Başbakanlık
(Hazine Müsteşarlığı)’tan:
DOĞAL AFET
SİGORTALARI KURUMU ÇALIŞMA
ESASLARI
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç ve
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, zorunlu deprem sigortasını ve diğer doğal afet
sigortası teminatlarını sunmak üzere kurulan Doğal Afet Sigortaları
Kurumunun çalışma esas ve usullerini düzenlemektir.
(2) Bu Yönetmelik, Kurumun, Yönetim Kurulunun ve Teknik
İşleticinin çalışma esas ve usullerini kapsar.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik 9/5/2012 tarihli ve 6305 sayılı Afet
Sigortaları Kanununa dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Hazine Müsteşarlığının bağlı bulunduğu Bakanı,
b) Kanun: Afet Sigortaları Kanununu,
c) Kurum: Doğal Afet Sigortaları Kurumunu,
ç) Müsteşarlık: Hazine Müsteşarlığını,
d) Sigorta şirketi: 3/6/2007
tarihli ve 5684 sayılı Sigortacılık Kanununa göre Türkiye’de kurulmuş
sigorta şirketi ile yurt dışında kurulmuş sigorta şirketinin Türkiye’deki
teşkilatını,
e) Teknik İşletici: Kurumun teknik işleri ile işletmeye
ilişkin iş ve işlemlerini yürüten şirketi,
f) Yönetim Kurulu: Doğal Afet Sigortaları Kurumu Yönetim
Kurulunu,
g) Zorunlu deprem sigortası: Binalarda depremin doğrudan
neden olduğu maddi zararlar ile deprem nedeniyle ortaya çıkan yangın,
infilak, dev dalga (tsunami) ve yer kayması
sonucu oluşan maddi zararları teminat altına alan ve Kanunun 10 uncu maddesi
uyarınca yapılması gereken zorunlu sigortayı,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Yönetim
Kurulu
Yönetim
kurulunun oluşumu
MADDE 4 – (1) Kurum,
Doğal Afet Sigortaları Kurumu Yönetim Kurulu tarafından yönetilir. Yönetim Kurulu, Müsteşarlıktan, Çevre ve Şehircilik Bakanlığından,
Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığından ve Sermaye Piyasası Kurulundan
en az genel müdür yardımcısı düzeyinde birer üye, Türkiye Sigorta,
Reasürans ve Emeklilik Şirketleri Birliği ve Yükseköğretim Kurulu
tarafından önerilecek üçer aday arasından belirlenecek birer üye ile Teknik
İşleticinin temsilcisi bir üyeden oluşur.
(2) Yönetim Kurulu üyeleri, ilgili kurumların önerisi ve
Müsteşarlığın teklifi üzerine Bakan tarafından atanır. Yönetim Kurulu
üyelerinin, temsil ettikleri kuruluşların görev alanına giren konularda
görevlerini yürütebilmeleri için gerekli bilgiye ve deneyime sahip olmaları
gereklidir. İlgili kurumlar, Yönetim Kurulu üyeliği için kendileri
tarafından önerilen adayların özgeçmişini ve Kanunda belirtilen şartları
taşıdıklarını belirten belgeleri aday bildirimi ile birlikte Müsteşarlığa
gönderir. Kanunda belirtilen şartları taşımadıkları Müsteşarlıkça tespit
edilen adayların yerine ilgili kurumlardan başka aday önermeleri istenir.
Görev
dağılımı
MADDE 5 – (1)
Yönetim Kuruluna Müsteşarlık temsilcisi başkanlık eder. Yönetim Kurulu
Başkanı, Kurumun çalışmalarının düzenli ve verimli bir şekilde
yürütülmesinden sorumludur. Yönetim Kurulu, Başkan tarafından temsil
edilir.
(2) Yönetim Kurulu Başkan Vekili, üyeler arasından ve en
az dört oyla seçilir ve Yönetim Kurulu Başkanının bulunmadığı durumlarda
Başkana ait görevlerin yürütülmesini sağlar. Yönetim Kurulu Başkan
Vekilinin herhangi bir nedenle görevinden ayrılması halinde, aynı usule
göre yeni bir seçim yapılır.
(3) Yönetim Kurulu, işlerin gidişini izlemek ve Kurum
faaliyetlerine yardımcı olmak amacıyla gerektiğinde içlerinde yönetim
kurulu üyelerinin de bulunduğu ihtisas komiteleri oluşturabilir.
Yönetim
kurulunun görevleri
MADDE 6 – (1)
Yönetim Kurulu aşağıdaki görevleri yapar:
a) Kurumun iş ve işlemlerine ilişkin çalışma planını
düzenlemek.
b) Teknik İşleticinin çalışma esas ve usullerini
belirlemek, Teknik İşletici tarafından yüklenilmiş olan görevlerin
zamanında ve tam olarak yerine getirilmesini sağlamak.
c) Hasar tespitine ve tazminat ödemelerine ilişkin esas
ve usulleri belirlemek.
ç) Risk paylaşımı ve reasürans
planlarını onaylamak, koruma amaçlı sermaye piyasası araçları çıkarılmasına
karar vermek.
d) Kurum nam ve hesabına sigorta sözleşmesi yapmaya
yetkili sigorta şirketleri ile bunların uymaları gereken esas ve usulleri
Müsteşarlığın görüşünü alarak belirlemek.
e) Kurum varlıklarının yatırıma yönlendirilmesine
ilişkin esas ve usulleri belirlemek.
f) Halkla ilişkiler, tanıtım ve eğitim kampanyaları
yapılmasına karar vermek, bu konuda uygulanacak esas ve usulleri
belirlemek.
g) Pazarlamaya ilişkin esas ve usulleri belirlemek.
ğ) Kurum ihtiyaçları için yapılacak mal ve hizmet satın
alımına karar vermek, bu konuda uygulanacak esas ve usulleri belirlemek.
h) Bakanın uygun görmesi halinde, uluslararası
kuruluşlarla ve diğer ülkelerin benzeri kuruluşlarıyla işbirliği konularına
ve yapılacak çalışmalara karar vermek.
ı) Bakanlar Kurulunca karar verilmesi halinde, zorunlu
deprem sigortası dışındaki diğer teminatlara ilişkin esas ve usulleri
belirlemek.
i) Halefiyet hakkının
kullanılmasına ilişkin esas ve usulleri belirlemek.
j) Kurumun faaliyetleri hakkında Bakana ve Müsteşarlığa
bilgi vermek.
Yönetim
kurulu toplantıları
MADDE 7 – (1)
Yönetim Kurulu, işlerin gerektirdiğince ve her halde bir takvim yılı içinde
altı defadan az olmamak üzere, Yönetim Kurulu Başkanının, Teknik
İşleticinin veya en az üç üyenin daveti ile toplanır. Toplantıların Teknik
İşleticinin merkezinde yapılması esastır. Ancak Yönetim Kurulunun onayı ile
Türkiye dahilinde belirlenecek başka bir yerde
toplantı yapılması da mümkündür.
(2) Toplantı yeri, saati ve gündemi ile toplantıda ele
alınacak konulara ilişkin bilgi ve belgeler, Teknik İşletici tarafından
toplantı tarihinden en az yedi gün önce incelenmek üzere Yönetim Kurulu
Başkanına gönderilir. Yönetim Kurulu Başkanı tarafından uygun görülen
gündem, toplantı tarihinden en az iki gün önce tüm üyelere duyurulur.
(3) Yönetim Kurulu, en az beş üyenin katılımıyla,
Yönetim Kurulu Başkanının veya bulunmadığı durumlarda Yönetim Kurulu Başkan
Vekilinin başkanlığında toplanır. Sekretarya işlerini yürütmek, toplantı
görüşmelerini tespit etmek, karar ve tutanağı hazırlamak üzere Yönetim
Kurulunca Teknik İşletici bünyesinden bir yönetim kurulu raportörü
seçilir.
(4) Yönetim Kurulu Başkanı, gerekli gördükçe,
Müsteşarlığın ve Teknik İşleticinin çalışanlarını veya bilgi ve görüşlerini
almak üzere dışarıdan uzman kişileri toplantılara davet edebilir.
Toplantıya
katılamama halleri
MADDE 8 – (1)
Üyelerin bütün Yönetim Kurulu toplantılarında hazır bulunmaları esastır.
Toplantıya katılamayacak derecede önemli bir mazeretin olması halinde, bu
durum toplantı tarihinden önce Yönetim Kurulu Başkanına ve Teknik
İşleticiye bildirilir.
Yönetim
kurulu kararları ve tutanak
MADDE 9 – (1)
Yönetim Kurulunda görüşülecek konular, gündem çerçevesinde görüşülür.
Oylamalar açık yapılır ve kararlar en az dört üyenin aynı yöndeki oyuyla
alınır. Alınan kararlara aykırı görüşü olanlar, görüşlerinin sebeplerini
toplantıda açıklar.
(2) Üyeler; kendisi, üstsoy ve altsoyundan biri, eşi ve
üçüncü dereceye kadar (bu derece dahil) kan ve
kayın hısımlarının ilgili bulundukları hususların görüşme ve oylamasına
iştirak edemez.
(3) Yönetim Kurulu tutanakları, noterden onaylanmış,
birbirini izleyen sayfa numaralı bir deftere tarih ve numara sırasıyla,
satır araları açık bırakılmamak ve çıkıntı olmamak kaydıyla yazılır.
Tutanakların her sayfası, toplantıya katılan üyelerce imzalanır.
Kararların
açıklanması
MADDE 10 – (1)
Yönetim Kurulu kararları, gerektiğinde ve ancak Yönetim Kurulunun bu yönde
aldığı karar doğrultusunda Yönetim Kurulu Başkanı, Teknik İşletici veya
yetkilendirilen üye tarafından açıklanabilir.
Yönetim
kurulu üyelerinin sorumluluğu
MADDE 11 – (1) Yönetim
Kurulu üyeleri, görevlerini tedbirli bir yöneticinin özeniyle yerine
getirmek ve Kurumun menfaatlerini dürüstlük kurallarına uyarak gözetmekle
yükümlüdür.
(2) Yönetim Kurulu üyeleri bu sıfatları dolayısıyla
öğrenmiş oldukları bilgileri üyelik sıfatını kaybetmiş olsalar dahi Yönetim
Kurulunun izni veya onayı olmaksızın açıklayamaz.
Üyeliğin
sona ermesi
MADDE 12 – (1)
Atanmaları için gerekli şartları kaybeden, istifa eden, görevini yerine
getirmesine mani sürekli bir hastalığı olan veya 11 inci maddeye aykırı
hareket eden üyelerin görevleri Bakan kararı ile sona erer.
Ücret ve
giderler
MADDE 13 – (1)
Üyelere, kamu iktisadi teşebbüslerinde yönetim kurulu üyelerine ödenen
aylık ücret ve diğer ödemeler tutarında ödeme yapılır.
(2) Toplantıya dışarıdan davet edilen uzmanların ve
ilgili kurum yetkililerinin yol, yevmiye ve ikamet giderleri Kurumca
karşılanır.
(3) Seyahat harcamalarına ilişkin esas ve usuller
Yönetim Kurulunca belirlenir.
Yetkili
imzalar
MADDE 14 – (1) Kurumu
ilzam edecek ve taahhüt altına koyacak her türlü evrak, vesika ve
sözleşmenin geçerliliği için, Kurumun açık adı ile birlikte yetkili
kılınmış iki kişinin imzasını taşıması gereklidir. Kurum adına imza atmaya
yetkili kişiler ve bunların yetkileri ve dereceleri Yönetim Kurulunca
tespit edilir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Teknik
İşletici
Kurumun
işlerinin yürütülmesi
MADDE 15 – (1)
Yönetim Kurulunca alınan kararlar ile Kurumun teknik işleri ve işletmeye
ilişkin iş ve işlemleri, Müsteşarlıkça Kanunun 6 ncı
maddesine göre belirlenen Teknik İşletici tarafından yürütülür.
(2) Müsteşarlığın Kurum iş ve işlemlerinin yürütülmesi amacıyla
Teknik İşleticiyle yaptığı sözleşmede; Teknik İşleticiye ödenecek işletme
ücretine, Teknik İşleticinin temel görev ve sorumluluklarına, sözleşmeye
aykırı hareket edilmesi halinde uygulanacak müeyyidelere, bu sözleşmenin
sona erme hallerine ve benzeri hususlara yer verilir.
(3) Kurumun zorunlu deprem sigortası dışında başka
teminatlar vermekle görevlendirilmesi durumunda, Teknik İşletici, bu
teminatlara ilişkin iş ve işlemleri de yapar. Bu kısım işlere ilişkin
ödenecek işletme ücreti sözleşmede ayrıca belirtilir.
(4) Teknik İşletici, Kurumla ilgili iş ve işlemlerin
yürütülebilmesini teminen, kendi faaliyet
gösterdiği mekânlardan farklı bir mekânda bir hizmet birimi oluşturur,
yeterli sayıda uzman personeli tam zamanlı olarak hizmet biriminde
görevlendirir ve Kurum iş ve işlemlerinin eksiksiz şekilde yürütülmesi için
gereken idari ve teknik alt yapıyı sağlar. Bu çerçevede, işlerin
gerektirdiği diğer personel (tam veya yarı zamanlı olarak), mekân, ofis
yazılım programları ve teknik donanımlar, kırtasiye malzemeleri ve benzeri
diğer ihtiyaçlar Teknik İşletici tarafından sağlanır. Müsteşarlık gerekli
gördüğü takdirde, Teknik İşleticiden hizmet birimine yönelik iyileştirici
önlemler almasını isteyebilir.
(5) Teknik İşleticinin Kurum adına tesis edeceği iş ve
işlemler ile kurulacak temaslara ilişkin esas ve usuller Yönetim Kurulunca
belirlenir. Kurum adına yapılan her türlü temas hakkında Yönetim Kurulu
üyelerine Teknik İşletici tarafından bilgi verilir. Kurumu malî yükümlülük
altına sokacak her türlü işlem için öncelikle Yönetim Kurulu kararı
alınması ve işlem sürecinden Yönetim Kuruluna Teknik İşletici tarafından
bilgi verilmesi esastır. İvedi harcamalar, Yönetim Kurulu Başkanının onayı
alınarak, elektronik ortamda bilgilendirme yapılmak ve en az dört üye tarafından
uygun görülmek kaydıyla, Teknik İşletici tarafından yapılabilir.
(6) Teknik İşletici işlerini gerekli dikkat ve özenle ve
sigortacılık ilkelerini gözeterek yürütmek zorundadır. Teknik İşleticinin
personeli, görevleri sırasında öğrendikleri Kurumla ilgili gizlilik taşıyan
bilgileri ve sırları görevlerinden ayrılmış olsalar bile açıklayamaz,
kendilerinin veya başkalarının menfaatine kullanamaz.
Teknik
işleticinin görevleri
MADDE 16 – (1) Teknik
İşletici aşağıdaki temel görevleri yapar:
a) Yetkili sigorta şirketleri ve doğrudan satış
kanalları ile operasyonel işlerin yürütülmesi,
primlerin tahsili, hasarların tespiti, tazminat ödemelerinin yapılması ve
benzeri işleri yürütmek.
b) Risk transferi, reasürans
planları ve hasar ödemesinde kullanılmak üzere sermaye piyasalarından temin
edilecek koruma planlarını hazırlamak ve Yönetim Kurulu onayını alarak
uygulamak.
c) Kurum fonlarını, ilgili mevzuat ve Yönetim Kurulunca
belirlenen ilke ve kısıtlar çerçevesinde yatırıma yönlendirmek, Kurumla
çalışan portföy yönetim şirketleriyle ilişkileri
yürütmek, portföy yönetim şirketlerinin çalışmaları hakkında Yönetim
Kurulunu bilgilendirmek.
ç) Halkla ilişkiler, reklam, tanıtım ve eğitim
kampanyalarını yürütmek, bu konularda dışarıdan sağlanan hizmetlerin
eşgüdümünü sağlamak.
d) Kurum işleri ile ilgili olarak dışarıdan temin
edilmesi gereken mal ve hizmet alımları hakkında Yönetim Kurulunu
bilgilendirmek, bu konuda Yönetim Kurulu tarafından alınan kararlar
doğrultusunda mal ve hizmet alım işlemlerini gerçekleştirmek.
e) Kurum işlerinin yürütülmesi bakımından gerekli
gördüğü hususlarda Yönetim Kuruluna öneride bulunmak.
f) Kuruma ait gelir ve giderler ile tüm hesap ve
işlemleri özel ve ayrı kayıtlarda takip etmek ve muhasebeleştirmek.
g) Kurum adına diğer kişi, kurum ve kuruluşlarla gerekli
yazışmaları yapmak, başvuru ve şikâyetleri değerlendirmek ve
sonuçlandırmak.
ğ) Kurumun yıllık faaliyet raporunu, her hesap dönemini
müteakip dördüncü ayın sonuna kadar hazırlamak.
h) Yönetim Kurulunun sekretarya hizmetlerini yürütmek.
ı) Kuruma ait evrakları ve diğer belgeleri uygun şekilde
muhafaza etmek.
i) Müsteşarlık tarafından istenen raporları hazırlamak.
j) Yönetim Kurulunca verilen sair görevleri yapmak.
Bilgi
güvenliği
MADDE 17 – (1) Teknik
İşletici, bu sıfatı dolayısıyla haiz olduğu bilgi ve belgeler ile yazılım
kaynak kodları ve teknik donanım ayrıntılarını gerek sözleşme süresinde,
gerekse sözleşme sonrasında hiç bir şekilde kullanamaz; Müsteşarlığın izni
olmaksızın üçüncü şahıslarla paylaşamaz ve yayımlayamaz. Bu çerçevede, Kurum
işlerinde çalıştırılacak personelle gizlilik sözleşmesi yapılır.
(2) Birinci fıkradaki hükümler, Kurum adına bilişim,
donanım, ağ hizmetleri, çağrı merkezi ve doğrudan satış gibi hizmetleri
sağlayan kuruluşları da kapsar. Bu hizmetleri sağlayan kuruluşlarla
gizlilik sözleşmesi imzalanır.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Diğer
Çalışma Esasları
Kurum
merkezi
MADDE 18 – (1)
Kurumun merkezi ve çalışma adresi, Teknik İşleticinin idare merkezinin
bulunduğu yer veya Müsteşarlığın uygun görüşü alınarak Teknik İşletici
tarafından bu amaç için tahsis edilmiş olan yerdir.
Sağlanan
teminatlar
MADDE 19 – (1)
Zorunlu deprem sigortası teminatı münhasıran Kurum tarafından verilir.
Zorunlu deprem sigortası yapılan bağımsız bölüm veya binaların değeri bu
sigorta kapsamında hesaplanan sigorta bedelinden yüksek ise söz konusu
sigorta bedelini aşan kısım için, zorunlu deprem sigortasının yapılmış
olması kaydıyla, sigorta şirketleri tarafından ihtiyari deprem sigortası
yapılabilir.
(2) Gerekli şartların oluşması ve Kanunun 7 nci maddesinin ikinci fıkrasına göre Bakanlar Kurulunca
kararlaştırılması halinde Kurum, doğal afetler için başka sigorta veya reasürans teminatları da verebilir.
Reasürans
ve diğer korumalar
MADDE 20 – (1) Kurum,
sigortadan kaynaklanan toplam yükümlülüklerini ve sahip olduğu kaynakları
dikkate alarak sigorta, reasürans ve sermaye
piyasalarından sigortacılık tekniğinin gerektirdiği şekilde ve yeterli
düzeyde koruma temin eder.
(2) Kurum üstlendiği riskleri retrosesyon
yoluyla ulusal veya uluslararası sigorta ve reasürans
piyasaları ile paylaşabilir.
(3) Kurum tarafından üstlenilen riskler için ulusal ve
uluslararası piyasalardan uygun koşullarda yeterli koruma sağlanamaması
hâlinde, Bakanın teklifi ile Bakanlar Kurulunca belirlenecek bir kısmının
uygun bir bedel karşılığında Devlet tarafından taahhüt edilmesine karar
verilebilir.
Borçlanma
MADDE 21 – (1) Kurum,
tazminatların ödenmesi için gerekli görülen durumlarda yıllık prim
gelirlerinin toplam tutarını geçmemek üzere Bakanın uygun görüşü ile
borçlanabilir.
(2) Risk transferi içeren afet bonosu ve benzeri özel
ürünler borçlanma tutarına dahil edilmez.
Hasar
tespiti
MADDE 22 – (1) Hasar
tespiti, Kurum tarafından görevlendirilen ilgili branşlarda
ruhsat sahibi sigorta eksperleri tarafından yapılır.
(2) Kurum, meydana gelen hasarın büyüklüğüne bağlı
olarak, sigorta eksperlerinin sayıca veya nitelik
olarak yeterli olmadığı durumlarda, diğer kamu kurum ve kuruluşların teknik
personelinden ve üniversitelerin ilgili bölümlerinin gerekli teknik eğitimi
almış kaynaklarından hasar tespitinde yararlanabilir.
(3) Büyük ölçekli bir hasar meydana gelmesi durumunda
Kurum, hasar tespitlerinin süratle yapılabilmesini teminen
teknolojik olanaklardan da yararlanarak basitleştirilmiş hasar tespit
uygulamaları geliştirebilir.
Dağıtım ve
satış kanalları
MADDE 23 – (1) Kurum
tarafından verilen zorunlu deprem sigortası ve diğer sigorta teminatları,
Kurum tarafından doğrudan satış uygulamaları yoluyla veya Kurum nam ve
hesabına sigorta sözleşmesi yapmaya yetkili sigorta şirketleri ve bu
şirketlerin acenteleri tarafından sunulur.
(2) Zorunlu deprem sigortası poliçesini düzenleyen
sigorta şirketi, sigorta sözleşmesinin bitiminden önce elektronik posta,
kısa mesaj (SMS) veya çağrı merkezi kanalıyla sözleşmenin sona ereceğini ve
yeni bir sigorta yaptırma zorunluluğunu sözleşme sahiplerine bildirir.
(3) Kurum nam ve hesabına sigorta sözleşmesi yapmaya
yetkili sigorta şirketlerinin ve bu şirketlerin acentelerinin uyması
gereken esaslar sigorta şirketleri ile yapılacak sözleşmede belirlenir.
(4) Kurum tarafından yapılacak doğrudan satış
uygulamalarında, Müsteşarlığın görüşü alınarak Yönetim Kurulunca
belirlenecek kuruluşlardan hizmet alınabilir.
Zorunlu
deprem sigortasının kontrolü
MADDE 24 – (1) Zorunlu
deprem sigortası yaptırılması gereken binalar Kurum tarafından tespit
edilir. Bu tespitin yapılmasında diğer kaynakların yanında, İçişleri
Bakanlığı tarafından tutulan ulusal adres veritabanı ve mahalli idarelerce
tutulan emlak vergisi ve kent bilgi sistemi kayıtları da dikkate alınır.
(2) Zorunlu deprem sigortasının varlığı ve geçerliliği,
bu sigortanın kapsamına giren binalar ve bağımsız bölümlerle ilgili olarak
yaptırılan ve Kanunun 11 inci maddesinde belirtilen tapu işlemlerinde, su
ve elektrik abonelik işlemlerinde ve konut kredisi işlemlerinde kontrol
edilir.
(3) Zorunlu deprem sigortası kapsamına giren ve kat
malikleri kurulu oluşturulmuş olan binalarda, kat maliklerinin bu sigortayı
yaptırma ve her yıl yenileme zorunluluğu kat malikleri kurulu toplantısında
hatırlatılır. Bu sigortanın, 23/6/1965 tarihli ve
634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununun 21 inci maddesine göre bina yönetimince
yaptırılmasına karar verilebilir.
Kurum
fonlarının yatırıma yönlendirilmesi
MADDE 25 – (1) Kurum
fonlarının yatırıma yönlendirilmesine ilişkin esas ve usuller aşağıda
belirtilen ilkeler çerçevesinde Yönetim Kurulunca belirlenir:
a) Kurum fonlarının yatırıma yönlendirilmesinde, yatırım
araçları bakımından çeşitlendirme yapılır ve öncelikli olarak; varlıkların likit olması, anapara kaybı riskinin en düşük olması ve
getiri oranının yüksek olması ilkeleri esas alınır.
b) Kurum fonlarının yıllık saklama payı tutarının iki
katı ile muallak hasar, kredi ve reasürans
ödemeleri gibi önemli büyüklükteki yükümlülüklerinin toplamını aşması
durumunda, bu toplam tutarı aşan kısım kadar, orta veya uzun vadeli
portföyler oluşturulabilir. Bu şekilde oluşturulan portföyün
vadesine göre (a) bendindeki öncelik sıralaması değiştirilebilir.
c) Kurum fonları, Teknik İşletici tarafından veya
Sermaye Piyasası Kurulunca yetkilendirilmiş portföy
yönetim şirketleri tarafından yönetilebilir. Portföy yönetim şirketi veya
Teknik İşletici, yönettikleri Kurum fonlarıyla ilgili yatırım kararlarında
objektif bilgi ve belgelere dayanmak ve Yönetim Kurulunca belirlenen
yatırım kısıtlamaları ile ilke ve stratejilerine uymak zorundadır.
ç) Portföy yöneticisi veya Teknik İşletici, herhangi bir
şekilde kendisine veya üçüncü kişilere çıkar sağlamak amacıyla Kurum portföyü üzerinden işlem yapamaz; Kurum fonları adına
vereceği emirlerde gerekli özen ve basireti gösterir.
d) Borsalarda işlem gören menkul kıymetlerin alım satımı
borsa kanalıyla yapılır. Borsada işlem görecek olması koşuluyla, yapılan
ilk ihraçlardan da para ve sermaye piyasası aracı alınabilir.
e) Tek bir ihraççının sermaye piyasası araçlarına
yatırılabilecek tutar Kurum fonlarının %15 ini geçemez.
f) Tek bir kurucuya ait yatırım fonu katılma belgelerine
yatırılabilecek tutar Kurum fonlarının %10 unu geçemez.
g) Yatırım veya riskten korunma amacıyla portföye alınan
türev ürünler için verilen primler ve teminatların toplamı, portföy büyüklüğünün %10 unu geçemez.
ğ) Kurum portföyüne
Müsteşarlıkça belirlenen ülkelerin kamu otoritelerince veya bu ülkelerde
yerleşik şirketlerce çıkarılan yatırım yapılabilir nitelikte yabancı
borçlanma araçları alınabilir. Bu araçların yatırılabilecek tutar Kurum
fonlarının %10 unu geçemez.
h) Vadeli veya vadesiz mevduatın tutulacağı bankaların
seçiminde, kamu bankaları hariç olmak üzere, sermaye yeterliliği ve aktif
büyüklüğüne göre belirlenen bankalar arasından en yüksek getiri oranını
sağlayan bankalar değerlendirilir. Bir bankada tutulan mevduat Kurum
fonlarının %30 unu geçemez.
ı) Bu fıkrada belirtilenlerin dışında diğer araçlara
yatırım yapılmasına Yönetim Kurulu karar verir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Mal ve
Hizmet Satın Alımı
Satın alma
esas ve usulleri
MADDE 26 – (1)
Yönetim Kurulu, resen veya kendisine gerekçeli olarak Teknik İşletici
tarafından önerilecek mal ve hizmet ihtiyacı için alım yapılmasına karar
verebilir. Mal ve hizmet satın alımında uygulanacak esas ve usuller,
komisyon teşkili, süresi, üyeleri ve gerekli görülen diğer hususlar Yönetim
Kurulunca belirlenir. Alınacak mal ve hizmet için iş tanımı Teknik İşletici
tarafından hazırlanarak Yönetim Kurulunun onayına sunulur. Yönetim
Kurulunca gerekli görüldüğü takdirde iş tanımı hakkında Müsteşarlıktan
görüş alınabilir.
(2) Mal ve hizmet satın alımında aşağıda belirtilen
yöntemlerden biri tercih edilir:
a) Açık teklif: Açık teklif usulü, bütün isteklilerin
teklif verebildiği usuldür.
b) Belli isteklilerden temin: Teklif verebilecek
nitelikteki kişi ve kuruluşların belirlenerek, bunlardan alınan tekliflerin
değerlendirilmesi suretiyle satın alımın yapıldığı usuldür. Bu usulde
rekabeti temin edecek sayıda ve nitelikte adayın davet edilmesi esastır.
c) Doğrudan temin: Aşağıda belirtilen durumlardan birinin
bulunması halinde uygulanabilen usuldür. Bu usulde ekonomik, malî, meslekî
ve teknik yeterlik belirlemesine gerek olmaksızın fiyat araştırması
yapılmak suretiyle doğrudan mal ve hizmet temin edilebilir.
1) İhtiyacın sadece gerçek veya tüzel tek kişi
tarafından karşılanabileceğinin tespit edilmesi.
2) Sadece gerçek veya tüzel tek kişinin ihtiyaç ile
ilgili özel bir hakka sahip olması.
3) Mevcut mal, donanım, teknoloji veya hizmetlerle
uyumun ve standardizasyonun sağlanması için gerekli olan mal ve hizmetlerin,
asıl sözleşme kapsamında düzenlenecek ve toplam süreleri beş yılı
geçmeyecek sözleşmelerle ilk alım yapılan gerçek veya tüzel kişiden
alınmasının gerekmesi.
4) Alınacak mal veya hizmetin bedelinin, Katma Değer
Vergisi hariç elli bin Türk Lirası tutarından düşük olması. Bu tutar her
yıl ilan edilen yeniden değerleme oranı kadar artırılır.
(3) Mal ve hizmet satın alımları mümkün olan en uygun
şartlarda ve mümkün olduğu ölçüde ilk elden yapılır. Mal satın alımında
fiyatın düşük olmasının yanı sıra Kurum ihtiyaçlarının uygun şekilde
karşılanması, ödeme koşulları, gerekli nitelikleri haiz olması, zamanında
teslim ve bakım şartları da dikkate alınır ve bu özellikleri taşıyan en
uygun teklif tercih edilir. Hizmet satın alımında teknik yeterlilik ve
Kurum ihtiyaçlarının karşılanması öncelikli olarak dikkate alınır.
(4) Açık teklif usulünde, satın alınacak mal ve
hizmetler teklif verme süresince Kurumun resmî internet sitesinde ve ülke
çapında dağıtımı yapılan ve tiraj bakımından ilk
on sırada yer alan günlük gazetelerden ikisinde ilan edilmek suretiyle
duyurulur. Teklif verme süresi, büyük bir hasarın zorunlu kıldığı durumlar
veya başka bir mücbir sebep hali hariç olmak üzere, ilan tarihinden
itibaren on beş günden az olamaz.
(5) Mal ve hizmet satın alımı için aranacak ekonomik,
malî, meslekî ve teknik yeterliliği gösteren belgeler Yönetim Kurulu kararı
ile belirlenir. Ancak her durumda;
a) İsteklinin meslekî faaliyetini sürdürdüğünü, teklif
vermeye yetkili olduğunu, organizasyon yapısını, işi yerine getirmek için
yeterli sayıda ve nitelikte personel çalıştırdığını veya çalıştıracağını,
ilan edilen iş veya benzer işlerdeki deneyimini,
b) İsteklinin ilgili mevzuat uyarınca yayımlanması
zorunlu olan bilançosu veya bilançosunun gerekli görülen bölümleri, iş hacmini
gösteren toplam cirosu ve ilan edilen iş ile ilgili taahhüdü altındaki ve
bitirdiği iş miktarını
gösteren belgeler
istenir.
(6) Açık teklif usulü ve belli isteklilerden temin
usullerinde komisyon kurulması esastır. Komisyon, satın alınacak mal veya
hizmetin mahiyetine göre ve Yönetim Kurulu kararı çerçevesinde, üye sayısı
üç veya beş olmak üzere, ilgili kurum temsilcilerinden veya uzmanlardan
oluşturulur. Komisyon çalışmalarından doğan masraflar Kurum tarafından
karşılanır. Komisyon eksiksiz olarak toplanır ve kararlar çoğunlukla
alınır. Komisyona Yönetim Kurulu üyelerinden üye belirlenemez. Komisyon
gerekli fiyat ve diğer araştırmaları yapar, teklifleri değerlendirerek
görüşünü Yönetim Kuruluna bildirir.
(7) Komisyon aşağıda belirtilen çalışma esaslarını takip
eder.
a) Teklif sahipleri istenen belgelerle birlikte teklif
sahibi veya yetkili temsilcileri tarafından imzalanmış olarak ayrı ayrı kapalı zarfların içindeki fiyat tekliflerini
tekliflerin değerlendirileceği komisyon toplantısında teslim eder.
b) Komisyon tüm teklif sahiplerinin katılımı ile
teklifleri değerlendirir. Teklif sahiplerinin ekonomik, malî, meslekî ve
teknik yeterliliklerini gösteren belgeler öncelikli olarak incelenir. Bu
belgelerde eksiklik bulunması halinde eksikliğin giderilmesi için komisyon
ilgiliye bir iş gününü geçmemek üzere ek süre verir. Bu durumda fiyat
teklifleri açılmadan bir tutanakla muhafaza edilir. Fiyat teklifleri tayin
edilen günde tüm teklif sahiplerinin katılımı ile açılır. Eksik belgesini
sunmayan teklif sahibinin fiyat teklifi açılmayarak alım süreci dışında
bırakılır.
c) Açılan fiyat teklifleri toplantıda okunur ve
ilgililerden açık eksiltme suretiyle yeni teklifte bulunmaları istenir. Bu
süreç birden çok kez tekrarlanabilir.
ç) Komisyonca yapılan değerlendirme sonucu düzenlenen
rapor Yönetim Kuruluna sunulur. Yönetim Kurulu, mal ve hizmet satın
alınmasına karar verip vermemekte serbesttir.
Yasaklar
MADDE 27 – (1)
Aşağıda sayılanlar, doğrudan veya dolaylı veya alt yüklenici olarak,
kendileri veya başkaları adına hiçbir şekilde mal ve hizmet satın
alımlarına katılamaz:
a) İlgili kanunlardaki hükümler gereğince sürekli olarak
kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanmış olanlar ile 12/4/1991
tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamına giren suçlardan ve
organize suçlardan dolayı hükümlü bulunanlar,
b) Hileli iflas ettiğine karar verilenler,
c) Yönetim Kurulu üyeleri, Teknik İşletici yöneticileri
ve çalışanları,
ç) Komisyon üyeleri,
d) (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen şahısların
eşleri ve üçüncü dereceye kadar kan ve ikinci dereceye kadar kayın
hısımları ile evlatlıkları ve evlat edinenleri,
e) (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilenlerin yönetim
kurullarında görevli bulunmadıkları veya sermayesinin %10 undan azına sahip
oldukları şirketler hariç olmak üzere, bu kişilerin ortak, hissedar veya
yönetim kurulu üyesi bulundukları şirketler,
f) Doğrudan temin yöntemiyle yapılacak alımlar hariç
olmak üzere, Teknik İşletici tarafından veya Teknik İşleticinin en az %10
oranında doğrudan veya dolaylı ortaklığı bulunan gerçek veya tüzel kişiler.
(2) Daha önce kendisine iş verildiği halde, usulüne göre
sözleşme yapmak istemeyen istekliler ile sözleşme yapıldıktan sonra,
taahhüdünden vazgeçen ve mücbir sebepler dışında taahhütlerini, sözleşme ve
şartname hükümlerine uygun olarak yerine getirmediği tespit edilenler,
Yönetim Kurulunca belirlenecek süre boyunca mal ve hizmet satın alımlarına
katılamaz.
(3) Bu yasaklara rağmen mal ve hizmet satın alımına
katılan istekliler, alım süreci dışında bırakılarak varsa geçici teminatları
gelir kaydedilir. İsteklilerin bu durumunun alım sonrasında belirlenmesi
halinde, varsa teminatları gelir kaydedilerek mal ve hizmet satın alımı
iptal edilir. İhtiyaç halinde alım süreci yeniden başlatılır.
İstisnai
durumlar
MADDE 28 – (1)
Aşağıdaki durumlar için uygulanacak satın alım esas ve usulleri Yönetim
Kurulunca kararlaştırılır:
a) Risk paylaşımı, reasürans ve
koruma amaçlı sermaye piyasası aracı alımı ile bu konulara ilişkin
danışmanlık hizmetleri.
b) Fon yönetimi ile bu konulara ilişkin danışmanlık
hizmetleri.
c) Reklam, prodüksiyon,
tanıtım, sosyal medya ve halkla ilişkiler ile bu kapsama giren her türlü
uygulama, toplantı ve organizasyon faaliyetleriyle ilgili mal ve hizmet
alımı.
ç) Hasar tespitine, yönetimine ve eksper
eğitimine yönelik hizmetler.
d) Temsil ve ağırlama faaliyetleri kapsamında yapılacak
konaklama, seyahat ve benzeri diğer mal ve hizmet alımları.
(2) Kurumun, Müsteşarlık ile Teknik İşletici arasında
yapılan sözleşme kapsamında Kurum kaynaklarından karşılanacak yazılım,
donanım, sistem ve ağ hizmetleri ile bakım hizmetlerinin alımı, doğrudan
temin usulüne göre yapılır.
(3) Süresi sona eren hizmet alım sözleşmelerinde, hizmet
sağlayıcının performansının yeterli olması durumunda iş sürekliliğinin
sağlanması bakımından yeni alım yapılmadan sözleşmenin uygun bir bedelle
uzatılmasına Yönetim Kurulu karar verebilir.
ALTINCI
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 29 – (1) 1/12/2001 tarihli ve 24600 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Doğal Afet Sigortaları Kurumu Yönetim Kurulu Çalışma Usul ve
Esasları Hakkında Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 30 – (1) Bu
Yönetmelik 18/8/2012 tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 31 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan yürütür.
|