Bilgi Teknolojileri ve Ýletiþim Kurumundan:
ÝNTERNET ALAN ADLARI UYUÞMAZLIK ÇÖZÜM
MEKANÝZMASI TEBLÝÐÝ
BÝRÝNCÝ BÖLÜM
Genel Hükümler
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebliðin amacý, internet alan adlarý ile ilgili uyuþmazlýk çözüm mekanizmasýnýn iþletilmesine, uyuþmazlýk çözüm hizmet saðlayýcýlarýn belirlenmesine ve yükümlülüklerine iliþkin usul ve
esaslarý düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Teblið, “.tr” uzantýlý internet alan adlarý ile ilgili uyuþmazlýk çözüm mekanizmasýnýn iþletilmesini, uyuþmazlýk çözüm hizmet saðlayýcýlarýn belirlenmesini ve yükümlülüklerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Teblið, 7/11/2010 tarihli ve 27752 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Ýnternet Alan Adlarý Yönetmeliðinin 15 inci
maddesine ve 23 üncü maddesine dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.
Taným ve kýsaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu Tebliðde geçen;
a) Hakem
Heyeti: Ýnternet alan adlarý ile ilgili uyuþmazlýklara çözüm bulmak amacý ile Uyuþmazlýk Çözüm Hizmet Saðlayýcýlar bünyesinde kurulan
Hakem Heyetlerini,
b) Ýnternet alan adý (ÝAA): “.tr” uzantýlý internet alan adýný,
c) Ýnternet alan adý dondurma: Ýnternet alan adý kaydýnda yer alan bilgilerin deðiþtirilmesine, internet alan adýnýn satýþýna, devrine,
feragatine ve Kayýt Kuruluþu transferine izin
verilmeyip yenilenmesine izin verilmesi halini,
ç) Ýnternet Alan Adý Sahibi (ÝAAS): “.tr” uzantýlý ÝAA sahibini,
d) Kanun: 5/11/2008 tarihli ve 5809 sayýlý Elektronik Haberleþme Kanununu,
e) Kayýt Kuruluþu (KK): Baþvuru, yenileme,
iptal gibi alan adlarý ile ilgili iþlemlerin yapýlmasýna aracýlýk eden tarafý,
f) Kurul: Bilgi
Teknolojileri ve Ýletiþim Kurulunu,
g) Kurum: Bilgi
Teknolojileri ve Ýletiþim Kurumunu,
ð) Rehber: Alan adý sahibinin iletiþim bilgileri ile alan adýnýn tahsis süresinin baþladýðý ve bittiði tarihler gibi bilgileri içeren bir veritabanýný,
h) Þikâyetçi: Tahsis edilmiþ bir ÝAA ile ilgili þikâyette bulunmak üzere uyuþmazlýk çözüm hizmet saðlayýcýsýna baþvuru yapan tarafý,
ý) Þikâyet edilen: Uyuþmazlýk çözüm hizmet saðlayýcýsý nezdinde þikâyete konu olan ÝAAS’yi,
i) tr að bilgi sistemi (TRABÝS): “.tr” uzantýlý ÝAA sisteminin ve buna ait merkezi veritabanýnýn iþletilmesine, rehberin oluþturulmasýna, güncellenmesine ve
rehberlik hizmetinin sunulmasýna ve ÝAA baþvuru iþlemlerinin gerçek zamanlý olarak yapýlmasýna imkân veren, tüm bu faaliyetlerin
güvenli ve iþ sürekliliðini saðlayacak þekilde gerçekleþtirildiði sistemi,
j) Uyuþmazlýk Çözüm Hizmet Saðlayýcý (UÇHS): Ýnternet alan adlarý ile ilgili uyuþmazlýklarýn çözüm sürecini hakemler veya hakem heyetleri vasýtasýyla yürüten üniversiteleri, kamu kurumu niteliðindeki meslek kuruluþlarý veya uluslararasý kuruluþlarý,
k) Yönetmelik: 7/11/2010 tarihli ve 27752 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Ýnternet Alan Adlarý Yönetmeliðini,
ifade eder.
(2) Bu Tebliðde geçen ve yukarýda yer almayan tanýmlar için ilgili diðer mevzuatta yer
alan tanýmlar geçerlidir.
ÝKÝNCÝ BÖLÜM
Uyuþmazlýk Çözüm Hizmet Saðlayýcýlar
Baþvuru ve faaliyete baþlama
MADDE 5 – (1) UÇHS olarak faaliyet
göstermek isteyen kuruluþlar ekteki baþvuru formunu doldurarak Kuruma baþvuruda bulunurlar.
(2) UÇHS baþvuru sahibinin Türkiye Cumhuriyeti
mevzuatýna uygun olarak kurulmuþ olmalýdýr. UÇHS baþvuru sahibinin
uluslararasý kuruluþ olmasý durumunda Türkiye Cumhuriyetince tanýnan ve fikri mülkiyet hukuku, uyuþmazlýk hukuku veya tahkim hukuku konusunda uzman uluslararasý kuruluþlardan olmasý ve Türkiye Cumhuriyeti mevzuatýna uygun olarak
kurulmuþ bir temsilciliðinin bulunmasý gerekir.
(3) UÇHS’lerin,
alan adlarýna iliþkin uyuþmazlýklarýn çözümü sürecini baþarýyla yönetebilecek idari ve teknik yetkinliði haiz olmalarý ve en az on adet hakemi listelerinde bulundurmalarý gerekir.
(4) Kurumca yapýlan inceleme sonucunda gerekli þartlarý taþýdýðý tespit edilenler UÇHS olarak
belirlenir ve bu UÇHS’lerin ismi ile iletiþim bilgileri Kurumun internet sitesinde yayýmlanýr.
Yükümlülükler
MADDE 6 – (1) UÇHS;
a) Listesinde
bulunan hakemlerin adlarýný ve kýsa özgeçmiþlerini internet sitesinde yayýmlamakla,
b) Uyuþmazlýk çözüm mekanizmasýna baþvuru ile ilgili, Yönetmeliðin 25 inci
maddesinde yer alan þartlarý ve gerekli bilgi
ve belgelere iliþkin açýklamalarý internet sitesinde yayýmlamak ve bunlarýn güncelliðini saðlamakla,
c) Kuruma yapmýþ olduðu baþvuruda sunduðu bilgi ve
belgelerde herhangi bir deðiþiklik meydana gelmesi halinde, bu deðiþiklikleri yedi gün içinde Kuruma bildirmekle,
ç) Talep edilmesi halinde sürecin iþleyiþi ve gelinen aþama hakkýnda þikâyetçiyi veya þikâyet edileni bilgilendirmekle,
d) Kabul ettiði her þikâyet baþvurusunu ayný gün içerisinde TRABÝS’e
ve ilgili KK’ya
bildirmekle,
e) Kurumun
talep ettiði bilgi ve belgeleri derhal saðlamakla,
f) ÝAA uyuþmazlýklarýnýn çözümü ile ilgili iþlemler dolayýsýyla elde ettiði bilgi ve
belgeleri en az on yýl süre ile saklamakla,
g) ÝAA uyuþmazlýklarýnýn çözümü ile ilgili iþlemler dolayýsýyla elde ettiði bilgi ve
belgeleri ilgili mevzuat hükümleri dýþýnda üçüncü taraflarla paylaþmamakla,
ð) Her yýl Mart ayý sonuna kadar bir önceki yýla ait faaliyet
raporunu Kuruma sunmakla,
h) Þikâyetçi ve þikâyet edilenin yaptýðý ödemeleri ilgili mevzuatta yer alan güvenli yöntemlerle tahsil etmekle,
ý) Mevzuatlarý gereði bir ÝAA’ya, ÝAAS’ye veya
þikâyetçiye ait bilgilere ulaþma yetkisine sahip
kamu kurumlarýnýn ve adli makamlarýn taleplerini karþýlamakla,
yükümlüdür.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Uyuþmazlýk Çözüm Mekanizmasý
Uyuþmazlýk çözüm mekanizmasýna baþvuru
MADDE 7 – (1) Yönetmeliðin 25 inci maddesinin birinci fýkrasýnda geçen þartlarýn birlikte saðlandýðýný iddia eden þikâyetçi, uyuþmazlýðýn çözümü için, tercih ettiði UÇHS’nin
internet sayfasýnda baþvurusunu
yapabilir.
(2) UÇHS kapasitesinin yetersiz kaldýðý durumlarda baþvuruyu kabul etmeme hakkýna sahiptir. UÇHS baþvuruyu kabul ya da reddettiðine dair cevabýný bir iþ günü içerisinde þikâyetçiye bildirir.
(3) Þikâyetçi, baþvuruda bulunduðu UÇHS tarafýndan kendisine
karar bildirilene kadar ayný þikâyet konusunda baþka bir UÇHS’ye
baþvuruda bulunamaz.
(4) Þikâyetçi, ayný kiþiye tahsisli birden fazla ÝAA’ya iliþkin tek bir baþvuruda bulunabilir.
(5) Þikâyetçi baþvurusunda uyuþmazlýðýn bir hakem tarafýndan ya da üç hakemden oluþan bir heyet tarafýndan ele alýnmasýna iliþkin tercihini belirtir.
(6) Þikâyetçi baþvurusunda;
a) Kendisinin
ve varsa kendisini temsile yetkili kiþinin iletiþim bilgilerini,
b) Þikâyete konu olan ÝAA’yý,
c) Þikâyete konu olan ÝAA’ya iliþkin iptal ya da devir talebini,
ç) Ýddiasýný destekleyici tüm bilgi ve belgeleri ve beþ bin kelimeyi aþmayacak þekilde baþvuru þartlarýnýn saðlanmasý ile ilgili gerekçeleri,
d) UÇHS tarafýndan istenen diðer bilgi ve
belgeleri,
e) Ayný þikâyet konusu ile ilgili olarak daha önce baþka bir UÇHS’ye veya mahkemeye baþvuruda bulunup bulunmadýðýný ve alýnmýþ herhangi bir karar olup olmadýðýný,
f) Þikâyetinde belirttiði hususlarýn eksiksiz ve doðru olduðuna dair beyanýný,
UÇHS’ye
bildirir.
(7) Þikâyetçi baþvuru sonrasýnda ek bilgi,
belge ve deliller sunabilir. Bunlarýn deðerlendirmeye alýnmasý hakem veya hakem heyetinin takdirindedir.
(8) UÇHS, baþvuruda bir eksiklik tespit etmesi halinde durumu þikâyetçiye bildirir ve eksikliðin giderilmesi için þikâyetçiye beþ gün süre verir. Bu süre içinde eksikliklerin giderilmemesi halinde baþvuru geçersiz sayýlýr. Ancak bu durum þikâyetçinin yeniden baþvuru yapmasýna engel teþkil etmez.
(9) UÇHS, baþvuruyu kabul etmesini müteakip uyuþmazlýða konu olan ÝAA’yý derhal TRABÝS’e
ve ilgili KK’ya
bildirir. UÇHS tarafýndan konu ile
ilgili olarak internet sayfasýnda duyuru yapýlýr ve ÝAA dondurulur.
Baþvurunun þikâyet edilene gönderilmesi
MADDE 8 – (1) UÇHS tarafýndan, bir baþvurunun kabul edilmesini müteakip bir iþ günü içinde;
a) Hakkýnda þikâyet olduðuna iliþkin bildirim,
b) Baþvuruda sunulan bilgi ve belgeleri ihtiva eden þikâyet dosyasý,
c) Þikâyetçinin hakem veya hakem heyeti tercihi,
ç) Ýlgili mevzuat konusunda açýklamalar ile sürecin nasýl iþleyeceðine dair bilgiler ve
d) Þikâyet edilenin UÇHS’ye
cevap verirken göndermesi gereken bilgi ve belgelere iliþkin açýklamalar
þikâyet edilene gönderilir.
Þikâyet
edilenin cevabý
MADDE 9 – (1) Þikâyet edilen, baþvurunun kendisine
gönderilmesinden itibaren on gün içinde;
a) Kendisinin
ve varsa kendisini temsile yetkili kiþinin iletiþim bilgilerini,
b) UÇHS tarafýndan kendisinden istenen bilgi ve belgeleri,
c) Cevabýný destekleyici tüm bilgi ve
belgeleri,
ç) Konu ile ilgili olarak daha önce baþka bir UÇHS’ye veya bir
mahkemeye baþvuruda bulunulup bulunulmadýðý ve alýnmýþ herhangi bir karar olup olmadýðý bilgisini,
d) Uyuþmazlýðýn bir hakem tarafýndan ya da üç hakemden oluþan bir heyet tarafýndan ele alýnmasýna iliþkin tercihini,
e) Ýhtiyaç duymasý halinde makul
gerekçesi ile birlikte ek süre talebini,
UÇHS’ye
iletir.
(2) UÇHS þikâyet edilenin hakem tercihini ve ek süre taleplerini bir iþ günü içinde þikâyet eden tarafa gönderir.
(3) UÇHS, þikâyet edilene, talep etmesi halinde on güne kadar ek süre verir ve bunu derhal taraflara bildirir.
(4) Þikâyet edilenin, belirlenen süreler içinde cevap vermemesi halinde þikâyetçinin sunduðu ve ihtiyaç duyulmasý halinde üçüncü taraflardan temin edilen bilgi ve belgelere göre karar verilir.
Hakemlerin nitelikleri
MADDE 10 – (1) Hakemler gerçek kiþilerden seçilir ve asgari aþaðýdaki nitelikleri taþýr;
a) Baþvuru tarihinde fiil ehliyetine sahip Türkiye Cumhuriyeti
vatandaþý olmak,
b) Fikri mülkiyet haklarý hukuku, marka hukuku, ticaret hukuku veya biliþim hukuku alanlarýndan en az birinde en az üç yýllýk mesleki deneyime sahip olmak,
c) Affa uðramýþ, ertelenmiþ olsa dahi Devlete
karþý iþlenen suçlar ile zimmet,
irtikâp, rüþvet, hýrsýzlýk, dolandýrýcýlýk, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas gibi bir suçtan veya kaçakçýlýk, resmi ihale ve alýmlara fesat karýþtýrma, gerçeðe aykýrý hakemlik yapma, yalan tanýklýk veya yalan yere yemin suçlarýndan hükümlü bulunmamak,
ç) Disiplin yönünden meslekten ya da memuriyetten çýkarýlmamýþ olmak veya sanat icrasýndan geçici olarak yasaklý durumda olmamak,
d) Daha önce haklý bir neden olmaksýzýn herhangi bir hakemlikten veya herhangi bir hakem heyeti
listesinden çýkarýlmamýþ olmak,
e) En az dört yýllýk lisans öðrenimi veren fakülte ve yüksekokullarýn;
1) Hukuk fakültelerinden,
2) Mühendislik fakültelerinden,
3) Siyasal
bilgiler, iktisadi ve idari bilimler, iktisat ve iþletme fakültelerinden
ya da bu bölümlerden denkliði Yükseköðretim Kurulunca kabul edilmiþ yurt dýþýndaki yüksek öðretim kurumlarýndan mezun olmak.
Hakemlerin belirlenmesi
MADDE 11 – (1) Taraflarýn, uyuþmazlýðýn tek hakemle ele alýnmasý konusunda mutabýk olmalarý halinde UÇHS hakemi belirler.
(2) Taraflardan
birinin hakem heyeti istemesi durumunda uyuþmazlýk üç hakemden oluþan bir heyet tarafýndan ele alýnýr. Bu durumda UÇHS, taraflardan eþ zamanlý olarak, kendi listesinde yer alan hakemlerden biri
yedek olmak üzere ikiþer ismi seçip kendisine bildirmelerini ister. Heyette yer alacak hakemlerin
ikisi taraflarýn tercihlerinden, üçüncü hakem ise seçilen hakemler tarafýndan belirlenir.
Taraflardan birinin belirlenen süre içerisinde hakem seçimine iliþkin görüþ belirtmemesi halinde, bu hakemin seçimi UÇHS tarafýndan yapýlýr.
(3) Hakemlerin üçüncü hakemi belirleme konusunda üç iþ günü içinde mutabýk kalamamasý halinde, üçüncü hakem UÇHS tarafýndan belirlenir. Üçüncü hakem, heyet baþkaný olarak görev yapar.
(4) Hakemlerin
belirlenmesi iþlemi UÇHS tarafýndan 9 uncu maddenin ikinci fýkrasýnýn gerçekleþmesini müteakip iki iþ günü içinde tamamlanýr.
(5) UÇHS hakem heyetindeki hakemlerden en az birisinin hukuk fakültesi mezunlarýndan olmasýný saðlar.
Hakemlerin çalýþmasý
MADDE 12 – (1) Hakemler, uyuþmazlýk konusu alan adýna ve taraflarýna iliþkin baðýmsýzlýk ve tarafsýzlýklarýný gösterir yazýlý beyanlarýný UÇHS'ye
sunmalarýný müteakip çalýþmaya baþlarlar. Yönetmeliðin 26 ncý
maddesinde yer alan hükümler saklý kalmak ve ilgili
taraflara karþý tarafsýz ve adil
davranmak koþuluyla hakemler çalýþmalarýn yürütülme þekli ve yöntemi konusunda
serbesttirler.
(2) Hakem
heyetinde hakemler arasý koordinasyon, heyet baþkaný hakem tarafýndan saðlanýr.
(3) Hakemler,
bizzat kendileri, eþleri veya üçüncü dereceye kadar (üçüncü derece dahil) kan ve sýhri hýsýmlarý ile ilgili þikâyetlerin görüþülmesi ve karara baðlanýlmasý gibi tarafsýzlýðýný etkileyebilecek görevlerde yer
alamaz.
(4) Hakemi ya
da hakemleri reddetmek isteyen taraf, ret isteminde bulunabileceði bir durumun ortaya çýktýðýný öðrendiði tarihten
itibaren üç gün içinde gerekçesini açýkça belirterek ret isteminde bulunabilir ve bu
istemini karþý tarafa, UÇHS’ye
ve hakem heyetine bildirir. UÇHS gerekli görmesi halinde hakem seçimi sürecini tekrarlar.
(5) Hakem, baðýmsýzlýðýný veya tarafsýzlýðýný etkileyecek herhangi bir durumun ortaya çýkmasý halinde, bunu derhal UÇHS’ye
bildirir. Bu durumda UÇHS, gerekli görmesi halinde,
yeni bir hakem atar.
Ek bilgi ve belge ihtiyacý
MADDE 13 – (1) Hakem veya hakem heyeti, ihtiyaç duymasý halinde UÇHS vasýtasýyla taraflardan ek bilgi ve belge isteyebilir.
(2) Ek bilgi ve
belgeler, talebin taraflara gönderilmesinden
itibaren beþ gün içinde UÇHS’ye sunulur. UÇHS sunulan ek bilgi ve belgeleri derhal hakeme veya hakem heyetine
iletir.
Karar
MADDE 14 – (1) Hakem veya hakem heyeti, 9 uncu maddede
belirtilen sürecin tamamlanmasýný müteakip onbeþ gün içinde Yönetmeliðin 27 nci maddesinin birinci fýkrasý çerçevesinde karar verir. Bu süre içerisinde karar verilememesi durumunda hakem ya da
hakem heyeti beþ güne kadar ek süre kullanabilir. Ýlgili taraflarýn bilgilendirilmesini teminen
bu durum UÇHS’ye bildirilir.
(2) Hakem
heyeti kararlarý basit çoðunlukla alýnýr, çekimser oy kullanýlamaz. Verilen
karar gerekçeleri ve varsa karþý görüþ þerhi ile birlikte UÇHS’ye
bildirilir.
(3) UÇHS, kendisine bildirilen kararý ve kararýn gerekçesini bir gün içerisinde TRABÝS’e, KK’ya ve þikâyetle ilgili taraflara iletir. UÇHS uyuþmazlýða konu olan ÝAA’yý, kendisine yapýlan baþvuru tarihini, karar tarihini, ilgili taraflarý ve kararda aksi belirtilmedikçe karar metninin tümünü kendisine ait internet sitesinde derhal yayýmlar.
(4) Karar alýnmadan önce þikâyetçi ve þikâyet edilenin aralarýnda anlaþarak uyuþmazlýk çözüm sürecinin sona erdirilmesini talep etmeleri halinde
hakem veya hakem heyeti çalýþmasýný sonlandýrýr. Bu durum UÇHS’nin internet
sitesinde yayýmlanýr, UÇHS’ye ve hakemlere ödenmiþ ücretler iade edilmez.
(5) Uyuþmazlýk çözüm süreci esnasýnda þikâyetçinin sona erdirme talebi olursa hakem veya hakem
heyeti çalýþmasýnýn devamý hakem veya hakem
heyetinin kararýna baðlýdýr.
Kararýn
uygulanmasý
MADDE 15 – (1) Kararýn taraflara teblið edilmesinden itibaren on iþ günü içinde veya uyuþmazlýk çözüm mekanizmasý sürecinin daha önceki bir aþamasýnda konu hakkýnda ihtiyati tedbir kararýnýn alýndýðýnýn UÇHS’ye bildirilmemesi
halinde alýnan kararýn gereði ilgili KK ve UÇHS tarafýndan TRABÝS’e
iletilmek suretiyle derhal yerine getirilir. KK ve UÇHS konu hakkýnda ilgili taraflarý bilgilendirir.
(2) Kararýn taraflara gönderilmesinden sonra on iþ günü içinde veya uyuþmazlýk çözüm mekanizmasý sürecinin daha önceki bir aþamasýnda konu hakkýnda ihtiyati tedbir kararýnýn alýndýðýnýn UÇHS’ye bildirilmesi
halinde uyuþmazlýk çözüm mekanizmasý süreci devam eder ancak hakem ya da hakem heyeti kararý uygulanmaz. Bu durumda dava sürecinin
tamamlanmasý beklenir ve mahkeme kararýnýn gereði ilgili KK ve UÇHS tarafýndan TRABÝS’e iletilmek
suretiyle derhal yerine getirilir. KK ve UÇHS konu hakkýnda ilgili taraflarý bilgilendirir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Diðer Hükümler
Uyuþmazlýða konu olan
ÝAA’ya iliþkin iþlemler
MADDE 16 – (1) Uyuþmazlýða konu olan ÝAA uyuþmazlýk süresince dondurulur.
Ýletiþimin saðlanmasý
MADDE 17 – (1) Þikâyetçi ya da þikâyet edilen taraf hakeme ya da hakem heyetine doðrudan bilgi ve belge sunamaz; taraflar arasý bilgi ve belge akýþý sadece UÇHS vasýtasýyla yapýlýr.
(2) UÇHS, uyuþmazlýða konu olan taraflarýn birinden aldýðý bilgi ve belgeleri diðer tarafa da gönderir.
(3) UÇHS ve taraflar arasý iletiþim e-posta gibi
elektronik yöntemlerle de saðlanabilir.
Uyuþmazlýk çözümünün dili
MADDE 18 – (1) Taraflarca aksi kararlaþtýrýlmadýkça, uyuþmazlýk çözüm sürecinde kullanýlacak dil Türkçedir.
ÝAA’nýn kötü niyetle tahsis ettirilmesi veya
kullanýlmasý
MADDE 19 – (1) Aþaðýdaki durumlar, Yönetmeliðin 25 inci
maddesinin birinci fýkrasýnýn (c) bendinde ifade edilen, bir ÝAA’nýn kötü niyetle tahsis ettirilmesi veya kullanýlmasý olarak deðerlendirilir;
a) Þikâyet konusu ÝAA’nýn,
ticaret veya hizmet markasý, ticaret unvaný, iþletme adý veya kiþi adý ya da diðer tanýtýcý iþaretin sahibi olan þikâyetçiye veya þikâyetçinin ticari olarak rekabette bulunduðu tarafa, bu ÝAA’nýn belgelenmiþ tahsis masraflarýný ve yatýrým maliyetini aþan miktardaki bir meblað karþýlýðýnda satma veya devretme amacýyla tahsis ettirilmiþ olmasý,
b) Þikâyet konusu ÝAA’nýn,
ticarette kullanýlan marka, ticaret unvaný, iþletme adý ya da diðer tanýtýcý iþaretin sahibinin, bu marka, unvan, ad ya da iþareti ÝAA’da kullanmasýný engellemek amacýyla tahsis
ettirilmiþ olmasý,
c) Þikâyet konusu ÝAA’nýn,
esasen ticari rakiplerin iþlerine ya da faaliyetlerine zarar vermek amacýyla tahsis ettirilmiþ olmasý,
ç) Ýhtilaf konusu ÝAA’nýn,
ticari kazanç elde etmek amacýyla, þikâyetçinin sahibi olduðu ticarette kullanýlan marka, ticaret unvaný, iþletme adý ya da diðer tanýtýcý iþareti ile benzerlik saðlayarak karýþýklýk meydana getirmek suretiyle internet kullanýcýlarýnýn ÝAAS’nin internet sitesine
veya herhangi bir internet sitesine yönlendirilmesi amacýyla bu ÝAA’nýn
kullanýlmasý.
(2) Bu maddenin
birinci fýkrasýndaki durumlar tahdidi olmayýp, hakem veya hakem heyeti takdiri ile de ÝAA’nýn kötü niyetle tahsis ettirildiði veya kullanýldýðýna karar verilebilir.
Ücretler
MADDE 20 – (1) Uyuþmazlýk çözüm mekanizmasýnýn iþletilmesindeki ücretler;
a) Her bir
hakem için hakem ücreti, bin Türk Lirasýdýr. Bu ücret her yýl bir önceki yýla iliþkin olarak Maliye Bakanlýðýnca belirlenecek
yeniden deðerleme oranýna göre artýrýlýr.
b) UÇHS ücreti her bir hakem için belirlenen ücretin yarýsýdýr.
(2) Hakem ücreti ve UÇHS ücreti, þikâyetçi tarafýndan baþvuru sýrasýnda UÇHS’ye ödenir.
(3) Uyuþmazlýk çözüm sürecinin herhangi bir aþamasýnda UÇHS ücretinin iadesi UÇHS’nin takdirindedir.
(4) Hakem veya
hakem heyetinin belirlenmesinden önce taraflarýn anlaþmasý ya da þikâyetçinin þikâyetinden vazgeçmesi gibi nedenlerle uyuþmazlýk çözüm sürecinin sonlanmasý halinde hakem ücretleri iade edilir.
(5) Þikâyetçinin tek hakem istediði ancak þikâyet edilenin üç hakemden oluþan heyet tercih ettiði durumlarda, aradaki ücret farký þikâyet edilen tarafýndan þikâyetin kendisine iletildiði tarihten itibaren yedi gün içinde ödenir. Ücret farkýnýn ödenmemesi halinde uyuþmazlýk tek hakemce görülür.
(6) Hakem veya
hakem heyeti kararý ile haksýz bulunan taraf
haklý bulunan tarafýn varsa UÇHS ve hakem ücretlerine iliþkin masraflarýný karþý tarafa öder. Bu ödemede Kurumun ve hakemlerin herhangi bir aracýlýlýk rolü bulunmaz.
Denetim ve yaptýrýmlar
MADDE 21 – (1) Kurum UÇHS’leri
re’sen
veya þikâyet üzerine denetlemeye yetkilidir.
(2) Yapýlan denetimler sonucunda Yönetmelik veya bu
Teblið hükümlerine aykýrý faaliyet gösteren UÇHS’ler uyarýlýr ve bu durum Kurumun internet sitesinde yayýmlanýr.
(3) Aykýrýlýðýn tekrarýnýn tespiti halinde; Kurum ilgili UÇHS’yi
internet sitesinde yayýmlamakta olduðu UÇHS’ler
listesinden çýkarýr ve UÇHS’yi bilgilendirir. Bu
durumda ilgili UÇHS yeni þikâyet baþvurusu kabul edemez.
(4) UÇHS’nin,
6 ncý
maddenin birinci fýkrasýnýn (ð) bendindeki yükümlülüðünü yerine getirmemesi durumunda; Kurum ilgili UÇHS’yi
uyarmaksýzýn internet sitesinde yayýmlamakta olduðu UÇHS’ler listesinden çýkarýr ve UÇHS’yi bilgilendirir. Bu
durumda ilgili UÇHS yeni þikâyet baþvurusu kabul edemez.
(5) Bu maddenin
üçüncü ve dördüncü fýkralarýnda geçen UÇHS’lerin yürütmekte olduðu uyuþmazlýk çözüm süreçlerini sonuçlandýrmalarýný müteakip faaliyetlerine son verilir.
(6) UÇHS faaliyetlerinin bu Teblið kapsamýndaki yükümlülüklere ve ilgili mevzuata aykýrý olmasý durumunda, UÇHS’ye
Kanun ve ilgili diðer mevzuat uyarýnca Kurum tarafýndan idari para cezasý veya diðer yaptýrýmlar ile tedbirler uygulanýr.
Faaliyet raporu
MADDE 22 – (1) UÇHS tarafýndan her yýl Mart ayý sonuna kadar hazýrlanarak ve Kuruma sunulacak faaliyet raporu asgari aþaðýdaki unsurlarý içerir;
a) Uyuþmazlýk çözüm mekanizmasýna yapýlan toplam baþvuru sayýsý,
b) Kabul edilen
ve reddedilen baþvuru sayýsý,
c) Kabul edilen
baþvuru konusu alan adlarýnýn alt alanlara göre daðýlýmý,
ç) Kabul edilen baþvurularýn sonuçlandýrýlma süreleri,
d) Sonuçlandýrýlan baþvurularýn alýnan kararlara göre daðýlýmý,
e) Kabul edilen
baþvurularýn þikâyetçi ve þikâyet edilenin posta adreslerine göre þehir ya da ülke bazýnda daðýlýmý,
f) UÇHS’nin
bir sonraki yýla ait öngörüleri ve önerileri,
g) Kurum tarafýndan istenecek diðer bilgi ve belgeler.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 23 – (1) Bu Tebliðde hüküm bulunmayan hallerde Kurul Kararý ile düzenleme yapýlýr.
Geçiþ süreci
GEÇÝCÝ MADDE 1 – (1) UÇHS’ler,
TRABÝS faaliyete geçtiði tarihten itibaren faaliyete baþlar ve bu durum
hakkýnda Kuruma yazýlý olarak bilgi verirler.
Yürürlük
MADDE 24 – (1) Bu Tebliðin;
a) 5 inci, 6 ncý, 10 uncu, 21 inci,
23 üncü maddeleri yayýmý tarihinde,
b) Diðer maddeleri TRABÝS’in faaliyete geçtiði tarihten itibaren,
yürürlüðe
girer.
Yürütme
MADDE 25 – (1) Bu Teblið hükümlerini Kurul Baþkaný yürütür.
Tebliðin
Ekleri
|