Sağlık
Bakanlığından:
SAĞLIK
MESLEKLERİNİN UYGULANMASINDAN DOLAYI UĞRANILAN
ZARARLARIN
UZLAŞMA YOLUYLA HALLEDİLMESİNE
İLİŞKİN
YÖNETMELİK
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, sağlık mesleklerinin uygulanması ile ilgili olarak
taraflardan herhangi birisinin dava açma süresi içerisinde Bakanlığa
yapacakları maddi ve manevi tazminat başvurularının, uzlaşma yoluyla halledilmesine
ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, sağlık mesleklerinin uygulanmasından dolayı zarara uğradığını
iddia eden kişileri, sağlık meslekleri mensuplarını, mesleki mali
sorumluluk sigortası yapan sigorta şirketlerini ve uzlaştırıcı olarak
belirlenen hukukçuları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 11/10/2011 tarihli ve 663 sayılı
Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında
Kanun Hükmünde Kararnamenin 24 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Sağlık Bakanlığını,
b) Genel Müdürlük: Bakanlık Sağlık Hizmetleri Genel
Müdürlüğünü,
c) Taraflar: 5 inci maddede belirtilen kişileri,
ç) Uzlaşma: Sağlık mesleklerinin uygulanmasından dolayı
zarara uğradığını iddia eden kişiler ile zarar verdiği iddia olunan sağlık
çalışanları ve varsa mesleki mali sorumluluk sigortasını yapan sigorta
şirketinin temsilcisinin bir araya gelerek bir uzlaştırıcının da
katılımıyla maddi ve tazminat talebi konusundaki uyuşmazlık çözüm
yöntemini,
d) Uzlaştırıcı: Tarafların uzlaşma sürecini yönetmesi
hususunda üzerinde anlaşacakları hukukçu kişiyi,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Uzlaşma
Sürecine İlişkin Temel Esaslar
Taraflar
MADDE 5 – (1)
Uzlaştırma sürecinin tarafları şunlardır:
a) Sağlık mesleklerinin uygulanmasından dolayı zarara
uğradığını iddia eden kişi ve bunların birden fazla olması hâlinde
aralarından seçecekleri bir temsilci.
b) Zarar verdiği iddia olunan ilgili meslek mensubu veya
bunların birden fazla olması hâlinde aralarından seçecekleri bir temsilci.
c) Varsa ilgili meslek mensuplarının mesleki mali
sorumluluk sigortasını yapan sigorta şirketinin temsilcisi veya bunların
birden fazla olması hâlinde ise aralarından seçecekleri bir temsilci.
(2) Birinci fıkrada sayılan her üç tarafın da uzlaşma
yolunu kabul etmesi hâlinde, uzlaşma süreci başlar.
Haklar ve
yükümlülükler
MADDE 6 – (1)
Taraflar, uzlaşmaya başvurmak, süreci devam ettirmek, sonuçlandırmak veya
bu süreçten vazgeçmek konusunda serbest olup uzlaşma süreci boyunca eşit
haklara sahiptir.
(2) Uzlaştırıcı,
a) Görevini tarafsız ve objektif olarak yerine
getirmekle,
b) Uzlaşma sürecinde kendisine sunulan veya diğer bir
şekilde elde ettiği bilgi ve belgelerle, görüşmelerde elde ettiği bilgileri
gizli tutmakla,
c) Tarafları uzlaşma sürecinin işleyişi, kuralları ve
sonuçları hakkında bilgilendirmekle,
yükümlüdür.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Uzlaşma
Süreci
Uzlaşma
teklifi
MADDE 7 – (1)
Taraflardan herhangi birisi, dava açma süresi içerisinde Genel Müdürlüğe
maddi ve manevi tazminat talebiyle uzlaşma için elektronik ortamda veya
yazılı olarak başvuruda bulunabilir. Dava açılmasından sonra uzlaştırma
başvurusu hâlinde ise, mahkemenin taraflara uzlaşma davetinin taraflarca
kabul edilmesi veya tarafların uzlaştırıcıya başvurma konusunda anlaşmaya
vardıklarını mahkemeye beyan ettikleri tarihten itibaren uzlaştırma süresi
işlemeye başlar.
(2) Genel Müdürlük, tarafların tümüne, uzlaşma davetini
üç gün içerisinde yazılı olarak bildirir. Bildirimden itibaren taraflar
uzlaşma yoluna gidip gitmeme konusundaki iradelerini Genel Müdürlüğe
bildirir. Uzlaşma davetine, tebliğ tarihinden itibaren yirmi gün içinde
yazılı olarak cevap verilmez ise uzlaşma teklifi reddedilmiş sayılır.
(3) Tarafların tümünün uzlaşma teklifini kabul etmesi
hâlinde Genel Müdürlük tarafların bir uzlaştırıcı seçmelerini talep eder.
Tarafların, yirmi gün içerisinde uzlaştırıcı seçmemeleri hâlinde uzlaşma
süreci sona erer.
Uzlaşma
görüşmeleri
MADDE 8 – (1)
Uzlaştırıcı, uzlaşma sürecini göreve başladığı tarihten itibaren en geç 90
gün içerisinde sonuçlandırmak zorundadır. Bu süre, bilirkişi görüşleri
alınamadığı hâllerde tarafların yazılı olarak karşılıklı kabulü ile altı
aya kadar uzatılabilir. Uzlaştırıcı, seçilme tarihinden itibaren, tarafları
en geç üç gün içerisinde ilk görüşmeye davet eder. Görüşmeler sağlık
mesleklerinin uygulanmasından dolayı kişinin zarara uğradığını iddia ettiği
sağlık kurum veya kuruluşunun bulunduğu il içerisinde belirlenecek yer ve
zamanda yapılır.
(2) Uzlaştırıcı; tarafların isteklerini ve uyuşmazlığın
zamanında çözümlenmesi için gereken usul ve esasları göz önüne alarak
uzlaşma sürecini yürütür ve tarafların menfaatlerini dengeleyecek şekilde
anlaşma zemininin bulunması yönünde çaba sarf ederek uyuşmazlığı çözüme
kavuşturmaya çalışır.
(3) Uzlaştırıcı, tarafları konuşmak ve müzakerelerde
bulunmak amacıyla bir araya getirir, uzlaşma sürecini yönetir.
(4) Uzlaştırıcı, taraflara sadece çözüm önerilerinde
bulunabilir; çözüm önerileri üzerinde anlaşmaya varmaları için tarafları
zorlayamaz ve uyuşmazlık konusuna ilişkin herhangi bir karar veremez.
Bilirkişiye
başvuru
MADDE 9 – (1)
Uzlaştırıcı, uzlaşma sürecinde zarar verdiği iddia olunan tarafın, mesleki
kusuru bulunduğunu kabul etmemesi hâlinde mesleki kusurunun bulunup
bulunmadığı hususunda Yüksek Sağlık Şûrasının belirlediği bilirkişi ve/veya
bilirkişilerin görüşüne başvurur. Uzlaştırıcı, bilirkişi raporu sunulana
kadar tarafların görüşmesine ara verir.
(2) Bilirkişi ve/veya bilirkişiler, ilgili dosyanın
kendisine teslimi tarihinden itibaren en geç otuz gün içerisinde raporunu
uzlaştırıcıya gönderir. Raporda kusur tespit edilmesi hâlinde, kusur oranı
belirlenir. Uzlaştırıcı bilirkişi raporu üzerine tarafları yeniden bir
araya getirir ve uzlaşma sürecini devam ettirir.
(3) Tarafların, tazminat miktarı hususunda anlaşmaya
varamaması hâlinde, uzlaştırıcı söz konusu zarara ilişkin maddi ve manevi
tazminat miktarının hesaplanması için adli yargı adalet komisyonları
tarafından her yıl düzenlenecek olan listelerde yer alan bilirkişilerin
görüşüne başvurabilir. Bilirkişi, ilgili dosyanın kendisine tesliminden
itibaren 30 gün içerisinde maddi ve manevi tazminat miktarını içeren
raporunu düzenleyerek uzlaştırıcıya gönderir. Uzlaştırıcı, bilirkişi raporu
kendisine ulaştıktan sonra tarafları yeniden görüşmek üzere bir araya
getirir. Bilirkişi raporunda belirtilen tazminat miktarı göz önüne alınarak
taraflar maddi ve manevi tazminat miktarı hususunda görüşme yapmak suretiyle
anlaşmaya varabilirler.
Uzlaşma
sürecinin sona ermesi
MADDE 10 – (1)
Aşağıdaki hâllerde uzlaşma süreci sona erer:
a) Tarafların anlaşmaya varması.
b) Taraflardan birinin uzlaşma süreci devam ederken
karşı tarafa veya uzlaştırıcıya, uzlaşmadan vazgeçtiğini bildirmesi.
c) Taraflarla görüşüldükten sonra uzlaştırıcının,
uzlaşma için daha fazla çaba sarf edilmesinin gereksiz olduğu kanaatine
varması.
(2) Bilirkişiye, sarf etmiş olduğu emek ve mesaisi
karşılığı olarak Adalet Bakanlığınca çıkarılan Bilirkişi Ücret Tarifesinde
öngörülen ücret tutarında ödeme yapılır. Aksi kararlaştırılmadıkça uzlaştırıcıya,
faaliyetin sona erdiği tarihte yürürlükte bulunan Arabulucu Asgari Ücret
Tarifesinde öngörülen ücret tutarında ödeme yapılır.
(3) Uzlaşma süreci sonunda taraflarca anlaşma
sağlanamaması hâlinde, uzlaşma sürecinde uzlaştırıcı tarafından yapılan
masrafları ve uzlaştırıcı ücreti taraflarca eşit şekilde ortak olarak
ödenir. Uzlaşma süreci sonunda belli bir bedel üzerinde uzlaşma sağlandığı
takdirde uzlaşma sürecinde uzlaştırıcı tarafından yapılan masraflar ve
uzlaştırıcı ücretinin tamamı doğrudan sigortacı, sigortasının bulunmaması
durumunda ilgili personel tarafından ödenir. Bakanlık tarafından bu fıkra
kapsamında herhangi bir ödeme yapılmaz. Uzlaşma belgelerinin birer örneği
sigorta şirketine de verilir.
(4) Uzlaşma sürecinin sona ermesi hâlinde, uzlaştırıcı,
uzlaşma konusuna ilişkin kendisine yapılan bildirimi, tevdi edilen ve
elinde bulunan belgeleri, düzenlenen tutanağı beş yıl süre ile saklamak
zorundadır. Uzlaştırıcı, uzlaşma sürecinin sonucunda düzenlediği belgelerin
birer örneğini uzlaşma sürecinin sona ermesinden itibaren en geç onbeş gün içinde Genel Müdürlüğe gönderir.
Anlaşma
tutanağı
MADDE 11 – (1)
Uzlaşma müracaatının yapıldığı tarihte dava açma süresi durur. Uzlaşma
süreci sonunda taraflar arasında uzlaşma sağlanamaması hâlinde taraflarca
tanzim edilecek tutanak veya taraflardan birinin talebi üzerine Genel
Müdürlük tarafından taraflara tebliğ edilerek verilecek belge tarihinden
itibaren, dava açma süresi kaldığı yerden işlemeye başlar.
(2) Uzlaşma süreci sonunda tarafların anlaştıkları, anlaşamadıkları
veya uzlaşma sürecinin nasıl sonuçlandığı hususu uzlaştırıcı tarafından,
tutanak altına alınır. Taraflar arasında uzlaşma sağlanması hâlinde
uzlaştırıcı tarafından uzlaşma konusunu, maddi ve manevi tazminat
miktarını, uzlaşma yerini, tarihini, uzlaşma kapsamında yerine getirilmesi
gereken hususları içeren uzlaşma tutanağı düzenlenir. Uzlaştırıcı
tarafından düzenlenecek tutanak, uzlaştırıcı ve taraflarca imzalanır.
(3) Taraflar arasında düzenlenen anlaşma tutanağı, 9/6/1932 tarihli ve 2004 sayılı İcra ve İflâs Kanununun
38 inci maddesi anlamında ilâm niteliğindedir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Son
Hükümler
Yürürlük
MADDE 12 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 13 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Sağlık Bakanı yürütür.
|