Yıldız
Teknik Üniversitesinden:
YILDIZ
TEKNİK ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM VE
ÖĞRETİM
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, Yıldız Teknik Üniversitesine bağlı enstitülerde
yürütülen lisansüstü eğitim ve öğretim esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, Yıldız Teknik Üniversitesine bağlı enstitülerde yürütülen
yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik programları ile bunların
gerektirdiği eğitim, bilimsel araştırma ve uygulama faaliyetlerine yönelik
programlardan oluşan lisansüstü eğitim ve öğretime ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı
Yükseköğretim Kanununun 14 üncü, 44 üncü ve 46 ncı
maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Aday değerlendirme
jürisi: Her akademik yarıyıl öncesi ilgili programlara kabul edilecek
öğrencilerin giriş sınavını yapmak ve adaylar arasındaki bilimsel
sıralamayı belirlemek üzere ilgili anabilim dalı kurulunun önerisini de
dikkate alarak Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile kurulan; ilgili anabilim
dalının, yoksa yakın anabilim dallarının öğretim üyeleri arasından her
anabilim dalı veya program için en az beş asil ve iki yedek öğretim üyesi
ve/veya gerektiğinde doktora ve sanatta yeterlik unvanına sahip öğretim
görevlisinden oluşan komisyonu,
b) AGNO: Ağırlıklı genel not ortalamasını,
c) Alan içi-dışı: Öğrencinin mezun olduğu lisans veya
yüksek lisans programı alan içini, bunların dışında kalan bütün programlar
alan dışını,
ç) ALES: Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş
Sınavını,
d) Anabilim dalı koordinatörü: Anabilim dalı başkanının
gerek duyması halinde lisansüstü eğitim ve öğretim işlemlerinde yardımcı
olmak üzere anabilim dalı başkanının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun
onayı ile atanan öğretim üyesini,
e) Anabilim dalı kurulu : Anabilim
veya anasanat dalının bilim veya sanat dalı
başkanlarından oluşan kurulu; anabilim veya ana sanat dalının, yalnız bir
bilim veya sanat dalını kapsadığı durumlarda ise bütün öğretim üyelerinden
ve doktora yapmış öğretim görevlilerinden oluşan kurulu,
f) Azami öğrenim süresi: Bir yıl süreli yabancı dil
hazırlık sınıfı hariç yüksek lisans öğreniminde 3 yıl, doktora öğreniminde
ise yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için 6 yıl, lisans derecesi
ile kabul edilenler için 9 yıllık süreyi,
g) Bütünleşik doktora programı: Yükseköğretim Kurulu
tarafından açılması onaylanmış yüksek lisans programı ile doktora
programlarının kesintisiz olarak birleştirildiği lisansüstü programını,
ğ) Danışman: Enstitüde kayıtlı öğrenciye ders, dönem
projesi, yüksek lisans tezi, doktora tezi, sanatta yeterlik tezi ve
uygulaması gibi tez çalışması dönemlerinde rehberlik etmek üzere atanan
öğretim üyeleri, doktora ve sanatta yeterlik unvanına sahip öğretim
görevlilerini,
h) Doktora yeterlik/sanatta yeterlik komitesi: Anabilim
dalı kurulunun önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile kurulan, üç
yıl süreyle görev yapan, Üniversitenin öğretim üyeleri içinden seçilen beş
üyeden oluşan ve yeterlik sınavlarını düzenleyip yürüten jüriyi kuran
komiteyi,
ı) Dönem projesi: Tezsiz yüksek lisans eğitimi sırasında
araştırılan ve/veya incelenen bilimsel bir konunun, bir bilimsel araştırma
raporu şeklinde sunulan çalışmayı,
i) Enstitü anabilim/anasanat
dalı: 3/3/1983 tarihli ve 17976 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Lisansüstü Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilat ve
İşleyiş Yönetmeliğinin 5 inci maddesinde enstitü için tanımlanan ve enstitüde
eğitim programı bulunan anabilim/anasanat dalını,
j) Enstitü anabilim/anasanat
dalı başkanı: İlgili anabilim/anasnat dalı
başkanını,
k) Enstitü kurulu: Enstitü
müdürünün başkanlığında, enstitü müdürü, enstitü müdür yardımcıları ve
enstitüde öğretim programları bulunan ve/veya ortak öğretim programı
yürüten enstitü anabilim/anasanat dalı
başkanlarından oluşan ilgili kurulu,
l) Enstitü yönetim kurulu: Enstitü müdürünün
başkanlığında, enstitü müdürü, enstitü müdür yardımcıları ve enstitü müdürü
tarafından önerilen altı aday arasından enstitü kurulu tarafından üç yıl
süreyle seçilen üç öğretim üyesinden oluşan ilgili kurulu,
m) Enstitü: Yıldız Teknik Üniversitesine bağlı
lisansüstü eğitim-öğretim yapan ilgili enstitüyü,
n) Eş danışman: Tez çalışmasının niteliğinin
gerektirdiği durumlarda atanan ikinci danışmanı,
o) Giriş sınavı: Öğrencinin başvuru bilgilerinin ve
başvurduğu program için gerekli bilgi altyapısına sahip olup olmadığı gibi
konuların incelendiği ve esasları senatoca belirlenen değerlendirme
sistemini,
ö) Kredi: Kredili bir lisansüstü dersinin yarıyıl kredi
değeri; bir yarıyıl devam eden bir dersin haftalık teorik ders saatinin
tamamı ile haftalık uygulama, atölye çalışması veya laboratuar saatinin
yarısının toplamını,
p) Rektör: Yıldız Teknik Üniversitesi Rektörünü,
r) Seçmeli ders: Eğitim-öğretim programında yer alan ve
önerilen belirli dersler veya ders grupları arasından seçilebilecek
dersleri,
s) Seminer: Lisansüstü öğrencilerinin ders döneminde
hazırladıkları lisansüstü tezine yönelik bir konunun incelenmesine dayanan
ve öğrenci tarafından sözlü sunum yapılarak uygulanan bir dersi,
ş) Senato: Yıldız Teknik Üniversitesi Senatosunu,
t) Tez: Yüksek lisans tezi, doktora tezi/sanatta
yeterlik tezi ve uygulamasını,
u) ÜDS: Üniversitelerarası Kurul Yabancı Dil Sınavını,
ü) Üniversite: Yıldız Teknik Üniversitesini,
v) Uzmanlık alan dersi: Yüksek lisans ve doktora
öğrencilerine; danışmanları tarafından bilimsel etik ve çalışma
disiplininin, güncel literatürü izleyebilme ve
değerlendirebilme yeteneğinin kazandırılması ile tez çalışmasının bilimsel
temellerinin oluşturulması ve yürütülmesi için uygulanacak olan dersi,
y) Zorunlu ders: Eğitim-öğretim programında yer alan ve
öğrencinin alıp başarması gereken dersleri,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Lisansüstü
Programlar ile ilgili Genel Esaslar
Lisansüstü
programların kapsamı
MADDE 5 – (1)
Lisansüstü öğretimi; aşağıda tanımlanan yüksek lisans, doktora ve sanatta
yeterlik düzeylerinde yapılır:
a) Yüksek lisans programı; en az dört yıl süreli bir
yükseköğretim kurumundan lisans diploması veya buna eşdeğer bir derece
almış olanların, bu eğitim üzerine yapacakları öğretim, bilimsel araştırma,
sanat ve uygulama etkinliklerini kapsar. Yüksek lisans programları tezli
veya tezsiz olabilir. Tezli yüksek lisans programları sadece birinci
öğretim, tezsiz yüksek lisans programları ise birinci veya ikinci öğretim
şeklinde açılabilir. ikinci öğretim tezsiz yüksek
lisans programları Yükseköğretim Kurulu tarafından açılması onaylanmış ve
mesai saatleri dışında yapılan, katkı payı anabilim dalı başkanlığının
önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile belirlenen öğretim
programlarıdır.
b) Doktora programı; yüksek lisans veya lisans eğitimi
üzerine yapılacak öğretim, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez
çalışmasından oluşur. Öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel olayları
geniş ve derin bir bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma ve özgün
sonuçlara ulaşmak için gerekli adımları belirleme yeteneği ve becerisi
kazandırmayı amaçlar.
c) Sanatta yeterlik programı; yüksek lisans veya lisans
eğitimi üzerine yapılacak öğretim, ön yeterlik sınavı, sanatta yeterlik tez
önerisi, sanatta yeterlik tezi ve tez ile bağlantılı sunum/uygulama performans
çalışmalarından oluşur. Öğrenciye bağımsız araştırma yapma,
uygulama/performans yeteneklerini ve yaratıcılığını geliştirme, özgün bir
sanat eserini ve/veya uygulama/performansını ortaya çıkartma ve bunu metin
ile birleştirme becerisini kazandırmayı amaçlar.
(2) Lisansüstü uzaktan öğretim programı; öğretim elemanı
ve öğrencilerin aynı mekânda bulunma zorunluluğu olmaksızın, bilgi ve
iletişim teknolojilerine dayalı olarak öğretim faaliyetlerinin planlandığı
ve yürütüldüğü öğretim programıdır. Lisansüstü uzaktan öğretim programı,
2547 sayılı Kanunun 44 üncü maddesi hükümlerine göre yürütülür. Uzaktan
öğretim, birinci öğretim veya ikinci öğretim tezsiz yüksek lisans programı
biçiminde yürütülür. Bir yüksek lisans programında bu seçeneklerden
hangisinin uygulanacağına, anabilim dalı kurulunun önerisi, enstitü kurulu
kararı ve Senatonun onayı ile karar verilir.
Öğretim
programlarının açılması
MADDE 6 – (1)
Lisansüstü programlar, Lisansüstü Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilat ve
İşleyiş Yönetmeliğinin 7 nci maddesinde
belirtildiği çerçevede Senato tarafından belirlenir.
(2) Lisansüstü programlar, yurtiçi ve yurtdışı ortak
lisansüstü programları şeklinde de düzenlenebilir. Bu programların Senato
tarafından hazırlanan uygulama usul ve esasları, Yükseköğretim Kurulunun
onayına sunulur.
Lisansüstü
programların yürütülmesi
MADDE 7 – (1)
Lisansüstü programları enstitü anabilim/anasanat
dalı başkanlığınca yürütülür. Lisansüstü programlarının düzenli yürütülmesi
ve öğretim kalitesinin sürekli iyileştirilmesi enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı sorumluluğundadır.
(2) Öğrenci, sorunları için enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığına başvurur. Karar enstitü
yönetim kurulunca verilir. Enstitü yönetim kurulu kararına itirazlar,
Üniversite Yönetim Kurulunda sonuçlandırılır.
Öğretim
dili
MADDE 8 – (1)
Lisansüstü öğretimi, dil eğitimi verilen programlar hariç Türkçe,
Türkçe-İngilizce veya İngilizce dillerinde yapılır. Türkçe-İngilizce
yürütülen programlarda öğrenciler, mezuniyet için gerekli toplam
kredilerinin en az %30'unu İngilizce verilen derslerden almak
zorundadırlar. Değişim programları çerçevesinde, eşdeğerliği kabul edilen
ancak farklı yabancı dilde alınan dersler, İngilizce ders kapsamında
değerlendirilir. Derslerin tümü İngilizce verilmeyen programlar Türkçe program
statüsünde kabul edilir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Programlara
Öğrenci Kabulü
Öğrenci
kontenjanlarının belirlenmesi
MADDE 9 – (1) Alan
içi ve alan dışı olmak üzere düzenlenen lisansüstü programlarının öğrenci
kontenjanları anabilim dalı kurulunun görüşü ve enstitü yönetim kurulu
kararı ile belirlenerek Rektörlüğe bildirilir.
(2) Lisansüstü programlarına
başvuru yapılan güz dönemlerinde, bir önceki bahar döneminde yapılan derecelendirme
sonucunda, öğrenim gördükleri birinci ve ikinci öğretim birlikte
değerlendirildiğinde lisans programını birinci, ikinci veya üçüncü olarak
bitiren Yıldız Teknik Üniversitesi mezunları, mezun oldukları bölüme ait
herhangi bir yükseklisans programına, programın
istediği asgari şartları sağlamaları durumunda kontenjan dışı kabul edilirler.
(3) Yurt içi veya yurt dışı diğer üniversitelerle
yapılan protokoller veya devletlerarası anlaşmalar çerçevesinde lisansüstü
programlara müracaat edecek adayların durumları kontenjan dışı olarak
enstitü yönetim kurulu kararı ile değerlendirilir.
(4) Yeni kurulan veya gelişmekte olan üniversitelere
veya yüksek teknoloji enstitülerine alınan araştırma görevlileri; ilgili
üniversitenin veya yüksek teknoloji enstitüsünün teklifi ve Yükseköğretim
Kurulunun kararı ile lisansüstü eğitim yapmak amacıyla enstitü yönetim
kurulu kararı ile sınavsız olarak enstitü programlarına kabul edilirler.
Lisansüstü
programlara başvuru esasları
MADDE 10 – (1) Yüksek
lisans programlarına herhangi bir lisans diplomasına; doktora/sanatta
yeterlik programlarına herhangi bir yüksek lisans diplomasına; bütünleşik
doktora programlarına ise lisans ağırlıklı genel not ortalaması (AGNO) en
az 3.00 olan ve herhangi bir lisans diplomasına sahip adaylar başvurabilir.
(2) Başvurduğu yarıyılda lisans ve/veya yüksek lisans
diploması olmayan bir aday kayıtlı olduğu yükseköğretim kurumundan alacağı,
o yarıyıl sonunda mezun olabileceğini gösterir belgenin aslını başvuru
esnasında vermek zorundadır.
(3) Lisansüstü programlara başvuru esasları Senato
tarafından belirlenir.
(4) Başvuru için gerekli belgeler:
a) Tezli/Tezsiz yüksek lisans programlarına
başvurabilmek için;
1) Anadili Türkçe olmayan
veya eğitim dili Türkçe olan lisans programlarından mezun olmayan adayların
eğitim dili Türkçe olan tezli programlara müracaatları durumunda Yıldız
Teknik Üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulu veya Yıldız Teknik
Üniversitesi Sürekli Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezinin açtığı
İngilizce, Almanca, Fransızca yeterlik sınavlarından birine girmiş ve
Senato tarafından kabul edilen bir puan almış olmaları gerekir. Aday;
yabancı dil yeterlik sınavı yerine eşdeğer ulusal veya uluslararası bir
sınava da girebilir. Eşdeğer sınavların neler olduğu, bu sınavlarda istenen
başarı notu ve geçerlilik süreleri Senato tarafından belirlenir. Ancak
Türkçe tezsiz yüksek lisans programlarına başvurularda yabancı dil belgesi
aranmaz.
2) Anadili İngilizce olan veya eğitim dili İngilizce
olan lisans programlarından mezun olan adaylardan eğitim dili Türkçe olan
programlara müracaatları durumunda yabancı dil belgesi aranmaz. Ancak yabancı
uyruklu adaylardan Türkçe yeterlik belgesi aranır.
3) Anadili İngilizce veya eğitim dili İngilizce olan
lisans programlarından mezun adayların eğitim dili İngilizce olan
programlara müracaatları durumunda yabancı dil belgesi aranmaz. Diğer
adayların ÜDS’den en az 60 puan veya Senato
tarafından kabul edilen bir sınavdan eşdeğer bir puan almış olmaları
gerekir.
4) Adayların başvurduğu tezli programın puan türünden
olmak üzere en az 55 veya Senato tarafından kabul edilen bir sınavdan
eşdeğer bir puan almış olmaları gerekir. Tezsiz programlar için ALES puan
koşulu Senato tarafından belirlenir.
b) Doktora/Sanatta yeterlik programlarına başvurabilmek
için;
1) Anadili Türkçe olmayan veya eğitim dili Türkçe olan
lisans programlarından mezun olmayan adayların eğitim dili Türkçe olan
programlara müracaatları durumunda ÜDS’den en az
55 puan veya Senato tarafından kabul edilen bir sınavdan eşdeğer bir puan
almış olmaları gerekir.
2) Anadili İngilizce veya eğitim dili İngilizce olan
lisans programlarından mezun olan adaylardan eğitim dili Türkçe olan
programlara müracaatları durumunda yabancı dil belgesi aranmaz. Ancak
yabancı uyruklu adaylardan Türkçe yeterlik belgesi aranır.
3) Anadili İngilizce veya eğitim dili İngilizce olan
lisans programlarından mezun olan adayların eğitim dili İngilizce olan
programlara müracaatları durumunda yabancı dil belgesi aranmaz. Diğer
adayların ÜDS’den en az 60 puan veya Senato
tarafından kabul edilen bir sınavdan eşdeğer bir puan almış olmaları
gerekir.
4) Başvurduğu programın puan türünden olmak üzere
doktora/sanatta yeterlik programları için en az 55, bütünleşik doktora
programları için en az 80 veya Senato tarafından kabul edilen bir sınavdan
eşdeğer bir puan almış olmaları gerekir. Sanatta yeterlik programları için
ALES şartı aranmayabilir, bunun yerine/buna ilaveten anasanat
dalına sunulan dosya çalışması değerlendirilebilir.
İlan
MADDE 11 – (1)
Öğrenci alacak yüksek lisans ve doktora programları, son başvuru tarihi,
giriş sınavı tarihi, program kontenjanları, başvuru ve kayıt sırasında
istenilecek belgeler, her yarıyıl için enstitü web sayfasında ilan edilerek
duyurulur.
Programlara
başvuru
MADDE 12 – (1)
Lisansüstü programına giriş sınavı için başvuru, lisansüstü öğrenci kabul
ilanında belirtilen usul ve şartlara uygun olarak, son başvuru tarihine
kadar enstitü müdürlüğüne yapılır.
(2) Bir aday yüksek lisans için en fazla iki, doktora
için ise sadece bir programa başvuru yapabilir.
Değerlendirme
MADDE 13 – (1)
Lisansüstü programları için başvuran bütün adayların genel başarı notu,
aday değerlendirme jürisi tarafından ALES puanının %60’ı, lisans ve/veya
yüksek lisans genel not ortalamasının %20’si ve giriş sınavı sonucunun
%20’si dikkate alınarak hesaplanır.
(2) Tezsiz yüksek lisans programlarında ise genel başarı
notu anabilim dalı kurulunun talep etmesi durumunda enstitü yönetim kurulu
kararı ile ALES puanının %100’ü dikkate alınarak da hesaplanabilir.
(3) Sanatta yeterlik programlarında genel başarı notunun
hesap ilkeleri senato esasları ile belirlenir.
(4) Mezuniyet öncesi müracaat eden adayların genel
başarı notu hesaplanırken güncel AGNO değeri dikkate alınır.
(5) Bu hesaplamalar sonucu adaylar, alan içi ve alan
dışı olmak üzere iki farklı liste halinde sıralanır.
(6) Bir adayın lisansüstü giriş sınavında başarılı
sayılabilmesi için genel başarı notunun yüksek lisans programları için en
az 60, doktora programları için ise en az 70 olması gerekir. Giriş sınavına
katılmayan aday başarısız sayılır ve sıralamaya alınmaz.
(7) Lisansüstü programlara giriş sınavı sonuçları
öğrenci otomasyon sistemine giriş yapılarak, ilgili evraklarla birlikte
anabilim dalı başkanlığı aracılığıyla enstitü müdürlüğüne iletilir.
Lisansüstü programlarına kabul edilen öğrencilerin asıl ve yedek listeleri,
yönetim kurulu kararıyla kesinleştikten sonra enstitü web sayfasında ilan
edilir.
(8) Alan dışı kontenjandan kazanan adaylar için aday
değerlendirme jürisi tarafından gerek duyulması halinde adaya özel bilimsel
hazırlık programı belirlenerek anabilim dalı başkanlığı aracılığıyla
enstitü müdürlüğüne iletilir. Fakat alan içi kontenjandan kazanan adaylara
bilimsel hazırlık programı uygulanmaz.
(9) Yabancı uyruklu öğrencilerin lisansüstü programlara
başvuru ve kabul esasları senatoca belirlenir.
Kayıt
işlemleri
MADDE 14 – (1)
Lisansüstü programları kazanan ve mezuniyetini belgeleyen adaylar, akademik
takvimde belirtilen süre içinde istenilen belgelerle enstitüye başvurarak
kesin kayıtlarını yaptırmak zorundadır. Belirlenen tarihlerde kayıt için
şahsen, birinci dereceden yakını veya yetkilendirdiği kişi aracılığıyla
başvurmayan, istenilen belgeleri eksik olan veya enstitü yönetim kurulunca
mazereti kabul edilmeyen adaylar kayıt haklarını kaybederler. Lisansüstü
programları kazanan adaylar sadece bir programa kayıt yaptırabilir.
Bilimsel
hazırlık programlarına öğrenci kabulü
MADDE 15 – (1) Yüksek
lisans ve doktora/sanatta yeterlik programlarında nitelikleri aşağıda
belirtilen adayların eksikliklerini gidermek amacıyla aday değerlendirme
jürisinin önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararı ile;
alan dışı olarak lisansüstü programına kabul edilen her bir adaya lisans
derslerinden oluşan özel bilimsel hazırlık programı uygulanabilir.
(2) Bilimsel hazırlık programında alınması zorunlu
dersler, ilgili lisansüstü programını tamamlamak için gerekli görülen
derslerin yerine sayılmaz. Bu derslerden alınan notlar lisansüstü AGNO
hesabına dahil edilmez.
(3) Bilimsel hazırlık programında alınan derslerin
sayısı en az 4, en fazla 10 olmak zorundadır.
(4) Bilimsel hazırlık programındaki bir yüksek lisans
öğrencisi bilimsel hazırlık derslerinin yanı sıra lisansüstü programından
ders alamaz. Ancak bir doktora öğrencisinin bilimsel hazırlık derslerinin
içinde lisansüstü dersi de olabilir.
(5) Bilimsel hazırlık programında geçirilecek süre en
çok bir öğretim yılıdır. Bu programda geçirilen bir yıllık süre, bu
Yönetmelikte belirtilen yüksek lisans veya doktora/anasanat
programı sürelerine dahil edilmez.
(6) Bir öğretim yılı içinde gerekli AGNO’yu
sağlayamayan bilimsel hazırlık öğrencisi yeterli AGNO’yu
sağlayıncaya kadar aldığı bilimsel hazırlık derslerini tekrarlar. Bu süre
öğrencinin azami lisansüstü öğrenim süresinden sayılır.
Özel
öğrenci kabulü
MADDE 16 – (1) Bir
yükseköğretim kurumu mezunu veya öğrencisi olup belirli bir konuda
bilgisini artırmak isteyenler anabilim dalı başkanlığının önerisi ve
enstitü yönetim kurulu kararı ile lisansüstü derslere özel öğrenci olarak
kabul edilebilir. Özel öğrenci statüsünde ders alanlar öğrencilik
haklarından yararlanamazlar. Özel öğrenci kabul koşulları ve bu konudaki
diğer esaslar Senato tarafından belirlenir.
Misafir
öğrenci kabulü
MADDE 17 – (1)
Statüsü 16 ncı maddede belirtilenler dışında
kalan ve belirli bir konuda bilgisini artırmak isteyenler misafir öğrenci
olarak kabul edilebilir. Misafir öğrenci statüsünde ders alanlar öğrencilik
haklarından yararlanamazlar. Misafir öğrenci kabul koşulları ve bu konudaki
diğer esaslar Senato tarafından belirlenir.
Yatay geçiş
yoluyla öğrenci kabulü
MADDE 18 – (1)
Üniversitedeki veya başka bir yükseköğretim kurumundaki lisansüstü
programında en az bir yarıyılı tamamlamış öğrenci, Senato tarafından
belirlenen esaslar çerçevesinde yatay geçiş yoluyla Üniversitenin
lisansüstü programlarına kabul edilebilir. Yatay geçiş ile kabul edilen
öğrencilerin ders saydırma işlemi 24 üncü madde hükümlerine göre yürütülür.
Yabancı
uyruklu adayların kabulü
MADDE 19 – (1)
Yabancı uyruklu öğrencilerin kabulüne ilişkin olarak, ilgili mevzuat
hükümleri ve Senatonun belirlediği esaslar uygulanır.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Eğitim
Öğretim ile İlgili Genel Esaslar
Derslerin
açılması ve ders görevlendirilmeleri
MADDE 20 – (1) Her
yarıyıl verilecek dersler ve bu dersleri vermek üzere görevlendirilecek
üniversite öğretim elemanları; ilke olarak anabilim dalı kurulu tarafından
belirlenerek, enstitü yönetim kurulunca karara bağlanır ve ilan edilir. Bu
karardan sonra oluşabilecek değişiklikler anabilim dalı kurulunun gerekçeli
kararı ve enstitü yönetim kurulu onayı ile sonuçlandırılır.
(2) Lisansüstü düzeyindeki dersler, ilke olarak öğretim
üyeleri tarafından verilir. Bu dersler anabilim dalı kurulunun gerekçeli
önerisi ve enstitü yönetim kurulunun uygun görüşü ve rektörün onayı ile
öğretim görevlisi olarak atanan alanında deneyimli uzman kişiler tarafından
da verilebilir.
Danışman
atanması
MADDE 21 – (1)
Enstitüde kayıtlı her öğrenciye en geç birinci yarıyılı sonuna kadar
öğrenci ve danışmanının isteği, anabilim dalı başkanının onayı ve enstitü
yönetim kurulu kararı ile tez konusu ile birlikte danışman atanmak
zorundadır. Aksi halde bu öğrencilere danışman atanıncaya kadar anabilim
dalı başkanları geçici danışman olarak atanır.
(2) Yüksek lisans öğrencileri için danışman, öğrencinin
ve ilgili öğretim üyesinin önerisi, anabilim dalı başkanının görüşü ve
enstitü yönetim kurulunun kararı ile üniversitede görev yapan öğretim
üyeleri veya doktora/sanatta yeterlik unvanına sahip öğretim görevlileri
arasından seçilir.
(3) Doktora öğrencileri için danışman, öğrencinin ve
ilgili öğretim üyesinin önerisi, Anabilim Dalı Başkanının görüşü ve enstitü
yönetim kurulu kararı ile üniversitede görev yapan öğretim üyeleri arasından
seçilir.
(4) Danışmanın önerisi, anabilim dalı başkanının görüşü
ve enstitü yönetim kurulu kararı ile doktora ve sanatta yeterlik unvanına
sahip öğretim elemanları veya yüksek öğretim kurumları dışındaki kurum ve
kuruluşlarda görev yapan doktora/sanatta yeterlik unvanına sahip uzmanlar
da eş danışman olarak atanabilir.
(5) Danışman veya tez konusu değişikliği, öğrencinin ve
danışmanın önerisi, enstitü anabilim/anasanat
dalı başkanının görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararı ile gerçekleşir.
Danışman değişikliğinde yeni danışmanın onayı da aranır.
(6) Öğrencinin alacağı derslerin belirlenmesi ve kayıt
işlemleri, danışman atanıncaya kadar anabilim dalı başkanı tarafından
yürütülür.
(7) Danışman atamaları enstitü yönetim kurulunun
yapacağı her ayın ilk haftasında gerçekleştirilir.
Uzmanlık
alan dersi
MADDE 22 – (1)
Öğrencilerin danışmanları tarafından açılan ve tez çalışmasına yönelik olan
uzmanlık alan dersleri anabilim dalının diğer lisansüstü dersleri ile aynı
usulde ancak kredisiz olarak açılır.
(2) Uzmanlık alan dersleri enstitü yönetim kurulunca tez
danışmanının atandığı tarih itibariyle başlar ve enstitü yönetim kurulunun
öğrencinin mezuniyetine karar verdiği tarihe kadar devam eder. Ancak
danışmanın güz ve bahar yarıyıllarında uzmanlık alan dersi açabilmesi için
danışman atama tarihini takip eden ders kayıt dönemlerinde en az bir
öğrenci danışmanına ait uzmanlık alan dersini seçmek zorundadır.
(3) Tez çalışmasının iki danışman tarafından yönetildiği
durumlarda uzmanlık alan dersleri ilk danışman tarafından açılır.
Derse kayıt
MADDE 23 – (1)
Öğrenciler her akademik yarıyıl/dönem başında, akademik takvimde belirtilen
süre içinde kayıtlarını yenilemek zorundadır. Kayıt yenileme yapılmadığında
geçen süre azami öğrenim süresinden sayılır.
(2) Kayıt süresi sonunda, bir derse sistemde kayıtlı
öğrenci sayısı beşten az ise ders o dönem için kapatılır.
(3) Yüksek lisans öğrencisi, en çok üç dersini lisans
öğrenimi sırasında alınmamış olması koşulu ile lisans derslerinden
seçebilir.
(4) Lisansüstü öğrenciler farklı üniversitelerden
anabilim/anasanat dalı başkanının önerisi ve
enstitü yönetim kurulunun onayı ile en fazla 4 ders alabilir.
Ders
saydırma
MADDE 24 – (1)
Öğrenci en fazla 4 seçmeli ders için ders saydırma yapabilir. Ders saydırma
işlemi ders kayıt haftasında Öğrenci Bilgi Sistemi üzerinden yapılır.
Öğrenci not çizelgesine sadece alınan en son ders işlenir.
(2) Öğrencilerin özel öğrencilik, farklı
üniversitelerden yatay geçiş, ilişiklerinin kesildiği daha önceki lisansüstü
programından alıp başarılı olduğu en fazla 4 ders için ders saydırma işlemi
uygulanır. Bu işlem anabilim/anasanat dalı
başkanlığı tarafından kurulan programda görevli üç öğretim üyesinden oluşan
bir komisyonun önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararı ile
sonuçlandırılır.
(3) İkinci öğretim lisansüstü programlarında ilgili
programda tanımlı derslerin dışında ders saydırma işlemi yapılmaz.
Sınav ve
değerlendirme
MADDE 25 – (1)
Öğrenci, kayıt yaptırdığı dersin en az %70’ine devam etmek zorundadır.
(2) Bir yarıyıl içinde her ders için en az iki başarı
ölçümü yapılır. İlgili öğretim üyesinin takdirine göre bunlardan en az biri
mutlaka yazılı sınav şeklinde yapılmalıdır. Tek sınav yapılması durumunda
diğer değerlendirme ödev, proje, eskiz, laboratuar raporu veya benzeri
uygulama çalışması biçiminde yapılabilir.
(3) Yarıyıl sonunda dersin bütünüyle ilgili bir sınav
yapılır. İlgili dersin öğretim üyesince, öğrenciye aldığı her ders için,
yarıyıl içi çalışmaların %40-%60 ve yarıyıl sonu sınav notunun %60-%40’ı
dikkate alınarak başarı notu hesaplanır. F0 notu hariç başarısızlık
durumunda öğrenciye akademik takvimde belirlenen tarihlerde bütünleme
sınavı hakkı tanınır.
(4) Yarıyıl içi sınavına giremeyen ve mazereti enstitü
yönetim kurulu tarafından kabul edilen öğrenci yarıyılın son haftası içinde
yapılacak yarıyıl içi mazeret sınavına girebilir. Yarıyıl sonu ve bütünleme
sınavları için mazeret sınavı yapılmaz.
(5) Başarı notları aşağıdaki şekilde tanımlanır:
a)
Yüzlük Değer Başarı Notu Sayısal Değer
90-100 AA 4.00
80-89 BA 3.50
70-79 BB 3.00
60-69 CB 2.50
50-59 CC 2.00
40-49 DC 1.50
30-39 DD 1.00
20-29 FD 0.50
0-19 FF 0.00
Devamsız F0 0.00
b) Ayrıca aşağıdaki harf notlarından;
1) G: Geçer/Başarılı,
2) K: Kalır/Başarısız,
3) M: Muaf,
4) E: Eksik
olarak
tanımlanır.
(6) Bir dersten başarılı sayılabilmek için başarı
notunun; bilimsel hazırlık ve yüksek lisans programlarında en az CB (2.50),
doktora ve sanatta yeterlik programlarında ise en az BB (3.00) olması
gerekir.
(7) Ağırlıklı genel not ortalaması (AGNO), her dersten
alınan başarı notunun sayısal değerinin o dersin kredisi ile çarpımından
elde edilen değerlerin toplamının bu derslerin kredilerinin toplamına
bölünmesi ile bulunan değerdir. Sonuç, virgülden sonra üçüncü hane
yuvarlatılarak iki hane ile belirtilir.
(8) AGNO, saydırma işleminde kullanılan başarısız
dersler hariç alınan tüm dersler dikkate alınarak hesaplanır.
(9) Bir öğrencinin derslerini başarı ile tamamlamış
sayılabilmesi için AGNO’sunun; bilimsel hazırlık
ve yüksek lisans programlarında en az 2.50, doktora ve sanatta yeterlik
programlarında en az 3.00 olması gerekir. AGNO’su
bu değerlerin altında olan öğrenciler, öğrenim süresi içinde olmak
koşuluyla, başarı notları bu değerlerin altında kalan derslerden yeteri
kadarını tekrarlar ve/veya yeni ders alabilirler. AGNO hesabında, tekrar
edilen derslerden son alınan not geçerlidir. Bütün notlar öğrencinin not
çizelgesine işlenir.
(10) Bir dersten CC, DC, DD, FD, FF ve F0 harf notunu
alan öğrenci, bu dersten başarısız sayılır. Bu notlar AGNO hesabına
katılır.
(11) G (Geçer/Başarılı) notu, alınan dersten veya
eğitim-öğretim faaliyetlerinden başarılı/yeterli olma durumu gösterir. K
(Kalır/Başarısız) notu, alınan dersten veya eğitim-öğretim faaliyetlerinden
başarısız/yetersiz olma durumu gösterir. M (Muaf) notu, öğrencinin daha
önce almış olduğu ve/veya denklikleri kabul edilerek enstitü yönetim kurulu
kararları ile muaf olunan dersler için verilir. G, K ve M notları AGNO
hesabına katılmaz. E (Eksik) notu, öğrencinin devam ettiği ders için
öğretim üyesi tarafından otomasyon sistemine girilemeyen notu ifade eder.
Bu notlar enstitü yönetim kurulu kararı ile sisteme işlenir.
Sınav
sonuçlarına itiraz
MADDE 26 – (1)
Öğrenci, yarıyıl içi sınavı veya diğer değerlendirme sonuçlarının ve
yarıyıl sonu sınav sonuçlarının ilan edilmesinden başlayarak bir hafta
içinde anabilim/anasanat dalı başkanlığına bir
dilekçeyle başvurarak sınav kağıdının yeniden
incelenmesini isteyebilir. Anabilim/anasanat dalı
başkanlığı, maddi bir hata yapılıp yapılmadığının saptanması için sınav kağıdını, üç kişilik bir komisyona inceletir. Komisyon
raporu enstitü yönetim kurulu kararıyla kesinleşir.
Disiplin
MADDE 27 – (1)
Lisansüstü öğrencileri, disiplin iş ve işlemlerinde; 18/8/2012
tarihli ve 28388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları
Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine tabidir.
İzin ve
hakların saklı tutulması
MADDE 28 – (1)
Yükseköğretim Kurulunca belirtilen haklı ve geçerli nedenlere dayalı olarak
enstitü yönetim kurulu tarafından verilen izinler, kararda belirtilmek
şartıyla öğretim süresinden sayılmaz.
(2) İzin ve hakların saklı tutulması konusundaki esaslar
senato tarafından belirlenir.
İlişik
kesme ve kayıt silme
MADDE 29 – (1)
Öğrencinin kendi isteği ile kaydını sildirmek isteğini yazılı olarak beyan
etmesi veya Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği
hükümlerine göre yükseköğretim kurumundan çıkarma cezası alması durumunda
enstitü yönetim kurulu kararı ile kaydı silinir ve ödemiş olduğu katkı payı
ve öğrenim giderleri iade edilmez.
Tez yazım
MADDE 30 – (1)
Tez/proje yazımı ve çoğaltılması ile ilgili hususlar; senato tarafından
onaylanan tez yazım kılavuzu ve proje yazım kılavuzunda belirtilir.
(2) Tezler, esasları Senatoca belirlenen çerçevede
Türkçe veya İngilizce yazılır.
Katkı payı
ödeme
MADDE 31 – (1)
Lisansüstü öğrencileri her akademik yıl öğrenimlerine devam edebilmek için
akademik takvimde belirtilen tarihlerde, 2547 sayılı Kanunun 46 ncı maddesinde belirtilen koşullara göre ilgili döneme
ait öğrenci katkı payı veya öğrenim ücretlerini ödemek zorundadır.
(2) Akademik takvimde belirtilen tarihlerde, katkı payı
ve/veya öğrenim ücretini ödemeyen ve mazeretleri enstitü yönetim kurulunca
kabul edilmeyen öğrenciler o dönem için kayıt yaptıramaz ve öğrencilik
haklarından yararlanamaz.
(3) Öğrenimini azami süresi içinde tamamlayamayan öğrenciler,
2547 sayılı Kanunun 46 ncı maddesinde belirtilen
koşullara göre ilgili döneme ait öğrenci katkı payı veya öğrenim
ücretlerini ödemek koşulu ile öğrenimlerine devam etmek için kayıt
yaptırabilirler.
Mezuniyet
için yayın koşulu
MADDE
32 – (1)
Yüksek lisans öğrencilerinin danışmanı ile birlikte tez çalışmasından
üretilmiş ve ulusal/uluslararası etkinliklerde en az bir kere sözlü, yazılı
veya görsel olarak sunum yapmış olması veya ulusal/uluslararası dergilerde
yayınlanmış veya yayına kabul edilmiş en az bir makalesinin/bildirisinin
bulunması veya ulusal/uluslararası bir projede yer alması mezuniyet için
yayın koşulu olarak aranır.
(2) Doktora/Sanatta yeterlik öğrencilerinin danışmanı
ile birlikte tez çalışmasından üretilmiş ve uluslararası herhangi bir indeks
kapsamındaki dergide yayınlanmış veya yayına kabul edilmiş en az bir
makalesinin olması mezuniyet için yayın koşulu olarak aranır.
(3) İlk iki fıkradaki mezuniyet için yayın koşulu
gerektiğinde Senato tarafından artırılabilir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Tezli Yüksek
Lisans Programı
Amaç ve
kapsam
MADDE 33 – (1) Tezli
yüksek lisans programının amacı; öğrencinin bilimsel araştırma yaparak
bilgiye erişme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama, kullanma ve üretme
yeteneğini kazanmasını sağlamaktır.
Ders yükü
MADDE 34 – (1) Bu
program; toplam yirmi bir krediden az olmamak koşuluyla en az yedi adet
ders, bir seminer dersi ve tez çalışmasından oluşur. Seminer dersi ve tez
çalışması kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir.
(2) Öğrenci üçüncü yarıyılın başından itibaren her
yarıyıl tez çalışmasına kayıt yaptırmak zorundadır. Kayıt yapılmayan
yarıyılda mezuniyet işlemi yapılmaz.
Tezsiz
yüksek lisans programına geçiş
MADDE 35 – (1) Tezli
yüksek lisans programına kabul edilmiş bir öğrenci enstitü yönetim kurulu
kararı ile aynı anabilim dalındaki birinci öğretim tezsiz yüksek lisans
programına geçebilir. Fakat öğrencinin mezun olabilmesi için programların
mezuniyet şartlarını sağlaması gerekir.
Süre
MADDE 36 – (1) Tezli
yüksek lisans programını tüm öğrencilik haklarına sahip olarak tamamlama
süresi kayıt tarihinden itibaren azami 3 yıldır. Bu sürenin aşılması
durumunda ders ve sınavlara katılma ile tez hazırlama hariç, öğrencilere
tanınan diğer haklardan yararlandırılmadan öğrencilik statüsü devam eder.
Yüksek lisans
tezi ve sonuçlanması
MADDE 37 – (1) 31
inci maddenin birinci fıkrasındaki yayın şartını sağlayan öğrenci, tezi ile
ilgili elde ettiği sonuçları Senato tarafından belirlenen yazım kurallarına
uygun biçimde yazmak ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunmak
zorundadır.
(2) Yüksek lisans tez jürisi, enstitü anabilim/anasanat dalı başkanının önerisi ve enstitü yönetim
kurulu onayı ile atanır. Jüri, biri öğrencinin danışmanı ve en az biri
enstitü anabilim/anasanat dalı dışından veya
başka bir yükseköğretim kurumundan olmak üzere üç kişiden oluşur. Eş
danışmanın tez jürisinde bulunması durumunda, jüri, öğrencinin danışmanı ve
eş danışmanı, en az ikisi enstitü anabilim/anasanat
dalı dışından veya başka bir yükseköğretim kurumundan olmak üzere beş
kişiden oluşur. En fazla bir jüri üyesi yükseköğretim kurumları dışındaki
kurum ve kuruluşlarda görev yapan doktora/sanatta yeterlik unvanına sahip
uzmanlardan seçilebilir.
(3) Jüri üyeleri, tezi bilimsel ve biçimsel yönden, tez
ile birlikte sunulan yayınları ise tez çalışmasından üretilip üretilmediği
açısından inceleyerek gerekli kişisel raporlarını hazırlar. Jüri üyesi
olumsuz olması durumunda raporunu sınavdan önce enstitüye teslim eder.
Olumsuz rapor sayısının salt çoğunluğu sağlaması durumunda öğrenci tez
sınavına alınmaz.
(4) Jüri üyeleri, tezin kendilerine teslim edildiği
tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi tez sınavına
alır. Sınav, tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru-cevap
bölümünden oluşur. Tez savunması herkese açıktır ancak öğrenciye yalnız
jüri üyeleri soru sorabilir.
(5) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri tez
hakkında oy çokluğu veya oy birliğiyle kabul, ret veya düzeltme kararı
verir. Bu karar enstitü anabilim/anasanat dalı
başkanlığınca tez sınavını izleyen üç gün içinde enstitüye tutanakla
bildirilir.
(6) Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenciye en
fazla üç ay süre verilir. Üç aylık süre sonunda tezinde gerekli
düzeltmeleri yapmayan öğrenciye mazeretinin enstitü yönetim kurulunda kabul
edilmesi durumunda en fazla iki ay daha ek süre verilebilir. Öğrenci bu
süre sonunda danışmanının onayıyla enstitüye teslim ettiği düzeltilmiş
tezini aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu savunma sınavlarında tezi
reddedilen veya düzeltme süresi sonunda düzeltilmiş tezini enstitüye teslim
etmeyen öğrenci, enstitü anabilim/anasanat
dalının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile tez danışmanını ve/veya
tez konusunu değiştirmek zorundadır.
Yüksek
lisans diploması
MADDE 38 – (1) Tez
sınavında başarılı olan ve diğer koşulları sağlayan öğrenci, gerekli
düzeltmeleri de tamamladıktan sonra Senatonun belirlediği tez yazım
kılavuzuna göre yazılmış ve ciltlenmiş bir kopya yüksek lisans tezini ve
tezin iki elektronik kopyasını ilgili formlarla birlikte enstitüye teslim
eder.
(2) Mezuniyetine enstitü yönetim kurulunca karar verilen
öğrenciye Senatoca uygun görülen yüksek lisans diploması verilir. Yüksek
lisans diploması üzerinde öğrencinin tamamladığı enstitü anabilim/anasanat dalındaki programın onaylanmış adı bulunur.
ALTINCI
BÖLÜM
Tezsiz
Yüksek Lisans Programı
Amaç ve
kapsam
MADDE 39 – (1) Tezsiz
yüksek lisans programının amacı; öğrencinin mesleki konulardaki bilgisini
artırmak ve öğrenilmiş bilgisinin uygulamada nasıl kullanılacağını
göstermektir.
Ders yükü
MADDE 40 – (1) Bu
program toplam 30 krediden az olmamak koşuluyla en az on adet ders ve bir
dönem projesinden oluşur. Dönem projesi kredisiz olup başarılı veya
başarısız şeklinde değerlendirilir.
Süre
MADDE 41 – (1)
Programa kayıtlı öğrencilerin azami öğrenim süresi 3 yıldır. Bu sürenin
aşılması durumunda ders ve sınavlara katılma ile dönem projesi hazırlama
hariç, öğrencilere tanınan diğer haklardan yararlandırılmadan öğrencilik
statüsü devam eder.
Dönem
projesi ve sonuçlanması
MADDE 42 – (1)
Öğrenci mezun olacağı yarıyılda dönem projesine kayıt yaptırmak ve yarıyıl
sonunda proje raporunu danışmanına teslim etmek zorundadır. Projesi
reddedilen öğrenci, enstitü anabilim/anasanat
dalının onayı ve enstitü yönetim kurulu kararı ile danışmanını
değiştirebilir.
Yüksek
lisans diploması
MADDE 43 – (1)
Derslerini ve dönem projesini başarı ile tamamlayan öğrencinin mezuniyetine
enstitü yönetim kurulunca karar verilir.
(2) Mezuniyetine karar verilen öğrenciye Senatoca uygun
görülen yüksek lisans diploması verilir. Yüksek lisans diploması üzerinde öğrencinin
tamamladığı enstitü anabilim/anasanat dalındaki
programın yürürlükteki adı bulunur.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Doktora
Programı
Amaç ve
kapsam
MADDE 44 – (1)
Doktora programının amacı; öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel
olayları geniş ve derin bir bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma ve yeni
sentezlere ulaşmak için gerekli adımları belirleme yeteneği kazandırmaktır.
Doktora çalışmaları sonunda hazırlanacak tezin;
a) Bilime yenilik getirme,
b) Yeni bir bilimsel yöntem geliştirme,
c) Bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulama
niteliklerinden birini
taşıması gerekir.
Ders yükü
MADDE
45 – (1)
Doktora programı, yüksek lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler için
toplam 24 krediden az olmamak koşuluyla en az sekiz adet ders, yeterlik
sınavı, tez önerisi ve tez çalışmasından, lisans derecesi ile kabul edilen
öğrenciler için ise toplam 45 krediden az olmamak koşuluyla en az on beş
adet ders, bir seminer dersi, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez
çalışmasından oluşur.
Yüksek
lisans programına geçiş
MADDE 46 – (1)
Doktora programına kabul edilmiş bir öğrenci enstitü yönetim kurulu kararı
ile aynı anabilim dalındaki tezli veya birinci öğretim tezsiz yüksek lisans
programına geçebilir.
Süre
MADDE 47 – (1) Doktora
programının azami öğrenim süresi, yüksek lisans derecesi ile kabul
edilenler için 6 yıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için 9 yıldır. Bu
sürenin aşılması durumunda ders ve sınavlara katılma ile tez hazırlama
hariç, öğrencilere tanınan diğer haklardan yararlandırılmadan öğrencilik
statüleri devam eder.
Yeterlik
sınavı
MADDE 48 – (1)
Yeterlik sınavının amacı, öğrencinin bulunduğu anabilim dalındaki temel
konularda yeterli bilgiye sahip olup olmadığının sınanmasıdır. Yeterlik
sınavları yılda iki kez yapılır.
(2) Kredilerini tamamlayan, ağırlıklı genel not
ortalaması en az 3.00 olan öğrenci, yeterlik sınavına girmek için
başvurabilir. Öğrenci, yeterlik sınavına girmek istediğini belirten bir
dilekçeyi danışmanının uygun görüşüyle akademik takvimde ilan edilen süre
içerisinde enstitü müdürlüğüne verir.
(3) Enstitü anabilim dalı başkanlığı tarafından
önerilen, enstitü yönetim kurulu tarafından onaylanan ve üniversitede tam
zamanlı görev yapan beş öğretim üyesinden oluşan doktora yeterlik komitesi,
sınavları hazırlamak, uygulamak ve değerlendirmek amacıyla sınav jürilerini
kurar.
(4) Yeterlik sınavına girmek için başvuruda bulunan
öğrenci yeterlik sınavına girmediği takdirde başarısız sayılır.
(5) Yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci bir
sonraki yarıyılda tekrar sınava alınır. Yeterlik sınavında iki kez
başarısız olan öğrenci, yeterlik sınav jürisinin belirlediği en az 12
kredilik dersi enstitü yönetim kurulu kararı ile alır ve ağırlıklı genel
not ortalaması en az 3.00 olacak şekilde tamamlayarak iki yeterlik sınav
hakkı daha kazanır. Bu süreç sonunda yeniden başarısız olan öğrenci için
aynı uygulama devam eder.
(6) Yeterlik sınavı; yazılı bilim sınavı ve sözlü sınav
olmak üzere iki aşamada yapılır.
Tez izleme
komitesi
MADDE 49 – (1)
Yeterlik sınavında başarılı bulunan öğrenci için; danışmanın önerisi,
enstitü anabilim dalı başkanının uygun görüşü ve enstitü yönetim kurulu
kararı ile en geç bir ay içinde bir tez izleme komitesi oluşturulur.
(2) Tez çalışması tek danışmanlı olarak yapılacak ise;
tez izleme komitesi biri öğrencinin tez danışmanı, biri Üniversite içinden,
biri de başka bir yüksek öğretim kurumundan olmak üzere üç öğretim
üyesinden oluşur.
(3) Tez çalışması bir eş danışman ile birlikte yapılacak
ise; tez izleme komitesi öğrencinin danışmanı ve eş danışmanını kapsayacak
şekilde üçü Üniversite içinden, ikisi de başka bir yükseköğretim kurumunda
görev yapmakta olan öğretim üyelerinden olmak üzere beş kişiden oluşur.
(4) Danışmanın önerisi, enstitü anabilim dalı başkanının
uygun görüşü ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile yükseköğretim kurumları
dışındaki kurum ve kuruluşlarda görev yapan doktor unvanına sahip en fazla
bir uzman tez izleme komitesinde yer alabilir.
(5) Enstitü anabilim dalı başkanının önerisi ve enstitü
yönetim kurulunun kararı ile komite üyelerinde değişiklik yapılabilir.
Tez önerisi
savunması
MADDE 50 – (1)
Doktora yeterlik sınavını başarı ile tamamlayan öğrenci, en geç altı ay
içinde, yapacağı araştırmanın amacını, yöntemini ve çalışma planını
kapsayan tez önerisini yazılı olarak tez izleme komitesine sunar ve takip
eden bir ay içerisinde komite önünde sözlü olarak savunur.
(2) Savunmayı değerlendiren tez izleme komitesi, oy
çokluğu veya oy birliğiyle kabul veya ret kararı verir ve karar bir tutanak
ile üç gün içinde anabilim dalı başkanlığının aracılığı ile enstitüye
iletilir.
(3) Süresi içerisinde tez önerisini yazılı olarak
vermeyen, savunma yapmayan veya tez önerisi reddedilen öğrenci, tez önerisi
savunmasından başarısız sayılır. Bu durumda öğrencinin talebi, anabilim
dalı başkanlığının uygun görüşü ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile
danışman ve/veya tez konusu değiştirilebilir. Ancak danışman değişikliği
tez konusu değişikliğini gerektirir. Tez konusu değişikliğinde anabilim
dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile tez
izleme komitesi değiştirilebilir.
(4) Programa aynı danışmanla fakat yeni bir tez konusu
ile devam etmek isteyen öğrenci üç ay içinde, danışmanını ve tez konusunu
değiştiren öğrenci ise altı ay içinde yeniden tez önerisi savunmasına
alınır. Tez önerisi bu savunmada da reddedilen öğrenciye 3 üncü fıkradaki
hükümler tekrar uygulanır.
Doktora
tezinin izlenmesi
MADDE 51 – (1) Tez
önerisi kabul edilen öğrenci için tez izleme komitesi, yılda iki kez
(Mayıs-Haziran ve Kasım-Aralık ayları arasında) toplanmak zorundadır.
(2) Öğrenci, toplantı tarihinden en az 15 gün önce
komite üyelerine tez çalışmasının gelişimi ile ilgili yazılı bir rapor
sunar ve bu raporu tez izleme komitesi toplantılarında sözlü olarak
savunur. Bu raporda o ana kadar yapılan çalışmaların özeti ve bir yıl
sonraki dönemde yapılacak çalışma planı belirtilir. Öğrencinin tez
çalışması, komite tarafından başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir
ve bir tutanakla anabilim dalı başkanlığının aracılığı ile enstitü
müdürlüğüne iletilir. Başarısız olan öğrenciyle ilgili tez izleme komitesi
toplanmaya devam eder.
(3) Tez izleme komitesi tarafından üst üste iki kez veya
aralıklı olarak üç kez başarısız bulunan öğrencinin, enstitü anabilim
dalının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile tez konusu ve
öğrencinin talep etmesi durumunda tez danışmanı değiştirilir.
Doktora
tezinin sonuçlandırılması
MADDE 52 – (1)
Öğrenci, Senatoca belirlenen tez yazım kılavuzu esaslarına uygun şekilde
hazırladığı tezini ve tezden üretilmiş yayınlarını danışmanının uygun
görüşü üzerine enstitüye teslim eder.
(2) Doktora tez jürisi, enstitü anabilim dalı başkanının
görüşü ve enstitü yönetim kurulunun kararıyla belirlenir. Jüri, üçü
öğrencinin tez izleme komitesinde yer alan ve diğer iki jüri üyesinden en
az biri başka bir yükseköğretim kurumundan olmak üzere beş öğretim
üyesinden oluşur. En çok bir jüri üyesi yükseköğretim kurumları dışındaki
kurum ve kuruluşlarda görev yapan doktor/sanatta yeterlik unvanına sahip
uzmanlardan seçilebilir. Enstitü yönetim kurulu, ayrıca birisi
Üniversiteden, diğeri ise başka bir yükseköğretim kurumunun öğretim
üyelerinden olmak üzere iki yedek üye seçer.
(3) Eş danışmanın tez jürisinde bulunması durumunda
jüri, en az üçü Üniversite dışından olmak üzere yedi üyeden oluşur. Eş
danışmanın tez jürisinde bulunmaması durumunda ise jüri, ikinci fıkra
hükümlerine göre oluşur.
(4) Enstitü tezi, tezden üretilen yayınları, ilgili
formları öğrenci aracılığı ile jüri üyelerine iletir.
(5) Haklı ve geçerli mazeretleri nedeniyle jüriye
katılamayacak olan üyeler katılamama gerekçelerini tezi teslim aldıkları
tarihten itibaren en geç bir hafta içinde yazılı olarak enstitü müdürlüğüne
bildirirler. Mazereti kabul edilen jüri üyesinin yerine uygun bir yedek üye
görevlendirilir.
(6) Doktora tez savunma sınavının ne zaman yapılacağı
danışmanın önerisi gözetilerek enstitü müdürlüğünce belirlenir ve jüri
üyelerine yazılı olarak bildirilir.
(7) Jüri üyeleri, tezi bilimsel ve biçimsel yönden, tez
ile birlikte sunulan yayınları ise tez çalışmasından üretilip üretilmediği
açısından inceleyerek gerekli kişisel raporlarını hazırlar ve tezin
kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde
enstitülerin sınav salonunda öğrenciyi tez savunma sınavına almak için
toplanır. Toplantının ilk bölümünde öğrencinin yayın(lar)ının tez çalışmasından üretilip üretilmediğinin tespiti
yapılır. Yayınların tez çalışmasından üretilmediğinin oy çokluğu/oy birliği
ile tespiti durumunda öğrenci tez savunma sınavına alınmaz ve bu durum bir
tutanakla enstitü müdürlüğüne iletilir. Öğrencinin yayın koşulunu
sağladığını beyan etmesi durumunda yeni bir jüri kurulmaksızın bu maddenin
ilgili fıkralarındaki hükümler yeniden uygulanır.
(8) Yayınların tez çalışmasından üretildiğinin oy
çokluğu/oy birliği ile tespiti durumunda öğrenci tez savunma sınavına
alınır ve tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden
oluşan toplantının ikinci bölümüne geçilir. Tez savunma sınavı herkese
açıktır.
(9) Tez savunma sınavından sonra, jüri dinleyicilere
kapalı olarak toplanır, tez hakkında oy çokluğu veya oy birliğiyle kabul,
ret veya düzeltme kararı verir ve bunu bir tutanakla belgeler. Tezin oy
çokluğuyla kabul edilmesi durumunda ret oyu veren jüri üyesi(leri) tarafından görüşleri içeren gerekçeli bir rapor
hazırlanır.
(10) Jüri tarafından hazırlanan kişisel raporlar ve
ortak tutanak, tez sınavını izleyen üç gün içinde enstitüye iletilir.
(11) Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en
geç altı ay içinde gereğini yaparak tezini aynı jüri önünde yeniden
savunur. 6 aylık süre sonunda tezinde gerekli düzeltmeleri yapamayan
öğrenciye mazeretinin enstitü yönetim kurulunda kabul edilmesi durumunda en
fazla 3 ay daha ek süre verilebilir. Öğrenci bu süre sonunda danışmanının
onayıyla enstitüye teslim ettiği düzeltilmiş tezini aynı jüri önünde
yeniden savunur. Bu savunma sınavlarında tezi reddedilen veya düzeltme
süresi sonunda düzeltilmiş tezini enstitüye teslim etmeyen öğrenci, enstitü
anabilim dalının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile tez
danışmanını ve/veya tez konusunu değiştirmek zorundadır. Bu durumda süreç
49 uncu madde hükümlerine göre tekrar başlatılır.
Doktora
diploması
MADDE 53 – (1) Tez
sınavında başarılı olan ve diğer koşulları sağlayan öğrenci gerekli
düzeltmeleri de tamamladıktan sonra, enstitü tarafından belirlenen tez
yazım kılavuzuna göre yazılmış ve ciltlenmiş bir kopya doktora tezini ve
tezin iki elektronik kopyasını ilgili formlarla birlikte enstitüye teslim
eder. Öğrencinin mezuniyetine karar verilmesi için, doktora tezinin bu
fıkra hükümlerinde belirtilen şekilde teslim edilmesi gerekir.
(2) Öğrencinin, diplomaya hak kazandığı tarih,
öğrencinin enstitü yönetim kurulunca mezuniyetine karar verildiği tarihtir.
(3) Doktora diploması üzerinde öğrencinin izlemiş olduğu
enstitü anabilim dalındaki programın onaylanmış adı bulunur.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Sanatta
Yeterlik Programı
Amaç ve
kapsam
MADDE 54 – (1)
Sanatta yeterlik programı, özgün sanat yapıtları geliştiren, temel eserler
üzerinden uygulama ve araştırma yapabilen; yeni kavramları çağdaş sanat
yöntemleri ile sorgulayarak kuramsal düzlemde irdeleyen akademisyen ve
sanatçılar yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Sanatta yeterlik eğitimi sonucunda
ortaya çıkan sanatta yeterlik tezi ve sunulan performans, sergi, proje ya
da benzeri uygulama içeren çalışmanın; uygulama teknikleri, yöntemleri ya
da kuramsal açıdan sanat alanına yenilik getirmesi beklenmektedir.
Ders yükü
MADDE
55 – (1)
Sanatta yeterlik programı; yüksek lisans derecesi ile kabul edilen
öğrenciler için toplam 24 krediden az olmamak koşuluyla en az sekiz adet
ders, ön yeterlik sınavı, sanatta yeterlik tez önerisi, sanatta yeterlik
tezi ve tez ile bağlantılı sunum/uygulama performans çalışmasından, lisans
derecesi ile kabul edilen öğrenciler için ise toplam 45 krediden az olmamak
koşuluyla on beş adet ders, bir seminer dersi, ön yeterlik sınavı, sanatta
yeterlik tez önerisi, sanatta yeterlik tezi ve tez ile bağlantılı
sunum/uygulama performans çalışmalarından oluşur.
Yüksek
lisans programına geçiş
MADDE 56 – (1)
Sanatta Yeterlik programına kabul edilmiş bir öğrenci enstitü yönetim
kurulu kararı ile aynı anabilim dalındaki tezli veya birinci öğretim tezsiz
yüksek lisans programına geçebilir.
Süre
MADDE 57 – (1)
Sanatta yeterlik programının azami öğrenim süresi, yüksek lisans derecesi
ile kabul edilenler için 6 yıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için 9
yıldır. Bu sürenin aşılması durumunda ders ve sınavlara katılma ile tez
hazırlama hariç, öğrencilere tanınan diğer haklardan yararlandırılmadan
öğrencilik statüleri devam eder.
Ön yeterlik
sınavı
MADDE 58 – (1) Ön
yeterlik sınavının amacı; öğrencinin bulunduğu anasanat
dalındaki temel konularda yeterli bilgi ve beceriye sahip olup olmadığının
sınanmasıdır. Ön yeterlik sınavları yılda iki kez yapılır.
(2) Kredilerini tamamlayan, ağırlıklı genel not
ortalaması en az 3.00 olan öğrenci, ön yeterlik sınavı için başvurabilir.
Öğrenci, ön yeterlik sınavına girmek istediğini belirten bir dilekçeyi
danışmanının uygun görüşüyle akademik takvimde ilan edilen süre içerisinde
enstitü müdürlüğüne verir.
(3) Enstitü anasanat dalı
başkanlığı tarafından önerilen, enstitü yönetim kurulu tarafından onaylanan
ve üniversitede tam zamanlı görev yapan beş öğretim üyesinden oluşan
sanatta yeterlik komitesi, sınavları hazırlamak, uygulamak ve
değerlendirmek amacıyla sınav jürilerini kurar.
(4) Ön yeterlik sınavına girmek için başvuruda bulunan
öğrenci yeterlik sınavına girmediği takdirde başarısız sayılır.
(5) Ön yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci bir
sonraki yarıyılda tekrar sınava alınır. Ön yeterlik sınavında iki kez
başarısız olan öğrenci, ön yeterlik sınav jürisinin belirlediği en az 12
kredilik dersi enstitü yönetim kurulu kararı ile alır ve ağırlıklı genel
not ortalaması en az 3.00 olacak şekilde tamamlayarak iki ön yeterlik sınav
hakkı daha kazanır. Bu süreç sonunda yeniden başarısız olan öğrenci için
aynı uygulama devam eder.
(6) Sanatta ön yeterlik sınavı; yazılı bilim sınavı ve
sözlü sınav olmak üzere iki aşamada yapılır.
Tez izleme
komitesi
MADDE 59 – (1) Ön
yeterlik sınavında başarılı bulunan öğrenci için; danışmanın önerisi,
enstitü anasanat dalı başkanının uygun görüşü ve
enstitü yönetim kurulu kararı ile en geç bir ay içinde bir tez izleme
komitesi oluşturulur.
(2) Tez çalışması tek danışmanlı olarak yapılacak ise;
tez izleme komitesi biri öğrencinin tez danışmanı, biri Üniversite içinden,
biri de başka bir yüksek öğretim kurumundan olmak üzere üç öğretim
üyesinden oluşur.
(3) Tez çalışması bir eş danışman ile birlikte yapılacak
ise; tez izleme komitesi öğrencinin danışmanı ve eş danışmanını kapsayacak
şekilde üçü Üniversite içinden, ikisi de başka bir yükseköğretim kurumunda
görev yapmakta olan öğretim üyelerinden olmak üzere beş kişiden oluşur.
(4) Danışmanın önerisi, enstitü anasanat
dalı başkanının uygun görüşü ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile
yükseköğretim kurumları dışındaki kurum ve kuruluşlarda görev yapan doktor
unvanına sahip en fazla bir uzman tez izleme komitesinde yer alabilir.
(5) Enstitü anasanat dalı
başkanının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile komite
üyelerinde değişiklik yapılabilir.
Tez önerisi
savunması
MADDE 60 – (1) Sanatta
ön yeterlik sınavını başarı ile tamamlayan öğrenci, en geç altı ay içinde,
yapacağı araştırmanın amacını, yöntemini ve çalışma planını ve ilgili
sunumları kapsayan tez önerisini yazılı olarak tez izleme komitesine sunar
ve takip eden bir ay içerisinde komite önünde sözlü olarak savunur.
(2) Savunmayı değerlendiren tez izleme komitesi, oy
çokluğu veya oy birliğiyle kabul veya ret kararı verir ve karar bir tutanak
ile üç gün içinde anabilim dalı başkanlığının aracılığı ile enstitüye
iletilir. Bu tutanakta sanatta yeterlik tezi bağlamında yapılacak sunum,
performans, sergi ve benzeri uygulamalar ile ilgili sürelere, ilgili eser
seçimlerine ve sunumun gerektirdiği diğer özelliklere de yer verilir.
(3) Süresi içerisinde tez önerisini yazılı olarak vermeyen,
savunma yapmayan veya tez önerisi reddedilen öğrenci, tez önerisi
savunmasından başarısız sayılır. Bu durumda öğrencinin talebi, anasanat dalı başkanlığının uygun görüşü ve enstitü
yönetim kurulunun kararı ile danışman ve/veya tez konusu değiştirilebilir.
Ancak danışman değişikliği tez konusu değişikliğini gerektirir. Tez konusu
değişikliğinde anasanat dalı başkanlığının
önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile tez izleme komitesi
değiştirilebilir.
(4) Programa aynı danışmanla fakat yeni bir tez konusu
ile devam etmek isteyen öğrenci üç ay içinde, danışmanını ve tez konusunu
değiştiren öğrenci ise altı ay içinde yeniden tez önerisi savunmasına
alınır. Tez önerisi bu savunmada da reddedilen öğrenciye 3 üncü fıkradaki
hükümler tekrar uygulanır.
Sanatta
yeterlik tezinin izlenmesi
MADDE 61 – (1) Tez
önerisi kabul edilen öğrenci için tez izleme komitesi, yılda iki kez
Mayıs-Haziran ve Kasım-Aralık ayları arasında olmak üzere toplanmak
zorundadır.
(2) Öğrenci, toplantı tarihinden en az 15 gün önce komite
üyelerine tez çalışmasının gelişimi ile ilgili yazılı bir rapor sunar ve bu
raporu tez izleme komitesi toplantılarında sözlü olarak savunur. Bu raporda
o ana kadar yapılan çalışmaların özeti ve bir yıl sonraki dönemde yapılacak
çalışma planı belirtilir. Öğrencinin tez çalışması, komite tarafından
başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir ve bir tutanakla anasanat dalı başkanlığının aracılığı ile enstitü
müdürlüğüne iletilir. Başarısız olan öğrenciyle ilgili tez izleme komitesi
toplanmaya devam eder.
(3) Tez izleme komitesi tarafından üst üste iki kez veya
aralıklı olarak üç kez başarısız bulunan öğrencinin, enstitü anasanat dalının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun
kararı ile tez konusu ve öğrencinin talep etmesi durumunda tez danışmanı
değiştirilir.
Sanatta
yeterlik tezinin sonuçlandırılması
MADDE 62 – (1)
Öğrenci, Senatoca belirlenen tez yazım kılavuzu esaslarına uygun şekilde
hazırladığı tezini ve tezden üretilmiş yayınlarını danışmanının uygun
görüşü üzerine enstitüye teslim eder.
(2) Sanatta yeterlik tez jürisi, enstitü anasanat dalı başkanının görüşü ve enstitü yönetim
kurulunun kararıyla belirlenir. Jüri, üçü öğrencinin tez izleme komitesinde
yer alan ve diğer iki jüri üyesinden en az biri başka bir yükseköğretim
kurumundan olmak üzere beş öğretim üyesinden oluşur. En çok bir jüri üyesi
yükseköğretim kurumları dışındaki kurum ve kuruluşlarda görev yapan
doktor/sanatta yeterlik unvanına sahip uzmanlardan seçilebilir. Enstitü
yönetim kurulu, ayrıca birisi Üniversiteden, diğeri ise başka bir yükseköğretim
kurumunun öğretim üyelerinden olmak üzere iki yedek üye seçer.
(3) Eş danışmanın tez jürisinde bulunması durumunda
jüri, en az üçü Üniversite dışından olmak üzere yedi üyeden oluşur. Eş
danışmanın tez jürisinde bulunmaması durumunda ise jüri, ikinci fıkra
hükümlerine göre oluşur.
(4) Enstitü tezi, tezden üretilen yayınları, ilgili
formları öğrenci aracılığı ile jüri üyelerine iletir.
(5) Haklı ve geçerli mazeretleri nedeniyle jüriye
katılamayacak olan üyeler katılamama gerekçelerini tezi teslim aldıkları
tarihten itibaren en geç bir hafta içinde yazılı olarak enstitü müdürlüğüne
bildirirler. Mazereti kabul edilen jüri üyesinin yerine uygun bir yedek üye
görevlendirilir.
(6) Sanatta yeterlik tez savunma sınavının ne zaman
yapılacağı danışmanın önerisi gözetilerek enstitü müdürlüğünce belirlenir
ve jüri üyelerine yazılı olarak bildirilir.
(7) Jüri üyeleri, tezi bilimsel ve biçimsel yönden, tez
ile birlikte sunulan yayınları ise tez çalışmasından üretilip üretilmediği
açısından inceleyerek gerekli kişisel raporlarını hazırlar ve tezin
kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde
enstitünün sınav salonunda öğrenciyi tez savunma sınavına almak için
toplanır. Toplantının ilk bölümünde öğrencinin yayınlarının tez
çalışmasından üretilip üretilmediğinin tespiti yapılır. Yayınların tez
çalışmasından üretilmediğinin oy çokluğu/oy birliği ile tespiti durumunda
öğrenci tez savunma sınavına alınmaz ve bu durum bir tutanakla enstitü
müdürlüğüne iletilir.
Öğrencinin yayın koşulunu sağladığını beyan etmesi
durumunda yeni bir jüri kurulmaksızın bu maddenin ilgili fıkralarındaki
hükümler yeniden uygulanır.
(8) Yayınların tez çalışmasından üretildiğinin oy
çokluğu/oy birliği ile tespiti durumunda öğrenci tez savunma sınavına
alınır ve tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden
oluşan toplantının ikinci bölümüne geçilir. Tez savunma sınavı herkese
açıktır.
(9) Tez savunma sınavından sonra, jüri dinleyicilere
kapalı olarak toplanır, tez hakkında oy çokluğu veya oy birliğiyle kabul, ret
veya düzeltme kararı verir ve bunu bir tutanakla belgeler. Tezin oy
çokluğuyla kabul edilmesi durumunda ret oyu veren jüri üyesi(leri) tarafından görüşleri içeren gerekçeli bir rapor
hazırlanır.
(10) Jüri tarafından hazırlanan kişisel raporlar ve
ortak tutanak, tez sınavını izleyen üç gün içinde enstitüye iletilir.
(11) Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en
geç altı ay içinde gereğini yaparak tezini aynı jüri önünde yeniden
savunur. 6 aylık süre sonunda tezinde gerekli düzeltmeleri yapamayan öğrenciye
mazeretinin enstitü yönetim kurulunda kabul edilmesi durumunda en fazla 3
ay daha ek süre verilebilir. Öğrenci bu süre sonunda danışmanının onayıyla
enstitüye teslim ettiği düzeltilmiş tezini aynı jüri önünde yeniden
savunur. Bu savunma sınavlarında tezi reddedilen veya düzeltme süresi
sonunda düzeltilmiş tezini enstitüye teslim etmeyen öğrenci, enstitü anasanat dalının önerisi ve enstitü yönetim kurulu
onayı ile tez danışmanını ve/veya tez konusunu değiştirmek zorundadır. Bu
durumda süreç 59 uncu madde hükümlerine göre tekrar başlatılır.
Sanatta
yeterlik diploması
MADDE 63 – (1) Tez
sınavında başarılı olan ve diğer koşulları sağlayan öğrenci gerekli
düzeltmeleri de tamamladıktan sonra, enstitü tarafından belirlenen tez
yazım kılavuzuna göre yazılmış ve ciltlenmiş bir kopya sanatta yeterlik
tezini ve tezin iki elektronik kopyasını ilgili formlarla birlikte
enstitüye teslim eder. Öğrencinin mezuniyetine karar verilmesi için,
sanatta yeterlik tezinin bu fıkra hükümlerinde belirtilen şekilde teslim edilmesi
gerekir.
(2) Öğrencinin, diplomaya hak kazandığı tarih,
öğrencinin enstitü yönetim kurulunca mezuniyetine karar verildiği tarihtir.
(3) Sanatta yeterlik diploması üzerinde öğrencinin
izlemiş olduğu enstitü anasanat dalındaki
programın onaylanmış adı bulunur.
DOKUZUNCU
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Yönetmelikte
hüküm bulunmayan haller
MADDE 64 – (1) Bu
Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde ilgili mevzuat hükümleri ile Senato
ve enstitü kurulu kararları uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 65 – (1) 4/8/2005 tarihli ve 25896 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Yıldız Teknik Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim Yönetmeliği
yürürlükten kaldırılmıştır.
İntibak
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) 2012-2013 eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılından
önce enstitüye kayıt yaptıran öğrencilere 32 nci
madde hükümleri uygulanmaz.
Yürürlük
MADDE 66 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 67 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Yıldız Teknik Üniversitesi Rektörü yürütür.
|