Türkiye
Radyo-Televizyon Kurumundan:
TÜRKÝYE RADYO-TELEVÝZYON KURUMU
MALÝ DENETÇÝLÝÐÝ YÖNETMELÝÐÝ
BÝRÝNCÝ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanýmlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliðin amacý, mali denetçi ve mali denetçi yardýmcýlarýnýn atanmalarý, eðitimleri, yetki ve yeterlilik staj programlarý, sýnavlarý, görev, yetki ve sorumluluklarý, çalýþma usul ve esaslarý ile çalýþma programlarýný ve ilgili diðer hususlar ile inceleme ve denetimlere dair iþlerin kapsamýný düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu mali denetçi ve mali denetçi yardýmcýlarýný, Mali Denetçi Yardýmcýlýðý Giriþ Sýnavýna katýlacak adaylarý, 3093 sayýlý Kanunda sayýlan gelirler ile
ilgili mükellefler nezdinde yapýlacak inceleme ve denetimleri, Kurum harcamalarýna yönelik tüm inceleme ve
denetimleri, kurum içinde mali konularla ilgili mali denetçi görevlendirmelerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik;
11/11/1983 tarihli ve 2954 sayýlý Türkiye Radyo ve Televizyon Kanununun 56 ncý maddesine dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.
Tanýmlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Baþkan: Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Muhasebe ve Finansman
Dairesi Baþkanýný,
b) Baþkanlýk: Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Muhasebe ve Finansman
Dairesi Baþkanlýðýný,
c) Genel Müdür: Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Genel Müdürünü,
ç) Genel Müdürlük: Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Genel Müdürlüðünü,
d) Giriþ sýnavý: Mali Denetçi Yardýmcýlýðý Giriþ Sýnavýný,
e) Ýlgili Genel Müdür Yardýmcýsý: Kurumda Muhasebe ve Finansman Dairesi Baþkanlýðýnýn baðlý olduðu Genel Müdür Yardýmcýsýný,
f) Kanun: 3093
sayýlý Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Gelirleri Kanununu,
g) KPSS: Kamu
Personel Seçme Sýnavýný,
ð) Kurul: Yeterlik Sýnav Kurulunu,
h) Kurum: Türkiye Radyo-Televizyon Kurumunu,
ý) Mali denetçi: Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu mali denetçisini,
i) Mali denetçi yardýmcýsý: Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu mali denetçi yardýmcýsýný,
j) Rapor Deðerlendirme Komisyonu: Mali denetçiler ve/veya mali
denetçi yardýmcýlarý tarafýndan hazýrlanan raporlarýn okunup deðerlendirildiði, mali denetçiler arasýndan Baþkanca görevlendirilen ve üç asil, bir yedek üyeden oluþturulan komisyonu,
k) Sýnav Komisyonu: Mali Denetçi Yardýmcýlýðý Giriþ Sýnavý Komisyonunu,
ifade eder.
ÝKÝNCÝ BÖLÜM
Mali Denetçi Yardýmcýlýðýna Giriþ
Giriþ sýnavý
MADDE 5 – (1) Mali denetçilik mesleðine, giriþ sýnavýyla mali denetçi yardýmcýsý olarak girilir. Mali denetçi yardýmcýsý kadrosuna atanabilmek için giriþ sýnavýnda baþarýlý olmak þarttýr.
(2) Giriþ sýnavý, kadro ve ihtiyaç durumuna göre Kurum tarafýndan uygun görülen zamanlarda açýlýr.
(3) Giriþ sýnavý, yazýlý ve sözlü-mülakat þeklinde iki aþamalý yapýlýr.
(4) Giriþ sýnavýna çaðrýlacak adaylarýn sayýsý, atama yapýlacak kadro sayýsýnýn yirmi katýndan fazla olamaz.
KPSS puaný en yüksek olan adaydan
baþlamak üzere yapýlan sýralama sonucunda son sýradaki aday ile eþit puana sahip adaylar da sýnava çaðrýlýr.
Giriþ sýnavý duyurusu
MADDE 6 – (1) Giriþ sýnavýna katýlma þartlarý, sýnavýn yapýlýþ þekli, deðerlendirme yöntemi, atama yapýlacak kadro sayýsý, KPSS puan türleri ve asgari puanlar, sýnava çaðrýlacak aday sayýsý, son baþvuru tarihi, baþvuru yeri, baþvuru þekli ve baþvuruda istenecek
belge ve beyanlar, gerek görülmesi halinde öðrenim dallarý ve kontenjanlarý ile diðer hususlar son baþvuru tarihinden en az otuz gün önce Resmî Gazete’de, Türkiye genelinde yayýmlanan tirajý en yüksek ilk beþ gazetenin en az birinde ve Kurumun internet
adresinde yayýmlanmak suretiyle duyurulur.
Giriþ sýnavýna baþvuru þartlarý
MADDE 7 – (1) Giriþ sýnavýna baþvurmak
isteyenlerde son baþvuru tarihi itibariyle aþaðýdaki þartlar aranýr:
a) 24/9/2008
tarihli ve 27007 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Türkiye
Radyo-Televizyon Kurumunda Memur Statüsünde Ýstihdam Edilen Personel Yönetmeliðinin 37 nci maddesindeki genel þartlarý taþýmak.
b) En az dört yýllýk lisans eðitimi veren
siyasal bilgiler, hukuk, iktisat, iþletme, iktisadi ve
idari bilimler fakülteleri ile bunlara denkliði Yükseköðretim Kurulu tarafýndan kabul edilen
yurt içindeki veya yurtdýþýndaki öðretim kurumlarýndan birinden mezun olmak.
c) Giriþ sýnavýnýn yapýldýðý yýlýn ocak ayýnýn birinci günü itibarýyla otuz beþ yaþýný doldurmamýþ olmak.
ç) Geçerlik süresi dolmamýþ KPSS puan türü veya türlerinden giriþ sýnavý ilanýnda belirtilen
taban puaný almýþ olmak.
Baþvuruda istenen belgeler ve baþvuru þekli
MADDE 8 – (1) Giriþ sýnavýna katýlmak isteyenlerden
aþaðýdaki belgeler istenir:
a) Kurumdan
veya Kurumun internet adresinden temin edilecek baþvuru formu.
b) Yükseköðrenim diplomasý veya geçici mezuniyet belgesinin ya da yurt dýþýnda eðitim görenler için diploma denklik
belgesinin aslý veya Kurumca onaylý örneði.
c) KPSS sonuç belgesinin aslý veya fotokopisi ya da bilgisayar çýktýsý.
ç) Yazýlý özgeçmiþ.
d) Ýki adet vesikalýk fotoðraf.
(2) Adaylardan
istenen belgelerin Kuruma giriþ sýnavý duyurusunda belirtilen tarih ve saatte, elden veya
posta yoluyla ya da giriþ sýnavý duyurusunda belirtildiði takdirde elektronik ortamda teslim edilmesi gerekir. Postadaki
gecikmeler ve ilânda belirtilen süre içerisinde yapýlmayan baþvurular dikkate alýnmaz.
Baþvurularýn incelenmesi ve adaylarýn sýnava kabulü
MADDE 9 – (1) Ýnsan Kaynaklarý Dairesi Baþkanlýðý, süresinde yapýlan baþvurularý inceleyerek adaylarda aranan þartlarýn mevcut olup olmadýðýný tespit eder ve giriþ sýnavýna katýlabileceklerin
isimlerini KPSS puanlarý ile birlikte Kurum ilan panosu ve resmi internet
adresinde ilan eder.
(2) Yazýlý sýnava girme hakký kazanan adaylara
fotoðraflý sýnav giriþ belgesi verilir.
Sýnav giriþ belgesinde kimlik
bilgileri, sýnav yeri ve tarihi yer alýr. Sýnav giriþ belgesi olmayan
adaylar sýnava katýlamazlar.
(3) Giriþ sýnavýna katýlmaya hak
kazananlardan gerçeðe aykýrý beyanda bulunduðu tespit edilenlerin sýnavlarý geçersiz sayýlýr ve atamalarý yapýlmaz. Bunlarýn atamalarý yapýlmýþ olsa dahi iptal edilir. Bunlar hiçbir hak talep edemez ve haklarýnda Cumhuriyet Baþsavcýlýðýna suç duyurusunda
bulunulur.
Sýnav Komisyonu
MADDE 10 – (1) Giriþ sýnavýnýn yapýlmasý, sýnav sonuçlarýnýn deðerlendirilmesi ve itirazlarýn incelenerek karara baðlanmasý Sýnav Komisyonunca yapýlýr.
(2) Sýnav Komisyonu, Genel Müdür Oluru ile mali denetçiler, daire baþkaný ve daha üst seviyedeki
Kurum yöneticileri arasýndan belirlenen
bir baþkan ve dört üyeden oluþur, ayrýca üç yedek üye belirlenir. Sýnav Komisyonu Baþkaný ile yedek üyelerden en az
birisi, daire baþkaný ve daha üst seviyedeki
Kurum yöneticileri arasýndan, diðerleri ise mali denetçiler arasýndan tespit
edilir. Asýl üyelerin herhangi bir nedenle Sýnav Komisyonuna katýlamamalarý hâlinde, yedek üyeler tespit sýrasýna göre Komisyona katýlýrlar.
(3) Sýnav Komisyonu, üye tamsayýsýyla toplanýr ve oy çokluðu ile karar alýr.
(4) Sýnav Komisyon üyeleri, boþanmýþ olsalar dahi eþlerinin, üçüncü dereceye kadar (bu derece dâhil) kan ve kayýn hýsýmlarýnýn veya evlatlýklarýnýn katýldýðý sýnavlarda görev alamazlar.
Yazýlý sýnav
MADDE 11 – (1) Yazýlý sýnav klasik veya test usulüne göre yapýlýr.
(2) Yazýlý sýnava, KPSS sonuçlarýna göre baþvuran adaylardan,
sýnav ilanýnda belirtilen
puan türüne göre en yüksek puana sahip
olandan baþlanarak, atama yapýlacak kadro sayýsýnýn en fazla yirmi katýna kadar aday (son
sýradaki adayla eþit puana sahip
olanlar dâhil) katýlabilir.
Yazýlý sýnav konularý
MADDE 12 – (1) Yazýlý sýnav aþaðýdaki konulardan yapýlýr:
a) Ýktisat grubu:
1) Mikro ve
makro iktisat,
2) Ýktisat politikasý,
3) Türkiye ekonomisi,
4) Uluslararasý ekonomik iliþkiler ve kuruluþlar.
b) Maliye
grubu:
1) Kamu
maliyesi,
2) Bütçe ve bütçe politikasý, Türk bütçe sistemi,
3) Türk vergi sisteminin genel esaslarý,
4) Maliye
politikasý.
c) Hukuk grubu:
1) Anayasa
hukuku,
2) Ýdare hukukunun genel esaslarý ve idari yargý,
3) Ceza hukuku
(Genel hükümler),
4) Medeni hukuk
(Baþlangýç-kiþiler hukuku-eþya hukuku),
5) Borçlar hukuku (Genel hükümler),
6) Vergi
hukuku.
ç) Muhasebe grubu:
1) Genel
muhasebe,
2) Maliyet
muhasebesi,
3) Þirketler muhasebesi.
(2) Yazýlý sýnavda sorularýn konu gruplarý bakýmýndan hangi aðýrlýkta deðerlendirmeye tabi tutulacaðýna sýnav duyurusunda yer verilir.
Yazýlý sýnavýn yapýlýþ þekli
MADDE 13 – (1) Yazýlý sýnav sorularý, klasik veya test
usulüne göre komisyon tarafýndan hazýrlanýr. Sýnav sorularýnýn hazýrlanmasý ve cevaplarýnýn deðerlendirilmesi için gerektiðinde öðretim üyelerinden veya
konusunda uzman kamu görevlilerinden yararlanýlabilir.
(2) Yazýlý sýnav, Ýnsan Kaynaklarý Dairesi Baþkanlýðý tarafýndan Komisyonun gözetim ve denetimi altýnda yapýlýr.
(3) Sýnavda kopya çekenler, çekmeye teþebbüs edenler veya kopya çektiði tespit edilenler hakkýnda tutanak düzenlenerek sýnavlarý geçersiz sayýlýr.
(4) Yazýlý sýnav; Ölçme, Seçme ve Yerleþtirme Merkezi Baþkanlýðýna, Millî Eðitim Bakanlýðýna, yükseköðretim kurumlarýna veya bu konuda uzmanlaþmýþ diðer kamu kurum ve kuruluþlarýna da yaptýrýlabilir. Bu durumda yazýlý sýnava iliþkin hususlar,
Kurum ve ilgili kuruluþ arasýnda protokol ile
belirlenir.
Yazýlý sýnavýn deðerlendirilmesi
ve sözlü sýnava çaðýrma
MADDE 14 – (1) Yazýlý sýnav, yüz tam puan üzerinden deðerlendirilir, en yüksek puandan baþlamak üzere sýralama yapýlarak tutanaða baðlanýr ve imzalanýr.
(2) Yazýlý sýnavda baþarýlý sayýlmak için sýnav ilanýnda belirtilen konu gruplarýndan en az altmýþ puan alýnmasý ve bunlarýn ortalamasýnýn en az yetmiþ puan olmasý gerekir.
(3) Yazýlý sýnavda baþarýlý olanlardan en yüksek puan alan
adaydan baþlanarak, atama yapýlacak kadro sayýsýnýn dört katýný geçmemek üzere, duyuruda
belirtilen sayýda aday sözlü sýnava çaðrýlýr. Son sýradaki adayla ayný puaný alan adaylar da sözlü sýnava çaðrýlýr.
Yazýlý sýnav sonuçlarýnýn duyurulmasý
MADDE 15 – (1) Yazýlý sýnav sonuçlarý, Kurum ilan panosu ve resmi internet adresinde yayýmlanmak suretiyle duyurulur. Ayrýca, sözlü-mülakat sýnavýna katýlmaya hak kazananlara, sözlü-mülakat sýnavýnýn yeri, günü ve saatine iliþkin bilgileri içeren tebligat yapýlýr.
Sözlü-mülakat sýnavý
MADDE 16 – (1) Sözlü-mülakat sýnavýnda adaylar;
a) Yazýlý sýnav konularýna iliþkin bilgi düzeyi,
b) Bir konuyu
kavrayýp özetleme, ifade yeteneði ve muhakeme gücü,
c) Liyakati,
temsil kabiliyeti, davranýþ ve tepkilerinin mesleðe uygunluðu,
ç) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandýrýcýlýðý,
d) Genel
yetenek ve genel kültürü,
e) Bilimsel ve
teknolojik geliþmelere açýklýðý,
yönlerinden ayrý ayrý puan verilmek suretiyle deðerlendirilir.
(2) Adaylar,
Komisyon tarafýndan birinci fýkranýn (a) bendi için elli puan, (b), (c), (ç), (d) ve (e) bentlerinde yazýlý özelliklerin her biri için ise onar puan üzerinden deðerlendirilir ve
verilen puanlar ayrý ayrý tutanaða geçirilir. Bunun dýþýnda sözlü-mülakat sýnavý ile ilgili herhangi bir kayýt sistemi kullanýlmaz. Sözlü-mülakat sýnavýnda baþarýlý sayýlmak için, Komisyon baþkan ve üyelerinin yüz tam puan üzerinden verdikleri puanlarýn aritmetik
ortalamasýnýn en az yetmiþ olmasý þarttýr.
Giriþ sýnavýnýn deðerlendirilmesi
MADDE 17 – (1) Baþarý sýrasý yazýlý ve sözlü-mülakat sýnav sonucunda alýnan notlarýn aritmetik ortalamasý alýnarak belirlenir.
(2) Adaylar, baþarý sýrasý en yüksek adaydan baþlanarak sýralamaya konulur ve baþarý sýrasýna göre atama yapýlacak kadro sayýsý kadar aday asýl, giriþ sýnavýnda baþarýlý olmak þartýyla atama yapýlacak kadro sayýsýnýn yarýsýný geçmemek üzere, Komisyonca
belirlenecek sayýda aday ise yedek olarak tespit edilir.
(3) Adaylarýn giriþ sýnavý puanlarýnýn ayný olmasý halinde sýrasýyla, yazýlý sýnav puaný ve KPSS puaný yüksek olana öncelik tanýnýr.
(4) Giriþ sýnavýnda yetmiþ ve üzerinde puan almýþ olmak, asýl listelere
giremeyen adaylar için müktesep hak veya daha sonraki giriþ sýnavlarý için herhangi bir öncelik hakký teþkil etmez.
Giriþ sýnavý sonuçlarýnýn duyurulmasý
MADDE 18 – (1) Giriþ sýnavý sonuçlarý, Kurumun internet adresinde ilan edilir. Ayrýca, asýl ve yedek listelerde yer alan adaylara tebligat
yapýlýr.
Sýnav sonuçlarýna itiraz
MADDE 19 – (1) Sýnava katýlanlar sýnav sonuçlarýna yazýlý olarak itiraz edebilirler. Ýtirazlar, sýnav sonuçlarýnýn duyurulmasýndan itibaren 10 gün içinde bir dilekçe ile yapýlýr. Bu itirazlar sýnav kurulu tarafýndan en geç 20 gün içinde incelenir ve sonuç ilgiliye yazýlý olarak bildirilir.
Mali denetçi yardýmcýlýðýna atama
MADDE 20 – (1) Giriþ sýnavýný asýl olarak kazananlarýn, tebligatta
belirtilen süre içinde, aþaðýdaki belgelerle birlikte yazýlý olarak yapacaklarý baþvuru üzerine mali denetçi yardýmcýsý kadrolarýna atamalarý yapýlýr.
a) Adli sicil
kaydýna dair yazýlý beyaný.
b) Görevini devamlý yapmaya engel olabilecek akýl hastalýðý olmadýðýna dair yazýlý beyaný.
c) Erkek
adaylar için askerlik durumuna dair yazýlý beyaný.
ç) Mal bildirimi.
d) 8 adet
vesikalýk fotoðraf.
(2) Süresi içinde geçerli bir mazereti
olmaksýzýn müracaat etmeyen adaylarýn atama iþlemleri yapýlmaz.
(3) Giriþ sýnavýnda baþarýlý olup atamasý yapýlmayanlardan veya atamasý yapýlýp da herhangi bir sebeple görevden ayrýlanlardan boþalan kadrolara, sýnav sonuçlarýnýn ilanýndan itibaren altý ay içinde giriþ sýnavý baþarý sýralamasýna göre yedek listeden atama yapýlabilir.
Sýnav belgelerinin saklanmasý
MADDE 21 – (1) Mali denetçi yardýmcýsý kadrolarýna atananlarýn sýnavla ilgili belgeleri özlük dosyalarýnda saklanýr. Atanamayanlarýn baþvuru belgeleri ise giriþ sýnavý sonuçlarýnýn ilanýný izleyen iki ay içinde talepleri halinde ilgililere elden iade
edilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Mali Denetçi Yardýmcýlýðý Dönemi, Mali Denetçi Yardýmcýlarýnýn Yetiþtirilmesi,
Yeterlik Sýnavý ve Mali Denetçiliðe Atanma
Mali denetçi yardýmcýlýðý süresi
MADDE 22 – (1) Mali denetçi yardýmcýlýðý süresi en az üç yýldýr.
Çalýþma düzeni
MADDE 23 – (1) Mali denetçi yardýmcýlarý, baðlý olduklarý birim amirince
belirlenen mali denetçilerin refakatinde ve onlarýn gözetiminde çalýþýrlar.
Yetiþtirilme amacý
MADDE 24 – (1) Mali denetçi yardýmcýlarýnýn yetiþtirilmesinde:
a) Denetçiliðin gerektirdiði nitelikleri
kazandýrma,
b) Görev ve yetki alanlarýna giren yürürlükteki mevzuat ile inceleme ve denetim teknikleri
konularýnda tecrübe ve ihtisas
sahibi olmalarýný saðlama,
c) Rapor yazma
tekniði konusundaki bilgi ve becerilerini artýrma,
ç) Bilimsel çalýþma ve araþtýrma alýþkanlýðýný kazandýrma,
d) Kurumun yapýsý, iþleyiþi, mevzuatý ve çalýþmalarý hakkýnda yeterli düzeye gelmeleri ve yardýmcýlýk dönemi sonunda baðýmsýz çalýþma yeterliðine kavuþmalarý,
amaçlarý güdülür.
Mali denetçi yardýmcýlarýnýn yetiþtirilmeleri
MADDE 25 – (1) Mali denetçi yardýmcýlýðýna atananlar, Genel Müdürlük tarafýndan belirlenen
kurumsal mevzuat ile 21/2/1983 tarihli ve 83/6061 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararýyla yürürlüðe konulan Aday Memurlarýn Yetiþtirilmelerine Ýliþkin Genel Yönetmelik hükümleri çerçevesindeki eðitim ve stajýn yaný sýra Genel Müdürlükçe uygun görülen yer ve sürelerde temel mesleki eðitim kursuna tabi tutulurlar. Eðitim programý teorik ve uygulamalý olmak üzere iki kýsýmdan oluþur.
(2) Temel
mesleki eðitim kursunda adaylarýn baþarýlý olabilmeleri için görmüþ olduklarý ders sonucu yapýlacak sýnavlarda, her dersten yüz tam puan üzerinden en az altmýþ puan almalarý zorunludur.
(3) Mali denetçi yardýmcýlarý görev yerlerine atanmalarýndan itibaren ikinci yýlýn sonuna kadar mali denetçilerin refakatinde
çalýþýrlar ve düzenlenecek
raporlarý birlikte imza ederler. Bu süreye temel mesleki eðitim kursunda geçen süreler dâhildir.
(4) Mali denetçi yardýmcýlarý refakat süresinde baðýmsýz inceleme ve denetim yapamazlar. Her refakat dönemi sonunda mali denetçiler,
refakatlerinde çalýþan mali denetçi yardýmcýlarý ile ilgili, þekli Baþkanlýkça belirlenecek refakat deðerlendirme formunu doldururlar. Ýkinci yýlýn sonunda inceleme yetkisi alan mali denetçi yardýmcýlarý yeterlilik sýnavýna kadar geçen sürede baðýmsýz inceleme ve denetim yaparlar. Ýþ emirleri yetkili
mali denetçi yardýmcýsý adýna hazýrlanýp tevdi edilir.
(5) Mali denetçi yardýmcýlarýnýn eðitimi, yetiþtirilmesi, refakat
edecekleri mali denetçilerin ve refakat sürelerinin
belirlenmesi, deðerlendirme formlarýnýn muhafazasý gibi iþ ve iþlemler Baþkanlýk tarafýndan yerine
getirilir.
Yeterlik sýnav
kurulu
MADDE 26 – (1) Yeterlik Sýnav Kurulu, 10
uncu maddeye göre oluþturulur.
Yeterlik sýnavý
MADDE 27 – (1) Mali denetçi yardýmcýlarý üç yýllýk eðitim ve refakat döneminden sonra
yeterlik sýnavýna tabi tutulurlar.
(2) Yeterlik sýnavý yazýlý þekilde yapýlýr.
(3) Yeterlik sýnavýna girebilmek için; aylýksýz izin ile toplamý üç ayý aþan hastalýk ve refakat
izinleri hariç Kurumda en az üç yýl fiilen çalýþmak þarttýr.
Yeterlik sýnav
konularý
MADDE 28 – (1) Yeterlik sýnavý, mali denetçi yardýmcýlarýnýn staj döneminde kazandýklarý mesleki bilgi ve tecrübe derecelerinin tespit ve deðerlendirilmesi
amacýyla aþaðýdaki konulardan yapýlýr:
a) 2954 sayýlý Türkiye Radyo ve Televizyon Kanunu.
b) 3093 sayýlý Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Gelirleri Kanunu ve
ilgili diðer mevzuat.
c) 20/10/2009
tarihli ve 27382 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Türkiye
Radyo-Televizyon Kurumu Kuruluþ ve Görevleri Hakkýnda Yönetmelik.
ç) Muhasebe ve Mali Tablolar Analizi (Kurumda
uygulanan hesap planý çerçevesinde Kurum gelir ve giderleri ile dönem içi iþlemlerinin muhasebeleþtirilmesi, Kurum dönem sonu iþlemleri ve maliyet muhasebesi, temel finansal
tablolar ile diðer finansal tablolarýn analizi ve
yorumlanmasý).
d) Kurum
giderleri ve vergisel yükümlülükler (Kamu hizmeti yayýncýlýðý ile ilgili giderler ile yönetsel giderler, mal ve hizmet alýmlarýnda doðrudan temin ile ihale süreçleri ve mevzuatý, vergi mevzuatýnýn Kurum iþ ve iþlemlerine sirayet eden bölümleri aðýrlýklý olmak üzere mali mevzuat
ile vergisel yükümlülükler, harcama ve giderlerle ilgili Kurum içi mevzuat).
e) Yeterlik sýnavý tarihinden en az 3 ay önce Kurumca tespit edilen ve mali denetçi yardýmcýlarýna bildirilen diðer mevzuat.
Yeterlik sýnavýnýn deðerlendirilmesi
MADDE 29 – (1) Yeterlik sýnavýnda baþarýlý sayýlmak için yüz tam puan üzerinden en az yetmiþ puan almak
gerekir.
(2) Yeterlik sýnavýnda baþarýlý olamayan veya sýnava girmeye hak
kazandýðý halde geçerli mazereti
olmaksýzýn sýnav hakkýný kullanmayanlara, bir yýl içinde ikinci kez sýnav hakký verilir.
Mali denetçiliðe atanma
MADDE 30 – (1) Mali denetçi yardýmcýsýnýn mali denetçi olarak
atanabilmesi için yeterlik sýnavýnda baþarýlý olmasý þarttýr.
Meslekten çýkarýlma
MADDE 31 – (1) Ýkinci yeterlik sýnavýnda da baþarý gösteremeyen veya sýnav hakkýný kullanmayanlar mali denetçi yardýmcýsý unvanýný kaybederler ve Kurumca durumlarýna uygun memur
unvanlý kadrolara atanýrlar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Mali Denetçilerin Görev, Yetki ve Sorumluluklarý
Mali denetçilerin görev ve yetkileri
MADDE 32 – (1) Mali denetçilerin görev ve yetkileri aþaðýdaki gibidir:
a) Kurum
gelirlerinin, Kanunda yazýlý matrah ve oranlar dâhilinde
hesaplanarak Kuruma tam ve zamanýnda ödenip ödenmediði konularýnda inceleme ve denetim yapmak, ilave tarhiyat tespit edilmesi
halinde gereði ile ilgili rapor düzenlemek.
b) Ýmalatçý ve ithalatçý mükelleflerin Kuruma ödemeleri gereken bandrol ücretlerini tam ve zamanýnda ödeyip ödemediklerinin tespiti amacýyla, bandrole tabi cihaz alým satýmý ile sýnýrlý olmak üzere defter ve
belgeleri üzerinde sýnýrlý inceleme yapmak.
c) Kurumun
bilgisi dýþýnda kalan bandrole tabi cihaz imalatçýsý ya da ithalatçýsý firmalarýn kayýt altýna alýnmasýný temin etmek amacýyla kamu kurum ve
kuruluþlarýndan istenilen bilgiler üzerinde çalýþmalar yapmak.
ç) Ýmalatçý ve ithalatçý firmalarca satýlan ancak, arýzalý olduðu veya baþka nedenlerle iade
alýndýðý beyan edilen bandrole tabi cihazlar üzerindeki bandrollerin, sökümüne nezaret etmek, sökülen bandrolleri tutanak ile firmadan teslim almak, söz konusu iadelerin doðruluðunu tespit etmek amacýyla, firmalar
nezdinde konuyla sýnýrlý olarak, iade faturalarý, KDV düzeltme beyanlarý, gümrük giriþ beyannameleri ve
garanti belgeleri üzerinden inceleme yapmak.
d) Denetim
Programý gereðince mükelleflere bandrol vermekte olan merkez ve taþra birimlerinin bandrol verilmesi ile ilgili iþ ve iþlemlerinin mevzuata uygunluðunu denetlemek.
e) Kurum
gelirleri ile ilgili denetim ve inceleme sýrasýnda belirlenen aksaklýk ve noksanlýklarýn düzeltilerek tekrarýnýn önlenmesi ile çalýþmalarýn daha verimli düzeye getirilmesi için görüþ ve öneri raporu düzenlemek.
f) Bandrolsüz cihaz satýþý yapan imalatçý ve ithalatçý firmalarýn bandrol ücreti ödemelerinin doðruluðunun ve bandrole tabi cihazlarý bandrolsüz satýn alan, devralan
veya kullananlarýn tespiti amacýyla piyasa
denetimleri yapmak.
g) Kurumun
merkez ve taþra teþkilatý muhasebe birimlerinde Kurum harcamalarýnýn mali mevzuat, tek düzen hesap planý ve genel kabul görmüþ muhasebe ilke ve prensipleri çerçevesinde tutulmakta olan kayýtlarýn ve bu kayýtlarýn ekinde yer alan tevsik edici belgelerin mevzuata uygunluðunun kontrol edilmesi ve kayýtlarýn usulüne uygun tutulup tutulmadýðýnýn tespit edilmesine yönelik çalýþmalar yapmak.
ð) Kurumun merkez ve taþra teþkilatý muhasebe
birimlerinde çýkarýlan mali tablolarýn, doðruluðu ve güvenirliliðini kontrol etmek bu hususlara iliþkin yöntem ve süreçlerle ilgili çalýþmalar yapmak.
h) Görev ve hizmet tanýmýyla ilgili konularda Baþkan tarafýndan verilecek olan diðer görevleri yerine getirmek.
ý) Genel Müdür veya ilgili Genel Müdür Yardýmcýsý tarafýndan verilecek diðer görevleri yapmak.
(2) Yetki
verilmiþ mali denetçi yardýmcýlarý da mali denetçi yetkilerine
sahiptir.
Mali denetçilerin
sorumluluklarý
MADDE 33 – (1) Mali denetçilerin
sorumluluklarý þunlardýr:
a) Görev ve taþýdýklarý sorumluluðun önemine uygun tutum ve davranýþ göstermek.
b) Kurum
gelirleri mutabakatý konusunda mükellefler nezdinde
incelemeye baþlamadan önce, inceleme konusu
ve mevzuat konusunda mükellefleri bilgilendirmek.
c) Ýnceleme ve denetim çalýþmalarý süresince edinilen bilgi ve belgelerin gizliliðini saðlamak, bunlarý kanunen yetkili kýlýnan yerlerden baþkasýna açýklamamak ve kiþisel yararlar için kullanmamak, görevle gidecekleri yerleri, yapacaklarý iþleri, görevleri dolayýsýyla öðrendikleri sýrlarý açýklamamak.
ç) Denetimler sýrasýnda kimlik ibraz etmek ve mükelleflere kanuni
yükümlülüklerini anlatmak.
d) Denetim çalýþmalarýnýn her aþamasýnda gerekli özeni ve dikkati göstermek.
e) Evrak,
defter ve kayýtlar üzerinde, kontrol
edildiðine iliþkin iþaret dýþýnda, açýklama, ilave ve düzeltme yapmamak.
(2) Mali denetçiler, her ay ellerindeki iþlerin bitirilme sürelerini ön gören iþ planlamalarýný ve yapmýþ olduklarý incelemelerin sonuçlarýný gösteren istatistik tablolarýný Baþkana sunar.
(3) Mali denetçiler kendilerine verilen inceleme emirlerini veriliþ tarihinden itibaren dokuz ay içerisinde sonuçlandýrmak zorundadýr. Bu süre içinde incelemenin bitirilememesi halinde mali denetçilerce ek süre talep edilebilir. Bu talep Baþkan tarafýndan deðerlendirilir ve
dokuz ayý geçmemek üzere ek süre verilebilir.
(4) Ýncelemelerde zamanaþýmý süreleri dikkate alýnýr. Zamanaþýmlý incelemeler her halükarda zamanaþýmý süresinin bitiminden üç ay önce sonuçlandýrýlýr.
(5) Mali denetçiler, yapacaklarý incelemelerde öncelikle; ihbar,
emniyet, mutabakat gümrük ve savcýlýk takipli iþler ile mükelleflerin
talebine istinaden yapýlan bandrol sökümlerinden kaynaklý iade iþlemleri ve mükelleflerce iadesi talep edilen teminat mektuplarýnýn iadesine iliþkin incelemeleri
yapmak zorundadýrlar. Bu incelemeler her halükarda en geç dokuz ay içerisinde sýrasýyla sonuçlandýrýr.
(6) Mali denetçilere havale edilen inceleme emirleri, öncelikle zamanaþýmý süreleri, iþin yoðunluðu ve aciliyeti ile mali denetçilerce aylýk olarak verilen iþ planlarýnda belirtilen iþi bitirme süreleri dikkate alýnarak, Baþkan tarafýndan baþka bir mali denetçiye kýsmen veya tamamen
verilebilir. Ancak, buna raðmen, inceleme emrine konu iþin istenilen sürede bitirilememesi veya bitirilemeyeceðinin öngörülmesi durumunda, iþin ivediliði ve önceliði göz önünde bulundurularak inceleme emri mali denetçiden alýnarak, Baþkanlýðýn teklifi üzerine ilgili Genel Müdür Yardýmcýsýnýn uygun göreceði personel tarafýndan sonuçlandýrýlabilir.
(7) Mali denetçiler görev verilmesi halinde yapmýþ olduklarý incelemeler sonucunda düzenledikleri raporlardan hareketle yapýlan tarhiyat iþlemleri ile ilgili olarak firmalarca açýlan davalarda
Hukuk Müþavirliðine savunmaya esas
her türlü bilgi ve belgenin verilmesini saðlarlar.
BEÞÝNCÝ BÖLÜM
Ýlgili Kurum Personelinin Firma Ýncelemelerine Yönelik Olarak Mali Denetçilere
Karþý Sorumluluklarý ve Ýnceleme Tutanaklarý ile Firmalarýn Sorumluluklarý
Ýlgili kurum personelinin mali denetçilere karþý görev ve sorumluluklarý
MADDE 34 – (1) Ýlgili kurum
personelinin mali denetçilere karþý görev ve sorumluluklarý þunlardýr:
a) Kurum
gelirleri ile ilgili yapýlan denetim ve incelemelerde inceleme ile ilgili
kayýt ve defterleri, bütün belgeleri istek anýnda mali denetçilere göstermek, bu hususlarýn yerine getirilmesini geciktirmemek.
b) Mali denetçilerin gerekli gördüðü evrak, kayýt ve belgelerin asýllarýný veya suretlerini vermek.
c) Mali denetçiler asýllarýný aldýklarý evrak, kayýt ve belgelerin
suretlerini mühür ve imzalarýyla onaylamak suretiyle
görevlilere dosyalarýnda saklamak üzere verirler.
ç) Mali denetçilerin baþka birimde görevlendirilmeleri halinde, görevleri süresince uygun nitelikte yer temin etmek.
Firmalarýn
sorumluluklarý
MADDE 35 – (1) Mükellef olan
firmalar mutabakat iþlemleri ve denetimler sýrasýnda mali denetçilere elveriþli bir çalýþma ortamý ile gereken
kolaylýðý saðlarlar.
(2) Mükellef firmalarýn, bu Yönetmelik uyarýnca yapýlacak olan mutabakat, inceleme ve denetimler sýrasýnda mali denetçiler tarafýndan istenilen bilgi ve belgeleri ibraz etmemeleri, Kanundaki ve bu
Yönetmelikteki yükümlülüklerini yerine getirmemeleri halinde, haklarýnda Kanunun 10 uncu maddesine göre Maliye Bakanlýðýndan inceleme talep edilir.
(3) Firmalar,
inceleme konusuyla sýnýrlý olarak kendilerinden istenilen defter ve belgeleri
teblið tarihinden itibaren 15 gün içerisinde mali denetçiye teslim
ederler. Bu süre firmanýn isteði üzerine 15 gün daha uzatýlabilir.
Ýnceleme tutanaklarý
MADDE 36 – (1) Mali denetçiler incelemeye
tabi mükelleflere, incelemenin mevzuunu iþe baþlamadan evvel açýk olarak izah
ederler.
(2) Ýnceleme esnasýnda inceleme konusu ile ilgili olaylar ve hesap
durumlarý mükellefler veya kanuni temsilcileri nezdinde düzenlenen tutanaklar ile tespit ve tevsik olunur. Ýlgililerin itiraz ve mülahazalarý varsa bunlar da tutanaða geçirilir. Tutanaklar mükellef/mükellef temsilcisi
ile mali denetçiler tarafýndan birlikte
imzalanýr. Bu suretle düzenlenen
tutanaklarýn birer nüshasýnýn mükellefe veya nezdinde inceleme yapýlan kimseye býrakýlmasý mecburidir.
ALTINCI BÖLÜM
Baðlýlýk, Çalýþma ve Eðitim Programlarý, Ýþ Emri,
Rapor Deðerlendirme Komisyonu, Raporlar
Baðlýlýk
MADDE 37 – (1) Mali denetçi yardýmcýlarý ve mali denetçiler, merkezde Baþkana baðlý olarak çalýþýrlar. Merkezde baþka bir birimde görevlendirme
halinde ise ilgili birimin en üst amirine baðlý olarak çalýþýrlar.
(2) Mali denetçi, talep etmesi ve Kurumca da uygun görülmesi halinde taþrada çalýþabilir. Bu durumda mali denetçi taþrada TRT Müdürüne baðlý olarak çalýþýr.
(3) Bu madde
uygulamasý ile ilgili olarak Kurumun ilgili mevzuatýna göre yapýlan geçici görevlendirme ve inceleme/soruþturma hükümleri saklýdýr.
Çalýþma ve eðitim programlarý ile
uygulama
MADDE 38 – (1) Mali denetçilerin yýllýk çalýþma programlarý ile mali denetçi yardýmcýlarýnýn eðitim ve yetiþtirilme programlarý Baþkanlýk tarafýndan hazýrlanarak ilgili Genel Müdür Yardýmcýsýnýn onayý ile yürürlüðe girer.
Mali denetçilerin çalýþma anlayýþý
MADDE 39 – (1) Mali denetçiler çalýþmalarýnda Kurum
hizmetlerinin verimli, düzenli bir þekilde yürütülmesi, çalýþmalarýn ilgili yasa, yönetmelik, genelge
ve talimatlara uygun olarak sürdürülmesi, görev alanlarý ile ilgili olarak ayný hizmeti yürüten birimler arasýnda görüþ ve uygulama birliðinin saðlanmasý, aksaklýklarýn düzeltilmesi, aykýrýlýklarýn giderilmesi, bu yönde çözümlerin araþtýrýlmasý ve önerilerin getirilmesi amacýný göz önünde tutarlar.
Ýþ emirleri
MADDE 40 – (1) Mali denetçiler, iþ emirlerinin Baþkan tarafýndan kendilerine
havalesi ile denetim ve inceleme ile görevlendirilirler.
Yazýlý iþ emri olmadan herhangi bir görevlendirme yapýlamaz. Denetim sýrasýnda yeni inceleme konusu ortaya çýkmasý halinde ek inceleme talep edilebilir ve buna iliþkin ek iþ emri düzenlenir.
(2) Ýþ emrinde belirtilen iþ ile ilgili dosya ve belgeler, mali denetçilerin isteði üzerine kendilerine ilgili memur eliyle teslim edilir.
Ýþin bitiminde bu dosya ve belgeler yine ilgili
memura teslim edilir.
Ýþ emirlerinin içeriði
MADDE 41 – (1) Ýþ emirleri aþaðýdaki bilgileri içerir:
a) Ýncelenecek veya denetlenecek kiþi, kurum, birim
ismi ve bu kiþilerin sicil bilgileri.
b) Ýnceleme veya denetlemenin konusu ve dönemi, zamanaþýmlý ise zamanaþýmý süresi.
c) Ýnceleme veya denetlemeyi yapacak mali denetçi ve/veya mali denetçi yardýmcýsý ad/adlarý.
ç) Ýþ emrinin tarih ve sayýsý ile Baþkanýn imzasý.
Raporlarýn düzenlenmesi ve deðerlendirilmesi
MADDE 42 – (1) Mali denetçiler, yaptýklarý inceleme ve denetimler sonucunda inceleme raporu,
herhangi bir konu ile ilgili araþtýrma yapmakla görevlendirildiklerinde araþtýrma raporu, görev alanlarýna giren konularla ilgili olarak görüþ bildirilmesinde görüþ ve öneri raporu düzenlerler.
(2) Mali denetçiler, kendilerine tevdi edilen görevlendirme yazýlarý ile ilgili olarak, kurum içi ve özel kurumlarla doðrudan, kamu kurum
ve kuruluþlarý ile Kurum aracýlýðý ile yazýþma yaparlar. Doðrudan yapýlan yazýþmalarda Baþkanlýðýn evrak numarasýndan kayýt alýnýr.
(3) Mali denetçiler, kendilerine verilen görevlendirme yazýlarýný rapora baðlamak suretiyle
sonuçlandýrýrlar.
(4) Düzenlenen raporlar, Rapor Deðerlendirme
Komisyonu tarafýndan mevzuata uygunluk ve maddi hatalar yönünden okunup deðerlendirilir,
hukuka uygun görüþ ve önerilere müdahale edilmez.
Rapor Deðerlendirme Komisyonu tarafýndan mevzuata uygun bulunan raporlar iþleme konulmak üzere rapor düzenlenmesi aþamasýndaki silsile takip edilmek suretiyle Baþkanlýða intikal ettirilir. Ýþleme konulmak üzere sevk edilen raporlarda Baþkanlýk baðlý birimlerince açýk ve bariz hukuki
ve maddi hata ile usul hatasýnýn tespit edilmesi durumunda, söz konusu raporlar tekrar incelenmek üzere Baþkan imzasý ile ilgili mali denetçiye en geç üç ay içerisinde gönderilir. Mali denetçi, raporda hata olmasý halinde düzeltir. Raporda herhangi bir hata bulunmamasý halinde raporda hata bulunmadýðýný belirtir yazý ekindeki raporu iþleme konulmak üzere Baþkanlýða gönderir. Baþkanlýk baðlý birimlerinin görüþlerinde ýsrar etmesi halinde uyuþmazlýða iliþkin nihai kararý, taraflarý ve Rapor Deðerlendirme
Komisyonunu dinledikten sonra Baþkana verir ve
rapor bu çerçevede düzeltilir.
(5) Mali denetçiler tarafýndan yazýlan raporlar Baþkanýn onayý ile yürürlüðe girer.
(6) Mali denetçilerce yazýlan raporlar Baþkanýn izni olmaksýzýn Kurum dýþýna ve Kurum içinde de raporlarla ilgisi bulunmayan kiþi ve mercilere verilemez. Ancak, incelenen mükellefin ya da temsilcisinin talep etmesi ve Baþkan tarafýndan uygun görülmesi halinde raporun bir örneði mükellefe verilebilir. Suç teþkil eden fiillere iliþkin raporlarýn yetkili mercilere sunulmasýyla ilgili olarak
mevzuatta öngörülen özel hükümler saklýdýr.
YEDÝNCÝ BÖLÜM
Çeþitli ve Son Hükümler
Yurtdýþýnda eðitim
MADDE 43 – (1) Mali denetçiler, mesleki
bilgi ve görgülerini arttýrmak, lisansüstü eðitim yapmak amacýyla ilgili mevzuat
hükümlerine göre yurt dýþýna gönderilebilirler.
Kimlik ve mühür
MADDE 44 – (1) Mali denetçi ve yetkili mali
denetçi yardýmcýlarý, yetkilerinin özetini gösteren kimlik belgesi taþýrlar. Genel Müdür ve ilgili genel müdür yardýmcýsýnýn imzalarý ile Genel Müdürlük mührünü taþýyan bu belgeler inceleme ve denetimlerde ilgililere
gösterilir. Mali denetçiler, Kurumca
verilen mührü taþýrlar. Görevlerinden ayrýlan mali denetçiler, mühür ve kimlik belgelerini en geç onbeþ gün içerisinde iade ederler. Ýade etmeyenler hakkýnda disiplin hükümleri uygulanýr.
Meslek kýdemi
MADDE 45 – (1) Kýdem, meslekte geçirilen süredir. Askerlik, hastalýk ve eðitim çalýþmalarý gibi geçici ayrýlmalar bu süreye dâhildir.
(2) Ayný yarýþma sýnavýnda baþarý gösterenler arasýndaki kýdem, sýnav baþarý sýralamasýna göre belirlenir.
Mesleðe yeniden
alýnma
MADDE 46 – (1) Mali denetçilikten istifa,
nakil yoluyla ayrýlanlardan talepleri uygun görülenler, Genel Müdürlükçe tekrar mali denetçiliðe atanabilirler. Bu þekilde mali denetçiliðe dönenler kýdem bakýmýndan dönemlerinin sonuna
alýnýrlar.
(2) Mali denetçilikten baþka kadrolara atananlar talep etmeleri halinde
tekrar mali denetçiliðe atanabilirler. Bu þekilde mali denetçiliðe dönenler kýdem bakýmýndan dönemlerinin sonuna
alýnýrlar.
Mali denetçilerin
ekip çalýþmalarý
MADDE 47 – (1) Mali denetçiler, gerekli görülen hallerde ekip halinde çalýþtýrýlabilirler. Ekip içindeki en kýdemli mali denetçi ekip baþkanýdýr. Ekip baþkaný ekibin düzenini saðlamakla
sorumludur.
Haberleþme
MADDE 48 – (1) Mali denetçiler, görevle gittikleri yere varýþlarýný ve ayrýlacaklarýný uygun haberleþme aracý ile Baþkanlýða bildirirler.
Yazýþma
MADDE 49 – (1) Mali denetçiler, iþlerinin gereklerine göre yazýþma yaparlar. Bu
amaçla kendilerine kayýt defteri verilir
ve bu defteri tutarlar.
(2) Mali denetçiler çeþitli birimlere gönderdikleri evrak
ve raporlar ile kendilerine gelen evraký kayýt defterine iþlerler ve gönderdikleri evraka
özel sayýlarýný verirler.
(3) Mali denetçiler iþ emrine istinaden yazdýklarý her rapora bir numara verir. Bu numara her takvim
yýlý baþýnda bir sayýsýndan baþlar.
Sekretarya hizmetleri
MADDE 50 – (1) Giriþ sýnavý ile yeterlik sýnavýna iliþkin hizmetler ile komisyon ve kurulun sekretarya hizmetleri
Ýnsan Kaynaklarý Dairesi Baþkanlýðýnca yürütülür.
(2) Mali denetçilerin görevlerine yönelik sekretarya
hizmetleri Baþkanlýkça yürütülür.
Kariyer dýþý mali
denetçi atanamayacaðý
MADDE 51 – (1) Mali denetçi ve mali denetçi yardýmcýsý kadrolarýna, bu Yönetmelik hükümleri dýþýnda atama yapýlamaz.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 52 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde, 24/9/2008 tarihli ve 27007
sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Türkiye Radyo-Televizyon
Kurumunda Memur Statüsünde Ýstihdam Edilen Personel Yönetmeliði ve ilgili diðer mevzuat hükümleri uygulanýr.
Yürürlükten kaldýrýlan yönetmelik
MADDE 53 – (1) 19/3/2010 tarihli ve 27526 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Türkiye Radyo-Televizyon
Kurumu Mali Denetçilerinin Çalýþma Usul ve Esaslarý Hakkýnda Yönetmelik yürürlükten kaldýrýlmýþtýr.
Mevcut mali denetçiler
GEÇÝCÝ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliðin yürürlüðe girdiði tarihte mali
denetçi olarak görev yapanlarýn kazanýlmýþ haklarý saklýdýr.
Yürürlük
MADDE 54 – (1) Bu Yönetmelik yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.
Yürütme
MADDE 55 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Türkiye
Radyo-Televizyon Kurumu Genel Müdürü yürütür.
|