Sermaye
Piyasası Kurulundan:
SERMAYE
PİYASASI KURULU KARARI
Karar
Sayısı: 41/1351 Karar
Tarihi:13/12/2013
Kurul Karar Organı’nın 13/12/2013
tarihli ve 41/1351 sayılı toplantısında, 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu’nun
76’ncı maddesi hükmü uyarınca, Türkiye Değerleme Uzmanları Birliği
üyelerinin vereceği değerleme hizmetlerine ilişkin olarak, 2014 yılı
Gayrimenkul Değerleme Asgari Ücret Tarifesi ve Uygulama Esaslarının
aşağıdaki şekilde belirlenmesine karar verilmiştir.
GAYRİMENKUL
DEĞERLEME ASGARİ ÜCRET UYGULAMA ESASLARI
6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu’nun 76. Maddesinin
Altıncı Fıkrası Uyarınca Belirlenen; Türkiye Değerleme Uzmanları Birliği
Üyelerinin Vereceği Değerleme Hizmetlerine İlişkin Ücretlerin Tutarlarına
ve Sınırlarına İlişkin Esaslar
1) Türkiye
Değerleme Uzmanları Birliği (Birlik) üyelerinin müşterilerine vereceği değerleme
hizmetleri karşılığında tahsil edilecek ücretlerde işbu esaslar ile ekte
yer alan asgari ücret tarifesi uygulanır. İşbu esasların ekinde yer alan
ücretlerin tutarları asgari nitelikte olup taraflarca işin özelliğine göre
daha yüksek bir ücret belirlenebilir.
2) Ekli
tarife ile belirlenen asgari ücret ve masraf tutarları sadece verilecek
değerleme hizmetine ilişkin olup, hizmetin verilmesi için gereken ulaşım
masrafları ile bu hizmetin verilebilmesi için zorunlu olan bilgi ve
belgelerin temininde resmi kurumlara yapılan harç ve benzeri ödemeler ile
KDV ve diğer vergiler gibi ek ücret ve masraflar tahsil edilecek asgari
ücrete dâhil edilemez, ayrıca ödenir.
3) Birlik
üyelerinin verecekleri değerleme hizmetleri karşılığında tahsil edilecek
ücret ve masraflar, verilecek hizmet sonucunda takdir edilecek olan değerler
veya değerleme raporunun teslim süresiyle ilişkilendirilemez. Değerleme
ücretlerinin, değerleme işi başlamadan önce belirlenmesi gerekmektedir.
4) Birlik
üyelerince verilecek değerleme hizmetleri için işbu esaslarla belirlenen
ücretlerin ödenmesi; değerleme hizmetine konu varlığın alım satımının gerçekleşmesi,
bu varlıkla ilgili bir kredi alım işleminin tamamlanması da dâhil olmak
üzere hizmetin verilmesi dışında herhangi bir şarta bağlanamaz..
5) Ekli
tarifede belirtilen brüt metre kare büyüklüklerinin belirlenmesinde
Belediye İmar Yönetmelikleri dikkate alınır.
6) Değerleme
konusu taşınmazın tapuda kayıtlı niteliği ile fiili kullanım niteliği
arasında bir fark var ise ve bu fark nedeniyle ilgili taşınmaz iş bu asgari
ücret uygulama esaslarının ekli tarifesindeki grupların birden fazlasının
kapsamına giriyor ise ücretin belirlenmesinde yüksek olan ücret grubu
dikkate alınır.
7) Birlik
üyelerinin, değerleme hizmetini tümüyle başka bir Birlik üyesinden dışardan hizmet alımı yoluyla gerçekleştirebilmeleri
ancak müşterileriyle yapacakları değerleme hizmeti sözleşmesinde buna izin
veren bir hüküm bulunması şartıyla mümkündür. Bu halde, ekli tarifede
belirlenen asgari ücretin en az %50’sinin hizmet alınan diğer Birlik üyesine
ödenmesi şarttır. Bu kapsamda ödenecek ücret ve masraflar ile bunların
ödenmesine ilişkin esaslar değerleme hizmeti veren Birlik üyesi ile dışardan hizmet sağlayan Birlik üyesi arasında
yapılacak yazılı sözleşmede önceden belirlenir.
8) Sermaye
Piyasası Kanunu’nun 57. maddesinde belirtilen konut ve varlık finansmanı da
dâhil olmak üzere sermaye piyasası mevzuatı ve bankacılık mevzuatı
kapsamında sunulan değerleme hizmetlerinde toplu hizmet alımı, ihale veya
benzer yöntemlerle işbu Gayrimenkul Değerleme Asgari Ücret Uygulama
Esasları ekinde yer alan Gayrimenkul Değerleme Asgari Ücret Tarifesi’nde
belirlenen ücretlerde indirim uygulanamaz.
9) Değerleme
hizmetlerine dayanak olan yazılı sözleşmeler işbu esaslara aykırı olamaz.
10) İşbu
esasların uygulanmasında ortaya çıkabilecek tereddütleri gidermeye Sermaye
Piyasası Kurulu yetkilidir.
11) İşbu
Gayrimenkul Değerleme Asgari Ücret Uygulama Esasları ve eki Gayrimenkul
Değerleme Asgari Ücret Tarifesi, 1/1/2014
tarihinden itibaren geçerli olmak üzere Resmî Gazete’de yayımlandığı
tarihte yürürlüğe girer.
Eki için tıklayınız.
|