Ekonomi Bakanlýðýndan:
BAZI TARIM ÜRÜNLERÝNÝN ÝHRACATINDA VE ÝTHALATINDA
TÝCARÝ KALÝTE DENETÝMÝ TEBLÝÐÝ
(ÜRÜN GÜVENLÝÐÝ VE DENETÝMÝ: 2014/21)
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebliðin amacý; ek-1 ve ek-2’de belirtilen ihracata ve ithalata konu ürünlerden gerekli görülenlerin ticari kalite yönünden uygunluðunun gerektiðinde risk analizi
esaslý olarak denetlenmesine iliþkin usul ve esaslarý belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Teblið, ek-1 ve ek-2’de yer alan;
a) Ýhracat Rejimine tâbi tutulmak istenen ürünlerin ihracatýnda,
b) Serbest Dolaþýma Giriþ Rejimi ile Dahilde Ýþleme Rejimine tâbi tutulmak istenen ürünlerin ithalatýnda,
ek-3’te belirtilen Grup Baþkanlýklarýnca yapýlacak ticari
kalite denetimlerini kapsar.
(2) Bu Teblið gýda güvenliði kontrollerini
kapsamaz.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Teblið, 28/1/2013
tarihli ve 2013/4284 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararý ile yürürlüðe konulan Teknik Düzenlemeler Rejimi
Kararýnýn 4 üncü maddesi ile 31/12/2003 tarihli ve 25333 üçüncü mükerrer sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Dýþ Ticarette Teknik Düzenlemeler ve
Standardizasyon Yönetmeliðinin 1 inci ve 11
inci maddelerine dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.
Tanýmlar
MADDE 4 – (1) Bu Tebliðde geçen;
a) Bakanlýk: Ekonomi Bakanlýðýný,
b) Bakanlýk laboratuvarý: Bakanlýðýn Bölge Müdürlüklerine baðlý laboratuvarlarý,
c) Bölge Müdürlüðü: Bakanlýðýn Bölge Müdürlüklerini,
ç) Dýþ Ticarette Risk Esaslý Kontrol Sistemi
(TAREKS): Ürün güvenliði ve teknik düzenlemeler mevzuatý uyarýnca yürütülen denetim, uygunluk ve izin iþlemlerinin elektronik ortamda ve risk analizi esaslý olarak yapýlmasý amacýyla kurulan
internet tabanlý uygulamayý,
d) Döner Sermaye Ýþletmesi: Bakanlýk Döner Sermaye Ýþletmesi Merkez Müdürlüðünü,
e) Fiili
denetim: Fiziki muayene ve/veya laboratuvar analizini,
f) Firma: Bu
Teblið kapsamýndaki faaliyetlere
konu olan, kamu kurumlarý dâhil, tüm gerçek ve tüzel kiþiler ile bunlarýn temsilcilerini,
g) Genel Müdür: Ürün Güvenliði ve Denetimi
Genel Müdürünü,
ð) Genel Müdürlük: Ürün Güvenliði ve Denetimi
Genel Müdürlüðünü,
h) Grup Baþkanlýðý: Bakanlýðýn Bölge Müdürlüklerine baðlý Ürün Denetmenleri Grup Baþkanlýklarýný,
ý) Kapsam dýþý: Gümrük Tarife Ýstatistik
Pozisyonu olarak ek-1 ve ek-2’de belirtilmekle
birlikte söz konusu eklerde yer alan teknik düzenlemeler kapsamýna girmeyen ürünleri,
i) TAREKS
referans numarasý: TAREKS üzerinden yapýlan baþvuru sonucunda, ürünün ithal ya da ihraç edilebileceðine dair sistem tarafýndan oluþturulan numarayý,
j) Teknik düzenleme: Ticari kalite denetimine tabi ürünlerin uygun olmasý gereken ve ek-1
ile ek-2'de yer alan düzenlemeleri,
k) Ticari
kalite denetimi: Ýhracat ve ithalata konu ürünlerin ilgili teknik düzenlemelere uygunluðunun risk analizine göre seçici ve yeterli düzeyde olacak biçimde yapýlan denetimini,
l) Ürün Denetmeni: Ýhracatta ve
ithalatta ticari kalite denetimlerini yürütme yetkisini haiz, denetime konu ürünlerin ilgili teknik düzenlemelerine iliþkin bilgiye sahip denetmen ve denetmen yardýmcýlarýndan oluþan personeli,
m)
Yetkilendirilmiþ laboratuvar: Genel Müdürlük tarafýndan, ürünün ilgili teknik düzenlemesinde öngörülen fiziksel ve kimyasal analizleri yapmak üzere yetkilendirilen Bakanlýk laboratuvarlarý dýþýndaki kamu veya özel sektör laboratuvarlarýný,
ifade eder.
Firma veri tabaný
MADDE 5 – (1) Firma bilgilerini kayda alarak güncel tutmak üzere Genel Müdürlük tarafýndan bir veri
tabaný oluþturulur.
(2) Veri tabanýnda kayýtlý tüm bilgiler ticari kalite denetimleri ile ilgili iþlemlerde deðerlendirilir.
(3) Firmalar
veri tabanýnýn oluþturulmasý ve güncellenmesi amacýyla gerekli tüm bilgileri Bakanlýða saðlamakla yükümlüdür.
Firma tanýmlamasý
MADDE 6 – (1) Bu Teblið kapsamýnda faaliyet göstermek isteyen firmalarýn, 29/12/2011 tarihli ve 28157 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Dýþ Ticarette Risk Esaslý Kontrol Sistemi
Tebliði (Ürün Güvenliði ve Denetimi:
2011/53) çerçevesinde TAREKS’te tanýmlanmasý ve firma adýna iþlem yapacak en az bir kullanýcýnýn yetkilendirilmiþ olmasý gerekir.
(2) Ticari
kalite denetimlerine iliþkin baþvuru, denetim ve
bildirimlere iliþkin iþlemler TAREKS üzerinden yapýlýr.
Ticari kalite denetimleri
MADDE 7 – (1) Ýhracata veya
ithalata konu ek-1 ve ek-2’de yer alan ürünlerden gerekli görülenlerin ticari kalite denetimleri, ürünlerin ilgili teknik düzenlemelere uygunluðunun tespiti amacýyla, risk
analizine göre seçici ve yeterli düzeyde olacak biçimde Ürün Denetmenleri tarafýndan yapýlýr.
(2) Risk
analizi için;
a) Ticari kalite denetimine tâbi ürünlerin risk analizi esaslý olarak hangi sýklýkta denetime tâbi tutulacaðýnýn belirlenmesi amacýyla, bu ürünleri ihraç eden firmalarýn ilgili mevzuat uyarýnca Genel Müdürlük tarafýndan belirlenen sýnýflarý,
b) Ürünün niteliði, üretim dönemi, fiyatý, hava koþullarý, iþleme ve paketleme iþlemleri, saklama koþullarý, taþýma aracý ve ticareti yapýlan partinin miktarý, ihraç, ithal veya menþe ülkesi,
c) Firmanýn büyüklüðü ve ticaretteki payý, üretim yelpazesi, saklama, paketleme, iþleme gibi üretim tesisinin altyapýsý ve taþýma koþullarý ile ilgili gümrük mevzuatý uyarýnca yetkilendirilmiþ yükümlü statüsüne sahip olmasý,
ç) Önceki denetimlerden elde edilen uygunsuzluklar (geri çevirme ve ret iþlemleri, geri gelen ürün bildirimleri ve benzeri), diðer Bakanlýklardan alýnan bilgiler, yurt dýþýndan alýnan geri bildirimler, denetimin yapýldýðý yerin özellikleri ve firma tarafýndan beyan edilen bilgiler,
d) Ürünün uygunsuzluðunu gösterebilecek diðer tüm bilgiler,
kullanýlabilir.
Özel ve zorunlu durumlar
MADDE 8 – (1) Genel Müdürlük, ek-1 ve ek-2’de yer alan teknik
düzenlemelere uymayan ürünlerin ihracatýna, ithalatçýnýn talebinin tevsiki halinde, gerekli incelemeyi yaparak izin
verebilir veya gerektiðinde bu teknik düzenlemelerin
uygulanmasýna istisna getirebilir.
(2) Ülke ekonomisinin ve ihtiyaçlarýnýn gerektirdiði özel ve zorunlu durumlarý inceleyerek,
ilgili teknik düzenlemelere uygun olmayan ürünlerin ithalatýna izin vermeye
Genel Müdürlük yetkilidir.
(3) Birinci fýkra kapsamýnda ihraç edilen ürünlerin geri gelmesi durumunda, ayný firma tarafýndan ilgili takvim yýlý içerisinde yeni izin baþvurusu yapýlamaz.
Risk Komisyonu
MADDE 9 – (1) Risk analizine esas olacak kurallarý belirlemek üzere, en az 3 kiþiden oluþan Risk Komisyonu oluþturulur. Baþkaný Genel Müdür olan Komisyona gerekli durumlarda Bakanlýðýn ilgili birimlerinden ve diðer kamu kurumlarýndan katýlým istenebilir.
(2) Komisyon, dörder aylýk dönemler itibariyle yýlda 3 kez olaðan toplanarak risk kurallarýný gözden geçirir ve gerekli deðiþiklikleri yapar. Komisyon ihtiyaç duyulan durumlarda Genel Müdürlüðün çaðrýsý üzerine ayrýca toplanabilir.
(3) Komisyon kararlarý gizli ve üyelerin imzalarýný içerecek þekilde yazýlý olarak saklanýr.
Ýhracatta parti numarasý
MADDE 10 – (1) Ayný araç içine konulan veya ayný baþvuru kapsamýnda kontrole sunulan tüm ürünler için, ürün sayýsýna bakýlmaksýzýn tek parti numarasý kullanýlýr.
(2) Ýhracatta parti numarasý, TAREKS’te her bir iþletme için belirlenen
numara ve denetimi yapan Grup Baþkanlýðýnýn kod numarasýnýn (ek-3) ardýndan 1’den baþlayarak verilir ve ayný yýl içinde sadece bir kez kullanýlýr (örneðin; TAREKS tarafýndan belirlenen
numarasý 012345678 olan iþletmenin 68 kod
numaralý Grup Baþkanlýðýna yýl içerisinde denetime sunduðu ilk parti için 012345678-68-1 ve sonrakiler için sýrasýyla 012345678-68-2, 012345678-68-3, …).
(3) TAREKS
referans numarasý ile bu numaranýn temsil ettiði ihracata konu ürün arasýnda gerekli baðlantýyý saðlamak için, parti numarasý ve ilgili diðer mevzuat uyarýnca öngörülen diðer resmî iþaretler ambalajýn üzerinde yer alýr.
(4) Ambalajlarý üzerinde gereken parti numarasý ve diðer resmî iþaretleme bilgileri bulunmayan ürünler ihraç edilemez.
(5) Denetim
sonrasýnda kapatýlmýþ ambalajlarýn sonradan açýlmalarý veya üzerlerindeki resmî iþaretlerin deðiþtirilmesi, ancak Ürün Denetmeninin gözetiminde yapýlabilir.
Denetim baþvurusu
MADDE 11 – (1) Bu Teblið kapsamýnda bulunan ürünlerin ihracatýnda ve ithalatýnda, ek-3’te yer alan Grup Baþkanlýklarýna yapýlacak baþvurular, firma adýna yetkilendirilen kullanýcýlar tarafýndan Bakanlýk internet sayfasýndaki “E-Ýmza Uygulamalarý” bölümünde yer alan “E-Ýmza Uygulamalarýna Giriþ” uygulamasý ile TAREKS üzerinden gerçekleþtirilir.
Fiili denetim
MADDE 12 – (1) Baþvuru üzerine, TAREKS aracýlýðýyla gerçekleþtirilecek risk analizi sonucunda fiili denetime tâbi tutulmasýna karar verilen ürünler, Dýþ Ticarette Teknik Düzenlemeler ve
Standardizasyon Yönetmeliði, 7/2/1967
tarihli ve 6/7677 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararý ile yürürlüðe konulan Türk Standartlarýnýn Uygulanmasý Hakkýnda Tüzük veya ilgili teknik düzenlemeler çerçevesinde denetime tâbi tutulur.
(2) Fiili
denetim duyusal inceleme, tartma veya ölçme yoluyla muayene ve gerektiðinde fiziksel ve
kimyasal analizler yapmak veya yaptýrmak suretiyle
yerine getirilir.
(3)
Denetimlerde firma hazýr bulunur. Ürün Denetmenleri, ürünleri denetime konu olan firmaya, istek üzerine, kimlik kartlarýný gösterir. Firma, denetim hizmetlerinin en iyi þekilde yerine getirilebilmesi için görevlilere gerekli kolaylýðý göstermekle ve istenen tüm bilgi ve
belgeleri sunmakla yükümlüdür.
(4) Denetimler,
denetlemeye elveriþli yere en yakýn Grup Baþkanlýðýna TAREKS üzerinden yapýlan baþvuru üzerine gerçekleþtirilir.
Numune alýmý
MADDE 13 – (1) Ürünün fiziksel ve/veya kimyasal analizinin gerektiði durumlarda, denetime tâbi ürünler için ilgili teknik düzenlemelerde belirtilen miktarlarda numune alýnýr.
(2) Numuneler Ürün Denetmeni ile firma tarafýndan birlikte mühürlenir ve üzerlerine ayný þahýslarýn imzalarýný taþýyan ek-4’te yer alan Numune
Kartý konulur. Firmanýn talebi halinde
fazladan alýnan bir numune firmaya teslim edilir.
(3) Numune alýmý sonrasýnda, firmanýn Grup Baþkanlýðýnda kalan numuneyi geri alma hakký olduðu ve söz konusu numuneyi
geri alabileceði süre Ürün Denetmenlerince firmaya bildirilir.
(4) Denetim
sonunda alýnan numuneler, 45 günden az 60 günden fazla olmamak üzere, ürünün çeþidine göre tespit olunacak
süreye veya alýcý ile satýcý arasýnda anlaþmazlýk çýktýðýnda bunun giderilmesine kadar saklanýr. Bu sürenin sonundan itibaren 15 gün içinde firma numuneleri geri alabilir.
(5) Geri alýnmayan numuneler, geliri Döner Sermaye Ýþletmesi hesabýna kaydedilmek üzere Bölge Müdürlüklerince kurulacak Numune Satýþ Komisyonu tarafýndan satýþa çýkarýlýr. Numune Satýþ Komisyonu, en az
biri Ürün Denetmeni olmak üzere Bölge Müdürü tarafýndan belirlenecek
3 kiþiden oluþur. Satýlamayacak kadar bozuk veya az miktarda olan numuneler ile bekleme süresi sonundan itibaren 2 ay içerisinde satýlamayan numuneler usulüne uygun olarak
imha edilir.
(6) Ýthalatta ve geri gelen üründe numune alýmý sonrasýnda 3 nüsha tutanak düzenlenir. Düzenlenen tutanaklarýn bir nüshasý firmaya, bir nüshasý ilgili gümrük idaresine iletilir.
Laboratuvar analizi
MADDE 14 – (1) Alýnan numuneler
Bakanlýk laboratuvarlarýnda ya da
yetkilendirilmiþ laboratuvarlarda analiz edilir.
(2)
Laboratuvar, muayene ve deneyleri en kýsa zamanda yaparak
analiz sonucunu bir raporla tespit eder.
(3) Analizin
yetkilendirilmiþ laboratuvarlarda yapýlmasý halinde, laboratuvar tarafýndan düzenlenen analiz raporunda, analizin 13 üncü maddenin ikinci fýkrasýna uygun olarak mühürlenmiþ ve numune kartýnda bilgileri yer alan numuneler için geçerli olduðu yazýlý olarak belirtilir ve söz konusu analiz
raporu denetimlerde dikkate alýnmak üzere firma tarafýndan TAREKS’e elektronik
ortamda yüklenir.
(4) Numunelerin
laboratuvar dýþýndaki analizleri denetimle görevlendirilen Ürün Denetmeni tarafýndan gerçekleþtirilir.
Laboratuvarlarýn
yetkilendirilmesi
MADDE 15 – (1) Ticari kalite denetimleri için gerekli analizler Bakanlýk laboratuvarý tarafýndan yapýlýr. Laboratuvar bulunmayan, iþ hacminin yoðun olduðu yerlerde ya da diðer gerekli
durumlarda, söz konusu muayene ve deneylerin yerine
getirilebilmesi için kamu ve özel sektör laboratuvarlarý yetkilendirilebilir. Ancak, birden fazla analizin
yapýldýðý durumda Bakanlýk laboratuvarlarý referans laboratuvar olarak kabul edilir.
(2)
Yetkilendirilmek için baþvuran özel sektör laboratuvarlarýnýn, 16/12/2011 tarihli ve 2011/2621 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararý ile yürürlüðe konulan Uygunluk Deðerlendirme Kuruluþlarý ve Onaylanmýþ Kuruluþlara Dair Yönetmeliðin 4 üncü maddesinin yedinci fýkrasýnda atýf yapýlan bir
akreditasyon kurumunca düzenlenen ISO 17025 akreditasyon belgesine sahip
olmasý gerekir.
(3)
Yetkilendirilme baþvurusu yapan özel sektör laboratuvarý, akreditasyon belgesiyle birlikte ek-5'te yer alan
Laboratuvar Yetkilendirme Baþvuru Formunu ilgili Bölge Müdürlüðüne iletir. Bölge Müdürlüðü ve/veya Genel Müdürlük tarafýndan gerekli görülmesi halinde ek bilgi ve belge talep edilebilir.
(4) Bölge Müdürlüðü, Laboratuvar Yetkilendirme Baþvuru Formunda belirtilen analizlerin, ayný form ekinde sunulan akreditasyon belgesi kapsamýyla uyuþtuðunu tespit etmek üzere belge üzerinde ve gerekli görülmesi halinde yerinde inceleme yapar. Bölge Müdürlüðü, inceleme sonuçlarýný 15 iþ günü içerisinde olumlu veya olumsuz görüþle Genel Müdürlüðe iletir.
(5) Genel Müdürlük, ilgili Bölge Müdürlüðünden olumlu görüþ alan yetkilendirme baþvurularýný, sektörün ihtiyaçlarý ve birinci fýkrada belirtilen
diðer hususlarý göz önünde bulundurarak sonuçlandýrýr. Olumlu sonuçlandýrýlan baþvurulara iliþkin, yetkilendirme baþvurusunda bulunan laboratuvara ve Bölge Müdürlüklerine bilgi verilir. Yetkilendirilen
laboratuvarlara iliþkin bilgiler, Ekonomi Bakanlýðý internet sitesinde yayýmlanýr.
(6)
Yetkilendirilmiþ özel sektör laboratuvarlarý, onay verilen analiz kapsamlarýný açýkça gösteren bir listeyi internet sitelerinde yayýmlarlar.
(7)
Yetkilendirilmiþ özel sektör laboratuvarlarý, onaylanan analiz kapsamlarýnýn, yetkilendirmeye esas teþkil eden
akreditasyon belgesi kapsamýndan çýkmasý halinde, durumu vakit geçirmeksizin ilgili
Bölge Müdürlüðüne yazýlý olarak bildirir ve internet sitelerinde yetki kapsamlarýný gösteren listede gerekli güncellemeleri yapar.
(8)
Yetkilendirilmiþ laboratuvarlar gerekli durumda denetlenebilir.
Tebliðde belirtilen þartlarý yerine getirmeyen veya yapýlan denetimlerde
yetersiz olduklarý tespit edilen yetkilendirilmiþ laboratuvarlarýn yetkileri Genel Müdürlükçe iptal edilir ve keyfiyet Bölge Müdürlüklerine ve ilgili laboratuvara bildirilir.
(9) Ýki, üç, dört, beþ, altý ve yedinci fýkralarda belirtilen hükümler, kamu laboratuvarlarý için uygulanmaz.
Ýhracatta denetim
MADDE 16 – (1) Ýhracatta denetim,
TAREKS'te belirlenen denetim tarihi ve saatinden itibaren en geç 24 saat içerisinde depo, antrepo, liman veya iþleme yerinden denetlemeye en elveriþli olanýnda yapýlýr.
(2) Üretim yerinden ihracat merkezlerine gelen ürünlerin, denetim yapmaya elveriþli ve olumsuz dýþ etkenlerden etkilenmeyecek bir depoya indirilmiþ ve uygun olarak iþlenip, etiket ve iþaretlemelerinin
yapýlmýþ olmasý halinde denetimi gerçekleþtirilir.
(3) Fiili
denetim sonucunda ürünün ilgili teknik düzenlemelere uygun
olduðunun belirlenmesi durumunda, TAREKS referans
numarasý oluþturulur.
(4) Risk
analizi sonucunda fiili denetime tâbi tutulmasýna gerek görülmeyen ürünlerin ihraç edilebileceðine dair TAREKS
referans numarasý doðrudan oluþturulur.
(5) Aþaðýdaki durumlarda, Bakanlýk tarafýndan belirlenen ve aþaðýda yer alan 15 haneli TAREKS referans numarasý, gümrük beyannamesinin 44 numaralý hanesine ihracatçý tarafýndan kaydedilir:
a) Ýlgili merci tarafýndan tevsik edilmek kaydýyla, müteahhitler tarafýndan yurt dýþýnda alýnan inþaat, tesisat ve
montaj projeleri kapsamýnda iþçilerin ihtiyacý olan ürünler için
162013012727484.
b) Hariçte Ýþleme Rejimi ve Bedelsiz Ýhracat kapsamý ürünler için
172013012727484.
c) Kapsam dýþý ürünler için
182013012727484.
(6) Beþinci fýkra kapsamýnda ihraç edilmek istenen ürünlerin ilgili gümrük idaresince denetime yönlendirilmesi
halinde, 11 inci madde çerçevesinde denetim baþvurusu yapýlýr.
Ýhraç
partisinin geri çevrilmesi
MADDE 17 – (1) Yapýlan ihracat
denetimi sonucunda, ürünün kontrole hazýr olmamasý, ilgili teknik düzenlemelerde yer alan toleranslarý aþmasý ve/veya mevzuatýn diðer hükümlerine aykýrý olduðunun tespit edilmesi veya denetim için firmanýn hazýr bulunmamasý durumlarýnda ürün geri çevrilir.
(2) Geri çevrilen ürünün bir kýsmý veya tamamý firma tarafýndan ilgili teknik
düzenlemelere uygun hale getirilebilir. Uygun hale
getirilen ürünler için yeniden denetim
baþvurusunun geri çevirme iþleminden en az 12 saat sonra yapýlmasý gerekir.
Ýthalatta denetim
MADDE 18 – (1) Bu Teblið kapsamýndaki denetimler 7/10/2009 tarihli ve 27369 mükerrer sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Gümrük Yönetmeliðinin 181 inci
maddesinin dördüncü fýkrasý çerçevesinde yapýlýr.
(2) TAREKS üzerinden gerçekleþtirilen baþvuru sonrasýnda, ek-6’da yer alan Baþvuru Formu ve eki
belgeler firma adýna yetkilendirilen kullanýcý tarafýndan baþvuru tarihini takip eden en geç 1 iþ günü içinde TAREKS’e elektronik
ortamda yüklenir ya da firma tarafýndan ilgili Grup Baþkanlýðýna sunulur. Firmanýn önceden yazýlý bildirimde bulunmasý durumunda, Grup
Baþkanlýðýnca ilave süre verilebilir.
(3) Firmaya tanýnan süre içerisinde istenilen belgelerin TAREKS’e elektronik ortamda yüklenmemesi ya da
Grup Baþkanlýðýna iletilmemesi durumunda, denetim baþvurusu iptal edilir.
(4) Ýthalat denetimine, TAREKS'te belirlenen denetim tarihi ve saatinden
itibaren en geç 24 saat içerisinde ilgili gümrük idaresinde baþlanýr.
(5) Fiili
denetim sonucunda ürünlerin ilgili teknik düzenlemelere uygun olduðunun belirlenmesi
durumunda TAREKS referans numarasý oluþturulur.
(6) Bu Teblið kapsamýndaki ürünlerin Dahilde Ýþleme Rejimi kapsamýnda yapýlacak ithalatýnýn fiili denetiminde, ürünün Dahilde Ýþleme Ýzin Belgesinde belirtilen vasýflarý esas alýnýr.
(7) Ýhraç edildikten sonra geri gelen ürünün ihraç edilen ürün ile ayný olduðunun tespiti yeterlidir. Söz konusu tespit için, fiziksel ve/veya kimyasal analiz gerektiren ürünlerden, ilgili teknik düzenlemelerde belirtilen miktarda numune alýnýr.
(8) Risk
analizi sonucunda fiili denetime tâbi tutulmasýna gerek görülmeyen ürünlerin ithal edilebileceðine dair TAREKS
referans numarasý doðrudan oluþturulur.
(9) Gümrük idarelerine kapsam dýþý olarak beyan edilen ürünlerin ithalatýnda, 192013012727484
olarak belirlenen 15 haneli TAREKS referans numarasý, gümrük beyannamesinin 44 numaralý hanesine ithalatçý tarafýndan kaydedilir.
Kapsam dýþý olarak beyan edilen ürünlerin ilgili gümrük idaresince denetime yönlendirilmesi halinde, 11 inci madde çerçevesinde denetim baþvurusu yapýlýr.
Ýthal ürünün reddedilmesi
MADDE 19 – (1) Yapýlan ithalat
denetimi sonucunda, ürünün ilgili teknik düzenlemelere ya da
mevzuatýn diðer hükümlerine aykýrý olduðunun tespit edilmesi durumlarýnda ürün reddedilir. Bu durum, ilgili gümrük idaresine yazýyla ayrýca bildirilir.
(2) Reddedilen ürünün bir kýsmý veya tamamý ret tarihinden itibaren 30 günü geçmemek üzere firma tarafýndan talep edilen süre içinde ilgili teknik düzenlemeye uygun
hale getirilebilir. Uygun hale getirilen ürünler için yeniden denetim baþvurusu yapýlmasý gerekir.
Etiket ve iþaretleme
MADDE 20 – (1) Etiketleme ve/veya iþaretlemede, ürünün ilgili teknik düzenlemesinde
belirtilen hükümler uygulanýr. Söz konusu mevzuatta düzenleme bulunmamasý halinde etiketleme
ve/veya iþaretleme iþlemi, ürün ambalajý üzerinde olmasý gereken bilgilerin silinmeyecek ve yeknesak biçimde ambalaj üzerine basýlmasý veya ambalajýn ayrýlmaz bir parçasý halinde etiketlenmesi, ayrýca ambalajýn bir kenarýnda okunaklý ve açýk bir þekilde görünmesi; bunun mümkün olmamasý halinde ambalajlarýn paletlenmesi ve
söz konusu bilgilerin paletin ayrýlmaz bir parçasý halinde etiketle, açýk ve okunur þekilde iliþtirilmesi þeklinde yapýlýr.
(2) Etiket
ve/veya iþaretlemede yer alan bilgiler Türkçe veya yabancý dillerde yazýlabilir. Ýngilizce dýþýndaki yabancý dillerde etiketleme ve/veya iþaretleme yapýlmasý halinde, etiket ve/veya iþaretlemede yer alan bilgilerin Türkçe tercümesi firma tarafýndan beyan edilir.
(3) Ýthalat denetiminde, etiketleme ve/veya iþaretlemeye iliþkin olarak ürünlerin ilgili standardýna karþýlýk gelen uluslararasý standart hükümleri uygulanabilir.
(4) Ýthalata konu ürünler için parti numarasý ve Türk standardý numarasý aranmaz.
Ýkinci denetim
MADDE 21 – (1) Denetim sonucu uygun olanlar dâhil, denetlenmiþ ürünler gerektiði takdirde ikinci
kez denetlenebilir.
Denetim sonucuna itiraz
MADDE 22 – (1) Firma, denetim sonucuna sebepleriyle birlikte
en geç 2 iþ günü içinde itiraz edebilir.
(2) Ýtiraz baþvurusu, üründen alýnan þahit numune ve varsa laboratuvar raporuyla birlikte
en geç 1 iþ günü içinde Grup Baþkanlýðýnca Bölge Müdürlüðüne iletilir.
Bilirkiþi Heyeti
MADDE 23 – (1) Ýtiraz üzerine, baþvuruyu incelemek ve düþüncesini
bildirmek üzere üç kiþilik Bilirkiþi Heyeti, Bölge Müdürlüðünce teþkil edilir. Bölge Müdürü veya yardýmcýsýnýn baþkanlýk edeceði Heyetin üyeleri, itiraz konusu üründe yetkili Ürün Denetmenlerinden oluþur.
(2) Bölge Müdürlüðünce gerekli görülmesi halinde, itiraza konu ürünün ihracatýný yapan Ýhracatçý Birlikleri üyesi bir ihracatçý Bilirkiþi Heyetine çaðýrýlabilir.
(3) Baþkan veya üyelerden biri, denetimin sonucuna itiraz eden
firmanýn üst soy veya alt soy hýsýmlarýndan, karý veya kocasýndan, dördüncü dereceye kadar civar veya sýhrî hýsýmlarýndan olduðu veya ortaðý veya beraber iþ gördüðü kiþi veya memur ve hizmetlisi bulunduðu takdirde, Heyete katýlamaz ve yeni üye seçilir.
(4) Ýtiraz konusu ürünün denetimini yapan görevliler Heyette
yer alamaz.
Ýtirazýn deðerlendirilmesi
MADDE 24 – (1) Bilirkiþi Heyeti, firmanýn itiraz baþvurusu üzerine derhal
toplanýr ve anlaþmazlýk konusunu ilgili teknik düzenlemede yer alan
hükümlere göre inceleyerek,
gerekçeli raporunu en kýsa sürede ilgili Bölge Müdürlüðüne iletir.
(2) Ýtiraz konusu ürünlerden fiziksel ve/veya kimyasal analiz gerektirenler
için, Bakanlýk laboratuvarlarý ya da yetkilendirilmiþ laboratuvarlarda
ikinci bir analiz yapýlýr. Söz konusu analiz, varsa Grup Baþkanlýðýnda bulunan þahit numune, Grup
Baþkanlýðýnda þahit numune bulunmamasý halinde ilk analizi yapan laboratuvardaki þahit numune kullanýlarak yapýlýr.
(3) Ýkinci analizin neticesi nihai karar olarak kabul edilir ve Bilirkiþi Heyeti raporunda bu analizin sonucu dikkate alýnýr.
(4) Heyet
raporu, denetim sonucunu doðrularsa ürün geri çevrilir veya reddedilir, farklý sonuç olduðu takdirde,
Heyetin kararý esas alýnýr.
Denetim bilgilerinin gümrüklere beyaný
MADDE 25 – (1) Ürünlerin ihraç veya ithal edilebileceðine dair TAREKS referans numarasýnýn gümrük beyannamesinin 44 numaralý hanesine firma tarafýndan geçerlik süresi içinde kaydedilmesi zorunludur. Aksi takdirde, ürünlerin ihracatýna veya ithalatýna izin verilmez.
(2) Ek-1/D
kapsamýndaki ürünler için TAREKS referans numarasýnýn yaný sýra, Gýda, Tarým ve Hayvancýlýk Bakanlýðý tarafýndan düzenlenen Bitki Saðlýk Sertifikasýnýn tarihi ve seri numarasýnýn da gümrük beyannamesinin 44 numaralý hanesine firma
tarafýndan kaydedilmesi zorunludur. Aksi takdirde, ürünlerin ihracatýna izin verilmez.
(3) TAREKS
referans numarasý kapsamý ürüne iliþkin Gümrük Tarife Ýstatistik Pozisyonu,
firma unvaný, vergi numarasý ve miktarý gibi bilgilerin söz konusu ürünlere iliþkin firma tarafýndan gümrük beyannamesine kaydedilen bilgilerle ayný olmasý gerekir.
Ýhracatta kontrol belgesi
MADDE 26 – (1) Varýþ ülkesinde kullanýlacak olmasý ve/veya ihracatçýnýn yazýlý talepte bulunmasý halinde, ürünün ilgili teknik düzenlemelere
uygunluðunu belirten Kontrol Belgesi kâðýt ortamýnda ilgili Grup Baþkanlýðýnca düzenlenir.
(2) Bu Teblið kapsamýnda ilgili teknik düzenlemelere uygun
olmadan (kapsam dýþý, hariçte iþleme rejimi, bedelsiz ihracat ve benzeri) ihracýna izin verilen ürünler için kâðýt ortamýnda Kontrol Belgesi düzenlenmez.
(3) Kontrol
Belgesinin süre uzatýmý baþvurusu, ihraç partisi için düzenlenen TAREKS referans numarasýnýn geçerlik süresi dolmadan veya
dolduktan sonra, TAREKS aracýlýðýyla gerçekleþtirilir.
(4) Süre uzatýmý öncesinde kâðýt ortamýnda düzenlenen Kontrol Belgesi ilgili Grup Baþkanlýðýna derhal iade edilir ve ihracat iþlemlerinde ya da baþka amaçlarla kullanýlamaz.
TAREKS referans numarasý kapsamýndaki
bilgilerde deðiþiklik yapýlmasý
MADDE 27 – (1) Ýhraç partisi için düzenlenen TAREKS referans numarasýna iliþkin geçerlik süresi içinde olmak üzere, devir ve
ifraz ile gideceði ülke, taþýma þekli ve çýkýþ gümrüðüne dair deðiþiklik iþlemleri TAREKS aracýlýðýyla firma tarafýndan yapýlabilir.
(2) Söz konusu devir, ifraz ve ülke deðiþikliði gibi iþlemler öncesinde kâðýt ortamýnda düzenlenen Kontrol Belgesi ilgili Grup Baþkanlýðýna derhal iade edilir ve ihracat iþlemlerinde ya da baþka amaçlarla kullanýlamaz.
(3) Ýthalata konu ürünler için düzenlenmiþ TAREKS referans numarasý kapsamýna yönelik deðiþiklik yapýlamaz.
Kullanýcýya yapýlan
bildirimler
MADDE 28 – (1) Kullanýcý, denetim süreci ve sonucuna iliþkin sorgulamalarý TAREKS üzerinden yapar.
(2) Denetim sürecine ve sonuçlarýna iliþkin kullanýcýya yapýlan bildirimler, Dýþ Ticarette Risk Esaslý Kontrol Sistemi Tebliði (Ürün Güvenliði ve Denetimi:
2011/53)’nin 6 ncý maddesi uyarýnca yapýlan “Yetkilendirme Baþvurularý” uygulamasýnda beyan edilen elektronik posta adresine
iletilir. Kullanýcýya ulaþmayan
bildirimlerden Bakanlýk sorumlu deðildir.
Bilgilerin gizliliði
MADDE 29 – (1) Bu Teblið kapsamýnda elde edilen denetim iþlemleri ile ilgili
olanlar da dâhil, tüm bilgi ve
belgelerin üçüncü taraflarla paylaþýmý Genel Müdürlüðün iznine tâbidir.
Yaptýrýmlar
MADDE 30 – (1) Bu Tebliðe aykýrý hareket edenler ile yanlýþ ve yanýltýcý beyanda bulunanlar hakkýnda, 27/10/1999 tarihli ve 4458 sayýlý Gümrük Kanunu, 2013/4284 sayýlý Teknik Düzenlemeler Rejimi
Kararý ve Dýþ Ticarette Risk
Esaslý Kontrol Sistemi Tebliði (Ürün Güvenliði ve Denetimi:
2011/53)’nin ilgili hükümleri ile ilgili diðer mevzuat hükümleri uygulanýr.
Döner Sermaye
MADDE 31 – (1) Her türlü denetim ve belgelendirme masraflarý firmalar tarafýndan Döner Sermaye Ýþletmesi hesabýna yatýrýlýr.
(2) Masraflara
iliþkin usul ve esaslar, Döner Sermaye Ýþletmesi Yönetim Kurulunca
belirlenir.
Yetki
MADDE 32 – (1) Bu Tebliðde yer alan
hususlarla ilgili olarak uygulamaya yönelik önlemleri almaya ve gerekli düzenlemeleri
yapmaya Genel Müdürlük yetkilidir.
Yürürlükten kaldýrýlan teblið
MADDE 33 – (1) 30/12/2012 tarihli ve 28513 ikinci mükerrer sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Bazý Tarým Ürünlerinin Ýhracatýnda ve Ýthalatýnda Ticari Kalite
Denetimi Tebliði (Ürün Güvenliði ve Denetimi:
2013/21) yürürlükten kaldýrýlmýþtýr.
Yürürlük
MADDE 34 – (1) Bu Teblið 1/1/2014
tarihinde yürürlüðe girer.
Yürütme
MADDE 35 – (1) Bu Teblið hükümlerini Ekonomi Bakaný yürütür.
Tebliðin
ekleri için týklayýnýz
|