Ekonomi
Bakanlığından:
FİLİSTİN
ULUSAL YÖNETİMİ MENŞELİ BAZI TARIM ÜRÜNLERİ
İTHALATINDA
TARİFE KONTENJANI UYGULANMASINA
DAİR TEBLİĞ
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu
Tebliğin amacı, 14/1/2013 tarihli ve 2013/4225
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe giren Filistin Ulusal Yönetimi
Menşeli Bazı Tarım Ürünleri İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanması
Hakkında Karar uyarınca, Filistin Ulusal Yönetimi menşeli bazı tarım
ürünleri ithalatında uygulanacak tarife kontenjanlarının düzenlenmesidir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu
Tebliğ, 14/1/2013 tarihli ve 2013/4225 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe giren Filistin Ulusal Yönetimi Menşeli
Bazı Tarım Ürünleri İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanması Hakkında Karar
ve 14/4/2010 tarihli ve 2010/339 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile
yürürlüğe giren İthalatta Kota ve Tarife Kontenjanı İdaresi Hakkında Karara
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu
Tebliğde yer alan;
a) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını,
b) Genel Müdürlük: Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel
Müdürlüğünü,
c) Denetim birimleri: Ekonomi Bakanlığı Denetim
Hizmetleri Başkanlığı ile Gümrük ve Ticaret Bakanlığının ilgili denetim
birimlerini,
ç) Tarife kontenjanı: Belirli bir dönem itibarıyla
gümrük vergisinde ve/veya diğer mali yüklerde indirim yapılan ya da
muafiyet sağlanan ithalatın miktarını,
d) İthal lisansı: Tarife kontenjanı uygulaması
kapsamında ithalat yapılmasını sağlamak üzere Bakanlıkça düzenlenen ve bir
örneği Ek-1’de yer alan belgeyi,
e) Tarife kontenjanı dönemi: Tarife kontenjanı
kapsamında ithalatın yapılabileceği belirli bir dönemi,
f) Talep toplama yöntemi (TTY): Başvuruların tarife
kontenjanı dönemi başlangıcından önceki 1 (bir) ay içerisinde yapıldığı ve
başvuru döneminin bitmesini müteakip, tarife kontenjanı tahsisatı
yapılabilecek nitelikteki başvuru sahibi firmalara, ilgili dağıtım kriterleri çerçevesinde tarife kontenjanı tahsisatının
yapıldığı yöntemi,
g) Başvuru sırasına göre eşit oranda tahsis yöntemi
(EOTY): Başvurunun tarife kontenjanı dönemi içerisinde yapıldığı ve tarife
kontenjanının, tarife kontenjanı tahsisi yapılabilecek nitelikteki başvuru
sahibi firmalara, ilgili dağıtım kriterleri
çerçevesinde başvuru sırası dikkate alınarak eşit miktarda tahsis edildiği
yöntemi,
ğ) Referans dönemi: Tarife kontenjanı başvurusunun
yapıldığı yıl hariç son iki takvim yılını,
h) Tarife kontenjanı başvuru dönemi: TTY’ye
göre tahsisatı yapılan tarife kontenjanları için tarife kontenjanı
döneminin başlangıcından önceki 1 (bir) ayı, EOTY’ye
göre tahsisatı yapılan tarife kontenjanları için ise tarife kontenjanı
dönemi ile aynı dönemi,
ı) Firma: Tarife kontenjanlarından faydalanmak üzere
başvuruda bulunan, ticaret siciline veya esnaf ve sanatkâr siciline ve
ilgili sanayi ve/veya ticaret odasına veya esnaf ve sanatkarlar
odasına kayıtlı, gerçek veya tüzel kişiler ile tahsisat önceliği bulunan
kurum ve kuruluşları,
i) İthalat performansı:
Firmanın başvurusunun değerlendirildiği tarihteki Bakanlık Bilgi Sistemi
verileri esas alınarak tespit edilen, tarife kontenjanı konusu maddede
referans döneminde gerçekleştirdiği ithalat miktarını (tarife kontenjanı
konusu maddeye ait ayrı bir gümrük tarife istatistik pozisyonu bulunmaması
halinde tarife kontenjanı açılan ilgili gümrük tarife istatistik pozisyonu
kapsamında yapılan toplam ithalat miktarını),
j) Üretim performansı: Firmanın, referans döneminde
tarife kontenjanı konusu maddede gerçekleştirdiği üretim (paketleme,
ambalajlama, eleme, ayıklama hariç) miktarını,
k) Tüketim performansı: Firmanın, referans döneminde
üretimde hammadde olarak kullandığı tarife kontenjanı konusu maddenin
(paketleme, ambalajlama, eleme, ayıklama hariç) miktarını,
l) Geleneksel ithalatçı: Referans döneminde tarife
kontenjanı konusu maddeye ilişkin ithalat performansı olan firmayı,
m) Sanayici: Referans döneminde tarife kontenjanı konusu
maddeye ilişkin üretim performansı ve/veya tüketim performansı olan
(paketleme, ambalajlama, eleme, ayıklama hariç) firmayı,
ifade eder.
Tarife
kontenjanı tahsisatı için başvuru ve başvuruların sonuçlandırılması
MADDE 4 – (1) Tarife
kontenjanı tahsisat talebinde bulunan firmaların, Ek-2’deki tabloda yer
alan tarife kontenjanlarından dağıtımı TTY’ye
göre yapılacak olanlar için, tarife kontenjanı döneminin başlangıcından
önceki 1 (bir) ay içerisinde, dağıtımı EOTY’ye
göre yapılacak olanlar için ise tarife kontenjanı dönemi içerisinde,
Bakanlığa müracaat etmeleri zorunludur.
(2) Tarife kontenjanı
tahsisat talebinde bulunan firmaların, her tarife kontenjanı dönemi için;
dağıtımı TTY’ye göre yapılacak olan tarife
kontenjanlarına ilişkin her bir tarife kontenjanı tahsisatı başvurusunda
her defasında tam ve eksiksiz olarak; dağıtımı EOTY’ye
göre yapılacak olan tarife kontenjanlarına ilişkin her bir tarife
kontenjanında ise sadece ilk tarife kontenjanı tahsisatı başvurusunda tam
ve eksiksiz olarak, Ek-3’te yer alan belgeler ile birlikte Bakanlığa
müracaat etmeleri zorunludur.
(3) Ancak, dağıtımı EOTY’ye göre yapılacak olan tarife kontenjanlarına
ilişkin her bir tarife kontenjanında her tarife kontenjanı döneminde
firmalar adına yapılan ilk tarife kontenjanı tahsisatını müteakip aynı
tarife kontenjanı tahsisatı için yapılacak başvuruda tarife kontenjanı
tahsisat talebinde bulunan firmaların; Ek-3’te yer alan belgelerden her
halükarda 1 ve 4 numaralı belgeler ve diğer belgelerden ise sadece
geçerliliğini yitirmiş ve güncellenmesi gerekli olanlar ile birlikte,
Ek-3’te açıklandığı şekliyle, Bakanlığa müracaat etmeleri zorunludur.
(4) Ek-2’deki tabloda yer alan tarife kontenjanlarında,
tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşlar için Ek-3’te belirtilen
belgeleri tam ve eksiksiz olarak ibraz etme veya başvuru dönemi içerisinde
müracaat etme şartı aranmaz.
(5) Ek-2’deki tabloda yer alan tarife kontenjanlarının
tahsisatı için yapılan başvurulara ilişkin eksiklikler tarife kontenjanı
dönemi içerisinde tamamlanamaz ve eksikliklerin giderilmesi ile ilgili
firmalara Genel Müdürlükçe bildirim yapılmaz. Ancak, ihtiyaç duyulması
halinde Genel Müdürlükçe Ek-3’te yer alan belgeler ile ilgili firmadan
ve/veya bu belgeleri düzenleyen kurum ve kuruluşlardan ek veya açıklayıcı
bilgi ve belge talep edilebilir.
(6) Tarife kontenjanı tahsisatı taleplerine ilişkin
başvurularda Bakanlığa ibraz edilen belgeler hiçbir suretle iade edilmez ve
başka bir başvuru için kullanılamaz.
(7) Ek-2’deki tabloda yer alan ve dağıtımı TTY’ye göre yapılacak olan tarife kontenjanlarının her
biri için, aynı firma tarafından bir tarife kontenjanı başvuru döneminde
tarife kontenjanı tahsisatı için sadece bir başvuru yapılması esastır. Aksi
durumda, değerlendirmeye alınabilecek nitelikteki en son başvuru
değerlendirmeye alınır.
(8) Ek-2’deki tabloda yer alan ve dağıtımı EOTY’ye göre yapılacak olan tarife kontenjanlarının her
biri için, aynı firma tarafından bir tarife kontenjanı başvuru döneminde
tarife kontenjanı tahsisatı için sadece bir başvuru yapılması esastır. Aksi
durumda, değerlendirmeye alınabilecek nitelikteki ilk başvuru
değerlendirmeye alınır. Ancak, aynı tarife kontenjanı döneminde daha önce
aynı tarife kontenjanında adına düzenlenen en son ithal lisansı firma
nüshasının aslını Bakanlığa iade eden firmalara talepte bulunmaları
durumunda, aynı tarife kontenjanında tahsisat yapılarak yeniden ithal
lisansı düzenlenebilir.
(9) Bu Tebliğ kapsamındaki
tarife kontenjanlarının tahsisatı için, Ek-3’te belirtilen belgeleri tam ve
eksiksiz olarak içermeyen veya tarife kontenjanı başvuru dönemi içerisinde
yapılmayan veya Ek-2’deki tabloda ilgili tarife kontenjanının karşısında
“Tahsisat Yapılacak Firma Türü” sütununda belirtilen nitelikte olmayan
firmalar tarafından yapılan veya bu Tebliğ hükümlerine istinaden adlarına
ithal lisansı düzenlenmemesi hususunda yaptırıma tabi olan firmalar
tarafından yapılan başvurular olumsuz sonuçlandırılır. Ek-2’deki
tabloda yer alan herhangi bir tarife kontenjanının tamamının tahsisat önceliği
bulunan kurum ve kuruluşlara tahsis edilmesi durumunda diğer firmalarca söz
konusu tarife kontenjanına ilişkin yapılmış başvurular olumsuz
sonuçlandırılır. Ek-2’deki tabloda yer alan ve dağıtımı EOTY’ye
göre yapılan herhangi bir tarife kontenjanının tamamının tahsis edilmesini
müteakiben söz konusu tarife kontenjanının tahsisatına ilişkin yapılan
başvurular olumsuz sonuçlandırılır.
Tarife
kontenjanı tahsisat yöntemi
MADDE 5 – (1)
Ek-2’deki tabloda “Tahsisat Yöntemi” sütunundaki;
a) “TTY” ibaresi, talep toplama yöntemi,
b) “EOTY” ibaresi, başvuru sırasına göre eşit oranda
tahsis yöntemi
ile ilgili
tarife kontenjanının tahsis edileceğini ifade eder.
Tahsisat
önceliği bulunan kurum ve kuruluşlar
MADDE 6 – (1) Ek-2’de
yer alan tabloda “Tahsisat Önceliği Bulunan Kurum ve Kuruluşlar”
sütunundaki;
a) “EBK” ibaresi, Et ve Balık Kurumu Genel Müdürlüğünün,
b) “TMO” ibaresi, Toprak Mahsulleri Ofisi Genel
Müdürlüğünün,
c) “YTTSKB” ibaresi, Yağlı Tohumlar Tarım Satış
Kooperatifleri Birliklerinin,
d) “TŞF” ibaresi, Türkiye Şeker Fabrikaları A.Ş. Genel
Müdürlüğünün
ilgili tarife
kontenjanında tahsisat önceliği bulunduğunu ifade eder.
Tarife
kontenjanı tahsisatı yapılacak firmalar
MADDE 7 – (1)
Ek-2’deki tabloda “Tahsisat Yapılacak Firma Türü” sütunundaki;
a) “Ü” harfi, üretim performansı olan sanayicilere,
b) “T” harfi, tüketim performansı olan sanayicilere,
c) “İ” harfi, geleneksel ithalatçılara
ilgili tarife
kontenjanının tahsis edileceğini ifade eder.
Dağıtım kriterleri
MADDE
8 –
(1) Ek-2’deki tabloda “Bir Defada Talep Edilebilecek Azami Tarife
Kontenjanı Miktarı” sütununda belirtilen miktar, söz konusu tablonun
“Tarife Kontenjanı Dönemi” sütununda tarife kontenjanının karşısında yer
alan dönemde ilgili tarife kontenjanında, dağıtımı EOTY’ye
göre yapılan tarife kontenjanları için bir firmaya bir defada tahsis
edilebilecek azami tarife kontenjanı miktarlarını; dağıtımı TTY’ye göre yapılan tarife kontenjanları için ise bir
firmanın talep edebileceği ve bir firmaya tahsis edilebilecek azami tarife
kontenjanı miktarlarını belirtmektedir.
(2) Firmalara başvurusunda talep ettiği tarife
kontenjanı miktarından daha fazla miktarda tahsisat yapılamaz.
(3) Tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşların
talepte bulunması halinde, Ek-2’deki tabloda yer alan tarife kontenjanlarının
tamamı veya bir bölümü söz konusu kurum ve kuruluşlara tahsis edilebilir.
Aksi durumda Bakanlıkça belirlenecek dağıtım kriterleri
çerçevesinde değerlendirmeye alınabilecek nitelikte başvuruda bulunan
firmalara tahsis edilir.
(4) Bakanlıkça belirlenecek dağıtım kriterleri
çerçevesinde yapılacak dağıtımda herhangi bir firmanın talep ettiği
miktardan daha fazla tahsisat hakkı oluşması halinde, firmanın talep ettiği
tarife kontenjanı miktarının tamamının tahsisatı yapılır ve tahsisat
hakkının talep edilen miktarı aşan kısmı, her defasında talep edilen tarife
kontenjanı miktarından daha fazla tahsisat hakkı oluşan firma(lar) hariç tutularak diğer firmalar arasında aynı
kriterlerle yeniden dağıtılarak tahsis edilir.
(5) Ek-2’deki tabloda yer
alan tarife kontenjanları tahsisatı için yapılan ve değerlendirmeye
alınabilecek nitelikteki başvurularda talep edilen toplam tarife kontenjanı
miktarının, tahsis edilebilecek toplam tarife kontenjanı miktarıyla aynı
veya daha düşük olması halinde talepler aynen karşılanır ve tahsisatı
yapılmayan tarife kontenjanı miktarının dağıtımı Bakanlıkça yayımlanacak
yeni bir Tebliğ ile yapılabilir.
(6) Ek-2’deki tabloda yer alan ve dağıtımı EOTY’ye göre yapılan tarife kontenjanlarına ilişkin
başvurular, Bakanlık genel evrak kayıt tarihi ve kayıt numarası esas
alınarak, aynı tablonun “Bir Defada Talep Edilebilecek Azami Tarife
Kontenjanı Miktarı” sütununda ilgili tarife kontenjanının karşısında yer
alan miktarı aşmamak üzere, sırasıyla sonuçlandırılır. Ancak tarife
kontenjanı başvuru döneminin başlangıç tarihinden itibaren ilk 5 (beş) iş
günü içerisinde yapılan başvurularda talep edilen toplam miktarın o madde
için açılmış toplam tarife kontenjanı miktarını aşması durumunda, sadece bu
talepler toplam tarife kontenjanının eşit şekilde tahsis edilmesiyle
karşılanır.
İthal
lisansı düzenlenmesi
MADDE 9 – (1) Bu
Tebliğde belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde tarife kontenjanı
tahsisatı yapılan firmalar adına Bakanlıkça ithal lisansı düzenlenir. 4
üncü maddenin 8 inci fıkrası hükmü saklı kalmak kaydıyla, herhangi bir
tarife kontenjanı tahsisatına istinaden sadece bir ithal lisansı
düzenlenir. Ancak, tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşlar için
talepte bulunulması durumunda bir tarife kontenjanı tahsisatına istinaden
birden fazla ithal lisansı düzenlenebilir.
(2) İthal lisansı, bir tanesi tarife kontenjanı tahsisi
yapılan firmaya verilmek üzere (firma nüshası) ve bir tanesi Bakanlıkta
kalmak üzere (Bakanlık nüshası) 2 (iki) nüsha olarak düzenlenir.
İthal
lisansı kullanımı
MADDE 10 – (1) Bu
Tebliğ kapsamında Bakanlıkça düzenlenen ithal lisansları, ithal lisansında
belirtilen süre sonuna kadar geçerli olup, bu süre kesinlikle uzatılamaz.
(2) Bu Tebliğ kapsamında ithal edilecek maddeye ilişkin
gümrük beyannamesinin, ithal lisansının geçerlilik süresi içerisinde tescil
edilmiş olması şarttır.
(3) İthal lisansının firma tarafından ilgili gümrük
idaresine ibrazı zorunludur.
(4) Bu Tebliğ kapsamında düzenlenen ithal lisansıyla
yapılacak ithalatta sadece ithal lisansında kayıtlı miktar kadar ithalat
için indirimli gümrük vergisi ve/veya diğer mali yükler uygulanmak üzere
ithalat yapılabilir.
(5) İthal lisansı kapsamındaki ithalatın doğrudan ithal
lisansı sahibi firma tarafından yapılması zorunludur. İthal lisansları
üçüncü kişilere devredilemez.
(6) İthal lisansı kapsamında ithalatı gerçekleşecek
maddelerin ithalatının tabi olduğu diğer mevzuat hükümlerine göre gümrük
idaresine ibrazı gereken belgelerin firma tarafından ithalat işlemleri
sırasında ilgili gümrük idaresine ibrazı zorunludur.
(7) İthal lisansı kapsamında yapılan ithalatta yükümlü
tarafından ithal lisansının tarih ve sayısının gümrük beyannamesinin ilgili
bölümüne kaydedilmesi zorunludur.
Gümrük
idaresince yapılacak işlemler
MADDE 11 – (1) Bu
Tebliğ kapsamında düzenlenen ithal lisansıyla yapılacak ithalatta, ithal
lisansı firma nüshası ithalat işlemleri sırasında ilgili gümrük idaresince
aranır.
(2) İthal lisansı kapsamında yapılan ithalata ilişkin
gerekli düşümler ilgili gümrük idaresi tarafından ithal lisansının firma
nüshasının arka yüzüne işlenerek imza ve mühür altına alınır. Bu sayfada
yer kalmaması halinde, yeni sayfa ilave edilerek ilave edilen sayfa adedi
ithal lisansı firma nüshasının aslına derç edilerek imza ve mühür altına
alınır.
İthal
lisansının revizesi
MADDE 12 – (1) İthal lisansı
firma nüshasının aslı ve değişiklik talebine ilişkin ilgili belgeler ile
birlikte başvurulması halinde, ithal lisansına ilişkin revize talepleri
Bakanlıkça sonuçlandırılır.
İthal
lisansının zayii
MADDE 13 – (1) İthal
lisansının zayii (kaybolması veya kullanılamaz hale gelmesi) halinde, zayie
ilişkin gazete ilanı ve/veya bu hususu belgelendiren ilgili belgeler ile
başvurulması halinde, Bakanlıkça üzerine "Zayiinden dolayı yeniden
düzenlenmiştir" şeklinde şerh düşülerek, ithal lisansının
kullanılmamış olan kısmı için yeni ithal lisansı düzenlenebilir.
İthal
lisansın iadesi
MADDE 14 – (1) 4 üncü
maddenin 8 inci fıkrası hükümleri saklı kalmak kaydıyla, bu Tebliğ
kapsamında düzenlenen ithal lisansı firma nüshasının Bakanlığa iade
edilmesi zorunlu değildir.
(2) Bakanlığa iade edilen ithal lisansı hiçbir suretle
firmalara geri verilmez.
Yaptırım
MADDE
15 –
(1) Bu Tebliğ kapsamında düzenlenen ithal lisansı ile yapılacak ithalat
işlemlerine esas olan belgelerde tahrifat yapıldığının veya sahte belge
kullanıldığının veya ithal lisansının üçüncü kişilere devredildiğinin veya
ithal lisansına konu ithal işlemlerinde bu Tebliğ ile belirtilen diğer
hususlara aykırı davranıldığının denetim birimlerince tespiti halinde,
Bakanlıkça ilgili ithal lisansı iptal edilir ve kendilerine iptal
işleminden itibaren 5 yıl süreyle bu Tebliğ çerçevesinde tarife kontenjanı
tahsis edilmez.
Diğer
mevzuat hükümleri
MADDE 16 – (1) Bu
Tebliğ, ithal lisansı kapsamında ithalatı gerçekleşecek maddenin
ithalatının tabi olduğu diğer mevzuat hükümlerinin uygulanmasını
engellemez.
Yetki
MADDE 17 – (1)
Bakanlık, bu Tebliğ hükümlerine istinaden, izin ve talimat vermeye, özel ve
zorunlu durumları inceleyip sonuçlandırmaya ve uygulamada ortaya çıkacak
ihtilafları idari yoldan çözümlemeye yetkilidir.
Yürürlük
MADDE 18 – (1) Bu
Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 19 – (1) Bu
Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|