Gümrük
ve Ticaret Bakanlığından:
GÜMRÜK
YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA
DAİR YÖNETMELİK
MADDE 1 – 7/10/2009 tarihli ve 27369 Mükerrer sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Gümrük Yönetmeliğinin 72 nci maddesine
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(6) Sahip ve acentelerince gümrük idaresine önceden
bildirim yapmak suretiyle yük almaya giderken seferleri esnasında yükleri
iptal edilen veya yük boşaltmaya giderken seferleri esnasında yük boşaltma
limanları değişen ve geriye dönüş yapmayan gemilerin bu durumları rota
değişikliği sayılmaz.”
MADDE 2 – Aynı
Yönetmeliğin 73 üncü maddesinin birinci fıkrasında geçen “218” ibaresi “271” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 3 – Aynı
Yönetmeliğin 85 inci maddesinin birinci fıkrasında geçen “F tipi genel
antrepo” ibaresi “kaçak eşya ambarı” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 4 – Aynı
Yönetmeliğin 114 üncü maddesinin üçüncü ve beşinci fıkraları aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“(3) Mavi hattan yararlanma hakkı bulunan
Yetkilendirilmiş Yükümlü Sertifikası veya Onaylanmış Kişi Statü Belgesi
sahibi kişiler adına tescil edilen ihracat beyannameleri ile
Yetkilendirilmiş Yükümlü Sertifikasına sahip kişilerin mavi hatta işlem
gören gümrük beyannamelerinin 44 nolu kutusuna
birinci fıkrada belirtilen belgeler kaydedilir.
Muayene türü mavi hat olarak belirlenen ihracat
beyannameleri ile Yetkilendirilmiş Yükümlü Sertifikasına sahip kişilerin
mavi hatta işlem gören gümrük beyannamelerine birinci fıkrada belirtilen
belgeler eklenmez. Ancak, muayene türü kırmızı hat olarak belirlenen
beyannameler, 44 nolu kutuya kaydedilen belgeler
ile birlikte gümrük idaresine ibraz edilir.”
“(5) Üçüncü fıkrada belirtilen beyannameler dışındaki
gümrük beyannamelerine herhangi bir belge eklenmemesine ilişkin düzenleme
yapmaya Bakanlık yetkilidir.”
MADDE 5 – Aynı
Yönetmeliğin 121 inci maddesinin birinci, ikinci fıkraları aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş ve mülga üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde yeniden
düzenlenmiştir.
“(1) Kanunun 63 üncü maddesinin birinci fıkrasında geçen
‘başka bir eşya’ ifadesinden, tarife alt pozisyonu değişen, değişmemesi
durumunda ise her türlü vergi ile ek mali yükümlülüğün ad valorem usulde oran veya spesifik
usulde miktarına ve/veya ticaret politikası önlemine ilişkin faydalanılacak
hak ve menfaatlerde farklılık gösteren eşya anlaşılır.
(2) Eşyanın teslimine kadar;
a) Eşyanın muayenesi için bilgisayar sistemi tarafından
beyanın kontrolü türünün kırmızı hat olarak belirlenmesinden,
b) Beyan edilen eşyaya ilişkin bilgilerin yanlış
olduğunun tespit edilmesinden,
önce
beyannamede düzeltme yapılmasına izin verilir ve herhangi bir cezai işlem
uygulanmaz.
(3) Beyanın kontrolü türü kırmızı hat olarak belirlenen
eşyaya ilişkin bilgilerin yanlış olduğunun tespit edilmesinden önce
düzeltme talebinde bulunulması halinde talep Kanunun 234 üncü maddesinin
üçüncü fıkrasından yararlanma talebi olarak değerlendirilerek sistemde
gerekli düzeltmeler yapılır. Beyan edilen eşyaya ilişkin bilgilerin yanlış
olduğunun tespit edilmesinden sonra düzeltme talebinde bulunulması halinde
ise düzeltme talepleri kabul edilmeyerek 192 ve 193 üncü maddeler
uygulanır.”
MADDE 6 – Aynı
Yönetmeliğin 171 inci maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“ğ) Genelkurmay Başkanlığı koordinesinde icra edilecek
eğitimlere katılacak NATO üyesi olmayan ülkelere ait eşya.”
MADDE 7 – Aynı
Yönetmeliğin dördüncü kitabının üçüncü kısmının 212 ila 307 nci maddelerini kapsayan üçüncü bölümü aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Transit
Rejimi
Rejim
kapsamı
MADDE 212 – (1) Bu
Bölüm, transit rejimine ilişkin usul ve esasları belirlemektedir.
(2) Transit rejimi hükümleri aksi belirtilmediği sürece
ortak transit rejimini de kapsar.
(3) Ortak Transit Sözleşmesi hükümleri gerektiğinde
gerekli değişiklikler yapılmak suretiyle transit rejimine de uygulanır.
(4) Eşya Türkiye Gümrük Bölgesi içinde bir noktadan
diğerine ortak transit rejimi kapsamında taşınmaz.
Tanımlar
MADDE 213 – (1) Bu
Bölümde geçen;
a) AS pozisyonu: 14/6/1983 tarihli
Sözleşme ile belirlenen armonize eşya tanımı ve kodlama sisteminin pozisyonları
ve alt pozisyonları için nümerik kodları,
b) Asıl sorumlu: Transit rejimi beyanında bulunan veya
adına transit rejimi beyanında bulunulan kişiyi,
c) Eşyanın serbest bırakılması: Gümrük makamlarının,
eşyayı ortak transit rejiminde öngörülen amaçlara uygun olarak sevkine izin
verdiği tasarrufu,
ç) Hareket idaresi: Eşyayı transit rejimine tabi tutan
beyanın kabul edildiği gümrük idaresini,
d) Kağıt usul: Standart usulün
elektronik yollarla yürütülmesinin mümkün olmadığı durumlarda, transit beyanının
sunulması ve kontrolü ile transit işleminin izlenmesine olanak veren, kağıt
belge kullanılmasına dayalı usulü,
e) Kefil: Teminat tutarına kadar doğabilecek gümrük vergileri
ve diğer yükleri asıl sorumlu ile birlikte müştereken ve müteselsilen ödemeyi yazılı olarak üstlenen gerçek veya
tüzel üçüncü kişiyi,
f) Ortak transit rejimi: Ortak Transit Sözleşmesi
kapsamındaki taşımalara uygulanan rejimi,
g) Ortak Transit Sözleşmesi: 20/5/1987
tarihli Ortak Transit Rejimine ilişkin Sözleşmeyi,
ğ) Tek İdari Belge (TİB): 20/5/1987
tarihli Eşya Ticaretindeki İşlemlerin Basitleştirilmesine İlişkin Sözleşmede
öngörülen belgeyi,
h) TİB Sözleşmesi: 20/5/1987
tarihli Eşya Ticaretindeki İşlemlerin Basitleştirilmesine İlişkin
Sözleşmeyi,
ı) Transit idaresi:
Ortak Transit Sözleşmesine taraf olan bir ülkenin giriş gümrük
idaresini, örneğin Bulgaristan’dan gelen bir araç için Kapıkule TIR Gümrük
Müdürlüğü, Bulgaristan’a giden bir araç için Kaptan Andreevo
Gümrük Müdürlüğü transit idaresini,
i) Ulusal transit rejimi: Türkiye Gümrük Bölgesi
içerisinde başlayıp biten transit rejimini,
j) Varış idaresi: Transit rejimine tabi tutulan eşyanın,
rejimin sonlandırılması için sunulması gereken gümrük idaresini,
k) Yetkili makamlar: Gümrük makamı veya Ortak Transit
Sözleşmenin uygulanmasından sorumlu başka bir makamı,
l) Yüksek kaçakçılık riski içeren eşya;
1) Ortak transit rejiminde Ortak Transit Sözleşmesi Ek
I, İlave I’de yer alan eşyayı,
2) Ulusal transit rejiminde ek-33’te yer alan eşyayı,
ifade eder.
Teminat,
teminat aranmayacak haller ve memur refakati
MADDE 214 – (1) Ortak
transit rejimi kapsamında geçerli teminatlar, yüksek kaçakçılık riski
içeren eşyaya ilişkin işlemler dışında, ulusal transit işlemlerinde de
kullanılabilir.
(2) Ulusal transit rejiminde Kanunun 85 inci maddesinin
birinci fıkrasında sayılan taşımalar için teminat aranmaz. Ancak, demiryolu
ile ek-33’te sayılan eşyanın taşınmasında teminat aranır.
(3) Bakanlıkça belirlenecek istisnai hallerde ulusal
transit işlemine tabi eşya için teminat şartına bağlı olmaksızın memur
refakati uygulanabilir.
Teminat
idaresi
MADDE 215 – (1)
Teminat idaresi;
a) Fişli bireysel teminat için Gümrükler Genel
Müdürlüğü,
b) Kapsamlı teminat için Gümrükler Genel Müdürlüğü veya
Bakanlıkça yetkilendirilmesi halinde Gümrük ve Ticaret Bölge Müdürlüğü,
c) Bireysel teminat için hareket idaresidir.
Teminat
türleri
MADDE 216 – (1) Toplu
ve götürü teminata ilişkin hükümler saklı kalmak kaydıyla, bu rejim
kapsamında teminat, tek bir transit işlemini kapsayan bireysel teminat veya
birden fazla işlemi kapsayan kapsamlı teminat şekillerinde olabilir.
(2) Bireysel ve kapsamlı teminat türleri birlikte
kullanılabilir.
(3) TIR Sözleşmesi ve Türkiye’nin taraf olduğu diğer uluslararası
anlaşma veya sözleşme ile öngörülen teminat şekillerinden biri de teminat
olarak kabul edilebilir.
Teminat
belgeleri
MADDE 217 – (1) Ortak
Transit Sözleşmesi hükümleri saklı kalmak kaydıyla, ulusal transit
işlemlerinde;
a) Bireysel teminat belgesi ek-34’te,
b) Taahhütname (fişli bireysel teminat) ek-35’te,
c) Kapsamlı teminat belgesi ek-36’da,
ç) Kapsamlı teminat sertifikası ek-37’de,
d) Kapsamlı teminattan vazgeçme sertifikası ek-38’de,
yer alan
örneğe uygun olur.
Kefil
MADDE 218 – (1) Ortak
Transit Sözleşmesi Ek I 10b maddesi hükümleri çerçevesinde, kefil
Türkiye’de yerleşik ve teminat idaresince onaylanmış;
a) Teminat mektubu vermeye yetkili banka ve finans
kuruluşları,
b) Taşımacılık sektörünün temsilcisi konumundaki oda,
dernek veya birlikler
olabilir.
(2) Kefil ve asıl sorumlu, aynı kişi olamaz. Kefil ve
asıl sorumlu arasında ana firma bağlı firma ilişkisi varsa, bağlı firmanın,
ana firmadan ayrı bir tüzel kişiliği olmalıdır.
(3) Fişli bireysel teminatta kefilden, tutarı teminat
idaresince belirlenecek olan teminat mektubu/taahhütname alınır. Ayrıca,
fişli bireysel teminat kefilinin onaylanmasında, kefil tarafından
düzenlenen fişlerin kaydedilmesi, her ay düzenlenecek fiş sayısı ve
fişlerin geçerlilik süresi ve teminat idaresinin belirleyebileceği diğer
koşullar öngörülebilir.
(4) Kefilin yükümlülüğü, taahhüdünün teminat idaresince
kabul edilmesine dayanır ve hareket idaresinin eşyayı bu teminat kapsamında
serbest bıraktığı tarihte başlar. Kefilin yükümlülüğü, teminat belgesinde
belirtilen maksimum tutarla sınırlıdır.
Bireysel
teminatın şekli
MADDE 219 – (1)
Bireysel teminat;
a) Tedavülde olan nakit Türk Lirası, işlem tarihinde
T.C. Merkez Bankası tarafından ilan edilecek değerleri üzerinden kabul
edilen hazine tahvil ve bonoları ve T.C. Merkez Bankası tarafından kabul
edilen ve bu Bankanın belirlediği döviz kuru üzerinden hesaplanan dövizler,
b) Ulusal transit işlemlerinde ek-34’de yer alan teminat
mektubu veya ortak transit işlemlerinde ise Ortak Transit Sözleşmesi Ek III,
İlave C1’de yer alan teminat belgesi,
c) Ek-39’daki örneğe uygun bireysel teminat fişi,
olabilir.
Bireysel
teminat fişi
MADDE 220 – (1) Kağıt usulde ortak transit işlemlerinde kullanılan
bireysel teminat fişlerinin arka yüzünde “T1, T2, T2F” sembolleri, ulusal
transit işlemlerinde kullanılan bireysel teminat fişlerinin arka yüzünde
ise “TR” sembolü bulunur.
Fişli
bireysel teminat
MADDE 221 – (1)
Teminat idaresi, fişli bireysel teminat sisteminde taahhütname (Ek-35)
ve/veya Ortak Transit Sözleşmesi Ek III İlave C2’de yer alan teminat
mektubunu kabule ve izlemeye, ayrıca bu sistemden yararlanma hakkının
iptaline yetkilidir.
(2) Teminat idaresi, kefilin 218 inci maddenin birinci
ve ikinci fıkrasındaki koşullara uygunluğunu inceleyerek taahhütname
ve/veya teminat mektubunu kabul eder. Teminat idaresi, kefilin
düzenleyeceği fiş sayısını, taahhütnamenin “II. Teminat idaresi tarafından
kabul” bölümünde belirtmek suretiyle sınırlayabilir. Taahhütnamenin aslını
ve/veya teminat mektubunun bir fotokopisini saklar. Teminat mektubunun
aslını ilgili Gümrük Saymanlık Müdürlüğüne gönderir.
(3) Teminat idaresi, taahhütnamenin ve/veya teminat
mektubunun kabul edildiğini ve Ortak Transit Sözleşmesi Ek I, 19 uncu
maddesine göre iptal ve feshi ile iptal ve feshin hangi tarihten itibaren
geçerli olacağını gecikmeksizin gümrük idarelerine bildirir.
(4) İptal ve feshin geçerli olduğu tarihten itibaren,
teminat idaresince, bu kapsamda gerçekleştirilen tüm transit işlemlerinin
ibra edildiği tespit edilmediği sürece, taahhütname ve/veya teminat mektubu
kefile iade edilemez.
Kapsamlı
teminat
MADDE 222 – (1)
Teminat idaresi, kapsamlı teminat mektubunu kabule, izlemeye ve iptale
yetkilidir.
(2) Teminat idaresi, kapsamlı teminat veya indirilmiş tutarda
kapsamlı teminat veya teminattan vazgeçme iznini dikkate alarak referans
tutar üzerinden teminat tutarını belirler. Asıl sorumludan bu teminat
tutarını kapsayan ve ortak transit işlemlerinde Ortak Transit Sözleşmesi Ek
III, İlave C4’te yer alan teminat belgesinin, ulusal transit işlemlerinde
ise örneği 36 nolu ekte yer alan teminat
mektubunun sunulmasını yazılı olarak ister.
(3) Teminat idaresi, kefilin 218 inci maddenin birinci
ve ikinci fıkralarındaki koşullara uygunluğunu inceler ve belirlediği teminat
tutarı üzerinden kefilin verdiği teminat mektubunu kabul eder. Teminat
mektubunun bir fotokopisini saklar. Teminat mektubunun aslını ilgili Gümrük
Saymanlık Müdürlüğüne gönderir.
(4) Teminattan vazgeçme izninin bulunması durumunda,
banka teminat mektubu istenmez.
(5) Teminat idaresi, asıl sorumlunun talebi
doğrultusunda Ortak Transit Sözleşmesi Ek I, 56(1) inci maddesine uygun
olarak örnekleri 37 ve 38 nolu eklerde yer alan
bir veya birden fazla kapsamlı teminat sertifikası veya teminattan vazgeçme
sertifikası düzenler ve asıl sorumluya verir.
(6) Teminat idaresi, Ortak Transit Sözleşmesi Ek I 50 nci maddesine uygun olarak iznin iptal edilmesi durumunda,
Ortak Transit Sözleşmesi Ek I 57 nci maddesine
göre kefilin taahhüdünün kabulünü iptal eder.
(7) Teminat idaresi, Ortak Transit Sözleşmesi Ek I 57 nci maddesine göre kefilin taahhüdünün kabulünü iptal
etmesi durumunda, kefile taahhüdünün kabulünün iptal edildiğini ve bu
iptalin hangi tarihten itibaren geçerli olacağını bildirir.
(8) Teminat idaresi, teminat belgesinin kabul edildiğini
ve Ortak Transit Sözleşmesi Ek I 57 nci maddesine
göre iptal ve feshini ve iptal ve feshin geçerli olacağı tarihi derhal
gümrük idarelerine bildirir.
(9) İptal veya feshin geçerli olduğu tarihten itibaren,
teminat idaresince, bu kapsamda gerçekleştirilen tüm transit işlemlerinin
ibra edildiği tespit edilmediği sürece teminat mektubu iade edilemez.
(10) Teminat idaresi, Ortak Transit Sözleşmesi Ek I 57(3) üncü
maddesine göre asıl sorumlunun iade ettiği sertifikaları beş yıl süreyle
saklar.
(11) Kapsamlı teminatın kullanılmasının yüksek
kaçakçılık riski içeren eşya için geçici olarak yasaklanması durumunda bu
eşya için transit işlemleri bireysel teminat kapsamında gerçekleştirilir.
(12) Teminat idaresi, kapsamlı teminat veya teminattan
vazgeçme izninde öngörülen yükümlülük, kısıtlama veya ayrıcalıkları
sertifikaların “özel gözlemler” kutusuna aşağıda belirtilen şekilde yazarak
tasdik eder:
a) “Sınırlı geçerli - 99200”; kapsamlı teminatın, yüksek
kaçakçılık riski içeren eşyayı kapsamaması halinde,
b) “Sadece ... hareket idaresinde geçerli”,
c) “Sadece Fasıl ... eşyası için geçerli”,
ç) “Kısıtlanmamış kullanım – 99209”; kapsamlı teminatın
kullanılmasının yüksek kaçakçılık riski içeren eşya için geçici olarak
yasaklanması durumunda, kapsamlı teminatın bu yasağın uygulandığı eşya için
kullanılması halinde,
d) “Tarife pozisyonu ve eşya kıymeti beyanı
zorunluluğu”.
Kapsamlı
teminat veya teminattan vazgeçme sertifikaları
MADDE 223 – (1)
Kapsamlı teminat veya teminattan vazgeçme sertifika formlarının basımından
Bakanlık sorumludur.
Basitleştirme
izninin genel koşulları ve mali yeterlilik
MADDE 224 – (1) Ortak
Transit Sözleşmesi Ek I 44(1) inci maddesinde belirtilen izinli gönderici
statüsü haricindeki basitleştirmelere ilişkin izinlerin verilebilmesi için
başvuru sahibinde aşağıdaki şartlar aranır:
a) Ulusal transit işlemleri için, serbest bölgeler hariç
Türkiye Gümrük Bölgesinde yerleşik olması,
b) Usulsüzlük ve vergi cezaları ile ilgili olarak;
1) Başvurunun kayda alındığı ayın ilk gününden geriye
dönük son bir yıl içinde işlem gören beyanname sayısının % 2’sini aşan
sayıda vergi kaybına neden olan gümrük mevzuatı ihlali nedeniyle ceza
uygulanmamış olması,
2) Başvurunun kayda alındığı ayın ilk gününden geriye
dönük son bir yıl içinde işlem gören beyanname sayısının % 5’ini aşan
sayıda gümrük mevzuatının ihlali nedeniyle usulsüzlük cezası uygulanmamış
olması,
3) Gümrük ve vergi mevzuatları uyarınca haklarında
ödenmemiş herhangi bir vergi, ceza ve gecikme faizi bulunmaması,
c) Yönetim Kurulu üyeleri, sermayesinin yüzde onundan
fazlasına sahip gerçek kişiler ile gümrük ve dış ticaret işlemlerinde
temsil yetkisini haiz çalışanlarının; devletin güvenliğine karşı suçlar,
anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, devlet sırlarına karşı
suçlar ve casusluk, zimmet, irtikâp, rüşvet, güveni kötüye kullanma (emniyeti
suistimal), hırsızlık, dolandırıcılık,
sahtecilik, inancı kötüye kullanma, hileli (dolanlı) iflas, yalan tanıklık
(yalan yere şahadet), suç uydurma (suç tasnii) ve iftira suçları ile
ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan
kaynaklanan mal varlığı değerlerini aklama suçlarından mülga 1/3/1926 tarihli ve 765 sayılı Türk Ceza Kanunu ile
26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununa; vergi kaçakçılığı veya
vergi kaçakçılığına teşebbüs suçlarından 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı
Vergi Usul Kanununa; mülga 7/1/1932 tarihli ve 1918 sayılı Kaçakçılığın Men
ve Takibine Dair Kanun, mülga 10/7/2003 tarihli ve 4926 sayılı Kaçakçılıkla
Mücadele Kanunu, 21/3/2007 tarihli ve 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele
Kanunu,19/4/1990 tarihli ve 3628 sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması,
Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanunu ile 20/2/1930 tarihli ve 1567
sayılı Türk Parası Kıymetini Koruma Hakkında Kanuna, 5015 sayılı Petrol
Piyasası Kanununa, 5549 sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi
Hakkında Kanuna, 2313 sayılı Uyuşturucu Maddelerin Murakabesi Hakkında
Kanuna, 3298 sayılı Uyuşturucu Maddelerle ilgili Kanuna muhalefetten
kesinleşmiş ceza veya mahkumiyet kararı bulunmaması,
ç) Başkası adına ve namına hareket etmemesi,
d) Ticaret sicil kaydı aslı veya onaylı fotokopisini
sunması,
e) Basitleştirmelerin usulüne uygun olarak yürütülmesini
sağlamak üzere;
1) Başvurunun kayda alındığı
ayın ilk gününden geriye dönük son bir yıl içinde en az 500 transit
beyannamesi (TIR Karnesi dâhil) kapsamı ve her yıl 213 sayılı Vergi Usul
Kanunu uyarınca belirlenen yeniden değerleme oranında arttırılmak suretiyle
gümrük vergileri toplamı asgari 5 milyon Türk Lirası tutarında olmak üzere
eşya transit etmesi veya
2) İlgili basitleştirilmiş usul kapsamındaki
yükümlülüklerini yerine getirebileceğine ilişkin bilgi ve belgeleri
sunması.
(2) Basitleştirme için aranacak mali yeterlilik, başvuru
yılından önceki üç yıl esas alınmak suretiyle, başvuru sahibinin mali
yapısının yeminli mali müşavir tarafından incelenmesi sonucunda
düzenlenecek 40 nolu ekte yer alan rapor ile
tespit edilir. Üç yıldan daha az süre faaliyette bulunan başvuru sahibinin
mali yapısının yeterliliği, yeminli mali müşavir tarafından mevcut veriler
incelenerek düzenlenecek söz konusu rapor ile tespit edilir.
Basitleştirme
izni başvurusu
MADDE 225 – (1)
Basitleştirmelerin kullanılmasına yönelik izin başvurusu, izin makamına
yazılı olarak veya elektronik veri işleme tekniği kullanılarak yapılır.
(2) Basitleştirme başvurusunda;
a) Şirket sözleşmesinin yayımlandığı Ticaret Sicil
Gazetesinin onaylı fotokopisi,
b) Yönetim Kurulu üyeleri, sermayesinin yüzde onundan
fazlasına sahip gerçek kişiler ile gümrük ve dış ticaret işlemlerinde
temsil yetkisini haiz çalışanlarının arşiv bilgilerini de içeren adli sicil
kayıtları,
c) Vergi dairesinden alınacak vergi mükellefi olduğuna
ve vergi borcu bulunmadığına ilişkin yazı,
ç) Firmayı temsile yetkili kişilerin imza sirküleri,
d) 224 üncü maddenin birinci fıkrasının (e) bendi
kapsamındaki bilgi ve belgeler,
yer alır.
Basitleştirme
izninin verilmesi, iptali ve düzeltilmesi
MADDE 226 – (1) İzin
makamı, basitleştirmelerden yararlanma başvurusu üzerine 224 üncü maddede
belirtilen genel koşullar ve varsa her bir basitleştirmeye ilişkin özel
koşulları dikkate alarak izni verir veya başvuruyu reddeder.
(2) İzin makamı, basitleştirmeye ilişkin bir başvuru
aldığında, başvurunun tam olup olmadığını kontrol eder. Aranan belgelerin
bir kısmının başvuru dosyasında yer almadığının veya eksik bilgi
içerdiğinin tespit edilmesi halinde başvuru sahibine bildirilen eksiklikler
bunlara ilişkin bildirimin yapıldığı tarihi müteakip en geç otuz gün içinde
tamamlanır. Bu süre içerisinde tamamlanmayan başvuru yapılmamış sayılır.
(3) İzin makamı, gerektiğinde izni düzeltir veya iptal
eder.
(4) Başvurunun reddi, izin, iznin düzeltilmesi veya
iptali başvuru sahibine yazılı olarak bildirilir.
Kapsamlı
teminat ve teminattan vazgeçme başvurusu
MADDE 227 – (1)
Kapsamlı teminat veya teminattan vazgeçme kullanma izni için başvuran asıl
sorumlu, 224 ve 225 inci maddelere ek olarak, ticari faaliyette bulunan
gerçek kişi veya 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı
Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre şirket statüsünü haiz tüzel kişi olmak
koşuluyla;
a) Hesaplanmış referans tutarı veya referans tutarın
hesaplanması için, en az bir hafta içinde gerçekleştirilecek transit işlemi
adedi ve her transit işlemi kapsamında taşınacak eşyanın türü, ağırlığı ve
kıymetine,
b) Ortak Transit Sözleşmesi Ek I, 53 üncü ve 54 üncü
maddeler çerçevesinde yüksek kaçakçılık riski içeren eşya için kapsamlı
teminat başvurusu, kapsamlı teminat tutarında indirim veya teminattan
vazgeçme başvurusu için Ortak Transit Sözleşmesi Ek I, İlave III’te yer alan koşullar ile 41 no.lu Ekte yer alan ek
koşullara,
c) Talep edilen TC 31-Kapsamlı Teminat Sertifikası veya
TC 33-Teminattan Vazgeçme Sertifikası adedine,
ilişkin bilgi ve
belgeleri sunar.
(2) İzin başvurusu 42 no.lu ekte yer alan örneğe uygun
olarak yapılır.
Kapsamlı
teminat ve teminattan vazgeçme kullanma izni verilmesi
MADDE 228 – (1) İzin
makamı, başvurunun kabul edilmesinden sonra;
a) Asıl sorumlunun kapsamlı teminat kullanma izin
koşullarını yerine getirip getirmediğini kontrol eder.
b) 229 uncu maddeye uygun olarak referans tutarı
belirler veya asıl sorumlu tarafından hesaplanan tutarı kontrol eder.
c) Asıl sorumlunun teminat tutarının indirilmesine
ilişkin koşulları karşılayıp karşılamadığını kontrol eder.
ç) Teminat tutarını belirler.
(2) 43 no.lu eke uygun olarak düzenlenen kapsamlı
teminat veya teminattan vazgeçme izninde;
a) İzni verme gerekçesi,
b) Asıl sorumlu ile birlikte belirlenen usul izleme ve
kontrol yöntemi,
c) Basitleştirmenin kullanımında ve kullanımın
izlenmesinde uygulanacak yöntemler ile birlikte, basitleştirmeyi kullanma
koşul ve yükümlülükleri,
ç) Asıl sorumlunun izni etkileyen değişiklikleri
bildirme yükümlülüğü,
d) Referans tutar ve kullanılmasını izleme,
e) Teminat tutarı,
f) Düzenlenecek kapsamlı teminat veya teminattan
vazgeçme sertifikalarının adedi,
g) Asıl sorumlunun kaybolan veya çalınan kapsamlı
teminat veya teminattan vazgeçme sertifikalarını derhal bildirme
yükümlülüğü,
ğ) İzin makamının kayıtları izleyeceği ve kontrol
edeceği,
h) Kontrolleri gerçekleştirecek idare,
ı) İznin iptali veya feshine ilişkin kurallar,
yer alır.
(3) İzin makamı, 230 uncu maddeye uygun olarak referans
tutarı, yıllık olarak gözden geçirir ve gerekirse ayarlar.
(4) Yüksek kaçakçılık riski içermeyen eşya ve yüksek
kaçakçılık riski içeren eşya için aynı anda başvuru yapıldığında, bu
başvuru, asıl sorumlunun talebi üzerine tek bir başvuru olarak kabul edilir
ve sadece bir izin düzenlenir. Bu durumda yüksek kaçakçılık riski içeren
eşya için uygulanan ölçütler, teminat tutarının hesaplanmasında her iki tür
eşyaya uygulanır ve teminattan vazgeçme tanınmaz.
(5) İzin makamı, asıl sorumlunun henüz sonlandırılmamış
transit işlemleri kapsamındaki eşya ile ilgili olarak doğabilecek gümrük
vergilerinin toplam tutarının referans tutarı aşacak olduğunu bildirilmesi
halinde, referans tutarın aşılacak olması durumunun süreklilik
göstereceğinin belirlenmesi durumunda referans tutarı yeniden belirler.
Asıl sorumlunun referans tutarın aşıldığını bildirmemesi durumunda, izin
iptal edilir.
Referans
tutar
MADDE 229 – (1)
Referans tutarın hesaplanması için dikkate alınacak dönem, asıl sorumlunun
olağan transit işlemlerini göstermeli ve yoğun dönemlerdeki eşya
taşımacılığını da kapsamalıdır.
(2) Referans tutarı, asıl sorumlu ile işbirliği içinde
teminat idaresince belirlenir. Bu çerçevede asıl sorumlu, ticari belgeleri,
muhasebe kayıtları ve diğer belgelerle kanıtlayacağı geçmişte taşıdığı ve
gelecekte taşımayı tasarladığı eşyaya ilişkin bilgileri sunar.
(3) Teminat idaresi, referans tutar belirlenirken;
a) Aynı tür eşyanın, serbest dolaşıma giriş rejimine
tabi tutulmuş olması durumunda uygulanacak olan ithalat vergilerinin en
yüksek oranını,
b) Transit süresindeki değişimleri,
c) Transit işlemlerinin dönemsel dalgalanmalarını,
dikkate alır.
(4) Birden fazla eşya türü için yapılan başvurularda, en
az bir hafta süresince transit rejimine tabi tutulacak her bir eşya için
üçüncü fıkranın (a) bendine göre hesaplanacak referans tutarlarının toplamı
esas alınır.
(5) Referans tutarın aşılıp aşılmadığının belirlenmesi
amacıyla yapılan hesaplamada, her bir transit işlemi için tahakkuk
edebilecek gümrük vergileri tutarı dikkate alınır. Gerekli bilgilerin
bulunmaması durumunda ise, hareket idaresi tarafından bilinen diğer
bilgilerle farklı bir rakama ulaşılmadığı sürece, her bir transit işlemi
için tahakkuk edebilecek gümrük vergileri tutarının 7.000 Avro olduğu
varsayılır.
(6) Asıl sorumlu, kayıtlarının referans tutarın
aşıldığını göstermesi durumunda, bu teminatı kullanarak başka transit
işlemi başlatamaz. Bu durumda asıl sorumlu başka bir teminat kullanabilir
veya referans tutarının yeniden hesaplanması amacıyla bu tutarın ne kadar
aşıldığı veya aşılacağını izin makamına bildirir.
Referans
tutarın yıllık olarak gözden geçirilmesi
MADDE 230 – (1) İzin
makamı, referans tutarın Ortak Transit Sözleşmesi Ek I 52(3) üncü maddesi
uyarınca yıllık olarak gözden geçirilmesi amacıyla;
a) Asıl sorumlunun referans tutarın aşılmasına ilişkin
bildirimlerini,
b) Asıl sorumlunun güvenilirliğini,
c) Devam eden araştırma usullerinin sayısını,
ç) İbra edilmeyen transit rejimleri ile ilgili kefile
gönderilen bildirimlerin sayısını,
d) Asıl sorumlunun, gümrük mevzuatı ile ilgili diğer
yükümlülüklere uyma dahil, ödemelerini yerine
getirme durumunu,
dikkate alır. Bu
çerçevede asıl sorumludan kayıtlarını sunması istenebilir.
(2) İzin makamı, asıl sorumlunun gelecekteki
ihtiyaçlarına göre referans tutarı ayarladığında ve bu referans tutara göre
teminat tutarını belirlediğinde, 44 no.lu ekte yer alan izin değişikliği
belgesini düzenler.
Kapsamlı
teminat veya teminattan vazgeçme kullanma izni değişikliği
MADDE 231 – (1) İzin
makamı, kapsamlı teminat veya teminattan vazgeçme kullanma izninin
içeriğinde değişiklik olması durumunda 44 no.lu ekte yer alan izin
değişikliği belgesini düzenler.
Hareket
idaresinde transit beyanı
MADDE 232 – (1)
Transit beyanı Türkçe yapılır.
(2) Transit beyanında 1 no.lu kutunun üçüncü alt
bölümüne ortak transit rejimi için ‘T1’ veya ‘T2’ sembolü, ulusal transit
rejimi için ‘TR’ sembolü yazılır.
Hareket
idaresinde beyanında düzeltme
MADDE
233 –
(1) Hareket idaresinde 121 inci madde hükmü saklı kalmak kaydıyla eşyanın,
transit beyannamesinde belirtilen taşıma aracından farklı bir taşıma
aracına yüklenmesi veya gönderileceği yerin değişmesi veya transit edilecek
eşyanın tamamının taşıma aracına yüklenememesi gibi nedenlerle transit
beyannamesi üzerinde düzeltme yapılması gerektiği durumda, ilgililer
bilgisayarlı transit sistemi üzerinden düzeltme talebinde bulunur veya
dilekçe ile gümrük idaresine başvurur. Söz konusu
dilekçede, varsa zorlayıcı sebeplerin bildirilmesi gerekir. Gerekli
düzeltmeler idare tarafından 193 üncü maddeye uygun olarak yapılır.
Hareket
idaresinde beyanının ve eşyanın kontrol edilmesi
MADDE 234 – (1)
Hareket idaresinde transit rejimine tabi eşyanın ihbar ile özel durumlar
dışında mühürlerin sağlam olup olmadığı veya kapların açılmış olup olmadığı
tespit edilerek ve gerektiğinde mühür altına alınmak suretiyle varış
idaresine sevk edilmesi esastır. Bilgisayarlı transit sistemi tarafından
eşyanın muayeneye sevk edilmesi halinde, bu belirleme doğrultusunda muayene
işlemi gerçekleştirilir. Her durumda, mühürlerin sağlam olmadığı veya
kapların açılmış olduğu şüphesi oluşursa eşyanın tam muayenesi yapılır. Bu
madde uyarınca transit beyanı ve eşyanın kontrolü 180 ila 196 ncı madde hükümlerine göre yapılır.
(2) Antrepolardan veya gümrük idarelerince konulmasına
izin verilen diğer yerlerden çıkarılarak transit edilecek eşya, gerek
görülmesi halinde muayene edilir.
(3) Demiryolu ile gelen eşyanın transiti halinde, sınır
istasyon gümrük idaresinde önce katarı teşkil eden vagonlar, taşıma
belgesine göre vagonların kapılarına veya örtülerine, bağlantı yerlerine
bakılmak ve mahreçlerinde vurulmuş mühürlerin sağlam olup olmadığı
incelenmek suretiyle kontrol edilir.
Hareket
idaresinde eşyanın taşıma aracına yüklenmesi
MADDE 235 – (1)
Görevli memur veya yetkilendirilmiş gümrük müşaviri;
a) Acente veya taşıyıcı veya eşya sahibi yahut gümrük
müşaviri ile birlikte eşyanın yüklü bulunduğu taşıma araçlarına, eğer eşya
geçici depolama yeri veya antrepoda ise buralara giderek kapların marka ve
numarasını, orijinal ambalajlı olup olmadıklarını, üzerlerinde açılma
şüphesini veren iz bulunup bulunmadığını inceler.
b) Şüphe uyandıran hallerde, durumu bir tutanak ile
tespit eder ve derhal ilgili gümrük idare amirine bildirir.
Hareket
idaresinde teminatın kontrol edilmesi
MADDE 236 – (1)
Hareket idaresi, eşyaya ilişkin olarak tahakkuk edebilecek gümrük
vergilerinin tahsilinin sağlanması amacıyla teminat ile ilgili kontrolleri yapar.
(2) Hareket idaresi, beyan kapsamı eşyaya ilişkin olarak
ortaya çıkabilecek ödenmesi gereken gümrük vergilerinin tahsilinin
sağlanması için teminata ilişkin kontrolleri yapar. Bu amaçla 214 üncü
maddenin ikinci fıkrasında belirtilen teminat aranmayacak haller hariç;
a) Teminatın nakit olarak verilmesi halinde Saymanlıkça
verilmiş alındı,
b) Hazine tahvil ve bonolarının verilmesi halinde bunlar
için verilmiş alındı,
c) Bireysel teminat belgesi,
bulunup
bulunmadığını, geçerliğini ve yeterliğini kontrol eder.
(3) Hareket idaresi, teminatın yeterliğine, aynı tür
eşyanın serbest dolaşıma sokulmuş olması durumunda uygulanabilir ithalat
vergileri dahil en yüksek oranlar esas alınarak
hesaplanmak suretiyle doğabilecek gümrük vergilerinin tam tutarını dikkate alarak
karar verir. Bu çerçevede, eşyanın serbest dolaşımda olması, tercihli oran
veya kota dikkate alınmaz. Diğer taraftan, yüksek kaçakçılık riski içeren
eşyanın tarife sınıflandırmasının mümkün olmaması halinde, teminat tutarı
ortaya çıkabilecek gümrük vergilerinin tutarından az olmamak üzere tahmin
edilir. Ancak, böyle bir tahminin de mümkün olmaması halinde, teminat
tutarının 7.000 Avro olduğu varsayılır. Ortak transit rejimi kapsamında
taşınan bu tür eşyada asgari miktarın aşılması halinde, bu eşya için
hesaplanarak bulunan tutar, listede belirtilen asgari orana göre
hesaplanarak bulunan tutarla karşılaştırılır ve bu tutarlardan büyük olanı,
teminat tutarının belirlenmesinde esas alınır.
(4) Hareket idaresi, farklı teminat türlerinin birlikte
kullanılması durumunda, her teminat türünün transit beyannamesinin 52 nolu kutusuna kaydedilip edilmediğini kontrol eder.
(5) Hareket idaresi, teminatın nakit olarak verilmesi
halinde, asıl sorumluya geri ödemenin nasıl yapılmasını istediğini sorar.
Asıl sorumlunun para transferini tercih etmesi durumunda, hareket idaresi,
banka hesap bilgilerini alır ve asıl sorumluya transfer masraflarını
üstlenmesi gerekeceğini hatırlatır.
(6) Hareket idaresi, Saymanlıkça verilen alındı ile
bireysel teminat belgesinin fotokopisini saklar.
(7) Hareket idaresi, Ortak Transit Sözleşmesi Ek I 54(7)
nci maddesine uygun olarak, kapsamlı teminatın kullanılmasının
yüksek kaçakçılık riski içeren eşya için geçici olarak yasaklanması
durumunda, 217 nci maddeye uygun olarak, teminat
idaresi tarafından kabul edilen bireysel teminat kapsamında düzenlenen
teminat belgesi aslını alarak saklar. Bu teminat mektubu kapsamında
gerçekleştirilen transit işlemlerine ilişkin teminat bilgisayarlı transit
sisteminde izlenir. Bu sistem üzerinde izlenmesinin mümkün olmaması
halinde, teminat belgesine eklenecek örneği 45 nolu
Ekte yer alan “Bireysel Teminat Belgesi İzleme Çizelgesi” kullanılır.
(8) Ortak transit işlemlerinde teminatın
hesaplanmasında, serbest dolaşımda olan eşya serbest dolaşımda olmayan eşya
olarak kabul edilir.
Hareket
idaresinde ayniyet önlemleri
MADDE 237 – (1)
Hareket idaresi, takılan mührün adedi ve numarasını, mühürlemeden vazgeçme
durumunda “vazgeçme – 99201” deyimini bilgisayarlı transit sistemine
kaydeder. Ancak, ulusal transit işlemlerinde yüksek kaçakçılık riski içeren
eşya için mühürlemeden vazgeçme uygulanmaz.
(2) Taşımanın demiryolu ile yapılması halinde, Ortak
Transit Sözleşmesinin 11 inci maddesi ve Ek I 31 inci maddesi uyarınca
gümrük idaresi ve demiryolu işletmesince ayrı ayrı
mühürlenir ve durum taşıma belgesine de kaydedilir.
(3) Türkiye karasularından geçen ve hakkında ihbar
bulunan veya şüphe edilen eşya yüklü gemilerin ambar kapakları veya eşya
konulan diğer yerleri, gümrük idarelerince mühürlenebilir.
Hareket
idaresinde süre sınırı
MADDE 238 – (1)
Hareket idaresi, ilgili mevzuat, hareket ve varış idareleri arasındaki
uzaklık, güzergah, hava koşulları, resmi tatil
durumları, uygun olması halinde asıl sorumlu tarafından verilen bilgileri
dikkate alarak, eşyanın varış idaresine sunulması gereken süre sınırını
gün, ay, yıl olarak belirler ve ayrıca ulusal transit işlemlerinde sürenin
bitim saatini ekler.
(2) Hareket idaresi birinci fıkraya göre belirlenen süre
sınırını bilgisayarlı transit sistemine kaydeder.
(3) Transit süresi, hareket idaresindeki işlemlerin
bitirilerek eşyanın serbest bırakıldığı tarihte başlar ve süre sınırı
olarak belirtilen takvim gününde, varsa öngörülen saatte aksi halde mesai
bitiminde sona erer.
(4) Sürenin geçtiği ve zorlayıcı sebep de mevcut
bulunmadığı takdirde, varış idaresince Kanunun 241 inci maddesine göre ceza
uygulanmadan eşyanın gümrükçe onaylanmış bir işlem veya kullanıma tabi
tutulmasına veya Türkiye Gümrük Bölgesinden çıkışına izin verilmez.
Hareket
idaresinde ibra
MADDE 239 – (1)
Hareket idaresi, kendisindeki bilgilerle varış idaresinden gelen bilgileri
karşılaştırarak, rejimin usulüne uygun olarak sonlandırıldığını tespit
etmesi durumunda rejimi ibra eder.
(2) Hareket idaresinin şüphe ve kaçakçılık kuşkusu
nedeniyle transit refakat belgelerinin ve “Kontrol Sonuçları” mesajında yer
alan bilgilerin sonradan kontrolünü talep etmesi durumunda, birinci
fıkradaki koşulların, talep edilen bilgilerin gerçekliği ve doğruluğu teyit
edilene kadar, yerine getirilmediği kabul edilir.
Hareket
idaresinde teminatın serbest bırakılması
MADDE 240 – (1)
Hareket idaresi, rejimi ibra etmesi halinde teminatı serbest bırakır.
Ancak, kapsamlı teminat kullanılması durumunda varış bilgisi mesajı
alındığında ilgili transit işlemine ilişkin teminat tutarı serbest bırakılır.
Hareket
idaresinde alternatif kanıt
MADDE 241 – (1)
Rejimin sonlandırılmasının alternatif kanıtı olarak;
a) Transit refakat belgesinin fotokopisi veya iade
nüshasının fotokopisi,
b) Eşyanın gümrükçe onaylanmış bir işlem veya kullanıma tabi
tutulduğunu gösteren ve eşyayı belirleyen bir gümrük belgesinin bir nüshası
veya bir fotokopisi,
c) Eşyayı belirleyen boşaltma kayıtları, konşimento,
fatura gibi ticari belgelerin fotokopisi,
kullanılabilir.
Alternatif kanıt, uygun olduğunda, birden fazla transit işlemini
kapsayabilir.
(2) Eşyanın bir başka ülkede gümrükçe onaylanmış işlem
veya kullanıma girmiş olması durumunda, yukarıda belirtilen nüshalar veya
fotokopiler, ilgili ülkelerin yetkili makamları tarafından “aslı gibidir”
şeklinde onaylanmış olmalıdır.
Tahsilat usulü
MADDE 242 – (1) İlgili
gümrük idaresince araştırma usulü başlatılmaksızın veya araştırma usulünün
herhangi bir aşamasında transit işleminin usulüne uygun olarak
gerçekleştirilmediğinin tespit edilmesi durumunda tahsilat
işlemi başlatılır.
Yükümlüye
yönelik işlemler
MADDE 243 – (1) İlgili
gümrük idaresince bildirilen gümrük vergileri ve diğer yükler, 6183 sayılı
Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre yükümlü
tarafından ödenir.
(2) Süresinde ödenmeyen gümrük vergileri ve diğer yükler
teminattan irad kaydedilir. Teminatın yeterli olmaması
halinde, kalan tutar, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanun hükümlerine göre tahsil edilir.
Kefile
yönelik işlemler
MADDE 244 – (1) İlgili
gümrük idaresince, ödenmesi gereken gümrük vergileri ve diğer yükler tutarı
yükümlü ile aynı zamanda kefile de bildirilir. Ortak transit işlemlerinde
kefile bildirimlerde Ortak Transit Sözleşmesinde öngörülen süreler dikkate
alınır.
(2) Süresinde ödenmeyen gümrük vergileri ve diğer yükler
için kefil nezdinde 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanun hükümlerine göre takibata geçilir.
Transit
idaresinde ayniyet önlemleri
MADDE 245 – (1) Ortak
Transit Sözleşmesi Ek I 35(3) üncü madde çerçevesinde transit idaresi gerek
gördüğünde eşyayı muayene eder.
(2) Şüphe veya ihbar durumunda transit idaresi,
“vazgeçme – 99201” deyimi bulunan transit refakat belgesi kapsamı yüksek
kaçakçılık riski içeren eşyayı mühürler. Bu durumda, takılan mühür adedi ve
kimliğini bilgisayarlı transit sistemine ve transit refakat belgesinin “F.
Yetkili Makamların Kontrolü”
kutusuna kaydeder.
Çıkış
gümrük idaresinde yapılacak işlemler
MADDE 246 – (1) Ortak
transit işlemlerinde, Ortak Transit Sözleşmesi Ek I 3(g) maddesi kapsamında
transit idaresi olmayan çıkış gümrük idarelerinde, transit rejimi
kapsamında herhangi bir işlem yapılmaz. Bu durumda mühür ve belge kontrolü
yapılarak eşyanın ve taşıma aracının yurt dışı edilmesi sağlanır.
Varış
idaresinde transit beyanının kontrolü ve eşyanın muayenesi
MADDE 247 – (1) Varış
idaresi, belge ve süre kontrolü yaparak taşıma aracını kontrol eder.
Bilgisayarlı transit sistemi tarafından beyanın kontrol türünün muayene
olarak belirlendiği hallerde muayene işlemi gerçekleştirilir.
(2) Varış idaresinde yapılan kontrolde mühürler veya
kaplarla ilgili şüphe oluşursa, bu kaplar açılır ve içindeki eşya tam
muayeneye tabi tutulur.
(3) Varış idaresi, yapılan kontrol ve muayene sonucuna
göre, bilgisayarlı transit sistemine varış tarihi ile birlikte mühürlerin
sağlam olması ve yapılan muayenenin sonucunda herhangi bir usulsüzlüğün
bulunmadığının tespit edilmesi halinde uygun olan kodu kaydeder.
Varış
idaresinde alternatif kanıt
MADDE 248 – (1) Varış
idaresi, asıl sorumlu veya temsilcisinin eşya ve transit refakat belgesi
sunulduğunda veya daha sonra yaptığı talebi üzerine, gerekli kontrolleri
gerçekleştirdikten sonra transit rejiminin usulüne uygun olarak
sonlandırıldığına ilişkin 241 inci maddeye uygun olarak alternatif kanıt
düzenler. Eşya ve transit refakat belgesini sunan kişinin, asıl sorumlunun
temsilcisi olduğu kabul edilir.
Serbest
dolaşımda olmayan eşyada beyana aykırılık
MADDE 249 – (1) Varış
idaresince yapılan muayene sonucunda serbest dolaşımda olmayan eşyanın beyannamede
belirtilen cinsine uygun olmakla birlikte miktarca noksan olduğu
anlaşılırsa, noksanlığa isabet eden gümrük vergileri tahsil edilir. Yurt
dışına çıkacak eşya için vergi tahsilatını
müteakip eşyanın Türkiye Gümrük Bölgesi dışına çıkarılmasına izin verilir. Ancak, Türkiye Gümrük Bölgesine mühürlü olarak gelen ve
hareket/transit idaresince söz konusu mühürleri kontrol edilmek suretiyle
transit beyannamesi kapsamında varış idaresine sevk edilen eşyanın, varış
idaresince yapılan muayenesi sonucunda mahrecinde ve hareket idaresinde
tatbik edilen mühürlerin sağlam olduğu görülmekle birlikte, beyan edilen
tarifesinin 8’li gümrük tarife istatistik pozisyonuna kadar uygun olmakla
beraber;
a) Miktarca eksik çıkması halinde eksikliğin
mahrecindeki eksik yüklemeden kaynaklandığının Kanunun 46 ncı maddesinde belirtilen süreler içerisinde ispat
edilmesi gerekir. Bu durumda, transit beyannamesi kapatılmaz. Eksikliğin
mahrecindeki eksik veya yanlış yüklemeden kaynaklandığının süresi
içerisinde yükümlüsünce ispatı halinde eksik miktar üzerinden transit işlemi
sonlandırılarak yapılan işleme ilişkin bilgi hareket idaresine gönderilir.
Yükümlüsünce Kanunun 46 ncı maddesinde belirtilen
süreler içerisinde eksikliğin mahrecindeki eksik yüklemeden kaynaklandığının
ispat edilememesi halinde noksanlığa isabet eden gümrük vergileri tahsil
edilerek beyanname kapatılır ve eşyanın Türkiye Gümrük Bölgesi dışına
çıkarılmasına izin verilir. Tespit edilen eksikliğe
ilişkin olarak varış idaresince yapılan inceleme sonucunda transit
beyannamesi kapsamı eşyanın beyanname eki belgelerde (fatura, taşıma
senedi, ATR ve benzeri) kayıtlı bilgilere uygun olduğu ve tespit edilen
eksikliğin beyan hatasından veya yükleme listelerine kap miktarlarının
hatalı yazılmasından kaynaklandığının açıkça anlaşılması halinde ise, eksik
miktar üzerinden transit işlemi sonlandırılarak yapılan işleme ilişkin
bilgi hareket idaresine bildirilir.
b) Eşyanın varış gümrüğünde yapılan muayenesinde cins ve
nevinin aynı, kap adedinin fazla olması halinde fazla çıkan eşya geçici
depolama yeri veya antrepoya alınır. Fazlalıkla ilgili olarak bilgisayarlı
transit sisteminde veya transit beyannamesinde gerekli açıklama yapılır ve
beyanname kapatılır. Ayrıca yükümlüsüne Kanunun 241 inci maddesine göre
para cezası uygulanır. Fazla çıkan eşyanın mülkiyeti Kanunun 46 ncı maddesinde belirtilen süreler içerisinde ispat
edildiği takdirde yükümlüsünce rejim beyanında bulunulmasına izin verilir.
Eşyanın mülkiyeti söz konusu süreler içerisinde ispat edilemediği takdirde
fazla çıkan eşya Kanunun 177 nci maddesine göre
tasfiye işlemine tabi tutulur.
(2) Varış idaresince yapılan muayene neticesinde eşyanın
8’li gümrük tarife istatistik pozisyonuna kadar farklı çıkması halinde,
kaçakçılıkla mücadele mevzuatına göre işlem yapılır. Beyana konu eşyanın gümrük
vergilerinin tahsili için hareket idaresine bildirimde bulunulur.
Serbest
dolaşımda bulunan eşyada beyana aykırılık
MADDE 250 – (1) Varış
idaresince yapılan muayene neticesinde transit beyannamesine aykırı çıkan
ihraç eşyası için sonradan ihraç edilsin veya edilmesin cezai hükümler
uygulanır.
Demiryolu
ile taşımada asıl sorumlu
MADDE 251 – (1) Asıl
sorumlu, CIM taşıma belgesine hareket tarihini gösteren numaratör
ve mührünü basar.
(2) Ancak, entegre elektronik
veya otomatik veri işleme sistemi ile düzenlenen CIM taşıma belgesine mühür
basılması yeterlidir. Bununla birlikte, CIM taşıma belgesi çıktısının
doğrudan entegre elektronik veya otomatik veri
işleme sisteminden alınamaması durumunda birinci fıkra hükmüne göre işlem
yapılır.
Demiryolu
sevkiyatları
MADDE 252 – (1)
Kullanılan transit beyannamesi referansı, CIM taşıma belgesinin tüm
nüshalarının refakat belgeleri bilgileri için ayrılmış 99 no.lu kutusuna
açık olarak yazılır. Kullanılan her beyanname için bu referans, hareket
idaresini, türü, tarih ve tescil numarasını belirtir.
(2) Demiryolu işletmesi, transit beyannamesinin eşlik
ettiği bir sevkiyatı kabul ettiğinde, işletme, yukarıdaki referansın CIM
taşıma belgesinde yazılmış olmasını ve bu belgedeki yazılanların
beyannamedekilere uygun olmasını sağlar.
(3) Demiryolu yük işleminde yer alan son istasyonda,
ilgili demiryolu işletmesi, CIM taşıma belgesinde belirtilen transit
beyannamesinin, eşyanın bu istasyondan daha ileriye taşınmasını kapsadığını
belirledikten sonra, bu CIM taşıma belgesinin 2 no.lu yaprağını onaylar.
Anılan taşıma kapsanmadığında, bu istasyon durumu yetkili makamlara
bildirir ve ancak bu makamların onayını aldıktan sonra eşyanın yeniden
sevkiyatına izin verir.
Demiryolu
ile taşımada kayıtların kontrol edilmesi
MADDE 253 – (1) Demiryolu
işletmesi, gümrük idaresinin kontrolleri gerçekleştirebilmesi amacıyla
kayıtları tutmakla yükümlüdür. Demiryolu işletmesi, tutulan kayıtları ve
CIM taşıma belgelerinin 2 ve 5 no.lu yapraklarını kontrollerin
gerçekleştirilebilmesi amacıyla izin makamının kullanımına sunar. Entegre
elektronik veya otomatik veri işleme sistemi kullanan demiryolu işletmesi
tarafından düzenlenen CIM taşıma belgeleri ve bunlara bağlı tutulan
muhasebe kayıtlarına ilişkin bilgiler elektronik veri değişim sistemi
kullanılarak izin makamının belirleyeceği bir sisteme düzenli olarak
iletir. Bununla birlikte, kontrollerin gerçekleştirilebilmesi amacıyla,
izin makamının tutulan kayıtları ve CIM taşıma belgelerinin 2 ve 5 no.lu
yapraklarını isteme hakkı saklıdır.
(2) Kayıtlar, diğerlerinin yanı sıra;
a) Demiryolu işletmesinin basitleştirilmiş usul
kapsamında hareket istasyonundan varış istasyonuna taşıdığı tüm eşya için
CIM taşıma belgelerinin 2 ve 5 no.lu yapraklarına ilişkin bilgileri,
b) 304V sayılı UIC bildirisine uygun olarak sevkiyat
başına düşen maliyet payını,
c) 304V sayılı UIC bildirisine uygun olarak demiryolu
işletmesinin taşıdığı eşya ile ilgili diğer demiryolu işletmelerine
gönderilen veya bunlardan alınan usulsüzlük bildirimlerini,
içerir.
(3) İzin makamı, ikinci fıkranın (c) bendinde belirtilen
tüm bildirimleri kontrol eder.
(4) İzin makamı, basitleştirilmiş usul dışında transit
rejimi veya transit rejimi dışında bir rejim kapsamında gerçekleştirilen
taşıma işlemlerini kapsayan CIM taşıma belgelerini de kontrol edebilir.
Diğer
transit düzenlemelerinin askıya alınması
MADDE 254 – (1)
Eşyanın;
a) TIR karneleri kapsamında eşyanın uluslararası
taşınmasına ilişkin rejim (TIR Sözleşmesi),
b) ATA karneleri (ATA Sözleşmesi),
c) 19/6/1951 tarihinde
Londra’da imzalanan Kuvvetlerin Statüsüne ilişkin Kuzey Atlantik Antlaşması
Tarafları arasındaki Sözleşmede öngörülen Form 302,
kapsamında taşınması
durumunda, bu düzenlemeler, eşya demiryolu ile taşımaya ilişkin
basitleştirilmiş usule tabi tutulduğunda, askıya alınır.
(2) 253 üncü maddenin birinci fıkrası gerekli
değişiklikler yapılarak uygulanır.
CIM taşıma
belgesinin tescil edilmesi ve eşyanın serbest bırakılması
MADDE 255 – (1)
Demiryolu ile taşımaya ilişkin basitleştirilmiş usul kullanıldığında CIM
taşıma belgesi hareket idaresine sunulmaz. CIM taşıma belgesi, demiryolu
işletmesi tarafından tescil edilir ve eşya serbest bırakılır.
(2) Ulusal transit işlemlerinde Ortak Transit Sözleşmesi
Ek I 71 inci maddede belirtilen etiket kullanılmaz.
(3) CIM taşıma belgesinin 99 no.lu kutusundaki hareket
tarihini gösteren numaratör ve mühür baskısı ile
imza, asıl sorumlunun transit beyannamesindeki imzasının yerini alır.
(4) Hareket idaresine basitleştirme izninin sunulması
gerekmez.
Eşya tanımı
ve pozisyonu
MADDE 256 – (1)
Eşyanın normal ticari tanımı, gerekli değişiklikler yapılarak Yönetmeliğin
14 nolu ekindeki 31 nolu
kutuya ilişkin açıklayıcı notta belirtilen koşullara uygun olarak, CIM
taşıma belgesinin eşyanın tanımı için ayrılmış 21 nolu
kutusuna yazılır.
(2) Eşyanın pozisyonu, gerekli değişiklikler yapılarak
Yönetmeliğin 14 nolu ekindeki 33 nolu kutuya ilişkin açıklayıcı notta belirtilen
koşullara uygun olarak, CIM taşıma belgesinin gümrük tarife pozisyonu için
ayrılmış 24 nolu kutusuna yazılır.
Ayniyet
önlemleri
MADDE 257 – (1)
Vagonlar ve mühürlenmeye uygun diğer taşıma araçlarının kapsadığı ve
Türkiye Gümrük Bölgesinde yüklenen konteynerler,
asıl sorumlu tarafından mühürlenir. Bunun için, asıl sorumlu, Ortak Transit
Sözleşmesi Ek I, İlave II’de belirtilen
özelliklere uygun standart mühür kullanır. Asıl sorumlunun kullandığı
mühürde, asıl sorumlu olarak hareket eden demiryolu işletmesinin kod
numarası ve adı gösterilmelidir. Mühürlere ilişkin bilgiler, CIM taşıma
belgesine yazılır.
(2) Birinci fıkraya istisna olarak, birinci fıkrada
belirtilen vagonlar, konteynerler ve diğer taşıma
araçları birinci fıkrada belirtilen ve göndericinin adını taşıyan tipte
mühür kullanılarak izinli gönderici tarafından mühürlenebilir. Asıl
sorumlu, bu şekilde takılan mühürleri kontrol eder.
(3) Birinci ve ikinci fıkra hükümlerine istisna olarak,
hareket idaresinin mühür takma olanağı saklıdır. Ancak demiryolu işletmesi,
hareket idaresinden de mühür takmasını isteyebilir. Bu istek tek bir taşıma
işlemine ilişkin olabileceği gibi basitleştirme izninde öngörülmesi
koşuluyla tüm demiryolu vagonları ve demiryolu ile taşınacak konteynerleri de kapsayabilir. Hareket idaresince mühür
takılması halinde, hareket idaresince CIM taşıma belgesinin tüm
yapraklarında gümrük kullanımı için ayrılmış 99 no.lu kutusuna bu şekilde
takılmış mühürlere ilişkin bilgiler yazılır veya entegre
elektronik veya otomatik veri işleme sistemi ile düzenlenen CIM taşıma
belgesine gerekli kayıtların yapılıp yapılmadığı kontrol edilir. Hareket
idaresi, asıl sorumlu veya izinli gönderici tarafından takılan mühürleri
kontrol edebilir.
(4) Birinci ve ikinci fıkralarda öngörülenlerin
dışındaki koşullara tabi olarak, taşınan eşyanın, Ortak Transit Sözleşmesi
Madde 11 ve Ortak Transit Sözleşmesi Ek I, 31 inci maddesine uygun olarak
ayniyeti tespit edilir. Bu durumlarda, asıl sorumlu, birinci fıkrada
belirtilen tipte mührü takabilir.
(5) Ortak Transit Sözleşmesi Madde 11 inci maddesine
uygun olarak eşyanın mühürleme dışındaki yollarla belirlenmesi halinde,
asıl sorumlu, CIM taşıma belgesinin tüm yapraklarında gümrük kullanımı için
ayrılmış 99 nolu kutusuna “Vazgeçme – 92110”
ibaresini yazar.
(6) Sökülmeleri için özel araçlar gerektiren yüksek
güvenlikli mühürlerin bir taşıma aracının mühürlenmesi için kullanılması halinde,
asıl sorumlu veya taşıma operatörü, hareket idaresinin istemesi halinde
mühürleri söker.
Demiryolu
ile taşımada hareket idaresindeki işlemler
MADDE 258 – (1)
Hareket idaresi, bu idare ve hareket istasyonu arasındaki herhangi bir eşya
taşınmasının gümrük gözetiminde gerçekleştirilmesini sağlar.
(2) Muayenesi yapılarak geçici depolama yerinden veya
antrepodan veya gümrükçe izin verilen yerden çıkarılan eşya, gümrük
idaresinin gözetimi altında demiryolu işletmesine imza karşılığı teslim
olunur.
(3) Transit işlemi diğer bir gümrük idaresi aracılığı
ile yapıldığında da, eşyanın memur refakatinde aracı gümrük idaresine sevk
edilerek demiryolu işletmesine teslimi, bu gümrük idaresince yapılır.
(4) Demiryolu işletmesince bu suretle teslim aldığı
transit eşyası için, gümrük idaresine ayrıca özet beyan verir.
Demiryolu
ile taşımada varış idaresindeki işlemler
MADDE 259 – (1) Ortak
transit işlemleri hariç, transit işlemlerinde varış idaresi mühürleri
kontrol eder. Varış idaresi, demiryolu işletmesine bu kontrolü yapma ve
mühürleri sökme izni verebilir. Eşyanın, Türkiye Gümrük Bölgesini terk
etmesi halinde, demiryolu işletmesi, takılan mühürlerin sağlam olup
olmadığını kontrol eder. Mühürler sağlam değilse, varış idaresine bildirir
ve ilgili taşıma aracı, bu idarenin izni olmadan Türkiye Gümrük Bölgesini
terk edemez.
(2) Ulusal
transit rejimi, eşya Türkiye Gümrük Bölgesini terk ettiğinde sona erer.
(3) Demiryolu işletmesi, yabancı bir ülke demiryolu
işletmesine eşyayı ve ilgili CIM Taşıma Belgesini, eşyanın Türkiye Gümrük
Bölgesini fiilen terk etmesinden önce teslim ederse, eşya Türkiye Gümrük
Bölgesini fiilen terk edene kadar eşyadan sorumlu olur.
Denizyolu
ile taşımada eşya manifestosu
MADDE 260 – (1) Ulusal
transit işlemlerinde, denizyolu ile taşımada transit beyannamesi yerine
eşya manifestosunun kullanılmasına izin verilebilir.
(2) Eşya manifestosunda; eşyayı taşıyan denizcilik
şirketinin adı, geminin kimliği, yükleme yeri, boşaltma yeri bilgileri ve
ayrıca her sevkiyat için
konşimentonun referans numarası, kolilerin sayı, cins, marka
ve kimlik numaraları, eşyanın belirlenmesi için gerekli tüm bilgileri
içeren ticari tanımı, kilogram cinsinden brüt ağırlık ve konteynerlerin tanımlayıcı numaralarına ilişkin
bilgiler yer alır.
Denizyolu
ile taşımada hareket idaresindeki işlemler
MADDE 261 – (1)
Manifestonun en az iki nüshası, bunun bir nüshasını saklayacak olan hareket
limanındaki hareket idaresine sunulur.
(2) Hareket idaresi, kontrol amacıyla, manifestoda
belirtilen eşyaya ilişkin konşimentoların tamamının sunulmasını
isteyebilir.
Denizyolu
ile taşımada varış idaresindeki işlemler
MADDE 262 – (1)
Manifestonun bir nüshası, bunu saklayacak olan varış limanındaki varış
idaresine sunulur.
(2) Varış idaresi, kontrol amacıyla, limanda boşaltılan eşyanın
tamamına ilişkin konşimentoların sunulmasını isteyebilir.
(3) Varış idaresi, kendisine önceki ay içinde sunulan
manifestoların denizyolu şirketleri tarafından hazırlanmış listesini
onayladıktan sonra her ay hareket idaresine gönderir.
(4) Söz konusu listede her manifestoya ilişkin
manifestonun referans numarası, eşyayı taşımış olan denizcilik şirketinin
adı (kısaltılabilir), deniz taşıma işleminin tarihi bilgileri yer alır.
(5) Söz konusu listede yer alan manifestolara ilişkin
bilgilerle ilgili olarak usulsüzlük yapıldığının belirlenmesi durumunda,
varış idaresi, özellikle ilgili eşyaya ilişkin denizyolu konşimentolarını
belirterek hareket idaresine bildirir.
Denizyolu
ile transite ilişkin özel hükümler
MADDE 263 – (1) Bir
Türk limanından başka bir Türk limanına transit olunacak eşyayı, yalnız
Türk bandıralı gemiler nakledebilir. Ancak, Türkiye Gümrük Bölgesi dışından
bir Türk limanına getirilen ve özet beyanında varış yeri başka bir Türk
limanı gösterilmiş bulunan eşyanın, diğer yabancı gemilerle bu limana
transitine izin verilebilir. Varış yeri Türkiye Gümrük Bölgesi dışı olan
ihraç eşyasının da yabancı bayraklı bir gemi tarafından bulunduğu limandan
Türkiye Gümrük Bölgesi dışına çıkarılacağı Türk limanına transitine izin
verilebilir.
(2) Yabancı limanlara yapılacak transit isteklerinin
kabulü için, özet beyan veya özet beyan yerine geçen belgelerde eşyanın
gideceği yerin Türkiye Gümrük Bölgesi dışında yabancı bir liman olarak
gösterilmesi gerekir.
(3) Serbest dolaşımda bulunan ve bulunmayan eşyayı birlikte
taşıyan Türk bandıralı gemilerin sahip, kaptan veya acenteleri, bu iki
türlü eşyanın birbirine karışmaması için, gereğine göre, bunları ayrı yer
ve bölümlere koymak veya gümrük idaresince uygun görülecek tedbirleri almak
zorundadır.
(4) Serbest dolaşımda bulunmayan eşyanın bir Türk
limanına sevkine izin verilebilmesi için, eşyanın gideceği limandaki gümrük
idaresinin, o eşyanın gümrük işlemlerini yapmaya yetkili olması gerekir.
(5) Türk bandıralı geminin, kazan, makine veya
teknesinde ortaya çıkan bir arıza sebebiyle yoluna devam edememesi halinde,
kurtarma amacıyla, yükü, yabancı bir gemiye aktarılabilir.
(6) Yabancı bir limana götürmek üzere Türk limanlarından
eşya alan yabancı bayraklı gemilerin, kazaya uğraması, makinelerinin
bozulması, haciz altına alınması, sefer değiştirmesi için emir alması gibi,
yoluna devamına mani sebeplerden ötürü, yükünü bir Türk limanında başka bir
gemiye nakletmesine izin verilir. Yabancı bir limana sevk edilmek üzere,
bir Türk limanından diğer bir Türk limanında bulunan başka gemilere
taşınacak söz konusu eşya, nakliyatının deniz üstünde olmak şartıyla,
yabancı bandıralı gemilerle yapılmasına da izin verilir.
(7) Bir Türk limanına denizyolu ile gelen serbest
dolaşımda olmayan eşyanın gemiden indirilmeksizin aynı gemi ile bir başka
Türk limanına taşınması durumunda transit beyannamesi düzenlenmez.
Havayolu
ile taşımalara ilişkin basitleştirilmiş usul
MADDE 264 – (1) Ortak
Transit Sözleşmesi Ek I Madde 111 ve 112’ye uygun olarak basitleştirilmiş
usulü uygulama izni başvurusunda;
a) İlgili havayolu şirketinin adı,
b) Başvuru gerekçeleri,
c) Faaliyetlerin tanımı (trafik hacmi, uçuş türü),
ç) Manifesto kullanımının tanımı ve koşulları,
d) İlgili uluslararası havalimanları,
belirtilir.
(2) İzin, 46 no.lu eke uygun olarak düzenlenir.
Kağıt usul
MADDE 265 – (1) Kağıt usul 47 no.lu ekte yer alan hükümler çerçevesinde
uygulanır.
Transit/güvenlik
refakat belgesi
MADDE 266 – (1)
Transit refakat belgesi yerine 48 no.lu ekteki örneğe uygun
transit/güvenlik refakat belgesi kullanılabilir. Bu durumda, uygun
olduğunda transit/güvenlik refakat belgesine ayrılmaz bir parçasını
oluşturan ve 49 no.lu ekteki örneğe uygun kalem listesi eklenir. Transit/güvenlik refakat belgesi 50 no.lu
ve ilgili kalem listesi 51 no.lu ekteki yapı ve bilgilere uygun olarak
düzenlenir.
(2) Transit/güvenlik refakat belgesi düzenleyen kişi
belgede yer alan bilgilerin doğruluk ve geçerliliğinden sorumludur.
(3) Bilgisayarlı transit sistemi emniyet ve güvenlik
bilgilerini beyan edilen transit idarelerine iletir.
Avro kur
değeri
MADDE 267 – (1) Ulusal
transit işlemlerinde, Ortak Transit Sözleşmesi’nde Avro cinsinden ifade
edilen tutarların Türk Lirası karşılığının hesaplanmasında, transit
beyannamesinin tescil tarihindeki T.C. Merkez Bankası efektif satış kuru
esas alınır.
Masraflar
MADDE 268 – (1)
Transit rejimine tabi eşyaya ilişkin olarak yapılan denetlemenin
gerektirdiği masraflarla yükleme, boşaltma, mühürleme, antrepo veya
depolarda muhafaza gibi hizmetler karşılığı ücret alınır.
Posta
sevkiyatları
MADDE 269 – (1) Posta
yoluyla Türkiye Gümrük Bölgesine gelen ve Türkiye Gümrük Bölgesinde bir iç
gümrükten transit edilecek eşyaya 468 inci madde hükümleri uygulanır.
Yolcu
eşyasının transiti
MADDE 270 – (1)
Yolcuların beraberinde bulunan veya geçici depolama yeri veya antrepolardan
çıkarılan ve sevk edilen ticari nitelikte olmayan yolcu eşyası, gümrük
idaresine sahip veya temsilcileri tarafından 172 nci
madde hükümlerine göre beyan olunur.
Yasaklamaya
tabi eşya
MADDE 271 – (1)
Kanunun 55 inci maddesinin ikinci fıkrası kapsamında yasaklanan eşya ile 56
ncı maddesinin birinci fıkrası kapsamına giren
eşyanın ve kanun veya genel idari düzenleyici işlemlerle ithali yasaklanan
eşyanın transitine izin vermeye gümrük ve ticaret bölge müdürlükleri
yetkilidir.
Hayvan ve
hayvansal maddeler ile bitki ve parçaları
MADDE 272 – (1) Hayvan
ve hayvansal maddeler ile bitki ve parçalarının sınır gümrük idaresinde
kanun ve düzenlemelere ve uluslararası anlaşmalara göre gerekli sağlık
muayeneleri, ilgili kurumun personeli tarafından yapılır. Bu muayeneler
yapılmadan gümrük idaresi eşyanın serbest bırakılmasına veya sevkine izin
vermez.
(2) Hayvan ve hayvansal maddeler, bitki ve parçalarının
giriş ve çıkış kapıları ve bunların Türkiye’den transit geçirileceği yollar
hususunda kanun, tüzük ve anlaşma hükümleri göz önünde tutulur.
Telef veya
kayıp olan eşya
MADDE 273 – (1)
Transit rejimine tabi eşyanın zorlayıcı sebep veya beklenmeyen haller
nedeniyle telef veya kaybının kanıtlanması halinde, gümrük vergileri
aranmaz. Ancak;
a) Suçüstü şeklindeki hırsızlıklar, hazırlık tahkikatı
üzerine Cumhuriyet Savcılığınca verilen belge ile,
b) Hasar, telef veya kayıp herkesçe bilinen ve duyulan
başka olaylar yüzünden olmuşsa, o yerin en büyük mülki idare amiri
tarafından verilecek belge ile,
c) Trafik kazaları, trafik kaza raporuna göre ve en
yakın gümrük idaresi tarafından yapılan tespit sonucunda gümrük idare
amirinin vereceği karar ile,
kanıtlanır.
(2) Yukarıdaki belgeler, ortak transit işlemlerinde
Ortak Transit Sözleşmesi’nde belirtilen yetkili makamlara, ulusal transit
işlemlerinde ise hareket idaresine sunulur. Bunların incelenmesi ve kabulü
ilgili idareye aittir. İlgili idare, gerektiğinde bunları veren makamlarla
yazışma yaparak eksikliklerini tamamlatır.
Asıl
sorumlunun sorumluluğu
MADDE 274 – (1) Asıl
sorumlu, gümrük yükümlülüğünün doğması halinde mali olarak sorumludur.
Teminat
aranmayan eşyanın eksik çıkması
MADDE 275 – (1) 214
üncü maddenin ikinci fıkrası uyarınca teminat aranmayan transit eşyasından
özet beyana nazaran eksik çıkan kaplarla ilgili olarak, ticaret politikası
önlemleri saklı kalmak kaydıyla Kanunun 237 nci
maddesi hükmü çerçevesinde cezai işlem uygulanır.
TIR Karnesi
ile taşıma
MADDE 276 – (1) TIR
Karnesi kapsamında transit rejimine tabi eşyanın taşınmasında, TIR
Sözleşmesi ile bu Sözleşmeye dayanılarak çıkarılan yönetmelik, tebliğ ve
genelge hükümleri uygulanır. Bu kapsamda yapılacak transit işlemlerinde
doğabilecek ihtilaflar Bakanlıkça (Gümrükler Genel Müdürlüğü)
sonuçlandırılır.
ATA Karnesi
ile taşıma
MADDE 277 – (1) ATA Karnesi
ile transit taşıma işlemleri, ATA Karnesine ilişkin taraf olduğumuz uluslararası
sözleşme hükümleri çerçevesinde gerçekleştirilir.
(2) ATA Karnesi kapsamında gerçekleştirilen bir transit
işlemi ile ilgili olarak bir usulsüzlüğün belirlenmesi halinde, ödenmesi
gereken gümrük vergilerinin tahsili ve ceza takibine ilişkin işlemler taraf
olduğumuz uluslararası sözleşme hükümleri saklı kalmak kaydıyla Bakanlıkça
belirlenir.”
MADDE 8 – Aynı
Yönetmeliğin 513 üncü maddesinin üçüncü fıkrasına “Ön izin başvuruları,
dilekçe, ekonomik yönden ihtiyaç olduğuna dair görüş, faaliyet belgesi,
Ticaret Sicil Gazetesi ve imza sirküleri ile birlikte ilgili gümrük
müdürlüğüne yapılır.” cümlesi eklenmiş ve aynı maddenin beşinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(5) Kamu kurum veya kuruluşlarının geçici depolama yeri
açma ve işletme taleplerinde birinci fıkrada belirtilen adli sicil belgesi,
ticaret sicil gazetesi ve imza sirküleri aranmaz. Bunların görev alanı
itibariyle faaliyette bulundukları yerlerdeki geçici depolama yeri açma ve
işletme taleplerinde, ayrıca iş yeri açma veya çalıştırma ruhsatı veya
bunun yerine geçen belge aranmaz”
MADDE 9 – Aynı
Yönetmeliğin 520 nci maddesine aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
“(7) Kamu kurum veya kuruluşlarının antrepo açma ve işletme
taleplerinde adli sicil belgesi, faaliyet belgesi, ticaret sicil gazetesi
ve imza sirküleri aranmaz. Bunların görev alanı itibariyle faaliyette
bulundukları yerlerdeki antrepo açma ve işletme taleplerinde, ayrıca iş
yeri açma veya çalıştırma ruhsatı veya bunun yerine geçen belge aranmaz”
MADDE 10 – Aynı
Yönetmeliğinin 534 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendine “ve
antrepo olarak kullanılacak kapalı ve/veya açık alanların birbiri ile
doğrudan irtibatının bulunması” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 11 – Aynı
Yönetmeliğin 14 no.lu eki ile 33 ila 51 no.lu ekleri, ekteki şekilde
değiştirilmiş, 52 ila 54 no.lu ekleri yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 12 – Aynı
Yönetmeliğe aşağıdaki geçici madde 3 eklenmiştir.
“Alınan
izin ve belgelerin geçerliğiliği
GEÇİCİ
MADDE 3 – (1) 24/8/2011 tarihli, 28035
(Mükerrer) sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ortak Transit
Yönetmeliği çerçevesinde alınan izin ve belgeler, geçerlilik süreleri
sonuna kadar kullanılabilir.”
MADDE 13 – Bu Yönetmelik
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 14 – Bu
Yönetmelik hükümlerini Gümrük ve Ticaret Bakanı yürütür.
|
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmi Gazete’nin
Tarihi Sayısı
|
7/10/2009
|
27369 Mükerrer
|
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin
Yayımlandığı Resmi Gazete’nin
Tarihi Sayısı
|
1-
|
31/3/2010
|
27538
|
2-
|
2/7/2010
|
27629
|
3-
|
2/12/2010
|
27773
|
4-
|
31/12/2010
|
27802
|
5-
|
26/3/2011
|
27886
|
6-
|
30/4/2011
|
27920
|
7-
|
23/5/2011
|
27942
|
8-
|
16/7/2011
|
27996
|
9-
|
2/11/2011
|
28103
|
10-
|
28/12/2011
|
28156
|
11-
|
31/3/2012
|
28250
|
12-
|
12/6/2012
|
28321
|
13-
|
20/11/2012
|
28473
|
14-
|
10/1/2013
|
28524
|
Ekleri için tıklayınız.
|