Bilgi
Teknolojileri ve İletişim Kurumundan:
TELSİZ VE
TELEKOMÜNİKASYON TERMİNAL EKİPMANLARININ
PİYASA
GÖZETİMİ VE DENETİMİNE DAİR YÖNETMELİK
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı; Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu tarafından
gerçekleştirilen telsiz ve telekomünikasyon terminal ekipmanlarının
piyasa gözetimi ve denetimi faaliyetlerinin usul ve esaslarını belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu tarafından
gerçekleştirilen telsiz ve telekomünikasyon terminal ekipmanlarının
piyasa gözetimi ve denetimi faaliyetlerini, alınacak önlemleri,
denetçilerin görevlerini ve yetkilerini, üretici ve dağıtıcıların
yükümlülüklerini kapsar.
(2) Yasal olmayan yollarla piyasaya arz edilen veya IMEI
numarası da dâhil olmak üzere teknik özelliklerinde yasal olmayan
değişiklikler yapılan cihazlara ilişkin bu Yönetmeliğin denetim ve yaptırım
hükümleri uygulanmaz.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 5/11/2008 tarihli ve 5809 sayılı
Elektronik Haberleşme Kanunu ile 29/6/2001 tarihli ve 4703 sayılı Ürünlere
İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanuna dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar ve
kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Başkan: Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu
Başkanını,
b) Bölge müdürlüğü: Bilgi Teknolojileri ve İletişim
Kurumu Bölge Müdürlüğünü,
c) Cihaz: Telsiz ve telekomünikasyon terminal ekipmanlarını içeren ürün grubunu,
ç) Dağıtıcı: Cihazın tedarik zincirinde yer alan ve
faaliyetleri cihazın güvenliğine ilişkin özelliklerini etkilemeyen gerçek
veya tüzel kişiyi,
d) Daire Başkanlığı: Teknik Düzenlemeler Dairesi
Başkanlığını,
e) Denetçi: Piyasa gözetimi ve denetimi yapmak üzere
Kurum tarafından görevlendirilen personeli,
f) Güvenli cihaz: Kullanım
ömrü ve uygulanabildiği yerlerde hizmete sunulmasına, kurulumuna ve
bakımına ilişkin kural ve talimatlar dikkate alınmak kaydıyla; normal veya
makul bir şekilde öngörülen kullanım koşullarında, hiç risk taşımayan veya
cihazın kullanımıyla ilgili kabul edilebilir ölçülerde risk taşıyan ve
insan sağlığı ve güvenliği için üst düzey koruma sağlayan cihazı,
g) IMEI numarası: Mobil cihazlara ait uluslararası
elektronik kimlik bilgisini gösteren numarayı,
ğ) İşaret: 24/3/2007 tarihli ve
26472 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Telsiz ve Telekomünikasyon Terminal
Ekipmanları Yönetmeliği (1999/5/AT)’nin Ek-7’sinde belirtilen resimli
işareti,
h) Kanun: 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın
Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanunu,
ı) Kurul: Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurulunu,
i) Kurum: Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunu,
j) Laboratuvar: Piyasa Gözetim Laboratuvarı Müdürlüğü
bünyesinde faaliyet gösteren laboratuvarı,
k) Onaylanmış kuruluş: TTTE Yönetmeliği kapsamındaki
cihazlara ilişkin uygunluk değerlendirme faaliyetinde bulunmak üzere Kurum
tarafından; 16/12/2011 tarihli ve 2011/2621 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe giren Uygunluk Değerlendirme
Kuruluşları ve Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliği ile 26/2/2004 tarihli ve
25385 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Onaylanmış Kuruluşlara Dair
Yönetmelik hükümleri uyarınca yetkilendirilen ve ismi Avrupa Komisyonuna
bildirilen Türkiye’de yerleşik uygunluk değerlendirme kuruluşunu,
l) PGD: Piyasa gözetimi ve denetimini,
m) Piyasaya arz: Cihazın, tedarik veya kullanım amacıyla
bedelli veya bedelsiz olarak piyasada yer alması için yapılan faaliyeti,
n) Sınıf 2 bildirim formu: Türkiye’de hizmete sunulması
veya piyasada yer alması hususunda kısıtlama uygulanan cihazın piyasaya arz
edilmesinden en az dört hafta önce Kurumdan onay alınması için kullanılan
formu,
o) Teknik belgeler: TTTE Yönetmeliğinde tanımlı teknik
dosya içeriğinde yer alan uygunluk beyanı, standartlara uygunluğunu
gösteren test raporları gibi cihazın üreticisinde bulunması zorunlu bilgi
ve belgeleri,
ö) Teknik düzenleme: Cihazın ilgili idarî hükümler de
dâhil olmak üzere, özellikleri, işleme ve üretim yöntemleri, bunlarla
ilgili terminoloji, sembol, ambalajlama, işaretleme, etiketleme ve uygunluk
değerlendirmesi işlemleri hususlarından biri veya birkaçını belirten TTTE
Yönetmeliği gibi uyulması zorunlu olan düzenlemeyi,
p) Telekomünikasyon terminal ekipmanı:
Kamu telekomünikasyon şebekesine doğrudan veya dolaylı olarak bağlanan
ekipmanı veya ekipmanın ilgili parçasını,
r) Telsiz ekipmanı: 9 kHz ile
3000 GHz frekans bandında sunî bir iletim ortamı olmaksızın, uzayda yayılan
telsiz dalgalarının iletimi ve/veya alımı yoluyla haberleşmeyi sağlayan
ekipmanı veya ekipmanın ilgili parçasını,
s) Temel gerekler: TTTE Yönetmeliğinin 5 inci maddesinde
yer alan teknik gerekleri,
ş) Test: Bir veya daha çok karakteristiğin bir standarda
uygunluğunun tespit edilmesi amacıyla belirli bir talimat uyarınca yapılan
deneyleri,
t) TTTE Yönetmeliği: 24/3/2007
tarihli ve 26472 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Telsiz ve Telekomünikasyon
Terminal Ekipmanları Yönetmeliğini (1999/5/AT),
u) Uygunluk beyanı: Cihazın, TTTE Yönetmeliğinin veya
1999/5/EC sayılı R&TTE Direktifinin temel gereklerine ve diğer ilgili
hükümlerine uygun olduğunu gösteren belgeyi,
ü) Uygunluk değerlendirme kuruluşu: Kalibrasyon, test,
belgelendirme ve muayene dâhil olmak üzere uygunluk değerlendirme faaliyeti
gerçekleştiren Türkiye’de yerleşik kuruluşu,
v) Üretici: Bir ürünü
üreten, imal eden, ıslah eden veya ürüne adını, ticari markasını veya ayırt
edici işaretini koymak suretiyle kendini üretici olarak tanıtan gerçek veya
tüzel kişiyi; üreticinin Türkiye dışında olması halinde, üretici tarafından
yetkilendirilen temsilciyi ve/veya ithalatçıyı; ayrıca, ürünün tedarik
zincirinde yer alan ve faaliyetleri ürünün güvenliğine ilişkin
özelliklerini etkileyen gerçek veya tüzel kişiyi,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Piyasa
Gözetimi ve Denetiminin Esasları ve Yöntemi ile Üretici ve
Dağıtıcıların
Yükümlülükleri
Genel
esaslar
MADDE 5 – (1) Cihaz;
piyasaya arzı, piyasada bulunması ve hizmete sunulması aşamalarında teknik
düzenlemeye uygun olmak zorundadır.
(2) Teknik düzenlemeye uygun cihazların güvenli olduğu
kabul edilir.
Teknik düzenlemeye uygun olmayan cihazların güvenli olup
olmadığına Kurum karar verir.
(3) İnternet aracılığıyla yapılanlar da dâhil olmak
üzere, cihazlara ilişkin yazılı, görsel ve benzeri ortamlarda reklam, promosyon, satış veya kiralama amacıyla yapılan her
türlü faaliyet piyasaya arz olarak değerlendirilir.
(4) Kurum, TTTE Yönetmeliği kapsamındaki cihazlara
ilişkin PGD faaliyetlerini yürütür, gerekli önlemleri alır ve müeyyideleri
uygular.
(5) Kurum, cihazların teknik düzenlemeye uygun olup
olmadığının belirlenmesi için, idari ve teknik uygunluk denetimleri yapar
veya yaptırır.
(6) PGD, denetçiler tarafından; Kurumun hazırladığı
planlar kapsamında veya şikâyet, ihbar ve taleplerin değerlendirilmesi
üzerine ya da gerekli hallerde resen yapılır.
(7) Kurum, daha önce yaptığı denetimlerin sonuçlarını,
Avrupa Birliği üyesi ülkelerce yapılan denetimleri, cihazlara ait ithalat
bilgilerini, Sınıf 2 Bildirim Formu bilgilerini, şikâyet ve ihbarlar ile bu
çerçevede elde edilen bilgileri PGD planlarının hazırlanması için
kullanabilir.
(8) PGD, cihazın bulunduğu ve satıldığı yerler ile
gerekli durumlarda cihaz veya parçalarının üretildiği, montajının
yapıldığı, ambalajlandığı, depolandığı veya hizmete sunulduğu yerlerde
yapılabilir.
(9) Denetçi tarafından, denetimi yapılan cihaza ait
teknik belgeler, kullanım kılavuzu, garanti belgesi, fatura ve gerekli
diğer belgeler istenilebilir.
(10) Kurum, gerekli gördüğü hallerde teknik düzenlemeye
uygunluğu belgelenmiş olsa dahi piyasadan veya üretim hattından cihaza ait
numuneler alabilir ve cihazın teknik düzenlemeye uygun olup olmadığının
belirlenmesi amacıyla ilgili standartlarda yer alan her türlü testi
numunelere uygulayabilir veya uygulatabilir.
(11) Kurum, laboratuvarda yapılan testlere bağlı olarak
numune cihazlar üzerinde oluşabilecek hasarlardan sorumlu tutulamaz.
(12) Kurum, gerekli gördüğü hallerde, PGD’ye tâbi
cihazın uygunluk değerlendirme işlemlerinde yer almayan diğer uygunluk
değerlendirme kuruluşlarının ve onaylanmış kuruluşların imkânlarından
yararlanabilir.
(13) Kurum, daha önce denetlenmiş cihazları farklı
zamanlarda yeniden denetleyebilir.
Piyasa
gözetimi ve denetiminin yöntemi
MADDE 6 – (1) PGD,
idari ve teknik uygunluk denetimleri altında yer alan hususlardan birini
veya birkaçını kapsayacak şekilde yapılır:
a) İdari uygunluk denetimi; cihazın ambalajında,
kullanım talimatında veya kutu içeriğinde ve cihaz üzerinde teknik
düzenlemenin öngördüğü işaret, bilgi ve belgeler ile teknik düzenlemede
belirtilen diğer şartlar çerçevesinde yapılacak incelemeleri kapsar.
b) Teknik uygunluk denetimi; cihaza ait teknik
belgelerin incelenmesini, numunelerin test edilmesini, numunelere uygulanan
testlerin sonuçlarının değerlendirilmesi suretiyle cihazın temel gereklere
uygun olup olmadığının, varsa risk seviyesinin tespiti ile güvenli olup
olmadığının belirlenmesini kapsar.
Üretici ve
dağıtıcıların yükümlülükleri
MADDE 7 – (1)
Üretici, piyasaya teknik düzenlemeye uygun cihazları arz etmek zorundadır.
(2) Üretici, kendi
faaliyetleri ile sınırlı olmak üzere; cihazın öngörülen kullanım süresi
içinde, yeterli uyarı olmaksızın fark edilemeyecek nitelikteki riskleri
hakkında tüketicilere gerekli bilgiyi sağlamak, özelliklerini belirtecek
şekilde cihazı işaretlemek, gerektiğinde piyasaya arz edilmiş cihazlardan
numuneler alarak test etmek, şikâyetleri soruşturmak ve yapılan denetim
sonuçlarından dağıtıcıları haberdar etmek, riskleri önlemek amacı ile cihazların
piyasaya arzının durdurulması, toplatılması ve bertarafı da dâhil olmak
üzere gerekli önlemleri almakla yükümlüdür.
(3) Üretici, teknik düzenlemede belirtilen tüm
belgeleri; bu belgeler kapsamındaki nihai cihazın yurt içinde üretiliyor
ise üretildiği, ithal ise ithal edildiği tarihten itibaren teknik
düzenlemede belirtilen süre boyunca muhafaza etmek ve istenildiğinde Kuruma
ibraz etmekle yükümlüdür.
(4) Üretici, cihazların teknik düzenlemeye uygun
olmasını sağlamakla ve teknik düzenlemeye uygun olmayan cihazlarını uygun
duruma getirmekle yükümlüdür.
(5) Üretici, piyasaya arzı geçici olarak durdurulan veya
yasaklanan cihazların piyasaya arzını önlemek amacı ile dağıtıcılarını
bilgilendirmek de dâhil her türlü önlemi alır.
(6) Üretici, cihazın güvenli olmadığının tespit edilmesi
halinde, test masraflarını öder.
(7) Üretici ve dağıtıcılar, denetçiye görevi süresince
uygun bir çalışma ortamı sağlamak, Kurum ile işbirliği yapmak ve talep
edilen bilgi ve belgeleri belirlenen süre içinde Kuruma sunmakla yükümlüdür.
(8) Üretici ve dağıtıcılar, denetçilerin görevini
yapmasını engelleyemez. Aksi takdirde bu kişiler hakkında ilgili makamlara
suç duyurusunda bulunulur.
(9) Dağıtıcı, sahip olduğu bilgiler çerçevesinde güvenli
olmadığını bildiği cihazları piyasaya arz edemez. Dağıtıcı, faaliyetleri
çerçevesinde cihazların taşıdığı riskler ve bu risklerden korunmak için
alınması gereken önlemler hakkında ilgililere bilgi verir.
(10) Üreticinin tespit edilemediği durumlarda, beş gün
içinde üreticinin veya cihazı tedarik ettiği kişinin kimliğini bildirmeyen
dağıtıcı veya cihazı hizmete sunan kişi, üretici olarak kabul edilir.
(11) Dağıtıcıdan numune alınması ve dağıtıcının numune
alma tutanağı ile birlikte üreticiye başvurması halinde, numune bedeli
üretici tarafından dağıtıcıya ödenir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Numuneler,
Teknik Belgeler ve Testlere İlişkin Düzenlemeler
Numunelerin
alınması
MADDE 8 – (1)
Denetçi, gerekli gördüğü takdirde test işlemini yaptırmak üzere denetlenen
cihazdan üç adede kadar cihazı, numune tutanağı düzenleyerek alır ve Daire
Başkanlığına gönderir.
(2) Denetlenen yerde talep edilen sayıda cihaz olmaması
durumunda daha az sayıda numune cihaz alınabilir. Eksik cihazların temini
için ilgiliye on gün süre verilir. Süre sonunda numunelerin temin
edilememesi durumunda mevcut numuneler üzerinden değerlendirme yapılır.
(3) Denetçi, alınan numunelerin başka yere taşınması
veya korunması güç yahut sakıncalı ise bu durumu tutanağa yazarak, numuneyi
yediemin sıfatıyla üretici veya dağıtıcıya bırakabilir. Bırakılan numuneler,
ilgili tarafından on gün içinde Daire Başkanlığına gönderilir.
(4) Kurum, gerekli hallerde, taşınması mümkün olmayan
cihazları bulunduğu yerde test edebilir. Üretici veya dağıtıcı, denetimin
bu şekilde yapılmasına uygun koşulları hazırlamakla yükümlüdür.
(5) Alınan numunenin teste elverişsiz olması halinde
veya cihazın ya da cihazla birlikte teste tabi tutulan ekipmanın test
aşamasında arızalanması durumunda Kurum tarafından ilgiliden ilave numune
veya ekipman temin edilir. On gün içinde ilave
numune temin edilemez ise test işlemi mevcut numunelere uygulanır ve
değerlendirme, testi tamamlanan numuneler üzerinden yapılır.
(6) Kurum, alınan numuneler için üretici veya dağıtıcıya
herhangi bir ödeme yapmaz.
(7) Alınan numune cihazlara ait teknik belgeler Daire
Başkanlığına gönderilir.
Teknik
belgelerin incelenmesi
MADDE 9 – (1) Kurum,
gerekli görmesi halinde cihaza ait teknik belgeleri cihazın üreticisinden
talep edebilir. Üretici, talep edilen belgeleri on beş gün içinde
göndermekle yükümlüdür. Üreticinin makul gerekçe göstererek ek süre talep
etmesi halinde, bir defaya mahsus olmak üzere on güne kadar ilave süre
verilebilir.
(2) Teknik belgeler; cihazın temel gereklere belge
açısından uygunluğunun ve talep edilecek testlerin belirlenmesi amacıyla
incelenir.
Testlerin
amacı ve belirlenmesi
MADDE 10 – (1)
Laboratuvar testleri; cihazın temel gereklere uygunluğunun belirlenmesi
amacıyla yapılır.
(2) Daire Başkanlığı; uygulanacak testleri, testlerde ölçülecek
parametreleri, ölçüm kriterlerini ve test edilecek
numune sayısını, TTTE Yönetmeliğinin 5 inci maddesinde yer alan temel
gerekler ve Kurum düzenlemeleri çerçevesinde, cihazın insan sağlığı ve
güvenliğine etkilerini, cihazla ilgili risk değerlendirmelerini ve cihazın
özelliklerini dikkate alarak belirleyebilir.
(3) Temel gerekler çerçevesinde uygulanacak testlerin
belirlenmesinde temel gerekleri karşılayan uyumlaştırılmış Avrupa
standartlarının veya bu standartlara dayalı olarak yayımlanan uyumlaştırılmış
ulusal standartların ilgili bölümleri esas alınır.
Test
sonuçlarının değerlendirilmesi
MADDE 11 – (1) Test
sonuçları, Daire Başkanlığı tarafından teknik düzenlemede belirtilen
hükümler dikkate alınarak; cihazın insan sağlığına, can ve mal güvenliğine
etkileri ile risk faktörleri bakımından değerlendirilir.
(2) Kurum, değerlendirme sonucuna göre cihazın, temel
gereklere uygun olup olmadığına, uygun değilse insan sağlığı ve güvenliği
açısından risk seviyesini belirleyerek cihazların güvenli olup olmadığına
karar verir.
(3) Test sonuçlarının değerlendirilmesini müteakip 12
nci ve 13 üncü maddeler ile yapılan tespitin niteliğine göre 16 ncı madde
veya 17 nci madde uygulanır.
Test
masrafları
MADDE 12 – (1)
Cihazın güvenli olmadığının tespit edilmesi durumunda numunelere uygulanan
testlerin tamamına ait masraflar üretici tarafından ödenir.
(2) Herhangi bir testten kalan ancak test sonuçlarının
değerlendirilmesine göre güvenli olduğu tespit edilen cihazlara ilişkin
test masrafları üreticiden talep edilmez.
(3) Birinci fıkra uyarınca talep edilen test masrafları,
üreticiye tebliğ tarihinden itibaren otuz gün içinde Kurum hesaplarına
ödenir. Süresi içinde ödenmeyen test masrafları, Kurum tarafından tahsil
edilir.
Test
sonuçlarının bildirimi ve numunelerin iadesi
MADDE 13 – (1) Test
sonuçları Kurum tarafından üreticiye bildirilir.
(2) Test sonuçlarının değerlendirilmesine göre; cihaza
ilişkin idari yaptırım uygulanmaması halinde üretici sonucun kendisine
tebliğ edildiği tarihten itibaren bir ay içinde özelliğini kaybetmemiş
numuneleri geri alabilir. Süresi içinde alınmayan numuneler toplu olarak
ilgili Defterdarlığa intikal ettirilir.
(3) Test sonuçlarının değerlendirilmesine göre; cihaza
ilişkin idari yaptırım uygulanması halinde numune muhafaza edilir. Kurum
tarafından tesis edilen işleme karşı, süresi içinde dava açılmaması veya
dava açılmakla birlikte idari işlemin iptaline ilişkin mahkemenin vermiş
olduğu ret kararın kesinleşmesi durumunda, güvensiz olanlar bertaraf
edilmek üzere tüm cihazlar üreticisine iade edilir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Aykırılık,
Usulsüzlük ve Güvensizlik Tespiti Halinde Uygulanacak
Müeyyideler
ve İşlemler
İşaret,
bilgi ve belge açısından aykırılıklar
MADDE 14 – (1) Kurum,
teknik düzenlemede öngörülen işaret ve belgeler ile teknik düzenlemede yer
alan diğer idari şartlar açısından uygun olmayan cihazlara ilişkin tespit
edilen aykırılığın niteliğine göre aşağıdaki işlemlerden birini veya
birkaçını uygulayabilir:
a) Cihazların üreticisinin ihtar edilmesi,
b) Cihazların üreticisi hakkında Kanunun 12 nci
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi uyarınca idari para cezası
uygulanması,
c) Cihazlardaki aykırılık giderilinceye kadar cihazların
piyasa arzının geçici olarak durdurulması,
ç) Piyasaya arz edilen, piyasada veya tüketicilerde
bulunan cihazların, üreticisi tarafından toplatılması,
d) Cihaza ait teknik belgelerin incelenmesi veya
numunelerin test edilmesi.
(2) Üretici tarafından, cihaza ait teknik belgelerin
verilen süre içinde Kuruma gönderilmemesi veya eksik gönderilmesi
durumunda, üretici hakkında Kanunun 12 nci maddesinin birinci fıkrasının
(d) bendi uyarınca idari para cezası uygulanır. Kurum, teknik belgelerdeki
eksikliklerin niteliğine göre cihazın piyasaya arzını yasaklayabilir ve
cihaza ait numuneleri testlere tabi tutabilir.
(3) Cihaza ait; denetim esnasında ibraz edilemeyen
faturanın beş gün içinde Kuruma gönderilmemesi veya IMEI numarasının yasal
olmayan şekilde değiştirildiğinin tespit edilmesi durumunda denetim süreci
durdurularak konu hakkında ilgili mercilere gereğinin yapılması için bilgi
verilir.
(4) Cihaza ait garanti belgesinin bulunmaması halinde
konu hakkında ilgili Bakanlığa gereğinin yapılması için bilgi verilir.
(5) Üretici, gerekçesini belirtmek suretiyle bu madde kapsamında
verilen sürelere ilişkin süre uzatımı talebinde bulunabilir. Kurum
tarafından uygun görüldüğü takdirde bir defaya mahsus olmak üzere, verilen
sürenin yarısı kadar ek süre verilebilir.
(6) Üreticinin, piyasaya arzı geçici olarak durdurulan
veya yasaklanan cihazdaki aykırılığın giderildiğine ilişkin bilgi ve
belgeleri veya numuneleri Kuruma sunması ve aykırılığın giderildiğinin
Kurum tarafından tespit edilmesi halinde cihazın piyasaya arzına izin
verilir.
Usulsüzlük
MADDE 15 – (1) CE
uygunluk işaretinin veya uygunluk değerlendirme işlemleri sonucunda verilen
belgelerin tahrif veya taklit edilmesi, usulüne uygun olmadan kullanılması
hallerinde Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur. Cumhuriyet
Başsavcılığınca yapılan soruşturma sonucunda kovuşturmaya yer olmadığına
dair karar verilmesi veya mahkemece yapılan kovuşturma sonucunda üreticinin
mahkûmiyetine karar verilmemesi halinde, idari para cezasına ilişkin
zamanaşımı süresi içinde kalmak şartıyla Kanunun 12 nci maddesinin birinci
fıkrasının (f) bendinde öngörülen idari para cezası uygulanır.
Temel
gereklere aykırılık
MADDE
16 –
(1) Kurum, teknik düzenlemeye uygunluğu belgelenmiş olsa dahi laboratuvarda
yapılan testlere ilişkin sonuçların değerlendirilmesi neticesinde TTTE
Yönetmeliğinin 5 inci maddesinde belirtilen temel gereklerden en az birine
uygun olmadığı tespit edilen, ancak insan sağlığı ve güvenliği açısından
kabul edilebilir ölçülerde risk taşıdığı değerlendirilen cihazlara ilişkin
aykırılığın niteliği ve risk seviyesine göre aşağıdaki işlemlerden birini
veya birkaçını uygulayabilir:
a) Cihazların üreticisinin ihtar edilmesi,
b) Cihazların üreticisi hakkında Kanunun 12 nci
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi uyarınca idari para cezası
uygulanması,
c) Cihazlardaki aykırılık giderilinceye kadar cihazların
piyasa arzının yasaklanması,
ç) Tespit edilen aykırılıkla ilgili olarak tüketicileri
bilgilendirmek amacıyla duyuru yapılması,
d) Piyasaya arz edilen, piyasada veya tüketicilerde
bulunan cihazların, cihazın üreticisi tarafından toplatılmasına karar
verilmesi.
(2) Üreticinin, piyasaya arzı yasaklanan cihazlardaki
aykırılığı giderdiğine ilişkin bilgi ve belgeleri piyasaya arz yasağının
kaldırılması talebiyle Kuruma sunması halinde, Kurum tarafından numune
cihazlar alınır ve teste tabi tutulur. Kurum, test sonuçlarının
değerlendirilmesi neticesinde aykırılığın giderildiğini tespit ederse
cihazın piyasaya arzına izin verir.
Güvensizlik
MADDE 17 – (1) Teknik
düzenlemeye uygunluğu belgelenmiş olsa dahi laboratuvarda gerçekleştirilen
testlere ilişkin sonuçların değerlendirilmesi çerçevesinde, insan sağlığı
ve güvenliğine etkileri açısından kabul edilebilir ölçülerin üzerinde risk
taşıdığı değerlendirilen güvensiz cihazlar ile ilgili olarak sırasıyla
aşağıdaki işlemler uygulanır:
a) Kurum tarafından üretici hakkında Kanunun 12 nci
maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi uyarınca idari para cezası
uygulanır ve cihazların piyasaya arzı yasaklanır.
b) Kurum, laboratuvarda gerçekleştirilen testlere
ilişkin test masraflarını üreticiden talep eder.
c) Kurum, Kanunun 11 inci maddesinin ikinci fıkrasının
(d) bendi uyarınca risk altındaki kişilerin bilgilendirilmesini sağlar.
Ayrıca, Kurum gerekli görmesi halinde internet sayfasında duyuru yayımlar.
ç) Kurum, belirlediği süre içinde üreticiden; tüketicilerdeki
cihazlar da dâhil olmak üzere piyasadaki güvensiz cihazların
toplatılmasını, cihazların toplatıldığına ilişkin bilgi ve belgelerin bu
süre içinde Kuruma bildirmesini talep eder.
(2) Üretici, güvensiz olduğu tespit edilen cihazları
güvenli hale getirmek üzere hazırlayacağı çözüm planını, güvensizlik
tespitinin kendisine tebliğinden itibaren bir ay içinde yazılı olarak
Kuruma sunabilir. Üreticinin, çözüm planını Kuruma sunmaması, sunulan
planın Kurum tarafından uygun bulunmaması veya üreticinin çözüm planına
uymaması halinde cihazların güvenli hale getirilemeyeceğine karar verilir.
Bu durumda, cihazlar taşıdıkları risklere göre üretici tarafından kısmen ya
da tamamen bertaraf edilir.
(3) Birinci fıkranın (ç) bendi ile ikinci fıkradaki
yükümlülükleri yerine getirmeyen üretici hakkında Kanunun 12 nci maddesinin
birinci fıkrasının (c) bendi uyarınca idari para cezası uygulanır.
(4) Üreticinin, piyasaya arzı yasaklanan cihazlardaki
güvensizliği giderdiğine ilişkin bilgi ve belgeleri piyasaya arz yasağının
kaldırılması talebiyle Kuruma sunması halinde, Kurum tarafından numune
cihazlar alınır ve teste tabi tutulur. Kurum, test sonuçlarının
değerlendirilmesine göre cihazlardaki güvensizliğin giderildiğinin tespit
edilmesi halinde cihazların piyasaya arzına izin verir.
Piyasaya
arz yasağının ihlali
MADDE 18 – (1) Kurum
tarafından piyasaya arzı geçici olarak durdurulan veya yasaklanan cihazı
piyasaya arz eden üretici hakkında, Kanunun 12 nci maddesinin birinci
fıkrasının (c) bendi uyarınca idari para cezası uygulanır.
(2) Güvenli olmadığını bildiği cihazı piyasaya arz eden
veya cihazın taşıdığı risklerden korunmak için aldığı önlemler hakkında
Kuruma bilgi vermeyen dağıtıcı hakkında, Kanunun 12 nci maddesinin birinci
fıkrasının (e) bendi uyarınca idari para cezası uygulanır.
(3) Üretici, güvenli olmadığı tespit edilen cihazın
kendisi tarafından piyasaya arz edilmediğini ve piyasaya arz yasağı
hakkında dağıtıcılarını bilgilendirdiğini ispatladığı takdirde
sorumluluktan kurtulur.
Bertaraf
MADDE 19 – (1)
Bertaraf, cihazın üreticisi tarafından menşei ülkesine gönderilmesi veya
Makina ve Kimya Endüstrisi Kurumu tarafından imha edilmesi suretiyle
yapılır. Üretici, bertarafın gerçekleştirildiğini gösteren tutanak ve
belgeleri bertarafı müteakip en geç bir ay içinde Kuruma bildirir.
(2) Üretici tarafından bertaraf edilmeyen cihazlar,
masraflar üreticiden karşılanmak üzere Kurum tarafından bertaraf edilir ve
üretici hakkında Kanunun 12 nci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi
uyarınca idari para cezası uygulanır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Piyasa
Gözetimi ve Denetimine İlişkin Görev ve Yetkiler
Denetçinin
yetkilendirilmesi ve yetkisinin iptali
MADDE 20 – (1)
Denetçilerin yetkilendirilmesi ve yetkisinin iptaline ilişkin usul ve
esaslar Kurum tarafından belirlenir.
Denetçinin
görev ve yetkileri
MADDE 21 – (1)
Denetçinin, 14/12/2011 tarihli ve 28142 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunun
Denetim Çalışmalarına İlişkin Yönetmelik hükümleri saklı kalmak kaydıyla
görev ve yetkileri;
a) İlgili mevzuat hükümleri uyarınca, görev alanına
giren konularda denetim yapmak, gerekli tutanak ve raporları hazırlamak ve
gerekli yazışmaları yaparak ilgili mercilere sunmak,
b) Kanunda belirtilen ceza ve önlemlerin dışında kalan,
ilgililerin cezai sorumluluğunu gerektirebilecek eylemleri tespit
ettiğinde, durumu ilgili makamlara yazılı olarak bildirmek,
c) Denetlenen cihazlardan gerekli hallerde numune almak,
ç) Denetimi yapılan cihaza ait teknik belgeler, kullanım
kılavuzu, garanti belgesi, fatura gibi gerekli belgeleri istemek,
d) Cihaz konulan ve/veya satılan her türlü yer ile
hizmet verilen ve kullanılan yerlerde denetim, inceleme ve araştırma
yapmak,
e) Yasal olmayan yollarla piyasaya arz edilmiş veya
üzerinde yasal olmayan değişiklikler yapılmış cihazlarla karşılaştığında
denetim sürecini durdurarak konu hakkında ilgili mercileri
bilgilendirmektir.
Daire
Başkanlığının piyasa gözetimi ve denetimine ilişkin sorumlulukları
MADDE 22 – (1) Daire
Başkanlığı; PGD ile ilgili Kurum içi birimler ve Kurum dışı kuruluşlarla
koordinasyonu sağlar ve şikâyet ve ihbarları değerlendirir. Gerekli
hallerde idari para cezası da dâhil denetim sonuçlarına ilişkin idari
işlemleri takip eder ve denetçilere yönelik eğitim programlarını ve yıllık
PGD raporunu hazırlar.
Bölge
müdürlüklerinin piyasa gözetimi ve denetimine ilişkin sorumlulukları
MADDE 23 – (1) Bölge
müdürlükleri; denetçilerin görevlerini yerine getirmelerini sağlar, şikâyet
ve ihbarları değerlendirir ve yapılan denetimlere ilişkin dönemsel PGD
raporlarını Daire Başkanlığına gönderir. Daire Başkanlığı tarafından talep
edilen diğer bilgi ve belgeleri sağlar ve numuneleri temin eder. Gerekli
hallerde idari para cezası da dâhil denetim sonuçlarına ilişkin idari
işlemleri takip eder ve Daire Başkanlığını bilgilendirir.
ALTINCI
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Şikâyet ve
ihbarlarda bulunması gereken hususlar
MADDE 24 – (1) Bu
Yönetmelik kapsamındaki cihazlara ilişkin PGD konulu şikâyet ve ihbarlar,
elektronik ortamda Kurum internet sayfası üzerinden veya yazılı başvuru
yoluyla Kurum merkezine veya bölge müdürlüklerine yapılır.
(2) Belli bir konuyu ihtiva etmeyen; kişi, kurum veya
olaylarla doğrudan bağlantı kurulmaksızın genel nitelikli ifadeler taşıyan,
zorunlu haller dışında şikâyet ve ihbar sahibinin kimlik bilgilerini
taşımayan, inandırıcı mahiyette olmayan, olayla ilgili yeterli bilgi veya
belge eklenmeyen ve sağlanması zorunlu bilgileri içermeyen şikâyet ve ihbarlar
hakkında işlem yapılmayabilir.
Bilgilerin
gizliliği
MADDE 25 – (1)
Kurumun TTTE Yönetmeliği gereği yapacağı bildirim ve duyurular saklı kalmak
üzere, PGD sırasında Kurum tarafından elde edilen bilgiler gizli tutulur.
PGD sırasında gerçek veya tüzel kişilerin uzmanlığından faydalanılması
halinde, bu kişiler de bu maddede belirtilen gizlilik ilkesine riayet
etmekle yükümlüdür.
İthalat
aşamasında teknik düzenlemeye uygunluk denetimi
MADDE 26 – (1) Kurum,
ithalat denetimine ilişkin risk analizinde kullanılabilecek bilgileri
gerektiğinde Ekonomi Bakanlığına bildirir. TTTE Yönetmeliğine uygun olmama
ihtimali bulunan cihazların tespitinde belirleyici olacak bu bilgiler;
cihazın üreticisi, tipi, markası, modeli, menşei, ithal edildiği ülke ve
risklerin tespiti için kullanılabilecek diğer bilgileri kapsar.
Gönderilecek bilgiler geçmişte yapılan PGD faaliyetleri çerçevesinde Kurum
tarafından belirlenir.
(2) Kurum, Ekonomi Bakanlığı tarafından denetime tabi
tutulacak riskli cihazlara ilişkin teknik destek talep edilmesi halinde
denetime ilişkin görüşünü Ekonomi Bakanlığına sunar.
İdari para
cezalarının artırımı ve tahsili
MADDE
27 –
(1) Bu Yönetmelik hükümlerine aykırı davrananlar hakkında, aynı fiilin bir
suç veya daha ağır idari para cezası ile cezalandırılmayı gerektiren bir
kabahat oluşturmaması halinde, 4703 sayılı Kanunun 12 nci maddesinde
öngörülen ve bu Yönetmelik kapsamında dağıtıcı ve üreticiler hakkında
uygulanacak idarî para cezaları, 5809 sayılı Elektronik Haberleşme
Kanununun 60 ıncı maddesinin altıncı fıkrası uyarınca bir katından dört
katına kadar artırılarak uygulanır.
(2) Uygulanacak cezanın belirlenmesinde; ihlalin
niteliği, tespit edilen aykırılığın insan sağlığı ve güvenliğine etkisi,
ihlal sonucunda bir zarar doğup doğmadığı, ihlalin önlenmesi ve
giderilmesinde iyi niyet ve gönüllü bildirimin varlığı, ihlalin tekerrür
edip etmediği gibi hususlar dikkate alınır.
(3) Kurum tarafından verilen idarî para cezaları, 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine tabi olup, tebliğ tarihinden
itibaren otuz gün içinde Kurum hesaplarına ödenir. Bu süre içinde ödenmeyen
idarî para cezaları, Kurumun bildirimi üzerine ilgili vergi dairesince 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun hükümlerine göre
tahsil olunur. Tahsil olan idarî para cezalarının tamamı Kurum hesaplarına
aktarılır.
İdari
yaptırımların uygulanmasında yetki
MADDE 28 – (1)
Cihazların, insan sağlığını, can ve mal güvenliğini tehlikeye
düşürebileceğine dair kesin belirti bulunması halinde piyasaya arzın geçici
olarak durdurulması kararı bölge müdürlüğü veya Daire Başkanlığı tarafından
verilir.
(2) Cihazların güvenli olmadığına, bu kapsamda üreticiye
verilecek idari para cezasına, talep edilecek test masraflarına, cihazların
piyasaya arzının yasaklanmasına, toplatılmasına ve güvensizliğin
giderilememesi halinde cihazların kısmen veya tamamen bertarafına Kurul tarafından
karar verilir.
(3) Birinci ve ikinci fıkralar haricinde yer alan idari
yaptırımlara Başkan tarafından karar verilir.
Tebligat
MADDE 29 – (1) İdari
para cezası ve/veya idari tedbirleri içeren idari yaptırım kararlarının
tebliğinde 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı
Tebligat Kanunu hükümleri uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 30 – (1) 19/10/2007 tarihli ve 26675 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Telsiz ve Telekomünikasyon Terminal Ekipmanlarının Piyasa
Gözetimi ve Denetimine Dair Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
İdari
yaptırımlara ilişkin geçiş hükmü
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihe kadar,
üreticisi veya dağıtıcısı hakkında idari yaptırım kararı verilenler hariç,
denetlenmiş veya test edilmiş cihazlar için ilgililerin lehine olan
hükümler uygulanır.
Yürürlük
MADDE 31 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 32 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu Başkanı
yürütür.
|