Sermaye
Piyasası Kurulundan:
İSTANBUL
MENKUL KIYMETLER BORSASI VADELİ İŞLEM VE
OPSİYON
PİYASASI YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Genel
Hükümler
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, İstanbul Menkul Kıymetler Borsası Vadeli İşlem ve
Opsiyon Piyasasının işlem, üyelik ve takas esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, vadeli işlem ve opsiyon sözleşmeleri
ile diğer türev araçların İstanbul Menkul Kıymetler Borsası Vadeli İşlem ve
Opsiyon Piyasasında işlem görmesine ilişkin usul ve esasları belirler.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 28/7/1981 tarihli ve 2499 sayılı
Sermaye Piyasası Kanununun 40 ıncı maddesinin
birinci fıkrası, 3/10/1983 tarihli ve 91 sayılı Menkul Kıymetler Borsaları
Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 11 inci maddesinin birinci fıkrasına
dayanılarak çıkarılmıştır.
Kısaltmalar
ve tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Açık pozisyon: Ters işlem, nakdi uzlaşma veya fiziki
teslimat ile kapatılmamış pozisyonları,
b) Başkan: İstanbul Menkul Kıymetler Borsası Başkanını,
c) Baz fiyat: Sözleşmelerin günlük fiyat değişim
limitlerinin belirlenmesinde kullanılan fiyatı,
ç) Borsa, İMKB: İstanbul Menkul Kıymetler Borsasını,
d) Borsa Başkanlığı: İstanbul Menkul Kıymetler Borsası
Başkanını veya Başkanın görevlendireceği Başkan Yardımcısını,
e) Dayanak varlık: Sözleşmede alma veya satma hakkı
ve/veya yükümlülüğüne konu olan sermaye piyasası aracını, ekonomik veya
finansal göstergeyi,
f) Garanti Fonu: Yükümlülüklerin yerine getirilmemesi
durumunda kullanılmak amacıyla işlem teminatları dışında Takas üyelerinin
katılımıyla oluşturulan fonu,
g) İMKB Yönetmeliği: 19/2/1996
tarihli ve 22559 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İstanbul Menkul Kıymetler
Borsası Yönetmeliğini,
ğ) İşlem teminatları: Başlangıç ve sürdürme teminatı
olarak belirlenen teminat tutarlarını,
h) Kanun: 28/7/1981 tarihli ve
2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununu,
ı) Kısa pozisyon: Sahibine, vadeli işlem sözleşmelerine
ilişkin işlemlerde, sözleşmenin vadesi geldiğinde dayanak varlığı
sözleşmede belirtilen fiyattan ve belirtilen miktarda satmak ya da nakdi
uzlaşmayı sağlamak, alım opsiyonuna ilişkin
işlemlerde sözleşmenin vadesinde veya vadeye kadar olan süre içinde dayanak
varlığı, sözleşmede belirtilen fiyattan ve belirtilen miktarda satmak ya da
nakdi uzlaşmayı sağlamak, satım opsiyonuna ilişkin işlemlerde ise
sözleşmenin vadesinde veya vadeye kadar olan süre içinde dayanak varlığı,
sözleşmede belirtilen fiyattan ve belirtilen miktarda satın almak ya da
nakdi uzlaşmayı sağlamak yükümlülüğü veren pozisyonu,
i) Opsiyon primi: Opsiyon sözleşmesini alan tarafın opsiyon sözleşmesini satan tarafa sözleşmede yer alan
haklar karşılığında ödediği tutarı,
j) Opsiyon sözleşmesi: Opsiyonu alan tarafa belirli bir
vadede veya belirli bir vadeye kadar, önceden belirlenen fiyat, miktar ve
nitelikte dayanak varlığı alma veya satma hakkı veren, satan tarafı ise
alma veya satmaya yükümlü kılan sözleşmeyi,
k) Özsermaye halleri: Payların
fiyat ve/veya miktarında değişime yol açan sermaye artırımı, temettü
ödemesi ve diğer kurumsal işlemler ile bunların bileşimi sonucu ortaya
çıkan durumları,
l) Pazar: Piyasa bünyesinde oluşturulacak ana pazar,
özel emirler pazarı, özel emir ilan pazarı ve diğer pazarları,
m) Piyasa: İstanbul Menkul Kıymetler Borsası Vadeli
İşlem ve Opsiyon Piyasasını,
n) Piyasa üyesi: Borsa üyelerinden Yönetim Kurulu
tarafından Piyasada işlem yapmak üzere izin verilen üyeleri,
o) Seans: Sözleşmelerin Borsada alım satımı için
belirlenen zaman dilimini,
ö) Son işlem günü: Sözleşmenin işlem göreceği son iş
gününü,
p) Sözleşme grubu: Aynı dayanak varlık üzerine
düzenlenmiş, benzer niteliklere göre sınıflandırılmış sözleşmeleri,
r) Sözleşme: Vadeli işlem ve opsiyon
sözleşmeleri ile diğer türev araçlara ilişkin sözleşmeleri,
s) SPK, Kurul: Sermaye Piyasası Kurulunu,
ş) Takas Merkezi: Piyasada gerçekleşen işlemlerin
takasını gerçekleştirmek üzere Borsada oluşturulan merkezi veya
görevlendirilen diğer kurumları,
t) Takas üyesi: Kendisinin ve/veya diğer üyelerin Piyasa
işlemlerinden kaynaklanan takas yükümlülüklerini teyit etmeyi ve yerine
getirmeyi Takas Merkezine karşı taahhüt eden üyeleri,
u) Ters işlem veya pozisyonun kapatılması: Aynı
sözleşmede, uzun pozisyon karşısında kısa pozisyon, kısa pozisyon
karşısında uzun pozisyon alınarak pozisyonun tasfiyesini,
ü) Türev araçlar: Ekonomik veya finansal göstergeye ya
da sermaye piyasası araçlarına dayalı olarak çıkarılan vadeli işlem ve opsiyon sözleşmeleri ile, benzeri nitelikteki diğer
sermaye piyasa araçlarını,
v) Uzlaşma fiyatı: Hesapların güncellenmesinde ve nakdi
veya fiziki uzlaşmada kullanılmak üzere belirlenen fiyatı,
y) Uzun pozisyon: Sahibine, vadeli işlem sözleşmelerine
ilişkin işlemlerde, sözleşmenin vadesi geldiğinde dayanak varlığı
sözleşmede belirtilen fiyattan ve belirtilen miktarda satın almak ya da
nakdi uzlaşmayı sağlamak yükümlülüğü, alım opsiyonuna
ilişkin sözleşmelerde, sözleşmenin vadesinde veya vadeye kadar olan süre
içinde dayanak varlığı, sözleşmede belirtilen fiyattan ve belirtilen
miktarda satın almak ya da nakdi uzlaşmada bulunmak hakkı, satım opsiyonuna
ilişkin işlemlerde sözleşmenin vadesinde veya vadeye kadar olan süre içinde
dayanak varlığı, sözleşmede belirtilen fiyattan ve belirtilen miktarda
satmak ya da nakdi uzlaşmada bulunmak hakkı veren pozisyonu,
z) Vadeli işlem sözleşmesi: Belirli bir vadede, önceden
belirlenen fiyat, miktar ve nitelikte dayanak varlığı alma veya satma
yükümlülüğü veren sözleşmeyi,
aa) Yönetim
Kurulu: İstanbul Menkul Kıymetler Borsası Yönetim Kurulunu,
bb)
Yönetmelik: İstanbul Menkul Kıymetler Borsası Vadeli İşlem ve Opsiyon
Piyasası Yönetmeliğini,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Sözleşmelere
İlişkin Hükümler
İşlem
görebilecek sözleşmeler
MADDE 5 – (1)
Piyasada sermaye piyasası araçları ile ekonomik veya finansal göstergeler
üzerine düzenlenmiş sözleşmeler, Yönetmelikte yer alan esaslar çerçevesinde
işlem görebilir.
(2) Hangi dayanak varlık üzerine sözleşme
düzenleneceğine Yönetim Kurulunun önerisi üzerine SPK karar verir.
Sözleşmelerin
asgari unsurları
MADDE 6 – (1)
Türlerine göre sözleşmelerde bulunacak asgari unsurlar aşağıda
belirtilmiştir:
a) Dayanak varlık,
b) Sözleşmenin türü: Sözleşmenin vadeli işlem veya opsiyon sözleşmesine ya da diğer türev araçlara ilişkin
olduğu,
c) Sözleşmenin büyüklüğü: Sözleşmeye konu dayanak
varlığın miktarı,
ç) Fiyat adımı: Sözleşme fiyatında bir defada
gerçekleşebilecek en küçük fiyat değişimi,
d) Sözleşmenin vadesi: Sözleşmenin nihai olarak nakdi
uzlaşmasının veya fiziki teslimatının yapılacağı zaman,
e) Uzlaşma şekli: Dayanak varlık bazında, uzlaşmanın
fiziki teslimat veya nakdi uzlaşma yöntemlerinden hangisiyle yapılacağı,
f) Uzlaşma fiyatının belirlenme şekli: Hesapların
güncellenmesinde ve nakdi veya fiziki uzlaşmada kullanılacak fiyatın
belirlenme şekli,
g) Son işlem günü,
ğ) Teslim tarihi: Fiziki teslim öngörülen sözleşmelerde
dayanak varlığın fiziken teslim edileceği tarih,
h) Günlük fiyat değişim limitleri: Her sözleşmenin
fiyatının bir gün içerisinde hareket edebileceği oran veya mutlak tutar
olarak belirlenen en düşük ve en yüksek değer,
ı) Asgari teminat oranları ve tutarları: Sözleşmelerde
pozisyon açmak ve sürdürmek için taraflardan talep edilecek en düşük işlem
teminat oranları ve tutarları veya bu teminatların belirlenmesinde kullanılacak
yöntem,
i) Kullanım fiyatı: Opsiyon sözleşmelerinde, dayanak
varlığın vadeye kadar olan süre içinde veya vade bitiminde alım veya
satımının yapılabileceği fiyat,
j) Opsiyon tipi: Opsiyon sözleşmelerinde, opsiyon sözleşmesi ile tanınan hakkın sadece vade
sonunda ya da vade sonu dahil olmak üzere vade sonuna kadar herhangi bir
tarihte kullanılabileceği,
k) Opsiyon sınıfı: Opsiyon sözleşmelerinde, opsiyon sözleşmesi ile tanınan hakkın alım veya satıma
ilişkin olduğu.
(2) Sözleşmelerin asgari unsurları, dayanak varlığın
niteliğine ve sözleşme türüne göre Yönetim Kurulu tarafından belirlenir ve
SPK tarafından onaylanır.
Sözleşmelerin
bağlayıcılığı ve sona ermesi
MADDE 7 – (1)
Piyasada işlem görecek sözleşmelerin hükümleri Borsa tarafından ilan edilir
ve bu hükümler ayrıca bir bildirime gerek olmaksızın işlem yapan tüm
tarafları bağlar.
(2) Piyasada gerçekleştirilen işlemler neticesinde veya
pozisyon transferi ile devralınarak oluşan açık pozisyonlardan doğan hak ve
yükümlülükler; sözleşmenin ters işlem ile Piyasada kapatılması, vadesinin
gelmesi, hakkın kullanılması veya pozisyon transferi ile sona erer. Bunun
dışında, sözleşmelerin veya açık pozisyonlardan doğan hak ve
yükümlülüklerin, Yönetmeliğin pozisyon transferine ilişkin hükümleri hariç,
Piyasada veya Piyasa dışında başka bir yolla satılması veya devri mümkün
değildir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Üyelik ve
Üyelerin Yükümlülükleri
Üyeler ve
üyelik türleri
MADDE 8 – (1)
Piyasada işlemler üyeler vasıtasıyla gerçekleştirilir. Yönetim Kurulu,
belirleyeceği kriterlere göre, üyelerin işlem
yapma izinlerini sözleşmeler, sözleşme grupları ve pazarlar bazında
belirlemeye yetkilidir. Üyeler tarafından Piyasada işlemlere başlanabilmesi
için Yönetmelikte belirtilen şartların yerine getirilmiş olması gerekmektedir.
(2) İki tür üyelik bulunmaktadır:
a) Takas Üyesi Olan Piyasa Üyeleri; sözleşmelere ilişkin
işlemlerden kaynaklanan takas yükümlülüklerini teyit etmeyi ve yerine
getirmeyi Takas Merkezine karşı taahhüt eden kuruluşlardır. Takas Üyesi
Olan Piyasa Üyeleri; sahip oldukları yetkiler bakımından Doğrudan Takas
Üyesi ve Genel Takas Üyesi olmak üzere ikiye ayrılır.
1) Doğrudan Takas Üyeleri; sadece kendilerinin ve/veya
müşterilerinin işlemlerinin takasını gerçekleştirmeye yetkilidir. Bu
üyeler, başka bir Piyasa Üyesinin takasını garanti edemez.
2) Genel Takas Üyeleri; Doğrudan Takas Üyelerinin
yetkisine ilave olarak diğer Piyasa Üyelerinin işlemlerinin takasını da
garanti etmeye yetkilidir.
b) Takas Üyesi Olmayan Piyasa Üyeleri; bir Genel Takas
Üyesinin takas garantisini elde etmeden Piyasaya doğrudan emir iletemeyen
ve bu suretle işlem yapamayan kuruluşlardır. Takas Üyesi Olmayan Piyasa
Üyelerinin takas işlemleri, takası garanti eden Genel Takas Üyesi
tarafından gerçekleştirilir. Bu durumda, garanti veren Genel Takas Üyesinin
onayı ile Takas Üyesi Olmayan Piyasa Üyesinin takas işlemleri, Genel Takas
Üyesine bağlı, kendi adına açılan takas hesaplarında izlenebilir. Takas
Üyesi Olmayan Piyasa Üyesinin Takas Merkezi nezdindeki
riskleri takas garantisi veren Genel Takas Üyesinin riskleri ile konsolide edilerek izlenir.
(3) Yönetim Kurulu, SPK’nın
onayı ile bu maddenin 2 nci fıkrasında
belirtilmiş olanlardan farklı yetki ve sorumluluklara sahip, üyelik türleri
tesis edebilir.
Piyasa ve
takas üyeliği şartları
MADDE 9 – (1) Piyasa
üyeliği için en az aşağıdaki şartların sağlanmış olması gerekir:
a) Borsa üyesi olunması,
b) SPK’dan türev araçların
alım satımına aracılık yetki belgesi alınmış olması,
c) İçeriği Yönetim Kurulunca belirlenen taahhütnamelerin
imzalanarak ibraz edilmiş olması,
ç) Yönetmelikte ve Yönetmeliğe dayanılarak yapılan
düzenlemelerde öngörülen teminatların yatırılmış olması,
d) Yönetim Kurulunca istenebilecek diğer bilgi ve
belgelerin sunulmuş olması.
(2) Takas üyeliği şartları, Borsanın uygun görüşü
alınarak Takas Merkezi tarafından belirlenir.
(3) Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasının Piyasa ve Takas
üyeliği için yukarıdaki şartlar aranmaz.
Üye
temsilcileri
MADDE 10 – (1)
Kurulun konu ile ilgili Tebliğinin ilgili maddeleri ile İMKB Yönetmeliğinin
11 inci maddesinde belirtilen niteliklere sahip olan ve tüm şartları yerine
getirerek Borsa tarafından katılımın zorunlu tutulabileceği "Vadeli
İşlem ve Opsiyon Piyasası Üye Temsilcisi" eğitim programlarını başarı
ile tamamlamış olanlar Piyasada üye temsilcisi olarak yetkilendirilebilir.
Piyasada bir Piyasa üyesi adına işlem yapabilecek temsilci sayısına ve
yetkilendirmeye ilişkin hususlarda düzenleme yapmaya Borsa Başkanlığı
yetkilidir.
(2) Yönetim Kurulu, türev araçların işlem gördüğü
borsalardaki piyasalarda uzman veya üstü unvanlarda en az üç yıl süre ile
çalışanlar ile, bu borsalarda üye temsilcisi
olarak çalışmış olan kişilerin de bu maddedeki şartlar aranmaksızın
Piyasada üye temsilcisi olmalarını kararlaştırabilir.
Piyasa
yapıcılığı
MADDE 11 – (1) Piyasa
yapıcıları, sorumlu oldukları sözleşmelerde piyasanın dürüst, düzenli ve
etkin çalışmasını sağlamak, likit ve sürekli bir
piyasanın oluşmasını teşvik etmek amacıyla kotasyon veren ve bu kotasyon doğrultusunda
işlem yapan Piyasa üyeleridir.
(2) Piyasa yapıcılığına ilişkin esaslar Yönetim Kurulu
tarafından düzenlenir ve piyasa yapıcılara diğer Piyasa üyelerine göre daha
düşük Borsa payı uygulanmasına karar verilebilir.
(3) Piyasada işlem gören sözleşmelerin bir kısmının veya
tamamının alım satımında piyasa yapıcılığı sistemi kullanılabilir. Piyasa
yapıcılığı sisteminin kullanılacağı sözleşmeler ve yetkilendirilecek piyasa
yapıcıları Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
(4) Takas Merkezi, Borsanın uygun görüşünü alarak Piyasa
yapıcılara diğer Piyasa üyelerine göre daha düşük teminat ve takas ücreti
uygulanmasına karar verebilir.
Piyasa
yapıcılığı şartları
MADDE 12 – (1) Borsaya
piyasa yapıcılığı için başvuruda bulunan Piyasa üyeleri, aşağıda belirtilen
asgari şartları sağlamak zorundadırlar:
a) Yönetim Kurulunca belirlenecek özkaynak
yapısına sahip olmak,
b) Piyasa yapıcı üyelerin genel yükümlülüğünü kapsayan
ve Yönetim Kurulu tarafından onaylanan Piyasa Yapıcılığı Taahhütnamesini
imzalamak.
(2) Piyasa yapıcılığı için başvuru koşulları ve aranacak
diğer şartlar Yönetim Kurulu tarafından düzenlenir.
Piyasa
yapıcılığı limitleri
MADDE 13 – (1)
Yönetim Kurulu, piyasa yapıcılarının gün sonunda tutabilecekleri pozisyon
limitlerini, günlük işlem limitlerini, alış ve satış kotasyonları
arasındaki farkın azami miktarını ve/veya oranını ve yapabilecekleri
işlemler ve taşıyabilecekleri açık pozisyon miktarlarına ilişkin diğer
değişkenleri piyasa yapıcısı bazında belirleyebilir.
Piyasa
yapıcılığından geçici veya sürekli ayrılma, yetkilerin kaldırılması
MADDE 14 – (1) Piyasa
yapıcıları, piyasa yapıcılığından sürekli veya geçici olarak ayrılmak
istediklerinde bunu yazılı olarak Borsaya bildirirler. Ayrılmaya ilişkin
esaslar ve şartlar Yönetim Kurulunca belirlenir.
(2) Piyasa yapıcılığından ayrılan Piyasa üyeleri,
başvuruları halinde yeniden piyasa yapıcısı olabilirler. Bu konuda karar
vermeye Yönetim Kurulu yetkilidir.
(3) Piyasa yapıcılığından sürekli veya geçici olarak
ayrılma, Piyasa üyeliğini etkilemez.
(4) Yönetim Kurulu, Yönetmelikte veya Yönetmeliğe
dayanılarak yapılan düzenlemelerde öngörülen yükümlülükleri yerine
getirmeyen piyasa yapıcı üyelerin piyasa yapıcılığı yetkilerini geçici ya
da sürekli olarak kaldırabilir.
Piyasa
üyeliğinin sona ermesi
MADDE 15 – (1) Piyasa
üyeliği, Piyasa üyesinin kendi talebi veya Borsa ve/veya Piyasa üyelik şartlarının
kaybedilmesi ve verilen süre içerisinde piyasa üyeliği şartlarının
sağlanamaması ya da Yönetmelikte belirtilen diğer şartların oluşması
halinde Yönetim Kurulu kararı ile geçici veya sürekli olarak sona
erdirilebilir.
(2) Piyasa üyeliğinden ayrılmak isteyen üye, durumu
yazılı olarak Borsaya bildirmekle yükümlüdür.
(3) Piyasa üyeliğinin geçici veya sürekli olarak sona
ermesi durumunda ilgili üyenin Yönetmelik ve sözleşmelerden kaynaklanan tüm
yükümlülükleri devam eder. Bu durumda yükümlülüklerin tasfiye yöntemi
Borsanın uygun görüşü alınarak Takas Merkezi tarafından belirlenir.
Takas
üyeliğinin sona ermesi
MADDE 16 – (1) Takas
üyeliği,
a) Genel ve Doğrudan Takas Üyelerinin Piyasa üyeliği
izninin kaldırılması,
b) Takas Merkezinin kararı veya
c) Takas üyesinin talebi
ile sona
erebilir.
(2) Takas Merkezi, Borsanın uygun görüşünü alarak takas
üyeliği sona eren kurumun takasını garanti ettiği üyelerin ve müşterilerine
ilişkin işlemlerinin düzenli şekilde yürütülmesini sağlamak amacıyla,
garanti süresini uzatma da dahil olmak üzere
gerekli tedbirleri almaya yetkilidir.
(3) Takas üyeliğinden çıkmak isteyen Takas üyeleri, bu
durumu Takas Merkezi ve Borsaya yazılı olarak bildirir.
(4) Takas üyeliğinden çıkma ve çıkarılma şartları
Borsanın uygun görüşü alınarak Takas Merkezi tarafından belirlenir.
(5) Yönetmeliğin 9 uncu maddesindeki şartlar yerine
getirildiği sürece, Takas üyeliğinden çıkma Piyasa üyeliğini etkilemez.
(6) Takas üyeliği sona eren kurumların Garanti Fonundaki
payı, Yönetmelikte belirlenen Garanti Fonu işleyiş esasları çerçevesinde
ilgili kuruma iade edilir.
Hesapların
ayrıştırılması
MADDE 17 – (1)
Üyeler, tutacakları defter, belge ve kayıtlarda, her müşterinin haklarını,
yükümlülüklerini ve varlıklarını, kendilerinin ve diğer müşterilerinin
haklarından, yükümlülüklerinden ve varlıklarından ayrı olarak izlerler.
Yönetim Kurulu, Takas Merkezinde açılacak hesaplarda, müşteri
varlıklarının, pozisyonlarının ve teminatlarının ayrı ayrı
izlenmesini zorunlu kılabilir.
Pozisyonların
bildirimi
MADDE 18 – (1)
Üyelerin, Borsa tarafından belirlenen şekil ve sürelere uygun olarak
müşterilerinin ve kendilerinin Piyasada aldıkları pozisyonları Borsa
ve/veya Takas Merkezine bildirmeleri talep edilebilir.
Müşterilerin
riskler hakkında bilgilendirilmesi
MADDE 19 – (1)
Kurulun konu ile ilgili Tebliği çerçevesinde Piyasa üyeleri, müşterileri
için herhangi bir işlem gerçekleştirmeden ve sözleşme imzalamadan önce, söz
konusu işlemlerin risklerini belirten bir açıklama yapmak, bu açıklamaları
yaparken içeriği Kurulca belirlenen “Türev Araçlar Risk Bildirim Formu”nu
kullanmak ve bu formun bir örneğini müşterilerine vermek zorundadırlar.
Üyelerin
müşteri hesaplarını izlemeye ilişkin yükümlülükleri
MADDE 20 – (1)
Üyeler, müşteri hesaplarını her gün güncellemek ve müşterilerine gerekli
teminat tamamlama çağrılarını yapmak, gerekli teminatı yatırmayan
müşterilerin pozisyonlarını Yönetmelikteki hükümler çerçevesinde işleme
tabi tutmakla yükümlüdürler.
Faaliyetleri
durdurulan üyeler ve işlem yasağı getirilen yatırımcılar
MADDE 21 – (1)
Faaliyetleri geçici veya sürekli olarak durdurulan üyelerin taşıdıkları
pozisyonların tasfiyesi veya başka üyelere transfer edilmesi ile işlem
yasağı getirilen yatırımcıların pozisyonlarını kapatmaya ilişkin esaslar
Borsanın uygun görüşü alınarak Takas Merkezi tarafından belirlenir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
İşlem
Esasları
Seans
MADDE 22 – (1)
Piyasada işlemlerin gerçekleştirileceği seansların günleri ve saatleri
Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
Baz fiyatın
belirlenmesi
MADDE 23 – (1) Günlük
fiyat değişim limitlerinde esas alınacak baz
fiyat, ilk işlem günü için Uzlaşma Fiyatı Komitesi tarafından, diğer günler
için ise sözleşmenin bir önceki günkü uzlaşma fiyatı olarak belirlenir.
(2) Özsermaye hallerinin
oluşması durumunda, baz fiyat Özsermaye
Halleri Komitesi tarafından belirlenir.
Özsermaye hallerine ilişkin uyarlamalar
MADDE 24 – (1)
Dayanak varlığın fiyat ve/veya miktarında değişime yol açan özsermaye hallerine bağlı olarak yapılacak uyarlamalara
ilişkin esaslar Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
Özsermaye halleri komitesi
MADDE 25 – (1) Özsermaye Halleri Komitesi, özsermaye
hallerinin fiyatlara ve sözleşme unsurlarına etkisinin makul ve adil bir
şekilde hesaba katılmasını sağlayacak esasları uygulamaya yönelik
faaliyetlerde bulunmak üzere oluşturulur.
(2) Komitenin görev ve çalışma esasları ile komite
üyeleri Yönetim Kurulu tarafından belirlenir. Komite Başkanı, komite
üyeleri tarafından seçilir. Başkan ve üyelerin görev süreleri iki yıldır,
bu sürenin sonunda tekrar seçilebilirler.
Emir
türleri
MADDE 26 – (1)
Piyasada verilebilecek emir türlerini ve bu emirlere ilişkin geçerlilik
sürelerini Yönetim Kurulu belirler.
Emirlerin
piyasaya iletilmesi
MADDE 27 – (1) Piyasa
üyeleri, emirlerini Yönetim Kurulu tarafından belirlenen esaslar
doğrultusunda alım satım sistemine iletirler.
Emirlerin
değiştirilmesi veya iptali
MADDE 28 – (1) Piyasa
üyeleri, Piyasaya iletilmiş ancak eşleşmemiş veya kısmi olarak eşleşmiş
olan emirlerin eşleşmemiş olarak bekleyen kısımlarını, Yönetim Kurulu
tarafından belirlenen esaslar çerçevesinde değiştirebilir veya iptal
edebilirler.
(2) Piyasada eşleşmemiş veya kısmi olarak eşleşmiş olan
emirlerin eşleşmemiş olarak bekleyen kısımlarının Borsa tarafından iptal
edilme usul ve esasları Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
İşlem
yöntemi
MADDE 29 – (1)
Piyasada esas olarak çok fiyat, sürekli müzayede yöntemi uygulanır. Yönetim
Kurulu çok fiyat, sürekli müzayede yönteminin yanı sıra piyasa yapıcılığı
ve diğer işlem yöntemlerinin uygulanmasına da imkan
veren düzenlemeler yapabilir ve bu düzenlemeler kapsamında emir, işlem ve
öncelik kurallarında farklı esaslar belirleyebilir.
Emirlerin
eşleştirilmesinde öncelik kuralları
MADDE 30 – (1)
Sözleşmelerin alım satımı için verilen emirlerin Piyasaya iletildikten
sonra, çok fiyat sürekli müzayede yöntemi ile eşleşmesi esnasında
uygulanacak öncelik kuralları sırasıyla aşağıdaki gibidir:
a) Fiyat önceliği: Daha düşük fiyatlı satım emirleri,
daha yüksek fiyatlı satım emirlerinden; daha yüksek fiyatlı alım emirleri,
daha düşük fiyatlı alım emirlerinden önce karşılanır.
b) Zaman önceliği: Fiyat eşitliği halinde, zaman
açısından sisteme daha önce gelen emirler önce karşılanır.
Müşteri
önceliği
MADDE 31 – (1) Piyasa
üyeleri, Piyasadaki fiyatların ve tekliflerin müşterilerin verdikleri
emirleri karşılaması durumunda, ilk önce müşteri emirlerini gerçekleştirmek
zorundadırlar. Bu madde kapsamında, Piyasa üyelerinin kendi portföylerine
yaptıkları işlemler ile, doğrudan veya dolaylı
olarak kendileriyle ilişkili kişi ve kurumlar adına yaptıkları işlemler,
Piyasa üyelerinin kendi işlemi olarak değerlendirilir. Bu
maddenin uygulanmasında Piyasa üyesi ile aralarında istihdam ilişkisi, akdi
ilişki ya da sair nedenlerle birlikte hareket eden kişiler ile bunların eş
ve velayeti altındaki çocukları, sınırsız sorumlulukla katıldıkları veya
yönetim kurulu başkanı, üyesi, genel müdür, genel müdür yardımcısı
oldukları ortaklıklar, Piyasa üyesinin veya yukarıda sayılanların kamu
tüzel kişileri hariç olmak üzere sermayelerinin doğrudan veya dolaylı
olarak %25 veya daha fazlasına iştirak ettikleri ortaklıklar ilişkili kişi
ve kurumlar olarak addolunur. Piyasa yapıcılığına ilişkin hususlar
saklıdır.
İşlemlerin
iptali
MADDE 32 – (1)
Piyasada oluşan fiyatlar üzerinden gerçekleşen işlemler, İMKB
Yönetmeliğinin 23 üncü maddesinde belirtilen nedenler ve/veya olağanüstü
durumların ortaya çıkması ile, bu durumları
gidermeye yönelik olarak Yönetmelik çerçevesinde alınacak tedbirlerin
yetersiz kalması halinde Borsa Başkanlığı tarafından iptal edilebilir.
İşlemlerin
bildirimi
MADDE 33 – (1) Piyasada
gerçekleşmiş olan işlemlerin teyidi seans süresi boyunca ilgili işlem
sistemi ekranlarından sürekli yapılabileceği gibi, seans sonunda Piyasa
üyelerine yazılı ve/veya elektronik ortamda verilebilir.
İşlem
bilgilerinin ilanı
MADDE 34 – (1)
Piyasada gerçekleşen işlemlere ilişkin ilan edilecek bilgiler Yönetim
Kurulu tarafından belirlenir.
Uzun
pozisyon
MADDE 35 – (1) Vadeli
işlem sözleşmelerine ilişkin işlemlerde uzun pozisyon sahibi, sözleşmenin
vadesi geldiğinde dayanak varlığı sözleşmede belirtilen fiyattan ve
belirtilen miktarda satın almak ya da nakdi uzlaşmayı sağlamakla
yükümlüdür.
(2) Opsiyon sözleşmelerinde; alım opsiyonuna
ilişkin uzun pozisyon sahibi, sözleşmenin vadesinde veya vadeye kadar olan
süre içinde dayanak varlığı, sözleşmede belirtilen fiyattan ve belirtilen
miktarda satın almak ya da nakdi uzlaşmada bulunmak hakkına sahiptir. Satım
opsiyonuna ilişkin uzun pozisyon sahibi,
sözleşmenin vadesinde veya vadeye kadar olan süre içinde dayanak varlığı,
sözleşmede belirtilen fiyattan ve belirtilen miktarda satmak ya da nakdi
uzlaşmada bulunmak hakkına sahiptir.
Kısa
pozisyon
MADDE 36 – (1) Vadeli
işlem sözleşmelerine ilişkin işlemlerde kısa pozisyon sahibi, sözleşmenin
vadesi geldiğinde dayanak varlığı sözleşmede belirtilen fiyattan ve
belirtilen miktarda satmak ya da nakdi uzlaşmayı sağlamakla yükümlüdür.
(2) Opsiyon sözleşmelerinde; alım opsiyonuna
ilişkin kısa pozisyon sahibi, sözleşmenin vadesinde veya vadeye kadar olan
süre içinde dayanak varlığı, sözleşmede belirtilen fiyattan ve belirtilen
miktarda satmak ya da nakdi uzlaşmayı sağlamakla yükümlüdür. Satım opsiyonuna ilişkin kısa pozisyon sahibi, sözleşmenin
vadesinde veya vadeye kadar olan süre içinde dayanak varlığı, sözleşmede
belirtilen fiyattan ve belirtilen miktarda satın almak ya da nakdi
uzlaşmayı sağlamakla yükümlüdür.
Korunma
amaçlı işlemler
MADDE 37 – (1) Korunma
amacıyla yapılan işlemler, halihazırda sahip
olunan veya gelecekte alınması beklenen bir pozisyonla ilgili olarak,
dayanak varlığın işlem gördüğü piyasalardaki fiyat değişimlerinin neden
olacağı finansal riski azaltmak amacıyla Piyasada yapılan işlemlerdir.
(2) Yönetim Kurulu, emirlerin korunma amaçlı veya spekülatif amaçlı işlemler gerçekleştirmek üzere girilmesine,
bu işlemlerin taşıması gereken şartları belirlemeye, bu işlemlere ilişkin
alınacak teminatların ve pozisyon limitlerinin farklılaştırılmasına ve bu
işlemlere ilişkin pozisyonların ayrı olarak takip edilmesine ilişkin
düzenleme yapmaya yetkilidir.
Pozisyon
limitleri
MADDE 38 – (1)
Pozisyon limiti, sözleşme, sözleşme grubu veya dayanak varlık bazında, bir
üyede, bir hesapta, bir kişiye ait hesapların toplamında veya Piyasadaki
tüm hesapların toplamında, aynı veya farklı vadelere sahip sözleşmeler için
alınabilecek azami pozisyon miktarıdır.
(2) Takas Merkezi, Borsanın uygun görüşünü alarak
pozisyon limitlerine ve bu limitlerin izlenmesine ilişkin esasları
belirler.
Pozisyon
limitlerinin izlenmesinde sorumluluk
MADDE 39 – (1)
Pozisyon limitlerinin aşılıp aşılmadığı Takas Merkezinin yanı sıra üyeler
tarafından da izlenir. Üye, nezdinde açılmış hesaplarda veya kendi portföy hesaplarında pozisyon limitlerini aşamaz. Üye,
müşterisinin pozisyon limitlerini aştığını öğrenmesi halinde, müşterisinin
kendi nezdinde sadece pozisyon azaltıcı işlemler yapmasına izin verebilir
ve durumu Takas Merkezinin belirleyeceği esaslar çerçevesinde derhal Takas
Merkezine bildirir.
(2) Piyasa yapıcıları, kotasyon vermek zorunda oldukları
sözleşmelerde geçici olarak pozisyon limitlerini aşabilirler. Ancak
Borsanın uygun görüşü alınarak Takas Merkezi tarafından ilgili genelgede
belirlenen süre sonuna kadar piyasa yapıcılarının pozisyonlarını limitlere
uygun hale getirmeleri zorunludur.
(3) Birden fazla üye nezdinde hesabı bulunan bir
müşterinin, her bir üye nezdindeki pozisyonları
limitler dahilinde olmakla birlikte, tüm üyeler nezdindeki hesaplarında bulunan pozisyonlar
toplulaştırıldığında pozisyon limiti aşımının tespit edilmesi durumunda,
ilgili üyelere Takas Merkezince pozisyon limiti aşım uyarısı yapılır.
Pozisyon
limiti aşımlarının giderilmesi
MADDE 40 – (1)
Pozisyon limitlerinin müşteriler tarafından aşılması durumunda, aşımı
izleyen ilk işlem günü üye, limiti aşan pozisyonlarını kapatması konusunda
müşterisi ile arasında yapılan çerçeve sözleşmesinde öngörülen şekilde
müşterisine bildirimde bulunur. Takas Merkezinin bildirimi çerçevesinde
Borsa, müşteriye üye tarafından bildirim yapılıp yapılmamış olmasına
bakılmaksızın, bir işlem gününden daha uzun süre limitleri aşan
pozisyonları re’sen kapatabilir. Bu durumda hangi
pozisyonların kapatılacağına Takas Merkezi karar verir. Açık pozisyonun Borsada
re'sen kapatılması nedeniyle doğabilecek her
türlü sorumluluk yükümlülüğünü yerine getirmeyen üyeye aittir.
(2) Pozisyon limitlerinin Takas Merkezi tarafından
değiştirilmesi neticesinde, daha önceden alınan pozisyonlar nedeniyle veya
Takas Merkezi tarafından gerçekleştirilen pozisyon transferleri sonucunda
limitlerin piyasa, üye, müşteri ve/veya hesap bazında aşılması durumunda,
limit aşımları Takas Merkezi tarafından verilen süre içerisinde giderilir.
Verilen süre içerisinde limit aşımlarının giderilmemesi durumunda, bu
maddenin 1 inci fıkrası uyarınca işlem yapılır.
Opsiyon
sözleşmelerine ilişkin hakların kullanımı
MADDE 41 – (1)
Opsiyon sözleşmelerinden doğan hakların kullanımına ilişkin esaslar Borsanın
uygun görüşü alınarak Takas Merkezi tarafından belirlenir.
Kullanım
limitleri
MADDE 42 – (1)
Opsiyon sözleşmelerinden doğan hakların kullanımıyla ilgili limitler ve
diğer sınırlamalar, Borsanın uygun görüşü alınarak Takas Merkezi tarafından
belirlenir.
Üye işlem
sınırları
MADDE 43 – (1)
Yönetim Kurulu, üyelerin gerçekleştirebilecekleri işlem hacmine ilişkin
sınırları, tespit edeceği kriterlere göre
belirleyebilir.
Uzlaşma
fiyatı belirlenme yöntemi
MADDE 44 – (1) Uzlaşma
fiyatları Yönetim Kurulu tarafından tespit edilen esaslara göre belirlenir.
Bu yöntemle belirlenen uzlaşma fiyatları Borsa tarafından ilan edilir.
(2) Uzlaşma Fiyatı Komitesi, seans sırasında gerçekleşen
işlemlerden hesaplanan uzlaşma fiyatını gerek görürse seansın bitiminden
sonra, ilgili Piyasa genelgesinde belirlenen süre içinde değiştirme
yetkisine sahiptir.
(3) Uzlaşma Fiyatı Komitesi, gerekli gördüğü durumlarda,
söz konusu sözleşmelerdeki bekleyen emirleri, aynı dayanak varlığa ait
diğer sözleşmelerde gerçekleşen fiyatları ve sözleşmenin teorik fiyatını
dikkate alarak yeni bir uzlaşma fiyatı belirleyebilir.
Uzlaşma
fiyatı komitesi
MADDE 45 – (1)
Piyasada işleme açılacak her bir sözleşme grubu için bir Uzlaşma Fiyatı
Komitesi oluşturulur. Komitenin görev ve çalışma esasları ile komite
üyeleri Yönetim Kurulu tarafından belirlenir. Komite Başkanları, komite
üyeleri tarafından seçilir. Başkan ve üyelerin görev süreleri iki yıldır,
bu sürenin sonunda tekrar seçilebilirler.
Hesapların
güncellenmesi
MADDE 46 – (1)
Hesaplar, uzlaşma fiyatları esas alınarak Takas Merkezi tarafından
güncellenir. Güncelleme işlemi, uzlaşma fiyatının belirlenmesi sonrasında
pozisyonların uzlaşma fiyatı üzerinden değerlemeye tabi tutulmasıdır.
(2) Güncelleme işleminin seansın sonunda yapılması esas
olmakla birlikte, Borsa Başkanlığı tarafından gerekli görülmesi durumunda
seans içinde de güncelleme yapılabilir.
(3) Hesapların güncellenmesiyle oluşan değişiklikler
sonucunda, bir hesaptaki tutarın teminat olarak bulunması gereken asgari
tutarı aşması halinde, aşan kısım hesap sahibi tarafından çekilebilir.
Hesapların güncellenmesi sonucunda teminat açığının ortaya çıkması
durumunda, Yönetmeliğin ilgili maddeleri uyarınca Takas Merkezi tarafından
teminat tamamlama çağrısı yapılır.
Riskli
hesaplar
MADDE 47 – (1) Hesapların
güncellenmesi sonucunda, teminatlarının yükümlülüklerini karşılama oranı
ilgili Piyasa Genelgesinde belirlenen seviyenin altında olan hesaplar
riskli hesaplardır. Riskli hesaplara ilişkin kriterler
ve bu hesaplar için uygulanacak iş kuralları, Borsanın görüşü alınarak
Takas Merkezi tarafından belirlenir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
İşlem
Teminatları ve Teslimatlarla İlgili Hükümler
İşlem
teminatları
MADDE 48 – (1)
Müşteriler, aldıkları veya almak istedikleri pozisyonlar için üyeye, üyeler
de kendileri veya müşterileri adına aldıkları veya almak istedikleri
pozisyonlar için Takas Merkezine Yönetmelik hükümlerine göre işlem teminatı
yatırmak zorundadırlar.
(2) İşlem teminatları, başlangıç ve sürdürme teminatı
olarak iki kademede tespit edilir.
(3) İşlem teminatı tutar ve oranları ile teminata kabul
edilebilecek kıymetler, teminat kompozisyonu, bunların değerleme katsayısı
ve teminat yatırma süreleri gibi hususlar sözleşmenin asgari unsurlarında
belirlenenler hariç olmak üzere, Borsanın uygun görüşü alınarak Takas
Merkezince belirlenir. Üye veya hesap bazında farklı teminat oran ve
tutarları belirlenebilir. Ayrıca, korunma amacıyla yapılan işlemler için
farklı teminat oran ve tutarları belirlenebilir.
(4) İşlem teminatları, iade edilmesi gerektiğinde mislen iade edilir. Bu teminatlar, nakit dışı olanları
nakde çevirme ve bunlarla açık pozisyonlardan oluşan zararları karşılama dahil olmak üzere, teminatlar üzerindeki tüm tasarruf
haklarının Takas Merkezine geçmesini ve Takas Merkezi tarafından
kullanılmasını sağlayacak şekilde üye tarafından müşterilerden teslim
alınarak Takas Merkezine tevdi edilir. Üye tarafından müşteri adına Takas
Merkezine tevdi edilen teminatların, başkaca herhangi bir işleme veya
incelemeye gerek olmaksızın bu madde hükmüne uygun olarak tevdi edildiği kabul
edilir ve Takas Merkezi, söz konusu varlıklar üzerinde Yönetmelik ve
sözleşme hükümlerine göre tasarruf edebilir. Müşteri varlıklarının üye
tarafından Takas Merkezinden teslim alınmamasından doğan tüm hukuki
sorumluluk ilgili üyeye ait olup, bu nedenle Takas Merkezine herhangi bir
sorumluluk yüklenemez. Bu şekilde Takas Merkezinde bulunan işlem
teminatları münhasıran sözleşmelerden kaynaklanan müşteri yükümlülüklerinin
tasfiyesi amacıyla kullanılır, üyenin veya müşterilerin diğer
yükümlülükleri nedeniyle kullanılamaz.
(5) Belirli bir sözleşme grubundan oluşan pozisyonların
riski azaltacak şekilde bir hesapta tutulması durumunda, alınacak teminat
tutarlarında yapılacak indirime ilişkin yöntem Borsanın uygun görüşü
alınarak Takas Merkezi tarafından belirlenir. Teminatların bu şekilde
belirlenmesi “portföy bazında teminatlandırma”
olarak adlandırılır.
Başlangıç
teminatı
MADDE 49 – (1)
Başlangıç teminatı, alınan pozisyonlar için yatırılması gerekli olan işlem
teminatı tutarıdır. Bu teminatın tutarı veya bu tutarın nasıl tespit
edileceğine ilişkin yöntem Borsanın uygun görüşü alınarak Takas Merkezi
tarafından belirlenir.
Sürdürme
teminatı ve teminat tamamlama çağrısı
MADDE 50 – (1)
Sürdürme teminatı, Piyasadaki günlük fiyat değişimleri karşısında
güncellenen teminat tutarlarının ve teminat olarak bulundurulması gereken
varlık kompozisyonunun koruması gereken asgari düzeydir. Bu teminatın
tutarı veya bu tutarın nasıl tespit edileceğine ilişkin yöntem Borsanın
uygun görüşü alınarak Takas Merkezi tarafından belirlenir. Hesapların
güncellenmesi neticesinde sözleşmelerde değer kaybı veya diğer nedenlerle
mevcut teminatın sürdürme teminatının altına düşmesi durumunda, Takas
Merkezi tarafından teminat tamamlama çağrısı yapılarak Takas Merkezinde
tutulan teminat tutarı başlangıç teminatı seviyesine çıkarılır.
(2) Teminat tamamlama çağrıları Takas Merkezi tarafından
esas olarak elektronik ortamda yapılır. Takas Merkezinin teminat tamamlama
çağrısını elektronik ortamda göndermesi durumunda, Takas üyesinin başkaca
bir ihbar ve bildirime gerek kalmaksızın çağrıyı aldığı kabul edilir.
(3) Takas Merkezi, gerekli gördüğü hallerde ilgili Takas
üyesinin teminat tamamlama yükümlülüğünü, ilan edilmiş süreden önce yerine
getirmesini isteyebilir.
Asgari
işlem teminatı oran ve tutarlarında değişiklik
MADDE 51 – (1) SPK,
piyasa koşullarındaki gelişmeleri dikkate alarak, gerektiğinde başlangıç
ve/veya sürdürme teminat oranlarına ya da tutarlarına asgari bir sınır
getirebilir. Bu durumda, Piyasa üyeleri, en az SPK tarafından belirlenen oran
ve tutarı karşılayacak şekilde başlangıç ve/veya sürdürme teminatını
müşterilerinden talep etmek zorundadırlar.
İşlem
teminatlarının nemalandırılması
MADDE 52 – (1) Takas
Merkezine yatırılan nakit işlem teminatları günlük olarak Takas Merkezi
tarafından nemalandırılır. Nemalandırma ve dağıtımına ilişkin esaslar
Borsanın uygun görüşü alınarak Takas Merkezi tarafından belirlenir.
Sözleşmelerde
teslimat sürecinin tamamlanması
MADDE 53 – (1) Fiziki
teslimatın öngörüldüğü sözleşmelerde, teslimata ilişkin hususlar sözleşme
unsurlarında belirtilir.
(2) Teslimata taraf üyeler, teslimatın tüm aşamalarından
sorumludur. Üyelerin teslimata ilişkin sorumluluğu Takas Merkezinin
teslimatın gerçekleştiğini bildirmesi ile son bulur.
(3) Teslimat sırasında taraflar arasında teslim
şartlarının sözleşmede belirtilen hükümlere uygunluğu konusunda çıkacak
ihtilaflar Borsa düzenlemeleri çerçevesinde karara bağlanır.
(4) Takas Merkezi, teslimatın düzenli bir şekilde
gerçekleşebilmesi için gerekli tedbirleri almakla görevli ve yetkilidir.
(5) Teslimat sürecinde, ilgili varlığın satış fiyatı
üzerinden alınan vergi ve vergi benzeri diğer kesintilerin oranlarında
meydana gelen değişikliklerde takip edilecek uygulama Borsa Başkanlığının
uygun görüşü alınarak Takas Merkezi tarafından belirlenir.
(6) Takas Merkezi, Borsa Başkanlığının uygun görüşünü
alarak teslimat sürecinin bir kısmını veya tamamını görevlendireceği
kurumlar eliyle yürütebilir.
(7) Takas Merkezi, Borsa Başkanlığının uygun görüşünü
alarak olağanüstü durumlarda teslimat usul ve esaslarını değiştirebilir.
Opsiyon
sözleşmelerinde teslimatla ilgili özel durumlar
MADDE 54 – (1)
Opsiyon sözleşmelerinde teslimat, opsiyonun tipine
göre vade sonunda veya vade sonundan önceki herhangi bir tarihte opsiyonun
alıcısı tarafından ilgili üyeler vasıtasıyla talep edilebilir. Üyeler,
müşterilerinden aldıkları kullanım taleplerini Takas Merkezi tarafından
belirlenen süre içinde Takas Merkezine bildirmekle yükümlüdürler.
Teslimat
ücreti
MADDE 55 – (1) Üyeler
ve müşterileri, fiziki teslimatın öngörüldüğü sözleşmelerde Borsanın uygun
görüşü alınarak Takas Merkezi tarafından belirlenen teslimat ücretini
ödemekle yükümlüdürler.
ALTINCI
BÖLÜM
Takas,
Temerrüt ve Garanti Fonu ile İlgili Hükümler
Takas
MADDE 56 – (1) Takas;
Piyasada gerçekleşen işlemlerle ilgili olarak ortaya çıkan sorumlulukların,
üyeler tarafından Takas Merkezinin belirlediği süre ve şartlarda yerine
getirilmesi sürecidir. Takas Merkezinin alıcı karşısında satıcı, satıcı
karşısında alıcı konumuna geçmesiyle, Yönetmelik ve ilgili diğer mevzuat
çerçevesinde işlemler sonuçlandırılır.
Takas
merkezi
MADDE 57 – (1) Takas
Merkezi, Yönetim Kurulu tarafından belirlenir ve SPK’nın
onayı alınarak görevlendirilir.
(2) Takas sürecine ilişkin işlemler ve düzenlemeler,
Takas Merkezi lehine haklar ve/veya Takas Merkezine karşı yükümlülükler
oluşturduğunda bunlar, Borsa lehine haklar ve/veya Borsaya karşı doğmuş
yükümlülükler olarak kabul edilir.
(3) Takas Merkezinin merkezi muhatap olması, sözleşmeler
ile ilgili mali sorumluluk sınırını değiştirmez.
(4) Takas Merkezinin vermiş olduğu hizmetlere
uygulanacak ücret tarifesi Borsanın uygun görüşü alınarak Takas Merkezince
belirlenir ve SPK onayı ile yürürlüğe girer.
Takas
merkezinin görev ve yetkileri
MADDE 58 – (1)
Yönetmeliğin diğer maddelerinde belirtilenlere ilave olarak Takas
Merkezinin görev ve yetkileri aşağıda belirtilmiştir:
a) Yönetmelikteki esaslar çerçevesinde takas işlemlerini
yürütmek,
b) Garanti Fonunu idare etmek, Garanti Fonuna ilişkin
defter, kayıt ve bilgileri tutmak ve Garanti Fonuna katılım tutarı ile
ilgili tavsiyede bulunmak,
c) Takas işlemleri çerçevesinde Garanti Fonundan gerekli
ödemeleri yapmak,
ç) Garanti Fonundan yapılan ödemeler nedeniyle oluşan
alacağı tahsil için gerekli işlemleri yürütmek,
d) Teminat olarak kabul edilebilecek kıymetleri ve
bunların temini, tahsili, tamamlama sürecine ilişkin esasları Borsanın
uygun görüşünü almak suretiyle belirlemek,
e) Teminat tamamlama çağrısı yapmak ve teminat tutarının
yeniden istenen seviyeye süresi içinde çıkartılmasını sağlamak,
f) Yönetmelikte tanımlanmış olağanüstü durumların
varlığı halinde olağanüstü durum için öngörülen teminatın yatırılmasını
sağlamak, açık pozisyonların kapatılmasını veya ilgili teminatların başka
Takas üyesine aktarılmasını sağlamak,
g) Risk yönetimini gerçekleştirmek,
ğ) Teminatlandırmaya ilişkin risk parametrelerini
belirlemek, takip etmek ve güncellemek,
h) Teminatları toplamak ve idare etmek, gerektiğinde
bunları nakde çevirerek hak sahiplerine ödemek,
ı) Teminatları değerlemek,
i) Temerrüt esaslarının belirlenmesinde Borsaya
tavsiyelerde bulunmak,
j) Üyelerin temerrüdü durumlarında Yönetmelikte
öngörülen tedbirleri almak,
k) Başlangıç ve sürdürme teminat seviyelerini Borsanın
uygun görüşünü alarak belirlemek,
l) Hesapları güncellemek ve bununla ilgili nakit ve
varlık transferlerini yapmak,
m) Kullanım taleplerinin pozisyon sahipleri arasında
dağıtımını yapmak,
n) Kullanım ve teslimatla ilgili bilgileri üyelere
süresi içinde bildirmek,
o) Teslimatın düzenli bir şekilde gerçekleşebilmesi için
Yönetmelikte öngörülen işlemleri yürütmek,
ö) Piyasada işlem yapılabilmesini sağlamak üzere hesap
açmak,
p) Takas üyelerinin takas üyeliğine ilişkin
yükümlülüklerini yerine getirmesi konusunda finansal yeterliliğine ilişkin
herhangi bir olumsuz durumu tespit etmesi halinde Borsayı bilgilendirmek,
r) Opsiyon primi tahsilatını ve
ödemesini gerçekleştirmek,
s) Opsiyon hak kullanımı işlemlerini gerçekleştirmek,
ş) Pozisyon ve kullanım limiti kontrollerini yapmak,
t) Özsermaye hallerine ilişkin
uyarlamalar çerçevesinde ilgili hesaplarda gerekli işlemleri yapmak,
u) Borsada gerçekleştirilen işlemlerin takası kapsamında
diğer tüm iş ve işlemleri yapmak.
Takas
esasları
MADDE 59 – (1)
Piyasada gerçekleştirilen işlemlerden doğan yükümlülüklerin taraflarca
yerine getirilmesinin sağlanması Takas Merkezi aracılığıyla yapılır. Piyasa
işlemlerinden kaynaklanan müşteri yükümlülükleri üyeler aracılığı ile Takas
Merkezi nezdinde yerine getirilir. Müşteriler üyelere karşı
yükümlülüklerinden, üyeler ise Takas Merkezine karşı olan yükümlülüklerinden
sorumludurlar. Takas Merkezinin sunduğu takas hizmetleri üyelere yöneliktir
ve müşteri ile doğrudan ilişkilendirilemez.
(2) Temerrüt durumunda, Takas Merkezi bu amaçla alınmış
teminatlara ve Garanti Fonuna başvurur. Garanti Fonundan karşılanamayan
tutarlar için Takas Merkezinin kendi kaynaklarına başvurulamaz. Takasın,
Takas Merkezinin kendi kaynaklarından ve diğer kaynaklardan garanti
edilmesi durumu saklıdır.
Takas
merkezinin mali sorumluluk sınırları
MADDE 60 – (1) Takas
Merkezinin, Takas Merkezi garantisi nedeniyle mali sorumluluğu,
Yönetmelikte belirlenen kaynaklarla sınırlı olmak üzere, sözleşmelerin
takası sırasında taraflardan her biri için karşı tarafın yerini almasından
kaynaklanan tutar kadardır.
(2) Takas Merkezi garantisi, sadece Takas Merkezinde
açılan hesaplar ve bu hesaplarda izlenen sözleşmelerle sınırlıdır.
(3) Takas Merkezi; Takas
üyesi olmayan Piyasa üyelerinin Takas üyelerine karşı yükümlülüklerinden,
Piyasa ve Takas üyelerinin müşterilerinin, diğer Piyasa ve Takas üyelerine
karşı yükümlülüklerinden, herhangi bir Piyasa üyesinin kendisine aracılık
hizmeti veren Takas üyesine karşı yükümlülüklerinden, Takas üyesinin Borsa
dışında gerçekleştirdiği işlemlerden ve Takas üyesinin müşterilerine karşı
yükümlülüklerinden sorumlu tutulamaz.
(4) Takas Merkezi, Borsanın uygun görüşünü alarak takas
risklerinin sigortalanması ve ödenecek primin üyeler tarafından paylaşımına
ilişkin esasları belirleyebilir.
Takas
üyesinin genel sorumlulukları
MADDE 61 – (1) Takası
garanti eden üye, içeriği Takas Merkezince belirlenecek ve garanti ettiği
Piyasa üyesinin Piyasadaki tüm işlemlerini kayıtsız şartsız garanti
ettiğini belirten bir taahhütnameyi Borsaya ve Takas Merkezine verir. Bu
taahhütnamedeki takas garantisinin kapsamı, Takas Merkezinin talebi ve
Borsanın onayıyla genişletilebilir.
(2) Takas garantisi vermekle, takası garanti eden üye,
takası garanti edilen Piyasa üyesinin ve müşterilerinin Piyasada
gerçekleştirdiği işlemler nedeniyle Takas Merkezine karşı oluşan
yükümlülüklerinden müşterek borçlu ve müteselsil kefil olarak sorumlu hale
gelir.
(3) Sözleşme vadelerine göre belirlenmiş olan son işlem
gününden bir önceki iş günü, tüm Takas üyeleri kayıtlarındaki müşteri
hesaplarının tamamını gözden geçirerek, pozisyonların Yönetmelikte
belirtildiği şekilde tasfiye edilmemesi durumunda teslimat için gerekecek
nakit tutar ve/veya dayanak varlığın hesaplarda mevcudiyetini takip eder ve
gerekirse müşterilerini uyarır. Bu incelemeler sonrası teslimat
yükümlülüğünü yerine getiremeyecek olan veya teslimat yükümlülüğünü yerine
getirmekten imtina eden müşteriye ait hesap tasfiye edilir. Bu konuda
ihmalden kaynaklanan tüm sorumluluk söz konusu Takas üyesine aittir.
(4) Genel Takas üyesi, takasını garanti ettiği Piyasa
üyelerinin temerrüde düşmesi durumunda, konuyu derhal Takas Merkezine ve
Borsaya bildirir.
(5) Takas Merkezi, Piyasada gerçekleşen işlemler
nedeniyle takası garanti edilen Piyasa üyesine verilmesi gereken varlıkları
doğrudan takası garanti eden üyeye aktarabilir. Bu durumda takası garanti
eden üye, bu tutarları takasını garanti ettiği üyeye zamanında aktarmakla
yükümlüdür. Takas Merkezi bu tutarların takası garanti edilen üyeye
aktarılmamasından sorumlu değildir. Takas Merkezi, takası bir başka üye
tarafından garanti edilen üyelerin Piyasa işlemleri nedeniyle oluşan
alacaklarını, takası garanti eden üyenin kabulü koşuluyla, takası garanti
eden üyenin hesaplarını kullanmadan doğrudan takası garanti edilen üyeye
aktarabilir. Bu durumda, takası garanti eden üyeye Takas Merkezi tarafından
bilgi verilir.
Takas üyesi
tarafından takas garantisinin kaldırılması
MADDE 62 – (1)
Garanti veren Takas üyesi, Borsanın ve Takas Merkezinin onayını almak
kaydıyla, herhangi bir Piyasa üyesi için verdiği garantiyi, ilgili üyenin
açık pozisyonlarının başka bir üyeye devredilmesi veya tasfiyesi halinde
kaldırabilir. Takas üyesinin garantiyi kaldırma talebinden sonra garantisi
kaldırılmak istenen Piyasa üyesinin yeni pozisyon açması kısıtlanabilir.
Hesap
aktarımı
MADDE 63 – (1)
Aşağıdaki durumların gerçekleşmesi halinde, Takas Merkezi tarafından bir
hesabın tüm açık pozisyonları ve teminatları bir başka Takas üyesine
aktarılabilir.
a) İki veya daha fazla Takas üyesinin birleşmesi,
b) Takas üyesinin takas üyeliğinden çekilmesi veya
çıkarılması,
c) Takas üyesi olmayan bir üyenin Takas üyesi olması,
ç) Takas üyesinin işlemlerinin geçici veya sürekli
olarak durdurulması,
d) Takas üyesinin verdiği takas garantisini kaldırması,
e) Takas garantisi veren üyenin değişmesi,
f) Takas üyesinin yükümlülüklerini yerine getirememesi
veya finansal durumunun zayıfladığına ilişkin belirtilerin ortaya çıkması,
g) Haklı gerekçelerin varlığı ve Takas Merkezinin kabulü
şartıyla müşterinin talebi ve diğer olağanüstü haller.
(2) Hesap aktarım işlemi, Takas Merkezi tarafından
tutulan kayıtlar üzerinden, ilgili teminat hesaplarıyla birlikte yapılır.
(3) Hesap aktarım işlemi sonrasında yeni duruma göre
ilgili Takas üyeleri kendi kayıtlarını güncellerler. Hesap aktarımı
gerçekleştirmeden önce her iki Takas üyesi de bu durumla ilgili Takas
Merkezine bilgi vermek zorundadır.
(4) Hesap aktarımı ile ilgili esaslar Borsanın uygun
görüşü alınarak Takas Merkezi tarafından düzenlenir.
Pozisyon
transferi
MADDE 64 – (1) Bir
hesapta bulunan pozisyonların tamamının ya da bir kısmının diğer bir hesaba
aktarılmasına pozisyon transferi denir.
(2) Piyasada alım/satım emrini vererek işlemi
gerçekleştiren üye ile teminatların ve açık pozisyonların tutulduğu üyenin
farklılaştırılabilmesine imkan tanınması amacıyla
da pozisyon transferi işlemleri yapılabilir. Piyasa üyeleri, müşterilerinin
işlemleri dolayısıyla oluşan pozisyonlarını, Borsa veya Takas Merkezi
sistemi üzerinden; kendisi, ilgili müşterisi ve pozisyonu devralacak Takas
üyesi arasındaki hak ve sorumlulukları belirleyen bir “Pozisyon Transfer
Sözleşmesi” imzalanması koşuluyla başka bir Takas üyesine aktarabilirler.
Söz konusu sözleşmenin asgari unsurları ile uygulama esasları Borsa
Başkanlığının uygun görüşü alınarak Takas Merkezi tarafından belirlenir.
(3) Pozisyon transferine konu olabilecek işlemleri
sınırlandırmaya Borsanın uygun görüşünü alarak Takas Merkezi yetkilidir.
(4) Pozisyon transferi yoluyla devralınan pozisyonlar ve
teminat hesaplarından doğan hak ve yükümlülükler Yönetmelik uyarınca Piyasa
işlemi neticesinde oluşan açık pozisyonlardan doğan hak ve yükümlülüklerle
aynı kapsamda değerlendirilir. Piyasa işlemi neticesinde oluşan hak ve
yükümlülükler, alım satım emrini vererek işlemi gerçekleştiren Piyasa üyesi
tarafından açık pozisyonların pozisyon transferi yoluyla diğer bir üyeye
devredilmesine kadar işlemi gerçekleştiren üyeye, pozisyon transferi
işleminden sonra ise açık pozisyonların tutulduğu üyeye aittir.
Temerrüt
MADDE 65 – (1)
Temerrüt, Piyasada gerçekleşen işlemler ve açık pozisyonlar nedeniyle Takas
Merkezi nezdinde yerine getirilmesi gereken yükümlülüklerin süresi
içerisinde yerine getirilmemesi halidir. Yükümlülüklerini süresi içerisinde
yerine getirmeyen üyeler, başka bir ihbara gerek kalmaksızın temerrüde
düşmüş sayılır.
(2) Temerrüt halinde uygulamaya ilişkin esaslar ve
uygulanacak müeyyideler İMKB Yönetmeliği çerçevesinde belirlenir.
Fiziki
teslimat öngörülen sözleşmelerde temerrüt
MADDE
66 –
(1) Yönetmelikte belirtilen olağanüstü durumlar hariç olmak üzere, dayanak
varlıkların, sözleşmede belirtilen süre içerisinde, belirtilen yerlerde,
gerekli miktarda ve sözleşmede yer alan diğer hükümleri taşır şekilde hazır
olmaması, bunlar hazırken teslimatı kabul edecek olan tarafın gerekli nakdi
veya Takas Merkezinin kabul edeceği diğer varlıkları hazır bulundurmaması
temerrüt olarak adlandırılır.
(2) Temerrüt halinde uygulamaya ilişkin esaslar, resen
alım satım ve uzlaşma yöntemleri, temerrütlerin tahsil ve dağıtım esasları
ile uygulanacak müeyyideler İMKB Yönetmeliği çerçevesinde belirlenir.
Garanti
fonu
MADDE 67 – (1) Takas
üyelerinin Piyasada sözleşme alım satımından kaynaklanan yükümlülüklerini
Takas Merkezine karşı yerine getirmemeleri durumunda kullanılmak üzere
işlem teminatları dışında Borsa tarafından, Takas üyelerinin katılımıyla
Garanti Fonu oluşturulur.
(2) Garanti Fonuna Takas üyelerinin yapacakları katkının
tutarı ve kompozisyonu, yapılacak ödemelerin zamanının belirlenmesi ve
temerrüde ilişkin cezai müeyyideler, yatırılacak kıymetlerin tespiti,
değerlemesi, tahsili, hesabın yönetilmesi ve kullanımına ilişkin esaslar
Borsanın uygun görüşü alınarak Takas Merkezi tarafından düzenlenir. Garanti
Fonu, Takas Merkezi tarafından temsil ve idare edilir.
(3) Garanti Fonundaki varlıklar, sadece Fonun kuruluş
amacı çerçevesinde kullanılabilir. Bu varlıklar, Takas üyelerinin diğer
yükümlülükleri için her ne surette olursa olsun kullanılamaz ve bu Fonun
kuruluş amacı çerçevesinde kullanımına kısıtlama getirilemez.
(4) Garanti Fonunun Yönetmelik hükümleri çerçevesinde
kullanılması veya diğer nedenlerle eksilmesi durumunda, Takas üyelerinden
ilave katkı yapmaları istenebilir.
Garanti
fonunun izlenmesi ve fondan ödeme yapılmasına ilişkin esaslar
MADDE 68 – (1) Garanti
Fonunda bulunan varlıklar ve bu varlıkların getirileri katkı yapanlar
bazında izlenir. Takas üyeliğinden ayrılan üyenin Garanti Fonundaki payı,
ayrılma tarihinde Piyasada mevcut açık sözleşmelerin vadesinde, Garanti
Fonunun potansiyel ödeme yükümlülükleri de dikkate alınmak ve ödenmesi
gereken vergi ve diğer yasal yükümlülükler indirilmek suretiyle iade edilir
veya ödenir. Bu kapsamda yapılacak iade veya ödemeler, Garanti Fonuna
katılım esnasında yatırılan kıymetlerin aynen iadesi şeklinde olmayabilir.
Ödenecek kıymetlerin türü ve tutarını belirlemeye Takas Merkezi yetkilidir.
Takas üyeliğinden ayrılma tarihinden sonra gerçekleşse dahi, takas
garantisi kapsamında ödeme yapılması gerekliliği ortaya çıktığında, henüz
iade edilmemiş katılım payları diğer Takas üyelerinin katılım payları ile
aynı şekilde kullanılır.
(2) Garanti Fonundan temerrüt nedeniyle ödeme yapılması
durumunda, ilk önce mütemerrit olan Takas üyesinin
veya üyelerinin payından ödeme yapılır. Bunu aşan kısım, diğer Takas
üyelerinin katkılarıyla orantılı olarak Garanti Fonundan karşılanır. Takas
Merkezi, Borsanın uygun görüşünü alarak bu konuda düzenleme yapmaya
yetkilidir. Yapılan ödemenin mütemerrit Takas
üyesinin payından yüksek olması durumunda, söz konusu fark Garanti Fonunun
alacağı olarak değerlenir. Takas Merkezi, Takas Üyesi ile arasında tesis
edeceği anlaşma ve taahhütler çerçevesinde, bu alacağın ve yasal faizinin
tahsili için gerekli kanuni takipleri yapmaya yetkilidir.
(3) Garanti Fonundan takas garantisi nedeniyle yapılacak
ödemeler zaman önceliği esas alınarak yapılır. Daha önce gerçekleşmiş
temerrütler tamamen tasfiye edilmedikçe, bir sonraki günün temerrütleri
için ödeme yapılamaz. Ancak bir gün içindeki temerrüt tutarının Garanti
Fonunun tutarını aşması durumunda ödemeler, temerrüt tutarıyla orantılı
olarak yapılır.
Takas
üyelerinin temerrüdü halinde takas merkezinin yapacağı iş ve işlemler
MADDE 69 – (1)
Temerrüt halinde, Takas Merkezi, teminat olarak alınan varlıkları ihbarda
bulunmaksızın nakde çevirebilir. Müşteri varlıklarının
ayrıştırılabilmesi durumunda, müşteri hesapları için tutulan varlıkların
nakde çevrilmesinden elde edilen tutar, Takas üyesinin ilgili müşteri
hesaplarından kaynaklanan teminat eksikliğini, Takas üyesinin kendi
işlemleri için hesabında bulunan varlıkların nakde çevrilmesinden elde
edilen tutar ise Takas üyesinin kendisi ve müşterilerinin işlem ve
hesaplarından kaynaklanan teminat eksikliğini gidermek için kullanılır.
(2) Teminatların nakde çevrilmesiyle ilgili olarak Takas
Merkezi veya Borsa hiçbir sorumluluk altına girmez.
(3) Bir Takas üyesi temerrüde düştüğünde, bu üyenin
işlem teminatları, Garanti Fonundaki katkıları ve Borsa nezdindeki
tüm varlıkları ve alacakları, yerine getirilmemiş yükümlülüğün ifası için
kullanılır. İlgili Takas üyesi, temerrüt durumunda bahsi geçen varlıkların
ve elde edilmiş gelirlerin Takas Merkezi tarafından yükümlülüğünün ifa
edilmesi amacıyla herhangi bir ihtar ve ihbara gerek kalmaksızın
kullanılacağını ve tüm bu hususlarda gecikmeye neden olabilecek davranış ve
fiillerde bulunmayacağını imzalayacağı Takas Üyeliği Taahhütnamesi ile
kabul etmiş sayılır.
(4) Takas Merkezine yatırılması gereken tutarlarda Takas
üyesinin temerrüde düşmesi durumunda, Takas Merkezi, Takas üyesi ile
arasında tesis edeceği anlaşma ve taahhütler çerçevesinde, ilgili Takas
üyesi hakkında kanuni takip yapmaya yetkilidir. Temerrüdün takası garanti
edilen üyeden kaynaklanan kısmı için, takası garanti eden üye tarafından
yükümlülüğün karşılanmaması halinde, Takas Merkezi, takası garanti eden üye
ile birlikte takası garanti edilen üye için de kanuni takip başlatabilir.
(5) Takas üyelerinin yükümlülüklerini yerine
getirmemeleri durumunda, pozisyonların re’sen
kapatılmasına ilişkin esaslar Borsanın uygun görüşü alınarak Takas Merkezi
tarafından belirlenir.
Teminatların
temerrüt nedeniyle kullanılmasına ilişkin esaslar
MADDE 70 – (1)
Temerrüt nedeniyle teminatlara başvurulması gereğinin ortaya çıkması
durumunda, hangi varlıkların öncelikle kullanılacağına ilişkin esaslar
Takas Merkezi tarafından belirlenir.
Temerrüde
ilişkin disiplin hükümleri
MADDE 71 – (1)
Temerrüt halinde, İMKB Yönetmeliğinde belirlenen disiplin hükümleri
uygulanır.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Diğer
Hükümler
Borsa nezdindeki piyasa, pazar, platform ve sistemler
arasında borç ve alacak mahsubu
MADDE 72 – (1)
Sözleşmeye taraf olan üyelerin mevcut diğer piyasa, pazar, platform ve
sistemlere ait takas bakiyeleri de, mevcut sözleşmelere ilişkin takas
yükümlülüklerinin yerine getirilebilmesi için kullanılabilir. Sözleşmelerden
doğan borç ve alacaklar diğer piyasa, pazar, platform ve sistemlerden doğan
aynı nitelikteki borç ve alacaklarla mahsup edilebilir. Mahsup işlemlerine
ilişkin esaslar Borsanın uygun görüşü alınarak Takas Merkezi tarafından
belirlenir.
Olağanüstü
durumlar ve olağanüstü durumlarda uygulanacak hükümler
MADDE 73 – (1)
Piyasada işlemlerin düzenli ve güvenilir bir şekilde gerçekleşmesini
engelleyen veya engelleyebilecek tüm işlemler ve gelişmeler ile, beklenmedik diğer olaylar olağanüstü durum olarak
kabul edilir. Olağanüstü durumların vukuu halinde, Piyasanın düzenli ve
güvenilir bir şekilde işlemesini sağlamaya yönelik tedbirler alınır.
Aşağıdaki durumlar olağanüstü durumlara örnek olarak verilebilir:
a) Yapay fiyat ve piyasa oluşturulmasına yönelik İMKB
Yönetmeliğinin 24 üncü maddesinde belirtilen hallerden herhangi birinin var
olduğunun tespit edilmesi,
b) Sözleşmelerin düzenli
olarak ifa edilmesini engelleyebilecek şekilde, bir veya birlikte hareket
eden birden fazla kişi ve/veya kurumun sözleşmelerde teslim edilebilir
dayanak varlığa oranla fiyatları etkileyebilecek büyüklükte pozisyon alması
veya dayanak varlıkta fiyatları etkileyebilecek bir kontrole sahip olması,
kısa pozisyon sahiplerinin çok yüksek bir fiyat farkı ödemeksizin
pozisyonlarını kapatacak istekli karşı taraf bulamamaları veya kısa
pozisyon sahiplerinin yüksek fiyat ödemek suretiyle pozisyonlarını kapatmak
zorunda kalmaları,
c) Ödeme sisteminde oluşacak
aksaklıklar, üyeler ve açık pozisyon taşıyan müşteriler hakkında iflas
davası açılması ve bu davaların makul bir süre içinde kapatılmasının mümkün
görülmemesi veya üyelerin geniş çaplı temerrüde düşmesi, kamu kuruluşları
veya hükümetler tarafından alınan ve Piyasada işlem gören sözleşmeleri
doğrudan etkileyen kararlar gibi Piyasada gerçekleşen sözleşmelerin ifasını
ve Piyasa işlemlerini önemli derecede etkileyen işlem ve olayların meydana
gelmesi,
ç) Kötü hava şartları, deprem, yangın, su basması,
savaş, terör saldırıları, elektrik kesintisi, iletişim hatlarında ve/veya
bilgisayar sistemlerinde meydana gelen arızalar, takas sisteminin
gecikmesi, verilerin işlenmesinde güçlüklerin ortaya çıkması nedeniyle
Piyasa işlemlerinde aksama meydana gelmesi,
d) Fiziki teslim öngörülen sözleşmelerde, sözleşmenin
vadesinde teslim edilecek dayanak varlığın miktarının kısıtlı olması.
(2) Olağanüstü durumun niteliğine göre Borsa tarafından
bunlarla sınırlı olmaksızın aşağıdaki tedbirlerden biri veya birkaçı
birlikte alınabilir:
a) Piyasa üyelerinin mali yükümlülükleriyle ilgili
şartları değiştirmek,
b) İşlemlerin sadece mevcut pozisyonların kapatılmasına
yönelik olarak yapılmasını istemek,
c) Sözleşmelerin vade tarihini değiştirmek,
ç) Uzlaşma yöntemi ve şartlarını değiştirmek,
d) Günlük fiyat değişim limitlerini değiştirmek,
e) Açık pozisyonların kapatılmasını istemek ve
sözleşmenin uzlaşma fiyatını belirlemek,
f) Seansın açılış ve kapanış saatlerini değiştirmek,
işlemleri durdurmak veya kısıtlamak.
(3) Olağanüstü durumun niteliğine göre Borsanın uygun
görüşü alınarak Takas Merkezi tarafından bunlarla sınırlı olmaksızın
aşağıdaki tedbirlerden biri veya birkaçı birlikte alınabilir:
a) Takas üyelerinin mali yükümlülükleriyle ilgili
şartları değiştirmek,
b) Yeni pozisyon ve kullanım limitleri belirlemek,
c) İlave teminat talep etmek,
ç) İlgili teminatlar dahil
olmak üzere açık pozisyonların başka bir üyeye aktarımını istemek,
d) Teslim tarihi ve/veya teslim şartlarını değiştirmek,
e) Takas ve kullanım süresi ile şartlarını değiştirmek.
(4) Bu madde uyarınca üyeden veya bir müşterisinden
yapılması istenen işlemlerin Borsa veya Takas Merkezi tarafından belirlenen
süre içerisinde yapılmaması durumunda, Borsa veya Takas Merkezi tarafından
yerine getirilmesi mümkün olan işlemler, başkaca bir bildirime gerek
olmaksızın Borsa veya Takas Merkezi tarafından re’sen
yerine getirilir.
(5) Olağanüstü durumlarda uygulanan tedbirler Kurula
bildirilir.
İşlemlerin
geçici olarak durdurulması
MADDE 74 – (1) Bir
dayanak varlığın alım satım işlemlerinin durdurulması halinde ilgili varlığa
dayalı sözleşmelerin işlemleri de durdurulabilir.
(2) Olağanüstü durumlar nedeniyle sözleşme bazında
işlemlerin ve/veya seansın geçici olarak durdurulmasına ilişkin süreler
İMKB Yönetmeliğinin 25 inci maddesi çerçevesinde belirlenir. Seansın geçici
olarak durdurulması durumunda, bu durum nedenleri ile birlikte Borsa
tarafından ilan edilir.
Piyasa
gözetimi
MADDE 75 – (1) Borsa,
Piyasa işlemlerini ve Piyasa işlemlerinin spot piyasa işlemleriyle olan
etkileşimini dikkate alarak; Piyasada işlemlerin şeffaf, düzenli ve dürüst
bir şekilde gerçekleşmesini sağlamak amacıyla gerekli Piyasa gözetim
altyapısını oluşturur.
Borsa payı
MADDE 76 – (1) Borsa
tarafından, Piyasaya iletilen emirler veya Piyasada gerçekleşen işlemler
üzerinden, üye, emir, işlem veya sözleşme türü bazında Yönetim Kurulunca
belirlenen ve SPK tarafından onaylanan miktar veya oranda bir pay alınır.
(2) Borsa, 1 inci fıkra çerçevesinde farklı
ücretlendirme yöntemleri belirleyebilir.
Uygulama
esasları
MADDE 77 – (1)
Yönetmelik hükümlerini yorumlamaya, Yönetmelikte yer almayan veya açıklık
bulunmayan hususlarda İMKB Yönetmelikleri ve genel hükümleri de göz önünde
bulundurarak karar vermeye Yönetim Kurulu yetkilidir.
Yürürlük
MADDE 78 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 79 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Borsa Başkanı yürütür.
|