Ekonomi
Bakanlığından:
İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO:
2014/1)
Dayanak ve
başvuru
MADDE 1 – (1) Bu
Tebliğ; 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmelikten (Yönetmelik) oluşan
ithalatta haksız rekabetin önlenmesi hakkında mevzuat hükümleri
çerçevesinde yapılan nihai gözden geçirme soruşturması başvurusu ile bu
başvuruya ilişkin olarak söz konusu mevzuat kapsamında yapılan
değerlendirmenin sonuçlarını içermektedir.
(2) Yerli üreticiler Acarsoy
Tekstil Tic. ve San. A.Ş., Ak İplik Akrilik İplik
San. ve Tic. A.Ş., Bakırlar İplik San. ve Tic.
Ltd. Şti., Balsuyu
Mensucat San. ve Tic. A.Ş., Can Tekstil Entegre
Tesisleri ve Tarım Ürünleri San. Tic. A.Ş., ÇMS
Çavuş Metal Teks. Loj. ve Taş. San. Tic. A.Ş., Diktaş Dikiş İplik San. ve Tic. A.Ş.,
Gapsan Tekstil San. ve Tic. A.Ş.,
İskur Tekstil Enerji Tic. ve San. A.Ş., Karsu Tekstil San. ve Tic.
A.Ş., Kıvanç Tekstil San. ve Tic. A.Ş., Kipaş Mensucat İşletmeleri
A.Ş., Murat Yapı Tekstil San. ve Tic. A.Ş.,
Piramit Sentetik İplik San. ve Tic. A.Ş., Tapeten Mensucat San. ve Tic.
A.Ş. tarafından yapılan ve diğer yerli üreticiler Adana Mensucat San. Tic.
A.Ş., Akarca Mensucat San. ve Tic. A.Ş., Anateks Anadolu Tekstil
Fabrikaları A.Ş., Birko Birleşik Koyunlular
Mensucat Tic. ve San. A.Ş., Biteks
İplik San. ve Tic. A.Ş., Bossa Tic. ve San.
İşletmeleri T.A.Ş., Cem İplik San. ve Tic. A.Ş., Erkent Tekstil San. ve Tic.
A.Ş., Esra Tekstil San. ve Tic. A.Ş., Göl İplik Şeremet Tekstil
San. ve Tic. A.Ş., Gülle Entegre Tekstil
İşletmeleri Eml. Dan.
San. ve Tic. A.Ş., Indorama
İplik San. ve Tic. A.Ş., İmka
İplik Tekstil İşletmeleri San. ve Dış Tic. A.Ş., Kaanb Tekstil Tic. Ltd. Şti., Karacasu Tekstil Tic. ve
San. A.Ş., Matesa
Tekstil San. ve Tic. A.Ş., Mem
Tekstil San. ve Tic. A.Ş., Özdilek
Ev Tekstil San. ve Tic. A.Ş., Saçlı Tekstil Sanayi
ve Ticaret A.Ş., Teknik İplik Tekstil San. ve Tic. Ltd. Şti., Teymur Tekstil San. ve Tic.
A.Ş., Tüsa Mensucat San.
ve Tic. A.Ş., Uğur İplik Tekstil San. Tic. ve Paz. Ltd. Şti., Zümrüt
Tekstil San. A.Ş. tarafından da desteklenen başvuruda; Çin Halk Cumhuriyeti
(ÇHC), Endonezya ve Hindistan menşeli sentetik ve suni devamsız liflerden
ipliklerin (kesik elyaf ipliği) ithalinde halen uygulanmakta olan dampinge
karşı önlemin sona ermesinin damping ve zararın
devamına veya yeniden meydana gelmesine yol açacağı gerekçesiyle bir nihai
gözden geçirme soruşturması açılması istemiyle başvuruda bulunulmuştur.
Önleme tabi
ürün
MADDE 2 – (1) Önleme
tabi ürün 55.08, 55.09, 55.10, 55.11 (5509.52,
5509.61, 5509.91 ve 5510.20 hariç) gümrük tarife pozisyonlarında (GTP) yer
alan sentetik ve suni devamsız liflerden iplikler (kesik elyaf ipliği)’dir.
(2) Bahse konu GTP’ler,
yalnızca bilgi amaçlı verilmiş olup, bağlayıcı mahiyette değildir.
(3) Önleme tabi ürünün Türk Gümrük Tarife Cetvelinde yer
alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler bu
Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına halel getirmez.
Başvurunun
temsil niteliği
MADDE 3 – (1)
Başvuru aşamasında sunulan delillerden, başvurunun Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde yerli üretim dalının temsil
niteliğini haiz olduğu anlaşılmıştır.
Mevcut
önlemler
MADDE 4 – (1) 12/1/2009 tarihli ve 27108 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ
No: 2009/1) ile ÇHC, Endonezya ve Hindistan menşeli sentetik ve suni
devamsız liflerden iplikler (kesik elyaf ipliği) ithalinde dampinge karşı
kesin önlemler yürürlüğe konulmuştur.
(2) Bu kapsamda,
ÇHC menşeli olanlar için 0,49 ABD Doları/Kg ile 0,80 ABD Doları/Kg
arasında değişen tutarlarda; Endonezya menşeli olanlar için 0,23 ABD
Doları/Kg ile 0,40 ABD Doları/Kg arasında değişen tutarlarda; Hindistan
menşeli olanlar için ise 0,29 ABD Doları/Kg ile 0,39 ABD Doları/Kg arasında
değişen tutarlarda dampinge karşı önlem
uygulanmaktadır.
Gerekçe
MADDE 5 – (1) 29/6/2013 tarihli ve 28692 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ
No: 2013/11) ile mevcut önlemlerin yürürlükte kalma sürelerinin sona
ereceği ve bahse konu ürünün yerli üreticilerinin mevzuatta öngörülen
sürelerde yeterli delillerle desteklenmiş bir başvuru ile bir nihai gözden
geçirme soruşturması açılması talebinde bulunabilecekleri ilan edilmiştir.
(2) Bu çerçevede yapılan başvurunun incelenmesi
neticesinde, ÇHC, Endonezya ve Hindistan menşeli önleme konu ürün için
uygulanan dampinge karşı önlemlerin yürürlükten
kalkması halinde dampingin ve zararın devam etmesi veya yeniden meydana
gelmesinin muhtemel olduğuna ilişkin olarak bir nihai gözden geçirme
soruşturması açılması için yeterli delillerin bulunduğu anlaşılmıştır.
Karar ve
işlemler
MADDE 6 – (1) Bir
nihai gözden geçirme soruşturmasının açılabilmesi için yeterli bilgi, belge
ve delillerin bulunduğu anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti
Değerlendirme Kurulu tarafından ÇHC, Endonezya ve Hindistan menşeli söz
konusu ürün için Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde bir nihai gözden
geçirme soruşturması açılmasına karar verilmiştir.
(2) Başvuruya konu ÇHC, Endonezya ve Hindistan menşeli
sentetik ve suni devamsız liflerden ipliklere (kesik elyaf ipliği) yönelik
yürürlükte bulunan mevcut önlemler, Yönetmeliğin 35 inci maddesi gereğince,
soruşturma sonuçlanıncaya kadar yürürlükte kalmaya devam edecektir.
(3) Soruşturma, Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel
Müdürlüğü (Genel Müdürlük) tarafından yürütülecektir.
Piyasa
ekonomisi değerlendirmesi
MADDE
7 –
(1) Genel Müdürlük tarafından Yönetmeliğin 40 ıncı
ve 41 inci maddelerinde öngörülen hükümler saklı kalmak üzere soruşturma
kapsamında normal değer tespitine karar verilmesi halinde; ÇHC’de soruşturmaya tabi üretici veya üreticilerin
soruşturma konusu ürünün üretiminde ve satışında Yönetmeliğin ek 1 inci
maddesindeki ölçütler çerçevesinde piyasa ekonomisi koşullarının geçerli
olduğunu bu Tebliğin 9 uncu maddesinde belirtilen süreler içinde yeterli
deliller ile ispat etmesi durumunda bu üretici veya üreticiler için normal
değerin tespitinde Yönetmeliğin 5 inci maddesi, aksi takdirde Yönetmeliğin
7 nci maddesi hükümleri uygulanır. Yönetmeliğin
7 nci maddesi hükümlerinin tatbiki halinde adı
geçen ülke için piyasa ekonomisi uygulayan emsal ülke olarak Türkiye’nin
seçilmesi öngörülmektedir.
Soru
formları ve bilgilerin toplanması
MADDE 8 – (1)
Soruşturma açılmasını müteakip, başvuruda belirtilen ve Bakanlıkça tespit
edilen soruşturmaya konu ürünün ithalatçılarına, soruşturma konusu
ülkelerde yerleşik bilinen üretici/ihracatçılarına ve soruşturmaya konu
ülkelerin Ankara’daki büyükelçiliklerine soruşturmanın açılışına ilişkin
bildirimde bulunulacaktır.
(2) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliğine, başvurunun
gizli olmayan özetine ve soru formlarına nasıl erişileceği hususunda bilgi
verilecektir.
(3) Bakanlıkça tespit edilememesi nedeniyle bildirim
gönderilemeyen veya kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili tarafların
soru formuna Ekonomi Bakanlığına ait “Ticaret Politikası Savunma Araçları”
internet sayfasındaki (www.tpsa.gov.tr) ilgili
bölümden erişmeleri mümkün bulunmaktadır.
(4) İlgili taraflar, soru formunda istenilen bilgiler
haricinde, soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge ve
görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe yazılı
olarak 9 uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre içerisinde
sunabilirler.
(5) Soruşturmanın sonucundan
etkilenebileceklerini iddia eden, ancak 8 inci maddenin birinci ve üçüncü
fıkraları kapsamına girmeyen diğer ilgili taraflar (ürünü girdi olarak
kullanan işletmeler, bunların meslek kuruluşları, tüketici dernekleri,
üretim dalındaki işçi veya işveren sendikaları gibi) görüşlerini Genel
Müdürlüğe yazılı olarak 9 uncu maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen süre
içerisinde sunabilirler.
(6) İlgili taraflarca soru formuna verilen cevaplar,
soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge ve görüşler ile
destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı
sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri, elektronik
posta adresi, telefon ve faks numaraları belirtilir.
(7) Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları çerçevesinde
gizlilik kaydıyla verilen her tür bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir
özeti sunulur. Gizli olmayan özetin, esas bilginin makul ölçüde
anlaşılmasına olanak sağlayacak ayrıntıda olması gerekir. İlgili taraflar,
istisnai hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını
belirtebilirler. Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek
nitelikte olmasının nedenlerinin belirtilmesi gerekir.
Süreler
MADDE 9 – (1) 8 inci
maddenin birinci fıkrasında belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili
taraflar için soru formunu cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına
ilişkin bildirimin gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37
gündür.
(2) 8 inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen
bildirimin gönderilmediği bütün ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili
görüşlerini ve soru formuna ilişkin cevaplarını bu Tebliğin yayımı
tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre içerisinde sunabilirler.
(3) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia
eden, ancak 8 inci maddenin beşinci fıkrası kapsamına giren diğer ilgili
taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden
itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci
içerisinde sunabilirler.
İşbirliğine
gelinmemesi
MADDE 10 – (1)
Yönetmeliğin 26 ncı maddesi hükmü çerçevesinde,
ilgili taraflardan birinin verilen süreler dahilinde
ve istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi
ve belgelere erişimi reddetmesi, soruşturmayı engellediğinin anlaşılması
veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf
işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki
geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya da olumsuz, mevcut verilere göre
yapılabilir.
(2) İlgili tarafların işbirliğine gelmemesi veya kısmen
işbirliğine gelmesi halinde bahse konu taraf için soruşturmanın sonucu
işbirliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı olabilir.
Yetkili
merci ve adresi
MADDE 11 – (1)
Soruşturmayla ilgili bilgi ve belgeler ile görüşlerin aşağıda belirtilen
yetkili mercie iletilmesi gerekmektedir:
T.C. Ekonomi Bakanlığı
İthalat Genel Müdürlüğü
Damping ve Sübvansiyon Araştırma Dairesi
İnönü Bulvarı No: 36, Emek/ANKARA
Tel: +90-312-204 77 26
Faks: +90-312-212 87 65 veya 212 87 11
E-posta: ngs194@ekonomi.gov.tr
Soruşturmanın
başlangıç tarihi
MADDE 12 – (1)
Soruşturma, bu Tebliğin yayımı tarihinde başlamış kabul edilir.
Yürürlük
MADDE 13 – (1) Bu
Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 14 – (1) Bu
Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür.
|