Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığından:
ELEKTRONİK
HABERLEŞME, UZAY VE HAVACILIK SEKTÖRÜNDE
ARAŞTIRMA
GELİŞTİRME PROJELERİNİN DESTEKLENMESİNE
İLİŞKİN
YÖNETMELİK
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı; elektronik haberleşme, uzay ve havacılıkla ilgili
olarak yerli tasarım ve üretimine yönelik araştırma, geliştirme ve eğitim
faaliyetlerine ilişkin proje başvurularının değerlendirilmesi, desteklenmesi,
izlenmesi ve sonuçlandırılması ile görevlendirilecek uzmanların vasıfları
ve bunlara yapılacak ödemelere ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, 5/11/2008 tarihli ve 5809 sayılı Elektronik Haberleşme
Kanununun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (ğ) bendi, 6 ncı maddesinin
birinci fıkrasının (i) bendi ile 26/9/2011 tarihli ve 655 sayılı Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnameye dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve
kısaltmalar
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Araştırmacı: Bu Yönetmelik kapsamında proje destek
başvurusunda bulunan, projenin gerektirdiği Ar-Ge faaliyetlerini kendisi
yürüten ve üniversitelerin en az ön lisans programlarında okuyan veya mezun
gerçek kişileri,
b) Araştırma ve geliştirme (Ar-Ge): Kültür, insan ve
toplumun bilgisinden oluşan bilgi dağarcığının artırılması ve bunun yeni
süreç, sistem ve uygulamalar tasarlamak üzere kullanılması için sistematik
bir temelde yürütülen yaratıcı çalışmaları, çevre uyumlu ürün tasarımı veya
yazılım faaliyetleri ile alanında bilimsel ve teknolojik gelişme sağlayan,
bilimsel ve teknolojik bir belirsizliğe odaklanan, çıktıları özgün,
deneysel, bilimsel ve teknik içerik taşıyan faaliyetleri,
c) Ar-Ge projesi: Amacı, kapsamı, genel ve teknik
tanımı, süresi, bütçesi, özel şartları, diğer kurum, kuruluş, gerçek ve
tüzel kişilerce sağlanacak ayni ve/veya nakdi destek tutarları, sonuçta
doğacak fikri mülkiyet haklarının paylaşım esasları tespit edilmiş ve Ar-Ge
faaliyetlerinin her safhasını belirleyecek mahiyette ve bilimsel esaslar
çerçevesinde hazırlanan projeyi,
ç) Bakanlık: Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanlığını,
d) Başvuru dönemi: Bir takvim yılı içerisinde üç başvuru
döneminden mürekkep olup birinci başvuru dönemi 1 Ocak–31 Ocak, ikinci
başvuru dönemi 1 Mayıs–31 Mayıs, üçüncü başvuru dönemi 1 Eylül–30 Eylül
arasında kalan süreleri,
e) Değerlendirme dönemi: Yıl içerisinde her başvuru
döneminden sonra gelmek üzere birinci değerlendirme dönemi 1 Şubat–31 Mart,
ikinci değerlendirme dönemi 1 Haziran–31 Temmuz ve üçüncü değerlendirme
dönemi 1 Ekim–30 Kasım arasında kalan süreleri,
f) Desteklemeye esas harcama tutarı: Bu Yönetmelik
kapsamında desteklenen harcama kalemleri çerçevesinde, proje değerlendirme
grubu tarafından kabul edilen projeye ilişkin giderlerin toplamını,
g) Destek kararı: Proje değerlendirme grubu tarafından
alınan ve projenin destek oranını, süresini, başlama tarihini, kapsamı ile
kuruluşa verilecek destek tutarını ve bunlara ilişkin diğer hususları
içeren değerlendirme kararını,
ğ) Destek oranı: Proje değerlendirme grubu tarafından
yapılan değerlendirme sonucunda projeye verilecek desteği belirleyen
yüzdelik oranı,
h) Destek süresi: Projede, destek kapsamına alınan
faaliyetlerin gerçekleştirilmesi için gereken ve PDG tarafından kabul
edilen süreyi,
ı) Destek tutarı: Desteklemeye esas harcama tutarı ile
destek oranının çarpımı sonucu hesaplanan miktarı,
i) Elektronik haberleşme: Elektriksel işaretlere dönüştürülebilen
her türlü işaret, sembol, ses, görüntü ve verinin kablo, telsiz, optik,
elektrik, manyetik, elektromanyetik, elektrokimyasal, elektromekanik ve
diğer iletim sistemleri vasıtasıyla iletilmesini, gönderilmesini ve
alınmasını,
j) Elektronik haberleşme sektörü: Elektronik haberleşme
hizmeti verilmesi, elektronik haberleşme şebekesi sağlanması, elektronik
haberleşme cihaz ve sistemlerine yönelik üretim, ithal, satış ve
bakım-onarım hizmetlerinin yürütülmesi ile kara, hava, deniz ve demiryolu
ulaştırması alanında akıllı ulaşım ve trafik yönetim sistemleri, sinyalizasyon
sistemleri, telematik sistemleri ve otomasyon sistemlerine yönelik ürün,
sistem, hizmet sunumu ve bunların bakım-onarım hizmetlerinin yürütülmesiyle
ilgili sektörü,
k) Gerçekleşme raporu: Dönemsel olarak hazırlanıp,
kuruluş yetkilisi tarafından imzalanan, teknik kazanımları, faaliyetleri ve
gerçekleşmeleri, projedeki ilerlemeyi, ara çıktıları, planlanandan zaman,
maliyet, kapsam olarak gerçekleşen veya öngörülen sapmaları, bu sapmaların
proje gelişimine etkisini, alınması gerekli önlemleri ve benzeri bilgiyi
içeren dokümanı,
l) Havacılık ve uzay sektörü: Havacılık ve uzay ürün,
sistem ve hizmetlerine yönelik teknolojiler geliştiren ya da bu
teknolojileri kullanarak ürün, sistem ve hizmet geliştiren veya üreten
sektörü,
m) Havacılık ve uzay kuruluşu: Havacılık ve uzay
sektöründe ürün, sistem ve hizmet üreten, sunan veya geliştiren tüzel
kişilikleri,
n) İzleme raporu: Projede gerçekleşen teknik
kazanımları, faaliyetleri, projedeki ilerlemeyi, zaman, maliyet, kapsam
açısından planlanandan sapmaları, bu sapmaların proje gelişimine etkisini,
giderlerin faaliyetlerle uyumu gibi hususları değerlendirmek amacıyla
izleyici tarafından yerinde yapılan inceleme sonucunda düzenlenen raporu,
o) İzleyici: Destek kapsamına alınan projelerin
faaliyetlerinin incelemesini yapan uzman havuzundan seçilen kişiyi,
ö) Kurum: Bilgi
Teknolojileri ve İletişim Kurumunu,
p) Kuruluş: Özel hukuk tüzel kişilerini, ticaret
siciline kayıtlı şahıs işletmelerini ve yükseköğretim kurumlarını,
r) Mali rapor: Proje harcamalarına ilişkin dönemsel
olarak hazırlanıp, proje sahibi tarafından onaylattırılan dokümanı,
s) Ön değerlendirme grubu (ÖDG) : Projelerin ön
değerlendirmesini yapmak üzere üyeleri uzman havuzundan seçilerek oluşturulan
en az beş olmak üzere tek sayıda kişiden oluşan grubu,
ş) Proje: Bir ürün, süreç, hizmet geliştirmek ya da
sonuç elde etmek için üstlenilmiş, başarı ölçütleri ve hedefleri
tanımlanmış, belirli bir zaman aralığında ve belirli miktarda kaynakla gerçekleştirilen
faaliyetler bütününü,
t) Proje değerlendirme grubu (PDG): Projeleri
değerlendirmek, desteklenecek projeleri belirlemek üzere üyeleri uzman
havuzundan seçilen en az üç olmak üzere tek sayıda kişiden oluşan grubu,
u) Proje gerçekleşme raporu: Destek kapsamına alınan
projede gelinen aşamaya ilişkin bilimsel, idari ve teknik hususları,
gerçekleşme seviyesini içeren dokümanı,
ü) Proje sahibi: Araştırma ve geliştirmeye yönelik
projesini geliştirip destek talebinde bulunan araştırmacı ya da kuruluşu,
v) Proje sonuç raporu: Destek kapsamına alınan ve
tamamlanan projeye ilişkin bilimsel, idari ve teknik hususları, tüm
gerçekleşme aşamalarını, projenin yarattığı veya yaratacağı katma değeri
gösteren dokümanı,
y) Sektör: Elektronik haberleşme ve uzay ve havacılık
sektörünü,
z) Sözleşme: Bakanlık ile proje sahibi arasında
akdedilen, desteğin kapsamı, hukuki, idari, mali hükümler, fikri ve sınai
mülkiyet hakları ile diğer hususların belirlendiği yazılı anlaşmayı,
aa) Uzman: Projelerin ön değerlendirme, değerlendirme ve
izlenmesinde görevlendirilmek üzere; üniversitelerin en az lisans
düzeyindeki mühendislik veya ilgili teknik bölümlerinden mezun ve en az beş
yıl iş tecrübesine sahip kişiler ile mühendislik veya ilgili teknik
bölümlerden mezun olup Bakanlık, üniversiteler veya diğer kamu kurum ve
kuruluşlarında görev yapan kişileri,
bb) Uzman havuzu: ÖDG, PDG üyesi ve izleyici olarak
görevlendirilmek üzere Bakanlık tarafından uzmanlardan oluşturulan grubu,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Proje
Destek Başvurusu ve Şartları
Desteklemede
öncelikli konular
MADDE 4 – (1)
Bakanlık, bu Yönetmeliğin amacı doğrultusunda her yıl için destekleyeceği
öncelikli proje konularını belirler ve o takvim yılı öncesinde internet
sitesinde yayımlar.
Başvuru
zamanı ve yeri
MADDE 5 – (1) Proje
başvuruları, 3 üncü maddede tanımlanan başvuru dönemleri içerisinde
Bakanlığa yapılır.
Proje
destek başvurusu şartları
MADDE 6 – (1) 3 üncü
maddede tanımlanan kuruluş ve araştırmacılar destek başvurusunda
bulunabilir. Ancak kanuni adresi ve iş merkezi yurtdışında bulunan
işletmelerin dar mükellefiyet statüsündeki Türkiye’de yerleşik temsilcilik
ve şubeleri ile vakıflar, dernekler, kooperatifler, birlikler bu Yönetmelik
kapsamında proje başvurusu yapamazlar.
(2) Ar-Ge projesine destek başvurusunda bulunan kuruluşun
proje konusunun ticaret siciline kayıtlı faaliyet alanıyla ilişkili olması
gerekir.
(3) Başvuru yapan kuruluşun, başvuru tarihinden önceki
bir yıl süresince aktif olarak faaliyette olması ve bunu belgeleyerek
başvurusu ile birlikte sunması gerekir.
(4) Başvuruyu yapan kuruluşun, projede yer alan personel
sayısının en az üçte biri kadar personeli en az bir yıldır bünyesinde
çalıştırıyor olması ve bunu belgeleyerek başvurusu ile birlikte sunması
gerekir.
(5) Kuruluş tanımına ve bu maddede belirtilen başvuru
şartlarına uymak şartıyla birden fazla tüzel kişi bir araya gelerek ortak
proje başvurusunda bulunabilir. Bu durumda kuruluş tanımına uyan ve bu
maddede belirtilen şartları taşıyan bir kuruluş esas proje muhatabı olarak
proje başvurusunda belirtilir.
(6) En az biri araştırmacı olmak şartıyla en fazla beş
gerçek kişi Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı bir araya gelerek ortak proje
başvurusunda bulunabilir. Bu durumda bir araştırmacı, asıl proje sahibi
olarak proje başvurusunda belirtilir.
(7) Bir kuruluşun veya araştırmacının, bir başvuru
dönemi içerisinde ancak bir proje başvurusu kabul edilir. Ortak yapılan
proje başvurularında, ortaklar arasında yer alan kuruluş veya
araştırmacıların tek başına veya başka bir grup içerisinde yer alarak
yapacağı proje başvuruları kabul edilmez.
(8) Hâlihazırda bir projesi destek kapsamında olan proje
sahibinin, destek kapsamı süresince yapacağı proje destek başvuruları kabul
edilmez.
Başvuruların
kabulü
MADDE 7 – (1) Proje
destek başvuruları, Bakanlık tarafından istenen evrakların tam ve eksiksiz
olarak teslim edilmesi kaydıyla kabul edilir.
(2) Başvuru şartları uygun olan projeler, ön
değerlendirme için ÖDG’ye sunulur.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Proje
Değerlendirmeleri
Uzman
havuzu oluşturulması
MADDE 8 – (1) Bu
Yönetmelik kapsamında projelerin ön değerlendirmesinde ve izlemesinde
görevlendirilecek ÖDG ve PDG üyelerinin ve izleyicilerin belirlenmesi
amacıyla Bakanlık tarafından uzman havuzu oluşturulur.
(2) Uzman tanımına uyan kişiler uzman havuzunda yer
almak için Bakanlığa başvuruda bulunabilirler.
(3) Bakanlık, başvurular arasından uygun gördüğü
kişileri uzman havuzuna kabul eder.
(4) Bakanlık, ÖDG ve PDG üyesi ve izleyici seçimini
uzman havuzundan yapar.
(5) Bir dönem içinde uzman havuzundan seçilen kişi aynı
projede hem ÖDG hem de PDG üyesi olarak görevlendirilemez.
(6) Uzman havuzundan seçilen bir uzman, bir
değerlendirme dönemi içerisinde en fazla üç ÖDG’de görevlendirilebilir.
(7) Uzman havuzundan seçilen bir uzman, bir
değerlendirme dönemi içerisinde en fazla üç PDG’de görevlendirilebilir.
(8) ÖDG veya PDG üyesi, değerlendirmesini yaptığı
projenin izlemesinde izleyici olarak görev alamaz.
Ön
değerlendirme
MADDE 9 – (1) Proje
destek başvuruları, değerlendirme dönemi içerisinde ÖDG tarafından ön
değerlendirmeye tabi tutulur.
(2) Ön değerlendirmede aşağıdaki hususlar dikkate
alınır:
a) Proje içeriğinin elektronik-haberleşme, uzay ve
havacılık ile ilgisi.
b) Proje içeriğinin Ar-Ge tanımına uygunluğu.
c) Sektörün ihtiyaç duyduğu acil ve öncelikli konuları
kapsaması.
ç) Bakanlık strateji ve politikaları ile uyumluluğu.
(3) ÖDG, üye tam sayısıyla toplanır ve kararlarını oy
çokluğu ile alır.
(4) ÖDG, ön değerlendirme sonucunda aldığı kararda, her
proje için destekleme veya desteklememe gerekçelerini yazılı olarak açıkça
belirtir ve Bakanlığa sunar.
(5) Ön değerlendirmeyi geçemeyen proje destek
başvurularına ilişkin ret kararı Bakanlık tarafından desteklenmeme
gerekçelerini içeren bir yazı ile proje sahibine bildirilir.
Proje
değerlendirme grubu
MADDE 10 – (1) Ön
değerlendirmeden geçen proje sayısı dikkate alınarak yeterli sayıda ve
nitelikte PDG’ler, Bakanlık tarafından kurulur.
(2) Bakanlık, uzman havuzundan PDG’lere üye seçimi
yapar.
PDG’nin
projeyi değerlendirmesi
MADDE 11 – (1) PDG,
projelerin değerlendirilmesinde aşağıdaki kriterleri dikkate alır:
a) Projenin Ar-Ge niteliği, teknoloji düzeyi ve
yenilikçi yönüne ilişkin unsurları.
b) Teknolojik değerlendirme ve karşılaştırmalar.
c) Proje çıktısının sosyal ve ekonomik faydası.
ç) Projenin yapılabilirliği.
d) Proje ekibinin niteliği.
e) Proje plan kalitesi.
f) Projenin teknik ve ticari riskleri.
g) Projenin, Bakanlık strateji ve politikaları açısından
önemi.
ğ) Projenin elektronik haberleşme ve/veya havacılık ve
uzay sektörüyle doğrudan ilgili olması.
(2) PDG, proje destek başvurularının değerlendirmesini,
değerlendirme dönemi içerisinde yapar.
(3) PDG, değerlendirmeye aldığı projeler için
desteklemeye esas harcama tutarını, destek oranını ve destek süresini
belirler.
(4) PDG, birinci fıkrada yer alan kriterleri dikkate
alarak her bir proje için 100 üzerinden bir proje puanı belirler.
(5) PDG, proje sahibinden değerlendirme sürecinde
kullanılmak üzere projeye ilişkin her türlü bilgi veya belge isteyebilir
veya proje için yerinde inceleme yapabilir.
(6) PDG, üye tam sayısıyla toplanır ve kararlarını oy
çokluğu ile alır.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Proje
Destek Süreci
Destek
kararı
MADDE 12 – (1) PDG,
desteklenmesini uygun bulduğu projeye ilişkin destek kararında destekleme
gerekçelerini, desteklemeye esas harcama tutarını, destek oranını ve
tutarını, ödeme miktarları ve koşullarını, destek süresini, proje puanını
ve desteklemeye ilişkin diğer koşulları belirtir.
(2) PDG tarafından proje değerlendirmesine ilişkin
alınan destek kararı, proje destek sürecini yürüten ilgili birimin genel
müdürü veya başkanın görüşü ile Bakan onayına sunulur.
(3) Destek kararı alınan tüm projelerin toplam destek
tutarının yılı bütçe ödeneğini aşması durumunda destekleme uygulaması, yılı
bütçe ödeneğini aşmamak üzere proje puanı esas alınarak yapılır.
(4) Onaylanan destek kararı, proje başvuru sahibine
bildirilir.
(5) PDG tarafından desteklenmesi uygun bulunmayan veya
PDG tarafından alınan destek kararı Bakan tarafından onaylanmayan projelere
ilişkin karar, Bakanlık tarafından proje sahibine bildirilir.
(6) Ar-Ge’ye uygun bulunmadığı gerekçesi ile reddedilen
projeler için yeniden destek başvurusunda bulunulamaz.
(7) Bu Yönetmelik kapsamında bir proje sahibinin aynı
takvim yılı içerisinde sadece bir projesi için destek kararı alınabilir.
(8) PDG tarafından destek kararı verilen projelere
ilişkin destek uygulamasında Bakanlığın, kendi politika ve stratejileri ile
Kurumun öncelikli olarak desteklenmesini öngördüğü konulara ilişkin görüşü
çerçevesinde öncelikleri belirleme yetkisi hakkı saklıdır.
Destek
süresi
MADDE 13 – (1) PDG
tarafından projelere verilebilecek destek süresi otuzaltı ayı geçemez.
Ancak gerekmesi halinde projenin tamamlanabilmesi için altı aya kadar ek
süre verilebilir.
(2) Destek kapsamındaki projelerle ilgili harcama ve
gider belgelerinin, destek süresi içinde düzenlenmiş olması gerekir.
Destek
oranı, sınırı ve destek tutarı
MADDE 14 – (1) PDG
tarafından projeler için belirlenen destek oranının üst sınırı %100’dür. Bu
oran, sektöre yönelik strateji ve politikalar dikkate alınarak Bakanlık
tarafından değiştirilebilir.
(2) Elektronik haberleşme alanında destek kararı alınan
projelere verilecek destek tutarı en fazla 10.000.000 TL, havacılık ve uzay
alanında destek kararı alınan projelere verilecek destek tutarı ise en
fazla 20.000.000 TL olabilir.
(3) Bakanlık, strateji ve politikaları doğrultusunda
ikinci fıkrada belirtilen tutarları her yıl en fazla yüzde 20 oranında
değiştirebilir. Bu kapsamda yapılan değişiklik Bakanlık İnternet sitesinde
duyurulur.
Sözleşme
MADDE 15 – (1)
Desteklenmesi uygun bulunan projelere ilişkin olarak Bakanlık ile proje
sahibi arasında sözleşme imzalanır.
(2) Bu Yönetmeliğe göre yapılacak tüm sözleşmelerde,
sözleşmede hüküm bulunmayan hâllerde bu Yönetmelik hükümlerinin
uygulanacağı açıkça belirtilir.
(3) Sözleşmeye ilişkin giderler proje sahibince karşılanır.
(4) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde genel
hükümler uygulanır.
Mali
inceleme, denetim ve tasdik
MADDE 16 – (1) Proje
sahibi kuruluş projeyle ilgili harcamalara ilişkin mali raporlarını onaylı
olarak Bakanlığa sunar.
(2) Araştırmacı tarafından yürütülen projelerle ilgili
mali raporların onaylanmasına ilişkin hususlar sözleşmede belirtilir.
(3) Mali raporlar, Bakanlık tarafından da onaylandıktan
sonra işleme alınır.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Proje
Gerçekleşme Süreci
İzleyici
seçimi ve izleme
MADDE 17 – (1)
Bakanlık, destek kapsamına aldığı projelere ilişkin teknik ve mali
gerçekleşmeler ile projelerin öngörüldüğü şekilde yürütülüp yürütülmediğini
gerçekleşme raporları ve izleme raporları vasıtasıyla takip eder.
(2) İzleyici, sözleşmede belirtilen dönemlerde proje
çalışmalarını yerinde inceleyerek sonuç kısmında olumlu veya olumsuz görüş
içeren izleme raporu düzenler ve Bakanlığa sunar.
(3) Bakanlık, izleyici seçimini proje niteliğini de
dikkate alarak uzman havuzundan yapar.
(4) Bakanlık bir projenin izlenmesi için birden fazla
izleyici görevlendirebilir.
(5) Bir kişi aynı anda en fazla üç adet projede izleyici
olarak görevlendirilebilir.
Proje
gerçekleşme raporları
MADDE 18 – (1) Proje
sahibi, sözleşmede belirtilen süreler sonunda proje gerçekleşme raporlarını
hazırlar ve Bakanlığa iletir.
(2) Bakanlık, proje gerçekleşme raporlarını izleyiciye
gönderir.
(3) İzleyici tarafından yapılan incelemede eksik bulunan
gerçekleşme raporları, tamamlanmak üzere proje sahibine iade edilir.
(4) Proje gerçekleşme raporlarının hangi sıklık ve
kapsamda hazırlanacağı projenin özellikleri dikkate alınarak sözleşmede
belirtilir.
(5) Bakanlık, gerçekleşme raporlarına ek olarak proje
hakkında gerek duyduğunda proje sahibinden bilgi ve belge talep edebilir.
(6) Bakanlık, gerektiğinde uzman havuzundan seçeceği
uzmanlara veya kendi personeline yerinde inceleme yaptırabilir.
Proje sonuç
raporu ve destek sürecinin sonlandırılması
MADDE 19 – (1) Proje
sahibi, projenin tamamlanmasını müteakip en geç iki ay içinde proje sonuç
raporunu Bakanlığa sunar.
(2) Bakanlık sonuç raporunu izleyiciye gönderir.
(3) İzleyici tarafından olumlu görüş bildirilen proje
sonuç raporu Bakanlık tarafından kabul edilir.
(4) İzleyici tarafından olumlu görüş bildirilmeyen proje
sonuç raporunda uygun bulunmayan hususlar Bakanlık tarafından proje
sahibine bildirilir ve düzeltilmesi için en fazla iki aya kadar süre
verilir.
(5) Proje sonuç raporu kabul edilen projenin sözleşmeye
göre belirlenmiş olan döneme ait ödemesi veya nihai destek ödemesi yapılır.
(6) Sonuç raporu reddedilen projelere ait destek ödemesi
veya kalan ödemeleri yapılmaz.
Projenin
devredilmesi
MADDE 20 – (1) Destek
kapsamına alınan projeler, proje sahibi kuruluşun talebi üzerine Bakanlığın
izni ile bu Yönetmelikte öngörülen şartları taşıyan başka bir kuruluşa
devredilebilir. Araştırmacılar tarafından yürütülen projeler, bir başka
araştırmacıya devredilemez.
ALTINCI
BÖLÜM
Mali
Hususlar
Desteklenen
harcama kalemleri
MADDE 21 – (1)
Projelerde, aşağıdaki harcama kalemleri desteklenebilir:
a) Proje yöneticisi ve projede görev alan teknik
personele ödenen ücretler.
b) Alet, makine, teçhizat, yazılım ve donanım giderleri.
c) Danışmanlık ve eğitim hizmeti alım giderleri.
ç) Ulusal patent tescili, faydalı model tescili ve
endüstriyel tasarım tescili ile ilgili giderler.
d) Projede kullanılan malzeme giderleri.
e) Laboratuvar test ve analiz raporları ile ilgili
giderler.
(2) Yukarıda belirtilenlere ek olarak, projeye özgü
farklı harcama ve giderlerin desteklendiği durumlarda bunlara ilişkin
açıklamalar destek kararında belirtilir. Aynı şekilde desteklenmeyen
giderler ve desteklenen harcama ve giderlere uygulanacak kısıtlamalar
destek kararında belirtilir.
(3) Bir sonraki yılda desteklenecek olan harcama ve
gider kalemlerinde yapılacak değişiklikler, o yılın aralık ayında Bakanlık
tarafından belirlenerek internet sitesinde ilan edilir.
(4) 28/2/2008 tarihli ve 5746 sayılı Araştırma ve
Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun kapsamında yapılan
destekleme ve teşvikler hariç olmak üzere bir kurum veya kuruluştan Ar-Ge
desteği alan projeler desteklenmez. Kuruluş veya araştırmacı, projesinin
başka bir kurum veya kuruluş tarafından desteklenmediğine ilişkin
taahhütname verir.
(5) Başka bir kamu kurum veya kuruluşundan destek
alındığının tespiti halinde söz konusu proje sahibinin başvurusu kabul
edilmez.
(6) Beşinci fıkrada belirtilen hususun sözleşme
imzalandıktan sonra tespiti halinde sözleşme Bakanlık tarafından tek
taraflı olarak feshedilir ve bu Yönetmelik kapsamında varsa yapılan
ödemeler Bakanlığın bildirimi üzerine ilgili vergi dairelerince 21/7/1953
tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun
hükümleri uyarınca tahsil edilir.
Giderlerin
karşılanması
MADDE 22 – (1) Bu
Yönetmelik kapsamındaki proje destek ödemeleri, destek verilecek projelerin
değerlendirilmesi ve izlenmesinde Bakanlık tarafından uzman havuzundan
görevlendirilen kişilere, ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde yapılacak
ödemeler ile araştırma ve destek faaliyetleriyle ilgili diğer harcamalar
Bakanlığın Elektronik Haberleşme Sektörüne İlişkin Ar-Ge Gelirleri ve
Eğitim Faaliyetleri Payı olarak gelir kaydedilen ve karşılığı Merkezi
Yönetim Bütçesine kaydedilen ödenekten karşılanır.
(2) Bu Yönetmelik kapsamında desteklenen projelerden
ortaya çıkan fikri hak, patent, ticari ürün gibi her türlü ticari
faaliyetten elde edilen gelirlerden sözleşmede belirtilen oranda ve
sözleşmede belirtilen koşullar çerçevesinde genel bütçeye gelir kaydedilmek
üzere Bakanlık merkez muhasebe birimi hesabına yatırılır.
Ödemelere
ilişkin usul ve esaslar
MADDE 23 – (1)
Desteklenen proje sahibi kuruluşa veya araştırmacıya yapılacak ödeme tutarı
ve ödeme şartları sözleşmede belirtilir.
(2) Destek kapsamında yapılan tüm ödemelerde ödeme emri
belgesinin ekine; 31/12/2005 tarihli ve 26040 3 üncü Mükerrer sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Merkezi Yönetim Harcama Belgeleri Yönetmeliğine göre
aranması gereken belgelerle birlikte Bakanlıkça kabul edilen gerçekleşme ve
izleme raporları ile mali raporlar bağlanır. Söz konusu tutar gerçekleşme
aşamaları doğrultusunda sözleşmede belirlenen hususlar dikkate alınarak
proje sahibinin banka hesabına aktarılır.
(3) İlk ödeme tutarı, toplam destek tutarının %20’sinden
fazla olamaz.
(4) Destek kapsamında yapılacak nihai ödeme, proje sonuç
raporunun Bakanlık tarafından onaylanmasından sonra yapılır ve nihai ödeme
tutarı, toplam destek tutarının %30’undan fazla olamaz.
Yersiz veya
fazla ödeme ve cezai yükümlülük
MADDE 24 – (1) Proje
sahibine sözleşmede öngörülen ödemelerin dışında yersiz veya fazla ödeme
yapılması durumunda;
a) Ödenen tutar, varsa Bakanlıktan destek kapsamındaki
alacağından mahsup edilir.
b) Ödenen tutar, Bakanlıktan herhangi bir alacağın
olmaması halinde, Bakanlık tarafından yapılan bildirimi takip eden bir ay
içerisinde, Bakanlığa iade edilir.
c) Yersiz veya fazla ödenen veya mahsuplaşma sonrasında
kalan tutarın bir ay içerisinde Bakanlığa iade edilmemesi durumunda bu
tutar, genel hükümler çerçevesinde tahsil edilir.
(2) Mali raporları onaylayan tarafından yanıltıcı bilgi
verilmesinden dolayı proje sahibine yersiz veya fazla ödeme yapılmış olması
halinde, Bakanlık, mali raporları onaylayan hakkında cezai kovuşturma
yapılması için adli makamlara gerekli başvuruda bulunur.
(3) Haksız yere destekleme ödemesinden yararlanmak üzere
sahte veya içeriği itibarıyla gerçek dışı belge düzenleyen ve kullananlar
hakkında kanuni işlemlerin yapılması için adli yollara başvurulur.
(4) Proje sahibi tarafından sahte veya muhteviyatı
itibarıyla yanıltıcı belge ibrazı nedeniyle veya başka bir surette
kendilerine haksız ödeme yapıldığının tespiti halinde proje sahibine
yapılan bu ödemeler, proje sahibinden Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanun hükümleri uyarınca tahsil edilir ve proje sahibi hakkında
adli yollara başvurulur.
PDG ve ÖDG
üyesi ve izleyici ücretleri
MADDE 25 – (1) Bu
Yönetmelik kapsamında yapılan proje başvurularının değerlendirilmesinde
görev alan ÖDG üyelerine; her bir proje için, 22/1/1990 tarihli ve 399
sayılı Kanun Hükmünde Kararname hükümleri çerçevesinde kamu iktisadi
teşebbüsleri yönetim kurulu üyelerine ödenen aylık ücretin %5'i ödenir.
(2) Bu Yönetmelik kapsamında yapılan proje
başvurularının değerlendirmesinde PDG üyesi olarak görevlendirilen
kişilere; her bir proje değerlendirmesi için kamu iktisadi teşebbüsleri
yönetim kurulu üyelerine ödenen aylık ücretin %10'u ödenir.
(3) Bu Yönetmelik kapsamında yapılan proje izlemelerinde
izleyici olarak görevlendirilen kişiye, görevlendirildiği gün başına kamu
iktisadi teşebbüsleri yönetim kurulu üyelerine ödenen aylık ücretin %8'i
ödenir. Destek tutarı 2.000.000 TL’nin altında olan projelerde görev
yapacak her bir izleyiciye yapılacak toplam ödeme miktarı 2.000 TL’yi,
destek tutarı 2.000.000 TL ve üzerinde olan projelerde görev yapacak her
bir izleyiciye yapılacak toplam ödeme miktarı destek tutarının onbinde
onbeşini geçemez. Bu fıkrada yer alan parasal değerler Bakanlıkça
güncellenebilir ve bu güncellemeler Bakanlık internet sitesinde yayımlanır.
(4) ÖDG ve PDG üyesi ve izleyici olarak görevlendirilen
uzmanlara görevlendirme kapsamında yapacakları giderler birinci derecede
bulunan devlet memuruna 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu
hükümleri çerçevesinde yapılacak ödeme emsal alınarak ayrıca ödenir.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Değişiklik
talebi
MADDE 26 – (1)
Desteklenen projelere ilişkin kapsam, süre, bütçe ve idari konularda
gerekçeli olarak sunulan değişiklik talepleri Bakanlık tarafından
değerlendirilip onaylandıktan sonra yürürlüğe girer.
(2) Proje sahibine sağlanan destek tutarı veya kabul
edilen destek süresi, Bakanlık tarafından belirlenmiş destek tutarı üst
sınırını veya mücbir haller dışında azami destek süresini aşamaz.
(3) Bakanlık tarafından projeye ilişkin uygun bulunan
değişiklikler, projenin destek kapsamı içerisinde kabul edilir ve
sözleşmenin ayrılmaz parçası olarak değerlendirilir. Değişiklik talebi
hususundaki Bakanlık kararı proje sahibine bildirilir.
Destek
sürecinin geçici durdurulması veya iptali
MADDE 27 – (1) Mücbir
sebeplerle yürütülmesi geçici olarak imkânsız hale gelen projelere
öngörülen destek, Bakanlık tarafından geçici olarak durdurulur. Durdurma
gerekçelerinin ortadan kalkması halinde proje kaldığı yerden başlatılır ve
durdurma süresi proje süresinden sayılmaz.
(2) Yürütülmesi mücbir sebeplerden dolayı imkânsız hale
gelen projeler, proje sahibinin başvurusu üzerine veya Bakanlıkça resen
destek kapsamından çıkarılır.
(3) Sözleşmeye uygun şekilde yürütülmediği tespit edilen
projelerde duruma göre proje sahibine, eksikliklerin düzeltilmesi için en
fazla üç ay süre verilebilir. Bu süre sonunda gerekli düzeltme yapılmazsa
projeye verilecek destek, izleyici raporları doğrultusunda Bakanlık
tarafından iptal edilir.
(4) Gerçekleşme raporlarının, 28 inci maddede belirtilen
mücbir sebeplerin ortadan kalkmasından itibaren iki ay içinde
gönderilmemesi, proje desteğinin iptali için geçerli neden sayılır.
(5) Sözleşmeye uygun şekilde yürütülmediği için destek
kararı iptal edilen projelerde daha önce verilen destekler proje sahibinden
bir ay içerisinde geri ödenmesi istenir. Bu süre içerisinde ödenmediği
takdirde genel hükümlere göre takip ve tahsil edilir.
(6) Bakanlık tarafından makul olarak kabul edilmesi
halinde, araştırmacının önemli sağlık sorunları gibi diğer sebepler,
araştırmacıya ait projeye ek süre verilmesinde bir gerekçe olarak
değerlendirilebilir.
Mücbir
sebepler
MADDE 28 – (1) Bu
Yönetmelik çerçevesinde mücbir sebep sayılabilecek hususlar aşağıda
belirtilmiştir.
a) Kısmi veya genel seferberlik ilanı.
b) Grev.
c) Sabotaj, nükleer patlama veya sızıntıların meydana
getirdiği sonuçlar.
ç) Yangın, sel, deprem veya diğer doğal afetler ve
salgın hastalıklar.
d) Ağır ekonomik bunalım nedeni ile olağanüstü hal
ilanı.
Sorumluluklar
MADDE 29 – (1) Bu
Yönetmelik kapsamında yürütülen proje desteklerinde;
a) Proje sahibi; desteklenen projelerin bilimsel,
teknik, idari, mali ve hukuki yönden doğruluğundan ve projelerin bu
Yönetmelikte belirlenen usul ve esaslara uygun bir şekilde yürütülmesinden,
b) Mali raporu onaylayan; kanunun kendisine verdiği
sorumluluklar çerçevesinde, desteklenen projelere ilişkin harcamaların ve
gider belgelerinin mali mevzuata uygunluğundan ve maliyet hesaplarının
doğruluğundan,
sorumludur.
Gizlilik
MADDE 30 – (1) Proje
desteklerine yapılan başvurularının değerlendirme ve izleme süreçlerinde
görev alan kişilere sunulan bilgi ve belgeler, kuruluşa ait "ticari
gizli bilgi" veya "hizmete özel bilgi" olarak kabul edilir
ve üçüncü kişilere aktarılmaz.
(2) Gizlilik hükümlerine aykırı davranan proje sahibi
kişi ve kuruluşlar Bakanlık desteklerinden yararlanamaz, destek kapsamına
alınan projelerde ve proje değerlendirmelerinde hiçbir şekilde görev alamaz
ve haklarında 5/12/1951 tarihli ve 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri
Kanunu hükümlerince gerekli yasal işlem yapılır.
(3) Başvuran, desteklenen veya reddedilen proje
isimleri, kısa açıklamaları, proje muhteviyatının gizliliğine aykırı
olmamak kaydı ile Bakanlık tarafından iletişim ve tanıtım faaliyetlerinde
kullanılabilir.
Fikri ve
sınaî mülkiyet hakları
MADDE 31 – (1)
Desteklenmesine karar verilen projelerle ilgili olarak ortaya çıkması
muhtemel fikri, ticari ürün, patent gibi üzerindeki haklar sözleşme ile
düzenlenir ve bu şekilde proje sahibine devredilebilir.
Satın alma,
mülkiyet, muhasebe ve ödeme işlemleri
MADDE 32 – (1) Proje
sahibi, desteklenen projeler kapsamında yapacakları harcama, satın alma ve
muhasebeleştirme işlemleri öncelikle tabi oldukları mevzuat hükümlerine
göre yoksa genel hükümler çerçevesinde gerçekleştirirler.
(2) Bu Yönetmelik çerçevesinde alımı desteklenen alet,
teçhizat, makine, yazılım, donanım, malzeme ve sistemlerin mülkiyetinin
kime ait olacağı, proje bitiminde Bakanlığa devredilip devredilmeyeceği
proje sözleşmelerinde belirtilir.
Belgelerin
saklanması ve destek sonrası denetim
MADDE 33 – (1)
Desteklenmesine karar verilen projelere ilişkin her türlü belgeler, mali
raporlar ve diğer belgeler 10 yıl muhafaza edilir.
(2) Proje destekleri kapsamında kuruluşlar tarafından
gerçekleştirilen harcamalara istinaden Bakanlık tarafından sağlanan
destekler, Bakanlığın tabi olduğu denetim mevzuatı çerçevesinde denetlenir.
Desteklerden faydalanan kuruluşlar, izleme ve denetim sırasında talep
edilen her türlü bilgi ve belgeyi ibraz etmek ve gerekli kolaylığı sağlamak
zorundadırlar.
Etik
kurallara uyma yükümlülüğü
MADDE 34 – (1)
Projede görev alan kişiler ve proje sözleşmesinde imzası olan kişi, kurum
ve kuruluşlar;
a) Kamu kurumlarının uymak zorunda oldukları etik
davranış ilkelerini düzenleyen tüm mevzuat hükümlerine uymak ve uyulmasını
sağlamakla yükümlüdürler.
b) Evrensel nitelikli bilimsel araştırma ve bilimsel
yayın kurallarına uymak zorundadırlar.
c) 30 uncu maddede belirtilen kurallara uymakla
yükümlüdürler.
Güvenli
elektronik imza uygulaması
MADDE 35 – (1) Bu
Yönetmelik kapsamında; Bakanlık ile bilgi alışverişinde bulunan tarafların
tamamından elektronik ortamda güvenli bilgi transferi sağlamak amacıyla
nitelikli elektronik sertifika alması istenebilir.
Öğretim
elemanlarının görevlendirilmesi
MADDE 36 – (1)
Bakanlık, Yükseköğretim Kurumu öğretim elemanlarını 4/11/1981 tarihli ve
2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 38 inci maddesi çerçevesinde uzman
havuzunda görevlendirebilir.
Yürürlük
MADDE 37 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 38 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı yürütür.
|