Enerji Piyasasý Düzenleme Kurumundan:
ELEKTRÝK PÝYASASINDA LÝSANSSIZ ELEKTRÝK ÜRETÝMÝNE
ÝLÝÞKÝN YÖNETMELÝK
BÝRÝNCÝ BÖLÜM
Genel Hükümler
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliðin amacý elektrik piyasasýnda; 14/3/2013
tarihli ve 6446 sayýlý Elektrik Piyasasý Kanununun 14 üncü maddesi kapsamýnda, tüketicilerin elektrik ihtiyaçlarýnýn tüketim noktasýna en yakýn üretim tesislerinden karþýlanmasý, arz güvenliðinin saðlanmasýnda küçük ölçekli üretim tesislerinin
ülke ekonomisine kazandýrýlmasý ve etkin kullanýmýnýn saðlanmasý, elektrik þebekesinde meydana gelen kayýp miktarlarýnýn düþürülmesi amacýyla lisans alma
ile þirket kurma yükümlülüðü olmaksýzýn, elektrik enerjisi üretebilecek gerçek veya tüzel kiþilere uygulanacak usul ve esaslarýn belirlenmesidir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik;
a) 6446 sayýlý Elektrik Piyasasý Kanununun 14 üncü maddesi çerçevesinde kurulmasý öngörülen üretim tesislerinin sisteme baðlanmasýna iliþkin teknik usul ve
esaslar ile bu üretim tesislerinin kurulmasýna iliþkin baþvuru yapýlmasýna ve baþvurularýn deðerlendirilmesine,
b) Lisanssýz üretim faaliyeti kapsamýnda elektrik enerjisi üreten gerçek ve tüzel kiþilerin ihtiyacýnýn üzerinde ürettiði elektrik enerjisinin sisteme verilmesi halinde yapýlacak uygulamaya,
c) Lisanssýz üretim faaliyeti ile ilgili arazi temini, üretim tesisi devri ve üretim faaliyetinde
bulunan gerçek veya tüzel kiþiler ile Ýlgili Þebeke Ýþletmecilerinin hak ve yükümlülüklerine,
ç) Lisanssýz üretim faaliyetinde bulunan kiþilerin bu Yönetmelik kapsamýndaki faaliyetleri ile kurulan üretim tesislerinin denetlenmesine,
iliþkin usul ve esaslarý kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 6446 sayýlý Elektrik Piyasasý Kanununun 14 üncü maddesi ile 10/5/2005 tarihli ve 5346 sayýlý Yenilenebilir Enerji Kaynaklarýnýn Elektrik Enerjisi Üretimi Amaçlý Kullanýmýna Ýliþkin Kanunun 6/A maddesine dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.
Tanýmlar ve kýsaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Adalanma: Daðýtým sisteminin üretim tesisi bulunan bir bölgesinin enerjili kalacak þekilde daðýtým sisteminden fiziksel olarak ayrýlmasýný,
b) AG: Etkin þiddeti 1000 Volt ve altýndaki gerilimi,
c) Baðlanabilirlik oraný: Daðýtým sistemine baðlý üretim tesislerinin kýsa devre katkýsý hariç baðlantý noktasýndaki üç faz kýsa devre akýmýnýn, baðlanacak üretim tesisinin nominal akýmýna bölümü ile elde edilecek deðeri,
ç) Baðlantý: Üretim tesisinin AG veya YG seviyesinde bir koruma
teçhizatý üzerinden daðýtým veya iletim sistemiyle irtibatlandýrýlmasýný,
d) Baðlantý ekipmaný: Üretim tesisinin daðýtým veya iletim sistemine baðlantýsý için kullanýlan, üretim tesisi üzerinde ve/veya üretim tesisi ile
baðlantý noktasý arasýnda tesis edilen koruma ve kumanda sistemlerinin bütününü,
e) Baðlantý noktasý: Kullanýcýlarýn baðlantý anlaþmalarý uyarýnca sisteme baðlandýklarý saha veya irtibat noktasýný,
f) Bakanlýk: Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlýðýný,
g) DSÝ: Devlet Su Ýþleri Genel Müdürlüðünü,
ð) Evirici: Doðru akýmý alternatif akýma dönüþtüren düzeneði,
h) Fatura dönemi: Bir takvim ayýnýn ilk günü saat 00:00’da baþlayýp, ayný ayýn son günü saat 24:00’da biten süreyi,
ý) Ýl Özel Ýdaresi: Üretim tesisinin
kurulacaðý yerin il özel idaresini veya
il özel idaresi bulunmayan yerlerde Yatýrým Ýzleme ve Koordinasyon Baþkanlýðýný,
i) Ýlgili mevzuat: Elektrik piyasasýna iliþkin kanun, yönetmelik, teblið, genelge ve Kurul
kararlarýný,
j) Ýlgili þebeke iþletmecisi: Ýlgisine göre TEÝAÞ’ý, daðýtým þirketini veya OSB daðýtým lisansý sahibi tüzel kiþiyi,
k) Ýlgili teknik mevzuat: Bakanlýk tarafýndan çýkarýlan ilgili yönetmelik, teblið ve diðer düzenlemeleri,
l) Kanun:
14/3/2013 tarihli ve 6446 sayýlý Elektrik Piyasasý Kanununu,
m) Kojenerasyon tesisi: Isý ve elektrik
ve/veya mekanik enerjinin eþ zamanlý olarak üretiminin gerçekleþtirildiði tesisi,
n) Bu Yönetmelik kapsamýndaki kojenerasyon
tesisi: Bakanlýkça belirlenen verimlilik deðerini saðlayan kategorideki kojenerasyon
tesisini,
o) Mikrokojenerasyon tesisi: Elektrik enerjisine dayalý toplam kurulu gücü 100 kWe ve altýnda olan kojenerasyon tesisini,
ö) Muafiyetli üretim miktarý: Her bir daðýtým bölgesinde, bu Yönetmelik kapsamýnda yenilenebilir enerji kaynaklarýna dayalý üretim tesisi kuran gerçek veya tüzel kiþilerin üretim tesislerinde Ýlgili Mevzuat hükümlerine uygun olarak üretip sisteme verdikleri ihtiyaç fazlasý elektrik enerjisi miktarýný,
p) Þebeke: Ýlgisine göre iletim, daðýtým veya OSB daðýtým þebekesini,
r) Teblið: Elektrik Piyasasýnda Lisanssýz Elektrik Üretimine Ýliþkin Yönetmeliðin Uygulanmasýna Dair Tebliði,
s) Teknik deðerlendirme raporu: Rüzgar veya güneþ enerjisine dayalý üretim sahalarýnýn etkin kullanýlmasýna iliþkin YEGM tarafýndan yapýlan deðerlendirmeyi,
þ) Teknik etkileþim izni: Teknik
Etkileþim Analizinin neticesine göre, ilgili kurumlar tarafýndan olumlu veya þartlý olarak Bakanlýk aracýlýðýyla ilgili kiþilere verilen
izni,
t) Tüketim tesisi: Bir gerçek ya da tüzel kiþinin uhdesinde olup baðlantý anlaþmasý kapsamýnda daðýtým veya iletim sistemine baðlý veya üretim tesisi ile
birlikte baðlanacak ya da 25/9/2002 tarihinden önce imzalanmýþ yerine kaim bir sözleþme kapsamýnda daðýtým veya iletim sistemine baðlý, elektrik enerjisi tüketen birim, tesis ya da teçhizatý,
u) YEGM: Bakanlýk Yenilenebilir Enerji Genel Müdürlüðünü,
ü) YEKDEM: Yenilenebilir Enerji Kaynaklarýnýn Belgelendirilmesine ve Desteklenmesine Ýliþkin Yönetmelik kapsamýndaki yenilenebilir enerji kaynaklarýna dayalý üretim faaliyeti gösteren üretim lisansý sahibi tüzel kiþilerin bizzat ve bu Yönetmelik kapsamýnda yenilenebilir
enerji kaynaklarýndan üretim yapan kiþilerin bölgelerinde bulunduklarý görevli tedarik þirketleri aracýlýðýyla faydalanabileceði fiyatlar, süreler ve bunlara yapýlacak ödemelere iliþkin usul ve esaslarý içeren destekleme mekanizmasýný,
v)
Yenilenebilir enerji kaynaklarý: Hidrolik, rüzgâr, güneþ, jeotermal, biyokütle, biyokütleden
elde edilen gaz (çöp gazý dahil), dalga, akýntý enerjisi ve gel-git gibi fosil olmayan enerji
kaynaklarýný,
y) YEK Kanunu:
10/5/2005 tarihli ve 5346 sayýlý Yenilenebilir Enerji Kaynaklarýnýn Elektrik Enerjisi Üretimi Amaçlý Kullanýmýna Ýliþkin Kanunu,
z) YG: Etkin þiddeti 1000 Volt’un üzerinde olan gerilimi,
ifade eder.
(2) Bu Yönetmelik çerçevesinde, üretim tesisiyle tüketim tesisinin daðýtým sistemine ayný baradan baðlý olmasý halinde ilgili üretim ve tüketim tesisleri ayný yerde kabul edilir.
(3) Bu Yönetmelikte geçen ana kolon hattý, kolon hattý ve yapý baðlantý hattý ibareleri Ýlgili Teknik Mevzuattaki anlam ve kapsama; diðer ifade ve kýsaltmalar ise Ýlgili Mevzuattaki
anlam ve kapsama sahiptir.
Lisans alma ile þirket
kurma muafiyeti
MADDE 5 – (1) Önlisans ve lisans alma
ile þirket kurma yükümlülüðünden muaf olarak kurulabilecek üretim tesisleri þunlardýr:
a) Ýmdat gruplarý,
b) Ýletim ya da daðýtým sistemiyle baðlantý tesis etmeden izole çalýþan üretim tesisleri,
c) Kurulu gücü bir megavat veya Kanunun 14 üncü maddesi çerçevesinde Bakanlar Kurulu kararý ile belirlenmiþ kurulu güç üst sýnýrýna kadar olan yenilenebilir enerji kaynaklarýna dayalý üretim tesisleri,
ç) Ürettiði enerjinin tamamýný iletim veya daðýtým sistemine vermeden kullanan, üretimi ve tüketimi ayný ölçüm noktasýnda olan,
yenilenebilir enerji kaynaklarýna dayalý üretim tesisleri,
d) Bakanlýkça belirlenecek verimlilik deðerini saðlayan kategorideki kojenerasyon
tesisleri,
e) Mikrokojenerasyon tesisleri,
f)
Belediyelerin katý atýk tesisleri ile arýtma tesisi çamurlarýnýn bertarafýnda kullanýlmak üzere kurulan üretim tesisleri,
g) Sermayesinin
yarýsýndan fazlasý doðrudan veya dolaylý olarak belediyeye ait olan tüzel kiþilerce, belediyeler tarafýndan iþletilen su isale hatlarý ile atýk su isale hatlarý üzerinde teknik imkanýn olmasý ve DSÝ tarafýndan uygun bulunmasý halinde kurulan üretim tesisleri.
(2) Önlisans
ve lisans alma yükümlülüðünden muaf olan yenilenebilir enerji kaynaklarýndan elektrik enerjisi üreten gerçek veya tüzel kiþilerin ihtiyacýnýn üzerinde ürettiði elektrik enerjisinin sisteme verilmesi hâlinde söz konusu elektrik enerjisi, ilgili görevli tedarik þirketi aracýlýðý ile YEKDEM kapsamýnda deðerlendirilir.
(3) Birinci fýkranýn (g) bendi kapsamýnda kurulacak üretim tesislerinin su kullaným hakkýna iliþkin iþlemler, 26/6/2003
tarihli ve 25150 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Elektrik Piyasasýnda Üretim Faaliyetinde Bulunmak Üzere Su Kullaným Hakký Anlaþmasý Ýmzalanmasýna Ýliþkin Usul ve Esaslar Hakkýnda Yönetmelik hükümleri çerçevesinde sonuçlandýrýlýr.
(4) Bu Yönetmelik çerçevesinde, daðýtým sisteminde yeterli kapasite bulunmasý halinde bir tüketim tesisi için birden fazla kojenerasyon
veya yenilenebilir enerji kaynaðýna dayalý üretim tesisi kurulmasýna izin
verilebilir. Her bir tüketim tesisi için birinci fýkranýn (c) bendi kapsamýnda kurulabilecek
yenilenebilir enerji kaynaklarýna dayalý üretim tesisinin veya tesislerinin toplam kurulu gücü, birinci fýkranýn (c) bendi kapsamýndaki azami kapasiteden fazla olamaz. Bir gerçek veya tüzel kiþi, uhdesindeki her
bir tüketim tesisi için sadece bir adet
mikrokojenerasyon tesisi kurabilir.
(5) Bu Yönetmelik kapsamýnda üretim tesisi kuracak gerçek veya tüzel kiþilerin üretim tesisleri ile tüketim tesislerinin ayný daðýtým bölgesi içerisinde olmasý zorunludur.
(6) Birinci fýkranýn (a), (b), (ç), (d), (f) ve (g)
bentleri kapsamýnda yer alan üretim tesisleri için kurulu güç üst sýnýrý uygulanmaz.
ÝKÝNCÝ BÖLÜM
Baðlantý ve Sistem Kullanýmýna Ýliþkin Hükümler
Baðlantý esaslarý
MADDE 6 – (1) Bu Yönetmelik kapsamýna giren üretim tesisleri, dördüncü fýkra kapsamýnda belirtilen
istisnalar dýþýnda, daðýtým sistemine baðlanýr. Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi, üretim tesisinin teknik özelliklerine ve baðlantý noktasý itibarýyla daðýtým sisteminin mevcut kapasitesine göre üretim tesisini YG veya AG seviyesinden daðýtým sistemine baðlayabilir. Baðlantý baþvurusu talebi, ancak Ýlgili Mevzuat ve Ýlgili Teknik Mevzuat hükümleri kapsamýnda reddedilebilir.
(2) Bu Yönetmelik kapsamýnda YG seviyesinden daðýtým sistemine baðlanmak isteyen rüzgâr ve/veya güneþ enerjisine dayalý üretim tesisi baðlantý baþvurularý için, 5 inci maddenin dördüncü fýkrasý hükümleri saklý kalmak kaydýyla, bir transformatör merkezine yönlendirilen toplam
kurulu gücün 2 MW’ýn
üzerinde olmasý halinde ilgili daðýtým þirketi veya OSB daðýtým lisansý sahibi tüzel kiþi TEÝAÞ’a kaynak bazýnda ayrý ayrý
baðlantý kapasite bildiriminde bulunur ve TEÝAÞ’ýn
görüþleri alýnýr. Daðýtým þirketi veya OSB daðýtým lisansý sahibi tüzel kiþi, TEÝAÞ’ýn bildireceði baðlanabilir kapasiteyi baðlantý görüþlerinin sonuçlandýrýlmasýna esas alýr. TEÝAÞ, talepleri kendisine geliþ tarihinden itibaren bir ay içinde sonuçlandýrýr.
(3) YG
seviyesinden baðlantý talebinde bulunan rüzgâr ve/veya güneþ enerjisine dayalý üretim tesisi baþvurularý transformatör merkezi bazýnda ikinci fýkra kapsamýnda belirlenecek kapasiteye ulaþýncaya kadar 8 inci
maddenin dördüncü fýkrasý hükmüne göre yapýlacak deðerlendirme çerçevesinde daðýtým sistemine baðlanýr.
(4) 5 inci
maddenin birinci fýkrasýnýn;
a) (ç) bendi kapsamýnda kurulacak üretim tesisleri bu
tesisler ile iliþkilendirilecek tüketim tesisinin
sisteme iletim seviyesinden baðlý olmasý halinde,
b) (d) bendi
kapsamýnda kurulacak kojenerasyon
tesisleri kurulu gücüne baðlý olarak,
iletim
sistemine baðlanýr.
Bu fýkra kapsamýnda iletim sistemine baðlanacak üretim tesisi baþvurularý için bu Yönetmelikte daðýtým sistemine baðlanacak üretim tesisi baþvurularýnda daðýtým þirketince yürütülmesi öngörülen iþ ve iþlemler, TEÝAÞ tarafýndan yürütülür.
Baðlantý baþvurusu
MADDE 7 – (1) Bu Yönetmelik kapsamýnda hidrolik kaynaða dayalý üretim tesisleri haricindeki üretim tesislerinde
üretim yapmak isteyen gerçek veya tüzel kiþiler, baðlantý ve sistem kullanýmý amacýyla, ekinde aþaðýdaki bilgi ve belgeler bulunan Ek-1’de yer alan
Lisanssýz Üretim Baðlantý Baþvuru Formu ile doðrudan Ýlgili Þebeke Ýþletmecisine baþvurur. Bu baþvurularda;
a) Üretim tesisinin kurulacaðý yere ait tapu
kaydý veya kira sözleþmesi veya kullaným hakkýný gösterir belge,
b) Kojenerasyon tesisleri için tesis toplam
verimliliðine iliþkin belge,
c) Biyokütle
ve biyokütleden
elde edilen gaz (çöp gazý dâhil) ile rüzgâr ve güneþ enerjisine dayalý üretim tesisleri hariç olmak üzere yenilenebilir enerji kaynaklarýnýn kullaným hakkýnýn elde edildiðine dair belge,
ç) Baþvuru ücretinin Ýlgili Þebeke Ýþletmecisinin
hesabýna yatýrýldýðýna dair makbuz veya dekont,
d) Kurulacak
tesisin teknik özelliklerini de gösteren Tek Hat Þemasý,
sunulur.
(2) Bu Yönetmelik kapsamýnda hidrolik kaynaklara dayalý üretim tesisi kurmak isteyen gerçek veya tüzel kiþiler sisteme baðlantý ve su kullaným hakký edinimi amacýyla, Ek-2’de yer alan Baþvuru Dilekçesi ve Ek-1’de yer alan
Lisanssýz Üretim Baðlantý Baþvuru Formu ile tesisin kurulacaðý yerin Ýl Özel Ýdaresine baþvuruda bulunur. Söz konusu baþvuru ekinde; birinci fýkranýn (a), (ç) ve (d)
bentlerinde belirtilen belgelerin sunulmasý zorunludur. Ýl Özel Ýdareleri, üretim tesisinin
yapýmýnýn su rejimi açýsýndan uygun bulunduðuna dair görüþ almak için her takvim ayý içinde alýnan baðlantý baþvurularýný takip eden ayýn ilk beþ günü içinde DSÝ’nin
yetkili bölge müdürlüklerine gönderir. Ýlgili DSÝ birimi, su rejimi açýsýndan uygunluk görüþünü kendisine baþvurunun ulaþtýðý ayý takip eden ayýn yirminci gününe kadar sonuçlandýrýr ve Ýl Özel Ýdaresine gönderir. DSÝ’nin ilgili birimi
tarafýndan gönderilen görüþün olumlu olmasý halinde, Ýl Özel Ýdaresi olumlu görüþün kendisine ulaþtýðý ayý takip eden ayýn ilk beþ günü içerisinde baðlantýya iliþkin baþvuruyu Ýlgili Þebeke Ýþletmecisine gönderir. Baþvurularýn Ýl Özel Ýdaresi tarafýndan Ýlgili Þebeke Ýþletmecisine gönderilmemesi halinde, yatýrýlan baþvuru bedeli baþvuru sahibinin
talebi üzerine Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi tarafýndan baþvuru sahibine iade edilir.
(3) Baþvuru sahibi gerçek veya tüzel kiþi, DSÝ tarafýndan çýkarýlan mevzuatta istenen belgeleri de baþvuru dosyasýna eklemekle yükümlüdür. DSÝ tarafýndan çýkarýlan mevzuatta istenen bilgi veya belgeler
tamamlanmadan hidrolik kaynaklara dayalý üretim tesisi kurmak amacýyla baþvuru yapýlamaz.
(4) 5 inci
maddenin birinci fýkrasýnýn (ç) bendi ile (d) bendi kapsamýnda kurulacak üretim tesisine iliþkin baðlantý baþvurusu birinci fýkrada yer alan
belgeler ile;
a) Ýletim seviyesinden baðlanacak üretim tesisleri için TEÝAÞ’a,
b) Daðýtým seviyesinden baðlanacak üretim tesisleri için ilgili daðýtým þirketi veya OSB daðýtým lisansý sahibi tüzel kiþiye,
yapýlýr.
(5) Bu madde
kapsamýnda baþvuruda bulunan gerçek veya tüzel kiþilerin, baþvuruda bulunduðu ay içerisinde ilgili üretim tesisine iliþkin yazýlý olarak kurulu güç deðiþikliði talebinde bulunmasý halinde,
a) Kurulu güç deðiþikliðine iliþkin talep tarihi
baþvuru tarihi olarak kabul edilir.
b) Yeni kurulu
güce göre sunulmasý gereken belgeler
baþvuru ekinde sunulur.
Baðlantý baþvurusunun deðerlendirilmesi
ve sonuçlandýrýlmasý
MADDE 8 – (1) Bu Yönetmelik kapsamýnda üretim yapmak isteyen gerçek veya tüzel kiþilerin her takvim
ayý içinde alýnan baþvurularý ile Ýl Özel Ýdarelerinden yönlendirilen baþvurular, Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi tarafýndan, takip eden ayýn ilk yirmi günü içinde toplu olarak deðerlendirilir ve
sonuçlandýrýlýr. Eksik veya yanlýþ evrak verenlerin
baþvurularý deðerlendirmeye alýnmaz. Eksik veya yanlýþlýðýn mahiyeti hakkýnda, baþvuru sahibine
eksikliklerin on iþ günü içerisinde tamamlanmasý için bildirimde bulunulur. Eksik belgelerin süresinde tamamlanmamasý halinde, baþvuru reddedilerek
sunulan belgeler baþvuru sahibine iade edilir ve ilgili Ýl Özel Ýdaresine konu hakkýnda bilgi verilir.
Eksiksiz olarak yapýldýðý tespit edilen baþvurular baþvuru tarihi itibariyle veya eksikliklerin giderildiðine iliþkin belgelerin Ýlgili Þebeke Ýþletmecisinin evrakýna giriþ tarihi itibari ile deðerlendirmeye alýnýr. Bu baþvurularýn deðerlendirmesi eksikliklerin tamamlandýðý tarih itibariyle yapýlmýþ olan baþvurularla birlikte
yapýlýr.
(2) TEÝAÞ görüþü sorulan baþvurular, TEÝAÞ görüþünün daðýtým þirketi veya OSB daðýtým lisansý sahibi tüzel kiþiye ulaþtýðý tarih itibariyle mevcut baþvurular ile birlikte Teblið’de belirlenen
usule göre deðerlendirilir.
Birinci fýkrada belirlenen süre bu baþvurularda sadece daðýtým þirketi veya OSB daðýtým lisansý sahibi tüzel kiþinin iþlemleri için uygulanýr.
(3) Rüzgar enerjisine dayalý baþvurulardan; baðlantý noktasý uygun bulunanlar ile alternatif baðlantý önerilen baþvurular hakkýnda YEGM tarafýndan Teknik Deðerlendirme Raporu
hazýrlanmasý için Teblið’de belirlenen usule göre iþlem tesis edilir. Birinci fýkrada belirlenen süre bu baþvurularda sadece Ýlgili Þebeke Ýþletmecisinin iþlemleri için uygulanýr.
(4) Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi tarafýndan Þebekeye baðlantýsý yapýlacak olan üretim tesisinin baðlantýsýna iliþkin deðerlendirmede;
a) Baþvuruya konu üretim tesisinin yenilenebilir enerji kaynaklarýna dayalý olmasý,
b) Baþvuruya konu üretim tesisinin kojenerasyon
tesisi olmasý,
c) Baþvuru sahibinin son bir yýl içindeki tüketim miktarýnýn diðer baþvurulardan yüksek olmasý,
ç) Baþvuruya konu üretim tesisinin tüketim tesisi ile ayný yerde olmasý,
d) Baþvurunun tüketim birleþtirme hükümleri kapsamýndaki baþvuru olmasý,
e) Baþvuru sahibinin önceden olumlu baðlantý görüþü verilmiþ bir baþvurusunun olmamasý,
kriterleri sýrasýyla uygulanýr. Bir yýllýk tüketimi olmayan baþvuru sahiplerinin
yýllýk tüketimleri mevcut aylýk tüketimlerinin ortalamasý dikkate alýnarak yýllýk bazda, sadece bir aylýk tüketiminin olmasý halinde bu tüketimi dikkate alýnarak yýllýk bazda hesap edilir. Ýnþa aþamasýndaki tesisler için yapýlan baþvurularda proje deðerleri dikkate alýnarak en yakýndaki benzer abonelerin tüketimlerine göre hesap yapýlýr. Yapýlan deðerlendirme
sonucunda, birden fazla baþvurunun tüm kriterleri saðlamasý durumunda Ýlgili Þebeke Ýþletmecisine veya varsa ilgili Ýl Özel Ýdaresine yapýlan baþvuru tarihi sýralamaya esas alýnýr.
(5) Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi, bu
madde kapsamýnda deðerlendirilen baþvurulara iliþkin gerekçeli deðerlendirme neticesini ve baðlantý noktasý uygun bulunmayan baþvurular için varsa alternatif baðlantý önerisini kendi internet sayfasýnda bir ay süreyle ilan eder, hidrolik kaynaða dayalý üretim tesislerine iliþkin deðerlendirme sonuçlarýný ilgili Ýl Özel Ýdaresine yazýlý olarak bildirir.
Baðlantý ve
sistem kullanýmý için baþvuru
MADDE 9 – (1) Hidrolik kaynaða dayalý üretim tesisleri bakýmýndan Ek-3’te yer alan örneðe uygun Su Kullaným Hakký Ýzin Belgesi düzenlemeye, baþvuru yapýlan Ýl Özel Ýdaresi yetkilidir. Ýlgili Ýl Özel Ýdaresi, su kullaným hakký izin belgesini ancak baþvurunun DSÝ taþra teþkilatýnca üretim tesisinin yapýmýnýn su rejimi açýsýndan uygun bulunduðuna dair görüþü ve Ýlgili Þebeke Ýþletmecisinin uygun baðlantý görüþünün birlikte bulunmasý halinde düzenleyebilir.
(2) Hidrolik
kaynaða dayalý üretim tesisleri bakýmýndan ilgili Ýl Özel Ýdaresinden su kullaným hakký izin belgesini alan ve diðer kaynaklar bakýmýndan baðlantý baþvurusu uygun bulunan veya Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi tarafýndan teklif edilen alternatif baðlantý noktasý önerisini kabul edenler ile rüzgar enerjisine dayalý baþvurularda Teknik Deðerlendirme Raporu
olumlu olanlara Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi Baðlantý Anlaþmasýna Çaðrý Mektubu gönderilir.
Kendisine Baðlantý Anlaþmasýna Çaðrý Mektubu gönderilen gerçek veya tüzel kiþilere, söz konusu su kullaným hakký izin belgesinin
alýnma veya Baðlantý Anlaþmasýna Çaðrý Mektubunun teblið tarihinden
itibaren yüzseksen
gün süre verilir. Gerçek veya tüzel kiþiler söz konusu sürenin ilk doksan günü içerisinde üretim tesisi ve
varsa irtibat hattý projesini Bakanlýk veya Bakanlýðýn yetki verdiði kurum ve/veya tüzel kiþilerin onayýna sunar. Doksan gün içinde proje onayý için baþvuruda bulunmayan
gerçek veya tüzel kiþilerin baðlantý baþvurularý geçersiz sayýlarak sunmuþ olduklarý belgeler kendilerine iade edilir.
(3) Ýlgili gerçek veya tüzel kiþilerin aþaðýdaki belgeleri Ýlgili Þebeke Ýþletmecisine süresi içerisinde ve eksiksiz olarak sunmalarý halinde, Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi
kendileriyle otuz gün içerisinde baðlantý anlaþmasý imzalamakla yükümlüdür:
a) Üretim tesisinin inþaatýna baþlanabilmesi için Ýlgili Teknik Mevzuat çerçevesinde alýnmasý gereken proje onayý,
b) Rüzgar enerjisine dayalý baþvurularda Teknik Etkileþim Ýzni.
(4) Üçüncü fýkrada belirlenen belgeleri zamanýnda edinemeyen baþvuru sahiplerinin, söz konusu belgeleri
kendi kusurlarý olmaksýzýn edinemediklerinin Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi tarafýndan anlaþýlmasý halinde, ilgili gerçek veya tüzel kiþilere Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi tarafýndan üç ay ilave süre verilir.
(5) Kendisine dördüncü fýkra kapsamýnda ek süre verilen baþvuru sahiplerinin, verilen ek süre sonuna kadar söz konusu belgeleri Ýlgili Þebeke Ýþletmecisine sunamamalarý halinde, ilgili gerçek veya tüzel kiþiler baðlantý anlaþmasý imzalama hakkýný kaybeder ve mevcut belgeleri kendisine iade
edilir.
(6) Hidrolik
kaynaða dayalý üretim tesisleri bakýmýndan su kullaným hakký izin belgesi verilen, diðer kaynaklar bakýmýndan Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi tarafýndan kendisi için Baðlantý Anlaþmasýna Çaðrý Mektubu düzenlenen gerçek veya tüzel kiþiler tarafýndan, Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi ile baðlantý anlaþmasý imzalanana kadar kurulu güç deðiþikliði talebinde bulunulamaz.
(7) Baðlantý anlaþmasý imzalanan üretim tesislerinde kurulu güç artýþý talebinde bulunulmasý halinde, ilgili talep
söz konusu talebin yapýldýðý ayda yapýlan diðer tüm baþvurular ile birlikte deðerlendirilir. Bu kapsamda;
a) Söz konusu talebe Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi tarafýndan olumsuz görüþ verilmesi veya önerilen alternatif baðlantý görüþünün ilgili gerçek veya tüzel kiþi tarafýndan kabul
edilmemesi halinde, baþvuru sahibine ait mevcut baðlantý anlaþmasýnýn geçerliliði devam eder.
b) Söz konusu talebe Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi tarafýndan olumlu görüþ verilmesi veya önerilen alternatif baðlantý görüþünün ilgili gerçek veya tüzel kiþi tarafýndan kabul edilmesi
halinde, kabul edilme tarihinden itibaren otuz gün içerisinde üretim tesisinin
projesi tadil edilerek ikinci fýkra çerçevesinde Bakanlýk veya Bakanlýðýn yetki verdiði kurum ve/veya tüzel kiþilerin onayýna sunulur. Proje onayýnýn tamamlanmasýndan itibaren otuz
gün içerisinde ilgili baðlantý anlaþmasý yeni kurulu güce göre revize edilir. Ýlgili gerçek veya tüzel kiþinin süresi içerisinde anlaþmayý imzalamaktan imtina etmesi halinde, kurulu güç artýþý talebine iliþkin baðlantý görüþü kendiliðinden geçersiz hale gelir. Bu durumda ilgili kiþinin baþvuruda sunduðu belgeler kendisine iade edilir.
c) Kurulu güç artýþýna iliþkin talebin olumlu
bulunmasý halinde, ilgili üretim tesisinin
tamamlanmasý için 24 üncü maddenin birinci fýkrasýnda belirlenen sürelere ilave olarak
altý ay ek süre verilir.
ç) Bu fýkra kapsamýnda kurulu güç artýþý talebine, üretim tesisinin geçici kabulü yapýlana kadar sadece bir defa izin verilebilir.
Baðlantý ve
sistem kullanýmý
MADDE 10 – (1) Üretim tesisinin Þebekeye baðlantýsýnda kullanýlacak olan baðlantý ekipmaný üretim tesisinin ayrýlmaz bir parçasýdýr. Üretim tesisinin Þebekeye baðlantýsýnda, korumasýnda veya kumandasýnda üretim tesisine ilave olarak dâhili veya harici bir baðlantý ekipmaný kullanýlmasý durumunda, baðlantý ekipmanlarý da üretim tesisine iliþkin kabul testlerine dâhil edilir.
(2) Bu Yönetmelik kapsamýnda; Þebekeye baðlanacak üreticilerle yapýlacak baðlantý ve sistem kullaným anlaþmalarýnda yer alacak genel hükümler, Ýlgili Þebeke Ýþletmecisinin görüþü alýnarak Kurul tarafýndan belirlenir.
Belirlenen genel hükümler Ýlgili Þebeke Ýþletmecisinin ve Kurumun internet sayfalarýnda yayýmlanýr.
(3) Baðlantýya iliþkin mülkiyet ve iþletme sýnýrlarý, baðlantý anlaþmasýnda belirlenir.
(4) Üretim tesisleri, sistem kullaným anlaþmasýnda belirtilen tarihten itibaren sisteme enerji
verebilir. Bu tarih hiçbir þekilde Bakanlýk veya Bakanlýðýn yetki verdiði kuruluþ ve/veya tüzel kiþiler tarafýndan üretim tesisinin geçici kabulünün yapýldýðý tarihten önce olamaz.
(5) Bu Yönetmelik kapsamýnda üretim yapan gerçek ve tüzel kiþiler;
a) Üretim ve tüketim tesislerinin ayný yerde olmasý halinde sisteme verdiði veya sistemden çektiði net enerji miktarý için,
b) Üretim ve tüketim tesislerinin ayný yerde olmamasý halinde sisteme verdiði ve sistemden çektiði enerji miktarlarý için ayrý ayrý,
sistem kullaným bedeli öder.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Üretim Kaynak Belgesine ve Teknik Hususlara Ýliþkin Hükümler
Lisanssýz üreticilere üretim
kaynak belgesi verilmesi
MADDE 11 – (1) Bu Yönetmelik kapsamýnda yenilenebilir enerji kaynaklarýndan üretim yapmak amacýyla Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi ile baðlantý anlaþmasý ve sistem kullaným anlaþmasýný imzalayan üreticilere, talep
etmeleri halinde, Ek-4’te yer alan örneðe uygun Üretim Kaynak Belgesi Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi tarafýndan verilir.
(2) Bu madde
kapsamýnda yapýlacak baþvurular Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi tarafýndan en geç on iþ günü içerisinde sonuçlandýrýlýr. Bu madde kapsamýnda ayný üretim dönemine iliþkin sadece bir kez Üretim Kaynak Belgesi verilir.
Baðlantý noktasý seçimi
MADDE 12 – (1) Baþvuruda beyan
edilen üretim tesisi kurulu gücünün;
a) 11 kWe ve altýnda olmasý halinde AG,
b) 11 kWe’nin üzerinde olmasý halinde yapýlan teknik deðerlendirme sonucunda AG veya YG,
seviyesinden Þebekeye baðlanýr. Bu husustaki baðlantý þartlarý, Teblið ile düzenlenir.
(2) Bu Yönetmelik kapsamýnda Þebekeye baðlanan tüketim tesisi ile ayný yerdeki üretim tesislerinin
Þebekeye baðlantýsý için ek yatýrým gerekmesi halinde Ýlgili Mevzuat hükümleri çerçevesinde iþlem tesis edilir.
(3) AG
seviyesinden baðlanacak üretim tesislerinin
toplam kapasitesi, bu üretim tesislerinin baðlý olduðu daðýtým transformatörünün Ýlgili Þebeke Ýþletmecisine ait bir transformatör olmasý halinde transformatör gücünün yüzde otuzunu geçemez. Transformatörün baþvuru sahibine ait olmasý durumunda, söz konusu kapasite transformatör gücü kadar olur.
(4) Ýlgili Þebeke Ýþletmecisine ait
bir daðýtým transformatörünün AG seviyesinde bir kiþiye bir yýl içerisinde tahsis edilebilecek kapasite Ek-5’te yer alan tabloya göre belirlenir.
(5) Baðlanýlacak noktanýn baðlanabilirlik oranýnýn;
a) Kurulu gücü 1000 kWe’ýn üzerindeki kojenerasyon
tesisleri için 30’un,
b) Diðer üretim tesisleri için 70’in,
üzerinde olmasý esastýr. Baðlanabilirlik oranýnýn bu deðerlerin altýnda olmasý durumunda Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi baðlantý için baþka bir baðlantý noktasý teklif edebilir.
(6) Tüketim tesisi ile ayný yerdeki üretim tesisleri
hariç olmak üzere baðlantý noktasý tadil talepleri,
bu Yönetmelik kapsamýnda belirlenen hükümlere göre deðerlendirilir.
(7) Tüketim tesisi ile ayný yerde olmayan üretim tesisi ya da
tesislerinin Þebekeye baðlantýsý için gereken ek yatýrýmlar Ýlgili Mevzuat hükümlerine göre Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi tarafýndan yapýlýr.
Ýþletme koþullarýnýn dýþýna çýkýlmasý
MADDE 13 – (1) Can ve mal emniyetinin saðlanmasý için, bu Yönetmelik kapsamýnda kurulan üretim tesisi ile baðlantý ekipmanýnýn, þebeke kaybý olmasý veya kýsa devre arýzasý oluþmasý durumlarýnda Tebliðde belirlenen koþullara uygun olarak Þebekeyle baðlantýsýnýn kesilmesi zorunludur. Üretim tesisi, bu durumlarýn her birinde
sistemde adalanmaya neden olmadan Þebekeden ayrýlmalýdýr.
(2) Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi gerekçelerini bildirmek kaydýyla, baðlantý noktasýndaki Þebekenin durumuna göre Ýlgili Mevzuatta öngörülen iþletme koþullarý dýþýna çýkýlmamasý ve üretim tesisinin fliker etkisinin uygun
seviyeye getirilebilmesi için ilave koruma tedbirlerinin alýnmasýný isteyebilir.
Teknik sorumluluk
MADDE 14 – (1) Þebekeye AG ve YG
seviyesinden baðlanacak üretim tesislerinin
yapýmý, iþletmeye alýnmasý, iþletilmesi ve iþ güvenliði sorumluluðu üretim yapan gerçek veya tüzel kiþiye aittir. Bu kapsamda, üretim tesisi
sahibi gerçek veya tüzel kiþiler YG seviyesinden yapýlacak baðlantýlar için, üretim tesisinin geçici kabulünden baþlamak üzere iþletme süresince, Ýlgili Teknik Mevzuata göre görev yapacak yetkili iþletme sorumlusu
istihdam etmek ve/veya bu konuda gerekli hizmetleri almakla yükümlüdür.
(2) Ýþletme sorumlusu, üretim tesisi ve mütemmim cüzlerinin Ýlgili Mevzuat ve Ýlgili Teknik
Mevzuata uygun olarak iþletilmesinden sorumludur. Sorumlu olduðu mevzuata aykýrýlýklardan kaynaklanacak zararlardan iþletme sahibi ile beraber müteselsilen
sorumludur.
Uyum, bakým,
testler ve geçici kabul
MADDE 15 – (1) Bu Yönetmelik kapsamýnda üretim tesisi kuran gerçek veya tüzel kiþi; Þebekeye baðlanacak üretim tesisinin,
bu Yönetmelik ve Teblið’de tanýmlanan kriterlere ve baðlantý anlaþmasýnda yer alan þartlara uygun olduðunu aþaðýdaki usul ve esaslar çerçevesinde Ýlgili Þebeke Ýþletmecisine bildirir. Üretim tesisinin geçici kabule hazýr olduðu Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi tarafýndan tutanakla imza altýna alýnýr. Bu kapsamda;
a) Üretim yapacak gerçek veya tüzel kiþi; Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi ile birlikte imzalanan geçici kabule hazýr tutanaðý ile uyum raporunu kabul iþlemi için Bakanlýk veya Bakanlýðýn yetki verdiði kuruluþ ve/veya tüzel kiþilere sunar ve kabul baþvurusu yapar. Uyum raporunda; imalat testi, tip testleri (Ek-6) veya
sertifikalarý ile ilgili teknik veriler ve parametreler yer alýr.
b) Kabul iþlemleri Ýlgili Teknik Mevzuata göre yapýlýr ve kabul iþleminden sonra Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi ile bir
ay içinde sistem kullaným anlaþmasý imzalanýr.
(2) Üretim yapan gerçek veya tüzel kiþi, üretim tesisinin bakýmýndan sorumludur. Üretim tesisinin ve baðlantý sisteminin, imalatçýlarýn bakým ve/veya rutin
deney için verdiði zaman
dilimlerinde ve baðlantý anlaþmasýndaki hükümlere göre yapýlacak periyodik bakýmlarýnýn Ýlgili Teknik Mevzuata göre yaptýrýlmasý veya iþletme sorumlusu
tarafýndan yapýlmasý ile yapýlan bakýmlara iliþkin raporlarýn Ýlgili Þebeke Ýþletmecisine sunulmasý zorunludur. Ýþletme sorumlusu
periyodik bakýmlardan Ýlgili Þebeke Ýþletmecisine karþý ayrýca sorumludur.
(3) Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi, bu Yönetmelik kapsamýnda kurulan üretim tesisi ile üretim tesisi ve baðlantý sisteminde yapýlan bakým, test ve deneylerin bu Yönetmelik ve Teblið ile baðlantý ve sistem kullaným anlaþmalarýnda belirlenen esaslara uygunluðunu kontrol edebilir.
Sayaçlar
MADDE 16 – (1) Bu Yönetmeliðin uygulanmasý amacýyla üçüncü fýkra hükmü saklý kalmak kaydýyla;
a) Üretim ve tüketim tesislerinin ayný yerde bulunmasý halinde, baðlantý anlaþmasýnda belirlenen yere Ýlgili Mevzuatta
dengeleme mekanizmasýnýn gerektirdiði haberleþmeyi saðlayabilecek çift yönlü ölçüm yapabilen saatlik sayaç takýlýr.
b) Üretim tesisinin tüketim tesisiyle ayný yerde bulunmamasý halinde baðlantý anlaþmasýnda belirlenen yere Ýlgili Mevzuatta dengeleme mekanizmasýnýn gerektirdiði haberleþmeyi saðlayabilecek sayaçlar için belirlenen özelliklere sahip çift yönlü ölçüm yapabilen saatlik sayaç takýlýr. Bu kapsamda tesis edilecek sayaçlarýn, ilgili tesislerin baðlantý noktasýnda yer almasý esastýr.
(2) Þebekeye baðlý her bir üretim tesisinin üretimini ölçmek amacýyla ayrý bir sayaç bulundurulmasý zorunludur.
Faturalamaya esas ölçüm noktasý Þebekeye baðlantý noktasýnda birinci veya
ikinci fýkraya uygun olarak tesis edilecek sayaçtýr.
(3) Kurulu gücü 50 kW’nýn üzerinde olan üretim tesisleri için birinci ve
ikinci fýkralara göre tesis edilen
sayaçlarýn, Ýlgili Mevzuata göre tesis edilecek
otomatik sayaç okuma sistemine uyumlu olmasý zorunludur.
(4) Bir tüketim tesisi için kurulacak, farklý teþvik fiyatlarýna tabi yenilenebilir enerji kaynaklarýna dayalý üretim tesisleri ile kojenerasyon
ve mikro kojenerasyon tesislerinde üretilen elektrik enerjisinin ayrý ayrý saatlik ölçülmesine imkân verecek þekilde sayaç tesis edilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Ticari Hükümler
Ýhtiyaç fazlasý enerjinin tespiti
MADDE 17 – (1) Lisanssýz üretim yapan gerçek ve tüzel kiþilerin kendi ihtiyaçlarýný karþýlamak için üretim yapmalarý esastýr. Ancak, 5 inci
maddenin birinci fýkrasýnýn (c), (d), (e), (f) ve (g) bentlerinde belirtilen üretim tesislerinde üretilen elektrik enerjisinin, üretim tesisi ile ayný yerde kurulu tüketim tesisi ya da
tesislerinde tüketilemeyen miktarý, ayný daðýtým bölgesinde olmasý þartýyla ayný kiþinin uhdesindeki baþka bir tüketim tesisinde ya
da tesislerinde tüketilebilir.
(2) Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi, bu Yönetmelik kapsamýnda üretim yapan gerçek ve tüzel kiþilerin üreterek Þebekeye verdikleri ihtiyaç fazlasý elektrik enerjisi miktarýný;
a) Üretim tesisi ile tüketim tesisinin ayný yerde olmasý halinde baðlantý anlaþmasýnda belirlenen yere takýlan sayaç verilerinden saatlik bazda ve/veya,
b) Üretim tesisi ile tüketim tesisinin ayný yerde olmamasý halinde üretim sayacýndan elde edilen
saatlik verilerden, tüketim tesisine iliþkin saatlik sayaç verilerinin veya tüketim sayaçlarýndan saatlik bazda veri alýnamayan tüketim tesisleri için dengeleme ve uzlaþtýrma iþlemlerini düzenleyen ilgili
mevzuat hükümleri uyarýnca onaylanan
profil uygulamasý yapýlarak elde edilen saatlik tüketim verilerinin mahsuplaþtýrýlmasý suretiyle saatlik bazda,
tespit eder.
(3) Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi, bu Yönetmelik kapsamýndaki her bir üretici için ikinci fýkra kapsamýnda elde edilen
saatlik verileri kaynak bazýnda bir araya getirerek fatura dönemi bazýnda Þebekeye verilen ihtiyaç fazlasý elektrik enerjisi miktarýný belirler ve her ayýn ikisine kadar
ilgili görevli tedarik þirketine bildirir.
(4) Ýlgili Þebeke Ýþletmecileri;
kendi þebekelerindeki lisanssýz üreticilere iliþkin toplam ihtiyaç fazlasý üretim miktarýný,
a) 18 inci
maddenin birinci fýkrasý kapsamýndaki lisanssýz üreticiler için kaynak bazýnda,
b) 18 inci
maddenin ikinci, üçüncü, dördüncü ve beþinci fýkralarý kapsamýndaki lisanssýz üreticiler için,
ayrý ayrý
toplam deðerler olarak piyasa iþletmecisine Piyasa
Yönetim Sistemi vasýtasý ile her ayýn dördüne kadar saatlik bazda bildirir.
(5) Lisanssýz üretim tesisi ile iliþkilendirilen tüketim tesisinin serbest tüketici olarak
ikili anlaþma ile enerji tedarik etmesi halinde, Piyasa Yönetim Sisteminde kayýtlý tüketim sayacý için sayaçta okunan deðer yerine lisanssýz üretim kapsamýnda yapýlan üretim ve tüketimin mahsuplaþtýrýlmasý neticesinde ortaya çýkan deðer girilir. Bu kapsamda üretim tesisine iliþkilendirilen birden fazla tüketim tesisinin
olmasý halinde, tüketim tesisi için enerji tedariðinin
tek bir tedarikçiden karþýlanmasý zorunludur.
(6) OSB daðýtým þebekesi içinde kurulacak üretim tesislerinden sisteme verilen enerji ancak OSB daðýtým þebekesine baðlý tüketim tesislerinde tüketilebilir.
(7) Serbest bölgelerde bu Yönetmelik kapsamýnda kurulacak üretim tesislerinden sisteme verilen enerji, ancak serbest bölge sýnýrlarý içerisinde yer alan tüketim tesislerinde
tüketilebilir. Bu kapsamda sisteme verilen enerji için herhangi bir bedel ödenmez.
Ýhtiyaç fazlasý enerjinin satýn alýnmasý
MADDE 18 – (1) 5 inci maddenin birinci fýkrasýnýn (c), (f) ve (g) bentleri kapsamýnda yenilenebilir enerji kaynaklarýna dayalý olarak gerçek veya tüzel kiþiler tarafýndan kurulan ve iþletilen;
a) Tüketim tesisi ile ayný yerde kurulu üretim tesisinde ya
da tesislerinde üretilerek her fatura döneminde Þebekeye verilen net elektrik enerjisi ile,
b) Tüketim tesisi ile ayný yerde kurulu olmayan üretim tesisinde ya da tesislerinde üretilerek Þebekeye verilen elektrik enerjisinden ilgili tüketim tesisinde, her fatura dönemi için tüketilemeyen net elektrik enerjisi miktarý,
ihtiyaç fazlasý elektrik enerjisi olarak görevli tedarik þirketi tarafýndan YEK Kanununa
ekli I sayýlý Cetvelde kaynak bazýnda belirlenen
fiyattan, YEKDEM kapsamýnda deðerlendirilmek üzere, on yýl süreyle satýn alýnýr. Bu süre ilgili üretim tesisinin 10 uncu maddenin dördüncü fýkrasý çerçevesinde Þebekeye enerji
vermeye baþladýðý tarihten itibaren hesaplanýr.
(2) 5 inci
maddenin birinci fýkrasýnýn (e) bendi ile (f) bentleri kapsamýnda yenilenebilir enerji kaynaklarý dýþýnda diðer kaynaklardan, gerçek veya tüzel kiþilerce kurulan üretim tesislerinde
üretilerek sisteme verilen net enerji miktarý, görevli tedarik þirketi tarafýndan YEK Kanununa ekli I sayýlý Cetvelde belirlenen en düþük fiyattan,
tesisin Þebekeye enerji vermeye baþladýðý tarihten itibaren on yýl süreyle satýn alýnýr.
(3) 5 inci
maddenin birinci fýkrasýnýn (ç) ve (d) bentleri kapsamýnda kurulan üretim tesislerinden Þebekeye enerji
verilmesi halinde, söz konusu enerji miktarý Ýlgili Mevzuat uyarýnca, YEKDEM kapsamýnda deðerlendirilir. Ancak bu enerjinin görevli tedarik þirketi tarafýndan üretilerek sisteme verilmiþ olduðu kabul edilir ve bu enerji ile ilgili olarak piyasa iþletmecisi ve görevli tedarik þirketi tarafýndan herhangi bir ödeme yapýlmaz.
(4) Bir tüketim tesisi için 5 inci maddenin birinci fýkrasýnýn (ç) bendi dýþýnda farklý yenilenebilir enerji kaynaklarýna dayalý birden çok üretim tesisinin kurulmasý halinde Þebekeye verilen ihtiyaç fazlasý enerjinin hangi üretim tesisinden
verildiðinin tespit edilememesi durumunda, bu tesislerden Þebekeye verilen enerji YEK Kanunu eki I sayýlý Cetvelde bu üretim tesislerinde
kullanýlan yenilenebilir enerji kaynaklarý için yer alan fiyatlardan en düþük olan kaynak fiyatýndan YEKDEM kapsamýnda deðerlendirilmek üzere satýn alýnýr.
(5) 5 inci
maddenin birinci fýkrasýnýn (ç) ve/veya (d) bentleri kapsamýnda kurulabilecek üretim tesisleri ile ayný fýkranýn diðer bentleri kapsamýnda kurulabilecek üretim tesislerinin birlikte kurulmasý halinde, Þebekeye verilen ihtiyaç fazlasý enerjinin hangi üretim tesisinden verildiðinin tespit edilememesi durumunda, söz konusu enerji
miktarý Ýlgili Mevzuat uyarýnca, YEKDEM kapsamýnda deðerlendirilir. Ancak bu enerjinin görevli tedarik þirketi tarafýndan üretilerek sisteme verilmiþ olduðu kabul edilir ve bu enerji ile ilgili olarak piyasa iþletmecisi ve görevli tedarik þirketi tarafýndan herhangi bir ödeme yapýlmaz.
Ýhtiyaç fazlasý enerjinin deðerlendirilmesi
MADDE 19 – (1) 18 inci maddenin birinci, üçüncü, dördüncü ve beþinci fýkralarý kapsamýndaki elektrik enerjisi,
ilgili görevli tedarik þirketi tarafýndan üretilerek sisteme verilmiþ kabul edilir ve YEKDEM kapsamýnda deðerlendirilir.
(2) 18 inci
maddenin ikinci fýkrasý kapsamýndaki elektrik
enerjisi görevli tedarik þirketi tarafýndan düzenlenen tarife kapsamýnda enerji alan tüketicilere satýlabilir.
(3) Lisanssýz üreticiler bu Yönetmelik kapsamýndaki üretimleri için ikili anlaþma ve/veya Organize Toptan Elektrik Piyasalarýnda satýþ yapamazlar.
Ýhtiyaç fazlasý enerjinin bedelinin tespiti ve ödenmesi
MADDE 20 – (1) Görevli tedarik þirketi, YEKDEM kapsamýnda satýn almakla yükümlü olduðu enerji miktarý için her bir üreticiye her bir
fatura dönemi için yapacaðý ödeme tutarýný hesaplamak için sýrasýyla aþaðýdaki iþlemleri yapar:
a) 18 inci
maddenin birinci fýkrasý kapsamýnda satýn almakla yükümlü olduðu enerji miktarý için yapýlacak ödemeyi; 17 nci maddenin üçüncü fýkrasýna göre her bir üretici için belirlenerek kendisine bildirilen ihtiyaç fazlasý üretim miktarýný YEK Kanununa ekli I sayýlý Cetvelde kaynak bazýnda belirlenen fiyatla; çarparak belirler.
b) Bu fýkranýn (a) bendine göre belirlediði bedele, 21 inci madde uyarýnca belirlediði bedeli ilave ederek ilgili fatura dönemi için yapýlacak toplam ödemeyi bulur.
c) Bu fýkranýn (b) bendine göre her bir üretici için bulduðu bedelleri kaynak
bazýnda toplayarak kaynak bazýnda yapýlacak ödemeyi belirler.
ç) 18 inci maddenin dördüncü fýkrasý kapsamýnda satýn almakla yükümlü olduðu enerji miktarý için yapýlacak ödemeyi; 17 nci maddenin üçüncü fýkrasýna göre her bir üretici için belirlenerek kendisine bildirilen ihtiyaç fazlasý üretim miktarýný YEK Kanunu eki I sayýlý Cetvelde bu üretim tesislerinde
kullanýlan yenilenebilir enerji kaynaklarý için yer alan fiyatlardan en düþük olan kaynak fiyatýyla çarparak belirler.
d) Bu fýkranýn (c) bendine göre kaynak bazýnda belirlediði bedellerin toplamý ile (ç) bendi kapsamýnda belirlenen bedeli toplayarak ilgili fatura dönemi için piyasa iþletmecisine
bildireceði lisanssýz üreticilere ödenecek toplam bedeli (LÜYTOB) belirler.
e) Bu fýkranýn (d) bendi uyarýnca bulduðu miktarý piyasa iþletmecisine piyasa
yönetim sistemi üzerinden her ayýn ilk altý iþ günü içerisinde bildirir.
f) Piyasa iþletmecisi tarafýndan kendisine yapýlan ödemeyi ilgili üreticilere öder.
(2) Görevli tedarik þirketi, birinci fýkra hükümlerine göre piyasa iþletmecisine bildirdiði bedelin kendisine eksik ödenmesi halinde birinci fýkra kapsamýndaki ödemeleri ayný oranda eksik
yapar. Piyasa iþletmecisinin önceki fatura dönemlerinden kalan eksik ödemesini ilgili
fatura döneminde fazla ödeme þeklinde yapmasý halinde fazla kýsým eksik ödeme yapýlan üreticilere paylarý oranýnda ödenir.
(3) Görevli tedarik þirketleri 18 inci maddenin ikinci fýkrasý kapsamýnda satýn almakla yükümlü olduklarý enerji miktarý için her bir üreticiye yapacaðý ödeme tutarýný hesaplamak için sýrasýyla aþaðýdaki iþlemleri yapar;
a) 17 nci maddenin üçüncü fýkrasýna göre her bir üretici için belirlenerek kendisine bildirilen ihtiyaç fazlasý üretim miktarýný YEK Kanununa ekli I sayýlý Cetvelde öngörülen en düþük fiyatla çarparak yapýlacak ödemeyi belirler.
b) 17 nci maddenin üçüncü fýkrasý kapsamýnda kendisine yapýlan bildirim tarihini izleyen altý gün içerisinde, Þebekeye verilen
ihtiyaç fazlasý enerji miktarý ile enerji alýmýna esas birim fiyatý ilgili kiþiye bildirir.
c) Ýlgili kiþi tarafýndan düzenlenen faturanýn görevli tedarik þirketine teblið tarihini izleyen on iþ günü içerisinde, fatura bedelini ilgili kiþinin bildireceði banka hesabýna yatýrýr.
(4) Görevli tedarik þirketinin, ikinci fýkrada belirlenen
istisna dýþýnda, ödemede temerrüde düþmesi halinde 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayýlý Amme Alacaklarýnýn Tahsil Usulü Hakkýnda Kanunun 51
inci maddesine göre belirlenen gecikme zammý oraný uygulanýr.
Yerli ürün kullanýmýnýn desteklenmesi
MADDE 21 – (1) Görevli tedarik þirketleri 18 inci maddenin birinci fýkrasý kapsamýnda satýn almakla yükümlü olduklarý enerji miktarý için her bir üreticiye her bir
fatura döneminde yapacaðý yerli ürün kullanýmýný destekleme bedelini, 17 nci
maddenin üçüncü fýkrasýna göre belirlenen ihtiyaç fazlasý üretim miktarýný YEK Kanununa ekli II sayýlý Cetvelde belirlenen fiyatlardan yararlanarak Bakanlýkça YEK Kanununun 6/B maddesi uyarýnca çýkarýlan yönetmeliðe göre hesaplanmýþ destek fiyatýyla çarparak belirler.
(2) Bir tüketim tesisi için yenilenebilir enerji kaynaklarýna dayalý birden fazla üretim tesisi
kurulmasý halinde yerli ürün kullaným desteði, her bir üretim tesisinden sisteme verilen ihtiyaç fazlasý enerji için birinci fýkra hükümleri ayrý ayrý uygulanarak
bulunur.
(3) Bu Yönetmelik kapsamýnda kurulan üretim tesisleri
birinci veya ikinci fýkra kapsamýndaki desteklerden
tesisin geçici kabulünün yapýldýðý tarihten itibaren beþ yýl süreyle yararlanabilir.
Ýtirazlar
MADDE 22 – (1) Bu Yönetmelik kapsamýnda üretim yapan gerçek ve tüzel kiþiler, bu Yönetmeliðin 17 nci, 18 inci, 20 nci
ve 21 inci maddeleri ile Tebliðin ilgili
maddeleri hükmü uyarýnca görevli tedarik þirketi tarafýndan yapýlan iþ ve iþlemlere, iþlemin kendilerine bildirim tarihinden itibaren üç iþ günü içerisinde itiraz edebilir.
(2) Görevli tedarik þirketi, itiraz tarihinden itibaren üç iþ günü içerisinde itiraza konu iþlemi yeniden inceleyerek gerekmesi halinde düzeltir ve sonucu itiraz sahibine bildirir.
(3) Ödemeye esas miktarlarýn ve bedelin deðiþmesi halinde fark bir sonraki fatura döneminde düzeltilir.
BEÞÝNCÝ BÖLÜM
Çeþitli ve Son Hükümler
Tüketim tesisi ve tüketim birleþtirme
MADDE 23 – (1) Ayný baðlantý noktasýna baðlanan veya elektrik enerjisi tüketimleri tek bir
ortak sayaç ile ölçülebilen bir veya birden fazla gerçek ve/veya tüzel kiþi, uhdesindeki/uhdelerindeki tesislerde tüketilen elektrik enerjisi için tüketimlerini birleþtirerek bu Yönetmelik kapsamýnda üretim tesisi ya da tesisleri kurabilir. Tüketim birleþtirmeye katýlan kiþilerin her birinin ayrý ayrý tüketim tesisi ya da tesislerinin olmasý gerekir.
(2) Tüketimini birleþtiren gerçek ve/veya tüzel kiþiler, bu Yönetmelik hükümlerinden yararlanmak amacýyla aralarýndan bir kiþiyi vekalet sözleþmesiyle tam ve sýnýrsýz olarak yetkilendirir.
(3) Bu Yönetmeliðin uygulanmasý amacýyla, tüketimini birleþtiren gerçek ve/veya tüzel kiþilerin tüketim tesislerinde tüketilen elektrik enerjisi aralarýndan yetkilendirecekleri kiþinin elektrik
enerjisi tüketimi ve bu Yönetmelik kapsamýnda kurulacak üretim tesisinde ya da tesislerinde üretilecek elektrik enerjisi aralarýndan yetkilendirecekleri
kiþinin elektrik enerjisi üretimi sayýlýr. Bu Yönetmelik hükümlerinin uygulanmasý amacýyla yapýlacak iþ ve iþlemler, yetkilendirilen kiþi nam ve hesabýna yapýlýr. Görevli tedarik þirketi ile Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi iþ ve iþlemlerinde yetkilendirilmiþ kiþiyi muhatap alýr.
(4) Bu Yönetmelik kapsamýnda tüketimini birleþtiren kiþiler, bu birleþtirmeden
kaynaklanan her türlü anlaþmazlýðý kendi aralarýnda çözerler.
(5) 3/5/1985
tarihli ve 3194 sayýlý Ýmar Kanununa göre tek bir inþaat ruhsatý kapsamýnda yapýlan yapýlarda, onaylý imar projesi üzerinden tüketim birleþtirme hükümleri çerçevesinde tüketim birleþtirmesi yapýlabilir.
(6) Ýhtiyacý karþýlanacak tüketim tesisinin,
en geç ilgili üretim tesisinin geçici kabulünün yapýldýðý tarih itibariyle enerji tüketiyor olmasý zorunludur.
Üretim tesislerinin iþletmeye girmesi
MADDE 24 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerine göre Þebekeye baðlanacak üretim tesislerinin
geçici kabul iþlemlerinin, baðlantý anlaþmasýnýn imza tarihinden itibaren;
a) YG
seviyesinden baðlanacak hidrolik kaynaða dayalý üretim tesislerinde üç yýl,
b) YG
seviyesinden baðlanacak hidrolik kaynaða dayalý üretim tesisleri dýþýndaki üretim tesislerinde iki yýl,
c) AG
seviyesinden baðlanacak tüm üretim tesislerinde bir yýl,
ç) Ýletim þebekesine baðlanacak üretim tesislerinde Elektrik Piyasasý Lisans Yönetmeliði çerçevesinde ayný niteliklere sahip
üretim tesisleri için öngörülen süre,
içerisinde tamamlanmasý zorunludur. Mücbir sebepler dýþýnda, bu sürelerin sonunda üretim tesisinin
tamamlanmamasý halinde baðlantý anlaþmasý ile su kullaným haklarýna iliþkin izin belgeleri kendiliðinden hükümsüz hale gelir.
Denetim
MADDE 25 – (1) Bu Yönetmelik kapsamýnda lisanssýz faaliyet gösteren gerçek veya tüzel kiþilerin bu Yönetmelik ve Teblið kapsamýndaki faaliyetlerinin
inceleme ve denetimi ilgisine göre Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi ve/veya
görevli tedarik þirketi tarafýndan yapýlýr.
Kamulaþtýrma
MADDE 26 – (1) Bu Yönetmelik kapsamýnda kurulacak üretim tesisleri için Kurum tarafýndan herhangi bir kamulaþtýrma iþlemi yapýlmaz.
Bilgilerin toplanmasý
MADDE 27 – (1) Bu Yönetmelik kapsamýnda üretim tesisi kuran gerçek veya tüzel kiþiler, Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi tarafýndan bu Yönetmelik ve Teblið çerçevesinde istenen bilgi ve belgeleri süresi içerisinde ve Ýlgili Þebeke Ýþletmecisine sunmakla yükümlüdür.
(2) Ýlgili Þebeke Ýþletmecileri her
ay, bir önceki aya ait bu Yönetmelik kapsamýnda;
a) Üretim baþvurusu olumlu veya olumsuz sonuçlanan gerçek veya tüzel kiþileri,
b) Üretim tesisi iþletmeye giren gerçek veya tüzel kiþiler ile bu tesislerin kurulu gücünü, üretim miktarýný, kaynak türünü, gerilim seviyesini ve üretim teknolojisini,
c) Üretim tesisinin bulunduðu ili ve ilçeyi,
ç) Kurumca gerekli görülecek diðer bilgileri,
Kurum tarafýndan belirlenecek formata uygun olarak Kuruma sunmakla yükümlüdür.
Yasaklar ve yaptýrýmlar
MADDE 28 – (1) Ýlgili Þebeke Ýþletmecileri ile görevli tedarik þirketleri, bu Yönetmelik kapsamýnda faaliyette
bulunan gerçek veya tüzel kiþiler arasýnda ayrým yapamaz.
(2) Bu Yönetmelik kapsamýna giren üretim tesisleri Ýlgili Mevzuat kapsamýnda dengeleme birimi olamaz ve bu kapsamda
uygulamalara katýlamaz.
(3) Bu Yönetmelik kapsamýndaki üretim tesislerinde
üretilen elektrik enerjisi, bu Yönetmelikte belirtilen istisnalar dýþýnda, ticarete
konu edilemez ve üretim tesisinin bulunduðu daðýtým bölgesinin dýþýnda tüketime sunulamaz.
(4) Bu Yönetmelik ve Teblið hükümlerine aykýrý hareket eden gerçek veya tüzel kiþi, ilgisine göre Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi ve/veya görevli tedarik þirketi tarafýndan ihtar edilerek aykýrýlýðýn giderilmesi için kendisine 15 günden az olmamak kaydýyla makul bir süre verilir.
Verilen süre zarfýnda da aykýrýlýðýn giderilmemesi ve söz konusu aykýrýlýðýn Þebekenin iþleyiþine zarar vermesi durumunda; bu kiþinin sisteme
elektrik enerjisi vermesi, tüketim tesisinin sistemden enerji çekmesine engel olmayacak biçimde Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi tarafýndan doðrudan veya görevli tedarik þirketinin bildirimi üzerine engellenebilir. Bu fýkra kapsamýna giren gerçek veya tüzel kiþiler konuya iliþkin bilgi ve
belgeler ile beþinci fýkra kapsamýnda Kuruma bildirilir.
(5) Lisanssýz üretim faaliyeti gösteren kiþilerin Ýlgili Mevzuat hükümlerine aykýrý davranmasý durumunda, Kurul
tarafýndan Kanunun 16 ncý maddesinde öngörülen yaptýrýmlar uygulanýr.
Üretim tesisi devri
MADDE 29 – (1) Geçici kabulü yapýlmýþ olmak kaydýyla, bu Yönetmelik kapsamýndaki üretim tesisi; satýþ, devir veya diðer bir düzenleme ile bu Yönetmelik veya Ýlgili Mevzuat kapsamýnda üretim faaliyeti göstermek isteyen baþka bir gerçek veya tüzel kiþiye
devredilebilir. Geçici kabulü yapýlmamýþ üretim tesisleri, bu fýkra kapsamýnda devre konu edilemez.
(2) Birinci fýkra kapsamýnda üretim tesisini devredecek ve devir alacak gerçek veya tüzel kiþiler, devir iþlemi gerçekleþmeden önce eþzamanlý olarak Ýlgili Þebeke Ýþletmecisine baþvuruda bulunur. Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi, bu fýkra kapsamýnda yapýlan baþvurularý devir için gerekli
belgelerin tam ve eksiksiz olmasý halinde otuz gün içerisinde sonuçlandýrýr. Devir iþlemi, devir alacak
gerçek veya tüzel kiþinin baðlantý anlaþmasý ve sistem kullaným anlaþmasýný imzalamadýðý sürece, Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi nezdinde geçerlilik kazanmaz.
(3) Hidrolik
kaynaklara dayalý üretim tesisleri açýsýndan bu madde kapsamýnda yapýlacak devirlerde
ikinci fýkrada belirtilen iþ ve iþlemlere ek olarak, ayrýca devir iþleminden önce ilgili su kullaným hakký izin belgesinin devir alacak gerçek veya tüzel kiþi adýna düzenlendiðinin belgelenmesi
zorunludur. Bu fýkra kapsamýnda yapýlacak olan devir iþlemlerinde ikinci fýkrada belirtilen
anlaþmalarýn imzalanmasýndan önce söz konusu izin
belgesi, Ýlgili Þebeke Ýþletmecisine sunulur.
(4) Lisanssýz üretim kapsamýndaki bir üretim tesisi için bankalar ve/veya finans kuruluþlarý tarafýndan sýnýrlý veya gayri kabili rücu proje finansmaný saðlanmasý halinde, sözleþme hükümleri gereði, bankalar
ve/veya finans kuruluþlarý Ýlgili Þebeke Ýþletmecisine gerekçeli olarak bildirimde bulunarak, bu Yönetmeliðin öngördüðü þartlar çerçevesinde önerecekleri bir baþka gerçek veya tüzel kiþiye ilgili üretim tesisine iliþkin tüm yükümlülükleri üstlenmek þartýyla söz konusu üretim tesisinin devredilmesini ve ilgili gerçek veya tüzel kiþi ile baðlantý ve sistem kullaným anlaþmasý imzalanmasýný talep edebilir. Sözleþme hükümlerine aykýrýlýðýn belgelenmesi halinde, bankalar ve/veya finans kuruluþlarý tarafýndan bildirilen
gerçek veya tüzel kiþi ile üretim tesisi devri kapsamýnda baðlantý ve sistem kullaným anlaþmalarý imzalanýr. Bu fýkra kapsamýnda yapýlan devir iþlemlerinin, devir iþleminin gerçekleþtirildiði tarihten itibaren on iþ günü içerisinde Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi tarafýndan Kuruma
bildirilmesi zorunludur. Birinci fýkra hükmü bu fýkra kapsamýndaki tesisler için uygulanmaz.
Lisansa konu bir üretim
tesisinin lisanssýz üretim
faaliyeti kapsamýna alýnmasý
MADDE 30 – (1) Lisansa konu bir üretim tesisinin bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde lisanssýz üretim faaliyeti kapsamýna alýnmasý ilgili üretim tesisinin;
a) Geçici kabulü yapýlarak iþletmeye geçmiþ olmasý,
b) 5 inci
maddenin birinci fýkrasýnda sayýlan üretim tesisleri kapsamýnda olmasý,
c) Baþvuruda bulunan gerçek veya tüzel kiþinin, tüketiminin tamamýný veya bir kýsmýný ilgili üretim tesisinden
karþýlayacaðý mevcut bir tüketim tesisinin olmasý,
þartlarýnýn birlikte saðlanmasý halinde mümkündür.
(2) Birinci fýkra kapsamýna giren gerçek veya tüzel kiþiler; bu Yönetmelik çerçevesinde lisanssýz üretim faaliyetinde bulunmak istemeleri halinde, ilgili kiþinin uhdesindeki üretim tesisi ile iliþkilendirilecek ayný kiþi uhdesindeki tüketim tesisi veya
tesislerine iliþkin belgeler ile birlikte üretim tesisinin bulunduðu bölgede yer alan Ýlgili Þebeke Ýþletmecisine baþvuruda bulunur. Bu kapsama giren üretim tesisi sahibi gerçek veya tüzel kiþinin lisansýna kayýtlý olan baðlantý noktasýna iliþkin baðlantý hakký korunur. Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi, bu fýkra kapsamýnda yapýlan baþvurularý bu Yönetmelik çerçevesinde gerekli belgelerin tamamlandýðý tarihten itibaren otuz gün içerisinde sonuçlandýrýr.
Diðer hükümler
MADDE 31 – (1) Bu Yönetmelik kapsamýnda kurulu gücü 5 MW’a
kadar olan yenilenebilir enerji kaynaklarýna dayalý üretim tesislerine emreamade
kapasite bedeli tahakkuk ettirilmez.
(2) Bu Yönetmelik kapsamýnda;
a) Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi tarafýndan tahsil edilebilecek baþvuru bedeli,
b) Görevli tedarik þirketlerinin bu Yönetmelik kapsamýnda fiilen üretim yapan kiþiler için yürüttükleri iþ ve iþlemler karþýlýðýnda tahsil edebileceði yýllýk iþletim bedeli,
her yýl 31 Aralýk tarihine kadar Kurul tarafýndan belirlenir. Üretim tesislerinin Ýlgili Mevzuat gereði ödemekle yükümlü olduklarý bedeller saklýdýr.
(3) Bu Yönetmelik kapsamýnda kurulacak üretim tesislerinde
kullanýlacak YEK Kanununa ekli II sayýlý Cetvelde adý geçen mekanik ve/veya elektro-mekanik aksamdan her birinin, ithalat
tarihi baz alýnarak, en fazla önceki beþ takvim yýlýnda üretilmiþ olmasý zorunludur.
(4) Kurum;
lisanssýz üretim tesislerinin sisteme baðlantýsý, sistem kullanýmý, lisanssýz elektrik üretimi yapmaktan
kaynaklanan hak ve yükümlülükleri ile Þebekenin ilgili
mevzuatta öngörülen güvenlik, teknik ve
kalite esaslarýna göre iþletilmesine dair bu Yönetmeliðin uygulanmasýna iliþkin alt düzenleyici iþlemler yapmaya yetkilidir.
(5) Daðýtým þirketleri ile OSB daðýtým lisansý sahibi tüzel kiþiler, ilgili daðýtým bölgesinde bu Yönetmelik çerçevesinde trafo merkezi bazýnda daðýtým sistemine baðlanabilecek üretim tesisi kapasitelerini içinde bulunulan yýl için, Ocak, Nisan, Temmuz ve Eylül aylarýnýn ilk haftasý içerisinde kendi internet sayfalarýnda yayýmlamakla yükümlüdür.
(6) Ýlgili Þebeke Ýþletmecileri ve görevli tedarik þirketleri bu Yönetmelik ve Teblið hükümleri uyarýnca sahip olduklarý bilgileri Elektrik Piyasasý Lisans Yönetmeliði hükümleri çerçevesinde saklamak ve korumakla yükümlüdür.
(7) Bu Yönetmelik kapsamýnda faaliyette bulunan gerçek veya tüzel kiþilere, bu Yönetmelik ve Tebliðde belirtilen hususlar dýþýnda, baðlantý ve sistem kullanýmýndan kaynaklanan her türlü bedel için Ýlgili Mevzuat hükümleri uygulanýr.
(8) Bu Yönetmelik ve Tebliðde belirtilen istisnalar dýþýnda baþvuru bedeli iade edilmez.
Atýflar
MADDE 32 – (1) 21/7/2011 tarihli ve 28001 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Elektrik Piyasasýnda Lisanssýz Elektrik Üretimine Ýliþkin Yönetmeliðe yapýlan atýflar bu Yönetmeliðe yapýlmýþ sayýlýr.
Yürürlükten kaldýrýlan yönetmelik
MADDE 33 – (1) 21/7/2011 tarihli ve 28001 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Elektrik Piyasasýnda Lisanssýz Elektrik Üretimine Ýliþkin Yönetmelik yürürlükten kaldýrýlmýþtýr.
Baðlantý Anlaþmasý Çaðrý Mektubu gönderilmemiþ baþvurulara iliþkin iþlemler
GEÇÝCÝ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliðin yürürlüðe girdiði tarihten önce hidrolik kaynaklar dýþýnda diðer kaynaklara dayalý üretim tesisleri için Ýlgili Þebeke Ýþletmecisine baþvuruda bulunmuþ ve baþvurusu hakkýnda kendisine Baðlantý Anlaþmasý Çaðrý Mektubu gönderilmemiþ olan gerçek veya tüzel kiþilerin, bu Yönetmeliðin 7 nci maddesinin birinci fýkrasý kapsamýnda varsa ek olarak sunmasý gereken belgeleri, yüzseksen
gün içerisinde Ýlgili Þebeke Ýþletmecisine sunmalarý zorunludur. Söz konusu belgelerin yüzseksen
gün içerisinde edinilemediðinin Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi tarafýndan anlaþýlmasý halinde, Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi üç ay süreyle eksik belgelerin ulaþmasýný bekler. Gerekli tüm belgeleri süresinde tamamlayan gerçek veya tüzel kiþilerin baþvurusu bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde sonuçlandýrýlýr.
Baðlantý Anlaþmasý Çaðrý Mektubu gönderilmiþ baþvurulara iliþkin iþlemler
GEÇÝCÝ MADDE 2 – (1) Bu Yönetmeliðin yürürlüðe girdiði tarihten önce hidrolik kaynaklar dýþýnda diðer kaynaklara dayalý üretim tesisleri için Ýlgili Þebeke Ýþletmecisine baþvuruda bulunmuþ ve baþvurusu hakkýnda kendisine Baðlantý Anlaþmasý Çaðrý Mektubu gönderilmiþ olan gerçek veya tüzel kiþilerden;
a) Rüzgar enerjisine dayalý baþvurular dýþýndaki diðer baþvuru sahibi gerçek veya tüzel kiþiler, 7 nci maddenin
birinci fýkrasý çerçevesinde sunulmasý gereken ek
belgeler ile 9 uncu maddenin üçüncü fýkrasý çerçevesinde sunulmasý gereken belgeleri
yüzseksen
gün içerisinde Ýlgili Þebeke Ýþletmecisine eksiksiz sunmasý halinde söz konusu kiþi ile otuz gün içerisinde baðlantý anlaþmasý imzalanýr.
b) Rüzgar enerjisine dayalý baþvuru sahibi gerçek veya tüzel kiþiler için, bu Yönetmeliðin yürürlüðe girdiði tarihten
itibaren otuz gün içerisinde Yönetmeliðin 8 inci maddesinin üçüncü fýkrasý kapsamýnda YEGM’den rüzgar enerjisine dayalý baþvurular için Teknik Deðerlendirme Raporu talep edilir. Bu kapsamda;
1) Teknik Deðerlendirme Raporunun olumsuz olmasý halinde baþvuru belgeleri iade edilir.
2) Teknik Deðerlendirme Raporunun olumlu olmasý halinde, ilgili
baþvuru hakkýnda birinci fýkranýn (a) bendi çerçevesinde iþlem tesis edilir.
(2) Birinci fýkra kapsamýnda istenen belgeleri Ýlgili Þebeke Ýþletmecisine süresi içinde sunamayan baþvuru sahipleri baðlantý anlaþmasýný imzalama hakkýný kaybeder ve mevcut belgeleri iade edilir.
(3) Birinci fýkranýn (b) bendinde belirlenen belgelerin zamanýnda edinilemediðinin Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi tarafýndan anlaþýlmasý halinde, Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi üç ay süreyle eksik belgelerin ulaþmasýný bekler.
(4) Birinci fýkranýn (b) bendi kapsamýnda rüzgar enerjisine dayalý baþvurular için ayný bendin (2) nolu alt bendinde öngörülen süre, Teknik Etkileþim Ýzninin düzenlendiði tarihten itibaren baþlatýlýr. Bu fýkra kapsamýnda Teknik Etkileþim Ýzninin, düzenlenme
tarihinden itibaren otuz gün içerisinde Ýlgili Þebeke Ýþletmecisine sunulmasý zorunludur.
Teknik Etkileþim Ýzninin, süresi içerisinde ilgili tüzel kiþiye sunulmamasý halinde, baðlantý baþvurusu geçersiz sayýlýr ve ilgili belgeler baþvuru sahibine iade edilir.
(5) Bu madde
kapsamýna giren gerçek ve tüzel kiþilerin Teknik Etkileþim Ýznini en geç 31 Aralýk 2014 tarihine
kadar Ýlgili Þebeke Ýþletmecisine sunmalarý zorunludur.
Teknik etkileþim izni
GEÇÝCÝ MADDE 3 – (1) 31 Aralýk 2014 tarihine kadar; rüzgar enerjisine
dayalý baþvurular için bu Yönetmeliðin 9 uncu maddesinin ikinci fýkrasýnda öngörülen süre, Teknik Etkileþim Ýzninin düzenlenme
tarihinden itibaren baþlatýlýr. Teknik Etkileþim Ýzninin, düzenlenme tarihinden itibaren otuz gün içerisinde proje onayý için ilgili tüzel kiþiye sunulmasý zorunludur.
Üretim tesisisin daðýtým bölgesinde
tüketim tesisisin OSB daðýtým þebekesinde
olmasý halinde yapýlacak iþlemler
GEÇÝCÝ MADDE 4 – (1) Üretim tesisisin daðýtým bölgesinde, tüketim tesisisin
OSB daðýtým bölgesinde olmasý halinde, ihtiyaç fazlasý enerjinin deðerlendirilebilmesi
için piyasa iþletmecisi tarafýndan yapýlmasý gerekli ilave yazýlým çalýþmalarý bu Yönetmeliðin yürürlüðe girdiði tarihten
itibaren en geç bir yýl içerisinde tamamlanýr.
Hidrolik kaynaða dayalý üretim tesisleri için verilen mevcut baðlantý görüþlerinin
geçerliliði
GEÇÝCÝ MADDE 5 – (1) Bu Yönetmeliðin yürürlüðe girdiði tarihten önce hidrolik kaynaða dayalý üretim tesisleri için verilmiþ olan baðlantý görüþleri geçersiz hale gelir.
Mevcut tüketim
birleþtirme baþvurularý
GEÇÝCÝ MADDE 6 – (1) 23 üncü maddenin birinci fýkrasý kapsamýndaki sýnýrlama, bu Yönetmeliðin yürürlüðe girdiði tarihten önce tüketim birleþtirme çerçevesinde baþvuruda bulunan ve Ýlgili Þebeke Ýþletmecisi ile baðlantý anlaþmasý imzalamýþ olan gerçek veya tüzel kiþiler için uygulanmaz.
(2) Birinci fýkra kapsamýnda baþvurmuþ olup bu Yönetmeliðin yürürlüðe girdiði tarih itibariyle
baðlant |