Maliye
Bakanlığından:
MİLLİ EMLAK
GENEL TEBLİĞİ
(SIRA NO:
355)
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Genel Tebliğin amacı, 19/4/2012 tarihli ve 6292 sayılı
Orman Köylülerinin Kalkınmalarının Desteklenmesi ve Hazine Adına Orman
Sınırları Dışına Çıkarılan Yerlerin Değerlendirilmesi ile Hazineye Ait
Tarım Arazilerinin Satışı Hakkında Kanun hükümlerine göre Hazineye ait
tarım arazilerinin satışına ilişkin usul ve esasların belirlenmesidir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Genel Tebliğ, 6292 sayılı Kanunun 12 nci maddesi
uyarınca Hazineye ait tarım arazilerinin satışına ilişkin işlemleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Genel Tebliğ, 19/4/2012 tarihli ve 6292 sayılı Orman
Köylülerinin Kalkınmalarının Desteklenmesi ve Hazine Adına Orman Sınırları
Dışına Çıkarılan Yerlerin Değerlendirilmesi ile Hazineye Ait Tarım Arazilerinin
Satışı Hakkında Kanunun 12 nci maddesi ile 14
üncü maddesinin altıncı fıkrasına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Genel Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Maliye Bakanlığını (Milli Emlak Genel
Müdürlüğü),
b) Hak sahibi: Hazineye ait tarım arazilerinin; 31/12/2011 tarihi itibarıyla en az üç yıldan beri
tarımsal amaçla kiralayan ve kira sözleşmesi halen devam eden kiracıları
veya bu arazileri aynı süreyle tarımsal amaçla kullanan ve kullanımlarının
halen devam ettiği İdarece belirlenen kullanıcıları ya da paydaşlarından;
6292 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği 26/4/2012 tarihinden itibaren iki yıl
içerisinde bu arazileri bedeli karşılığında doğrudan satın almak için
İdareye başvuran ve İdarece tespit ve tebliğ edilen satış bedelini itiraz
etmeksizin kabul edenleri,
c) İdare: İllerde defterdarlıkları, ilçelerde
malmüdürlüklerini,
ç) Kanun: 19/4/2012 tarihli ve
6292 sayılı Orman Köylülerinin Kalkınmalarının Desteklenmesi ve Hazine
Adına Orman Sınırları Dışına Çıkarılan Yerlerin Değerlendirilmesi ile
Hazineye Ait Tarım Arazilerinin Satışı Hakkında Kanunu,
d) Rayiç bedel: Taşınmazın, 8/9/1983
tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu veya 29/6/2001 tarihli ve 4706
sayılı Hazineye Ait Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer
Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun hükümlerine göre
tespit ve takdir edilen bedelini,
e) Satış bedeli: Rayiç bedelin yüzde ellisini,
f) Satış işlemleri: Peşin satışlarda bedelin tahsilinden
ferağ dâhil diğer işlemlere, taksitli satışlarda ise sözleşmenin
düzenlenmesine kadar olan süreci,
g) Tarım arazisi: Toprak, topografya ve iklimsel
özellikleri tarımsal üretim için uygun olup, hâlihazırda tarımsal üretim
yapılan veya yapılmaya uygun olan veya imar, ihya, ıslah edilerek tarımsal
üretim yapılmaya uygun hale dönüştürülebilen arazileri,
ğ) Tarımsal amaçlı yapı: Toprak koruma ve sulamaya
yönelik altyapı tesisleri, entegre nitelikte
olmayan hayvancılık ve su ürünleri üretim ve muhafaza tesisleri ile zorunlu
olarak tesis edilmesi gerekli olan müştemilatı, mandıra, ağıl, kümes,
üreticinin bitkisel üretime bağlı olarak elde ettiği ürünü için ihtiyaç
duyacağı yeterli boyut ve hacimde depolar, un değirmeni, tarım alet ve
makinelerinin muhafazasında kullanılan sundurma ve çiftlik atölyeleri,
seralar, tarımsal işletmede üretilen ürünün özelliği itibarıyla hasattan
sonra iki saat içinde işlenmediği takdirde ürünün kalite ve besin değeri
kaybolması söz konusu ise bu ürünlerin işlenmesi için kurulan tesisler ile
Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı tarafından tarımsal amaçlı olduğu
kabul edilen entegre nitelikte olmayan diğer tesisleri,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Hak Sahipliği,
Başvuru Süresi ve Satış İşlemleri
Hak sahibi
olabilme koşulları ve başvuru süresi
MADDE 5 – (1)
Hazineye ait tarım arazilerinin doğrudan satın alınmasında hak sahibi
olunabilmesi için;
a) Bu taşınmazların kiracılarının 31/12/2011
tarihi itibarıyla en az üç yıldan beri taşınmazı kiralamış olmaları ve
halen kira sözleşmesinin devam ediyor olması, kullanıcılarının ise bu
taşınmazları 31/12/2011 tarihi itibarıyla en az üç yıldan beri tarımsal
amaçlı kullanıyor olmaları ve kullanımlarının halen devam ettiğinin İdarece
belirlenmiş olması ya da bu taşınmazların kullanım ve süre şartlarına tabi
olunmaksızın paydaşı olunması,
b) Kanunun yürürlüğe girdiği 26/4/2012
tarihinden itibaren iki yıl içerisinde bu taşınmazları Kanun hükümlerine
göre doğrudan satın almak için İdareye başvurulmuş olması,
c) İdarece tespit ve tebliğ edilen satış bedelinin
itiraz edilmeksizin kabul edilmesi,
gerekir.
(2) Paylı taşınmazların paydaşları dışında kiracı veya
başka bir kişi tarafından kullanılması halinde, öncelik paydaşlara tanınır.
Paydaşlar tarafından satın alınmaması halinde taşınmaz varsa sırasıyla hak
sahibi kiracıya veya kullanıcısına satılabilir.
(3) Taşınmazların kullanım sürelerinin tespitinde;
kiracı veya kullanıcı hak sahiplerinin taşınmazı kesintisiz olarak kiraladığı
veya kullandığı sürelerin toplamı dikkate alınır. Hak sahibi olmayan önceki
kullanıcıların kullanım süreleri dikkate alınmaz. Nadasa bırakılan
arazilerde nadas süresi, kullanım süresine dâhil olacak şekilde dikkate
alınır.
Örnek-1: Yozgat
İlinde bulunan ve belediye ve mücavir alan sınırları dışında kalan 1461
parsel numaralı taşınmazın (E) adlı kişi tarafından 15/5/2008-10/2/2010
tarihleri arasında kullanıldığı ve bu kullanımına ilişkin ecrimisil tahsil edildiği, daha sonra 10/2/2010
tarihinden itibaren 5 yıllık kira sözleşmesi yapıldığı, kira sözleşmesinin
devam ettiği ve adı geçen kişinin süresi içerisinde bu taşınmazı doğrudan
satın alma talebinde bulunduğu anlaşılmıştır. Buna göre, (E)’nin kullanımında geçen süre ile kira sözleşmesinde
geçen süreler birlikte değerlendirilerek, adı geçenin başvurusu kabul
edilir.
Örnek-2: Amasya
İlinde bulunan ve belediye ve mücavir alan sınırları dışında kalan 5 parsel
numaralı taşınmaz (C) adlı kişi tarafından 2007-2009 yılları arasında
kullanılmıştır. 31/12/2011 tarihi itibarıyla bu
taşınmazın kullanıcısı olan (D) tarafından 12/2/2013 tarihinde taşınmazı
doğrudan satın alma talebinde bulunulmuştur. (D)’nin
31/12/2011 tarihi itibarıyla en az üç yıllık
kullanım süresi bulunmadığından başvurusu reddedilir.
Paydaşlara satış
MADDE 6 – (1) Tarım
arazilerindeki Hazine payı; kullanım ve süre şartlarına bakılmaksızın,
diğer paydaşına, birden fazla paydaşın olması halinde payları oranında
diğer paydaşlara veya lehine muvafakatname
verilmesi halinde ilgili paydaşa doğrudan satılabilir.
(2) Paylı taşınmazların paydaşları dışında kiracı veya
başka kişiler tarafından kullanılması ve paydaşların da Hazine payını satın
almak istemediğine dair noter onaylı muvafakatname
vermeleri halinde, Hazine payı sırasıyla muvafakatname
alan kiracısına veya kullanıcısına satılabilir.
Kiracılara
satış
MADDE 7 – (1)
Hazineye ait tarım arazileri, 31/12/2011 tarihi
itibarıyla en az üç yıldan beri tarımsal amaçla kiralayan ve kira
sözleşmesi halen devam eden kiracılarına doğrudan satılabilir. Ancak satış
işleminde; kira süresinin üç yıldan az olması halinde varsa kullanımında
geçen süre ile kira sözleşmesinde geçen süreler birlikte değerlendirilir.
(2) 2886 sayılı Devlet İhale Kanununun 67 nci maddesine uygun olarak mirasçıların kira
sözleşmesini devralmaları halinde mirasçılar da doğrudan satış hakkından
yararlanabilir.
Kullanıcılara
satış
MADDE 8 – (1)
Hazineye ait tarım arazileri, 31/12/2011 tarihi
itibarıyla en az üç yıldan beri tarımsal amaçla kullanan ve kullanımlarının
halen devam ettiği İdarece belirlenen kullanıcılarına doğrudan satılabilir.
Ancak satış işleminde; kullanım süresinin üç yıldan az olması halinde varsa
kiralamada geçen süre ile kullanımda geçen süreler birlikte
değerlendirilir.
(2) İdarece taşınmazların 31/12/2011
tarihinden önceki tarımsal amaçlı kullanımının tespitinin bu tarihten sonra
yapılması da mümkündür. Taşınmazların 31/12/2011
tarihi itibarıyla en az üç yıldan beri tarımsal amaçla kullanıldığının
belirlenmesi işlemi; milli emlak veya muhakemat
birimlerinin kayıtlarında bulunan ve birbirini doğrulayan bilgi veya
belgeler (tespit tutanağı, ecrimisil ihbarnamesi,
ecrimisil tahsilat makbuzları, mahkeme kayıtları,
kamu kurum ve kuruluşlarının yazıları, muhtar ve bilirkişilerin yazılı
beyanları, kadastro veya tapulama kayıtları, varsa hava fotoğrafları, tapu
kütüğünde yer alan şerh, belirtmeler vb.) dikkate alınarak yapılır.
Örnek-1: Karaman
İlinde bulunan ve belediye mücavir alan sınırları dışında kalan 105 ada 77
parsel numaralı 12.200 m2 yüzölçümlü taşınmazın 29/5/2009 tarihinden itibaren (A) tarafından
kullanıldığı tespit edilmiştir. (A) halen kullanıcısı olduğu bu taşınmaza
yönelik olarak 30/5/2013 tarihinde İdareye
doğrudan satın alma başvurusunda bulunmuştur. Buna göre; Kanunda 31/12/2011 tarihi itibarıyla en az üç yıldan beri
kullanım şartının yerine getirilmemiş olması nedeniyle (A)’nın doğrudan satın alma talebi reddedilir.
Tapuda
lehine şerh ve belirtme bulunanlara satış
MADDE 9 – (1)
Hazineye ait tarım arazilerinden mülga 28/6/1966
tarihli ve 766 sayılı Tapulama Kanununun 37 nci
maddesi gereğince tapu kütüklerine şerh veya belirtme konulan ve 21/6/1987
tarihli ve 3402 sayılı Kadastro Kanununun 46 ncı
maddesine göre ilgililerince talep ve dava edilmemiş olanlar ile davaları
devam edenlerden davasından vazgeçilenler; şerh veya belirtme lehtarları
veya bunların kanuni mirasçılarından Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren iki yıl içerisinde fiili kullanım şartı aranmaksızın başvuranlara
doğrudan satılabilir. Süresi içerisinde satın alınma talebinde bulunulmayan
taşınmazların tapu kütüklerindeki şerhler ve belirtmeler, İdarenin talebi
üzerine tapu idarelerince terkin edilir ve bu taşınmazlar genel hükümlere
göre değerlendirilir.
(2) Taşınmazın hak sahipleri tarafından başvuru süresi
içerisinde satın alınmak üzere talep edilmemesi veya talep edilip de
üzerlerine düşen yükümlülükleri yerine getirmemeleri nedeniyle satılamaması
halinde İdarece, taşınmazların tapu kütüklerindeki şerh ve belirtmelerin
terkin edilmesi tapu idarelerinden istenilir.
Satış
yetkisi ve işlemlerin tamamlanma süresi
MADDE 10 – (1)
Hazineye ait tarım arazilerinin doğrudan satışına defterdarlıklar ve
malmüdürlükleri yetkilidir.
(2) Satış işlemleri, hak sahiplerinin başvuru tarihinden
itibaren en geç bir yıl içerisinde sonuçlandırılır. Taşınmazların özel kanunlar
kapsamında kalıp kalmadığı konusunda iki ay içerisinde görüş vermemeleri
halinde olumlu görüş verdikleri kabul edilerek işlemlerin buna göre
tamamlanacağı hususu da belirtilerek, ilgili kurum ve kuruluşlardan nihai
görüşlerinin verilmesi istenilir.
Başvuruda
istenecek belgeler
MADDE 11 – (1)
Başvuru sahiplerinden;
a) Satın alma talebini içeren örneği bu Genel Tebliğin
ekinde (EK-1) yer alan dilekçe,
b) T.C. kimlik numarası beyanı,
c) Varsa ecrimisil ihbarnamesi
veya ödendiğine ilişkin belge örneği,
ç) Tüzel kişiler için, ayrıca taşınmaz tasarrufuna
yetkili olduğunu ve temsilcisini gösterir yetki belgesi ile imza sirküleri,
d) Paylı taşınmazlarda paydaş, kiracı veya
kullanıcılarının, varsa Hazine payını satın almak istemeyen paydaşlardan
alacakları noter onaylı muvafakatname,
istenir.
Tebligat
MADDE 12 – (1) Süresi
içinde yapılan başvurular değerlendirilerek hak sahipliği tespit
edilenlerin adreslerine İdarece satış işlemlerinin tamamlanma süresi de
dikkate alınarak bu Genel Tebliğin ekinde (EK-2) yer alan yazıyla;
a) Taşınmazın satış bedelini, peşin veya taksitle
ödenmesi halinde tahsil edilecek bedeli, ödeme koşullarını ve ödeme
süresini,
b) Satış bedelinin itiraz edilmesinin hak sahipliğini ve
doğrudan satın alma hakkını düşüreceğini,
c) Satış bedelinin yatırılacağı yeri,
ç) İstenilen belgeleri (tapuda ferağ işlemleri için üç
adet vesikalık fotoğraf, tüzel kişiler için ayrıca taşınmaz tasarrufuna
yetkili olduğunu ve temsilcisini gösterir yetki belgesi ile imza
sirküleri),
gösteren tebligat
yapılır.
Satış
bedeli ve tahsili, ecrimisil ve kira bedellerinin
mahsubu
MADDE 13 – (1)
Hazineye ait tarım arazilerinden tamamen ve münhasıran bilfiil tarımsal
amaçlı olarak kullanılanlar ile bu arazilerin üzerinde tarımsal amaçlı
yapılar ve sürekli ikamet edilen konutların bulunduğu kısımların satış
bedeli, rayiç bedelin yüzde ellisi üzerinden belirlenir. Bu nitelikteki
taşınmazların üzerinde bulunan konut amaçlı yapıların kısmen işyeri olarak
kullanılması halinde de bu kapsamda değerlendirme yapılır. Bu şekilde
satılan taşınmazın sonradan farklı amaçla kullanılması halinde, taşınmazın
satış tarihi itibariyle rayiç bedelinin yüzde yetmişi üzerinden hesaplanacak
bedel esas alınarak aradaki fark kanuni faiziyle birlikte, 2886 sayılı
Devlet İhale Kanununun 75 inci maddesi uyarınca ve 21/7/1953
tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun
hükümleri gereğince ecrimisilin tarh, tahakkuk ve
tahsiline ilişkin usullere göre son kayıt malikinden tahsil edilir.
(2) Satış bedeli peşin veya taksitle ödenebilir. Peşin
ödemelerde satış bedeline yüzde yirmi oranında indirim uygulanır ve bu
bedel İdarece yapılacak tebligat tarihinden itibaren en geç üç ay içinde
ödenir. Taksitli satışlarda; satış bedeline yüzde on indirim yapılmasından
yararlanmak istenilmesi halinde, bu şekilde belirlenen tutarın en az
yarısı, en az yarısının peşin ödenmek istenilmemesi halinde ise, satış
bedelinin yüzde onu yapılacak tebligat tarihinden itibaren en geç üç ay
içinde ödenir. Kalanı ise, en fazla altı yılda on iki eşit taksitle faizsiz
olarak ödenir. Taksit dönemleri, hak sahiplerinin talebi dikkate alınarak
belirlenir ve bu Genel Tebliğin ekinde (EK-3) yer alan taksitli satış
sözleşmesi düzenlenir.
(3) Taksitli satışlarda; tahsil edilen bedeller
düşüldükten sonra kalan miktarı karşılayacak tutarda kesin ve süresi son
taksit tarihini altı ay geçecek şekilde banka teminat mektubu verilmesi
veya satışı yapılan taşınmazın üzerinde 22/11/2001
tarihli ve 4721 sayılı Türk Medenî Kanunu hükümleri uyarınca Hazine lehine
kanuni ipotek tesis edilmesi halinde, taşınmaz, tapuda hak sahibi adına
devredilir.
(4) İdarece; hak sahibinin
satın aldığı taşınmaza ilişkin bilgiler ile T.C. kimlik numarası, nüfus
bilgileri, fotoğrafı ve imzasını içerecek şekilde düzenlenen bu Genel
Tebliğin ekinde (EK-4) yer alan “Doğrudan Satış Hak Sahipliği Belgesi”
düzenlenir ve bu Genel Tebliğ ekinde (EK-5/A) yer alan yazıyla tapu
idaresine bildirilir. Devir ve kanuni ipotek tapu
siciline resen tescil edilir.
(5) İpotek tesis edilerek devredilen taşınmazlar için bu
Genel Tebliğin ekinde (EK-4) yer alan “Doğrudan Satış Hak Sahipliği
Belgesi”, kalan taksit tutarını da gösterecek şekilde düzenlenir. Bu
taşınmazların üçüncü kişilere satılması halinde borcun kalan tutarından
alıcıların sorumlu olacağına yönelik tapu kütüğünde gerekli belirtmenin
konulması bu Genel Tebliğ ekinde (EK-5/B) yer alan yazıyla tapu idaresine
bildirilir.
(6) Bedelin yetkili kredi kuruluşlarından kredi temin
edilerek ödenmek istenilmesi halinde, hak sahibi tarafından ilgili kredi
kuruluşu ile yapılan kredi sözleşmesi veya kredi açıldığına dair kredi
kuruluşunun resmî yazısı verilir ve kredi kuruluşu tarafından bedel ilgili
muhasebe biriminde açılacak emanet hesabına aktarılır. İdarece, bu Genel
Tebliğin ekinde (EK-4) yer alan “Doğrudan Satış Hak Sahipliği Belgesi”
düzenlenerek tapu müdürlüklerine kredi kuruluşu lehine ipotek tesis
edilmesi ve alıcı adına tescil işleminin yapılması hususunda bu Genel
Tebliğin ekinde (EK-5/C) yer alan yazıyla bildirilir. Ferağ ve ipotek
tesisi işlemi yapıldıktan sonra emanet hesabında tutulan bedel bütçe
hesabına aktarılır.
(7) Mülkiyet devredilmeden yapılan taksitli satışlarda,
iki taksidin ödenmemesi halinde on beş gün içinde
hak sahibine yapılacak tebligatta; iki taksidin
süresi içinde ödenmediği ve bu taksit bedellerinin sözleşme süresinin
sonuna kadar ödenebileceği ancak izleyen taksitlerden herhangi birinin
ödenmemesi durumunda sözleşmenin feshedileceği bildirilir. İdare, bu
durumların tespitini müteakip en geç on beş gün içinde tahsil edilen
tutarı, tebliğ tarihinden itibaren otuz gün içinde başvuru üzerine aynen ve
faizsiz olarak ilgilisine iade eder.
(8) Peşin satışlarda satış bedelinin tamamını, taksitli
satışlarda ise peşinatı süresi içinde ödemeyenler ile hak sahibi adına
mülkiyet devredilmeden yapılan taksitli satışlarda yükümlülüklerini süresi
içinde yerine getirmeyenlerin doğrudan satın alma hakları düşer. Vadesinde
ödenmeyen taksit tutarlarına 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanunun 51 inci maddesine göre belirlenen oranda gecikme zammı
uygulanır.
(9) Doğrudan satışa konu edilecek taşınmazlardan başvuru
tarihi itibarıyla son beş yıl için tahsil edilen ecrimisil
ve kira bedelleri satış bedelinden mahsup edilir. Satış bedelinden fazla
olan ecrimisil ve kira bedelleri iade edilmez. Bu
bedeller gecikme zammıyla tahsil edilmişse gecikme zammı miktarı
mahsuplaşmada dikkate alınmaz.
Örnek-1: Tahsil
edilen ecrimisil bedelleri dönemler itibarıyla
aşağıdaki gibidir:
Ecrimisil Dönemi Ecrimisil
Bedeli Tahsilat Tarihi
2006 1.000.-TL 2008
2007 1.100.-TL 2009
2008 1.500.-TL 2010
2009 2.000.-TL 2010
2010 2.300.-TL 2011
2011 2.500.-TL 2011
2012 3.000.-TL Tahsil
edilememiştir.
Taşınmazın 31/12/2012 tarihinde
kullanıcısı tarafından satışı talep edilmiştir.
İdarece aşağıdaki şekilde işlem yapılır:
Kanunda yer alan hükümlere göre, başvuru tarihi
itibarıyla son beş yıl için tahsil edilen ecrimisilin
satış bedelinden mahsup edilmesi gerekmektedir.
Buna göre, 2006 ve 2007 dönemlerine ilişkin ecrimisil (tahsilat tarihi son
beş yıl içinde olmasına rağmen) satış bedelinden mahsup edilmez.
2008, 2009, 2010 ve 2011 dönemleri için tahsil edilen
toplam 8.300.-TL ecrimisil (başvuru tarihi
itibarıyla son beş yıl için tahsil edilen) satış bedelinden mahsup edilir.
Kanuna göre tahakkuk ettirilen ancak tahsil edilmeyen ecrimisil terkin edileceğinden; 2012 yılı için tahsil
edilmeyen 3.000.-TL ise terkin edilir.
(10) Mülga 16/2/1995 tarihli ve
4070 sayılı Hazineye Ait Tarım Arazilerinin Satışı Hakkında Kanunun 5 inci,
6 ncı ve 7 nci
maddelerine göre süresi içerisinde İdareye başvuruda bulunanlardan halen
hak sahipliği şartlarını taşıyanlar Kanunun 12 nci
maddesine göre hak sahibi sayılır ve Kanunda yer alan satış bedeli ve ödeme
koşullarından taşınmazın varsa imar planında tarımsal kullanım dışındaki
amaçlara ayrılmaması ve fiilen tarımsal amaçlı olarak kullanılıyor olması
şartıyla aynen yararlanır. Kanunun 12 nci
maddesinin yedinci fıkrasında başvuru tarihi itibarıyla son beş yıl için
tahsil edilen ecrimisil ve kira bedellerinin satış
bedelinden mahsup edileceği belirtildiğinden; bu kapsamda kalan hak
sahiplerinin daha önce yaptıkları başvurular Kanunun yürürlüğe girdiği
tarih itibarıyla yapılmış kabul edilir.
Örnek-2: Tahsil
edilen ecrimisil dönemler itibarıyla aşağıdaki
gibidir:
Ecrimisil Dönemi Ecrimisil
(TL) Tahsilat
Tarihi
2008 2.500 2010
2009 3.000 2010
2010 3.500 2011
2011 4.000 2011
2012 1.000 Tahsil edilmemiştir.
Taşınmazın 4070 sayılı Kanun uyarınca (H) tarafından 19/4/2006 tarihinde satışı için başvuruda bulunulduğu,
İdarece yapılan tespitte halen taşınmazın kullanıcısı olduğu anlaşılmıştır.
(H)’nin yaptığı başvurunun Kanunun yürürlüğe
girdiği 26/4/2012 tarihinde yapılmış olduğu kabul
edilerek, 2008-2011 dönemine ait 13.000.-TL ecrimisil
mahsup edilir, 2012 yılına ait 1.000.-TL ecrimisil
ise terkin edilir.
Örnek-3: Edirne İli
belediye ve mücavir alan sınırları dışında bulunan 1396 ada 25 parsel
numaralı 40.000 m2 yüzölçümlü rayiç bedeli 100.000.-TL olan
taşınmaza (B) tarafından süresi içinde bedele itiraz edilmeksizin satın
alma talebinde bulunulmuştur. İdarece yapılan inceleme sonucunda taşınmazın
(B) tarafından 2005 yılından beri kullanıldığı anlaşılmıştır. (B)’den
ayrıca, 2008-2009 yılları arasında 1.000.-TL kira bedeli, 2009-2012 yılları
arasında 3.000.-TL ecrimisil bedeli tahsil
edilmiştir.
Buna
göre;
1
|
Taşınmazın satış bedeli rayiç bedelin yüzde ellisidir.
|
= 100.000.-TL
x % 50 = 50.000.-TL
|
a)
Satış bedelinin peşin ödenmesi durumunda
1
|
Taşınmazın satış bedeline % 20 indirim uygulanır.
|
= 50.000.-TL
- (50.000.-TL x % 20)=40.000-TL
|
2
|
Bir önceki
aşamada bulunan bedel üzerinden son beş yıl için tahsil edilen ecrimisil bedeli ve kira bedeli mahsup edilir ve
kalan bedel peşin olarak tahsil edilir.
|
= 40.000.-TL
- 3.000.-TL = 37.000.-TL
(Ecrimisil bedeli mahsubu)
= 37.000.-TL
- 1.000.-TL = 36.000.-TL
(Kira
bedelinin mahsubu)
= 36.000.-TL (Tahsil edilecek bedel)
|
b)
Satış bedelinin en az yarısının peşin ödenmesi durumunda
1
|
Taşınmazın satış bedeline % 10 indirim
uygulanır.
|
=50.000.-TL - (50.000.-TL x % 10) =45.000-TL
|
2
|
Bir önceki aşamada bulunan bedel üzerinden son beş yıl için tahsil
edilen ecrimisil bedeli ve kira bedeli mahsup
edilir ve kalan bedel peşin olarak tahsil edilir.
|
= 45.000.-TL
- 3.000.-TL = 42.000.-TL
(Ecrimisil
bedeli mahsubu)
= 42.000.-TL
- 1.000.-TL = 41.000.-TL
(Kira
bedelinin mahsubu)
|
3
|
İkinci
aşamada bulunan bedelin en az yarısının peşin olarak tahsil edilmesi
gerektiğinden, ikiye bölme işlemi yapılarak ödenmesi gereken en az
peşinat bedeli ile peşinattan geriye kalan taksitlendirilecek bedel
bulunur.
|
= 41.000.-TL
/ 2 = 20.500.-TL
= 20.500.-TL (Peşinat bedeli)
= 20.500.-TL (Taksitlendirilecek bedel)
|
4
|
Taksitlendirilecek
bedel kanuni taksit sayısına bölünür ve taksitler hesaplanmış olur.
|
20.500.-TL / 12 = 1.708,33.-TL
|
c)
Taksitli satışlarda
1
|
Taşınmazın
satış bedeli üzerinden son beş yıl için tahsil edilen ecrimisil
bedeli ve kira bedeli mahsup edilir ve kalan bedel peşin olarak tahsil
edilir.
|
= 50.000.-TL
- 3.000.-TL = 47.000.-TL
(Ecrimisil bedeli mahsubu)
= 47.000.-TL
- 1.000.-TL = 46.000.-TL
(Kira
bedelinin mahsubu)
|
2
|
Bir önceki
aşamada bulunan bedel üzerinden % 10 peşinat bedeli ve taksitlendirilecek
bedel hesaplanır.
|
= 46.000.-TL
x % 10 = 4.600.-TL
(Peşinat
bedeli)
= 46.000.-TL
- 4.600.-TL = 41.400.-TL
(Taksitlendirilecek bedel)
|
3
|
İkinci aşamada
elde edilen taksitlendirilecek bedel kanuni taksit sayısına bölünür ve
taksit bedelleri hesaplanmış olur.
|
= 41.400.-TL
/ 12 = 3.450.-TL
|
Satışa konu
edilebilecek ve satış kapsamı dışında tutulacak Hazineye ait tarım
arazileri
MADDE 14 – (1) Hazineye
ait tarım arazilerinden,
a) Kamu hizmetine tahsis edilmeyen veya fiilen bu amaçla
kullanılmayanlar,
b) Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte geçerli olan
belediye ve mücavir alan sınırları dışında bulunanlar,
c) Belediye ve mücavir alan sınırları dışında olan ve
kamu kurum ve kuruluşlarının hazırladıkları planlar gereğince tarımsal
kullanıma imkân veren alanlarda bulunanlar,
ç) Deniz kıyı kenar çizgisine beş bin metre mesafenin
dışında bulunanlar,
d) Tabii ve suni göllerin kıyı kenar çizgisine beş yüz metre
mesafenin dışında bulunanlar,
e) İçme suyu amaçlı barajların mutlak ve kısa mesafeli
koruma alanları dışında kalanlar,
f) Satış tarihi itibarıyla arazi toplulaştırılması
yapılmayacaklar,
g) Özel kanunlar kapsamında kalmayanlar,
ğ) Kadastrosu yapılanlar,
satışa konu
edilebilir.
(2) Hazineye ait tarım arazilerinden Hatay İli sınırları
içerisinde bulunanlar ile Çanakkale İlinin Bozcaada ve Gökçeada İlçeleri
sınırları içerisinde bulunanlar satışa konu edilmez ve satış kapsamı
dışında tutulur. Ayrıca, Bakanlıkça satılamayacağı tespit edilen ve
valiliklere (defterdarlık) bildirilen il, ilçe ve köylerde bulunan Hazineye
ait diğer tarım arazileri de satışa konu edilmez ve satış kapsamı dışında
tutulur.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Diğer
işlemler
MADDE 15 – (1)
Taşınmazların rayiç bedellerinin belirlenmesi aşamasında bu Genel Tebliğ
ekinde (EK-6) yer alan form mahallinde düzenlenerek, bu çalışmalar
sonucunda elde edilen verilere göre yapılacak kıymet takdirinde dikkate
alınır. Birbirine yakın ve emsal olabilecek taşınmazlarda tutarsız rayiç
bedellerin belirlenmesini engellemeye yönelik olarak il, ilçe ve köy
geçişlerinde kıymet takdirlerinin birbirleriyle tutarlılığı sağlanır.
(2) Hak sahiplerine satılacak Hazineye ait tarım
arazilerinden tek parselde birden fazla hak sahibinin olması ve bu hak
sahiplerine satılacak arazinin ifrazı hâlinde yüzölçümünün 3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi
Kullanımı Kanununda belirtilen bölünemez büyüklüğün altına düşmesi hâlinde;
bu araziler, bölünemez büyüklüğün altına düşmemek kaydıyla, diğer hak
sahiplerinin yazılı olarak muvafakat vermesi durumunda talep eden hak sahiplerine
satılabilir. Yüzölçümü bölünemez büyüklüğün üzerinde ve birden fazla
kullanıcısı olan taşınmazlarda, bölünemez büyüklüğün altına düşecek şekilde
ifraz edilmemek şartıyla oranına bakılmaksızın paylı olarak satılabilir.
Ancak, taşınmazın bir kısmının 14 üncü maddenin birinci fıkrası kapsamında
kalmaması yani satılabilecek taşınmazlardan olmaması durumunda bu
taşınmazlar, anılan fıkra kapsamında kalan taşınmazlarla paylı olarak satış
işlemine konu edilemez. 5403 sayılı Kanunun 8 inci
maddesinde; çay, fındık, zeytin gibi özel iklim ve toprak istekleri olan
bitkilerin yetiştiği yerler ile seraların bulunduğu alanlarda, yörenin
arazi özellikleri daha küçük parsellerin oluşmasını gerekli kıldığı
takdirde, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının uygun görüşü ile daha
küçük parseller oluşturulabileceği yönünde hüküm bulunduğundan; bu
nitelikteki taşınmazların ifrazlarının gerekmesi durumunda Gıda, Tarım ve
Hayvancılık İl Müdürlüklerinin görüşleri doğrultusunda işlem tesis edilir.
Örnek-1: Kastamonu
İlinde belediye ve mücavir alan sınırları dışında bulunan tarımsal niteliğe
sahip ve tamamı mutlak tarım arazisi sınıfında olan 1864 parsel numaralı
21.000 m2 yüzölçümlü taşınmazın 10.000 m2’lik
kısmının (A) tarafından kullanıldığı, 7.000 m2’lik kısmının (B)
tarafından kiralandığı, 4.000 m2’lik kısmının ise (C) tarafından
kullanıldığı ve bu kişilerin doğrudan satış hakkından yararlanabilecekleri
belirlenmiştir. Hak sahipleri taşınmazın müstakil parseller halinde
doğrudan satışını 25/2/2013 tarihinde talep
etmiştir.
Buna göre, 5403 sayılı Kanun
uyarınca; satışı istenilen tarım arazisinin mutlak tarım arazisi sınıfında
olması ve bu araziler için öngörülen bölünemez büyüklüğün 2 hektar (20.000
m2) olması nedeniyle; (A), (B) ve (C) adlı kişilerin satışını
talep ettikleri kısımların bölünemez büyüklüğün altında olduğundan ve bu
taşınmazın ifraz edilerek her birine ayrı ayrı
satışı yapılamayacağından; kullandıkları miktarlar dikkate alınarak paylı
olarak veya (A)’ya bölünemez büyüklüğün altına düşmemek kaydıyla (B) ve
(C)’den noterde düzenlenecek muvafakat alması şartıyla doğrudan
satılabilir. Taşınmaz aynı koşullarla (B) veya (C)’ye de doğrudan
satılabilir.
(3) Kanunda yer alan yükümlülüklerin yerine getirilmesi
durumunda, taşınmazların üzerinde bulunan yapılar hakkında 4706 sayılı
Kanunun 5 inci maddesinin son fıkrasında yer alan “bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihten (19/7/2003 tarihinden) sonra
Hazineye ait taşınmazlar üzerinde yapılan her türlü yapı ve tesislerin
başka bir işleme gerek kalmaksızın Hazineye intikal edeceğine” ilişkin
hüküm uygulanmaz.
(4) Mülga 4070 sayılı Kanunun 10 uncu maddesi kapsamında
tapu kütüklerine konulan “Bu Kanuna göre satılan tarım arazileri 10 yıl
süreyle tarım dışı amaçlarla kullanılamaz” şeklindeki belirtmeler aynen
korunur ve bu belirtmelerin kaldırılmasına yönelik talepler reddedilir. Bu
süreninin sonunda tarım dışı amaçla kullanıma konu taşınmazın tapu kütüğündeki
belirtmelerin kaldırılması işlemleri, Gıda, Tarım ve Hayvancılık İl
Müdürlüklerinden uygun görüş alınmak suretiyle ilgili defterdarlıklar
tarafından sonuçlandırılır.
(5) Hazineye ait tarım arazilerinden henüz kadastrosu
yapılmayan yerler kadastrosu yapıldıktan, tescil harici olanlar ise tapuda
Hazine adına tescil edildikten sonra Kanunun 12 nci
maddesi ve bu Genel Tebliğ hükümlerine göre değerlendirilir. Kadastrosu
yapılmamış olan yerler; 21/6/1987 tarihli ve 3402 sayılı Kadastro Kanunu ya
da bu Kanundan önceki mevzuat gereğince hiç çalışma yapılmamış olan köy ya
da mahalle çalışma alanı içindeki yerler ile kadastro çalışmaları halen
devam eden, tespit ve tahdit işlemleri
tamamlanmadığı için askı ilanları yapılmamış olan yerler olarak kabul
edilir. 3402 sayılı Kadastro Kanunu çerçevesinde tespit ve tahdit işlemleri tamamlanarak askı ilanına çıkmış olan
yerler, Kanunun başvuru süresi içinde askı ilanına çıkma işleminin yapılmış
olması şartıyla, Kanun kapsamında değerlendirilir. Askı ilanı süresinin
başvuru süresinden sonra bitmiş olması, Kanunun uygulanmasına engel teşkil
etmez, ancak uygulama askı ilanının kesinleşmesinden sonra yapılır.
Kadastro gören yerlerden iken tescil harici bırakılan yerler ile Hazine
veya şahıslar tarafından kadastro tespitine yapılan itiraz ve açılan
davalar sonucunda Hazine adına tescil edilecek taşınmazlar da Kanunun 12 nci maddesi ile bu Genel Tebliğ kapsamında
değerlendirilir.
(6) Tarım arazisi
niteliğinde olması ve fiilen tarımsal amaçla kullanılması koşuluyla
tapudaki vasıflarına bakılmaksızın Hazinenin özel mülkiyetindeki
taşınmazlar ile imar ve ihya edilerek tarım arazisi niteliği kazandırılan
ve fiilen tarımsal amaçla kullanılan taşlık, kayalık, çalılık gibi tescil
harici Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki yerler Kanunun 12 nci maddesi ile bu Genel Tebliğ kapsamında
değerlendirilir.
(7) Hazineye ait tarım arazilerinin satışında, Kanunun
yürürlüğe girdiği tarih itibariyle geçerli olan belediye ve mücavir alan
sınırları esas alınacağından; bu araziler daha sonra belediye ve mücavir
alan sınırları içine alınmış olsa dahi yapılan başvurular değerlendirilerek
satış işlemleri sonuçlandırılır.
Denizli
İli, Beyağaç ve Kale İlçelerindeki taşınmazlara ilişkin işlemler
MADDE 16 – (1)
Denizli İli, Beyağaç ve Kale İlçeleri sınırları içerisinde bulunan ve 3
Mart 1340 (1924) tarihli ve 431 sayılı Hilâfetin İlgasına ve Hanedanı Osmaninin Türkiye Cumhuriyeti Memaliki
Haricine Çıkarılmasına Dair Kanun hükümleri gereğince millete (Hazineye)
intikal eden taşınmazlardan olmamasına ve 16/2/1995
tarihli ve 4071 sayılı 3 Mart 1340 (1924) tarihli ve 431 sayılı Kanunla
Hazineye Kalan Taşınmaz Mallardan Bazılarının Zilyedlerine
Devri Hakkında Kanun kapsamına girmemesine rağmen, yapılan kadastro
çalışmalarında 431 sayılı Kanuna göre Hazineye intikal eden taşınmazlardan
olduğu zannedilerek sehven 4071 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin (b) bendi
gereğince, 3402 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinde belirtilen zilyetlik
şartlarını taşıdıkları gerekçesiyle zilyet olarak isimleri kadastro
tutanağında belirtilerek Hazine adına tespit ve tescil edilen ve tapu
kütüklerine zilyetlik veya 4071 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin (b) bendi
kapsamında olduğu yönünde şerhler veya belirtmeler konulan taşınmazların
tapu kütüklerindeki şerhler veya belirtmeler tapu idaresince resen terkin
edilir.
(2) Bu taşınmazların tapu kütüklerinde yer alan
şerhlerin veya belirtmelerin terkini amacıyla Hazinece açılan davalardan
vazgeçilir, dava açılması gerekenler hakkında dava açılmaz.
(3) Birinci fıkrada belirtilen taşınmazların tapu
kütüklerinde lehine şerh veya belirtme konulmuş olan kişiler veya kanuni
mirasçılarının Kanunun yürürlüğe girdiği 26/4/2012
tarihinden itibaren iki yıl içerisinde İdareye başvurmaları halinde, bu
taşınmazların kendilerine doğrudan satışı yapılabilir.
(4) Satın alma talebi üzerine, taşınmazların tapu
kütükleri incelenerek, birinci fıkra kapsamında kalıp kalmadıkları
gerektiğinde ilgili tapu müdürlüğünden sorularak belirlenir.
(5) Süresi içerisinde başvuruda bulunmadığı, birinci
fıkra kapsamında kalmadığı ve/veya bu Genel Tebliğde belirtilen şartları
taşımadığı tespit edilenlerin talepleri reddedilir.
(6) Yapılacak inceleme sonucunda satışında herhangi bir
sakınca bulunmadığı tespit edilen taşınmazlar, emlak vergi değeri üzerinden
ve bu Genel Tebliğde belirtilen ödeme ve taksit koşullarıyla kendilerine
doğrudan satılır.
(7) Bu taşınmazlar hakkında yukarıdaki fıkralarda
belirtildiği şekilde işlem yapılması hâlinde, bu taşınmazların tapu
kütüklerinde yer alan şerhlerin veya belirtmelerin terkini amacıyla Hazine
tarafından kişiler aleyhine açılan davalarda mahkemelerce verilecek
kararlarda yargılama giderlerinin tarafların üzerlerine bırakılmasına karar
verilmesi, Hazine lehine vekâlet ücretine hükmedilmemesi gerektiğinden, bu
hususlar titizlikle takip edilir. Verilmiş olan kararlardan henüz infaz
edilmeyenlerle Hazine lehine hüküm altına alınan bu alacaklar tahsil
edilmez.
Yürürlükten
kaldırılan hükümler
MADDE 17 – (1) 29/8/2007 tarihli ve 26628 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Milli Emlak Genel Tebliğinin (Sıra No: 313) “XI. Satış Usulleri”
bölümünün “C) Özel Kanun Hükümlerine Göre Satış” başlıklı alt bölümünün
“4070 Sayılı Hazineye Ait Tarım Arazilerinin Satışı Hakkında Kanun
Hükümlerine Göre Satış” başlıklı birinci bölümü ile “XV. Son Hükümler”
başlıklı bölümünün birinci fıkrasının (h) bendinde yer alan “4070” ibaresi
yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 18 – (1) Bu
Genel Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 19 – (1) Bu
Genel Tebliğ hükümlerini Maliye Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|