Avrasya
Üniversitesinden:
AVRASYA
ÜNİVERSİTESİ ÖNLİSANS VE LİSANS
EĞİTİM-ÖĞRETİM
VE SINAV YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
amacı; Avrasya Üniversitesine bağlı fakülte ve yüksekokullarda yürütülen
eğitim, öğretim ve öğrenci işlerine ilişkin esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik; Avrasya Üniversitesine bağlı fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokullarına
kayıt, kabul, önlisans ve lisans eğitim-öğretimi
ile diploma ve ayrılma işlemlerine ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı
Yükseköğretim Kanununun 14 üncü ve 44 üncü maddelerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) AGNO: Ağırlıklı genel not ortalamasını,
b) AKTS (ECTS): Öğrencinin bir dersi başarı ile
tamamlayabilmesi için yapması gereken çalışmaların tümünü ifade eden
krediyi, Avrupa Kredi Transfer Sistemini,
c) ANO: Ağırlıklı not ortalamasını,
ç) Bağıl değerlendirme: Öğrencinin yarıyıl/dönem içi ve
sonu sınav ve ölçme faaliyetlerinden elde edilen notlarının ağırlıklarına
göre belirlenen başarı not ortalamasının, o dersi alan tüm öğrencilerin başarı
düzeylerine göre belirlenmesini,
d) Birim: Avrasya Üniversitesine bağlı fakülte,
yüksekokul ve meslek yüksekokullarını,
e) Birim yöneticisi: Fakültelerde dekanı,
yüksekokullarda ve meslek yüksekokullarında müdürü,
f) Çift anadal programı (ÇAP):
Öğrencinin devam ettiği lisans programına ek olarak kayıtlı olduğu ikinci
bir lisans programını,
g) Dekan: İlgili fakülte dekanını,
ğ) Diploma programı: Belirli bir alana yönelik olarak
eğitim veren öğretim programını,
h) Eğitim-öğretim yılı: Yarıyıl sonu sınavları ve kayıt
dönemi hariç, her biri en az ondört haftalık
süreyi kapsayan güz ve bahar dönemlerinden oluşan iki yarıyılı,
ı) Fakülte: Avrasya Üniversitesine bağlı fakülteleri,
i) İlgili kurul: Fakültelerde fakülte kurulunu,
yüksekokullarda yüksekokul kurulunu, meslek yüksekokullarında meslek
yüksekokulu kurulunu, bölümlerde bölüm kurulunu, anabilim/anasanat dallarında anabilim/anasanat
kurulunu, programlarda program kurulunu,
j) İlgili yönetim kurulu: Fakültelerde fakülte yönetim
kurulunu, yüksekokullarda yüksekokul yönetim kurulunu, meslek yüksekokullarında meslek
yüksekokul yönetim kurulunu, Rektörlüğe bağlı bölümlerde bölüm kurulunu,
k) Lisans eğitim-öğretimi: Ortaöğretime dayalı, en az
sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan bir yükseköğretimi,
l) Mütevelli Heyeti: Avrasya Üniversitesi Mütevelli
Heyetini,
m) Öğrenci iş yükü: Sınıf içi ders saatlerinin yanı sıra
laboratuar, atölye, klinik çalışması, ödev, uygulama, proje, seminer,
sunum, sınava hazırlık, sınav, staj, iş yeri eğitimi, yerinde uygulama gibi
eğitim-öğretim etkinlikleri için öğrenci tarafından harcanan bütün zamanı,
n) Önlisans eğitim-öğretimi:
Ortaöğretime dayalı en az dört yarıyıllık bir programı kapsayan, ara insan
gücü yetiştirmeyi amaçlayan lisans öğretiminin ilk kademesini teşkil eden
bir yükseköğretimi,
o) Örgün öğretim: Öğrencilerin, eğitim-öğretim süresince
ders ve uygulamalara devam etme zorunluluğunda oldukları eğitim-öğretim
türünü,
ö) Rektör: Avrasya Üniversitesi Rektörünü,
p) Seçmeli ders: Öğrencinin zorunlu dersler dışında alan
içinden veya alan dışından isteği doğrultusunda aldığı, kayıtlı olduğu
programdaki seçmeli ders adı ile açılmış veya başka programların seçmeli
veya zorunlu dersleri arasından seçebileceği dersi,
r) Senato: Avrasya Üniversitesi Senatosunu,
s) Uzaktan eğitim: Bilgi teknolojileri kullanılarak,
öğrencinin derslere sınıf ortamında devamını gerektirmeyen öğretim şeklini,
ş) Üniversite: Avrasya Üniversitesini,
t) TYYÇ: Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler
Çerçevesini,
u) Yandal programı (YDP): Öğrencinin
devam ettiği lisans programıyla ilgili diğer bir programda da bilgi, beceri
ve yetkinliğini geliştirmesini sağlayan programı,
ü) Yaz öğretimi: İlgili kurulların önerisi ve Senatonun
onayıyla güz ve bahar dönemlerine ek olarak yoğun eğitimi amaçlayan en az
yedi haftalık eğitim-öğretim süresini,
v) Yönetim Kurulu: Avrasya Üniversitesi Yönetim
Kurulunu,
y) Zorunlu ders: Bir programda öngörülen ve öğrencinin
alması zorunlu olan dersini,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Öğrenci
Kayıt ve Kabul İşlemlerine İlişkin Esaslar
Öğretim
programları ve kontenjanlar
MADDE 5 – (1)
Üniversiteye bağlı birimlerde açılacak bölüm/program ve her yıl Üniversite
birimlerine alınacak burslu ve burssuz öğrenci kontenjanları, ilgili birimin önerisi üzerine Senato
tarafından kararlaştırılır ve Mütevelli Heyetin onayından sonra
Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından belirlenir.
Eğitim-öğretimin
kapsamı ve türleri
MADDE 6 – (1)
Üniversitede eğitim-öğretim; örgün öğretim ve ikinci örgün öğretim, uzaktan eğitim, yaygın eğitim ile yaz öğretimi
olarak yapılır.
(2) Eğitim-öğretimin kapsamı; ilgili birimin özelliğine
göre teorik dersler, uygulamalı dersler, laboratuar çalışması, bitirme
çalışması/projesi, ödev çalışması, staj, seminer, pratik çalışma, atölye,
klinik uygulamalar ve benzeri gibi öğretme-öğrenme etkinliklerinden oluşur.
(3) Önlisans ve lisans
programlarında yer alacak dersler, bunların zorunlu veya seçmeli oldukları,
saatleri, kredileri ve derslerin AKTS kredileri ilgili kurulca belirlenir
ve Senatonun onayı ile uygulamaya konulur.
(4) Staj, bitirme çalışması/projesi, tez gibi
eğitim-öğretim etkinliklerine ve değerlendirilmesine ilişkin esaslar ilgili
kurulca belirlenir ve Senatonun onayı ile uygulamaya konulur.
(5) İlgili kurulun kararı ve Senatonun onayı ile yaz
öğretimi açılabilir. Yaz öğretimine ilişkin esaslar ilgili mevzuat
hükümlerine göre Senatoca düzenlenir.
İlk kayıt
işlemleri
MADDE 7 – (1)
Fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokulu programlarına; Ölçme, Seçme ve
Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yerleştirilenler, özel yetenek sınavı
sonucuna göre başarılı olanlar, yurt dışı öğrenci kabul ölçütlerine göre
başvurusu kabul edilenler ile yatay geçiş başvurusu kabul edilenler
kaydedilirler.
(2) İlk kayıt işlemleri ilan edilen tarihler arasında,
ilgili mevzuat hükümlerine göre Üniversite Öğrenci İşleri Müdürlüğünce
yapılır. Kayıt için istenen belgelerin aslı veya Üniversite tarafından
onaylı örneği kabul edilir. Askerlik durumu ve adli sicil kaydına ilişkin
işlemler adayın beyanına dayanılarak yapılır.
(3) İlk kayıt işleminin belirlenen kayıt süresi içinde
aday tarafından bizzat yapılması gerekir. Ancak haklı ve geçerli mazereti
olan ve mazeretini belgelendirenler, kayıt süresi içinde belirledikleri
vekilleri aracılığı ile kayıtlarını yaptırabilirler.
(4) Yükseköğretim kurumlarından çıkarılma cezası almış
olanlar, belgeleri eksik olan ya da sahte belgelerle başvuranların, aynı
anda ve aynı düzeyde başka bir örgün yükseköğretim kurumuna kayıtlı olduğu
anlaşılanların kaydı yapılmaz, yapılmış ise kayıtları iptal edilir.
İngilizce yeterlik
MADDE 8 – (1)
Öğretim dili İngilizce olan programlara veya bazı derslerin İngilizce
verildiği programlara kayıt olan öğrencilerin İngilizce düzeylerinin
yeterli olup olmadığı İngilizce yeterlik sınavı ile belirlenir.
(2) İngilizce yeterlik sınavı sonucuna göre başarılı
olanlar ile YÖK ve Senato tarafından kabul edilen ulusal ve uluslararası
sınavların birinden belirlenen düzeyde başarılı olduklarını belgeleyenler
doğrudan lisans öğrenimine başlarlar.
(3) İngilizce düzeyleri yetersiz olan öğrenciler
İngilizce hazırlık programına kaydedilir. İngilizce hazırlık programı
öğretiminde ilgili mevzuat hükümleri ve Senatoca belirlenen esaslar
uygulanır.
Yatay ve
dikey geçiş yoluyla kabul
MADDE 9 – (1)
Üniversite bölümlerine/programlarına, Üniversite içinden veya dışından
yatay geçiş yolu ile öğrenci kabulünde; 24/4/2010
tarihli ve 27561 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim
Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki
Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal
ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
hükümleri uygulanır.
(2) Üniversitenin lisans programlarına başvuran dikey
geçiş öğrencileri, ÖSYM tarafından yerleştirilir. Dikey geçiş öğrencileri
hakkında; 19/2/2002 tarihli ve 24676 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim
Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında
Yönetmelik hükümleri uygulanır.
(3) Yabancı uyruklu öğrencilerin yatay ve dikey geçiş
yoluyla kabulünde, Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans
ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal,
Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin
Yönetmelik ve ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır.
Çift anadal ve yan dal programları
MADDE 10 – (1) Çift anadal ve yan dal programlarında, Yükseköğretim
Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki
Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal
ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
hükümleri uygulanır.
Değişim
programları
MADDE 11 – (1)
Üniversite ile yurt içi veya yurt dışı bir yükseköğretim kurumu ya da bir
kuruluş arasında yapılan ikili anlaşmalar çerçevesinde ortak eğitim-öğretim
programı, öğrenci değişim programı, staj ve benzeri programlar
uygulanabilir. Değişim programı öğrencileri hakkında ilgili mevzuat
hükümleri ve Senato kararları uygulanır.
Özel
öğrenciler
MADDE 12 – (1) Özel
öğrenci, Üniversitedeki diploma programlarından birine kayıtlı olmadığı
halde sadece bazı derslere katılma izni verilen öğrencidir. Özel öğrenciler
hakkında ilgili mevzuat hükümleri ve Senato kararları uygulanır.
Öğrenim
ücreti
MADDE 13 – (1)
Üniversitede eğitim-öğretim ücretlidir. Öğrenim ücretleri ve ödeme şekli
Mütevelli Heyetince her yıl için belirlenir ve duyurulur.
(2) Yaz öğretimi ve ek sınav ücretleri ile diğer
ücretlere ilişkin hususlar Mütevelli Heyeti tarafından belirlenir.
Burslar
MADDE 14 – (1)
Üniversiteye, Yönetim Kurulunun önerisi ve Mütevelli Heyetinin kararı ile
burslu öğrenci kabul edilir. Burs, sadece eğitim-öğretim ücretini kapsar.
(2) Burslar karşılıksız olup, normal eğitim-öğretim
süresince devam eder ve zorunlu yabancı dil hazırlık programında
geçirilecek süreyi de kapsar. Kurum içi yatay geçiş koşullarını taşıyan
burslu öğrenci bir başka bölüme burslu olarak geçebilir.
Kayıt
yenileme ve derse yazılma
MADDE 15 – (1)
Öğrencilerin, her yarıyıl başında, akademik takvimde belirtilen süreler
içinde, öğretim ücretlerini ödeyerek kayıtlarını yenilemeleri ve danışman
onayından sonra ders seçimi yaparak kayıt işlemlerini yapmaları gerekir.
Kayıt yenileme ve ders seçme işlemleri Senato tarafından belirlenen
esaslara göre yapılır.
(2) Yarıyıl ders kaydını yaptırmayan ve kayıt
yenilemeyen öğrenci, o yarıyıl derslere ve sınavlara giremez ve öğrencilik
haklarından yararlanamaz. Kayıt yenilenmeyen yarıyıl, normal öğrenim
süresinden sayılır.
(3) Öğrenci kayıt olduğu programa ilişkin derslerin
verildiği dönemden başlamak üzere, ilk iki yarıyıl derslerine (toplam 60
AKTS kredilik) Öğrenci İşleri Otomasyon Sistemi tarafından otomatik yazılır.
(4) Yabancı dil hazırlık sınıfı hariç, evvelce en az 60
AKTS kredilik derse yazılmış olan öğrenciye ikinci yıldan itibaren aşağıda
belirtilen esaslar uygulanır:
a) AGNO 1.80’den küçük ise öğrencinin ders yükü
bulunduğu yarıyılın normal ders yükünden fazla olamaz. Bu öğrenciler
öncelik başarısız ve alınmamış alt yarıyıl derslerinde olacak şekilde derse
yazılırlar.
b) AGNO 1.80’den büyük ve 3.00’dan küçük ise öğrencinin
alabileceği azami
ders yükü 40 AKTS veya
yedi derstir. Fakat öğrenci en fazla bulunduğu yarıyılın normal iş yükü
karşılığı AKTS kredilik yeni derse (evvelce hiç almadığı cari dönem
derslerine) yazılabilir.
c) AGNO 3.00 veya daha büyük ise öğrencinin alabileceği
azami ders yükü 45 AKTS veya sekiz derstir. Öğrenci isterse 45 AKTS’nin tamamına kadar yeni derse, üst yarıyıl
dersleri dahil, yazılabilir.
ç) Son yarıyılda alabileceği en fazla ders yükü kadar
derse yazılan ve bölüm veya programdan mezun olabilmek için ders yükünü
aşan en fazla iki dersi kalan öğrenci bu iki derse de yazılmak koşuluyla
ders yükünü iki ders artırabilir.
d) Bu maddede belirtilen azami kredi sınırı içerisinde
kalmak koşulu ile öğrenci evvelce aldığı derslere not yükseltme amaçlı
olarak tekrar yazılabilir. Tekrarlanan derslerde her zaman son alınan not
geçerlidir.
e) ÇAP ve YDP yapan öğrencilerin alabileceği iş (ders)
yükünün sınırları Senato tarafından belirlenir.
(5) Bu Yönetmeliğin 27 nci
maddesi hükümlerine göre bazı derslerinden muaf olarak kredi kazanmış
öğrencinin dönemlik iş yükü bölümün alan dersleri dışındaki diğer ders
kategorilerinden tamamlanır.
(6) Öğrenci, akademik takvimde belirtilen ders
ekleme-çıkarma süresi içerisinde, yazıldığı derslere danışman onayı ile
ekleme-çıkarma işlemi yapabilir.
(7) Öğrenciler kayıtlı bulundukları programların ders
programlarında belirlenen sıraya göre derslerine yazılmakla yükümlüdür.
Öğrenciler, öncelikle alt yarıyıllardan başarısız oldukları ve daha önce
almadıkları derslere kaydolmak zorundadır. Bu derslerin alınmasına alt
yarıyıllardan başlanır.
(8) Öğretim programından çıkartılan ve açılmayan
derslerin yerine belirlenen diğer dersler alınır. Öğrenci ders alırken
haftalık ders programında kısmen de olsa çakışan derslere kayıt yaptırmaz.
Çakışma durumunda öncelikle tekrar edilen dersin alınması gerekir.
(9) Mezun olabilmek için tüm derslerini tamamlayan,
ancak stajını tamamlayamamış öğrencilerin, her yarıyıl için programdaki
staj AKTS kredisi ücretini ödeyerek kayıt yenilemeleri gerekir.
(10) Öncelikli olarak kendi öğretim programındaki
derslere kayıt koşullarını sağlayan ve AGNO’su
2.00 ve üzerinde olan bir öğrenci, kişisel gelişimi için her yarıyıl kendi
öğretim programında bulunmayan en fazla bir derse ders ücreti ödemeden
kayıt yaptırabilir. Bu türden alınan dersler transkripte
görünür ancak AGNO hesabına katılmaz.
(11) Bu maddede belirtilen azami iş yükü (kredi)
miktarının üzerinde derse yazılmanın zorunlu olduğu durumlarda fazla derse
yazılabilmek için danışman önerisi ve ilgili yönetim kurulunun gerekçeli
kararı gerekir.
(12) Haklı ve geçerli mazeretleri nedeniyle belirlenen
süre içinde kayıt yenileme işlemini yaptıramayan öğrencilerin başvurmaları
halinde durumları ilgili yönetim kurulunca incelenip mazeretleri geçerli
görülenlerin kayıtları yapılır.
Kayıt
dondurma ve izinli sayılma
MADDE 16 – (1)
Öğrenciye başvurusu durumunda hastalık, doğal afet, askerlik tecilinin
kaldırılması ve haklı ve geçerli diğer nedenler ile ilgili yönetim kurulu
kararı ile en çok iki yarıyıl süre ile kaydı dondurularak izin verilebilir.
Kayıt dondurulan süre öğrenim süresinden sayılmaz.
(2) Kaydı dondurulan öğrencinin ödenmiş olan öğrenim
ücreti iade edilmez, takip eden yarıyılın/yılın öğrenim ücretine mahsup
edilir.
(3) 18/8/2012 tarihli ve 28388
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin
Yönetmeliği hükümlerine göre yükseköğretim kurumundan uzaklaştırma cezası
alan öğrenciler bu süre içinde izinli sayılmaz.
(4) Bir defada en çok iki yarıyıl izin verilir veya
kayıt dondurulur. Toplam izin ve kayıt dondurma süresi lisans öğreniminde
dört yarıyıl, önlisans öğreniminde iki yarıyılı
aşamaz.
(5) Kayıt donduran veya izinli sayılan öğrenciler,
sürenin bitiminde kayıtlarını yaptırarak kaldıkları yerden öğrenimlerine
devam ederler.
(6) Sağlık raporu ile izin alan öğrencilerin, izin
süresinden önce öğrenimlerine devam etmek istemeleri halinde sağlık
durumlarının düzeldiğini sağlık raporuyla belgelendirmeleri gerekir.
(7) Psikolojik rahatsızlıklar nedeni ile tüm öğrenim
süresi içinde devamsızlığı bir yılı aşan ve durumlarını bir sağlık
kuruluşundan alınacak sağlık raporu ile belgelendiren öğrencilerden,
öğrenimlerine devam etmek isteyenlerin durumlarını sağlık raporu ile
belgelendirmeleri istenir.
(8) Hazırlık sınıfındakiler hariç, iki yarıyıl kayıt
dondurmuş veya izin almış öğrencilerin, ilk yarıyıl sonunda öğrenimlerine
devam etmek istemeleri halinde, ilgili dekanlığa veya müdürlüğe yazılı
olarak başvurmaları gerekir.
Mazeretler
MADDE 17 – (1) Haklı
ve geçerli bir mazereti nedeni ile yarıyıl içi ara sınavına ve
yarıyıl/dönem içi diğer ölçme faaliyetlerine girmeyen öğrencinin mazeretini
belgelemesi şartıyla mazeretinin sona ermesinden itibaren üç iş günü içinde
ilgili bölüm başkanlığına yazılı olarak başvurması gerekir. Yarıyıl içi ara
sınavı mazeretinin kabulüne ilişkin karar Senato tarafından belirlenen
esaslara göre ilgili bölüm başkanınca verilir. Yarıyıl/dönem içi diğer
ölçme faaliyetleri mazeretinin kabulüne ilişkin karar dersin sorumlusu
öğretim elemanınca verilir.
(2) Yarıyıl/dönem sonu, bütünleme, yaz öğretimi,
mezuniyet ve mazeret sınavları için mazeret sınav hakkı verilmez ve bu
sınavlara girmeyen öğrenci sıfır (0) almış kabul edilir.
Kayıt
sildirme
MADDE 18 – (1)
Öğrencinin Üniversite ile ilişiği;
a) Hakkında açılan disiplin soruşturması sonunda
yükseköğretim kurumundan çıkarma cezası almış olması,
b) Açıköğretim programları
hariç, aynı öğretim düzeyinde bir başka yükseköğretim kurumunda kayıtlı
öğrenci olduğunun belirlenmesi,
c) Kesin kayıt işleminin usulüne uygun yapılmadığının ve
kesin kayıt hakkı kazanılmadığının anlaşılması veya gerçek olmayan beyanla
kayıt yaptırması nedeniyle kayıt işleminin iptal edilmesi,
ç) Kendi isteği ile kaydının silinmesini isteyen
öğrencinin, yazılı olarak Öğrenci İşleri Müdürlüğüne başvurması
durumunda kesilir.
(2) Gerekli işlemler tamamlandıktan sonra, öğrencinin
kaydının silindiği Öğrenci İşleri Müdürlüğü tarafından ilgili dekanlık veya
müdürlüğe bildirilir. Kaydı silinen öğrenciye, durumunu gösteren bir belge
ve lise diplomasının aslı verilir. Diplomanın tasdikli örneği ile kayıtta
alınan diğer belgeler öğrenciye geri verilmez.
(3) Kayıt sildiren öğrencilerin öğrenim ücretinin
iadesine ilişkin esaslar Mütevelli Heyeti tarafından belirlenir.
Kimlik
kartı
MADDE 19 – (1)
Üniversiteye kesin kaydını yaptıran ya da kaydını yenileyen öğrenciye
Öğrenci İşleri Müdürlüğü tarafından üzerinde geçerlik süresi belirtilmiş
olan fotoğraflı kimlik kartı verilir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Eğitim-Öğretime
İlişkin Esaslar
Akademik
takvim
MADDE 20 – (1)
Akademik takvim, akademik yıla ilişkin kayıt, ders, sınav gibi faaliyetleri
kapsar. Akademik takvim, fakülte ve
yüksekokulların özellikleri dikkate alınarak, her yıl yeni eğitim ve
öğretim yılından bir önceki eğitim-öğretim yılı içerisinde Senato
tarafından belirlenir ve ilan edilir. Zorunlu durumlarda Senato tarafından
akademik takvimde değişiklik yapılabilir.
(2) Gerekli hallerde ilgili yönetim kurulu kararıyla
Cumartesi ve Pazar günleri de ders ve sınav yapılabilir.
Öğretim
yılı
MADDE 21 – (1)
Öğretim yılı, ondört hafta süreli güz ve bahar
yarıyılından oluşur. Yarıyıl sonu sınavları ve bütünleme sınavları bu
süreye dâhil değildir.
(2) Senatonun kararı ve Yükseköğretim Kurulunun onayı
ile öğretim yılına ilave olarak yaz öğretimi açılabilir.
Öğretim
süresi
MADDE 22 – (1) Bir
yıl süreli yabancı dil hazırlık sınıfı hariç olmak üzere, önlisans programlarını tamamlamak için azami öğretim
süresi dört eğitim-öğretim yılı, lisans programlarını tamamlamak için
tanınan azami öğretim süresi yedi eğitim-öğretim yılıdır. Azami öğretim
süresi içinde mezun olamayan öğrenci, öğrenim ücretini ödemek koşulu ile
sonraki dönemlere kayıt yaptırabilir.
(2) Üniversiteden uzaklaştırma cezası alan öğrencilerin,
uzaklaştırma cezalı oldukları süre öğrenim süresinden sayılır.
Öğretim
dili
MADDE 23 – (1)
Üniversitenin bölüm ve programlarında eğitim-öğretim dili Türkçedir. Ancak,
ilgili yönetim kurulunun önerisi, Senatonun kararı ve YÖK’ün onayı ile bazı
programlarda tamamen veya %30’dan az olmamak koşuluyla kısmen yabancı dilde
öğretim yapılabilir.
Danışman
MADDE 24 – (1)
Öğrencinin Üniversitedeki akademik programına girişinden itibaren ilişiği
kesilinceye kadar geçen süre içinde kayıt, eğitim-öğretim çalışmaları ve
Üniversitedeki hayatı ile ilgili sorunlarına yardımcı olmak üzere, bölüm
başkanlığının önerisi üzerine dekan ya da müdür tarafından bir öğretim elemanı
danışman olarak görevlendirilir. Danışmanların çalışma şekline ilişkin
esaslar Senato tarafından belirlenir.
Öğretim
planları ve dersler
MADDE 25 – (1) AKTS
kredisi, bir dersin hedeflenen öğrenme çıktılarını kazandırmak amacıyla
planlanan ve öğrenim aktivitelerini başarıyla tamamlamak için gerekli
zamanı temel alarak belirlenen iş yüküne dayanan kredi sistemidir. Öğretim
planları; önlisans düzeyi için toplam 120 AKTS
kredisi, lisans düzeyi için ise toplam 240 AKTS kredisi olacak şekilde
düzenlenir ve öğrenciye normal olarak 30’ar AKTS kredilik yarıyıllar
halinde sunulur. Öngörülen dönemlik normal öğrenci iş yükü 30 AKTS
kredisidir.
(2) Birimlerde eğitim-öğretim ders geçme esasına göre
yapılır.
(3) Eğitim-öğretim çalışmaları zorunlu ve seçmeli
dersler, seminerler, uygulamalar, proje ve stüdyo, laboratuar ve atölye
çalışmaları, pratik çalışmalar, stajlar, eskizler, arazi üzerinde uygulama,
bitirme çalışması ve benzeri çalışmalardan oluşur.
(4) Öğretim planları TYYÇ’de
tanımlanmış yeterlilikleri sağlamak üzere farklı AKTS kredisi
büyüklüğündeki ders kategorilerinden ilgili kredilerin toplanmasıyla
tamamlanacak şekilde düzenlenir. Kategorilerdeki dersler zorunlu ve/veya
seçimlik olabilir. Öğrenci, öğrenimini tamamlayabilmek için ilgili
kategorilerden Senatoca tanımlanmış AKTS kredisi tutarındaki dersleri
başarmakla yükümlüdür.
(5) Öğrencilerin, öğretim planında yer alan ders
kategorilerinde esnek ve düzenli ilerlemeleri için belli bir dersin
başarılmış olması, başka bir dersin alınabilmesinin önkoşulu olabilir.
Hangi ders ya da derslerin bir başka dersin önkoşulu olduğu ilgili öğretim
planında belirtilir. Bu değişiklikler en erken izleyen akademik yılın
başından itibaren uygulamaya konulur.
(6) Bir dersin ulusal kredisi, o dersin haftalık teorik
saati ile uygulama ve laboratuar saatlerinin yarısının toplamından oluşur.
(7) Her derste öğrencilerin sorumlu oldukları
sınavların, ödev, uygulama ve diğer çalışmaların sayısı, başarı notuna
katkıları ve yarıyıl sonunda verilen sınava katılmanın gerekleri, dönem
başında öğretim elemanı tarafından belirlenir ve öğrencilere duyurulur.
(8) Niteliği gereği bazı derslerde ilgili yönetim
kurulunun onayı ile yarıyıl sonu sınavı yapılmayabilir.
(9) Bir öğrencinin kayıtlı olduğu programda yarıyıl için
gösterilen derslerin, o yarıyıldaki kredileri toplamı öğrencinin normal
ders yüküdür.
(10) Bir programın ilk yılındaki birinci veya ikinci
yarıyılı ilk kez okuyan öğrenciler, yarıyılın normal ders yükünü aşamaz. En
çok iki yarıyıl içinde mezun olabilecek öğrencilerin ders yükleri AGNO
koşuluna bakılmaksızın danışmanın önerisi üzerine ilgili yönetim kurulu
tarafından 45 AKTS veya sekiz derse kadar artırılabilir.
(11) Lisans öğrencilerinin ders yükü, bulunduğu
yarıyıldaki normal ders yükünün 2/3 ünden az olmamak koşuluyla, bu
Yönetmeliğin 15 inci maddesi hükümlerine göre danışmanlar tarafından
düzenlenir. Bu kredi yüküne, staj hariç, alınan tüm kredili dersler dahildir.
(12) Mezuniyet aşamasında olduğu için alabileceği dersi bulunmayan
öğrenciler ile bu Yönetmeliğin 34 üncü maddesinin sekizinci fıkrasında
belirtilen başarısız öğrenciler bulundukları dönemler için normal kredi
yükünden eksik kredi alabilirler.
Ders
ekleme, bırakma ve dersten çekilme
MADDE 26 – (1)
Derslerin ekleme-bırakma işlemleri danışman onayı ile her yarıyılın
başlangıcından itibaren iki hafta içerisinde yapılır. Öğrenciler bu süre
içinde daha önce yazıldıkları derslerin bir kısmını bırakabilir veya yenilerini
ekleyebilir. Ekleme işleminde haftalık ders programında çakışmayan
derslerin seçilmesi gerekir.
(2) Öğrencilere yedinci hafta sonuna kadar kayıtlı
oldukları derslerden bir yarıyılda en çok bir ders olmak üzere bütün lisans
öğrenimi boyunca en fazla dört dersten danışmanlarının olumlu görüşü ve
ilgili yönetim kurulunun onayıyla çekilme izni verilebilir. Bu dersler
öğrenci not durum belgesinde Ç (çekildi) ile gösterilir.
(3) Öğrenciler;
a) İlk iki yarıyıla ait dersleri,
b) Yazılmış oldukları tek dersi,
c) Daha önceki yarıyıllarda hiç alınmayan ve/veya alınıp
başarısız olunan dersleri bırakamazlar veya bu derslerden çekilemezler.
Önceden
kazanılmış yeterliliklerin tanınması ve intibak
MADDE
27 –
(1) Üniversiteye yeni kayıt yaptıran ve daha önce YÖK tarafından denkliği
kabul edilen başka bir yükseköğretim kurumunda öğrenim görmüş öğrenciler,
diğer yükseköğretim kurumunda alıp başarılı oldukları dersler için, ilgili
fakülte, yüksekokul veya meslek yüksekokuluna not belgesinin aslı ve ders
içerikleriyle birlikte, Üniversiteye kayıt yaptırdıkları ilk yarıyılın ikinci
haftasının sonuna kadar yazılı olarak başvuruda bulunarak muafiyet talep
edebilirler.
(2) Eşdeğer ve kredisi uygun görülen dersler için,
ilgili birim yönetim kurulu tarafından muafiyet verilenler, muaf veya
başarılı oldukları toplam kredi kadar üst yarıyıldan derslere
yazılabilirler.
(3) Önceden kazanılmış yeterliliklerin sayılması
amacıyla, Senatoca belirlenen derslerden akademik takvimde belirlenen gün
ve saatlerde yeterlilik/muafiyet sınavı açabilir. Seminer, proje,
laboratuar, tez ve benzeri derslerden muafiyet sınavı açılmaz.
(4) Bir öğrencinin programa başlamasından itibaren kayıt
yaptırdığı yarıyıl sayısı, o öğrencinin normal yarıyılını gösterir. İzinli
sayılan, kayıt yenilenmeyen ve bu Yönetmeliğin 34 üncü maddesi hükümlerine
göre başarısızlık nedeniyle beklemede geçen yarıyıllar hesaba katılmaz.
Yatay ve dikey geçiş yolu ile gelen bir öğrencinin intibakının yapıldığı
yarıyıl, o öğrencinin normal yarıyılı sayılır.
(5) Önceden kazanılmış yeterliliklerin tanınması ve
intibak işlemlerine ilişkin esaslar Senatoca belirlenir.
Derse devam
zorunluluğu
MADDE 28 – (1)
Öğrenci, ilk kez yazıldığı dersler ile devamsızlığı nedeniyle
tekrarlayacağı teorik derslerin en az % 70’ine, teorik ders dışındaki her
türlü proje, laboratuar, uygulama ve benzeri çalışmasının en az % 80’ine
devam etmek zorundadır.
(2) Tekrar edilen dersin başarı notunun belirlenmesinde
o yarıyıldaki ara sınav ve yarıyıl/dönem içi faaliyetlerle yarıyıl sonu
sınavı notları dikkate alınır.
Sportif ve
kültürel etkinlikler
MADDE 29 – (1)
Rektörlüğün onayı ile Türkiye’yi veya Üniversiteyi temsilen toplantı, spor, sanat ve kültürel etkinliklere
katılan öğrencilerin bu etkinlik günlerindeki devamsızlıkları devam
süresinin hesabında dikkate alınmaz; bu süreler içinde giremedikleri
derslerin ara sınavları ilgili bölümce belirlenen tarihlerde yapılır.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Ders ve
Ölçme Faaliyetleri ve Başarının Değerlendirilmesine İlişkin Esaslar
Ders ve
ölçme faaliyetleri
MADDE 30 – (1) Her
ders için ilgili kurul tarafından ders koordinatörü atanır. Ancak, Üniversite
ortak derslerine Senato tarafından; eğitim birimleri ortak derslerine birim
kurullarınca; bölümün gruplara ayrılarak yürütülen derslerine ise bölüm
kurullarınca koordinatör atanır. Ders tanım ve uygulama bilgilerini dersi
verecek bütün öğretim elemanlarının görüşü alınarak ders koordinatörünce
belirlenir.
(2) Ölçme ve değerlendirme faaliyetlerinde kullanılacak
sınavlar; kısa süreli sınav, ara sınav, yıl/yarıyıl sonu sınavı, bütünleme
sınavı, tek ders sınavı, mazeret sınavı ve muafiyet sınavlarından oluşur.
Bu sınavlar yazılı, sözlü veya hem yazılı hem sözlü ve/veya uygulamalı gibi
çeşitli türlerde yapılabilir. Sınavların hazırlanış ve uygulanış biçimlerine
ilişkin hususlar Senato tarafından düzenlenir.
(3) Derslerde kullanılacak ölçme-değerlendirme
yöntemleri kayıt yenileme haftasından önce ilan edilir. Herhangi bir ders
için, biri ara sınav olmak üzere en az üç ölçme faaliyetinin yapılması
zorunludur. Yarıyıl içi ara sınav tarihi ilgili eğitim birimi tarafından
ilan edilir. Diğer ölçme-değerlendirme yöntemlerinin tarihleri dersin
koordinatörü ve/veya öğretim elemanı tarafından belirlenerek akademik
yarıyılın ilk haftası içinde internet ortamında öğrencilere duyurulur.
(4) Öğrencilerin devam durumuna ilişkin kayıtları dersin
öğretim elemanı tarafından dönemin son haftasında öğrenci işleri otomasyon
sistemine işlenir ve devamsız öğrenciler ilan edilir. Dersin devam şartını
yerine getiremeyen öğrenciler dönem sonu sınavına giremezler. İnternet
destekli olarak verilen örgün dersler ile uzaktan eğitim programlarına/derslerine
kayıtlı öğrencilerin ders devam koşulları ve devam uygulama yöntemi ders
koordinatörü tarafından belirlenir ve dönemin ilk haftasında internet
ortamında ilan edilir.
(5) Birinci ve ikinci öğretim programlarındaki derslerden
bazılarının, yalnız uzaktan öğretim yoluyla veya uzaktan-örgün öğretim
karma şekilde verilmesine Senato tarafından karar verilebilir.
(6) Tamamen veya kısmen internet destekli uzaktan
öğretim yoluyla verilen derslerin ölçme faaliyetlerinin şekli ve nasıl
uygulanacağı ile bu sınavların güvenliğine ilişkin önlemler Senato
tarafından belirlenir.
(7) Bölüme/programa ait aynı kodlu derslerin ölçme ve
değerlendirme işlemleri ortak yapılır. Üniversitede ön lisans ve lisans
düzeyinde ortak kodla yürütülen derslerin ölçme ve değerlendirme
işlemlerinin nasıl yapılacağı Senato tarafından belirlenir.
(8) Öğretim elemanları, öğrencilerin başarılarının
değerlendirmesine yönelik olarak yapılan dönem içi çalışma ve faaliyetlerin
ölçme-değerlendirme sonuçlarını, çalışmanın yapılıp teslim edildiği
tarihten itibaren iki hafta içinde öğrencilere ilan ederler.
(9) Dönem sonu sınav programları, akademik takvimde ilan
edilen sınav dönemi başlamadan en az iki hafta önce internet ortamında ilan
edilir. Sınavlar programda ilan edilen yer, gün ve saatte Senatoca
belirlenen esaslara göre yapılır.
(10) Dersin sorumlu koordinatörünce veya öğretim
elemanınca, yarıyıl sonu sınav tarihini izleyen yedi gün içinde, 100 puan
üzerinden değerlendirilen notlar ilan edilir. Öğretim elemanı itiraz süresi
sonunda bağıl değerlendirme sonuçlarına dayalı başarı notlarının listesini
düzenleyerek bölüm başkanlığına/müdürlüğe sunar. İlgili yönetim kurulunca
onaylanan sınav sonuçları öğrenci işleri otomasyon sistemine girilerek ilan
edilir.
(11) Derse devam koşulunu sağlayan öğrencilerden final
sınavı sonucunda başarısız olan veya final sınavına girmeyen öğrenciler
için akademik takvimde ilan edilen tarihlerde bütünleme sınavı yapılır.
Bütünleme sınavından alınan puan, yarıyıl/dönem sonu sınavı puanı yerine
başarı notunun hesaplanmasında kullanılır. Bütünleme sınavı açılmış
öğrencinin sınava katılmaması halinde dönem sonu sınav puanı geçerli kalır.
Bütünleme sınav sonuçları, bütünleme sınavının yapıldığı tarihten itibaren
bir hafta içerisinde dersin koordinatörü ve/veya öğretim elemanınca, Senato
tarafından belirlenen esaslara göre belirlenerek ilan edilir.
(12) Her yarıyılın sonunda ilgili fakülte veya
yüksekokul kurulu tarafından ders ve diğer çalışmaların değerlendirilmesi
yapılır.
Başarı
notunun hesaplanması
MADDE 31 – (1) Bir
öğrencinin mutlak başarı puanı; o derse ait dönem içi notu ile
yarıyıl/dönem sonu puanının, bütünleme sınavına girmiş ise bütünleme sınavı
puanının, belirli oranlarda katkısından oluşur. Başarının ölçülmesinde
yarıyıl içi notunun ağırlığı % 40 ve yarıyıl sonu sınavının ağırlığı %
60’tır.
(2) Yarıyıl içi notu için, öğrenciler ara sınav ve
yarıyıl içi ödev, proje, kısa sınav, seminer, sunum, laboratuar uygulaması,
arazi çalışması, eskiz, rapor ve benzeri çalışmalarına veya ikinci bir ara
sınava tabi tutulurlar. Yarıyıl içi çalışmalarına ait ölçme-değerlendirme
faaliyetlerinin türü ve ağırlıklarının ne olacağı % 40’lık dilim içinde ara sınavın
ağırlığı %20’den az olmamak üzere öğretim elemanı tarafından belirlenir ve
öğrenciye derslerin ilk haftası içerisinde duyurulur.
(3) Başarı notu; derse kaydolan öğrenci sayısı, sınıfın
başarı düzeyi, puanların istatistiksel dağılımı ve sınıf ortalaması göz
önünde bulundurularak harfli başarı notları Senato tarafından belirlenen
esaslar doğrultusunda belirlenir ve harf notu olarak ifade edilir.
(4) Harf notları, öğretim elemanı tarafından Öğrenci
İşleri Müdürlüğüne verildiği anda kesinleşir. Bundan sonra notlar ilan
edilir. Yarıyıl sonu sınavlarını izleyen haftanın son iş gününe kadar harf
notları ile ilgili işlemlerin tamamlanması gerekir.
(5) Başarı notlarının ifade ettikleri başarı dereceleri
ve katsayıları, 4.00 üzerinden hesaplanır. Bu değerlendirme sonunda, her
öğrenciye dersi veren öğretim elemanı tarafından aşağıdaki tabloda açılımı
ve kat sayıları belirtilen harf notlarından biri başarı notu olarak takdir
olunur.
Başarı Notu Harf Notu Sayısal Not AKTS
Katsayıları Karşılığı Aralıkları Notu Sözel Anlamı
4.00 AA 88 - 100 A Mükemmel
3.50 BA 80 - 87 B Pekiyi
3.00 BB 73 - 79 C İyi
2.50 CB 66 - 72 D Orta
2.00 CC 60 - 65 E Geçer
1.50 DC 55 - 59 - Koşullu Başarılı
1.00 DD 50 - 54 - Koşullu Başarılı
0.00 FF 0 - 49 FX Başarısız
0.00 FD 0 F Devamsız
Başarısız
- M - Muaf
T Transfer
- B - Başarılı
- K - Kalır
S Süren
Çalışma
Ç Çekildi
GM Girmedi
SD Sorumlu
Değil
İZ İzinli
(6) Notlara ilişkin diğer açıklamalar aşağıda
belirtilmiştir:
a) FD notu; derse devam yükümlülüklerini yerine
getirmeyen öğrencilere verilir.
b) M (Muaf) notu; Senatoca belirlenen esaslara göre
yapılan muafiyet sınavlarına girerek başarılı olan öğrencilerle farklı
üniversite ya da programlarda okuyarak Üniversiteye kayıt yaptırıp muafiyet
talebinde bulunan ve muafiyetleri uygun bulunan öğrencilere verilir. M notu
mezuniyet kredisine dahil edilir, AGNO hesabına
katılmaz.
c) T (Transfer) notu; Üniversite tarafından uygun
görülüp ilgili yönetim kurulunca kabul edilen, Üniversite öğrencilerinin
başka yükseköğretim kurumlarından alıp başarmış olduğu dersleri için
kullanılır. T notu, mezuniyet kredisine dâhil edilir, AGNO hesabına
katılmaz.
ç) B (Başarılı) ve K (Kalır) notları; AGNO’ya katılmayan derslerin sırasıyla başarılması ve
başarısızlığı durumlarında verilir.
d) S (Süren çalışma) notu; dönem sonunda
tamamlanamayarak uzatma süresi alan proje, bitirme çalışması ve benzeri
çalışmalara verilir. Uzatma süresi sonunda S işareti, harfli başarı notuna
dönüştürülür.
e) Ç (Çekildi) notu; öğrencinin danışmanına bildirmek
koşuluyla ders ekleme-bırakma süresi bittikten sonra yarıyıl başından
itibaren ilk yedi hafta içinde ilgili yönetim kurulunun izni ile çekildiği
dersler için verilir. Ç notu
ortalamaya katılmaz.
f) GM (Girmedi) notu; öğrencinin girmediği sınavlara
verilir. Sınavlarda GM notu alan öğrenci mazeret sınavlarına girerse, GM
notu sayısal nota dönüştürülür. Mazeret sınavlarına girmezse GM notu sıfıra
dönüştürülür.
g) SD (Sorumlu değil) notu; ders planında var olan ancak
bölümün önerisi, ilgili yönetim kurulu kararı ile öğrencinin sorumlu
olmadığı dersin notudur. SD notu ortalamaya katılmaz, ancak not
belgelerinde gösterilir.
ğ) İZ (Akademik izinli) notu; kayıt dondurduğu için
derse devam yükümlülüklerini yerine getirmeyen öğrenciye verilir. Not
ortalamasına katılmaz.
Ağırlıklı
not ortalaması ve ağırlıklı genel not ortalaması
MADDE 32 – (1) ANO
hesabında; öğrencinin her yarıyıl aldığı derslerin başarı notu ağırlık
katsayıları, bu derslere ait AKTS kredileri çarpılarak elde edilen
çarpımlar toplanır ve kredi saatleri toplamına bölünür.
(2) AGNO hesabında; ilk yarıyıldan itibaren öğrencinin
aldığı tüm derslerin başarı notu ağırlık katsayıları, bu derslere ait AKTS
kredileri çarpılarak elde edilen çarpımlar toplanır ve toplam, AKTS kredi
toplamına bölünür. Bölme sonucu, virgülden sonra iki hane yürütülüp
yuvarlatılarak verilir.
(3) Ortalamaların kayda geçmesinde, virgülden sonraki
üçüncü hane beşten küçükse sıfıra; beş veya beşten büyükse, ikinci haneyi
bir arttıracak şekilde yuvarlanarak, iki hane esas alınır.
(4) ANO ve AGNO hesabında tekrarlanan dersler için
öğrencinin aldığı en son not hesaba katılır.
Başarılı
öğrenciler
MADDE 33 – (1) Bir
dersten AA, BA, BB, CB, CC ve B notu alan öğrenciler o dersten doğrudan
başarılı sayılırlar.
Başarısız
ve sınamalı öğrenciler
MADDE 34 – (1) Bir
dersten FF, FD, K notlarından birisini alan öğrenci, o dersten başarısız
sayılır.
(2) Başarı baraj notu en az 2.00’dır. Herhangi bir
yarıyıl sonunda AGNO’su başarı baraj notunun
altında kalan öğrenciler, sınamalı öğrenci sayılırlar. AGNO’su
art arda iki yarıyıl
başarı baraj notunun altında olan öğrenciler başarısız duruma
girer.
(3) Yarıyıl sonu sınavına girmeyen veya bu sınavdan
belirtilen baraj puanı düzeyinde puan alamayan öğrenciler FF harf notu ile
değerlendirilir.
(4) Herhangi bir dersten DC ve DD notu alan öğrencilerin
o dersten başarılı sayılabilmeleri için AGNO’sunun
dersin alındığı yarıyıl veya dersin alındığı yarıyılı takip eden yarıyıl
sonunda 2.00’dan düşük olmaması gerekir. Bu şartı yerine getiremeyen
öğrenci DD ve DC notlarını almış olduğu derslerden başarısız sayılır.
(5) Daha önce başarısız olan öğrenciler içinde
bulundukları dönemde açılan derslerden öncelikle FF, FD, K, DD ve DC harf
notu aldıkları dersleri tekrarlarlar.
(6) Tekrar alınan derslerin başarı notu not durum
belgesinde tekrarlandıkları döneme işlenir. Tekrar edilen dersler için de
başarı baraj notu 2.00’dır.
(7) Öğrenciler başarılı oldukları DD, DC ve CC harf
notlu derslerini, not yükseltmek amacı ile tekrar edebilirler. Bu durumda
dersin tekrar edildiği yarıyılda alınan not, bu dersin son harf notu olarak
geçerlidir.
(8) Lisans öğrencileri dördüncü yarıyılın sonunda ilk
dört yarıyılın derslerine yazılmış ve AGNO en az 1.80, önlisansta
ise ikinci yarıyıl sonu itibariyle AGNO’nun en az
1.50 olması gerekir. AGNO'ları bu sınır
değerlerin altında olan öğrenciler başarısız öğrenci sayılır. Başarısız
öğrenciler, bulundukları yarıyılda AGNO değerlerini en az bu sınırlara
yükseltinceye kadar bekler ve üst yarıyıllara ait dersleri alamazlar. Ders
tekrarı ile AGNO’larını, başarı baraj notunun
üzerine çıkaran öğrenciler, normal statüde öğrenimlerine devam ederler.
Başarısız statüde geçen süreler, toplam öğretim süresinden sayılır.
Sınav
notlarına itiraz
MADDE 35 – (1)
Öğrenci bir dersin başarı notuna itirazını, bu notun internet üzerinden
ilanından itibaren beş iş günü içinde ilgili bölüm başkanlığına yazılı veya
öğrenci bilgi sistemi üzerinden elektronik olarak yapar. İlgili öğretim
elemanı, dersin başarı notuna katkısı bulunan bütün çalışmaları tekrar
inceleyerek, itirazı en geç bir hafta içinde değerlendirir ve sonucunu
bölüm başkanlığına yazılı olarak bildirir.
(2) İtiraz sonunda maddi hata saptanması durumunda,
başarı durumu yeniden değerlendirilerek sonuç ilgili yönetim kurulu
tarafından karara bağlanır. İtiraz sonuçları bölüm başkanlığınca ilan
edilir. Öğrenci, sonucun ilan edildiği tarihten itibaren onbeş gün içinde Rektörlüğe itirazda bulunabilir.
(3) Harfli başarı notları ilan edildikten sonra, maddi
hata nedeniyle yapılan değişiklikler, o dersin harfli başarı notlarının
belirlenmesi için daha önce yapılmış olan istatistiksel dağılımlara
yansıtılmaz.
Bitirme
çalışması
MADDE 36 – (1)
Bitirme çalışması, öğrencinin öğrenim sonucu istenen bilgi ve beceri
düzeyine eriştiğini gösteren bir veya birden fazla öğretim elemanı
gözetiminde yapılan çalışmadır.
(2) Hangi birimlerde bitirme çalışması yapılacağı ve
bitirme çalışması konusunun verileceği yarıyıl ile çalışmanın yapılması,
yürütülmesi, teslimi, jürinin oluşturulması ve çalışmanın yarıyıl ve
yarıyıl sonu değerlendirilmesine ilişkin esaslar, ilgili bölümün/programın
önerisi, ilgili birim kurulunun kararı ve Senatonun onayı ile belirlenir.
Staj
MADDE 37 – (1) Staj;
öğrencinin istenen mesleki ya da akademik bilgi ve beceri düzeyine
erişmesini sağlamak üzere Üniversite içinde ya da dışında bir kuruluşta
yapılan uygulamalı çalışmadır.
(2) Stajın yapılacağı birimler ve stajlara ilişkin diğer
esaslar ilgili yönetim kurulunun önerisi üzerine Senato tarafından
belirlenir.
Sınav
evrakının saklanması
MADDE 38 – (1) Her
türlü sınav evrakı, ilgili mevzuat hükümlerine göre ilgili birimce
saklanır.
Onur ve
yüksek onur öğrencileri
MADDE 39 – (1) Yaz
öğretimi hariç, herhangi bir dönem sonunda, o döneme ait not ortalaması en
az 3.00, en çok 3.49 olanlar onur öğrencisi, en az 3.50 ve daha yüksek
olanlar yüksek onur öğrencisi sayılır. Bu öğrencilerin öğrenimleri
süresince herhangi bir dönemde disiplin cezası almamış olması ve bulunduğu
dönem dahil tüm dersleri almış ve başarmış
olmaları gerekir.
(2) Onur ve yüksek onur öğrencilerinin listesi, ilgili
birim tarafından her dönem sonunda ilan edilir. Öğrencilerin buna ilişkin
başarı belgeleri, ilgili birim tarafından verilir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Tek Ders
Sınavı, Öğrenimi Bitirme ve Derecesi, Diploma
Tek ders
sınavı
MADDE 40 – (1) Mezun
olmak için tek dersi kalan öğrenciye tek dersten sınav hakkı verilir. Tek ders
sınavına girecek öğrencilerin, akademik takvimde belirtilen süre içinde
yazılı olarak Öğrenci İşleri Müdürlüğüne başvurmaları gerekir. Tek ders
sınavı, dersin bütünleme sınavı sonucunun ilanından sonraki onbeş işgünü içinde yapılır. Ara sınav ve dönem sonu
sınavı gerektirmeyen dersler için tek ders sınavı yapılmaz.
(2) Tek ders sınavında 100 üzerinden alınan notun
sayısal not aralığındaki harf notu karşılığı o dersin ilgili dönemdeki
harfli başarı notu yerine geçer. Yarıyıl içi çalışmalar değerlendirmeye
katılmaz.
(3) Her öğrenci toplam öğrenim süresi içinde yalnız bir
kez tek ders sınavına girebilir. Tek ders sınavına girebilmek için
öğrencinin sınava gireceği dersi daha önce almış ve devam şartını sağlamış
olması gerekir.
Öğrenimi
bitirme ve derecesi
MADDE 41 – (1)
Kayıtlı olduğu bölüm veya programın öğretim planındaki bütün çalışmalardan
başarılı olmuş, lisans düzeyinde 240 AKTS, önlisans
düzeyinde ise 120 AKTS kredisini tamamlayarak AGNO’sunu
en az 2.00 düzeyine çıkarmış öğrenci öğrenimini bitirmiş sayılır. Bu
öğrencilere bu Yönetmeliğin 42 nci maddesi
hükümlerine göre diploma verilir.
(2) Mezuniyet şartlarını sağladıkları halde not
ortalamasını yükseltmek isteyen öğrenciler, Öğrenci İşleri Müdürlüğüne
yazılı olarak başvurmaları halinde, öğrenimlerine ders alarak devam
edebilirler.
(3) Mezuniyet koşullarını sağlayan öğrenciye öğrenim
süresince aldığı bütün ders, kredi, not ve dereceleri gösteren mezuniyet transkripti ve diploma eki verilir.
(4) Mezuniyet koşullarını erken sağlayan öğrenci, ön
görülen öğrenim süresinden daha kısa sürede mezun olabilir.
(5) Yabancı dil hazırlık programında geçen süre hariç, önlisans programlarını iki yılda; lisans programlarını
dört yılda tamamlayarak mezuniyet durumuna gelen öğrencilerden AGNO’su ile onur veya yüksek onur belgesi alabilecek
durumda olan öğrencinin diploma ekine onur veya yüksek onur öğrencisi
olduğu yazılır ve diplomasıyla birlikte belgesi de verilir.
Diploma
MADDE 42 – (1)
Fakülte, yüksekokul ve bunlara bağlı bölüm veya programlarda bu Yönetmelik
hükümlerine göre öğrenimlerini başarı ile tamamlayanlara; fakülte,
yüksekokul ve bölüm/program adı belirtilmek suretiyle lisans diploması
verilir.
(2) Meslek yüksekokullarında bu Yönetmelik hükümlerine
göre öğrenimlerini başarı ile tamamlayanlara meslek yüksekokulu ve program
adı belirtilmek suretiyle önlisans diploması
verilir.
(3) Diplomalar hazırlanıncaya kadar, öğrencilere geçici
bir mezuniyet belgesi verilebilir.
(4) Mezuniyet ve diploma işlemleri, Senatoca belirlenen
esaslara göre yürütülür.
ALTINCI
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Disiplin
MADDE 43 – (1)
Öğrencilerin disiplin iş ve işlemleri, Yükseköğretim Kurumları Öğrenci
Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre yürütülür.
Tebligat ve
adres bildirme
MADDE 44 – (1)
Öğrencilere her türlü tebligat, Üniversiteye kayıtları sırasında
bildirdikleri adrese iadeli ve taahhütlü olarak yapılmak ve ilgili birimde
ilan edilmek suretiyle tamamlanmış sayılır.
(2) Üniversiteye kayıt sırasında bildirilen adreste
yapılan değişikliği, ilgili birime yazılı olarak bildirmeyen, yanlış ya da
eksik bildiren öğrencilerin mevcut adreslerine gönderilen tebligat
kendilerine yapılmış sayılır.
Engelli
öğrenciler
MADDE 45 – (1)
Engelli öğrenciler için gerekli düzenlemeler ilgili birim yönetim kurulunca
ve Yönetim Kurulunca yapılır ve uygulanır.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 46 – (1) Bu
Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde; 2547 sayılı Kanun ve ilgili diğer
mevzuat hükümleri ile Yükseköğretim Kurulu, Mütevelli Heyeti, Yönetim
Kurulu, Senato ve ilgili yönetim kurulu kararları uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 47 – (1) 18/12/2011 tarihli ve 28146 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Avrasya Üniversitesi Önlisans ve
Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 48 – (1) Bu
Yönetmeliğin;
a) 15 inci maddesinin dördüncü fıkrasının (a), (b) ve
(c) bentleri ile 25 inci maddesinin onbirinci
fıkrası 2014-2015 eğitim-öğretim yılı başında,
b) Diğer hükümleri 2013-2014 eğitim-öğretim yılı
başından geçerli olmak üzere yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 49 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Avrasya Üniversitesi Rektörü yürütür.
|