Maliye Bakanlýðýndan:
ÖZEL TÜKETÝM VERGÝSÝ GENEL TEBLÝÐÝ SERÝ NO: 1’DE
DEÐÝÞÝKLÝK YAPILMASINA DAÝR TEBLÝÐ
(SERÝ NO: 27)
4760 sayýlý Özel Tüketim Vergisi Kanunu1 uygulamasýna iliþkin 1 Seri No.lu Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) Genel Tebliðinde aþaðýda yer verilen deðiþiklikler yapýlmýþtýr.
a) 1 Seri No.lu
ÖTV Genel Tebliðinin2 “4.3. MÜTESELSÝL SORUMLULUK VE CEZA UYGULAMASI” baþlýklý bölümü aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“4.3. MÜTESELSÝL
SORUMLULUK VE CEZA UYGULAMASI
4.3.1. Fason Olarak Rafine Ettirilen Ham Petrolden
Elde Edilen (I) Sayýlý
Listedeki Petrol Ürünlerinin
Teslimi
Özel Tüketim Vergisi Kanununun 13 üncü maddesinin 1 numaralý fýkrasý ile rafineriler, kendilerine fason olarak rafine
ettirilen ham petrolden elde edilen (I) sayýlý listedeki petrol ürünlerinin tesliminde doðacak olan ÖTV’nin ödenmesinden, ham petrolü ithal edenlerle birlikte müteselsilen sorumlu tutulmuþlardýr.
4.3.2. (I) Sayýlý
Listedeki Mallarýn Daha Yüksek
Tutarda Vergiye Tabi Bir Mal Olarak Kullanýlmasý veya Üçüncü Kiþilere Satýlmasý
Özel Tüketim Vergisi Kanununun 13 üncü maddesinin 2 numaralý fýkrasýna göre, (I) sayýlý listedeki mallarý teslim alanlarýn, bu mallarý daha yüksek tutarda vergiye tabi bir mal olarak kullanmak
veya üçüncü kiþilere satmak suretiyle vergi ziyaýna sebebiyet vermeleri halinde, ziyaa uðratýlan vergi kendilerinden 213 sayýlý Vergi Usul Kanununun 344 üncü maddesi uyarýnca vergi ziyaý cezasý uygulanmak suretiyle tahsil edilir.
4.3.3. (II) Sayýlý
Listedeki Mallarýn Ýlk Ýktisabý, Teslimi
veya Ýthaline Ýliþkin Ýþlemleri
Gerçekleþtirenlerin
Sorumluluðu
Özel Tüketim Vergisi Kanununun 13 üncü maddesinin 3 numaralý fýkrasý, vergi güvenliðinin saðlanmasý amacýyla (II) sayýlý listedeki mallarýn ilk iktisabý, teslimi veya ithaline iliþkin iþlemleri gerçekleþtirenlerin, bu iþlemlerden önce ÖTV’nin ödendiðini gösteren belgeleri aramak zorunda olduklarýný hükme baðlamýþtýr.
Ayrýca, ilk iktisabýnda istisna uygulanan bu mallarýn istisnadan yararlanmayan kiþi veya kuruluþlarca iktisabýnda da, bu Tebliðin (15.2.) bölümünde açýklandýðý þekilde verginin beyan edilip ödendiði aranýlacaktýr.
Bu sorumluluðu yerine getirmemek suretiyle gerekli verginin ödenmesinden önce iþlem yapan gümrük memurlarý, kayýt ve tescile yetkili memurlar, motorlu araç ticareti yapanlar, bu mallarýn müzayede yoluyla satýþýný gerçekleþtirenler ile icra memurlarý ziyaa uðratýlan vergi, vergi cezasý ve gecikme faizinden mükellefle birlikte müteselsilen sorumlu tutulacaktýr.
Bu kiþiler ödemek zorunda olduklarý vergi, ceza ve faizler için mükellefe rücu hakkýna sahip bulunmaktadýrlar.
4.3.4. Ulusal Markeri Bulunmayan veya Standartlara
Uygun Markeri Olmayan Mallarýn
Bulundurulmasý
Özel Tüketim Vergisi Kanununun 13 üncü maddesinin, 6455 sayýlý Kanunun3 33 üncü maddesiyle deðiþik 4 numaralý fýkrasý uyarýnca, 5015 sayýlý Petrol Piyasasý Kanununun4 18 inci maddesine istinaden
Enerji Piyasasý Düzenleme Kurulunca çýkarýlan Petrol Piyasasýnda Ulusal Marker Uygulamasýna Ýliþkin Yönetmelik hükümleri çerçevesinde ulusal marker eklenme zorunluluðu getirilen mallarda ulusal marker bulunmadýðý veya standartlara uygun markeri olmadýðýnýn tespiti halinde, bu mallarý aracýnda, iþyerinde veya herhangi bir yerde bulunduranlar adýna mallarýn tespit tarihindeki miktarý üzerinden Kanunun 11 inci maddesindeki esaslara göre re’sen ÖTV tarh edilecek ve bu tarhiyata ayrýca vergi ziyaý cezasý uygulanacaktýr.
4.3.5. Özel Etiketi veya Ýþareti Olmayan Mallarýn Bulundurulmasý
Özel Tüketim Vergisi Kanununun 13 üncü maddesine 6455 sayýlý Kanunun 33 üncü maddesiyle eklenen 5 numaralý fýkrasýna göre, 213 sayýlý Vergi Usul Kanununun mükerrer 257 nci maddesinin verdiði yetki uyarýnca kullanýlma zorunluluðu getirilen özel etiketi veya iþareti olmayan ÖTV’ye tabi mallarýn bulundurulduðunun tespit edilmesi halinde, bu mallarý aracýnda, iþyerinde veya herhangi bir yerde bulunduranlar adýna; her bir tespit için bu Kanuna ekli (III) sayýlý listenin (A) cetvelinde yer alan mallarýn 50 litreyi, (B) cetvelinde yer alan 2402.20 ve
2402.90.00.00.00 (yalnýz tütün yerine geçen maddelerden yapýlmýþ sigaralar) G.T.Ý.P.
numaralý mallarýn 5.000 adedi (20 adet sigaradan oluþan 250 paketi) aþmasý halinde ise müteselsilen sorumlu olmak üzere, bu mallarý bulunduranlar ile ithal veya imal edenlerden
herhangi biri adýna; mallarýn tespit tarihindeki emsal bedeli veya miktarý üzerinden Kanunun 11 inci maddesindeki esaslara göre ÖTV res’en tarh edilecek ve bu tarhiyata ayrýca vergi ziyaý cezasý uygulanacaktýr.
Bu düzenleme kapsamýnda aþaðýda belirtilen þekilde iþlem tesis edilmesi uygun görülmüþtür.
i. Söz konusu mallarýn tespit edilmesi üzerine, yakalama/el koyma iþlemini gerçekleþtiren ilgili kolluk birimleri tarafýndan; yakalama/el koyma iþlemine iliþkin olarak düzenlenen tutanaðýn (bu tutanakta yakalanan/el konulan malýn miktar ve marka bilgileri ile bulunmasý halinde ayýrt edici ibarelerine iliþkin bilgileri asgari olarak yer alacaktýr) bir örneði ile yakalanan/el konulan tüm mallardan alýnan yeterli sayýda numune, söz konusu mallarýn hangi ithalatçý ya da imalatçýya ait olduðunun tespiti için, Tütün ve Alkol Piyasasý Düzenleme Kurumuna (TAPDK) gönderilecektir. Ancak yakalanan/el konulan mallarýn her bir tespit için toplamda bahsi geçen maddede belirtilen miktarlarýn altýnda olmasý halinde, ilgili kolluk birimleri tarafýndan hazýrlanacak tutanaðýn bir örneði numune olmaksýzýn doðrudan yakalamanýn/el koymanýn gerçekleþtiði yerdeki Vergi Dairesi Baþkanlýðýna (bulunmayan yerlerde Defterdarlýða) gönderilecektir.
ii. TAPDK,
numuneler üzerinde yapacaðý analiz sonucunda mallarýn emsal bedellerini de içeren bir deðerlendirme raporu düzenleyecektir. (III) sayýlý listenin (B) cetvelinde yer alan mallar için düzenlenecek deðerlendirme raporunda, emsal bedel olarak bu mallarýn perakende satýþ fiyatlarý dikkate alýnacaktýr. Raporda ayrýca yakalanan/el konulan mallarýn ithalatçý veya imalatçý bazýnda ayrýmý ile ayný ithalatçý ya da imalatçýya ait mallarýn miktar ve marka bilgileriyle, bulunmasý halinde ayýrt edici ibare bilgileri itibariyle tasnifi yapýlacak ve Kanunda belirtilen miktarlarýn aþýlýp aþýlmadýðý belirtilecektir. TAPDK tarafýndan 30 gün içerisinde düzenlenecek bu rapor yakalama/el koyma iþlemine iliþkin olarak düzenlenen tutanak ile birlikte ayný süre içerisinde yakalamanýn/el koymanýn gerçekleþtiði yerdeki Vergi Dairesi Baþkanlýðýna (bulunmayan yerlerde Defterdarlýða) gönderilecektir. Söz konusu inceleme neticesinde numuneler TAPDK tarafýndan imha edilir ve yakalama/el koyma iþlemini gerçekleþtiren ilgili kolluk birimine bilgi verilir.
iii. Ýlgili kolluk birimleri tarafýndan yakalanýp/el konulup, analiz edilerek rapor düzenlenmek üzere TAPDK’ya gönderilen mallara iliþkin olarak TAPDK tarafýndan üçer aylýk dönemler halinde Gelir Ýdaresi Baþkanlýðýna bilgi verilecektir.
iv. Yakalamanýn/el koymanýn gerçekleþtiði yer Vergi Dairesi Baþkanlýðý (bulunmayan yerlerde Defterdarlýk), TAPDK tarafýndan gönderilen rapor ile yakalama/el koyma iþlemine iliþkin tutanaðý veya yakalanan/el konulan mallarýn her bir tespit için toplamda Kanunda belirtilen miktarlarýn altýnda olmasý halinde ilgili kolluk birimleri tarafýndan gönderilen tutanaðý; bu mallara iliþkin matrahýn tespiti ve bunlarý bulunduranlar adýna tarhiyat yapýlmasý için, söz konusu mallarý bulunduranlarýn faal mükellef olmasý durumunda bunlarýn baðlý bulunduðu vergi dairesine, faal mükellef olmamasý durumunda ise ikametgâhlarýnýn, iþyerlerinin, kanuni veya iþ merkezlerinin bulunduðu yer vergi dairesine gönderecektir.
v. Söz konusu mallara ait ÖTV, tespit tarihindeki emsal bedeli ve miktarý üzerinden Kanunun 11 inci maddesindeki esaslara göre, bulunduranlar adýna ilgili vergi dairesince re’sen tarh edilecektir. Bu tarhiyata ayrýca vergi ziyaý cezasý da uygulanacaktýr. Bununla birlikte bahsi geçen mallarýn her bir tespit için ithalatçý veya imalatçý bazýnda miktarlarýnýn Kanunda belirtilen miktarlarýn üzerinde olmasý ve ithalatçýsýnýn veya Türkiye’de üretildiðinin belirlenmesi durumunda, söz konusu vergi ve kesilen ceza bu ithalatçý veya imalatçýlardan müteselsil sorumluluk kapsamýnda tahsil edilecektir. Dolayýsýyla yakalamalarda/el koymalarda birden fazla
ithalatçý veya imalatçýya ait mallarýn ele geçirilmesi durumunda müteselsil sorumluluk, her bir ithalatçý veya imalatçýya ait mallar bazýnda Kanunda belirtilen miktarlarý aþmasý halinde uygulanacaktýr.”
b) Ayný Genel Tebliðin “12.2.
Beyan Esasý” baþlýklý bölümünün ikinci paragrafý aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“(II) sayýlý listedeki kayýt ve tescile tabi olan mallarýn mükellefleri hariç olmak üzere ÖTV mükellefleri, bir vergilendirme döneminde vergiye tabi iþlemleri bulunmasa dahi bu dönemlerle ilgili olarak beyanname vermek zorundadýrlar. Ancak, müzayede suretiyle satýþ yapanlar, kendilerine Kanunun 4 üncü maddesi uyarýnca vergi sorumluluðu yüklenenler ile faal mükellefiyeti bulunmayanlardan Kanunun 13 üncü maddesinin 4 ve 5 numaralý fýkrasý uyarýnca mükellefiyet tesis ettirilenlerin, vergiye tabi iþlemlerin bulunmadýðý vergilendirme dönemlerine iliþkin olarak beyanname verme zorunluluklarý yoktur.”
c) Ayný Genel Tebliðin “16.3.
(I) Sayýlý Listedeki Mallar Ýçin Gümrükte Alýnacak Teminat” baþlýklý bölümünün dördüncü paragrafý yürürlükten kaldýrýlmýþtýr.
Teblið olunur.
—————————————————
1 12/6/2002
tarihli ve 24783 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanmýþtýr.
2 30/7/2002
tarihli ve 24831 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanmýþtýr.
3 11/4/2013
tarihli ve 28615 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanmýþtýr.
4 20/12/2003 tarihli ve 25322 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanmýþtýr.
|