Çalışma
ve Sosyal Güvenlik Bakanlığından:
ÇALIŞMA VE
SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI PERSONELİNİN
YURT DIŞI
SÜREKLİ GÖREVE ATANMASINA
İLİŞKİN
YÖNETMELİK
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
amacı; Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının yurt dışı teşkilatı kadrolarına
sürekli görevle atanacak personelin seçimi, atanması, eğitimi ile çalışma
usul ve esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik; Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı merkez ve yurt dışı
teşkilatı ile bağlı veya ilgili kuruluşlarında görev yapan personeli
kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 9/1/1985 tarihli ve 3146 sayılı
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında
Kanunun 29 uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanını,
b) Bakanlık: Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığını,
c) Genel Müdürlük: Dış İlişkiler ve Yurt Dışı İşçi
Hizmetleri Genel Müdürlüğünü,
ç) Komisyon: Yurt dışı teşkilatına sürekli görevle
atanacak personelin seçimi amacıyla oluşturulan komisyonu,
d) Misyon şefi: Diplomatik temsilciliklerin, büyükelçi,
daimi temsilci, temsilci, elçi, ortaelçi, maslahatgüzar unvanlarından birini
taşıyan en üst yöneticisi ile başkonsolosu veya bunların bulunmaması
halinde ilgili temsilcilikte bu görevleri vekâleten yürüten görevliyi,
e) Müsteşar: Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı
Müsteşarını,
f) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığını,
g) Personel Dairesi Başkanlığı: Çalışma ve Sosyal
Güvenlik Bakanlığı Personel Dairesi Başkanlığını,
ğ) Yurt dışı sürekli görev: Yabancı ülkeler veya
uluslararası kurum ve kuruluşlar nezdinde ülkemizi sürekli görevle temsil
eden akredite personelin yaptığı görevi,
h) Yurt dışı teşkilatı: Büyükelçilik ve daimi
temsilcilikler nezdindeki Çalışma ve Sosyal
Güvenlik Müşavirlikleri ile başkonsolosluk ve konsolosluklar nezdindeki Çalışma ve Sosyal Güvenlik Ataşeliklerini,
ı) Yurt dışı teşkilatı kadroları: Çalışma ve Sosyal
Güvenlik Müşaviri, Müşavir Yardımcısı, Ataşe ve Ataşe Yardımcısı
kadrolarını,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Yurt
Dışında Görevlendirme Esasları
Genel
şartlar
MADDE 5 – (1)
Bakanlığın yurt dışı teşkilatı kadrolarına sürekli görevle atanacak
personelde aşağıdaki genel şartlar aranır:
a) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci
maddesinde belirtilen genel şartları taşımak.
b) 3146 sayılı Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 29 uncu maddesinin üçüncü fıkrasında
belirtilen şartları taşımak.
c) En az dört yıllık lisans eğitimi veren fakülte ve
yüksekokullardan veya bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından
kabul edilen yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarından mezun olmak.
ç) Yabancı dil yeterliğine sahip olmak.
d) Aylıktan kesme veya daha ağır bir disiplin cezası
almamış olmak.
e) Hakkında ceza soruşturması veya aylıktan kesme ya da
daha ağır bir cezayı gerektirecek disiplin soruşturması bulunmuyor olmak.
f) Hizmetin gerektirdiği temsil yeteneğine sahip olmak.
Özel
şartlar
MADDE 6 – (1) Yurt
dışı teşkilatı kadrolarına sürekli görevle atanacak personelde aşağıdaki
özel şartlar aranır:
a) Çalışma ve Sosyal Güvenlik Müşaviri kadrosuna
atanabilmek için;
1) Yurt dışı işçi hizmetleri uzmanı olmak,
2) Bakanlık merkez teşkilatı veya bağlı veya ilgili
kuruluşlarında ek gösterge itibarıyla genel müdür ve eş değer düzeyde
ve/veya daha üst düzey idari kadrolarda en az bir tam yıl asaleten çalışmış
olmak,
3) Bakanlık yurt dışı teşkilatı kadrolarında en az üç
yıl görev yapmış olmak,
b) Çalışma ve Sosyal Güvenlik Müşavir Yardımcısı,
Ataşesi veya Ataşe Yardımcısı kadrolarına atanabilmek için;
1) Yurt dışı işçi hizmetleri uzmanı olmak,
2) Bakanlık merkez teşkilatı veya bağlı veya ilgili
kuruluşlarında daire başkanı ya da daha üst görevlerde en az bir tam yıl
asaleten çalışmış olmak,
3) Bakanlık veya Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı
merkez teşkilâtında mesleğe yarışma sınavıyla girip yeterliğini aldıktan
sonra merkez veya taşra teşkilatlarında en az yedi yıl çalışmış olmak,
şartlarından birine
sahip olması gerekir.
Yabancı dil
bilgisi yeterliği
MADDE 7 – (1) Yurt
dışı teşkilatı kadrolarına sürekli görevle yapılacak atamalarda, personelin
öncelikle görevlendirileceği ülkenin resmi dilini veya İngilizce, Almanca
ve Fransızca dillerinden birini bilmesi şarttır. Yabancı dil bilgisi
yeterliği için Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavından en az (C)
düzeyinde veya dil yeterliği bakımından ÖSYM tarafından buna denk kabul
edilen ve uluslararası geçerliliği bulunan başka bir belgeye sahip olunması
şarttır.
(2) Resmi dili, Türkçe veya Türkçenin lehçelerinden biri
olan ülkelere görevlendirilecekler hakkında birinci fıkrada öngörülen
yabancı dil yeterliği belgesine sahip olma şartı aranmaz.
(3) Yabancı dil yeterlik belgeleri, Komisyonca
değerlendirmenin yapıldığı tarihten geriye dönük olmak üzere üç yıllık süre
için geçerlidir.
Personel
seçimi
MADDE 8 – (1) Yurt
dışı sürekli göreve atanacak personel, Bakanlık bünyesinde oluşturulan
Komisyon tarafından seçilir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Komisyonun
Kuruluşu, Görev ve Yetkileri ile
Personelin
Seçimi, Atanması ve Eğitimi
Komisyonun
kuruluşu
MADDE 9 – (1)
Komisyon, Müsteşarın başkanlığında, Genel Müdürlüğün bağlı olduğu Müsteşar
Yardımcısı, Dış İlişkiler ve Yurt Dışı İşçi Hizmetleri Genel Müdürü,
Personel Dairesi Başkanı ve yurt dışı sürekli görevde bulunmuş olanlar
arasından Müsteşar tarafından belirlenen bir Bakanlık personelinden oluşur.
Müsteşarın bulunmadığı hallerde Komisyona Genel Müdürlüğün bağlı olduğu
Müsteşar Yardımcısı başkanlık eder. Bu durumda, üst düzey görevliler
arasından bir kişi daha görevlendirilir. Komisyon, Bakan veya
yetkilendirmesi durumunda Müsteşar onayı ile görevlendirilir, onayda yedek
üyelerin isimlerine de yer verilir. Komisyon, başkan ve üyelerin tamamının
katılımı ile toplanır. Asil üyelerden mazeretleri nedeniyle
katılamayanların yerine yedekleri katılır.
(2) Komisyon, adayların yabancı dil yeterliğinin tespiti
amacıyla her dil grubu için bir bilirkişi tayin edebilir.
(3) Başkan ve üyeler, kendileri ile eşlerinin, üçüncü
derece dahil olmak üzere, üçüncü dereceye kadar
kan ve kayın hısımlarının katıldıkları Komisyonlarda görev alamazlar.
(4) Komisyonun sekretarya hizmetleri Genel Müdürlük
tarafından yürütülür.
Komisyonun
görev ve yetkileri
MADDE 10 – (1)
Komisyonun görev ve yetkileri şunlardır:
a) Yurt dışına atanacak personelin seçimiyle ilgili usul
ve esasları belirlemek.
b) Bu Yönetmeliğe göre yapılacak değerlendirme sonucuna
göre oluşturulacak listeyi tutanakla tespit etmek.
c) Atanması uygun bulunan adayları Bakana teklif etmek.
ç) Göreve devamında sakıncalı görülenlerin süresinden
önce geri çekilmesini teklif etmek.
d) Yurt dışına atanacak personelin seçimine ilişkin
diğer iş ve işlemleri yürütmek.
Yurt dışına
atanacak personelin seçimi
MADDE 11 – (1) Genel
Müdürlük, ihtiyaca binaen atama yapılacak kadroları ve dil gruplarını
gösteren liste ile başvuru şartlarını Personel Dairesi Başkanlığına
gönderir.
(2) Her bir dil grubu için atama yapılacak kadro
sayısının en fazla dört katına kadar aday tespit edilebilir. Hangi dil
grubu için boş kadro sayısının kaç katına kadar adayın değerlendirmeye
alınacağına Komisyon karar verir.
(3) Personel Dairesi Başkanlığı, 5 ve 6 ncı maddelerde belirtilen şartları taşıyan ve talebi
olan adayların yabancı dil sınavlarında aldıkları puanları, 7 nci maddenin birinci fıkrası çerçevesinde
değerlendirdikten sonra, Komisyonca belirlenen sayıda aday için en yüksek
puandan başlamak üzere bir sıralama listesi oluşturur. Son sırada bulunan
adayla aynı puanı alanlar da listeye dahil edilir.
Personel Dairesi Başkanlığı, listede yer alan adayların yabancı dil ve
hizmet belgelerinin birer örneğini, EK-1 Değerlendirme Formunda yer alan
bilgilerle birlikte Genel Müdürlüğe gönderir.
(4) Komisyon tarafından yapılacak değerlendirmenin
tarihi ve yeri, değerlendirmeden en az onbeş gün
önce adaylara duyurulur. Kendilerine duyuru yapılmış olması, personel için
kazanılmış hak doğurmaz.
(5) Yurt dışı sürekli göreve atanacak personelin
seçiminde temsil yeteneği, mesleki bilgisi ve yabancı dili kullanma
becerisi birlikte değerlendirilir.
(6) Değerlendirme sonucuna göre yurt dışına atanması
uygun bulunanlar başarı sırasına göre listelenir. Komisyon başkanı ve
üyeler tarafından imzalanan liste, Genel Müdürlükçe Personel Dairesi
Başkanlığına gönderilir.
(7) Genel müdür ve eşdeğer düzeyde ve/veya daha üst
düzey idari görevlere atanmış olanlar, bu maddede belirtilen seçim sürecine
tabi değildir.
Atama
MADDE 12 – (1)
Komisyon tarafından yapılan değerlendirme sonucunda atanması uygun bulunan
adaylar, yurt dışı sürekli göreve atanmak üzere Bakana teklif edilir.
(2) Atamalarda adayların başarı sıralaması yanında
hizmet gereklilikleri öncelikli olarak değerlendirilir ve görevin en iyi ve
verimli şekilde yerine getirilmesi göz önünde bulundurulur.
(3) Genel müdür ve eş değer düzeyde ve/veya daha üst
düzey idari görevlere atanmış olanlar yurt dışı sürekli görev için bu
maddenin birinci fıkrasında belirtilen atama sürecine tabi değildir.
Yurt dışı
sürekli görevlere seçilen personelin eğitimi
MADDE 13 – (1) Yurt
dışı sürekli göreve ataması uygun görülen personel, atandığı görevin
gereklerine uygun hizmet içi eğitime tabi tutulur.
(2) Hizmet içi eğitimin içeriği ve süresi, Genel
Müdürlükçe hazırlanacak program çerçevesinde belirlenir.
Yurt dışı
görev süresi
MADDE 14 – (1) Bu
Yönetmelik hükümleri uyarınca yurt dışına sürekli görevle atananların görev
süresi üç yıldır. Bu süre, hizmetin gerektirdiği hallerde Bakan onayı ile
en çok bir yıla kadar uzatılabilir.
(2) Yurt dışı görevlere en fazla iki kez atanılabilir.
Bu hüküm, yurt dışı işçi hizmetleri uzmanları için en fazla dört defaya
kadar uygulanabilir.
(3) Görev süresi sona erenler, merkezde durumlarına
uygun kadrolara atanırlar. Hizmetin gerekliliği ve aciliyetine
Bakan tarafından karar verilen haller hariç olmak üzere, yurt içindeki görevine
dönenlerin yeniden yurt dışı sürekli göreve atanabilmeleri için yurt içinde
en az üç yıl hizmet yapmış olmaları zorunludur.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Süresinden
önce merkeze alınma
MADDE 15 – (1) Yurt
dışındaki kadrolara sürekli görevle atanan personelden;
a) Bu Yönetmelik ve ilgili mevzuatta belirtilen şartları
taşımadıkları sonradan anlaşılanlar veya atanma şartlarını sonradan
kaybedenler,
b) Görevlerinde başarılı olmadığı veya devlet memurluğu
ve yurt dışındaki temsil görevi ile bağdaşmayan davranış ve faaliyetlerde
bulunarak devletin güven ve itibarına gölge düşürdüğü, yapılan inceleme
veya soruşturma sonucunda belirlenip görevini sürdürmesinde sakınca
görülenler,
c) Büyükelçilik, Başkonsolosluk veya diğer resmi
kuruluşlarca yapılan geri çekilme teklifleri Bakanlıkça uygun görülenler,
yurt dışı görev
sürelerinin sona ermesi beklenmeksizin yurt içi göreve çekilirler.
(2) Sağlık nedenleri hariç, yurt dışı görev süresini
tamamlamadan kendi isteğiyle merkeze alınan memurlar ile bulundukları yurt
dışı görevlerinde yetersiz oldukları Komisyon kararıyla tespit edilerek
merkeze alınan memurlar, bu Yönetmelikte belirtilen bekleme sürelerine ek
olarak yurt içinde üç yıl daha görev yapmadan yurt dışı göreve atanamazlar.
İzinlerin
kullanımı
MADDE 16 – (1) Yurt
dışı teşkilatı kadrolarına sürekli görevle atanan personelin izinleri, misyon şefinin bilgisi dahilinde Genel Müdürlük onayı
ile verilir. İzne ayrılış ve göreve başlama yazıları Genel Müdürlüğe
gönderilir.
Uyulacak
kurallar ve rapor yazma
MADDE 17 – (1) Yurt
dışı teşkilatında görevlendirilen personelin uyacağı kurallar, koordinasyon
kuracağı makamlar, görevli bulunduğu ülkenin resmî makamları ve halkı ile
ilişkileri, aylık rapor ve diğer raporlara ilişkin hususlarda 28/7/2006 tarihli ve 2006/11534 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan Yurtdışında Sürekli Görevlendirilecek Personel
Hakkında Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Yurt dışı
sürekli görevde bulunanların görev süresi
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte yurt dışı
sürekli görevde bulunanların görev sürelerine ilişkin olarak göreve
atandıkları tarihte yürürlükte bulunan mevzuat hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE 18 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 19 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı yürütür.
Eki için tıklayınız.
|