12 Nisan 2013  CUMA

Resmî Gazete

Sayý : 28616

YÖNETMELÝK

Gümrük ve Ticaret Bakanlýðýndan:

TARIM ÜRÜNLERÝ LÝSANSLI DEPOCULUK YÖNETMELÝÐÝ

BÝRÝNCÝ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanýmlar

Amaç

MADDE 1 (1) Bu Yönetmeliðin amacý, lisanslý depoculuða konu tarým ürünlerinin standartlarýnýn belirlenerek emniyetli ve saðlýklý koþullarda depolanmasýný ve ürün senetleri vasýtasýyla ticaretinin kolaylaþtýrýlmasýný saðlamaktýr.

Kapsam

MADDE 2 (1) Bu Yönetmelik, lisanslý depo iþletmelerinin kuruluþu, faaliyetleri, iþleyiþi, denetimi ve ürün senetlerinin düzenlenmesi ile lisanslý depoculuk sistemine iliþkin usul ve esaslarý kapsar.

Dayanak

MADDE 3 (1) Bu Yönetmelik, 10/2/2005 tarihli ve 5300 sayýlý Tarým Ürünleri Lisanslý Depoculuk Kanununun 38 inci maddesine dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.

Tanýmlar

MADDE 4 (1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) Bakanlýk: Gümrük ve Ticaret Bakanlýðýný,

b) Borsa: Aralarýndaki sözleþme çerçevesinde lisanslý depo iþletmesince düzenlenen ürün senetlerinin kota ettirildiði, alým satýmýnýn yapýldýðý ve hareketlerinin kontrol ve takip edildiði ürün ihtisas borsasýný,

c) Depolama hizmetleri: Lisanslý depoya kabul edilen ürünlerin tartýlmasý, boþaltýlmasý, yüklenmesi, taþýnmasý, nakliyesi, depolamaya ve þartlara uygun hale getirilmesi ve depolanmasý, ürün ambalajlarýnýn onarýlmasý, ürünün depodan çýkarýlmasý gibi hizmetleri,

ç) Elektronik kayýt kuruluþu (EKK): Yönetim kurulunda örgün olan veya olmayan yükseköðretim kurumlarýndan mezun Bakanlýk temsilcisi bulunan ve elektronik ürün senetlerinin oluþturulmasýný saðlamak, bu senetlere baðlý tüm hak ve yükümlülükler ile iþlemleri ilgili taraflar itibarýyla kayden izlemek amacýyla Bakanlýktan lisans almýþ olan anonim þirketi,

d) Fon: Lisanslý Depoculuk Tazmin Fonunu,

e) Kanun: 5300 sayýlý Tarým Ürünleri Lisanslý Depoculuk Kanununu,

f) Lisans: Bakanlýkça verilen faaliyet iznini gösterir belgeyi,

g) Lisanslý depo: Kanun kapsamýnda ürünlerin saðlýklý koþullarda muhafaza ve ticarî amaçla depolanmasý hizmetlerini saðlayan tesisleri,

ð) Lisanslý depo iþletmesi/iþleticisi: Ürünlerin depolanmasýyla iþtigal eden ve bu Yönetmelik kapsamýnda geçerli bir lisansa sahip anonim þirketi,

h) Lisanslý depo teminatý: Lisanslý depo iþletmesince, Kanunda ve ikincil düzenlemelerinde öngörülen yükümlülüklerin yerine getirilmemesi dolayýsýyla meydana gelecek zararlarýn karþýlanmasýný teminen Fona verilen Bakanlýk tarafýndan kabul edilen ve Kanunda belirtilen nakit ve nakde çevrilebilen güvenceleri,

ý) Mudî: Depolama hizmetleri için ürününü lisanslý depoya teslim eden veya lisanslý depo iþletmesince düzenlenen ürün senedini mevzuata uygun olarak elinde bulunduran gerçek veya tüzel kiþiyi,

i) Tartýcý: Lisanslý depoya getirilen ya da depodan teslim edilen ürünü tartmak ve tartým makbuzu düzenlemekle görevli gerçek kiþileri,

j) Ürün senedi: Lisanslý depo iþletmesince düzenlenen, ürünün mülkiyetini temsil ve rehnini temin eden kýymetli evraký,

k) Ürün: Bakanlýkça çýkarýlan tebliðlerle düzenlenen, depolanmaya uygun nitelikteki ve standardize edilebilen temel ve iþlenmiþ tarým ürünlerini,

l) Yetkili sýnýflandýrýcý: Tarým ürünlerini analiz eden, ürünün nitelik ve özelliklerini belirleyen, standartlara uygun olarak sýnýflandýran ve bu durumu belgelendiren laboratuvarlarý iþleten gerçek ve tüzel kiþileri,

ifade eder.

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

Lisanslý Depo Ýþletmesi Kuruluþ ve Faaliyet Ýzni

Kuruluþ izni verilmesinde aranýlan þartlar

MADDE 5 (1) Lisanslý depo iþletmesinin kuruluþu, Bakanlýðýn iznine tabidir.

(2) Lisanslý depo iþletmesinin kuruluþuna izin verilebilmesi için;

a) Depolanacak ürüne iliþkin piyasa yapýsýnýn, lisanslý depo kurulmasýný gerektirecek nitelik ve düzeyde bulunmasý, ekonomik ihtiyaç ve etkinlik þartlarýnýn uygun olmasý,

b) Bir milyon TLden az olmamak üzere depolama kapasitesine göre ilgili Tebliðle belirlenen tutarda ödenmiþ sermayeye sahip olunmasý,

c) Pay senetlerinin tamamýnýn nama yazýlý olmasý,

ç) Kurucu, ortak ve yönetim kurulu üyelerin üçüncü fýkrada belirtilen þartlarý haiz olmasý,

d) Ýlgili mevzuatla aranýlan diðer þartlara sahip olunmasý,

zorunludur.

(3) Lisanslý depo iþletmesi kurucu, ortak ve yönetim kurulu üyelerinin;

a) Kanunun 7 nci maddesinde belirtilen nedenlerden dolayý yasaklý olmamasý,

b) Kendileri veya sýnýrsýz sorumlu olduklarý kuruluþlar hakkýnda iflas kararý verilmemiþ ve konkordato ilan edilmemiþ olmasý,

c) Gerçek ve tüzel kiþi ortaklarýn, ortaklýk paylarý dikkate alýnarak, mali ve ticari itibar bakýmýndan lisanslý depo iþletmesinin itibarýna zarar verebilecek nitelikte engel bir durumlarýnýn bulunmamasý,

zorunludur.

(4) Kuruluþ baþvurusunda bulunan þirketin unvanýnda Tarým Ürünleri Lisanslý Depoculuk ibaresinin bulunmasý gerekir.

Kuruluþ izni verilmesinde aranýlan belgeler ve kuruluþ izni

MADDE 6 (1) Lisanslý depo iþletmesi kuruluþ izni almak isteyenler dilekçe ile Bakanlýða baþvurur. Dilekçeye aþaðýdaki belgeler eklenir:

a) Ýçeriði ve þekli Bakanlýkça belirlenen kuruluþ baþvuru formu,

b) Depolanacak ürüne iliþkin piyasa yapýsýnýn, lisanslý depo kurulmasýný gerektirecek nitelik ve düzeyde bulunduðuna, ekonomik ihtiyaç ve etkinlik þartlarýnýn uygun olduðuna dair gerekçeli rapor,

c) 5 inci maddede belirtilen kuruluþ þartlarýna uygun hazýrlanmýþ esas sözleþme,

ç) Sermayenin en az bir milyon TLsinin ödendiðine dair belge,

d) Kurucu, ortak ve yönetim kurulu üyelerinin 5 inci maddenin üçüncü fýkrasýndaki þartlarý saðladýðýna dair yazýlý beyanlarý,

e) Kamu tüzel kiþileri hariç, tüzel kiþi ortaklarýn serbest muhasebeci mali müþavirlerce veya Bakanlýkça gerekli görülmesi durumunda yeminli mali müþavir ya da baðýmsýz denetim kuruluþlarýnca düzenlenen veya onaylanan son bir yýla ait bilanço, gelir gider tablosu ile istenilen ek mali tablolarý,

f) Yabancý uyruklu kurucu, ortak ve yönetim kurulu üyeleri için, 5 inci maddenin üçüncü fýkrasýnda aranýlan þartlarýn taþýndýðýný gösterir, bulunduklarý ülke yetkili makamlarýnca onanmýþ belgelerin noterce tasdikli çevirileri,

g) Bakanlýkça gerekli görülen diðer belgeler.

(2) Baþvuru dilekçesi ekindeki belgeler Bakanlýkça incelenir. Yapýlan inceleme sonucunda gerekli þartlarý taþýdýðý anlaþýlanlara kuruluþ izni verilir ve kuruluþ iþlemleri 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayýlý Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre tamamlanýr.

(3) Bakanlýk, þirket esas sözleþmesini matbu olarak düzenleyebilir ya da asgari unsurlarýný belirleyebilir.

(4) Birinci fýkranýn (ç) bendinde belirtilen belgenin tescil aþamasýnda ilgili ticaret sicili müdürlüðüne ibrazý zorunludur.

Faaliyete geçiþ süreci

MADDE 7 (1) Kuruluþ izni alan þirket, faaliyet izni almadan ürün kabul edemez, ürün senedi düzenleyemez.

(2) Kuruluþ baþvuru formundaki bilgilerde deðiþiklik olmasý halinde bunlar Bakanlýða bildirilir.

(3) Kuruluþ izni alan þirketçe, kuruluþ tescilinin Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde ilan edilmesini takiben en geç bir yýl içinde faaliyet izni almak üzere Bakanlýða baþvuruda bulunulmasý zorunludur. Bu süre, gerektiðinde Bakanlýk tarafýndan en fazla bir yýl uzatýlabilir.

(4) Þirketin bir milyon TLyi aþan ilave sermaye tutarý faaliyet izni için baþvurma tarihine kadar ödenebilir. Sermayenin ödenmesine iliþkin Türk Ticaret Kanununun ilgili hükümleri saklýdýr.

(5) Üçüncü fýkrada belirtilen süre içinde Bakanlýða baþvurmayan veya baþvurusunun sonucunda kendisine faaliyet izni verilmesi uygun görülmeyenler ile kuruluþta aranýlan þartlarý kaybedenlerin faaliyet izni alma hakký düþer.

(6) Faaliyet izni alma hakký düþenlerin, en geç üç ay içinde esas sözleþmedeki ticaret unvaný ile amaç ve faaliyet konularýný deðiþtirmesi ya da tasfiyeye girmesi zorunludur.

Faaliyet izni verilmesinde aranýlan þartlar

MADDE 8 (1) Lisanslý depo iþletmesinin faaliyete geçmesi Bakanlýðýn iznine tabidir.

(2) Kuruluþ izni alan þirkete faaliyet izni verilebilmesi için aþaðýdaki þartlar aranýr:

a) 7 nci maddede öngörülen süre içinde baþvuruda bulunulmasý,

b) Kuruluþta aranýlan þartlarýn kaybedilmemiþ olmasý,

c) Depolarýn Bakanlýkça belirlenen þartlarý taþýmasý,

ç) 18 inci maddeye uygun yeterli tartým, alet, cihaz ve kantarlarýn bulunmasý,

d) Borsa ve yetkili sýnýflandýrýcý ile sözleþme yükümlülüðünün yerine getirilmesi,

e) Gerekli bilgi iþlem altyapýsýnýn oluþturulmasý ve bu bilgi iþlem altyapýsýna ilgili borsa ve talep halinde Bakanlýðýn ve Fonun eriþiminin saðlanmasý,

f) Bu Yönetmelikte öngörülen defter ve kayýtlara iliþkin yükümlülüðün yerine getirilmesi,

g) Lisanslý depo teminatýnýn verilmesi,

ð) 15 inci maddede belirtilen sigorta yükümlülüðünün yerine getirilmesi,

h) Depolama kapasitesine göre Bakanlýkça belirlenen sermayenin tamamýnýn ödenmiþ olmasý,

ý) Kayýt, bilgi ve belge sistemi ile düzenli iþ akýþý ve haberleþmeyi saðlayacak yeterli bir altyapý kurulmasý ve teknik donaným ile iç kontrol sisteminin oluþturulmasý,

i) Lisanslý depoculuk faaliyetlerine uygun gerekli sayýda ve nitelikteki idari ve yardýmcý personel ile tartýcý ve diðer teknik personelin istihdamýnýn saðlanmasý.

Faaliyet izni verilmesinde aranýlan belgeler

MADDE 9 (1) Kuruluþ izni alan þirket, faaliyet izni almak için dilekçe ile Bakanlýða baþvurur. Dilekçeye aþaðýdaki belgeler eklenir:

a) Ýçeriði ve þekli Bakanlýkça belirlenen lisans baþvuru formu,

b) Ýþletmenin tesisleri ile lisanslý depoculuk faaliyeti kapsamýnda depolayacaðý ürünler için düzenlenmiþ sigorta poliçelerinin onaylý suretleri,

c) Yetkili sýnýflandýrýcý ile akdedilen ve Bakanlýkça onaylanan sözleþme,

ç) Borsa ile akdedilen ve Bakanlýkça onaylanan sözleþme,

d) Teminat yükümlülüðünün yerine getirildiðini gösterir tutanak,

e) Depolama kapasitesine göre Bakanlýkça belirlenen sermayenin tamamýnýn ödendiðine dair yeminli veya serbest muhasebeci mali müþavir raporu,

f) Þirketin, serbest muhasebeci mali müþavirlerce veya Bakanlýkça gerekli görülmesi durumunda yeminli mali müþavir ya da baðýmsýz denetim kuruluþlarýnca düzenlenen veya onaylanan son bir yýla ait bilanço, gelir gider tablosu ile istenilen ek mali tablolarý,

g) Yöneticiler ile varsa þube sorumlularýnýn ismi, T.C. kimlik numarasý, ikamet adresi ve eðitim durumunu gösterir beyanname,

ð) Personelin isim, unvan, görev ve sorumluluklarý ile iþ tanýmlarýný gösterir personel ve organizasyon þemasý,

h) Ýþletmenin bina ve tesislerinin mülk sahibi veya kiracýsý olunduðuna dair yazýlý beyan,

ý) Ýþletme ve depolar ile varsa þubelerin yerleþim planý,

i) Ürün senetlerinin Bakanlýkça bastýrýlmasýný ihtiva eden dilekçe,

j) Þirket yönetim kurulunca belirlenen lisanslý depo ücret tarifesi ile Bakanlýkça öngörülmüþ ise prim ve indirim tarifesinin Bakanlýkça onaylanmasýna iliþkin dilekçe,

k) Ürün senetlerini imzalamaya yetkili kiþilerin isimleri ile orijinal imzalarýnýn tescil ve ilan edildiðini gösterir Türkiye Ticaret Sicil Gazetesi sureti,

l) Bakanlýkça belirlenen lisans bedelinin ilgili hesaba yatýrýldýðýný gösterir dekont.

(2) Birinci fýkranýn (d), (i), (j), (k) ve (l) bentlerinde belirtilen belgeler, Lisans Baþvurusu Ýnceleme Komisyonu raporunun Bakanlýkça uygun görülmesinden sonra verilir.

Ýnceleme komisyonu

MADDE 10 (1) 9 uncu maddeye göre sunulan belgelerin tam ve yeterli olduðunun tespiti halinde, Bakanlýk bünyesinden ve/veya dýþarýdan sayýsý üçten az olmamak üzere teknik ve uzman kiþilerden bir komisyon oluþturulur.

(2) Bakanlýk, her bir lisans baþvurusu için ayrý komisyon oluþturabileceði gibi belirleyeceði süre içinde yapýlacak lisans baþvurularý için tek bir komisyon da oluþturabilir.

(3) Bakanlýk, bu incelemeyi oluþturacaðý bir komisyon yerine denetim yapmaya yetkilendirdiði bir kuruluþtan da talep edebilir.

(4) Lisans Baþvurusu Ýnceleme Komisyonu;

a) Lisans kapsamýndaki depo ve diðer tesislerin, Kanun ve ikincil düzenlemelerinde öngörülen teknik yeterlilikleri saðlayýp saðlamadýðýný,

b) Ýþletmede kullanýlan alet, cihaz, tartým araçlarý ve kantarlarýn sayý ve nitelik bakýmýndan uygun olup olmadýðýný ve kullaným talimatlarýnýn bulunup bulunmadýðýný,

c) Lisanslý depoculuk faaliyetlerine iliþkin gerekli bilgi iþlem altyapýsýnýn oluþturulup oluþturulmadýðýný, bu bilgi iþlem altyapýsýna ilgili borsa ve talep halinde Bakanlýðýn ve Fonun eriþiminin saðlanýp saðlanmadýðýný ve sertifikalarýn temin edilip edilmediðini,

ç) Kayýt, bilgi ve belge sistemi ile düzenli iþ akýþý ve haberleþmeyi saðlayacak yeterli bir altyapýnýn kurulup kurulmadýðý ile teknik donaným ve iç kontrol sisteminin oluþturulup oluþturulmadýðýný,

d) Gerekli sayýda ve nitelikteki teknik, idari ve yardýmcý personelin istihdam edilip edilmediðini,

e) Defter ve kayýtlara iliþkin yükümlülüklerin mevzuata uygun olarak yerine getirilip getirilmediðini,

f) Bakanlýkça gerekli görülen diðer hususlarý,

inceler ve inceleme sonucunu gerekçeleriyle birlikte bir rapora baðlayarak Bakanlýða sunar.

(5) Bakanlýk, komisyonca düzenlenen raporu yetersiz bulursa veya ihtiyaç görürse konuyla ilgili ek ya da yeni bir inceleme yapýlmasýna karar verebilir.

(6) Yapýlan incelemeye iliþkin olarak, bir gider belgesine veya bu mümkün olmazsa gideri yapanýn beyanýna dayalý giderler, inceleme sýrasýnda lisans baþvurusunda bulunanlarca ödenir.

Faaliyet izni

MADDE 11 (1) Yapýlan inceleme ve deðerlendirme sonucunda; 8 inci maddede öngörülen þartlarý taþýdýðý anlaþýlanlara ve 9 uncu maddede belirtilen belgeleri ibraz edenlere lisans verilir. Gerekli þartlarýn saðlanmadýðýnýn ya da istenilen belgelerin ibraz edilmediðinin anlaþýlmasý veya güven ve ticarî itibarý sarsýcý ya da lisans verilmesine engel geçerli bir sebebin varlýðýnýn tespiti hallerinde lisans verilmez.

(2) Ýki ya da daha fazla çeþit ürünün depolanmasý için bir lisans düzenlenebilir. Lisans belgesinde, hangi ürünlerin depolanabileceði ve bunlarýn azamî kapasiteleri ile lisans kapsamýnda faaliyet gösteren tüm þubeler gösterilir.

(3) Lisans, iki yýl süre için geçerlidir ve devredilemez. Bu lisans, Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde ilân edilir.

(4) Lisanslý depoculuk faaliyetinde bulunmak için Bakanlýktan lisans alýnmasý zorunludur. Lisans alýnmadan faaliyette bulunulamaz, lisanslý olmayan bir depo lisanslý depo þeklinde iþletilemez ya da izin alýnmadan lisanslý depo veya lisanslý depo iþletmesi izlenimini verecek hiçbir isim, unvan, iþaret ve benzerleri kullanýlamaz.

(5) Lisanslý bir deponun herhangi bir nedenle lisans koþullarý bakýmýndan yetersiz hale gelmesi durumunda, depoyu yetersiz hale getiren nedenler ortadan kalkmadýkça bu depo ürünlerin depolanmasý amacýyla kullanýlamaz.

(6) Lisans baþvuru formunda yer alan bilgi ve belgelerde deðiþiklik olmasý halinde bunlar Bakanlýða bildirilir.

Lisansýn yenilenmesi ve deðiþtirilmesi

MADDE 12 (1) Lisansýn, iki yýllýk süresinin bitiminde yenilenerek geçerlilik süresinin uzatýlmasý gerekir. Lisanslý depo iþletmesinin depolama kapasitesini artýrmak veya depolarda farklý ürün çeþitlerini depolamak istemesi halinde lisansýn deðiþtirilmesi zorunludur.

(2) Lisansýn yenilenmesi ve deðiþtirilmesi, lisans alýnmasýndaki usul ve esaslara tâbidir.

(3) Lisans belgesinde yer alan bilgilerde deðiþiklik halinde lisans belgesi yenilenir. Birinci fýkra kapsamýna girmeyen lisans belgesi yenilenmesinde, yerinde inceleme yapýlmasý ihtiyaridir.

Lisansýn zayi olmasý, askýya alýnmasý ve iptali

MADDE 13 (1) Lisans belgesi zayi olan lisanslý depo iþletmesi gerekçeleriyle birlikte Bakanlýða baþvurur. Bu durumda Bakanlýk, lisanslý depo iþletmesine verilmek üzere yeni bir lisans belgesi tanzim eder. Verilen belgede, orijinal lisans numarasý ve tarihi belirtilir.

(2) Bakanlýk, 45 inci madde hükümlerine göre lisansýn askýya alýnmasýna veya iptaline karar verebilir.

(3) Geçerlilik süresi bitiminde yenilenmeyen, faaliyetlerinin tamamý durdurularak askýya alýnan veya iptal edilen lisansa iliþkin belgeler, en geç yedi iþ günü içinde Bakanlýða geri verilir. Aský süresi içinde iptal edilmeyen lisanslar, lisanslý depo iþletmesine iade olunur.

(4) Bakanlýðýn, lisansýn askýya alýnmasýna, iade edilmesine ve iptaline iliþkin kararlarý Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde ilan edilir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Sözleþme, Sigorta, Teminat ve Lisansla Ýlgili Diðer Hususlar

Borsa ve yetkili sýnýflandýrýcýlarla sözleþme

MADDE 14 (1) Ürün senetlerinin güven içinde ticaretinin ve takibinin yapýlabilmesini teminen borsa ile sözleþme yapýlýr. Sözleþmede; ürün senetlerinin borsaya kota ettirilmesi, hareketlerinin kontrol ve takibi, teyidi, iptali, bilgi akýþýnýn düzenli olarak saðlanmasý, lisanslý depolardaki ürünlerin gerektiðinde her zaman veya üçer aylýk dönemleri geçmemek üzere Bakanlýkça uygun görülecek sürelerde borsaca incelenmesi ve kontrolü ile aralarýndaki bilgi iletiþim sistemine iliþkin hususlar ve Bakanlýkça belirlenecek diðer hususlar yer alýr. Bakanlýk, sözleþmeleri matbu olarak düzenleyebilir.

(2) Depolanacak veya depolanmýþ ürünlerin analiz, sýnýflandýrma ve belgelendirme iþlemlerinin yürütülmesi için yetkili sýnýflandýrýcýlarla sözleþme yapýlýr. Bakanlýk bu sözleþmeleri matbu olarak düzenleyebilir.

(3) Bu maddede belirtilen sözleþmeler ve sözleþmelerde yapýlacak deðiþiklikler, Bakanlýk onayýndan sonra geçerli olur. Sözleþmenin herhangi bir nedenle feshini doðuracak bir sebebin ortaya çýkmasý halinde bu durum, taraflarca en geç beþ iþ günü içinde Bakanlýða bildirilir ve ayrýca mudilerin zarar görmemesi için gerekli tedbirler alýnýr. Sözleþmenin feshi, söz konusu bildirimin Bakanlýða ulaþtýðý tarihten itibaren otuz günlük sürenin dolmasýndan sonra hüküm ifade eder.

Sigorta

MADDE 15 (1) Ýþletme tesisleri ve lisanslý depoculuk faaliyeti kapsamýnda depolanan ürünler için; hýrsýzlýk, yangýn, duman, infilak, deprem, dahili su basmasý, sel, grev-lokavt-kargaþalýk, terör, fýrtýna, kar aðýrlýðý, yýldýrým, yer kaymasý, kara, deniz veya hava araç çarpmasý ve benzeri diðer rizikolara karþý sigorta yaptýrýlmasý zorunludur.

(2) Ürünlerin sigortalanmasýnda depo kapasitesi esas alýnýr. Ürünler, Bakanlýkça uygun görülmesi halinde, fiili depolama durumuna göre kademeli olarak da sigortalanabilir. Ancak bu þekilde düzenlenecek sigorta poliçesinin depoya konulan ürünlerin tamamýný kapsamasý zorunludur.

(3) Depolanan ürün için düzenlenen sigorta poliçesinde, poliçe lehdarý hasarýn meydana geldiði tarihteki mudîdir. Ancak, ürün senetlerinin teminat olarak gösterildiði hallerde kredi veya avans veren kuruluþun haklarý saklýdýr.

(4) Lisanslý depoda sigorta kapsamýna giren bir hasar meydana gelmesi durumunda, lisanslý depo iþletmesi bu durumu ve muhtemel zarar miktarýný derhal Bakanlýða ve ilgili sigorta þirketine bildirir. Zarar hesabýnda, ilgili ürünün hasar gördüðü tarihte borsada oluþan ortalama fiyat, borsa ortalama fiyatý tespit edilemiyorsa Bakanlýkça ilgili ürün için belirlenen yurt içi ve/veya yurt dýþý referans borsa veya borsalarda oluþan ortalama fiyat esas alýnýr.

(5) Lisanslý depo iþletmesi hukuken geçerli bir mazereti olmadýkça hasarýn tespitini takiben en geç beþ iþ gününde istenen tüm belgeleri ilgili sigorta þirketine iletmek, sigorta þirketi de belgelerin ulaþmasýný takiben en geç on iþ gününde mudîye hasarýn bedelini ödemek zorundadýr.

(6) Bu Yönetmelik kapsamýnda öngörülen sigorta sözleþmelerinin feshedilmesi sonucunu doðuracak bir nedenin ortaya çýkmasý durumunda, ilgili sigorta þirketi bunu derhal Bakanlýða ve lisanslý depo iþletmesine bildirmekle yükümlüdür. Sigorta sözleþmesinin feshi, ancak söz konusu bildirimin Bakanlýða ulaþtýðý tarihten itibaren otuz günlük sürenin dolmasýndan sonra hüküm ifade eder.

(7) Lisanslý depo iþletmesi, sigorta poliçesinde öngörülen kurallara uygun davranmak ve personelinin de bu sigorta hükümlerini ihlal edecek veya geçersiz kýlacak davranýþlardan kaçýnmalarýný saðlayacak tedbirleri almak zorundadýr.

(8) Lisanslý depo teminatýnýn sorumluluk sigortasý olarak verilmesi halinde, bu sigorta ile birinci fýkrada belirtilen sigortalarýn ayný sigorta þirketine yaptýrýlmasý zorunludur.

Lisanslý depo teminatý

MADDE 16 (1) Lisans kapsamýndaki depo kapasitesinin ürün rayiç bedelinin %15inden az olmamak üzere Bakanlýkça belirlenen ve kabul edilen lisanslý depo teminatýnýn verilmesi zorunludur.

(2) Depo kapasitesi belirlenirken ürünün deponun bölümlerine kolayca taþýnmasý, düzenli þekilde yerleþtirilmesi, istiflenmesi ve depodan çýkarýlmasý ile depoda bulunan cihaz, donaným, iþ araç ve makinelerinin rahatça çalýþabilmesi için gerekli boþ alanlar ve geçiþ yerleri gözetilerek lisanslý depo iþletmesinin normal çalýþma ve depolama faaliyetinde depolayabileceði azami ürün miktarý esas alýnýr.

(3) Teminat tutarýnýn hesabýnda; lisanslý depo kapasitesinin hangi oranda hangi ürün çeþidine tahsis edildiðine dair Bakanlýða verilen lisans baþvuru formu ile bu formda gösterilen ürün çeþitlerinin borsada en çok iþlem gören tür ve sýnýfýna iliþkin içinde bulunulan aydan önceki son altý aya ait borsada oluþan ortalama fiyat, borsa ortalama fiyatý tespit edilemiyorsa Bakanlýkça ilgili ürün için belirlenen yurt içi ve/veya yurt dýþý referans borsa veya borsalarda oluþan ortalama fiyat esas alýnýr.

(4) Depolama iþleminin, lisans baþvuru formunda belirtilen ürün çeþidi veya tahsis oranýndan farklý bir þekilde yapýlmak istenmesi ve bu iþlemin teminat tutarýnda deðiþikliðe yol açabilecek mahiyette olmasý halinde durum derhal Bakanlýða bildirilir.

(5) Ýstenen teminat tutarýna eþit nakit para, banka teminat mektubu, gayrimenkul rehni veya sorumluluk sigortasý, mevzuatta öngörülen yükümlülüklerin yerine getirilmesinde temerrüde düþülmesi halinde Fona bu tür teminatý alýþ, satýþ, düzenleme ve transfer gibi her türlü tasarrufta bulunma yetkisi veren bir gayri kabili rücu yetki belgesiyle birlikte verilir.

(6) Banka teminat mektubunun, Bakanlýkça kabul edilen Türkiyede yerleþik bir bankadan alýnmasý, vazgeçilmesi olanaksýz ve kesin olmasý gerekir. Sorumluluk sigortasýnýn, lisanslý depolarda depolanan ürünlerin mevzuatta öngörülen þekilde mudiye teslim edilmemesi rizikosu dahil, lisanslý depo iþletmesi/iþleticisinin Kanunda ve ikincil düzenlemelerinde öngörülen yükümlülüklerini yerine getirmemesi dolayýsýyla meydana gelecek zararlarý karþýlayacak mahiyette olmasý þarttýr.

(7) Lisanslý depo iþletmesinin toplam hissesinin % 51i veya daha fazlasýna, kamu tüzel kiþiliðini haiz kuruluþlar, kamu iktisadi teþebbüsleri, iktisadi devlet teþekkülleri, ticaret borsalarý veya tarým satýþ kooperatifleri ve birlikleri ya da tarým kredi kooperatifleri ve birlikleri tarafýndan sahip olunmasý durumunda, toplam teminatýn %90’ýna kadar gayrimenkul rehni ile teminat yükümlülüðü yerine getirilebilir. Diðer lisanslý depo iþletmeleri için bu oran azami %75 olarak uygulanýr.

(8) Lisanslý depo teminatý, Fon adýna ve lehine düzenlenir. Bu teminatlarýn muhafazasý, Kanunda öngörüldüðü þekilde nakde çevrilmesi ve zarar görene ödenmesi, kanuni takibinin yapýlmasý, ilgililer hakkýnda dava açýlmasý, tahsili, yeterliliði, iadesi ve bunlarýn Bakanlýða bildirilmesi, teminatla ilgili diðer hususlar ve tasarruflar Fon tarafýndan yerine getirilir.

(9) Bakanlýk, lisansýn deðiþtirilmesi veya yenilenmesi sýrasýnda lisanslý depo teminatýný kontrol etmeye, varsa eksik kalan teminat tutarýný tamamlatmaya, Fonun talebi ve/veya piyasadaki geliþmeler sonucunda lisanslý depo iþletmesine yapýlacak bir bildirimle teminat oranýný yükseltmeye veya toplam teminat oraný içindeki gayrimenkul rehni oranýný deðiþtirmeye yetkilidir.

(10) Eksik kalan teminat Bakanlýðýn bildirimini takiben en geç 30 gün içinde tamamlanýr.

(11) Lisanslý depo iþletmesince yerine getirilmesi gereken bir tazmin veya yükümlülüðün bulunmadýðý Bakanlýk ve Fon tarafýndan tespit edilmedikçe teminatlar iade olunmaz.

Bilgi iþlem altyapýsý

MADDE 17 (1) Lisanslý depoculuk faaliyetlerine iliþkin gerekli bilgi iþlem alt yapýsý oluþturulur ve sertifikalar temin edilir. Oluþturulan bilgi iþlem alt yapýsýna ilgili borsanýn ve talep halinde Bakanlýðýn ve Fonun eriþimi saðlanýr.

Tartým araçlarý ve kantarlar

MADDE 18 (1) 11/1/1989 tarihli ve 3516 sayýlý Ölçüler ve Ayar Kanunu ve 3516 sayýlý Kanuna dayanýlarak çýkarýlan ikincil düzenlemelere uygun olarak, lisanslý depoya giren ve çýkan ürünün tartýmýnýn yapýlabilmesi amacýyla yeterli sayýda ve nitelikte tartým araçlarý ve kantarlar bulunur ve bunlarýn doðru tartým yapmasý hususunda gerekli her türlü tedbir alýnýr.

(2) Tartým araçlarý ve kantarlara iliþkin yapýlan iþlem, kontrol ve denetimlerde, doðru tartým yapmadýðý tespit edilen tartým araçlarý ve kantarlar, düzeltildikleri saptanýncaya kadar kullanýlamaz.

Þubeler

MADDE 19 (1) Depolama tesislerinin iþletme merkezinin bulunduðu il sýnýrlarý dýþýnda olmasý halinde; bu depolarla ilgili lisanslý depoculuk faaliyetleri, kurulacak þube bünyesinde yürütülür.

(2) Þubeler bünyesindeki depolar, lisans kapsamýna alýnýrken yerinde inceleme yapýlýr.

(3) Merkez ve þubelerde; depolama hizmetlerinin sunumunda, rapor, kayýt, belgelendirme ile personel iþlemlerinde standart ya da benzer bir yönetim sistemi ve uygulamasýnýn olmasý esastýr.

Lisans bedelleri ve diðer ücretler

MADDE 20 (1) Bu Yönetmelik hükümlerine göre verilen lisansa iliþkin bedeller, Bakanlýkça genel bütçeye gelir kaydedilmek üzere peþin olarak tahsil edilir.

(2) Lisans bedelleri, her yýl 1 Ocak tarihinden geçerli olmak üzere Bakan oluru ile belirlenir. Lisanslý depo iþletmelerinin lisans bedelleri belirlenirken depo kapasiteleri dikkate alýnýr.

(3) Bakanlýk, bu Yönetmelik kapsamýnda yapacaðý veya yaptýracaðý her türlü inceleme ve denetimler ile verilen hizmetlere iliþkin ücret ve masraflarýn tamamýnýn veya bir kýsmýnýn ilgili lisanslý depo iþletmesi tarafýndan karþýlanmasýný talep edebilir. Bu durumda ilgililer, ücret ve masraflarý en geç on iþ günü içerisinde öder.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Ürünlerin Tartýmý ve Ürün Senedi

Tartým iþlemleri ve sorumluluk

MADDE 21 (1) Lisanslý depo iþletmesi bünyesinde yeterli sayýda ve gerekli nitelikleri haiz tartýcýlarýn istihdam edilmesi zorunludur. Depolanacak veya depolanmýþ ürünün tartýlmasý ve aðýrlýðýnýn tartým makbuzuyla belgelendirilmesi iþlemleri, bu tartýcýlar tarafýndan yapýlýr.

(2) Tartýcý olarak istihdam edilebilmek için, tartým aletlerinin özellikleri ve kullanýmý konusunda Bakanlýkça veya Bakanlýðýn belirlediði mercilerce ya da tartým aletinin satým veya kurulumunu yapan ve Bakanlýkça uygun görülen yetkili firmalarca düzenlenen sertifika veya eðitim belgesine sahip olunmasý gerekir.

(3) Depolanacak veya depolanmýþ ürünlerin ayrým yapýlmadan usulüne uygun olarak doðru bir þekilde tartýlmasý ve belgelendirilmesi zorunludur. Bu hükme aykýrý davrandýðý tespit edilen tartýcýlar hakkýnda gerekli hukuki iþlemler yapýlýr ve cezai iþlemlerin uygulanmasý amacýyla ilgili yerlere bildirimde bulunulur.

(4) Ambalajlý ürünlerin net aðýrlýðý tespit edilirken Bakanlýkça belirlenen esasa göre; böyle bir esas belirlenmemiþ ise borsaca tespit edilen teamüllere göre hareket edilir.

(5) Tartýcý, tartým iþlemleri ve araçlarýnýn mevzuata uygun, düzenli ve saðlýklý bir þekilde yürütülmesi ve kullanýlmasýna engel teþkil edebilecek hususlarý derhal lisanslý depo iþletmesine bildirmekle yükümlüdür.

(6) Tartýmýn, usulüne göre ve doðru þekilde yapýlmamasýndan veya tartým makbuzunun düzenlenmemesinden tartýcýyla birlikte lisanslý depo iþletmesi de sorumludur.

Tartým makbuzu

MADDE 22 (1) Depolanacak veya depolanmýþ ürünler için yapýlan tartýmlarda tartým makbuzunun düzenlenmesi zorunludur. Tartým makbuzu aþaðýdaki bilgileri içerir:

a) "Tarým Ürünleri Lisanslý Depoculuk Ürün Tartým Makbuzu" baþlýðý,

b) Lisanslý depo iþletmesinin ticaret unvaný,

c) Mudinin ismi ve adresi,

ç) Tarih ve seri numarasý,

d) Belgenin kaçýncý nüsha olduðu ve "ciro edilemez" ibaresi,

e) Tartýmý yapýlan ürün,

f) Ürünün depoya giriþinde veya çýkýþýnda tartýldýðýný gösteren ibare,

g) Ürünün brüt ve net aðýrlýðý,

ð) Tartýmýn ilgili mevzuat hükümlerine uygun yapýldýðýný belirten ibare ve tartýcýnýn imzasý ile tartým iþlemine iliþkin varsa gerekli görülen açýklamalar,

h) Ürünün çeþidine göre Bakanlýkça belirlenen diðer bilgiler.

(2) Tartým makbuzu, en az iki nüsha olarak düzenlenir ve nüshalardan biri mudiye verilir, diðeri ise dosyasýnda muhafaza edilir.

Ürün senedi

MADDE 23 (1) Lisanslý depo iþletmesince, teslim ve kabul edilen ürün için kýymetli evrak niteliðinde ürün senedi düzenlenir. Bu teslim, satýþ deðil vedia anlamýndadýr.

(2) Ürün senedi, nama veya emre yazýlý olarak ciro edilebilir veya edilemez þeklinde düzenlenir, teminat olarak verilebilir.

(3) Bütün basýlý ürün senetlerinin bir adet sureti olur ve suretler açýk ve belirgin bir þekilde basýlý veya damgalý olarak "Surettir-Ciro Edilemez" ibaresini taþýr.

(4) Ayný ürüne ait veya ayný seri numaralý birden çok ürün senedi ile düzenlenip iptal edilmemiþ ürün senedinin temsil ettiði ürünün bir bölümü veya tamamý için baþka bir ürün senedi düzenlenemez.

(5) Ýlgili mevzuatýna göre analiz ve sýnýflandýrýlmasý yapýlmayan veya analiz ve sýnýflandýrmaya iliþkin itiraz süreci sonuçlanmayan ürüne iliþkin ürün senedi düzenlenemez.

(6) Ürün senedi, tartým makbuzu, analiz ve sýnýflandýrma belgesi ile delil niteliðini haiz diðer belgeler ürünün mülkiyetinin ispatýnda kullanýlabilir ve bu belgeler mevzuatla aksi öngörülmedikçe ürünün ayný miktar, tür, sýnýf ve kalitede mudiye geri verilmesini garanti eder.

(7) Ürün senedine iliþkin, Kanun ve bu Yönetmelikte öngörülmeyen durumlarda Türk Ticaret Kanununda düzenlenen makbuz senedine iliþkin hükümler uygulanýr.

(8) Elektronik ürün senedine iliþkin, 12/11/2011 tarihli ve 28110 sayýlý Elektronik Ürün Senedi Yönetmeliði hükümleri saklýdýr.

Ürün senedinin içeriði

MADDE 24 (1) Ürün senedi aþaðýdaki bilgileri içerir:

a) “Ürün Senedi baþlýðý,

b) Lisanslý depo iþletmesinin unvaný, lisans numarasý ve adresi,

c) Ürünün depolandýðý deponun numarasý ve yeri,

ç) Tarih ve seri numarasý,

d) Nama/Emre Yazýlý” ve "Ciro Edilebilir/Ciro Edilemez" ibareleri,

e) Kredi/Avans Karþýlýðý Teminat Alýnmýþtýr ibaresi ile ürün senedi karþýlýðýnda kredi kullanýlmýþsa veya avans alýnmýþsa teminatý alan kuruluþun unvaný,

f) Mudinin ismi,

g) Ürünün, gün, ay ve yýl olarak depolama tarihi ile depolanabileceði son tarih,

ð) Lisanslý depo iþletmesinin, lisanslý depo ücret tarifesi çerçevesinde ücretlerini talep etme hakkýna sahip olduðuna ve ürün senedinin alým satým ve depodan teslim alýnmasý aþamasýnda ücretlerin tahsil edilerek lisanslý depo iþletmesine ödeneceðine dair açýklama,

h) Unvaný yazýlý lisanslý depo iþletmesinde depolanan ürün için çýkarýldýðý; ürünün, analiz ve sýnýflandýrma iþleminin ürün standardýna göre yetkili sýnýflandýrýcýlar tarafýndan yapýldýðý, 15 inci maddede belirtilen rizikolara karþý sigortalandýðý ve azamî depolama süresini geçmemek, depolama ücretini ödemek ve orijinal veya doðru olarak ciro edilmiþ senedi ibraz etmek þartýyla depodan geri alýnabileceði ibareleri,

ý) Analiz ve sýnýflandýrma belgesinin tarihi ve nosu ile ürünün aðýrlýðý,

i) Ciro iþlemi için boþ alan,

j) Ürün senedini imzalamaya yetkili kiþi ya da kiþilerin imzasý,

k) Ürünün çeþidine göre Bakanlýkça belirlenen diðer bilgiler.

(2) Bakanlýk, ürün senedini matbu olarak düzenlemeye yetkilidir.

Ürün senedinin þekli ve basýmý

MADDE 25 (1) Ürün senetleri, birbirini takip eden seri numaralý ve varsa lisanslý depo iþletmesinin logosunu taþýyacak þekilde, giderleri lisanslý depo iþletmesince ödenmek üzere filigranlý ya da özel kaðýtlara Bakanlýkça bastýrýlýr ve lisanslý depo iþletmesine tutanakla teslim edilir.

Ürün senetlerini imzalamaya yetkili kiþiler

MADDE 26 (1) Ürün senetlerini imzalamaya yetkili kiþi ya da kiþilerin isimleri ile orijinal imzalarý ticaret siciline tescil edilir. Ayrýca bu durum, Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde ilân ettirilir. Ýmzaya yetkili kiþilerde herhangi bir deðiþiklik olduðu takdirde ayný usul izlenir.

(2) Ürün senedinin mevzuata uygun olarak düzenlenmesinden, senedi imzalayanlarla birlikte lisanslý depo iþletmesi de sorumludur.

Ürün senetlerinin teminat olarak gösterilmesi

MADDE 27 (1) Ürün senetleri, teminat olarak gösterilebilir. Kredi veya avans karþýlýðýnda teminat olarak gösterilen ürün senedi, borcun vadesinde ödenmemesi halinde kredi veya avans veren kuruluþun yazýlý talebi üzerine mudiye bilgi verilmek kaydýyla borsada satýlýr. Bunun için, Kanunun 33 üncü maddesi hükmü gereði mudinin yazýlý izninin ürün senedinin teminat olarak gösterilmesinden önce alýnmasý gerekir.

(2) Birinci fýkraya göre yapýlan satýþa iliþkin masraflar ile tahakkuk eden depolama ücreti düþüldükten sonra, borsa veya takas hizmetlerini sunan yetkili kuruluþ tarafýndan satýþ bedelinin mudinin kredi ve/veya avans veren kuruluþa olan borcunu karþýlayacak kýsmý bu kuruluþlarýn, kalan kýsmý ise mudinin hesabýna yedi iþ günü içinde aktarýlýr.

Ürün senetlerinin zayi olmasý, haczi ve iptali

MADDE 28 (1) Ürün senedinin kaybolmasý veya zarar görmesi halinde ürün senedi sahibi, Türk Ticaret Kanununun makbuz senedinin kaybolmasýna iliþkin hükümleri çerçevesinde mülkiyetin tespiti için mahkemeye baþvurur. Mahkeme kararýna istinaden lisanslý depo iþletmesince yeni bir ürün senedi düzenlenir.

(2) Ürünlerin haczi, yetkili mercilerin talebi üzerine bu ürünleri temsil eden ürün senedinin haczi suretiyle olur.

(3) Depodan geri alýnan ürünü temsil eden ürün senedi, lisanslý depo iþletmesince iptal edilir. Kýsmî teslimatlarda, mevcut ürün senedi iptal edilerek geri alýnmayan kýsým için yeni bir ürün senedi düzenlenir.

(4) Mudi, masraflarýný karþýlamak ve mevzuata uygun olmak kaydýyla, düzenlenen ürün senedinin kýsýmlara ayrýlmasýný isteyebilir. Bu takdirde, lisanslý depo iþletmesince mevcut ürün senedi iptal edilir ve her kýsým için ayrý ürün senedi düzenlenir.

(5) Ýptal edilen ürün senetleri, asýllarýna iptal damgasý basýlmak suretiyle mevzuatta öngörülen süre boyunca saklanýr.

BEÞÝNCÝ BÖLÜM

Haklar ve Yükümlülükler

Lisanslý depo iþletmesinin hak ve yükümlülükleri

MADDE 29 (1) Lisanslý depo iþletmesinin haklarý þunlardýr:

a) Bakanlýkça onaylý ücret tarifeleri çerçevesinde ücret talep etmek,

b) Ücreti ödenmemiþse, depolanmýþ ürün üzerinde hapis hakkýný kullanmak,

c) Kanunda ve ikincil düzenlemelerinde belirtilen durumlarda ürünlerin depolanmasýný reddetmek,

ç) Kanunda ve yönetmeliklerde öngörülen diðer haklarý kullanmak.

(2) Lisanslý depo iþletmesinin yükümlülükleri þunlardýr:

a) Lisans þartlarýnýn korunmasý ve sürdürülmesi için gerekli tedbirleri almak ve bu þartlarýn kaybedilmesi hâlinde durumu derhal Bakanlýða bildirmek,

b) Depolama hizmetlerinde ve görevlerinde itinalý davranmak, kiþiler arasýnda ayrým yapmamak, depolanmýþ ürünün korunmasýnda gerekli dikkat ve özeni göstermek ve bu hususlarla ilgili her türlü tedbiri almak,

c) Kanun ve ikincil düzenlemelerinde aksine bir hüküm olmadýkça teslim alýnan ve depolanan ürün karþýlýðýnda ürün senedini ve diðer belgeleri düzenlemek,

ç) Mudinin talebi üzerine, ürünü gecikmeksizin teslim ve ürün senedini iptal etmek,

d) Borsaya ürün senetleriyle ilgili bilgi akýþýný düzenli olarak saðlamak, borsanýn talebi hâlinde inceleme ve kontrolüne izin vermek, gerektiðinde kendi kayýtlarýný borsa kayýtlarýyla teyit etmek,

e) Ücret tarifelerine uygun davranmak ve mudiler arasýnda ayrým yapmamak,

f) Kanunda ve bu Yönetmelikte öngörülen kayýt ve defterleri tutmak,

g) Doðrudan Bakanlýkça veya denetim sýrasýnda istenecek bilgi, belge ve raporlarý vermek, Kanun ve bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde Bakanlýkça verilen diðer görevleri yapmak ve talimatlarý yerine getirmek,

ð) Piyasadaki geliþmeleri izlemek ve teminat tutarýnýn yeterliliðini kontrol etmek, teminat tutarýnýn arttýrýlmasýnýn gerektiði durumlarda derhal Bakanlýðý bilgilendirmek,

h) Kanun ve ikincil düzenlemelerindeki bildirim yükümlülüklerini süresinde yerine getirmek,

ý) Düzenli olarak depolardaki ürün miktarý ile bunlarý temsilen çýkarýlan ürün senetleri ve diðer defter ve kayýtlarý karþýlaþtýrmak suretiyle stok kontrolü yapmak, tutarsýzlýk olmasý halinde bunun nedenlerini araþtýrmak ve önemli durumlarda Bakanlýða derhal bilgi vermek,

i) Kanun ve ikincil düzenlemelerinde öngörülen diðer hükümlere uymak.

Teslim yükümlülüðü ve hapis hakký

MADDE 30 (1) Lisanslý depo iþletmesi, mudînin talebi üzerine, hukuken geçerli bir mazereti olmadýkça derhal ürünü teslim eder. Ancak, lisanslý depo iþletmesinin, lisanslý deposundaki ürün üzerinde, bu ürünleri kabul etme, depolama, depolama öncesi ve sonrasý iþlemler ile teslim de dahil olmak üzere gerçekleþtirdiði hizmetlerden doðan alacaðý karþýlýðýndaki hapis hakký saklýdýr.

(2) Lisanslý depo iþletmesi, ürün senedi ile kimlik ve imza dahil ürün senedini ibraz eden mudiye veya mudinin yetkili temsilcisine iliþkin mümkün olan tüm kontrolleri gerek kendi ve gerekse borsa kayýtlarýndan ya da Elektronik Kayýt Kuruluþu tarafýndan kurulan ve iþletilen veri tabaný üzerinden yaparak ürünü teslim eder.

(3) Ürünler, depolandýklarý lisanslý depolardan teslim edilir. Ancak, mudinin talebi üzerine, lisanslý depo iþletmesi kendi vasýtalarýyla veya anlaþmalý bulunduðu iþletmeler aracýlýðýyla ücreti mukabilinde ürünün istenen yerde teslimini saðlayacak nakliye hizmeti sunabilir.

Fire

MADDE 31 (1) Depolanmak üzere kabul edilen ürünün ayný miktar ve kalitede geri verilmesi esastýr. Ancak, nitelik, çeþit, tür, depolama süresi ve koþullarý ile iklim veya bölgesel ya da diðer bazý etkenlere göre üründe doðasý gereði deðiþen oranda fire olabilir.

(2) Fire oranlarý, depolama dönemi öncesinde lisanslý depo iþletmesi tarafýndan deponun bulunduðu yerdeki ticaret odasý ve/veya borsasýnýn görüþü ile Bakanlýðýn onayý alýnmak suretiyle düzenlenen fire tarifesinde gösterilir.

(3) Fire tarifesinde belirlenen sýnýrlar içinde depolanan ürünlerde meydana gelen fire karþýsýnda lisanslý depo iþletmesi;

a) Depoya kabul edilen ürünü, ürünün niteliðine göre teslim tarihinde borsada oluþan ortalama fiyat baz alýnarak hesaplanan bedeli mukabilinde ayný miktarda teslim edebilir,

b) Depoya kabul edilen ürünü fire tarifesinde belirlenen fire oranýný düþerek geri verebilir.

(4) Diðer ürünlerle karýþtýrýlmadan depolanan ürün teslim edilirken, teslim edilen bu ürünün miktarýnda meydana gelebilecek kayýp, fire tarifesinde belirlenen sýnýrlarý aþmamalýdýr.

(5) Fire tarifesine iliþkin bu maddede düzenlenmeyen hususlarda, lisanslý depo ücret tarifesine dair hükümler uygulanýr.

Zararýn tazmini

MADDE 32 (1) Bozulan, zayi olan, nitelik kaybýna uðrayan ya da fire miktarý fire tarifesinde belirlenen sýnýrlarý aþan ürünün bedeli sigorta kapsamýnda ödenemiyorsa, mudinin baþvurusu üzerine lisanslý depo iþletmesi, ayný nitelik ve miktardaki ürünü baþvuru tarihinden itibaren en geç yedi iþ günü içinde temin ederek teslim eder ya da baþvuru tarihinde borsada oluþmuþ fiyatý, bu tarihte fiyat oluþmamýþ ise baþvuru tarihinden önceki son beþ iþlem gününde borsada oluþmuþ fiyatlarýn ortalamasý esas alýnmak üzere hesaplanacak bedelin % 5 üzerindeki bir tutarý öder. Bu durumda, ilgili ürüne iliþkin ürün senedi iptal edilir ve ürün lisanslý depodan çýkarýlýr.

(2) Bu maddeye göre tazmin edilemeyen mudi zararlarý hakkýnda, 21/12/2005 tarihli ve 26030 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Lisanslý Depoculuk Tazmin Fonu Yönetmeliði hükümleri uygulanýr.

Ürünün azami depolama süresi ve geri alýnmayan ürünlerin satýþý

MADDE 33 (1) Ürünün azami depolama süresi 24 ayý geçmemek üzere ürünün çeþidine göre Bakanlýkça belirlenir. Ürünün son depolama tarihine kadar geri alýnmasý gerektiði, aksi takdirde ürün senetlerinin lisanslý depo iþletmesince satýlabileceði hususu, mudiye veya yetkili temsilcisine lisanslý depo iþletmesi tarafýndan son depolama tarihinden kýrk beþ gün önce bildirilir.

(2) Son depolama tarihine kadar geri alýnmayan ürünler, lisanslý depo iþletmesince borsada satýlabilir. Bu durumda, depolama ücreti ve diðer masraflar satýþ bedelinden düþülerek geri kalan tutar yedi iþ günü içinde ilgiliye ödenir. Bu fýkra uyarýnca borsada satýlan ürünlere iliþkin düzenlenen ürün senetleri, lisanslý depo iþletmesince derhal iptal edilerek mudiye ve borsaya bilgi verilir.

Ayrým yapma yasaðý

MADDE 34 (1) Ürünün depolanmak üzere kabulünde veya depolanmasý sürecinde, depolama hizmetleri ile lisanslý depo iþletmesi imkânlarýndan yararlanýlmasýnda ve ücret tarifelerinin uygulanmasýnda kiþiler arasýnda ayrým yapýlamaz.

Yasak faaliyetler

MADDE 35 (1) Lisanslý depo iþletmeleri, mevzuatla ve mudî tarafýndan izin verilmedikçe kendilerine tevdi olunan baþkalarýna ait ürünler üzerinde hiçbir þekilde alým, satým, rehin gibi tasarruflarda bulunamaz, ürünlerin niteliklerini deðiþtirecek herhangi bir iþlem yapamaz.

Çalýþma saatleri

MADDE 36 (1) Lisanslý depo iþletmesi, hukuken geçerli bir mazeret olmadýkça, iþ günlerinde sekiz saatten az olmamak üzere faaliyet göstermek zorundadýr. Ýlgili mevzuata uygun olmak kaydýyla, bu günler dýþýnda da faaliyet gösterilebilir.

Kimlik kartý

MADDE 37 (1) Lisanslý depo iþletmesi personeline, isim ve görevini belirten fotoðraflý bir kimlik kartý verilir. Çalýþma saatlerinde, personele verilen kimlik kartlarýnýn görünür bir þekilde personelin üzerinde bulunmasý zorunludur.

Teþhir

MADDE 38 (1) Lisans, lisanslý depo ücret, prim ve indirim ile fire tarifeleri, sözleþme yapýlan borsa, sigorta þirketi ve yetkili sýnýflandýrýcýlarýn listesi, çalýþma saatleri çizelgesi ile mevzuatla veya Bakanlýkça gerekli görülen diðer hususlar, lisans askýya alýnmadýðý veya iptal edilmediði sürece, lisanslý depo iþletmesinin kolayca görülebilecek bir yerinde teþhir edilir.

Tarifeler

MADDE 39 (1) Lisanslý depo ücret tarifesi, iþletmenin yönetim kurulunca belirlenir ve Bakanlýðýn onayýna sunulur. Bakanlýkça onaylanan ücret tarifesi ve tarifedeki deðiþiklikler Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde yayýmlanýr ve yayýmlandýðý tarihte yürürlüðe girer. Lisanslý depo ücret tarifesinde, yürürlük tarihinden itibaren altý ay geçmedikçe, yeni deðiþiklik talebinde bulunulamaz. Yeni tarife, tarifenin yürürlüðe girmesinden sonra depolanan ürünler için geçerli olur.

(2) Prim ve indirim tarifesi, iþletmenin yönetim kurulunca belirlenir ve borsanýn görüþü alýnarak Bakanlýðýn onayýna sunulur. Bu tarife ve tarifedeki deðiþiklikler ancak Bakanlýk onayýndan sonra geçerli olur.

(3) Lisanslý depo iþletmesi, lisanslý depo ücret tarifesi çerçevesinde ücret talep edebilir. Depolanan ürüne, ürünün depolandýðý tarihte yürürlükte bulunan ücret tarifesi uygulanýr.

(4) Lisanslý depo ücret tarifesinde, depolama hizmetinin kapsamýnda hangi hizmetlerin yer aldýðý ve bunlarýn ücretleri açýkça belirtilir.

(5) Tarifeler düzenlenirken, ücretlerin çok yüksek, sebepsiz ve gerekçesiz olmamasýna ve ayrýmcý yapýda bulunmamasýna dikkat edilir.

(6) Ürün senedinin satýldýðý veya devredildiði güne kadar tahakkuk eden depolama ücretleri, lisanslý depo ücret tarifesi çerçevesinde borsa veya takas hizmetlerini sunan yetkili kuruluþ tarafýndan satýþ bedelinden mahsup edilerek izleyen ilk beþ iþ gününde ilgili lisanslý depo iþletmesinin hesabýna aktarýlýr.

(7) Ürünün lisanslý depodan teslimi sýrasýnda, ürüne iliþkin tahsil edilmemiþ depolama ücretleri de ürün teslim edilmeden önce tahsil edilir.

(8) Bakanlýk, mevzuatla belirlenen diðer ücretlerin tahsilinde de altýncý fýkrada belirlenen usulün uygulanmasýný kararlaþtýrabilir.

ALTINCI BÖLÜM

Defter ve Belgeler

Defter ve kayýtlar ile bunlarýn muhafazasý

MADDE 40 (1) Lisanslý depo iþletmesince ürün senedi defteri tutulur. Bu deftere düzenlenen ve iptal edilen ürün senetlerinin tarih ve numarasý ile Bakanlýkça uygun görülecek diðer hususlar kaydedilir.

(2) Lisanslý depo iþletmesinin diðer mevzuata göre tutmak zorunda olduðu yasal defterlere iliþkin hükümler saklýdýr.

(3) Birinci ve ikinci fýkrada belirtilenlerin dýþýnda ihtiyaç duyulacak diðer defterler, lisanslý depo iþletmesince tutulabilir. Ancak, tutulmasý Bakanlýkça gerekli görülecek diðer defterlerin kullanýlmasý zorunludur.

(4) Lisanslý depoya giren ve çýkan ürünlerin, teslim alýndýðý ve teslim edildiði tarihe, net aðýrlýðý ve sýnýfýna, depolandýðý yer ve depo numarasýna, mudisine ve alýnan ücretler ile Bakanlýkça uygun görülecek diðer hususlara iliþkin kayýtlarýn tutulmasý zorunludur.

(5) Elektronik ortamda tutulanlar da dahil defterler, sigorta poliçeleri, iptal edilen ürün senetleri, depolama kayýtlarý ile diðer tüm kayýt ve belgeler lisanslý depo iþletmesince on yýl müddetle saklanýr. Ayrýca, bu kayýt ve belgelerin korunmasýna ve yedeklenmesine yönelik gerekli önlemler alýnýr.

Kayýt ve defterlerin tutulma þekli ve usulü ile tasdiki

MADDE 41 (1) Bu Yönetmelikte belirtilen defterler, ciltli ve sayfalarý müteselsil sýra numaralý olur. Bu defterler, elektronik ortamda da tutulabilir. Bu takdirde bunlarýn çýktýlarý ay sonunda tasdikli müteharrik yapraklar kullanýlarak alýnýr. Defter çýktýlarý, yýl sonunda ciltlenerek veya dosyalanarak muhafaza olunur.

(2) Defter ve kayýtlarýn, Türkçe olarak tam ve doðru bir þekilde tutulmasý ve mürekkeple veya elektronik cihazlarla yazýlmasý zorunludur. Defter ve kayýtlarda yanlýþlýk yapýlmasý halinde, düzeltmeler ancak yanlýþlýðýn okunacak þekilde çizilmesi ve üstüne veya yan tarafýna doðrusu yazýlmasý suretiyle yapýlabilir.

(3) Defterlere geçirilen bir kayýt kazýnmak, çizilmek veya silinmek suretiyle okunamaz bir hale getirilemez. Defterlerde, kayýtlar arasýnda usulen yazýlmaya mahsus olan satýrlar çizilmeksizin boþ býrakýlamaz ve atlanamaz. Ciltli defterlerde, defter sayfalarý koparýlamaz. Tasdikli müteharrik yapraklarda bu yapraklarýn sýrasý bozulamaz ve bunlar yýrtýlamaz.

(4) Ürün senedi defteri noter, 40 ýncý maddenin üçüncü fýkrasýnda belirtilen diðer defterler ise iþletme merkezinin bulunduðu ildeki Bakanlýk ticaret il müdürlüðü tarafýndan kullanýlmaya baþlanmadan önce sayfa numaralarý verilmek ve kaç sayfadan ibaret olduðu belirtilmek suretiyle onaylanýr.

Bakanlýkça istenilen rapor ve belgeler

MADDE 42 (1) Lisanslý depoculuk faaliyetlerine iliþkin Bakanlýkça istenilen her türlü rapor ve belge, lisanslý depo iþletmesince Bakanlýða sunulur.

(2) Lisanslý depo iþletmesi, her yýlýn Mart ayý sonuna kadar iþletmesine iliþkin faaliyet raporunu ve baðýmsýz denetimden geçmiþ veya yeminli mali müþavirlerce onaylanmýþ malî tablolarýný Bakanlýða gönderir.

YEDÝNCÝ BÖLÜM

Denetim, Ýdari Yaptýrýmlar ve Sorumluluk

Bakanlýðýn görev ve yetkileri

MADDE 43 (1) Bakanlýk;

a) Kanun ve bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde, lisanslý depoculuk faaliyeti göstereceklere lisans vermeye, bu lisanslarý askýya almaya veya iptal etmeye, lisans sahiplerinin görev ve sorumluluklarýný belirlemeye, bunlarý sýnýflandýrmaya, tüm iþlem ve hesaplarýný, varlýklarýný denetlemeye veya denetletmeye,

b) Kanuna ve bu Yönetmeliðe aykýrýlýk durumunda; mudilerin menfaatinin korunmasý, iþlem ve faaliyetlerin güven ve istikrar içinde sürdürülebilmesini teminen gerekli gördüðü tedbirleri almaya, talimat vermeye ve tasarruflarda bulunmaya,

c) Kanunun ve bu Yönetmeliðin uygulanmasý ve lisanslý depoculuðun geliþtirilmesi için ihtiyaç duyulan komisyon ve çalýþma gruplarý oluþturmaya,

ç) Kanunun 31 inci maddesi çerçevesinde ilgili bakanlýklarý, kamu veya özel kuruluþlarý çalýþma ve uygulamalara katýlmaya, iþbirliði ve katký saðlamaya davet etmeye,

d) Kanun ve bu Yönetmelik kapsamýnda öngörülen diðer iþ ve iþlemleri yerine getirmeye,

görevli ve yetkilidir.

Bakanlýk denetimi

MADDE 44 (1) Lisanslý depo iþletmeleri, Bakanlýðýn gözetim ve denetimine tâbidir. Bakanlýk, lisanslý depo iþletmelerinin iþlemlerini, defterlerini, kayýtlarýný, belgelerini ve hesaplarýný denetlemeye veya denetlettirmeye yetkilidir. Bakanlýk, ihtiyaca göre denetimlerde yardýmcý olmak üzere teknik personel de görevlendirebilir ve ilgili bakanlýk veya kuruluþlarýn denetime katýlmalarýný veya yardýmcý olmalarýný talep edebilir.

(2) Lisanslý depo iþletmelerinin yönetici ve personeli, denetim elemanlarýnýn iþletme ve tesislere giriþlerine engel olmamaya ve denetim elemanlarýna; para, mal ve para hükmündeki kaðýtlarý, ürünleri, kýymetli evraký, kayýt ve defterleri gizli de olsa göstermeye, incelemede yardýmcý olmaya, istenilen bilgileri eksiksiz ve gerçeðe uygun olarak vermeye ve diðer her türlü yardýmý ve kolaylýðý göstermeye mecburdur.

Lisansýn askýya alýnmasý ve iptali ile diðer idarî tedbirler

MADDE 45 (1) Mudilerin menfaatlerinin korunmasý ve lisanslý depoculuk faaliyetinin güven ve istikrar içinde sürdürülebilmesini teminen fiilin önem ve mahiyetine göre aþaðýda belirtilen tedbirler Bakanlýkça alýnabilir:

a) Uyarý: Lisanslý depo iþletmesine uyarýyý gerektirecek hususlarýn verilen süre içinde giderilmesinin Bakanlýk tarafýndan yazýlý olarak bildirilmesidir. Uyarýyý gerektiren fiil ve haller þunlardýr:

1) 8 inci maddede belirtilen lisans koþullarýndan birini veya birkaçýný kaybetmek veya yerine getirememek,

2) Kanun ve ikincil düzenlemelerinde belirtilen askýya alma ya da iptal kapsamýna girmeyen hususlara aykýrý davranmak veya eksik hususlarý gidermemek,

3) Mudinin talebine raðmen ürünü teslim etmemek,

4) Bakanlýk talimatlarýna riayet etmemek.

b) Lisansýn askýya alýnmasý: Lisanslý depo iþletmesi faaliyetlerinin bir veya birkaçýnýn ya da tamamýnýn azami bir yýl süreyle durdurulmasýdýr. Lisansýn askýya alýnmasýný gerektiren fiil ve haller þunlardýr:

1) Lisanslý depoculuk faaliyetini durdurmak,

2) Lisansýn askýya alýnmasýný talep etmek,

3) Lisanslý depo iþletmesi yeterliliðini kaybetmek,

4) Cezai sorumluðu gerektiren hususlarý saptanmak,

5) Bakanlýðýn uyarýsýna raðmen aykýrýlýklarý veya eksiklikleri gidermemek,

6) Saðlýðý olumsuz etkileyecek düzeyde tarýmsal ilaçlar ile kir ve benzeri maddelere maruz kalmýþ tarým ürünlerini bilerek depoya kabul etmek ve/veya bunlarý depodaki diðer ürünlerle karýþtýrmak,

7) Menfaat temin etmek üzere, ürün senedinin temsil ettiði miktar ve kalitenin altýnda ürün teslim etmek ve/veya teslim alýnan ürünün kalite özelliklerini ve standardýný ürün senedinde farklý göstermek,

8) Kasýtlý olarak, ürünün tartýmý, depolanmasý, teslimi ve diðer depolama hizmetlerinde yanýltýcý ve gerçeðe aykýrý iþlemler yapmak,

9) Lisanslý depoya teslim edilmeyen ürün için veya teslim edilen ürün miktarýnýn üzerinde veya altýnda ürün senedi düzenlemek,

10) Ürün senedini iptal etmeden bu senedin temsil ettiði ürünün depodan çýkýþýna izin vermek,

11) Mevzuata aykýrý bir þekilde, ürünler üzerinde alým satým ve rehin gibi tasarruflarda bulunmak ve/veya ürünlerin niteliklerini deðiþtirecek herhangi bir iþlem yapmak,

12) Stok kayýtlarýný usulüne uygun tutmamak,

13) Depolama hizmeti dýþýndaki diðer faaliyetler ile ortak olmaya iliþkin 48 inci maddede belirtilen hükümlere aykýrý davranmak,

14) Tasfiye kararý almak veya tasfiye sürecine girmek ya da hakkýnda iflas kararý verilmek.

c) Lisansýn iptal edilmesi: Lisansýn Bakanlýk tarafýndan iptal edilmesidir. Lisansýn iptal edilmesini gerektiren fiil ve haller þunlardýr:

1) Lisansýn iptalini talep etmek,

2) Aský süresi içinde aykýrýlýklarý veya eksiklikleri gidermemek.

(2) Bakanlýk, yaptýðý bir tespit veya denetim sonucunda, birinci fýkrada belirtilen tedbirlerin yaný sýra iþin mahiyet ve aciliyetini gözeterek iþletmenin mevcut yönetimini feshe ve yerine en fazla bir yýla kadar görev yapmak üzere geçici yönetim kurulu atamaya ya da yetkili mahkemeye baþvurarak kayyým atanmasý talebinde bulunmaya, iþletmenin ve ortaklarýnýn mal varlýklarýna, hak ve alacaklarýna tedbir veya el konulmasý, tasarruf yetkisinin kýsmen veya tamamen kaldýrýlmasý, zapt edilmesi, bunlarýn bir tevdi mahalline yatýrýlmasý için yetkili sulh ceza mahkemesine baþvurmaya ve tasfiye etmeye yetkilidir.

(3) Bu maddenin birinci ve ikinci fýkralarýnda öngörülen tedbirlerin uygulanmasý, Kanunda öngörülen diðer müeyyidelerin uygulanmasýna engel teþkil etmez. Ayrýca, bu tedbirlerin uygulanmasý sýrasýnda kanuni takip gerektiren durumlarla karþýlaþýlýrsa bu durum derhal ilgili mercilere bildirilir.

(4) Faaliyetleri durdurularak lisansý askýya alýnan veya iptal edilen lisanslý depo iþletmesi, depolamak üzere ürün kabul edemez.

(5) Lisanslý depo iþletmesi, lisansýn askýya alýnmasý veya iptal edilmesi durumunda derhal mudilere bir ihtar göndererek durumu bildirir ve mudilerin ödemesi gereken depolama ücretini tahsil ettikten sonra ürünleri mudiye teslim eder. Söz konusu bildirimin yapýldýðý tarihten itibaren otuz günlük süre geçmeden depolama hizmetlerine son verilemez.

Lisanslý depo iþletmesi ve çalýþanlarýnýn hukukî ve cezaî sorumluluðu

MADDE 46 (1) Kanun ve bu Yönetmelik hükümlerine uygun davranmayan veya yükümlülüklerini yerine getirmeyen lisanslý depo iþletmesinin malik, yönetici ve personeli, kendi kusurlarýndan ileri gelen zararlardan dolayý, lisanslý depo iþletmesiyle birlikte sorumludur.

(2) Lisanslý depo iþletmesinin malik, yönetici ve personeli, iþletmenin iþlem ve faaliyetleri ile para ve mallarýna, ürün ve ürün senetlerine, evrak, rapor, hesap, kayýt ve defterleri ile diðer baþka belgelere iliþkin iþledikleri suçlardan dolayý cezai sorumluluk bakýmýndan kamu görevlisi sayýlýr. Lisanslý depo iþletmesince düzenlenen evrak, 5237 sayýlý Türk Ceza Kanununun tatbiki bakýmýndan resmî evrak olarak kabul edilir.

(3) Lisanslý depo iþletmesinin malik, yönetici ve personeli, Kanunun 34 üncü maddesinde gösterilen fiil ve hareketlerinden dolayý cezai sorumluluk taþýr ve haklarýnda ayný maddede öngörülen cezalar uygulanýr.

SEKÝZÝNCÝ BÖLÜM

Çeþitli ve Son Hükümler

Vadeli piyasalarda ürün senedi kullanýmý ve ürün teslimi

MADDE 47 (1) Lisanslý depo iþletmesi, vadeli iþlem ve opsiyon borsalarýnda iþlem gören kontratlarda ürün teslimi þartý varsa, bu borsalarla yapacaðý sözleþme çerçevesinde, ürün senedi vasýtasýyla bu kontratlardaki ürün teslim yükümlülüðünün yerine getirilmesi ve lisanslý deponun ürün daðýtým ve teslim noktasý olmasý görevlerini üstlenebilir.

Depolama hizmeti dýþýndaki diðer faaliyetler ve ortaklýk

MADDE 48 (1) Ýlgili mevzuatýna uygun olmak, þirket esas sözleþmesinde gösterilmek ve Bakanlýktan izin alýnmak kaydýyla, lisanslý depo iþletmesi; tarýmsal faaliyetlerde bulunabilir, lisanslý depoculuða konu ürünleri belirlenen limitler içinde alýp satabilir veya depolanmaya uygun nitelikteki temel ve iþlenmiþ tarým ürünlerine dayalý ya da iliþkili ticaret, antrepoculuk, taþýma ve nakliyecilik ile sigortacýlýk yapabilir, yurt içinde ve dýþýnda sanayi tesisi, fabrika, imalathane, depo, satýþ maðazasý ve þubeler kurabilir, açabilir, kiralayabilir ve iþletebilir, iþleme, kurutma, ayýklama ve benzeri diðer konularda faaliyet gösterebilir ve bu konularda faaliyet gösteren þirketler ile borsaya ortak olabilir.

(2) Bilançodaki öz kaynaðýn, depolama kapasitesine tekabül eden ürünün rayiç bedelinin altýna düþmemesi ve Bakanlýktan izin alýnmasý kaydýyla, lisanslý depo iþletmesi kurduðu veya iþtirak ettiði þirketlere, ayni veya nakdi sermaye koyabilir veya bu þirketlerin sermaye artýrýmlarýna iþtirak edebilir, bunlarýn pay senetlerini ve sermaye paylarýný ya da intifa senetlerini satýn alabilir veya ayni sermaye olarak kendi sermaye artýrýmlarýnda kullanabilir.

(3) Þirket esas sözleþmesi, ortaklarý ve ortaklýk paylarýnýn deðiþikliði Bakanlýk iznine tâbidir.

(4) Pay devirlerinde, paylarý devralacak gerçek ve tüzel kiþilerin 5 inci maddenin üçüncü fýkrasýnda sayýlan þartlarý haiz olmasý gerekir.

Tebligat

MADDE 49 (1) Lisanslý depo iþletmesinin Kanun ve ikincil düzenlemelerine göre yapacaðý bildirimlerde, aksi belirtilmedikçe, 7201 sayýlý Tebligat Kanunu hükümleri uygulanýr. Nihai mudinin ve adresinin tespitinde, borsa kayýtlarýndan da yararlanýlýr.

Yürürlükten kaldýrýlan yönetmelikler

MADDE 50 (1) Bu Yönetmelik ile;

a) 8/10/2005 tarihli ve 25960 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Hububat, Baklagiller ve Yaðlý Tohumlar Lisanslý Depo Yönetmeliði,

b) 8/10/2005 tarihli ve 25960 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Pamuk Lisanslý Depo Yönetmeliði,

c) 2/8/2006 tarihli ve 26247 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Fýndýk Lisanslý Depo Yönetmeliði,

ç) 4/12/2010 tarihli ve 27775 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Zeytin Lisanslý Depo Yönetmeliði,

d) 4/12/2010 tarihli ve 27775 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Zeytinyaðý Lisanslý Depo Yönetmeliði,

yürürlükten kaldýrýlmýþtýr.

Geçiþ hükümleri

GEÇÝCÝ MADDE 1 (1) Ürün ihtisas borsasý faaliyete geçinceye kadar, yeterli teknik, kurumsal ve mali altyapýya sahip ticaret borsalarý ürün senetlerinin alým satýmý konusunda Kanunun 3 üncü ve 5174 sayýlý Kanunun 53 üncü maddesine göre Bakanlýkça yetkilendirilebilir. Yetkilendirilen ticaret borsalarý hakkýnda, ürün ihtisas borsasýna iliþkin bu Yönetmelikte öngörülen düzenlemeler uygulanýr.

(2) Yetkilendirilmek üzere Bakanlýða baþvuran ticaret borsasýnýn yeterliliði, Bakanlýkça teknik ve/veya uzman kiþilerden oluþturulan en az iki üyeden müteþekkil bir komisyonca incelenir. Komisyonun çalýþmasýna iliþkin hususlarda, 10 uncu maddede belirtilen komisyona iliþkin hükümler uygulanýr.

(3) Yetkilendirilen ticaret borsalarýnca, ürün senedine iliþkin iþlemlerde, 8/1/2005 tarihli ve 25694 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Ticaret Borsalarýna Tabi Maddeler ve Bu Maddelerin Alým veya Satýmlarýnýn Tescili Hakkýnda Yönetmeliðe göre alýnacak tescil ücreti dýþýnda baþkaca bir ücret alýnamaz.

(4) Denetime iliþkin 44 üncü madde hükümleri yetkilendirilen ticaret borsalarý hakkýnda da uygulanýr.

(5) Lisanslý depo iþletmesinin birden fazla yetkilendirilmiþ ticaret borsasý ile sözleþme yapmasý durumunda, lisanslý depo teminatýna, sigortaya, prim ve indirim ile fireye iliþkin yapýlacak iþlemlerde, sözleþme akdedilen borsalarda ilgili ürüne iliþkin oluþan ortalama fiyatlarýn ortalamasý baz alýnýr.

(6) Ürün senetlerine iliþkin alým satýmýn tescili, devir ile bedelinin ödenmesi, alýcý ve satýcý ile üçüncü þahýslarýn haklarýnýn korunmasý, yükümlülüklerinin yerine getirilmesi ve alým satýma iliþkin diðer hususlar yetkilendirilen ticaret borsasýnýn sorumluluðunda olup bu iþlemler ile takas iþlemlerinden doðan zararlar bu borsa tarafýndan tazmin edilir.

(7) Yetkilendirilen ticaret borsalarý, ürün senetlerinin alým satýmý konusunda Kanun ve ikincil düzenlemelerine aykýrý olmamak kaydýyla idari düzenlemeler yapabilir.

(8) Ýlk lisanslý depo iþletmesine faaliyet izni verilmesi ve ticaret borsanýn yetkilendirilmesi sonrasýnda, Fon yönetim kuruluna bu kuruluþlarý temsilen seçilecek/atanacak üyeler, mevcut Fon yönetim kurulunun üyelik süresinin sona ermesi akabinde oluþturulacak yeni Fon yönetim kurulunda görev yapmak üzere belirlenir.

Yürürlük

MADDE 51 (1) Bu Yönetmelik yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.

Yürütme

MADDE 52 (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Gümrük ve Ticaret Bakaný yürütür.