Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlýðýndan:
EGZOZ GAZI EMÝSYON ÖLÇME CÝHAZLARI MUAYENE YÖNETMELÝÐÝ
BÝRÝNCÝ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanýmlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliðin amacý; egzoz gazý analiz cihazlarý ve egzoz gazý duman koyuluðu ölçme cihazlarýnýn muayeneleri ile bu muayenelerin kimler tarafýndan, nerelerde ve nasýl yapýlacaðýna iliþkin usul ve
esaslarý belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; egzoz
gazý analiz cihazlarý ve egzoz gazý duman koyuluðu ölçme cihazlarýnýn tamiri, bakýmý, ayarlanmasý, muayenesi ve
damgalanmasý ile ilgili iþlemleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 11/1/1989 tarihli ve 3516 sayýlý Ölçüler ve Ayar Kanununun 2 nci
maddesi ile 29/6/2001 tarihli ve 4703 sayýlý Ürünlere Ýliþkin Teknik Mevzuatýn Hazýrlanmasý ve Uygulanmasýna Dair Kanunun 2 nci
maddesine dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.
Tanýmlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Askýya alma: Bakanlýkça verilen belgenin geçerliliðinin belirli bir süre için hükümsüz kýlýnmasýný,
b) Bakanlýk: Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlýðýný,
c) Cihaz: Egzoz
gazý analiz cihazýný ve/veya egzoz gazý duman koyuluðu ölçme cihazýný,
ç) Damga: Servisler
tarafýndan kullanýlacak damgayý; muayene sonucu uygun olduðu anlaþýlan cihazlarýn dýþardan
istenmeyen müdahalelere açýk yerlerinin
kapatýlmasý ve emniyet altýna alýnmasý için de kullanýlan, üzerinde bu Yönetmelikte belirtilen bilgilerin yer aldýðý; yakma, asitle aþýndýrma, yapýþtýrma, basma, vurma veya tele takýlan kurþunun sýkýlmasý suretiyle yapýlan veya kendinden
yapýþma özelliðine sahip, çýkartýldýðýnda tahrip olan özel olarak hazýrlanmýþ hologramlý etiketi/sitikýrý veya elektronik
olarak emniyet tedbirlerinin alýnmasýný saðlayan sistemi,
d) Doðruluk muayenesi: Cihazýn maksimum izin
verilebilir hata paylarý içerisinde çalýþýp çalýþmadýðýnýn tespiti amacýyla yapýlan muayeneyi,
e) Genel Müdürlük: Metroloji ve Standardizasyon Genel Müdürlüðünü,
f) Ýl müdürlüðü: Bilim, sanayi ve teknoloji il müdürlüklerini,
g) Kanun: 3516
sayýlý Ölçüler ve Ayar Kanununu,
ð) Kullanýcý: Egzoz gazý analiz cihazý ve/veya egzoz gazý duman koyuluðu ölçme cihazý kullanan gerçek veya tüzel kiþiyi,
h) MÝH: Maksimum izin verilebilir hata paylarýný,
ý) Muayene kartý: Cihazýn piyasaya arzýndan sonraki muayenelerinin ne zaman ve kimler
tarafýndan yapýldýðýný gösteren belgeyi,
i) Optik
filtre: Iþýðý dalga boylarýna göre tutan veya geçiren, optik yolda kullanýlan kaplamalý düzlem cam veya plastik parçalarý,
j) Piyasaya
arz: Cihazýn tedarik veya kullaným amacýyla bedelli veya bedelsiz olarak piyasada yer almasý için yapýlan faaliyeti,
k) Referans
gaz: TS EN ISO 6142 Gaz Analizi-Kalibrasyon Gaz Karýþýmlarýnýn Hazýrlanmasý-Gravimetrik Metot standardýndaki gaz karýþýmýný,
l) Servis: Cihazlarýn tamiri, bakýmý, ayarlanmasý, muayenesi ve
damgalanmasý ile ilgili iþlemlerin yapýldýðý ve Bakanlýk tarafýndan yetkilendirilmiþ gerçek veya tüzel kiþilere ait iþ yerini,
m) Servis
hizmetleri yetki belgesi: Bu Yönetmelik hükümlerine göre uygun görülen servislere Bakanlýk tarafýndan verilen Egzoz Gazý Emisyon Ölçme Cihazlarý Servis Hizmetleri
Yetki Belgesini,
n) Servis
yetkilisi: Servisin, bu Yönetmelik kapsamýndaki tüm faaliyetlerinden sorumlu imza yetkisine sahip kiþiyi,
o) Sitikýr:
Muayenesi yapýlan ve uygun bulunan cihazlara yapýþtýrýlan, çýkartýldýðýnda tahrip olan, özel olarak hazýrlanmýþ kendinden yapýþkanlý etiketi,
ö) Teknik personel: Cihazlarýn tamiri, bakýmý, ayarlanmasý, muayenesi ve
damgalanmasý ile ilgili iþlemleri yapan ve
serviste çalýþan yetki belgesine sahip kiþiyi,
p) Tip onay
belgesi: Cihazýn, piyasaya arzýna iliþkin olarak ilgili teknik düzenlemesine
uygunluðunu gösteren AT tip
inceleme belgesini, AT tasarým inceleme belgesini veya ulusal tip onay
belgesini,
r) Yetki
belgesi: Bu Yönetmelik hükümlerine göre uygun görülen serviste çalýþacak teknik personele il müdürlüðü tarafýndan verilen Ölçü ve Ölçü Aletleri Tamir ve Ayar Yetki Belgesini,
ifade eder.
ÝKÝNCÝ BÖLÜM
Muayene ve Damgalama Ýþlemleri
Muayene
MADDE 5 – (1) Cihazlar, Kanunda belirtilen aþaðýdaki muayenelere tabi tutulur:
a) Ýlk muayene,
b) Periyodik
muayene,
c) Ani muayene,
ç) Þikâyet muayenesi,
d) Stok
muayenesi.
Muayene için temel
gerekler ve sorumluluklar
MADDE 6 – (1) Cihazlarýn; ilgili teknik düzenlemesine uygun olarak tip onayý alýnmýþ, muayene iþlemleri, muayene iþaretleri ve/veya damgalama iþlemleri yapýlmýþ ve onaylanmýþ kuruluþ veya muayene kuruluþu ile iþlemleri tamamlanmýþ olarak piyasaya arz edilmesi gerekir.
(2) Piyasaya
arz edilecek cihazlarýn, yazýlým da dâhil olmak üzere ölçüm sonuçlarýný etkileyebilecek tüm bölümlerinin mekanik ve/veya elektronik olarak güvenlik altýna alýnmýþ olmasý gerekir.
(3) Cihazlarýn, piyasaya arzýndan sonraki muayene iþlemlerinden kullanýcý sorumludur.
(4) Yapýlan muayene sonucu uygun bulunan cihazlar bu Yönetmelik hükümlerine göre damgalanýr.
(5) Servis
tarafýndan muayenesi yapýlarak damgalanan
her bir cihaz için muayene kartý düzenlenir ve görünecek þekilde cihaza iliþtirilir.
(6) Cihazlarýn tamiri, bakýmý, ayarlanmasý, muayenesi ve
damgalanmasý ile ilgili iþlemleri yapan
servisler ile bu servislerde çalýþan teknik personelin Bakanlýkça belgelendirilmiþ olmasý gerekir. Bu iþlemlerin yetki belgesine sahip olmayan servislerce ve kiþilerce yapýlmasý yasaktýr.
(7) Cihazlarýn muayenesi ve damgalanmasý iþlemlerinde bu Yönetmelik gereklerinin ihlal edilmesi halinde, ilgili
mevzuat hükümlerine göre yaptýrým uygulanýr.
(8) Cihazlarýn muayene iþlemlerine baþlamadan önce yapýlan duyusal incelemelerde damganýn olmadýðý veya damgaya müdahale edildiði veya damgasý uygun olduðu halde cihaza müdahale edildiði tespit edilen veya bu kanaate varýlan durumlarda cihazýn muayenesi yapýlmaz. Durum, üç nüsha tutanakla kayýt altýna alýnýr. Servis, bir yazý ekinde bu tutanaðýn bir nüshasýný ilgili il müdürlüðüne, bir nüshasýný posta yoluyla iadeli taahhütlü olarak kullanýcýya, tutanaðýn düzenlendiði tarihi takip
eden beþ iþ günü içinde gönderir veya elden
verir ve bir nüshasýný da serviste muhafaza eder.
(9) Ýl müdürlüðünce yapýlacak inceleme ve
deðerlendirmeler sonucunda mevzuata aykýrý bir durum varsa gerekli kanuni iþlemler yapýlýr. Cihazýn kullanýmý mevzuata uygunsa gerekli muayene ve damgalama iþlemlerinin yaptýrýlmasýný müteakiben kullanýmýna izin verilir.
(10) Cihazlarýn muayene iþlemleri bulunduðu yerlerde veya
servislerde yapýlýr.
(11) Cihazlarýn, yerinde yapýlacak muayenelerinde muayene giderleri muayene
talebinde bulunanlara aittir.
(12) Cihazlarýn muayenesi ve damgalanmasý iþlemlerinde, Genel Müdürlük ve il müdürlüðünce gerekli görülmesi halinde üretici, ithalatçý, servisler ile
diðer kuruluþlarýn laboratuvarlarýndan
yararlanýlabilir.
Ýlk muayene
MADDE 7 – (1) Ýlk muayene; yeni
yapýlan veya parçalarýn birleþtirilmesi suretiyle meydana getirilen cihazlarýn satýþa veya kullanýlmaya baþlanmalarýndan önce veya ithal
edilen cihazlarýn yurda sokulmalarý sýrasýnda veya periyodik, ani, þikayet ve stok
muayeneleri sonunda damgalarý iptal olunan cihazlarýn tamir ve ayarlanmalarýndan sonra yapýlan muayenedir.
(2) Bu Yönetmelik kapsamýndaki cihazlarýn piyasaya arzýndan önceki ilk muayenesi;
a) Onaylanmýþ kuruluþtan AT tip inceleme belgesi veya AT tasarým inceleme belgesi alýnan cihazlar için onaylanmýþ kuruluþ veya onaylanmýþ kuruluþtan yetki alan üreticisi tarafýndan,
b) Bakanlýktan ulusal tip onay belgesi alýnan cihazlar için, Bakanlýk tarafýndan veya Bakanlýkça yetkilendirilen gerçek veya tüzel kiþiler tarafýndan,
yapýlýr.
(3) Kullanýmda olan cihazlardan muayeneleri sonucunda ayarýnýn bozuk olduðu tespit edilerek
tamiri yapýlan ve tip onay deðiþikliði gerektirenlerin ilk muayenesi bu maddenin ikinci
fýkrasýna göre yapýlýr.
(4) Kullanýmda olan cihazlardan muayeneleri sonucunda ayarýnýn bozuk olduðu tespit edilerek
tamiri yapýlan ve tip onay deðiþikliði gerektirmeyen cihazlar, servisler tarafýndan bu Yönetmelikte yer alan ek-1’in 13 üncü maddesi veya ek-2’nin 8 inci maddesi
hükümlerine göre doðruluk muayenesine tabi tutulur ve uygun bulunanlar damgalanýr. Uygun bulunmayanlar tekrar tamir ve ayarý yapýlmak üzere ayrýlarak bu fýkrada belirtilen iþlemler tekrarlanýr.
Periyodik muayene
MADDE 8 – (1) Periyodik muayene; belli sürelerde olmak üzere cihazlar için yapýlan genel muayenedir. Cihazlarýn periyodik
muayene süresi bir yýldýr. Bu süre tarih olarak deðil yýl olarak izlenir.
(2) Cihazlarýn periyodik muayenesi ve damgalanmasý ile ilgili iþlemler servisler tarafýndan yapýlýr.
(3) Cihazlarýn periyodik muayenesinin yaptýrýlmasýndan kullanýcý sorumludur. Söz konusu cihazlarýn periyodik
muayenesi için, her yýl ocak ayýnýn baþýndan þubat ayýnýn son günü mesai saati bitimine kadar servislere müracaat edilerek muayene gününü belirten bir belge alýnýr. Þubat ayýnýn son gününün tatile rastlamasý halinde müracaat, sonraki ilk iþ gününün mesai saati bitimine kadar yapýlýr. Müracaatý uygun bulunanlara
servis tarafýndan; cihazlarýn markasý, seri numarasý, üretim yýlý, kullanýldýðý yerin adresi, müracaat tarihi ve
muayene yapýlacaðý tarihi belirten bir belge verilir. Bu belge, cihazýn muayenesi tamamlanýncaya kadar istenildiðinde ilgililere
ibraz edilmek üzere saklanýr. Servisler,
periyodik muayene müracaat süresinin bitimini
takip eden ilk iþ günü mesai saati bitimine kadar tüm müracaatlarý elektronik
ortamda ilgili il müdürlüðüne bildirir. Ayrýca bu müracaatlar yazýlý olarak da o yýlýn en geç 15 mart tarihine kadar
ilgili il müdürlüðüne iletilir.
(4) Periyodik
muayenesi yapýlacak cihazýn öncelikle ilgili teknik düzenlemesine uygun
olarak piyasaya arz edilip edilmediði kontrol edilir.
Bunun için cihazýn;
a) Tip onayýnýn bulunup bulunmadýðý,
b) Etiket
bilgilerinin ve iþaretlemelerinin uygun olup olmadýðý,
c) Damgasýnýn uygun olup olmadýðý,
ç) Damgasýna ve/veya
kendisine müdahale edilip edilmediði,
kontrol edilir. Ayrýca bu kontrollere ilave olarak ilgili mevzuatýnda bahsedilen ve gerekli görülen diðer kontroller de yapýlýr/yaptýrýlýr.
(5) Bu maddenin
dördüncü fýkrasýnda belirtilen þartlar saðlanýyorsa servisler tarafýndan bu Yönetmelikte yer alan ek-1’in 13 üncü maddesi veya ek-2’nin 8 inci maddesi
hükümlerine göre cihaz doðruluk muayenesine tabi tutulur ve uygun bulunanlar damgalanýr. Uygun bulunmayanlar tekrar tamir ve ayarý yapýlmak üzere ayrýlýr.
(6) Bu maddenin
dördüncü fýkrasýnda belirtilen þartlar saðlanmýyorsa cihazlarýn periyodik
muayenesi yapýlmaz. Durum, üç nüsha tutanakla kayýt altýna alýnýr. Servis, bir yazý ekinde bu tutanaðýn bir nüshasýný ilgili il müdürlüðüne, bir nüshasýný posta yoluyla iadeli taahhütlü olarak kullanýcýya, tutanaðýn düzenlendiði tarihi takip
eden beþ iþ günü içinde gönderir veya elden
verir ve bir nüshasýný da serviste muhafaza eder. Ýl müdürlüðünce yapýlacak inceleme ve
deðerlendirmeler sonucunda mevzuata aykýrý bir durum varsa gerekli kanuni iþlemler yapýlýr. Cihazýn kullanýmý mevzuata uygunsa gerekli muayene ve damgalama iþlemlerinin yaptýrýlmasýný müteakiben kullanýmýna izin verilir.
(7) Cihazlarýn damga süresinin geçmiþ olduðu tespit edilmesi durumunda ise ilgili mevzuat hükümlerine göre cezai iþlem yapýlmak üzere üç nüsha tutanak düzenlenir. Servis,
bir yazý ekinde bu tutanaðýn bir nüshasýný ilgili il müdürlüðüne, bir nüshasýný posta yoluyla iadeli taahhütlü olarak kullanýcýya, tutanaðýn düzenlendiði tarihi takip
eden beþ iþ günü içinde gönderir veya elden
verir ve bir nüshasýný da serviste muhafaza eder. Cihaz, servis tarafýndan bu Yönetmelikte yer alan ek-1’in 13 üncü maddesi veya ek-2’nin 8 inci maddesi
hükümlerine göre doðruluk muayenesine tabi tutulur ve uygun bulunanlar damgalanýr. Uygun bulunmayanlar tekrar tamir ve ayarý yapýlmak üzere ayrýlýr.
(8) Periyodik
muayene sonucunda doðru çalýþmadýðý tespit edilen cihazlara herhangi bir cezai iþlem uygulanmaz.
(9) Periyodik
muayene ile ilgili giderler kullanýcýya aittir.
Ani muayene
MADDE 9 – (1) Ani muayene, Genel Müdürlük ve/veya il müdürlüðünün görecekleri lüzum veya ihbar üzerine, piyasaya arz edilmiþ olan cihazlarýn bulunduklarý yerlerde habersizce yapýlan muayenedir.
(2) Ani
muayeneye tabi tutulacak cihazýn öncelikle ilgili teknik düzenlemesine uygun
olarak piyasaya arz edilip edilmediði kontrol edilir.
Bunun için cihazýn;
a) Tip onayýnýn bulunup bulunmadýðý,
b) Etiket
bilgilerinin ve iþaretlemelerinin uygun olup olmadýðý,
c) Damgasýnýn uygun olup olmadýðý,
ç) Damgasýna ve/veya
kendisine müdahale edilip edilmediði,
kontrol edilir. Ayrýca bu kontrollere ilave olarak ilgili mevzuatýnda bahsedilen ve gerekli görülen diðer kontroller de yapýlýr/yaptýrýlýr.
(3) Bu maddenin
ikinci fýkrasýnda belirtilen þartlar saðlanýyorsa Genel Müdürlük ve/veya il müdürlüðü tarafýndan bu Yönetmelikte yer alan ek-1’in 13 üncü maddesi veya ek-2’nin 8 inci maddesi
hükümlerine göre cihaz doðruluk muayenesine tabi tutulur. Ölçüm sonuçlarý MÝH içinde ise cihazýn doðru çalýþtýðý kabul edilir. Ölçüm sonuçlarý MÝH içinde deðilse cihazýn kullanýmý engellenecek þekilde baðlanarak mühürlenir ve gerekli kanuni iþlemler yapýlýr. Kullanýcýsý tarafýndan cihazýn tamir, bakým, ayar, muayene ve damgalama iþlemleri yapýlmak üzere servise müracaat edilir. Servis, bahse konu cihaz ile ilgili yaptýðý iþlemler hakkýnda ilgili il müdürlüðünü yazýlý olarak bilgilendirir.
(4) Bu maddenin
ikinci fýkrasýnda belirtilen þartlar saðlanmýyorsa cihazlar, kullanýlmalarý engellenecek þekilde baðlanarak mühürlenir ve gerekli kanuni iþlemler yapýlýr.
(5) Ani muayene
ile ilgili muayene giderleri Bakanlýk tarafýndan karþýlanýr.
Þikâyet
muayenesi
MADDE 10 – (1) Þikâyet muayenesi, bir cihazýn doðru çalýþýp çalýþmadýðýný tespit etmek üzere, cihazýn kullanýcýsý veya diðer bir kimsenin
yazýlý müracaatý üzerine yapýlan muayenedir.
(2) Muayeneyi
yapacak kiþi veya kuruluþ tarafýndan, muayene giderlerinin miktarý ve kimler tarafýndan karþýlanacaðý konusunda müracaat sahibine bilgi verilir, kabul edilirse muayene gerçekleþtirilir.
(3) Þikâyet muayenesine tabi tutulacak cihazýn öncelikle ilgili teknik düzenlemesine uygun olarak piyasaya arz edilip edilmediði kontrol edilir. Bunun için cihazýn;
a) Tip onayýnýn bulunup bulunmadýðý,
b) Etiket
bilgilerinin ve iþaretlemelerinin uygun olup olmadýðý,
c) Damgasýnýn uygun olup olmadýðý,
ç) Damgasýna ve/veya
kendisine müdahale edilip edilmediði,
kontrol edilir. Ayrýca bu kontrollere ilave olarak ilgili mevzuatýnda bahsedilen ve gerekli görülen diðer kontroller de yapýlýr/yaptýrýlýr.
(4) Cihazýn kullanýcýsý tarafýndan yapýlacak müracaatlar yazýlý olarak servislere yapýlýr ve aþaðýda belirtildiði þekilde deðerlendirilir:
a) Bu maddenin üçüncü fýkrasýnda belirtilen þartlar saðlanýyorsa cihaz, servis tarafýndan ek-1’in 13 üncü maddesi veya ek-2’nin 8 inci maddesi hükümlerine göre doðruluk muayenesine
tabi tutulur. Ölçüm sonuçlarý MÝH içinde ise cihazýn doðru çalýþtýðý kabul edilir. Ölçüm sonuçlarý MÝH içinde deðilse cihaza herhangi
bir kanuni iþlem yapýlmaz; tekrar
tamir, bakým ve ayarý yapýlmak üzere ayrýlýr.
b) Bu maddenin üçüncü fýkrasýnda belirtilen þartlar saðlanmýyorsa durum, üç nüsha tutanakla kayýt altýna alýnýr. Servis, bir yazý ekinde bu tutanaðýn bir nüshasýný ilgili il müdürlüðüne, bir nüshasýný posta yoluyla iadeli taahhütlü olarak kullanýcýya, tutanaðýn düzenlendiði tarihi takip
eden beþ iþ günü içinde gönderir veya elden
verir ve bir nüshasýný da serviste muhafaza eder. Ýl müdürlüðünce yapýlacak inceleme ve
deðerlendirmeler sonucunda mevzuata aykýrý bir durum varsa gerekli kanuni iþlemler yapýlýr. Cihazýn kullanýmý mevzuata uygunsa gerekli muayene ve damgalama iþlemlerinin yaptýrýlmasýný müteakiben kullanýmýna izin verilir.
c) Muayene
sonucunda genel olarak; cihazýn türünü/sýnýfýný, markasýný, tipini, seri numarasýný, üretim yýlýný, kullanýldýðý yerin adresini ve telefon numarasýný içeren ve cihazýn muayene sonucunu
gösterecek þekilde düzenlenen üç nüsha rapor, muayeneyi yapan teknik personel ve/veya
servis yetkilisi tarafýndan imzalanýr. Raporun bir nüshasý kullanýcýya, bir nüshasý il müdürlüðüne gönderilir, bir nüshasý da serviste muhafaza edilir.
ç) Yapýlan muayene
sonucunun olumlu veya olumsuz olmasýna bakýlmaksýzýn tüm giderler kullanýcýya aittir.
(5) Cihazýn kullanýcýsý dýþýnda diðer kiþilerce yapýlacak müracaatlar; müracaatý yapanýn adý, soyadý, T.C. kimlik numarasý, adres bilgileri
ve varsa araç plakasý ile birlikte þikâyete konu cihazýn kullanýldýðý yerin adres bilgilerini içeren bir dilekçe ile il müdürlüðüne yapýlýr:
a) Ýl müdürlüðünce; müracaat deðerlendirilir, varsa eksik olan bilgiler tamamlattýrýlýr ve ilgili servis ile temasa geçilerek bu maddenin üçüncü fýkrasýnda belirtilen kontroller yapýlýr.
b) Bu maddenin üçüncü fýkrasýnda belirtilen þartlar saðlanýyorsa cihaz, il müdürlüðü tarafýndan bu Yönetmelikte yer alan ek-1’in 13 üncü maddesi veya ek-2’nin 8 inci maddesi
hükümlerine göre doðruluk muayenesine tabi tutulur. Ölçüm sonuçlarý MÝH içinde ise cihazýn doðru çalýþtýðý kabul edilir. Ölçüm sonuçlarý MÝH içinde deðilse kullanýlmalarý engellenecek þekilde baðlanarak mühürlenir ve gerekli kanuni iþlemler yapýlýr. Kullanýcý tarafýndan cihazýn tamir, bakým, ayar, muayene ve damgalama iþlemi yapýlmak üzere servise müracaat edilir.
Servis, bahse konu cihaz ile ilgili yaptýðý iþlemler hakkýnda ilgili il müdürlüðünü yazýlý olarak bilgilendirir.
c) Bu maddenin üçüncü fýkrasýnda belirtilen þartlar saðlanmýyorsa il müdürlüðünce gerekli kanuni iþlemler yapýlýr.
ç) Muayene sonucunda genel olarak; cihazýn türünü/sýnýfýný, markasýný, tipini, seri numarasýný, üretim yýlýný, kullanýldýðý yerin adresini ve telefon numarasýný içerecek þekilde düzenlenen iki nüsha rapor, muayeneyi yapan il müdürlüðü elemaný/elemanlarý tarafýndan imzalanýr. Raporun bir nüshasý müracaat sahibine verilir ve bir nüshasý da il müdürlüðünde muhafaza edilir.
d) Muayene
sonucunun olumlu olmasý durumunda muayene ile ilgili giderler müracaat sahibi tarafýndan; olumsuz olmasý durumunda ise
kullanýcý tarafýndan karþýlanýr.
Stok muayenesi
MADDE 11 – (1) Stok muayenesi, ilk muayene damgasýný taþýdýklarý halde satýlmayýp depo, atölye, imal ve satýþ yerlerinde veya
kullanýlmasýna ihtiyaç duyulmayarak stok
halinde bulundurulan cihazlarýn periyodik
muayene süreleri içinde tekrar tabi
tutulduklarý bir muayene þeklidir.
(2) Cihazýn stok muayenesi, bu Yönetmeliðin 8 inci maddesine göre yapýlýr.
(3) Stok
muayenesinin yaptýrýlmasýndan cihazý bulunduran
sorumludur.
Servisler tarafýndan
kullanýlan damgalar
MADDE 12 – (1) Servislerce yapýlacak muayenelerde
kullanýlacak tüm damgalar güvenilir ve izlenebilir olmalýdýr. Sitikýr
veya hologram etiket olarak kullanýlacak damgalar,
kendiliðinden yapýþma özelliðine sahip ve tahrip edilmeden kaldýrýlamayacak nitelikte olmalýdýr. Kurþun damgalar, Baþbakanlýk Hazine Müsteþarlýðý Darphane Matbaasý Genel Müdürlüðünde yaptýrýlýr. Kullanýlacak damgalarýn yaptýrýlmasý, güvenliði ve izlenebilirliðinden servisler sorumludur. Damgalar yaptýrýlmadan önce Bakanlýða müracaat edilerek izin alýnmasý ve kaydettirilmesi gerekir.
(2) Servisler
tarafýndan kullanýlacak damgada;
servis tarafýndan belirlenen servisi tanýtýcý iþaret/logo, servisin kodu,
damganýn yapýldýðý yýlýn son iki rakamý ve muayeneyi
yapan personele ait kodlamalarýn bulunmasý gerekir.
Muayene ve damgalama ücreti
MADDE 13 – (1) Cihazlarýn muayene ve
damgalama iþlemlerinden alýnacak ücretler, 8/2/1989 tarihli ve 20074 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Ölçü ve Ölçü Aletlerinden Alýnacak Muayene ve
Damgalama Ücret Yönetmeliði ile Bakanlýkça her yýl yeniden
belirlenir.
Mücbir sebepler
MADDE 14 – (1) Cihazýn periyodik ve
stok muayene müracaatlarýný ve/veya söz konusu muayenelerin yapýlmasýný engelleyecek yangýn, deprem, sel
gibi mücbir sebeplerin ortaya çýkmasý durumunda bu iþlemler Bakan onayý ile ertelenebilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Servis
Kriterleri, Müracaat ile ilgili Ýþlemler,
Sorumluluklar ve Denetim
Servis kriterleri
MADDE 15 – (1) Servisler aþaðýdaki kriterleri saðlarlar.
a) Servis, en
az 20 m2 kapalý alana, tabii veya mekanik havalandýrma sistemine sahip olmalýdýr ve yeterince aydýnlatýlýr.
b) Ýþ yeri zemini, kolay temizlenebilen ve yanmaya karþý dayanýklý malzemeden yapýlýr ve statik elektriklenmeye karþý önlem alýnýr.
c) Serviste en
az bir adet 6 kg’lýk standardýna uygun yangýn söndürücü ve bir adet ecza dolabý bulunur.
ç) Serviste yetki belgesi almýþ en az bir elemanýn çalýþmasý zorunludur. Servis yetkilisi ve yetki belgeli kiþi ayný kiþi olabilir.
d) Serviste
hangi cihazlarýn muayenesi yapýlacaksa ona uygun
izlenebilirliði saðlanmýþ yeterli etalon ve ekipman
bulundurulur.
e) Servisin
yeterlilik incelemesi ve periyodik denetimlerinin yapýlabilmesi için; söz konusu
servislerin Türk Akreditasyon Kurumu tarafýndan TS EN ISO/IEC 17025 Deney ve Kalibrasyon Laboratuvarlarýnýn
Yeterliliði Ýçin Genel Þartlar standardýna göre akredite edilmiþ olmasý veya ayný standardýn 4.1 Kuruluþ, 4.13 Kayýtlarýn kontrolü, 5.2 Personel,
5.3 Yerleþim ve çevre þartlarý, 5.4 Deney ve kalibrasyon
metotlarý ve metodun geçerli kýlýnmasý, 5.5 Cihazlar ve 5.6 Ölçümlerin izlenebilirliði maddelerine
uygunluðunun Türk Standardlarý
Enstitüsü tarafýndan raporlandýrýlmýþ olmasý gerekir. Söz konusu rapor, cihazlarýn muayenelerinin
bulunduklarý yerlerde yapýlmasý durumlarýný da kapsar. Türk Standardlarý
Enstitüsü tarafýndan yapýlan bu incelemelere iliþkin giderler müracaatçýlar tarafýndan karþýlanýr.
(2) Bu maddenin
birinci fýkrasýndaki þartlarý saðlayan servislerin yeterlilik incelemesi ve
periyodik denetimleri bu Yönetmelikte belirtilen hükümler çerçevesinde Genel Müdürlük tarafýndan yapýlýr.
Müracaat
MADDE 16 – (1) Servis hizmetleri yetki belgesi için aþaðýda belirtilen belge ve bilgileri içeren dosya bir dilekçeye eklenerek Genel Müdürlüðe müracaat edilir.
a) Servis müracaat formu,
b) Servis
sahibinin veya sahiplerinin noterden alýnmýþ imza sirkülerinin aslý veya Genel Müdürlük tarafýndan yapýlmýþ “ASLI GÝBÝDÝR” onaylý fotokopisi,
c) Servisin güncel adresini gösteren Esnaf Sicil Gazetesi veya Ticaret Sicil
Gazetesi sureti,
ç) Servisin açýk adresi ve iletiþim bilgileri,
d) Servise iliþkin kullaným alanlarýnýn ölçülendirilmiþ detaylý yerleþim planý,
e) Servis
yetkilisinin ve teknik personelin belirtildiði liste,
f) Servis
hizmeti verilecek cihazlarýn testlerinde kullanýlacak olan
referans gaz ve optik filtrenin izlenebilirliðini gösteren belge,
g) Bu Yönetmeliðin 12 nci maddesinin
ikinci fýkrasýnda belirtilen servis tarafýndan kullanýlacak damgaya ait ölçeklendirilmiþ çizim ve kodlamalar,
ð) Servisin, bu Yönetmeliðin 15 inci maddesinin birinci fýkrasýnýn (e) bendine göre Türk Akreditasyon Kurumu tarafýndan akredite
edildiðini gösteren belge veya
Türk Standardlarý Enstitüsü’nden alýnmýþ Standarda Uygunluk Raporu,
h) Serviste,
Bakanlýktan alýnmýþ tamir ve ayar yetki belgesine sahip en az bir kiþinin çalýþtýrýlacaðýna dair beyan.
Müracaatýn deðerlendirilmesi, onay ve belgelendirme
MADDE 17 – (1) Genel Müdürlüðe yapýlan müracaatlar, bu Yönetmeliðin 16 ncý maddesinde
istenilen bilgi ve belgelerin tamam olmasý halinde, yerinde
yapýlacak incelemeyle deðerlendirilir. Yapýlan deðerlendirme neticesinde müracaatýn bu Yönetmeliðe uygunluðunun tespiti halinde, iki adet servis hizmetleri
yetki belgesi düzenlenir. Düzenlenen
belgelerden bir adedi ilgiliye verilir, diðeri de Genel Müdürlükte açýlan dosyasýnda muhafaza edilir. Bu belgelerde en az aþaðýdaki bilgiler yer alýr:
a) Belgenin adý,
b) Belgenin
veriliþ/vize tarihi ve numarasý,
c) Servisin
ismi, unvaný ve adresi, telefon ve/veya faks numarasý,
ç) Servisin hizmet vereceði cihazýn cinsi/türü.
(2) Müracaat, bu Yönetmelik hükümlerine uygun bulunmazsa eksiklikler müracaat sahibine
yazýlý olarak bildirir. Bu eksikliklerin üç ay içerisinde tamamlanmasý halinde bu
maddenin birinci fýkrasýna göre iþlem yapýlýr. Eksikliklerin bu süre içerisinde tamamlanmamasý halinde müracaat iptal edilerek dosya sahibine iade edilir.
Servislerin sorumluluklarý
MADDE 18 – (1) Servisler, muayene ettikleri cihazlarla ilgili
bilgilerin kaydedileceði, iþ yerine ait olan ve Genel Müdürlükçe tasdik edilen bir defter tutmak ve bunlarý denetimlerde ibraz etmek zorundadýr. Bu deftere
cihaz sahibinin adý, adresi, cihazýn seri numarasý, türü/sýnýfý, markasý, tipi, üretim yýlý ile muayene ve/veya tamirin yapýldýðý tarih ve yapan kiþinin adý kaydedilir. Bu bilgiler istenildiði takdirde
elektronik ortamda da kayýt altýna alýnabilir. Bakanlýk tarafýndan kurulacak
olan elektronik kayýt sisteminin devreye alýnmasýný müteakip defter tutma zorunluluðu ortadan kalkar.
(2) Servisler,
muayene ettikleri cihazlara iliþkin bu maddenin
birinci fýkrasýndaki bilgileri her yýlýn aralýk ayýnda il müdürlüðüne elektronik ortamda göndermek zorundadýr.
(3) Bakanlýkça verilen servis hizmetleri yetki belgesinin geçerlilik süresi veriliþ tarihinden
itibaren üç yýldýr. Belgenin üç yýllýk sürelerle vize ettirilmesi gerekir. Vize iþlemlerinde belge veriliþ tarihi/son vize
tarihi esas alýnýr. Vize iþlemleri, belgelerin
ilk veriliþindeki þartlarýn saðlanýp saðlanmadýðý kontrol
edilerek yapýlýr. Vizesi yaptýrýlmayan belgeler geçersizdir.
(4) Servis
hizmetleri yetki belgesi ile ilgili bilgi ve belgelerde deðiþiklik olmasý veya iþ yerinin kapanmasý veya yetki belgeli kiþinin çalýþtýðý servisten ayrýlmasý halinde durum, en geç bir ay içerisinde ilgili
servis tarafýndan Genel Müdürlüðe bildirilir. Bu deðiþiklikler yeniden belge düzenlenmesini
gerektiriyorsa bu Yönetmelik hükümleri göz önünde bulundurularak yeniden belge düzenlenir.
(5) Serviste,
Bakanlýkça belirlenen muayene ve damgalama ücret tarifesi ile servis hizmetleri yetki belgesi ve tamir ve ayar
yetki belgesi, müþterinin görebileceði bir yerde asýlý bulundurulur.
(6) Servisler,
Genel Müdürlüðe gerekli bilgi ve belgeleri gerçeðe uygun ve eksiksiz olarak vermekle, incelemelere
yardýmcý olmakla ve doðru beyanda
bulunmakla yükümlüdür. Servisin doðru beyanda
bulunmadýðýnýn sonradan ortaya çýkmasý durumunda verilen belgeler iptal edilir ve servisler hakkýnda doðru beyanda bulunmadýðý için Cumhuriyet Savcýlýðýna suç duyurusunda
bulunulur.
(7) Servislerin
yeterlilik incelemesi ve periyodik denetimlerinde Bakanlýk tarafýndan görevlendirilecek
personelin yolluk giderleri, 10/2/1954 tarihli ve
6245 sayýlý Harcýrah Kanunu hükümleri çerçevesinde servis sahipleri tarafýndan ödenir.
Belgenin iptali
MADDE 19 – (1) Servis hizmetleri yetki belgesinin verilmesine
esas teþkil eden þartlarýn ihlal edilmesi veya mevzuata aykýrý bir durum tespit edilmesi halinde ilgili yazýlý olarak uyarýlýr. Düzeltilebilecek aykýrýlýklar için üç aya kadar süre verilir. Bu süre içerisinde servis hizmetleri yetki belgesi askýya alýnýr.
(2) Servis
hizmetleri yetki belgesine sahip kiþinin belge kapsamýndaki iþlemlerinde suç þüphesi bulunmasý halinde bu durum derhal adli makamlara bildirilir.
Soruþturma ve kovuþturma süresince belge askýya alýnýr.
(3) Belgesi askýya alýnan kiþiye, bu maddenin
birinci fýkrasýnda tespit edilen durumlar için eksikliklerini tamamlayana kadar; bu maddenin ikinci fýkrasýnda belirtilen durumlar için ise soruþturma ve kovuþturma sonuçlanýncaya kadar yeni bir servis hizmetleri yetki
belgesi verilmez. Bu süre içerisinde belge sahibi tarafýndan cihazla ilgili hiçbir tamir, bakým, ayar, muayene ve damgalama iþlemi yapýlamaz.
(4) Bu maddenin
birinci fýkrasýnda tespit edilen durumlar için verilen süre içerisinde eksikliklerini tamamlayarak Genel Müdürlüðe müracaat etmeyenlerin veya ayný aykýrýlýðý iki kez tekrarlayanlarýn servis hizmetleri yetki belgesi iptal edilir. Belgesi iptal
edilenler, iptal tarihinden itibaren bir yýl süre ile belge talebinde bulunamaz. Bir yýl dolduktan sonra tekrar belge talebinde bulunanlarýn müracaatlarý ilk müracaat olarak deðerlendirilir. Belge iptalinin tekrarý halinde üç yýl süreyle belge talebinde bulunulamaz.
(5) Soruþturma ve kovuþturma sonucunda verilen kararýn belge sahibi aleyhine kesinleþmesi halinde belge
iptal edilir. Bu sebeple belgesi iptal edilenler beþ yýl süreyle belge talebinde bulunamaz. Kararýn belge sahibi lehine sonuçlanmasý halinde, kararýn Genel Müdürlüðe ulaþmasýný müteakip askýya alma iþlemi ortadan kaldýrýlýr.
Denetim
MADDE 20 – (1) Genel Müdürlük ve/veya il müdürlüðü, bu Yönetmelik hükümlerinin yerine getirilip getirilmediðinin kontrolü amacýyla; yýlda en az bir kez cihazlarý, servisleri ve
bunlara ait her türlü iþlemleri denetlemekle yükümlüdür.
(2) Servis,
denetimde bulunan kiþilere uygun çalýþma ortamýný saðlamak, gerekli bilgi ve belgeleri gerçeðe uygun ve eksiksiz olarak vermek, incelemelere
yardýmcý olmak ve doðru beyanda
bulunmakla yükümlüdür.
(3) Yapýlan denetimlerde, bu Yönetmelik hükümlerine veya ilgili mevzuata aykýrý bir durumun tespit edilmesi halinde, ilgili
mevzuat hükümlerine göre iþlem yapýlýr.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yetki
Belgesiyle Ýlgili Ýþlemler
Yetki belgesi alacak kiþilerde aranan kriterler
MADDE 21 – (1) Yetki belgesi alacak kiþilerin, liselerin teknik eðitim veren bölümlerinden veya yüksekokullar ile üniversitelerin teknik eðitim veren bölümlerinden mezun olmasý gerekir.
(2) Yetki
belgesi talebinde bulunan kiþilerin; yurt içi veya yurt dýþýnda faaliyet gösteren imalatçýlarda, konu ile
ilgili uygunluk deðerlendirme kuruluþlarýnda, muayene ve deney laboratuvarlarýnda veya bu konuda
hizmet veren servislerde en az iki ay süre ile eðitim aldýklarýna dair eðitim sertifikasýna sahip olmalarý gerekir.
Müracaat
MADDE 22 – (1) Yetki belgesi talebinde bulunan kiþiler, aþaðýda belirtilen bilgi ve belgelerle birlikte bir dilekçe ile iþ yerinin bulunduðu il müdürlüðüne müracaat eder:
a) T.C. kimlik
numarasý beyaný,
b) Bu Yönetmeliðin yayýmý tarihinden önce belge almýþ olanlar hariç, belge talebinde bulunanlarýn; liselerin
teknik eðitim veren bölümlerinden veya yüksekokullar ile üniversitelerin
teknik eðitim veren bölümlerinin birinden mezun olduðuna dair öðrenim belgesi veya diplomanýn il müdürlüðü tarafýndan yapýlmýþ “ASLI GÝBÝDÝR” onaylý fotokopisi,
c) Son altý ay içerisinde çektirilmiþ iki adet vesikalýk renkli fotoðraf,
ç) Bu Yönetmeliðin yayýmý tarihinden önce belge almýþ olanlar hariç, bu Yönetmeliðin 21 inci maddesinin ikinci fýkrasýnda belirtilen teorik ve pratik eðitim aldýðýný gösterir imzalý ve kaþeli eðitim sertifikasý veya sertifikanýn il müdürlüðü tarafýndan yapýlmýþ “ASLI GÝBÝDÝR” onaylý fotokopisi,
d) Müracaat sahibinin, taksirli suçlar hariç olmak üzere beþ yýldan fazla hapis cezasýna hüküm giymediðine yahut basit ve
nitelikli zimmet, irtikâp, rüþvet, hýrsýzlýk, dolandýrýcýlýk, sahtecilik, görevi kötüye kullanma, güveni kötüye kullanma, kaçakçýlýk, hileli iflas, ihale ve alým satýmlara fesat karýþtýrma, suçtan kaynaklanan malvarlýðý deðerlerini aklama veya vergi kaçakçýlýðý suçlarýndan mahkûm olmadýðýna iliþkin yazýlý beyaný,
e) Çalýþacaðý servise ait servis hizmetleri yetki belgesinin
sureti,
f) Tamir ve
ayar hizmetlerini yapacaðý cihazlarýn muayeneleri için yeterli miktarda etalon ve ekipmanýn kendisine veya çalýþacaðý iþ yerine ait olduðunu gösteren belge,
g) Ýþ yeri kendi adýna kayýtlý ise servis hizmetleri yetki belgesi; iþ yeri kendi adýna kayýtlý deðilse o iþ yerinde çalýþtýðýna iliþkin servis
hizmetleri yetki belgesi sahibi ile yapýlmýþ sözleþme.
(2) Ýstenilen belgelerin yabancý dilde olmasý durumunda bu belgelerin yeminli tercüme bürolarýndan yaptýrýlmýþ Türkçe tercümeleri ibraz
edilir.
(3) Bu maddeyle
istenilen belgelerin asýllarýnýn ibraz edilmesi halinde “ASLI GÝBÝDÝR” kaþesiyle onaylanmak kaydýyla fotokopileri veya suretleri de kabul edilir.
Belgenin düzenlenmesi
ve geçerlilik süresi
MADDE 23 – (1) Bu Yönetmeliðin 22 nci maddesinde belirtilen bilgi ve
belgelerin uygun görülmesi halinde iki adet yetki belgesi düzenlenir. Belgelerden biri il müdürlüðünde muhafaza edilir ve diðeri ilgiliye verilir. Belgenin geçerlilik süresi veriliþ tarihinden itibaren üç yýldýr. Belgenin üç yýllýk sürelerle vize ettirilmesi gerekir. Vize iþlemlerinde belge veriliþ tarihi/son vize tarihi
esas alýnýr. Vize iþlemleri,
belgelerin ilk veriliþindeki þartlarýn saðlanýp saðlanmadýðý kontrol
edilerek yapýlýr. Vizesi yaptýrýlmayan belgeler geçersizdir.
(2) Yetki
belgesi ile ilgili bilgi ve belgelerde deðiþiklik olmasý veya yetki belgeli kiþinin çalýþtýðý servisten ayrýlmasý halinde durum, en geç bir ay içerisinde ilgili
servis tarafýndan il müdürlüðüne bildirilir. Bu deðiþiklikler bildirilmediði takdirde servis hizmetleri yetki belgesi geçersiz sayýlýr. Bu durumda tekrar belge talebinde bulunanlarýn müracaatlarý ilk müracaat olarak deðerlendirilir. Süresi içerisinde bildirimde bulunanlar için, deðiþiklikler yeniden belge düzenlenmesini gerektiriyorsa bu Yönetmelik hükümleri göz önünde bulundurularak yeniden belge düzenlenir.
Belgenin iptali
MADDE 24 – (1) Yetki belgesinin verilmesine esas teþkil eden þartlarýn ihlal edilmesi
veya mevzuata aykýrý bir durum tespit edilmesi halinde ilgili yazýlý olarak uyarýlarak aykýrýlýðýn giderilmesi için üç aya kadar süre verilir. Bu süre içerisinde, yetki belgesi askýya alýnýr.
(2) Yetki
belgesine sahip kiþinin belge kapsamýndaki iþlemlerinde suç þüphesi bulunmasý halinde bu durum
derhal adli makamlara bildirilir. Soruþturma ve kovuþturma süresince belgesi askýya alýnýr.
(3) Belgesi askýya alýnan kiþiye, bu maddenin
birinci fýkrasýnda tespit edilen durumlar için eksikliklerini tamamlayana kadar; bu maddenin ikinci fýkrasýnda belirtilen durumlar için ise soruþturma ve kovuþturma sonuçlanýncaya kadar yeni bir yetki belgesi verilmez. Bu süre içerisinde belge sahibi tarafýndan cihazla ilgili hiçbir tamir, bakým, ayar, muayene ve damgalama iþlemi yapýlamaz.
(4) Bu maddenin
birinci fýkrasýnda tespit edilen durumlar için verilen süre içerisinde eksikliklerini tamamlayarak il müdürlüðüne müracaat etmeyenlerin belgesi iptal edilir. Belgesi
iptal edilenler, iptal tarihinden itibaren bir yýl süre ile belge talebinde bulunamaz. Bir yýl dolduktan sonra tekrar belge talebinde bulunanlarýn müracaatlarý ilk müracaat olarak deðerlendirilir. Belge iptalinin tekrarý halinde üç yýl süreyle belge talebinde bulunulamaz.
(5) Soruþturma ve kovuþturma sonucunda verilen kararýn belge sahibi aleyhine kesinleþmesi halinde belge
iptal edilir. Bu sebeple belgesi iptal edilenler beþ yýl süreyle belge talebinde bulunamaz. Kararýn belge sahibi lehine sonuçlanmasý halinde, kararýn il müdürlüðüne ulaþmasýný müteakip askýya alma iþlemi ortadan kaldýrýlýr.
BEÞÝNCÝ BÖLÜM
Çeþitli ve Son Hükümler
Geçiþ hükümleri
GEÇÝCÝ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliðin yayýmlandýðý tarihten önce piyasaya arz edilen cihazlara aþaðýdaki iþlemler uygulanýr.
a) 1/1/2009 tarihinden önce piyasaya arz
edilmiþ egzoz gazý analiz cihazlarý için tip onay þartý aranmaz. Ancak söz konusu cihazlarýn 18/11/1997 tarihli TS ISO 3930 Karayolu Taþýtlarý-Benzin Motorlu-Bakým veya Denetim Sýrasýnda Egzoz Gazýndaki Kirleticiler
Ýçin Ölçme Ekipmanlarý-Teknik Özellikler standardýna uygunluðunun belgelendirilmesi
gerekir. Söz konusu belgeyle birlikte hazýrlanacak damga planlarý ile Bakanlýða müracaat edilir. Uygun görülenlerin damga planlarý onaylanýr. Bahsedilen iþlemlerin, bu Yönetmeliðin tüm maddelerinin yürürlüðe gireceði 1/9/2014 tarihine kadar tamamlanmýþ olmasý gerekir. Damga planlarý onaylanan cihazlar için, servislere müracaat edilerek
muayene ve damgalama iþlemlerinin yaptýrýlmasý zorunludur. Bu þekilde müracaat etmeyen kullanýcýlara, ilgili mevzuat hükümlerine göre cezai iþlem uygulanýr ve cihazlarý kullanýmdan men edilir.
b) 1/1/2009 tarihinden sonra piyasaya arz edilmiþ egzoz gazý analiz cihazlarýnýn 7/8/2008 tarihli ve 26960 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Ölçü Aletleri Yönetmeliðine (2004/22/AT) uygun olmasý gerekir.
c) 3/7/2002 tarihinden önce piyasaya arz
edilmiþ egzoz gazý duman koyuluðu ölçme cihazlarý için tip onay þartý aranmaz. Ancak söz konusu cihazlarýn TS ISO 3996 Sýkýþtýrma ile Ateþlemeli Ýçten Yanmalý Pistonlu Motorlar-Egzoz Gazlarýnýn Opaklýklarýný
Ölçme ve Iþýk Absorplama Katsayýlarýný Tayin Etme Cihazlarý standardýna uygunluðunun belgelendirilmesi gerekir. Söz konusu belgeyle birlikte hazýrlanacak damga
planlarý ile Bakanlýða müracaat edilir. Uygun görülenlerin damga planlarý onaylanýr. Bahsedilen iþlemlerin, bu Yönetmeliðin tüm maddelerinin yürürlüðe gireceði 1/9/2014 tarihine kadar tamamlanmýþ olmasý gerekir. Damga planlarý onaylanan cihazlar için, servislere müracaat edilerek
muayene ve damgalama iþlemlerinin yaptýrýlmasý zorunludur. Bu þekilde müracaat etmeyen kullanýcýlara, ilgili mevzuat hükümlerine göre cezai iþlem uygulanýr ve cihazlarý kullanýmdan men edilir.
ç) 3/7/2002 tarihinden bu Yönetmeliðin yayýmlandýðý tarihe kadar piyasaya arz edilmiþ egzoz gazý duman koyuluðu ölçme cihazlarý, 3/7/2002 tarihli
ve 24804 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Motorlu Araçlarda Kullanýlan Dizel Motorlardan Çýkan Kirletici
Emisyonlara Karþý Alýnan Önlemler ile Ýlgili Tip Onayý Yönetmeliðinde (72/306/AT)
tanýmlanan özelliklere uygun
olmak zorundadýr. Bu cihazlar için hazýrlanacak damga planlarý Bakanlýða onaylattýrýlýr. Bahsedilen iþlemlerin, bu Yönetmeliðin tüm maddelerinin yürürlüðe gireceði 1/9/2014 tarihine kadar tamamlanmýþ olmasý gerekir. Damga planlarý onaylanan cihazlar için, servislere müracaat edilerek
muayene ve damgalama iþlemlerinin yaptýrýlmasý zorunludur. Bu þekilde müracaat etmeyen kullanýcýlara, ilgili mevzuat hükümlerine göre cezai iþlem uygulanýr ve cihazlarý kullanýmdan men edilir.
d) Bu Yönetmeliðin yayýmlandýðý tarihten itibaren piyasaya arz edilecek egzoz gazý duman koyuluðu ölçme cihazlarý için, 17/10/2008 tarihli ve 27027 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Ölçü ve Ölçü Aletleri Tip Onay Yönetmeliði hükümlerine göre ulusal tip onay
belgesi alýnmasý zorunludur.
e) Egzoz gazý analiz cihazý ve egzoz gazý duman koyuluðu ölçme cihazýndan oluþan kombine sistemlerde; egzoz gazý analiz cihazlarý için bu maddenin (a) ve (b) bentlerinde, egzoz gazý duman koyuluðu ölçme cihazlarý için bu maddenin (c), (ç) ve (d) bentlerinde istenen þartlar aranýr. Bu Yönetmeliðin yayýmlandýðý tarihten
itibaren piyasaya arz edilecek olan kombine sistemlerin ise Ölçü ve Ölçü Aletleri Tip Onay Yönetmeliði hükümlerine uygun olarak piyasaya arz edilmesi gerekir.
(2) 4/4/2009 tarihli ve 27190 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Egzoz Gazý Emisyonu Kontrolü Yönetmeliðinin 11 inci
maddesinin üçüncü fýkrasýnda belirtilen þartlara göre alýnmýþ eðitim sertifikasýna sahip personel,
bu Yönetmeliðin 21 inci maddesi
hariç diðer þartlarý saðlamasý halinde tamir ve ayar yetki belgesi alabilir.
Bunun için, bu Yönetmeliðin yayýmlandýðý tarihten
itibaren bir yýl içerisinde müracaat edilmesi
gerekir. Bir yýl içerisinde müracaat etmeyenlere
bu Yönetmelik hükümleri uygulanýr.
Yürürlük
MADDE 25 – (1) Bu Yönetmeliðin;
a) 5 inci, 7 nci, 8 inci, 9 uncu, 10 uncu, 11 inci maddeleri ile geçici 1 inci maddesinin birinci fýkrasýnýn (a), (c), (ç) ve (e) bentleri 1/9/2014 tarihinde,
b) Diðer hükümleri yayýmý tarihinde,
yürürlüðe
girer.
Yürütme
MADDE 26 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakaný yürütür.
Yönetmeliðin Ekleri
|