Başbakanlık
(Hazine Müsteşarlığı) ile Maliye Bakanlığından:
KAMU
HAZNEDARLIĞI GENEL TEBLİĞİ
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Tebliğin amacı, kapsamda yer alan kurumların mali kaynaklarının etkin ve
verimli kullanılması ve izlenebilmesini teminen
Kamu Haznedarlığı uygulamasına ilişkin esas ve usulleri belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1)
Aşağıda sayılan kurumlar bu Tebliğ hükümlerine tabidir.
a) Genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri,
b) Özel bütçeli idareler,
c) Döner sermayeler,
ç) Fonlar,
d) Belediyeler,
e) İl özel idareleri,
f) Sosyal güvenlik kurumları,
g) Kamu iktisadi teşebbüsleri,
ğ) Özel kanunla kurulmuş diğer kamu kurum, kurul, üst
kurul ve kuruluşları,
h) Bu maddede sayılanların bağlı ortaklıkları, müessese
ve işletmeleri ile birlikleri,
ı) Bu maddede sayılan kurumlarca fon, hesap, özel hesap,
havuz ve benzeri adlarla açılmış olan ve/veya yönetilen her türlü banka hesabı.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Tebliğ, 28/3/2002 tarihli ve 4749 sayılı Kamu
Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanunun 12 ve 16 ncı maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Tebliğde geçen;
a) DİBS: Devlet İç Borçlanma Senedini,
b) Kamu Sermayeli Bankalar: Türkiye Cumhuriyet Merkez
Bankası, T.C. Ziraat Bankası A.Ş., T. Halk Bankası
A.Ş., ve T. Vakıflar Bankası A.O.’nı,
c) Kısa vadeli kaynaklar: 30 günden kısa vadeli
kaynakları,
ç) Kurum: 2 nci maddede
sayılanları,
d) Müsteşarlık: Hazine Müsteşarlığını,
e) TCMB: Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasını,
f) Uzun vadeli kaynaklar: 30 gün ve daha uzun vadeli
kaynakları,
ifade eder.
Uygulama ve
kullanılacak araçlar
MADDE 5 – (1) Hazine
Müsteşarlığı dışında kalan genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri;
a) Kendi bütçeleri veya tasarrufları altında bulunan her
türlü mali kaynaklarını TCMB veya muhabiri olan bankada açılacak TL cinsi
vadesiz hesaplarda tutmakla yükümlüdür.
b) Dış alımlar veya
yurtdışından temin edilen krediler nedeni ile döviz cinsinden ödeme veya
yükümlülükleri olması veya Avrupa Birliği tarafından sağlanan ve döviz
cinsinden izlenmesi gereken hibe anlaşmaları ile çeşitli faaliyetler
kapsamında uluslararası örgütler tarafından hesaplarına döviz cinsi aktarım
yapılması durumunda sadece bu işlemlerle sınırlı olmak kaydıyla vadeli veya
vadesiz döviz tevdiat hesabı açtırabilir.
c) Genel bütçe kapsamındaki
kamu idarelerince afet nedeniyle toplanan nakdi bağış ve yardımlar ile özel
kanunların verdiği yetki çerçevesinde belli bir kamusal amaca özgülenmek
suretiyle fon, hesap, özel hesap, havuz ve benzeri adlarla açılan ve/veya
yönetilen her türlü banka hesaplarında tutulan kaynaklar bu maddenin ikinci
fıkrasında sayılan esaslar çerçevesinde değerlendirilir.
(2) Genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri dışındaki
kurumlar kendi bütçeleri veya tasarrufları altında bulunan her türlü mali
kaynaklarını kamu sermayeli bankalarda açtıracakları hesaplarda aşağıdaki
araçları kullanarak değerlendirmekle yükümlüdür.
a) TL cinsi vadesiz veya vadeli mevduat,
b) Gerekli görülmesi halinde ve ihtiyaçları ölçüsünde
döviz cinsi ödemeleri için vadeli veya vadesiz mevduat,
c) İhale, doğrudan satış, ihale öncesi rekabetçi olmayan
teklif ya da ikincil piyasadan doğrudan repo ya da ters repo yoluyla temin
etmek suretiyle 4749 sayılı Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin
Düzenlenmesi Hakkında Kanun kapsamında Müsteşarlıkça ihraç edilen borçlanma
senetleri veya kira sertifikaları.
(3) 18/6/2011 tarihli ve 27968
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Genel Bütçe Kapsamındaki Kamu İdarelerinin
Ödeme ve Tahsilat İşlemlerinin Elektronik Ortamda Gerçekleştirilmesine
İlişkin Usul ve Esaslardaki hükümler saklı kalmak kaydı ile Kurumlar;
a) Faaliyetleri kapsamında yaptıracakları tahsilat ve ödeme işlemleri için yurtiçinde yerleşik
diğer bankaları ve Posta ve Telgraf Teşkilatı A.Ş.’yi
de kullanabilir. Gerçekleştirilen tahsilat
tutarlarının, özel kanunların verdiği yetki kapsamında yapılan
düzenlemelerde yer alan hükümler saklı kalmak kaydı ile takip eden işgünü
içinde ilgili kurumun kamu sermayeli bankadaki hesabına aktarılması
zorunludur.
b) Bu maddenin ikinci fıkrasının (c) bendinde sayılan
işlemleri, yurtiçinde yerleşik diğer bankalar aracılığı ile de yapabilir.
Kaynakların
değerlendirilmesi ve nemalandırma
MADDE 6 – (1)
Kurumlar kısa vadeli kaynaklarını, vadesiz veya vadeli mevduat ile
repo/ters repo araçlarını kullanarak değerlendirir. Kısa vadeli kaynaklar
için uygulanacak vadeli mevduat faiz oranı TCMB’nin
politika faiz oranı olarak ilan ettiği 1 hafta vadeli repo/ters repo ihale
faiz oranından düşük olamaz.
(2) Kurumlar uzun vadeli kaynaklarını, vadeli mevduat ve
5 inci maddenin ikinci fıkrasının (c) bendindeki araçları kullanarak
değerlendirir. Vadeli mevduat faiz oranı piyasada oluşan benzer vadedeki
DİBS faiz oranından daha düşük olamaz. Vadeli mevduat faiz oranına ilişkin
gösterge faiz oranının hesaplama formülü ektedir (Ek 1).
(3) Bu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen vadeli
mevduat faiz oranının piyasada oluşan benzer vadedeki DİBS faiz oranından
düşük olması halinde mali kaynaklar, 5 inci maddenin ikinci fıkrasının (c)
bendi kapsamında değerlendirilebilir.
Diğer
menfaatler
MADDE 7 – (1)
Kurumlar mali kaynaklarının değerlendirilmesinde faiz veya kâr payı dışında
ayni ya da nakdi herhangi bir menfaat temin edemez.
(2) Kurumların aylık ve ücret ödemeleri ile faaliyetleri
kapsamında bankalara yaptırdıkları tahsilat ve ödeme işlemlerine ilişkin
olarak sağladıkları havale, elektronik fon transferi (EFT), para transferi
ve benzeri bankacılık hizmetleri için yapılan protokoller kapsamında ortaya
çıkan ücret ve hizmet bedellerinin bankalar veya Posta ve Telgraf Teşkilatı
A.Ş. tarafından üstlenilmesi birinci fıkra kapsamında değerlendirilmez.
(3) Bu Tebliğin yürürlük tarihinden önce yapılmış olan
protokoller sürelerinin bitimine kadar uygulanmaya devam olunur.
Bildirim ve
raporlama
MADDE 8 – (1) 4749
sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin dördüncü fıkrası gereğince;
a) Kurumların mali hizmetlerini yürüten birimleri,
merkez ve varsa taşra birimlerine ait vergi kimlik numaralarına ilişkin her
türlü değişikliği en geç 5 iş günü içerisinde, ayrıca bankalarca
Müsteşarlığa iletilen hesap bilgilerinin mutabakatını teminen,
içerik ve süresi Müsteşarlıkça belirlenerek talep edilen bilgileri de
istenen süre içerisinde Müsteşarlığa göndermekle yükümlüdür.
b) Bankalar, kurumların kendileri nezdindeki
mali kaynakları ile kullandıkları kredi ve benzeri yükümlülükleri
hakkındaki bilgileri, içerik ve süresi Müsteşarlıkça belirlenen şekilde
hazırlamak ve Müsteşarlığa göndermekle yükümlüdür.
(2) Kamu Haznedarlığı uygulaması çerçevesinde
Müsteşarlıkça izlenen ve ticari sır niteliğini haiz olan bilgiler
kurumların bağlı, ilgili veya ilişkili oldukları bakanlıklar, adli merciler
ve denetim mercileri tarafından gerekli olduğu hallerde Müsteşarlıktan
gerekçesi ile birlikte yazılı olarak talep edilebilir. Bu taleplerden
karşılanması uygun görülenler gizli kaydıyla yazılı olarak cevaplanır.
(3) Tebliğ kapsamındaki kurumlardan hali hazırda
teşkilatlanma süreci devam edenler ile Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten
sonra kurulacak olanlar için 8, 9 ve 10 uncu maddelerin yürürlük tarihi bu
kurumların mali hizmetler görevlerini yürüten birimlerinin ihdas edildiği
tarihten itibaren 15 iş günüdür.
Sorumluluk
MADDE 9 – (1) Bu
Tebliğ kapsamında yer alan kurum yetkilileri ve muhasebe yetkilileri bu
Tebliğ hükümlerini yerine getirmekle yükümlü olup Tebliğ hükümlerine
aykırılık sebebi ile ortaya çıkabilecek zararlardan şahsen ve müteselsilen sorumludur.
Yaptırım
MADDE 10 – (1) Kamu
kaynaklarının bu Tebliğ hükümlerine aykırı şekilde değerlendirilmesinden
elde edildiği tespit edilen nemalar genel bütçeye gelir kaydedilir.
(2) Müsteşarlık tarafından bu Tebliğin 8 inci maddesinin
birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında istenen bilgilerin belirlenen usul
ve esaslar çerçevesinde gönderilmemesi halinde 4749 sayılı Kanunun 14/A
maddesinin (ı) bendi uyarınca idari para cezası uygulanır.
İstisnalar
ve muafiyetler
MADDE 11 – (1) Aşağıda
sayılan kurumlar ile hesaplar Tebliğ kapsamı dışındadır:
a) Kamu sermayeli bankalar,
b) Vakıflar,
c) Özel kanunla kurulmuş kamu kurumu niteliğindeki
meslek kuruluşları ve bunların üst kuruluşları,
ç) Kefalet ve yardımlaşma sandıkları,
d) Dernekler,
e) Federasyonlar,
f) Muhtarlıklar,
g) Kurumların eğitim ve dinlenme tesisi, misafirhane,
yemekhane, kreş, çocuk bakımevi, spor tesisi ve benzeri sosyal ve destek
amaçlı tesislerinden yararlanan personelinden alınan yemek, konaklama ve
diğer hizmet bedellerinin bulundurulduğu ve söz konusu tesislerin nam ve
hesabına açılmış olan banka hesapları,
ğ) Yılı bütçeleri ile tahsis edilen örtülü ödenekler ile
ilgili olarak açtırılan banka hesapları,
h) Bulundukları ülkenin bankacılık sektörü veya kambiyo
mevzuatından kaynaklanan sorunlar nedeniyle kurumların yurt dışı
temsilciliklerince yurt içinde kendi nam ve hesaplarına açtırdıkları banka
hesapları,
ı) Kurumların yurt dışı temsilciliklerine ait olan ve
yurt dışında yerleşik bankalar nezdinde açılan hesaplar.
(2) Bu maddenin birinci fıkrasının (g), (ğ) ve (h)
bentleri kapsamındaki hesaplar için kurum vergi kimlik numarasından ayrı
bir vergi kimlik numarası kullanılır. Vergi kimlik numaralarının temin
edildiği tarihten itibaren 30 iş günü içerisinde Müsteşarlığa bildirilmesi
zorunludur.
Diğer
hususlar
MADDE 12 – (1) 7/5/2012 tarihli ve 28285 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Kamu Haznedarlığı Genel Tebliği yürürlükten kaldırılmıştır.
(2) Kurumlar bankalarla yapacakları protokollerde bu
Tebliğ hükümlerine uygun düzenlemeler yapmakla yükümlüdür.
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin yürürlük tarihinden önce, 5 inci maddenin
üçüncü fıkrasının (a) bendi kapsamında yapılmış olan protokoller
sürelerinin bitimine kadar uygulanmaya devam olunur. Söz konusu protokollerin
yenilenecek olması halinde bitiminden itibaren bir ay içerisinde bankalarla
kurumlar arasındaki teknik altyapı tamamlanır. Bu bir aylık süre içinde tahsilat tutarlarının aktarımına ilişkin süre 2 işgünü
olarak uygulanmaya devam olunur.
Yürürlük
MADDE 13 – (1) Bu
Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 14 – (1) Bu
Tebliğ hükümlerini Hazine Müsteşarlığının bağlı bulunduğu Bakan ve Maliye
Bakanı birlikte yürütür.
Eki için tıklayınız.
|