İstanbul
Şişli Meslek Yüksekokulundan:
İSTANBUL
ŞİŞLİ MESLEK YÜKSEKOKULU
SATIN ALMA
VE İHALE YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı; İstanbul Şişli Meslek Yüksekokulu tarafından yapılacak
mal ve hizmet alımları, ihale, kiralama ve yapım işlemlerinde uygulanacak
usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik; İstanbul Şişli Meslek Yüksekokulunun ihtiyaç duyduğu her türlü
alım-satım, ihale, yapım, hizmet, kiralama, taşıma ve benzeri işlerin
yapılması ve yaptırılmasına ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı
Yükseköğretim Kanununun Ek 2 nci maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Başkan: İstanbul Şişli Meslek Yüksekokulu Mütevelli
Heyet Başkanını,
b) Birim: İstanbul Şişli Meslek Yüksekokulunun
eğitim-öğretim birimleri ile idari birimlerini,
c) Mal ve hizmet: 4/1/2002
tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 4 üncü maddesinde tanımlanan
mal ve hizmetleri,
ç) Müdür: İstanbul Şişli Meslek Yüksekokulu Müdürünü,
d) Mütevelli Heyet: İstanbul Şişli Meslek Yüksekokulu
Mütevelli Heyetini,
e) Yüklenici: İşi yapmak üzere kendisiyle sözleşme
imzalanan istekliyi,
f) Yüksekokul/Meslek Yüksekokulu: İstanbul Şişli Meslek
Yüksekokulunu,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Satın Alma,
İhale İşleriyle İlgili Kişi ve Komisyonlar, Satın Alma Esasları, Satın Alma
Talepleri,
Teslim Alma ve Ödemeye İlişkin Esaslar
Satın alma
ve ihale işleriyle ilgili kişi ve komisyonlar
MADDE 5 – (1)
Yüksekokulun ita amiri Mütevelli Heyet Başkanıdır. Mütevelli Heyet Başkanı
bu yetkisini kısmen veya tamamen Müdüre ve/veya ilgili diğer yöneticilere
devredebilir. İta amiri satın alma ve ihale usul ve yöntemlerinin uygulama
esaslarını belirlemeye, parasal sınırlarını değiştirmeye, satın alma ve
ihale komisyonu kararlarını onamaya veya iptal etmeye yetkilidir.
(2) Satın alma ve ihale işlerinde aşağıdaki usullerden
biri uygulanır:
a) Doğrudan temin usulü.
b) Pazarlık usulü.
c) Açık teklif ile ihale usulü.
(3) İkinci fıkrada belirtilen satın alma ve ihale
usullerinden;
a) Doğrudan temin usulüne ilişkin esaslar şunlardır:
1) Doğrudan temin usulü; mevcut mal, demirbaş, teknoloji
veya hizmetlerle uyumun ve standardizasyonunun sağlanması için ilk alım
yapılan kişi veya kurumdan yapılacak alımlarda, mal ve hizmet sağlayıcının
tek bir kişi olması durumunda yapılacak alımlarda, ani veya olağanüstü
haller nedeniyle alımın acil olarak yerine getirilmesinin zorunlu olması
durumunda, konaklama ve seyahatlere ilişkin alımlar ile tüketim
malzemelerinin, fikri ve sınai mülkiyet
haklarının, hukuksal danışmanlık ve avukatlık hizmetlerinin, yurt dışından
mal ve hizmetlerin, alanında uzmanlaşmış sanatçı, bilim insanı, kişi ve
kuruluşlara yaptırılan sanatsal, bilimsel ve teknik özelliklere sahip
işlere ilişkin mal ve hizmetlerin alınmasında, bunların dışında kalan ve
satın alma sorumlusuna tanınan yetkileri aşmayan alımlarda ve gayrimenkul
kiralanması ve satın alınmasında uygulanır.
2) Satın alma sorumlusu; bu usulle yapılacak alım veya
kiralamalarda, istekli veya isteklilerden alım veya kiralama şartlarını
elektronik posta, faks veya mektup yoluyla temin eder. Görüşmeler sonunda
seçilen istekliden nihai teklif alınır ve alım sonuçlandırılır.
3) Doğrudan temin usulünde bir defada yapılan alımın
tutarı toplam bütçe tutarının %5’ini geçemez.
b) Pazarlık usulüne ilişkin esaslar şunlardır:
1) Pazarlık usulü; yapım ve onarım işlerinde, personel
taşıma, güvenlik, temizlik, reklam ve promosyon
mal ve hizmet alımlarında, etüt, mimarlık, mühendislik konularında proje
yapılmasına ilişkin alımlarda, çevirmenlik, editörlük, danışmanlık, bilişim
hizmetlerine ilişkin alımlarda uygulanır.
2) Pazarlık usulünde; belirtilen işlerin nitelik,
özellik ve gereğine göre, belirlenen en az üç istekliden yazılı teklif
alınır, aranan koşulları taşıyan isteklilerle alım, satım veya kiralama
şartları ve bedel üzerinde pazarlık yapılır ve satın alma sonuçlandırılır.
c) Açık teklif ile ihale usulüne ilişkin esaslar
şunlardır:
1) Açık teklif ile ihale usulü; bu Yönetmelik uyarınca
doğrudan temin veya pazarlık usulü ile yapılması mümkün olmayan veya bu
usullerin uygulanmasının uygun görülmediği hallerde, satın alma yetkilisi
tarafından hazırlanan şartnameye göre uygulanır ve ihale internet yoluyla
ilan edilir.
2) Açık teklif usulüyle yapılacak satın alma ve ihale
işlerinde satın alma komisyonu kararı gerekir.
(4) Satın alma ve ihale işleriyle ilgili kişi ve
komisyonlara ilişkin esaslar şunlardır:
a) Satın alma ve ihale işleriyle ilgili kişi ve
komisyonlar şunlardır:
1) Satın alma komisyonu; biri mali işlerden sorumlu
müdür olmak üzere, Yüksekokul Müdürü tarafından görevlendirilecek en az üç
üyeden oluşur. Komisyon başkanını Yüksekokul Müdürü belirler. İşin konusu
itibarıyla teknik görüş gerektiren hallerde, ilgili satın alma olurunda
belirtilmek kaydıyla Yüksekokul içinden veya dışından bir veya daha fazla
kişi komisyona üye olarak ilave edilebilir. Müdürlükçe uygun görülmesi
halinde satın alma komisyonuna yardımcı olmak üzere en az üç kişilik bir
teknik komisyon kurulabilir.
2) Muayene ve kabul komisyonu; satın alma komisyonu
tarafından belirlenen ve onay gören ihale konusu işlerin tamamlanmasını
müteakip, işin istenilen vasıfta olduğunun tespitine yetkili olarak
Müdürlükçe görevlendirilecek en az üç üyeden oluşur. İhale bedelinin
ödenmesi için, muayene ve kabul komisyonunun uygunluk içeren kararı imzalayıp
onaylaması gerekir. Bu komisyon tarafından kabul edilmeyen işler
yenilettirilir.
3) Satın alma sorumlusu, mali işlerden sorumlu müdürdür.
Satın alma sorumlusu satın almalarla ilgili piyasa araştırmasını
yaptırmakla yükümlüdür. Bu amaçla gerekli ve yeterli sayıda personeli görevlendirebilir.
b) Bu fıkranın (a) bendinde belirtilen komisyonlar üye
tam sayısı ile toplanır ve kararlar oy çokluğuyla alınır. Aynı üye her iki
komisyonda birden görev alamaz.
Satın alma
esasları
MADDE 6 – (1)
Yüksekokulun mal ve hizmet alımlarında yüksek kalite, uygun fiyat, uygun
ödeme koşulu, zamanında teslim ve bakım şartları, uygun teklif tercihinin
temel kriterleridir. Mal ve hizmet alımlarının,
söz konusu kriterler gözetilerek, mümkünse ilk
elden aracısız yapılması ve Yüksekokulun kısa ve uzun dönemdeki
ihtiyaçlarının, eğitim ve öğretim hizmetlerinin aksamaması, gereksiz
stoklardan kaçınılması için önemlidir. Bu amaçla Yüksekokul Yönetimi
tarafından gerekli tedbirlerin alınması zorunludur.
Kurum
ihtiyaçlarının tespiti ve satın alma taleplerinin oluşturulması
MADDE 7 – (1)
Yüksekokulun mal ve hizmet ihtiyaçları; program başkanlarının, akademik
koordinatörlerin ve idari birim yöneticilerinin talepleriyle belirlenir.
Mal ve hizmet taleplerinin konusu, ihtiyacın gerekçesi ve talep edilen mal
ve hizmetin özellikleri ve taşıması gerekli nitelikleri açıklayan sipariş
talep formu otomasyon sistemi üzerinde ilgililer tarafından doldurulur.
Satın alma talebi Yüksekokul Genel Sekreterliği tarafından piyasa
araştırması yapılmak ve fiyatlandırılmak üzere değerlendirilir. Piyasa
bilgileri itibariyle değerlendirilen talepler Yüksekokul Genel Sekreteri
önerisi, Müdürün uygun teklifi ve Mütevelli Heyet Başkanı onayı ile satın
alma süreci başlatılır. Mütevelli Heyet Başkanlığı tarafından belirlenen
yetki limitleri dahilindeki satın almalarda
Müdür/Genel Sekreter onayı yeterlidir.
a) Yüksekokulda meydana gelebilecek ve anında müdahele edilemediğinde maddi manevi zarar
doğurabilecek veya eğitim ve öğretimin aksamasına neden olabilecek acil
durumlardaki satın almalarda Yüksekokul Genel Sekreteri kararıyla alım
gerçekleştirilir. Bu alımın miktarı her mali yılın başında Mütevelli Heyet
Başkanlığı tarafından belirlenir.
b) İdari birim müdürlerine ve Yüksekokul Genel
Sekreterine miktarı her mali yılın başında Yüksekokul Müdürü tarafından
belirlenecek avans verilebilir. Verilen avans ile yapılan harcamalar her
ayın sonunda Yüksekokul Genel Sekreterinin onayı ile bir masraf çizelgesi
ile ilgili masraflara ilişkin yasal kasa fişi ile mali işler birimi
müdürlüğüne iletilir.
c) Bedeli ne olursa olsun elektrik, su, doğalgaz,
telefon, internet, posta ve benzeri abonman sözleşmesine veya akaryakıt,
köprü, vapur, feribot, tercihli yol gibi ücretleri tarifeye bağlanmış, araç
gereç periyodik bakım onarımları, sözleşmeli bakım işleri, temsil ağırlama
giderleri ve benzeri işlerde bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen
uygulama prosedürü aranmaz. Bu tür giderlere
ilişkin ödeme Yüksekokul Genel Sekreterinin söz konusu gidere ilişkin yasal
belgeyi imzalayarak onaylamasıyla Mali İşler Birim Müdürlüğü tarafından
yapılır.
ç) Süreklilik arz eden mal ve hizmet alımlarında,
sözleşme süresi tamamlandığı halde işe aynı yüklenici ile devam edilmek
istendiği taktirde sözleşmede belirtilen fiyat veya
dönemsel fiyat artışları dışında bir artışın yapılmamış olması kaydıyla,
yeni bir satın alma talebi yapılmasına gerek duyulmadan sözleşme
yenilenebilir. Ancak mevcut sözleşme şartları aynı kalmak kaydıyla, ek
hizmet istekleri için, yeni bir satın alma talebi yapılması gerekir.
(2) Yüksekokulun bu maddenin birinci fıkrası kapsamı
dışında kalan satın alma ve ihale işleri, Meslek Yüksekokul Müdürünün
önerisi ve Mütevelli Heyet Başkanının onayı ile yapılır.
Teslim alma
ve ödeme
MADDE 8 – (1)
Doğrudan temin ve açık pazarlık usulü ile yapılan mal ve hizmet alımları
ile ilgili ödemelerin ilgili firmaya yapılabilmesi için talepte bulunan
birim yetkilisinin, alınan mal ve hizmetin fiyat, kalite miktar ve diğer
nitelikler itibariyle siparişe uygunluğunu kontrol ederek, mal ve hizmetin
teslim fişini onaylaması gerekir.
(2) Diğer teklif usullerinin uygulandığı satın alma ve
ihalelerde ödemelerin ilgililere yapılabilmesi için işin tamamlanmasını
müteakip beş iş günü içinde muayene ve kabul komisyonunun ihale veya satın
almanın şartnamelerine uygun olarak tamamlandığına dair raporunu sunması ve
raporun Mütevelli Heyet Başkanı tarafından onaylanması gerekir.
(3) Gerekli onayları tamamlanmış olan faturanın ödemesi,
mali işler birimi tarafından, yüklenici ile anlaşılmış ödeme şartları
çerçevesinde yapılır.
İstisna
MADDE 9 – (1)
Bilimsel araştırma projelerinin finansmanı, öğretim elemanları temini,
telif haklarının alınması gibi akademik işler ve her türlü personel
alımları ve benzeri özellikli işler bu Yönetmelik kapsamı dışındadır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Şartnameler
ve Sözleşme, Teminatlar, İhaleye Giremeyecekler ve İhalenin Kesinleşmesi
Şartnameler
ve sözleşme
MADDE 10 – (1) Teknik
şartname: Talebi yapılan mal ve hizmetler için talep eden birim tarafından
teknik şartname hazırlanır. Talepte teknik şartnameyle birlikte tahmini
maliyette belirtilir. Teknik şartname, mal ve hizmeti tedarik edecek
firmaların aynı vasfı sağlayacak şekilde teklif vermelerini ve tekliflerin
birbirleriyle kolayca mukayesesini sağlayacak şekilde hazırlanır.
(2) İdari şartname: Yapılacak işin idari prosedürünün isteklilere duyurulması amacıyla Mali İşler
Birimince hazırlanır. İşin niteliğine göre aşağıdaki hususların tamamına ya
da bir kısmına veya diğer ek şartlara uygun bir sırada yer verilir.
a) İşin konusu.
b) Teklifin şekli ve son gönderme tarihi.
c) Teminat alınıp alınmayacağı, alınacaksa miktarı.
ç) Opsiyon müddeti.
d) İşin süresi.
e) Ödeme durumu.
f) Teslim şekli.
g) Vergi ve harçlar.
ğ) Gümrük işleri.
h) İhaleye katılma şartları ve katılamayacak olanlar.
ı) Yüksekokulun alımı yapıp yapmamakta ve işi dilediğine
vermekte serbest olduğu, işin ve siparişin durdurulması veya iptali.
i) Uyuşmazlıkların çözümü.
Geçici
teminat
MADDE 11 – (1)
İhaleye gireceklerden işin niteliğine göre ve işin tahmini bedeli üzerinden
Yüksekokul tarafından belirlenen oranda geçici teminat alınır. Teklif alma
usulü ile yapılacak alımlarda ise Yüksekokul tarafından tespit olunan
miktarda geçici teminat alınır.
Kesin
teminat
MADDE 12 – (1) İhaleye
gireceklerden işin niteliğine göre ve işin tahmini bedeli üzerinden
Yüksekokul tarafından belirlenen oranda kesin teminat alınabilir.
İhaleye
giremeyecekler
MADDE 13 – (1)
Doğrudan veya dolaylı ya da alt yüklenici olarak kendileri veya başkaları
adına ihaleye giremeyecek olanlar şunlardır:
a) Daha önce kendisine iş verildiği halde, usulüne göre
sözleşme yapmak istemeyen istekliler ile sözleşme yapıldıktan sonra,
taahhüdünden vazgeçen ve mücbir sebepler dışında taahhütlerini, sözleşme ve
şartname hükümlerine uygun olarak yerine getirmediği tespit edilenler, iki
yıla kadar ihalelere alınmazlar.
b) Kanunlarla ve genel, katma ve özel bütçelerle idare
olunan kurum ve kuruluşlar ile özel kanunlarla kurulmuş bankalar ve
iktisadi devlet teşekküllerinden ihalelerine girmekten men edilmiş olanlar.
İhalenin
kesinleşmesi
MADDE 14 – (1)
İhaleler harcama yetkilisinin onayı ile en geç beş iş günü içerisinde
kesinleşir. Bu durum en geç üç iş günü içinde yükleniciye tebliğ edilerek
sözleşme yapmaya ve kesin teminat vermeye davet edilir. Kendisine ihale
yapılmayan isteklilerin varsa geçici teminatları iade edilir.
(2) Taahhüdünü yerine getiremeyen yüklenicinin teminatı
irat kaydedilir. Yüklenicinin Yüksekokula maddi zarar vermesi durumunda bu
zarar, kesin teminat miktarından az olsa da kesin teminattan artan fark
iade edilmez.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Yönetmelikte
hüküm bulunmayan haller
MADDE 15 – (1) Bu
Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde, ilgili diğer mevzuat hükümleri ile
Mütevelli Heyet kararları uygulanır.
Yürürlük
MADDE 16 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 17 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini İstanbul Şişli Meslek Yüksekokulu Müdürü yürütür.
|