Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlýðýndan:
GERÇEK KÝÞÝLER VE ÖZEL HUKUK TÜZEL KÝÞÝLERÝ ÝLE KAMU KURUM
VE KURULUÞLARINCA AÇILACAK AÝLE DANIÞMA
MERKEZLERÝ YÖNETMELÝÐÝ
BÝRÝNCÝ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanýmlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliðin amacý, gerçek kiþiler ve özel hukuk tüzel kiþileri ile kamu kurum ve kuruluþlarýnca açýlan aile danýþma merkezlerinin
personel ve hizmet standardý, etik kurallarý, ücret tarifeleri, açýlmasý ve kapatýlmasý iþlemleri, faaliyetleri, denetimleri ve diðer hususlara iliþkin usul ve esaslarý düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, gerçek kiþiler ve özel hukuk tüzel kiþileri ile kamu kurum ve kuruluþlarýnca açýlan aile danýþma merkezlerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 24/5/1983 tarihli ve 2828 sayýlý Sosyal Hizmetler Kanununun 4 üncü maddesinin birinci fýkrasýnýn (a) bendi, 34 ve 35 inci maddeleri ile 3/6/2011
tarihli ve 633 sayýlý Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlýðýnýn Teþkilat ve Görevleri Hakkýnda Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci
maddesinin birinci fýkrasýnýn (b), (h) ve (ý) bentleri ile 7 nci maddesinin birinci fýkrasýnýn (c) bendine dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.
Tanýmlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Açýlýþ izin belgesi: Merkezin bu Yönetmeliðe uygun olduðuna ve faaliyet gösterebileceðine dair il müdürlüðü tarafýndan düzenlenen ve valilik tarafýndan onaylanan
belgeyi,
b) Aile danýþmaný: Merkezde aile danýþmanlýðý hizmetlerini yürütmek üzere bu Yönetmelikte belirtilen eðitimi tamamlamýþ personeli,
c) Aile danýþmanlýðý: Aile bireylerinin içinde geliþtikleri veya iþlevlerini yerine getirdikleri aile sistemini veya
iliþkide bulunduklarý diðer sosyal çevreleri deðerlendirmeye
dayanan ve bu anlayýþtan yola çýkarak bireylere, çiftlere veya ailelere sorunlarýnýn çözümüne dönük deðiþim ve geliþime yönelik özel teknik ve stratejileri içeren hizmeti,
ç) Aile danýþma merkezi:
Ailenin geliþmesi ve güçlenmesi için; bireylerinin katýlýmcý, üretken, kendine yeterli hale gelmesi ve sorun çözme kapasitelerinin geliþtirilmesi amacýyla koruyucu, önleyici, eðitici, geliþtirici, rehberlik ve rehabilite edici
hizmetler veren kuruluþlarý,
d) Bakan: Aile
ve Sosyal Politikalar Bakanýný,
e) Bakanlýk: Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlýðýný,
f) Denetim ve inceleme ekibi: Aile Danýþma Merkezlerine açýlýþ izni verilmesinde bu Yönetmelikteki þartlarý taþýyýp taþýmadýklarýnýn, açýlýþ izni verildikten sonra ise faaliyetlerinin bu Yönetmeliðe ve ilgili diðer mevzuat hükümlerine uygun olup olmadýðýnýn gerektiðinde incelenmesi
ile bunlarýn açýlmalarý, denetlenmeleri,
deðerlendirilmeleri ve kapatýlmalarý ile ilgili tavsiye kararlarý almak üzere Ýl Müdürlükleri tarafýndan oluþturulan ekibi,
g) Genel Müdür: Aile ve Toplum Hizmetleri Genel Müdürünü,
ð) Genel Müdürlük: Aile ve Toplum Hizmetleri Genel Müdürlüðünü,
h) Ýl müdürlüðü: Aile ve Sosyal Politikalar Ýl Müdürlüðünü,
ý) Kamu kurum ve kuruluþlarý: Bakanlýk dýþýnda kalan ve kendi kuruluþ kanunlarýna göre, Aile Danýþma Merkezi açma ve bu hizmeti sunma konusunda görev ve yetkisi
bulunan kamu kurum ve kuruluþlarýný,
i) Kurucu: Aile
Danýþma Merkezi faaliyeti göstermek üzere açýlýþ izin belgesi alan gerçek kiþi, kamu ve özel hukuk tüzel kiþilerini,
j) Merkez: Aile
Danýþma Merkezini,
k) Merkez Müdürü: Merkezin idari, mali ve teknik tüm iþleri ile hizmet sunumundan birinci derecede sorumlu
kiþiyi,
l) Meslek
Elemaný: Merkezde bu Yönetmelik kapsamýnda belirtilen nitelikleri taþýyan ve hizmetleri
yürüten personeli,
m) Süpervizyon: Bireyler
ve ailelerle uygulama yapan aile danýþmaný ve meslek elemanlarýnýn uygulamalarýný ve mesleki müdahalelerini daha deneyimli bir aile danýþmaný ile iþbirliði içinde yönetme sürecini,
ifade eder.
ÝKÝNCÝ BÖLÜM
Merkezin Açýlýþý, Devir, Nakil, Personel Deðiþikliði, Denetim ve Ýnceleme Ekibi
Açýlýþ baþvurusu
MADDE 5 – (1) Merkez açmak isteyen gerçek kiþiler ile özel hukuk tüzel kiþileri ve kendi kuruluþ kanunlarýnda merkez açma yetkisi bulunan kamu kurum ve kuruluþlarý, bu Yönetmelikte istenen
belgeleri iki nüsha halinde hazýrlayarak yazýlý olarak il müdürlüðüne baþvurur.
Açýlýþ baþvurusunda istenecek belgeler
MADDE 6 – (1) Kurucu olacak gerçek kiþiden, kamu ve özel hukuk tüzel kiþilerinden aþaðýdaki bilgi ve belgeler istenir:
a) Gerçek kiþi için T.C. kimlik numarasý beyaný, özel hukuk tüzel kiþisi için vergi kimlik numarasý beyaný,
b) Merkezin adý, adresi ve telefon numarasý,
c) Merkezin bu
Yönetmeliðe uygun olarak
belirlenmiþ amacý, merkez müdürü yerine kimin vekalet
edeceði, çalýþma gün ve saatleri, ilk görüþme, danýþmanlýk seanslarý, vaka tartýþma toplantýlarý, meslek elemanlarýnýn yararlanacaðý mesleki yönlendirme çalýþmalarý, personelin
nitelik ve görevleri ve belirtilmesi istenen diðer hususlarý gösteren iç hizmet yönergesi,
ç) Tüzel kiþinin sermaye þirketi olmasý hâlinde göstereceði temsilciden, temsilcinin hissedarlar arasýndan olduðunu ve þirketi temsile
yetkili olduðunu gösterir noterden
tasdikli belgenin aslý veya idarece onaylý örneði ve karar örneði,
d) Tüzel kiþinin dernek veya vakýf olmasý hâlinde göstereceði temsilciden, dernek yönetim kurulu üyesi veya vakýf mütevelli heyeti üyesi olduðunu ve tüzel kiþiliði temsile yetkili olduðunu gösterir belge ve karar örneði, merkezin açýlýþýnýn vakýf senedi/dernek tüzüðünde yer aldýðýný gösterir belge,
e) Tüzel kiþinin þirket olmasý hâlinde, þirket ilanýnýn yayýmlandýðý ve merkezin açýlýþýnýn faaliyetleri kapsamýnda olduðunu gösterir ticaret unvaný, ticaret sicil
numarasý, kayýtlý olduðu ticaret sicil memurluðunun adýnýn beyaný (þirketin kuruluþ sözleþmesinin yayýmlandýðý ticaret sicil gazetesi 1/10/2003
tarihinden önce yayýmlanmýþ ise ticaret sicil gazetesinin aslý veya idarece
onaylý örneði) vergi kimlik numarasý ile baðlý bulunduðu vergi dairesinin
adýnýn beyaný ve imza sirküleri,
f) Kamu/özel hukuk tüzel kiþi temsilcisinin, açýlýþ baþvurusu yapmaya yetkili olduðuna iliþkin belge,
g) Gerçek kiþi için adli sicil kaydýna iliþkin yazýlý beyan.
(2) Merkezde çalýþacak merkez müdürü için aþaðýdaki belgeler istenir:
a) T.C. kimlik
numarasý beyaný,
b) Adli sicil
kaydýna iliþkin yazýlý beyan,
c) Kurucu ile
merkez müdürünün ayný kiþi olmamasý halinde, 22/5/2003
tarihli ve 4857 sayýlý Ýþ Kanunu hükümlerine uygun olarak kurucu ile merkez müdürü arasýnda düzenlenmiþ iþ sözleþmesi.
(3) Merkezde çalýþtýrýlacak personel için aþaðýdaki belgeler istenir:
a) T.C. kimlik
numarasý beyaný,
b) Kurucu ile
personel arasýnda Ýþ Kanunu hükümlerine uygun olarak düzenlenmiþ iþ sözleþmesi,
c) Öðrenim durumunu gösterir belgenin aslýnýn ibrazý üzerine il müdürlüðünce onaylanan örneði,
ç) Merkezde çalýþacak aile danýþmaný ve meslek elemanlarýnýn, 14 ve 15 inci maddelerdeki nitelikleri taþýdýðýný gösterir belgenin aslýnýn ibrazý üzerine il müdürlüðünce onaylanan örneði,
d) Adli sicil
kaydýna iliþkin yazýlý beyan,
e) Çalýþacak kiþinin yabancý uyruklu olmasý halinde Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðýndan alýnan çalýþma izni belgesi ile pasaport örneði.
(4) Merkezin
hizmet vereceði binaya ait aþaðýdaki belgeler istenir:
a) Tapu senedi
veya kira sözleþmesi örneði,
b) Ýskân raporu örneði,
c) Merkezin,
bir apartman katýnda veya toplu konut alanlarýndaki müstakil bir binada hizmete açýlmasý halinde yönetim planýnda belirtilen yetkiye dayanýlarak apartman
veya toplu konut yöneticilerinden alýnacak izin
belgesi,
ç) Merkezin tüm yerleþimini ve kullaným amacýný gösterir kroki,
d) Yangýn güvenliði yönünden yeterli olduðuna iliþkin itfaiye müdürlüðünden alýnacak rapor,
e) Binada ve
merkezde engellilerin ulaþýmýný kolaylaþtýracak önlemlerin alýndýðýna iliþkin kurucunun ayrýntýlý yazýlý beyaný,
f) Deprem güvenliði yönünden ilgili kurum veya kuruluþlardan alýnacak rapor.
Kurucu ve sorumlu müdürde aranan genel þartlar
MADDE 7 – (1) Kurucu olacak gerçek kiþide ve merkez müdürü olacak kiþilerde aþaðýdaki þartlar aranýr:
a) Türk vatandaþý olmak,
b) Medeni
haklarý kullanma ehliyetine sahip olmak,
c) 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayýlý Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiþ olsa bile; kasten iþlenen bir suçtan dolayý bir yýl veya daha fazla
süreyle hapis cezasýna ya da affa uðramýþ olsa bile devletin güvenliðine karþý suçlar, Anayasal düzene ve bu düzenin iþleyiþine karþý suçlar, zimmet, irtikâp, rüþvet, hýrsýzlýk, dolandýrýcýlýk, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karýþtýrma, edimin ifasýna fesat karýþtýrma, suçtan kaynaklanan
malvarlýðý deðerlerini aklama veya kaçakçýlýk suçlarýndan mahkûm olmamak.
Açýlýþ izni
MADDE 8 – (1) Ýl müdürlüðü baþvuru dosyasýný beþ gün içinde inceler. Dosyada eksiklik veya uygunsuzluk
bulunmasý halinde durum ilgiliye teblið edilir.
(2) Baþvuru dosyasýnda eksiklik bulunmamasý halinde dosya, denetim ve inceleme ekibine havale edilir. Merkez,
denetim ve inceleme ekibi tarafýndan dosyanýn havalesinden itibaren on gün içinde yerinde incelenir ve rapor düzenlenerek il müdürlüðüne teslim edilir.
(3) Yapýlan inceleme sonucunda açýlmasýnda bir sakýnca bulunmayan merkeze, il müdürlüðünün teklifi valiliðin onayý ile ek-1’de yer alan açýlýþ izin belgesi; merkez müdürü adýna ek-2’de yer alan
sorumlu müdürlük belgesi düzenlenir. Açýlýþ izin belgesinin ve sorumlu müdürlük belgesinin birer örneði bilgi için Genel Müdürlüðe ve ilgili defterdarlýða gönderilir.
(4) Merkezde
yapýlan incelemede eksiklik veya uygunsuzluk tespit
edilmesi durumunda bunlarýn tamamlanmasý veya giderilmesi
konusunda düzenlenen inceleme raporu sonucu, baþvuru sahibine yazýlý olarak bildirilir. Eksikliðin veya uygunsuzluðun giderildiðinin baþvuru sahibi tarafýndan, il müdürlüðüne yazýlý olarak bildirilmesinden itibaren birinci fýkra hükümleri uygulanýr.
Devir, nakil ve personel deðiþikliði
MADDE 9 – (1) Aþaðýdaki hallerde aranan belgeler iki nüsha olarak hazýrlanýr ve il müdürlüðüne teslim edilir:
a) Merkezin bir
baþka kiþi ya da kuruluþa devri halinde, özel hukuk tüzel kiþileri için 6 ncý
maddenin birinci fýkrasýnýn (f) bendinde belirtilen belgelerle birlikte
durumlarýna göre (ç), (d) veya (e) bentlerinde belirtilen belgeler;
gerçek kiþiler için (a) ve (g) bentlerinde belirtilen belgeler,
b) Merkezin
hizmet binasýnýn deðiþikliði halinde 6 ncý maddenin dördüncü fýkrasýnda belirtilen belgeler,
c) Merkez
personelinden birinin ayrýlmasý halinde, merkez müdürünce en geç beþ iþgünü içinde il müdürlüðüne durum bildirilir ve otuz gün içinde yeni alýnacak personel için 6 ncý
maddenin üçüncü fýkrasýnda belirtilen belgeler.
(2) Devir ve
nakil durumunda 8 inci maddeye göre açýlýþ izin onay belgesi yenilenir.
Merkez müdürüne vekâlet ve
merkez müdürünün görevden
ayrýlmasý
MADDE 10 – (1) Merkez müdürünün izinli/saðlýk izinli olacaðý ya da görevden ayrýlacaðý durumlarda yerine vekâlet edecek meslek elemaný veya aile danýþmaný baþvuru sýrasýnda verilen iç hizmet yönergesinde
belirtilir.
(2) Merkez müdürünün görevden ayrýlmasý halinde en geç on beþ iþ günü içinde yeni merkez müdürü görevlendirilir ve yeni merkez müdürü için 6 ncý
maddenin ikinci fýkrasýnda belirtilen belgeler il müdürlüðüne teslim edilir.
Denetim ve inceleme ekibi
MADDE 11 – (1) Denetim ve inceleme ekibi; il müdür yardýmcýsý baþkanlýðýnda, psikoloji, psikolojik danýþmanlýk ve rehberlik, sosyal hizmet, çocuk geliþimi ve eðitimi, sosyoloji,
hemþirelik, týp, öðretmenlik alanlarýndan birinde asgari dört yýllýk lisans eðitimini tamamlamýþ personel arasýndan seçilecek üç kiþiden oluþur.
(2) Denetim ve
inceleme ekibinde yer alan üyelerin,
inceleme ve denetimi yapýlacak merkezin
kurucu ve diðer çalýþanlarý ile üçüncü derece de dâhil olmak üzere kan veya kendisini oluþturan evlilik baðý ortadan kalkmýþ olsa dahi kayýn hýsýmlýðý iliþkisinin olmamasý gerekir.
(3) Denetim ve
inceleme ekibi, onayda belirtilen üyelerin salt çoðunluðu ile karar alýr. Denetim ve
inceleme ekibinin kararlarý, tutanak haline getirilir ve üyelerce imzalanýr.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Merkez Çalýþanlarý, Çalýþanlarýn Eðitimi, Nitelikleri, Görev, Yetki ve Sorumluluklarý
Merkez çalýþanlarý
MADDE 12 – (1) Merkez açýlabilmesi için, farklý lisans programlarýndan mezun en az
bir aile danýþmaný ve bir meslek elemaný ile büro, teknik ve temizlik iþlerini yürütecek en az bir personelin bulunmasý gerekir.
(2) Merkezler,
ihtiyaç durumuna göre zorunlu
personele ek olarak saðlýk, hukuk ve benzeri konularda danýþmanlýk hizmetlerini yürütecek personel çalýþtýrabilir veya bu konularda hizmet satýn alabilirler.
(3) Ýl müdürlüðünce onaylanan aile danýþmaný dýþýnda, herhangi bir kiþi aile danýþmaný olarak çalýþtýrýlamaz.
Merkez müdürü
MADDE 13 – (1) Merkezlerde bu maddede tanýmlanan görevleri yapmak üzere tam zamanlý olarak çalýþan bir merkez müdürü bulunur. Bu kiþiler merkez dýþýnda baþka bir yerde herhangi bir unvan ya da sýfatla çalýþamazlar. Merkez müdürleri meslek elemanlarýndan veya aile danýþmanlarý arasýndan görevlendirilir.
(2) Merkez müdürünün görevleri:
a) Merkezin açýlýþ ve iþleyiþi ile ilgili her türlü iþlemleri yürütmek,
b) Merkezde
sunulacak tüm hizmetlerin standartlara uygun verilmesini ve sürdürülmesini saðlamak, gerekli iç denetimleri yürütmek,
c) Merkezde
sunulacak tüm hizmetleri planlayarak çalýþmalarý düzenlemek,
ç) Denetim sýrasýnda yetkililere gereken bilgi ve belgeleri sunmak ve denetime yardýmcý olmak,
d) Þirket ortaklarýnda ve personele iliþkin deðiþiklikleri on beþ gün içinde il müdürlüðüne bildirmek,
e) Merkezin
personele iliþkin iþlemleri ile idari,
mali ve teknik tüm iþlerini ilgili mevzuat doðrultusunda yürütmek,
f) Ýdari görevlerinin yaný sýra mesleðinin gerektirdiði çalýþmalarý yapmak.
(3) Merkez müdürü, görevinden ayrýlmak istediðinde veya kurucu tarafýndan iþ akdinin feshedilmesi istenildiðinde fesihten önceki on gün içinde bu durum yazýlý olarak il müdürlüðüne bildirilir.
Aile danýþmanýnýn eðitimi ve
nitelikleri
MADDE 14 – (1) Sosyal
hizmet, psikoloji, sosyoloji, psikolojik danýþmanlýk ve rehberlik, týp, hemþirelik ve çocuk geliþimi alanlarýndan birinde en az
dört yýllýk lisans programlarýndan mezun
olanlar, Milli Eðitim Bakanlýðý, Yükseköðretim Kurulu veya üniversitelerden,
biri tarafýndan uygun görülen en az üç yüz saati teorik ve en az otuz saati süpervizyon eþliðinde olmak üzere yüz elli saati uygulamalý toplam dört yüz elli saatlik aile danýþmanlýðý alanýnda bir eðitim programýný baþarýyla tamamladýktan sonra
sertifika alanlar, aile danýþmaný unvaný alabilir.
(2) Sosyal
hizmet, psikoloji, sosyoloji, psikolojik danýþmanlýk ve rehberlik, týp, hemþirelik ve çocuk geliþimi lisans programlarýný tamamladýktan sonra aile danýþmanlýðý alanýnda yüksek lisans veya
doktora eðitimini tamamlamýþ olanlar aile danýþmaný sayýlýr ve ayrýca bunlardan
merkezlerde çalýþmak için sertifika
istenmez.
(3) Yükseköðretim kurumlarý dýþýnda aile danýþmanlýðý eðitimi sertifika programý açmak isteyen kurum ve kuruluþlar Milli Eðitim Bakanlýðýndan izin alýrlar.
(4) Yükseköðretim kurumlarý dýþýnda aile danýþmanlýðý sertifika programý eðitimini yürütecek kurum ve kuruluþlarda görev alacak eðiticilerde ulusal ve uluslararasý standartta sertifikaya sahip ve aile danýþmanlýðý konusunda en az beþ yýl çalýþmýþ olmak ya da aile danýþmanlýðý alanýnda yüksek lisans veya
doktora programlarýnda eðiticilik yapmýþ olma þartý aranýr.
Meslek elemanýnýn eðitimi ve nitelikleri
MADDE 15 – (1) Merkezde çalýþacak meslek elemanlarý; týp, psikolojik danýþmanlýk ve rehberlik, sosyal hizmet, çocuk geliþimi, okul öncesi öðretmenliði, sosyoloji, aile ve tüketici bilimleri,
hemþirelik, psikoloji alanlarýndan birinde asgari dört yýllýk lisans programýný tamamlamýþ olmalýdýr.
(2) Milli Eðitim Bakanlýðý, Yükseköðretim Kurulu veya üniversitelerin,
biri tarafýndan uygun görülen en az seksen saati teorik ve kýrk saati uygulamalý olmak üzere toplam yüz yirmi saatlik eðitim programýný baþarýyla tamamlayanlar ve/veya sertifikaya sahip olanlar
meslek elemaný olabilir.
(3) Psikoloji,
týp, psikolojik danýþmanlýk ve rehberlik, sosyal hizmet, çocuk geliþimi, okul öncesi öðretmenliði, sosyoloji, aile ve tüketici bilimleri,
hemþirelik lisans programýný tamamladýktan sonra bu alanlarýn birinde yüksek lisans veya doktora eðitimini tamamlamýþ olanlar meslek elemaný sayýlýr ve ayrýca bunlardan
merkezlerde çalýþmak için sertifika
istenmez.
(4) Yükseköðretim kurumlarý dýþýnda meslek elemaný eðitimi sertifika programý açmak isteyen kurum ve kuruluþlar Milli Eðitim Bakanlýðýndan izin alýrlar.
(5) Aile danýþmaný niteliklerini haiz olanlar meslek elemaný niteliklerini haiz sayýlýr.
Aile danýþmanýnýn görevleri
MADDE 16 – (1) Aile danýþmanýnýn görev ve yetkileri þunlardýr:
a) Aile sistemi içerisinde iþlev bozulmalarýna neden olan, aile ve bireylerin, bireysel geliþimlerini ve yetiþtirilmelerini olumsuz yönde etkileyen, aile yaþam döngüsü ve geliþimsel farklýlýklar ile eþler arasýnda iliþki ve iletiþim sorunlarýna yol açan, anne baba olarak rol ve sorumluluklarýný saðlýklý bir biçimde yerine
getirmelerini güçleþtiren ve aile üyelerinin psiko-sosyal ve ekonomik yapýlarýný tehdit eden sorunlarýn oluþmadan önce engellenmesi ve ortaya çýkan sorunlarýn çözümlenmesinde birey ve aile ile çalýþmak,
b) Kiþilerin içinde geliþtikleri veya iþlevlerini yerine getirdikleri aile sistemini veya iliþkide bulunduklarý diðer sosyal çevreyi deðerlendirmeye dayanan ve bu anlayýþtan yola çýkarak bireylere, çiftlere veya ailelere sorunlarýnýn çözümüne dönük deðiþim ve geliþime yönelik hizmetler sunmak,
c) Aile üyelerinin oturumlardaki etkileþim sürecinin içeriðini raporlaþtýrmak,
ç) Aile kurma niyetinde olan bireylere rehberlik ve
danýþma hizmetleri vermek,
d) Anne ve
babalarýn çocuk eðitiminde daha
bilgili olmasý, bu bilgilerini hayata geçirmesi, çocuðuyla ve eþiyle iliþkisini geliþtirmesi için anne ve
babalara yönelik çalýþmalar gerçekleþtirmek,
e) Boþanma öncesinde ailelere psiko-sosyal
süreç ve dinamikleri de dahil
ederek arabuluculuk hizmetleri planlamak ve uygulamak,
f) Boþanmýþ bireylere ve çocuklarýna bu durumdan olumsuz etkilenmemeleri için boþanma sonrasý uyum programlarý planlamak ve uygulamak,
g) Tek
ebeveynli ailelere danýþmanlýk ve destek hizmeti vermek,
ð) Aile içi þiddetin önlenmesine yönelik rehberlik ve
danýþmanlýk hizmetlerini vermek,
h) Gerektiðinde aile üyelerini ihtiyaçlarýna yönelik olarak ruh saðlýðý ve hastalýklarý hizmeti veren kurum ve kuruluþlara yönlendirmek.
Meslek elemanlarýnýn görevleri
MADDE 17 – (1) Meslek elemanlarý mesleðinin gerektirdiði tüm çalýþmalarý yerine getirmekle
yükümlüdür.
(2) Meslek elemanlarýnýn ortak görevleri þunlardýr:
a) Sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler, eðitim çalýþmalarý ile merkezin tanýtýmýna yönelik hizmetleri organize etmek,
b) Merkezde yapýlacak çalýþmalarý planlamak,
c) Mesleki çalýþmalarýna iliþkin kayýtlarý gizlilik esasýna göre düzenli olarak tutmak, deðerlendirmek ve saklamak,
ç) Görevlerini diðer meslek
elemanlarý ile ekip çalýþmasý ve süpervizyon
esasýna göre yürütmek.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Merkezin Fiziki
Özellikleri, Çalýþma Saatleri, Dýþ Tabela ve Tanýtýmý
Fiziki özellikler
MADDE 18 – (1) Merkezde aþaðýda belirtilen bölümler bulunur:
a) Bekleme
salonu: Seans ücretlerini gösteren belge,
merkezin açýlýþ onayý ile il müdürlüðünün telefon numaralarýný gösteren belge, merkezin bekleme salonunun duvarlarýnda kolayca okunabilecek konumda asýlý olur.
b) Görüþme odasý: Merkezde en az
iki görüþme odasý bulunur, bu
odalarýn bekleme odasýna bitiþik olmamasý ya da ses yalýtýmýnýn yapýlmýþ olmasý zorunludur.
c) Merkezde yönetici odasý, çocuk odasý, eðitim-toplantý salonu, tuvalet, mutfak, depo, arþiv ve benzeri bölümler bulunur.
Çalýþma
saatleri
MADDE 19 – (1) Merkezlerin çalýþma gün ve saatleri iç hizmet yönergesinde belirtilen þekilde uygulanýr.
Dýþ tabela ve merkezin tanýtýmý
MADDE 20 – (1) Merkezlerin tabelalarý ile basýlý ve elektronik ortam materyallerinde, açýlýþ izni belgesinde kayýtlý merkez ismi dýþýnda baþka bir isim kullanýlamaz. Merkezlerin tabelalarýnda, basýlý ve elektronik ortam materyallerinde ayný yazý karakterinde olmak þartýyla "özel" ibaresinden sonra açýlýþ izni belgesinde belirtilen kuruluþ ismi yazýlýr. "Özel" ibaresi,
merkezin isminde kullanýlan yazý ile ayný ebat, punto ve karakterde olur.
(2) Merkezler;
açýlýþý, hizmet alanlarý ve sunduklarý hizmetler ile ilgili konularda toplumu bilgilendirmek amacýyla tanýtým yapabilir ve ilan verebilir. Ayrýca aileleri ve bireyleri koruyucu, önleyici ve geliþtirici nitelikte bilgilendirme yapabilir. Ancak merkezler,
mesleki etik kurallarýna aykýrý, insanlarý yanýltan, yanlýþ yönlendiren, talep oluþturmaya yönelik doðruluðu bilimsel olarak doðrulanmamýþ veya yerleþik metot haline gelmemiþ uygulamalara dayalý tanýtým yapamazlar ve diðer merkezler
aleyhine haksýz rekabete neden olacak davranýþlarda bulunamazlar.
BEÞÝNCÝ BÖLÜM
Sunulacak
Hizmetler, Ücret Tespiti
Sunulacak hizmetler
MADDE 21 – (1) Merkezde ailelere yönelik psiko-sosyal hizmetler ile aile danýþmanlýðý hizmetlerinin yaný sýra, görev alanýyla ilgili ücretsiz ve katýlýmý serbest olan seminer, konferans ve benzeri
programlarý farklý aylarda yýlda en az dört kez düzenlemek zorundadýr. Ayrýca aile haftasý gibi hizmet alaný ile ilgili özel gün kutlamalarýna uyumlu programlar düzenlerler.
(2) Ücretsiz programlar, her yýl Ocak ayýnda merkez tarafýndan planlanarak hangi gün veya günlerde yapýlacaðý Þubat ayý sonuna kadar il müdürlüðüne yazýlý olarak bildirilir. Program tarihinde bir deðiþiklik yapýlmasý halinde durum il müdürlüðüne on beþ gün önceden yazýlý olarak bildirilir.
(3) Ücretsiz düzenlenecek programlarda, uygun olmasý halinde mekân tahsisi konusunda il müdürlüðünün imkânlarýndan faydalanýlabilir.
Ücret tespiti
MADDE 22 – (1) Merkezde uygulanacak ilk görüþme ve seans ücretleri aþaðýda belirtilen esaslara göre belirlenir:
a) Merkezde
uygulanacak aile ve bireylere yönelik psiko-sosyal hizmetler ve aile danýþmanlýðýnda ilk görüþme ve seans ücretleri her mali yýlýn sonunda bir sonraki yýl için il düzeyinde kurulacak ücret tespit
komisyonunca belirlenir.
b) Ücret tespit komisyonu, il müdürü veya il müdür yardýmcýsýnýn baþkanlýðýnda, defterdarlýk, il ticaret odasý, büyükþehir olan illerde büyükþehir belediye baþkanlýðý, büyükþehir olmayan illerde ise il belediye baþkanlýðý ve il saðlýk müdürlüðü temsilcileri ile olmasý halinde o ildeki merkezlerin içinden il müdürlüðü tarafýndan seçilen en fazla üç temsilciden oluþur.
c) Ücret tespit komisyonu, baþkan dâhil en az beþ üye ile toplanýr ve kararlarýný oy çokluðu ile alýr.
ç) Komisyonda belirlenen ücret tarifesi, valiliðin onayýndan sonra yürürlüðe girer. Belirlenen tarife, mali yýlbaþýndan itibaren uygulanýr.
Ücret belgesi verme zorunluluðu
MADDE 23 – (1) Alýnan ücret karþýlýðýnda hizmet alanlara, 4/1/1961
tarihli ve 213 sayýlý Vergi Usul Kanununun ilgili hükümleri gereðince düzenlenmiþ belge verilir.
ALTINCI BÖLÜM
Diðer Hususlar, Denetim ve Kapatma
Diðer hususlar
MADDE 24 – (1) Merkez kurucularý ile sorumlu müdürleri, aþaðýda belirtilen hususlara uyarlar:
a) Merkezler açýlýþ izin belgesi almadan faaliyet gösteremezler.
b) Açýlýþ izin belgesine esas merkez binasý haricinde, tamamen veya kýsmen baþka bir yer, aile danýþma merkezi veya þubesi olarak
kullanýlamaz.
c) Açýlýþ izin belgesine esas merkezde kurucu ile iþ sözleþmesi imzalamayan meslek elemaný, izin alýnmamýþ stajyer öðrenci ve bu Yönetmelik hükümlerine göre çalýþma yetkisi bulunmayan personel çalýþtýrýlamaz.
ç) Özel hukuk tüzel kiþileri tarafýndan açýlan merkezlerde
bu Yönetmelik kapsamýnda yer almayan tüzel kiþiliðe ait diðer faaliyetler yapýlamaz.
d) Meslek
elemanlarý mesleki formasyonu kapsamýnda sunduðu hizmetler dýþýnda, profesyonel saðlýk görevlileri gibi hizmet sunumu yapamaz. Bu tür hizmet sunumundan doðan neticelerden
kendisi ile birlikte, sorumlu müdür ve kurucu sorumludur.
e) Merkezde
herhangi bir danýþmanlýk faaliyeti, yetkisi olmayan kiþiler tarafýndan yapýlamaz.
Denetim
MADDE 25 – (1) Merkezler, 11 inci maddede yer alan denetim ve
inceleme ekibi tarafýndan denetlenir. Þikâyet, soruþturma veya Bakanlýk tarafýndan yapýlacak olaðan dýþý denetimler hariç olmak üzere, olaðan denetimler il müdürlüðünün planlamasý ile denetim ve
inceleme ekibi tarafýndan yýlda en az bir kez
yapýlýr.
(2)
Denetimlerde ek-3’te yer alan denetim formu kullanýlýr. Denetim ile ilgili tespitler ve sonuçlar, müdürlüðe ait teftiþ ve denetim
defterine yazýlýr. Merkezdeki teftiþ ve denetim
defterine de gerekli kayýtlar düþülür.
(3) Ýl müdürlüðü, bu denetimlerde tespit edilen eksiklikler veya
uygunsuzluklarýn denetim formunda gösterilen süreler zarfýnda giderilmesini, merkezin sorumlu müdürüne yazýlý olarak bildirir. Verilen süre sonunda yapýlacak denetimde, eksikliðin veya uygunsuzluðun giderilmediðinin ve devam ettiðinin tespiti
halinde denetim formunda belirtilenlere göre iþlem yapýlýr ve merkez müdürüne yazýlý olarak bildirilir.
(4) Merkezde,
denetim formundaki birden çok eksikliðin veya uygunsuzluðun bulunduðu ayný denetim sýrasýnda tespit edilirse bunlarýn giderilmesi için tanýnacak süre ile giderilmediðinde uygulanacak faaliyet durdurma süresi denetim formunda gösterilen en uzun süredir.
Merkezin kapatýlmasý
MADDE 26 – (1) Merkezlerin kapatýlmasýnda ek-3 denetim formundaki esaslar uygulanýr. Merkezin kapatýlmasý, il müdürlüðünün teklifi ve valilik onayý ile gerçekleþtirilir. Kapatýlan merkezler
sosyal güvenlik il müdürlüðüne, defterdarlýða ve Bakanlýða bildirilir.
(2) Merkezin
kapatýlmasý için kurucu tarafýndan bir dilekçe ile baþvurulmasý halinde il müdürlüðünün teklifi ve valiliðin onayý ile kapatýlýr ve bu durum en geç on gün içinde Bakanlýða bildirilir.
(3) Kurucu, açýlýþta kendisine verilen ek-1’de yer alan açýlýþ izin belgesi ile merkez müdürü adýna ek-2’de yer alan
sorumlu müdürlük belgesinin aslýný on beþ gün içinde il müdürlüðüne teslim etmek zorundadýr.
(4) Kapatýlan merkezlerin yeniden açýlmak istenmesi
halinde bu Yönetmelik hükümlerine göre yeni açýlýþ iþlemi yapýlýr.
YEDÝNCÝ BÖLÜM
Çeþitli ve Son Hükümler
Hizmet teþekkür belgesi
MADDE 27 – (1) Bir
takvim yýlý içinde merkeze yönelik olarak gerçekleþtirilen olaðan ve olaðanüstü denetimlerde, bu Yönetmelik hükümlerine uygunluðun tam olarak
devam ettiðinin veya herhangi bir eksikliðin olmadýðýnýn tespit olunmasý kaydýyla, baþarýlý çalýþmalarý bulunan merkeze,
baþarýlý çalýþmalarýný teþvik amacýyla valiliðin teklifi ile Bakanlýkça hizmet teþekkür belgesi verilebilir.
Kayýt ve arþiv
MADDE 28 – (1) Merkeze baþvuran kiþiler için kayýt yapýlmasý ve dosya açýlmasý zorunludur.
(2) Merkezlerde
tutulan kiþisel bilgi, belge ve raporlar en az beþ yýl saklanýr.
Gizlilik ilkesi
MADDE 29 – (1) Merkezlerde tutulan kiþisel bilgi, belge ve raporlar ile merkezden hizmet alan kiþilerin kimlik bilgileri ile yaþadýklarý sorunlar ve öngörülen mesleki çalýþmalarla ilgili bilgiler gizlilik ilkesine uygun olarak saklanýr ve açýklanamaz. Konu ile ilgili genel hükümler saklýdýr. Kayýt sisteminde ve mesleki yönlendirme çalýþmalarýnda gizlilik
ilkesine uyulur.
Yürürlükten kaldýrýlan yönetmelik
MADDE 30 – (1) 25/2/2009 tarihli ve 27152 sayýlý Resmî Gazete'de yayýmlanan Gerçek Kiþiler ve Özel Hukuk Tüzel Kiþileri ile Kamu
Kurum ve Kuruluþlarýnca Açýlacak Aile Danýþma Merkezleri Hakkýnda Yönetmelik yürürlükten kaldýrýlmýþtýr.
Geçiþ hükmü
GEÇÝCÝ MADDE 1 – (1) Daha önce açýlmýþ merkezler, bu Yönetmeliðin yürürlüðe girdiði tarihten
itibaren bir yýl içinde bu Yönetmelik hükümlerine uygun hale getirilir.
(2) Daha önce aile danýþmanlýðý ve meslek elemanlýðý sertifikasý olanlar, bu Yönetmelikte öngörülen eðitim sürelerini bu Yönetmeliðin yürürlüðe girdiði tarihten
itibaren üç yýl içinde tamamlar.
Yürürlük
MADDE 31 – (1) Bu Yönetmelik yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.
Yürütme
MADDE 32 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Aile ve Sosyal Politikalar Bakaný yürütür.
Yönetmeliðin eklerini görmek için týklayýnýz
|