29 Aralýk 2013  PAZAR

Resmî Gazete

Sayý : 28866

YÖNETMELÝK

Saðlýk Bakanlýðýndan:

MADDE BAÐIMLILIÐI TEDAVÝ MERKEZLERÝ YÖNETMELÝÐÝ

BÝRÝNCÝ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanýmlar

Amaç

MADDE 1 (1) Bu Yönetmeliðin amacý; madde baðýmlýlarýnýn ayakta veya yatarak týbbi ve psiko-sosyal tedavileri ile týbbi rehabilitasyonlarýnýn yapýldýðý merkezlerin açýlmasý, iþleyiþi, denetlenmesi ve kapatýlmasý ile merkezde çalýþacak saðlýk personelinin tespiti ve sertifikalandýrýlmasýna iliþkin usul ve esaslarý belirlemektir.

Kapsam

MADDE 2 (1) Bu Yönetmelik, kamu ve özel saðlýk kurum ve kuruluþlarýna ait yataklý saðlýk tesisleri bünyesinde açýlan ayakta veya yatarak hizmet veren madde baðýmlýlýðý tedavi merkezlerini ve buralarda görev yapacak personeli kapsar.

Dayanak

MADDE 3 (1) Bu Yönetmelik 7/5/1987 tarihli ve 3359 sayýlý Saðlýk Hizmetleri Temel Kanununun 3 üncü maddesi ile 9 uncu maddesinin birinci fýkrasýnýn (c) bendi ve 11/10/2011 tarihli ve 663 sayýlý Saðlýk Bakanlýðý ve Baðlý Kuruluþlarýnýn Teþkilat ve Görevleri Hakkýnda Kanun Hükmünde Kararnamenin 8 inci, 40 ýncý ve 47 nci maddelerine dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.

Tanýmlar

MADDE 4 (1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) Ayakta tedavi: Bakanlýkça yetkilendirilmiþ ayakta tedavi merkezlerinde, eriþkin ve çocuk-ergen hastalarýn ayakta yapýlan tedavi uygulamalarýný,

b) Ayakta tedavi merkezi: Madde baðýmlýlarýnýn ayakta teþhis, týbbi ve psiko-sosyal tedavi ile týbbi rehabilitasyon hizmetlerinin yapýldýðý ruh saðlýðý hastalýklarý uzmaný bulunan kamu ve özel yataklý saðlýk kurum ve kuruluþlarý bünyesinde kurulan Bakanlýkça faaliyet izni verilmiþ madde baðýmlýlýðý tedavi merkezlerini,

c) Bakanlýk: Saðlýk Bakanlýðýný,

ç) Detoksifikasyon tedavisi: Vücudun, baðýmlýlýk yapan maddeden arýndýrýlmasý ve tedavi sýrasýnda vücudun bu maddelere olan ihtiyacý sonucunda ortaya çýkan yoksunluk belirtilerinin giderilmesi için uygulanan müdahale ve tedavi usullerini,

d) Eðitim merkezi: Madde baðýmlýlýðý alanýnda görev yapacak kiþilere eðitim vermek üzere Bakanlýkça yetkilendirilmiþ yataklý tedavi merkezlerini,

e) Genel Müdürlük: Saðlýk Hizmetleri Genel Müdürlüðünü,

f) Komisyon: Madde Baðýmlýlýðý Bilim Komisyonunu,

g) Madde baðýmlýlýðý: 12/6/1933 tarihli ve 2313 sayýlý Uyuþturucu Maddelerin Murakabesi Hakkýnda Kanun hükümlerine tabi tutulan maddeleri ve kullanýmý; bedensel, ruhsal ve sosyal problemlere sebebiyet veren maddelerin kullaným arzusunun durdurulamamasý halini,

ð) Merkez: Madde baðýmlýlýðý tedavi merkezlerini,

h) Müdürlük: Bakanlýk il saðlýk müdürlüklerini,

ý) Psiko-sosyal tedavi: Hastanýn remisyon süresini uzatmak, yeni psiko-sosyal beceriler kazanmasýný ve topluma entegre olmasýný saðlamak, yaþamýný yapýlandýrmasýna ve ruhsal sorunlarýnýn çözümüne yardýmcý olmak amacýyla yapýlan tedaviyi,

i) Týbbi rehabilitasyon: Yataklý ve ayakta hizmet veren merkezlerde yapýlan detoksifikasyon sonrasý ayakta ve/veya yatarak, ilaçlý ve/veya ilaçsýz psiko-sosyal tedavileri içeren, kiþinin sosyal açýdan düzelmesini hedefleyen tedavi sürecini,

j) Yatýrýlarak tedavi: Bakanlýkça yetkilendirilmiþ yataklý tedavi merkezlerinde, eriþkin ve çocuk-ergen hastalarýn yatýrýlarak yapýlan tedavi uygulamalarýný,

k) Yataklý tedavi merkezi: Madde baðýmlýlarýnýn ayakta ve yatarak teþhis, týbbi ve psiko-sosyal tedavi ve týbbi rehabilitasyon hizmetlerinin yapýldýðý kamu ve özel yataklý saðlýk kurum kuruluþlarýnda kurulan Bakanlýkça faaliyet izni verilmiþ madde baðýmlýlýðý tedavi merkezlerini,

l) Yerine koyma tedavisi: Kiþinin baðýmlý olduðu maddenin yerine geçen ve baðýmlý olduðu madde isteðini engelleyerek, sosyal, fiziksel ve psikolojik zararlarý azaltmak amacý ile agonist ya da kýsmi agonist bir ilaçla yapýlan tedaviyi,

ifade eder.

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

Madde Baðýmlýlýðý Bilim Komisyonu

Komisyonun teþkili

MADDE 5 (1) Madde baðýmlýlýðý alanýnda görüþ vermek üzere Bakanlýkça, Madde Baðýmlýlýðý Bilim Komisyonu teþkil edilir. Komisyon, Genel Müdür veya görevlendireceði bir daire baþkanýnýn baþkanlýðýnda;

a) Türkiye Halk Saðlýðý Kurumu ve Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumundan birer daire baþkaný,

b) Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumuna baðlý eðitim ve araþtýrma hastanelerinden ve týp fakültelerinin ruh saðlýðý ve hastalýklarý anabilim dalý öðretim üyelerinden ruh saðlýðý ve hastalýklarý uzmaný eðitim görevlisi veya öðretim üyesi ve çocuk ve ergen ruh saðlýðý ve hastalýklarý uzmaný olmak üzere toplam yedi kiþi,

c) Týp fakültelerinin týbbi farmakoloji anabilim dalýndan veya Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumuna baðlý eðitim ve araþtýrma hastanelerinden bir týbbi farmakoloji uzmaný,

olmak üzere toplam onbir üyeden oluþur.

(2) Komisyon üyeleri iki yýl süre ile görev yaparlar. Yeni komisyon üyeleri seçilinceye kadar mevcut üyelerin görevi devam eder. Herhangi bir sebeple üyeliðin boþalmasý halinde, kalan süreyi tamamlamak üzere yeni üye seçilir. Üyeliðe ayný usulle tekrar seçilmek mümkündür. Seçilmiþ üyelerden kabul edilebilir bir mazereti olmaksýzýn iki defa üst üste veya bir üyelik döneminde yýllýk izin, hastalýk ve mazeret izinleri hariç toplam üç defa katýlmayan üyenin komisyon üyeliði sona erer.

Komisyonun çalýþma usûl ve esaslarý

MADDE 6 (1) Komisyon; yýlda en az iki defa olmak kaydýyla, ihtiyaca ve Bakanlýðýn daveti üzerine, Genel Müdürlük tarafýndan önceden belirlenmiþ toplantý gündemine göre toplanýr. Toplantý daveti; toplantý tarihi, yeri ve gündemi ile birlikte en az yedi gün önce üyelere yazýlý ve/veya elektronik olarak bildirilir. Bakanlýk gerekli hallerde, komisyonu olaðan toplantýlar dýþýnda da toplantýya davet edebilir.

(2) Komisyon, üye tam sayýsýnýn 2/3 çoðunluðu ile toplanýr ve toplantýya katýlanlarýn salt çoðunluðu ile karar alýr. Oylarda eþitlik olmasý halinde, Baþkanýn görüþünün olduðu tarafýn görüþü kabul edilmiþ sayýlýr.

(3) Komisyon kararlarý, karar defterine yazýlýr ve toplantýya katýlan üyelerce imzalanýr. Karara muhalif olanlar, þerh koymak suretiyle kararlarý imza ederler. Muhalif görüþ gerekçesinin karar altýnda veya ekinde belirtilmesi zorunludur. Bakanlýk, gerektiðinde ulusal veya uluslararasý alanda madde baðýmlýlýðý tedavisinde uzman olan kiþileri veya uzmanlýk kuruluþlarýnýn temsilcilerini, bilimsel görüþlerini almak üzere Komisyona davet edebilir veya bunlardan yazýlý görüþ isteyebilir.

Komisyonun görevleri

MADDE 7 (1) Komisyonun görevleri þunlardýr:

a) Madde baðýmlýlýðý tedavisinin geliþimini izleyerek, Bakanlýkça belirlenecek ulusal stratejiler konusunda görüþ bildirmek.

b) Madde baðýmlýlýðý tedavi usûlleri ile ilgili taný ve tedavi protokollerini oluþturmak ve gerektiðinde güncellemesi konusunda görüþ bildirmek.

c) Bakanlýðýn talebi üzerine merkezlerin yýllýk faaliyetlerini deðerlendirmek, gerektiðinde merkezleri yerinde incelemek ve alýnmasý gereken tedbirler konusunda görüþ bildirmek.

ç) Madde baðýmlýlýðý konusunda eðitim verecek merkezleri ve eðitimin kapsamýný belirlemek.

d) Bakanlýkça belirlenecek diðer konularda görüþ bildirmek.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Yataklý ve Ayakta Tedavi Merkezlerinin Kurulmasý

Kurulma

MADDE 8 (1) Merkez, sadece kadrosunda ruh saðlýðý ve hastalýklarý uzmaný bulunan yataklý tedavi kurum ve kuruluþlarýnda kurulabilir.

(2) Merkez, Bakanlýktan izin alýnmasý kaydýyla kurulabilir.

(3) Bakanlýkça verilen izin üzerine, kamu ve özel hastaneler bünyesinde merkez kurmak üzere gerekli düzenlemeler yapýlýr. Özel hastaneler merkez kurmaya iliþkin tüm düzenlemelerini 27/3/2002 tarihli ve 24708 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Özel Hastaneler Yönetmeliði çerçevesinde yapar.

(4) Ek-10da belirtilen uyuþturucu madde testlerini yapacak veya yapýlmasýný saðlayabilecek kamu ve özel yataklý saðlýk kurum ve kuruluþlarý bünyesinde ayakta tedavi merkezi veya yataklý tedavi merkezleri olmak üzere merkez kurulabilir.

Planlama

MADDE 9 (1) Bakanlýk gerektiðinde, ilin demografik yapýsý, madde baðýmlýlýðý hastalarýnýn bölgesel daðýlýmý gibi özellikleri dikkate alarak ülke genelinde merkezler için planlama yapabilir. Planlamaya ihtiyaç duyulmasý halinde Bakanlýkça duyuru yapýlýr.

Ön izin

MADDE 10 (1) Madde baðýmlýlýðý tedavi merkezi açmak isteyen kurum ya da kuruluþlar Bakanlýktan ön izin alýr. Bunun için ek-6da yer alan dilekçe ile müdürlüðe baþvurulur.

(2) Yapýlan baþvuruyu deðerlendirmek üzere müdürlük nezdinde bir deðerlendirme komisyonu oluþturulur. Ýl deðerlendirme komisyonu; müdür veya görevlendireceði bir müdür yardýmcýsýnýn baþkanlýðýnda, ilgili þube müdürü, ruh saðlýðý ve hastalýklarý uzmaný ve bir teknik eleman olmak üzere en az dört kiþiden oluþur. Ýl deðerlendirme komisyonu baþvuru dilekçesini ilin yapýsý, ihtiyaçlarý, hasta potansiyeli gibi konularda deðerlendirir. Ýl deðerlendirme komisyonu sonucu bir rapor halinde müdürlüðe sunar.

(3) Ýl deðerlendirme komisyonu raporu ve müdürlüðün uygun görüþü ile baþvuru Bakanlýða iletilir. Bakanlýk tarafýndan merkez açma talebi bulunan il, ülke genelinde yapýlan planlama ve ilgili komisyonun raporuna göre deðerlendirme yaparak o ilde merkez açýlýp açýlmayacaðýna karar verir. Uygun görülen baþvurular için Bakanlýkça ön izin verilir.

Baþvuru ve faaliyet izni

MADDE 11 (1) Bakanlýkça, bünyesinde merkez açýlmasýna ön izin verilen kurum ve kuruluþlar ek-7de yer alan belgeler ve ek-8de yer alan dilekçe ile birlikte izin tarihinden itibaren üç ay içerisinde müdürlüðe baþvurur, bu süre içerisinde baþvurmayanlarýn izinleri iptal edilir.

(2) Baþvuru dosyasýnýn; bu Yönetmelik hükümlerine uygunluðu müdürlük tarafýndan öncelikle dosya üzerinde deðerlendirilir.

(3) Ek-7de yer alan baþvuru dosyasý tam olan merkezler, il deðerlendirme komisyonu tarafýndan personel, bina, týbbî donaným ve araç-gereçler ile bu Yönetmeliðin öngördüðü diðer hususlara uygunluk yönünden yerinde incelenir ve sonuçlarý bir rapor halinde müdürlüðe sunulur.

(4) Ek-7de yer alan baþvuru dosyasý tam olan ve yerinde yapýlan incelemede fiziki koþullarý uygun bulunan merkezler için Müdürlükçe ek-9da yer alan madde baðýmlýlýðý tedavi merkezi faaliyet izin belgesi düzenlenir ve Özel Hastaneler Yönetmeliði gereðince özel hastane faaliyet izin belgelerinin müdürlükçe düzenlenen ilgili bölümüne eklenir. Bu durumla ilgili Bakanlýða bilgi verilir.

(5) Yerinde yapýlan incelemede fiziki koþullarý uygun olmayan merkezlere, eksikliklerin giderilmesi için üç aya kadar ek süre verilebilir. Bu süre sonunda eksikliklerini gidermeyen merkezlerin baþvurularý gerekçeleri belirtilmek suretiyle müdürlükçe reddedilir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Yataklý Tedavi Merkezlerinin Sahip Olmasý Gereken Fiziki Þartlar ve

Personel Durumu

Bina durumu

MADDE 12 (1) Merkez, madde baðýmlýlýðý tedavisi için ayrýlmýþ en az 10 yataða sahip, ek-10da belirtilen uyuþturucu madde testlerini yapabilecek laboratuvarý bünyesinde bulunduran veya bu hizmeti sunan laboratuvarlardan hizmet alan kamu ve özel yataklý saðlýk kurum ve kuruluþlarý bünyesinde kurulur.

(2) Bünyesinde hem eriþkin hem de çocuk-ergen tedavi hizmetinin verileceði merkezlerde; çocuk-ergen servisi yetiþkin servisinden tamamen izole, mümkünse farklý bir binada bulunur. Farklý bir binanýn olmamasý durumunda giriþ ve çýkýþý, bahçesi, yemekhanesi ve benzeri alanlarý tamamen yetiþkin hastalardan izole olur.

Hasta odalarý

MADDE 13 (1) Yataklý tedavi merkezlerinde güvenlik esastýr. Merkezin bina, duvar, pencere ve kapýlarý ile iç dizayný hastalarýn güvenliðini saðlayacak þekilde yapýlýr. Genel hastane içinde açýlacak merkezlerin, hastanenin diðer birimleri ile güvenlik açýsýndan giriþ çýkýþlarda izolasyonu saðlanýr ve klinik giriþ kapýsý denetim altýnda tutulur. Hastalarýn kendine ve çevresine zarar verme ihtimali göz önüne alýnarak alt katlarda olmasý tercih edilir.

(2) Güvenlik açýsýndan pencere çerçeveleri saðlam malzemelerden ve aðýr darbelere dayanýklý olur. Pencere camlarý kýrýlmaz ve dýþ pencerelerinin kýsmi açýlan emniyet tertibatý bulunur. Hasta odalarýnýn pencerelerinde güvenliði saðlayacak þekilde ve estetiðe uygun özel çelik kafesler yapýlýr.

(3) Hasta oda kapýlarý dýþarýdan müdahale ile açýlabilir kilit sistemine sahip olur. Hasta odalarýnda hastanýn kendine zarar verme ihtimaline karþý banyodaki askýlýklar bel hizasý altýnda tutulur veya otuz kilo üstünde aðýrlýðý taþýyamaz özelliði olur.

(4) Banyoda kýrýlmaz özellikli ayna duvara gömülü olur. Banyo ve tuvaletlerin kapýlarý dýþarýdan müdahale ile açýlabilir kilit sistemine sahip olur.

(5) Engelli hastalar için, hasta yatak sayýsý otuz ve altýnda olan merkezlerde en az bir olmak kaydýyla ve ilave her otuz hasta yataðýna bir eklenmek suretiyle, ilgili mevzuata uygun nitelikte engelli hasta odasý tesis edilir.

(6) Tek yataklý hasta odalarý en az dokuz metrekare, birden fazla yataklý odalarda yataklar ayrýlabilir olur ve hasta yataðý baþýna yedi metrekare alan olur.

Özellikli bakým ve tedavi odasý

MADDE 14 (1) Merkezlerde, detoksifikasyon tedavisinin yapýldýðý ve ortaya çýkabilecek komplikasyonlarýn takibi için özellikli bakým ve tedavi odasý bulunmasý gerekir. Merkezler asgari on yataklý açýlýr. Bunun iki yataðý özellikli tedavi ve bakým yataðý olarak ayrýlýr ve yatak en az 12 metrekare olur. Her 15 yataða bir adet özellikli tedavi ve bakým yataðý eklenir. Tedavi merkezi hastane binasý bünyesinde yer alýyor ise özellikli bakým ve tedavi odasý olarak hastanenin yoðun bakým ünitesi kullanýlýr. Bu yataklardan birisi gereken hallerde engellilerin de tedavi edilebileceði þekilde düzenlenir.

(2) Özellikli bakým ve tedavi odasýnda, görevli saðlýk personelince hastalarýn sürekli gözetim ve izlenmesine uygun nitelikte bir mekân oluþturulur ve 13 üncü maddede yer alan güvenlik tedbirleri saðlanýr.

(3) Bu odalarda ek-3te sayýlan týbbi cihaz ve malzemeler bulundurulur. Bu ünitenin, hasta ve ziyaretçi alanlarý ile doðrudan baðlantýsý olamaz. Özellikli bakým ve tedavi odalarýnda yatan hastalar, hemþire istasyonundan izlenebilecek þekilde, yataklar arasý uygun biçimde ve kiþi mahremiyetini saðlayacak þekilde ayrýlýr.

Poliklinik ve görüþme odasý

MADDE 15 (1) Merkezlerde poliklinik muayene odasý, yeterli þekilde aydýnlatýlan ve havalandýrýlan, uzmanlýk dalýna uygun araç-gereç ve donanýma haiz olur.

(2) Merkezlerde asgari bir adet olmak üzere psikolog ve sosyal çalýþmacýlarýn hastalar ve aileleri ile görüþmek ve test uygulamak üzere kullanacaklarý yeterli þekilde aydýnlatýlan ve havalandýrýlan en az altý metrekare büyüklüðünde hasta görüþme odasý olur.

Çok amaçlý grup terapi alaný

MADDE 16 (1) Merkezlerde grup terapileri için, genel toplantý ve eðitimlerin yapýlabileceði en az 20 m² büyüklüðünde gerekli donanýma sahip, yeterli büyüklükte bir alan ayrýlýr. Yatak sayýsýna ve uðraþýnýn özelliðine göre birden fazla grup terapi alaný ve uðraþ terapi odasý oluþturulur.

Diðer alanlar

MADDE 17 (1) Merkezlerde tedavi ekibinin kullanacaðý, hasta deðerlendireceði ve rutin toplantýlarýný yapacaklarý toplantý odasý bulunur.

(2) Bina içinde veya dýþýnda, hastalarýn en az iki farklý dalda spor yapmasýna imkan saðlayan teknik donanýma haiz spor alanlarý ayrýlýr.

(3) Merkezlerde hem hastalar ve hem de personel için ayrý ayrý olmak üzere yeterli sayýda erkek ve kadýn tuvaleti ve banyosu bulunur. Tuvalet ve banyo kapýlarýnýn dýþa doðru açýlmasý zorunludur. Engelliler için ilgili mevzuata uygun nitelikte, her merkezde asgari bir olmak kaydý ile ilave her otuz yatak için bir adet olmak üzere ayrý tuvalet ve banyo bulunur. Poliklinik katýnda en az bir adet engelli tuvaleti bulunur.

(4) Týbbî atýklar ve çöpler için 22/7/2005 tarihli ve 25883 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Týbbî Atýklarýn Kontrolü Yönetmeliði hükümlerine uygun olarak gerekli tedbirler alýnýr.

(5) Merkezlerde çalýþan bütün personel için binanýn durumuna ve personel sayýsýna göre yeterli miktarda çalýþma odasý, giyinme dolabý, tuvalet ve lavabo bulunur. Nöbet tutan personel için dinlenme yerleri ayrýlýr.

(6) Hasta mahremiyeti dikkate alýnmak þartýyla, merkezin tüm alanlarýný gözetleyebilecek þekilde güvenlik kameralarý yerleþtirilir ve kamera görüntüleri sürekli takip edilir. Bu kayýtlar 30 gün süre ile saklanýr.

(7) Merkezlerde ilaçlarýn güvenliði saðlanýr.

(8) Merkezlerde, emniyet gözetim zincirine uygun þekilde biyolojik materyal alýnýr ve uygun saklama alaný oluþturulur.

(9) Yataklý tedavi merkezlerinde asgari olarak ek-2de belirtilen týbbi cihaz ve malzemeler bulundurulur.

Personel durumu

MADDE 18 (1) Merkezlerde ilgili Tebliðe göre sertifikalý personel çalýþabilir. Ancak görevlendirilecek yeterli sayýda sertifikalý personel bulunmadýðý takdirde ayný unvana sahip personel bu merkezlerde görevlendirilir. Bu durumda görevlendirilen personel açýlacak ilk eðitime tabi tutulur. Merkezlerde asgari olarak, ek-4teki tabloda yer alan personel bulundurulur.

(2) Merkezlerde, hastalarýn yaþ grubuna ve meslek tercihlerine göre görevlendirilecek öðretmen, uðraþ terapisti yapabilecek spor eðitimcisi, sanat eðitimcisi ve benzeri eðiticiler ile tercihen tedavi görmüþ ve madde baðýmlýlýðý konusunda eðitilmiþ eski madde kullanýcýlarýndan tedavi ekibi içinde yer almasýnda yarar görülecek bir kiþi görev alýr.

(3) Tüm merkezlerde yeterli sayýda memur ve/veya týbbi sekreter, destek ve güvenlik personeli bulundurulur.

Personelin görev, yetki ve sorumluluklarý

MADDE 19 (1) Hastalarýn týbbî açýdan izlenmesinden, tedavilerinin planlanmasýndan ve hastalara týbbî yönden faydalý olacak idarî tedbirlerin belirlenmesinden, sorumlu olmak üzere ruh saðlýðý ve hastalýklarý uzmaný sorumlu uzman tabip olarak görev yapar. Çocuk-ergen baðýmlýlýk tedavi servislerinden çocuk ergen ruh saðlýðý uzmaný sorumludur. Ancak çocuk ergen ruh saðlýðý ve hastalýklarý uzmaný bulunmamasý durumunda ruh saðlýðý ve hastalýklarý uzmaný çocuk-ergen servisinden sorumludur.

(2) Her merkezde, tedavi protokolüne göre hastalara tedavi uygulamak, hastalarý týbbî yönden izlemek, tedavi seanslarý ile ilgili hastanýn dosyasýna gözlem notunu kaydetmek, Yönetmeliðe uygun idarî ve týbbî tedbir ve þartlarý gözetmek, akut komplikasyonlarda ilk müdahaleyi yapmak ve hizmetin 24 saat boyunca devamlýlýðýný saðlamak ile görevli ruh saðlýðý ve hastalýklarý uzmaný veya tabip bulunur. Tedavi protokolleri merkezdeki ruh saðlýðý ve hastalýklarý uzmaný tarafýndan belirlenir.

(3) Merkezlerde, hastalarýn psikolojik sorunlarýnýn çözümlenmesine yardým edecek, çeþitli psikolojik test ve ölçekleri uygulayarak hastalarýn sorunlarýnýn belirlenmesine, hastalara iletiþim becerisi ve problem çözme becerisi kazandýrmaya yardýmcý olacak psikolog bulundurulur.

(4) Merkezlerde, bireye ve aileye yönelik sosyal hizmet uygulamalarýný yürütmekle görevli ve psiko-sosyal tedavi ekibinin bir parçasý olarak sosyal çalýþmacý bulundurulur.

(5) Merkezlerde, hastanýn her türlü týbbî bakýmýný sorumlu tabibin ve tabibin tedavi planýna göre yapmak, hastalara eðitim vermek, rutin hasta takiplerini yapmak ve tedavilere iliþkin kayýtlarý tutmak ve ilgili mevzuat ile kendilerine verilen diðer görevleri yerine getirmek üzere hemþire/saðlýk memuru bulundurulur.

BEÞÝNCÝ BÖLÜM

Ayakta Tedavi Merkezlerinde Bulundurulmasý Gereken Bölümler

Poliklinik ve görüþme odasý

MADDE 20 (1) Merkezlerde; poliklinik muayene odasý, yeterli þekilde aydýnlatýlan ve havalandýrýlan, uzmanlýk dalýna uygun araç, gereç ve donaným bulundurulur.

(2) Merkezlerde asgari bir adet olmak üzere psikolog ve sosyal çalýþmacýlarýn hastalar ve aileleri ile görüþmek ve test uygulamak üzere kullanacaklarý yeterli þekilde aydýnlatýlan ve havalandýrýlan en az altý metrekare büyüklüðünde hasta görüþme odasý olur.

Çok amaçlý grup terapi alaný

MADDE 21 (1) Grup terapileri için, genel toplantý ve eðitimlerin yapýlabileceði en az 10 m² büyüklüðünde gerekli donanýma sahip ve yeterli büyüklükte alan ayrýlýr.

Personel durumu

MADDE 22 (1) Merkezlerde, bu konuda eðitim almýþ sertifikalý personel çalýþýr. Ancak görevlendirilecek yeterli sayýda sertifikalý personel bulunmadýðý takdirde ayný unvandan personel bu merkezlerde görevlendirilir. Bu durumda görevlendirilen personel açýlacak ilk eðitime tabi tutulur. Merkezlerde asgari olarak, ek-5teki tabloda yer alan personel bulundurulur.

(2) Merkezlerde, hastalarýn yaþ grubuna ve meslek tercihlerine göre görevlendirilecek öðretmen, uðraþ terapisti yapabilecek spor eðitimcisi, sanat eðitimcisi ve benzeri eðiticiler ile tercihen tedavi görmüþ ve madde baðýmlýlýðý konusunda eðitilmiþ eski madde kullanýcýlarýndan tedavi ekibi içinde yer almasýnda yarar görülecek bir kiþi görev alýr.

(3) Tüm merkezlerde yeterli sayýda memur ve/veya týbbi sekreter, destek ve güvenlik personeli bulundurulur.

ALTINCI BÖLÜM

Çeþitli ve Son Hükümler

Eðitim verecek merkezlerin tespiti

MADDE 23 (1) Bu Yönetmeliðe göre açýlma izni almýþ olan eðitim ve araþtýrma hastaneleri ve üniversite hastaneleri bünyesindeki merkezlere Komisyonun görüþü alýnarak Bakanlýkça eðitim merkezi yetkisi verilir.

Kayýt ve bildirim

MADDE 24 (1) Merkezlere, muayene, teþhis ve tedavi amacýyla baþvuran hastalar ile ilgili olarak yapýlan týbbî ve idarî iþlemlere iliþkin kayýtlarýn ilgili mevzuata uygun olarak düzenli bir þekilde tutulmasý zorunludur.

(2) Merkezlerde hastalara iliþkin olarak tutulan bütün kayýtlarýn gizliliði esastýr. Ancak merkezlerden istenilen bilgilerin, gizlilik prensibi gözetilmek suretiyle Bakanlýða gönderilmesi zorunludur.

Merkezlerinin denetlenmesi ve yaptýrýmlar

MADDE 25 (1) Merkezler; Bakanlýkça yapýlacak olan olaðan ve olaðan dýþý denetimler hariç, ek-11de yer alan madde baðýmlýlýðý tedavi merkezleri denetleme formu esas alýnarak biri ruh saðlýðý hastalýklarý uzmaný olmak kaydýyla en az iki kiþiden oluþan denetim ekibince iki yýlda bir kez müdürlükçe denetlenir.

(2) Müdürlük denetim ekipleri tarafýndan yapýlan denetimlerde tespit edilen eksiklikler ile orantýlý olarak merkezlere eksikliklerin giderilmesi için altý aya kadar süre verilir. Süre sonunda eksikliklerin tam olarak giderilemediði durumlarda müdürlükçe üç aya kadar ek süre verilir. Bu durum hastanenin mesul müdürüne/baþhekimliðe yazýlý olarak bildirilir. Belirlenen süreler zarfýnda eksikliklerin giderilmesi zorunludur. Müdürlükçe yapýlan iþlemler, ayrýca rapor halinde Bakanlýða sunulur.

(3) Ek-11de yer alan madde baðýmlýlýðý tedavi merkezleri denetleme formuna göre yapýlan denetim sonucunda, tespit edilen eksiklikler ile orantýlý olarak eksikliklerin giderilmesi için müdürlükçe bir ay ile altý ay arasý süre verilir. Verilen süre sonunda gerekli düzenlemelerin yapýlmadýðý, faaliyete esas kriterlerin kaybedildiði ve/veya hastalarýn taný, tedavi ve takibinin olumsuz etkilendiðinin tespit edildiði durumlarda müdürlük tarafýndan rapor tutularak Bakanlýða gönderilir. Bakanlýk, Müdürlükçe gönderilen raporu incelemek suretiyle faaliyet izninin iptal edilip edilmeyeceðine karar verir.

(4) Faaliyet izinleri iptal edilen merkezlerde tedavi gören hastalar, hastalarýn tedavileri aksatýlmaksýzýn müdürlük tarafýndan, saðlýk güvencelerine göre veya hastalarýn talebi doðrultusunda diðer merkezlere nakledilir.

(5) Merkezler, standart tedavi yöntem ve protokolleri dýþýndaki hiçbir tedavi þeklini Bakanlýðýn izni olmadan uygulayamaz.

Yürürlükten kaldýrýlan yönetmelik

MADDE 26 (1) 16/2/2004 tarihli ve 25375 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Madde Baðýmlýlýðý Tedavi Merkezleri Yönetmeliði yürürlükten kaldýrýlmýþtýr.

Mevcut merkezlerin uyumu

GEÇÝCÝ MADDE 1 (1) Bu Yönetmeliðin yürürlüðe girdiði tarihten önce madde baðýmlýlýðý tedavisi yapmakta olan merkezler, bu Yönetmeliðin fiziki ve bina standartlarýna iliþkin hükümlerini beþ yýl, diðer þartlarýný da iki yýl içerisinde saðlar. Uyum saðlayýncaya kadar mevcut merkezler ek-1de belirtilen ilaç raporunu düzenleyebilir. Belirlenen süre sonunda bu Yönetmeliðe uygun hale gelmeyen merkezlerin faaliyet izinleri Bakanlýkça iptal edilir.

Yürürlük

MADDE 27 (1) Bu Yönetmelik yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.

Yürütme

MADDE 28 (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Saðlýk Bakaný yürütür.

 

Yönetmeliðin ekleri için týklayýnýz