Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu
Başkanlığından:
TÜRKİYE
BİLİMSEL VE TEKNOLOJİK ARAŞTIRMA KURUMU BİLİM
VE TOPLUM
DAİRE BAŞKANLIĞI TARAFINDAN YÜRÜTÜLECEK
PROGRAMLARA
İLİŞKİN YÖNETMELİK
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç ve
Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Kısaltmalar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, bilimsel oluşum, kavram ve yeniliklerin topluma
tanıtılması, öğretilmesi ve sevdirilmesi; bilim kültürünün ülkemizde
yaygınlaştırılması doğrultusunda müze, planetaryum,
bilim merkezi, bilim parkı ve benzerlerinin kurulması ve desteklenmesi;
bilim fuarları, yarışlar, etkinlikler düzenlenmesi ve desteklenmesi; yeni
destek programları oluşturulmasına ilişkin usul ve esasların
belirlenmesidir.
(2) Bu Yönetmelik, birinci fıkrada belirtilen amaçlar
doğrultusunda projelerin başvuru, değerlendirme, izleme, sonuçlandırma ve
bu projeler arasında eşgüdüm sağlanmasına ilişkin idari ve mali hükümleri
kapsar.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, 17/7/1963 tarihli ve 278 sayılı
Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu Kurulması Hakkında Kanunun
2 nci ve 4 üncü maddelerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar ve
kısaltmalar
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Başkanlık: Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma
Kurumu Başkanlığını,
b) Bilim Kurulu: 278 sayılı Kanun ile tanımlanan Türkiye
Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu Bilim Kurulunu,
c) Çağrı: Program kapsamında proje önerisinde
bulunulmasını sağlamak üzere yapılan proje ilanı, duyurusu veya davetini,
ç) Danışman: Bilim ve toplum ile ilgili konularda proje
önerisini değerlendirmek veya desteklenen projenin gelişmesini izlemek ve
görüş almak veya ilgili müdürlüklere yardımcı olmak üzere uzmanlık
bilgisinden yararlanılmak üzere belirlenen kişiyi,
d) Danışma ve Değerlendirme Kurulu: Bilim ve toplum ile
ilgili konularda görüşünden yararlanılmak üzere TÜBİTAK Başkanlığınca
oluşturulan kurulu,
e) Destek programı: Amacı, kapsamı, süresi, bütçesi ve
diğer koşulları Bilim Kurulu tarafından belirlenen esaslar kapsamında
yürürlüğe konulan ve Bilim ve Toplum Daire Başkanlığı tarafından yürütülen
programları,
f) Gelişme raporu: Proje destekleme sözleşmesinde
belirtilen tarihlerde, dönemsel gelişmelerin izlenmesi amacıyla TÜBİTAK
tarafından belirlenmiş formata uygun olarak proje yürütücüsü tarafından
hazırlanan raporu,
g) Müdürlük: Bilim ve Toplum Daire Başkanlığına bağlı
müdürlüklerin her birini,
ğ) Proje: Destek programları kapsamında bu Yönetmelikte
belirtilen amaçların gerçekleştirilmesini sağlamak üzere sunulan, kapsamı,
süresi, bütçesi, özel şartları, TÜBİTAK ve varsa diğer kurum, kuruluş veya
kişilerce sağlanacak destek miktarları destekleme sözleşmesi ile
belirlenmiş olan bilim ve toplum çalışmaları,
h) Proje yürütücüsü: Yapılacak olan sözleşmeye taraf
olan ve proje yazma, yürütme beceri ve deneyimine sahip, projenin bilimsel,
teknik, idari, mali ve hukuki her türlü sorumluluğunu taşıyan ve
yazışmaları yapan kişiyi,
ı) Sonuç raporu: Proje destekleme sözleşmesinde
belirtilen tarihte, TÜBİTAK tarafından belirlenmiş formata uygun olarak
proje yürütücüsü tarafından hazırlanan ve projenin bilimsel, sosyal ve
teknik açıdan tüm gelişim ile sonuçlarını kapsayan raporu,
i) TÜBİTAK: Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma
Kurumunu,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Destekleme
Esasları, Değerlendirme, İzleme ve Sonuçlandırma
Danışma ve
değerlendirme kurulu
MADDE 4 – (1)
Danışma ve Değerlendirme Kurulu her destek programı için ayrı ayrı oluşturulur. Gerekli görüldüğü durumlarda farklı
programlar için aynı kurul görev yapar.
(2) Her bir Danışma ve Değerlendirme Kurulu en az beş en
fazla yedi üyeden oluşur. Kurul üyeleri Başkan tarafından en fazla iki
yıllığına seçilir.
(3) Danışma ve Değerlendirme Kurullarının sekretarya ve raportörlük görevi, destekleme programının iş ve işlemlerini
gerçekleştiren ilgili müdürlükler tarafından yürütülür.
(4) Danışma ve Değerlendirme Kurullarının çalışma usul
ve esasları ayrıca düzenlenir.
Danışma ve
değerlendirme kurulunun görevleri
MADDE 5 – (1)
Danışma ve Değerlendirme Kurulu üyelerinin görevleri şunlardır:
a) Danışma ve Değerlendirme Kurulu toplantılarına
katılmak, toplantı gündem maddeleri ile ilgili karar almak,
b) Uzmanlık alanlarına giren konularda rapor hazırlamak
ve görüş bildirmek,
c) Bilim ve Toplum Daire Başkanlığı ve Başkanlık
tarafından verilen diğer görevleri yerine getirmek.
Destek
programları
MADDE 6 – (1) Daire
Başkanlığı bünyesinde oluşturulacak destek programları, bilim ve toplum
alanında hazırlanan ve çağrıya çıkılması öngörülen öncelikli konu
başlıklarından en az birini içeren destekleri ifade eder.
(2) Yeni destek programı başlatma, mevcut destek
programlarını değiştirme, kaldırma veya birleştirme hususlarında Bilim
Kurulu yetkilidir.
(3) Daire Başkanlığı tarafından yürütülmekte olan ve
yeni başlatılacak destek programları, yeni bir düzenleme yapılıncaya kadar
bu Yönetmelik hükümlerine göre yürütülür.
(4) Yeni başlatılacak destek programlarının harcama
kalemlerinin bu Yönetmeliğin dışında olması halinde Bilim Kurulu kararları
esas alınır.
Çağrı
türleri
MADDE 7 – (1) Çağrı
türleri aşağıda belirtilmiştir:
a) Periyodik çağrı: Yılın belirli dönemlerinde yapılan
çağrılardır.
b) Güncel çağrı: Güncel gelişmelere bağlı olarak yapılan
çağrılardır.
c) Açık çağrı: Öncelikli hedef kitle tespiti
yapılmaksızın tüm kişi ve kurumlara açık olan çağrılardır.
ç) Segmente çağrı: Belirli bir
hedef kitleye yapılan çağrılardır.
d) Özel çağrı: Belirli bir kişi veya kuruma yapılan
çağrılardır.
Çağrıya
çıkılması
MADDE 8 – (1)
Çağrıya, çağrı dokümanlarının Başkanlık tarafından onaylanmasının ardından
çıkılır. Bu onayda çağrının türü ve çağrının yapılmasında izlenecek yöntem
de belirlenir.
Proje
başvuruları
MADDE 9 – (1) Çağrı
çerçevesinde hazırlanan proje önerileri, TÜBİTAK tarafından hazırlanmış
olan proje öneri formu ile birlikte belirlenen süre içerisinde ve eksiksiz
olarak TÜBİTAK’a sunulur.
Ön inceleme
MADDE 10 – (1) Proje
önerileri, TÜBİTAK tarafından öncelikle istenilen belgelerin tam ve uygun
olup olmadığı konusunda incelenir. Gerekli şartları sağlamayan başvurular
reddedilir.
(2) Çağrı kapsamı dışında sunulan projeler Danışma ve
Değerlendirme Kurulu kararıyla değerlendirme dışı bırakılarak öneri
sahibine iade edilir.
Değerlendirme
MADDE 11 – (1) Proje
önerileri, TÜBİTAK tarafından belirlenen değerlendirme sürecinden
geçirilir. Değerlendirme sonucunda destek kararı Başkanlık tarafından
verilir.
Destek
kararı ve sözleşme
MADDE 12 – (1)
Projelere verilecek destekler, Danışma ve Değerlendirme Kurulları ile Daire
Başkanlığının değerlendirmesi ve Başkanlığın onayı ile kesinleşir.
(2) Desteklenmesi kabul edilen projelere ilişkin
sözleşmeler, proje yürütücüsünün kendisi, projeyi öneren kurum/kuruluşun en
üst düzey yöneticisi ve bölüm/anabilim dalı gibi proje yürütücüsünün
görevli olduğu birimin yöneticisi ile TÜBİTAK arasında imzalanır.
İzleme
MADDE 13 – (1)
Desteklenen projelerin, amaçlarına ve öngörülen TÜBİTAK esaslarına uygun
olarak yürütülüp yürütülmediği, gelişme raporları yoluyla ilgili müdürlük
tarafından izlenir. Gelişme raporları, proje yürütücüsü tarafından,
sözleşmede belirtilen tarihlerde, TÜBİTAK’ça hazırlanmış olan formata uygun
olarak, ilgili müdürlüğe iletilir.
(2) Müdürlük, gerek gördüğü takdirde, proje yürütücüsünü
gelişmeler ile ilgili bilgi almak üzere davet eder. Projelerin gelişimini
bilimsel, teknik, idari ve mali açılardan, gerektiğinde yerinde olmak üzere
incelemek ve denetlemek amacıyla belirleyeceği kişi veya kişileri
görevlendirir.
(3) Projelerin değerlendirilmesi, izlenmesi ve
denetlenmesi için TÜBİTAK tarafından görevlendirilen kişilere ödenecek
ücretler Bilim Kurulunca belirlenir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
İdari ve
Mali Hükümler
Mali
hükümler
MADDE 14 – (1)
Desteklenecek programlara ait düzenlenen sözleşmelerde hüküm bulunması
halinde aşağıda belirlenen masraf kalemleri gider olarak kabul edilir:
a) Alet, makine, teçhizat, yazılım ve yayın alım
giderleri,
b) Malzeme ve sarf malzemesi alım giderleri,
c) Eğitmen, rehber, konaklama, yemek, sağlık, ambulans
ve personeli, temizlik, ilaçlama, güvenlik, sürücü ve benzeri hususlara
ilişkin hizmet alım giderleri,
ç) Posta ve kargo giderleri,
d) Bilimsel/bilim ve toplumla ilgili toplantılara
katılım ücreti,
e) Eğitim araştırmaları için gerekli danışman, uzman ve ekspertiz giderleri,
f) Araştırma, inceleme, araştırma ve geliştirmeye
yönelik etüt ve proje hizmetlerinin gerektirdiği ve proje sözleşmelerinde
hüküm bulunması halinde her türlü giderler,
g) Proje ile doğrudan veya dolaylı ilgisi olan diğer
giderler.
(2) Proje bütçesinin oluşturulmasında aşağıdaki kalemler
masraf olarak kabul edilmez:
a) Altyapı oluşturmaya yönelik harcamalar,
b) Proje önerisi hazırlama giderleri,
c) Projenin sonuçlarının üretim aşamasında yapılacak
masraflar,
ç) Pazarlama ve ticari amaçlı reklam giderleri,
d) Isıtma ve aydınlatma giderleri,
e) İdari personel giderleri,
f) Proje ile doğrudan veya dolaylı ilgisi olmayan diğer
giderler.
(3) Proje bütçelerinin oluşturulmasında, Bilim Kurulu
tarafından belirlenen limit ve esaslara uyulur. Yukarıda belirtilen maliyet
kalemlerine göre belirlenen proje bütçesi, ilgili müdürlüklerin görüşü ile
Mali Denetleme ve Sözleşmeler Müdürlüğüne iletilir.
(4) Projelere verilebilecek ek ödenek, proje
yürütücüsünün gerekçeli başvurusu, ilgili müdürlüğün olumlu görüşü ve
Başkanlığın onayı ile kesinleşir.
(5) Projelerde ekonomik kodlar arası aktarım, proje
yürütücüsünün gerekçeli başvurusu üzerine ilgili müdürlükler tarafından
karara bağlanır. Seyahat kaleminden diğer kalemlere fasıl aktarımı
yapılamaz.
(6) Alınacak mal ve hizmetin mahiyetinde değişiklik
yapılmasına veya projede öngörülmeyen yeni mal ve hizmetin alınmasına
yönelik talepler, proje yürütücüsünün gerekçeli başvurusu üzerine ilgili
müdürlükler tarafından karara bağlanır.
(7) Proje kapsamında Bilim Kurulu tarafından belirlenen
üst sınırlar dâhilinde ön ödeme yapılır.
(8) Bu Yönetmelik kapsamında desteklenen bilim ve toplum
projelerinin bütçeleri, TÜBİTAK bütçesine gider olarak kaydedilir. Ancak
projeyi öneren kurum ve kuruluşların bütçesine gelir kaydedilmez.
Destekleme miktarı Proje Yürütücüsünün talebi üzerine, Proje Yürütücüsü
tarafından bildirilen özel hesaba TÜBİTAK’ça aktarılır ve izlenir.
(9) Danışma ve Değerlendirme Kurulu üyelerine ve
danışmanlara verilecek ücretler her yıl Bilim Kurulunca belirlenir.
İdari
hükümler
MADDE 15 – (1) Proje
yürütücüsü ile diğer proje personelinde aranan asgari şartlar çağrı
metinlerinde belirtilir.
(2) Proje Yürütücüsünün ayrılmayı talep ettiği veya
değiştirilmesi gerektiği hallerde projenin durumu ilgili müdürlükler
tarafından değerlendirilir. Proje yürütücüsü değişikliği veya projenin
yürürlükten kaldırılması Başkanlık; projenin iptali hususunda oluşturulacak
görüş ise Bilim Kurulu tarafından karara bağlanır.
(3) Proje yürütücüsünün
kurum değiştirmesi halinde kurum değişikliğine ilişkin gerekçeli talebini,
projenin yeni kurumda yürütülebileceğine dair kurum yetkilisinden aldığı ve
asgari “projenin kurumunda yürütülmesine izin verdiğine; kurum sıfatı ile
projeye gerekli desteği vereceğine; proje destekleme sözleşmesi hüküm ve
şartlarını bildiğine ve bu hüküm ve şartlara uymayı kabul ve taahhüt
ettiğine” dair hususları içeren yazıyla birlikte ilgili müdürlüklere
bildirir. İlgili müdürlüğün, projenin yeni kurumda sürdürülmesini
uygun bulması halinde, proje için TÜBİTAK’ın belirlediği esaslar
çerçevesinde ödenecek olan kurum hissesi, projenin yürütüldüğü döneme bağlı
olarak ilgili kuruma ödenir. Proje kapsamında daha önce alınan teçhizat ve
niteliğine bağlı olarak kalan sarf malzemesi, proje sonuçlandığında iade
edilmek üzere, projenin yürütüleceği kuruma proje yürütücüsü tarafından
zimmetli olarak götürülebilir. Bu husustaki talep, TÜBİTAK tarafından
karara bağlanır.
(4) Proje süresi, sözleşmede belirtilen sürenin en fazla
yarısı kadar uzatılabilir. Proje yürütücüsünün bu yöndeki gerekçeli
başvurusu, müdürlüğün uygun bulması halinde Başkanlık onayı ile karara
bağlanır. Bu sürenin aşıldığı durumlar Bilim Kurulu tarafından karara
bağlanır.
(5) Harcamaları TÜBİTAK tarafından gerçekleştirilen
projeler kapsamında satın alınan mal ve hizmete ilişkin fatura ve benzeri
belgeler proje yürütücüsü kurum/kuruluş adına düzenlenir. Söz konusu makine
ve teçhizatın kayda ve muayeneye tabi olması halinde, projenin yürütüldüğü
kurumun ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde muayene ve kabulü yapılarak,
projenin yürütüldüğü kurum ayniyatına kaydedilir.
(6) TÜBİTAK tarafından satın alma işlemleri yurt
dışından yapılan taşınırlara ilişkin fatura ve diğer belgeler TÜBİTAK adına
düzenlenir. Bu kapsamda satın alma işlemi yapılarak ilgili kurum/kuruluşa
teslim edilmiş olan taşınır mallar, TÜBİTAK tarafından herhangi bir işleme
gerek kalmaksızın projenin yürütüldüğü kamu idarelerine, vakıf
üniversiteleri dâhil, devredilir. Harcamaları projenin yürütüldüğü kurum
veya kuruluş tarafından gerçekleştirilen projelerde ise konuya ilişkin
TÜBİTAK mevzuatı uygulanır.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Projelerin
Sona Ermesi ve Projelere İlişkin Diğer Hükümler
Sonuçlandırma
MADDE 16 – (1) Proje
sözleşmesinde belirtilen tarihte, projenin bilimsel, sosyal ve teknik tüm
gelişimlerini içeren sonuç raporu, proje yürütücüsü tarafından, TÜBİTAK’ça
hazırlanmış olan formata uygun olarak ilgili müdürlüğe iletilir.
(2) İlgili müdürlüğün belirlediği uzmanlar tarafından
değerlendirilen sonuç raporunda, gerekli görüldüğü hallerde değişiklik ve
düzeltme istenebilir. Sonuç raporu, son halini aldıktan sonra ilgili
uzmanlar tarafından kabul veya reddedilir.
(3) Kabul kararı, proje yürütücüsüne ve kurumuna
bildirilir.
(4) Sonuç raporu reddedilen proje, Danışma ve
Değerlendirme Kurulunun önerisi ve Bilim Kurulunun kararıyla iptal edilir.
Karar, proje yürütücüsüne ve kurumuna bildirilir ve iptale ilişkin hükümler
uygulanır.
Durdurma,
yürürlükten kaldırma ve iptal
MADDE
17 –
(1) Kabul edilebilir mazeret bildirmeksizin sözleşmede belirtilen
tarihlerde gelişme raporları gönderilmeyen projeler, inceleme sonucunda
öngörülen amaç ve çalışma programına uygun biçimde yürütülmediği anlaşılan
projeler veya mücbir sebeplerle yürütülmeleri geçici olarak olanaksız hale
gelen projeler, proje izleyicisinin, proje yürütücüsünün veya kurumunun
başvurusu üzerine veya ilgili müdürlüğün gerek görmesi halinde, Danışma ve
Değerlendirme Kurulu kararı ile geçici olarak durdurulabilir.
(2) Proje yürütücüsünün başvurusu veya ilgili Danışma ve
Değerlendirme Kurulu tarafından yapılan inceleme sonucu, durdurma
gerekçelerinin ortadan kalkması halinde kurulun kararı ile proje kaldığı
yerden yeniden başlatılır ve durdurma süresi proje süresine ilave edilir.
(3) Durdurma sonrasında, proje yürütücüsünün başvurusu
veya ilgili müdürlük tarafından yapılan inceleme sonucu mücbir sebeplerle
yürütülmeleri olanaksız hale gelen projeler, proje yürütücüsünün başvurusu
üzerine veya Danışma ve Değerlendirme Kurulunun önerisi ve Başkanlığın
kararı ile yürürlükten kaldırılır.
(4) Durdurma sonrasında proje yürütücüsünün veya
kurumunun kusur veya ihmali sonucunda yürütülemeyeceği anlaşılan projeler
Danışma ve Değerlendirme Kurulunun önerisi ve Bilim Kurulunun kararı ile
iptal edilir.
(5) TÜBİTAK Araştırma ve Yayın Etiği Kurulunun ilgili
çalışma esaslarında yer alan hükümler doğrultusunda etiğe aykırı
davrandıkları tespit edilen ve TÜBİTAK destekli projelerde görevi olan
yürütücü veya uzman personelin değiştirilmesi sonucunda projenin yürütülüp
yürütülemeyeceği ve etik ihlalin proje üzerindeki etkisi hususları Danışma
ve Değerlendirme Kurulu tarafından değerlendirilir. Bu yolla yürütülmeleri
mümkün görülmeyen projelerin durumları proje ekibine uygulanacak yaptırımın
mahiyetine ve etik ihlalin niteliğine bağlı olarak kurulun önerisi üzerine Bilim Kurulu
tarafından karara bağlanır.
(6) İlgili müdürlüğün gerek görmesi halinde, proje
durdurulmadan da yürürlükten kaldırma veya iptal süreci başlatılabilir.
(7) Projenin yürürlükten kaldırılması veya iptal
edilmesi durumunda karar, proje yürütücüsüne ve kurumuna bildirilir.
(8) Yürürlükten kaldırma ve iptal durumlarında proje
kapsamında satın alınan dayanıklı taşınırlar ve niteliğine bağlı olarak
kalan sarf malzemesinin TÜBİTAK’a iadesi istenir. Ayrıca projenin
yürütüldüğü kurumun yetkilisi tarafından proje yürütücüsünden teslim
alınarak, benzer araştırmalar yapan diğer araştırmacıların hizmetine
verilmesi de istenir. Bu durumda talebin yerine getirildiği hususunda
projenin yürütüldüğü kurum tarafından TÜBİTAK’a yazılı olarak bilgi
verilir.
(9) İptal edilen projede görev alan proje yürütücüsü ve
kusurlu uzman personele ödenen proje teşvik ikramiyeleri iptal kararından
sonra uygulanmak üzere, 21/7/1953 tarihli ve 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında kanunda belirtilen
oranlarda gecikme faizi uygulanarak geri alınır ve bu kişilere bir ile beş
yıl arasında değişen sürelerde TÜBİTAK ile ilgili herhangi bir işte görev
veya destek verilmez. Bu kişilerin yürürlükte olan diğer projelerdeki
görevleri ve varsa TÜBİTAK tarafından yapılmış olan görevlendirmeleri sona
erdirilir. Ancak uluslararası sözleşmeler çerçevesinde üstlendiği süreli
temsil görevleri ile uluslararası projelerde yürüttüğü görevler varsa
bunlar ilgili müdürlüğün önerisi üzerine Başkanlık oluruyla devam
ettirilir.
(10) İptal edilen projede bir TÜBİTAK çalışanı yer
alıyorsa 10/7/2007 tarihli ve 26578 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Türkiye Bilmsel ve
Teknolojik Araştırma Kurumu İnsan Kaynakları Yönetmeliği hükümleri
uygulanır.
(11) Yürürlükten kaldırılan ve iptal edilen projelerde
projenin yürütüldüğü kurumun kusurlu olduğunun tespit edilmesi durumunda,
proje kapsamında yapılan kurum hissesi ödemelerine ilişkin tutarlar,
kararın kuruma bildirimini izleyen 30 gün içerisinde TÜBİTAK tarafından
bildirilen banka hesabına iade edilir. İade edilmediği takdirde, kanuni
faizi ile genel hükümlere göre tahsil edilir. TÜBİTAK, bu alacağını kuruma
yapacağı diğer kurum hissesi ödemelerinden mahsup etme yetkisini haizdir.
Fikrî ve sınai mülkiyet hakları
MADDE 18 – (1)
TÜBİTAK tarafından desteklenen projelerin yürütülmesi esnasında veya
sonucunda ortaya çıkan eser, buluş, endüstriyel tasarım, entegre
devre topoğrafyaları ve teknik bilgi gibi her
türlü fikrî ürün üzerindeki hakların aidiyeti, konuya ilişkin hak sahipliği
ve diğer hususlar bu amaçla hazırlanacak düzenleyici işlemler ile belirlenir.
TÜBİTAK, her hâlükârda bu projeler sonucunda ortaya çıkan buluş,
endüstriyel tasarım, entegre devre topoğrafyaları ve teknik bilgi gibi her türlü fikrî
ürüne ilişkin fikri mülkiyet hakları üzerinde sınırsız, geri alınamaz,
münhasır olmayan bedelsiz bir lisans hakkına sahip olur. Projenin sonucunda
5/12/1951 tarihli ve 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu kapsamında
bir eserin ortaya çıkması durumunda ise, proje yürütücüsü TÜBİTAK’a, 5846
sayılı Kanunda düzenlenen, başta işleme, çoğaltma, temsil, basım, yayım ve
dağıtım olmak üzere bütün mali hakları kapsayan basit ruhsatı sağlamakla
yükümlüdür.
(2) Fikrî hakların TÜBİTAK’a ait olduğu durumlar, proje
yürütücüsünün yükümlülükleri ve diğer hususlar, buna ilişkin olarak
hazırlanacak düzenleyici işlemler ile düzenlenir. Fikrî mülkiyet haklarının
TÜBİTAK’a ait olduğu hallerde, bu hakların ekonomik olarak
değerlendirilmesi sonucunda elde edilecek gelirin en fazla % 50’si TÜBİTAK
tarafından fikrî ürün sahibine verilir. Bu oran Başkanlık tarafından
belirlenir.
(3) Proje kapsamında TÜBİTAK’a sunulan her türlü doküman
üzerindeki fikrî haklar ise TÜBİTAK’a aittir. TÜBİTAK, projelere ilişkin
dokümanları eğer isterse uygun göreceği vasıtalarla umuma arz eder. Ancak
bu fıkrada düzenlenen husus, dördüncü fıkrada belirtilen haklara halel
getirmez.
(4) Proje yürütücüleri, projenin TÜBİTAK tarafından
desteklendiğini belirtmek kaydı ile yurt içinde veya yurt dışında araştırma
ile ilgili makale yayımlayabilir ve tebliğ sunabilirler. Ancak projenin
TÜBİTAK tarafından veya TÜBİTAK ile işbirliği halinde yürütüldüğü yönünde
açıklama yapılamaz, bu şekilde anlaşılabilecek ifadeler kullanılamaz.
Yayımlanmak üzere kabul edilen makalelerle, sunulan tebliğlerin bir
örneğinin müdürlüğe gönderilmesi zorunludur. Gizlilik gerektiren hallerde
ve fikrî ürün üzerindeki hakkın kazanılmasının tescil koşuluna bağlı olduğu
durumlarda fikrî ürünün içeriği ile ilgili herhangi bir yolla kamuya bilgi
sunulamaz. Koşullara uyulmaması halinde doğacak zararlardan yayım yapanlar
sorumludur.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 19 – (1)
Projelerin desteklenmesinde, 278 sayılı Kanunda ve bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde Bilim Kurulu tarafından alınan karar doğrultusunda
işlem yapılır.
Yürürlükten
kaldırma
MADDE 20 – (1) 10/10/2006 tarihli ve 26315 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu Tarafından
Desteklenen veya Yürütülen Bilim ve Toplum Proje ve Etkinliklerine İlişkin
Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Devam eden
iş ve işlemler
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce
sözleşmesi imzalanmış olan işlerde, ilgili sözleşme hükümlerinin
uygulanmasına devam edilir.
Yürürlük
MADDE 21 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 22 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini TÜBİTAK Başkanı yürütür.
|