Millî Savunma Bakanlığından:
MİLLÎ
SAVUNMA UZMANLIĞI YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, millî savunma uzman yardımcılığı ile millî savunma
uzmanlığına atanacaklarda aranacak nitelikleri, giriş ve yeterlik
sınavlarının şeklini ve uygulamasını, millî savunma uzman yardımcıları ile
millî savunma uzmanlarının çalışma usul ve esasları ile görev, hak ve
sorumluluklarını belirlemektir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununun ek 41 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Millî Savunma Bakanlığını,
b) Birim: Millî Savunma Bakanlığı merkez teşkilatı
hizmet birimlerini,
c) Giriş sınavı: Millî savunma uzman yardımcılığı için
yapılan yazılı ve sözlü sınavı veya yalnızca sözlü sınavı,
ç) İş günü: Ulusal bayram ile genel ve hafta sonu tatil
günleri hariç, diğer günleri,
d) Komisyon: Giriş sınavı komisyonunu,
e) KPSS: (A) grubu kadrolar için yapılan Kamu Personel
Seçme Sınavını,
f) Kurul: Yeterlik sınavı kurulunu,
g) Müsteşar: Millî Savunma Bakanlığı Müsteşarını,
ğ) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezini,
h) Tez jürisi: Millî savunma uzman yardımcısı tarafından
hazırlanan tezi inceleyen ve değerlendiren jüriyi,
ı) Uzman: Millî savunma uzmanını,
i) Uzman yardımcısı: Millî savunma uzman yardımcısını,
j) YDS: Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını,
k) Yeterlik sınavı: Millî savunma uzmanlığı için yapılan
yazılı sınavı,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Uzman
Yardımcılığına Giriş
Giriş
sınavı
MADDE 4 – (1) Uzman
yardımcıları, mesleğe özel yarışma sınavı ile alınır. Uzman yardımcılığı
giriş sınavı yazılı ve sözlü veya Bakanlıkça uygun görülmesi halinde
yalnızca sözlü sınavdan oluşur.
(2) Giriş sınavları, kadro ve ihtiyaç durumuna göre
Bakanlık tarafından uygun görülecek zamanlar ve öğrenim dallarında yapılır.
(3) Giriş sınavı, giriş sınavı komisyonu tarafından
yapılır. Yazılı sınav klasik ve/veya test usulünde yapılabilir. Bakanlık,
uygun gördüğü takdirde yazılı sınavın bir kısmını ya da tamamını ÖSYM’ye,
üniversitelere veya bu konuda uzmanlaşmış diğer kamu kurum ve kuruluşlarına
da yaptırabilir. Bu takdirde yazılı sınava ilişkin hususlar, Bakanlık ile
ilgili kuruluş arasında yapılacak protokol ile belirlenir.
Giriş
sınavı duyurusu
MADDE 5 – (1) Giriş
sınavına katılma şartları, öğrenim dalları, sınav tarihi ve yeri, sınavın
yapılış şekli, KPSS taban puanı ve türü/türleri, hangi alandan kaç uzman
yardımcısının alınacağı, atama yapılacak kadro sayısı, derecesi, yazılı
sınav yapılması hâlinde yazılı sınav konuları, puan sıralamasına göre kaç
adayın çağrılacağı, ilk ve son başvuru tarihleri, başvuru yeri ve sınavla
ilgili diğer hususlar, başvuru süresinin bitiminden en az otuz gün önce
Resmî Gazete’de, Türkiye genelinde yayınlanan tirajı
en yüksek ilk beş gazeteden en az birinde ve kurumsal internet sitesinde
ilan edilir.
Giriş
sınavına katılma şartları
MADDE 6 – (1) Giriş
sınavına katılabilmek için 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci
maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinde yer alan genel şartlara ek
olarak aşağıdaki şartlar aranır:
a) Son başvuru tarihi itibarıyla geçerlilik süresi
dolmamış (A) grubu kadrolar için yapılan KPSS den, giriş sınav duyurusunda
belirtilen puan türlerine göre taban puan ve üzeri puan alarak, ilanda
belirlenen sayıda aday arasına girmiş olmak.
b) Sınavın yapıldığı yılın ocak ayının birinci günü
itibarıyla otuz beş yaşını doldurmamış olmak.
c) En az dört yıllık lisans eğitimi veren hukuk, siyasal
bilgiler, iktisat, işletme, iktisadî ve idarî bilimler fakültelerinden veya
mühendislik, mimarlık, eczacılık ile fen ve edebiyat fakülteleri ile
bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen yurt içindeki
veya yurt dışındaki öğretim kurumlarından mezun olmak.
ç) Giriş sınavını kazanan adaylardan, Türk Silahlı
Kuvvetleri sağlık mevzuatında öngörülen nitelikleri taşımaları
istenecektir.
İstenilen
belgeler
MADDE 7 – (1) Giriş
sınavına katılmak isteyen adaylardan aşağıdaki belgeler istenir:
a) Bakanlıktan veya Bakanlığın kurumsal internet
sitesinden temin edilebilecek millî savunma uzman yardımcılığı giriş sınavı
başvuru formu.
b) T.C. kimlik numarası beyanı.
c) Yüksek öğrenim diploması ya da çıkış belgesinin aslı
veya Bakanlık tarafından onaylı örneği.
ç) Geçerlilik süresi dolmamış (A) grubu kadrolar için
yapılan KPSS sonuç belgesinin aslı veya Bakanlık tarafından onaylı örneği
veya bilgisayar çıktısı.
d) Kendi el yazısı ile yazılmış özgeçmişi.
e) 2 adet vesikalık fotoğraf.
Başvuru
şekli ve yeri
MADDE 8 – (1) Giriş
sınavına başvuru, elden, posta yoluyla ilanda belirtilen adrese veya ilanda
belirtildiği takdirde internet erişimi üzerinden yapılır. Postadaki
gecikmeler ve ilanda belirtilen süre içerisinde yapılmayan başvurular
dikkate alınmaz.
Giriş
sınavına hazırlık çalışmaları ve sınava giriş
MADDE 9 – (1) Giriş
sınavı hazırlık çalışmaları, Sivil Memurlar Şubesi Müdürlüğünce yürütülür.
Sivil Memurlar Şubesi Müdürlüğü, başvuru için öngörülen süre içerisinde
yapılan müracaatları inceler.
(2) Atama yapılacak kadro sayısının öğrenim dalları
itibarıyla ayrı ayrı belirlenmesi durumunda,
giriş sınavına çağrılacak aday sayısı da ayrı ayrı
hesaplanır. Aranılan nitelikleri taşıyan adaylardan, ilanda belirtilen KPSS
puan türlerinden en yüksek puanı alan adaydan başlamak üzere, öğrenim
dallarına göre atama yapılacak uzman yardımcısı kadro sayısının, yazılı
sınav yapılması halinde, en fazla yirmi katını geçmemek üzere ilanda
belirlenen sayıda aday sıralamaya tabi tutulur. Bu şekilde belirlenen
sayıda aday tutanakla tespit edilir ve giriş sınavına katılma hakkını elde
eder. KPSS puan türü itibariyle en son adayın aldığı puanla aynı puana
sahip diğer adaylar da giriş sınavına çağrılır.
(3) Yalnızca sözlü sınav yapılması halinde sözlü sınava
çağrılacak aday sayısı giriş sınavı duyurusunda belirtilen atama yapılacak
uzman yardımcısı kadro sayısının dört katından fazla olamaz.
(4) Giriş sınavına katılma hakkını elde eden adayların
listesi Bakanlığın kurumsal internet sitesinde ilan edilir.
(5) Giriş sınavına girme hakkı kazanan adaylara sınava
giriş belgesi verilir. Sınav giriş belgesinde, fotoğraf, kimlik bilgileri,
sınav yeri ve tarihi yer alır. Giriş belgesi olmayan adaylar sınava
katılamaz.
Giriş
sınavı komisyonu
MADDE 10 – (1) Yazılı
sınavın Bakanlıkça yapılması durumunda yazılı sınav ile sözlü sınav
sorularının hazırlanması veya hazırlattırılması, sınav sonuçlarının
değerlendirilmesi ve itirazların incelenerek karara bağlanması, giriş
sınavı komisyonu tarafından yapılır.
(2) Komisyon, Bakan tarafından belirlenecek 5 asil, 3
yedek üyeden oluşur. Asil üyelerin belgelendirebilecekleri bir
mazeretlerinin olması nedeniyle Komisyona katılamamaları hâlinde, yedek
üyeler tespit sırasına göre Komisyona katılırlar.
(3) Bakan gerekli görürse Komisyon üyesi olarak
yükseköğretim kurumları öğretim üyelerinden yararlanabilir. Ancak bu
şekilde görevlendirilecek üye sayısı ikiyi geçemez.
(4) Komisyon üye tamsayısıyla toplanır.
(5) Komisyonun sekreterlik hizmetleri Sivil Memurlar
Şubesi Müdürlüğünce yürütülür.
(6) Komisyonun Başkan ve üyeleri; kendilerinin, boşanmış
olsalar dahi eşlerinin, ikinci dereceye kadar (bu derece dahil)
kan ve kayın hısımlarının veya evlatlıklarının katıldıkları sınavlarda
görev alamazlar, bunların yerine yedek üyeler katılır.
Yazılı
sınav
MADDE 11 – (1) Yazılı
sınavın Bakanlıkça yapılması halinde aşağıda belirtilen esaslar uygulanır.
a) Sınav soruları komisyon tarafından hazırlanır veya
hazırlattırılır. Mesleki bilgi soruları, Bakanlığın görev alanı dikkate alınarak
giriş sınavı duyurusunda belirtilen öğrenim dalları itibarıyla ayrı ayrı düzenlenir ve Komisyon üyelerince imzalanarak
mühürlü zarf içinde Komisyon Başkanına teslim edilir.
b) Yazılı sınavda isim yeri kapanabilir özel cevap
kâğıtları kullanılır. Sınavlar, komisyonun gözetimi ve denetimi altında
yapılır. Komisyon başkanınca yeterli sayıda gözetmen görevlendirilir. Sınav
başlamadan önce adayların hüviyetlerinin kontrol edildiği, soru zarfının
sağlam, kapalı ve mühürlü olduğu hususunda tutanak düzenlenir ve sınav
kuralları açıklanarak, adayların önünde kapalı soru zarfı açılır.
c) Sınav sonunda sınavın başlayışını, akışını, bitimini
ve her adayın kullandığı kâğıt adedini gösteren bir tutanak daha
düzenlenir. Toplanan cevap kâğıtları ve tutanaklar zarf içine konularak
kapatılıp mühürlendikten sonra komisyon başkanına verilir.
ç) Yazılı sınavda başarılı olabilmek için sınav
sonucunun yüz tam puan üzerinden en az yetmiş olması şarttır.
d) Komisyon, cevap kâğıtlarını değerlendirerek sınav
sonuçlarını sınav gününü takip eden en geç otuz gün içinde Sivil Memurlar
Şube Müdürlüğüne teslim eder. Yazılı sınav sonuçları teslim tarihinden
itibaren en geç beş iş günü içinde Müsteşarın onayı ile liste halinde
Bakanlığın kurumsal internet sitesinde ilan edilir.
e) Yazılı sınav sonucunda yetmiş puandan az olmamak
üzere, en yüksek puandan başlanarak giriş sınavı duyurusunda belirtilen
atama yapılacak kadro sayısının dört katı kadar aday (son sıradaki adayla
eşit puana sahip olanlar dahil) sözlü sınava
çağrılır.
f) Yazılı sınav sonuçları, sözlü sınava girmeye hak
kazanan adayların isimleri ile ilan tarihinden itibaren on beş gün içinde
yapılacak olan sözlü sınavın yeri ve tarihi Bakanlığın kurumsal internet
sitesinde ilan edilir ve sınava giren bütün adaylara tebliğ edilmiş sayılır.
g) Sınavda kopya çekenler, çekmeye teşebbüs edenler veya
kopya çektiği tespit edilenler hakkında tutanak düzenlenir ve sınav
kâğıtları geçersiz sayılır.
ğ) Sınavda düzenlenen tutanaklar salon başkanı ve
gözetmenlerce imzalanır.
h) Sınavın klasik veya klasik ve test usulünde beraberce
yapılması durumunda cevap kâğıtlarının değerlendirilmesi her komisyon
üyesince ayrı ayrı yapılır. Bu şekilde yapılan
sınavda başarılı sayılmak için, komisyon başkan ve üyelerinin yüz tam puan
üzerinden verdikleri puanların aritmetik ortalamasının en az yetmiş olması
şarttır.
(2) Yazılı sınavın 4 üncü maddede belirtilen kurumlara
yaptırılması halinde sınava ilişkin hususlar, Bakanlık ile ilgili kuruluş
arasında yapılacak protokol ile belirlenir.
Yazılı
sınav konuları
MADDE 12 – (1) Yazılı
sınav konuları Bakanlığın görev alanına giren temel konular ile mezun
olunan bölümlerin müfredatı dikkate alınarak belirlenen ve sınav
duyurusunda belirtilen mesleki alan bilgisi konularından yapılır.
(2) Sınav sorularının % 80’i mesleki alan bilgisi
konularından, % 20’si Bakanlığın görev alanına ait temel bilgilerden
hazırlanır.
Sözlü sınav
MADDE 13 – (1) Yazılı
sınavdan sonra yapılan veya doğrudan yapılan sözlü sınavda adaylar;
a) Giriş sınavı duyurusunda belirtilen sınav konularına
ilişkin bilgi düzeyi,
b) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve
muhakeme gücü,
c) Liyakati, temsil kabiliyeti, davranış ve tepkilerinin
mesleğe uygunluğu,
ç) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,
d) Genel yetenek ve genel kültürü,
e) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı,
yönlerinden
değerlendirilerek, ayrı ayrı puan verilmesi
suretiyle gerçekleştirilir. Adaylar, komisyon tarafından (a) bendi için
elli puan, diğer bentlerde yazılı özelliklerin her biri için onar puan
üzerinden değerlendirilir ve verilen puanlar ayrı ayrı
tutanağa geçirilir. Bunun dışında herhangi bir kayıt sistemi kullanılmaz.
Sözlü sınavda başarılı sayılmak için, Komisyon başkan ve üyelerinin yüz tam
puan üzerinden verdikleri puanların aritmetik ortalamasının en az yetmiş olması
şarttır.
Giriş
sınavı sonuçları ve sonuçlara itiraz
MADDE 14 – (1)
Komisyon; yazılı sınav yapılmış olması halinde, yazılı sınav ile sözlü
sınav notlarının aritmetik ortalamasını almak suretiyle adayların giriş
sınavı başarı puanlarını tespit eder. Sadece sözlü sınav yapılmış olması
halinde, KPSS puanı ve sözlü sınav notu toplamının aritmetik ortalaması,
adayların giriş sınavı başarı puanı olarak kabul edilir.
(2) Giriş sınavı başarı puanı en az yetmiştir.
(3) Sınav sonuçlarına göre
giriş sınavı duyurusunda belirtilen KPSS puan türleri için ayrı ayrı başarı sıralaması yapılarak, başarı puanı en
yüksek olan adaydan başlanmak suretiyle öğrenim dallarına göre atama
yapılacak kadro sayısı kadar asıl adayın isimleri tutanakla belirlenir ve
sözlü sınavın bitimini takip eden beş iş günü içerisinde Müsteşarın onayı
ile liste halinde Bakanlığın kurumsal internet sitesinde ilan edilir. Ayrıca,
sınav sonucu sözlü sınava giren tüm adaylara yazılı olarak bildirilir.
(4) Sınav sonuçları açıklanırken, kazanan adayların
yazılı ve sözlü sınav notlarının aritmetik ortalamasının eşit olması
halinde, yazılı puanı yüksek olan aday; her iki puanın da eşit olması
hâlinde, KPSS puanı yüksek olan aday sıralamada üstte yer alır. Sadece
sözlü sınav yapılması durumunda, kazanan adayların notlarının eşit olması
halinde ise KPSS puanı yüksek olan aday sıralamada üstte yer alır.
(5) Sınavda başarılı olanların sayısı ilan edilen kadro
sayısından daha az ise sadece başarılı olanlar sınavı kazanmış kabul
edilir.
(6) Sınav sonuçlarının kurumsal internet sitesinde ilan
edilmesinden itibaren yedi iş günü içinde Bakanlıkta olacak şekilde dilekçe
ile itiraz edilebilir. İtirazlar bu sürenin bitiminden itibaren Komisyon
tarafından en fazla on iş günü içinde incelenerek karara bağlanır. İtiraz sonucu
adaya yazılı olarak bildirilir. İtirazların değerlendirilmesi üzerine
verilen kararlar kesindir. İtiraz süresi içinde verilmeyen dilekçeler
dikkate alınmaz.
(7) Giriş sınavı başarı puanları, giriş sınavı
duyurusunda belirtilen KPSS puan türleri ayrı ayrı
dikkate alınmak kaydıyla, öğrenim dallarına göre atama yapılacak uzman
yardımcısı kadro sayısının yarısını geçmemek üzere, komisyon tarafından
belirlenen sayıda yedek adayın isimlerini kapsayan bir liste belirlenerek
Bakanlığın kurumsal internet sitesinde ilan edilir.
(8) Giriş sınavında yetmiş ve üzerinde puan almış olmak
sıralamaya giremeyen adaylar için müktesep hak teşkil etmez.
(9) Asil listedeki
adaylardan çeşitli sebeplerle atanamayanlar, atamaları iptal olanlar atama
olmadığı ya da atamadan sonra ayrılanlar olduğu takdirde boşalan kadrolara,
Bakanlıkça gerekli görülürse sınav sonucunun ilanından itibaren bir yıllık
süreyi aşmamak üzere yapılacak müteakip sınava kadar, yedek listedeki
adaylardan en yüksek puan alan yedek adaydan başlamak üzere sıralama
yapılarak atama yapılabilir. Yedek listedeki adayların hakları,
daha sonraki sınavlar için müktesep hak veya herhangi bir öncelik teşkil
etmez.
Uzman
yardımcılığına ataması yapılacaklardan istenilecek belgeler
MADDE 15 – (1) Giriş
sınavında başarılı olarak uzman yardımcılığına atanacaklardan aşağıdaki
belgeler istenir.
a) Adli sicil kaydına dair yazılı beyan.
b) T.C. kimlik numarası beyanı.
c) Erkek adaylar için askerlik durumuna dair yazılı
beyan.
ç) 6 adet vesikalık fotoğraf.
d) Bakanlıktan veya Bakanlığın kurumsal internet
sitesinden temin edilebilecek üç adet güvenlik soruşturması ve arşiv
araştırması formu.
e) Mal beyannamesi.
Uzman
yardımcılarının atanması
MADDE 16 – (1) Giriş
sınavını kazananların uzman yardımcısı kadrolarına atanmaları ve adaylıklarına
ilişkin işlemler, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu hükümlerine göre
yapılır.
(2) Sınavı kazananların uzman yardımcılığına atanmaları
için atama işlemlerinin yapılmasına ilişkin olarak tebligatta belirtilen
süre içinde 15 inci maddede belirtilen belgelerle beraber yazılı olarak
veya şahsen Bakanlığa müracaat etmeleri gerekir.
(3) Atama işlemlerinin yapılması için kendilerine
bildirilen süre içinde geçerli bir mazereti olmadığı halde müracaat
etmeyenlerin atama işlemleri yapılmaz.
(4) 15 inci maddede belirtilen belgeleri verilen süre
içinde teslim edenlerden haklarında yapılan güvenlik soruşturması ve arşiv
araştırması olumlu olanların uzman yardımcılığına atamaları yapılır. Söz
konusu soruşturma ve araştırma sonucu olumsuz sonuçlananlar için 14/2/2000 tarihli ve 2000/284 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararıyla yürürlüğe konulan Güvenlik Soruşturması ve Arşiv Araştırması
Yönetmeliği hükümlerine göre işlem tesis edilir.
(5) Giriş sınavını kazananlardan başvuru belgelerinde
gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenlerin sınavları geçersiz
sayılır ve atamaları yapılmaz. Bu kişilerin atamaları yapılmış olsa dahi
iptal edilir. Bu kişiler hiçbir hak talep edemezler ve haklarında, 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun
ilgili hükümleri uygulanmak üzere, ilgili Cumhuriyet savcılığına suç
duyurusunda bulunulur. Bu şekilde Bakanlığı yanıltanlar kamu görevlisi ise
durumları çalıştıkları kurumlara bildirilir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Uzman
Yardımcılığı Dönemi
Uzman
yardımcılığı süresi
MADDE 17 – (1) Uzman
yardımcılığı süresi en az üç yıldır. Uzman yardımcıları bu süre içinde
21/2/1983 tarihli ve 83/6061 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe
konulan Aday Memurların Yetiştirilmelerine İlişkin Genel Yönetmelik ile bu
Yönetmelikte belirtilen esaslar dahilinde eğitim
ve staja tabi tutulurlar.
Uzman
yardımcılarının eğitimi ve yetiştirilmeleri
MADDE 18 – (1) Uzman
yardımcıları için, Eğitim Öğretim Şubesi Müdürlüğünce diğer birimlerin
görüşleri de alınmak suretiyle, 17 nci maddede
belirtilen adaylık eğitimi dışında ve iki yıllık bir süreyi kapsayacak
şekilde ayrıca özel bir çalışma ve yetiştirme planı hazırlanır ve bu plan
Müsteşar tarafından onaylanır.
(2) Bu plan;
a) Mesleki mevzuat ve bu mevzuatın uygulanmasına ilişkin
bilgi ve becerilerin edinilmesini,
b) Yazışma, rapor yazma, inceleme ve araştırma
teknikleri konularında gerekli bilgi ve yeteneğin kazandırılmasını,
c) Bilimsel çalışma ve araştırma alışkanlığının
kazandırılmasını,
ç) Bakanlığın çalışma alanı ile ilgili olarak yurt içi
ve yurt dışında konferans, seminer ve eğitim programlarına katılım yoluyla
eğitim tecrübesi kazandırılmasını sağlamaya yönelik programları,
d) Yabancı dil bilgisinin geliştirilmesini,
kapsar.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Uzmanlık
Tezi, Uzmanlık Yeterlik Sınavı ve Uzmanlığa Atanma
Tez
konusunun belirlenmesi
MADDE
19 – (1)
Uzman yardımcısı, Bakanlıktaki aylıksız izin ile toplamı üç ayı aşan
hastalık ve refakat izinleri hariç iki yıllık hizmet süresinin
tamamlanmasını takip eden bir aylık süre içinde, hazırlamak istediği teze
ilişkin üç farklı konu belirleyerek tez önerisi hazırlar ve görev yaptığı
birimin daire başkanının veya doğrudan müsteşar yardımcılıklarına bağlı
olanlar için müsteşar yardımcısının onayına sunar. Tez
önerisinde tezin konusu, çalışmanın amacı, önemi, yöntemi, varsayımları,
bilgi toplama araçları, muhtemel kaynakçası, çalışma planı ve varsa ekleri
hakkında bilgiler verilir. Onay makamınca beş iş günü içinde verilecek
onaydan sonra tez konusu kesinleşmiş olur.
(2) Tez konusunun uygun bulunmaması halinde, uzman
yardımcısı en geç on beş gün içinde onay makamının önerileri doğrultusunda
yeni bir tez konusu belirler. Belirlenen tez konusu aynı usulle onaya
sunulur. Tez konusunun ikinci kez uygun görülmemesi halinde onay makamı
tarafından yeni bir tez konusu belirlenir. Onaylanan veya belirlenen tez
konusu, uzman yardımcısının görev yaptığı birim tarafından uzman
yardımcısına tebliğ edilir ve on beş gün içinde Eğitim Öğretim Şubesi
Müdürlüğüne bildirilir.
(3) Tez konusu uygun bulunan uzman yardımcısının,
tezinde yeterli ilerlemeyi sağlayamaması ve konusunu değiştirmeyi istemesi
durumunda, tez konusunun kesinleşmesinden itibaren üç ay içinde bir defaya
mahsus olmak üzere aynı usulle değiştirilebilir. Değiştirilen yeni tez
konusu, uzman yardımcısının görev yaptığı birim tarafından Eğitim Öğretim Şubesi
Müdürlüğüne bildirilir. Tez konusunun değiştirilmesi tezin teslim süresini
uzatmaz.
(4) Kanunen kabul edilebilir mazereti olmaksızın
belirtilen süreler içinde tez konusunu belirlemeyenler, başarısız tez
vermiş sayılır.
Uzmanlık
tezinin hazırlanması
MADDE 20 – (1)
Uzmanlık tezi, tez konusunun kesinleşmesini takip eden bir yıl içinde
hazırlanır.
(2) Uzman yardımcısına tez hazırlama sürecinde yardımcı
olmak ve tavsiyelerde bulunmak maksadıyla, uzman yardımcısının görevli
olduğu birimin daire başkanı veya doğrudan müsteşar yardımcılıklarına bağlı
olanlar için müsteşar yardımcısı ile koordine edilerek, Eğitim Öğretim
Şubesi Müdürlüğü tarafından bir tez danışmanı belirlenir.
(3) Uzmanlar ile Bakanlık teşkilatı veya bağlı
kuruluşlarında görev yapan ve daha önce lisansüstü programlarda akademik
çalışma yapmış, tez konusunda uzman kamu görevlileri tez danışmanı olarak
belirlenir. Gerektiğinde üniversite öğretim üyeleri ile kamu kurum ve
kuruluşlarından da danışman belirlenebilir. Bu şekilde belirlenecek tez
danışmanının uzman yardımcısı tarafından önerilmesi halinde, ikinci fıkra
hükümleri uygulanır.
(4) Uzmanlık tezleri, tez danışmanının rehberliğinde
bilimsel esaslara uygun olarak hazırlanır. Türkçe olarak hazırlanacak
uzmanlık tezinin, uzman yardımcısının kendi görüş ve değerlendirmelerini
içermesi esastır. Uzmanlık tezi, Bakanlıkça belirlenen şekle uygun olarak
hazırlanır.
Uzmanlık
tezinin teslimi
MADDE 21 – (1) Uzman
yardımcısı hazırladığı tezini istenilen sayıda çoğaltarak, tez konusunun
kesinleşmesini takip eden bir yıl içinde, görevli bulunduğu birimin daire
başkanına veya doğrudan müsteşar yardımcılıklarına bağlı olanlar için
müsteşar yardımcısına teslim eder. İlgili daire başkanı veya müsteşar
yardımcısı, teslim aldığı tezi on gün içinde Eğitim Öğretim Şubesi
Müdürlüğüne iletmekle yükümlüdür.
Tez jürisi
ve görevleri
MADDE 22 – (1) Uzman
yardımcısının uzmanlık tezini değerlendirmek üzere, uzman yardımcısının
görev yaptığı birimin daire başkanı veya müsteşar yardımcısı başkanlığında,
tez danışmanı ile Müsteşar tarafından en az daire başkanı düzeyindeki
yöneticiler ile uzmanlar arasından görevlendirilecek üç asıl ve üç yedek
üyeden tez jürisi oluşturulur. Gerek görüldüğünde Müsteşar, en çok iki
üyeyi yükseköğrenim kurumları öğretim üyeleri arasından seçebilir. Asil
üyelerin belgelendirebilecekleri bir mazeretlerinin olması nedeniyle
katılamamaları halinde, yedek üyeler tespit sırasına göre jüride yer
alırlar.
(2) Uzmanlık tezi değerlendirilmek üzere tez jürisine
dağıtılır ve incelenmesi için bir aylık süre verilir.
(3) Tez jürisi, tezi değerlendirmek üzere üye tam sayısı
ile toplanır ve oy çokluğu ile karar verir.
(4) Tez jürisinin sekreterlik hizmetleri Eğitim Öğretim
Şubesi Müdürlüğünce yürütülür.
(5) Tez jürisi başkanı ve üyeleri; kendilerinin,
boşanmış olsalar dahi eşlerinin, ikinci dereceye kadar (bu derece dahil) kan ve kayın hısımlarının veya evlatlıklarının
katıldıkları tez savunmalarında görev alamazlar, bunların yerine yedek
üyeler katılır.
Uzmanlık
tezinin tez jürisi tarafından değerlendirilmesi ve sonuçları
MADDE 23 – (1) Uzman
yardımcısı, Eğitim Öğretim Şubesi Müdürlüğünce tespit edilecek
değerlendirme gününde tezini sözlü olarak savunur ve tez jürisi üyelerinin
sorularını cevaplandırır.
(2) Savunma sonunda tez başarılı veya başarısız olarak
değerlendirilir. Başarısız kabul edilen tezler için gerekçe gösterilir.
Tezin oy çokluğu ile başarılı bulunması durumunda da olumsuz oy kullanan
jüri üyeleri gerekçelerini yazılı olarak belirtirler.
(3) Jüri tarafından tezi ve savunması başarılı bulunduğu
halde tezde düzeltmeler yapılmasının gerektiğinin belirlenmesi halinde,
uzman yardımcısı tezinde yapılması istenilen düzeltmeleri en geç bir ay
içerisinde tamamlayarak, tezini Eğitim Öğretim Şubesi Müdürlüğüne teslim
etmek zorundadır.
(4) Süresi içinde tezlerini jüri önünde sunmayan veya
tezleri başarısız bulunanlara tezlerini sunmaları veya yeni bir tez
hazırlamaları için altı ayı aşmamak üzere ilave süre verilir. Bu süre
içerisinde teslim edilen tez, jüri üyeleri tarafından bir aylık süre
içerisinde değerlendirilir.
(5) Tezin kabul edilmesinden sonra tezin izlenmesi ve
tezden faydalanılması maksadıyla bir veri tabanı oluşturularak tezlerin
veri tabanına kaydedilmesi sağlanır.
(6) Tezi başarılı bulunan uzman yardımcısı, sonucun
ilanından itibaren üç ay içerisinde yeterlik sınavına girer.
Uzmanlık
yeterlik sınavına girme koşulları
MADDE 24 – (1)
Uzmanlık yeterlik sınavına girebilmek için;
a) Uzman yardımcısı kadrosunda, adaylıkta geçen süreler dahil en az üç yıl çalışmış olmak,
b) Hazırladıkları uzmanlık tezinin tez jürisi tarafından
başarılı kabul edilmesi,
şarttır.
(2) Birinci fıkranın (a) bendinde yer alan süreye
aylıksız izin ile toplamı üç ayı aşan hastalık ve refakat izinleri dahil değildir.
Yeterlik
sınavı kurulu
MADDE 25 – (1)
Yeterlik sınavı kurulu; Müsteşar İdari Yardımcısının başkanlığında,
Personel Dairesi Başkanı, uzman yardımcısının görev yaptığı birimin daire
başkanı veya doğrudan müsteşar yardımcılıklarına bağlı olanlar için
müsteşar yardımcısı ile Müsteşar tarafından en az daire başkanı düzeyindeki
yöneticiler ile uzmanlar arasından görevlendirilecek iki asıl üyeden
oluşur. Ayrıca, Müsteşar tarafından üç yedek üye tespit edilir. Asil
üyelerin belgelendirebilecekleri bir mazeretlerinin olması nedeniyle Kurula
katılamamaları halinde, yedek üyeler tespit sırasına göre Kurula
katılırlar.
(2) Kurul, üye tamsayısı ile toplanır.
(3) Kurulun sekreterlik hizmetleri Eğitim Öğretim Şubesi
Müdürlüğü tarafından yerine getirilir.
(4) Kurulun başkan ve üyeleri; kendilerinin, boşanmış
olsalar dahi eşlerinin, ikinci dereceye kadar (bu derece dahil)
kan ve kayın hısımlarının veya evlatlıklarının katıldıkları sınavlarda
görev alamazlar, bunların yerine yedek üyeler katılır.
Yeterlik
sınavı
MADDE 26 – (1)
Yeterlik sınav konuları en az altı ay önceden uzman yardımcılarına duyurulur.
Yeterlik sınav tarihi ise en az bir ay önceden uzman yardımcılarına yazılı
olarak bildirilir. Uzmanlık yeterlik sınavı yalnızca yazılı sınavdan
oluşur.
(2) Yeterlik sınavıyla, uzman yardımcılarının görev ve
yetki alanlarını ilgilendiren mevzuat ve uygulamaları ile mesleğin
gerektirdiği bilgi ve nitelikleri kazanıp kazanmadıkları ölçülür.
(3) Sınav soruları yeterlik sınavı kurulunca hazırlanır
ve üyelerce imzalanarak mühürlü zarf içinde Kurul başkanına teslim edilir.
(4) Sınav soruları; yeterlik sınavı kurulu başkanının
görevlendireceği, sınava girecek uzman yardımcısının kadro görev yeri ile
ilgili konularda ihtisas sahibi olan personele de hazırlattırılabilir. Bu
şekilde yapılacak görevlendirmelerde gizlilik prensibi esas alınır.
Sorular, hazırlayan personel tarafından imzalanarak kapalı zarflar içinde
kurul başkanına teslim edilir.
(5) Sınav klasik ve/veya test usulünde yapılabilir. Bu
husus uzman yardımcılarına yeterlik sınavı için yapılacak çağrıda ayrıca
bildirilir.
(6) Sınavda isim yeri kapanabilir özel cevap kağıtları kullanılır. Kurul Başkanınca yeterli sayıda
gözetmen görevlendirilir. Sınav başlamadan önce sınava katılanların
kimliklerinin kontrol edildiği, soru zarfının sağlam, kapalı ve mühürlü
olduğu hususunda tutanak düzenlenir ve sınav kuralları açıklanarak soru
zarfı sınava katılanların huzurunda açılır.
(7) Sınav sonunda sınavın başlayışını, akışını, bitişini
ve her adayın kullandığı cevap kağıdı adedini
gösteren bir tutanak daha düzenlenir. Toplanan cevap kağıtları
ve tutanaklar zarf içine konularak kapatılıp mühürlendikten sonra Kurul
Başkanına teslim edilir. Sınav sonuçları, en geç sınav gününü takip eden
yirmi gün içinde açıklanır.
(8) Sınavda başarılı olabilmek için sınav sonucunun yüz
tam puan üzerinden en az yetmiş olması şarttır.
(9) Sınavın klasik veya klasik ve test usulünde
beraberce yapılması durumunda cevap kâğıtlarının değerlendirilmesi her
Kurul üyesince ayrı ayrı yapılır. Bu şekilde
yapılan sınavda başarılı sayılmak için, Kurul başkan ve üyelerinin yüz tam
puan üzerinden verdikleri puanların aritmetik ortalamasının en az yetmiş
olması şarttır.
Yeterlik
sınavı sonuçları ve sonuçlara itiraz
MADDE 27 – (1) Sınav
sonunda, sınav kurulu her üyenin verdiği notu ayrı ayrı
gösteren bir çizelge ve sınav tutanağı tanzim ederek sınavın bitimini takip
eden beş iş günü içinde Eğitim Öğretim Şubesi Müdürlüğüne bildirir. Geçerli
bir mazereti bulunmaksızın sınava girmeyenler başarısız kabul edilir.
(2) Sınav sonuçlarının ilan edildiği tarihten itibaren
yazılı olarak yedi iş günü içinde itiraz edilebilir. İtirazlar bu sürenin
bitiminden itibaren Kurul tarafından en fazla on iş günü içinde incelenerek
karara bağlanır. İtiraz sonucu uzman yardımcısına yazılı olarak bildirilir.
İtirazların değerlendirilmesi üzerine verilen kararlar kesindir. Süresi içinde
yapılmayan itirazlar dikkate alınmaz.
Ek sınav
hakkı
MADDE 28 – (1)
Yeterlik sınavında başarılı olamayanlar veya sınava girmeye hak kazandığı
halde geçerli mazereti olmaksızın sınav hakkını kullanmayanlara bir yıl
içinde ikinci kez sınav hakkı verilir.
Uzmanlığa
atanma
MADDE
29 – (1)
Yeterlik sınavında başarılı bulunan ve uzman yardımcılığı döneminde alınmış
olmak kaydıyla YDS’den asgari (C) düzeyinde veya
dil yeterliği bakımından bunlara denkliği kabul edilen ve uluslararası geçerliliği
bulunan başka bir belgeye yeterlik sınavından itibaren en geç iki yıl
içinde sahip olma şartını yerine getiren uzman yardımcısının, uzman olarak
boş kadro durumuna göre öncelikle görev yaptığı hizmet birimine ataması
yapılır.
Uzman
yardımcısı unvanının kaybı
MADDE
30 –
(1) Verilen ilave süre içinde tezlerini sunmayan veya ikinci defa
hazırladıkları tezleri de kabul edilmeyenler, 28 inci maddeye göre ek sınav
hakkı tanınanlardan başarı gösteremeyen veya sınav hakkını kullanmayanlar
ile süresi içinde yabancı dil yeterliliği şartını yerine getirmeyenler,
uzman yardımcısı unvanını kaybeder ve Bakanlıkta durumlarına uygun memur
unvanlı kadrolara atanırlar.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Uzman ve
Uzman Yardımcılarının Görev, Sorumluluk ve Eğitimleri
Uzman ve
uzman yardımcılarının görev ve sorumlulukları
MADDE 31 – (1)
Uzmanlar istihdam edildiği birimin görev alanına giren konularda aşağıdaki
görevleri yaparlar:
a) Mevzuatla Bakanlığa verilmiş olan görevleri yürütmek
ve Bakanlık tarafından yürütülen çalışmaların gerektirdiği hizmetleri
yapmak.
b) Bakanlığın görev alanına giren mevzuat
değişikliklerini takip etmek, mevzuatın geliştirilmesi ile ilgili çalışmalar
yapmak ve mevzuatın uygulamada aksayan yönlerine ilişkin görüş ve
önerilerini bildirmek, mevzuata ilişkin taslakların hazırlanmasına, görüşülmesine
katkıda bulunmak.
c) Bakanlığın görev alanı çerçevesinde araştırma ve
inceleme yapmak, proje üretmek ve geliştirmek.
ç) Yurt içi ve yurt dışında gerçekleştirilen
toplantıları ve çalışmaları takip etmek, kurum içi ve kurumlar arası
toplantı ve çalışmalara katılmak.
d) Mesleki konularda yurt içindeki ve yurt dışındaki
gelişmeleri ve yayınları izlemek, gerekli dokümanları toplamak ve bu
konularda gerekli görülen çalışmaları ve incelemeleri yapmak.
e) Uzman yardımcılarının bilgi ve deneyimlerinin geliştirilmesine
katkıda bulunmak.
f) Görev tanım formunda belirtilen görevler ile amirleri
tarafından verilecek benzer nitelikteki görevleri yerine getirmek.
(2) Uzman yardımcıları, istihdam edildiği birimin görev
alanına giren konularda aşağıdaki görevleri yaparlar.
a) Görevlendirildikleri birimin işlerine katkıda
bulunmak.
b) Mesleki konularda yurt içindeki ve yurt dışındaki
gelişmeleri ve yayınları izlemek.
c) Uzmanlarca yapılacak araştırma, inceleme ve diğer
çalışmalar için gerekli ön hazırlıklar ile gerektiğinde tek başına
araştırma ve inceleme çalışmaları yapmak.
ç) Uzmanlar ile birlikte kurum içi ve kurumlar arası
toplantılar ile inceleme programlarına katılmak.
d) Görev tanım formunda belirtilen görevler ile amirleri
tarafından verilecek benzer nitelikteki görevleri yerine getirmek.
(3) Uzmanlar ve uzman yardımcıları, verilen görevlerin
mevzuat hükümleri çerçevesinde yerine getirilmesinden dolayı, amirlerine ve
Bakanlığa karşı sorumludur.
Hizmet içi
ve yabancı dil eğitimi
MADDE 32 – (1)
Bakanlık, uzman ve uzman yardımcıları için uygun bulacağı zamanlarda ilgili
birim amirlerinin teklifi üzerine veya doğrudan hizmet içi eğitim
programları düzenleyebilir.
(2) Uzman ve uzman yardımcıları Bakanlıkça uygun görülen
kurum dışı kurs ve sertifika programı niteliğindeki eğitimlerden ve
Bakanlık tarafından hazırlanan bir program dahilinde
yabancı dil eğitiminden yararlandırılabilirler.
Yurt dışı
eğitim
MADDE 33 – (1)
Uzmanlar ve uzman yardımcıları, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve 21/1/1974 tarihli ve 7/7756 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan Yetiştirilmek Amacıyla Yurt Dışına
Gönderilecek Devlet Memurları Hakkında Yönetmelik hükümleri çerçevesinde,
staj veya araştırma yapmak, mesleki bilgi ve görgülerini artırmak veya yurt
dışındaki üniversitelerden kabul belgesi almaları şartıyla lisansüstü
öğrenim görmek üzere yurt dışına gönderilebilirler.
ALTINCI
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Sınav
belgelerinin saklanması
MADDE 34 – (1) Giriş
sınavı neticesinde sınavı kazanıp uzman yardımcısı kadrolarına atananların
sınavla ilgili belgeleri özlük dosyalarında saklanır. Başarısız olanlar ile
başarılı olduğu halde herhangi bir nedenle atanamayanların başvuru
belgeleri giriş sınavı sonuçlarının ilanını izleyen iki ay içinde talepleri
halinde elden iade edilir, sınav belgeleri ise dava açma süresinden az
olmamak kaydıyla bir sonraki sınava kadar saklanır.
(2) Uzman yardımcısının tezi hakkında tez jürisinin
değerlendirme sonucu ile yeterlik sınavı sonucundaki belgeleri özlük
dosyalarında saklanır.
(3) Giriş sınav komisyonu ve yeterlik sınavı kurulu
tarafından düzenlenen ve sınava girenlerin aldıkları notları gösteren
listeler ile tutanaklar, dava açma süresinden az olmamak kaydıyla bir
sonraki sınava kadar saklanır.
Uzmanlığa
yeniden atanma
MADDE 35 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerine göre millî savunma uzmanı unvanını kazandıktan sonra
bu unvanındaki görevinden çeşitli sebeplerle ayrılıp da yeniden atanmak
isteyenler, boş kadro olması ve Bakanlığın ihtiyacı bulunması şartıyla
millî savunma uzmanlığına atanabilirler.
Yürürlük
MADDE 36 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 37 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Millî Savunma Bakanı yürütür.
|