Yükseköğretim
Kurulu Başkanlığından:
YÜKSEKÖĞRETİM
KURULU UZMANLIĞI YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, Yükseköğretim Kurulu Uzman Yardımcılarının mesleğe
alınma, yetiştirilme, tez ve yeterlik sınavları ile Yükseköğretim Kurulu
Uzmanlığına atanma usul ve esaslarını; Yükseköğretim Kurulu Uzmanı ve Uzman
Yardımcılarının eğitimleri, çalışma usul ve esasları, görev, yetki ve
sorumlulukları ile diğer hususları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, Yükseköğretim Kurulunda istihdam edilecek Yükseköğretim Kurulu
Uzman Yardımcıları ve Yükseköğretim Kurulu Uzmanlarını kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununun ek 41 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Başkan: Yükseköğretim Kurulu Başkanını,
b) Başkanlık: Yükseköğretim Kurulu Başkanlığını,
c) Birim: Yükseköğretim Kurulu hizmet birimlerini,
ç) Daire Başkanlığı: Yükseköğretim Kurulu Personel
Dairesi Başkanlığını,
d) Daire Başkanı: Yükseköğretim Kurulu Personel Dairesi
Başkanını,
e) Genel Sekreter: Yükseköğretim Kurulu Genel
Sekreterini,
f) KPSS: Kamu Personel Seçme Sınavını,
g) Uzman: Yükseköğretim Kurulu Uzmanını,
ğ) Uzman yardımcısı: Yükseköğretim Kurulu Uzman
Yardımcısını,
h) Yarışma sınavı: Yükseköğretim Kurulu Uzman Yardımcısı
kadrolarına atanacakların seçimi için yapılacak yazılı ve sözlü veya
yalnızca sözlü sınavı,
ı) Yeterlik sınavı: Yükseköğretim Kurulu Uzmanı
kadrolarına atanacaklar için yapılacak sınavı,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Uzman
Yardımcılığına Giriş
Uzman
yardımcılığına başvuru şartları
MADDE 5 – (1) Uzman
yardımcıları mesleğe özel yarışma sınavı ile alınır.
(2) Yarışma sınavına katılacaklarda aşağıdaki şartlar
aranır:
a) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci
maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinde yer alan genel şartları taşımak.
b) Son başvuru tarihi itibariyle geçerlik süresi
dolmamış KPSS’den, yarışma sınavı duyurusunda
belirtilen puan türlerine göre asgarî puanı almış olmak.
c) En az dört yıllık lisans eğitimi veren hukuk
fakültesi ile siyasal bilgiler, iktisat, işletme, iktisadi ve idari bilimler,
mühendislik, eğitim ve fen-edebiyat fakültelerinin programlarından ya da
bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen yurtiçindeki
veya yurtdışındaki yükseköğretim kurumlarından mezun olmak.
ç) Sınavın yapıldığı yılın ocak ayının birinci günü
itibariyle otuz beş yaşını doldurmamış olmak.
Yarışma
sınavı
MADDE 6 – (1) Yarışma
sınavı, yazılı ve sözlü veya yalnızca sözlü sınavdan oluşur.
(2) Yazılı sınav Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi
Başkanlığına veya yükseköğretim kurumlarından birine yaptırılır; sözlü
sınav Yarışma Sınavı Komisyonunca yapılır.
(3) Yazılı sınava, atama yapılacak kadro sayısının en
çok yirmi katı kadar adayın başvurusu kabul edilir.
(4) Sözlü sınava, yetmiş puandan az olmamak kaydıyla en
yüksek puandan başlanarak ilân edilen her KPSS puan türünde başvuran
adaylardan veya yazılı sınavda başarılı olanlardan, atama yapılacak kadro
sayısının en fazla dört katı kadar aday çağrılır. Sınavlarda son sıradaki
aday ile eşit puan alan diğer adayların da başvuruları kabul edilir.
Yarışma
sınavı duyurusu
MADDE 7 – (1)
Yarışma sınavına katılma şartları, atama yapılacak kadro sayısı, KPSS puan
türü ya da türleri, puan sıralamasına göre çağrılacak aday sayısı, öğrenim
alanları, sınav şekli, başvuru tarihleri ve yeri, sınav tarihi ve yeri ile
diğer hususlar ilk başvuru tarihinden en az otuz gün önce Resmî Gazete’de
ve Başkanlığın kurumsal internet sitesi ile Türkiye genelinde yayınlanan tirajı en yüksek ilk beş gazetenin en az birinde ilan
edilir.
Başvuruda
istenecek belgeler ve başvuru şekli
MADDE 8 – (1) Yarışma
sınavına katılabilmek için, ilânda belirtilen süre içinde elektronik
ortamda doldurulacak EK-1 Yükseköğretim Kurulu Uzman Yardımcılığı Yarışma
Sınavı Başvuru Formu ile birlikte aşağıda yer alan belgelerin sınav
ilanında belirtilen tarihe kadar Başkanlığa şahsen, elden veya posta
yoluyla teslim edilmesi gerekir.
a) KPSS sonuç belgesinin aslı veya fotokopisi ya da
bilgisayar çıktısı.
b) Yükseköğrenim diplomasının veya geçici mezuniyet
belgesinin aslı veya belgenin verildiği Kurumca ya da Başkanlıkça
onaylanmış örneği.
c) İki adet vesikalık fotoğraf.
ç) Adayın özgeçmişi.
(2) Başvuruya ilişkin iş ve işlemler Başkanlıkça
yayınlanacak sınav kılavuzuyla duyurulur. Sınav kılavuzu, yarışma sınavı
duyurusu ile aynı tarihte yayımlanır.
Yarışma
Sınavı Komisyonu
MADDE 9 – (1)
Yarışma Sınavı Komisyonu, Başkanın veya belirleyeceği Başkan Vekilinin
Başkanlığında, Genel Sekreter, Personel Dairesi Başkanı ile Başkan
tarafından birim amirleri veya yükseköğretim kurumları öğretim üyeleri
arasından seçilen iki üye dahil beş üye ve Başkan
tarafından birim amirleri veya yükseköğretim kurumları öğretim üyeleri arasından
seçilen iki yedek üyeden oluşur.
(2) Komisyon üye tam sayısı ile toplanır ve oy çokluğu
ile karar alır.
(3) Komisyonun sekretarya hizmetleri Personel Dairesi
Başkanlığınca yürütülür.
(4) Yarışma sınav komisyonu üyeleri kendilerinin,
boşanmış olsalar dahi eşlerinin, ikinci dereceye kadar (bu derece dâhil)
kan ve kayın hısımlarının veya evlatlıklarının katıldığı sınavda görev
alamazlar.
Yazılı
sınav
MADDE 10 – (1) Yazılı
sınav, genel kültür ve genel yetenek ile ihtiyaç duyulan uzmanlık alanları
arasından mezun olunan bölümlerin müfredatı dikkate alınarak Yarışma Sınavı
Komisyonunca belirlenecek alan bilgisi konularından oluşur. Yazılı sınav,
test ve/veya klasik usulde düzenlenebilir. Sınav konularının alt başlıkları
ve diğer hususlar sınav duyurusunda belirtilir.
(2) Sınav sorularının yüzde otuzunu genel kültür ve
genel yetenek, yüzde yetmişini alan bilgisi konuları oluşturur.
(3) Yazılı sınav 100 tam puan üzerinden değerlendirilir.
Yazılı sınavda başarılı sayılmak için en az 70 puan almak gerekir. Yazılı
sınav sonuçları Başkanlığın kurumsal internet sitesinde sınavın yapıldığı
tarihten itibaren en geç otuz gün içerisinde ilân edilir.
Sözlü sınav
MADDE 11 – (1) Sözlü
sınavda adaylar, EK-2 Yükseköğretim Kurulu Uzman Yardımcılığı Yarışma
Sınavı Değerlendirme Formu üzerinden;
a) 10 uncu maddesinin birinci fıkrasında belirtilen alan
bilgisi konularına ilişkin bilgi düzeyi,
b) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve
muhakeme gücü,
c) Liyakati, temsil kabiliyeti, davranış ve tepkilerinin
mesleğe uygunluğu,
ç) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,
d) Genel yetenek ve genel kültürü,
e) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı,
yönlerinden
değerlendirilir.
(2) Adaylar, Yarışma Sınavı Komisyonu tarafından ayrı ayrı puan verilmek suretiyle birinci fıkranın (a) bendi
için elli puan, diğer bentlerinde yazılı özelliklerin her biri için onar
puan üzerinden değerlendirilir ve verilen puanlar ayrı ayrı
tutanağa geçirilir. Sözlü sınavda başarılı sayılabilmek için yarışma sınav
komisyonu başkan ve üyelerinin yüz tam puan üzerinden verdikleri notların
aritmetik ortalamasının en az yetmiş olması şarttır. Sözlü sınav sonucu en
yüksek puan olandan başlamak üzere sıraya konularak başarı listesi
hazırlanır ve bu liste Komisyon tarafından imzalanarak Personel Dairesi
Başkanlığına teslim edilir.
(3) Sözlü sınav ile ilgili herhangi bir kayıt sistemi
kullanılmaz.
Yarışma
sınavının değerlendirilmesi ve ilânı
MADDE 12 – (1)
Yarışma sınavı sonucu; yazılı sınav yapılması halinde yazılı ve sözlü sınav
puanlarının aritmetik ortalaması alınarak, sadece sözlü sınav yapılması
durumunda sözlü sınav puanı esas alınmak suretiyle puanı en yüksek adaydan
başlanarak atama yapılacak kadro sayısı kadar asıl, asıl aday sayısının
yarısı kadar da yedek aday belirlenir. Yedek listede yer alan adayların
hakları, ilân tarihini takip eden üç ay için geçerlidir ve daha sonraki
sınavlar için müktesep hak veya herhangi bir öncelik teşkil etmez.
(2) Sınav puanlarının eşitliği halinde sırasıyla; yazılı
sınav yapılmışsa yazılı sınav puanı, yapılmamışsa sözlü sınav puanı, KPSS
puanı, diploma notu yüksek olan aday sıralamada üstte yer alır.
Yarışma
sınavı sonuçlarına itiraz
MADDE 13 – (1) Sınav
sonuçlarının ilânını takip eden beş iş günü içinde Komisyona itiraz
edilebilir. İtirazlar Komisyonca en geç on iş günü içinde karara bağlanır.
Ataması
yapılacaklardan istenilecek belgeler
MADDE 14 – (1)
Sınavda başarılı olan adaylar;
a) Görevini devamlı yapmaya engel olabilecek akıl
hastalığı olmadığına dair yazılı beyanını,
b) Adli sicil kaydı yazılı beyanını,
c) Erkek adaylar için askerlikle ilişiği olmadığına dair
yazılı beyanını,
ç) 4 adet vesikalık fotoğrafını,
sınav sonucunun
yazılı olarak bildirildiği tarihi takip eden onbeş
gün içerisinde Personel Dairesi Başkanlığına teslim ederler.
(2) Gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenlerin
sınavları geçersiz sayılarak atamaları yapılmaz. Atamaları yapılmış olsa
dahi iptal edilir. Bunlar hiçbir hak talep edemezler ve haklarında
Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur.
Uzman
yardımcısı kadrolarına atama
MADDE 15 – (1)
Yarışma sınavını kazananların atama işlemleri 657 sayılı Kanun hükümlerine
göre yapılır. Süresi içinde belgelerini teslim etmeyenlerin atamaları
yapılmaz.
(2) Yarışma sınavında başarılı olanlardan yasal süresi
içinde göreve başlamayanlar, ataması yapılıp da herhangi bir sebeple
görevden ayrılanlar ile atama şartlarını taşımadığı anlaşılanların
yerlerine yedek adayların ataması puan üstünlüğüne göre yapılır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Uzman
Yardımcılığı Dönemi ve Uzman Yardımcılarının Yetiştirilmesi
Uzman
yardımcılığı süresi, uzman yardımcılarının eğitimi ve yetiştirilmeleri
MADDE 16 – (1) Uzman
yardımcılığı süresi en az üç yıldır.
(2) Uzman yardımcısı olarak atananlar, bu kadroda
bulundukları sürece, uzmanlığın gerektirdiği bilgi, beceri ve etik değerleri
kazanmaları maksadıyla verilecek görevlerin yanı sıra;
a) Başkanlığın teşkilât yapısı, görevleri ve çalışma usûl ve esasları hakkında bilgi ve tecrübe kazanmaya,
b) Başkanlığın hizmet sahasına giren konulara ilişkin
mevzuata ve bu mevzuatın uygulanmasına ilişkin bilgi ve becerileri
kazanmaya,
c) Yazışma, rapor yazma, inceleme ve araştırma
teknikleri konularında gerekli bilgi ve yeteneği kazanmaya,
ç) Meslekî konularda ilmî ve teknik çalışma ve araştırma
alışkanlığını kazanmaya,
d) Yabancı dil bilgisini geliştirmeye,
e) Başkanlığın hizmet sahası ile ilgili olarak, millî ve
milletlerarası konferans, seminer ve eğitim programlarına iştirake ve
temsil kabiliyetini geliştirmeye,
yönelik
çalışmalarda bulunurlar.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Uzmanlık
Tezi
Tez jürisi
ve görevleri
MADDE 17 – (1) Uzman
yardımcılarının uzmanlık tezini değerlendirmek üzere, Başkanın
görevlendireceği bir Başkan Vekilinin başkanlığında, Başkan tarafından
belirlenecek birim amirleri veya yükseköğretim kurumları öğretim üyeleri
arasından seçilen başkan dâhil beş asıl ve üç yedek üyeden tez jürisi
oluşturulur. Tez jürisinin sekreterya hizmetleri
Personel Dairesi Başkanlığınca yürütülür.
(2) Tez jürisi, tezi değerlendirmek üzere üye tam sayısı
ile toplanır ve oy çokluğu ile karar alır.
Tez
konusunun belirlenmesi ve tez hazırlama
MADDE 18 – (1)
Personel Dairesi Başkanlığı ve Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı
tarafından tez konuları listesi oluşturulur ve Kurulun internet sayfasında
yayımlanır. Liste, bu birimler tarafından güncellenir.
(2) Birim amiri, tez konuları listesinden uzman
yardımcısının tercih ettiği üç konudan birini en geç ikinci yılın sonunda
belirler. Tez; öğretim üyesi, veya uzmanlar
arasından tez jürisi tarafından seçilecek tez danışmanının gözetiminde
bilimsel esaslara uygun olarak hazırlanır.
(3) Belirlenen tez konusu ilk bir ay içinde, uzman
yardımcısının talebi ve tez danışmanının uygun görmesi hâlinde bir defaya
mahsus olmak üzere değiştirilebilir. Tez konusunun değiştirilmesi tezin
teslim süresini uzatmaz.
(4) Hazırlanacak tezin uzman yardımcısının görüş,
değerlendirme ve önerilerini içeren bilimsel çalışma etiğine uygun özgün
bir eser olması gerekir. Tezin daha önce yüksek lisans, doktora tezi veya
başka bir amaçla benzer tarzda hazırlanmamış ve kullanılmamış olması
esastır. Aksi durumun tespiti halinde tez geçersiz sayılır ve ilgililer
hakkında disiplin hükümleri ve cezaî işlemler uygulanır.
(5) Tez; aylıksız izin, toplamda üç ayı aşan hastalık ve
refakat izni hariç olmak üzere, adaylıkta geçen süre dâhil üç yıl
içerisinde hazırlanır.
Tezin
teslimi
MADDE 19 – (1) Uzman
yardımcısı tez konusunun kesinleşmesini takip eden en geç bir yılın sonunda
hazırladığı tez ve tez danışmanının değerlendirme raporunu, on gün içinde
tez jürisindeki üye sayısı kadar çoğaltarak bağlı olduğu birim amirine
teslim eder. Birim amirleri tezleri beş gün içinde Personel Dairesi
Başkanlığına gönderir ve Personel Dairesi Başkanlığı da bu tezleri en kısa
sürede jüri üyelerine teslim eder.
(2) Süresi içinde tezlerini sunmayan uzman
yardımcılarına altı ayı aşmamak üzere ilave süre verilir.
Tezin
değerlendirilmesi ve kabulü
MADDE 20 – (1) Tez
jürisi, teslim aldığı tezleri en geç bir ay içinde inceler. Tezi incelenen
uzman yardımcısı tezini savunmak üzere bir ay içerisinde çağrılır. Tez
jürisi, gerek görmesi halinde tez danışmanını dinlemek üzere davet
edebilir.
(2) Uzman yardımcısı tez jürisi önünde tezini sözlü
olarak savunur ve tez konusu ile ilgili soruları cevaplandırır.
(3) Uzman yardımcısının sözlü savunmasından sonra tez
jürisi üyeleri oylarını başarılı veya başarısız şeklinde kullanır ve karar
oy çokluğu ile alınır.
(4) Tezini teslim ettiği halde, geçerli bir mazereti
nedeniyle tez savunmasına girmemiş olan uzman yardımcısı için ayrı bir
savunma tarihi belirlenir. Geçerli bir mazereti olmaksızın savunma toplantısına
girmeyen uzman yardımcısı başarısız tez vermiş sayılır.
Tezin kabul
edilmemesi
MADDE 21 – (1) Tez
jürisi tarafından tezi başarısız kabul edilen uzman yardımcılarına yeni bir
tez hazırlamaları için altı ayı aşmamak üzere ilave süre verilir. Bu süre
sonunda tezini teslim etmeyen veya ikinci defa tezi başarısız kabul
edilenler hakkında 25 inci madde hükmü uygulanır.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Yeterlik
Sınavı ve Uzmanlığa Atanma
Yeterlik
Sınavı Kurulu
MADDE 22 – (1)
Yeterlik Sınavı Kurulu Başkanın belirleyeceği Başkan Vekilinin
başkanlığında, birim amirleri veya yükseköğretim kurumları öğretim üyeleri
arasından Başkan tarafından belirlenecek başkan dâhil beş üyeden oluşur.
Aynı usulle başkan ve üyelerin yedekleri de seçilir.
(2) Yeterlik Sınavı Kurulu üye tam sayısı ile toplanır.
Oy çokluğuyla karar alır. Kurulun sekreterya
hizmetleri Personel Dairesi Başkanlığınca yürütülür.
Yeterlik
sınavına giriş şartı ve yeterlik sınavı
MADDE 23 – (1)
Aylıksız izin ile toplamda üç ayı aşan hastalık ve refakat izni hariç olmak
üzere, uzman yardımcılığında fiilen en az üç yıl görev yapan ve uzmanlık
tezi başarılı kabul edilenler yeterlik sınavına girmeye hak kazanır.
(2) Yeterlik sınavı, Başkanlık tarafından uygun görülen
yer ve tarihte yazılı olarak yapılır.
(3) Yeterlik sınavı, Başkanlığın görev alanına giren ve
sınavdan en az iki ay önce ilan edilen konulardan yapılır. Sınavda 100 tam
puan üzerinden en az 70 puan alanlar başarılı sayılır.
(4) Yeterlik sınavında başarılı olamayanlar veya sınava
girmeye hak kazandığı hâlde geçerli mazereti olmaksızın sınav hakkını
kullanmayanlara, bir yıl içinde ikinci kez sınav hakkı verilir. İkinci
sınavda da başarı gösteremeyen veya sınav hakkını kullanmayanlar hakkında
25 inci madde hükmü uygulanır.
Uzmanlığa
atama
MADDE
24 – (1)
Uzman yardımcılarından yeterlik sınavında başarılı olan ve Yabancı Dil
Bilgisi Seviye Tespit Sınavından asgarî (C) düzeyinde veya dil yeterliği
bakımından buna denkliği kabul edilen ve uluslararası geçerliliği bulunan
başka bir belgeye uzman yardımcılığı süresi içerisinde veya yeterlik
sınavından itibaren en geç iki yıl içinde sahip olanlar uzmanlığa atanır.
Uzman
yardımcısı unvanının sona ermesi
MADDE 25 – (1) Uzman
yardımcılarından;
a) Verilen ilave süre içinde tezlerini sunmayan veya
ikinci defa hazırladıkları tezleri de kabul edilmeyenler,
b) İkinci yeterlik sınavında da başarı gösteremeyen veya
sınav hakkını kullanmayanlar,
c) Süresi içinde yabancı dil yeterliği şartını yerine
getirmeyenler,
Başkanlıkta durumlarına uygun memur unvanlı kadrolara
atanırlar.
ALTINCI
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Görev ve
sorumluluk
MADDE 26 – (1) Uzman
ve uzman yardımcılarının görev ve sorumlulukları şunlardır:
a) Başkanlığın görev alanına ilişkin olarak politika,
strateji ve hedeflerin tespiti maksadıyla araştırma ve incelemeler yapmak.
b) Uluslararası kurum ve kuruluşlar nezdinde yapılacak
ve Başkanlıkça uygun görülecek toplantı ve çalışmalara katılmak.
c) Eğitim sistemleri ve uygulamaları konusunda
çalışmalarda bulunmak, yeni stratejiler geliştirmek, Başkanlığın hizmet
kapasite ve kalitelerinin artırılmasına yönelik çalışmalar yapmak,
hazırlanmakta olan çalışmalara katılmak, eğitim sistemleri ve uygulamaları
konusunda ulusal ve uluslararası çalışmaları takip etmek ve Türkiye’de
uygulanabilir metotlar üzerinde çalışmalarda bulunmak.
ç) Verilen görevleri mevzuat hükümleri çerçevesinde
yerine getirmek.
Yurt
dışında eğitim
MADDE 27 – (1) Uzman
ve uzman yardımcıları, 21/1/1974 tarihli ve 7/7756
sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Yetiştirilmek Amacıyla
Yurt Dışına Gönderilecek Devlet Memurları Hakkında Yönetmelik hükümleri
çerçevesinde yurt dışına gönderilebilir.
Yeniden
atanma
MADDE 28 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerine göre uzman unvanını kazandıktan sonra Başkanlıktaki
görevlerinden çeşitli sebeplerle ayrılanlardan yeniden atanmak isteyenler,
boş kadro bulunmak ve mevzuatında öngörülen şartları taşımak kaydıyla
uzmanlığa yeniden atanabilirler.
Yürürlük
MADDE 29 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 30 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Başkan yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|