Anayasa Mahkemesi
Başkanlığından:
Esas Sayısı :
2010/60 (Siyasi Parti Mali Denetimi)
Karar Sayısı :
2013/13
Karar Günü :
3.1.2013
I- MALİ DENETİMİN KONUSU
Yurt Partisinin 2009 yılı kesin hesabının
incelenmesidir.
II- İLK İNCELEME
Yurt Partisi Genel Başkan Yardımcısı (sayman) Kamil
GÖKSU imzalı 25.8.2010 tarih ve
2010/5 sayılı yazıya ek olarak
gönderilen kesin hesap cetveli Anayasa Mahkemesi Başkanlığına 2.9.2010
tarih ve 3390 sayı ile verilmiştir.
Partinin 2009 yılı kesin hesapları Parti
Meclisinden 8 kişinin imzaladığı 27.6.2010 tarih ve 25 sayılı kararla kabul
edilmiştir.
Parti Tüzüğü’nün 26. maddesinde Parti Meclisinin
büyük kongre tarafından seçilen 24 asil ve 12 yedek üye ve genel başkandan
oluşacağı, Parti Meclisinin görev ve yetkilerini düzenleyen 28. maddesinin
(j) fıkrasına göre de kesin hesabı onaylamanın Parti Meclisinin yetkisinde
olduğu anlaşılmaktadır. Parti Meclisinin 25 kişiden oluştuğu, en az 13 kişi
ile toplanarak toplananların salt çoğunluğuyla karar alması gerekirken 8
kişinin katılımıyla kesin hesabın kabul edildiği görülmüştür.
Parti yetkilileri, “Parti yöneticilerinin bir çoğu şehir dışında olduğundan mevcut
yöneticilerinin imzası alınamamıştır.” şeklinde cevap vermişlerdir.
2820 sayılı Siyasi
Partiler Kanunu’nun;
“Merkez karar, yönetim ve icra organları” başlıklı 16. maddesi, “Siyasi partilerin merkez karar, yönetim ve icra organları parti
tüzüğünde belirtilen isim, şekil ve sayıda kurulur. Büyük kongrece
seçilecek merkez organlarının her birinin üye sayısı 15’ten az olamaz.”
73. maddesinin
üçüncü fıkrası “İller teşkilatından
gönderilenler ve parti merkezine ait olan kesin hesaplar, merkez karar ve
yönetim kurulunca incelenerek karara bağlanır ve birleştirilir.” ve
dördüncü fıkrası “Siyasi partilerin
bütçeleri, bilançoları, gelir ve gider cetvelleri ile kesin hesaplarının
nasıl düzenleneceği partilerin iç yönetmeliklerinde gösterilir.”
74. maddesi, “Siyasi
partilerin mali denetimi Anayasa Mahkemesince yapılır. Anayasa Mahkemesi,
siyasi partilerin mal edinimleri ile gelir ve giderlerinin Kanuni
uygunluğunu denetler.
Siyasi
partilerin genel başkanları, karara bağlanarak birleştirilmiş bulunan kesin
hesap ile parti merkez ve bağlı ilçeleri de kapsayan iller teşkilatının
kesin hesaplarının onaylı birer örneğini Haziran ayı sonuna kadar Anayasa
Mahkemesine ve bilgi için Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığına vermek
zorundadırlar. Bu belgelere, ilgili siyasi partinin aynı hesap döneminde
edindiği taşınmaz ve değeri yüz milyon lirayı aşan taşınır malların, menkul
kıymetlerin ve her türlü hakların değerleri ile edinim tarihlerini ve
şekillerini de belirten listeleri eklenir.”
111. maddesinin (b) bendi, “Siyasi partilerin 74 üncü madde hükümlerine aykırı hareket eden
sorumluları hakkında, üç aydan altı aya kadar hafif hapis ve onbeş milyon liradan otuz milyon liraya kadar hafif
para cezası verilir.”
şeklinde
düzenlenmiştir.
2820 sayılı Kanun’un
73. maddesinde kesin hesapları karara bağlamanın Merkez Karar ve Yönetim
Kurulunca olacağı belirtilmesine karşın, Kanun’da Merkez Karar ve Yönetim
Kurulunun ne şekilde oluşacağına dair bir düzenleme yapılmamış, aksine
organların oluşumu Parti Tüzüğüne bırakılmıştır. Parti Tüzüğünde de
organların oluşum ve görevleri belirtilmiştir.
Kesin hesabı
onaylayıp reddetmenin Parti Meclisinin yetkisinde olması nedeniyle,
toplantının Tüzükte öngörülen şekilde yapılması ve yeterli imzanın olması
gerekir. Kesin hesabın tüzükte istenen şekilde onaylandığına dair Parti Meclisi
kararı sunulmamıştır.
Kesin hesapların incelenip kabul edildiğine ve
birleştirildiğine ilişkin Tüzüğe uygun Parti Meclisi kararının olmaması
hesabın tam olarak 74. maddeye uygun sunulmadığını göstermektedir.
Dolayısıyla Yurt Partisi 2009 yılı kesin hesabının Parti Genel Başkanı
tarafından Haziran ayı sonuna kadar Anayasa Mahkemesi Başkanlığına
sunulması gerektiği yönündeki 2820 sayılı Kanun’un 74. maddesi ile
getirilen kurala uyulmamıştır.
Diğer taraftan 2009
yılı kesin hesap cetvelinin Anayasa Mahkemesi Başkanlığına 2.9.2010 tarih
ve 3390 sayı ile verilmesi 2820 sayılı Kanun’un 74. madde hükümlerine
aykırılık oluşturmaktadır.
Dolayısıyla, 2820 sayılı Kanun’un 74. maddesi
hükümlerine aykırı hareket eden parti sorumluları hakkında Kanun’un 111.
maddesinin (b) fıkrasına istinaden gerekli işlemlerin yapılmasını temin
için Ankara Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulması gerekir.
Bu itibarla, Yurt Partisinin 2009 yılı kesin
hesabının ilk incelemesi sonucunda;
1- Dosyada eksiklik bulunmadığından işin esasının
incelenmesine,
2- a) Partinin 2009
yılı kesin hesabını, 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu’nun 74. maddesinde
öngörülen sürede Anayasa Mahkemesine vermeyen parti sorumluları hakkında,
aynı Kanun’un 111. maddesinin (b)
bendi uyarınca,
b) Kesin
hesaplarının incelenip onaylandığına ilişkin Tüzüğe uygun olarak alınmış
Parti Meclisi kararı olmadığından 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu’nun
74. ve 111. maddesinin (b) bendi uyarınca,
yasal işlem
yapılması için Ankara Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda
bulunulmasına,
3.1.2013 gününde OYBİRLİĞİYLE karar verilmiştir.
III- ESASIN İNCELENMESİ
Yurt Partinin, Anayasa
Mahkemesine verdiği 2009 yılı kesin hesap çizelgeleri ile dayanağını
oluşturan defter ve belgeler üzerinde yapılan inceleme sonuçlarını içeren
Anayasa Mahkemesi Raportörü Zekeriya AYDIN tarafından hazırlanan esas
inceleme raporu, Anayasa ve 6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve
Yargılama Usulleri Hakkında Kanun ile 2820 sayılı Siyasi Partiler
Kanunu’nun ilgili kuralları, bunların gerekçeleri ile diğer yasama belgeleri
okunup incelendikten sonra gereği görüşülüp düşünüldü:
Denetimin maddi öğelerini oluşturan defter ve
belgelerde, Partinin 2009 yılı gelirleri toplamının 56.933,11 TL, giderleri
toplamının 54.270,03 TL olduğu ve 2.663,08 TL’nin nakit mevcudu olarak 2010
yılına devrettiği anlaşılmaktadır.
Partinin 2009 yılı kesin hesabı, Parti Meclisinin
27.6.2010 tarih ve 25 sayılı kararı ile kabul edilerek onaylanmıştır.
Partinin 2009 yılı kesin hesabının gelir ve gider
rakamlarının yukarıda açıklanan tutarlardan oluştuğu, bu haliyle partinin
2009 yılı kesin hesabının doğru, denk ve 2820 sayılı Kanun’a uygun olduğu
sonucuna varılmıştır.
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının kayıtlarına
göre, Adana, Adıyaman, Afyonkarahisar, Ankara,
Antalya, Artvin, Balıkesir, Bolu, Burdur, Bursa, Denizli, Diyarbakır,
Edirne, Elazığ, Eskişehir, Gaziantep, Giresun, Hatay, İçel, İstanbul, Kars,
Kırklareli, Kocaeli, Konya, Malatya, Mardin, Muğla, Muş, Nevşehir, Niğde,
Sakarya, Samsun, Siirt, Sinop, Tekirdağ, Trabzon, Şanlıurfa, Uşak,
Zonguldak, Aksaray, Bayburt, Kırıkkale, Iğdır, Yalova, Karabük, Kilis, Osmaniye ve Düzce olmak üzere Partinin 48 il,
197 ilçe ve 99 beldede teşkilatı bulunmaktadır.
Parti il örgütleri (ilçe ve belde) faaliyette
olduğuna göre, bu yerlerin giderlerinin nasıl karşılandığının belgeleriyle
birlikte açıklanması istenmiştir.
Parti yetkilileri, “1 ve 2. maddede söz konusu olan il ve ilçe teşkilatlarımız aktif
ve faal olarak her hangi bir yer kiralanmamıştır. Bu yüzden gelir ve giderlerimiz
mevcut değildir.” şeklinde cevap vermişlerdir.
Siyasi partilerin faaliyetlerini yürüttükleri genel
merkez, il, ilçe veya belde başkanlıklarına ait binaların ya kendi mülkü
veya kira olması gerekir. Şayet parti yetkililerine ait binalarda siyasi
parti faaliyette bulunuluyor ise (il, ilçe veya belde teşkilatının
faaliyette bulunduğu binalar) bu takdirde kira sözleşmesi düzenlenerek
isabet eden tutarın partiye bağış olarak kaydedilmesi gerekir.
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının kayıtlarına
göre Partinin 48 il, 197 ilçe ve 99 beldede teşkilatı bulunmasına karşın 48
il ile ilgili her hangi bir gelir ve gider bildirilmemiştir.
Partinin il, ilçe ve belde örgütleri faaliyette
olduğuna göre, bu yerlerin en azından yönetim giderlerinin (kira, su,
elektrik, telefon, kırtasiye vb.) olması gerekir. Yönetim giderlerinin
hesaplarda görülmemesi kayıt dışı gelir ve gider oluşturulmuş olduğunu
göstermektedir. Bu durumda 2820 sayılı Kanun’un 69. maddesindeki bir siyasi
partinin bütün gelirlerinin, o siyasi partinin tüzel kişiliğinin adına elde
edileceği ile aynı Kanun’un 70. maddesindeki bir siyasi partinin bütün
giderlerinin o siyasi partinin tüzel kişiliğinin adına yapılacağı hükmüne
aykırı davranılmıştır.
Mahkemeye istenen bilgilerin istendiği şekliyle
verilmemesi, hesap verilebilir şekilde kayıt ve belge düzeninin
oluşturulmaması, hesabın dışında gelir ve gider oluşturulması, inceleme ve
araştırmayı engellemeye yönelik eylemler olduğundan 2820 sayılı Kanun’un
111. maddesinin (c) fıkrasına istinaden gerekli işlemlerin yapılmasını
temin için Ankara Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulması
gerekir.
A- Gelirlerin
İncelenmesi
1- Genel Merkez Gelirleri
Parti Genel Merkezinin 2009 yılı gelirleri
56.933,11 TL dir. Bunun 54.500 TL’si üye yıllık
aidatından ve 2.433,11 TL’si önceki yıldan devreden nakitten oluşmaktadır.
Parti Genel
Merkezinin 2009 yılı muhasebe kayıtlarının tutulduğu işletme defteri
15.09.2009 tarihinde Çankaya ilçe seçim kuruluna onaylattırılmıştır.
Parti Genel Merkezinin 2009 yılı defter kayıtları
ve gelir belgeleri üzerinde yapılan incelemede, gelirlerin 2820 sayılı
Kanun’a uygun olarak sağlandığı sonucuna varılmıştır.
2- İl Örgütleri Gelirleri
Parti il örgütlerinin herhangi bir geliri
bulunmamaktadır.
B- Giderlerin İncelenmesi
1- Genel Merkez Giderleri
Parti Genel Merkezinin 2009 yılı giderleri
54.270,03 TL olarak gösterilmiştir.
Bunun 8.100 TL’si personel giderleri, 9.876,25
TL’si kira giderleri ve 36.293,78 TL’si çeşitli giderlerden oluşmaktadır.
Parti Genel Merkezinin 2010 yılına devreden nakit
mevcudu 2.663,08 TL’dir.
Parti Genel Merkezinin 2009 yılı defter kayıtları
ve gider belgeleri üzerinde yapılan incelemede, aşağıda belirtilenler
dışındaki giderlerin 2820 sayılı Kanun’a uygun olarak gerçekleştirildiği
sonucuna varılmıştır.
Muhasebe biliminin genel kabul görmüş temel
kavramlarından biri “Belgelendirme”
kavramıdır. 213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nun 229. maddesinde “Fatura, satılan emtia veya yapılan iş
karşılığında müşterinin borçlandığı meblağı göstermek üzere emtiayı satan
veya işi yapan tüccar tarafından müşteriye verilen ticari vesikadır”
şeklinde tarif yapılmış ve “Fatura Kullanma Mecburiyeti” başlıklı 232.
maddesindeki hükmüne göre de, faturanın hangi hallerde ve kimler tarafından
alınması ve verilmesinin gerektiği ifade edilmiştir. Bu bağlamda mal ve
hizmet alımlarında bu işlemlerin fatura ile belgelendirilmesi zorunlu
tutulmuş ve gerekli muhasebe kayıtlarının tutulmasında da faturanın tevsik
edici belge olarak kullanılması gerektiği ifade edilmiştir.
Aynı Kanun’un “Makbuz Mecburiyeti” başlıklı
236. maddesinde, “Serbest meslek erbabı, mesleki faaliyetlerine ilişkin
her türlü tahsilatı için iki nüsha serbest meslek makbuzu tanzim etmek ve
bir nüshasını müşteriye vermek, müşteri de bu makbuzu istemek ve almak
mecburiyetindedir.” denilmiş ve makbuzun muhteviyatı da 237. maddede
belirtilmiştir.
Yine aynı Kanun’un “Gider Pusulası” başlıklı
234. maddesinde ki, “Birinci ve ikinci sınıf tüccarlar, kazancı basit
usulde tespit edilenlerle defter tutmak mecburiyetinde olan serbest meslek erbabının
ve çiftçilerin vergiden muaf esnafa;
Yaptırdıkları işler veya onlardan satın aldıkları
emtia için tanzim edip işi yapana veya emtiayı satana imza ettirecekleri
gider pusulası vergiden muaf esnaf tarafından verilmiş fatura hükmündedir.
Bu belge, birinci ve ikinci sınıf tüccarların, zati eşyalarını satan
kimselerden satın aldıkları altın, mücevher gibi kıymetli eşya için de
tanzim edilir. Gider pusulası, işin mahiyeti, emtianın cins ve nev'i ile miktar ve bedelini ve iş ücretini ve işi
yaptıran ile yapanın veya emtiayı satın alan ile satanın adlarıyla
soyadlarını (Tüzel kişilerde unvanlarını) ve adreslerini ve tarihi ihtiva
eder ve iki nüsha olarak tanzim ve bir nüshası işi yapana veya malı satana
tevdi olunur. Gider pusulaları, seri ve sıra numarası dahilinde teselsül
ettirilir.”
hükmünden fatura vermek mecburiyetinde olmayanlar
için gider pusulası düzenleneceği anlaşılmaktadır.
2820 sayılı Kanun’un 70. maddesinin üçüncü
fıkrasına göre beş bin liraya kadar olan (2009 yılı için 58,65 TL)
harcamaların makbuz veya fatura gibi bir belge ile tevsik edilmesi zorunlu
olmadığından, bu miktarı geçen harcamaların geçerli ve kanıtlayıcı bir
belgeye dayanması gerekmektedir.
2820 sayılı Kanun’un 70. maddesinde:
“Bir siyasî partinin bütün giderleri,
o siyasi parti tüzelkişiliği adına yapılır” ve aynı Kanun’un 75. maddesinde, “Anayasa Mahkemesi denetimi sonunda, o
siyasi partinin gelir ve giderlerinin doğruluğuna ve kanuna uygunluğuna
veya kanuna uygun olmayan gelirler ile giderler dolayısıyla da bunların
Hazineye gelir kaydedilmesine karar verir” ve 76. maddesinde de, “Belgelendirilmesi gerektiği halde
belgelendirilmeyen parti giderleri miktarınca parti malvarlığı, Anayasa
Mahkemesi kararıyla Hazineye irad kaydedilir”
hükümleri yer almıştır.
25 Şubat 2011günlü, 27857 mükerrer sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan 6111 sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması
ile Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ve Diğer Bazı Kanun
ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun
yayınlandığı tarih itibariyle yürürlüğe girdiğinden ve geçici maddelerde
yargılanmamış siyasi parti hesaplarında değiştirilen hükümlerin
uygulanacağına dair düzenleme de yapılmadığından dolayı bu tarihten önceki
denetim ve yargılamada değişiklikten önceki hükümler uygulanacaktır.
1- 31.7.2009 tarihli yevmiyede SSK
borçlarının ödenmesiyle ilgili bilgileri şöyledir.
Tahsilat makbuzunda ki tarih, saat
ve kullanıcı
|
Tahsilat makbuzunda yazan makine
no, sıra no, tarih
|
Makbuzdaki Açıklama
|
Dönemi
|
Tutar
|
31.7.2009/14:06:37 kullanıcı:CANUAY1,
|
makine no:A2AD, sıra no:00006, 31.7.2009
|
Prim tutarı, İşsizlik sigortası, Damga vergisi
|
2009/6
|
255,96
|
31.7.2009/14:06:37 kullanıcı:CANUAY1
|
makine no:A2AD, sıra no:00006, tarih:31.7.2009
|
Prim tutarı, İşsizlik sigortası, Damga vergisi ve bunların
gecikmeleri
|
2009/5
|
266,75
|
31.7.2009/14:06:37 kullanıcı:CANUAY1
|
makine no:A2AD, sıra no:00006, tarih:31.7.2009
|
Prim tutarı, İşsizlik sigortası, Damga vergisi ve bunların
gecikmeleri
|
2009/4
|
276,75
|
|
makine no:A2AD, tarih:31.7.2009
|
Toplu Tahsilat İlk fiş no:00006-Son fiş no:00006, Fiş sayısı :1
|
|
799,46
|
Tabloda bilgileri verilen 255,96 TL, 266,75 TL ve
276,75 TL tutarlı SSK ödemelerine ilişkin tahsilat makbuzları düzenlenmiş
ve gider yazılmış olmasına karşın, 3 makbuzda ki tutarların (255,96 +
266,75 + 276,75) toplamı olan 799,46 TL içinde toplu tahsilat açıklamasıyla
ayrı bir tahsilat makbuzu düzenlenmiştir.
Yevmiye defterine hem 3 makbuz ayrı ayrı gider yazılmış hem de 3 makbuzun toplamı olan
799,46 TL gider yazılmıştır. Aynı tutarların iki defa (mükerrer) gider
yazılma nedeni sorulmuştur.
Parti yetkilileri, “Madde de sorulan SSK ödemelerinde sehven mükerrer işlenmiştir.” şeklinde
cevap vermişlerdir.
Mükerrer gider yazılan 799,46 TL’nin Hazine’ye irad
kaydedilmesi gerekir.
2- Parti görevlilerinin kişisel harcamaları ile SSK, vergi ve diğer
yükümlülüklerin zamanında yapılmaması sonucu oluşan gecikme zammı, tutarı
ile cezaların ve diğer giderlerin Parti bütçesinden ödenme nedeni
sorulmuştur.
Yevmiye tarih no
|
Belge türü
|
Fatura(Fiş), Alındı tarih no
|
İçerik
|
Tutar
|
30.4.2009
|
3 adet fiş
|
16.4.2009,22.44.2009, 29.4.2009
|
Sigara, sakız gibi özel harcamalar
|
13,95
|
11.6.2009
|
Aski
|
11.6.2009/2647456
|
Sayaç açma-kapama ücreti
|
33,32
|
11.6.2009
|
Aski
|
11.6.20009/3837037
|
Gecikme zammı
|
4,7
|
19.6.2007
|
2 adet fiş
|
2.6.2009
|
T-shirt ve pantolon
|
89,97
|
31.7.2009
|
Vergi Dairesi Alındısı
|
31.7.2009/180
|
10-12/2006-1 Gelir ve Damga vergisi gecikme zammı
|
635,59
|
“ “
|
Vergi Dairesi Alındısı
|
31.7.2009/181
|
4-6/2007-1 Gelir ve Damga vergisi gecikme zammı
|
736,27
|
“ “
|
Vergi Dairesi Alındısı
|
31.7.2009/182
|
7-9/2007-1 Gelir ve Damga vergisi gecikme zammı
|
648,45
|
“ “
|
Vergi Dairesi Alındısı
|
31.7.2009/183
|
1-3/2008-1 Gelir ve Damga vergisi gecikme zammı
|
446,08
|
“ “
|
Vergi Dairesi Alındısı
|
31.7.2009/184
|
4-6/2008-1 Gelir ve Damga vergisi gecikme zammı
|
324,15
|
“ “
|
Vergi Dairesi Alındısı
|
31.7.2009/185
|
4-6/2009-1 Gelir ve Damga vergisi gecikme zammı
|
3
|
“ “
|
SGK Tahsilat Makbuzu
|
31.7.2009/00006
|
2009-5 SSK primi, işsizlik sigortası ve Damga vergisi gecikme tutarı
|
10,79
|
“ “
|
SGK Tahsilat Makbuzu
|
31.7.2009/00006
|
2009-4 SSK primi, işsizlik sigortası ve Damga vergisi gecikme tutarı
|
20,79
|
“ “
|
SGK Tahsilat Makbuzu
|
31.7.2009/00002
|
Çeşitli dönemlere ait SSK primi, işsizlik sigortası ve Damga vergisi gecikme tutarı
|
90,57
|
“ “
|
SGK Tahsilat Makbuzu
|
31.7.2009/00003
|
Çeşitli dönemlere ait SSK primi, işsizlik sigortası ve Damga vergisi gecikme tutarı
|
200,15
|
“ “
|
SGK Tahsilat Makbuzu
|
31.7.2009/00004
|
Çeşitli dönemlere ait SSK primi, işsizlik sigortası ve Damga vergisi gecikme tutarı
|
2.133,38
|
1.8.2009
|
Vergi Dairesi Alındısı
|
3.8.2009/148
|
7-9/2008-1 Gelir ve Damga vergisi gecikme zammı
|
150,47
|
14.9.2009
|
Telekom
|
31.7.2009/2009070984751
|
Gecikme ile kapatılma gideri
|
12,58
|
26.10.2009
|
Tahsildar Alındısı
|
26.10.2009/139830
|
5326 sayılı. Kabahatler Kanununa göre İdari Para Cezası
|
146
|
26.10.2009
|
Tahsildar Alındısı
|
26.10.2009/139830
|
5326 sayılı. Kabahatler Kanununa göre İdari Para Cezası
|
136
|
Toplam
|
|
|
|
5.836,21
|
Parti yetkilileri, “Madde de sorulan 30.4.2009’daki fişlerin içinde bulunan sigara
sakız harcamaları 13,95 TL olup ve 19.6.2009 tarihindeki belirtilen
fişlerin içinde T-shirt ve pantolon harcamaları
89,97 TL olan fişler bulunmuş fakat fiş içeriğine dikkat edilmeden kayda
alınmıştır. 11.6.2009’daki aski sayacımız
borcundan dolayı sökülüp açma kapama ücreti ödenmiştir. Vergi ve SSK
ödemelerimizin geçmiş dönemlere ilişkin olduğu ve ödemelerdeki
yöneticilerin parti kasasında ve banka hesabında ödeme yapacak yeterli
miktarda para bulunmadığı için bu dönemlere gecikme zammı ile ödeme
yapılmıştır.” şeklinde cevap vermişlerdir.
30.4.2009 ve 19.6.2009
tarihli yevmiyedeki giderlerin siyasi faaliyetin
icrası nedeniyle yapılan harcamalardan olmadığı, bu giderlerin kişisel
olması nedeniyle parti amacına yönelik harcama olarak değerlendirilmeyeceği
açıktır.
Parti yetkililerinin ödemelerin zamanında yapılması
için gerekli tedbirleri almaları gerekir. Parti görevlilerinin
yükümlülüklerini zamanında yapmamaları sonucu oluşan gecikme zammı, bedeli
ve para cezasından parti tüzel kişiliğini sorumlu tutma imkanı
bulunmamaktadır. Bu ödemelerin kişisel sorumluluk kapsamında olduğu
açıktır.
5.836,21 TL’nin Hazine’ye irad
kaydedilmesi gerekir.
3- Tabloda gösterilen icra ödemelerinden kaynaklanan faiz ve diğer
masrafların parti bütçesinden karşılanma nedeni ile 31.7.2009 tarihli yevmiyede ki İlamsız Takiplerde Ödeme Emrinde
belirtilen 1.650 TL.nin ödendiğini kanıtlayan
belgenin gönderilmesi istenmiştir.
İcra Ödemelerine Ait Liste
Yevmiye tarih ve no
|
Borcun kaynağı
|
Açıklama
|
Anapara
|
Faiz ve Diğer masraflar
|
Toplam tutar
|
23.3.2009
|
|
Ankara 19.İcra 2008/12075 nolu dosya
vekalet ücreti ile haciz masrafı olarak alınan
|
|
2.130
|
2.130
|
31.7.2009
|
Turkcell telefon borcu
|
4.İcra 2009/22652 nolu dosyaya ilişkin
olarak alınan
|
1.207
|
443,44
|
1.650
|
Parti yetkilileri, “Madde de sorulan 31.07.2009 tarihli yevmiye de belirtilen 1.650
TL.nin ödendiğine dair belge bizde de bulunmayıp
bankadan yapılmış olup hesap bildirim cetvelinde kayıt altına alınmıştır.” şeklinde
cevap vermişlerdir.
Halkbank
Necatibey şubesine ait ekstrede 31.7.2009 tarihli 1.650 TL Kamil GÖKSU’ya ödenen olarak yer almıştır. Dolayısıyla 1.650
TL’nin ilgili icra dosyasına yönelik
ödendiğini kanıtlayan imzalı para makbuzu veya banka dekontu
gönderilmediğinden dolayı 1.650TL Parti adına yapılmış bir gider olarak
kabul edilmemiştir.
Parti yetkililerinin ödemelerin zamanında yapılması
için gerekli tedbirleri almaları gerekir. Aksi halde bu tedbirlerin
alınmaması sonucu oluşacak faiz ve diğer masraflar parti bütçesinden
ödenecektir ki bunu kabul etmek mümkün değildir. Parti görevlilerinin
yükümlülüklerini zamanında yapmamaları sonucu oluşan faiz ve diğer
masraflar toplamı 2.130 TL. den parti
tüzel kişiliğini sorumlu tutma imkanı bulunmamaktadır. Bu ödemelerin
kişisel sorumluluk kapsamında olduğu açıktır.
3.780 TL.nin Hazine’ye irad kaydedilmesi gerekir.
4- Aşağıda gösterilen harcamalar fatura aslı olmadan yapılmıştır. 213
sayılı Kanun’a göre düzenlenmiş belge aslı olmadan ödeme yapılma nedeni
sorulmuştur.
Vergi Usul Kanunu’nda Belirtilen
Belgeler Olmadan Yapılan Ödemelere Ait Liste
Yevmiye tarih ve no
|
İçerik
|
Belge türü
|
Tutar
|
12.3.2009
|
3 adet Telekom telefon faturası bulunmamaktadır.
|
PTT Tahsilat Belgesi
|
97,70
|
12.3.2009
|
3 adet Telekom telefon faturası bulunmamaktadır.
|
PTT Tahsilat Belgesi
|
71,43
|
12.3.2009
|
3 adet Telekom telefon faturası bulunmamaktadır.
|
PTT Tahsilat Belgesi
|
776,43
|
12.3.2009
|
3 adet Telekom telefon faturası bulunmamaktadır.
|
PTT Tahsilat Belgesi
|
166,75
|
30.3.2009
|
Başkent Elektriğe ait fatura yok
|
Başkent Elektrik Tahsilat Makbuzu
|
198,8
|
30.3.2009
|
Askiye
ait fatura yok
|
Banka dekontu
|
87,84
|
30.3.2009
|
1 adet Telekom telefon faturası bulunmamaktadır.
|
PTT Tahsilat Belgesi
|
108,50
|
21.4.2009
|
4 adet Turkcell faturası
bulunmamaktadır.
|
PTT Tahsilat Belgesi
|
271,8
|
20.7.2009
|
4 adet Telekom telefon faturası bulunmamaktadır.
|
PTT Tahsilat Belgesi
|
158,75
|
24.7.2009
|
1 adet Telekom telefon faturası bulunmamaktadır.
|
PTT Tahsilat Belgesi
|
229,97
|
19.8.2009
|
Askiye
ait fatura yok
|
Banka dekontu
|
83,65
|
6.11.2009
|
1 adet Telekom telefon faturası bulunmamaktadır.
|
Telekom Tahsilat makbuzu
|
87,43
|
6.11.2009
|
3 adet Telekom telefon faturası bulunmamaktadır.
|
Telekom Tahsilat makbuzu
|
85,01
|
23.11.2009
|
1 adet Telekom telefon faturası bulunmamaktadır.
|
PTT Tahsilat Belgesi
|
189,50
|
Toplam
|
|
|
2.613,56
|
Parti yetkilileri, “Madde deki söz konusu tahsilat belgelerin parti adına kayıtlı
elektrik su telefon ödemeleri olup ayrıca bir fatura yoktur. PTT’den kendi
kayıtlarımıza ait olanları tespit edilip borçlar ödenmiştir.” şeklinde
cevap vermişlerdir.
İstenen faturalar gönderilmemiştir. 213 sayılı
Kanun’a uygun olarak düzenlenmiş fatura, serbest meslek makbuzu gibi
kanıtlayıcı belgeler olmadan kaydedilen 2.613,56 TL tutarındaki
giderin Hazine’ye gelir yazılması gerekir.
2- İl Örgütleri Giderleri
Partinin il örgütlerinin herhangi bir gideri
bulunmamaktadır.
C- Parti Mallarının İncelenmesi
Partinin 2009 yılı defter ve belgeleri üzerinde yapılan
incelemede, değeri yüz lirayı aşan
taşınır mal, menkul kıymet ve her türlü hak ile taşınmaz ediniminin
olmadığı anlaşılmaktadır.
IV- SONUÇ
Yurt Partisinin 2009 yılı kesin hesabının
incelenmesi sonucunda;
1- Partinin
2009 yılı kesin hesabında gösterilen 56.933,11 TL gelir ve 54.270,03 TL
gider ile 2.663,08 TL nakit mevcudu devrinin Hazine’ye irad
kaydedilenler dışında kalan bölümünün eldeki bilgi ve belgelere göre doğru,
denk ve 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu’na uygun olduğuna,
2- 2820 sayılı Kanun’un 70. maddesine aykırı olarak
partinin amaçlarına uygun olmayan ve parti tüzel kişiliği adına yapılmış
harcama olarak kabulü mümkün görülmeyen 13.029,23 TL karşılığı Parti malvarlığının, 2820 sayılı Siyasi
Partiler Kanunu’nun 75. ve 76. maddeleri gereğince Hazine’ye gelir
kaydedilmesine,
3- İlk İnceleme toplantısında verilen karar
gereğince, Partinin 2009 yılı
kesin hesabını 2820 sayılı Kanun’un 74. maddesinde öngörülen sürede Anayasa
Mahkemesine vermeyen parti sorumluları hakkında aynı Kanun’un 111. maddesinin (b) bendi uyarınca
yasal işlem yapılması için Ankara Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda
bulunulmasına,
4- İlk İnceleme toplantısında verilen
karar gereğince, Kesin
hesaplarının incelenip ve onaylandığına ilişkin Tüzüğe uygun olarak alınmış
Parti Meclisi kararının olmaması nedeniyle Siyasi Partiler Kanunu’nun 74.
ve 111. maddesinin (b) bendi
uyarınca yasal işlem yapılması için Ankara Cumhuriyet Başsavcılığına suç
duyurusunda bulunulmasına,
5- Mahkemeye istenen bilgilerin istendiği şekliyle verilmemesi,
hesap verilebilir şekilde kayıt ve belge düzeninin oluşturulmaması, hesabın
dışında gelir ve gider oluşturulması, inceleme ve araştırmayı engellemeye
yönelik eylemler olduğundan Kanun’un 111. maddesinin (c) fıkrasına
istinaden gerekli işlemlerin yapılmasını temin için Ankara Cumhuriyet
Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulmasına,
3.1.2013 gününde OYBİRLİĞİYLE karar verildi.
Başkan
Haşim KILIÇ
|
Başkanvekili
Serruh
KALELİ
|
Başkanvekili
Alparslan ALTAN
|
Üye
Mehmet ERTEN
|
Üye
Serdar ÖZGÜLDÜR
|
Üye
Osman Alifeyyaz PAKSÜT
|
Üye
Zehra Ayla PERKTAŞ
|
Üye
Recep KÖMÜRCÜ
|
Üye
Burhan ÜSTÜN
|
Üye
Engin YILDIRIM
|
Üye
Nuri NECİPOĞLU
|
Üye
Celal Mümtaz AKINCI
|
Üye
Erdal TERCAN
|
Üye
Muammer TOPAL
|
Üye
Zühtü ARSLAN
|
|