Spor
Genel Müdürlüğünden:
BAĞIMSIZ
SPOR FEDERASYONLARININ ÇALIŞMA USUL VE
ESASLARI
HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ
BÖLÜM
Genel
Hükümler
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, bağımsız spor federasyonlarının teşkilatı, görev ve
yetkileri, genel kurullarının toplanmasına ilişkin usul ve esaslarla,
Gençlik ve Spor Bakanlığı, Spor Genel Müdürlüğü ve Tahkim Kuruluyla olan
ilişkilerini düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik; bağımsız spor federasyonlarının görev ve yetkilerini, kurullarını,
başkan adaylarında aranacak şartları, Gençlik ve Spor Bakanlığı, Spor Genel
Müdürlüğü ve Tahkim Kuruluyla olan ilişkilerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 21/5/1986 tarihli ve 3289 sayılı Spor Genel Müdürlüğünün
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 2 nci ve Ek 9 uncu maddelerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmelikte yer alan;
a) Ana Statü: Bu Yönetmelikte belirtilen usul ve esaslar
ile Kanunun uygulanmasına yönelik diğer hususlara dair federasyonların genel
kurulları tarafından onaylanan ve Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe
giren düzenlemeleri,
b) Bakan: Gençlik ve Spor Bakanını,
c) Bakanlık: Gençlik ve Spor Bakanlığını,
ç) Federasyon: 3289 sayılı Kanunun Ek 9 uncu maddesi
hükümlerine göre kurularak tüzel kişilik kazanan, organları genel kurul
tarafından seçimle göreve gelen, her türlü kararlarını kendi organları
içerisinde alan, bütçesi genel kurul tarafından onaylanan ve ibra edilen,
özel hukuk hükümlerine tabi bağımsız spor federasyonunu,
d) Genel Müdür: Spor Genel Müdürünü,
e) Genel Müdürlük: Spor Genel Müdürlüğünü,
f) İl Müdürlüğü: Gençlik Hizmetleri ve Spor İl
Müdürlüğünü,
g) İlçe Müdürlüğü: Gençlik Hizmetleri ve Spor İlçe
Müdürlüğünü,
ğ) Kurul: Federasyonların sportif başarılarını, plan ve
projelerini kontrol etmek, faaliyetlerini değerlendirmek, geliştirmek ve
izlemek üzere oluşturulan Sportif Değerlendirme ve Geliştirme Kurulunu,
h) Spor Dalı: Federasyona bağlı spor dalını,
ı) Takım Sporu: Birden fazla sporcunun oluşturduğu
takımların aynı anda karşılıklı olarak yapmış oldukları müsabakalar ile
yarışması ferdi olarak yapılmakla birlikte, olimpiyatlarda yarışması
yapılan ve sonuçta alınan puanların takım puanı olarak kabul edildiği ve
ferdi derecelendirme yapılmayıp takım derecelendirilmesi yapılan branşlar
ile çiftler müsabakalarını,
i) Talimat: Federasyon ana statüsüne uygun olarak
yönetim kurulu tarafından hazırlanan ve Genel Müdürlüğün resmi internet
sitesinde yayımlanarak yürürlüğe giren düzenlemeyi,
j) Uluslararası Federasyon: Bağımsız spor federasyonunun
üyesi olduğu uluslararası federasyonu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Esas
Hükümler
Federasyonların
kuruluşu
MADDE 5 – (1)
Federasyon, Merkez Danışma Kurulunun uygun görüşü, Bakanın teklifi ve
Başbakanın kararı ile kurulur ve kararın Resmî Gazete’de yayımlanması ile
tüzel kişilik kazanır. Federasyonlar özel hukuk hükümlerine tabidir.
(2) 3289 sayılı Kanunda belirtilen yükümlülüklerini
yerine getirmeyen federasyonların tüzel kişiliği Merkez Danışma Kurulunun
uygun görüşü, Bakanın teklifi ve Başbakanın kararı ile iptal edilir ve
kararın Resmî Gazete’de yayımlanması ile tüzel kişilik sona erer. Bu
durumda mal varlıkları Genel Müdürlüğe devredilir.
Federasyonun
görev ve yetkileri
MADDE 6 – (1)
Federasyonun görev ve yetkileri şunlardır;
a) Spor dalı ile ilgili faaliyetleri ulusal ve
uluslararası kurallara göre yürütmek,
b) Spor dalının gelişmesini, her yaş gurubunda
yapılmasını ve ülke genelinde yaygınlaşmasını sağlamak,
c) Sporcu sağlığı ile ilgili konularda gerekli önlemleri
almak,
ç) Federasyonu teşkilatlandırmak,
d) Federasyonu uluslararası faaliyetlerde temsil etmek,
e) Tahkim Kurulu kararlarını uygulamak,
f) İl müdürlükleri ile koordineli çalışmak,
g) Yüksek performanslı sporcu yetiştirmek,
ğ) Spor kulüplerinin ilgili spor dalına katılım
işlemlerini, sporcu, antrenör ve hakemlerin tescil veya vize işlemlerini
yapmak,
h) Kamu kurum ve kuruluşları ile yerel yönetimlerle
işbirliği yapmak,
ı) Spor dalının altyapısı ve eğitimine ilişkin projeler
hazırlamak ve uygulamak,
i) Spor dalı ile ilgili faaliyetlerin düzenlenmesi için
talimatlar hazırlamak ve uygulamak,
j) Genel Müdürlük ile uluslararası federasyonların
belirlediği eğitim kriterlerine uygun olarak işbirliği içerisinde antrenör,
hakem ve benzeri diğer spor elemanlarını yetiştirmek,
k) Kulüpler, il ve ilçe temsilcileri arasında
doğabilecek teknik uyuşmazlıkları çözümlemek,
l) Uluslararası federasyonun izni ile uluslararası kurs,
seminer, panel, sempozyum ve spor organizasyonları düzenlemek,
m) Federasyonun yıllık ve dört yıllık master ve
stratejik planını, performans programını içeren taahhütnameyi Bakana
sunmak.
Teşkilat
MADDE 7 – (1)
Federasyonların merkezi Ankara’dadır. Federasyon, yurt içi teşkilatını ana
statüsünde belirlenen esaslara göre kurabilir.
(2) Federasyonların merkez teşkilatı;
a) Genel Kurul,
b) Yönetim Kurulu,
c) Denetim Kurulu,
ç) Disiplin Kurulu,
d) Genel Sekreterlikten,
teşekkül eder.
(3) Federasyon yönetim kurulu, yedi üyeden az, on beş
üyeden fazla, disiplin kurulu ise; üç üyeden az, beş üyeden fazla olamaz.
Denetim kurulu; iki üyesi seçimle belirlenen, üç üyesi ise Genel Müdürlükçe
görevlendirilen beş üyeden oluşur.
(4) İkinci fıkranın (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde
belirtilen kurulları oluşumu, görev, yetki ve sorumlulukları ile çalışma
usul ve esasları federasyonun ana statüsünde, diğer kurulların oluşumu,
görev, yetki ve sorumlulukları ile çalışma usul ve esasları ise
talimatlarla belirlenir.
(5) Federasyonların yurt içi bağlantısını sağlamak
üzere, illerde federasyon temsilcilikleri kurulabilir.
Genel kurul
MADDE 8 – (1) Genel
kurul federasyonun en üst organıdır. Genel kurul üye sayısı olimpik ve
paralimpik spor dallarında 150’den az 300 üyeden fazla, diğer spor
dallarında ise 100’den az 200 üyeden
fazla olamaz.
(2) Genel kurulun üye sayısının tespitinde aşağıdaki
hususlar dikkate alınır:
a) Kulüp temsilcileri.
b) Olimpik spor dallarında oy kullanmak üzere Türkiye
Milli Olimpiyat Komitesi Başkanlığınca belirlenecek en fazla iki kurul
üyesi.
c) Engelliler spor federasyonları ile bünyesinde
paralimpik komitesince benimsenen spor dallarının bulunduğu federasyon
seçimlerinde oy kullanmak üzere, Türkiye Paralimpik Komitesi Başkanlığınca
belirlenecek en fazla iki kurul üyesi.
ç) Görevine adli veya idari soruşturma sonucu son
verilmemek kaydıyla ilgili spor dalında oy kullanmak üzere asaleten
federasyon başkanlığı yapanlar.
d) Genel kurul üye sayısının yüzde 10’u oranında Genel
Müdürlük temsilcileri.
e) Türkiye Amatör Spor Kulüpleri Konfederasyonu
Başkanlığınca belirlenecek en fazla iki kurul üyesi.
f) Türkiye Spor Yazarları Derneği Başkanlığınca
belirlenecek en fazla iki kurul üyesi.
g) İlgili spor dalında oy kullanmak üzere bağlı
oldukları dünya veya Avrupa federasyonlarının yönetim kurullarında seçimin
yapıldığı tarihte Ülkemiz adına görev yapanlar arasından öncelik sırasına
göre en fazla beş üye.
ğ) İlgili spor dalında oy kullanmak üzere genel kurulun
yapılacağı tarihten en az bir yıl önce faal sporculuğu bırakmış olmak
kaydıyla en fazla milli olmuş beş sporcu.
h) İlgili spor dalında oy kullanmak üzere genel kurulun
yapılacağı tarihten en az bir yıl önce faal hakemliği bırakmış olmak
kaydıyla en üst seviyede hakemlik yapanlar arasından kura ile belirlenecek
en fazla beş üye.
ı) İlgili spor dalında oy kullanmak üzere genel kurulun
yapılacağı tarihten en az bir yıl önce faal antrenörlüğü bırakmış olmak
kaydıyla büyükler kategorisinde milli takım teknik direktörlüğü veya
antrenörlüğü yapanlar arasından kura ile belirlenecek en fazla beş üye.
(3) Genel kurulda kulüplerin üye sayısı, toplam üye
sayısının yüzde 60'ından az olamaz.
Kulüp temsilcilerinin seçiminde genel kurul tarihinden önce
tamamlanmış iki sezon üst üste federasyon faaliyetlerine katılarak
tamamlayan kulüpler esas alınır. Kurulduğu tarihten itibaren iki yıl
geçmemiş federasyonların ilk genel kurulunda; kulüplerin üst üste iki yıl
faaliyetlere katılması şartı aranmaz.
(4) Takım sporlarında, ligi bulunan federasyonların
genel kuruldaki kulüp temsilcilerinin en fazla yüzde 50'si en üst lige
katılan, en fazla yüzde 30'u federasyonun diğer liglerinde mücadele eden,
en az yüzde 20’si, mahalli veya bölgesel liglere katılan kulüplerin
temsilcilerinden oluşur.
(5) Müsabakası yapılmayan veya kulübü bulunmayan spor
dalları ile okul sporları, üniversite sporları ve benzeri spor dallarında
oy kullanacak üyeler, Genel Müdürlüğün uygun görüşü alınmak suretiyle ana
statüde belirlenir.
(6) Diğer federasyonlarda kulüplerin üye sayıları ise,
federasyon yönetim kurulunca önerilen ve Genel Müdürlüğün uygun görüşü
alınmak suretiyle ana statüde belirlenir.
(7) Genel Müdürlük temsilcileri;
a) Genel Müdür, Genel Müdür yardımcıları,
b) Merkez Danışma Kurulu üyeleri,
c) Kurul ve daire başkanları ile il müdürleri
arasından federasyonun üye sayısı dikkate alınarak Genel
Müdürlükçe belirlenir.
(8) Faal sporculuğu bırakmış genel kurul üyesi olacak
millî sporcuların belirlenmesinde sırasıyla;
a) Olimpiyat oyunlarında ilk üç dereceye girmiş millî
sporcular,
b) Büyükler dünya şampiyonasında ilk üç dereceye girmiş
millî sporcular,
c) Büyükler kategorisinde Avrupa şampiyonu olmuş millî
sporcular,
esas alınır.
(9) Yukarıda belirtilen faaliyetlerde elde edilen
dereceler dikkate alınarak öncelik sıralamasına göre şartları taşıyan
sporcular yoksa millî olma sayıları esas alınarak tespit edilir.
(10) Üyelerin hesaplanmasında her grup kendi içerisinde
değerlendirilir. Üye gruplarına ilişkin sayıların tespitinde yarımlar tam
sayıya iblağ edilir.
(11) Federasyonda maaşlı veya ücretli çalışanlar ile
genel kurulun yapılacağı tarihten geriye doğru en az bir yıl önce faal
sporculuğu, hakemliği veya antrenörlüğü bırakmamış kişiler genel kurul
üyesi olamazlar.
(12) Ana statüye göre belirlenecek üye sayısı, 3289
sayılı Kanunda öngörülen sayıyı aşması halinde her grup kendi içerisinde
değerlendirilerek, fazla üye sayısı, grup bazında noter huzurunda çekilecek
kura ile Kanunda öngörülen sayıya indirilir.
(13) Kulüp temsilcileri kulüp yönetim kurulunca, kulüp
üyeleri arasından belirlenir.
Genel
kurulun görevleri
MADDE 9 – (1) Genel
kurulun görevleri şunlardır:
a) Ana statüyü yapmak, değiştirmek,
b) Başkan, yönetim, denetim ve disiplin kurulu üyelerini
seçmek,
c) Yönetim Kurulu tarafından hazırlanan faaliyet
programı ile bütçeyi onaylamak ve gerektiğinde bütçe harcama kalemleri
arasında değişiklik yapmak konusunda yönetim kuruluna yetki vermek,
ç) Yönetim Kuruluna, taşınmaz mal alımı-satımı ile
uluslararası federasyonlara karşı mali taahhütlerde bulunmak için yetki
vermek,
d) Yönetim Kurulu faaliyet ve mali raporlarının ibra
edilip edilmemesini oylamak,
e) Kanun ve ana statüleri ile verilen diğer görevleri
yapmak.
Genel kurul
toplantıları
MADDE 10 – (1) Genel
kurul;
a) Olağan genel kurul; olimpik ve paralimpik spor
dallarında ilgili olimpiyat oyunlarının, diğer spor dallarında yaz
olimpiyat oyunlarının bitiminden, Kanunun Ek 9 uncu maddesinin değişik
üçüncü fıkrasının yürürlüğe girdiği 12/4/2011 tarihinden sonra kurulacak
federasyonlarda ise; federasyon kurulmasına ilişkin kararın Resmî Gazete’de
yayımlandığı tarihten itibaren üç ay içerisinde yapılır.
b) Olağanüstü genel kurul;
1) Kurul raporlarında yeterli düzeyde görülmeyen veya
yapılan denetim sonucu görev başında kalmasında sakınca görülen federasyon
başkanı ve yönetim kurulu üyeleri hakkında karar almak üzere Bakanın istemi
üzerine,
2) Federasyon yönetim kurulunun kararıyla,
3) Son yapılan genel kurul toplantısında üye olanların
en az yüzde 40’ının noter kanalıyla yazılı müracaatıyla,
4) Federasyon başkanının istifası, başkan olma
şartlarından herhangi birisini kaybetmesi, ölümü veya yönetim kurulu asıl
ve yedek toplam üye sayısının yedi üyenin altına düşmesi halinde,
olağanüstü toplanır.
c) Mali genel kurul iki yılda bir ana statülerinde
belirtilen tarihte yapılır.
(2) Son yapılan genel kurul toplantısında üye olanların
noter kanalı ile yapacakları olağan üstü genel kurul çağrılarında ilk
müracaat ile son müracaat arasındaki süre 60 günü geçemez.
(3) Mali genel kurulda ibra edilmeyen veya birinci
fıkranın (b) bendinde belirtilen hallerde başkan ve yönetim kurulu
üyelerinin yerine kalan süreyi tamamlamak üzere en geç altmış gün
içerisinde seçimli olağanüstü genel kurul toplanır. Ancak birinci fıkranın
(b) bendinin (2) ve (3) numaralı alt bentlerinde belirtilen hallerde, son
toplantı tarihinden itibaren altı ay geçmeden veya olimpik ve paralimpik
spor dallarında olimpiyat oyunlarının yapılmasına altı aydan az süre kalmış
ise olağanüstü genel kurul toplantısı yapılamaz.
(4) Genel kurul çağrısı ve gündemi, toplantı tarihinden
en az otuz gün önce; faaliyet raporu, denetim raporu ile bütçe tasarısı ise
en az onbeş gün önce federasyonun ve Genel Müdürlüğün resmi internet
sitesinde üyelere duyurulur.
(5) Genel kurulun toplanması, üyelerin belirlenmesi,
divanın oluşturulması, üye listesine yapılacak itirazlar ve oyların sayımı
ile ilgili diğer usul ve esaslar ana statüde belirlenir. Seçimler tek liste
halinde gizli oy, açık tasnif şeklinde yapılır.
(6) Genel kurul; üye tam sayısının salt çoğunluğu ile
toplanır ve katılanların salt çoğunluğu ile karar alınır. Seçimde en fazla oyu alan aday ve listesi
seçilmiş sayılır. İlk toplantıda çoğunluk sağlanamaması halinde, takip eden
günde çoğunluk aranmaksızın toplanır. Ancak, toplantıya katılanların sayısı
seçimle belirlenen kurulların asıl üye sayısının iki katından aşağı olamaz.
(7) Genel kurulun toplanması ile ilgili her türlü
işlemler yönetim kurulunca yürütülür. Genel Müdürlük, genel kurul
toplantılarında gözlemci bulundurur. Gözlemci, genel kurul çalışmalarının
3289 sayılı Kanun ve bu Yönetmelik ile ana statüye uygun olarak yapılıp
yapılmadığını denetleyerek, raporunu Bakana sunulmak üzere onbeş gün
içerisinde Genel Müdürlüğe verir.
(8) Genel Müdürlük, gözlemci raporunun verildiği,
ilgililer ise genel kurulun yapıldığı tarihten itibaren otuz gün içerisinde
asliye hukuk mahkemesinde genel kurulun iptalini isteyebilir.
(9) Olağan ve olağanüstü genel kurullarını bu maddede
öngörülen süre ve esaslara uygun olarak yapmayan federasyonların genel
kurulları Tahkim Kurulunca oluşturulacak üç kişilik komisyon marifetiyle
altmış gün içerisinde yapılır. Federasyon başkanı ve yönetim kurulu üyeleri
hakkında mevzuata uymamaktan dolayı idari ve adli işlem başlatılır.
(10) Genel Müdürlük bünyesinde hizmet ve faaliyetlerini
sürdürürken veya doğrudan bağımsız olarak kurulacak federasyonların ilk
genel kurul üyelerinin bu Yönetmeliğe uygun olarak belirlenmesi, yapılacak
itirazların sonuçlandırılması ile diğer iş ve işlemler, Tahkim Kurulu
tarafından oluşturulacak üç kişilik bir kurul tarafından yerine getirilir.
Başkanlık divanı oluşturulduktan sonra bu Kurulun görevi sona erer.
Federasyon
başkanı
MADDE 11 – (1)
Federasyon başkanı adaylarında aşağıdaki şartlar aranır;
a) T.C. vatandaşı olmak,
b) En az lise mezunu olmak,
c) Kesinleşmiş sigorta veya vergi borcu olmamak,
ç) Tahkim Kurulu, Genel Müdürlük ceza kurulları veya
spor federasyonlarının ceza veya disiplin kurullarınca son beş yıl
içerisinde bir defada üç ay veya toplam altı ay hak mahrumiyeti cezası
almamış olmak,
d) Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar
ile casusluk, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, yağma, dolandırıcılık,
sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas gibi yüz kızartıcı veya
şeref ve haysiyeti kırıcı suçtan veya ihaleye fesat karıştırma, edimin
ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama,
kaçakçılık, vergi kaçakçılığı, haksız mal edinme, şike ve teşvik primi
suçlarından hükümlü bulunmamak.
(2) Başkan adayları, genel kurul tarihinden en az on gün
önce, üyelerin en az yüzde15’inin yazılı teklifini içeren adaylık
başvurularını federasyona yaparlar. Her üye ancak bir başkan adayı için
teklifte bulunabilir. Yönetim kurulu, genel kurul tarihinden en az otuz gün
önce başkan adayları tarafından yatırılması gereken adaylık ücretini
belirler. Adaylık ücreti, 40.000 gösterge rakamının memur aylıklarına
uygulanan katsayı ile çarpımı sonucu bulunan meblağı geçemez.
(3) Başkan adaylarından başvuru sırasında aşağıdaki
belgeler istenir;
a) T.C. kimlik numarası beyanı,
b) Öğrenim belgesinin kurumca tasdikli örneği,
c) Tahkim Kurulu, Genel Müdürlük ceza kurulları veya
spor federasyonlarının ceza veya disiplin kurullarınca son beş yıl
içerisinde bir defada üç ay veya toplam altı ay hak mahrumiyeti cezası
almadığına dair beyanı,
ç) Adli sicil kaydı yazılı beyanı,
d) Başvuru tarihi itibariyle kesinleşmiş vergi ve
sigorta borcu olmadığına dair belge,
e) Adaylık başvuru ücret makbuzu,
f) Üyelerin en az %15’inin yazılı teklifi.
(4) Başkanın görev süresi dört yıldır. Başkanın seçimi,
yönetim, denetim ve disiplin kurullarının seçimi ile birlikte yapılır.
(5) Başkanın ölümü, istifası veya başkan olma
şartlarından herhangi birisini kaybetmesi halinde, üç ay içinde seçim
yapılması şartıyla, bu görevi yönetim kurulu üyeleri tarafından seçilecek
bir yönetim kurulu üyesi yürütür. Ancak, olimpik ve paralimpik spor
dallarında olimpiyat oyunlarının yapılmasına altı aydan az süre kalmış ise
olağanüstü genel kurula gidilemez.
(6) Başkan vekili veya asbaşkan olarak görevlendirilecek
kişilerin, başkanda aranan şartları haiz olmaları gerekir.
(7) Federasyon başkanı, yönetim, disiplin ve denetim
kurulları üyeleri milletvekilliği ve yerel yönetimlerin genel ve ara
seçimlerinin başlangıcından bir ay önce, seçimin yenilenmesine karar
verilmesi halinde yenileme kararının ilanından başlayarak yedi gün içinde,
başka bir federasyon başkanlığına aday olmaları halinde, federasyonun genel
kurul tarihinden bir ay önce görevlerinden ayrılma isteğinde bulunmadıkça
adaylıklarını koyamazlar ve aday gösterilemezler. Her ne şekilde olursa
olsun istifa eden başkan, yönetim, denetim ve disiplin kurulu üyeleri
istifalarını geri alarak görevlerine dönemezler.
Genel
sekreterlik
MADDE 12 – (1) Genel
sekreter en az dört yıllık yüksekokul mezunu kişiler arasından
görevlendirilir. Federasyonca görevlendirilecek olan genel sekreterin kamu
veya özel sektörde en az on yıl iş deneyimi olması, Genel Müdürlükçe
görevlendirilecek olanların ise genel sekreter kadrosunda bulunması
şarttır. Lisansüstü eğitimde geçen süreler genel sekreter için aranan iş
deneyimi olarak kabul edilir.
(2) Genel
sekreter federasyonun her türlü idari iş ve işlemlerini yapmakla yetkili ve
sorumludur. Federasyonun yönetim kurulu toplantılarına iştirak eder ve
federasyonların idari işlemleri hakkında yönetim kuruluna bilgi verir.
Raportör olarak kararları yazar ve imzalar ancak oy kullanma hakkı yoktur.
(3) Federasyon başkanı adına ulusal veya uluslararası
federasyonlar, kamu kurum ve kuruluşları ile yazışmaları yapar. İl
müdürlükleri ile koordinasyonu sağlar.
(4) Federasyonların harcama talimatlarına göre gerekli
işlemleri yapar, evrakı düzenler ve ödeme aşamasına getirir. Ödeme
evrakında başkan veya başkan vekilinin imzasının yanı sıra genel sekreterin
imzasının da bulunması zorunludur.
(5) Federasyonun taşınır ve taşınmaz mal kayıtlarının
tutulmasını sağlar.
Federasyon
il temsilcisi
MADDE 13 – (1)
Federasyonların il temsilcileri, federasyon başkanının teklifi ve Genel
Müdürün onayı ile görevlendirilir. Federasyon il temsilcisinin görev
süresi, başkanın görev süresi kadardır.
(2) Federasyon il temsilcisi, federasyon ile il
müdürlüğü arasındaki koordinasyonu sağlar. Federasyon adına yaptığı
işlemler hakkında il müdürlüğüne ve ilgili federasyona bilgi verir. İl
müdürlükleri imkânları ölçüsünde federasyon il temsilcisine çalışma ortamı
sağlar.
(3) Federasyon hizmet ve faaliyetlerini yerine
getirmeyen, il müdürlüğü ve federasyonla koordinasyon sağlamayan federasyon
il temsilcileri, federasyon başkanının teklifi ve Genel Müdürün onayı ile
görevden alınır.
Genel
Müdürlük ile ilişkiler
MADDE 14 – (1) Genel
Müdürlük tarafından bağımsız spor federasyonlarına yapılan yardımlar ile
Genel Müdürlük bütçesinden bu federasyonlara tahsis edilen kaynaklar
kullanılarak edinilen her türlü taşınır ve taşınmazlar edinim amacı dışında
kullanılamaz ve Genel Müdürün izni alınmadan üçüncü kişilere satılamaz ve
devredilemez.
(2) Genel Müdürlük tarafından yapılan yardımlar ve
tahsis edilen kaynaklar kullanılarak alınan taşınmazların mülkiyeti Genel Müdürlüğe
ait olur. Bu şekilde alınan
taşınmazların Genel Müdürlük adına tapuda kayıt ve tescil edilmesi için
federasyon başkanı veya genel sekretere yetki verilir. Bu taşınmazlar
ilgili federasyona tahsis edilir ve Genel Müdürlüğün mevzuatı çerçevesinde kullanılır.
(3) Genel Müdürlük, federasyonların talebi durumunda,
kendisine ait spor tesislerinin işletilmesini, menkul ve gayrimenkullerini
bedelsiz olarak kırkdokuz yıla kadar federasyonun faaliyetleri için tahsis
edebilir.
(4) Tahsisi yapılan spor tesisleri veya taşınmazlar
zaruri giderlerini karşılaması kaydıyla diğer federasyonlara kullandırılır.
(5) Federasyonlara tahsis edilen spor tesisleri ile
menkul ve gayrimenkullerin tahsis amacı dışında kullanılması veya diğer
federasyon faaliyetlerinde kullandırılmaması halinde, tahsis işlemi Genel
Müdürlükçe iptal edilir.
(6) Genel Müdürlük olimpik spor dallarında; federasyonun
bir önceki yıl gerçekleşen gelirlerinin yüzde 75'i kadar, olimpik olmayan
federasyonlara ise yüzde 50'si kadar yardımda bulunabilir.
(7) Genel Müdürlük bütçesinden federasyonlara, ilgili
spor dalının alt yapısı, eğitime ilişkin projelerinin desteklenmesi
amacıyla gerektiğinde kaynak tahsis edilebilir.
(8) Genel Müdürlükçe federasyonlara yardım ve proje
desteği yapılması ile yapılan bu yardım ve proje desteklerinin harcama usul
ve esasları Genel Müdürlükçe çıkarılacak yönerge ile belirlenir.
(9) Genel Müdürlük tarafından yapılan ayni ve nakdi
yardımların mevzuata ve amacına uygun olarak harcanmaması halinde oluşacak
zarar, kusurları bulunan federasyon başkanı ve yönetim kurulu üyelerinden
tahsil edilir ve bunlar hakkında suç duyurusunda bulunulur.
(10) Teknik elemanlar ve sporculara ödenecek ücretler
hariç, federasyonda çalışan personel ve diğer görevlilere verilecek ücret
ve yolluklar kamu kaynakları ve Spor Toto Teşkilat Başkanlığından sağlanan
reklam gelirlerinden karşılanamaz.
(11) Bu maddede geçen teknik personel ibaresinden;
teknik direktör, antrenör, spor masörü-masözü, kondisyoner, diyetisyen,
doktor, sağlık elemanı, spor psikoloğu, spor analizcisi, istatistikçi, jüri
üyesi, gözlemci, temsilci, hakem, teknik kurul üyeleri, mali konularda
uzman, avukat, kurs eğiticisi, federasyonlara ait spor tesisleri ve kamp
eğitim merkezleri ile spor alanlarını spor faaliyetlerinin yapılmasına elverişli
hale getirmek üzere görevlendirilenler ve benzeri görevliler anlaşılır.
(12) Genel Müdürlük personelinden yararlanma usul ve
esasları, Genel Müdürlük ile federasyonlar arasında yapılacak protokol ile
tespit olunur. Bu şekilde görevlendirilen personele kanuni harcırah ve
Genel Müdürlük mevzuatına göre spor müsabakalarında asli görevlerinden ayrı
görevlendirilenlere ödenecek görev ücretleri dışında herhangi bir ad
altında ödeme yapılamaz.
(13) Federasyonlar; antrenör, hakem ve benzeri spor
elemanları ile spor kulüplerine ve sponsorluklara ait istatistiki bilgileri
üç ayda bir Genel Müdürlüğe göndermek ve sporcu lisans, tescil, vize ve
transfer işlemlerini Genel Müdürlüğün merkezi otomasyon sistemi üzerinden
yürütmek zorundadır.
(14) Federasyonlar, Genel Müdürlük ile uluslararası
federasyonların belirlediği eğitim kriterlerine uygun olarak işbirliği
içerisinde antrenör, hakem ve benzeri diğer spor elemanlarını yetiştirir.
(15) Profesyonel şube kurulması, federasyona spor dalı
bağlanması, bağlı spor dallarının ayrılması işlemleri federasyon yönetim
kurulunun Genel Müdürlüğe müracaatı üzerine 3289 sayılı Kanun hükümlerine
göre yürütülür.
(16) Federasyonların denetimine ilişkin hususlar hariç
olmak üzere, Genel Müdürlük ile federasyonlar arasında çıkacak ihtilaflar,
Tahkim Kurulunca belirlenecek bir üyenin başkanlığında Genel Müdürlük ve
federasyon temsilcilerinin katılımıyla oluşturulacak komisyon marifetiyle
çözümlenir. Bu komisyon kararlarına yapılacak itiraz, Tahkim Kurulunca
incelenerek sonuçlandırılır.
Federasyonun
gelirleri
MADDE 15 – (1) Federasyonların gelirleri şunlardır:
a) Genel Müdürlük bütçesinden ayrılacak pay,
b) Genel Müdürlük bütçesinden altyapı ve eğitime ilişkin
projelerin desteklenmesi için aktarılacak kaynak,
c) Kişi ve kurumlardan alınacak katılım payı,
ç) Tescil ve vize ücretleri ile transferlerden alınacak
pay,
d) İtiraz ve ceza gelirleri,
e) Milli müsabakaların radyo, televizyon ve internet
üzerinden yayınından elde edilecek yayın hakkı bedelleri,
f) Reklam ve yayın gelirleri,
g) Sponsorluk gelirleri,
ğ) Yardım ve bağışlar,
h) Benzeri gelirler.
(2) Federasyonların gelirleri ana statüsünde belirlenen
usul ve esaslara uygun olarak harcanır. Federasyonların tüm gelirleri her
türlü vergi, resim ve harçtan muaftır.
(3) Federasyonlar tarafından yapılan faaliyet ve
müsabakalarda elde edilen reklam, sponsorluk, naklen yayın, milli
müsabakalara ait bilet gelirleri federasyona aittir.
Muhasebe ve
raporlama sistemi
MADDE 16 – (1)
Federasyonlarda tek düzen muhasebe sistemine ve bilanço esasına göre kayıt
tutulur.
(2) Muhasebe işlemlerinin ispat gücü olan belgelere
dayandırılması zorunludur. Kayıt, denetim, kontrol ve takip açısından Vergi
Usul Kanununda belirlenmiş standart belge, rapor ve defterler kullanılır.
(3) Hesaplar takvim yılı esasına göre tutulur. Gelir ve
giderler tahakkuk ettirildikleri yılın hesaplarında gösterilir. Ancak
federasyonlar, mali genel kurul tarihlerini de esas alarak ve ihtiyari bir
şekilde ayrıca muhasebe raporlamalarını yapabilirler. Bu ihtiyari
raporların hazırlanmış olması, takvim yılına göre kayıt yapılmasını ve
raporlamasını engellemez.
(4) Genel Müdürlük tarafından yapılan yardımların
izlenmesi ve spor politikalarına yön verilebilmesi bakımından,
federasyonlara ait muhasebe kayıtları, belli bir otomasyon sisteminde Genel
Müdürlükte oluşturulacak bir merkezde toplu bir biçimde izlenebilir. Bu
durumda Genel Müdürlükçe oluşturulacak standart hesap planına uygun olarak
kayıtların düzenlenmesi ve federasyon muhasebe servislerinin bu merkezle
işbirliği içinde çalışması zorunludur.
(5) Federasyonlar, muhasebe servislerini kurmak ve bu
serviste çalışan personeli kendi konusunda eğitmekle yükümlüdür.
Denetim
MADDE 17 – (1)
Federasyonların her türlü faaliyetlerinin denetimi; genel kurul, denetim
kurulu ve Bakan tarafından görevlendirilecek denetim elemanlarınca yapılır.
(2) Federasyon harcamalarının yerindelik denetimi
yetkili kurullarınca, Genel Müdürlükçe yapılan her türlü yardımların amaca
uygunluğu ve denetimi ise Genel Müdürlükçe yapılır. Genel Müdürlük
tarafından yapılan ayni ve nakdi yardımların mevzuata ve amacına uygun
olarak harcanmaması halinde oluşacak zarar, kusurları bulunan federasyon
başkanı ve yönetim kurulu üyelerinden Genel Müdürlükçe tahsil edilir ve
Genel Müdürlük bütçesine gelir kaydedilir. Ayrıca sorumlular hakkında suç
duyurusunda bulunulur.
(3) Bakanlık veya Genel Müdürlükçe yaptırılacak
denetimlerde;
a) Her türlü iş ve işlemlerin mevzuata uygun yapılıp
yapılmadığı,
b)Yardımların amaca uygunluğu,
c) Genel kabul görmüş bütçeleme ve arşiv standartları
ile tek düzen muhasebe sistemine uyumluluk,
ç) Kayıt düzeninde saydamlık ve hesap verilebilirlik,
uygun raporlama sistemi,
d) Kulüp, antrenör, hakem, sporcu ve benzerlerine ait
sicil kayıtlarının tutulması,
e) Ödül ve yardımların adil yapılması,
f) Standart belgeleme ve dosyalama işlemlerinin
sürdürülmesi
hususları göz önünde bulundurulur.
Disiplin
işlemleri
MADDE 18 – (1)
Federasyonlara bağlı spor dalları ile ilgili olarak;
a) Federasyonların faaliyet programında yer alan
müsabaka ve faaliyetlerde; kulüpler, federasyona bağlı spor dallarında
faaliyette bulunan kuruluşlar, sporcular, hakem, antrenör, menajer,
yönetici ve görevli diğer kişilerin spor ahlakına ve disiplinine aykırı
davranışlarına ilişkin ceza işlerine federasyonun ceza/disiplin kurulu,
b) Federasyonun faaliyet programında yer almayan il veya
ilçe müdürlüklerince düzenlenen müsabaka ve faaliyetlerde; kulüpler, ilgili
spor dalında faaliyette bulunan kuruluşlar, sporcular, hakem, antrenör,
menajer, yönetici ve görevli diğer kişilerin spor ahlakına ve disiplinine
aykırı davranışlarına ilişkin ceza işlerine il veya ilçe ceza kurulları,
c) Kurum veya kuruluşlarca federasyondan, il veya ilçe
müdürlüklerinden izin alınmak suretiyle düzenlenen müsabaka ve
faaliyetlerde; ilgili spor dalında faaliyette bulunan kuruluşlar, kulüpler,
sporcular, hakem, antrenör, menajer, yönetici ve görevli diğer kişilerin
spor ahlakına ve disiplinine aykırı davranışlarına ilişkin ceza işlerine,
izin alınan merciin disiplin/ceza kurulu,
bakar.
(2) İl veya ilçe ceza kurulları tarafından verilen
cezalara karşı, 7/1/1993 tarihli ve 21458 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan
Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Amatör Spor Dalları Ceza Yönetmeliği
hükümleri uyarınca, Genel Müdürlük Ceza Kuruluna itiraz edilebilir.
(3) Tahkim Kurulu, Genel Müdürlük ceza kurulları,
federasyon disiplin/ceza kurulları ile il veya ilçe ceza kurullarınca
verilecek cezalar, Genel Müdürlük Merkez Ceza Kurulunda oluşturulacak
sportif ceza kütüğüne kaydedilir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Geçici ve
Son Hükümler
Geçiş
hükümleri
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Federasyonlar yapılacak ilk ilgili olimpiyat veya
paralimpik oyunlarının bitim tarihlerinden itibaren üç ay içerisinde genel
kurullarını yaparak hukuki yapılarını ve ana statülerini 3289 sayılı Kanun
ve bu Yönetmeliğe uygun hale getirmek zorundadır.
(2) 3289 sayılı Kanun ile bu Yönetmelik gereğince
yapılması gereken ana statü değişiklikleri ile diğer alt düzenleyici
işlemler yürürlüğe girinceye kadar mevcut düzenlemelerin 3289 sayılı Kanun
ile bu Yönetmeliğe aykırı olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam olunur.
Yürürlük
MADDE 19 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 20 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Spor Genel Müdürü yürütür.
|