MAMULLERİ, TUZ VE ALKOL İŞLETMELERİ ANONİM
ŞİRKETİ
SATIM VE KİRAYA VERME YÖNETMELİĞİNDE
DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK
MADDE 1 – 20/12/2008 tarihli ve
27086 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan, “Tütün, Tütün Mamulleri, Tuz ve
Alkol İşletmeleri Anonim Şirketi Satım ve Kiraya Verme Yönetmeliği”nin adı
“tta Gayrimenkul Anonim Şirketi Genel Müdürlüğü
Satım ve Kiraya Verme Yönetmeliği” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 2 – Aynı
Yönetmeliğin 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmelik; tta Gayrimenkul Anonim Şirketi
Genel Müdürlüğünün iç ve dış satım ile kiraya verme işlerinde uygulanacak kuralları
ve çalışacak komisyonların yetki ve sorumluluklarına ilişkin usul ve
esasları düzenlemektedir.”
MADDE 3 – Aynı
Yönetmeliğin 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b), (f), (ğ) ve (m)
bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“b) İdare: tta Gayrimenkul
Anonim Şirketi Genel Müdürlüğünü,”
“f) İlgili birim: tta
Gayrimenkul Anonim Şirketi Genel Müdürlüğü ile Bağlı İşletmelerini,”
“ğ) İşletme: İşletme Müdürlüklerini,”
“m) Şirket: tta Gayrimenkul
Anonim Şirketi Genel Müdürlüğünü,”
MADDE 4 – Aynı
Yönetmeliğin 11 inci maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“g) Münhasıran satım
ihalelerinde uygulanmak üzere; İdarece daha önce yapılan ihalelerde kasıtlı
durumları veya yetersizlikleri veya kendilerine daha önce İdare tarafından
Yeterlilik Belgesi verildiği hâlde ciddi teklif vermemeyi alışkanlık hâline
getirdikleri tespit edilenlerle, üzerine ihale yapıldığı hâlde, usulüne
göre sözleşme yapmayan istekliler ile sözleşme yapıldıktan sonra
taahhüdünden vazgeçen, mücbir sebepler dışında taahhütlerini yerine getirmediği
İdarece belirlenenler, Hukuk Müşavirliğinin görüşü ve Yönetim Kurulu kararı
alınmak suretiyle bir yıla kadar ihaleye alınmazlar. İhaleden
men kararları, ilgili birimler tarafından ihale işlemlerini yürüten ilgili
birime iletilir. İlgili birim tarafından en geç bir hafta içinde bütün
birimlere bu karar aktarılır ve firmaya tebligat çıkartılır. Bu firmaların
kapalı zarfla verdikleri teklif mektupları açılmaz. Hakkında ihaleden men
kararı verilenler bu sebebe dayanarak herhangi bir hak, masraf ve tazminat
talep edemezler. Haklarında yasaklama kararı verilen tüzel kişilerin şahıs
şirketi olması hâlinde şirket ortaklarının tamamı hakkında, sermaye şirketi
olması hâlinde ise sermayesinin yarısından fazlasına sahip olan gerçek veya
tüzel kişi ortaklar hakkında da aynı biçimde yasaklama kararı verilir.
Haklarında yasaklama kararı verilenlerin gerçek veya tüzel kişi olması
durumuna göre; ayrıca bir şahıs şirketinde ortak olmaları hâlinde bu şahıs
şirketi hakkında da, sermaye şirketinde ortak olmaları hâlinde ise
sermayesinin yarısından fazlasına sahip olmaları kaydıyla bu sermaye
şirketi hakkında da aynı şekilde yasaklama kararı verilir.”
MADDE 5 – Aynı
Yönetmeliğin 14 üncü maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) Yapılacak ihalelerin duyuruları ihale sekretaryası
hizmetlerini üstlenen ilgili birimlerce yapılır.”
MADDE 6 – Aynı
Yönetmeliğin 28 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(1) Yetki ve yetki limitlerinin değiştirilmesi, 4734
sayılı Kamu İhale Kanununda eşik değerler göz önüne alınarak ve/veya
gerektiğinde günün şartlarına göre İhale işlemlerini yürüten ilgili birimin
teklifi, Şirketin uygun görüşü üzerine, Yönetim Kurulunun kararı ile
belirlenir.”
MADDE 7 – Aynı Yönetmeliğin
29 uncu maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Piyasadan teklif
alma ve kapalı zarf yöntemiyle açık arttırma
MADDE 29 – (1) Satış
işlemi aşağıda belirtilen yöntemler çerçevesinde yapılır.
a) Piyasadan teklif alma yöntemi
1) İç Piyasadan fiyat araştırma ve teklif alma suretiyle
doğrudan satım yöntemidir.
2) 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 22 nci maddesi (d) bendi uyarınca her yıl güncellenen
Büyükşehir Belediyesi sınırları dahilinde bulunan
idarelerin doğrudan alımlarda Üst Harcama Limit tutarı olarak belirlenen
meblağa tekabül eden satışlarda; satışların Merkezde Daire Başkanı onayı
ile, diğer birimlerde ise doğrudan alımlara ilişkin belirlenen üst harcama
limit tutarı olarak belirlenen meblağa tekabül eden satışlarda İşletme
Müdürünün onayı ile gerçekleştirilir.
3) Onay veren Makam veya görevlendireceği yetkilinin
kontrol ve direktifi altında Onay Makamınca görevlendirilecek en az 3 (üç)
memur tarafından piyasa araştırması yapılarak piyasadan en az 3 (üç) teklif
alınmak suretiyle, tanzim edilecek tutanakla ve/veya satış yetkilisince
gerekli görülmesi halinde Şartname ve/veya Sözleşme yapılmak suretiyle
satış gerçekleştirilir.
4) Bu usulle yapılan satışlarda ilan yapılmaz.
5) Bu usulle yapılan satımlarda, satışı yapılan malın
bedelinin peşin olarak ödenmesi ve hemen teslim alınması kaydıyla kesin
teminat alınmaz ve sözleşme yapılmaz.
b) Kapalı zarf yöntemiyle açık arttırma
1) Belirli yollarla duyuru yapmak, doğrudan doğruya
firmalara elden şartname vermek veya mektupla davet etmek suretiyle kapalı
zarf içinde teklif alma yöntemidir.
2) Yapılacak satımlarda, gazeteyle duyuru zorunludur ve
duyurularda bu Yönetmelik hükümleri göz önünde bulundurulur.
3) Bu yöntemde teklifler yazılı olarak alınır. Teklif
mektubu bir zarf içerisine konularak kapatıldıktan sonra zarfın üzerine
isteklinin adı, soyadı ve açık adresi yazılır. Zarfın yapıştırılan yeri
istekli tarafından imzalanır ve mühürlenir. Bu zarf, İdarenin maktuen tespit ettiği (ve ihale duyurusunda belirttiği)
miktarda geçici teminata ait alındı makbuzu veya banka teminat mektubu ve
istenilen diğer belgelerle beraber ikinci zarfa konularak kapatılır. Dış
zarfın üzerine isteklinin adı, soyadı ve açık adresi ile teklif mektubunun
hangi işe ait olduğu yazılır.
4) Bu yönteme göre hazırlanan teklif mektuplarında
aşağıda belirtilen hususların bulunması gerekir.
a) İşin cins ve miktarının belirlenmiş olması,
b) Şartnamesinin okunup tümünün kabul edilmiş olması,
c) Teklif edilen fiyatın rakam ve yazı ile açık şekilde
yazılı olması,
ç) Teslim süresinin ve yerinin bildirilmiş olması,
d) Açık adresli ve imzalı olması,
e) Kazıntı ve silinti olmaması.
5) Teklif mektupları ilanda bildirilen ve şartnamede
yazılı bulunan gün ve saate kadar, alındı belgesi karşılığında komisyon
başkanlığı sekreteryasına teslim edilir. Belirli
gün ve saate kadar alınan teklifler bir tutanakla tespit edilir. Bu saatten
sonra verilen teklif mektupları kabul edilmez.
6) Postayla gönderilen teklif mektuplarının, ilanında ve
şartnamesinde belirtilen gün ve saate kadar komisyon başkanlığının eline
geçmiş olacak şekilde postaya verilmesi gerekir. Belirtilen gün ve saatten
sonra gelen teklif ve teminat mektupları dikkate alınmaz ve bir tutanakla
bu durum tespit edilir. Fiyat ihtiva eden teklif zarfı açılmadan dosyasında
saklanır. Diğer belgeleri ve varsa teminatı iade edilir. Komisyon
başkanlığına verilen teklifler, herhangi bir sebeple geri alınamaz.
7) Tekliflerin verilmesinden sonra aşağıdaki usullere
uyulur.
a) Oturum ve zarfların açılması:
1) Şartnamesinde belirlenmiş ve ilan türlerinden, biri
veya birkaçı ile ilgililere duyurulmuş olan artırmanın yapılacağı gün ve
saatte komisyon başkan ve üyeleri oturuma geçer. Toplantıya katılmak üzere
gelen istekliler salona alınırlar. İlanda belirtilen gün ve saate kadar
alınmış olan zarflar istekliler önünde sayılır ve kaç tane kapalı zarf olduğu
bir tutanakla tespit edilir.
2) Bu işlemden sonra, alınan tekliflerin dış zarfları
teker teker açılır. Şartnamesinde aranan
koşulların yerine getirilip getirilmediği, istenilen belge ve teminatın
verilip verilmediği incelenerek, hangi teklif mektuplarının geçerli
sayılacağı tespit olunur. Geçerli sayılmayan teklif mektuplarının iç
zarfları işleme konulmaz. Geçersizlik nedenlerini belirtir tutanak
düzenlenir ve zarflar açılmadan, istekli ihale salonunda ise kendisine iade
edilerek salondan çıkartılır. İstekli salonda değil ise, iç zarf açılmadan
dosyasında saklanır.
3) Geçerli sayılan teklif mektuplarının iç zarfı
açılarak, teklif ve eklerine açılış tarihi yazılır ve birden başlayarak
sırayla numara verilip komisyon başkan ve üyeleri tarafından imzalanır. Her
teklif, oturumda hazır bulunan komisyon üyeleri ve istekliler tarafından
duyulacak şekilde okunarak tutanağa kaydedilir.
4) İstekliler şartname hükümlerini tamamen okuyup bu
hükümleri aynen kabul ettiklerini şartnamenin son bölümüne yazarak,
imzalamak zorundadırlar.
5) Bu tekliflerde çıkan en yüksek bedel baz alınmak kaydı ile en küçük bedeli veren istekliden
başlayarak sırası ile isteklilerin fiyat arttırımı
sağlanır. Bu sözlü teklifler pey sürme olarak adlandırılır.
6) İsteklilerin sürdükleri peyler, komisyon raportörü tarafından hazırlanan açık arttırma tutanağına
yazıyla kaydedilir.
7) İsteklilerden birinin verdiği fiyatı diğer veya
diğerleri arttırmak zorundadırlar. Pey sürmenin devamı sırasında fiyat
vermekten çekinen isteklinin son olarak verdiği fiyatın karşısına
“çekildim” yazılarak imzası alınır. En yüksek fiyatı veren tek istekli
kalıncaya kadar devam edilir.
8) Postayla teklif gönderilmesi hâlinde, en yüksek fiyat
oluşana kadar pey (fiyat) mektupları açılmaz. En yüksek fiyat oluşunca pey
mektupları açılır, teminatı incelenir, şartname hükümlerini kabul edip
etmedikleri kontrol edilir ve bu hususların tamam olduğu anlaşılırsa,
fiyatlarına bakılır. Zarfta kayıtlı fiyat, açık arttırmada oluşan en yüksek
fiyattan düşük ise, hakkını kaybetmiş sayılır ve bu husus tutanağa yazılır.
Şayet yüksek ise, arttırma anında en yüksek fiyatı veren istekliye yeniden
pey sürme hakkı tanınır, bu istekli mektupta çıkan fiyatı da arttırdığı
takdirde, ihaleyi kazanır. Aksi takdirde arttırmadan çekilmiş sayılarak
ihale, postayla teklif verene bırakılır.
9) Açık arttırmada en yüksek fiyatı veren tek istekli
kaldığında, oluşan bu fiyatla işi kabul ettiğine dair tutanağa imzası
alınır.
10) Arttırmaya tek müracaat varsa veya muhtelif sebepler
yüzünden arttırma dışı bırakılan isteklilerden dolayı bu durum ortaya
çıkmışsa, komisyon tek kalan istekli ile pazarlık yapar.
11) Açık arttırma sonucu elde edilen fiyat komisyon
tarafından yeterli bulunduğu takdirde, en uygun fiyatı veren istekliye işin
geçici ihalesi kararlaştırılır.
12) Teklif mektuplarında, istenilen teminatın verilmemiş
olması, fiyatın bildirilmemiş olması veya kuşku ve yanlış anlamaya meydan
verecek şekilde yazılmış olması, tekliflerin imzasız olması, tekliflerin
faks ve benzeri cihazlarla verilmiş olması, şartnamesinde kayıtlı
belgelerin bulunmaması durumlarında teklifler geçersiz sayılarak işleme
konulmazlar.
13) Kapalı zarf yönteminde tamamlattırılabilir
noksanlıklar:
a) Şartnamesinde yazılı olup da tekliflerle birlikte
verilmesi gereken Ticaret Odası Belgesi, Yeterlilik Belgesi ve vekâletname
dışında kalan ihale için istenilen diğer evraklar ile kamu kurum ve
kuruluşlarınca düzenlenen evraklardaki eksiklikler ve geçici teminatlardaki
%20’ye kadar olan noksanlıklar, teklifi eksik olan istekliye
tamamlattırılır.
b) Bazı belgelerin teklif mektubu içeren iç zarfa
konulmuş olması veya tamamının bu zarf içinde bulunması noksanlık sayılmaz
ve kabul edilir.
c) Tespit edilen noksanlıkların teklif sahibince tamamlanmaması
veya isteklinin oturumda bulunmaması yüzünden ikmal edilememesi hâlinde, bu
gibi teklifler geçersiz sayılırlar. Alınan tekliflerde en yüksek fiyat
tespit edilerek açık arttırmaya geçilir.”
MADDE 8 – Aynı
Yönetmeliğin 50 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE 50 –
(1) Kiraya verme işlemi aşağıda belirtilen yöntemler çerçevesinde yapılır.
a) Günlük kiraya verme:
1) İdare merkezi ve taşra teşkilatında bulunan idari
binaları, depoları, sosyal tesis alanları v.b. yerler bu Yönetmelikte
belirtilen ihale usulleri dışında ilgili makam tarafından karar verilmek ve
uygulanacak kurallar belirtilmek kaydıyla, 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun
22 nci maddesi (d) bendi uyarınca her yıl
güncellenen Büyükşehir Belediyesi sınırları dahilinde
bulunan idarelerin doğrudan alımlarda Üst Harcama Limit tutarına tekabül
eden, günlük bedel üzerinden piyasa rayiçleri çerçevesinde geçici süreyle
kiraya verilebilir.
b) İhale suretiyle yıllık kiraya verme:
1) Mülkiyeti İdareye ait boş veya atıl durumda bulunan taşınmazlar
piyasa rayiçlerine göre belirlenecek kira bedeli üzerinden, 29 uncu maddede
belirtilen ihale yöntemiyle kiraya verilebilir.
2) Sözleşmelere;
a) Kiralanan veya tahsis edilen gayrimenkule ait tüm
giderlerin (elektrik, su, güvenlik ve benzerleri) kiracı tarafından
karşılanacağına,
b) İdarece 45 gün önceden fesih ihbarı yapılmak şartıyla
kira sözleşmesinin tazminatsız olarak tek taraflı feshedilebileceğine ve
taşınmazın boşaltılmasının talep edilebileceğine,
ilişkin hükümler
konulur.
3) Kira süreleri 11/1/2011
tarihli ve 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu gereği yıllık yasal kira artış
(ÜFE) oranında zam yapılarak İdarenin onayıyla uzatılabilir.
4) Her türlü taşınmazın kiraya verilmesinde Özelleştirme
İdaresi Başkanlığınca belirlenen düzenlemelere uyulması zorunludur.
5) 21/1/2012 tarihli ve 6361
sayılı Finansal Kiralama, Faktoring ve Finansman
Şirketleri Kanunu hükümleri ve 10/10/2006 tarihli ve 26315 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Tahsis ve Devri
Hakkında Yönetmelik hükümleri saklıdır.
6) İdareye ait taşınmazların kiraya verilmesi veya
tahsisi için yukarıda belirtilen hususlar göz önünde bulundurularak Yönetim
Kurulundan karar alınması zorunludur.”
MADDE 9 – Aynı
Yönetmeliğin 56 ncı maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE 56 –
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini tta Gayrimenkul
Anonim Şirketi Genel Müdürü yürütür.”
MADDE 10 – Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 11 – Bu
Yönetmelik hükümlerini tta Gayrimenkul Anonim
Şirketi Genel Müdürü yürütür.
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî
Gazete'nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
20/12/2008
|
27086
|
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete'nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
27/10/2009
|
27389
|
|