Saðlýk Bakanlýðýndan:
TIBBÝ LABORATUVARLAR YÖNETMELÝÐÝ
BÝRÝNCÝ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanýmlar ve Kýsaltmalar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliðin amacý; týbbi laboratuvarlarýn planlanmasý, ruhsatlandýrýlmasý, açýlmasý, faaliyetlerinin düzenlenmesi, sýnýflandýrýlmasý, izlenmesi, denetlenmesi ve faaliyetlerine son
verilmesine iliþkin usul ve esaslarý düzenlemek, kaliteli ve verimli hizmet sunmalarýný saðlamaktýr.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, devlet
ve vakýf üniversiteleri, kamu kurum/kuruluþlarý ile özel hukuk tüzel kiþilerine ve gerçek kiþilere ait týbbi laboratuvarlarý kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik; 19/3/1927 tarihli ve 992 sayýlý Seriri Taharriyat ve Tahlilat Yapýlan ve Masli Teamüller Aranýlan Umuma Mahsus
Bakteriyoloji ve Kimya Laboratuvarlarý Kanununun 7 nci
maddesi, 7/5/1987 tarihli ve 3359 sayýlý Saðlýk Hizmetleri Temel Kanununun 3 üncü maddesi ile 9 uncu maddesinin birinci fýkrasýnýn (c) bendi ve 11/10/2011 tarihli ve 663 sayýlý Saðlýk Bakanlýðýnýn Teþkilat ve Görevleri Hakkýnda Kanun Hükmünde Kararnamenin 40 ýncý maddesine dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.
Tanýmlar ve kýsaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Saðlýk Bakanýný,
b) Bakanlýk: Saðlýk Bakanlýðýný,
c) Birincil
patoloji laboratuvarý: Hastaya ait patoloji numunelerini ve bunlardan üretilen verileri saklayan ve gerektiðinde konsültasyon amacýyla belirlenen týbbi laboratuvara gönderen patoloji
laboratuvarýný,
ç) Dýþ kalite deðerlendirme: Týbbi laboratuvarlarýn test sonuçlarýnýn güvenilirliðini saðlamak veya yükseltmek amacýyla týbbi laboratuvarýn dýþýndaki bir sistem/kurum/kuruluþ tarafýndan düzenlenen içeriði veya konsantrasyonu
bilinen ya da bilinmeyen numunelerle yapýlan izleme ve deðerlendirme çalýþmasýný,
d) Genel Müdür: Saðlýk Hizmetleri Genel Müdürünü,
e) Genel Müdürlük: Saðlýk Hizmetleri Genel Müdürlüðünü,
f) Hastabaþý testleri: Kalýcý ve özel bir alan gerektirmeksizin, hastanýn bulunduðu yerin yanýnda hemþire, hekim, týbbi laboratuvar teknikeri veya týbbi laboratuvar teknisyeni tarafýndan gerçekleþtirilen, elde taþýnabilen veya
hasta baþýna geçici olarak
getirilebilen kit, cihaz veya aygýtlar ile yapýlabilen testleri,
g) Ýç kalite kontrol: Analitik sürecin kalitesini
deðerlendirmek ve sonuçlarýn güvenilirliðini yükseltmek amacýyla týbbi laboratuvar
tarafýndan yapýlan kalite kontrol
çalýþmasýný,
ð) Ýkincil patoloji laboratuvarý: Konsültasyon amacýyla gönderilen hastaya ait patoloji numuneleri ve bunlardan üretilen verileri kabul eden ve deðerlendirerek rapor
yazan patoloji laboratuvarýný,
h)
Klinik/Servis testleri: Yataklý tedavi kurumlarýnda sadece kendi hastalarý ile sýnýrlý kalmasý koþuluyla, ilgili klinik uzmaný tarafýndan mikroskopla incelenen numuneler ile yapýlan testler ve kurumda bu Yönetmelikte tanýmlanan týbbi laboratuvar uzmanlýk ana dallarýnda çalýþýlmayan testleri,
ý) Komisyon: Týbbi Laboratuvar
Bilimsel Komisyonunu,
i) Laboratuvar
dýþý testler: Muayenehanede yapýlabilecek testler, hasta baþý testler ile
klinik/serviste yapýlan testleri,
j) Merkezi
laboratuvar: Birden fazla uzmanlýk dalýnda faaliyet göstermek üzere kurulan, ayný fiziki alanda veya laboratuvar giriþinden itibaren tüm laboratuvar arasý asansör ve merdiven
kullanýmý dahil bütünlük ve müstakiliyet arz
eden ve her bir uzmanlýk dalý için ayrý týbbi laboratuvar birim sorumlusu bulunan týbbi laboratuvarý,
k)
Muayenehanede yapýlabilecek testler: Basit hizmet laboratuvarýnda yapýlan testler ile hekimin yalnýzca muayene ettiði hastaya yönelik tanýyý güçlendirmek amacýyla yapmýþ olduðu mikroskobik testleri,
l) Müdürlük: Bakanlýk il/ilçe saðlýk müdürlüklerini,
m) Özel müstakil týbbi laboratuvar:
Gerçek veya tüzel kiþiler tarafýndan müstakil olarak açýlan ve iþletilen týbbi laboratuvarý,
n) Özel saðlýk kuruluþu bünyesindeki týbbi laboratuvar: Özel hastane, týp merkezi ve poliklinik bünyesinde faaliyet
göstermek amacýyla açýlan týbbi laboratuvarý,
o) Özel týbbi laboratuvar: Özel müstakil týbbi laboratuvarlar ile özel saðlýk kuruluþu bünyesindeki týbbi laboratuvarlarý,
ö) SKYS: Saðlýk Kuruluþlarý Yönetim Bilgi Sistemini,
p) Test: Týbbi laboratuvara gelen veya týbbi laboratuvarda
alýnan bir numunede bir veya daha fazla parametrenin
ayný anda çalýþýlabilmesine imkan saðlayan ve analiz öncesi (preanalitik), analiz (analitik), analiz
sonrasý (postanalitik) tüm evreleri
kapsayan süreci/çalýþmalarý,
r) Týbbi laboratuvar: Ýnsanlarda, saðlýðýn deðerlendirilmesi, hastalýklarýn önlenmesi, tanýsý, takibi, tedavinin izlenmesi ve prognoz öngörüsü amacý ile insana ait
biyolojik numunelerin veya dolaylý olarak iliþkili olduðu numunelerin incelendiði, sonuçlarýn raporlandýðý, gerektiðinde yorumlandýðý ve ileri incelemeler için önerileri de içeren hizmetlerin
sunulduðu laboratuvarlarý,
ifade eder.
ÝKÝNCÝ BÖLÜM
Komisyonun Teþkili, Görevleri, Çalýþma Usul ve Esaslarý
Komisyonun teþkili
MADDE 5 – (1) Týbbi laboratuvar
hizmetlerinin geliþtirilmesi ve kalitesinin artýrýlmasý amacýyla týbbi laboratuvarlar ve testlerle ilgili bilimsel görüþ vermek üzere, Bakanlýkça Komisyon oluþturulur.
(2) Komisyon,
Genel Müdür veya en az daire baþkaný düzeyinde bir yetkili baþkanlýðýnda toplanýr. Komisyon üyeleri Genel Müdürün teklifi ile Bakan tarafýndan görevlendirilir. Komisyon, 992 sayýlý Seriri Taharriyat ve Tahlilat Yapýlan ve Masli Teamüller Aranýlan Umuma Mahsus
Bakteriyoloji ve Kimya Laboratuvarlarý Kanununa göre týbbi laboratuvar açma yetkisi bulunan
uzmanlýk dallarýndan ve en az doçent/eðitim görevlisi olan
asgari birer temsilci olmak üzere, toplam yedi üyeden oluþur.
(3) Komisyon üyelerinin görev süresi iki yýldýr. Süresi dolan üyeler tekrar görevlendirilebilir. Herhangi bir sebeple boþalan üyelik için kalan süreyi tamamlamak üzere yeni üye seçilir.
(4) Komisyon
toplantýlarýna mazeretsiz olarak iki defa üst üste katýlmayan üyenin üyeliði sona erer. Bu üye sonraki dönemlerde tekrar Komisyon üyesi olamaz.
Komisyonun görevleri
MADDE 6 – (1) Komisyon tavsiye kararý alýr. Komisyonun görevleri þunlardýr:
a) Týbbi laboratuvarlarýn sýnýflarýna uygun olarak saðlamalarý gereken asgari standartlar ve kalite standartlarýnýn belirlenmesi ile ilgili görüþ bildirmek.
b) Test bazýnda referans yetkili laboratuvar ölçütleri ile ilgili görüþ bildirmek.
c) Týbbi laboratuvarlar tarafýndan kullanýlan yöntemlere iliþkin görüþ bildirmek.
ç) Bakanlýk tarafýndan ihtiyaç duyulan bilimsel ve teknik konularda gerekli çalýþmalarý yapmak.
Komisyonun çalýþma usul ve esaslarý
MADDE 7 – (1) Komisyon, Baþkanýn daveti üzerine, yýlda en az iki kez,
üye tam sayýsýnýn salt çoðunluðunun katýlýmý ile toplanýr. Bakanlýk gerektiðinde Komisyonu toplantýya çaðýrabilir. Komisyon, toplantýya katýlan üyelerin oy çokluðu ile karar alýr. Oylarýn eþitliði halinde Baþkanýn oy verdiði taraf çoðunluðu saðlamýþ kabul edilir.
(2) Toplantý gündemi Genel Müdürlük tarafýndan belirlenir ve
en az yedi gün önce üyelere bildirilir. Üyeler tarafýndan ayrýca gündeme alýnmasý talep edilen konular deðerlendirilmek üzere, toplantýdan en geç üç gün önce sekretaryaya bildirilir.
(3) Komisyon
kararlarý, toplantý tutanaðýna yazýlýr ve toplantýya katýlan üyelerce imzalanýr. Karara katýlmayanlar, þerh koymak suretiyle kararlarý imzalar. Karþý görüþ gerekçesi, karar altýnda veya ekinde belirtilir.
(4) Baþkan tarafýndan gerek görülmesi halinde yurt içinden veya yurt dýþýndan uzman veya
uzmanlar toplantýya davet edilebilir veya görüþleri alýnabilir. Toplantýya davet edilen uzmanlar Komisyon çalýþmalarý ile ilgili oylamaya katýlamazlar.
(5) Komisyonun
görev alanýyla ilgili
konularda çalýþmalar yapmak üzere, Bakanlýk tarafýndan görev süresi ve üye sayýsý belirlenen alt komisyonlar veya çalýþma gruplarý oluþturulabilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Týbbi Laboratuvarlarýn Kuruluþu, Ruhsatlandýrýlmasý, Sýnýflandýrýlmasý,
Görevleri, Çalýþma Esaslarý, Fiziki Þartlarý ve Týbbi Laboratuvar
Dýþýnda Uygulanan Testlere Ýliþkin Hususlar
Týbbi laboratuvarlarýn kuruluþu
MADDE 8 – (1) Týbbi laboratuvarlar
saðlýk kurum veya kuruluþlarý bünyesinde veya müstakil olarak
kurulabilir.
Týbbi laboratuvarlarýn ruhsatlandýrýlmasý
MADDE 9 – (1) Bu Yönetmelik kapsamýnda Bakanlýkça, týbbi biyokimya, týbbi mikrobiyoloji
ve týbbi patoloji laboratuvarlarý ruhsatlandýrýlýr.
Týbbi laboratuvarlarýn sýnýflandýrýlmasý
MADDE 10 – (1) Týbbi laboratuvarlar
üç sýnýfa ayrýlýr:
a) Basit hizmet
laboratuvarý.
b) Kapsamlý hizmet laboratuvarý.
c) Eðitim hizmet laboratuvarý.
Týbbi laboratuvarlarýn görevleri
MADDE 11 – (1) Basit hizmet laboratuvarý; ayakta teþhis ve tedavi yapýlan kurum veya
kuruluþ ile birinci basamak saðlýk hizmeti veren halk saðlýðý laboratuvarlarý, laboratuvar
uzmaný olmadan sadece kendi hastalarýna yönelik ek-9’da belirtilen
testleri yapabilen týbbi laboratuvarlardýr. Basit hizmet
laboratuvarýnda yapýlan test sonuçlarýndan, testi isteyen hekim sorumludur. Bu testlerin
varsa kalite kontrolü ve kalibrasyon sonuçlarý bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak kayýt altýna alýnýr ve saklanýr.
(2) Kapsamlý hizmet laboratuvarý; her bir anadal için en az bir týbbi laboratuvar uzmaný ile bir birim sorumlusunun bulunduðu ve uzmanlýk alaný ile ilgili
laboratuvar testlerini uygulayabilen týbbi laboratuvardýr.
(3) Eðitim hizmet laboratuvarý; her bir anadal için en az iki týbbi laboratuvar uzmaný ve bir týbbi laboratuvar birim sorumlusunun bulunduðu, týbbi laboratuvar uzmanlýk alanýnda eðitim veren, üniversite ile eðitim ve araþtýrma hastanelerinde kurulabilen týbbi laboratuvardýr.
(4) Kamu
sahipliðindeki kurum/kuruluþlarda, ruhsatlý týbbi laboratuvarlarýna baðlý ayný uzmanlýk dalýndaki birim sorumlusunun sorumluluðunda olmak kaydýyla, Bakanlýkça gözetimli hizmet laboratuvarý kurulmasýna izin verilebilir. Gözetimli hizmet laboratuvarlarýnda Bakanlýkça belirlenen testler çalýþýlýr.
(5) Test bazýnda referans yetkili laboratuvar; referans olunan testin doðrulamasýný yapan, gerektiðinde yeni yöntemlerin geçerli kýlýnmasýný saðlayan, Bakanlýk tarafýndan oluþturulan týbbi laboratuvar aðý içinde yer alan ve Ulusal Referans Hizmet Laboratuvarýna karþý sorumlu olan týbbi laboratuvardýr. Test bazýnda referans yetkili laboratuvar olabilme ölçütleri ve görevleri Bakanlýkça belirlenir. Test bazýnda referans yetkili laboratuvar olmak isteyen týbbi laboratuvar, referans olmak istediði uzmanlýk dalýnda ruhsatlý olmalýdýr. Bakanlýkça, baþvurusu uygun görülen laboratuvarlara, test bazýnda referans
yetkili laboratuvar yetki belgesi verilir.
(6) Ulusal Referans Hizmet Laboratuvarý; referans olduðu taný testi ile ilgili olarak kalite kontrol,
laboratuvarlar arasý karþýlaþtýrma testleri, eðitim, denetim ve
danýþmanlýk yapan ve týbbi laboratuvar aðý içinde yer alan diðer týbbi laboratuvarlarýn verilerini deðerlendiren, ulusal
düzeyde strateji oluþturan, uluslararasý aðlarla iþbirliðinde bulunan ve uluslararasý düzeyde ülkeyi temsil eden týbbi laboratuvardýr.
(7) Gerekli
hallerde yapýsý ve görevleri Bakanlýk tarafýndan belirlenen ulusal týbbi laboratuvar aðlarý oluþturulabilir.
Týbbi laboratuvarlarýn çalýþma
esaslarý
MADDE 12 – (1) Týbbi
laboratuvarlar, sekiz saatten az olmamak üzere hizmet
sunarlar. Ancak kurum/kuruluþ bünyesindeki týbbi
laboratuvarlar, mesai saatleri dýþýnda hizmet bütünlüðünü bozmayacak þekilde gerekli
tedbirleri alýrlar.
(2) Týbbi laboratuvarlar, Bakanlýk tarafýndan yayýmlanan kalite standartlarýna uygun þekilde hizmet sunarlar.
(3) Týbbi laboratuvarda donaným, bilgisayar veya
otomatize sistemlerin kullanýmý, analiz raporlarýnýn klinisyene/kullanýcýya ulaþtýrýlmasý ve kayýt altýna alýnmasý, saklanmasý, verilerin gönderilmesi ve verilere tekrar eriþimi saðlamak üzere düzenleme yapýlýr.
(4) Týbbi laboratuvarda testlerin ulusal ve/veya uluslararasý standartlara uygun, geçerliliði kabul edilmiþ yöntemler kullanýlarak çalýþýlmasý esastýr. Ulusal veya
uluslararasý yöntem bulunmadýðýnda, bilimsel geçerliliði Komisyon tarafýndan uygun bulunan
yöntemler kullanýlýr.
(5) Týbbi laboratuvarda test sonuçlarýnýn güvenilir ve doðru olarak zamanýnda verilmesi için gerekli tedbirler alýnýr.
(6) Týbbi laboratuvar, 30/5/2007 tarihli ve 26537
sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Bulaþýcý Hastalýklar Sürveyans ve Kontrol
Esaslarý Yönetmeliðinde yer alan
bildirimleri ve Bakanlýðýn istediði verileri Bakanlýða göndermek zorundadýr.
(7) Raporlanan
týbbi laboratuvar testlerine iliþkin numunelerin saklanmasý ile ilgili
hususlar Bakanlýkça belirlenir.
(8) Týbbi laboratuvarda raporlar ve kayýtlar en az otuz yýl, elektronik kayýtlar yedekleme ile birlikte süresiz, numuneler ve lamlar bozulmayacak þekilde uygun þartlarda sonuç raporlanýncaya kadar muhafaza edilir. Ancak týbbi patoloji
laboratuvarlarýnda örnekleme yapýlan dokular rapor çýktýktan sonra en az bir ay, lamlar en az on yýl, bloklar ise en az yirmi yýl muhafaza edilir.
Ýç ve dýþ kalite kontrol
deðerlendirme sonuçlarý týbbi laboratuvarda en az beþ yýl, cihaz test kalibrasyon
sonuçlarý en az bir yýl süre ile muhafaza edilir.
(9) Týbbi laboratuvarda tutulan kayýt defterleri,
elektronik ortamda da tutulabilir. Hastalarýn saðlýk bilgilerine ait gerekli kayýtlarýn elektronik ortamda saklanmasýnýn, deðiþtirilmesinin ve silinmesinin önlenmesi ve
gizliliðin ihlal edilmemesi için fiziki,
manyetik veya elektronik müdahalelere ve olasý suiistimallere
karþý gerekli idari ve teknik tedbirlerin alýnmasý halinde, yazýlý kayýt þartý aranmaz. Bu konudaki gerekli idari ve teknik
tedbirlerin alýnmasýndan ve periyodik olarak denetlenmesinden mesul müdür sorumludur. Elektronik ortamdaki veriler, güvenli yedekleme sistemiyle düzenli olarak
yedeklenir. Elektronik ortamdaki kayýtlarýn, denetim veya baþkaca resmî amaçla istendiðinde, bilgisayar ekranýnda izlenen verilerle daha önceki çýktýlarýn tutarlýlýk göstermesi zorunludur. 15/1/2004
tarihli ve 5070 sayýlý Elektronik Ýmza Kanununa göre elektronik imza ile imzalanmýþ týbbi kayýtlar, Resmi kayýt olarak kabul
edilir ve ilgili mevzuata göre yedekleme ve arþivlemesi yapýlýr.
(10) Adlî vakalara ve adlî raporlara ait kayýtlarýn gizliliði ve güvenliði açýsýndan, vakayý takip eden tabip
haricinde vaka hakkýnda veri giriþi veya adlî raporu tanzim eden tabibin onayýndan sonra raporda
deðiþiklik yapýlmamasý için gerekli tedbirler alýnýr. Adlî vaka kayýtlarýna, týbbi laboratuvar
mesul müdürü veya yetkilendirdiði kiþiler eriþebilir. Adlî kayýt veya raporlarýn resmî mercilerden
istenmesi halinde, yeni çýktý alýnarak suret olduðu belirtilir ve
tasdiklenir. Bu raporlar ile ilgili sorumluluk, týbbi laboratuvar birim sorumlusu ve mesul müdürüne aittir.
(11) Týpta uzmanlýk eðitimi verilen kurumlarda, týbbi laboratuvarlar, eðitim ve araþtýrma amacýyla da kullanýlabilir.
(12) Patoloji konsültasyonuna iliþkin olarak aþaðýdaki hükümler uygulanýr.
a) Týbbi patoloji laboratuvarlarýna kabul edilerek
iþleme alýnan numunelerden üretilen her türlü numune ve bunlardan üretilen veriler
hastaya aittir. Týbbi patoloji laboratuvarý, numune ve bunlardan üretilen verileri
bu maddenin sekizinci fýkrasýnda yer alan asgari sürelerde saklamakla
yükümlüdür.
b) Birincil
patoloji laboratuvarý, hasta veya yasal temsilcisinin yazýlý rýzasýný almak kaydýyla patoloji numunelerini
ve bunlardan üretilen verileri konsültasyon amacýyla belirleyeceði ikincil patoloji laboratuvarýna veya týbbi patoloji uzmanýna gönderebilir.
c) Birincil
patoloji laboratuvarý, hasta veya yasal temsilcilerinin yazýlý baþvurusu ile verilen numune ve numunelerden üretilen verileri, belirlenen ikincil patoloji laboratuvarýna iletilmek üzere hastanýn kendisine veya
yasal temsilcisine teslim eder veya uygun göreceði güvenli olan diðer bir yöntem ile konsültasyona
gönderir.
ç) Birincil patoloji laboratuvarýnýn talep etmesi halinde, konsültasyon sonuçlandýktan sonra ikincil patoloji laboratuvarýna gönderilen patoloji numuneleri ve bunlardan üretilen veriler, konsültasyon raporu ile birlikte birincil patoloji
laboratuvarýna iade edilir. Ancak ikincil patoloji laboratuvarýnda üretilen numune ve verilerin, birincil patoloji
laboratuvarýna gönderilme zorunluluðu yoktur.
d) Ek-4’te yer alan Patoloji Konsültasyon Ýstek Formu kullanýlarak konsültasyon
talep edilir.
e) Birincil ve
ikincil patoloji laboratuvarlarý konsülte edilen materyal için ayrý ayrý rapor hazýrlar ve her rapordan, raporu onaylayan týbbi patoloji uzmaný sorumludur.
(13) Tüberküloz tetkiki yapan týbbi
laboratuvarlar, Türkiye Halk Saðlýðý Kurumu tarafýndan belirlenen usul ve esaslara göre faaliyet gösterir.
(14) Yasadýþý ve kötüye kullanýlan ilaç ve maddelerin analizini yapan týbbi laboratuvarlar
ile alkol ve madde baðýmlýlýðý tedavi merkezlerindeki týbbi laboratuvarlarýn çalýþma usul ve esaslarý Bakanlýkça belirlenir.
Týbbi laboratuvarlarýn fiziki þartlarý
MADDE 13 – (1) Týbbi laboratuvarýn fiziki alaný; týbbi laboratuvar teknik alaný, destek alanlarý ve ofis alanlarý olmak üzere üç temel kýsýmdan oluþur.
a) Týbbi laboratuvar teknik alaný; týbbi laboratuvar hizmetlerinin gerçekleþtirilmesinde gerekli bütün donaným ve þartlarýn saðlandýðý ve týbbi laboratuvar çalýþmalarýnýn yürütüldüðü yerdir.
b) Týbbi laboratuvar destek alanlarý; en az bir numune
kabul birimi, numune alma odasý/alaný ve malzeme depolanmasý için uygun alandan oluþur. Bu alanlar, týbbi laboratuvar
teknik alaný ile fonksiyonel bir bütün oluþturacak þekilde düzenlenir. Kurum/kuruluþ bünyesinde olan týbbi
laboratuvarlarda numune alma odasý/alaný poliklinik katýnda da bulunabilir.
c) Týbbi laboratuvar ofis alanlarý; hasta kabul,
bekleme yeri, sekretarya, tuvaletler, uzman odasý ve personel dinlenme bölümleri gibi bölümleri içerir. Bu alanlar
kurum içinde ortak kullanýlabilirler. Ancak
bu bölümler týbbi laboratuvar
teknik alanýnýn içinde yer alamaz.
(2) Týbbi laboratuvarlar, sýnýflarýna uygun aþaðýdaki fiziki þartlarý yerine getirecek þekilde yapýlandýrýlýr:
a) Basit hizmet
laboratuvarýnda, teknik alan en az 10 metrekare büyüklüðünde olmalýdýr. Týbbi laboratuvar destek ve ofis alanlarý toplamý 10 metrekareden küçük olamaz.
b) Eðitim ve kapsamlý hizmet laboratuvarýnda, týbbi laboratuvar teknik alaný, her bir laboratuvar dalýnýn ayrý konumlanmasý durumunda her
biri için en az 30 metrekare, týbbi laboratuvar destek ve ofis alanlarý toplamý ise en az 20 metrekare; merkezi laboratuvarda, týbbi laboratuvar teknik alaný en az 40
metrekare, týbbi laboratuvar destek ve ofis alanlarý toplamý ise 30 metrekare büyüklüðünde olmalýdýr. Eðitim veya kapsamlý hizmet laboratuvarlarý teknik alanlarýnýn toplamýnýn 100 metrekareyi aþmasý durumunda, bu alanýn en az % 30’u kadar týbbi laboratuvar destek ve ofis alanlarý tahsis edilir.
1) Týbbi mikrobiyoloji laboratuvarlarý besiyerini
kendisi yapmasý durumunda ayrýca besiyeri hazýrlama odasý bulundurur.
2) Týbbi biyokimya ve týbbi mikrobiyoloji laboratuvarlarýnda idrar ve gaita testleri ayrý bir oda/alanda çalýþýlýr veya ayný teknik alan içerisinde ve havalandýrmasý olan en az 7,5 metrekare ayrý bir oda/alanda veya çeker ocak ortamýnda çalýþýlabilir.
3) Týbbi patoloji laboratuvar teknik alaný; boyama/özel iþlem odasý/alaný, doktor mikroskopi inceleme odasý/alaný, arþivleme odasý ve kimyasal buhar
veya gazlar için özel olarak havalandýrma sistemi
bulunan makroskopi odasýndan oluþur.
4) Týbbi laboratuvarda özel ve ileri teknik gerektiren testler için gerektiðinde uygun alan ayrýlýr.
(3) Týbbi laboratuvarlar ayrýca aþaðýdaki þartlarý saðlamalýdýr:
a) Kurumda/Týbbi laboratuvarda, engelli kullanýmýna uygun lavabo ve tuvalet bulunmalýdýr.
b) Týbbi laboratuvar, hizmetin sürekliliðini saðlamak üzere gerekli
enerji, güç kaynaðý, su, iletiþim, biliþim gibi ortam destek sistemlerini içerecek þekilde yapýlandýrýlýr.
c) Týbbi laboratuvar teknik alanlarýnýn kapýlarý, acil durumda çýkýþa engel olmayacak þekilde otomatik kayar kapý veya dýþarý doðru açýlabilen kapýlar olmalýdýr. Týbbi laboratuvara yetkisiz kiþilerin giriþlerine engel olacak þekilde düzenleme yapýlýr.
(4) Týbbi laboratuvarda yeterli aydýnlatma saðlanýr ve çalýþan saðlýðýný olumsuz etkileyen gürültü düzeyini aþmayacak önlemler alýnýr.
Týbbi laboratuvar dýþýnda uygulanan testlere iliþkin hususlar
MADDE 14 – (1) Týbbi laboratuvar dýþýnda klinik/servis testleri, hastabaþý testleri ve
muayenehanede yapýlabilecek testler çalýþýlabilir.
(2) Hasta baþý test cihazlarýnýn envanteri tutularak, kalibrasyon
ve kalite kontrol çalýþmalarý ile bu cihazlarda
çalýþýlmýþ olan tüm test sonuçlarý kayýt altýna alýnýr. Bu cihazlarýn kullanýldýðý birimlerde, hasta baþý test cihazlarý sorumlusu belirlenir ve sorumlu, kalite kontrol sonuçlarýný týbbi laboratuvar uzmanýna bildirir.
(3)
Muayenehanede yapýlabilecek testler, ilgili hekim veya týbbi laboratuvar teknikeri/teknisyeni tarafýndan çalýþýlýr.
(4)
Klinik/Servis testlerinin kalite kontrolü ve kalibrasyonlarý
yapýlýr ve sonuçlarý kayýt altýna alýnarak saklanýr. Klinik/Servis test listesi Bakanlýða bildirilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Týbbi Laboratuvar Personeli, Týbbi Laboratuvar Personelinin
Görev ve Sorumluluklarý, Personelin Eðitimi
Týbbi laboratuvar personeli
MADDE 15 – (1) Týbbi laboratuvar
teknik personelinin nitelikleri aþaðýda belirtilmiþtir.
a) Özel müstakil týbbi laboratuvarlarda,
tam zamanlý ve kadrolu olarak görev yapan týbbi laboratuvar uzmanlarýndan birisi;
hastanelerde, hastanenin baþhekimi/mesul müdürü; týp/dal merkezlerinde kuruluþun mesul müdürü, týbbi laboratuvar mesul müdürüdür. Özel müstakil týbbi laboratuvarlarda yalnýzca bir birim
sorumlusunun bulunduðu týbbi laboratuvarlarda birim sorumlusu ayný zamanda týbbi laboratuvar mesul müdürü olarak görev yapar. Mesul müdür yetkisini birim sorumlularýndan birine devredebilir. Diðer kamu kurum ve
kuruluþlarýna ait olan týbbi
laboratuvarlarda, týbbi laboratuvarlardan sorumlu olan yönetici týbbi laboratuvar mesul müdürüdür.
b) Ayný dalda birden fazla uzmanýn bulunduðu týbbi laboratuvarlarda, bu uzmanlardan birisi mesul müdür tarafýndan týbbi laboratuvar birim sorumlusu olarak görevlendirilir. Eðitim ve araþtýrma hastaneleri ve üniversitelerde týbbi laboratuvar
birim sorumlusu, eðitim hizmetlerini aksatmayacak þekilde görev yapar. Özel týbbi laboratuvarlarda her bir uzmanlýk dalý için, kuruluþun kadrosunda çalýþan uzmanlardan birisi týbbi laboratuvar birim sorumlusu olarak görevlendirilir ve müdürlüðe bildirilir.
c) Týbbi laboratuvarlar, týbbi laboratuvar sýnýfýna ve uzmanlýk dalýna uygun týbbi laboratuvar uzmaný bulundurur.
ç) Týbbi laboratuvarlarda, týbbi laboratuvar teknikeri/teknisyeni bulundurulur.
(2) Týbbi laboratuvarda aþaðýda belirtilen asgari sayýda personel bulundurulur:
a) Basit hizmet
laboratuvarýnda ve gözetimli hizmet
laboratuvarýnda en az bir týbbi laboratuvar
teknikeri/teknisyeni bulundurulur.
b) Kapsamlý hizmet laboratuvarýnda her bir týbbi laboratuvar
dalý için, en az bir týbbi laboratuvar
uzmaný yanýnda en az bir týbbi laboratuvar
teknikeri/teknisyeni bulundurulur. Týbbi patoloji
laboratuvarýnda otopsi yapýlmasý durumunda ayrýca bir týbbi
laboratuvar/patoloji laboratuvar teknikeri veya týbbi laboratuvar teknisyeni bulundurulur.
c) Eðitim hizmet laboratuvarýnda her bir týbbi laboratuvar dalý için en az iki uzman ve en az üç týbbi laboratuvar teknikeri/teknisyeni bulundurulur.
ç) Test bazýnda referans
yetkili laboratuvarda, en az bir týbbi laboratuvar
uzmaný ve en az iki týbbi laboratuvar
teknikeri/teknisyeni bulundurulur.
d) Diðer personel; týbbi laboratuvarlarda yeterli sayýda yardýmcý personel, sekreter ve destek hizmet personeli
bulundurulabilir.
(3) Týbbi laboratuvar uzman kadro planlamasý, ayrýlýþ ve baþlayýþ iþlemleri, ilgili mevzuatlarý uyarýnca yürütülür.
Týbbi laboratuvar personelinin görev ve sorumluluklarý
MADDE 16 – (1) Týbbi mikrobiyoloji
laboratuvarlarýnda týbbi mikrobiyoloji uzmanlarý ve/veya enfeksiyon hastalýklarý ve klinik mikrobiyoloji uzmanlarý, týbbi biyokimya laboratuvarlarýnda týbbi biyokimya uzmanlarý ve týbbi patoloji laboratuvarlarýnda týbbi patoloji uzmanlarý çalýþmaya yetkilidir.
(2) Mesul müdür, týbbi laboratuvarlarýn faaliyeti ve
denetimi ile ilgili her türlü iþlemde müdürlüðün ve Bakanlýðýn birinci
derecede muhatabýdýr. Mesul müdürün görev, yetki ve sorumluluklarý þunlardýr:
a) Týbbi laboratuvarda çalýþan uzmanlarýn ayrýlmasý veya iþe baþlamasý durumunda bu deðiþikliði beþ iþ günü içinde müdürlüðe bildirmek,
b) Kurum/Kuruluþtaki ruhsata esas týbbi laboratuvarlarýn faaliyetleri
hakkýnda, Bakanlýk ile
koordinasyonu ve ilgili verilerin Bakanlýða gönderilmesini saðlamak,
c) Týbbi laboratuvarlarýn faaliyetleri sýrasýnda, ruhsat þartlarýnda meydana gelen
deðiþiklikleri zamanýnda müdürlüðe bildirmek,
ç) Mesul müdür idari iþlerden bizzat sorumludur.
(3) Týbbi laboratuvar birim sorumlusunun görevleri þunlardýr:
a) Sorumlu olduðu týbbi laboratuvarýn ihtiyaçlarýnýn tespitini, týbbi laboratuvar
testlerinin maliyet etkin yürütülmesini ve kalite standartlarýna uygun çalýþýlmasýný saðlamak,
b) Týbbi laboratuvar güvenliði de dâhil, týbbi laboratuvarýn yönetimi ve tüm faaliyetlerinin mevzuata ve kalite yönetim sistemine göre yürütülmesini saðlamak ve bu iþ/iþlemlerin yürütülmesi için iþ bölümü yapmak,
c) Ýç kalite kontrol ve dýþ kalite deðerlendirmelerini
uygun periyotlarda yapmak/yaptýrmak ve sonuçlarýný deðerlendirmek ile gerekli düzeltici ve önleyici faaliyetleri yapmak/yaptýrmak, konu ile ilgili istenen verileri Bakanlýða göndermek,
ç) Testlerin zamanýnda yapýlmasý ve sonuçlarýnýn kayýt altýna alýnmasýný, hizmet talebinde bulunan kiþi/kurum/kuruluþa zamanýnda rapor
edilmesini saðlamak,
d) Týbbi laboratuvar personelinin tüm faaliyetlerini
izlemek, eðitim almalarýný saðlamak,
e) Teknik
personele iç kalite kontrol, dýþ kalite deðerlendirme, kalite standartlarý ve cihazlarýn bakým ve kalibrasyonlarý konusunda eðitim vermek veya eðitim almalarýný saðlamak,
f) Týpta uzmanlýk eðitimi veren kurum/kuruluþlarda eðitimle ilgili faaliyetleri eðitim sorumlusunun koordinasyonunda yürütmek,
g) Cihazlarýn bakým ve kalibrasyonlarý ile test
kalibrasyonlarýný uygun periyotlarda yapmak/yaptýrmak, deðerlendirmek ile gerekli düzeltici ve önleyici faaliyetleri yapmak/yaptýrmak,
ð) Gerektiðinde testi isteyen
hekime test süreci, sonuçlarý, sonuçlarýn yorumlanmasý ve ileri tetkik
gerekliliði konularýnda diðer laboratuvar uzmanlarý ile birlikte
bilgi ve danýþmanlýk hizmeti vermek,
h) Týbbi laboratuvarýn, ek-10’da yer alan
denetim formu kapsamýnda yýlda en az bir kez,
öz denetimini yapmak ve sonuçlarýnýn kayýt altýna alýnmasýný saðlamak.
(4) Týbbi laboratuvar birim sorumlularýnýn uzmanlýk belgesinin aslý veya onaylý sureti týbbi laboratuvarda görülebilecek bir yere asýlýr.
(5) Týbbi laboratuvar teknikeri/teknisyeninin görevleri þunlardýr:
a) Gerektiðinde laboratuvara baþvuran kiþilerden usulüne uygun olarak numuneleri almak, teste uygun hale getirmek üzere hazýrlamak,
b) Týbbi laboratuvar ortamýný ve cihazlarý, analizin analiz öncesi (preanalitik) ve analiz (analitik) evrelerine hazýr hale getirmek,
c) Týbbi laboratuvarýn görev kapsamýndaki iþleri ve testleri yazýlý düzenlemelere göre yapmak ve deðerlendirilmek üzere uzmana sunmak,
ç) Dekontaminasyon iþlemlerini ve atýklarýn güvenli þekilde bertaraf
edilmesini saðlamak,
d) Týbbi laboratuvar birim sorumlusu/laboratuvar uzmaný tarafýndan verilen diðer görevleri yerine getirmek.
(6) Doðum, hastalýk, ölüm ve doðal felaket gibi
sebepler dýþýnda bir yýlda, iki aydan az
süreyle özel müstakil týbbi laboratuvarlardaki týbbi laboratuvar mesul müdürü veya týbbi laboratuvar
birim sorumlusunun görevinden ayrýlmasý durumunda, ayný nitelikleri taþýyan bir uzman,
kurum/kuruluþ yetkilisi tarafýndan geçici olarak görevlendirilir. Bu durum beþ iþ günü içinde müdürlüðe bildirilir. Özel müstakil týbbi laboratuvar mesul müdürü veya týbbi laboratuvar
birim sorumlusunun iki aydan uzun süre görevine dönmemesi halinde bu süre müdürlükçe en fazla altý aya kadar uzatýlabilir. Altý ayýn sonunda yeni bir týbbi laboratuvar
mesul müdürü veya birim sorumlusu görevlendirilir. Hastane, týp/dal merkezi ve
poliklinikler gibi týbbi laboratuvar birim sorumlularý hakkýnda da bu madde hükümleri uygulanýr.
(7) Týbbi laboratuvarlar, týbbi laboratuvar uzmanýnýn izin/rapor gibi sebeplerle ayrýlmasý durumunda ilgili uzmanlýk dalýnda, bir yýl içerisinde, toplam otuz günü geçmemek ve müdürlükten izin almak kaydý ile faaliyetini
geçici olarak durdurabilir. Ancak bu süre içerisinde faaliyetini sürdürmek istemesi halinde, ayný il içerisinden ayný uzmanlýk dalýnda uzman görevlendirilmesi
ile faaliyetine devam eder veya sözleþme yapmak suretiyle baþka bir týbbi laboratuvara numune gönderebilir. Sözleþme yapýlmasý durumunda testlerin týbbi sorumluluðu, sözleþme yapýlan týbbi laboratuvara aittir.
(8) Týbbi laboratuvarlarda mesul müdür hariç diðer týbbi laboratuvar uzmanlarý çalýþma saatleri müdürlüðe bildirilmek ve ilgili mevzuatlara uygun olmak
kaydýyla kadro dýþý geçici statüde çalýþabilir.
Personelin eðitimi
MADDE 17 – (1) Týbbi laboratuvar
birim sorumlusu, týbbi laboratuvar personelinin mesleki becerilerini
geliþtirmek, teknolojik geliþmelerden haberdar olmalarýný ve týbbi laboratuvar hizmet standartlarýný yerine getirmelerini saðlamak üzere, yýlda en az bir
hizmet içi eðitim programý düzenler veya týbbi laboratuvar personelinin düzenlenen en az bir hizmet içi eðitime katýlýmýný saðlar. Bu eðitimler kayýt altýna alýnýr.
BEÞÝNCÝ BÖLÜM
Týbbi Laboratuvarlarýn Planlanmasý ve Açýlýþý, Baþvuru ve Baþvurunun
Ýncelenmesi, Ruhsatlandýrma, Test Bazýnda Referans Yetkili
Laboratuvar Baþvurusu ve Belgelendirilmesi, Ruhsat Yenileme
Týbbi laboratuvarlarýn planlanmasý ve açýlýþý
MADDE 18 – (1) Yeni açýlacak olan týbbi laboratuvarlarýn açýlmasýna Bakanlýkça planlama kapsamýnda izin verilir. Týbbi laboratuvar açýlmasý ile ilgili iþ ve iþlemler Bakanlýkça yürütülür.
Baþvuru ve baþvurunun incelenmesi
MADDE 19 – (1) Taþýnma/Birleþme/Devir gibi nedenlerle yeniden ruhsatlandýrma gerektiren durumlar ile yeni açýlacak týbbi laboratuvar için, mesul müdür tarafýndan ek-2’de belirtilen
belgelerle birlikte müdürlüðe baþvuru yapýlýr. Dosyada eksiklik ve/veya uygunsuzluk olmamasý halinde, müdürlükçe oluþturulacak denetim
ekibi tarafýndan týbbi laboratuvar
yerinde denetlenir. Denetimde eksiklik bulunmamasý halinde, denetim raporu ve ruhsat baþvuru dosyasý Bakanlýða gönderilir.
a) Týbbi laboratuvarýn devrinde; devir tarihinden itibaren en geç on beþ iþ günü içinde ruhsat almak amacýyla, týbbi laboratuvarýn devri ile ilgili
iþlemlerin baþlatýlmasýný talep eden imzalý baþvuru dilekçesi ve týbbi laboratuvarýn devir sözleþmesi ile baþvuru yapýlýr. Özel týbbi laboratuvarýn denetimi sýrasýnda tespit edilen eksiklik ve/veya uygunsuzluklardan
dolayý devralan, devredenin sorumluluklarýný da almýþ sayýlýr.
b) Týbbi laboratuvarýn bulunduðu il dýþýna taþýnma izni için Bakanlýða baþvurulur. Baþvuru, Planlama ve Ýstihdam Komisyonuna sunulur. Komisyon baþvuruyu, Bakanlýkça belirlenen planlama ilkeleri çerçevesinde deðerlendirir. Baþvuru uygun görülür ise Bakanlýkça taþýnmasýna izin verilir. Taþýnma baþvurusu uygun görülen týbbi laboratuvar müdürlüðe ruhsat baþvurusunda bulunur.
Týbbi laboratuvarlar il içi taþýnma baþvurusunu müdürlüðe yapar ve baþvurular müdürlük tarafýndan sonuçlandýrýlýr.
(2) Basit
hizmet laboratuvarý açma baþvurularý, ek-7’deki Basit Hizmet Laboratuvarý Baþvuru Formu doldurularak müdürlüðe yapýlýr. Müdürlük tarafýndan yerinde
inceleme yapýlýr ve uygun görüldüðü takdirde ek-8’deki basit hizmet
laboratuvarý faaliyet belgesi düzenlenir.
Ruhsatlandýrma
MADDE 20 – (1) Bu Yönetmelik kapsamýnda kurulacak týbbi laboratuvarlar için;
a) Tek uzmanlýk dalýnda týbbi laboratuvar
ruhsatý,
b) Merkezi
laboratuvar ruhsatý,
olmak üzere Bakanlýkça iki çeþit ruhsat düzenlenir.
(2) Bakanlýða intikal ettirilen ruhsat baþvuru dosyasý, Genel Müdürlükçe dosya ve/veya SKYS kaydý üzerinden incelenir.
(3) Genel Müdürlükçe eksiklik ve/veya uygunsuzluðu bulunmayan týbbi laboratuvara ek-5’e göre ruhsat düzenlenir ve müdürlüðe gönderilir.
(4) Bakanlýk, týbbi laboratuvarlarýn ruhsat ve
faaliyet izin belgesi iþlemlerini valiliklere devredebilir.
(5) Baþvuru dosyasý ve düzenlenen
belgelerin bir örneði müdürlükte muhafaza edilir. Düzenlenen ruhsatýn aslý týbbi laboratuvar mesul müdürüne imza karþýlýðýnda teslim edilir.
(6)
Kurum/Kuruluþ adresi içerisinde ayný uzmanlýk dalýnda birden fazla týbbi laboratuvar bulunmasý durumunda; her
bir týbbi laboratuvarýn, kurum/kuruluþ adresi içerisindeki yeri/konumu belirtilerek, bu Yönetmelik hükümlerine uygun belgeler düzenlenir. Ancak tüm týbbi laboratuvarlar için tek baþvuru yapýlýr. Bakanlýkça kuruma, ayný uzmanlýk dalýndaki tüm týbbi laboratuvarlar için tek ruhsat düzenlenir ve ruhsattaki adreste, her týbbi laboratuvarýn yeri ve konumu belirlenir. Ancak eðitim veren kamuya
ait saðlýk kurum/kuruluþlarý için ise ayrý ruhsat düzenlenebilir. Gözetimli hizmet laboratuvar adres/adresleri ruhsata
eklenir.
(7) Bu Yönetmelikte tanýmlanan merkezi laboratuvar içerisinde, ilgili mevzuatta öngörülen þartlarý saðlamak kaydýyla ilgili mevzuat çerçevesinde laboratuvar açma yetkisi bulunan
diðer laboratuvarlar bulunabilir.
Test bazýnda
referans yetkili laboratuvar baþvurusu ve
belgelendirilmesi
MADDE 21 – (1) Test bazýnda referans
yetkili laboratuvar olarak hizmet sunabilmek için, baþvuru dosyasý ve týbbi laboratuvar ruhsatý ile Bakanlýða baþvuru yapýlýr. Bakanlýk baþvuruyu, Bakanlýkça belirlenen ölçütlere uygunluk açýsýndan deðerlendirir. Baþvurusu uygun
bulunan týbbi laboratuvar, Bakanlýkça oluþturulan en az üç kiþilik ekip tarafýndan yerinde
incelenir ve sonucu Bakanlýða bildirilir.
(2) Ýnceleme sonucunda baþvurusu uygun bulunan týbbi laboratuvara iki yýl süreyle geçerli olmak üzere ek-6’ya göre Test Bazýnda Referans
Yetkili Laboratuvar Belgesi düzenlenir. Ýki yýllýk sürenin sonunda baþvurusunu yenilemeyen
týbbi laboratuvarýn Test Bazýnda Referans Yetkili Laboratuvar Belgesi iptal edilir.
(3) Bakanlýkça, ihtiyaç durumunda ayný test için birden fazla test bazýnda referans yetkili laboratuvar belirlenebilir. Türkiye Halk Saðlýðý Kurumu bünyesinde yapýlmayan testlerle ilgili olarak Bakanlýk, kamu kurum veya
kuruluþ bünyesindeki test bazýnda referans
yetkili laboratuvarlarýndan birisini Ulusal Referans Hizmet Laboratuvarý olarak belirler. Test bazýnda referans
yetkili laboratuvarý/laboratuvarlarý veri gönderme, ilgili ulusal aðlara ve kalite
kontrol çalýþmalarýna katýlma konusunda Ulusal Referans Hizmet Laboratuvarýna karþý sorumludur.
(4) Ulusal
referans hizmet laboratuvarlarýnýn açýlmasýna, planlama kapsamýnda Bakanlýkça izin verilir.
Ruhsat yenileme
MADDE 22 – (1) Aþaðýdaki durumlarda ruhsat yenilenir:
a) Özel müstakil týbbi
laboratuvarlardaki mesul müdür deðiþikliði.
b) Týbbi laboratuvar birim sorumlusu deðiþikliði.
c) Týbbi laboratuvarýn faaliyette bulunduðu uzmanlýk dalý deðiþikliði.
ç) Adres/Fiziki mekân deðiþikliði.
d) Kurum/Kuruluþ veya týbbi laboratuvar adý deðiþikliði.
e) Týbbi laboratuvar sahipliði deðiþikliði.
(2) Birinci fýkrada sayýlan durumlarda, en az on beþ iþ günü önce ek-1’e uygun ruhsat baþvuru formu ile birlikte müdürlüðe baþvurulur.
ALTINCI BÖLÜM
Faaliyetin Geçici Olarak Kýsmen Durdurulmasý,
Faaliyetin Askýya Alýnmasý ve Ruhsat Ýptali
Faaliyetin geçici
olarak kýsmen durdurulmasý
MADDE 23 – (1) Týbbi laboratuvarda
uygulanan testlerle ilgili olarak; iç kalite kontrol
veya dýþ kalite deðerlendirilmesi sonucunda,
varsa Bakanlýk tarafýndan belirlenen
uygunsuzluklarýn giderilmediðinin tespit
edilmesi durumunda, uygunsuzluklar düzeltilene kadar,
Bakanlýkça týbbi laboratuvar tarafýndan ilgili test
veya testlere yönelik hastaya sonuç verilmesi iþlemi durdurulur. Bu testler baþka bir týbbi laboratuvarda çalýþtýrýlarak hastaya sonuç verilebilir.
Ancak týbbi laboratuvar kendi isteði ile kapsamý deðiþmemek ve müdürlüðe bildirmek þartýyla bu test/testleri yapmaktan tamamen vazgeçebilir.
Faaliyetin askýya alýnmasý ve ruhsat iptali
MADDE 24 – (1) Aþaðýdaki durumlarda týbbi laboratuvarýn faaliyeti askýya alýnýr veya ruhsatý iptal edilir:
a) Asgari
personel sayýsýnýn altýna düþülmesi veya bina tadilatý durumlarýnda týbbi laboratuvar en fazla altý ay süreyle faaliyetini askýya alabilir. Aský süresinin bitimine kadar faaliyete baþlanýlmamasý halinde týbbi laboratuvar ruhsatý iptal edilir.
b) 23 üncü maddeye göre hastaya sonuç verilmesinin durdurulmasýna raðmen hastaya sonuç vermeye devam eden veya faaliyeti askýya alýndýðý halde faaliyetine devam eden týbbi laboratuvarýn ruhsatý iptal edilir.
c) Týbbi laboratuvar faaliyetine son vermek istediðinde; müdürlüðe, ekinde ruhsatýn yer aldýðý bir dilekçe ile baþvurur ve ruhsatý Bakanlýkça iptal edilir.
ç) Bakanlýk tarafýndan belirlenen verileri düzenli olarak
Bakanlýða göndermeyen týbbi laboratuvar
mesul müdürü on beþ gün süre verilmek suretiyle uyarýlýr. Süre sonunda veri göndermeyen týbbi laboratuvarýn faaliyeti bir gün süreyle durdurulur. Bir yýl içerisinde ikinci kez tekrar edilmesi halinde týbbi laboratuvarýn faaliyeti üç gün süreyle durdurulur.
d) Ruhsatýn tanzim edilmesinden itibaren altý ay içinde faaliyete geçmeyen týbbi laboratuvarýn ruhsatý iptal edilir.
e)
Denetimlerde, bulunduracaðýný belirttiði, kimyasal
maddeler, araç, gereç ve donanýmda eksiklik tespit edilen týbbi laboratuvara,
bunlarý tamamlamasý için en fazla üç ay süre verilir ve bu süre içinde eksikliklerini tamamlayamayan týbbi laboratuvarýn faaliyeti altý aya kadar askýya alýnýr. Aský süresi sonunda eksikliklerini tamamlayarak faaliyete geçmeyen týbbi laboratuvarýn ruhsatý iptal edilir.
f)
Denetimlerde, týbbi laboratuvarýn fiziki þartlarýnýn ruhsat þartlarýný karþýlamayacak durumda olduðunun tespit edilmesi halinde, ruhsat þartlarýný saðlamasý için faaliyeti en fazla altý ay süreyle askýya alýnýr. Bu süre sonunda ruhsat þartlarýný saðlayamayan týbbi laboratuvarýn ruhsatý iptal edilir.
g) Özel müstakil týbbi
laboratuvarlar, asgari sayýdaki uzmanýn ayrýlýþý halinde en fazla üç ay süre ile kadro dýþý geçici uzman ile faaliyetine devam edebilir. Üç ay sonunda kadrolu uzman baþlatýlmaz ise özel müstakil týbbi laboratuvarýn faaliyeti altý ay süreyle askýya alýnýr. Bu süre sonunda kadrolu uzman baþlatýlmamasý halinde özel müstakil týbbi laboratuvarýn ruhsatý iptal edilir.
ð) Özel saðlýk kuruluþu bünyesindeki týbbi
laboratuvarlarda asgari sayýdaki uzmanýn ayrýlýþý halinde, týbbi laboratuvar en
fazla üç ay süre ile kadro dýþý geçici bir uzman ile faaliyetine devam edebilir. Üç ay sonunda kadrolu uzman baþlatýlmamasý halinde týbbi laboratuvarýn ruhsatý iptal edilir.
h) Týbbi laboratuvar ruhsatýnýn askýya alýnmasý halinde, askýya alma sebebi altý ay içerisinde düzeltilmemiþse ruhsat iptal
edilir.
ý) Ruhsatý iptal edilen özel müstakil týbbi laboratuvar
hakkýnda planlama hükümleri uygulanýr.
YEDÝNCÝ BÖLÜM
Denetim ve
Denetim Ekibi, Yasaklar ve Yaptýrýmlar
Denetim ve denetim ekibi
MADDE 25 – (1) Týbbi
laboratuvarlar, müdürlükçe oluþturulan bir ekip
tarafýndan þikâyet, soruþturma veya Bakanlýk merkez teþkilatýnýn talebi üzerine yapýlacak olaðan dýþý denetimler hariç olmak üzere, yýlda bir kez düzenli olarak
denetlenir. Denetimlerde ek-10'da yer alan denetim formu kullanýlýr. Denetim ile ilgili tespitler ve sonuçlar, Bakanlýða bildirilir.
(2) Müdürlük görevlendireceði en az iki personel
ve bir týbbi laboratuvar uzmanýndan oluþan denetim ekibi oluþturur.
(3) Müdürlük, denetim raporlarýný en geç beþ iþ günü içinde Genel Müdürlüðe gönderir. Tespit edilen eksiklikler müdürlük tarafýndan takip edilir.
(4) Týbbi laboratuvarlar, yýlda en az bir kez ek-10’da yer alan denetim formu kapsamýnda, öz denetim yapar ve sonuçlarýný kayýt altýnda alýr. Bakanlýk gerektiðinde öz denetim kayýtlarýnýn gönderilmesini isteyebilir.
Yasaklar ve yaptýrýmlar
MADDE 26 – (1) Týbbi laboratuvarlar
bu Yönetmelik hükümlerine aykýrý olarak açýlamaz ve faaliyet
gösteremez. Aksi takdirde ilgili mevzuat hükümleri uygulanýr.
(2) Týbbi laboratuvarlar, Bakanlýðýn izni olmaksýzýn týbbi üretim yapamaz, pazarlama firmalarýyla ortaklýklar kuramaz ve çýkar birlikteliði oluþturamaz. Týbbi laboratuvarda,
laboratuvar faaliyetleri haricinde baþka iþ yapýlamaz.
(3) Týbbi laboratuvar açma yetkisine sahip olmayýp da, týbbi laboratuvar açanlar veya izinle
açmýþ olduklarý týbbi laboratuvarý yetkisi olmayanlara terk edenler ile týbbi laboratuvarýn usulüne uygun olmayan yöntemlerle çalýþtýðý ve bu Yönetmelik hükümlerine uymadýðý tespit
edilenler hakkýnda 992 sayýlý Kanunun 9 uncu ve 10 uncu maddelerindeki hükümler uygulanýr.
(4) Bu Yönetmeliðin ilgili hükümlerine uygun çalýþmayan test bazýnda referans
yetkili laboratuvarlar, Bakanlýk tarafýndan eksiklikleri hususunda yazýlý olarak uyarýlýr ve üç ay süre tanýnýr. Bu süre içerisinde eksikliklerini gidermeyen test bazýnda referans yetkili laboratuvarýn belgesi iptal
edilir.
(5) Sadece araþtýrma amaçlý üretilmiþ test ve kitler, týbbi laboratuvarda taný amacýyla kullanýlamaz.
(6) Bakanlýkça/Müdürlükçe yapýlan denetimlerde
tespit edilen eksiklikler için denetim formunda öngörülen müeyyideler uygulanýr.
(7) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde ilgili mevzuat hükümleri uygulanýr.
SEKÝZÝNCÝ BÖLÜM
Týbbi Laboratuvarýn Kalite Kontrol
ve Deðerlendirme Sistemi,
Týbbi Laboratuvar Güvenliði, Týbbi Laboratuvar Atýk Yönetimi,
Týbbi Laboratuvar Bilgi Sistemi ve Verilerin Korunmasý, Etik Ýlkeler
Týbbi laboratuvarýn kalite kontrol ve deðerlendirme sistemi
MADDE 27 – (1) Týbbi laboratuvar,
Bakanlýkça belirlenen kalite standartlarýný saðlamak üzere kalite yönetim sistemi kurar.
(2) Týbbi laboratuvar, rapor edilen testler için uygun bir iç kalite kontrol, test doðrulama ve/veya geçerli kýlma programý uygular ve buna iliþkin kayýtlarý tutar.
(3) Týbbi laboratuvar Bakanlýðýn belirlediði testler için dýþ kalite deðerlendirme
programlarýna katýlýr ve sonuçlarýný kayýt altýna alýr. Dýþ kalite deðerlendirme
programlarýna katýlým belgelendirilir.
(4) Baþka týbbi laboratuvara hizmet sunan týbbi laboratuvar, Bakanlýk tarafýndan belirlenen testlerle ilgili katýldýklarý dýþ kalite deðerlendirme programýna katýlýmlarýna ait belge ve sonuçlarýný, hizmet alan týbbi laboratuvara
bildirmek zorundadýr.
(5) Týbbi laboratuvar, test sonuçlarýnýn güvenilirliðini saðlamak amacýyla kalite kontrol ve deðerlendirme sistemi kapsamýnda yöntemlerini, faaliyetlerini gözden geçirmek ve gerekli önlemleri almak zorundadýr.
Týbbi laboratuvar güvenliði
MADDE 28 – (1) Týbbi laboratuvarýn biyogüvenlik düzeyi en az, TS EN
12128 standardýnda yer alan “fiziksel korunma düzeyi 2” þartlarýna uygun olmalýdýr. Uluslararasý düzenlemelere göre risk grubu 3 veya 4 listesinde yer alan
mikroorganizmalarla çalýþan týbbi laboratuvarlar sýrasýyla “fiziksel korunma düzeyi 3” veya “fiziksel korunma düzeyi 4” koþullarýna uygun olmalýdýr.
(2) Korunmaya yönelik alýnan tedbirler, týbbi laboratuvar
personelinin ve yakýn çevresinin kimyasal, radyoaktif veya enfeksiyöz ajana maruz kalma olasýlýðýný azaltýcý veya önleyici olmalýdýr.
(3) Týbbi laboratuvarda ilk yardým seti ve mevcut
tehlikelere uygun yangýn söndürücü ile alev söndürme örtüsü gibi güvenlik donanýmý bulundurulur.
(4) Týbbi laboratuvarda kimyasal ve benzeri yaralanmalar için, risklere uygun dekontaminasyon ve/veya nötralizasyon
materyali bulundurulur ve etkin kullanýmý için önlemler alýnýr.
(5) Týbbi laboratuvarda kimyasal, radyoaktif ve/veya potansiyel enfeksiyöz riskten korunmak için personele kiþisel koruyucu ekipman temin edilir ve personelin kullanmasý saðlanýr.
(6) Personele,
iþindeki potansiyel tehlikeler ve güvenli týbbi laboratuvar teknikleri hususunda eðitim verilir ve eðitim kayýt altýna alýnýr. Personelin, çalýþtýðý numuneler veya testlerden dolayý aþý ile önlenebilir hastalýklara neden olan enfeksiyöz etkenlere
maruziyet riski bulunmakta ise aþýlanmasý saðlanýr.
(7) Týbbi laboratuvar teknik alanýnda el yýkama için lavabo ile göz yýkama iþlevi görecek ünite/materyal ve gerekirse acil duþ bulundurulur.
(8) Týbbi laboratuvara yönelik ve personelin kolayca eriþebileceði bir güvenlik dokümaný oluþturulur. Kullanýlan kimyasallarýn ürün güvenlik bilgi formlarý temin edilir.
(9) Týbbi laboratuvar içerisinde bulunan tehlike ve risklere iliþkin olarak, giriþ kapýsý ile gerekli olduðu durumlarda
cihaz, donaným veya aygýt üzerine ilgili iþaretleme veya etiketleme yapýlýr.
(10) Týbbi laboratuvarda uygun sýklýkta hava deðiþimi saðlanýr. Bu deðiþim kimyasal veya toksik dumanlarýn veya enfeksiyöz ajanlarýn yayýlmasýný engellemelidir.
(11) Týbbi laboratuvarda kontrollü giriþ uygulanýr. Týbbi laboratuvarda biyolojik ajanlarýn, numunelerin, ilaçlarýn, kimyasallarýn ve hastalara ait
bilgilerin yanlýþ kullanýlmasý, tahrip edilmesi ve çalýnma tehlikesine karþý gerekli önlemler alýnýr.
(12) Týbbi laboratuvarda korunma amacýyla kurulu
cihazlarýn ve donanýmlarýn ait olduklarý standartlara uygun olarak düzenli bakým ve kontrolleri yapýlýr ve kayýt altýna alýnýr.
(13) Týbbi laboratuvarda giriþ ve çýkýþ noktalarý ile varsa yangýn çýkýþlarý uygun þekilde iþaretlenir. Týbbi laboratuvar güvenliði ile ilgili tüm iþaretlemeler ulusal veya uluslararasý kabul gören simgeler kullanýlarak yapýlýr.
(14) Týbbi atýklar týbbi laboratuvarýn biyogüvenlik düzeyine uygun
olarak dekontamine edilir.
Týbbi laboratuvar atýk yönetimi
MADDE 29 – (1) Týbbi laboratuvara
ait týbbi atýklarýn yönetimi, 22/7/2005 tarihli
ve 25883 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Týbbi Atýklarýn Kontrolü Yönetmeliðine uygun olarak yürütülür.
Týbbi laboratuvar bilgi sistemi ve
verilerin korunmasý
MADDE 30 – (1) Týbbi laboratuvarda
test sonuçlarý ve kiþisel verilerin
gizliliðini ve güvenliðini saðlayacak bilgi sistemi kurulur ve iþletilir.
Etik ilkeler
MADDE 31 – (1) Týbbi laboratuvar
hizmetleri etik kurallara ve kanýta dayalý laboratuvar týbbi ilkelerine uygun olarak güncel, bilimsel ve teknolojik gerekleri yerine getirecek þekilde yürütülür.
(2) Test için alýnan numunelerin araþtýrmalarda kullanýlmasýnda klinik araþtýrmalarla ilgili mevzuat hükümleri uygulanýr. Ancak toplum saðlýðýný korumaya yönelik Bakanlýkça yapýlacak çalýþmalar ile týbbi laboratuvarlarýn kalite kontrol analizlerinde bu numuneler kör numune olarak kullanýlabilir.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Çeþitli ve Son Hükümler
Hizmet alýmý
MADDE 32 – (1) Kamuya ait týbbi
laboratuvarlar, 7/2/2009 tarihli ve 27134 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Saðlýk Hizmeti Sunan 4734 sayýlý Kamu Ýhale Kanunu Kapsamýndaki Ýdarelerin Teþhis ve Tedaviye Yönelik Olarak
Birbirlerinden Yapacaklarý Mal ve Hizmet Alýmlarýna Ýliþkin Yönetmelik uyarýnca birbirlerinden veya 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayýlý Kamu Ýhale Kanunu uyarýnca özel týbbi
laboratuvarlardan hizmet alabilir.
(2) Özel saðlýk kuruluþu bünyesinde bulunmasý zorunlu týbbi laboratuvarlarýn dýþýndaki týbbi laboratuvar hizmetleri,
hizmet satýn alma yoluyla, özel týbbi laboratuvarlardan karþýlanabilir.
(3) Hizmet alýmý/dýþ laboratuvar test hizmet alýmý durumunda aþaðýdakilere uyulmasý zorunludur:
a) Hizmetin bu
yol ile karþýlandýðý hususunda hastaya ve/veya yakýnlarýna bilgi verilmesi,
b) Hastadan,
laboratuvar testini talep eden kurumda numune alýnmasý,
c) Numunenin,
tetkiki gerçekleþtirecek týbbi laboratuvara
hasta veya yakýnlarý ile gönderilmemesi,
ç) Tetkiki çalýþan kurum veya kuruluþ isminin ve adresinin tetkik sonuç raporunda yer almasý.
(4) Hizmetin
satýn alma/dýþ laboratuvar test
hizmet alýmý yoluyla gördürülmesi halinde, hizmeti alan saðlýk kurum/kuruluþu ile hizmeti
veren saðlýk kurum/kuruluþu, bu uygulamadan
ve sonuçlarýndan müþtereken
sorumludur.
Dýþ laboratuvar test hizmet alýmý
MADDE 33 – (1) Özel týbbi laboratuvarlar ruhsata esas uzmanlýk dalý alanýyla ilgili bünyesinde yapýlamayan testler için baþka týbbi laboratuvarlardan, dýþ laboratuvar test
hizmeti alabilir.
Numunelerin taþýnmasý
MADDE 34 – (1) Numuneler, 25/9/2010
tarihli ve 27710 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Enfeksiyöz Madde ile
Enfeksiyöz Taný ve Klinik Örneði Taþýma Yönetmeliðine uygun olarak
taþýnýr.
Týbbi laboratuvarlarda uyulmasý gereken diðer
hususlar
MADDE 35 – (1) Týbbi
laboratuvarlar, Bakanlýktan ruhsat almadan faaliyet gösteremez.
(2) Týbbi laboratuvar, ruhsat baþvurusunda beyan
ettiði cihaz ve test listesindeki deðiþiklikleri en geç otuz iþ günü içerisinde müdürlüðe bildirir.
(3) Ruhsatta
belirtilen adres haricinde tamamen veya kýsmen baþka yerde týbbi laboratuvar hizmeti verilemez.
(4) Týbbi laboratuvardaki herhangi bir faaliyet alaný veya birim, yetkisi olmayan kiþiler tarafýndan kullanýlamaz.
(5) Týbbi laboratuvarda, ruhsata esas uzmanlýk dalý dýþýnda diðer uzmanlýk dallarýnda hekim/uzman çalýþtýrýlamaz ve diðer uzmanlýk dallarýna ait araç ve gereçler bulundurulamaz.
(6) Özel týbbi laboratuvarlarda;
a) Özel týbbi laboratuvarlarýn
isimlendirilmesinde; kiþilerin yanlýþ algýlamasý, karýþýklýðýn önlenmesi amacýyla, hangi ilde
olduðuna bakýlmaksýzýn ülke genelindeki üniversite ve kamu
saðlýk kurum veya kuruluþlarýnýn isimleri aynen veya çaðrýþtýracak þekilde kullanýlamaz.
b) Özel týbbi laboratuvarlarýn tabelalarýnda, basýlý ve elektronik ortam materyallerinde ayný yazý karakterinde olmak þartýyla “özel” ibaresi, saðlýk kuruluþunun isminde kullanýlan yazý puntolarýnýn ½ sinden küçük olamaz. Tabelalar
ile basýlý ve elektronik ortam materyallerinde, ruhsatta kayýtlý týbbi laboratuvar ismi dýþýnda baþka bir isim kullanýlamaz ve ruhsatta
belirtilen uzmanlýk dallarý haricinde baþka uzmanlýk dalý ve/veya baþka ibareler yazýlamaz.
c) Týbbi laboratuvar bir þirket tarafýndan açýlmýþ ise þirketin
faaliyetine giren diðer iþler týbbi laboratuvarda
yapýlamaz.
ç) Týbbi laboratuvarlar, tanýtým ve bilgilendirme konusunda özel saðlýk kuruluþlarýnýn tâbi olduðu mevzuata tâbidir.
d) Adlarýna çalýþma belgesi düzenlenmeyen týbbi laboratuvar teknik personeli, týbbi
laboratuvarlarda görev yapamaz.
Yürürlükten kaldýrýlan yönetmelik
MADDE 36 – (1) 25/8/2011 tarihli ve
28036 sayýlý Resmî Gazete'de yayýmlanan Týbbi Laboratuvarlar Yönetmeliði yürürlükten kaldýrýlmýþtýr.
Mevcut týbbi
laboratuvarlarýn uyumu
GEÇÝCÝ MADDE 1 – (1)
Mevcut týbbi laboratuvarlar, 31/12/2015
tarihine kadar bu Yönetmeliðe uyum saðlamak ve ruhsat almak zorundadýr. Uyum süresi içerisindeki ruhsat deðiþikliði gerektiren durumlarda ruhsat iþlemleri, 15/2/2008 tarihli ve 26788 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Ayakta Teþhis ve Tedavi Yapýlan Özel Saðlýk Kuruluþlarý Hakkýndaki Yönetmeliðe göre yürütülür.
(2) Bu Yönetmeliðin yürürlüðe girdiði tarihten önce Bakanlýk tarafýndan belirlenmiþ olan referans hizmet laboratuvarlarý, 31/12/2015 tarihine kadar bu Yönetmeliðe uyum saðlamak ve Test Bazýnda Referans Yetkili Laboratuvar Belgesini yenilemek zorundadýr. Aksi halde referans olma durumlarý herhangi bir iþleme gerek olmaksýzýn iptal edilir.
Yürürlük
MADDE 37 – (1) Bu Yönetmelik yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.
Yürütme
MADDE 38 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Saðlýk Bakaný yürütür.
TIBBÝ LABORATUVARLAR YÖNETMELÝÐÝ EKLERÝ
|