Aile
ve Sosyal Politikalar Bakanlığından:
SOSYAL
HİZMET MERKEZLERİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE
1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; sosyal hizmet müdahalesinin ve takibinin
gerçekleştirilmesi, çocuk, genç, kadın, erkek, engelli, yaşlı bireylere ve
ailelerine koruyucu, önleyici, destekleyici, geliştirici, rehberlik ve danışmanlık
odaklı sosyal hizmetlerin, hizmete erişim kolaylığı esasıyla bir arada ve
gerektiğinde kamu kurum ve kuruluşları, yerel yönetimler, üniversiteler,
sivil toplum kuruluşları ve gönüllüler ile işbirliği içinde sunulduğu, Aile
ve Sosyal Politikalar Bakanlığına bağlı sosyal hizmet merkezlerinin,
kuruluş ve işleyişine, yürütecekleri hizmetlere ilişkin usul ve esaslar ile
merkezde çalışan personelin görev, yetki ve sorumluluklarını belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığına bağlı sosyal hizmet merkezlerini
kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 3/6/2011 tarihli ve 633 sayılı Aile ve
Sosyal Politikalar Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesi ile 24/5/1983
tarihli ve 2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanununun 4 üncü maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Alan taraması: Kurum, kuruluş ve kişilerden gelen
bilgiler de dikkate alınarak sosyal hizmet faaliyet ve uygulamalarından
yararlanacak aile ve bireylerin tespiti ile sosyal sorunların analizi
amacıyla gerçekleştirilen veri ve bilgi toplama faaliyetini,
b) Bakan: Aile ve Sosyal Politikalar Bakanını,
c) Bakanlık: Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığını,
ç) Hizmet bölgesi: Sosyal hizmet merkezinin sorumlu
olduğu alanı,
d) İl müdürlüğü: Aile ve Sosyal Politikalar il
müdürlüğünü,
e) İl müdürü: Aile ve Sosyal Politikalar il müdürünü,
f) Komisyon: Bu Yönetmelikte belirtilen esaslar
doğrultusunda çalışan sosyal hizmet komisyonunu,
g) Merkez: Sosyal hizmet merkezini,
ğ) Müdür: Sosyal hizmet merkezi müdürünü,
h) Müdür yardımcısı: Sosyal hizmet merkezi müdür
yardımcısını,
ı) Risk haritası: Alan
taraması ile elde edilen ve paydaş kurumlardan sağlanan veri ve bilgilere
dayalı olarak oluşturulan ve sosyal hizmet desteği sağlanmasını gerektiren
konular bakımından sosyal risklerin; konular, gruplar ve yerleşim alanları
itibarıyla ayrı ayrı gösterildiği, puanlama usul
ve esasları kılavuz ile belirlenen ve merkez tarafından her yıl güncellenen
haritayı,
i) Sosyal çalışma görevlisi: Psikolojik danışmanlık ve
rehberlik, psikoloji, sosyoloji, çocuk gelişimi, öğretmenlik, aile ve
tüketici bilimleri ve sosyal hizmet alanlarında eğitim veren kurumlardan
mezun meslek mensuplarını,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Merkezlerin
Kuruluş Esasları, Hizmet İlkeleri ve Görevleri
Merkezlerin
kuruluş esasları
MADDE 5 – (1) Her
ilde en az bir merkez kurulur.
(2) İl ve ilçelerde birden fazla kurulacak merkez sayısı
ilin tüm yerleşim birimlerini kapsayacak şekilde hizmet bölgelerine ayrılarak
belirlenir. Hizmet bölgesi, hizmet bölgesi kapsamına alınabilecek ilçe veya
ilçelerin coğrafi konumu, ulaşım imkânları ve ulaşılabilecek en yakın
merkeze uzaklık, sosyal ve demografik yapısı ile hizmetin sunumunda
işbirliği yapılabilecek kurum ve kuruluşların varlığı gibi hususlar ile
valiliğin görüşü dikkate alınarak Bakanlık tarafından belirlenir.
(3) Merkezler Aile ve Toplum Hizmetleri Genel
Müdürlüğünün teklifi ve Bakan onayı ile ilgili yıl bütçesine bu amaçla
tefrik edilen ödenek tutarı dikkate alınarak kurulur. Kuruluş onayında,
merkezin yeri ve sorumlu olduğu hizmet bölgesi belirtilir.
(4) Merkezlerin hizmete erişim açısından kolaylık
sağlayacak yerleşim alanlarında ve diğer kamu kurum ve kuruluşları ile
sosyal hizmet kuruluşlarından bağımsız kendi hizmet binalarında hizmet
sunması esastır.
(5) Merkezler ihtiyaç duyulması halinde sunulacak
hizmetlere erişim kolaylığı sağlamak amacıyla hizmetlerini, il müdürlüğünün
gerekçeli raporu, valinin teklifi ve Bakanlığın onayı ile birden fazla
binada yürütebilirler. Ek hizmet binasının giderleri bağlı olduğu merkezin
ödeneğinden karşılanır, personel ve sorumlulukları müdür tarafından
belirlenir.
Hizmet
ilkeleri
MADDE 6 – (1)
Merkezlerdeki hizmet sunumunda, esas alınacak ilkeler şunlardır:
a) Birey, aile ve toplumun ihtiyaçları esas alınır.
b) Sorunların yerinde tespiti ve çözümü esastır.
c) Hizmetler, sosyal sorunları çözmeyi ve sosyal
riskleri azaltmayı amaçlar.
ç) Hizmet politikalarının belirlenmesinde alan tarama
analizleri dikkate alınır.
d) Hizmet modellerinin tespitinde, hizmet bölgesinin
sosyal, ekonomik ve kültürel yapıları dikkate alınır.
e) Merkezde, birey ve ailenin kendi başına sorun çözme
kapasitesi ve sosyal refahını artırmaya yönelik önleyici, eğitici,
geliştirici, rehberlik ve danışmanlık hizmetleri verilir.
f) Hizmetin planlanması ve sunumunda paydaş kurum ve
kuruluşlarla işbirliği yapılır.
g) Toplumun bilgi ve farkındalığını
artırmaya yönelik eğitim, kültür, sanat ve benzeri alanlarda faaliyetler yapılır.
ğ) Hizmetler, merkezin sorumlu olduğu hizmet bölgesinin
tümünü kapsar.
h) Hizmet sunumu ve önceliklerin belirlenmesi risk
esaslı olarak yapılır.
Merkezlerin
görevleri
MADDE 7 – (1)
Merkezlerin görevleri şunlardır:
a) Aile bütünlüğünün korunması ve aile refahının
artırılmasına yönelik sosyal hizmet faaliyetlerini yürütmek, bu alanda
ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile gönüllü kuruluşlar arasında işbirliği
ve koordinasyonu sağlamak.
b) Çocukların ve gençlerin sağlıklı gelişimini temin
etmek üzere; çocuklara ve gençlere yönelik sosyal hizmet faaliyetlerini
yürütmek, bu alanda ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile gönüllü kuruluşlar
arasında işbirliği ve koordinasyonu sağlamak.
c) Kadınların toplumsal hayatın tüm alanlarında hak,
fırsat ve imkânlardan eşit biçimde yararlanmalarını sağlamak üzere; kadınlara
yönelik sosyal hizmet faaliyetlerini yürütmek, bu alanda ilgili kamu kurum
ve kuruluşları ile gönüllü kuruluşlar arasında işbirliği ve koordinasyonu
sağlamak.
ç) Engellilerin ve yaşlıların toplumsal hayata etkin
biçimde katılmalarını sağlamak üzere; engellilere ve yaşlılara yönelik
sosyal hizmet faaliyetlerini yürütmek, bu alanda ilgili kamu kurum ve
kuruluşları ile gönüllü kuruluşlar arasında işbirliği ve koordinasyonu
sağlamak.
d) Şehit yakınları ile gazilere yönelik sosyal hizmet
faaliyetlerini yürütmek, bu alanda ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile
gönüllü kuruluşlar arasında işbirliği ve koordinasyonu sağlamak.
e) Öncelikle çocuğun aile içinde yetiştirilmesi ve
desteklenmesi amacıyla aileyi eğitim, danışmanlık ve sosyal ekonomik
desteklerle güçlendirmek.
f) Korunmaya, bakıma ve yardıma muhtaç birey ve
ailelerin tespit edilmesini, desteklenmesini ve gerekli hizmetlere
yönlendirilmesini sağlamak.
g) Kamu kurum ve kuruluşları, gönüllü kuruluşlar ile gerçek
ve tüzel kişiler tarafından yürütülen sosyal hizmet faaliyetlerinin,
Bakanlıkça belirlenen ilke, usul ve standartlar çerçevesinde inceleme ve
denetimini yapmak.
ğ) Sosyal hizmet faaliyetleriyle bunlardan
yararlananlara ilişkin bilgileri, Bakanlıkça merkezî bir sistemde
oluşturulacak veri tabanı aracılığıyla işlemek.
h) İllerde ilk kabul birimlerinin ve şiddet önleme ve
izleme merkezlerinin bulunmadığı yerlerde bu merkezlerin faaliyetlerini
yürütmek.
ı) Birey ve ailelere yönelik eğitsel faaliyet ve projeler
yürütmek, konferans, seminer ve benzeri etkinlikler düzenlemek; kültür ve
sanat faaliyetlerini gerçekleştirmek.
i) Alan taramasında elde edilen bilgileri değerlendirmek
ve bunları ilgili uygulayıcı kurum ve kuruluşlara aktararak hizmetlerin
geliştirilmesine ve yeni hizmet modellerinin oluşturulmasına yardımcı
olmak.
j) Bakanlıkça verilen diğer görev ve hizmetleri yapmak.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Sosyal
Hizmet Komisyonunun Oluşturulması, Görev ve Yetkileri,
Karar Alma
Süreçleri
Sosyal
hizmet komisyonu oluşturulması
MADDE 8 – (1)
Komisyon, müdür veya müdür tarafından görevlendirilen yardımcısının
başkanlığında, merkezde çalışan farklı birim ve branşlardaki
personelden oluşturulur.
(2) Komisyon, müdürün teklifi ve il müdürünün onayı ile
başkan dâhil en az üç, en fazla yedi kişiden oluşturulur. Komisyona asil
üye sayısını aşmamak üzere yedek üye görevlendirilir.
(3) İhtiyaç halinde birden fazla komisyon
oluşturulabilir.
(4) Komisyon, haftada en az bir kez toplanır. İhtiyaç
duyulması halinde müdürün çağrısıyla daha fazla sayıda toplantı
yapılabilir.
Komisyonun
görev ve yetkileri
MADDE 9 – (1)
Komisyonun görev ve yetkileri şunlardır:
a) Hizmet bölgesinin sosyal, kültürel ve ekonomik yapısı
ile alan tarama sonuçları ve risk haritasını esas alarak merkezin hizmet
politikasını belirlemek.
b) Birimlerden yönlendirilen birey ve ailelere
uygulanacak hizmeti belirlemek, uygulanan hizmetin devamına,
değiştirilmesine ve sonlandırılmasına karar vermek.
c) Koruyucu aile ve sosyal ekonomik destek hizmetlerine
ilişkin karar vermek, evlât edinme işlemlerini yürütmek.
ç) Yatılı kuruluşlara yönlendirilecek kişilerin kabulüne
veya hizmetin sonlandırılmasına karar vermek.
d) Merkez tarafından verilmekte olan hizmetlere yönelik
olarak yapılan itiraz, ihbar ve şikâyetleri değerlendirerek karar vermek.
e) Merkezin faaliyetlerine yönelik projeleri hazırlamak
ve yürütmek.
f) Merkezin yıllık çalışma programını hazırlamak,
çalışmaları izlemek ve raporlamak.
Komisyonun
karar alma süreci
MADDE 10 – (1)
Komisyonda görüşülecek konular birimler tarafından toplantı öncesi
komisyona bildirilir.
(2) Komisyonun gündemi başkan tarafından belirlenir.
(3) Kararlar üyelerin görüşlerini açıklamalarından sonra
oy birliği veya oy çokluğu ile alınır. Komisyon kararına katılmayan üye tarafından
karşı oy şerhi gerekçesiyle tutanağa yazılır ve imzalanır.
(4) Komisyon tarafından ihtiyaç duyulması halinde
birimlerden yeni bilgi ve belge istenebilir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Hizmet
Birimleri ve Görevleri
Hizmet
birimleri
MADDE 11 – (1)
Merkezlerde aşağıdaki birimler bulunur:
a) Başvuru, tespit ve izleme birimi.
b) Uygulama birimi.
c) Eğitim ve danışmanlık birimi.
ç) Şehit yakınları ve gazilere hizmet birimi.
(2) Birimlerde, hizmetlerin aksamadan yürütülmesini
sağlayacak sayıda personel görev yapar. İhtiyaç halinde, personel birden
fazla birimde görevlendirilebilir.
(3) Birimler arasında, merkez tarafından sunulan
hizmetlerin etkinliğini ve verimliliğini artıracak işbirliği ve
koordinasyon müdür tarafından sağlanır.
(4) Birimler tarafından hizmetlerin planlanmasında ve
sunumunda kamu kurum ve kuruluşları, yerel yönetimler, üniversiteler, sivil
toplum kuruluşları ve gönüllüler ile işbirliği yapılır.
Başvuru,
tespit ve izleme biriminin görevleri
MADDE 12 – (1)
Başvuru, tespit ve izleme biriminin görevleri şunlardır:
a) Merkeze yapılan başvuruları almak, başvuruları
nedenlerine göre tasnif ederek veri tabanına kaydetmek, ihtiyaç duydukları
hizmetlere yönlendirmek, gerektiğinde merkez dışına yönlendirdiği kişilerin
iş ve işlemlerini bu kurum ve kuruluşlarda takip etmek.
b) Merkeze yapılan ihbarları almak, ihbarları veri
tabanına kaydetmek, doğruluğunu yerinde tespit etmek, ihtiyaç duydukları
hizmet sunumunu başlatmak, hizmetlere yönlendirmek, gerektiğinde merkez
dışına yönlendirdiği kişilerin iş ve işlemlerini bu kurum ve kuruluşlarda
takip etmek.
c) Alan taraması yaparak elde edilen bilgileri veri
tabanına kaydetmek, bu verilere göre hizmete ihtiyaç duyan birey ve
aileleri yerinde tespit etmek, ihtiyaç duydukları hizmet sunumunu
başlatmak, hizmetlere yönlendirmek, gerektiğinde merkez dışına
yönlendirdiği kişilerin iş ve işlemlerini bu kurum ve kuruluşlarda takip
etmek.
ç) Alan taramasıyla elde edilen veriler sonucunda risk
puanlaması ve analiz yapmak, analiz sonuçlarına göre sosyal hizmet
uygulamalarına ilişkin öneriler hazırlamak.
d) İstatistik verileri oluşturmak ve bu verileri rapor
hazırlamak.
e) Sosyal politika uygulamalarının belirlenmesine
yardımcı olmak için diğer kurum ve kuruluşların istatistik ve verilerinden
de faydalanarak hizmet bölgesinin risk haritasını oluşturmak ve güncel
tutulmasını sağlamak.
f) Merkez tarafından birey ve ailelere yönelik olarak
yapılan hizmetlerin sunumunu ve hizmet sonrasındaki durumu yerinde izlemek
ve değerlendirmek.
g) Müdür tarafından verilen diğer iş ve işlemleri
yapmak.
Uygulama
biriminin görevleri
MADDE 13 – (1)
Uygulama biriminin görevleri şunlardır:
a) Yatılı kuruluşlara yönlendirilecek kişilerin kabulüne
veya hizmetin sonlandırılmasına ilişkin işlemleri yapmak ve bu işlemleri
sonuçlanıncaya kadar takip etmek.
b) Evlât edindirme, koruyucu aile, gönüllü aile ve
sosyal ekonomik destek işlemlerini yürütmek.
c) Evlât edinen ailelerle, koruyucu ve gönüllü ailelere
ihtiyaç duydukları alanlarda eğitim ve rehberlik hizmeti sunmak.
ç) Mahkemelerce verilen bakım, barınma ve danışmanlık
tedbirlerinin uygulanmasına yönelik işlemleri yürütmek.
d) Evde bakım hizmeti, aile yanında destek, sosyal ve
ekonomik destek gibi hizmetleri almasına karar verilen birey ve ailelere
ilişkin işlemleri başlatmak.
e) Evinde yaşlı ve engelli bulunan aileler ile evde
bakım hizmeti alan ailelere ihtiyaç duydukları alanlarda rehberlik hizmeti
sunmak.
f) Müdür tarafından verilen diğer iş ve işlemleri
yapmak.
Eğitim ve
danışmanlık biriminin görevleri
MADDE 14 – (1) Eğitim
ve danışmanlık biriminin görevleri şunlardır:
a) Birey ve ailelerin bilgi, bilinç düzeylerini ve
toplumsal yaşama katılımlarını artırmaya yönelik eğitici, sosyal, kültürel
ve sanatsal etkinlikler ile özel gün ve haftalarda faaliyetler düzenlemek.
b) Bakanlığın görev alanına giren hizmet ve
politikaların tanıtımına yönelik faaliyet ve etkinlikler gerçekleştirmek.
c) Sivil toplum kuruluşları, yerel yönetimler,
gönüllüler ile ilgili diğer kuruluşların sosyal hizmetlere katkı ve
katılımlarını sağlamaya yönelik çalışmalar yapmak, kamuoyunda bu doğrultuda
farkındalık oluşturacak etkinlikler
gerçekleştirmek.
ç) Kadının sosyal ve ekonomik statüsünün yükseltilmesine
yönelik programların geliştirilmesini ve uygulanmasını sağlamak.
d) Çocuk ve gençlerin suça sürüklenmeleri önleyecek
zararlı alışkanlık edinmelerini ve sokakta çalıştırılmalarını engelleyecek
faaliyetler yapmak, bu konularda birey ve ailelerin sorumluluk bilincini
artırmaya yönelik rehberlik ve danışmanlık faaliyetlerini yürütmek.
e) Ailenin refahı, mutluluğu ve bütünlüğünün
sağlanmasına yönelik eğitici, geliştirici, rehberlik ve danışmanlık
hizmetlerini yürütmek.
f) Ailelerin veya bireylerin sorun çözme bilgi ve
becerilerinin artırılması yönünde eğitici, geliştirici, rehberlik ve
danışmanlık hizmetlerini yürütmek.
g) Merkez tarafından uygulanmasına karar verilen
koruyucu, önleyici, eğitici ve geliştirici hizmetlerin sunulmasını
sağlamak.
ğ) Engelli ve ailelerinin bilgi, bilinç düzeylerini ve
toplumsal yaşama katılımlarını artırmaya yönelik eğitici, sosyal, kültürel
ve sanatsal etkinlikler ile özel gün ve haftalarda faaliyetler düzenlemek.
h) Engelli ve ailelerinin sosyal ve ekonomik statüsünün
yükseltilmesine yönelik programların geliştirilmesini ve uygulanmasını
sağlamak.
ı) İstismar ve şiddetin önlenmesi ile benzeri konularda
çalışmalar yapmak.
i) Müdür tarafından verilen diğer iş ve işlemleri
yapmak.
Şehit
yakınları ve gaziler biriminin görevleri
MADDE 15 – (1) Şehit
yakınları ve gazilere hizmet biriminin görevleri şunlardır:
a) Şehit yakınları ve gazilere yönelik sosyal hizmet
faaliyetlerini yürütmek.
b) Şehit ve gazi çocuklarının eğitimi konusunda, ilgili
kurum ve kuruluşlar ile gönüllü kuruluşların da desteğiyle gerekli
çalışmaları yürütmek.
c) Şehit yakınları ve gazilerin sosyal ve kültürel bakımdan
desteklenmesi amacıyla gerekli çalışmalar yapmak, bu konuda toplumsal
duyarlılığı güçlendirici faaliyetler yürütmek,
ç) Gazilerin toplumsal hayata uyumu yönünde çalışmalar
yürütmek.
d) Şehit yakınları ve gazilere yönelik ilgili mevzuat
kapsamında danışmanlık ve rehberlik hizmetleri sunmak.
e) Şehadet veya yaralanma
haberinin alınmasından itibaren şehit yakını ve gazi aileleri ile iletişime
geçmek ve gerekli bilgilendirmeleri yapmak, sorunlarını dinlemek, çözüm
önerileri geliştirmek.
f) Şehit yakınları ve gazilere yönelik yapılan
faaliyetlere ilişkin dönemlik istatistiki veriler
hazırlamak ve ilgili birimlere sunmak.
g) Şehit ve gaziler ile ilgili veri tabanının
oluşturulmasını ve bilgilerin güncelliğini sağlamak, veri tabanı konusunda Bakanlık
arasındaki bilgi akışını sağlamak.
ğ) Sosyal amaçlı projeler geliştirmek, uygulamak ve
gerekirse ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği yaparak uygulatmak.
h) Müdür tarafından verilen diğer iş ve işlemleri
yapmak.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Merkezde
Çalışan Personelin Görev ve Yetkileri
Müdür
MADDE 16 – (1)
Müdürün görev ve yetkileri şunlardır:
a) Merkezin yönetim, mali ve teknik tüm işlerini ilgili
mevzuat doğrultusunda yürütmek, mevzuat değişikliklerini takip etmek ve
uygulanmasını sağlamak.
b) Merkez hizmetlerinin yürütülmesi için gerekli plan ve
programların hazırlanmasını, personel ve birimler arasında işbirliği ve
eşgüdümü sağlamak, denetimlerini yapmak.
c) Merkez tarafından sunulan hizmetlere daha kolay
ulaşılmasını sağlamak için gereken önlemleri almak.
ç) Merkezin bulunduğu bölgede alan taraması yapılmasını,
risk haritası oluşturulmasını ve gerekli güncelleme çalışmalarının
yapılmasını sağlamak.
d) Merkez tarafından elde edilen verilerin analiz
edilerek sosyal hizmet modeli geliştirilmesine katkıda bulunulmasını ve
ilgili sosyal hizmet modellerinin uygulanmasını sağlamak.
e) Mesleki çalışmalara ilişkin gerekli kayıtların
tutulmasını, standart formların düzenlenmesini, veri girişlerinin
yapılmasını, istatistiksel bilgilerin hazırlanmasını, iş programlarının,
faaliyet ve değerlendirme raporlarının hazırlanmasını ve ilgili mercilere
zamanında ulaştırılmasını sağlamak.
f) Merkez hizmetlerinin 6 ncı
maddede belirtilen ilkeler doğrultusunda yürütülmesini sağlamak,
g) Merkezde çalışan personelinin özlük hakları ile
ilgili iş ve işlemlerin yürütülmesini sağlamak.
ğ) Merkezin yıllık bütçe teklifini hazırlayarak il
müdürlüğü aracılığı ile Aile ve Toplum Hizmetleri Genel Müdürlüğüne
göndermek, ödeneklerin amacına ve performans programına uygun olarak
etkili, ekonomik ve verimli harcanmasını sağlamak.
h) Merkezin taşınır ve taşınmazlarına ilişkin iş ve
işlemlerinin yürütülmesini sağlamak.
ı) Hizmet binasının yangın, sabotaj ve diğer afetlere
karşı korunmasına yönelik tedbirleri almak veya aldırmak.
i) Personelin hizmet içi eğitim programlarının
hazırlanması ve uygulanmasını sağlamak.
j) Merkez hizmet birimlerinde, yönetim işlevini görmek
üzere birim koordinatörü görevlendirmek.
k) Merkezdeki birimler ile diğer kurum, kuruluşlar
arasında hizmetlerin aksamadan yürütülebilmesi için gerekli koordinasyonu
sağlamak.
l) İdari görevlerinin yanı sıra mesleğinin gerektirdiği
çalışmalar ile amirleri tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Müdür
yardımcısı
MADDE 17 – (1) Müdür
yardımcısı, merkez hizmetlerinin yürütülmesinde müdüre yardım eder ve
hizmetlerin yürütülmesinde müdüre karşı sorumludur.
Sosyal
çalışma görevlisi
MADDE 18 – (1)
Merkezde, sosyal çalışmacı, psikolog, sosyolog, çocuk gelişimcisi,
öğretmen, psikolojik danışman ve rehber öğretmen ile aile ve tüketici
bilimleri bölümü mezunu olan meslek mensupları tarafından aşağıdaki
görevler yerine getirilir:
a) Sosyal hizmet sunulacak birey ve ailelere yönelik,
sorunların çözümü için mesleki çalışmalarda bulunmak, rapor düzenlemek ve
bunlarla ilgili işlemleri yürütmek.
b) Merkezin amacı, işleyişi ve sunulan hizmetleri
bireylere, ailelere ve topluma tanıtmak.
c) İlgili mevzuat uyarınca öngörülen tedbirlerin
uygulanması ile gerekli hizmet modelinin bireylere ve ailelere sunulmasına
yönelik sosyal inceleme raporunu düzenlemek ve amirine sunmak.
ç) İhtiyaç olması durumunda yatılı kuruluşlarda gerekli
mesleki çalışmalarda bulunmak
d) Gizlilik ilkesine uygun olarak, yapılan çalışmalar
ile ilgili kayıtları tutmak, yapılan mesleki çalışmalarla ilgili rapor ve
dosyaları düzenlemek, arşivlemek.
e) Çalışanların hizmet içi eğitim programlarının
hazırlanması ve uygulanmasında görev almak.
f) Görevlerini müdürün gözetiminde diğer meslek
elemanları ile işbirliği içerisinde yürütmek.
g) Genelge ve talimatlarla belirlenen görev tanımları içerisindeki
diğer görevleri ve müdür tarafından verilecek görevleri yapmak.
Psikolog
MADDE 19 – (1)
Psikologun, 18 inci maddede belirtilenlerin yanında diğer görevleri
şunlardır:
a) İhtiyaç duyulması halinde bireylerin psikolojik
değerlendirmelerini yapmak ve rapor hazırlamak.
b) Birey ve ailelere yönelik psiko-sosyal
alanda koruyucu, önleyici ve danışmanlık hizmetlerini gerçekleştirmek.
c) Psikolojik sorunları olan bireyler için, ihtiyaç
duyulması halinde sağlık kuruluşlarının psikiyatri bölümleriyle işbirliği
yaparak ortak programlar düzenlemek ve yürütmek.
ç) Psikolojik değerlendirme teknikleri ve gözlem
metotları kullanarak bireylerin yetenek ve ilgi alanlarını belirlemek,
zamanlarını değerlendirme ve uygun etkinliklere katılmaları konusunda
yardımcı olmak.
d) Klinik psikolojide uzmanlık derecesine sahip olmak
kaydıyla, davranışsal veya duygusal psikolojik sorunların giderilmesi
amacıyla aile ve aile bireylerine yönelik bireysel ve grup çalışmaları
düzenlemek.
e) Alan taraması ve başvurularla ilgili yapılacak
mesleki değerlendirme doğrultusunda danışmanlık ve rehberlik hizmeti
vermek.
Çocuk
gelişimcisi
MADDE 20 – (1) Çocuk
gelişimcisinin 18 inci maddede belirtilenlerin yanında diğer görevleri
şunlardır:
a) Merkeze yapılacak başvuru, ihbar ve alan taramaları
veya herhangi bir şekilde tespit edilen çocukların; gelişim düzeylerini
belirlemek, gelişimlerini izlemek, sorunların çözümüne yönelik olarak bu
çocuklara danışmanlık hizmetlerini yürütmek.
b) Gelişimlerinde davranış bozukluğu belirlediği
çocukları kesin tanı, tedavi ve erken eğitim amacıyla uygun kurum veya
kuruluşlara yönlendirmek, sonucunu izlemek ve ilgili kuruluşlardaki
uzmanlarla işbirliği içinde merkez bünyesinde verilebilecek destek
hizmetlerini organize etmek.
c) Mesleki test, teknik ve yöntemlerini kullanarak,
çocukların gelişimlerini değerlendirmek, gelişimleri yaşlarına uygun
olmayan çocuklar için bireysel destekleyici eğitim programları hazırlayarak
uygulama sürecinde ailelere danışmanlık yapmak ve uygulama sonuçlarını
takip etmek.
Psikolojik danışman
ve rehber öğretmen
MADDE 21 – (1)
Psikolojik danışman ve rehber öğretmenin 18 inci maddede belirtilenlerin
yanında diğer görevleri şunlardır:
a) Çocuk ve gençlerin gelişimlerini değerlendirmek,
sorunların çözümüne yönelik olarak çocuklar ve ailelerine rehberlik ve
danışmanlık yapmak, çocukları ve ailelerini gerektiğinde uygun kurum veya
kuruluşlara yönlendirmek, sonucunu izlemek ve ilgili kuruluşlardaki
uzmanlarla işbirliği içinde merkez bünyesinde verilebilecek destek hizmetlerini
organize etmek.
b) Başvurularla ilgili yapacağı mesleki değerlendirmeler
doğrultusunda danışmanlık ve rehberlik yapmak, rapor hazırlamak.
c) Ailelere, çocukların eğitimleriyle ilgili rehberlik
ve danışmanlık yapmak, eğitim programları önermek.
ç) Hizmetin amacına uygun nitelikteki araştırma ve
incelemelerde görev almak.
Sosyolog
MADDE 22 – (1)
Sosyologun, 18 inci maddede belirtilenlerin yanında diğer görevleri
şunlardır:
a) Toplumu, toplumsal ilişkileri, olayları ve toplumsal değişmeleri
araştırmak ve araştırma sonuçlarına dayalı rapor hazırlamak.
b) Ulusal ve uluslararası örnekler ile merkezin hizmet
bölgesindeki toplumsal değer ve yargıları da dikkate alarak Bakanlık hizmet
alanı ile ilgili her türlü olay ve olguya dair sosyoloji odaklı çalışmalar
yapmak, rapor hazırlamak.
c) Bakanlık tarafından ya da diğer kurum ve kuruluşlarla
işbirliği içerisinde gerçekleştirilen sosyal hizmet alanıyla ilgili
araştırma, proje ve etkinlik çalışmalarında görev almak, istatistikî
verileri toplamak ve rapor hazırlamak.
ç) Başvuru gruplarını ilgili sosyal, ekonomik, kültürel,
demografik, yatay ve dikey hareketlilik gibi değişkenler üzerinden
incelemek, aralarında bağlantılar kurmak ve inceleme sonuçlarının işaret
ettiği çalışmalara ilişkin öneriler sunmak ve planlar yapmak, proje
geliştirmek.
İstatistikçi
MADDE 23 – (1)
İstatistikçinin görevleri şunlardır:
a) Kurum tarafından ya da diğer kurum ve kuruluşlarla
işbirliği içerisinde gerçekleştirilen hizmet alanlarıyla ilgili araştırma,
proje ve etkinlik çalışmalarında görev almak, sonuçları kullanılabilecek
istatistikî verilere dönüştürerek veri tabanına kaydetmek, sosyologla
işbirliği halinde analiz raporları hazırlamak ve analiz sonuçlarına dayalı
öneriler geliştirerek ilgili birimlere iletmek.
b) Başvuru grupları ve alan taraması sonuçlarını,
sosyal, ekonomik, kültürel, demografik, yatay ve dikey hareketlilik gibi
değişkenler üzerinden incelemek, aralarında bağlantılar kurarak inceleme
sonuçlarının işaret ettiği çalışmalara ilişkin öneriler sunmak, plan yapmak
ve proje geliştirmek.
Öğretmen
MADDE 24 – (1)
Öğretmenin 18 inci maddede belirtilenlerin yanında diğer görevleri
şunlardır:
a) Çocuk ve gençlerin gelişimlerini değerlendirmek,
sorunlarının çözümü için çocuklar ve ailelerini uygun kurum veya kuruluşlara
yönlendirmek, sonucunu izlemek ve ilgili kuruluşlardaki uzmanlarla
işbirliği içinde merkez bünyesinde verilebilecek destek hizmetlerini
organize etmek.
b) Ailelere, çocuklarının eğitimleri ile ilgili
konularda görev alanıyla ilgili eğitim programları önermek ve uygulamak.
c) Çocuk ve gençlerin eğitimleri ile ilgili konularda
resmi ve özel öğretim kurumlarıyla işbirliği yaparak ortak programlar
düzenlemek ve yürütmek.
ç) Aile yanında sosyal yardımla desteklenen korunmaya
muhtaç çocukların bir eğitim kurumuna gündüzlü veya yatılı olarak devamına;
iş ve meslek edinmesi amacıyla bir meslek veya sanat edinme kursuna
gitmesine veya meslek sahibi bir ustanın yanına yahut kamuya ya da özel
sektöre ait işyerlerine yerleştirilmesine yönelik çalışmalar yapmak.
Aile ve
tüketici bilimleri bölümü mezunu olan personel
MADDE 25 – (1) Aile
ve tüketici bilimleri bölümü mezunu personelin 18 inci maddede
belirtilenlerin yanında diğer görevleri şunlardır:
a) Ailelere, sahip oldukları mali imkânların yönetimi ve
geliştirilmesi konusunda danışmanlık yapmak, bu alanda karşılaşılan
problemlerle ilgili çözüm önerileri geliştirmek.
b) Ailelere, kaynakların planlanması, kontrol edilmesi,
değerlendirilmesi ve verimliliğin arttırılması konusunda rehberlik ve
danışmanlık yapmak.
c) Ailelerin ve bireylerin tüketici hakları konusundaki
bilincini artıracak eğitim programları ve eğitici materyaller hazırlamak.
Sağlık
personeli
MADDE 26 – (1) Sağlık
personelinin görevleri şunlardır:
a) Merkeze başvuran ailelere ve aile bireylerine verilecek
koruyucu, önleyici sağlık eğitimi hizmetlerini planlamak ve uygulanmasına
karar verilen eğitim programlarında görev almak, gerektiğinde ilgili sağlık
merkezleri ile koordinasyon içinde bu çalışmaları yapmak.
b) Evde bakım hizmeti alan ailelere yönelik ve diğer
hizmetlerle ilgili alan tarama çalışmalarına katılmak.
c) Merkeze başvuran aile ve bireyleri, ihtiyaç
duydukları hizmeti alabilecekleri sağlık kuruluşlarına yönlendirmek,
sonucunu izlemek ve ilgili kuruluşlardaki uzmanlarla işbirliği içinde
merkez bünyesinde verilebilecek destek hizmetlerini organize etmek.
Ortak
görevler
MADDE 27 – (1)
Görevleri 18 ve 26 ncı maddeler arasında
belirtilen personel, ilgili maddelerdeki görevleri yanında aşağıdaki
görevleri de yerine getirirler:
a) İş programları ve alan taraması çalışmaları ile
faaliyet raporlarının hazırlanması ve uygulanmasında görev almak.
b) Görev alanı ve yürüttüğü çalışmalarla ilgili
kayıtları tutmak, veri girişlerini yapmak, raporları hazırlamak ve
arşivlemek.
c) Kurum, kuruluş ve gönüllülerle görev alanıyla ilgili
yapılacak işbirliği çalışmalarında görev almak.
ç) Görev verilmesi halinde merkez bünyesinde
oluşturulacak çalışma gruplarında görev almak.
d) Çalışma programlarının hazırlanması ve uygulanmasında
görev almak.
e) Görev alanıyla ilgili konularda eğitim programları
önerileri geliştirmek, eğitim materyalleri hazırlamak ve gerektiğinde
uygulamak.
f) Yerel kaynaklardan da faydalanarak hizmet
bölgesindeki toplumsal sorunların çözümüne katkı sağlayacak öneriler
hazırlamak.
g) Hizmet verilen kişilere ait edinilen bilgiler gizli
tutularak, mesleki etik ilkeleri çerçevesinde görev yapmak.
ğ) Merkezin faaliyetleri ile ilgili mesleğinin
gerektirdiği diğer çalışmaları yapmak.
h) Müdür tarafından verilen diğer iş ve işlemleri
yapmak.
Diğer
personel
MADDE 28 – (1)
Merkezlerde, idari, teknik, mali hizmetler ile diğer hizmetleri yürütmek
üzere istihdam edilen personel, kadro ve görev unvanlarının gerektirdiği
görevleri ve görev unvanlarıyla ilgili olmak kaydıyla merkez müdürü
tarafından verilen görevleri yürürlükteki mevzuata uygun olarak yapar.
Personelin
eğitimi
MADDE 29 – (1)
Merkezde çalışan personel için, verilmesi zorunlu olan eğitimler yanında
ayrıca sosyal hizmet ve sosyal politika alanına ilişkin teori ve uygulama
esaslı hizmet içi eğitim ve uyum eğitim programları da düzenlenir.
(2) Hizmet içi eğitim ve uyum eğitimi programları,
merkezin hizmet ve faaliyetlerini aksatmayacak şekilde gerçekleştirilir.
(3) Hizmet içi eğitim ve uyum eğitim programları
Bakanlıkça planlanır.
ALTINCI
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Merkez
hizmet binaları
MADDE 30 – (1) Merkez
hizmet binalarının özelliklerine ilişkin standartlar Bakanlık tarafından
belirlenir.
Bağış
MADDE 31 – (1) Merkeze
yapılan her türlü ayni ve nakdi bağışlar hakkında, 10/12/2003
tarihli ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun 40 ıncı maddesi hükümleri uygulanır. Merkezlere yapılan
ayni bağışlar taşınır işlem fişi karşılığında kabul edilir. Taşınır
mallarla ilgili iş ve işlemler 18/1/2007 tarihli
ve 26407 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Taşınır Mal Yönetmeliği
hükümlerine göre gerçekleştirilir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelikler
MADDE 32 – (1) 7/10/2007 tarihli ve 26666 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü Aile
Danışma Merkezleri Yönetmeliği ile 11/7/2000 tarihli ve 24106 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel
Müdürlüğü Toplum Merkezleri Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Mevcut
hizmet binalarının kullanımı
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte
faaliyette olan aile danışma ve toplum merkezleri, gündüzlü hizmet veren
çocuk ve gençlik merkezleri ile yaşlı hizmet merkezlerinin binalarının,
merkez binası olarak hizmet sunmaya elverişli olduğu Bakanlıkça uygun
görülenler, başka bir işleme gerek kalmaksızın faaliyetlerine merkez olarak
devam ederler. Aksi takdirde bu yerler, Yönetmeliğin yayımlandığı tarihten
itibaren en geç bir yıl içerisinde kapatılır. Kapatılan kuruluşlar
tarafından sunulmakta olan hizmetler, en yakın merkez tarafından sunulmaya
devam olunur.
(2) Birinci fıkra uyarınca kapatılan kuruluşların hizmet
binaları; bulunduğu bölge nüfusunun fazlalığı, coğrafi konumu, hizmetin
gereği ve iş yoğunluğu gibi hususlar dikkate alınarak ihtiyaç halinde
merkez tarafından kullanılabilir.
Merkezlerin
giderleri
GEÇİCİ
MADDE 2 – (1) Merkez olarak hizmet vermeye devam eden veya 2013
yılı içerisinde yeni açılan merkezlerin her türlü giderleri, 2013 yılı
bütçesine aile danışma ve toplum merkezleri, gündüzlü hizmet veren çocuk ve
gençlik merkezleri ve yaşlı hizmet merkezleri için konulan ödenekten
karşılanır.
Personelin
devri
GEÇİCİ
MADDE 3 – (1) Merkez oluşturulan il ve ilçelerde;
a) Aile danışma ve toplum merkezleri ile merkeze dönüştürülmesi
uygun görülen gündüzlü hizmet veren çocuk ve gençlik merkezleri ile yaşlı
hizmet merkezlerinde görev yapan kuruluş müdürleri ve müdür yardımcıları
hariç tüm personelin ataması bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte,
b) Bakanlık il ve ilçe müdürlükleri ile gündüzlü ve
yatılı kuruluşlarda görev yapan sosyal çalışma görevlilerinin atamaları bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içinde,
merkezlere yapılır.
(2) Gündüzlü ve yatılı kuruluşların sosyal çalışma
görevlisi personel ihtiyacı il müdürlüğü tarafından ihtiyaca göre
merkezlerde görev yapan personel arasından kısmi zamanlı veya tam zamanlı
olarak görevlendirilerek karşılanır.
(3) Kapatılan kuruluşların müdür ve müdür
yardımcılarının atamaları ildeki ihtiyaca göre il müdürlüğünün planlaması
doğrultusunda yapılır.
Yürürlük
MADDE 33 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 34 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Aile ve Sosyal Politikalar Bakanı yürütür.
|