30 Aralýk 2012  PAZAR

Resmî Gazete

Sayý : 28513 (2. Mükerrer)

TEBLÝÐ

Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartlarý Kurulundan:

FÝNANSAL ARAÇLARA ÝLÝÞKÝN TÜRKÝYE FÝNANSAL RAPORLAMA

STANDARDI (TFRS 9) HAKKINDA TEBLÝÐ (SIRA NO: 211)’DE

DEÐÝÞÝKLÝK YAPILMASINA ÝLÝÞKÝN TEBLÝÐ

(SIRA NO: 3)

MADDE 1 – 20/3/2011 tarihli ve 27880 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan 211 Sýra no’lu Finansal Araçlara Ýliþkin Türkiye Finansal Raporlama Standardý (TFRS 9) Hakkýnda Tebliðin geçici 1 inci maddesi aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.

“GEÇÝCÝ MADDE 1 – (1) Ýsteyen iþletmeler bu hükümler çerçevesinde, bu Tebliðin 1 no’lu ekinde yer alan TFRS 9 Standardýný 1/1/2015 tarihi öncesi hesap dönemlerine iliþkin finansal tablolarýnda uygulayabilir.

(2) 27/4/2010 tarihli ve 27564 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan TFRS 9 Finansal Araçlara Ýliþkin Türkiye Finansal Raporlama Standardý (TFRS 9) Hakkýnda Teblið’in ekinde yer alan TFRS 9 Finansal Araçlar Standardýný 1/1/2015 tarihi öncesi hesap dönemlerine iliþkin finansal tablolarýnda uygulamamýþ olan iþletmelerin bu Tebliðin 1 no’lu ekindeki TFRS 9 Standardýnýn erken uygulanmasýný tercih etmeleri durumunda bu TFRS’deki hükümlerin tamamýný ayný zamanda uygular.

(3) Bu TFRS’nin 1/1/2015 öncesi hesap dönemlerinde uygulanmasý halinde, bu durum dipnotlarda açýklanýr.

(4) Ýsteyen iþletmeler 1/1/2015 tarihi öncesi hesap dönemlerine iliþkin finansal tablolarýnda 27/4/2010 tarihli ve 27564 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan TFRS 9 Finansal Araçlara Ýliþkin Türkiye Finansal Raporlama Standardý (TFRS 9) Hakkýnda Teblið’in ekinde yer alan TFRS 9 Finansal Araçlar Standardýný uygulamayý seçebilirler.”

MADDE 2 – Ayný Tebliðin 7 nci maddesi aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.

“MADDE 7 – (1) Bu Teblið ve bu Tebliðin 1 no’lu ekinde yer alan “TFRS 9 Finansal Araçlar” Standardý, 31/12/2014 tarihinden sonra baþlayan hesap dönemlerinde uygulanmak üzere yayýmlandýðý tarihte yürürlüðe girer.”

MADDE 3 – Ayný Tebliðin 1 no’lu ekinde yer alan "TFRS 9 Finansal Araçlar" Standardýnýn 7.1.1 no’lu Paragrafý aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.

“7.1.1 Bu TFRS, 1 Ocak 2015 veya sonrasýnda baþlayan yýllýk raporlama dönemlerinde uygulanýr. Erken uygulamaya izin verilmektedir. Bu TFRS’nin erken uygulanmasý ancak 27/4/2010 tarihli ve 27564 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Finansal Araçlara Ýliþkin Türkiye Finansal Raporlama Standardý (TFRS 9)Hakkýnda Tebliðin henüz uygulanmamýþ olmasý durumunda, bu TFRS’deki hükümlerin tamamýnýn ayný zamanda uygulanmasý gerekir (ayrýca bakýnýz: 7.3.2 Paragrafý). 211 sýra no’lu TFRS’nin 1 Ocak 2015 tarihinden önce baþlayan raporlama dönemlerine iliþkin finansal tablolarda uygulanmasý durumunda, bu husus dipnotlarda açýklanýr ve ayný zamanda diðer Standartlarda yapýlan deðiþiklikler de uygulanýr.”

MADDE 4 – Ayný Tebliðin 1 no’lu ekinin 7.2.10 no’lu Paragrafý aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.

“7.2.10 TMS 39’un 58–65 ve UR84-UR93 Paragraflarýnda yer alan deðer düþüklüðüne iliþkin hükümlerin veya etkin faiz yönteminin geriye dönük olarak uygulanmasýnýn mümkün olmadýðý durumda (TMS 8’de tanýmlanan þekliyle), önceki dönemlere iliþkin düzeltme yapýldýðýnda, finansal varlýðýn veya borcun sunulan her bir karþýlaþtýrmalý dönem sonundaki gerçeðe uygun deðeri varlýðýn itfa edilmiþ maliyeti olarak kabul edilir. TMS 39’un 58–65 ve UR84-UR93 Paragraflarýnda yer alan deðer düþüklüðüne iliþkin hükümlerin veya etkin faiz yönteminin geriye dönük olarak uygulanmasýnýn mümkün olmadýðý durumda (TMS 8’de tanýmlanan þekliyle), finansal varlýðýn veya borcun ilk uygulama tarihindeki gerçeðe uygun deðeri, bu TFRS’nin ilk uygulandýðý tarihteki yeni itfa edilmiþ maliyeti olarak kabul edilir.”

MADDE 5 – Ayný Tebliðin 1 no’lu ekinin 7.2.14 no’lu Paragrafý aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.

“7.2.14 7.2.1 Paragrafýnda yer alan hükme baðlý kalmaksýzýn, bu TFRS’nin sýnýflandýrma ve ölçüm hükümlerinin:

(a) 1 Ocak 2012 tarihinden önce baþlayan raporlama dönemlerinde uygulanmasý durumunda, önceki dönemlere iliþkin düzeltme yapýlmasý ve TFRS 7’nin 44S-44W Paragraflarýnda yer alan açýklamalarýn sunulmasý zorunlu deðildir.

(b) 1 Ocak 2012 tarihinde veya sonrasýnda ve 1 Ocak 2013 tarihinden önce baþlayan raporlama dönemlerinde uygulanmasý durumunda, TFRS 7’nin 44S-44W Paragraflarýnda yer alan açýklamalar sunulur ya da önceki dönemlere iliþkin düzeltme yapýlýr.

(c) 1 Ocak 2013 tarihinde veya sonrasýnda baþlayan raporlama dönemlerinde uygulanmasý durumunda, TFRS 7’nin 44S-44W Paragraflarýnda yer alan açýklamalar sunulur. Önceki dönemlere iliþkin düzeltme yapýlmasý zorunlu deðildir.

Önceki dönemlere iliþkin düzeltme yapýlmamasý durumunda, önceki defter deðeri ile ilk uygulama tarihinin içinde bulunduðu yýllýk raporlama döneminin baþýndaki defter deðeri arasýndaki farklar, ilk uygulama tarihinin içinde bulunduðu yýllýk raporlama dönemine iliþkin daðýtýlmamýþ kârlarýn (veya uygun ise, öz kaynaðýn diðer bir unsurunun) açýlýþ kayýtlarýnda muhasebeleþtirilir.”

MADDE 6 – Ayný Tebliðin 1 no’lu ekinin 7.3.2 Paragrafý aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.

“7.3.2 Bu TFRS, 2010 yýlýnda yayýmlanan TFRS 9’un yerini alýr. Ancak 1 Ocak 2015’ten önce baþlayan yýllýk raporlama dönemlerinde bu TFRS yerine 2010 yýlýnda yayýmlanan TFRS 9’un uygulanmasý tercih edilebilir.”

MADDE 7 – Bu Teblið yayýmlandýðý tarihte yürürlüðe girer.

MADDE 8 – Bu Teblið hükümlerini Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartlarý Kurulu yürütür.