Sermaye
Piyasası Kurulundan:
MENKUL
KIYMET YATIRIM ORTAKLIKLARINA
İLİŞKİN
ESASLAR TEBLİĞİ
(III–48.2)
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak, Kısaltmalar ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu
Tebliğin amacı, menkul kıymet yatırım ortaklıklarının kuruluşuna ve
kurucularına, paylarının halka arzına, pay devirlerine, ortaklarında ve
yöneticilerinde aranacak niteliklere, yönetim ilkelerine, faaliyet
esaslarına, portföy sınırlamalarına, portföyünde
bulunan varlıkların değerlemesine ve varlıkların saklanmasına, paylarını
geri almalarına, kamuyu aydınlatma ve yatırımcıları bilgilendirme
yükümlülüklerine, menkul kıymet yatırım ortaklığı statüsünden çıkmalarına,
kâr dağıtımına ve tabi olacakları diğer yükümlülüklere ilişkin ilke ve
esasları belirlemektir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu
Tebliğ, 6/12/2012 tarihli ve 6362 sayılı Sermaye
Piyasası Kanununun 48 inci ve 49 uncu maddelerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar ve
kısaltmalar
MADDE 3 – (1) Bu
Tebliğde geçen,
a) Bakanlık: Gümrük ve Ticaret Bakanlığını,
b) Borsa: 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanununun 3 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendinde tanımlanan sistemler ve pazar
yerleri ile yurt dışı borsaları,
c) BİAŞ: Borsa İstanbul A.Ş.’yi,
ç) Birlik: Türkiye Sermaye Piyasaları Birliğini,
d) Halka açık pay statüsü: Merkezi Kayıt Kuruluşu A.Ş.
nezdinde borsada işlem görebilir pay olarak izlenen payları,
e) İhraç: Sermaye piyasası araçlarının ihraççılar
tarafından çıkarılıp, halka arz edilerek veya halka arz edilmeksizin
satışını,
f) İhraççı: Sermaye piyasası araçlarını ihraç eden veya
sermaye piyasası araçları halka arz edilen tüzel kişileri ve 6362 sayılı
Sermaye Piyasası Kanununa tabi yatırım fonlarını,
g) Kanun: 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanununu,
ğ) KAP: Kamuyu Aydınlatma Platformunu,
h) Kurul: Sermaye Piyasası Kurulunu,
ı) Lider sermayedar: 7 nci ve 8 inci maddede yazılı
şartları taşıyan ortak ya da ortakları,
i) Net aktif değer: Ortaklığın portföy
değerine hazır değerler, alacaklar ve diğer aktiflerin eklenerek toplam
borçların düşülmesi suretiyle bulunan değeri,
j) Ortaklık: Menkul kıymet yatırım ortaklığını,
k) Portföy değeri: Ortaklık portföyündeki
varlıkların bu Tebliğdeki esaslar çerçevesinde değerlenmesi neticesinde
bulunan değeri,
l) Portföy saklayıcısı: Kanunun 56 ncı maddesi
kapsamında portföy saklama hizmetini yürüten
kuruluşu,
m) Portföy saklama hizmeti: Kanunun 56 ncı maddesinin
birinci fıkrasında belirlenmiş olan hizmetleri,
n) SPL: Sermaye Piyasası Lisanslama Sicil ve Eğitim
Kuruluşu A.Ş.’yi,
o) Takasbank: İstanbul Takas ve Saklama Bankası A.Ş.’yi,
ö) TTK: 13/1/2011 tarihli ve
6102 sayılı Türk Ticaret Kanununu,
p) TTSG: Türkiye Ticaret Sicili Gazetesini,
r) Türev araçlar: Kurulca ortaklık portföyüne alınması
uygun görülen vadeli işlem ve opsiyon
sözleşmelerini,
s) Yatırım Kuruluşu: Aracı kurumlar ile yatırım hizmeti
ve faaliyetinde bulunmak üzere kuruluş ve faaliyet esasları Kurulca
belirlenen diğer sermaye piyasası kurumlarını ve bankaları,
ş) Yönetim kontrolü: Tek başına veya birlikte hareket
ettikleri kişilerle birlikte doğrudan veya dolaylı olarak ortaklığın oy
haklarının yüzde ellisinden fazlasına veya genel kurulda yönetim kurulu üye
sayısının salt çoğunluğuna karşılık gelen sayıda üyelikler için aday
gösterme hakkı veren imtiyazlı payların çoğunluğuna sahip olunmasını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Esaslar
Ortaklık
tanımı
MADDE 4 – (1)
Ortaklık, Kanun hükümleri uyarınca aşağıda belirtilen varlıklar ve
araçlardan oluşan portföyü işletmek amacıyla
anonim ortaklık şeklinde ve kayıtlı sermaye esasına göre kurulan ve Kanunun
48 inci maddesinde sınırı çizilen faaliyetler çerçevesinde olmak kaydı ile
bu Tebliğde izin verilen diğer faaliyetlerde bulunabilen sermaye piyasası
kurumudur.
a) Özelleştirme kapsamına alınanlar dahil Türkiye’de kurulu ihraççılara ait paylar, özel sektör ve
kamu borçlanma araçları,
b) 7/8/1989 tarihli ve 89/14391
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe giren Türk Parası Kıymetini Koruma
Hakkında 32 sayılı Karar hükümleri çerçevesinde alım satımı yapılabilen,
yabancı özel sektör ve kamu borçlanma araçları ve ihraççı payları,
c) Borsada işlem görmeleri kaydıyla; altın ve diğer
kıymetli madenler ile bu madenlere dayalı olarak ihraç edilmiş sermaye
piyasası araçları,
ç) Kira sertifikaları, repo ve ters repo işlemleri,
türev araçlar, varantlar ve sertifikalar,
d) Takasbank para piyasası işlemleri,
e) Borsalarda gerçekleştirilen türev araç işlemlerinin
nakit teminatları ve primleri,
f) Kurulca uygun görülen diğer varlık ve araçlar.
Faaliyet ve
işlemleri
MADDE 5 – (1)
Ortaklığın başlıca işlevleri şunlardır;
a) Ortaklık portföyünü
oluşturmak, işletmek ve gerektiğinde portföyde değişiklikler yapmak,
b) Portföy çeşitlendirmesi yaparak yatırım riskini,
faaliyet alanlarına ve şirketlerin durumlarına göre en aza indirecek bir
biçimde dağıtmak,
c) Sermaye piyasası araçlarına, mali piyasa ve
kurumlara, ortaklıklara ilişkin gelişmeleri sürekli izlemek ve portföy yönetimiyle ilgili olarak gerekli önlemleri
almak,
ç) Portföyün değerini korumaya ve artırmaya yönelik
araştırmalar yapmak.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Kuruluşa
İlişkin Esaslar
Kuruluş
şartları
MADDE 6 – (1)
Ortaklıkların kuruluşlarının Kurulca uygun görülebilmesi için;
a) Kayıtlı sermayeli anonim ortaklık şeklinde kurulması,
b) Kurucularının, ortaklığın çıkarılmış sermayesinin
asgari %49’u oranındaki paylarının, bu Tebliğde belirtilen süre ve esaslar dahilinde halka arz edileceğini Kurula taahhüt etmiş
olması,
c) Başlangıç sermayesinin 20 milyon TL’den az olmaması,
ç) Paylarının nakit karşılığı çıkarılması ve pay
bedellerinin kuruluş sırasında tam ve nakden ödenmesi,
d) Ticaret unvanında “Menkul Kıymet Yatırım Ortaklığı”
ibaresini taşıması,
e) Kurucularından en az birisinin lider sermayedar
olması,
f) Genel müdür ile yönetim kurulu üyelerinin belirlenmiş
olması ve bu kişilerin bu Tebliğde öngörülen şartları taşımaları,
g) Kurucu ortaklarının bu Tebliğde öngörülen şartları
haiz olması,
ğ) Esas sözleşmesinin TTK, Kanun ve bu Tebliğ
hükümlerine uygun olması,
h) Kurulca yetkilendirilmiş bir kuruluşun portföy saklama hizmetini yürütmek üzere belirlenmiş
olması,
zorunludur.
Kurucu ve
ortakların nitelikleri
MADDE 7 – (1)
Ortaklıkların gerçek ve tüzel kişi kurucu ortaklarının;
a) Müflis olmaması, konkordato
ilân etmiş olmaması ya da hakkında iflasın ertelenmesi kararı verilmiş olmaması,
b) Faaliyet izinlerinden biri Kurulca iptal edilmiş
kuruluşlarda, bu müeyyideyi gerektiren olayda sorumluluğu bulunan
kişilerden olmaması,
c) Kanunda yazılı suçlardan kesinleşmiş mahkumiyetinin bulunmaması,
ç) 14/1/1982 tarihli ve 35
sayılı Ödeme Güçlüğü İçinde Bulunan Bankerlerin İşlemleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararname ve eklerine göre kendileri veya ortağı olduğu kuruluşlar hakkında
tasfiye kararı verilmemiş olması,
d) 26/9/2004 tarihli ve 5237
sayılı Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş
olsa bile; kasten işlenen bir suçtan dolayı beş yıl veya daha fazla süreyle
hapis cezasına ya da devletin güvenliğine karşı suçlar, anayasal düzene ve
bu düzenin işleyişine karşı suçlar, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık,
dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye
fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, bilişim sistemini
engelleme, bozma, verileri yok etme veya değiştirme, banka veya kredi
kartlarının kötüye kullanılması, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini
aklama, kaçakçılık, vergi kaçakçılığı veya haksız mal edinme suçlarından
mahkûm olmaması,
e) Ortaklık kuruluşu için gerekli kaynağı kendi ticari, sınai ve sair yasal faaliyetleri sonucunda her türlü muvazaadan
ari olarak sağlamaları ve taahhüt ettikleri sermaye miktarını karşılayabilecek
mali güce sahip olmaları,
f) İşin gerektirdiği dürüstlük ve itibara sahip olması,
g) Muaccel vergi borcu bulunmaması,
ğ) 7/2/2013 tarihli ve 6415
sayılı Terörizmin Finansmanının Önlenmesi Hakkında Kanunda düzenlenen suçlardan
mahkum olmaması,
h) Kanunun 101 inci maddesinin birinci fıkrasının (a)
bendi uyarınca işlem yasaklı olmaması,
şarttır. (a)
bendinde belirtilen şartlar, iflasın kaldırılmasına, kapatılmasına veya konkordato teklifinin tasdikine ilişkin kararın, (b)
bendinde yer alan şartlar ise buna ilişkin kararın kesinleşme tarihinden
itibaren 10 yıl geçmesi halinde bu fıkranın uygulanmasında dikkate alınmaz.
(2) Kuruluş başvurularında; ortaklıkta dolaylı olarak
%20 ve üzerinde pay sahibi olan nihai gerçek kişiler ile ortaklıkta dolaylı
olarak yönetim kontrolünü sağlayacak oranda imtiyazlı paya sahip olan
gerçek kişilerin, birinci fıkranın (e) bendi dışındaki bentlerinde yer alan
şartları sağlamaları zorunludur.
(3) Bankalar hariç olmak üzere tüzel kişi lider
sermayedarların;
a) Doğrudan veya dolaylı olarak yönetim kontrolüne sahip
olan nihai gerçek kişilerin,
b) İmtiyazlı paylarının mevcut olması halinde, imtiyazlı
payların %20’sinden fazlasına sahip gerçek kişilerin,
c) İmtiyazlı paylarının mevcut olması halinde, doğrudan
veya dolaylı olarak lider sermayedarda imtiyazlı payların %20’sinden
fazlasına sahip tüzel kişi ortakların imtiyazlı paylarının %20’sinden
fazlasına sahip olan nihai gerçek kişilerin,
birinci fıkranın
(e) bendi dışındaki bentlerinde yer alan şartları sağlamaları zorunludur.
(4) Kuruluş başvurularında, kurucunun veya mevcut
ortağın banka olması halinde, bankanın birinci fıkranın (g) bendinde
belirtilen niteliği taşıdığını tevsik eden bilgi ve belgelerin Kurula
gönderilmesi yeterlidir. Bankada sahip olunan doğrudan ve dolaylı pay
sahipliği yoluyla ortaklıkta dolaylı pay sahibi olan kişiler için ikinci
fıkra hükmü uygulanmaz. Bankaların ortaklıklarda doğrudan veya dolaylı
olarak pay sahibi olması halinde, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme
Kurumunun uygun görüşü alınır.
Lider sermayedar
ve lider sermayedara ilişkin özel şartlar
MADDE 8 – (1) Lider
sermayedar, halka arz sonrasındaki pay edinimleri hariç olmak üzere,
ortaklıkta tek başına veya bir araya gelmek suretiyle sermayenin asgari %25’i
oranındaki paylara sahip olan ortak ya da ortaklardır. Birincil halka arzın
sermaye artırımı yoluyla gerçekleştirilmesi halinde, lider sermayedarın
sahip olması gereken asgari sermaye miktarı halka arz öncesindeki sermayeye
göre hesaplanır. Ortaklıkta söz konusu asgari sermaye oranı şartını
sağlayan birden fazla ortak bulunması halinde sadece birinin lider
sermayedar olarak belirlenmesi yeterlidir. Ortaklıklarda birden fazla
gerçek ve/veya tüzel kişinin lider sermayedar olarak belirlenmesi halinde
ise, beşinci fıkradaki durum saklı kalmak üzere, lider sermayedarda aranan
şartlar her biri için ayrı ayrı aranır.
(2) Lider sermayedarın 7 nci maddede yer alan şartlara
ek olarak bu maddede belirtilen şartları da taşıması gereklidir.
(3) Ortaklığın ticaret unvanında doğrudan ismi veya
unvanı kullanılan veya doğrudan olmasa da ortaklığın ticaret unvanında
kendisi ile bağlantılı olduğu izlenimini uyandıran bir ibareye yer verilen
gerçek veya tüzel kişilerin bu Tebliğ kapsamında lider sermayedar olması
zorunludur.
(4) Ortaklıkta lider sermayedar olacak gerçek ve tüzel
kişilerin menkul kıymet yatırım ortaklığı kurucusu ve ortağı olmanın
gerektirdiği mali güç ve finansal piyasalar alanında yeterli tecrübeye
sahip olmaları zorunludur.
(5) Ortaklıkta lider sermayedar olacak gerçek kişinin
toplam menkul ve gayrimenkul varlıklarının rayiç değerinin en az 10 milyon
TL olması, birden fazla gerçek kişinin lider sermayedar olması halinde ise
gerçek kişi lider sermayedarların menkul ve gayrimenkul varlıklarının rayiç
değerinin toplamının en az 20 milyon TL olması gereklidir.
(6) Ortaklıkta lider sermayedar olacak tüzel kişilerin
en az üç yıllık faaliyet geçmişinin olması, son hesap dönemine ait konsolide ve bireysel finansal tablolarının bağımsız
denetimden geçmiş olması ve bu finansal tablolarında yer alan
özsermayesinin en az kurulacak ortaklığın çıkarılmış sermayesinin iki katı
ve aktif toplamının kurulacak ortaklığın çıkarılmış sermayesinin en az üç
katı olması gereklidir. Bu fıkra kapsamında yapılacak hesaplamalarda özsermaye
şartı için 100 milyon TL, aktif toplamı şartı için ise 200 milyon TL tavan
olarak uygulanır. Birden fazla tüzel kişinin lider sermayedar olarak
belirlenmesi halinde yukarıdaki şartlar her bir tüzel kişi için ayrı ayrı
aranır.
(7) Kamu kurum ve tüzel kişileri ile kamu yararına
faaliyet gösteren tüzel kişilerde kendi özel mevzuatlarında aranan şartlar
dışında lider sermayedara ilişkin mali yeterlilik şartları aranmayabilir.
(8) Bu madde uyarınca hazırlanacak finansal tabloların
Kurul düzenlemelerine uygun olarak düzenlenmiş olması zorunludur.
Kuruluş
işlemleri
MADDE 9 – (1)
Kurulacak ortaklıkların kurucularının, şekli ve esasları Kurulca
belirlenecek kuruluş başvuru formu ve bu formda belirtilen belgelerle
birlikte Kurula başvurmaları zorunludur.
(2) Kurul, başvuruyu Kanun ve bu Tebliğ hükümlerine
uygunluk yönünden inceler.
(3) Kurulca başvurunun uygun görülmesi halinde,
kuruluşun onaylanması talebi ve sermayenin bu Tebliğ hükümlerine uygun
olarak ödenmiş olduğunu gösterir belgeleri de içeren gerekli tüm belgelerle
birlikte Bakanlığa başvurulur.
(4) Ortaklıklar, Bakanlığın kuruluş iznini vermesinin
ardından, TTK’nın ilgili hükümlerine uygun olarak ortaklığın ticaret
siciline tescili ile tüzel kişilik kazanırlar.
(5) Kuruluş işlemlerinde esas sözleşmenin konuya ilişkin
Kurul iznini müteakip en geç 30 gün içinde ticaret siciline tescil
ettirilmesi ve TTSG’de ilan için başvurulması zorunludur. İlana ilişkin
TTSG’nin bir nüshasının ilan tarihini takip eden altı iş günü içinde Kurula
gönderilmesi zorunludur.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Payların
İhracı ve Satışı
Ortaklık
paylarının satışı
MADDE 10 – (1)
Ortaklık paylarının ihracı ve satışında bu Tebliğde öngörülen özel hükümler
dışında Kurulun payların ihracına, satışına ve izahnamenin onaylanmasına
ilişkin düzenleme hükümlerine uyulur.
(2) Ortaklıkların bedelli sermaye artırımı yapabilmesi
ancak, bedelli sermaye artırım kararının kamuya açıklanmasından önceki 30
gün içinde borsada oluşan ağırlıklı ortalama fiyatların ortalaması dikkate
alınarak yapılacak hesaplama sonucunda ortaklık paylarının borsa fiyatının
1 TL’nin üzerinde olması halinde mümkündür. Bununla birlikte, söz konusu
ortaklıklar;
a) Ortaklıkta belirli pay gruplarına imtiyaz tanınmış
olması durumunda, sermaye artırımına ilişkin Kurulca onaylı izahname ya da
ihraç belgesinin ihraççıya verilmesinden önce, esas sözleşmede gerekli
değişikliklerin yapılması suretiyle imtiyazlara son verilmesi şartıyla nominal değerin altında pay ihracı yoluyla sermaye
artırımı, veya,
b) Sermaye artırım kararının kamuya açıklanmasından
önceki 30 güne ilişkin kamuya açıklanan birim net aktif değerlerinin
ortalamasından ve her halükarda payların nominal
değerinden aşağı olmaması şartıyla belirlenecek fiyat üzerinden tahsisli
sermaye artırımı,
yapabilirler.
(3) İkinci fıkranın (b) bendi kapsamında yapılacak
tahsisli sermaye artırımında, tahsisli sermaye artırımına konu payları
satın alacak kişi veya kişiler, bu payları, payların edinim tarihinden
itibaren bir yıl süreyle Borsada satamazlar. Bu kişilerin Borsa dışında
satacakları bu payları alanlar da bu sınırlamaya tabidir.
Halka arz
MADDE 11 – (1)
Kuruluş işlemleri tamamlanan ortaklıkların, paylarını halka arz yoluyla
satabilmek için kuruluşlarının ticaret siciline tescilini takip eden üç ay
içinde faaliyetlerin yürütülebilmesi için gerekli olan mekan,
donanım ve personeli temin etmeleri ve organizasyonu kurmaları, 6 ncı
maddenin birinci fıkrasının (f) bendi kapsamında genel müdürü atamaları,
şekli ve esasları Kurulca belirlenecek halka arz başvuru formunu ve formda
belirtilen belgeleri tamamlayarak çıkarılmış sermayelerinin asgari %49’unu
temsil eden payların halka arzına ilişkin izahnamenin onaylanması talebiyle
Kurula başvurmaları zorunludur.
(2) Ortaklıklar halka arz öncesinde sermaye artırımı
yapamazlar.
(3) Birinci fıkrada belirtilen süre içinde halka arz
başvuru formunu ve formda belirtilen belgeleri tamamlayarak Kurula
başvurmayan veya gerekli şartları sağlamadığı için başvurusu Kurulca uygun
görülmeyen ortaklıkların, menkul kıymet yatırım ortaklığı olarak faaliyette
bulunma hakları ortadan kalkar. Ortaklıklar, ilgili sürenin bitiminden veya
Kurulun olumsuz görüşünün kendilerine bildirildiği tarihten itibaren en geç
üç ay içinde esas sözleşme hükümlerini menkul kıymet yatırım ortaklığı
faaliyetlerini kapsamayacak şekilde değiştirmek üzere Kurula başvurmakla yükümlüdürler.
Ortaklıklar bu değişiklikleri yapmadıkları takdirde, TTK’nın 529 uncu
maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (c) bentleri hükümleri gereğince sona
ermiş sayılır.
(4) Ortaklıklarca birinci fıkrada belirtilen süre içerisinde
yapılacak halka arz sonucu asgari %49’luk halka açıklık oranına
ulaşıldıktan sonra da, çıkarılmış sermayenin asgari %49’u oranındaki
ortaklık paylarının halka açık pay statüsünün sürekli olarak sağlanması
zorunludur.
BİAŞ’a
kotasyon
MADDE 12 – (1)
Ortaklıklar, satış süresinin bitimini takip eden 15 gün içinde paylarının
BİAŞ kotuna alınması için gerekli belgenin verilmesi istemiyle Kurula
başvururlar. Bu belgenin alınmasını takip eden 15 gün içinde de payların
kote edilmesi isteği ile BİAŞ’a müracaat edilmesi zorunludur.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Payların
Türü, Niteliği ve Devri
Payların
türü ve niteliği
MADDE 13 – (1)
Ortaklık payları nama veya hamiline yazılı olarak ihraç edilebilir.
(2) Ortaklıklar imtiyaz veren herhangi bir menkul kıymet
ihraç edemezler.
(3) Bu Tebliğin yayımı tarihinden önce imtiyaz veren pay
ihraç etmiş olan ortaklıklar hiçbir şekilde ilave imtiyaz yaratamazlar.
Faaliyetlerinin makul ve zorunlu kıldığı haller saklı kalmak kaydıyla,
Kurul düzenlemelerine uygun olarak hazırlanmış finansal tablolarına göre
üst üste beş yıl dönem zararı eden ortaklıklarda, oy hakkına ve yönetim
kurulunda temsil edilmeye ilişkin imtiyazlar Kurul kararı ile kalkar. Söz
konusu imtiyazlı payların kamu kurum ve kuruluşlarına ait olması halinde bu
hüküm uygulanmaz.
(4) Nama yazılı ihraç edilmiş olup borsada işlem gören
paylar hakkında TTK’nın 414 üncü maddesinin birinci fıkrası uygulanmaz.
Payların
devri
MADDE 14 – (1) Halka
arzdan önce ortaklık paylarının devri herhangi bir orana bakılmaksızın
Kurul iznine tabidir. Bu kapsamdaki pay devirlerinde, ortaklıkta pay
edinecek yeni ortaklar için 7 nci maddenin birinci fıkrasının (e) bendi
dışındaki bentlerinde yer alan şartlar aranır.
(2) Ortaklık paylarının halka arzından sonraki dönemde,
yönetim kontrolü sağlayan paylara sahip olan ortakların 7 nci maddenin
birinci fıkrasının (e) bendi dışındaki bentlerinde yer alan şartları
sağlamaları zorunludur. Yönetim kontrolünün elde edilmesini sağlayan
miktardaki imtiyazlı payların devri Kurul iznine tabidir. İmtiyazsız
paylarla yönetim kontrolünün elde edilmesi halinde ise, bu paylara sahip
olan ortakların söz konusu şartları sağladıklarını tevsik edici belgeleri
pay devrini takip eden 10 iş günü içinde Kurula iletmeleri zorunludur.
(3) Yönetim kontrolünün elde edilmesini sağlayan
miktardaki imtiyazlı payların devrinde, imtiyazlı payları devralacak
ortakların, Kurulun pay alım teklifi zorunluluğuna ilişkin hükümleri
kapsamında diğer ortakların paylarını satın almayı sağlayacak mali güce
sahip olmaları ve bu durumu tevsik etmeleri zorunludur. Bu hususta, Kurulun
pay alım teklifi zorunluluğundan muafiyete ilişkin hükümleri saklıdır.
(4) Ortaklık paylarının halka arzından sonraki dönemde,
yönetim kontrolü sağlayan paylara sahip olan ortakların, 7 nci maddenin
birinci fıkrasının (e) bendi dışındaki bentlerinde yer alan şartları
sağlayamamaları halinde; yönetim kontrolü sağlayan paylarını, şartları
sağlayamadıkları tarihten itibaren en geç üç ay içerisinde elden
çıkarmaları zorunludur.
(5) Bankaların bu madde kapsamındaki pay edinimlerinde 7
nci maddenin dördüncü fıkrasında yer alan şartların sağlanması zorunludur.
(6) Birinci, ikinci ve beşinci fıkralarda belirtilen
esaslara aykırı olarak gerçekleştirilen devirler pay defterine kaydolunmaz.
Söz konusu fıkra hükümlerine aykırı olarak pay defterine yapılan kayıtlar
hükümsüzdür.
(7) Lider sermayedarın asgari sermaye oranını temsil
eden payları, 11 inci maddenin birinci fıkrası uyarınca ulaşılması gereken
asgari halka açıklık oranını temsil eden payların halka arz suretiyle satış
süresinin bitimini takip eden iki yıl boyunca bir başkasına devredilemez.
Anılan süre dolduktan sonra söz konusu payları devralacak kişilerde bu
Tebliğde lider sermayedara ilişkin öngörülen özel şartlar aranmaz.
ALTINCI
BÖLÜM
Yönetim
Yapısı
Yönetim
kurulu üyeleri
MADDE 15 – (1)
Yönetim kurulu, Kurul düzenlemeleri ile TTK’nın ilgili maddeleri
çerçevesinde seçilir ve görev yapar.
(2) Ortaklıklarda görev alacak yönetim kurulu
üyelerinin, 7 nci maddenin birinci fıkrasının (e) bendi dışındaki
bentlerinde yer alan şartları taşımaları gerekmektedir. Ayrıca yönetim
kurulu üyelerinin çoğunluğunun dört yıllık yüksek öğrenim kurumlarından
mezun olmuş olmaları ve finansal piyasalar alanında en az beş yıllık
tecrübeye sahip olmaları zorunludur.
(3) Kurul düzenlemeleri dikkate alınarak kurulan
komitelerde sadece dört yıllık yüksek öğrenim kurumlarından mezun olmuş
yönetim kurulu üyelerinin görev alması gerekmektedir.
(4) Yönetim kurulu üyeleri veya yönetim kurulunca
yetkilendirilmiş olması halinde ilgili murahhas üye, bu Tebliğde yer
verilen portföy sınırlamaları ve kamuyu
aydınlatmaya ilişkin yükümlülüklerin yerine getirilmesinden sorumludur. Bu
sorumluluk, 19 uncu madde kapsamında dışarıdan hizmet alınması halinde de
devam eder.
(5) Yönetim kurulu üyeliği
görevine yeni bir atama yapılması halinde atamaya ilişkin karar, atanan
kişinin ikinci fıkrada yer alan şartları sağladığını tevsik edici
belgelerle birlikte atamayı takip eden en geç 10 iş günü içinde SPL’ye
gönderilir.
Yönetim
kurulu üyelerine ilişkin yasaklar
MADDE 16 – (1) Yönetim
kurulu üyeleri, yönetim kurulunun alacağı kararlarda taraf olan kimselerden
Kurulun kurumsal yönetim düzenlemelerine göre bağımsız olmaması durumunda,
bu hususu gerekçeleri ile birlikte yönetim kuruluna bildirmek ve her
hâlükârda toplantı tutanağına işletmekle yükümlüdür. Bu hususta TTK’nın
"Müzakereye katılma yasağı" başlıklı 393 üncü maddesi hükmü
saklıdır.
Genel müdür
MADDE
17 –
(1) Ortaklıkta genel müdür olarak görev yapacak kişinin; münhasıran ve tam
zamanlı olarak bu görev için istihdam edilmiş olması, dört yıllık yüksek
öğrenim kurumlarından mezun olmuş olması, 7 nci maddenin birinci fıkrasının
(e) bendi dışındaki bentlerinde yer alan şartları taşıması, finansal
piyasalar alanında en az yedi yıllık mesleki tecrübeye ve Kurulun
lisanslamaya ilişkin düzenlemeleri uyarınca Sermaye Piyasası Faaliyetleri
İleri Düzey Lisans Belgesine sahip olması zorunludur.
(2) Genel müdürlük görevine 12 aylık süre içerisinde üç
aydan fazla vekâlet edilemez. Bu sürenin sonunda bu göreve yeniden
vekâleten atama yapılamaz.
(3) Genel müdür, başka kurum ve kuruluşlarda, icrai
nitelikte olmaması ve ortaklıktaki görevinin ifasında zafiyete neden
olmaması kaydıyla, yönetim kurulu üyeliği yapabilir. Genel müdürün
ortaklıkta portföy yöneticisi olarak görev yapması
münhasıran ve tam zamanlı olarak genel müdürlük görevini sürdürmesine
aykırılık oluşturmaz.
(4) Genel müdürlük görevine yeni bir atama yapılması
halinde atamaya ilişkin karar, atanan kişinin birinci fıkrada yer alan
şartları sağladığını tevsik edici belgelerle birlikte atamayı takip eden en
geç 10 iş günü içinde Kurula ve SPL’ye gönderilir.
Diğer
personel
MADDE 18 – (1)
Ortaklık bünyesinde faaliyetlerin etkin bir şekilde yürütülmesini
sağlayacak sayıda nitelikli personelin istihdam edilmesi ve sermaye
piyasası mevzuatında belirtilen görevleri yerine getirecek ihtisas
personelinin seçiminde Kurulun ilgili düzenlemelerine uyulması zorunludur.
Kurul düzenlemeleri uyarınca oluşturulması gereken komitelerde görevli
personelin atanmaları ve görevden ayrılmaları, atamayı veya görevden
ayrılmayı takip eden en geç 10 iş günü içinde SPL’ye bildirilir.
(2) Ortaklıklarda, ortaklığın sermaye piyasası
mevzuatından kaynaklanan yükümlülüklerinin yerine getirilmesinde ve
kurumsal yönetim uygulamalarında koordinasyonu sağlamak üzere görevlendirilen
personelin tam zamanlı üst düzey yönetici olması şartı aranmaz.
(3) Bu madde kapsamındaki personelin 7 nci maddenin
birinci fıkrasının (h) bendinde yer alan şartı taşıması zorunludur.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Faaliyete
ve Portföye İlişkin Esaslar
Ortaklık portföyünün idaresi
MADDE 19 – (1)
Ortaklıklar, yeterli sayıda ihtisas personeli istihdam etmek kaydıyla kendi
portföylerini yönetebilecekleri gibi, portföy
yönetim hizmetini Kurulun onayının alınması şartıyla ve imzalanacak bir
sözleşme ile bir portföy yönetim şirketinden de alabilirler. Hizmet alınan portföy yönetim şirketinin değiştirilmesi durumunda,
Kurula ilgili yönetim kurulu kararı gönderilerek bildirimde bulunulur.
Alınacak portföy yönetimi hizmetine ilişkin
esaslar Kurulun portföy yönetim şirketlerine ilişkin düzenlemelerinde
belirlenen asgari unsurları içeren bir sözleşme çerçevesinde belirlenir.
Sözleşmenin bir örneğinin, yapıldığı tarihten itibaren altı iş günü içinde
Kurula gönderilmesi ve sözleşme imzalanan portföy
yönetim şirketi ile sözleşme süresi hakkında KAP’ta açıklama yapılması
zorunludur.
(2) Bir portföy yönetim
şirketinden portföy yönetim hizmeti alınmadığı durumda, ortaklıklar
nezdinde Kurulun lisanslamaya ilişkin düzenlemeleri çerçevesinde gerekli
lisans belgesine ve en az üç yıllık tecrübeye sahip yeterli sayıda portföy
yöneticisi istihdam edilmesi, portföy yönetimi karar alma sürecine ilişkin
yazılı bir prosedür oluşturulması ve kararlara dayanak teşkil eden bilgi ve
belgelerin ortaklıkların merkezinde en az beş yıl süreyle saklanması
gerekmektedir. Portföy yönetim hizmetinin ortaklık dışından sağlandığı
durumlarda da ilgili portföy yöneticilerinin
anılan lisans ve tecrübe şartlarını sağlaması zorunludur. Portföy yönetim
hizmetinin ortaklık dışından sağlanmadığı durumda, Kurulun onayının
alınması şartıyla Kuruldan yatırım danışmanlığı yetki belgesi almış bir portföy yönetim şirketi ile imzalanan bir sözleşme ve
Kurulun yatırım danışmanlığına ilişkin düzenlemeleri çerçevesinde yatırım danışmanlığı
hizmeti sağlanabilir. Yatırım danışmanlığı hizmeti alınan portföy yönetim şirketi ve sözleşme süresi hakkında
sözleşme tarihini takip eden altı iş günü içinde KAP’ta açıklama yapılması
zorunludur.
(3) Ortaklıklar muhasebe ve operasyon gibi hizmetler ile
iç kontrolden sorumlu personeli yatırım kuruluşlarından; kontrolü ve takibi
yönetim kurulu tarafından gerçekleştirilmek şartıyla risk yönetim sistemine
ilişkin hizmeti yatırım kuruluşlarından ve Kurulca uygun görülecek
uzmanlaşmış diğer kuruluşlardan sağlayabilirler. Ortaklıklar, bir portföy yönetim şirketinden portföy yönetim hizmeti
almaları halinde, ilgili portföy yönetim şirketinden risk yönetim sistemi
hizmeti de alabilirler. Bu fıkra kapsamında hizmet alınan kurum ve sözleşme
süresi hakkında sözleşme tarihini takip eden altı iş günü içinde KAP’ta
açıklama yapılması zorunludur. Ortaklık tarafından risk yönetimi hizmetinin
dışarıdan sağlanması durumunda, risk yönetim sisteminin kontrolü ve
izlenmesi fonksiyonları yönetim kurulu veya yönetim kurulunca
yetkilendirilmiş olması halinde ilgili murahhas üye tarafından
gerçekleştirilir.
(4) Ortaklıkların birinci, ikinci ve üçüncü fıkrada
belirtilmiş olan ortaklık dışından sağlanan hizmetler ve personel için
ödedikleri yıllık komisyon ve ücretlerin toplamı, ortaklığın ilgili yıl
için hesaplanan ortalama net aktif değerinin %2'sini geçemez.
(5) Bu maddede belirtilen hizmetlerin alımı için yıl
içinde sözleşme imzalanması halinde dördüncü fıkradaki oran yıl sonuna kadar kalan süre dikkate alınarak hesaplanır.
(6) Birinci, ikinci ve üçüncü fıkra kapsamındaki
hizmetler ve personelin dışarıdan sağlanabilmesi için, ortaklıkların esas
sözleşmelerinde ayrı bir hüküm bulunması ve yönetim kurulunca karar
alınması gereklidir.
(7) Ortaklıkların birinci, ikinci ve üçüncü fıkrada
belirtilen hizmetler ve personel için imzaladıkları sözleşmeler, ortaklık
yönetim kurulunca onaylanarak feshi ihbara gerek kalmaksızın bir yıl sonunda sona erer. KAP’ta gerekli açıklamanın
yapılması şartıyla, tarafların yazılı mutabakatı ile sözleşme aynı süre
için yenilenebilir. Ancak bu sürenin sona ermesi beklenmeden ortaklık
yönetim kurulunun kararı ile 30 gün önceden yazılı ihbarda bulunmak
kaydıyla sözleşme sona erdirilebilir. Ortaklık tarafından, söz konusu 30
günlük süre içerisinde, sona erdirilen sözleşmenin yerine geçmek üzere yeni
bir sözleşme imzalanması ya da kendi portföyünü
yönetmek üzere yeterli sayıda ihtisas personeli istihdam edilmesi
zorunludur.
(8) Bu madde kapsamında ortaklık dışından hizmet
alınması halinde, bu maddede belirtilen hususlara ek olarak Kurulun portföy yönetim şirketlerine ilişkin düzenlemelerindeki
dışarıdan hizmet alımına ilişkin hükümler uygulanır.
İç kontrol
sistemi
MADDE 20 – (1) İç
kontrol sisteminin ortaklığın tüm iş ve işlemlerinin yönetim stratejisi ve
politikalarına uygun olarak düzenli, verimli ve etkin bir şekilde mevzuat
ve kurallar çerçevesinde yürütülmesi, hesap ve kayıt düzeninin bütünlüğünün
ve güvenilirliğinin, veri sistemindeki bilgilerin zamanında ve doğru bir
şekilde elde edilebilirliğinin sağlanması, hata, hile ve usulsüzlüklerin
önlenmesi ve tespiti amacıyla ortaklıkta uygulanan organizasyon planı ile
bunlara ilişkin tüm esas ve usuller ile;
a) Ortaklık faaliyetlerinin kanuni düzenlemelere,
ortaklığın işlev, amaç ve konusuna, esas sözleşmeye uygun olarak
yapılmasını,
b) Ortaklık adına yapılan işlemlerin genel ve özel
yetkilere dayalı olarak gerçekleştirilmesini, mevzuata ve sözleşmelere
uygun olarak yapılmasını, ortaklık işlemleri için gerekli belgelerin
düzenlenmesini,
c) Ortaklık muhasebe, belge ve kayıt düzeninin etkin bir
şekilde işlemesini,
ç) Usulsüzlüklerden ve hatalardan kaynaklanan risklerin
asgariye indirilebilmesi için risklerin tanımlanmasını ve gerekli
önlemlerin alınmasını,
d) Ortaklık personelinin kendi adına yaptıkları
işlemlerin ortaklık tarafından yönetilen portföy ile
çıkar çatışmasına yol açacak nitelikte olup olmadığının tespitini,
e) Ortaklık portföyünden
yapılan harcamaların belgeye dayalı ve piyasa rayicine uygun olup
olmadığının tespitini,
f) Ortaklık portföyünün değerlemesinin, ortaklık birim
net aktif değerinin belirlenmesinin ve portföy
oranlarının ilgili mevzuata, esas sözleşmeye ve izahnameye uygunluğunun
kontrolünü,
g) İlişkili taraflar ile yapılacak iş ve işlemler
sırasında uyulacak esasların belirlenmesini,
içerecek şekilde
oluşturulması zorunludur.
(2) Ortaklık bünyesinde oluşturulması zorunlu olan iç
kontrol sistemine ilişkin tüm politika ve prosedürlerin
yazılı hale getirilerek yönetim kurulu kararı ile yürürlüğe konulması
şarttır. Bu politika ve prosedürlerde yapılacak
değişikliklerde de aynı usul ve esaslara uyulması gerekir.
(3) Ortaklığın iç kontrol faaliyetleri, tespit edilen
risklerin de izlenmesine olanak verecek şekilde günlük faaliyetlerin
ayrılmaz bir parçası olarak düzenlenir ve sürdürülür. Etkin bir iç
kontrolün sağlanmasında, tüm personelin kendi görevlerini yazılı prosedürlere uygun olarak yerine getirme yükümlülükleri
ile meslek ilkeleriyle bağdaşmayan uygulamalar ve kurum politikalarına
aykırı veya yasal olmayan faaliyetler gibi hususları üst düzey yönetime
aktarmaları için görev ve yetkileri yazılı olarak tanımlanır ve ilgili
personele imza karşılığında bildirilir. Aynı şekilde personelin görev ve
yetkileri ile yazılı prosedürlerdeki değişiklikler
de personele imza karşılığında bildirilir. Prosedürler her düzeyde
personelin etkin bir şekilde iç kontrol sistemine katılımını sağlayacak
şekilde oluşturulur. İç kontrol faaliyetleri ile ilgili hazırlanacak
raporların aylık olarak ortaklığın yönetim kuruluna sunulması
gerekmektedir.
(4) Ortaklık yönetim kurulu, kendisine bağlı icracı
birimler bulunmayan üyelerinden birini “İç Kontrolden Sorumlu Yönetim
Kurulu Üyesi” olarak belirler. İç kontrolden sorumlu yönetim kurulu üyesi;
a) İç kontrol sisteminin düzenlemelere, meslek
kurallarına ve yazılı prosedürlere uygun
çalışmasına, doğabilecek risklerin tespitine ve yönetilmesine ilişkin
çalışmalar yapmaktan ve bu konuda yönetim kurulunu bilgilendirmekten,
b) Kurul düzenlemeleri ve ortaklık politikaları
çerçevesinde kabul edilebilir risk düzeylerini belirlemekten, iç kontrol
politikaları ile prosedürlerinin hazırlanmasından
ve yönetim kurulunun onayına sunulmasından,
c) İç kontrol hedeflerinin uygunluğu, kontrol
sonuçlarının izlenebilirliği, kontrol faaliyetinin bağımsız ve nesnel
olarak sürdürülmesi ve güvenilirliği konularından,
sorumludur.
(5) İç kontrol sistemi kapsamındaki faaliyetlerin yerine
getirilmesi için en az bir iç kontrol personeli istihdam edilir. İç kontrol
personelinin sermaye piyasaları, muhasebe, vergi, kambiyo, bilgi sistemleri
denetimi, işletme analizi, organizasyonu ile denetimi veya hukuk
konularında en az üç yıllık mesleki tecrübe ile Kurulun lisanslamaya
ilişkin düzenlemeleri uyarınca mesleki yeterliliklerini gösterir lisans
belgesine sahip olması zorunludur. İç kontrol personelinin ortaklık
dışından sağlandığı durumlarda da ilgili personelin anılan bilgi, tecrübe
ve lisans şartlarını sağlaması zorunludur. Altıncı fıkra hükmü saklı kalmak
üzere iç kontrol personeli iç kontrol dışında başka görev ve sorumluluk
yüklenemez.
(6) Ortaklıkta, iç kontrol personelinin görev ve
sorumlulukları, tecrübe ve lisans şartını taşımak kaydıyla müfettiş
tarafından da yerine getirilebilir.
Risk
yönetim sistemi
MADDE 21 – (1)
Ortaklıkların 19 uncu maddenin üçüncü fıkrası kapsamında risk yönetim
sistemi hizmetini dışarıdan sağlamamaları halinde, risk yönetim
sistemlerini oluşturmaları, buna ilişkin prosedürleri
yazılı hale getirmeleri ve bu prosedürleri yönetim kurulu kararına
bağlamaları zorunludur. Bu prosedürlerde yapılacak
değişikliklerde de aynı usul ve esaslara uyulması gerekir.
(2) Risk yönetim sisteminin oluşturulması, prosedürlerinin yazılı hale getirilip yönetim kurulunun
onayına sunulması ile risk yönetim sisteminin sağlıklı bir şekilde
işlemesinden İç Kontrolden Sorumlu Yönetim Kurulu Üyesi sorumludur.
(3) Risk yönetim sistemi, ortaklık portföyünün
karşılaşabileceği temel risklerin tanımlanmasını, risk tanımlamalarının
düzenli olarak gözden geçirilmesini ve önemli gelişmelere paralel olarak
güncellenmesini ve maruz kalınan risklerin tutarlı bir şekilde
değerlendirilmesini, tespitini, ölçümünü ve kontrolünü içeren bir risk
ölçüm mekanizmasının oluşturulmasını içermelidir. Risk yönetim sistemi,
ortaklık portföyünün yatırım stratejisi ile
yatırım yapılan varlıkların yapısına ve risk düzeyine uygun olarak
oluşturulmalı ve ortaklığın iç kontrol sistemi ile bütünlük arz etmelidir.
(4) Ortaklık bünyesinde risk yönetim hizmetini sağlayan
birim, portföyün yönetiminden sorumlu birimden bağımsız
olmalıdır. Risk yönetimini gerçekleştirecek birimin personelinin Sermaye
Piyasası Faaliyetleri İleri Düzey ve Türev Araçlar Lisansına sahip olması
ve ortaklıkta başka bir görev üstlenmemesi gereklidir. Ortaklığın türev
araç işlemlerine taraf olmayacağına ilişkin esas sözleşmede hüküm bulunması
halinde, risk yönetimini gerçekleştirecek birimin personelinin Türev Araçlar
Lisansına sahip olması zorunluluğu bulunmaz. Risk yönetim personeli iç
kontrolden sorumlu yönetim kurulu üyesine bağlı olarak faaliyet gösterir.
(5) Risk yönetim birimi;
a) Ortaklığın ve yönettiği portföyün
maruz kaldığı veya kalabileceği riskleri tespit etmekle,
b) Risklerin ölçüm
yöntemlerini ve bu kapsamda kullanılacak risk ölçüm modelini bağlı olduğu
yönetici ile birlikte belirleyerek yönetim kuruluna sunmakla, yönetim
kurulunca onaylanan risk ölçüm modelini uygulamaya koymakla, değişen
faaliyet ve piyasa koşulları çerçevesinde modeli düzenli olarak gözden
geçirmekle ve varsa modelde gerekli görülen değişiklik taleplerini bağlı
olduğu yöneticiye iletmekle,
c) Yönetim kurulunca belirlenen risk limitlerine uyulup
uyulmadığını günlük olarak izlemekle ve limit aşımlarını bağlı olduğu
yöneticiye aynı gün içinde raporlamakla, gerekli hallerde limitlerde piyasa
ve kurum koşullarına uygun değişikliklerin yapılmasını istemekle,
ç) Günlük olarak tüm işlemlerden kaynaklanan riskleri
takip etmekle, söz konusu risklere, risklerin olası sonuçlarına ve alınması
gereken önlemlere ilişkin günlük olarak bağlı olduğu yöneticiye; haftalık
olarak da yönetim kuruluna yazılı rapor sunmakla,
d) Ortaklığın mali durumu açısından olağandışı sonuçlar
doğuracak herhangi bir durumun varlığının tespit edilmesi halinde
hazırlayacağı raporu en kısa zamanda yönetim kuruluna sunmakla,
görevlidir.
Teftiş
birimi ve iç kontrol sisteminin gözetimi
MADDE
22 –
(1) Ortaklık bünyesinde, ortaklığın günlük faaliyetlerinden bağımsız,
yönetimin ihtiyaçları ve ortaklığın yapısına göre mevzuat ve ortaklık
politikalarına uygunluk denetimlerini içeren, başta iç kontrol sisteminin
ve risk yönetim sisteminin işleyişi olmak üzere ortaklığın tüm
faaliyetlerini ve birimlerini kapsayan gözetim ve teftiş fonksiyonunu
yerine getirmek üzere bir teftiş birimi oluşturması zorunludur.
(2) Ortaklığın teftiş biriminde münhasıran bu birimde
çalışmak üzere, Kurulun lisanslamaya ilişkin düzenlemeleri uyarınca mesleki
yeterliliklerini gösterir lisans belgesine sahip yeter sayıda müfettiş
istihdam etmesi zorunludur.
(3) Teftiş birimi doğrudan yönetim kuruluna bağlı ve
yönetim kuruluna karşı sorumlu olarak çalışır. Yönetim kurulu teftiş
birimine ilişkin yetkilerini, iç kontrolden sorumlu yönetim kurulu üyesine
veya denetimden sorumlu komiteye devredebilir.
(4) Teftiş sürecinin işleyişine ilişkin usul ve esaslar
ortaklık tarafından belirlenerek yönetim kurulunun onayına sunulur.
(5) Müfettişler tarafından her hesap dönemi için
gerçekleştirilen teftiş çalışmaları sonucunda hazırlanan raporlar en geç
hesap dönemini izleyen üç ay içinde ortaklık yönetim kuruluna sunulur ve
söz konusu raporlar yönetim kurulu tarafından karara bağlanır. Bu
raporların en az beş yıl süre ile veya bu süre içinde hukuki ihtilafa konu
olanların, ihtilafın sonuçlanmasına kadar ortaklık nezdinde saklanması
zorunludur.
(6) Teftiş birimi, ortaklığın mali durumunu zayıflatacak
veya olağandışı sonuçlar doğuracak herhangi bir durumun varlığının tespiti
ile ortaklığın faaliyetlerinin durdurulmasına veya sona erdirilmesine yol
açabilecek mevzuata aykırılıkların tespiti halinde hazırlayacağı raporu en
kısa zamanda yönetim kuruluna sunar ve aynı gün bir örneğini Kurula
gönderir.
(7) Ortaklık tarafından müfettiş veya müfettişlerin
çalışmalarında ve her türlü bilgi ve belgeye ulaşımlarında kendilerine her
türlü kolaylığın sağlanması zorunludur.
(8) Müfettişlerin ücret ve diğer özlük hakları yönetim
kurulu tarafından belirlenir.
(9) Müfettişlerin çalışmaları sırasında tarafsız
olmaları ve sır saklama yükümlülüklerine uymaları gerekmektedir.
(10) Kurul ortaklığın faaliyetlerini göz önünde
bulundurarak teftiş birimine ilişkin olarak ilave yükümlülükler getirmeye
ve yukarıda yer verilen yükümlülüklerden muafiyet sağlamaya yetkilidir.
(11) Müfettiş, tecrübe ve lisans şartını sağlamak
kaydıyla iç kontrol personelinin görev ve sorumluluklarını da yerine
getirebilir.
Yapamayacakları
işler
MADDE 23 – (1)
Ortaklıklar;
a) Ödünç para verme işleriyle uğraşamazlar.
b) 5411 sayılı Bankacılık Kanununda tanımlandığı üzere
mevduat veya katılım fonu toplayamazlar, mevduat veya katılım fonu toplama
sonucunu verebilecek iş ve işlemler yapamazlar.
c) Ticari, sınai ve zirai
faaliyetlerde bulunamazlar.
ç) Aracılık faaliyetinde bulunamazlar.
d) Açığa satış ve kredili menkul kıymet işlemi
yapamazlar.
e) Portföylerindeki varlıkları rehin veremez ve portföye ilişkin olarak yapılan işlemler haricinde
teminat olarak gösteremezler. Ancak 31 inci maddede belirtilen esaslar
çerçevesinde kredi temini için portföyünün %10’unu
teminat olarak gösterebilirler.
f) Günlük operasyonlar ve türev araçlar nedeniyle
gerçekleştirilen işlemlerin teminatı kapsamında gereken miktardan fazla
nakit tutamazlar.
g) Faaliyetlerinin gerektirdiği miktar ve değerden fazla
taşınır ve taşınmaz mal edinemezler.
ğ) Portföylerine hiçbir şekilde rayiç değerinin üzerinde
varlık satın alamaz ve portföyden bu değerin
altında varlık satamazlar. Rayiç değer borsada işlem gören varlıklar için
borsa fiyatı, borsada işlem gören varlıkların borsa dışında yapılacak
işlemleri için ise işlemin gerçekleştirildiği piyasada işlem gününde
ortaklık lehine alımda en düşük satışta en yüksek fiyattır.
SEKİZİNCİ
BÖLÜM
Ortaklık
Portföyüne İlişkin Sınırlamalar
Ortaklık portföyüne alınacak varlıklar ve ihraççılarına ilişkin
sınırlamalar
MADDE 24 – (1) a) Ortaklığın net aktif değerinin %10’undan fazlası bir
ihraççının para ve sermaye piyasası araçlarına ve bu araçlara dayalı türev
araçlara yatırılamaz. Bu oranın hesaplanmasında ipotek ve varlık teminatlı
menkul kıymetler dikkate alınmaz. Bir ihraççının ipotek ve varlık teminatlı
menkul kıymetlerine yapılacak yatırımlar ortaklığın net aktif değerinin
%25’ini aşamaz ve bu yatırımlar için (b) bendinde yer alan sınırlama
uygulanmaz.
b) Ortaklık net aktif değerinin %5’inden fazla yatırım
yapılan ihraççıların para ve sermaye piyasası araçlarının toplam değeri
ortaklık net aktif değerinin %40’ını aşamaz.
c) Ortaklık net aktif değerinin %20’sinden fazlası
Kurulun finansal raporlama standartlarına ilişkin düzenlemelerinde
tanımlanan anlamda, aynı grubun para ve sermaye piyasası araçlarına
yatırılamaz.
ç) Ortaklık portföyüne aynı ihraççının borçlanma
araçlarının tedavülde olan ihraç miktarının %10’undan fazlası dahil edilemez. Bu oranın hesaplanmasında ihraççının tüm
borçlanma araçlarının, borçlanma aracının ortaklık portföyüne dahil edildiği tarihteki tedavülde olan ihraç tutarının
piyasa değeri esas alınır.
d) Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası, T.C. Başbakanlık
Hazine Müsteşarlığı ve ipotek finansmanı kuruluşları tarafından ihraç
edilen para ve sermaye piyasası araçları için bu fıkrada yer alan
sınırlamalar uygulanmaz. Bu hususta, bu bent kapsamında tek bir varlığa
yapılan yatırım ortaklık net aktif değerinin %35’ini aşamaz.
e) Varlık kiralama şirketleri tarafından ihraç edilen
sermaye piyasası araçları için (a) bendinde yer alan %10’luk sınırlama %25
olarak uygulanır, (b) bendindeki sınırlama ise uygulanmaz. Diğer taraftan, 28/3/2002 tarihli ve 4749 sayılı Kamu Finansmanı ve Borç
Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanun çerçevesinde kurulan varlık kiralama
şirketleri tarafından ihraç edilen sermaye piyasası araçları için bu
fıkradaki sınırlamalar uygulanmaz.
(2) Ortaklık tek başına hiçbir ihraççının sermayesinin
ya da tüm oy haklarının %10’undan fazlasına sahip olamaz.
(3) a) Ortaklıkların portföy
yönetimi veya yatırım danışmanlığı hizmeti aldığı portföy yönetim
şirketlerinin yönetim hakimiyetine sahip olan ihraççıların,
b) Ortaklıkların portföy
yönetimi veya yatırım danışmanlığı hizmeti aldığı portföy yönetim şirketlerinin
yönetim hakimiyetine sahip olan tüzel kişilerin ve söz konusu kurumların
yetkililerinin yönetim hakimiyetine sahip olduğu ihraççıların,
c) Ortaklıkların portföy
yönetimi veya yatırım danışmanlığı hizmeti aldığı portföy yönetim
şirketlerinin yönetim hakimiyetine sahip olan gerçek kişilerin yönetim
hakimiyetine sahip olduğu ihraççıların,
ihraç ettiği
para ve sermaye piyasası araçlarının toplam değeri ortaklık net aktif
değerinin %20’sini aşamaz.
(4) Ortaklıklar;
a) Portföy yönetimi veya yatırım danışmanlığı hizmeti
aldığı portföy yönetim şirketlerinin ve bu
şirketlerin doğrudan veya dolaylı olarak ortaklık ilişkisi bulunan aracı
kurum ve bankaların,
b) Yönetim kurulunun seçiminde imtiyaz sahibi olan aracı
kurum ve bankaların,
c) Yönetim kurulunun seçiminde imtiyaz sahibinin aracı
kurum ve banka olmaması durumunda: imtiyaz sahibinin, sermayesinin
%10’undan fazlasına sahip bulunduğu aracı kurum ve bankaların,
ç) Yönetim kurulu seçiminde
imtiyaz bulunmayan ortaklıklarda, ortaklığın sermayesinin %10’undan fazlasına
sahip ortakların ayrı ayrı ya da birlikte sermayesinin %10’undan fazlasına
sahip oldukları aracı kurum ve bankaların,
halka arzına
aracılık ettiği sermaye piyasası araçlarına ihraç miktarının azami %10’u ve
ortaklık net aktif değerinin azami %5’i oranında yatırım yapabilirler.
(5) Aracı kuruluş ve ortaklık varantları ile
sertifikalara yapılan yatırımların toplamı ortaklık net aktif değerinin
%10’unu aşamaz. Tek bir ihraççı tarafından çıkarılan varantlar ile
sertifikaların toplamı ise ortaklık net aktif değerinin %5’ini aşamaz.
Ortaklığın açık pozisyonunun hesaplanmasında, varantlar ile türev araç
işlemlerinde aynı varlığa dayalı vadeli işlem sözleşmelerinde alınan ters
pozisyonlar netleştirilir.
(6) Ortaklık net aktif değerinin en fazla %10’u, 12 aydan
uzun vadeli olmamak şartıyla, bankalar nezdinde açılan mevduat ve katılma
hesaplarında değerlendirilebilir. Ancak tek bir bankada
değerlendirilebilecek tutar ortaklık net aktif değerinin %3’ünü aşamaz.
(7) Ortaklıklar, diğer menkul kıymet yatırım ortaklıklarının
paylarına yatırım yapamazlar.
(8) Ortaklıkların portföylerine
yabancı kıymet alabilmesi için, bunların türlerini, özelliklerini ve işlem
yapılacak borsa veya borsa dışı organize piyasaları esas sözleşmelerinde
belirtmiş olmaları şarttır.
(9) Ortaklıkta imtiyazlı
paylara sahip olan ortakların ve ortaklığın sermayesinin %10’undan
fazlasına sahip ortakların, yönetim kurulu başkan ve üyeleri ile genel
müdür ve genel müdür yardımcılarının ayrı ayrı ya da birlikte doğrudan veya
dolaylı olarak sermayesinin %20’sinden fazlasına sahip oldukları
ortaklıkların sermaye piyasası araçlarının toplamı, ortaklık net aktif
değerinin %20’sini aşamaz.
(10) Ortaklık net aktif değerinin en fazla %20’si
borsada işlem gören altın ve diğer kıymetli madenler ile kıymetli madenlere
dayalı olarak ihraç edilmiş sermaye piyasası araçlarına yatırılabilir.
Ortaklık portföyüne alınacak katılma paylarına ilişkin
sınırlamalar
MADDE 25 – (1)
Ortaklık net aktif değerinin en fazla %20’si Kanun kapsamında ihracına izin
verilen yatırım fonu katılma paylarına yatırılmak suretiyle
değerlendirilir. Ancak tek bir yatırım fonuna yapılan yatırım tutarı,
ortaklık net aktif değerinin %5'ini geçemez. Katılma payları ortaklık
portföyüne dahil edilen yatırım fonlarına giriş,
çıkış veya erken çıkış komisyonu ödenemez.
(2) Ortaklık portföyüne katılma payı satışı Kurulca
uygun görülen yatırım fonlarının katılma paylarının dahil
edilmesi esastır. Bu hususta, yabancı borsalarda işlem gören borsa yatırım
fonlarının katılma payları için birinci fıkrada yer alan sınırlama dahilinde kalmak kaydıyla söz konusu şart aranmaz.
Ortaklık portföyündeki varlıkların borsada işlem görme esaslarına
ilişkin sınırlamalar
MADDE 26 – (1)
Ortaklık portföyüne borsada işlem gören
varlıkların alınması ve bu varlıkların alım satımlarının borsa kanalıyla
yapılması zorunludur. İlk ihraçlarda ise borsada işlem görmesi uygun
görülen sermaye piyasası araçları ortaklık portföyüne dahil
edilebilir.
(2) Borsada işlem gören dış borçlanma araçlarının, borsa
dışında yapılacak işlemler ile ortaklık portföyüne dahil
edilmesi veya ortaklık portföyünden çıkarılması mümkündür.
Ortaklığın
repo ve ters repo işlemlerine ilişkin sınırlamalar
MADDE 27 – (1)
Ortaklıklar, portföylerinde yer alan repo işlemine
konu olabilecek varlıkların rayiç bedelinin %10’una kadar borsada veya
borsa dışında repo yapabilir.
(2) Ortaklık portföyüne ters repo sözleşmelerinin dahil edilmesi mümkündür.
(3) Borsa dışında taraf olunan ters repo sözleşmelerine,
ortaklık net aktif değerinin en fazla %10’una kadar yatırım yapılabilir. Bu
sözleşmelerin karşı tarafının Kurulun yatırım fonlarına ilişkin
düzenlemelerinde öngörülen derecelendirme notuna sahip olması zorunludur.
(4) Borsa dışı repo–ters repo işlemlerinin vade ve faiz
oranı Kurulun ilgili düzenlemeleri çerçevesinde belirlenir. Faiz oranının
belirlenmesi, borsada işlem gören benzer vade yapısına sahip sözleşmelerin
faiz oranlarının dikkate alınması şartıyla, ortaklık yönetim kurulunun veya
yönetim kurulunca yetkilendirilmiş olması halinde ilgili murahhas üyenin
sorumluluğundadır. Bu tür sözleşmelere taraf olunması durumunda, en geç
sözleşme tarihini takip eden iş günü içinde sözleşmenin vadesi, faiz oranı,
karşı tarafı ve karşı tarafın derecelendirme notu KAP’ta açıklanır; ilgili
bilgi ve belgeler ayrıca ortaklık nezdinde sözleşme tarihini müteakip beş
yıl süreyle saklanır.
Ortaklığın
ödünç işlemlerine ilişkin sınırlamalar
MADDE 28 – (1)
Ortaklık, Kurulun ilgili düzenlemeleri çerçevesinde yapılacak bir sözleşme
ile herhangi bir anda portföyündeki sermaye
piyasası araçlarının piyasa değerinin en fazla %50’si tutarındaki sermaye
piyasası araçlarını ödünç verebilir.
(2) Ortaklık portföyünden ödünç
verme işlemi en fazla 90 iş günü süreyle yapılabilir. Ortaklık portföyünden ödünç verme işlemi, ödünç verilen sermaye
piyasası araçlarının en az %100’ü karşılığında Kurulun ilgili düzenlemelerinde
özkaynak olarak kabul edilen varlıkların ortaklık adına Takasbank’ta bloke
edilmesi şartıyla yapılabilir. Özkaynağın değerlemesine ve tamamlanmamasına
ilişkin esaslarda Kurulun ilgili düzenlemelerine uyulur.
(3) Ortaklık, Kurul düzenlemeleri uyarınca yapılacak bir
sözleşme çerçevesinde portföyündeki kıymetli madenlerin
piyasa değerlerinin en fazla %75’i tutarındaki kıymetli madenleri
Türkiye’de kurulu borsalarda ödünç verebilir. Ayrıca, piyasada gerçekleşen
ödünç işlemleri karşılığında ödünç alacaklarını temsil etmek üzere
çıkarılan sertifikalar aynı oranda portföye
alınabilir. Kıymetli maden ödünç işlemleri ile kıymetli maden ödünç
sertifikası alım–satım işlemleri ilgili piyasadaki işlem esasları ile
teminat sistemi çerçevesinde yapılır.
(4) Ortaklığın taraf olduğu sermaye piyasası aracı ödünç
verme sözleşmelerine, sözleşmenin ortaklık lehine tek taraflı olarak fesh
edilebileceğine ilişkin bir hükmün konulması zorunludur.
Diğer
sınırlamalar
MADDE 29 – (1)
Ortaklık portföyüne riskten korunma ve/veya
yatırım amacıyla ortaklığın yatırım stratejisine ve karşılaştırma ölçütüne
uygun olacak şekilde ve Kurulca belirlenecek esaslar çerçevesinde türev
araçlar dâhil edilebilir. Türev araçlar nedeniyle maruz kalınan açık
pozisyon tutarı ortaklık net aktif değerini aşamaz. Ortaklığın açık
pozisyonunun hesaplanmasında, varantlar ve sertifikalar ile aynı varlığa
dayalı türev araç işlemlerinde alınan ters pozisyonlar netleştirilir.
(2) Ortaklık net aktif değerinin en fazla %20’si
Takasbank para piyasası işlemlerinden oluşur.
(3) Portföydeki varlıkların değerinin fiyat hareketleri,
kar payı dağıtımı ve rüçhan haklarının kullanılması nedeniyle, ortaklık
esas sözleşmesinde ve bu Tebliğde belirtilen asgari sınırların altına
inmesi veya azami sınırların üzerine çıkması halinde oranın en geç 30 gün
içinde esas sözleşmede ve bu Tebliğde belirtilen sınırlara getirilmesi
zorunludur. Belirtilen süre içinde elden çıkartmanın imkansız
olması veya büyük zarar doğuracağının belirlenmesi halinde süre ortaklığın
başvurusu üzerine Kurul tarafından uzatılabilir.
DOKUZUNCU
BÖLÜM
Portföye
İlişkin Diğer Esaslar
Değerleme
esasları
MADDE 30 – (1)
Ortaklıkların portföylerindeki varlıkların
değerleme esaslarına ilişkin olarak, Kurulun yatırım fonlarının finansal
raporlamalarına ilişkin düzenlemelerinde yer alan değerlemeye ilişkin
esaslarına uyulur.
Borçlanma
sınırı
MADDE 31 – (1)
Ortaklıklar, kısa süreli nakit ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla, kamuya
açıkladıkları son hesap dönemine ilişkin yıllık finansal tablolarında yer
alan özkaynak tutarının %20’sine kadar kredi kullanabilirler veya aynı
sınırlar içinde kalmak suretiyle sermaye piyasası mevzuatı çerçevesinde
bono ihraç edebilirler.
Ortaklık portföyünün saklanması
MADDE 32 – (1)
Ortaklık portföyündeki varlıkların, 2/7/2013 tarihli ve 28695 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Portföy Saklama Hizmetine ve Bu Hizmette Bulunacak
Kuruluşlara İlişkin Esaslar Tebliği (III–56.1) çerçevesinde, portföy saklayıcısı nezdinde saklanması zorunludur.
Performans
sunuşu
MADDE 33 – (1)
Ortaklıkların Kurulun kurumsal portföylerin
performans sunumuna, performansa dayalı ücretlendirme ve derecelendirme
faaliyetlerine ilişkin düzenlemeleri çerçevesinde performans sunuş raporu
hazırlamaları gerekmektedir.
(2) Performans sunuş raporuna ilişkin olarak, ilgili
düzenlemelerde belirtilen cari yıl dönemleri, bu ortaklıklar için
Ocak–Haziran ve Ocak–Aralık olarak uygulanır.
(3) Performans sunuş raporlarının ilgili dönemin
bitişini takip eden bir ay içerisinde bağımsız denetimden geçirilmesi
gereklidir.
Ortaklıkların
kendi paylarını satın almasına yönelik işlemler
MADDE 34 – (1)
Ortaklıklar Kurulca belirlenen esaslar ve TTK’da öngörülen hükümler çerçevesinde
kendi paylarını satın alabilirler. Satın alma işlemleri süresince sekizinci
bölümde belirtilen sınırlamalara uyumun sağlanması zorunludur.
(2) Satın alınan paylar, 11 inci maddenin dördüncü
fıkrası çerçevesinde halka arz edilmiş pay niteliğinde olmaya devam eder.
ONUNCU
BÖLÜM
Kamuyu
Aydınlatma ve Yatırımcıların Bilgilendirilmesi
Haftalık
rapor
MADDE 35 – (1)
Ortaklıklar haftalık olarak rapor düzenlerler.
(2) Haftalık raporlar, Kurulun yatırım fonlarının finansal
raporlamalarına ilişkin düzenlemelerinde yer alan portföy
ve net aktif değeri tablolarından oluşan ve pay başı net aktif değer
hesaplamalarını gösteren raporlardır.
(3) Ortaklık portföyünde yer
alan paylara, ilgili ay içinde hazırlanacak haftalık raporlarda sektörel
bazda, ay sonlarında hazırlanacak haftalık raporlarda ise detaylı olarak
yer verilir.
Finansal
tablolara ilişkin esaslar
MADDE 36 – (1)
Ortaklıkların, finansal tablolarının hazırlanmasında ve kamuya
açıklanmasında, Kurulun finansal raporlamaya ilişkin düzenlemelerine
uyulur.
Yönetim
kurulu faaliyet raporuna ilişkin esaslar
MADDE 37 – (1)
Ortaklıkların yönetim kurulu faaliyet raporlarına ilişkin olarak, Kurulun
finansal raporlamaya ilişkin düzenlemelerine uyulur.
(2) Ortaklıklarca, yönetim kurulu faaliyet raporlarında
ayrıca, portföy ve net aktif değeri tabloları ile
ortaklık portföyünde yer alan paylar hakkındaki detaylı bilgilere yer
verilir.
Bilgi verme
ve kamuyu aydınlatma
MADDE 38 – (1)
Ortaklıklar Kurulun özel durum açıklamalarına ilişkin düzenlemeleri saklı
kalmak kaydıyla;
a) Finansal tablolarını ve yönetim kurulu faaliyet
raporlarını Kurulun ilgili düzenlemelerinde belirlenen sürelerde,
b) Haftalık raporlarını ilgili dönemi takip eden ilk iş
günü,
c) İşlem yaptıkları aracı kuruluşların unvanı, ortaklık
adına ilgili dönemde anılan aracı kuruluşlara ödenen komisyon tutarı,
ortalama komisyon oranı ve ödenen komisyon tutarının aynı dönemdeki
ortalama ortaklık net aktif değerine oranı bilgilerini, yılın her üç aylık
dönemini takip eden 10 iş günü içerisinde ve takvim yılı başından itibaren kümülatif olarak,
ç) 19 uncu maddenin dördüncü fıkrasında belirtilen
yıllık komisyon ve ücretlerin toplamının, ortaklığın ilgili yıl için
hesaplanan ortalama net aktif değerine oranını yılın her üç aylık dönemini
takip eden 10 iş günü içerisinde ve takvim yılı başından itibaren kümülatif olarak,
d) Bağımsız denetimden geçirilen ara dönem ve yılsonu
performans sunuş raporlarını ilgili dönemin bitişini takip eden bir ay
içerisinde,
e) Çalışanlarına aylık ücret dışında yapılan her türlü
prim, ikramiye ve benzeri ödemeleri, ödeme yapılan kişinin unvanı ve ödeme
tutarı ile birlikte ödemenin yapılmasını takip eden üç iş günü içinde,
KAP’ta kamuya açıklamak zorundadırlar.
(2) Ortaklık paylarının BİAŞ’ta oluşan ağırlıklı
ortalama fiyatının, pay başına net aktif değerinin 2 katını aşması halinde;
izleyen iş gününden itibaren bu durum ortadan kalkıncaya kadar, ortaklığın
sektörel bazda hazırlanan portföy ve net aktif
değer tablosunun her iş günü, KAP’ta yayımlanması zorunludur.
(3) Ortaklık yönetim kurulu, kamunun aydınlatılması ile
ilgili olarak bir bilgilendirme politikası hazırlayarak genel kurulda pay
sahiplerinin bilgisine sunmak ve KAP’ta açıklamak zorundadır. Bilgilendirme
politikası, mevzuat ile belirlenenler dışında kamuya hangi bilgilerin
açıklanacağını, bu bilgilerin ne şekilde, hangi sıklıkta ve hangi yollardan
kamuya duyurulacağını, yönetim kurulunun veya yöneticilerin basın ile hangi
sıklıkta görüşeceğini, kamunun bilgilendirilmesi için hangi sıklıkta
toplantılar düzenleneceğini, ortaklığa yöneltilen soruların yanıtlanmasında
nasıl bir yöntem izleneceğini ve benzeri hususları içerir. Bilgilendirme
politikasında bir değişiklik olması halinde, değişiklik yapılan hususlar ve
gerekçeleri yönetim kurulunun onayından geçtikten sonra genel kurulun
bilgisine sunulur ve KAP’ta açıklanır.
(4) Birinci fıkrada belirtilen belgelerin birer
örnekleri ortaklık merkezinde ve internet sitesinde yatırımcıların
incelemesi için hazır bulundurulur, talep etmeleri halinde masrafı ilgili
ortak tarafından karşılanmak üzere ortaklara da gönderilir.
(5) Ortaklığın gözetim ve denetimi ile kamunun etkin bir
şekilde aydınlatılmasına yönelik olarak Kurulca talep edilecek her türlü
bilgi ve belgenin Kurulca belirlenecek süre ve esaslar çerçevesinde
gönderilmesi ve Kurulca gerekli görülen hususların kamuya duyurulması
zorunludur.
İnternet
sitesi
MADDE
39 –
(1) Ortaklıkların internet sitelerinde, Kurul ve TTK düzenlemeleri uyarınca
yer alması gereken bilgilere ek olarak, 33 üncü maddenin birinci ve ikinci
fıkralarında belirtilen bilgiler ile yatırım amacı ve stratejisi ile
karşılaştırma ölçütü bilgilerine; ortaklık yapısı, yönetim kurulu üyeleri
ve genel müdürüne ilişkin bilgilere; esas sözleşmesine; izahname ve
tasarruf sahiplerine satış duyurusuna; bilgilendirme politikasına; özel
durum açıklamalarına; genel kurul bilgilerine ve Kurulca belirlenecek diğer
bilgilere yer verilir.
Tanıtım ve
reklam amaçlı ilanlar
MADDE 40 – (1) Ortaklıklar
tarafından, payların halka arzı ve satışına ilişkin izahnamenin onaylanması
sürecinde yapılacak tanıtım ve reklam amaçlı ilanlarda Kurulun konuya
ilişkin düzenlemelerine uyulur.
(2) Halka arz dönemi ve bu dönem dışında yapılacak ilan
ve reklamlarda yer alan bilgiler, yanlış, yanıltıcı, temelsiz, abartılı
veya eksik olmamalı, ortaklığın mevcut koşullarına ilişkin olarak tasarruf
sahiplerinin yanlış fikirler edinmelerine neden olmamalı, ortaklığın
verimliliği, kârlılığı, mali durumu hakkında yanıltıcı ifadeler içermemeli
ve bu ilan ve reklamlarda ortaklık portföyünde yer
alan varlıkların gerçek durumları ile örtüşmeyen yazı, resim, fotoğraf veya
görüntü kullanılmamalıdır.
(3) Bu maddeye aykırı yapılacak işlemlerden ortaklık
yönetim kurulu veya yönetim kurulunca yetkilendirilmiş olması halinde
ilgili murahhas üye sorumludur.
ONBİRİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli
Hükümler
Menkul
kıymet yatırım ortaklığı statüsünden çıkma
MADDE
41 –
(1) Menkul kıymet yatırım ortaklığı statüsünden çıkmak isteyen halka açık
menkul kıymet yatırım ortaklıklarının, esas sözleşme değişikliği yapmasına
Kurulca uygun görüş verilebilmesi için genel kurul toplantılarında, menkul
kıymet yatırım ortaklığı statüsünden çıkma sonucunu doğuracak esas sözleşme
değişikliklerine olumlu oy kullanan ortaklar dışındaki tüm ortakların sahip
oldukları payların statüden çıkma hakkındaki yönetim kurulu kararına
ilişkin özel durum açıklamasının kamuya ilan edildiği tarihten önceki 30
günlük ve altı aylık dönem içinde oluşan, günlük ağırlıklı ortalama borsa
fiyatlarının ortalamaları ile söz konusu altı aylık döneme ilişkin kamuya
açıklanan pay başı net aktif değerin ağırlıklı ortalamasından yüksek olanı
ile satın alınacağı yönünde ortaklık dışındaki kişi veya kişilerce bir pay
alım teklifinin yapılması zorunludur.
(2) Ortaklık yönetim kurulu tarafından, asgari olarak
menkul kıymet yatırım ortaklığı statüsünden çıkılmasına ilişkin gerekçeler,
ortaklığın statüden çıktıktan sonraki faaliyet konusu, projeksiyonları,
statüden çıkışın ortaklığa etkilerinin analizini içeren bir rapor
hazırlanır ve bu rapor Kurula yapılacak başvurunun tarihinden daha geç
olmamak üzere KAP’ta ilan edilir.
(3) Halka açık menkul kıymet
yatırım ortaklıklarının, menkul kıymet yatırım ortaklığı statüsünden
çıkışlarında statüden çıkmaya ilişkin esas sözleşme değişikliklerinin
ortaklık genel kurulunca onaylandığı tarih itibarıyla, mevcut sermayede %10
ve üzeri pay sahibi olan ortaklar ile pay sahipliği oranına bağlı
olmaksızın yönetim kontrolünü elinde bulunduran ortaklar sahip oldukları
payları, statüden çıkışa ilişkin esas sözleşme değişikliklerinin tescil
edildiği tarihten itibaren bir yıl süreyle tescil işleminin gerçekleştiği
tarihteki Borsa ikinci seans kapanış fiyatının altındaki bir fiyattan
Borsada satamazlar. Söz konusu kişilerin Borsa dışında satacakları payları
alanlar da bu sınırlamaya tabidir. Bu kişilerin ortaklığın paylarının
statüden çıkışa ilişkin esas sözleşme değişikliklerinin tescil edildiği
tarihten sonra edindiği ortaklık payları, satış yasağının kapsamında
değerlendirilmez.
(4) Statüden çıkışın onaylandığı genel kurul
kararlarının ilan edildiği TTSG’nin bir nüshasının ilan tarihini takip eden
altı iş günü içinde Kurula gönderilmesi zorunludur.
(5) Menkul kıymet yatırım
ortaklığı statüsünden çıkılmasına ilişkin Kurul izninin ortaklık tarafından
tebellüğ edildiği tarihi takip eden üç ay içerisinde menkul kıymet yatırım
ortaklığı statüsünden çıkma sonucunu doğuracak esas sözleşme
değişikliklerinin ortaklık genel kurul toplantısında karara bağlanmaması
halinde menkul kıymet yatırım ortaklığı statüsünden çıkılmasına ilişkin
Kurul izni geçersiz hale gelir.
(6) Bu madde kapsamında yapılacak işlemler bakımından
ayrılma hakkı doğmaz.
Kar payı
dağıtımına ilişkin esaslar
MADDE 42 – (1)
Ortaklıkların net dağıtılabilir karlarının en az %20’sinin birinci temettü
olarak nakden dağıtılması zorunludur. Ortaklıkların temettü dağıtımlarında
halka açık anonim ortaklıklar için Kurulca belirlenen esaslara uyulur.
(2) Net dağıtılabilir kar, hesap dönemi karından
kanunlara göre ayrılması gereken yedek akçeler ile vergi, fon ve mali
ödemeler ve varsa geçmiş yıl zararları düşüldükten sonra kalan tutardır.
(3) Ortaklıkların finansal tablolarındaki net dönem ve
geçmiş yıl zararlarının uygun özsermaye kalemleriyle mahsup edilmesi
zorunludur. Ancak mevzuat gereği veya vergisel yükümlülük doğurması
nedeniyle mahsup edilemeyen geçmiş yıl zararları net dağıtılabilir karın
tespitinde indirime konu edilebilir.
Unvana
ilişkin yasak
MADDE 43 – (1) Kanun
hükümleri ve bu Tebliğ esasları dahilinde kurulan
ve faaliyet gösteren ortaklıklar dışında hiçbir kuruluş, ticaret unvanında
veya ilan ve reklamlarında “yatırım ortaklığı”, “menkul kıymet/kıymetler
yatırım ortaklığı” veya aynı anlama gelen başka bir ibare kullanamaz.
Esas
sözleşme değişiklikleri
MADDE 44 – (1) Ortaklıkların
esas sözleşme değişikliklerinde Kurulun uygun görüşünün alınması zorunludur.
Başvuru
formları ve standart metinler
MADDE 45 – (1)
Ortaklıklarca Kurula yapılan başvurularda şekli ve esasları Kurulca
belirlenen başvuru formları ve standart metinler kullanılır.
Kurul
ücreti
MADDE 46 – (1)
Ortaklıkların Kanunun 130 uncu maddesi uyarınca yatırmak zorunda oldukları
Kurul ücretinin hesaplanmasında Kurulun ilgili düzenlemelerine uyulur.
Tebliğde
yer alan tutarların yeniden belirlenmesi
MADDE 47 – (1) Kurul
bu Tebliğde yer alan tutarları her yıl yeniden belirleyebilir. Bu durumda
yeniden belirlenmiş tutarlar Kurulca ilan edilir.
Bildirim
yükümlülüğü
MADDE 48 – (1)
Ortaklık;
a) Ortaklığa murahhas üye tayinine ve bunların yetki ve sorumluluklarının
belirlenmesine ilişkin yönetim kurulu kararları ile bunda yapılan
değişiklikleri, ilgili yönetim kurulu kararının alınmasını izleyen,
b) İletişim bilgileri, internet sitesi, vergi kimlik
numarası ve ticaret sicil numarası bilgileri ile bunlarda meydana gelen
değişiklikleri, değişikliğin meydana geldiği tarihi izleyen,
c) Kurulun bağımsız denetime ilişkin düzenlemeleri
kapsamında seçtiği bağımsız denetim kuruluşuna ilişkin bilgiler ile buna
ilişkin değişiklikleri keyfiyeti izleyen,
ç) Merkez adresi ile bunda meydana gelen değişiklikleri
izleyen,
d) Mevcut imza sirkülerlerini ve değişiklik meydana
gelmesi halinde güncel imza sirkülerlerini konuya ilişkin yönetim kurulu
karar tarihini izleyen,
e) Ortakları, yöneticileri, personeli ve diğer kurumlar
aleyhine açtığı dava ve takipler ile bunların ortaklık aleyhine açtığı dava
ve takipleri ve sonuçlarını öğrendikleri tarihi izleyen,
f) Bu Tebliğ uyarınca yapılan ilanların yayımlandığı
gazeteleri, ilanı izleyen
10 iş günü içinde Birliğe bildirmek zorundadır.
(2) Birlik ve SPL bu Tebliğ uyarınca kendilerine yapılan
bildirimler kapsamında bir veri tabanı oluşturur ve söz konusu veri
tabanını anlık olarak birbirlerinin ve Kurulun erişimine açar. Birliğe ve
SPL’ye yapılacak tüm bildirimler elektronik imzalı olarak da alınabilir.
(3) Birlik, bu madde uyarınca kendisine yapılan
bildirimler kapsamında Şirket, yönetim kurulu üyeleri ve personeli hakkında
bu Tebliğ hükümlerine aykırı bir durum tespit etmesi halinde üç iş günü
içinde Kurula yazılı olarak bildirimde bulunur.
Diğer
hükümler
MADDE 49 – (1)
Ortaklıklara ilişkin olarak bu Tebliğde hüküm bulunmayan hallerde Kanun,
TTK ve ilgili mevzuat hükümlerine uyulur.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 50 – (1) 5/8/2011 tarihli ve 28016 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Menkul Kıymet Yatırım Ortaklıklarına İlişkin Esaslar Tebliği (Seri: VI, No:
30) yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş
hükümleri
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) 5/8/2011 tarihinden önce
menkul kıymet yatırım ortaklığı statüsünü kazanmış ortaklıkların;
a) Yönetim kurulu üyelerinin
görevi, görev süreleri sonuna kadar devam eder; ancak görev sürelerinin
tamamlanmasını takip eden ilk olağan genel kurul toplantısında, bu Tebliğ
hükümlerinde yer alan şartları sağlayan yönetim kurulu üyelerini atamaları,
b) 6 ncı maddenin birinci fıkrasının (c) bendinde
belirtilen asgari çıkarılmış sermaye tutarına 31/12/2014
tarihine kadar ulaşmaları,
zorunludur.
(2) 5/8/2011 tarihinden önce
menkul kıymet yatırım ortaklığı statüsünü kazanmış ortaklıklar için lider
sermayedara ilişkin hükümler uygulanmaz.
(3) Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce kurulmuş
olan ortaklıklar tarafından, bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren bir yıl içinde bu Tebliğ hükümlerine uyum sağlanması ve esas
sözleşmelerinin bu Tebliğin hükümlerine uyumlu hale getirilmesi için Kurula
başvurulması zorunludur. Aksi takdirde, ortaklıklar yatırım ortaklığı
statüsünden çıkmış sayılır, bu durumda 41 inci madde kıyasen uygulanır.
(4) Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla
ortaklıklarda genel müdür olarak çalışanların son bir yıldır bu görevde
bulunmaları ve yurt içi ve yurt dışı sermaye piyasalarında 10 yıl ve üzeri
tecrübeye sahip olmaları halinde, bu kişiler için 17 nci maddenin birinci
fıkrasında belirtilen lisans şartı aranmaz.
(5) Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce kurulmuş
ortaklıkların ticaret unvanlarının, 6 ncı maddenin birinci fıkrasının (d)
bendi kapsamında değiştirilmesi zorunlu değildir.
(6) 6 ncı maddenin birinci fıkrasının (h) bendi ile 32
nci maddenin birinci fıkrasının yürürlüğe girdiği tarihe kadar, Türkiye'de
Takasbank’ın saklama hizmeti verdiği para ve sermaye piyasası araçları ile
kıymetli madenler ortaklık adına Takasbank nezdinde saklanır. Bunun dışında
kalan para ve sermaye piyasası araçları ile kıymetli madenlerin saklanması
konusunda ortaklıklar, Kurul tarafından uygun görülmek ve Takasbank’a
dışarıda saklanan varlıklar ve bunların değerleri konusunda gerekli
bilgileri aktarmak veya erişimine olanak tanımak koşulu ile bir başka
saklayıcıdan saklama hizmeti alabilir.
(7) Birinci fıkranın (b) bendi ile üçüncü fıkra
kapsamındaki yükümlülüklerin yerine getirilmesinden ortaklık yönetim kurulu
veya yönetim kurulunca yetkilendirilmiş olması halinde ilgili murahhas üye
sorumludur.
Mevcut
başvuruların sonuçlandırılması
GEÇİCİ
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce Kurul
tarafından karara bağlanmamış olan başvuruların sonuçlandırılmasında bu
Tebliğ hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE 51 – (1) Bu Tebliğin
6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (h) bendi ve 32 nci maddesinin birinci
fıkrası 1/7/2014 tarihinde, diğer hükümleri yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 52 – (1) Bu
Tebliğ hükümlerini Kurul yürütür.
|