Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðý (Devlet Personel Baþkanlýðý)’ndan:
KAMU PERSONELÝ GENEL TEBLÝÐÝ
(SERÝ NO: 4)
657 sayýlý Devlet Memurlarý Kanununun uygulanmasýnda ortaya çýkan bazý tereddütlerin giderilmesine ve uygulama birliðinin saðlanmasýna yönelik açýklamalara aþaðýda yer verilmiþtir.
I. DEVLET MEMURLUÐUNA ALINMA
1. Ýlk Defa
Devlet Memurluðuna Alýnma
657 sayýlý Devlet Memurlarý Kanununun 50 nci maddesinde; "Devlet kamu
hizmet ve görevlerine Devlet memuru olarak atanacaklarýn açýlacak Devlet memurluðu sýnavlarýna girmeleri ve sýnavý kazanmalarý þarttýr.
Sýnavlarýn yapýlmasýna dair usul ve esaslar ile sýnava tabi tutulmadan girilebilecek hizmet ve görevler ve bunlarýn tabi olacaðý esaslar Devlet Personel Baþkanlýðýnca hazýrlanacak bir genel yönetmelikle düzenlenir." hükmüne yer verilmiþtir.
18/3/2002
tarihli ve 2002/3975 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararýyla kabul edilerek 3/5/2002 tarihli ve 24744 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Kamu Görevlerine Ýlk Defa Atanacaklar Ýçin Yapýlacak Sýnavlar Hakkýnda Genel Yönetmeliðin 7 nci maddesinde; "Kamu kurum ve kuruluþlarýnýn personel ihtiyacý göz önünde bulundurularak KPSS'nin yapýlacaðý tarihler, DPB ve ÖSYM tarafýndan birlikte belirlenir. ÖSYM, KPSS tarihi, baþvuru tarihi ve baþvurunun ne þekilde ve nereye yapýlacaðýný Resmî Gazete'de ve Türkiye genelinde yayýnlanan en yüksek tirajlý ilk üç gazetede farklý tarihlerde ilan vermek suretiyle duyurur." hükmü, 13 üncü maddesinde; "(A) grubu kadrolarýna atama için seçme yapacak kamu kurum ve kuruluþlarý, yürürlükteki mevzuata uygun olarak açýktan atama izni alýnmýþ kadro ve pozisyonlarýn sayý, sýnýf, unvan ve dereceleri ile genel ve kendi mevzuatýndaki koþullarý ve belirlenen KPSS taban puanýný, Resmî Gazete’de ve Türkiye genelinde yayýnlanan tirajý en yüksek ilk beþ gazetenin en az birinde ilan vermek suretiyle
adaylara duyurur." hükmü, 14 üncü maddesinde ise; "Adaylarýn öncelikle bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde yapýlacak KPSS’ye girmeleri ve ilgili kamu kurum ve kuruluþlarýnýn belirleyeceði bir taban puanýn üzerinde KPSS puaný almýþ olmalarý þarttýr." hükmü yer almaktadýr.
Ayný Yönetmeliðin 22 nci maddesinin ikinci fýkrasýnda; "Kamu kurum ve kuruluþlarýnýn usulüne uygun olarak açýktan atama izni alýnmýþ ve koþullarý belirlenmiþ (B) grubu boþ kadrolarýnýn sýnýf, unvan, derece ve sayýsý ile bu kadrolar için aranacak nitelikleri kapsayan bilgiler, DPB adýna ÖSYM tarafýndan ilan edilir." hükmü, 23 üncü maddesinde ise; "Adaylar, ÖSYM tarafýndan (B) grubu kadrolara; KPSS puanlarý, tercihleri, kadro sayýlarý ve koþullarý göz önünde tutulmak suretiyle yerleþtirilir…" hükmü bulunmaktadýr.
Yukarýdaki hükümler çerçevesinde, kamu kurum ve kuruluþlarýnda 657 sayýlý Devlet Memurlarý Kanununa tabi memur olarak istihdam edilmek
isteyenlerin, öncelikle Kamu Personel Seçme Sýnavý (KPSS)’na katýlmalarý ve sýnav sonucuna göre aldýklarý puan doðrultusunda (A) grubu kadrolar için kamu kurum ve kuruluþlarýnýn; (B) grubu kadrolar için ise Ölçme, Seçme ve Yerleþtirme Merkezi (ÖSYM) Baþkanlýðýnýn ilanlarýný takip ederek, bu kamu kurum ve kuruluþlarýna veya ÖSYM Baþkanlýðýna baþvuruda bulunmalarý gerekmektedir.
2. Engellilerin Devlet Memurluðuna Alýnmalarý
Engellilerin
Devlet memurluðuna alýnmasýna iliþkin sýnavlar her kurum tarafýndan ayrý yapýlmakta iken, 657 sayýlý Kanunda yapýlan deðiþiklik ile engellilerin kura veya engelli memur alýmýna yönelik merkezi sýnava (ÖMSS) tabi tutulmalarý ve bunlarýn sonuçlarýna ve tercihlerine göre kamu kurum ve kuruluþlarýna ait kadrolara yerleþtirilmeleri öngörülmüþtür.
Bu çerçevede;
A) Kamu kurum
ve kuruluþlarýnýn;
a) Engelli
memur yerleþtirilmesi taleplerini, Nitelik-Kod Kýlavuzuna göre ÖMSS veya Kura Sonucuna Göre Yerleþtirme Yapýlmasý Talep Edilen Kadrolara Ýliþkin Bilgi Formundaki bilgi alanlarýný eksiksiz bir þekilde doldurarak ilgili yýlýn Ekim ayý sonuna kadar,
b) Yerleþtirme iþlemlerinin sonuçlanmasýný müteakiben, atamasý yapýlanlar ile herhangi bir sebeple atamasý yapýlamayanlara iliþkin bilgileri, Yerleþtirme Sonrasý Engelli Atamalarýna Ýliþkin Bilgi Formundaki alanlarýn eksiksiz bir þekilde doldurarak atamaya iliþkin iþlemlerin sonuçlandýðý tarihten itibaren 15 gün içinde,
c) Ýstihdam ettikleri ve iþten ayrýlan engelli personele iliþkin bilgileri, Ýstihdam Edilen Engelli Personele Ýliþkin Bilgi Formundaki bilgi alanlarýný eksiksiz bir þekilde doldurarak her yýlýn Mayýs ayýnýn son günü itibariyle, söz konusu bilgilerde meydana gelecek deðiþiklikleri de ayný usulle eþ zamanlý olarak iþlemek suretiyle güncelleþtirerek,
Web Kullanýcýlarý aracýlýðýyla on-line olarak Devlet Personel Baþkanlýðý (DPB)’na ait resmi internet sitesindeki DPB e-Uygulama kýsmýnýn Engelli Personel Ýþlemleri bölümü üzerinden yapmalarý, ayrýca yerleþtirme sonuçlarýna iliþkin bilgileri on-line ortamda ÖSYM Baþkanlýðýna, söz konusu bilgilerin giriþi yapýldýktan sonra alýnacak çýktýlarý ise ilgisine göre DPB’ye ve ÖSYM Baþkanlýðýna yazý ile göndermeleri gerekmektedir.
B)
Engellilerden Devlet memuru olarak istihdam edileceklerin;
a) Engellilere
verilecek saðlýk kurulu raporlarýna iliþkin 30/3/2013 tarihli ve 28603 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Yönetmelik hükümlerine uygun engelli saðlýk kurulu raporu almýþ olmalarý,
b) Ýlköðretim mezunu olanlarýn ÖSYM tarafýndan ilan edilecek tarihte kura için baþvuruda bulunmalarý,
c) Ortaöðretim, önlisans ve lisans mezunu olanlarýn ÖSYM tarafýndan ilan edilecek tarihte baþvuruda bulunmalarý ve yapýlacak ÖMSS’ye girmeleri,
ç) Yerleþtirme iþlemlerine iliþkin ÖSYM tarafýndan yapýlacak duyurularý takip etmeleri ve bu duyuru ve kýlavuzlarda yer alan þartlara uymalarý,
gerekmektedir.
3. Korunmaya Muhtaç Çocuklarýn Devlet
Memurluðuna Alýnmalarý
2828 sayýlý Sosyal Hizmetler Kanununun ek 1 inci maddesinde; “Kamu Kurum ve Kuruluþlarý, reþit olana kadar Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüðü tarafýndan bakýlan ve korunan çocuklar için, her yýlbaþýndaki, hangi statüde olursa olsun, serbest kadro mevcutlarýnýn binde biri nispetindeki kýsmýný ayýrarak bu çocuklar arasýnda yapýlacak giriþ sýnavlarýnda baþarýlý olanlar arasýndan atama yaparlar.
Bu maddeden
yararlanmak isteyenler, 18 yaþýný tamamladýklarý tarihten itibaren, Kamu Kurum ve Kuruluþlarýna; Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüðü vasýtasýyla baþvurmak zorundadýrlar.” hükmü yer almaktadýr. Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüðü, 633 sayýlý Kanun Hükmünde Kararname ile kapatýlmýþ ve ayný Kanun Hükmünde Kararnamede mevzuatta adý geçen Genel Müdürlüðe yapýlan atýflarýn Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlýðýna yapýlmýþ sayýlacaðý hüküm altýna alýnmýþtýr.
10/2/1995
tarihli ve 95/6542 sayýlý Bakanlar Kurulu
Kararýyla kabul edilerek
2/3/1995 tarihli ve 22218 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Korunmaya Muhtaç Çocuklarýn Ýþe Yerleþtirilmesine Ýliþkin Tüzüðün 4 üncü maddesinin birinci fýkrasýnda; “Kamu kurum ve kuruluþlarý her yýl, hangi statüde olursa olsun serbest kadro sayýlarýyla bunun binde biri oranýnda alacaklarý korunmaya muhtaç çocuk sayýsýný, adaylarda aranan nitelikleri, sýnav tarihini ve yerini Kuruma bildirmek ve bu
kadrolara Kurumca bildirilen korunmaya muhtaç çocuklar arasýnda yapýlacak giriþ sýnavlarýnda baþarýlý olanlar arasýndan atama yapmak zorundadýr.” hükmü bulunmaktadýr.
Bu çerçevede, 2828 sayýlý Kanunun ek 1 inci maddesi kapsamýna girenlerden, kamu kurum ve kuruluþlarýnda istihdam edilmek isteyenlerin, Aile ve Sosyal
Politikalar Bakanlýðý il müdürlüklerine baþvurmalarý ve söz konusu Bakanlýk tarafýndan bildirildikleri kamu kurum ve kuruluþlarýnca bu kontenjan kapsamýndaki kadrolar için yapýlacak sýnavlarda baþarýlý olmalarý gerekmektedir.
4. Terör Eylemleri Nedeniyle Þehit ve
Malul Olanlarýn Yakýnlarýnýn ve Çalýþabilecek
Durumdaki Malullerin Devlet Memurluðuna Alýnmalarý
3713 sayýlý Terörle Mücadele Kanununda ve bu Kanuna istinaden çýkarýlmýþ olan 11/12/2012 tarihli ve 28494 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Terör Eylemleri Nedeniyle Þehit ve Malul Olanlarýn Yakýnlarýnýn ve Çalýþabilecek Durumdaki Malullerin Kamu Kurum ve Kuruluþlarýnda Ýstihdamý Hakkýnda Yönetmelikte, mezkur Kanun ve Yönetmelik kapsamýna girenlerin istihdamýna iliþkin hususlar düzenlenmiþtir.
Bu düzenlemelerden yararlanabileceklerin kamu kurumlarýna yerleþtirme iþlemleri Ýçiþleri Bakanlýðýnca gerçekleþtirilmekte olup, bu haktan yararlanmak
isteyenlerin, ikamet ettikleri veya þehitlik ya da malullük olayýnýn meydana geldiði yerin Valilik veya Kaymakamlýðýna baþvurmalarý gerekmektedir.
5. Memurluktan Çekilenlerin Yeniden Devlet Memurluðuna Alýnmalarý
Daha önce 657 sayýlý Devlet Memurlarý Kanununa tabi memur olarak çalýþmýþ olup da iki defadan fazla olmamak üzere kendi istekleriyle memuriyetten çekilen veya bu Kanun hükümlerine göre çekilmiþ sayýlanlardan, ayný Kanunun 92 nci maddesi uyarýnca yeniden memurluða dönmek isteyenlerin, 657 sayýlý Kanunun 97 nci maddesinde belirtilen bekleme sürelerini doldurmuþ olmalarý halinde, atanmak istedikleri kamu kurum ve kuruluþlarýna baþvurmalarý gerekmektedir.
Bu durumda
olanlarýn, 657 sayýlý Devlet Memurlarý Kanununa tabi memur olarak istihdamlarý, durumlarýna uygun boþ kadro bulunmasý ve hizmetlerine ihtiyaç duyulmasý halinde, baþvuracaklarý kamu kurum ve kuruluþlarýnýn takdirinde bulunmaktadýr.
6. Emeklilerin Yeniden Devlet Memurluðuna Alýnmalarý
657 sayýlý Devlet Memurlarý Kanununun 93 üncü maddesinde; "T.C. Emekli Sandýðý Kanunu hükümlerine göre emekli olanlardan (emeklilikle ilgili görevlere yeniden atanamayacaklar hariç) sýnýfýnda yazýlý nitelikleri taþýmakta bulunanlar Kanunun 92 nci maddesi hükümlerine göre kurumlarda boþ kadro bulunmak þartýyla yeniden memurluða alýnabilirler." hükmü yer almaktadýr.
5335 sayýlý Kanunun 30 uncu maddesi ile de herhangi bir sosyal
güvenlik kurumundan
emeklilik veya yaþlýlýk aylýðý alanlarýn kamu kurum ve kuruluþlarýnda istihdamlarýna iliþkin düzenlemeler getirilmiþtir.
5434 sayýlý Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandýðý Kanunu hükümlerine göre adi malullük ve vazife malullüðü aylýðý alanlarýn, anýlan Kanunun mülga 98 inci maddesine uygun olarak yeniden memur
kadrolarýna atanmalarý mümkün bulunmaktadýr.
Yukarýda yer verilen hükümler çerçevesinde, yeniden memurluða dönmek isteyen emeklilerin, atanmak istedikleri kamu
kurum ve kuruluþlarýna baþvurmalarý gerekmektedir.
7. Ortak Açýklamalar
Bu Tebliðde belirtilen þekillerde 657 sayýlý Devlet Memurlarý Kanununa tabi memur kadrolarýna atamasý yapýlacak olanlar, bu Kanunun 48 inci maddesinde sayýlan genel ve özel þartlarý taþýmak zorundadýrlar.
Yukarýda yapýlan açýklamalardan da anlaþýlacaðý üzere; Devlet memurluðuna alýmla ilgili olarak Devlet Personel Baþkanlýðýnýn, kiþilerin kamu kurum ve kuruluþlarýna doðrudan atanmalarýný saðlama þeklinde bir görevinin bulunmamasý ve ayrýca açýktan atanýlacak boþ kadro için gerekli olan izin, onay gibi atama prosedürlerinin ilgili kurum veya kuruluþlarca yerine getirilecek olmasý sebebiyle bu Tebliðde belirtilen hallerde Devlet memurluðuna atanmak isteyen kiþilerin, herhangi bir kamu kurum veya kuruluþuna ait memur kadrolarýna açýktan atama izni alýnmasý veya atanmalarý amacýyla doðrudan Devlet Personel Baþkanlýðýna yazýlý veya sözlü baþvuruda bulunmalarý hiçbir hak ve sonuç doðurmayacaðýndan, bu yöndeki baþvurular dikkate alýnmayacaktýr.
II. DEVLET PERSONEL BAÞKANLIÐI
E-UYGULAMA VERÝ GÝRÝÞLERÝNÝN GERÇEKLEÞTÝRÝLMESÝ
217 sayýlý Devlet Personel Baþkanlýðý Kuruluþ ve Görevleri Hakkýnda Kanun Hükmünde Kararnamenin 2/11/2011 tarihli ve 28103 Mükerrer sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan 662 sayýlý Kanun Hükmünde Kararname ile deðiþik 23 üncü maddesinde; “Baþkanlýk, görev alanýna giren konularda gerekli gördüðü bilgi ve dokümanlarý kamu kurum ve kuruluþlarýndan istemeye yetkili, kurum ve kuruluþlar da bu bilgi ve dokümanlarý vermekle yükümlüdür. Kamu kurum ve kuruluþlarý, atama, yer deðiþtirme, görevde yükselme, unvan deðiþikliði gibi her türlü personel hareketlerini Baþkanlýðýn belirleyeceði usul ve esaslar çerçevesinde Baþkanlýða bildirmek zorundadýr.” hükmüne yer verilmiþtir.
Bu hüküm gereðince, Devlet Personel Baþkanlýðýnýn internet adresinde (www.dpb.gov.tr) DPB
e-Uygulama baþlýðý altýnda oluþturulan uygulamalara iliþkin veri giriþ iþlemlerinin gerçekleþtirilmesi hususunda kamu kurum ve kuruluþlarýnca gereken özen ve hassasiyet gösterilecek ve ihtiyaç duyulduðunda Devlet Personel Baþkanlýðý ile koordineli hareket edilecektir.
Yukarýdaki iþlemleri yapmak üzere, bugüne kadar Devlet Personel Baþkanlýðý Web Uygulamalarý Sorumlusu belirlememiþ kurumlar bu sorumluyu en kýsa sürede belirleyerek http://euygulama.dpb.gov.tr/DPB_yetki/DPB_
Kullanici_Basvuru.aspx internet adresindeki bilgi alanlarýný doldurmak suretiyle Devlet Personel Baþkanlýðýna bildirecektir.
III. HAKLARINDA BAZI SUÇLARDAN
CEZA SORUÞTURMASI
YAPILAN VE/VEYA BU SUÇLARDAN
MAHKUM OLAN DEVLET MEMURLARI HAKKINDA DÝSÝPLÝN HÜKÜMLERÝNÝN UYGULANMASI
657 sayýlý Devlet Memurlarý Kanununun 48 inci maddesinin birinci fýkrasýnýn (A) bendinin (5) numaralý alt bendinde; “Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiþ olsa bile; kasten iþlenen bir suçtan dolayý bir yýl veya daha fazla süreyle hapis cezasýna ya da affa uðramýþ olsa bile devletin güvenliðine karþý suçlar, Anayasal düzene ve bu düzenin iþleyiþine karþý suçlar, zimmet, irtikâp, rüþvet, hýrsýzlýk, dolandýrýcýlýk, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karýþtýrma, edimin ifasýna fesat karýþtýrma, suçtan kaynaklanan malvarlýðý deðerlerini aklama veya kaçakçýlýk suçlarýndan mahkûm olmamak” hükmüne yer verilmiþ, 98 inci maddesinin birinci fýkrasýnýn (b) bendinde ise Devlet memurlarýnýn memurluða alýnma þartlarýndan herhangi birini taþýmadýðýnýn sonradan anlaþýlmasý veya memurluklarý sýrasýnda bu þartlardan herhangi birini kaybetmesi halinde
memuriyetlerinin sona ereceði ifade edilmiþtir.
Ayný Kanunun 125 inci maddesinin birinci fýkrasýnýn (E) bendinin (g) alt bendinde memurluk sýfatý ile baðdaþmayacak nitelik ve derecede yüz kýzartýcý ve utanç verici hareketlerde bulunanlara Devlet memurluðundan çýkarma cezasý verileceði hüküm altýna alýnmýþ, 131 inci maddesinde de, ayný olaydan dolayý memur hakkýnda ceza mahkemesinde kovuþturmaya baþlanmýþ olmasýnýn, disiplin kovuþturmasýný geciktiremeyeceði, memurun Türk Ceza Kanununa göre mahkum olmasý veya olmamasý hallerinin, ayrýca disiplin cezasýnýn uygulanmasýna engel olamayacaðý hükmüne yer verilmiþtir.
Kamuda
yolsuzlukla etkin bir þekilde mücadele edilmesi ve saydamlýðýn artýrýlmasý, Anayasada ifadesini bulan demokratik toplum düzenini saðlamanýn ve hukuk devleti ilkesini hayata geçirmenin vazgeçilmez unsurlarýndandýr.
Bu çerçevede, 657 sayýlý Kanunun 98 inci maddesinin birinci fýkrasýnýn (b) bendi hükümleri saklý kalmak kaydýyla, ayný Kanunun 48 inci maddesinin birinci fýkrasýnýn (A) bendinin (5) numaralý alt bendinde sayýlan suçlar sebebiyle haklarýnda ceza soruþturmasý veya kovuþturmasý yapýlan ve/veya bu suçlardan mahkum olan memurlar hakkýnda, ayný Kanunun 127 nci maddesinde öngörülen süreler dikkate alýnarak disiplin hükümlerine göre de iþlem yapýlmasý ve söz konusu suçlarý iþledikleri tespit edilenler hakkýnda mezkur Kanunun 125 inci maddesinin birinci fýkrasýnýn (E) bendinin (g) alt bendine göre Devlet memurluðundan çýkarma cezasý uygulanmasý gerekmekte olup, bu doðrultuda uygulama yapmayan kurum amirlerinin
disiplin hukuku yönünden sorumluluklarý saklýdýr.
IV. YÜRÜRLÜKTEN
KALDIRILAN MEVZUAT
28/7/2009
tarihli ve 27302 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Kamu Personeli Genel Tebliði (Devlet Memurluðuna Alýnma) (Seri No: 1) yürürlükten kaldýrýlmýþtýr.
Teblið olunur.
|