10 Temmuz 2013  ÇARÞAMBA

Resmî Gazete

Sayý : 28703

YÖNETMELÝK

Çevre ve Þehircilik Bakanlýðýndan:

YAPI MALZEMELERÝ YÖNETMELÝÐÝ

(305/2011/AB)

BÝRÝNCÝ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanýmlar

Amaç

MADDE 1 (1) Bu Yönetmeliðin amacý, yapý malzemelerinin temel karakteristikleri ile ilgili performans beyanlarýnýn ve malzemelere CE iþaretinin iliþtirilmesinin kurallarýný oluþturarak yapý malzemelerinin piyasaya arz edilmesi ve piyasada bulundurulmasý ile ilgili usul ve esaslarý belirlemektir.

Kapsam

MADDE 2 (1) Bu Yönetmelik; yapý iþlerine iliþkin olarak Ek-1de belirtilen temel gerekler açýsýndan yapý malzemelerine uygulanacak kurallarý, performans beyanýný, CE iþaretlemesini, iktisadi iþletmelerin yükümlülüklerini, uyumlaþtýrýlmýþ teknik þartnamelere iliþkin kurallarý, onaylanmýþ kuruluþlarýn ve teknik deðerlendirme kuruluþlarýnýn görevlendirilmesini, denetlenmesi ve deðerlendirilmesini, bildirim merciini, onaylanmýþ kuruluþlar ile ilgili düzenlemeleri, piyasa gözetimi ve denetimine dair usul ve esaslarý kapsar.

Dayanak

MADDE 3 (1) Bu Yönetmelik, 29/6/2001 tarihli ve 4703 sayýlý Ürünlere Ýliþkin Teknik Mevzuatýn Hazýrlanmasý ve Uygulanmasýna Dair Kanuna ve 29/6/2011 tarihli ve 644 sayýlý Çevre ve Þehircilik Bakanlýðýnýn Teþkilat ve Görevleri Hakkýnda Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesinin birinci fýkrasýnýn (f) bendi, 12 nci maddesinin birinci fýkrasýnýn (m) ve (n) bentleri ile 33 üncü maddesine dayanýlarak ve Avrupa Komisyonunun 305/2011/EU sayýlý Yapý Malzemeleri Tüzüðüne paralel olarak hazýrlanmýþtýr.

Tanýmlar

MADDE 4 (1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) Akreditasyon: Bir ulusal akreditasyon kurumu tarafýndan, bir uygunluk deðerlendirme kuruluþunun belirli bir uygunluk deðerlendirme faaliyetini yerine getirmek üzere, ilgili ulusal veya uluslararasý standartlarýn belirlediði gerekleri ve ilgili sektörel düzenlemelerde öngörülen ek gerekleri karþýladýðýnýn resmî kabulünü,

b) Avrupa Deðerlendirme Esasý: Avrupa Teknik Deðerlendirmelerinin düzenlenmesi amacýyla Avrupa Teknik Deðerlendirme Kuruluþlarý organizasyonu tarafýndan kabul edilip onaylanan esasý,

c) Avrupa Teknik Deðerlendirmesi: Bir yapý malzemesinin temel karakteristiklerine iliþkin performansýnýn Avrupa Deðerlendirme Esasýna göre belgeye dayalý olarak deðerlendirmesini,

ç) Bakanlýk: Çevre ve Þehircilik Bakanlýðýný,

d) Çok küçük iþletme: Yapý malzemesi üretimi için yýllýk on kiþiden az çalýþan istihdam eden ve net satýþ hasýlatý veya malî bilânçosu T.C. Merkez Bankasý günlük döviz kuru esas alýnarak 2 milyon Euro karþýlýðý Türk Lirasýný aþmayan bu Yönetmelik kapsamýndaki iþletmeleri,

e) Daðýtýcý: Bir yapý malzemesini piyasada bulunduran, tedarik zincirinde yer alan, imalatçý ve ithalatçý dýþýndaki gerçek veya tüzel kiþiyi,

f) Eþik deðer: Bir yapý malzemesinin herhangi bir temel karakteristiðinin asgari veya azami performans deðerini,

g) Fabrika üretim kontrolü: Fabrikadaki üretim sisteminin uyumlaþtýrýlmýþ teknik þartnamelere uygun olarak yazýlý hale getirilmiþ, kalýcý ve iç kontrolünü,

ð) Geri çekme: Tedarik zincirindeki bir yapý malzemesinin piyasada bulundurulmasýný engellemek amacýyla alýnan her türlü tedbiri,

h) Ýktisadi iþletme: Ýmalatçý, yetkili temsilci, ithalatçý ve daðýtýcýyý,

ý) Ýmalâtçý: Bir yapý malzemesini imal eden veya tasarýmýný veya imalatýný yaptýran ve kendi adý veya ticarî markasý ile pazarlayan gerçek veya tüzel kiþiyi,

i) Ýthalâtçý: Bir yapý malzemesini yurt dýþýndan yurt içi piyasaya arz eden Türkiye'de yerleþik gerçek veya tüzel kiþiyi,

j) Komisyon: Avrupa Komisyonunu,

k) Kullaným amacý: Yapý malzemesinin uyumlaþtýrýlmýþ teknik þartnamesinde belirtilen kullaným amacýný,

l) Özel teknik belge: Uyumlaþtýrýlmýþ standartlarda belirtilen test metotlarý dýþýndaki diðer metotlarla elde edilen sonuçlarýn, ilgili uyumlaþtýrýlmýþ standardýn test metotlarý ile elde edilen sonuçlara eþ olmasý kaydý ile performansýn deðiþmezliðini deðerlendiren ve doðrulayan sistemler içerisindeki metotlarýn baþka metotlar ile ikame edildiðini gösteren belgeyi,

m) Piyasaya arz: Bir yapý malzemesinin piyasada ilk defa bulundurulmasýný,

n) Piyasada bulundurma: Bir yapý malzemesinin ticarî bir faaliyet yoluyla, bir bedel karþýlýðýnda veya bedelsiz olarak daðýtým, tüketim veya kullaným için yurt içi piyasaya saðlanmasýný,

o) Seviye: Bir yapý malzemesinin temel karakteristikleri ile ilgili performans deðerlendirme sonucunun sayýsal olarak ifade edilmesini,

ö) Sýnýf: Bir yapý malzemesine iliþkin performansýn azami ve asgari deðerleri ile sýnýrlandýrýlmýþ seviyeler aralýðýný,

p) Takým malzeme (kit): Yapý iþinde kalýcý olarak kullanýlmak üzere bir araya getirilmesi gereken en az iki ayrý bileþenden meydana gelen bir takým olarak tek bir imalâtçý tarafýndan piyasaya arz edilen yapý malzemesini,

r) Temel karakteristikler: Yapý iþlerinin temel gereklerine iliþkin yapý malzemesi karakteristiklerini,

s) Toplatma: Tüketicinin veya diðer bir nihai kullanýcýnýn hâlihazýrda elinde bulunan bir yapý malzemesinin geri alýnmasýný amaçlayan her türlü önlemi,

þ) Uyumlaþtýrýlmýþ standart: 3/4/2002 tarihli ve 24715 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Teknik Mevzuatýn ve Standartlarýn Türkiye ile Avrupa Birliði Arasýnda Bildirimine Dair Yönetmeliðin Ek-1inde sýralanan Avrupa Standardizasyon kuruluþlarýndan biri tarafýndan Komisyonun talebi üzerine hazýrlanarak kabul edilen standardý,

t) Uyumlaþtýrýlmýþ teknik þartname: Uyumlaþtýrýlmýþ standartlarý ve Avrupa Deðerlendirme Esaslarýný,

u) Ürün tipi: Belirli bir imalât sürecinde belirli bir hammadde kombinasyonu veya diðer girdiler ile üretilmiþ bir yapý malzemesinin ilgili temel karakteristiklere göre kendisini temsil eden performans seviyesini veya sýnýflar grubunu,

ü) Yapý iþi: Hem bina hem de diðer inþaat mühendisliði iþlerini içermek üzere tüm yapý iþlerini,

v) Yapý malzemesi: Her türlü yapý iþlerinde veya bu iþlerin herhangi bir kýsmýnda kalýcý olarak kullanýlmak üzere üretilen ve piyasaya arz edilen ve performansý yapý iþlerinin temel gereklere iliþkin performansýný etkileyen bütün malzemeleri veya takým malzemelerini,

y) Yapý malzemesinin performansý: Malzemenin temel karakteristikleri ile ilgili performansýnýn seviye, sýnýf veya taným olarak ifade edilmesini,

z) Yaþam döngüsü: Bir yapý malzemesinin ham maddeden elde edilmesi veya doðal kaynaklardan üretilmesinden, bertaraf edilmesine kadar birbirini takip eden baðlantýlý aþamalarýný,

aa) Yetkili temsilci: Adýna belirli görevleri yerine getirmek üzere imalatçýdan yazýlý olarak yetki belgesi alan ve Türkiye'de yerleþik olan gerçek veya tüzel kiþiyi,

ifade eder.

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

Performans Beyaný ve CE Ýþaretlemesi

Yapý iþleri için temel gerekler ve yapý malzemelerinin temel karakteristikleri

MADDE 5 (1) Yapý iþleri Ek-1de belirtilen temel gereklere uygun hazýrlanýr.

(2) Yapý malzemelerinin yapý iþlerinin temel gerekleriyle baðlantýlý olan temel karakteristikleri, uyumlaþtýrýlmýþ teknik þartnamelerde belirtilir.

(3) Uyumlaþtýrýlmýþ standartlarda tanýmlanan kullaným amaçlarý ile ilgili olarak, belirli ürün aileleri için, ürün piyasaya arz edildiðinde imalâtçý tarafýndan performansý beyan edilecek temel karakteristikler ve eþik deðerlerin Komisyonca belirlenmesi halinde, Bakanlýk bunlarý duyurur ve uygulanmasýný saðlar.

Performans beyaný

MADDE 6 (1) Yapý malzemesi uyumlaþtýrýlmýþ bir standart kapsamýndaysa veya hakkýnda hazýrlanmýþ bir Avrupa Teknik Deðerlendirmesi varsa, imalâtçý bu malzemeyi piyasaya arz ederken performans beyaný düzenler.

(2) Yapý malzemesi uyumlaþtýrýlmýþ bir standart kapsamýndaysa veya hakkýnda hazýrlanmýþ bir Avrupa Teknik Deðerlendirmesi varsa, 7 nci maddede belirtilen istisnalar dýþýnda, uyumlaþtýrýlmýþ teknik þartnamesinde tanýmlanan temel karakteristiklerle ilgili performansa iliþkin bilgiler, sadece performans beyanýnda yer alýyorsa ve beyana dâhil edilmiþse verilir.

(3) Ýmalâtçý, imal ettiði yapý malzemesinin beyan edilen performansa uygun olduðuna iliþkin sorumluluðu, performans beyaný düzenleyerek üstlenir. Aksi yönde bilgi ve belgeler bulunmadýðý müddetçe, imalâtçý tarafýndan düzenlenen performans beyanýnýn doðru ve güvenilir olduðu kabul edilir.

Performans beyanýnýn düzenlenmesine iliþkin istisnalar

MADDE 7 (1) Yapý malzemelerinin kullaným amacýna göre temel karakteristiklerinin beyan edilmesini gerekli kýlan Avrupa Birliði veya ulusal hükümlerin mevcut olmamasý hâlinde ve 6 ncý maddenin birinci fýkrasýna istisna olarak, imalâtçý, uyumlaþtýrýlmýþ bir standart kapsamýndaki bir yapý malzemesini piyasaya arz ederken;

a) Yapý malzemesi, belirli bir yapý iþine has ve münferit olarak veya seri üretime tabi olmadan sipariþ üzerine üretilerek, ürünün yapý iþlerinde güvenli olarak monte edilmesinden sorumlu olan imalâtçý tarafýndan ve yürürlükteki mevzuat çerçevesinde belirlenmiþ yapý sorumlularýnýn mesuliyeti altýnda belirli bir yapý iþi için monte edildiðinde,

b) Yapý malzemesi, yürürlükteki mevzuata uygun olarak, yapý sorumlularýnýn mesuliyeti altýnda ilgili yapý iþlerinde kullanýlmak üzere þantiye mahallinde imal edildiðinde,

c) Yapý malzemesi, 21/7/1983 tarihli ve 2863 sayýlý Kültür ve Tabiat Varlýklarýný Koruma Kanunu kapsamýnda tespit ve tescil edilen ve söz konusu Kanuna uygun olarak kültürel mirasýn korunmasýna uygun biçimde ve belirli bir çevrenin parçasý olarak veya özel mimarî ve tarihî deðeri sebebiyle resmî olarak korunan yapý iþlerinin yenilenmesi için endüstriyel olmayan süreçte imal edildiðinde,

performans beyaný düzenlemeyebilir.

Performans beyanýnýn içeriði

MADDE 8 (1) Performans beyaný, yapý malzemelerinin uyumlaþtýrýlmýþ teknik þartnameye uygun olarak, temel karakteristikleri ile ilgili performansýný ifade eder.

(2) Performans beyaný;

a) Performans beyanýnýn düzenlendiði ürün tipine iliþkin referansý,

b) Yapý malzemesinin performans deðiþmezliðinin deðerlendirilmesi ve doðrulanmasýna iliþkin Ek-5te belirtilen sistem veya sistemleri,

c) Her bir temel karakteristiðin deðerlendirilmesi için kullanýlmýþ olan uyumlaþtýrýlmýþ standardýn veya Avrupa Teknik Deðerlendirmesinin referans numarasý ve yayým tarihini,

ç) Özel teknik belgenin kullanýlmasý hâlinde, bu belgenin referans numarasýný ve imalatçýnýn ürününün uyduðunu beyan ettiði gerekleri,

d) Yapý malzemesinin tâbi olduðu yürürlükteki uyumlaþtýrýlmýþ teknik þartnameye göre belirtilen kullaným amacýný veya amaçlarýný,

e) Beyan edilen kullaným amacý veya amaçlarýna karþýlýk gelen uyumlaþtýrýlmýþ teknik þartnamede yer alan temel karakteristiklerin listesini,

f) Yapý malzemesinin beyan edilen kullaným amacý veya amaçlarýna iliþkin en az bir temel karakteristiðinin performansý,

g) Yapý malzemesinin 5 inci maddenin üçüncü fýkrasýna göre belirlenmiþ temel karakteristiklerine iliþkin olarak, gerekiyorsa hesaplamaya dayalý, seviye veya sýnýf veyahut bir taným olarak performansýný,

ð) Ýmalatçý tarafýndan ürünün piyasada bulundurulmasý hedeflenen ülkenin o ürünün kullaným amacý veya amaçlarý ile ilgili mevcut mevzuatý da dikkate alýnarak, yapý malzemesinin kullaným amacýna veya amaçlarýna iliþkin temel karakteristiklerinin performansýný,

h) Listelenmiþ temel karakteristikler arasýndan beyan edilmemiþ performans için NPD (No Performance Determined Performans Belirlenmemiþtir) harflerini,

ý) Bir yapý malzemesi ile ilgili Avrupa Teknik Deðerlendirmesi düzenlenmiþ ise, yapý malzemesinin ilgili Avrupa Teknik Deðerlendirmesinde yer alan temel karakteristiklerine iliþkin sýnýflar veya seviyeler ya da bir tanýmda ifade edilen performansýný,

içerir.

(3) Performans beyaný, Ek-3teki formata göre düzenlenir.

(4) Performans beyaný ile birlikte, 26/12/2008 tarihli ve 27092 mükerrer sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Tehlikeli Maddelerin ve Müstahzarlarýn Sýnýflandýrýlmasý, Ambalajlanmasý ve Etiketlenmesi Hakkýnda Yönetmeliðe göre tehlikeli olarak sýnýflandýrýlan madde ve müstahzarlara iliþkin olarak, 26/12/2008 tarihli ve 27092 mükerrer sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Tehlikeli Maddelere ve Müstahzarlara Ýliþkin Güvenlik Bilgi Formlarýnýn Hazýrlanmasý ve Daðýtýlmasý Hakkýnda Yönetmeliðin 5 inci maddesinde belirtilen bilgiler de sunulur.

(5) CE iþareti taþýyan ve beraberinde 30/12/2006 tarihli ve L396 sayýlý Avrupa Birliði Resmî Gazetesinde yayýmlanan Kimyasallarýn Kaydý, Deðerlendirmesi, Ýzni ve Kýsýtlamasý Hakkýnda Regülasyon (1907/2006/EC)un 31 inci ve 33 üncü maddeleri uyarýnca talep edilen bilgilerle birlikte Performans Beyaný olan yapý malzemelerinin, beyan edilmiþ performanslarýn Türkiyedeki kullanýmý için gereklilikleri karþýlamasý kaydýyla, Türkiyede piyasaya arzýna ve kullanýmýna izin verilir. Bu durumda dördüncü fýkra uygulanmaz.

Performans beyanýnýn temini

MADDE 9 (1) Piyasada bulunan her yapý malzemesinin performans beyanýnýn elektronik veya yazýlý olarak bir kopyasý bulunur. Ancak, tek parti halindeki ayný malzemenin bir kullanýcýya tedarik edilmesi hâlinde, o parti malzeme ile birlikte tek bir nüshalýk performans beyaný elektronik veya yazýlý olarak verilebilir.

(2) Talep etmesi hâlinde, performans beyanýnýn yazýlý bir kopyasý son kullanýcýya da verilir.

(3) Bakanlýk, Komisyon tarafýndan belirlenen kurallar çerçevesinde web sitesi aracýlýðý ile performans beyanýnýn kopyasýna eriþilebilmesinin usul ve esaslarýný duyurur ve uygulanmasýný saðlar. Performans beyaný, 13 üncü maddenin ikinci fýkrasýnda belirtilen süre kadar bulundurulur.

(4) Performans beyaný Türkçe düzenlenir.

CE iþaretinin kullanýmý ve genel hükümler

MADDE 10 (1) CE iþaretlemesine iliþkin olarak 23/2/2012 tarihli ve 28213 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan CE Ýþareti Yönetmeliði hükümleri yapý malzemeleri hakkýnda da uygulanýr.

(2) Yapý malzemesine CE iþaretlemesi konulabilmesi için 6 ncý ve 8 inci maddelere göre performans beyaný düzenlenmesi zorunludur; imalatçý tarafýndan performans beyaný düzenlenmemiþ ise yapý malzemesine CE iþareti konulamaz. Ýmalâtçý, CE iþaretini iliþtirmekle veya iliþtirilmesini saðlamakla yapý malzemesinin beyan edilen performansýna ve ayný zamanda bu Yönetmelikte ve iþaretlemeye iliþkin Avrupa Birliði mevzuatýný uyumlaþtýran ulusal mevzuata uygunluðunun sorumluluðunu üstlenmiþ olur. CE iþareti iliþtirilmesine iliþkin usul ve esaslar ile ulusal mevzuata derç edilen ilgili diðer Avrupa Birliði mevzuatý, bu fýkrada belirtilen þartlara aykýrý olmamak kaydý ile uygulanýr.

(3) CE iþareti, hakkýnda bir uyumlaþtýrýlmýþ standart veya hazýrlanmýþ Avrupa Teknik Deðerlendirmesi bulunan tüm yapý malzemelerinin, ilgili uyumlaþtýrýlmýþ standart veya Avrupa Teknik Deðerlendirmesi kapsamýndaki temel karakteristiklere iliþkin olarak beyan edilen performansýna uygun olduðunu teyit eden tek iþaretlemedir. Ulusal düzenlemelerde uyumlaþtýrýlmýþ standart kapsamýndaki bir yapý malzemesinin ilgili temel karakteristiklerine iliþkin performansýnýn uygunluðunun teyidi ve iþaretlemesi için CE iþareti dýþýnda bir referans verilemez veya CE iþaretinin aranmayacaðýna dair herhangi bir hüküm getirilemez.

(4) CE iþareti taþýyan bir yapý malzemesinin, kullaným amacý için beyan edilen performans deðerleri, bu kullaným amacý için istenen ulusal gerekleri karþýladýðý ve mevzuata aykýrýlýk teþkil etmediði müddetçe piyasada bulunmasý veya kullanýlmasý engellenemez veya yasaklanamaz.

(5) CE iþareti taþýyan herhangi bir yapý malzemesi; beyan edilen performans deðerleri kullaným amacý için istenen gerekleri karþýladýðý ve mevzuata aykýrýlýk teþkil etmediði müddetçe, kamu kurum ve kuruluþlarýnýn veya kamu iktisadî teþekküllerinin veya kamusal yetkilerle donatýlmýþ ya da tekel konumunda faaliyette bulunan özel ya da kamu teþebbüslerinin koyduðu kurallar ve þartlar gerekçe gösterilerek kullanýmý engellenemez.

(6) Yapý iþlerinin tâbi olduðu gereklere dair kullanýlan ulusal metotlar ve yapý malzemelerinin temel karakteristiklerine iliþkin diðer ulusal kurallar, uyumlaþtýrýlmýþ standartlar ile uyumlu olur.

CE iþaretinin iliþtirilmesi

MADDE 11 (1) CE iþareti, yapý malzemesinin doðrudan üzerine veya etiketine görünür, okunaklý ve kalýcý bir þekilde iliþtirilir. Malzemenin özelliðinden dolayý bu mümkün deðil ise, malzemenin ambalajýna veya ekli belgelere iliþtirilir.

(2) CE iþareti; sýrasý ile ilk kez konulduðu yýlýn son iki rakamýný, imalâtçýnýn adýný ve kayýtlý adresini veya imalâtçýnýn adýný ve adresini kolayca tanýmlayan iþaretini, karýþýklýða mahal vermeden ürün tipine has tanýmlama kodunu, performans beyanýnýn referans numarasýný, beyan edilen performansýn seviyesini veya sýnýfýný, uygulanan uyumlaþtýrýlmýþ teknik þartname numarasýný, mevcut ise onaylanmýþ kuruluþun kimlik numarasýný ve malzemenin tâbi olduðu uyumlaþtýrýlmýþ teknik þartnamede yer alan kullaným amacýna iliþkin bilgileri ihtiva eder.

(3) CE iþareti, yapý malzemesi piyasaya arz edilmeden önce iliþtirilir. Belli bir risk veya kullanýmý gösteren baþka bir iþaret veya piktogram da CE iþareti ile birlikte kullanýlabilir.

Ürün irtibat noktasý

MADDE 12 (1) Bu Yönetmelik kapsamýnda Ürün Ýrtibat Noktasý Bakanlýktýr. 2/5/2012 tarihli ve 2012/3169 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararý ile yürürlüðe konulan Düzenlenmemiþ Alanda Karþýlýklý Tanýma Yönetmeliðinin 13 üncü maddesi uyarýnca, düzenlenmemiþ alanda Ürün Ýrtibat Noktasý Ekonomi Bakanlýðý’dýr. Ekonomi Bakanlýðý, bu Yönetmelik kapsamýndaki yapý malzemelerine iliþkin bilgi talebini müteakip Bakanlýk ile iþbirliðinde bulunur.

(2) Bakanlýk, 8 inci maddenin ikinci fýkrasýnýn (ð) bendinde belirtildiði þekilde her bir yapý malzemesinin kullaným amacýna uygun olarak yapý iþlerinin temel gereklerini karþýlamak üzere yaptýðý düzenlemeler hakkýnda gerekli bilgilendirmeyi, kolayca anlaþýlabilir ve þeffaf bir biçimde, gerekirse elektronik araçlar da kullanarak yapar.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Ýktisadi Ýþletmelerin Yükümlülükleri

Ýmalâtçýnýn yükümlülükleri

MADDE 13 (1) Ýmalâtçý 6 ncý ve 8 inci maddelere göre performans beyaný düzenler ve 10 uncu ve 11 inci maddelere uygun olarak CE iþaretini iliþtirir. Ýmalâtçý, performans deðiþmezliðinin deðerlendirilmesi ve doðrulanmasý sisteminin gerektirdiði bütün unsurlarý içeren teknik dosyayý performans beyanýnýn dayanaðý olarak düzenler.

(2) Ýmalatçý teknik dosyayý ve performans beyanýný, yapý malzemesinin piyasaya arz edildiði tarihten itibaren on yýl süreyle muhafaza eder. Bu sürenin Komisyonca deðiþtirilmesi halinde Bakanlýk bu hususu duyurur ve uygulanmasýný saðlar.

(3) Ýmalâtçý, ürünün beyan edilen performansýnýn seri üretiminde deðiþmemesi için gerekli tedbirleri alýr. Ýmalatçý, ürün tipindeki ve ilgili uyumlaþtýrýlmýþ teknik þartnamelerdeki deðiþiklikleri dikkate alýr. Ýmalâtçý, yapý malzemesinin beyan edilen performansýnýn deðiþmezliðini, güvenilirliðini ve doðruluðunu saðlamak üzere, piyasada bulunan veya piyasaya arz edilen yapý malzemelerinin numune testlerini yapar, toplatýlan ve uygun olmayan ürünlere iliþkin þikâyetleri inceler ve gerekiyorsa kayýt altýna alýp, daðýtýcýlarý bu tür denetimler hakkýnda bilgilendirir.

(4) Ýmalâtçý, ürettiði yapý malzemesine ait tip, parti veya seri numarasý veyahut ürünün tanýmlanmasýný saðlayan diðer herhangi bir bilginin malzemenin üzerinde taþýmasýný, ürünün boyutunun veya yapýsýnýn buna uygun olmamasý durumunda, gerekli bilgilerin yapý malzemesinin ambalajýnda veya beraberindeki dokümanlarda bulunmasýný saðlar.

(5) Ýmalâtçý, ürünün üzerindeki veya bunun mümkün olmamasý durumunda ambalajýndaki veya beraberindeki dokümanda ismini, tescilli ticarî unvanýný veya tescilli ticarî markasýný ve iletiþim bilgilerini belirtir. Ýmalâtçý ile irtibat saðlamak üzere tek bir adres belirtilir.

(6) Bir yapý malzemesini piyasada bulunduran imalatçý, ürünün Türkçe güvenlik ve kullaným talimatýný ürün ile birlikte bulundurur.

(7) Ýmalâtçý; piyasaya arz ettiði yapý malzemesinin beyan edilen performansa veya Yönetmeliðe uygun olmadýðýný deðerlendirmesi veya buna iliþkin bir gerekçenin olmasý hâlinde, yapý malzemesinin uygunluðunu saðlamaya veya gerektiðinde ürünün piyasadan toplatýlmasýnýn veya geri çekilmesinin teminine iliþkin tüm düzeltici tedbirleri derhal alýr. Ýmalatçý buna ilâve olarak, ürünün herhangi bir risk taþýmasý hâlinde, ürünün uygunsuzluðuna ve þayet alýnmýþsa uygunsuzluk ile ilgili düzeltici tedbirlere iliþkin detaylý bilgileri, Bakanlýða ve ürünü piyasada bulundurduðu Avrupa Birliði üyesi ülkelerdeki yetkili kuruluþlara derhal iletir.

(8) Ýmalâtçý, Bakanlýðýn veya Avrupa Birliði üyesi ülkelerdeki yetkili kuruluþlarýn gerekçeli talebi üzerine, yapý malzemesinin beyan edilen performansa veya bu Yönetmeliðe uygun olduðunu gösteren her türlü bilgi ve belgeyi Türkçe olarak Bakanlýða veya Avrupa Birliði üyesi ülkelerin yetkili kuruluþlarýnýn anlayabileceði dilde talep eden yetkili kuruluþlara iletmek ve malzemenin taþýdýðý riskleri ortadan kaldýrmak için gereken her türlü faaliyeti Bakanlýk ile iþbirliði içerisinde yürütür.

Yetkili temsilci

MADDE 14 (1) Ýmalâtçý, adýna belirli görevleri yerine getirmek üzere yazýlý olarak görevlendirme yapmak ve görevleri yetki belgesinde belirtilmek suretiyle bir yetkili temsilci atayabilir. Ancak, teknik dosyanýn düzenlenmesi tamamen imalatçýnýn görevi olup, bununla ilgili hususlar yetki belgesinde yer alamaz.

(2) Yetkili temsilci yetki belgesinde belirtilen görevleri yerine getirir. Yetki belgesinde, yetkili temsilcinin görevlerine iliþkin olarak;

a) Performans beyanýnýn ve teknik dosyanýn, talep edildiðinde Bakanlýða sunmak üzere 13 üncü maddenin ikinci fýkrasýnda belirtilen süre boyunca muhafaza edilmesine,

b) Bakanlýðýn veya Avrupa Birliði üyesi ülkelerdeki yetkili kuruluþlarýn gerekçeli talebi üzerine, yapý malzemesinin beyan edilen performansa veya bu Yönetmelik kapsamýndaki diðer gereklere uygun olduðunu gösteren gerekli her türlü bilgi ve belgenin Bakanlýða ve talep eden Avrupa Birliði üyesi ülkelerin yetkili kuruluþlarýna iletilmesine,

c) Bakanlýðýn gerekçeli talebi üzerine, yetki belgesi kapsamýndaki yapý malzemelerinin oluþturduðu riskleri ortadan kaldýrmak için gereken her türlü faaliyetin Bakanlýk ile iþbirliði içerisinde yürütülmesine,

iliþkin hususlarý asgari olarak yer alýr.

Ýthalâtçýnýn yükümlülükleri

MADDE 15 (1) Ýthalâtçý, sadece bu Yönetmelikteki hükümlere uygun olan yapý malzemesini piyasaya arz edebilir.

(2) Ýthalâtçý, yapý malzemesini piyasaya arz etmeden önce, performans deðiþmezliðinin deðerlendirilmesinin ve doðrulanmasýnýn imalâtçý tarafýndan yapýlmýþ olduðunu garanti etmek zorundadýr. Ýthalâtçý, 13 üncü maddenin birinci fýkrasýnda belirtilen teknik dosyanýn ve 6 ncý madde ile 8 inci maddeye uygun olan performans beyanýnýn imalâtçý tarafýndan düzenlenmesini saðlar. Ýthalâtçý, gerektiðinde, malzemenin CE iþareti taþýmasýný, malzeme ile beraber istenen belgeleri ve imalâtçýnýn 13 üncü maddenin dördüncü ve beþinci fýkralarýnda belirtilen gereklere uymasýný da saðlamak zorundadýr. Ýthalâtçýnýn bir yapý malzemesinin beyan edilen performansa veya bu Yönetmelik kapsamýndaki diðer gereklere uygun olmadýðýný deðerlendirmesi veya bu yönde bir kanaate varmak için gerekçesi olmasý hâlinde, ithalâtçý yapý malzemesini beraberindeki performans beyanýna uyana kadar ve bu Yönetmelik kapsamýndaki diðer gereklerle uyumlu oluncaya veya performans beyaný düzeltilinceye kadar piyasa arz edemez. Ayrýca ithalâtçý, yapý malzemesinin bir risk taþýmasý hâlinde, imalâtçýyý ve Bakanlýðý konu hakkýnda bilgilendirir.

(3) Ýthalâtçý, ürünün üzerindeki veya bunun mümkün olmamasý hâlinde ambalajýndaki veya beraberindeki dokümanda ismini, tescilli ticarî unvanýný veya tescilli ticarî markasýný ve iletiþim bilgilerini belirtir.

(4) ) Bir yapý malzemesini piyasada bulunduran ithalatçý, ürünün Türkçe güvenlik ve kullaným talimatýný ürün ile birlikte bulundurur.

(5) Ýthalâtçý, sorumluluðu altýndaki yapý malzemesinin depolama veya nakliyat þartlarýnýn, yapý malzemesinin performans beyanýna veya bu Yönetmelik kapsamýndaki diðer gerekler ile uyumunu tehlikeye atmamasý için gerekli tedbirleri alýr.

(6) Ýthalâtçý, yapý malzemesinin beyan edilen performansýnýn deðiþmezliðini, güvenilirliðini ve doðruluðunu saðlamak amacýyla, piyasada bulunan veya piyasaya arz edilen yapý malzemelerinin numune testlerini gerçekleþtirir; toplatýlan ve uygun olmayan ürünlere iliþkin þikâyetleri deðerlendirir ve gerekiyorsa kayýt altýna alýp, daðýtýcýlarý söz konusu düzeltici faaliyetler hakkýnda bilgilendirir.

(7) Ýthalâtçý; piyasaya arz ettiði yapý malzemesinin beyan edilen performansa veya bu Yönetmeliðe uygun olmadýðýný deðerlendirmesi veya buna iliþkin bir gerekçenin olmasý hâlinde, yapý malzemesinin uygunluðunu saðlamaya veya gerektiðinde ürünün piyasadan toplatýlmasýný veya geri çekilmesinin teminine iliþkin tüm düzeltici tedbirleri derhal alýr. Ýthalâtçý buna ilâve olarak, ürünün herhangi bir risk taþýmasý hâlinde, ürünün uygunsuzluðuna ve þayet alýnmýþsa uygunsuzluk ile ilgili düzeltici tedbirlere iliþkin detaylý bilgileri, Bakanlýða ve ürünü piyasada bulundurduðu Avrupa Birliði üyesi ülkelerdeki yetkili kuruluþlara derhal iletir.

(8) Ýthalâtçý, performans beyanýnýn bir suretini ve teknik dosyayý, 13 üncü maddenin ikinci fýkrasýnda belirtilen süre boyunca muhafaza eder ve talep edildiðinde Bakanlýða sunar.

(9) Ýthalâtçý Bakanlýðýn veya Avrupa Birliði üyesi ülkelerdeki yetkili kuruluþlarýn gerekçeli talebi üzerine, yapý malzemesinin beyan edilen performansa veya bu Yönetmelik kapsamýndaki diðer gereklere uygun olduðunu gösteren her türlü bilgi ve belgeyi Türkçe olarak Bakanlýða veya Avrupa Birliði üyesi ülkelerin yetkili kuruluþlarýnýn anlayabileceði dilde talep eden yetkili kuruluþlara iletir ve malzemenin taþýdýðý riskleri ortadan kaldýrmak için gereken her türlü faaliyeti Bakanlýk ve Avrupa Birliði üyesi ülkelerin yetkili kuruluþlarý ile iþbirliði içerisinde yürütür.

Daðýtýcýnýn yükümlülükleri

MADDE 16 (1) Daðýtýcý, yapý malzemesini piyasada bulundururken bu Yönetmelikteki hükümlere uyar.

(2) Daðýtýcý, yapý malzemesini piyasada bulundurmadan önce, gerektiði hallerde, ürünün CE iþareti taþýmasýný, bu Yönetmelik kapsamýndaki gerekli belgelerin ürüne eþlik etmesini, güvenlik ve kullaným talimatlarýnýn Türkçe olarak bulunmasýný temin eder. Daðýtýcý ilâveten, imalâtçý ve ithalâtçýlarýn 13 üncü maddenin dördüncü ve beþinci fýkralarýnda ve 15 inci maddenin üçüncü fýkrasýnda belirtilen gereklerin tümüne uyduðunu garanti eder. Daðýtýcýnýn, yapý malzemesinin, beyan edilen performansa veya bu Yönetmeliðin diðer hükümlerine uygun olmadýðýný deðerlendirmesi veya buna iliþkin bir gerekçenin olmasý hâlinde, yapý malzemesini, performans beyanýna uygun ve bu Yönetmelik kapsamýndaki diðer gereklerle uyumlu oluncaya veya performans beyaný düzeltilinceye kadar piyasada bulunduramaz. Ayrýca, daðýtýcý, yapý malzemesinin risk teþkil etmesi hâlinde, imalâtçýyý veya ithalatçýyý ve Bakanlýðý konu hakkýnda derhal bilgilendirir.

(3) Daðýtýcý, sorumluluðu altýndaki yapý malzemesinin depolama veya nakliyat þartlarýnýn, yapý malzemesinin performans beyanýna veya bu Yönetmelik kapsamýndaki diðer gerekler ile uyumunu tehlikeye atmamasý için gerekli tedbirleri alýr.

(4) Daðýtýcý; piyasaya arz ettiði yapý malzemesinin beyan edilen performansa veya bu Yönetmelik kapsamýndaki diðer gereklere uygun olmadýðýný deðerlendirmesi veya buna iliþkin bir gerekçenin olmasý hâlinde, yapý malzemesinin uygunluðunu saðlamaya veya gerektiðinde ürünün piyasadan toplatýlmasýnýn veya geri çekilmesinin teminine iliþkin tüm düzeltici tedbirleri derhal alýr. Daðýtýcý buna ilâve olarak, ürünün herhangi bir risk teþkil etmesi hâlinde, ürünün uygunsuzluðuna ve þayet alýnmýþsa uygunsuzluk ile ilgili düzeltici tedbirlere iliþkin detaylý bilgileri Bakanlýða ve ürünü piyasada bulundurduðu Avrupa Birliði üyesi ülkelerdeki yetkili kuruluþlara derhal iletir.

(5) Daðýtýcý, Bakanlýðýn veya Avrupa Birliði üyesi ülkelerdeki yetkili kuruluþlarýn gerekçeli talebi üzerine, yapý malzemesinin beyan edilen performansa veya bu Yönetmelik kapsamýndaki diðer gereklere uygun olduðunu gösteren her türlü bilgi ve belgeyi Türkçe olarak Bakanlýða veya üye ülkelerin yetkili kuruluþlarýnýn anlayabileceði dilde talep eden yetkili kuruluþlara iletir ve piyasada bulundurduðu yapý malzemelerinin oluþturduðu riskleri ortadan kaldýrmak için gereken her türlü faaliyeti Bakanlýk ve Avrupa Birliði üyesi ülkelerdeki yetkili kuruluþlarý ile iþbirliði içerisinde yürütür.

Ýthalâtçý ve daðýtýcýya, imalâtçýnýn yükümlülüklerinin uygulandýðý durumlar

MADDE 17 (1) Ýthalâtçý veya daðýtýcý, herhangi bir yapý malzemesini piyasaya kendi ismi veya ticarî markasý ile arz ettiðinde veya piyasaya hâlihazýrda arz edilmiþ bir yapý malzemesinin performans beyanýna uygunluðunu etkileyecek olan bir deðiþiklik yaptýðýnda, bu Yönetmelik kapsamýnda imalâtçý olarak deðerlendirilir ve 13 üncü maddede belirtilen yükümlülüklere tabi olur.

Ýktisadi iþletmelerin bilgileri

MADDE 18 (1) Ýktisadi iþletmeler, talep üzerine 13 üncü maddenin ikinci fýkrasýnda belirtilen süre boyunca, kendilerine ürün tedarik eden veya kendisinin ürün tedarik ettiði her iktisadi iþletmenin bilgilerini Bakanlýða bildirir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Uyumlaþtýrýlmýþ Teknik Þartnameler

Uyumlaþtýrýlmýþ standartlar

MADDE 19 (1) Uyumlaþtýrýlmýþ standartlar, yapý malzemelerinin temel karakteristikler ile ilgili performansýnýn deðerlendirilmesinde kullanýlan kriter ve metotlarý ihtiva eder ve malzemelerin kullaným amacýna atýfta bulunabilir.

(2) Uyumlaþtýrýlmýþ standart, yapý malzemesinin üretim sürecindeki özel þartlarýný göz önüne alan uygun fabrika üretim kontrolünü, performans deðiþmezliðinin deðerlendirilmesi ve doðrulanmasýna iliþkin sistemlerin uygulanmasý için gereken teknik detaylarý ihtiva eder.

(3) Bakanlýk, uyumlaþtýrýlmýþ standartlarýn referans numaralarýný, imalatçýlarýn yapý malzemelerini ulusal standartlara veya uyumlaþtýrýlmýþ standartlara göre piyasaya arz edebilecekleri zaman aralýðýný gösteren CE iþaretlemesine dair eþvarlýk döneminin baþlangýç ve bitiþ tarihlerini Resmî Gazetede duyurur. Bakanlýk, bu listeye iliþkin Komisyonca yapýlan her güncellemeyi ayrýca yayýmlar.

(4) Bir yapý malzemesinin performans beyaný için, eþvarlýk döneminin baþladýðý tarihten itibaren ilgili uyumlaþtýrýlmýþ standardýn kullanýlmasý mümkündür; ancak, eþvarlýk döneminin bittiði tarih itibariyle performans beyaný ve CE iþaretlemesi için ilgili uyumlaþtýrýlmýþ standardýn kullanýlmasý zorunludur. 34 üncü, 35 inci ve 36 ncý maddelerde verilen haklar saklý kalmak kaydý ile eþvarlýk döneminin bitiþ tarihinden itibaren, yapý malzemesinin performans beyanýnýn düzenlenmesinde sadece ilgili uyumlaþtýrýlmýþ standartlar kullanýlabilir. Eþvarlýk süresinin bitimini müteakip, bu Yönetmeliðin uygulanmasý bakýmýndan uyumlaþtýrýlmýþ standartlar ile çeliþen ulusal standartlar kullanýlamaz ve çeliþen ulusal mevzuat hükümleri uygulanamaz.

Uyumlaþtýrýlmýþ standartlara karþý resmi itiraz

MADDE 20 (1) Bakanlýk, 19 uncu maddede anýlan uyumlaþtýrýlmýþ standartlarýn, Komisyon tarafýndan yayýmlanan ilgili þartlarda belirtilen hükümleri karþýlamadýðýný tespit ederse, gerekli tedbirlerin alýnmasý için durumu Komisyona iletilmek üzere ilgili Bakanlýða bildirir.

Avrupa deðerlendirme esasý

MADDE 21 (1) Ýmalâtçý tarafýndan yapýlan bir Avrupa Teknik Deðerlendirmesi talebini müteakip kýsmen veya tamamen bir uyumlaþtýrýlmýþ standart kapsamýnda olmayan yapý malzemesinin,

a) Mevcut herhangi bir uyumlaþtýrýlmýþ standardýn kapsamýnda yer almamasý,

b) Temel karakteristiklerinin en az biri için uyumlaþtýrýlmýþ standart kapsamýndaki deðerlendirme metodunun uygun olmamasý,

c) Temel karakteristiklerinin en az biri için uyumlaþtýrýlmýþ standart kapsamýnda herhangi bir deðerlendirme metodunun bulunmamasý durumunda, bu yapý malzemesinin temel karakteristikler ile ilgili performansýnýn mevcut uyumlaþtýrýlmýþ standartlara göre tamamen deðerlendirilememesi,

sebebiyle, 33 üncü maddede tanýmlanan Avrupa Teknik Deðerlendirme Kuruluþlarý Birliði tarafýndan düzenlenen Avrupa Deðerlendirme Esasý kullanýlýr.

(2) Avrupa Deðerlendirme Esasýnýn kabul edilmesine iliþkin yöntem, 22 nci ve 23 üncü maddeye ve Ek-2ye uygun hazýrlanýr.

(3) Bakanlýk, Avrupa Deðerlendirme Esasýnýn geliþtirilmesi ve kabul edilmesi ile ilgili olarak Komisyonca getirilen ek kurallarý, Ek-2de yer alan hükümleri tadil ederek bu Yönetmeliðe ilave eder.

Avrupa deðerlendirme esasýnýn geliþtirilmesine ve kabul edilmesine iliþkin esaslar

MADDE 22 (1) Avrupa Deðerlendirme Esasýnýn geliþtirilmesine ve kabul edilmesine iliþkin yöntemde aþaðýdaki hususlara uyulur:

a) Ýmalâtçý için yeterince þeffaf olmasý gerekir.

b) Haksýz gecikmeyi engellemek için mecburi süre kýsýtlamalarýný içerir.

c) Ticarî gizlilik ve mahremiyeti dikkate alacak þekilde düzenlenir.

ç) Komisyonun geliþtirme ve kabul safhalarýna yeterince katýlýmýna imkân verilir.

d) Ýmalâtçý açýsýndan uygun maliyetli olmasý gerekir.

e) Ürüne iliþkin teknik deðerlendirme kuruluþlarý arasýnda yeterli mesleki dayanýþma ve iþ birliði saðlanýr.

(2) Teknik deðerlendirme kuruluþlarý, Avrupa Deðerlendirme Esasýnýn geliþtirilmesine ve kabul edilmesine iliþkin her türlü masrafý karþýlar.

Avrupa teknik deðerlendirmesi talebi alan teknik deðerlendirme kuruluþunun görevleri

MADDE 23 (1) Bir Avrupa Teknik Deðerlendirmesi talebi alan teknik deðerlendirme kuruluþu, ürünün tamamen veya kýsmen uyumlaþtýrýlmýþ standart kapsamýna alýnmasý halinde;

a) Ürün tamamen bir uyumlaþtýrýlmýþ standart kapsamýnda ise, 21 inci maddenin birinci fýkrasýna uygun olarak bir Avrupa Teknik Deðerlendirmesi verilemeyeceðine,

b) Ürün tamamen bir Avrupa Teknik Deðerlendirme Esasý kapsamýnda ise, bu esasýn verilecek olan Avrupa Teknik Deðerlendirmesi için temel olarak kullanýlacaðýna,

c) Ürün tamamen veya kýsmen herhangi bir uyumlaþtýrýlmýþ teknik þartname kapsamýnda deðilse Ek-2deki veya 21 inci maddenin üçüncü fýkrasýna uygun olarak belirlenen yöntemleri uygulayacaðýna,

dair imalâtçýyý bilgilendirir.

(2) Birinci fýkranýn (b) ve (c) bentlerinde belirtilen hallerde, teknik deðerlendirme kuruluþu, talebin içeriði ve performans deðiþmezliðinin deðerlendirilmesi ve doðrulanmasý için teknik deðerlendirme kuruluþunun o ürüne uygulamak istediði ilgili Komisyon Kararýna yapýlan atýf veya böyle bir Komisyon Kararýnýn bulunmadýðý hususunda Avrupa Teknik Deðerlendirme Kuruluþlarý Birliðini ve Komisyonu bilgilendirir.

Yayýmlama

MADDE 24 (1) Avrupa Teknik Deðerlendirme Kuruluþlarý Birliðince kabul edilen ve Komisyonca Avrupa Birliði Resmî Gazetesinde yayýmlanan Avrupa Deðerlendirme Esaslarý referans listesi ve bu listeye ait tüm güncellemeler Bakanlýkça duyurulur.

Teknik deðerlendirme kuruluþlarý arasýnda anlaþmazlýk halinde ihtilaflarýn çözülmesi

MADDE 25 (1) Teknik Deðerlendirme Kuruluþlarý, Avrupa Deðerlendirme Esasý hakkýnda öngörülen sürede anlaþma saðlayamazsa Avrupa Teknik Deðerlendirme Kuruluþlarý Birliði, bu hususu uygun bir çözüm için Komisyona iletir.

Avrupa deðerlendirme esasýnýn içeriði

MADDE 26 (1) Avrupa Deðerlendirme Esasý asgari olarak; yapý malzemesinin genel tarifini, imalâtçý ve Avrupa Teknik Deðerlendirme Kuruluþlarý Birliðinin anlaþtýðý ve ürünün imalâtçý tarafýndan öngörülen kullaným amacý ile ilgili temel karakteristiklerinin listesini ve ürünün bu temel karakteristiklere dair performansýnýn deðerlendirilmesine iliþkin kriterleri ve metotlarý içerir.

(2) Avrupa Deðerlendirme Esasýnda uygulanacak fabrika üretim kontrolünün esaslarý, yapý malzemesinin üretim sürecinin þartlarý göz önüne alýnarak belirtilir.

(3) Ürünün bazý temel karakteristikleri ile ilgili performansýnýn deðerlendirilmesine iliþkin metot ve kriterler, hali hazýrda diðer uyumlaþtýrýlmýþ teknik þartnamelerde veya 60 ýncý maddenin üçüncü fýkrasýnda bahsedilen Ortak Esaslarda belirlenmiþse ya da Avrupa Teknik Onayý verilmesi kapsamýnda 1 Temmuz 2013 tarihinden önce Yapý Malzemeleri Yönetmeliði (89/106/EEC)nin 9 uncu maddesinin uygulanmasý dâhilinde kullanýlan bu tür metot ve kriterlerin bulunmasý durumunda, bu mevcut metot ve kriterler Avrupa Deðerlendirme Esasýna dercedilir.

Avrupa deðerlendirme esasýna karþý resmî itirazlar

MADDE 27 (1) Bakanlýk bir Avrupa Deðerlendirme Esasýnýn Ek-1de belirtilen yapý iþleri için temel gerekler çerçevesinde karþýlamasý gerekenlerin tamamýný yerine getiremediðini düþündüðü durumda resmî itirazýný Komisyona iletir.

Avrupa teknik deðerlendirmesi

MADDE 28 (1) Avrupa Teknik Deðerlendirmesi, imalâtçýnýn talebi üzerine, 23 üncü maddede ve Ek IIde belirtilen yönteme uygun olarak hazýrlanan Avrupa Deðerlendirme Esasýna dayanýlarak Teknik Deðerlendirme Kuruluþu tarafýndan hazýrlanýr. Avrupa Teknik Deðerlendirmesi, halihazýrda bir Avrupa Deðerlendirme Esasý var ise, uyumlaþtýrýlmýþ bir standart için önceden bir talimat yayýmlanmýþ olsa bile hazýrlanabilir. Ýlgili uyumlaþtýrýlmýþ standardýn eþvarlýk dönemi baþladýktan sonra bu teknik deðerlendirme ile ilgili olarak Teknik Deðerlendirme Kuruluþunca hazýrlýk ve iþlem yapýlamaz.

(2) Avrupa Teknik Deðerlendirmesi, imalatçý tarafýndan beyan edilen kullaným amacýna uygun olarak temel karakteristiklerin seviye, sýnýf veya bir taným þeklinde beyan edilecek performansý ile birlikte performans deðiþmezliðinin deðerlendirilmesi ve doðrulanmasý sisteminin uygulanmasýnda gerekli olan teknik detaylarý içerir. Avrupa Teknik Deðerlendirmesi talebini alan Teknik Deðerlendirme Kuruluþu ile imalatçýnýn temel gerekler konusunda mutabakata varmalarý gerekir. Komisyonca oluþturulan Avrupa Teknik Deðerlendirmesi formatý Bakanlýkça duyurulur.

Performans seviyeleri veya sýnýflarý

MADDE 29 (1) Komisyon tarafýndan yapý malzemelerinin temel karakteristikleri ile ilgili performansýna iliþkin sýnýflar oluþturulduðunda, bu Yönetmelik kapsamýnda belirlenecek performans seviye veya sýnýflarý bu sýnýflandýrma sistemine uygun olur.

Performans deðiþmezliðinin deðerlendirilmesi ve doðrulanmasý

MADDE 30 (1) Yapý malzemelerinin temel karakteristikleri ile ilgili performans deðiþmezliðinin deðerlendirilmesi ve doðrulanmasý Ek-5te verilen sistemlere uygun olarak yapýlýr.

(2) Bir yapý malzemesinin ya da malzeme ailelerinin tabi olacaklarý sistem veya sistemler veyahut bir temel karakteristiðe iliþkin sistem veya sistemler Komisyon tarafýndan yeniden belirlendiðinde ya da deðiþtirildiðinde, Bakanlýk bunlarý duyurur ve uygulanmasýný saðlar.

(3) Belirlenen sistem veya sistemler uyumlaþtýrýlmýþ teknik þartnamelerde de belirtilir.

BEÞÝNCÝ BÖLÜM

Teknik Deðerlendirme Kuruluþlarý

Teknik deðerlendirme kuruluþlarýnýn görevlendirilmesi, denetlenmesi ve deðerlendirilmesi

MADDE 31 (1) Bakanlýk, Ek-4 Tablo 1deki yapý malzemeleri alanýnda Teknik Deðerlendirme Kuruluþlarýný görevlendirir. Bakanlýk, kuruluþun isim ve adresini ve hangi yapý malzemesi alaný veya alanlarý için görevlendirildiðini Komisyona ve Avrupa Birliði üyesi ülkelere bildirir.

(2) Bakanlýk, görevlendirdiði Teknik Deðerlendirme Kuruluþlarýný ve görevlendirildikleri yapý malzemesi alanlarýný duyurur.

(3) Bakanlýk, görevlendirdiði Teknik Deðerlendirme Kuruluþlarýnýn, görevlendirildikleri alanlardaki faaliyetlerini izler ve denetler, ayrýca Ek-4 Tablo 2de belirtilen her bir þart için bu kuruluþlarýn yeterliliklerini deðerlendirir. Bakanlýk, Teknik Deðerlendirme Kuruluþlarýnýn görevlendirilmesi ile ilgili hususlarý duyurur. Bakanlýk, Teknik Deðerlendirme Kuruluþlarýnýn görevlendirilmesi, faaliyetlerinin ve yeterliliklerinin denetlenmesi ile ilgili þartlarý ve bu þartlarda meydana gelen deðiþiklikleri Komisyona bildirir.

(4) Bakanlýk, Teknik Deðerlendirme Kuruluþlarýný deðerlendirirken, Komisyonun bu amaçla hazýrlayýp yayýmladýðý kýlavuz belgeleri kullanýr.

Teknik deðerlendirme kuruluþlarý için þartlar

MADDE 32 (1) Teknik Deðerlendirme Kuruluþu, görevlendirildiði yapý malzemesi alaný veya alanlarýndaki Avrupa Teknik Deðerlendirmesine iliþkin deðerlendirme iþlemlerini yürütür. Teknik Deðerlendirme Kuruluþu, görevlendirme kapsamýna uygun olarak Ek-4 Tablo 2de belirtilen gerekleri saðlar.

(2) Teknik Deðerlendirme Kuruluþu, organizasyon þemasýný ve karar alma mekanizmasýnda görev alanlarýn isimlerini kamuya web sitesi aracýlýðýyla duyurur.

(3) Teknik Deðerlendirme Kuruluþunun birinci fýkrada belirtilen gerekleri saðlayamadýðýnýn anlaþýlmasý hâlinde, Bakanlýk ilgili yapý malzemesi alaný için bu kuruluþun görevlendirmesini iptal eder ve konu hakkýnda Komisyonu ve Avrupa Birliði üyesi ülkeleri bilgilendirir.

Teknik deðerlendirme kuruluþlarýnýn koordinasyonu

MADDE 33 (1) Bakanlýkça görevlendirilen Teknik Deðerlendirme Kuruluþlarý, Avrupa Teknik Deðerlendirme Kuruluþlarý Birliðine üye olur, toplantýlarýna katýlým saðlar, üyelik aidatlarý ve toplantý katýlým giderlerinin karþýlanmasý da dahil olmak üzere üyelik yükümlülüklerini yerine getirir.

(2) Teknik Deðerlendirme Kuruluþlarý Avrupa Teknik Deðerlendirme Kuruluþlarý Birliðine gerekli finansal ve insan kaynaðý katkýsýný saðlar.

ALTINCI BÖLÜM

Basitleþtirilmiþ Usuller

Uygun teknik belgelerin kullanýmý

MADDE 34 (1) Ýmalâtçý ürün tipini tespit ederken tip testi veya tip hesaplamasý yerine;

a) Kendisi tarafýndan piyasaya arz edilen yapý malzemesinin Komisyon kararýnda veya uyumlaþtýrýlmýþ teknik þartnamede belirtilen þartlara göre, bir veya birkaç temel karakteristiði için test veya hesap yapmaksýzýn ya da ilave test veya hesap yapmaksýzýn belirli bir performans seviyesini veya sýnýfýný saðladýðýnýn kabul edildiðini gösteren,

b) Bir uyumlaþtýrýlmýþ standart kapsamýnda piyasaya arz ettiði yapý malzemesi, ürün tipi ayný olmak koþuluyla, baþka bir imalatçý tarafýndan ayný uyumlaþtýrýlmýþ standart kapsamýnda üretilmiþ ve halihazýrda test edilmiþ ise, diðer imalatçýnýn onayýný aldýktan sonra, test sonuçlarýnýn doðruluðu, güvenilirliði ve deðiþmezliðini saðlama sorumluluðu diðer imalatçýda olmak üzere diðer yapý malzemesinin test sonuçlarýnýn tamamýna veya bir kýsmýna karþýlýk gelen performansý gösteren,

c) (b) bendine alternatif olarak bir uyumlaþtýrýlmýþ teknik þartname kapsamýnda piyasaya arz ettiði yapý malzemesi, temel karakteristiklerinden biri veya birkaçý tedarikçisi tarafýndan uyumlaþtýrýlmýþ teknik þartnameye göre test edilmiþ bir sistem veya bu sistemin bileþeni ise, imalatçýnýn sistemi veya bileþenleri, tedarikçinin talimatlarýnda belirttiði þekilde monte etmesi koþuluyla, diðer imalâtçýnýn veya tedarikçinin onayýný aldýktan sonra test sonuçlarýnýn doðruluðu, güvenilirliði ve deðiþmezliðini saðlama sorumluluðu diðer imalatçý veya tedarikçide olmak üzere kendine tedarik edilen sistem veya bileþenlerin test sonuçlarýnýn tamamýna veya bir kýsmýna karþýlýk gelen performansý gösteren,

uygun teknik belgeleri kullanabilir.

(2) Birinci fýkrada bahsedilen bir yapý malzemesi, Ek-5te belirtilen performans deðiþmezliðinin deðerlendirilmesi ve doðrulanmasý sistemlerinden sistem 1+ veya 1e tabi bir ürün ailesine dâhil ise birinci fýkrada bahsedilen uygun teknik belgelendirmenin Ek-5te belirtilen þekilde ürün belgelendirme alanýnda onaylanmýþ bir kuruluþça doðrulanmasý zorunludur.

Çok küçük iþletmelerce basitleþtirilmiþ usullerin kullanýmý

MADDE 35 (1) Bir uyumlaþtýrýlmýþ standart kapsamýnda yapý malzemesi imal eden çok küçük ölçekli iþletmeler, ilgili uyumlaþtýrýlmýþ standardýn kapsamýndaki metotlardan farklý metotlar kullanarak Ek-5teki sistem 3 ve sistem 4 için tip testlerine dayanarak ürün tipinin tespitini deðiþtirebilir. Bu imalâtçýlar, sistem 3e dahil yapý malzemeleri için sistem 4te öngörülen þartlara uygun olarak da iþlem yapabilir. Ýmalâtçý, bu tür basitleþtirilmiþ usulleri kullandýðýnda, uyumlaþtýrýlmýþ standartlarda belirtilen usuller ile uygulamýþ olduðu yöntemlerin birbirlerine denk olduðunu ve yapý malzemesinin ilgili gereklere uygunluðunu özel teknik belgelendirme ile gösterir.

Diðer basitleþtirilmiþ usuller

MADDE 36 (1) Bir uyumlaþtýrýlmýþ standart kapsamýnda olan ve münferit olarak üretilmiþ veya sipariþ üzerine seri olmayan metotla özel olarak üretilmiþ ve tanýmlanmýþ tek bir yapý iþine monte edilecek yapý malzemeleri ile ilgili olarak, Ek-5te belirtilen ilgili sistemin performans deðerlendirme kýsmý, uygulanan usulün uyumlaþtýrýlmýþ standartlarda ortaya konan usullere denkliðini ve ürünün ilgili gerekleri saðladýðýný gösteren özel teknik belgelendirme ile imalâtçý tarafýndan deðiþtirilebilir.

(2) Birinci fýkrada bahsedilen bir yapý malzemesi, Ek-5te belirtilen performans deðiþmezliðinin deðerlendirilmesi ve doðrulanmasý sistemlerinden sistem 1+ veya 1e tabi bir ürün ailesine dâhil ise birinci fýkrada bahsedilen özel teknik belgelendirmenin Ek-5te belirtilen þekilde ürün belgelendirme alanýnda onaylanmýþ bir kuruluþça doðrulanmasý zorunludur.

YEDÝNCÝ BÖLÜM

Bildirim Mercii ve Onaylanmýþ Kuruluþlar

Bildirim

MADDE 37 (1) Bakanlýk, bu Yönetmeliðe göre görevlendirdiði onaylanmýþ kuruluþlarý Komisyona ve Avrupa Birliði üyesi ülkelere bildirir.

Görevlendirmeden sorumlu mercii

MADDE 38 (1) Bakanlýk, bu Yönetmeliðin amacýna uygun olarak; onaylanmýþ kuruluþlarýn deðerlendirilmesi için gerekli usulün belirlenmesi ve yürütülmesinden, uygun görülen kuruluþlarýn görevlendirilmesinden, görevlendirilen kuruluþlarýn Komisyona bildiriminden, onaylanmýþ kuruluþlarýn 41 inci maddeye uygunluklarý da dâhil olmak üzere denetiminden ve konuyla ilgili düzenlemelerin yapýlmasýndan sorumludur.

Bakanlýðýn onaylanmýþ kuruluþlarý görevlendirmede takip edeceði usul ve esaslar

MADDE 39 (1) Bakanlýðýn onaylanmýþ kuruluþ görevlendirme, gözetim ve denetimini gerçekleþtirmekle sorumlu birimi bu faaliyetleri çerçevesinde aþaðýda belirtilen hususlara uyar.

a) Onaylanmýþ kuruluþlar ile herhangi bir çýkar iliþkisine girmez.

b) Baðýmsýzlýk ve tarafsýzlýðýný koruyacak þekilde yapýlanýr ve çalýþýr.

c) Performansýn deðiþmezliðinin doðrulanmasý ve deðerlendirmesi sürecinde onaylanmýþ kuruluþlarýn bildirimi ile ilgili her türlü karar deðerlendirme iþlemini sürdüren personelin dýþýndaki yetkili kiþilerce verilir.

ç) Onaylanmýþ kuruluþlarca yürütülen faaliyetleri veya ticarî veya rekabete dayalý danýþmanlýk hizmetlerini teklif ve temin etmez.

d) Elde edilen bilginin gizliliðini saðlar.

e) Görevlerinin gereklerini yerine getirmek üzere bünyesinde yeterli sayýda personel bulundurur.

Bilgilendirme yükümlülüðü

MADDE 40 (1) Bakanlýk, onaylanmýþ kuruluþlarýn deðerlendirilmesi, bildirimi ve denetlenmesine iliþkin ulusal yöntemleri ve bunlara iliþkin yapýlan her türlü deðiþikliði Komisyona bildirir.

Onaylanmýþ kuruluþlara iliþkin gerekler

MADDE 41 (1) Onaylanmýþ kuruluþ, bildirim için aþaðýdaki gereklilikleri saðlar.

a) Onaylanmýþ kuruluþ ulusal mevzuata uygun bir þekilde kurulmak ve tüzel kiþiliði haiz olmak zorundadýr.

b) Onaylanmýþ kuruluþ, uygunluk deðerlendirmesi hizmeti sunacaðý iþletme veya deðerlendireceði ürün ile herhangi bir baðý olmayan baðýmsýz ve üçüncü bir taraf niteliðinde olur. Deðerlendirmesini yaptýðý yapý malzemelerinin tasarýmý, imalatý, tedariki, montajý, kullanýmý veya bakýmýnda yer alan iþletmeleri temsil eden sanayi, ticaret ve meslek odasý, birliði veya derneði veya mesleki federasyona baðlý bir kuruluþ, baðýmsýz olduðunu ve herhangi bir çýkar çatýþmasýnýn bulunmadýðýný kanýtlamalarý kaydýyla üçüncü taraf kuruluþ olarak deðerlendirilebilir.

c) Onaylanmýþ kuruluþ ve bu kuruluþun üst düzey yönetimi ve performans deðiþmezliðinin deðerlendirilmesi ve doðrulanmasý sürecinde üçüncü taraf görevlerini yerine getirmekle sorumlu personeli;

1) Deðerlendirilen yapý malzemelerini tasarlayan, imal eden, satýn alan, tedarik eden, monte eden, kullanan, bakým ve onarýmýný yapan veya sahibi olan kiþilerden ve bunlarýn yetkili temsilcilerinden olamaz. Bu durum deðerlendirmesi yapýlmýþ yapý malzemelerinin þahsi amaçla veya onaylanmýþ kuruluþ faaliyetleri için kullanýmýný engellemez.

2) Deðerlendirilen yapý malzemelerinin tasarýmýnda, imalatýnda veya yapýmýnda, pazarlanmasýnda, monte edilmesinde, kullanýmýnda veya bakýmýnda doðrudan yer alamaz ve bu faaliyetleri yürüten taraflarýn temsilcisi olamaz. Onaylanmýþ kuruluþ, bildiriminin yapýldýðý faaliyetler ile ilgili karar verme baðýmsýzlýðýný ve mesleðin gereklerini layýðýyla yerine getirmesini olumsuz yönde etkileyebilecek hiçbir faaliyette bulunamaz ve faaliyete iþtirak edemez. Bu durum özellikle müþavirlik hizmetleri için geçerlidir. Onaylanmýþ kuruluþ, þube, temsilcilik ve yüklenicilerinin yürüttüðü faaliyetlerin, kendi yapmýþ olduðu deðerlendirme ve doðrulama faaliyetlerinin gizliliðini, objektifliðini ve tarafsýzlýðýný etkilemediðini garanti eder.

ç) Onaylanmýþ kuruluþ ve personeli, performansýn deðiþmezliðinin deðerlendirilmesi ve doðrulanmasý sürecinde görevini, gerekli teknik ve mesleki yeterliliði ile yerine getirmeli ve varmýþ olduðu hükümler veya yürüttüðü deðerlendirme veya doðrulama faaliyetlerini etkileyebilecek olan ve özellikle bu faaliyetlerin sonuçlarýna iliþkin menfaatleri olan kiþilerden veya zümrelerden kaynaklý en baþta malî olmak üzere her türlü baský ve teþvikten baðýmsýzdýr.

d) Onaylanmýþ kuruluþun, bildirim kapsamý ile ilgili olarak Ek-5e göre görevlendirildiði performansýn deðiþmezliðinin deðerlendirilmesi ve doðrulanmasý sürecinde, bu görevleri bizzat veya sorumluluk kendisinde olmak kaydý ile, kendi adýna baþka bir kuruluþ yürütse bile, onaylanmýþ kuruluþ olarak tüm görevleri yerine getirme kapasitesine sahiptir. Her bir performansýn deðiþmezliðinin deðerlendirilmesi ve doðrulanmasý sistemi ve yapý malzemelerinin her tipi veya kategorisi, temel karakteristikler ve bildiriminin yapýldýðý alanlardaki görevleri yürütmek için onaylanmýþ kuruluþun;

1) Performansýn deðiþmezliðinin deðerlendirilmesi ve doðrulanmasý sürecinde görevini yerine getirmek üzere teknik bilgiye, yeterli düzeyde ve uygun kapsamda tecrübeye sahip gerekli personele,

2) Yürütülen performans deðerlendirmesine iliþkin yöntemleri açýklayan ve bunlarýn þeffaflýðýný ve tekrar uygulanabilirliðini garanti eden gerekli tarifnameye ve onaylanmýþ kuruluþ olarak yürüttüðü görevler ve diðer faaliyetleri arasýndaki farký ortaya koyan uygun yöntemlere ve politikalara,

3) Taahhüt ettiði iþin büyüklüðü, faaliyet gösterdiði sektör, organizasyon yapýsý, söz konusu ürünün karmaþýklýk derecesini ve üretim sürecinin hacmini ve vasfýný dikkate alan faaliyetlerin gerçekleþmesi için gerekli yöntemlere,

4) Uygun biçimde bildirimi yapýlmýþ olan faaliyetleri ile baðlantýlý teknik ve idarî görevleri yerine getirme olanaðýna ve her türlü ekipman veya hizmete eriþim hakkýna,

sahip olmasý gerekir.

e) Onaylanmýþ kuruluþun bildiriminin yapýldýðý faaliyetlerin gerçekleþtirilmesinden sorumlu personelinin;

1) Onaylanmýþ kuruluþun bildirim kapsamý dâhilinde, performansýn deðiþmezliðinin deðerlendirilmesi ve doðrulanmasý sürecindeki onaylanmýþ kuruluþ görevlerinin tümünü kapsayan teknik ve mesleki eðitimi almýþ,

2) Yürüttüðü deðerlendirme ve doðrulama faaliyetleri ile ilgili gerekleri karþýlayan yeterli bilgiye ve bu faaliyetleri yürütmek üzere gerekli uzmanlýk vasýflarýna sahip,

3) Ýlgili uyumlaþtýrýlmýþ standartlar ile bu Yönetmeliðin ilgili hükümlerini kavrayabilecek bilgiye sahip,

4) Yürüttüðü deðerlendirme ve doðrulama faaliyetlerini gösteren sertifikalarý, kayýtlarý ve raporlarý düzenleyebilecek yeterlilikte,

olmasý gerekir.

f) Onaylanmýþ kuruluþ, kendisinin, üst kademe yönetiminin ve deðerlendirme görevini yürüten personelinin tarafsýzlýðýný garanti eder. Onaylanmýþ kuruluþun üst kademe yönetiminin ve deðerlendirme görevini yürüten personelinin ücretleri, gerçekleþtirilen deðerlendirme sayýsýna veya deðerlendirme sonuçlarýna baðlý tutulamaz.

g) Onaylanmýþ kuruluþ yürüttüðü deðerlendirme ve doðrulama faaliyetleri kapsamýnda mesleki sorumluluk sigortasýný yaptýrýr.

ð) Onaylanmýþ kuruluþ personeli, yetkili idari merciler ile iliþkili olan iþler haricinde, Ek-5e göre görevlerini yürütürken elde ettiði tüm bilgiler hakkýnda mesleki gizliliði saðlar. Bu bilgiler ile ilgili haklarý saklýdýr.

h) Onaylanmýþ kuruluþlar, ilgili standardizasyon faaliyetlerine ve onaylanmýþ kuruluþlarýn koordinasyonu için 51 inci madde kapsamýnda oluþturulan grubun çalýþmalarýna katýlýr veya deðerlendirme faaliyetlerini yürüten personelinin bu faaliyetlerden haberdar olmasýný saðlar ve onaylanmýþ kuruluþlarýn koordinasyonu için oluþturulan grubun çalýþmalarý sonucunda ortaya çýkan karar ve metinleri rehber belge olarak kabul eder.

Uygunluk karinesi

MADDE 42 (1) Avrupa Birliði Resmi Gazetesinde referans numarasý yayýmlanmýþ ilgili uyumlaþtýrýlmýþ standartlarda veya bunlarýn kýsýmlarýnda ortaya konan kriterler 41 inci maddede ortaya konan gerekleri kapsýyorsa ve onaylanmýþ kuruluþ da bu kriterlere uygun olduðunu kanýtlayabiliyorsa, bu durumda onaylanmýþ kuruluþun 41 inci maddedeki gerekleri saðladýðý kabul edilir.

Onaylanmýþ kuruluþlarýn þube, temsilcilik ve yüklenicileri

MADDE 43 (1) Onaylanmýþ kuruluþ, performansýn deðiþmezliðinin deðerlendirilmesi ve doðrulanmasý sürecinde yürüttüðü belirli görevleri bir yükleniciye yaptýrdýðý veya bir þube veya temsilciliðini bu iþler için kullandýðý hallerde bunlarýn 41 inci maddede belirtilen gerekleri karþýladýðýný garanti eder ve bu durumu Bakanlýða bildirir.

(2) Onaylanmýþ kuruluþ, yüklenici, þube veya temsilcilikleri tarafýndan yürütülen görevlerin her türlü sorumluluðunu üstlenmiþ sayýlýr.

(3) Faaliyetler, ancak müþteri ile mutabakata varýlmasý halinde bir yüklenici, þube veya temsilcilik tarafýndan yürütülebilir.

(4) Onaylanmýþ kuruluþ, her bir yüklenici, þube veya temsilciliðinin niteliklerinin deðerlendirilmesi ile ilgili belgeleri ve bahsi geçen taraflarýn Ek-5e göre yürüttüðü görevlere iliþkin belgeleri gerektiðinde Bakanlýða sunmak üzere muhafaza eder.

Onaylanmýþ kuruluþ bünyesindeki test laboratuvarlarý dýþýndaki tesislerin kullanýlmasý

MADDE 44 (1) Ýmalâtçýnýn talebi üzerine teknik, ekonomik ve lojistik açýdan geçerli sebepler de var ise, onaylanmýþ kuruluþlar performansýn deðiþmezliðinin deðerlendirilmesi ve doðrulanmasý sistemlerinden sistem 1+, 1 ve 3 için Ek-5te bahsedilen testleri yapmaya veya kendi denetimi altýnda, üretimin yapýldýðý fabrikada imalâtçýnýn laboratuvarýndaki ekipmaný kullanarak veya imalâtçýnýn muvafakati ile baþka bir test laboratuvarýnda o laboratuvarýn ekipmanýný kullanarak yaptýrmaya karar verebilir. Bu tür testleri yürütecek onaylanmýþ kuruluþlar, kendi akredite test laboratuvarlarý dýþýnda baþka bir laboratuvarda çalýþmak için ayrýca yetkilendirilir.

(2) Onaylanmýþ kuruluþ, birinci fýkrada belirtilen testler yapýlmadan önce, test metotlarýna iliþkin gereklerin karþýlandýðýný teyit eder. Ayný zamanda test ekipmanýnýn gerekli kalibrasyon sistemine sahip olmasýndan, ölçümlerin izlenebilirliðinin temin edilmesinden ve test sonuçlarýnýn doðru ve güvenilir olmasýndan da sorumludur.

Bildirim baþvurusu

MADDE 45 (1) Performansýn deðiþmezliðinin deðerlendirilmesi ve doðrulanmasý sürecini yürütmek üzere onaylanmýþ kuruluþ olarak görevlendirilmek isteyen Türkiyedeki yerleþik kuruluþ, bildirim için Bakanlýða baþvuruda bulunur.

(2) Baþvuruyla birlikte kuruluþun 41 inci maddede ortaya konulan gerekleri karþýladýðýný gösteren belgeler, yürütülen faaliyetlerin tanýmý, kuruluþun yetkili olmayý talep ettiði deðerlendirme ve doðrulama yöntemleri ve 16/12/2011 tarihli ve 2011/2621 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararýyla yürürlüðe konulan Uygunluk Deðerlendirme Kuruluþlarý ve Onaylanmýþ Kuruluþlar Yönetmeliðinin 4 üncü maddesinin yedinci fýkrasý çerçevesinde düzenlenen akreditasyon belgesi veya bunun yerine geçerli gerekçelerin varlýðý hâlinde, Yönetmeliðin 6 ncý maddesinin ikinci fýkrasýnda belirtilen kanýt ve belgeler Bakanlýða teslim edilir.

Bildirim usulü ve onaylanmýþ kuruluþ kimlik numarasý

MADDE 46 (1) Bakanlýk, sadece 41 inci maddede sayýlan vasýflarý haiz kuruluþlarýn bildirimini Komisyona yapar.

(2) Bildirim, yürütülecek faaliyetlerin her türlü detayýný, ilgili uyumlaþtýrýlmýþ teknik þartname referansýný ve Ek-5te ortaya konan sistem ile ilgili olarak kuruluþun yetkili olduðu temel karakteristikleri ihtiva eder. Ancak, Ek-5in 3 üncü maddesinde belirtilen durumlarda, uyumlaþtýrýlmýþ teknik þartname referansýna gerek yoktur.

(3) Kuruluþ, bildiriminin yapýlmasý ve bildirim tarihi itibarýyla 2 hafta içinde Komisyon veya Avrupa Birliðine üye ülkelerden itiraz gelmemesi durumunda Komisyon tarafýndan kimlik numarasýnýn verilmesini müteakip, Bakanlýkça görevlendirildiklerine dair bir tebliðin yayýmlanmasý üzerine faaliyetlerine baþlayabilir. Sadece bu kuruluþlar, bu Yönetmeliðin ve 3 üncü maddesinde belirtilen 305/2011/EU sayýlý Yapý Malzemeleri Tüzüðünün amaçlarý çerçevesinde faaliyet gösterebilen onaylanmýþ kuruluþlar olarak addedilir. Onaylanmýþ kuruluþ birden fazla mevzuat kapsamýnda bildirilse dahi kuruluþ tek bir kimlik numarasý alýr.

(4) Bildirim ile ilgili olarak sonradan meydana gelecek her türlü deðiþiklik Bakanlýkça Komisyona ve Avrupa Birliði üyesi ülkelere bildirilir.

Bildirimde yapýlan deðiþiklikler

MADDE 47 (1) Bakanlýk, onaylanmýþ kuruluþun 41 inci maddede belirtilen gerekleri karþýlayamadýðýný veya yükümlülüklerini yerine getiremediðini belirlemiþ veya bu konuda bilgilendirilmiþ ise, bahsi geçen gerekleri karþýlamak veya yükümlülüklerini yerine getirmekteki yetersizliðin önemi ile orantýlý olarak, Uygunluk Deðerlendirme Kuruluþlarý ve Onaylanmýþ Kuruluþlar Yönetmeliðine göre bildirimi sýnýrlandýrýr, askýya alýr veya iptal eder. Bakanlýk, konu hakkýnda Komisyonu ve Avrupa Birliði üyesi ülkeleri bilgilendirir.

(2) Onaylanmýþ kuruluþun bildiriminin iptali, sýnýrlandýrýlmasý, askýya alýnmasý veya durdurulmasý hâlinde veya kuruluþ kendi isteðiyle faaliyetlerine son verdiðinde Bakanlýk, bu kuruluþa ait dosyalara iliþkin iþlemlerin, baþka bir onaylanmýþ kuruluþ tarafýndan yürütülmesi veya bu dosyalarýn gerektiðinde bildirim ve piyasa gözetimi ve denetimi faaliyetleri çerçevesinde kullanýlmak üzere muhafaza edilmesi için gerekli tedbirleri alýr.

Onaylanmýþ kuruluþlarýn yeterliliðinin incelenmesi

MADDE 48 (1) Bakanlýk, görevlendirdiði onaylanmýþ kuruluþlarýn gerekli koþullarý karþýlamaya devam edip etmediðini, sorumluluklarýný yerine getirip getirmediðini ve faaliyetlerini bu Yönetmeliðe uygun sürdürüp sürdürmediðini izler ve denetler.

(2) Bakanlýk, talep edildiðinde, görevlendirdiði bir onaylanmýþ kuruluþun bildirimine esas olan veya yeterliliðinin idamesine iliþkin tüm bilgileri, Komisyona iletir.

(3) Bakanlýk, inceleme sürecinde elde edilen önemli bilgilerin gizlilik içerisinde iþleme konulmasýný temin eder.

(4) Komisyon veya Avrupa Birliði üye ülkelerinden birinin Bakanlýðýn görevlendirdiði bir onaylanmýþ kuruluþun teknik yeterliliðinin ve ilgili mevzuata uygunluðunun incelenmesini talep etmesi halinde, 1/2006 sayýlý Türkiye Avrupa Birliði Ortaklýk Konseyi Kararýnýn 4 üncü maddesinde belirtilen usul takip edilir. Bakanlýk, gerekli bilgi ve belgeleri Ekonomi Bakanlýðý’na iletir, ilgili taraflarla gerekli iþbirliðini tesis eder ve gerekli tedbirleri alýr.

Onaylanmýþ kuruluþlarýn uygulamaya iliþkin yükümlülükleri

MADDE 49 (1) Onaylanmýþ kuruluþlar faaliyetlerini, Ek-5te belirtilen performansýn deðiþmezliðinin deðerlendirilmesi ve doðrulanmasý sistemlerine uygun olarak yürütür.

(2) Performansýn deðiþmezliðinin deðerlendirilmesi ve doðrulanmasý süreci, imalâtçý tarafýndan þeffaflýk içerisinde ve iktisadi iþletmeler için gereksiz ek yük yaratmayacak þekilde mevzuata uygun olarak yürütülür. Onaylanmýþ kuruluþ faaliyetlerini, taahhüt ettiði iþin büyüklüðünü, faaliyet gösterdiði sektörü, organizasyon yapýsýný, söz konusu ürün teknolojisinin karmaþýklýk derecesini ve üretim sürecinin hacmi ve özelliði ile bu Yönetmeliðe göre ürün için gerekli görülen zorluk derecesini ve inþaat iþlerinde istenen bütün temel gereklerin yerine getirilmesinde ürünün oynadýðý rolü dikkate alarak yürütür.

(3) Onaylanmýþ kuruluþ, üretim tesisinin ve fabrika üretim kontrolünün baþlangýç denetimi sürecinde, imalâtçýnýn ürünün performansýnýn deðiþmezliðini saðlamadýðýný tespit ederse, imalâtçýdan gerekli düzeltici tedbiri almasýný ister ve düzeltici tedbir alýnýncaya kadar imalâtçýya belge düzenlemez.

(4) Onaylanmýþ kuruluþ, bir yapý malzemesinin performansýnýn deðiþmezliðinin doðrulanmasý amaçlý denetimi sýrasýnda malzemenin tip ürün ile ayný performansý saðlamadýðýný tespit ederse, imalâtçýdan gerekli her türlü düzeltici tedbiri almasýný ister ve gereken hallerde ürüne iliþkin belgeyi askýya alýr veya iptal eder.

(5) Düzeltici tedbirler alýnmadýðý veya alýnan tedbirler istenen etkiyi göstermediði takdirde, onaylanmýþ kuruluþ, duruma göre her türlü belgeyi kýsýtlar, askýya alýr veya iptal eder.

Onaylanmýþ kuruluþlarýn bilgilendirmeye iliþkin mükellefiyetleri

MADDE 50 (1) Onaylanmýþ kuruluþlar;

a) Reddedilen, kýsýtlanan, askýya alýnan veya iptal edilen belgeler hakkýnda,

b) Bildirimin kapsamýna veya þartlarýna etki eden her türlü durum hakkýnda,

c) Yürütülmekte olan performansýn deðiþmezliðini deðerlendirme ve doðrulama faaliyetlerine iliþkin piyasa gözetimi ve denetimi çerçevesinde istenen bilgi talebi hakkýnda,

ç) Talep edildiðinde, sýnýr ötesi faaliyetlerini ve yüklenicilerin faaliyetlerini de içeren her türlü faaliyetleri ve bildirimleri kapsamýnda yürütülen performansýn deðiþmezliðinin deðerlendirilmesi ve doðrulanmasý sistemlerine göre sürdürülen onaylanmýþ kuruluþ görevleri hakkýnda,

Bakanlýðý bilgilendirir.

(2) Onaylanmýþ Kuruluþlar, kendileriyle ayný uyumlaþtýrýlmýþ teknik þartname kapsamýndaki ürünler için ve benzer performansýn deðiþmezliðinin deðerlendirilmesi ve doðrulanmasý sistemleri için görevlendirilmiþ diðer kuruluþlara, olumsuz sonuçlanan ve istendiði takdirde olumlu sonuçlanan performansýn deðiþmezliðinin deðerlendirilmesi ve doðrulanmasý faaliyetlerine iliþkin bilgi verirler.

Onaylanmýþ kuruluþlarýn koordinasyonu

MADDE 51