20 Aðustos 2013  SALI

Resmî Gazete

Sayý : 28741

YÖNETMELÝK

Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðýndan:

BALIKÇI GEMÝLERÝNDE YAPILAN ÇALIÞMALARDA SAÐLIK VE GÜVENLÝK

ÖNLEMLERÝ HAKKINDA YÖNETMELÝK

BÝRÝNCÝ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanýmlar

Amaç

MADDE 1 (1) Bu Yönetmeliðin amacý, balýkçý gemilerinde yapýlan iþlerde çalýþanlarýn saðlýk ve güvenliðinin korunmasý için alýnmasý gereken önlemleri belirlemektir.

Kapsam

MADDE 2 (1) Bu Yönetmelik, 20/6/2012 tarihli ve 6331 sayýlý Ýþ Saðlýðý ve Güvenliði Kanunu kapsamýna giren balýkçý gemilerinde yapýlan iþleri kapsar.

Dayanak

MADDE 3 (1) Bu Yönetmelik:

a) 6331 sayýlý Kanunun 30 uncu maddesinin birinci fýkrasýna dayanýlarak,

b) 23/11/1993 tarihli ve 93/103/EC sayýlý Avrupa Birliði Direktifine paralel olarak

hazýrlanmýþtýr.

Tanýmlar

MADDE 4 (1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) Balýkçý gemisi: Ticari amaçla denizden balýk veya diðer canlýlarý avlamakta veya avlayýp iþlemekte kullanýlan, Türk Bayraðý taþýyan gemiyi,

b) Çalýþan: Limanda görev yapan personel ve kýlavuz kaptanlar hariç, yardýmcý olarak çalýþanlar ve stajyerler dahil gemide çalýþan kiþiyi,

c) Gemi: Yeni veya mevcut herhangi bir balýkçý gemisini,

ç) Gemi Sahibi/Donatan: Geminin üzerine kayýtlý olduðu kiþiyi veya gemi kýsmen veya tamamen bir baþka gerçek veya tüzel kiþi tarafýndan, bir anlaþma çerçevesinde iþletiliyorsa; iþleten gerçek veya tüzel kiþiyi, iþvereni,

d) Kaptan: Gemiyi sevk ve idare eden veya gemiden sorumlu olan çalýþaný,

e) Mevcut balýkçý gemisi: Yeni olmayan ve tam boyu on sekiz metre veya daha fazla olan balýkçý gemisini,

f) Yeni balýkçý gemisi: Tam boyu on beþ metre veya daha fazla olan ve bu Yönetmeliðin yürürlüðe girdiði tarihte veya sonraki bir tarihte inþa veya büyük dönüþüm sözleþmesi yapýlmýþ ya da yapým veya büyük dönüþüm sözleþmesi, bu Yönetmeliðin yürürlüðe girdiði tarihten önce yapýlmýþ ancak, bu tarihten üç yýl ve daha fazla süre sonunda teslim edilecek olan ya da yapým sözleþmesi olmamasý durumunda omurgasý kýzaða konmuþ, inþasýna baþlanmýþ veya en az elli tonluk kýsmýnýn ya da tahmini toplam kütlesinin, hangisi daha az ise, en az yüzde birinin montajý, bu Yönetmeliðin yürürlüðe girdiði tarihte veya daha sonra yapýlmýþ olan gemiyi,

ifade eder.

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

Ýþverenin Yükümlülükleri

Genel yükümlülükler

MADDE 5 (1) Gemi sahipleri aþaðýdaki önlemleri almakla yükümlüdür:

a) Kaptanýn sorumluluðu saklý kalmak kaydý ile geminin, özellikle öngörülebilir meteorolojik koþullarda çalýþanlarýn saðlýk ve güvenliðini tehlikeye atmadan, kullanýlmasýný saðlar.

b) Kaptanýn dýþýnda kalan diðer çalýþanlarýn karþý karþýya kaldýklarý ciddi, yakýn ve önlenemeyen tehlike durumunda çalýþma yerini, tehlikeli bölgeyi veya gemiyi terk eden çalýþanlarýn bu hareketleri nedeniyle dezavantajlý duruma düþmeyecekleri ve herhangi bir zarar görmeyecekleri tedbirleri alýr.

c) Denizde çalýþanlarýn saðlýk ve güvenliðini etkileyen veya etkileyebilecek herhangi bir olayýn meydana geldiði durumlarda, bu olayý ayrýntýlý olarak bir rapor halinde Sosyal Güvenlik Kurumuna ve olayýn meydana geldiði mahallin baðlý bulunduðu liman baþkanlýðýna bildirir. Olay, gemi jurnaline yazýlýr, jurnal tutma mecburiyeti olmayan gemilerde ise raporun bir örneði saklanýr.

Yeni balýkçý gemileri

MADDE 6 (1) Yeni balýkçý gemileri Ek-1de belirtilen asgari saðlýk ve güvenlik gereklerine uygun olur.

Büyük onarým, dönüþüm ve deðiþiklikler

MADDE 7 (1) Gemilerde yapýlacak büyük onarým, dönüþüm veya deðiþiklikler Ek-1de belirtilen asgari gereklere uygun olarak yapýlýr.

Ekipman ve bakým

MADDE 8 (1) Gemi sahipleri/donatanlar, kaptanýn sorumluluðu saklý kalmak kaydý ile çalýþanlarýn saðlýk ve güvenliklerinin korunmasý için, aþaðýdaki önlemlerin alýnmasýný saðlar:

a) Gemilerin ve bunlarýn özellikle Ek-1 ve Ek-2de belirtilen bütün aksam ve ekipmanlarýnýn teknik bakýmý düzenli olarak yapýlýr, çalýþanlarýn saðlýk ve güvenliðini etkileyecek herhangi bir arýza oluþtuðunda da en kýsa sürede giderilir.

b) Gemiler ve bunlarýn bütün aksam ve ekipmaný düzenli olarak temizlenir, uygun hijyen koþullarýnda olmasý saðlanýr.

c) Gemide yeterli sayýda uygun acil durum ve can kurtarma ekipmaný kullanýma hazýr halde bulundurulur.

ç) Ek-3te belirtilen can kurtarma ve hayatta kalma ekipmaný ile ilgili olarak gerekli önlemler alýnýr.

d) Kiþisel koruyucu donaným, 2/7/2013 tarihli ve 28695 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Kiþisel Koruyucu Donanýmlarýn Ýþyerlerinde Kullanýlmasý Hakkýnda Yönetmelik hükümleri saklý kalmak kaydý ile bu Yönetmelikte belirtilen özelliklere uygun olur.

(2) Gemi sahibi, çalýþanlarýn saðlýk ve güvenliðinin korunmasý ile ilgili olarak kaptana, bu Yönetmelikte belirtilen yükümlülüklerini yerine getirebilmesi için, gerekli her türlü imkâný saðlar.

Çalýþanlarýn bilgilendirilmesi

MADDE 9 (1) Gemi sahipleri/donatanlar veya kaptan 6331 sayýlý Kanunun 16 ncý maddesi hükümleri saklý kalmak kaydý ile gemilerdeki çalýþanlarý veya çalýþan temsilcilerini, geminin tümü ile çalýþanýn çalýþmakta olduðu bölümde veya yaptýðý her iþte yürütülen faaliyetler, saðlýk ve güvenlik riskleri, gemilerde alýnacak saðlýk ve güvenlikle ilgili tüm önlemler hakkýnda yazýlý ve sözlü olarak bilgilendirilir.

(2) Çalýþanlara verilen bu bilgiler kolay ve anlaþýlýr olur.

Çalýþanlarýn eðitimi

MADDE 10 (1) 6331 sayýlý  Kanunun 17 nci maddesi hükümleri saklý kalmak kaydý ile çalýþanlara, gemilerde saðlýk ve güvenlik, özellikle kazalarýn önlenmesi konusunda uygun eðitim verilir.

(2) Bu eðitimde verilen bilgiler ve hazýrlanan talimatlar tereddüte yol açmayacak þekilde net, kolay ve anlaþýlýr olur.

(3) Eðitim, özellikle yangýnla mücadele, can kurtarma ekipmanýnýn kullanýlmasý, balýk avlama ve çekme ekipmanýnýn kullanýlmasý ve el iþaretleri dâhil çeþitli iþaretlerin kullanýlmasý hususlarýný kapsar.

(4) Gemideki çalýþmalarda, deðiþiklik yapýlmasý halinde, çalýþanlara verilecek eðitim güncellenir.

Gemiyi sevk ve idare edecek kiþilerin özel eðitimi

MADDE 11 (1) 23/6/2002 tarihli ve 24794 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Seyir Halindeki Gemilerde Daha Ýyi Týbbi Hizmet Verilmesi Ýçin Gerekli Asgari Saðlýk ve Güvenlik Koþullarý Hakkýnda Yönetmeliðin 8 inci maddesinin birinci fýkrasýnýn (c) bendi hükmü saklý kalmak kaydýyla, bir gemiyi sevk ve idare edecek kiþiye, aþaðýdaki konularda ayrýntýlý eðitim verilir:

a) Gemilerde iþ kazalarý ve meslek hastalýklarýnýn önlenmesi ve herhangi bir kaza olduðunda yapýlmasý gereken iþler.

b) Öngörülebilir yükleme koþullarýnda ve avlanma iþlemleri sýrasýnda, geminin, dengede ve güvenli bir durumda bulunmasýnýn saðlanmasý.

c) Radyo navigasyonu ve iletiþimi ile ilgili yöntem ve kurallar.

Çalýþanlarýn görüþlerinin alýnmasý ve katýlýmlarýnýn saðlanmasý

MADDE 12 (1) Ýþ saðlýðý ve güvenliði konularýnda ve özellikle bu Yönetmelikte ve eklerinde belirtilen konularda çalýþan ve/veya temsilcilerinin 6331 sayýlý Kanunun 18 inci maddesinde belirtilen esaslara göre görüþleri alýnýr ve katýlýmlarý saðlanýr.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Çeþitli ve Son Hükümler

Yürürlükten kaldýrýlan yönetmelik

MADDE 13 (1) 27/11/2004 tarihli ve 25653 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Balýkçý Gemilerinde Yapýlan Çalýþmalarda Saðlýk ve Güvenlik Önlemleri Hakkýnda Yönetmelik yürürlükten kaldýrýlmýþtýr.

Mevcut balýkçý gemileri

GEÇÝCÝ MADDE 1 (1) Mevcut balýkçý gemileri bu Yönetmeliðin yürürlüðe girdiði tarihten itibaren beþ yýl içinde Ek-2de belirtilen asgari saðlýk ve güvenlik gereklerine uygun hale getirilir.

Yürürlük

MADDE 14 (1) Bu Yönetmelik yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.

Yürütme

MADDE 15 (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakaný yürütür.

Ek-1

YENÝ BALIKÇI GEMÝLERÝNDE ASGARÝ SAÐLIK VE GÜVENLÝK GEREKLERÝ

Bu ekte belirtilen yükümlülükler, geminin özellikleri, yürütülen iþler, çalýþma koþullarý veya bulunan bir riskin gerektirdiði her durumda uygulanýr.

1. Denize elveriþlilik ve denge

1.1. Gemi denize elveriþli koþullarda tutulur, kullanýmýna ve amacýna uygun bir þekilde donatýlýr.

1.2. Geminin dengesi ile ilgili bilgi ve dokümanlar gemide bulunur ve seyirden sorumlu personel bu bilgilere kolayca ulaþabilir.

1.3. Gemilerin, amaçlanan bütün hizmet koþullarýnda, dengede olmasý saðlanýr.

- Kaptan, geminin dengesinin saðlanmasý ve bunun korunmasý için gerekli bütün önlemleri alýr.

- Geminin dengesinin saðlanmasý ile ilgili kural ve talimatlara kesinlikle uyulur.

2. Mekanik ve elektrik ekipmaný

2.1. Elektrik ekipmaný:

- Mürettebatýn ve geminin elektrikten kaynaklanabilecek tehlikelerden korunmasý,

- Gemideki olaðan iþleyiþi ve yaþam koþullarýný sürdürmek için gerekli ekipmanýn bir acil güç kaynaðýna gereksinim duymadan çalýþmasý,

- Bütün acil durumlarda güvenlik için gerekli elektrik ekipmanýnýn çalýþabilir durumda olmasý

saðlanýr, bu ekipmanlar herhangi bir tehlike oluþturmayacak þekilde tasarlanýr ve yapýlýr.

2.2. Gemide acil durumlarda kullanýlmak üzere acil durum elektrik güç kaynaðý bulundurulur.

Acil durum elektrik güç kaynaðý, açýk gemiler hariç, makine dairesinin dýþýna konulur ve herhangi bir yangýn veya ana elektrik ekipmanýnýn çalýþmadýðý diðer durumlarda, aþaðýdaki sistemlerin en az üç saat süreyle ayný anda çalýþmasýný saðlayabilecek þekilde düzenlenir.

- Dahili haberleþme sistemi, yangýn dedektörleri ve acil durum sinyalleri,

- Seyir fenerleri ve acil durum aydýnlatmasý,

- Telsiz haberleþme ekipmaný,

- Varsa, acil durum elektrikli yangýn pompasý.

Acil durum elektrik güç kaynaðýnýn akü bataryasý olmasý durumunda; ana elektrik güç kaynaðý arýzalandýðýnda, akü bataryasý otomatik olarak acil durum elektrik panosuna baðlanýr ve yukarýda belirtilen sistemlere en az üç saatlik süre ile kesintisiz enerji saðlayabilecek güçte olur.

Ana elektrik panosu ile acil durum elektrik panosu, mümkün olduðunca, her ikisi birden suya veya yangýna maruz kalmayacak biçimde yerleþtirilir.

2.3. Panolar görünür þekilde iþaretlenir, sigortalarýn deðerlerine uygun kullanýlýp kullanýlmadýðý düzenli aralýklarla kontrol edilir. Sigorta buþonlarý tel sarýlmak suretiyle tekrar kullanýlmaz.

2.4. Akü bataryalarýnýn muhafaza edildiði yerler, uygun þekilde havalandýrýlýr.

2.5. Seyir için kullanýlan tüm elektronik aygýtlar sýk ve düzenli aralýklarla test edilir ve çalýþýr durumda olmasý saðlanýr.

2.6. Kaldýrma iþlerinde kullanýlan tüm iþ ekipmanlarýnýn kontrol ve testleri 25/4/2013 tarihli ve 28628 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Ýþ Ekipmanlarýnýn Kullanýmýnda Saðlýk ve Güvenlik Þartlarý Yönetmeliði çerçevesinde düzenli aralýklarla yapýlýr.

2.7. Kaldýrma ve çekme araçlarýnýn bütün parçalarýnýn ve ilgili ekipmanlarýn düzenli olarak bakýmlarý yapýlýr ve çalýþýr durumda olmasý saðlanýr.

2.8. Soðutma tesisleri ve basýnçlý hava sistemlerinin kontrol ve testleri Ýþ Ekipmanlarýnýn Kullanýmýnda Saðlýk ve Güvenlik Þartlarý Yönetmeliði çerçevesinde düzenli aralýklarla yapýlýr ve çalýþýr durumda olmasý saðlanýr.

2.9. Havadan aðýr gazlarýn kullanýldýðý piþirme ve mutfak ekipmanlarý, sadece iyi havalandýrýlmýþ alanlarda kullanýlýr ve tehlikeli gaz birikimi önlenir.

Yanýcý ve diðer tehlikeli gazlar içeren tüpler, belirgin bir biçimde ve içeriklerine uygun þekilde iþaretlenir ve açýk güvertelerde istiflenir.

Tüm vanalar, basýnç regülatörleri ve tüplerden gelen borular hasara karþý korunur.

3. Telsiz haberleþme ekipmaný

Telsiz haberleþme ekipmaný, radyo dalgalarýnýn yayýlmasý için normal þartlar dikkate alýnarak kýyýda veya karada bulunan en az bir istasyon ile sürekli iletiþim kurulabilecek özellikte olur.

4. Acil kaçýþ yollarý ve çýkýþlar

4.1. Acil kaçýþ yolu ve acil çýkýþ olarak kullanýlacak yollarda ve çýkýþlarda engel bulunamaz ve buralar kolayca eriþilebilir, doðrudan açýk güverteye veya güvenli bir alana açýlýr ve oradan cankurtaran sandallarýna ulaþýlabilecek þekilde olmak zorundadýr. Böylece çalýþanlarýn çalýþma yerlerini veya yaþama alanlarýný mümkün olduðunca çabuk ve güvenli biçimde terk etmeleri saðlanýr.

4.2. Acil kaçýþ yolu ve acil çýkýþ olarak kullanýlacak yol ve çýkýþlarýn sayýsý, daðýlýmý ve boyutlarý; çalýþma yerlerinin ve yaþama alanlarýnýn kullanýmýna, ekipman ve boyutlarý ile çalýþabilecek maksimum çalýþan sayýsýna uygun olur.

Acil çýkýþ olarak kullanýlabilen ve kapalý olan çýkýþlar, acil bir durumda herhangi bir çalýþan veya kurtarma ekibince derhal ve kolayca kullanýlabilir özellikte olur.

4.3. Acil durum kapýlarý ile diðer acil çýkýþlar, bulunduklarý yerler ve özel iþlevlerine uygun yeterli hava ve su sýzdýrmaz özellikte olur.

Acil durum kapýlarý ve diðer acil çýkýþlar, geminin su sýzdýrmaz bölmeleri kadar yangýna dayanýklý olur.

4.4. Acil kaçýþ yollarý ve çýkýþlarý, 23/12/2003 tarihli ve 25325 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan  Güvenlik ve Saðlýk Ýþaretleri Yönetmeliðine uygun olarak iþaretlenir.

Bu iþaretler uygun yerlere konulur ve dayanýklý olur.

4.5. Aydýnlatma gerektiren kaçýþ yollarý ve yerleri ile acil çýkýþlar, aydýnlatma sisteminde meydana gelebilecek herhangi bir arýza durumunda da yeterli aydýnlatma saðlayacak acil durum aydýnlatma sistemi ile donatýlýr.

5. Yangýn algýlama ve yangýnla mücadele

5.1. Geminin boyutlarý ve kullaným þekli, mevcut ekipman, gemide bulunan maddelerin fiziksel ve kimyasal özellikleri ile gemide bulunabilecek en çok kiþi sayýsý dikkate alýnarak, yaþam bölümleri ve kapalý çalýþma yerleri, makine dairesi ve balýk ambarý da dahil, uygun yangýn söndürme ekipmaný ile ve gerektiðinde yangýn dedektörleri ve alarm sistemleri ile donatýlýr.

5.2. Yangýn söndürme ekipmaný uygun yerlerde ve daima çalýþýr durumda tutulur ve acil kullaným için kolay eriþilebilir olur.

Çalýþanlar, yangýn söndürme ekipmanýnýn yerleri, çalýþma þekilleri ve nasýl kullanýlmasý gerektiði konusunda eðitilir.

Yangýn söndürücülerin ve diðer taþýnabilir yangýn söndürme ekipmanýnýn var olup olmadýðý, gemi yola çýkmadan önce daima kontrol edilir.

5.3. Seyyar yangýn söndürme ekipmaný eriþilebilir yerlerde ve kullanýmý kolay olur. Bu cihazlar Güvenlik ve Saðlýk Ýþaretleri Yönetmeliðine uygun olarak iþaretlenir.

Bu iþaretler uygun yerlere konulur ve dayanýklý olur.

5.4. Yangýn dedektörleri ve alarm sistemleri düzenli ve uygun aralýklarla test edilir ve bakýmlarý yapýlýr.

5.5. Düzenli aralýklarla yangýn söndürme tatbikatlarý yapýlýr.

6. Kapalý çalýþma yerlerinin havalandýrýlmasý

Kapalý iþyerlerinde çalýþma þekline ve çalýþanlarýn yaptýklarý iþe göre, ihtiyaç duyacaklarý yeterli temiz hava bulunmasý saðlanýr.

Mekanik havalandýrma sistemi kullanýldýðýnda sistemin her zaman çalýþýr durumda olmasý saðlanýr.

7. Ortam sýcaklýðý

7.1. Çalýþma yerlerindeki ortam sýcaklýðý, çalýþma saatleri süresince, kullanýlan çalýþma yöntemleri, çalýþanlarýn harcadýklarý güç ve geminin bulunduðu yerlerdeki hava koþullarý ve bu koþullarda olabilecek deðiþiklikler dikkate alýnarak, insan yapýsýna uygun olur.

7.2. Yaþam bölümleri, sýhhi bölümler, kantinler ve ilk yardým odalarý, kullaným amacýna göre yeterli sýcaklýkta olur.

8. Aydýnlatma

8.1. Çalýþma yerleri mümkün olduðu ölçüde yeterli gün ýþýðý alýr. Ayrýca, çalýþma yerleri, çalýþanlarýn saðlýk ve güvenliklerini tehlikeye atmadan veya diðer gemileri riske sokmadan balýkçýlýk iþlemleri için uygun suni aydýnlatma sistemi ile donatýlýr.

8.2. Çalýþma alanlarýnda, basamaklarda, merdivenlerde ve geçiþ yollarýndaki aydýnlatma tesisatý, çalýþanlar için kaza riski oluþturmaz ve geminin seyri için engel oluþturmaz.

8.3. Aydýnlatma sistemindeki herhangi bir arýzanýn çalýþanlar için risk oluþturabileceði yerlerde yeterli aydýnlatmayý saðlayacak acil durum aydýnlatma sistemi bulunur.

8.4. Acil durum aydýnlatma sisteminin verimli çalýþmasý saðlanýr ve düzenli aralýklarla test edilir.

9. Güverteler, su geçirmez bölmeler ve baþaltý

9.1. Çalýþanlarýn bulunabileceði bütün alanlar, kaymaz malzemeden yapýlýr veya kaymayý ve düþmeyi önleyen araçlarla donatýlýr ve bu alanlarda mümkün olduðunca engel bulunmaz.

9.2. Bölmeler halindeki çalýþma yerleri, yapýlan iþin türü ve çalýþanlarýn fiziksel aktiviteleri dikkate alýnarak, yeterince ses geçirmez ve yalýtýlmýþ olmak zorundadýr.

9.3. Çalýþma alanlarýndaki güverte, bölme ve baþaltý yüzeyleri, hijyen kurallarýna uygun þekilde temizlenebilir, dezenfekte edilebilir veya yenilenebilir malzemeden yapýlmýþ olmalýdýr.

10. Kapýlar

10.1. Kapýlar, özel bir ekipman gerekmeden her zaman içeriden açýlabilecek durumda olur. Çalýþma yerlerindeki kapýlar, çalýþma sürerken, her iki taraftan da açýlabilir olmalýdýr.

10.2. Kapýlar ve özellikle kullanýlmasý zorunlu raylý kapýlar, özellikle kötü hava ve deniz koþullarýnda çalýþanlar için mümkün olan en güvenli biçimde açýlýp kapanabilir olmalýdýr.

11. Ulaþým yollarý tehlikeli alanlar

11.1. Geçitler, üst güvertede bulunan kamara ve benzeri alanlarýn dýþ kýsýmlarý ve genel olarak bütün ulaþým yollarý, gemideki çalýþmalar sýrasýnda çalýþanlarýn güvenliðini saðlayacak biçimde korkuluk, tutma demiri ve halat veya benzeri araçlarla donatýlýr.

11.2. Eðer çalýþanlarýn güvertedeki boþluklara veya bir güverteden diðerine düþme riski varsa, buralarda yeterli koruma saðlanýr.

Bu koruma demir korkuluklar ile saðlanýyor ise, en az 1 metre yükseklikte olur.

11.3. Çalýþanlarýn, herhangi bir çalýþma veya bakým amacýyla güverte üzerindeki tesisata güvenli bir þekilde ulaþýmlarý saðlanýr.

Düþmeleri önlemek için, uygun yükseklikte demir korkuluklar veya benzeri koruyucu araçlar saðlanýr.

11.4. Küpeþteler veya gemiden denize düþmeyi önlemek için bulundurulan diðer araçlar uygun koþullarda tutulur.

Küpeþteler, güvertede toplanan suyun çabuk atýlabilmesi için frengi delikleri veya diðer benzer araçlar ile donatýlýr.

11.5. Kýçtan trol atan ve toplayan rampalý balýkçý gemilerinde, rampanýn üst kýsmý, çalýþanlarýn rampaya düþme riskine karþý koruma amaçlý olarak, küpeþte veya diðer bitiþik araçlarýn yüksekliði ile ayný yükseklikte bir kapý veya baþka bir koruyucu araç ile donatýlýr.

Bu kapý veya diðer koruyucu araçlar, kolayca ve tercihen uzaktan kumanda ile açýlýp kapanabilmeli ve sadece að atmak ve çekmek için açýlmalýdýr.

12. Çalýþma bölümlerinin düzeni

12.1. Çalýþma alanlarý; temiz tutulmalý ve mümkün olduðunca denizden korunmalý ve çalýþanlarýn gemi üzerinde düþmeleri veya gemiden düþmelerine karþý yeterli koruma saðlamalýdýr.

Kullaným alanlarý, hem yükseklik hem de yüzey alaný bakýmýndan yeterli büyüklüðe sahip olmalýdýr.

12.2. Eðer makineler, makine dairesinden kontrol ediliyorsa, makine dairesinden izole edilmiþ, ses geçirmez ayrý bir bölümden kontrol edilebilmeli ve bu alanlar makine dairesine girmeden ulaþýlabilir olmalýdýr. Köprü üstü, belirlenen koþullara uygun bir alan olarak deðerlendirilmelidir.

12.3. Çekme ekipmanýnýn kumanda sistemleri, operatörlerin rahatça çalýþabilmeleri için uygun ve yeterli geniþlikteki bir alanda tesis edilmelidir.

Çekme ekipmaný, ayný zamanda acil durdurma tertibatlarý da dahil olmak üzere, acil durumlar için uygun koruyucu donanýmlara sahip olmalýdýr.

12.4. Çekme ekipmaný operatörü, ekipmaný ve çalýþanlarý rahatça görebilecek bir görüþ açýsýna sahip olmalýdýr.

Eðer çekme ekipmaný köprüden kontrol ediliyorsa, operatör, çalýþanlarý doðrudan veya baþka uygun bir araç yardýmýyla açýkça görebileceði bir görüþ açýsýna sahip olmalýdýr.

12.5. Köprü ile çalýþma güvertesi arasýnda güvenli bir haberleþme sistemi bulunmalýdýr.

12.6. Balýk avlama iþlemleri veya güvertedeki diðer çalýþmalar sýrasýnda, mürettebatý yaklaþmakta olan aðýr hava ve deniz koþullarýnýn oluþturacaðý tehlike konusunda uyaracak, nitelikli bir personel bulundurulur.

12.7. Koruyucu araçlar kullanýlarak çýplak halatlar, palamarlar ve ekipmanýn hareketli parçalarý ile temasýn en az olmasý saðlanýr.

12.8. Özellikle trol çeken balýkçý gemilerinde, hareketli kütleler için kumanda sistemleri tesis edilir. Bunun için;

- Bordadaki olta vb. balýk tutma araç ve gereçleri sabitleyecek,

- Trol torbasýnýn sallanmasýný kontrol altýna alacak,

ekipman bulundurulur.

13. Yaþam alanlarý

13.1. Çalýþanlarýn yaþam bölümlerinin ve tesislerinin yeri, yapýsý, ses geçirmezliði, yalýtýmý ve düzeni ve buralara ulaþým yollarý; dinlenmeleri sýrasýnda çalýþanlarý rahatsýz edebilecek geminin diðer bölümlerinden gelebilecek kokulardan, gürültü ve titreþimden, hava ve deniz koþullarýndan koruyacak biçimde tesis edilir.

Çalýþanlarýn yaþam bölümleri; geminin tasarýmý, ebatlarý ve amacý doðrultusunda mümkün olduðu ölçüde, hareket ve hýzlanma etkilerinin en az hissedildiði yerlerde olur.

Sigara içmeyenlerin sigara dumanýndan rahatsýz olmalarýný önlemek için uygun önlemler alýnýr.

13.2. Çalýþanlarýn yaþam bölümleri, sürekli temiz hava giriþini saðlayacak ve havanýn aðýrlaþmasýný önleyecek biçimde havalandýrýlýr.

Yaþam bölümlerinde, aþaðýda belirtilen biçimde uygun aydýnlatma saðlanýr;

- Yeterli genel aydýnlatma,

- Dinlenmekte olan çalýþanlarý rahatsýz etmemek için azaltýlmýþ genel aydýnlatma,

- Her ranzada lokal aydýnlatma.

13.3. Mutfak ve yemekhane bulunmasý durumunda, bunlar yeterli büyüklükte, iyi aydýnlatýlmýþ, kolay temizlenebilir özellikte olur ve bu alanlar uygun biçimde havalandýrýlýr.

Yiyeceklerin saklanmasý için buzdolabý veya soðuk hava depolarý bulunur.

14. Sýhhi tesisler

14.1. Gemilerin yaþam bölümlerinde, uygun malzeme ve ekipmanla donatýlmýþ, soðuk ve sýcak akar suyu olan banyo, tuvalet ve el yüz yýkama yerleri bulunur ve bu alanlar uygun biçimde havalandýrýlýr.

14.2 Her çalýþanýn elbiselerini koyabileceði uygun bir yeri olur.

15. Ýlk yardým

Bütün gemilerde, Seyir Halindeki Gemilerde Daha Ýyi Týbbî Hizmet Verilmesi için Gerekli Asgarî Saðlýk ve Güvenlik Koþullarý Hakkýnda Yönetmeliðin Ek-2sinde yer alan ilk yardým malzemesi bulunur.

16. Borda ve giriþ iskelesi

Gemiye güvenli biçimde geçiþi saðlayan bir borda iskelesi, giriþ iskelesi veya benzer bir ekipman bulunur.

17. Gürültü

Geminin büyüklüðü dikkate alýnarak, çalýþma yerlerindeki ve yaþam bölümlerindeki gürültü düzeyini en aza indirmek için gerekli teknik önlemler alýnýr.

Ek-2

MEVCUT BALIKÇI GEMÝLERÝ ÝÇÝN ASGARÝ SAÐLIK VE GÜVENLÝK

GEREKLERÝ

Bu ekte belirtilen yükümlülükler, yapýsýnýn izin verdiði ölçüde, mevcut balýkçý gemisinin özellikleri, yürütülen iþler, çalýþma koþullarý veya bulunan bir riskin gerektirdiði her durumda uygulanýr.

1. Denize elveriþlilik ve denge

1.1. Gemi denize elveriþli koþullarda tutulur, kullanýmýna ve amacýna uygun bir þekilde donatýlýr.

1.2. Geminin dengesi ile ilgili bilgi ve dokümanlar gemide bulunur ve seyirden sorumlu personel bu bilgilere kolayca ulaþabilir.

1.3. Gemilerin, amaçlanan bütün hizmet koþullarýnda, dengede olmasý saðlanýr.

Kaptan, geminin dengesinin saðlanmasý ve bunun korunmasý için gerekli bütün önlemleri alýr.

Geminin dengesinin saðlanmasý ile ilgili kural ve talimatlara kesinlikle uyulur.

2. Mekanik ve elektrik ekipmaný

2.1. Elektrik ekipmaný:

- Mürettebatýn ve geminin elektriðin tehlikelerinden korunmasý,

- Gemideki olaðan iþleyiþi ve yaþam koþullarýný sürdürmek için gerekli ekipmanýn bir acil güç kaynaðýna gereksinim duymadan çalýþmasý,

- Bütün acil durumlarda güvenlik için gerekli elektrik ekipmanýnýn çalýþabilir durumda olmasý

saðlanýr ve herhangi bir tehlike oluþturmayacak þekilde tasarlanýr ve yapýlýr.

2.2. Gemide acil durumlarda kullanýlmak üzere acil elektrik güç kaynaðý bulunur.

Acil durum elektrik güç kaynaðý, açýk gemiler hariç, makine dairesinin dýþýna konulur ve herhangi bir yangýn veya ana elektrik ekipmanýnýn çalýþmadýðý diðer durumlarda, aþaðýdaki sistemlerin en az üç saat süreyle ayný anda çalýþmasýný saðlayabilecek þekilde düzenlenir.

- Dahili haberleþme sistemi, yangýn dedektörleri ve acil durum sinyalleri,

- Seyir fenerleri ve acil durum aydýnlatmasý,

- Telsiz haberleþme ekipmaný,

- Varsa, acil durum elektrikli yangýn pompasý.

Acil durum elektrik güç kaynaðýnýn akü bataryasý olmasý durumunda; ana elektrik güç kaynaðý arýzalandýðýnda, akü bataryasý otomatik olarak acil durum elektrik panosuna baðlanýr ve yukarýda belirtilen sistemlere en az üç saatlik süre ile kesintisiz enerji saðlayabilecek güçte olur.

Ana elektrik panosu ile acil durum elektrik panosu, mümkün olduðunca, her ikisi birden suya veya yangýna maruz kalmayacak biçimde yerleþtirilir.

2.3. Panolar görünür þekilde iþaretlenir, sigortalarýn deðerlerine uygun kullanýlýp kullanýlmadýðý düzenli aralýklarla kontrol edilir. Sigorta buþonlarý tel sarýlmak suretiyle tekrar kullanýlmaz.

2.4. Akü bataryalarýnýn muhafaza edildiði yerler, uygun þekilde havalandýrýlýr.

2.5. Seyir için kullanýlan tüm elektronik aygýtlar sýk ve düzenli aralýklarla test edilir ve çalýþýr durumda olmasý saðlanýr.

2.6. Kaldýrma iþlerinde kullanýlan tüm iþ ekipmanýnýn kontrol ve testleri düzenli aralýklarla yapýlýr.

2.7. Kaldýrma ve çekme araçlarýnýn bütün parçalarýnýn ve ilgili ekipmanlarýn düzenli olarak bakýmlarý yapýlýr ve çalýþýr durumda olmasý saðlanýr.

2.8. Soðutma tesisleri ve basýnçlý hava sistemlerinin kontrol ve deneyleri düzenli aralýklarla yapýlýr ve çalýþýr durumda olmasý saðlanýr.

2.9. Havadan aðýr gazlarýn kullanýldýðý piþirme ve mutfak ekipmanlarý, sadece iyi havalandýrýlmýþ alanlarda kullanýlýr ve tehlikeli gaz birikimi önlenir.

Yanýcý ve diðer tehlikeli gazlar içeren tüpler, belirgin bir biçimde ve içeriklerine uygun þekilde iþaretlenir ve açýk güvertelerde istiflenir.

Tüm vanalar, basýnç regülatörleri ve tüplerden gelen borular hasara karþý korunur.

3. Telsiz haberleþme ekipmaný

Telsiz haberleþme ekipmaný, radyo dalgalarýnýn yayýlmasý için normal þartlar dikkate alýnarak kýyýda veya karada bulunan en az bir istasyon ile sürekli iletiþim kurulabilecek özellikte olur.

4. Acil kaçýþ yollarý ve çýkýþlar

4.1. Acil kaçýþ yolu ve acil çýkýþ olarak kullanýlacak yollarda ve çýkýþlarda engel bulunamaz ve buralar kolayca eriþilebilir, doðrudan açýk güverteye veya güvenli bir alana açýlýr ve oradan cankurtaran sandallarýna ulaþýlabilecek þekilde olmak zorundadýr.

Böylece çalýþanlarýn çalýþma yerlerini veya yaþama alanlarýný mümkün olduðunca çabuk ve güvenli biçimde terk etmeleri saðlanýr.

4.2. Acil kaçýþ yolu ve acil çýkýþ olarak kullanýlacak yol ve çýkýþlarýn sayýsý, daðýlýmý ve boyutlarý; çalýþma yerlerinin ve yaþama alanlarýnýn kullanýmýna, ekipman ve boyutlarý ile çalýþabilecek maksimum çalýþan sayýsýna uygun olur.

Acil çýkýþ olarak kullanýlabilen ve kapalý olan çýkýþlar, acil bir durumda herhangi bir çalýþan veya kurtarma ekibince derhal ve kolayca kullanýlabilir özellikte olur.

4.3. Acil durum kapýlarý ile diðer acil çýkýþlar, bulunduklarý yerler ve özel iþlevlerine uygun yeterli hava ve su sýzdýrmaz özellikte olur.

Acil durum kapýlarý ve diðer acil çýkýþlar, geminin su sýzdýrmaz bölmeleri kadar yangýna dayanýklý olur.

4.4. Acil kaçýþ yollarý ve çýkýþlarý Güvenlik ve Saðlýk Ýþaretleri Yönetmeliðine uygun olarak iþaretlenir.

Bu iþaretler uygun yerlere konulur ve dayanýklý olur.

4.5. Aydýnlatma gerektiren kaçýþ yollarý ve yerleri ile acil çýkýþlar, aydýnlatma sisteminde meydana gelebilecek herhangi bir arýza durumunda da yeterli aydýnlatma saðlayacak acil durum aydýnlatma sistemi ile donatýlýr.

5. Yangýn algýlama ve yangýnla mücadele

5.1. Yaþam bölümleri ve kapalý çalýþma yerleri, makine dairesi ve balýk ambarý da dahil olmak üzere, geminin boyutlarý ve kullaným þekli, mevcut ekipman, gemide bulunan maddelerin fiziksel ve kimyasal özellikleri ile gemide bulunabilecek en çok kiþi sayýsý dikkate alýnarak uygun yangýn söndürme ekipmaný ile ve gerektiðinde yangýn dedektörleri ve alarm sistemleri ile donatýlýr.

5.2. Yangýn söndürme ekipmaný uygun yerlerde ve daima çalýþýr durumda tutulur ve acil kullaným için kolay eriþilebilir olur.

Çalýþanlar, yangýn söndürme ekipmanýnýn yerleri, çalýþma þekilleri ve nasýl kullanýlmasý gerektiði konusunda eðitilir.

Yangýn söndürücülerin ve diðer taþýnabilir yangýn söndürme ekipmanýnýn var olup olmadýðý, gemi yola çýkmadan önce daima kontrol edilir.

5.3. Seyyar yangýn söndürme ekipmaný eriþilebilir yerlerde ve kullanýmý kolay olur. Bu cihazlar Güvenlik ve Saðlýk Ýþaretleri Yönetmeliðine uygun olarak iþaretlenir.

Bu iþaretler uygun yerlere konulur ve dayanýklý olur.

5.4. Yangýn dedektörleri ve alarm sistemleri düzenli ve uygun aralýklarla test edilir ve bakýmlarý yapýlýr.

5.5. Düzenli aralýklarla yangýn söndürme tatbikatlarý yapýlýr.

6. Kapalý çalýþma yerlerinin havalandýrýlmasý

Kapalý iþyerlerinde çalýþma þekline ve çalýþanlarýn yaptýklarý iþe göre, ihtiyaç duyacaklarý yeterli temiz hava bulunmasý saðlanýr.

Mekanik havalandýrma sistemi kullanýldýðýnda sistemin her zaman çalýþýr durumda olmasý saðlanýr.

7. Ortam sýcaklýðý

7.1. Çalýþma yerlerindeki ortam sýcaklýðý, çalýþma saatleri süresince, kullanýlan çalýþma yöntemleri, çalýþanlarýn harcadýklarý güç ve geminin bulunduðu yerlerdeki hava koþullarý ve bu koþullarda olabilecek deðiþiklikler dikkate alýnarak, insan yapýsýna uygun olur.

7.2. Yaþam bölümleri, sýhhi bölümler, kantinler ve ilk yardým odalarý, kullaným amacýna göre yeterli sýcaklýkta olur.

8. Aydýnlatma

8.1. Çalýþma yerleri mümkün olduðu ölçüde yeterli gün ýþýðý almalýdýr. Ayrýca, çalýþma yerleri, çalýþanlarýn saðlýk ve güvenliklerini tehlikeye atmadan veya diðer gemileri riske sokmadan balýkçýlýk iþlemleri için uygun suni aydýnlatma sistemi ile donatýlýr.

8.2. Çalýþma alanlarýnda, basamaklarda, merdivenlerde ve geçiþ yollarýndaki aydýnlatma tesisatý, çalýþanlar için kaza riski oluþturmaz ve geminin seyri için engel oluþturmaz.

8.3. Aydýnlatma sistemindeki herhangi bir arýzanýn çalýþanlar için risk oluþturabileceði yerlerde yeterli aydýnlatmayý saðlayacak acil aydýnlatma sistemi bulunur.

8.4. Acil aydýnlatma sisteminin verimli çalýþmasý saðlanýr ve düzenli aralýklarla test edilir.

9. Güverteler, su geçirmez bölmeler ve baþaltý

9.1. Çalýþanlarýn bulunabileceði bütün alanlar, kaymaz malzemeden yapýlýr veya kaymayý ve düþmeyi önleyen araçlarla donatýlýr ve buralarda mümkün olduðunca engel bulunmaz.

9.2. Bölmeler halindeki çalýþma yerleri, yapýlan iþin türü ve çalýþanlarýn fiziksel aktiviteleri dikkate alýnarak tasarlanmýþ, mümkün olduðunca ses geçirmez ve yalýtýlmýþ olmak zorundadýr.

9.3. Çalýþma alanlarýndaki güverte, bölme ve baþaltý yüzeyleri, hijyen kurallarýna uygun þekilde temizlenebilir veya yenilenebilir malzemeden yapýlýr.

10. Kapýlar

10.1. Kapýlar, özel bir ekipman gerekmeden her zaman içeriden açýlabilecek durumda olur.

Çalýþma yerlerindeki kapýlar, çalýþma sürerken, her iki taraftan da açýlabilmelidir.

10.2. Kapýlar ve özellikle kullanýlmasý zorunlu raylý kapýlar, özellikle kötü hava ve deniz koþullarýnda çalýþanlar için mümkün olan en güvenli biçimde açýlýp kapanabilmelidir.

11. Ulaþým yollarý-tehlikeli alanlar

11.1. Geçitler, üst güvertede bulunan kamara ve benzeri alanlarýn dýþ kýsýmlarý ve genel olarak bütün ulaþým yollarý, gemideki çalýþmalar sýrasýnda çalýþanlarýn güvenliðini saðlayacak biçimde korkuluk, tutma demiri ve halat veya benzeri araçlarla donatýlýr.

11.2. Eðer çalýþanlarýn güvertedeki boþluklara veya bir güverteden diðerine düþme riski varsa, buralarda yeterli koruma önlemleri alýnýr.

Bu koruma demir korkuluklar ile saðlanýyor ise, en az 1 metre yükseklikte olur.

11.3. Çalýþanlarýn, herhangi bir çalýþma veya bakým amacýyla güverte üzerindeki tesisata güvenli bir þekilde ulaþýmlarý saðlanýr.

Düþmeleri önlemek için, uygun yükseklikte demir korkuluklar veya benzeri koruyucu araçlar saðlanýr.

11.4. Küpeþteler veya gemiden denize düþmeyi önlemek için bulundurulan diðer araçlar uygun koþullarda tutulur.

Küpeþteler, güvertede toplanan suyun çabuk atýlabilmesi için frengi delikleri veya diðer benzer araçlar ile donatýlýr.

11.5. Kýçtan trol atan ve toplayan rampalý balýkçý gemilerinde rampa, çalýþanlarýn rampaya düþme riskine karþý koruma amaçlý olarak, küpeþte veya diðer bitiþik araçlarýn yüksekliði ile ayný yükseklikte bir kapý veya baþka bir koruyucu araç ile donatýlýr.

Bu kapý veya diðer koruyucu araçlar, kolayca ve tercihen uzaktan kumanda ile açýlýp kapanabilmeli ve sadece að atmak ve çekmek için açýlmalýdýr.

12. Çalýþma bölümlerinin düzeni

12.1. Çalýþma alanlarý; temiz tutulur, mümkün olduðunca denizden korunur ve çalýþanlarýn gemi üzerinde düþmeleri veya gemiden düþmelerine karþý yeterli koruma saðlanýr.

Kullaným alanlarý, hem yükseklik hem de yüzey alaný bakýmýnda yeterli büyüklüðe sahip olur.

12.2. Eðer makineler, makine dairesinden kontrol ediliyorsa, makine dairesinden izole edilmiþ, ses geçirmez ayrý bir bölümden kontrol edilebilmeli ve buralara makine dairesine girmeden ulaþýlabilir olmalýdýr. Köprü üstü, belirlenen koþullara uygun bir alan olarak deðerlendirilir.

12.3. Çekme ekipmanýnýn kumanda sistemleri, operatörlerin rahatça çalýþabilmeleri için uygun ve yeterli geniþlikteki bir alanda tesis edilir.

Çekme ekipmaný, acil durdurma tertibatlarý da dahil olmak üzere acil durumlar için uygun koruyucu donanýmlara sahip olur.

12.4. Çekme ekipmaný operatörü, ekipmaný ve çalýþanlarý rahatça görebilecek bir görüþ açýsýna sahip olur.

Eðer çekme ekipmaný köprüden kontrol ediliyorsa, operatör, çalýþanlarý doðrudan veya baþka uygun bir araç yardýmýyla açýkça görebileceði bir görüþ açýsýna sahip olur.

12.5. Köprü ile çalýþma güvertesi arasýnda güvenli bir haberleþme sistemi bulunur.

12.6. Balýk avlama iþlemleri veya güvertedeki diðer çalýþmalar sýrasýnda, mürettebatý yaklaþmakta olan kötü hava ve deniz koþullarýnýn oluþturacaðý tehlike konusunda uyaracak, nitelikli bir personel bulundurulur.

12.7. Koruyucu araçlar kullanýlarak çýplak halat, palamar ve ekipmanlarýn hareketli parçalarý ile temasýn en az olmasý saðlanýr.

12.8. Özellikle trol çeken balýkçý gemilerinde, hareketli kütleler için kumanda sistemleri tesis edilir.

Bunun için;

- Bordadaki olta ve benzeri balýk tutma araç ve gereçleri sabitleyecek,

- Trol torbasýnýn sallanmasýný kontrol altýna alacak,

ekipmaný bulunur.

13. Yaþam alanlarý

13.1. Çalýþanlarýn yaþam bölümleri, geminin diðer bölümlerinden gelebilecek koku, gürültü ve titreþim ile geminin hareket ve hýzlanma etkilerinin en az hissedildiði þekilde olur.

Yaþam bölümlerinde, uygun aydýnlatma saðlanýr.

13.2. Mutfak ve yemekhane bulunmasý durumunda, bunlar yeterli büyüklükte, iyi aydýnlatýlmýþ, havalandýrýlmýþ ve kolay temizlenebilir özellikte olur.

Yiyeceklerin saklanmasý için buzdolabý veya soðuk hava depolarý bulunur.

14. Sýhhi tesisler

Yaþam bölümleri bulunan gemilerde, banyo ve tuvalet ile mümkünse sýcak ve soðuk akar suyu bulunan duþ yerleri bulunur ve buralar uygun biçimde havalandýrýlýr.

15. Ýlk yardým

Bütün gemilerde, Seyir Halindeki Gemilerde Daha Ýyi Týbbî Hizmet Verilmesi için Gerekli Asgarî Saðlýk ve Güvenlik Koþullarý Hakkýnda Yönetmeliðin Ek-2sinde yer alan ilk yardým malzemesi bulunur.

16. Borda, kamara iskelesi ve giriþ iskelesi

Gemiye güvenli biçimde geçiþi saðlayan bir borda kamara iskelesi, giriþ iskelesi veya benzer bir ekipman bulunur.

 

Ek-3

CAN KURTARMA VE HAYATTA KALMA EKÝPMANI ÝLE ÝLGÝLÝ ASGARÝ

GÜVENLÝK VE SAÐLIK GEREKLERÝ

Bu ekte belirtilen yükümlülükler, geminin özellikleri, yürütülen iþler, çalýþma koþullarý veya bulunan bir riskin gerektirdiði her durumda uygulanýr.

1. Gemilerde, gemideki kiþi sayýsý ve geminin çalýþma alaný dikkate alýnarak; çalýþanlarý sudan kurtarmak için gerekli araçlarýn ve acil yardým isteme telsizinin, özellikle de acil konum gösteren hidrostatik tertibatlý telsiz vericisinin bulunduðu, yeterli hayat kurtarma ve hayatta kalma ekipmaný bulundurulur.

2. Hayat kurtarma ve hayatta kalma ekipmaný ve tüm kýsýmlarý, daima asýl yerlerinde, çalýþýr ve hemen kullanýlabilir durumda bulundurulur.

Bu parçalar gemi limandan ayrýlmadan önce ve sefer sýrasýnda çalýþanlar tarafýndan kontrol edilir.

3. Hayat kurtarma ve hayat sürdürme ekipmaný düzenli olarak belirli aralýklarla kontrol edilir.

4. Bütün çalýþanlara acil durumlarda yapýlmasý gereken iþlerle ilgili uygulamalý eðitim ve talimat verilir.

5. Uzunluðu 45 metreden fazla olan veya beþ ve daha çok çalýþan bulunan gemilerde; acil durumlarda görev alacak çalýþanlarýn listesi ile görevli her çalýþan için acil durumlarda yapmasý gereken iþleri açýkça gösteren talimatlar hazýrlanýr.

6. Limanda veya denizde, ayda bir kez, hayat kurtarma tatbikatý yapýlýr.

Bu tatbikatlar, çalýþanlarýn, can kurtarma ve hayat sürdürme ile ilgili tüm ekipmanýn kullanýlmasýnda yapacaklarý iþleri tam olarak anlayýp uygulayabilmelerini saðlar.

Taþýnabilir telsiz ekipmaný bulunuyor ise; çalýþanlar, bu ekipmanýn kurulmasý ve çalýþtýrýlmasý konusunda da eðitilir.

 

Ek-4

KÝÞÝSEL KORUYUCU DONANIM ÝLE ÝLGÝLÝ ASGARÝ GÜVENLÝK VE SAÐLIK GEREKLERÝ

Bu ekte belirtilen yükümlülükler, geminin özellikleri, yürütülen iþler, çalýþma koþullarý veya bulunan bir riskin gerektirdiði her durumda uygulanýr.

1. Çalýþanlarýn saðlýk ve güvenliðine yönelik riskler toplu veya teknik koruma yöntemleriyle önlenemediðinde veya yeterince azaltýlamadýðýnda, çalýþanlara kiþisel koruyucu donaným saðlanýr.

2. Giysi þeklinde veya giysi üzerine giyilen kiþisel koruyucu donaným, deniz ortamýyla kontrast oluþturacak ve açýkça görülebilecek parlak renklerde olur.