Saðlýk Bakanlýðýndan:
MADDE BAÐIMLILIÐI TEDAVÝ MERKEZLERÝ YÖNETMELÝÐÝ
BÝRÝNCÝ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanýmlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliðin amacý; madde baðýmlýlarýnýn ayakta veya yatarak týbbi ve psiko-sosyal tedavileri ile týbbi rehabilitasyonlarýnýn yapýldýðý merkezlerin açýlmasý, iþleyiþi, denetlenmesi ve kapatýlmasý ile merkezde çalýþacak saðlýk personelinin tespiti ve sertifikalandýrýlmasýna iliþkin usul ve
esaslarý belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, kamu ve özel saðlýk kurum ve kuruluþlarýna ait yataklý saðlýk tesisleri bünyesinde açýlan ayakta veya yatarak hizmet veren madde baðýmlýlýðý tedavi merkezlerini ve buralarda görev yapacak personeli kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik 7/5/1987 tarihli ve 3359 sayýlý Saðlýk Hizmetleri Temel Kanununun 3 üncü maddesi ile 9 uncu maddesinin birinci fýkrasýnýn (c) bendi ve 11/10/2011 tarihli ve 663 sayýlý Saðlýk Bakanlýðý ve Baðlý Kuruluþlarýnýn Teþkilat ve Görevleri Hakkýnda Kanun Hükmünde Kararnamenin 8 inci, 40 ýncý ve 47 nci maddelerine
dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.
Tanýmlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Ayakta
tedavi: Bakanlýkça yetkilendirilmiþ ayakta tedavi
merkezlerinde, eriþkin ve çocuk-ergen
hastalarýn ayakta yapýlan tedavi
uygulamalarýný,
b) Ayakta
tedavi merkezi: Madde baðýmlýlarýnýn ayakta teþhis, týbbi ve psiko-sosyal tedavi ile týbbi rehabilitasyon hizmetlerinin yapýldýðý ruh saðlýðý hastalýklarý uzmaný bulunan kamu ve özel yataklý saðlýk kurum ve kuruluþlarý bünyesinde kurulan Bakanlýkça faaliyet izni verilmiþ madde baðýmlýlýðý tedavi merkezlerini,
c) Bakanlýk: Saðlýk Bakanlýðýný,
ç) Detoksifikasyon
tedavisi: Vücudun, baðýmlýlýk yapan maddeden arýndýrýlmasý ve tedavi sýrasýnda vücudun bu maddelere olan ihtiyacý sonucunda ortaya çýkan yoksunluk belirtilerinin giderilmesi için uygulanan müdahale ve tedavi usullerini,
d) Eðitim merkezi: Madde baðýmlýlýðý alanýnda görev yapacak kiþilere eðitim vermek üzere Bakanlýkça yetkilendirilmiþ yataklý tedavi merkezlerini,
e) Genel Müdürlük: Saðlýk Hizmetleri Genel Müdürlüðünü,
f) Komisyon:
Madde Baðýmlýlýðý Bilim Komisyonunu,
g) Madde baðýmlýlýðý: 12/6/1933 tarihli ve
2313 sayýlý Uyuþturucu Maddelerin Murakabesi Hakkýnda Kanun hükümlerine tabi tutulan maddeleri ve kullanýmý; bedensel, ruhsal ve sosyal problemlere sebebiyet
veren maddelerin kullaným arzusunun durdurulamamasý halini,
ð) Merkez: Madde baðýmlýlýðý tedavi merkezlerini,
h) Müdürlük: Bakanlýk il saðlýk müdürlüklerini,
ý) Psiko-sosyal tedavi:
Hastanýn remisyon süresini uzatmak, yeni psiko-sosyal
beceriler kazanmasýný ve topluma entegre olmasýný
saðlamak, yaþamýný yapýlandýrmasýna ve ruhsal sorunlarýnýn çözümüne yardýmcý olmak amacýyla yapýlan tedaviyi,
i) Týbbi rehabilitasyon: Yataklý ve ayakta hizmet veren merkezlerde yapýlan detoksifikasyon sonrasý ayakta ve/veya yatarak, ilaçlý ve/veya ilaçsýz psiko-sosyal tedavileri
içeren, kiþinin sosyal açýdan düzelmesini hedefleyen tedavi sürecini,
j) Yatýrýlarak tedavi: Bakanlýkça yetkilendirilmiþ yataklý tedavi
merkezlerinde, eriþkin ve çocuk-ergen hastalarýn yatýrýlarak yapýlan tedavi
uygulamalarýný,
k) Yataklý tedavi merkezi: Madde baðýmlýlarýnýn ayakta ve yatarak teþhis, týbbi ve psiko-sosyal
tedavi ve týbbi rehabilitasyon
hizmetlerinin yapýldýðý kamu ve özel yataklý saðlýk kurum kuruluþlarýnda kurulan Bakanlýkça faaliyet izni verilmiþ madde baðýmlýlýðý tedavi merkezlerini,
l) Yerine koyma
tedavisi: Kiþinin baðýmlý olduðu maddenin yerine geçen ve baðýmlý olduðu madde isteðini engelleyerek, sosyal, fiziksel ve psikolojik zararlarý azaltmak amacý ile agonist ya da kýsmi agonist bir ilaçla yapýlan tedaviyi,
ifade eder.
ÝKÝNCÝ BÖLÜM
Madde Baðýmlýlýðý Bilim Komisyonu
Komisyonun teþkili
MADDE 5 – (1) Madde baðýmlýlýðý alanýnda görüþ vermek üzere Bakanlýkça, Madde Baðýmlýlýðý Bilim Komisyonu teþkil edilir.
Komisyon, Genel Müdür veya görevlendireceði bir daire baþkanýnýn baþkanlýðýnda;
a) Türkiye Halk Saðlýðý Kurumu ve Türkiye Kamu
Hastaneleri Kurumundan birer daire baþkaný,
b) Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumuna baðlý eðitim ve araþtýrma hastanelerinden ve týp fakültelerinin ruh saðlýðý ve hastalýklarý anabilim dalý öðretim üyelerinden ruh saðlýðý ve hastalýklarý uzmaný eðitim görevlisi veya öðretim üyesi ve çocuk ve ergen ruh
saðlýðý ve hastalýklarý uzmaný olmak üzere toplam yedi
kiþi,
c) Týp fakültelerinin týbbi farmakoloji anabilim dalýndan veya Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumuna baðlý eðitim ve araþtýrma hastanelerinden bir týbbi farmakoloji
uzmaný,
olmak üzere toplam onbir üyeden oluþur.
(2) Komisyon üyeleri iki yýl süre ile görev yaparlar. Yeni
komisyon üyeleri seçilinceye kadar
mevcut üyelerin görevi devam eder.
Herhangi bir sebeple üyeliðin boþalmasý halinde, kalan süreyi tamamlamak üzere yeni üye seçilir. Üyeliðe ayný usulle tekrar seçilmek mümkündür. Seçilmiþ üyelerden kabul edilebilir bir mazereti olmaksýzýn iki defa üst üste veya bir üyelik döneminde yýllýk izin, hastalýk ve mazeret
izinleri hariç toplam üç defa katýlmayan üyenin komisyon üyeliði sona erer.
Komisyonun çalýþma usûl
ve esaslarý
MADDE 6 – (1) Komisyon; yýlda en az iki defa
olmak kaydýyla, ihtiyaca ve Bakanlýðýn daveti üzerine, Genel Müdürlük tarafýndan önceden belirlenmiþ toplantý gündemine göre toplanýr. Toplantý daveti; toplantý tarihi, yeri ve gündemi ile birlikte
en az yedi gün önce üyelere yazýlý ve/veya elektronik olarak bildirilir. Bakanlýk gerekli hallerde, komisyonu olaðan toplantýlar dýþýnda da toplantýya davet edebilir.
(2) Komisyon, üye tam sayýsýnýn 2/3 çoðunluðu ile toplanýr ve toplantýya katýlanlarýn salt çoðunluðu ile karar alýr. Oylarda eþitlik olmasý halinde, Baþkanýn görüþünün olduðu tarafýn görüþü kabul edilmiþ sayýlýr.
(3) Komisyon
kararlarý, karar defterine yazýlýr ve toplantýya katýlan üyelerce imzalanýr. Karara muhalif olanlar, þerh koymak suretiyle kararlarý imza ederler.
Muhalif görüþ gerekçesinin karar altýnda veya ekinde belirtilmesi zorunludur. Bakanlýk, gerektiðinde ulusal veya uluslararasý alanda madde baðýmlýlýðý tedavisinde uzman olan kiþileri veya uzmanlýk kuruluþlarýnýn temsilcilerini, bilimsel görüþlerini almak üzere Komisyona
davet edebilir veya bunlardan yazýlý görüþ isteyebilir.
Komisyonun görevleri
MADDE 7 – (1) Komisyonun görevleri þunlardýr:
a) Madde baðýmlýlýðý tedavisinin geliþimini izleyerek,
Bakanlýkça belirlenecek ulusal stratejiler konusunda görüþ bildirmek.
b) Madde baðýmlýlýðý tedavi usûlleri ile ilgili taný ve tedavi protokollerini oluþturmak ve gerektiðinde güncellemesi konusunda görüþ bildirmek.
c) Bakanlýðýn talebi üzerine merkezlerin yýllýk faaliyetlerini deðerlendirmek, gerektiðinde merkezleri
yerinde incelemek ve alýnmasý gereken tedbirler konusunda görüþ bildirmek.
ç) Madde baðýmlýlýðý konusunda eðitim verecek
merkezleri ve eðitimin kapsamýný belirlemek.
d) Bakanlýkça belirlenecek diðer konularda görüþ bildirmek.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yataklý ve Ayakta Tedavi Merkezlerinin Kurulmasý
Kurulma
MADDE 8 – (1) Merkez, sadece kadrosunda ruh saðlýðý ve hastalýklarý uzmaný bulunan yataklý tedavi kurum ve
kuruluþlarýnda kurulabilir.
(2) Merkez,
Bakanlýktan izin alýnmasý kaydýyla kurulabilir.
(3) Bakanlýkça verilen izin üzerine, kamu ve özel hastaneler bünyesinde merkez kurmak üzere gerekli düzenlemeler yapýlýr. Özel hastaneler merkez kurmaya iliþkin tüm düzenlemelerini 27/3/2002
tarihli ve 24708 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Özel Hastaneler Yönetmeliði çerçevesinde yapar.
(4) Ek-10’da belirtilen uyuþturucu madde testlerini yapacak veya yapýlmasýný saðlayabilecek kamu ve özel yataklý saðlýk kurum ve kuruluþlarý bünyesinde ayakta tedavi merkezi veya yataklý tedavi merkezleri olmak üzere merkez
kurulabilir.
Planlama
MADDE 9 – (1) Bakanlýk gerektiðinde, ilin demografik yapýsý, madde baðýmlýlýðý hastalarýnýn bölgesel daðýlýmý gibi özellikleri dikkate
alarak ülke genelinde merkezler için planlama yapabilir. Planlamaya ihtiyaç duyulmasý halinde Bakanlýkça duyuru yapýlýr.
Ön izin
MADDE 10 – (1) Madde baðýmlýlýðý tedavi merkezi açmak isteyen kurum
ya da kuruluþlar Bakanlýktan ön izin alýr. Bunun için ek-6’da yer alan dilekçe ile müdürlüðe baþvurulur.
(2) Yapýlan baþvuruyu deðerlendirmek üzere müdürlük nezdinde bir deðerlendirme
komisyonu oluþturulur. Ýl deðerlendirme komisyonu; müdür veya görevlendireceði bir müdür yardýmcýsýnýn baþkanlýðýnda, ilgili þube müdürü, ruh saðlýðý ve hastalýklarý uzmaný ve bir teknik
eleman olmak üzere en az dört kiþiden oluþur. Ýl deðerlendirme komisyonu baþvuru dilekçesini ilin yapýsý, ihtiyaçlarý, hasta potansiyeli gibi konularda deðerlendirir. Ýl deðerlendirme komisyonu sonucu bir rapor halinde müdürlüðe sunar.
(3) Ýl deðerlendirme komisyonu raporu ve müdürlüðün uygun görüþü ile baþvuru Bakanlýða iletilir.
Bakanlýk tarafýndan merkez açma talebi bulunan il, ülke genelinde yapýlan planlama ve ilgili komisyonun raporuna göre deðerlendirme yaparak o ilde merkez açýlýp açýlmayacaðýna karar verir.
Uygun görülen baþvurular için Bakanlýkça ön izin verilir.
Baþvuru ve faaliyet izni
MADDE 11 – (1) Bakanlýkça, bünyesinde merkez açýlmasýna ön izin verilen kurum ve kuruluþlar ek-7’de yer alan belgeler ve ek-8’de yer alan dilekçe ile birlikte izin tarihinden itibaren üç ay içerisinde müdürlüðe baþvurur, bu süre içerisinde baþvurmayanlarýn izinleri iptal
edilir.
(2) Baþvuru dosyasýnýn; bu Yönetmelik hükümlerine uygunluðu müdürlük tarafýndan öncelikle dosya üzerinde deðerlendirilir.
(3) Ek-7’de yer alan baþvuru dosyasý tam olan
merkezler, il deðerlendirme komisyonu tarafýndan personel, bina, týbbî donaným ve araç-gereçler ile bu Yönetmeliðin öngördüðü diðer hususlara uygunluk yönünden yerinde incelenir ve sonuçlarý bir rapor halinde müdürlüðe sunulur.
(4) Ek-7’de yer alan baþvuru dosyasý tam olan ve
yerinde yapýlan incelemede fiziki koþullarý uygun bulunan merkezler için Müdürlükçe ek-9’da yer alan madde
baðýmlýlýðý tedavi merkezi faaliyet izin belgesi düzenlenir ve Özel Hastaneler Yönetmeliði gereðince özel hastane
faaliyet izin belgelerinin müdürlükçe düzenlenen ilgili bölümüne eklenir. Bu durumla ilgili Bakanlýða bilgi verilir.
(5) Yerinde yapýlan incelemede fiziki koþullarý uygun olmayan merkezlere, eksikliklerin giderilmesi için üç aya kadar ek süre verilebilir. Bu
süre sonunda eksikliklerini gidermeyen merkezlerin baþvurularý gerekçeleri belirtilmek
suretiyle müdürlükçe reddedilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yataklý Tedavi
Merkezlerinin Sahip Olmasý Gereken Fiziki Þartlar ve
Personel Durumu
Bina durumu
MADDE 12 – (1) Merkez, madde baðýmlýlýðý tedavisi için ayrýlmýþ en az 10 yataða sahip, ek-10’da belirtilen uyuþturucu madde testlerini yapabilecek laboratuvarý bünyesinde bulunduran veya bu hizmeti sunan laboratuvarlardan
hizmet alan kamu ve özel yataklý saðlýk kurum ve kuruluþlarý bünyesinde kurulur.
(2) Bünyesinde hem eriþkin hem de çocuk-ergen tedavi
hizmetinin verileceði merkezlerde; çocuk-ergen servisi
yetiþkin servisinden tamamen izole, mümkünse farklý bir binada
bulunur. Farklý bir binanýn olmamasý durumunda giriþ ve çýkýþý, bahçesi, yemekhanesi
ve benzeri alanlarý tamamen yetiþkin hastalardan
izole olur.
Hasta odalarý
MADDE 13 – (1) Yataklý tedavi
merkezlerinde güvenlik esastýr. Merkezin bina,
duvar, pencere ve kapýlarý ile iç dizayný
hastalarýn güvenliðini saðlayacak þekilde yapýlýr. Genel hastane içinde açýlacak
merkezlerin, hastanenin diðer birimleri ile güvenlik açýsýndan giriþ çýkýþlarda izolasyonu saðlanýr ve klinik giriþ kapýsý denetim altýnda tutulur.
Hastalarýn kendine ve çevresine zarar
verme ihtimali göz önüne alýnarak alt katlarda
olmasý tercih edilir.
(2) Güvenlik açýsýndan pencere çerçeveleri saðlam malzemelerden ve aðýr darbelere dayanýklý olur. Pencere camlarý kýrýlmaz ve dýþ pencerelerinin kýsmi açýlan emniyet tertibatý bulunur. Hasta
odalarýnýn pencerelerinde güvenliði saðlayacak þekilde ve estetiðe uygun özel çelik kafesler yapýlýr.
(3) Hasta oda
kapýlarý dýþarýdan müdahale ile açýlabilir kilit sistemine sahip olur. Hasta odalarýnda hastanýn kendine zarar verme ihtimaline karþý banyodaki askýlýklar bel hizasý altýnda tutulur veya otuz kilo üstünde aðýrlýðý taþýyamaz özelliði olur.
(4) Banyoda kýrýlmaz özellikli ayna
duvara gömülü olur. Banyo ve tuvaletlerin kapýlarý dýþarýdan müdahale ile açýlabilir kilit sistemine sahip olur.
(5) Engelli
hastalar için, hasta yatak sayýsý otuz ve altýnda olan merkezlerde en az bir olmak kaydýyla ve ilave her otuz hasta yataðýna bir eklenmek
suretiyle, ilgili mevzuata uygun nitelikte engelli hasta odasý tesis edilir.
(6) Tek yataklý hasta odalarý en az dokuz metrekare, birden fazla yataklý odalarda yataklar ayrýlabilir olur ve
hasta yataðý baþýna yedi metrekare alan olur.
Özellikli bakým ve tedavi odasý
MADDE 14 – (1) Merkezlerde, detoksifikasyon
tedavisinin yapýldýðý ve ortaya çýkabilecek komplikasyonlarýn
takibi için özellikli bakým ve tedavi odasý bulunmasý gerekir. Merkezler asgari on yataklý açýlýr. Bunun iki yataðý özellikli tedavi ve bakým yataðý olarak ayrýlýr ve yatak en az 12 metrekare olur. Her 15 yataða bir adet özellikli tedavi ve bakým yataðý eklenir. Tedavi merkezi hastane binasý bünyesinde yer alýyor ise özellikli bakým ve tedavi odasý olarak hastanenin
yoðun bakým ünitesi kullanýlýr. Bu yataklardan birisi gereken hallerde
engellilerin de tedavi edilebileceði þekilde düzenlenir.
(2) Özellikli bakým ve tedavi odasýnda, görevli saðlýk personelince hastalarýn sürekli gözetim ve
izlenmesine uygun nitelikte bir mekân oluþturulur ve 13 üncü maddede yer alan güvenlik tedbirleri
saðlanýr.
(3) Bu odalarda
ek-3’te sayýlan týbbi cihaz ve malzemeler bulundurulur. Bu ünitenin, hasta ve ziyaretçi alanlarý ile doðrudan baðlantýsý olamaz. Özellikli bakým ve tedavi odalarýnda yatan hastalar, hemþire istasyonundan izlenebilecek þekilde, yataklar
arasý uygun biçimde ve kiþi mahremiyetini saðlayacak þekilde ayrýlýr.
Poliklinik ve görüþme odasý
MADDE 15 – (1) Merkezlerde poliklinik muayene odasý, yeterli þekilde aydýnlatýlan ve havalandýrýlan, uzmanlýk dalýna uygun araç-gereç ve donanýma haiz olur.
(2) Merkezlerde
asgari bir adet olmak üzere psikolog ve sosyal çalýþmacýlarýn hastalar ve aileleri ile görüþmek ve test uygulamak üzere kullanacaklarý yeterli þekilde aydýnlatýlan ve havalandýrýlan en az altý metrekare büyüklüðünde hasta görüþme odasý olur.
Çok amaçlý grup terapi alaný
MADDE 16 – (1) Merkezlerde grup terapileri
için, genel toplantý ve eðitimlerin yapýlabileceði en az 20 m² büyüklüðünde gerekli donanýma sahip, yeterli
büyüklükte bir alan ayrýlýr. Yatak sayýsýna ve uðraþýnýn özelliðine göre birden fazla grup terapi alaný ve uðraþ terapi odasý oluþturulur.
Diðer alanlar
MADDE 17 – (1) Merkezlerde tedavi ekibinin kullanacaðý, hasta deðerlendireceði ve rutin toplantýlarýný yapacaklarý toplantý odasý bulunur.
(2) Bina içinde veya dýþýnda, hastalarýn en az iki farklý dalda spor yapmasýna imkan saðlayan teknik donanýma haiz spor alanlarý ayrýlýr.
(3) Merkezlerde
hem hastalar ve hem de personel için ayrý ayrý
olmak üzere yeterli sayýda erkek ve kadýn tuvaleti ve banyosu bulunur. Tuvalet ve banyo kapýlarýnýn dýþa doðru açýlmasý zorunludur. Engelliler için ilgili mevzuata uygun nitelikte, her merkezde asgari bir olmak
kaydý ile ilave her otuz yatak için bir adet olmak üzere ayrý tuvalet ve banyo
bulunur. Poliklinik katýnda en az bir adet engelli tuvaleti bulunur.
(4) Týbbî atýklar ve çöpler için 22/7/2005 tarihli ve 25883 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Týbbî Atýklarýn Kontrolü Yönetmeliði hükümlerine uygun olarak gerekli tedbirler alýnýr.
(5) Merkezlerde
çalýþan bütün personel için binanýn durumuna ve personel sayýsýna göre yeterli miktarda çalýþma odasý, giyinme dolabý, tuvalet ve
lavabo bulunur. Nöbet tutan personel için dinlenme
yerleri ayrýlýr.
(6) Hasta
mahremiyeti dikkate alýnmak þartýyla, merkezin tüm alanlarýný gözetleyebilecek þekilde güvenlik kameralarý yerleþtirilir ve kamera
görüntüleri sürekli takip
edilir. Bu kayýtlar 30 gün süre ile saklanýr.
(7) Merkezlerde
ilaçlarýn güvenliði saðlanýr.
(8)
Merkezlerde, emniyet gözetim zincirine uygun þekilde biyolojik materyal alýnýr ve uygun saklama alaný oluþturulur.
(9) Yataklý tedavi merkezlerinde asgari olarak ek-2’de belirtilen týbbi cihaz ve malzemeler bulundurulur.
Personel durumu
MADDE 18 – (1) Merkezlerde ilgili Tebliðe göre sertifikalý personel çalýþabilir. Ancak görevlendirilecek yeterli
sayýda sertifikalý personel bulunmadýðý takdirde ayný unvana sahip personel bu merkezlerde görevlendirilir. Bu durumda görevlendirilen
personel açýlacak ilk eðitime tabi
tutulur. Merkezlerde asgari olarak, ek-4’teki tabloda yer
alan personel bulundurulur.
(2)
Merkezlerde, hastalarýn yaþ grubuna ve meslek tercihlerine göre görevlendirilecek öðretmen, uðraþ terapisti yapabilecek
spor eðitimcisi, sanat eðitimcisi ve
benzeri eðiticiler ile tercihen tedavi görmüþ ve madde baðýmlýlýðý konusunda eðitilmiþ eski madde kullanýcýlarýndan tedavi ekibi içinde yer almasýnda yarar görülecek bir kiþi görev alýr.
(3) Tüm merkezlerde yeterli sayýda memur ve/veya týbbi sekreter, destek ve güvenlik personeli
bulundurulur.
Personelin görev,
yetki ve sorumluluklarý
MADDE 19 – (1) Hastalarýn týbbî açýdan izlenmesinden, tedavilerinin planlanmasýndan ve hastalara týbbî yönden faydalý olacak idarî tedbirlerin belirlenmesinden, sorumlu olmak üzere ruh saðlýðý ve hastalýklarý uzmaný sorumlu uzman tabip olarak görev yapar. Çocuk-ergen baðýmlýlýk tedavi servislerinden çocuk ergen ruh saðlýðý uzmaný sorumludur. Ancak
çocuk ergen ruh saðlýðý ve hastalýklarý uzmaný bulunmamasý durumunda ruh saðlýðý ve hastalýklarý uzmaný çocuk-ergen servisinden sorumludur.
(2) Her
merkezde, tedavi protokolüne göre hastalara tedavi uygulamak, hastalarý týbbî yönden izlemek, tedavi seanslarý ile ilgili hastanýn dosyasýna gözlem notunu kaydetmek, Yönetmeliðe uygun idarî ve týbbî tedbir ve þartlarý gözetmek, akut komplikasyonlarda ilk müdahaleyi yapmak ve hizmetin 24 saat boyunca devamlýlýðýný saðlamak ile görevli ruh saðlýðý ve hastalýklarý uzmaný veya tabip bulunur. Tedavi protokolleri merkezdeki
ruh saðlýðý ve hastalýklarý uzmaný tarafýndan belirlenir.
(3)
Merkezlerde, hastalarýn psikolojik sorunlarýnýn çözümlenmesine yardým edecek, çeþitli psikolojik test ve ölçekleri uygulayarak hastalarýn sorunlarýnýn belirlenmesine, hastalara iletiþim becerisi ve problem çözme becerisi
kazandýrmaya yardýmcý olacak psikolog bulundurulur.
(4)
Merkezlerde, bireye ve aileye yönelik sosyal
hizmet uygulamalarýný yürütmekle görevli ve psiko-sosyal tedavi ekibinin bir parçasý olarak sosyal çalýþmacý bulundurulur.
(5)
Merkezlerde, hastanýn her türlü týbbî bakýmýný sorumlu tabibin ve tabibin tedavi planýna göre yapmak, hastalara eðitim vermek, rutin hasta takiplerini yapmak ve tedavilere iliþkin kayýtlarý tutmak ve ilgili mevzuat ile kendilerine verilen
diðer görevleri yerine getirmek üzere hemþire/saðlýk memuru bulundurulur.
BEÞÝNCÝ BÖLÜM
Ayakta Tedavi
Merkezlerinde Bulundurulmasý Gereken Bölümler
Poliklinik ve görüþme odasý
MADDE 20 – (1) Merkezlerde; poliklinik muayene odasý, yeterli þekilde aydýnlatýlan ve havalandýrýlan, uzmanlýk dalýna uygun araç, gereç ve donaným bulundurulur.
(2) Merkezlerde
asgari bir adet olmak üzere psikolog ve sosyal çalýþmacýlarýn hastalar ve aileleri ile görüþmek ve test uygulamak üzere kullanacaklarý yeterli þekilde aydýnlatýlan ve havalandýrýlan en az altý metrekare büyüklüðünde hasta görüþme odasý olur.
Çok amaçlý grup terapi alaný
MADDE 21 – (1) Grup terapileri için, genel toplantý ve eðitimlerin yapýlabileceði en az 10 m² büyüklüðünde gerekli donanýma sahip ve
yeterli büyüklükte alan ayrýlýr.
Personel durumu
MADDE 22 – (1) Merkezlerde, bu konuda eðitim almýþ sertifikalý personel çalýþýr. Ancak görevlendirilecek
yeterli sayýda sertifikalý personel bulunmadýðý takdirde ayný unvandan personel bu merkezlerde görevlendirilir. Bu durumda görevlendirilen
personel açýlacak ilk eðitime tabi
tutulur. Merkezlerde asgari olarak, ek-5’teki tabloda yer
alan personel bulundurulur.
(2)
Merkezlerde, hastalarýn yaþ grubuna ve meslek tercihlerine göre görevlendirilecek öðretmen, uðraþ terapisti yapabilecek
spor eðitimcisi, sanat eðitimcisi ve
benzeri eðiticiler ile tercihen tedavi görmüþ ve madde baðýmlýlýðý konusunda eðitilmiþ eski madde kullanýcýlarýndan tedavi ekibi içinde yer almasýnda yarar görülecek bir kiþi görev alýr.
(3) Tüm merkezlerde yeterli sayýda memur ve/veya týbbi sekreter, destek ve güvenlik personeli
bulundurulur.
ALTINCI BÖLÜM
Çeþitli ve Son Hükümler
Eðitim verecek merkezlerin tespiti
MADDE 23 – (1) Bu Yönetmeliðe göre açýlma izni almýþ olan eðitim ve araþtýrma hastaneleri ve üniversite
hastaneleri bünyesindeki merkezlere Komisyonun görüþü alýnarak Bakanlýkça eðitim merkezi yetkisi verilir.
Kayýt ve bildirim
MADDE 24 – (1) Merkezlere, muayene, teþhis ve tedavi amacýyla baþvuran hastalar ile
ilgili olarak yapýlan týbbî ve idarî iþlemlere iliþkin kayýtlarýn ilgili mevzuata uygun olarak düzenli bir þekilde tutulmasý zorunludur.
(2) Merkezlerde
hastalara iliþkin olarak tutulan bütün kayýtlarýn gizliliði esastýr. Ancak merkezlerden istenilen bilgilerin, gizlilik prensibi gözetilmek suretiyle Bakanlýða gönderilmesi zorunludur.
Merkezlerinin denetlenmesi ve yaptýrýmlar
MADDE 25 – (1) Merkezler; Bakanlýkça yapýlacak olan olaðan ve olaðan dýþý denetimler hariç, ek-11’de yer alan madde baðýmlýlýðý tedavi merkezleri denetleme formu esas alýnarak biri ruh saðlýðý hastalýklarý uzmaný olmak kaydýyla en az iki kiþiden oluþan denetim ekibince iki yýlda bir kez müdürlükçe denetlenir.
(2) Müdürlük denetim ekipleri tarafýndan yapýlan denetimlerde tespit edilen eksiklikler ile
orantýlý olarak merkezlere eksikliklerin giderilmesi için altý aya kadar süre verilir. Süre sonunda eksikliklerin tam olarak giderilemediði durumlarda müdürlükçe üç aya kadar ek süre verilir. Bu
durum hastanenin mesul müdürüne/baþhekimliðe yazýlý olarak bildirilir. Belirlenen süreler zarfýnda eksikliklerin giderilmesi zorunludur. Müdürlükçe yapýlan iþlemler, ayrýca rapor halinde Bakanlýða sunulur.
(3) Ek-11’de yer alan madde baðýmlýlýðý tedavi merkezleri denetleme formuna göre yapýlan denetim sonucunda, tespit edilen eksiklikler
ile orantýlý olarak eksikliklerin giderilmesi için müdürlükçe bir ay ile altý ay arasý süre verilir. Verilen süre sonunda gerekli
düzenlemelerin yapýlmadýðý, faaliyete esas kriterlerin kaybedildiði ve/veya hastalarýn taný, tedavi ve
takibinin olumsuz etkilendiðinin tespit edildiði durumlarda müdürlük tarafýndan rapor
tutularak Bakanlýða gönderilir. Bakanlýk, Müdürlükçe gönderilen raporu incelemek suretiyle faaliyet
izninin iptal edilip edilmeyeceðine karar verir.
(4) Faaliyet
izinleri iptal edilen merkezlerde tedavi gören hastalar,
hastalarýn tedavileri aksatýlmaksýzýn müdürlük tarafýndan, saðlýk güvencelerine göre veya hastalarýn talebi doðrultusunda diðer merkezlere
nakledilir.
(5) Merkezler,
standart tedavi yöntem ve protokolleri dýþýndaki hiçbir tedavi þeklini Bakanlýðýn izni olmadan uygulayamaz.
Yürürlükten kaldýrýlan yönetmelik
MADDE 26 – (1) 16/2/2004 tarihli ve
25375 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Madde Baðýmlýlýðý Tedavi Merkezleri Yönetmeliði yürürlükten kaldýrýlmýþtýr.
Mevcut merkezlerin uyumu
GEÇÝCÝ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliðin yürürlüðe girdiði tarihten önce madde baðýmlýlýðý tedavisi yapmakta olan merkezler, bu Yönetmeliðin fiziki ve bina standartlarýna iliþkin hükümlerini beþ yýl, diðer þartlarýný da iki yýl içerisinde saðlar. Uyum saðlayýncaya kadar mevcut merkezler ek-1’de belirtilen ilaç raporunu düzenleyebilir. Belirlenen süre sonunda bu Yönetmeliðe uygun hale
gelmeyen merkezlerin faaliyet izinleri Bakanlýkça iptal edilir.
Yürürlük
MADDE 27 – (1) Bu Yönetmelik yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.
Yürütme
MADDE 28 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Saðlýk Bakaný yürütür.
Yönetmeliðin ekleri için týklayýnýz
|