21 Aðustos 2013  ÇARÞAMBA

Resmî Gazete

Sayý : 28742

TEBLÝÐ

Bilgi Teknolojileri ve Ýletiþim Kurumundan:

ÝNTERNET ALAN ADLARI UYUÞMAZLIK ÇÖZÜM

MEKANÝZMASI TEBLÝÐÝ

BÝRÝNCÝ BÖLÜM

Genel Hükümler

Amaç

MADDE 1 (1) Bu Tebliðin amacý, internet alan adlarý ile ilgili uyuþmazlýk çözüm mekanizmasýnýn iþletilmesine, uyuþmazlýk çözüm hizmet saðlayýcýlarýn belirlenmesine ve yükümlülüklerine iliþkin usul ve esaslarý düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2 (1) Bu Teblið, .tr uzantýlý internet alan adlarý ile ilgili uyuþmazlýk çözüm mekanizmasýnýn iþletilmesini, uyuþmazlýk çözüm hizmet saðlayýcýlarýn belirlenmesini ve yükümlülüklerini kapsar.

Dayanak

MADDE 3 (1) Bu Teblið, 7/11/2010 tarihli ve 27752 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Ýnternet Alan Adlarý Yönetmeliðinin 15 inci maddesine ve 23 üncü maddesine dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.

Taným ve kýsaltmalar

MADDE 4 (1) Bu Tebliðde geçen;

a) Hakem Heyeti: Ýnternet alan adlarý ile ilgili uyuþmazlýklara çözüm bulmak amacý ile Uyuþmazlýk Çözüm Hizmet Saðlayýcýlar bünyesinde kurulan Hakem Heyetlerini,

b) Ýnternet alan adý (ÝAA): .tr uzantýlý internet alan adýný,

c) Ýnternet alan adý dondurma: Ýnternet alan adý kaydýnda yer alan bilgilerin deðiþtirilmesine, internet alan adýnýn satýþýna, devrine, feragatine ve Kayýt Kuruluþu transferine izin verilmeyip yenilenmesine izin verilmesi halini,

ç) Ýnternet Alan Adý Sahibi (ÝAAS): .tr uzantýlý ÝAA sahibini,

d) Kanun: 5/11/2008 tarihli ve 5809 sayýlý Elektronik Haberleþme Kanununu,

e) Kayýt Kuruluþu (KK): Baþvuru, yenileme, iptal gibi alan adlarý ile ilgili iþlemlerin yapýlmasýna aracýlýk eden tarafý,

f) Kurul: Bilgi Teknolojileri ve Ýletiþim Kurulunu,

g) Kurum: Bilgi Teknolojileri ve Ýletiþim Kurumunu,

ð) Rehber: Alan adý sahibinin iletiþim bilgileri ile alan adýnýn tahsis süresinin baþladýðý ve bittiði tarihler gibi bilgileri içeren bir veritabanýný,

h) Þikâyetçi: Tahsis edilmiþ bir ÝAA ile ilgili þikâyette bulunmak üzere uyuþmazlýk çözüm hizmet saðlayýcýsýna baþvuru yapan tarafý,

ý) Þikâyet edilen: Uyuþmazlýk çözüm hizmet saðlayýcýsý nezdinde þikâyete konu olan ÝAASyi,

i) tr að bilgi sistemi (TRABÝS): .tr uzantýlý ÝAA sisteminin ve buna ait merkezi veritabanýnýn iþletilmesine, rehberin oluþturulmasýna, güncellenmesine ve rehberlik hizmetinin sunulmasýna ve ÝAA baþvuru iþlemlerinin gerçek zamanlý olarak yapýlmasýna imkân veren, tüm bu faaliyetlerin güvenli ve iþ sürekliliðini saðlayacak þekilde gerçekleþtirildiði sistemi,

j) Uyuþmazlýk Çözüm Hizmet Saðlayýcý (UÇHS): Ýnternet alan adlarý ile ilgili uyuþmazlýklarýn çözüm sürecini hakemler veya hakem heyetleri vasýtasýyla yürüten üniversiteleri, kamu kurumu niteliðindeki meslek kuruluþlarý veya uluslararasý kuruluþlarý,

k) Yönetmelik: 7/11/2010 tarihli ve 27752 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Ýnternet Alan Adlarý Yönetmeliðini,

ifade eder.

(2) Bu Tebliðde geçen ve yukarýda yer almayan tanýmlar için ilgili diðer mevzuatta yer alan tanýmlar geçerlidir.

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

Uyuþmazlýk Çözüm Hizmet Saðlayýcýlar

Baþvuru ve faaliyete baþlama

MADDE 5 (1) UÇHS olarak faaliyet göstermek isteyen kuruluþlar ekteki baþvuru formunu doldurarak Kuruma baþvuruda bulunurlar.

(2) UÇHS baþvuru sahibinin Türkiye Cumhuriyeti mevzuatýna uygun olarak kurulmuþ olmalýdýr. UÇHS baþvuru sahibinin uluslararasý kuruluþ olmasý durumunda Türkiye Cumhuriyetince tanýnan ve fikri mülkiyet hukuku, uyuþmazlýk hukuku veya tahkim hukuku konusunda uzman uluslararasý kuruluþlardan olmasý ve Türkiye Cumhuriyeti mevzuatýna uygun olarak kurulmuþ bir temsilciliðinin bulunmasý gerekir.

(3) UÇHSlerin, alan adlarýna iliþkin uyuþmazlýklarýn çözümü sürecini baþarýyla yönetebilecek idari ve teknik yetkinliði haiz olmalarý ve en az on adet hakemi listelerinde bulundurmalarý gerekir.

(4) Kurumca yapýlan inceleme sonucunda gerekli þartlarý taþýdýðý tespit edilenler UÇHS olarak belirlenir ve bu UÇHSlerin ismi ile iletiþim bilgileri Kurumun internet sitesinde yayýmlanýr.

Yükümlülükler

MADDE 6 (1) UÇHS;

a) Listesinde bulunan hakemlerin adlarýný ve kýsa özgeçmiþlerini internet sitesinde yayýmlamakla,

b) Uyuþmazlýk çözüm mekanizmasýna baþvuru ile ilgili, Yönetmeliðin 25 inci maddesinde yer alan þartlarý ve gerekli bilgi ve belgelere iliþkin açýklamalarý internet sitesinde yayýmlamak ve bunlarýn güncelliðini saðlamakla,

c) Kuruma yapmýþ olduðu baþvuruda sunduðu bilgi ve belgelerde herhangi bir deðiþiklik meydana gelmesi halinde, bu deðiþiklikleri yedi gün içinde Kuruma bildirmekle,

ç) Talep edilmesi halinde sürecin iþleyiþi ve gelinen aþama hakkýnda þikâyetçiyi veya þikâyet edileni bilgilendirmekle,

d) Kabul ettiði her þikâyet baþvurusunu ayný gün içerisinde TRABÝSe ve ilgili KKya bildirmekle,

e) Kurumun talep ettiði bilgi ve belgeleri derhal saðlamakla,

f) ÝAA uyuþmazlýklarýnýn çözümü ile ilgili iþlemler dolayýsýyla elde ettiði bilgi ve belgeleri en az on yýl süre ile saklamakla,

g) ÝAA uyuþmazlýklarýnýn çözümü ile ilgili iþlemler dolayýsýyla elde ettiði bilgi ve belgeleri ilgili mevzuat hükümleri dýþýnda üçüncü taraflarla paylaþmamakla,

ð) Her yýl Mart ayý sonuna kadar bir önceki yýla ait faaliyet raporunu Kuruma sunmakla,

h) Þikâyetçi ve þikâyet edilenin yaptýðý ödemeleri ilgili mevzuatta yer alan güvenli yöntemlerle tahsil etmekle,

ý) Mevzuatlarý gereði bir ÝAAya, ÝAASye veya þikâyetçiye ait bilgilere ulaþma yetkisine sahip kamu kurumlarýnýn ve adli makamlarýn taleplerini karþýlamakla,

yükümlüdür.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Uyuþmazlýk Çözüm Mekanizmasý

Uyuþmazlýk çözüm mekanizmasýna baþvuru

MADDE 7 (1) Yönetmeliðin 25 inci maddesinin birinci fýkrasýnda geçen þartlarýn birlikte saðlandýðýný iddia eden þikâyetçi, uyuþmazlýðýn çözümü için, tercih ettiði UÇHSnin internet sayfasýnda baþvurusunu yapabilir.

(2) UÇHS kapasitesinin yetersiz kaldýðý durumlarda baþvuruyu kabul etmeme hakkýna sahiptir. UÇHS baþvuruyu kabul ya da reddettiðine dair cevabýný bir iþ günü içerisinde þikâyetçiye bildirir.

(3) Þikâyetçi, baþvuruda bulunduðu UÇHS tarafýndan kendisine karar bildirilene kadar ayný þikâyet konusunda baþka bir UÇHSye baþvuruda bulunamaz.

(4) Þikâyetçi, ayný kiþiye tahsisli birden fazla ÝAAya iliþkin tek bir baþvuruda bulunabilir.

(5) Þikâyetçi baþvurusunda uyuþmazlýðýn bir hakem tarafýndan ya da üç hakemden oluþan bir heyet tarafýndan ele alýnmasýna iliþkin tercihini belirtir.

(6) Þikâyetçi baþvurusunda;

a) Kendisinin ve varsa kendisini temsile yetkili kiþinin iletiþim bilgilerini,

b) Þikâyete konu olan ÝAAyý,

c) Þikâyete konu olan ÝAAya iliþkin iptal ya da devir talebini,

ç) Ýddiasýný destekleyici tüm bilgi ve belgeleri ve beþ bin kelimeyi aþmayacak þekilde baþvuru þartlarýnýn saðlanmasý ile ilgili gerekçeleri,

d) UÇHS tarafýndan istenen diðer bilgi ve belgeleri,

e) Ayný þikâyet konusu ile ilgili olarak daha önce baþka bir UÇHSye veya mahkemeye baþvuruda bulunup bulunmadýðýný ve alýnmýþ herhangi bir karar olup olmadýðýný,

f) Þikâyetinde belirttiði hususlarýn eksiksiz ve doðru olduðuna dair beyanýný,

UÇHSye bildirir.

(7) Þikâyetçi baþvuru sonrasýnda ek bilgi, belge ve deliller sunabilir. Bunlarýn deðerlendirmeye alýnmasý hakem veya hakem heyetinin takdirindedir.

(8) UÇHS, baþvuruda bir eksiklik tespit etmesi halinde durumu þikâyetçiye bildirir ve eksikliðin giderilmesi için þikâyetçiye beþ gün süre verir. Bu süre içinde eksikliklerin giderilmemesi halinde baþvuru geçersiz sayýlýr. Ancak bu durum þikâyetçinin yeniden baþvuru yapmasýna engel teþkil etmez.

(9) UÇHS, baþvuruyu kabul etmesini müteakip uyuþmazlýða konu olan ÝAAyý derhal TRABÝSe ve ilgili KKya bildirir. UÇHS tarafýndan konu ile ilgili olarak internet sayfasýnda duyuru yapýlýr ve ÝAA dondurulur.

Baþvurunun þikâyet edilene gönderilmesi

MADDE 8 (1) UÇHS tarafýndan, bir baþvurunun kabul edilmesini müteakip bir iþ günü içinde;

a) Hakkýnda þikâyet olduðuna iliþkin bildirim,

b) Baþvuruda sunulan bilgi ve belgeleri ihtiva eden þikâyet dosyasý,

c) Þikâyetçinin hakem veya hakem heyeti tercihi,

ç) Ýlgili mevzuat konusunda açýklamalar ile sürecin nasýl iþleyeceðine dair bilgiler ve

d) Þikâyet edilenin UÇHSye cevap verirken göndermesi gereken bilgi ve belgelere iliþkin açýklamalar

þikâyet edilene gönderilir.

Þikâyet edilenin cevabý

MADDE 9 (1) Þikâyet edilen, baþvurunun kendisine gönderilmesinden itibaren on gün içinde;

a) Kendisinin ve varsa kendisini temsile yetkili kiþinin iletiþim bilgilerini,

b) UÇHS tarafýndan kendisinden istenen bilgi ve belgeleri,

c) Cevabýný destekleyici tüm bilgi ve belgeleri,

ç) Konu ile ilgili olarak daha önce baþka bir UÇHSye veya bir mahkemeye baþvuruda bulunulup bulunulmadýðý ve alýnmýþ herhangi bir karar olup olmadýðý bilgisini,

d) Uyuþmazlýðýn bir hakem tarafýndan ya da üç hakemden oluþan bir heyet tarafýndan ele alýnmasýna iliþkin tercihini,

e) Ýhtiyaç duymasý halinde makul gerekçesi ile birlikte ek süre talebini,

UÇHSye iletir.

(2) UÇHS þikâyet edilenin hakem tercihini ve ek süre taleplerini bir iþ günü içinde þikâyet eden tarafa gönderir.

(3) UÇHS, þikâyet edilene, talep etmesi halinde on güne kadar ek süre verir ve bunu derhal taraflara bildirir.

(4) Þikâyet edilenin, belirlenen süreler içinde cevap vermemesi halinde þikâyetçinin sunduðu ve ihtiyaç duyulmasý halinde üçüncü taraflardan temin edilen bilgi ve belgelere göre karar verilir.

Hakemlerin nitelikleri

MADDE 10 (1) Hakemler gerçek kiþilerden seçilir ve asgari aþaðýdaki nitelikleri taþýr;

a) Baþvuru tarihinde fiil ehliyetine sahip Türkiye Cumhuriyeti vatandaþý olmak,

b) Fikri mülkiyet haklarý hukuku, marka hukuku, ticaret hukuku veya biliþim hukuku alanlarýndan en az birinde en az üç yýllýk mesleki deneyime sahip olmak,

c) Affa uðramýþ, ertelenmiþ olsa dahi Devlete karþý iþlenen suçlar ile zimmet, irtikâp, rüþvet, hýrsýzlýk, dolandýrýcýlýk, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas gibi bir suçtan veya kaçakçýlýk, resmi ihale ve alýmlara fesat karýþtýrma, gerçeðe aykýrý hakemlik yapma, yalan tanýklýk veya yalan yere yemin suçlarýndan hükümlü bulunmamak,

ç) Disiplin yönünden meslekten ya da memuriyetten çýkarýlmamýþ olmak veya sanat icrasýndan geçici olarak yasaklý durumda olmamak,

d) Daha önce haklý bir neden olmaksýzýn herhangi bir hakemlikten veya herhangi bir hakem heyeti listesinden çýkarýlmamýþ olmak,

e) En az dört yýllýk lisans öðrenimi veren fakülte ve yüksekokullarýn;

1) Hukuk fakültelerinden,

2) Mühendislik fakültelerinden,

3) Siyasal bilgiler, iktisadi ve idari bilimler, iktisat ve iþletme fakültelerinden

ya da bu bölümlerden denkliði Yükseköðretim Kurulunca kabul edilmiþ yurt dýþýndaki yüksek öðretim kurumlarýndan mezun olmak.

Hakemlerin belirlenmesi

MADDE 11 (1) Taraflarýn, uyuþmazlýðýn tek hakemle ele alýnmasý konusunda mutabýk olmalarý halinde UÇHS hakemi belirler.

(2) Taraflardan birinin hakem heyeti istemesi durumunda uyuþmazlýk üç hakemden oluþan bir heyet tarafýndan ele alýnýr. Bu durumda UÇHS, taraflardan eþ zamanlý olarak, kendi listesinde yer alan hakemlerden biri yedek olmak üzere ikiþer ismi seçip kendisine bildirmelerini ister. Heyette yer alacak hakemlerin ikisi taraflarýn tercihlerinden, üçüncü hakem ise seçilen hakemler tarafýndan belirlenir. Taraflardan birinin belirlenen süre içerisinde hakem seçimine iliþkin görüþ belirtmemesi halinde, bu hakemin seçimi UÇHS tarafýndan yapýlýr.

(3) Hakemlerin üçüncü hakemi belirleme konusunda üç iþ günü içinde mutabýk kalamamasý halinde, üçüncü hakem UÇHS tarafýndan belirlenir. Üçüncü hakem, heyet baþkaný olarak görev yapar.

(4) Hakemlerin belirlenmesi iþlemi UÇHS tarafýndan 9 uncu maddenin ikinci fýkrasýnýn gerçekleþmesini müteakip iki iþ günü içinde tamamlanýr.

(5) UÇHS hakem heyetindeki hakemlerden en az birisinin hukuk fakültesi mezunlarýndan olmasýný saðlar.

Hakemlerin çalýþmasý

MADDE 12 (1) Hakemler, uyuþmazlýk konusu alan adýna ve taraflarýna iliþkin baðýmsýzlýk ve tarafsýzlýklarýný gösterir yazýlý beyanlarýný UÇHS'ye sunmalarýný müteakip çalýþmaya baþlarlar. Yönetmeliðin 26 ncý maddesinde yer alan hükümler saklý kalmak ve ilgili taraflara karþý tarafsýz ve adil davranmak koþuluyla hakemler çalýþmalarýn yürütülme þekli ve yöntemi konusunda serbesttirler.

(2) Hakem heyetinde hakemler arasý koordinasyon, heyet baþkaný hakem tarafýndan saðlanýr.

(3) Hakemler, bizzat kendileri, eþleri veya üçüncü dereceye kadar (üçüncü derece dahil) kan ve sýhri hýsýmlarý ile ilgili þikâyetlerin görüþülmesi ve karara baðlanýlmasý gibi tarafsýzlýðýný etkileyebilecek görevlerde yer alamaz.

(4) Hakemi ya da hakemleri reddetmek isteyen taraf, ret isteminde bulunabileceði bir durumun ortaya çýktýðýný öðrendiði tarihten itibaren üç gün içinde gerekçesini açýkça belirterek ret isteminde bulunabilir ve bu istemini karþý tarafa, UÇHSye ve hakem heyetine bildirir. UÇHS gerekli görmesi halinde hakem seçimi sürecini tekrarlar.

(5) Hakem, baðýmsýzlýðýný veya tarafsýzlýðýný etkileyecek herhangi bir durumun ortaya çýkmasý halinde, bunu derhal UÇHSye bildirir. Bu durumda UÇHS, gerekli görmesi halinde, yeni bir hakem atar.

Ek bilgi ve belge ihtiyacý

MADDE 13 (1) Hakem veya hakem heyeti, ihtiyaç duymasý halinde UÇHS vasýtasýyla taraflardan ek bilgi ve belge isteyebilir.

(2) Ek bilgi ve belgeler, talebin taraflara gönderilmesinden itibaren beþ gün içinde UÇHSye sunulur. UÇHS sunulan ek bilgi ve belgeleri derhal hakeme veya hakem heyetine iletir.

Karar

MADDE 14 (1) Hakem veya hakem heyeti, 9 uncu maddede belirtilen sürecin tamamlanmasýný müteakip onbeþ gün içinde Yönetmeliðin 27 nci maddesinin birinci fýkrasý çerçevesinde karar verir. Bu süre içerisinde karar verilememesi durumunda hakem ya da hakem heyeti beþ güne kadar ek süre kullanabilir. Ýlgili taraflarýn bilgilendirilmesini teminen bu durum UÇHSye bildirilir.

(2) Hakem heyeti kararlarý basit çoðunlukla alýnýr, çekimser oy kullanýlamaz. Verilen karar gerekçeleri ve varsa karþý görüþ þerhi ile birlikte UÇHSye bildirilir.

(3) UÇHS, kendisine bildirilen kararý ve kararýn gerekçesini bir gün içerisinde TRABÝSe, KKya ve þikâyetle ilgili taraflara iletir. UÇHS uyuþmazlýða konu olan ÝAAyý, kendisine yapýlan baþvuru tarihini, karar tarihini, ilgili taraflarý ve kararda aksi belirtilmedikçe karar metninin tümünü kendisine ait internet sitesinde derhal yayýmlar.

(4) Karar alýnmadan önce þikâyetçi ve þikâyet edilenin aralarýnda anlaþarak uyuþmazlýk çözüm sürecinin sona erdirilmesini talep etmeleri halinde hakem veya hakem heyeti çalýþmasýný sonlandýrýr. Bu durum UÇHSnin internet sitesinde yayýmlanýr, UÇHSye ve hakemlere ödenmiþ ücretler iade edilmez.

(5) Uyuþmazlýk çözüm süreci esnasýnda þikâyetçinin sona erdirme talebi olursa hakem veya hakem heyeti çalýþmasýnýn devamý hakem veya hakem heyetinin kararýna baðlýdýr.

Kararýn uygulanmasý

MADDE 15 (1) Kararýn taraflara teblið edilmesinden itibaren on iþ günü içinde veya uyuþmazlýk çözüm mekanizmasý sürecinin daha önceki bir aþamasýnda konu hakkýnda ihtiyati tedbir kararýnýn alýndýðýnýn UÇHSye bildirilmemesi halinde alýnan kararýn gereði ilgili KK ve UÇHS tarafýndan TRABÝSe iletilmek suretiyle derhal yerine getirilir. KK ve UÇHS konu hakkýnda ilgili taraflarý bilgilendirir.

(2) Kararýn taraflara gönderilmesinden sonra on iþ günü içinde veya uyuþmazlýk çözüm mekanizmasý sürecinin daha önceki bir aþamasýnda konu hakkýnda ihtiyati tedbir kararýnýn alýndýðýnýn UÇHSye bildirilmesi halinde uyuþmazlýk çözüm mekanizmasý süreci devam eder ancak hakem ya da hakem heyeti kararý uygulanmaz. Bu durumda dava sürecinin tamamlanmasý beklenir ve mahkeme kararýnýn gereði ilgili KK ve UÇHS tarafýndan TRABÝSe iletilmek suretiyle derhal yerine getirilir. KK ve UÇHS konu hakkýnda ilgili taraflarý bilgilendirir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Diðer Hükümler

Uyuþmazlýða konu olan ÝAAya iliþkin iþlemler

MADDE 16 (1) Uyuþmazlýða konu olan ÝAA uyuþmazlýk süresince dondurulur.

Ýletiþimin saðlanmasý

MADDE 17 (1) Þikâyetçi ya da þikâyet edilen taraf hakeme ya da hakem heyetine doðrudan bilgi ve belge sunamaz; taraflar arasý bilgi ve belge akýþý sadece UÇHS vasýtasýyla yapýlýr.

(2) UÇHS, uyuþmazlýða konu olan taraflarýn birinden aldýðý bilgi ve belgeleri diðer tarafa da gönderir.

(3) UÇHS ve taraflar arasý iletiþim e-posta gibi elektronik yöntemlerle de saðlanabilir.

Uyuþmazlýk çözümünün dili

MADDE 18 (1) Taraflarca aksi kararlaþtýrýlmadýkça, uyuþmazlýk çözüm sürecinde kullanýlacak dil Türkçedir.

ÝAAnýn kötü niyetle tahsis ettirilmesi veya kullanýlmasý

MADDE 19 (1) Aþaðýdaki durumlar, Yönetmeliðin 25 inci maddesinin birinci fýkrasýnýn (c) bendinde ifade edilen, bir ÝAAnýn kötü niyetle tahsis ettirilmesi veya kullanýlmasý olarak deðerlendirilir;

a) Þikâyet konusu ÝAAnýn, ticaret veya hizmet markasý, ticaret unvaný, iþletme adý veya kiþi adý ya da diðer tanýtýcý iþaretin sahibi olan þikâyetçiye veya þikâyetçinin ticari olarak rekabette bulunduðu tarafa, bu ÝAAnýn belgelenmiþ tahsis masraflarýný ve yatýrým maliyetini aþan miktardaki bir meblað karþýlýðýnda satma veya devretme amacýyla tahsis ettirilmiþ olmasý,

b) Þikâyet konusu ÝAAnýn, ticarette kullanýlan marka, ticaret unvaný, iþletme adý ya da diðer tanýtýcý iþaretin sahibinin, bu marka, unvan, ad ya da iþareti ÝAAda kullanmasýný engellemek amacýyla tahsis ettirilmiþ olmasý,

c) Þikâyet konusu ÝAAnýn, esasen ticari rakiplerin iþlerine ya da faaliyetlerine zarar vermek amacýyla tahsis ettirilmiþ olmasý,

ç) Ýhtilaf konusu ÝAAnýn, ticari kazanç elde etmek amacýyla, þikâyetçinin sahibi olduðu ticarette kullanýlan marka, ticaret unvaný, iþletme adý ya da diðer tanýtýcý iþareti ile benzerlik saðlayarak karýþýklýk meydana getirmek suretiyle internet kullanýcýlarýnýn ÝAASnin internet sitesine veya herhangi bir internet sitesine yönlendirilmesi amacýyla bu ÝAAnýn kullanýlmasý.

(2) Bu maddenin birinci fýkrasýndaki durumlar tahdidi olmayýp, hakem veya hakem heyeti takdiri ile de ÝAAnýn kötü niyetle tahsis ettirildiði veya kullanýldýðýna karar verilebilir.

Ücretler

MADDE 20 (1) Uyuþmazlýk çözüm mekanizmasýnýn iþletilmesindeki ücretler;

a) Her bir hakem için hakem ücreti, bin Türk Lirasýdýr. Bu ücret her yýl bir önceki yýla iliþkin olarak Maliye Bakanlýðýnca belirlenecek yeniden deðerleme oranýna göre artýrýlýr.

b) UÇHS ücreti her bir hakem için belirlenen ücretin yarýsýdýr.

(2) Hakem ücreti ve UÇHS ücreti, þikâyetçi tarafýndan baþvuru sýrasýnda UÇHSye ödenir.

(3) Uyuþmazlýk çözüm sürecinin herhangi bir aþamasýnda UÇHS ücretinin iadesi UÇHSnin takdirindedir.

(4) Hakem veya hakem heyetinin belirlenmesinden önce taraflarýn anlaþmasý ya da þikâyetçinin þikâyetinden vazgeçmesi gibi nedenlerle uyuþmazlýk çözüm sürecinin sonlanmasý halinde hakem ücretleri iade edilir.

(5) Þikâyetçinin tek hakem istediði ancak þikâyet edilenin üç hakemden oluþan heyet tercih ettiði durumlarda, aradaki ücret farký þikâyet edilen tarafýndan þikâyetin kendisine iletildiði tarihten itibaren yedi gün içinde ödenir. Ücret farkýnýn ödenmemesi halinde uyuþmazlýk tek hakemce görülür.

(6) Hakem veya hakem heyeti kararý ile haksýz bulunan taraf haklý bulunan tarafýn varsa UÇHS ve hakem ücretlerine iliþkin masraflarýný karþý tarafa öder. Bu ödemede Kurumun ve hakemlerin herhangi bir aracýlýlýk rolü bulunmaz.

Denetim ve yaptýrýmlar

MADDE 21 (1) Kurum UÇHSleri resen veya þikâyet üzerine denetlemeye yetkilidir.

(2) Yapýlan denetimler sonucunda Yönetmelik veya bu Teblið hükümlerine aykýrý faaliyet gösteren UÇHSler uyarýlýr ve bu durum Kurumun internet sitesinde yayýmlanýr.

(3) Aykýrýlýðýn tekrarýnýn tespiti halinde; Kurum ilgili UÇHSyi internet sitesinde yayýmlamakta olduðu UÇHSler listesinden çýkarýr ve UÇHSyi bilgilendirir. Bu durumda ilgili UÇHS yeni þikâyet baþvurusu kabul edemez.

(4) UÇHSnin, 6 ncý maddenin birinci fýkrasýnýn (ð) bendindeki yükümlülüðünü yerine getirmemesi durumunda; Kurum ilgili UÇHSyi uyarmaksýzýn internet sitesinde yayýmlamakta olduðu UÇHSler listesinden çýkarýr ve UÇHSyi bilgilendirir. Bu durumda ilgili UÇHS yeni þikâyet baþvurusu kabul edemez.

(5) Bu maddenin üçüncü ve dördüncü fýkralarýnda geçen UÇHSlerin yürütmekte olduðu uyuþmazlýk çözüm süreçlerini sonuçlandýrmalarýný müteakip faaliyetlerine son verilir.

(6) UÇHS faaliyetlerinin bu Teblið kapsamýndaki yükümlülüklere ve ilgili mevzuata aykýrý olmasý durumunda, UÇHSye Kanun ve ilgili diðer mevzuat uyarýnca Kurum tarafýndan idari para cezasý veya diðer yaptýrýmlar ile tedbirler uygulanýr.

Faaliyet raporu

MADDE 22 (1) UÇHS tarafýndan her yýl Mart ayý sonuna kadar hazýrlanarak ve Kuruma sunulacak faaliyet raporu asgari aþaðýdaki unsurlarý içerir;

a) Uyuþmazlýk çözüm mekanizmasýna yapýlan toplam baþvuru sayýsý,

b) Kabul edilen ve reddedilen baþvuru sayýsý,

c) Kabul edilen baþvuru konusu alan adlarýnýn alt alanlara göre daðýlýmý,

ç) Kabul edilen baþvurularýn sonuçlandýrýlma süreleri,

d) Sonuçlandýrýlan baþvurularýn alýnan kararlara göre daðýlýmý,

e) Kabul edilen baþvurularýn þikâyetçi ve þikâyet edilenin posta adreslerine göre þehir ya da ülke bazýnda daðýlýmý,

f) UÇHSnin bir sonraki yýla ait öngörüleri ve önerileri,

g) Kurum tarafýndan istenecek diðer bilgi ve belgeler.

Hüküm bulunmayan haller

MADDE 23 (1) Bu Tebliðde hüküm bulunmayan hallerde Kurul Kararý ile düzenleme yapýlýr.

Geçiþ süreci

GEÇÝCÝ MADDE 1 (1) UÇHSler, TRABÝS faaliyete geçtiði tarihten itibaren faaliyete baþlar ve bu durum hakkýnda Kuruma yazýlý olarak bilgi verirler.

Yürürlük

MADDE 24 (1) Bu Tebliðin;

a) 5 inci, 6 ncý, 10 uncu, 21 inci, 23 üncü maddeleri yayýmý tarihinde,

b) Diðer maddeleri TRABÝSin faaliyete geçtiði tarihten itibaren,

yürürlüðe girer.

Yürütme

MADDE 25 (1) Bu Teblið hükümlerini Kurul Baþkaný yürütür.

 

Tebliðin Ekleri