YARGI HÝZMETLERÝNÝN ETKÝNLEÞTÝRÝLMESÝ AMACIYLA BAZI
KANUNLARDA DEÐÝÞÝKLÝK YAPILMASI VE BASIN YAYIN
YOLUYLA ÝÞLENEN SUÇLARA ÝLÝÞKÝN DAVA VE
CEZALARIN ERTELENMESÝ
HAKKINDA KANUN
Kanun No. 6352 Kabul
Tarihi: 2/7/2012
MADDE 1 – 9/6/1932 tarihli ve 2004 sayýlý Ýcra ve Ýflas Kanununun 1
inci maddesi baþlýðýyla birlikte aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“Ýcra daireleri:
MADDE 1 – Her asliye mahkemesinin yargý çevresinde yeteri kadar icra dairesi bulunur.
Her icra
dairesinde Adalet Bakanlýðý tarafýndan atanacak bir
icra müdürü, yeteri kadar icra müdür yardýmcýsý, icra katibi ile adli
yargý ilk derece mahkemesi adalet komisyonlarý tarafýndan görevlendirilecek mübaþir ve hizmetli bulunur.
Ýcra müdür ve icra müdür yardýmcýlarý, Adalet Bakanlýðý tarafýndan yaptýrýlacak yazýlý sýnav ve Adalet Bakanlýðý tarafýndan yapýlacak sözlü sýnav sonucuna göre atanýrlar. Ýcra katipleri arasýndan Adalet Bakanlýðý tarafýndan yaptýrýlacak yazýlý sýnav ve Adalet Bakanlýðý tarafýndan yapýlacak sözlü sýnav sonucuna göre de icra müdür veya icra müdür yardýmcýlýðý kadrolarýna atama yapýlabilir.
Ýcra katipliðine ilk defa
atanacaklar, kamu görevlerine ilk defa atanacaklar için yapýlacak merkezî sýnavda baþarýlý olanlar arasýndan Adalet Bakanlýðýnýn bu konuda yetki vereceði adli yargý ilk derece mahkemesi adalet komisyonlarý tarafýndan yapýlacak uygulama ve
sözlü sýnav sonucuna göre; unvan deðiþikliði suretiyle atanacaklar ise uygulama ve sözlü sýnav sonucuna göre atanýrlar. Unvan deðiþikliði suretiyle icra katipliðine atanacaklar
tahsis edilen kadronun yüzde ellisini geçemez.
Ýcra müdür ve icra müdür yardýmcýlarý ile icra katiplerinin,
yazýlý sýnav, sözlü sýnav, görevlendirme,
nakil, unvan deðiþikliði, görevde yükselme ve diðer hususlarý yönetmelikle düzenlenir.
Ýcra dairelerinde, gerektiðinde, Adalet Bakanlýðý tarafýndan belirlenecek
esaslar çerçevesinde, adli yargý ilk derece
mahkemesi adalet komisyonu tarafýndan zabýt katibi, mübaþir ve hizmetli görevlendirilir.
Ýcra müdürü, icra müdür yardýmcýsý veya icra katibinin
herhangi bir nedenden dolayý yokluðu halinde görev ve yetkileri, adli yargý ilk derece
mahkemesi adalet komisyonu tarafýndan görevlendirilecek yazý iþleri müdürü veya zabýt katibi tarafýndan yerine getirilir.
Adalet Bakanlýðý, icra dairelerini bir arada bulundurmaya ve ayný icra mahkemesine baðlamaya yetkilidir.”
MADDE 2 – 2004 sayýlý Kanunun 8 inci maddesinin birinci fýkrasýndan sonra gelmek üzere aþaðýdaki fýkra eklenmiþtir.
“Ýcra ve iflas dairelerince verilen kararlar gerekçeli olarak tutanaklara yazýlýr.”
MADDE 3 – 2004 sayýlý Kanunun 8 inci maddesinden sonra gelmek üzere aþaðýdaki 8/a maddesi eklenmiþtir.
“Elektronik iþlemler:
MADDE 8/a – Ýcra ve iflas dairelerince yapýlacak her türlü icra ve iflas iþ ve iþlemlerinde Ulusal Yargý Aðý Biliþim Sistemi kullanýlýr; her türlü veri, bilgi, belge ve karar, Ulusal Yargý Aðý Biliþim Sistemi vasýtasýyla iþlenir, kaydedilir
ve saklanýr.
Usulüne göre güvenli elektronik imza ile oluþturulan elektronik veriler senet hükmündedir. Güvenli elektronik imza, elle atýlan imza ile ayný ispat gücünü haizdir. Güvenli elektronik
imza, kanunlarda güvenli elektronik imza ile yapýlamayacaðý açýkça belirtilmiþ olan iþlemler dýþýnda, elle atýlan imza yerine
kullanýlabilir. Güvenli elektronik
imzayla oluþturulan belge ve kararlarda, kanunlarda birden
fazla nüshanýn düzenlenmesi ve mühürleme iþlemini öngören hükümler uygulanmaz.
Zorunlu
nedenlerden dolayý fiziki olarak düzenlenen belge
veya kararlar, yetkili kiþilerce güvenli elektronik imzayla
imzalanarak Ulusal Yargý Aðý Biliþim Sistemine aktarýlýr ve gerektiðinde Ulusal Yargý Aðý Biliþim Sistemi vasýtasýyla ilgili birimlere iletilir. Bu þekilde elektronik ortama aktarýlarak ilgili
birimlere iletilen belge ve kararlarýn asýllarý, gönderen icra ve iflas dairesinde saklanýr, ayrýca fiziki olarak gönderilmez. Ancak,
belge veya kararýn aslýnýn incelenmesinin zorunlu olduðu hâller saklýdýr.
Elektronik
ortamdan fiziki örnek çýkartýlmasý gereken hâllerde, icra müdürü veya görevlendirdiði personel tarafýndan belgenin aslýnýn ayný olduðu belirtilerek,
imzalanýr ve mühürlenir.
Elektronik
ortamda yapýlan iþlemlerde süre gün sonunda biter.
Elektronik iþlemlerin Ulusal Yargý Aðý Biliþim Sistemi vasýtasýyla yapýlmasýna dair usul ve esaslar, Adalet Bakanlýðý tarafýndan çýkarýlan yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE 4 – 2004 sayýlý Kanunun 9 uncu maddesi baþlýðýyla birlikte aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“Paranýn ödenmesi ve deðerli eþyanýn muhafazasý:
MADDE 9 – Ýcra ve iflas dairelerine yapýlacak her türlü nakdî ödeme, Adalet Bakanlýðý tarafýndan uygun görülecek bankalarda icra ve iflas dairesi adýna açýlan hesaba yapýlýr. Haciz sýrasýnda, borçlu veya üçüncü kiþiler tarafýndan yapýlan ödeme nedeniyle tahsil edilen paralar, en geç tahsilatýn
yapýldýðý günü takip eden ilk iþ günü çalýþma saati sonuna kadar banka hesabýna yatýrýlmak üzere icra veya
mahkeme kasalarýnda muhafaza edilir.
Ýcra ve iflas dairelerince yapýlmasý gereken her türlü nakdî ödeme, ilgilisinin gösterdiði banka hesabýna aktarýlmak üzere, icra müdürü tarafýndan resen bankaya
verilecek talimat gereði yapýlýr. Talimat, paranýn icra ve iflas dairesi hesabýna yatýrýlmasýný takip eden en geç üç iþ günü sonuna kadar verilir.
Ýcra ve iflas daireleri aldýklarý kýymetli evrak ve deðerli þeyleri kasalarýnda, zorunlu hâllerde ise
kiralanacak banka kasalarýnda muhafaza ederler.”
MADDE 5 – 2004 sayýlý Kanunun 13/a maddesinin birinci fýkrasýnda yer alan “, diðer örneðinin ise en geç o ayýn sonunda Adalet Bakanlýðýna gönderilmesi” ibaresi madde metninden çýkarýlmýþtýr.
MADDE 6 – 2004 sayýlý Kanunun 18 inci maddesinin birinci fýkrasý aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“Ýcra mahkemesine arzedilen
hususlar ivedi iþlerden sayýlýr ve bu iþlerde basit yargýlama usulü uygulanýr.”
MADDE 7 – 2004 sayýlý Kanunun 32 nci maddesine aþaðýdaki fýkra eklenmiþtir.
“Yabancý devlet aleyhine
baþlatýlan ilamlý icra takiplerine
iliþkin icra emrinde uluslararasý andlaþmalar
saklý kalmak kaydýyla, borçlu devlete ait olan mallar hakkýnda cebri icra yapýlabileceði hususu ayrýca ihtar edilir.”
MADDE 8 – 2004 sayýlý Kanunun 42 nci maddesine aþaðýdaki fýkra eklenmiþtir.
“Yabancý devlet aleyhine
ilamsýz takip yoluna baþvurulamaz.”
MADDE 9 – 2004 sayýlý Kanunun 58 inci maddesinin birinci fýkrasý ile ikinci fýkrasýnýn (1) ve (2) numaralý bentleri aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“Takip talebi icra dairesine yazýlý veya sözlü olarak ya da elektronik ortamda yapýlýr.”
“1. Alacaklýnýn ve varsa kanuni temsilcisinin ve vekilinin adý, soyadý; alacaklý veya vekili adýna ödemenin yapýlacaðý banka adý ile hesap bilgileri; varsa Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarasý veya vergi kimlik
numarasý; þöhret ve yerleþim yeri; alacaklý yabancý memlekette oturuyorsa Türkiye’de göstereceði yerleþim yeri (Yerleþim yeri gösteremezse icra
dairesinin bulunduðu yer yerleþim yeri sayýlýr.);
2. Borçlunun ve varsa kanuni temsilcisinin adý, soyadý, alacaklý tarafýndan biliniyorsa Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarasý veya vergi kimlik
numarasý, þöhret ve yerleþim yeri;
Bir terekeye
karþý yapýlan taleplerde kendilerine tebligat yapýlacak mirasçýlarýn adý, soyadý, biliniyorsa Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarasý veya vergi kimlik
numarasý, þöhret ve yerleþim yerleri;”
MADDE 10 – 2004 sayýlý Kanunun 60 ýncý maddesinin birinci fýkrasý ile ikinci fýkrasýnýn (1) ve (2) numaralý bentleri aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“Ýcra müdürü takip talebinin bu Kanunda öngörülen þartlarý içerdiðine karar verirse ödeme emri düzenler. Talebin kabul edilmemesi halinde verilen karar tutanaða yazýlýr.”
“1. Alacaklýnýn veya vekilinin banka hesap numarasý hariç olmak üzere, 58 inci maddeye göre takip talebine yazýlmasý lazým gelen kayýtlarý,
2. Borcun ve
masraflarýn yedi gün içinde icra dairesine ait ödeme emrinde yazýlý olan banka hesabýna ödenmesi, borç, teminat verilmesi mükellefiyeti ise
teminatýn bu süre içinde gösterilmesi ihtarýný,”
MADDE 11 – 2004 sayýlý Kanunun 67 nci maddesinin ikinci fýkrasýnda yer alan “yüzde kýrkýndan” ibaresi “yüzde yirmisinden” þeklinde deðiþtirilmiþ ve maddeye aþaðýdaki fýkra eklenmiþtir.
“Bu Kanunda öngörülen icra inkar tazminatý, kötü niyet tazminatý ve benzeri
tazminatlarýn tespitinde, takip talebi veya davadaki talep esas
alýnýr.”
MADDE 12 – 2004 sayýlý Kanunun 68 inci maddesinin yedinci fýkrasýnda yer alan “yüzde kýrktan” ibaresi “yüzde yirmiden” þeklinde deðiþtirilmiþtir.
MADDE 13 – 2004 sayýlý Kanunun 68/a maddesinin sekizinci fýkrasýnda yer alan “yüzde kýrktan” ibaresi “yüzde yirmiden” olarak deðiþtirilmiþtir.
MADDE 14 – 2004 sayýlý Kanunun 69 uncu maddesinin beþinci fýkrasýnda yer alan “yüzde kýrkýndan” ibaresi “yüzde yirmisinden” olarak deðiþtirilmiþtir.
MADDE 15 – 2004 sayýlý Kanunun 72 nci maddesinin dördüncü fýkrasýnda yer alan “yüzde kýrktan” ibaresi “yüzde yirmiden” ve beþinci fýkrasýnda yer alan “yüzde kýrkýndan” ibaresi “yüzde yirmisinden” olarak deðiþtirilmiþtir.
MADDE 16 – 2004 sayýlý Kanunun 82 nci maddesinin birinci fýkrasýnýn (2), (3) ve (12) numaralý bentleri aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþ, fýkraya aþaðýdaki (13) numaralý bent ile maddeye
aþaðýdaki fýkralar eklenmiþtir.
“2. Ekonomik faaliyeti, sermayesinden ziyade bedenî çalýþmasýna dayanan borçlunun mesleðini sürdürebilmesi için gerekli olan
her türlü eþya,
3. Para, kýymetli evrak, altýn, gümüþ, deðerli taþ, antika veya süs eþyasý gibi kýymetli þeyler hariç olmak üzere, borçlu ve ayný çatý altýnda yaþayan aile
bireyleri için lüzumlu eþya; ayný amaçla kullanýlan eþyanýn birden fazla olmasý durumunda
bunlardan biri,”
“12. Borçlunun haline münasip evi,”
“13. Öðrenci burslarý.”
“Birinci fýkranýn (2), (4), (7) ve (12) numaralý bentlerinde sayýlan mallarýn kýymetinin fazla olmasý durumunda,
bedelinden haline münasip bir kýsmý, ihtiyacýný karþýlayabilmesi amacýyla borçluya býrakýlmak üzere haczedilerek
satýlýr.
Ýcra memuru, haczi talep edilen mal veya haklarýn haczinin caiz olup olmadýðýný deðerlendirir ve talebin kabulüne veya reddine karar verir.”
MADDE 17 – 2004 sayýlý Kanunun 88 inci maddesi aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“MADDE 88 – Haczolunan paralarý, banknotlarý, hamiline ait senetleri, poliçeler ve sair
cirosu kabil senetler ile altýn, gümüþ ve diðer kýymetli þeyleri icra dairesi muhafaza eder.
Diðer taþýnýr mallar, masrafý peþinen alacaklýdan alýnarak muhafaza altýna alýnýr. Alacaklý muvafakat ederse,
istenildiði zaman verilmek þartýyla, muvakkaten borçlu yedinde veya üçüncü þahýs nezdinde býrakýlabilir. Üçüncü þahsýn elinde bulunan taþýnýr mallar haczedildiðinde, üçüncü þahsýn kabulü hâlinde üçüncü þahsa yediemin olarak býrakýlýr. Mallar satýþ mahalline
getirilmediði takdirde muhafaza altýna alýnabilir veya yediemin deðiþikliði yapýlabilir.
Türkiye’nin taraf olduðu uluslararasý andlaþma
hükümleri saklý kalmak kaydýyla, yabancý devlet baþkaný, parlamento baþkaný, hükümet baþkaný veya hükümet üyelerini taþýyan ulaþým araçlarý, bu kiþiler Türkiye’de bulunduklarý sürece, muhafaza altýna alýnamaz ve yediemine
býrakýlamaz.
Ýcra dairesi üçüncü bir þahsa rehnedilmiþ olan mallarý da muhafaza altýna alabilir. Ticari iþletme rehni kapsamýndaki taþýnýrlar ise icra dairesince satýlmalarýna karar verilmesinden sonra muhafaza altýna alýnabilir. Bu mallar paraya çevrilmediði takdirde geri verilir.
Haczedilen
mallar, Adalet Bakanlýðý tarafýndan yetki verilen
gerçek veya tüzel kiþilere ait lisanslý yediemin depolarýnda muhafaza
edilir. Yetki verilen gerçek veya tüzel kiþiler, bu yetkilerini Adalet Bakanlýðýnýn onayýyla alt iþleticilere ayný standartlarý saðlamak koþuluyla
devredebilirler. Bu devir, yetki verilen gerçek veya tüzel kiþilerin sorumluluklarýný ortadan kaldýrmaz. Bu depolarýn yönetmelikte belirlenen nitelik ve þartlara uygunluðunun saptanmasý sonucunda iþletme belgesi
Adalet Bakanlýðý tarafýndan verilir. Haczedilen mallarýn
muhafaza iþlemleri; lisanslý yediemin depolarýnýn
kuruluþuna, bu depolarda bulunmasý gereken asgari
niteliklere, depo için alýnacak teminata, mallar için muhtemel rizikolara karþý yapýlacak sigortaya; iþletici olma niteliklerine,
iþletici lisansýna, Adalet Bakanlýðý tarafýndan bu lisansýn verilmesine; Adalet
Bakanlýðýnýn
lisanslý iþletmelerle
ilgili görev ve yetkilerine; faaliyetin
durdurulmasý ya da iptali gibi idari
tedbir ve tasarruflara; bu depolarýn
denetimine ve diðer hususlara iliþkin usul ve esaslar, Adalet
Bakanlýðý tarafýndan çýkarýlan
yönetmelikte düzenlenir. Haczedilen
mallarýn muhafazasý aþamasýndaki ücretler Adalet Bakanlýðý tarafýndan düzenlenecek
tarifeyle belirlenir.
Ýcra dairesi, depo ve garajlarda ve yediemin olarak
kendisine haczedilen malýn býrakýlmýþ olduðu üçüncü kiþilerde saklanýp da hukuken artýk muhafazasýna gerek kalmayan malý, vereceði uygun süre içinde geri almasýný ilgililere resen bildirir. Verilen süre içinde eþya geri alýnmazsa, icra müdürü tetkik merciinin kararý ile taþýnýr mal satýþlarýna iliþkin hükümler uyarýnca bunlarý satar. Elde
edilen miktardan muhafaza ve satýþ giderleri ödenir. Artan miktar 9 uncu madde hükmüne göre muhafaza olunur. Bu konuda ortaya çýkan ihtilaflar tetkik mercii tarafýndan basit yargýlama usulüne göre çözülür.
Ýcra müdürlüklerinin talebi üzerine kolluk
kuvvetleri tarafýndan yakalanan araçlar, en geç üç iþ günü içinde en yakýn icra müdürlüðüne teslim edilir. Aracý teslim alan icra müdürlüðü, aracýn yakalanmasýný isteyen icra müdürlüðüne bildirimde bulunur.”
MADDE 18 – 2004 sayýlý Kanunun 89 uncu maddesinin üçüncü fýkrasýnda yer alan “yüzde kýrkýndan” ibaresi “yüzde yirmisinden” þeklinde, yedinci fýkrasý ise aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“Haciz ihbarnamesi, borçlunun hak ve alacaklarýnýn bulunabileceði bir tüzel kiþinin veya müessesenin þubesine veya tüm þubelerini kapsayacak þekilde merkezine
teblið edilir. Haciz ihbarnamesinin teblið edildiði merkez, tüm þubeleri veya birimlerini kapsayacak þekilde beyanda
bulunmakla yükümlüdür.”
MADDE 19 – 2004 sayýlý Kanunun 97 nci maddesinin onüçüncü
fýkrasýnda yer alan “yüzde kýrkýndan” ibaresi “yüzde yirmisinden” olarak deðiþtirilmiþtir.
MADDE 20 – 2004 sayýlý Kanunun 99 uncu maddesi aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“MADDE 99 – Haczedilen þey, borçlunun elinde olmayýp da üzerinde mülkiyet veya diðer bir ayni hak
iddia eden üçüncü kiþi nezdinde bulunursa, bu kiþi yedieminliði kabul ettiði takdirde bu mal
muhafaza altýna alýnmaz. Ýcra müdürü, üçüncü kiþi aleyhine icra mahkemesinde istihkak davasý açmasý için alacaklýya yedi gün süre verir. Bu süre içinde icra mahkemesine istihkak davasý açýlmaz ise üçüncü kiþinin iddiasý kabul edilmiþ sayýlýr. Alacaklý tarafýndan süresinde açýlan dava sonuçlanýncaya kadar, haczedilen malýn satýþý yapýlamaz. Haczin, üçüncü kiþinin yokluðunda yapýlmasý ve üçüncü kiþi lehine istihkak iddiasýnda bulunulmasý halinde de bu fýkra hükmü uygulanýr.”
MADDE 21 – 2004 sayýlý Kanunun 106 ncý
maddesinin birinci fýkrasý aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“Alacaklý, haczolunan mal taþýnýr ise hacizden itibaren altý ay, taþýnmaz ise hacizden itibaren bir yýl içinde satýlmasýný isteyebilir.”
MADDE 22 – 2004 sayýlý Kanunun 110 uncu maddesi aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“MADDE 110 – Bir malýn satýlmasý kanuni müddet içinde istenmez veya icra müdürü tarafýndan verilecek
karar gereði gerekli gider onbeþ gün içinde depo edilmezse veya talep geri alýnýp da kanuni müddet içinde yenilenmezse o mal üzerindeki haciz
kalkar. Hacizli malýn satýlmasý yönündeki talep bir defa geri alýnabilir.
Haczedilen
resmi sicile kayýtlý mallarýn, icra dairesiyle
yapýlacak yazýþmalar sonucunda
haczinin kalktýðýnýn tespit edilmesi hâlinde, sicili
tutan idare tarafýndan haciz þerhi terkin edilir
ve iþlem ilgili icra dairesine bildirilir.
Birinci fýkra gereðince haczin kalkmasýna sebebiyet veren
alacaklý o mala yönelik olarak,
haczin konulmasý ve muhafazasý gibi tüm giderlerden sorumlu olur.”
MADDE 23 – 2004 sayýlý Kanunun 112 nci maddesinin birinci fýkrasýnda yer alan “bir ay” ibaresi “iki ay” þeklinde deðiþtirilmiþtir.
MADDE 24 – 2004 sayýlý Kanunun 114 üncü maddesinin üçüncü fýkrasýna aþaðýdaki cümle ve maddeye aþaðýdaki fýkralar eklenmiþtir.
“Satýþ ilaný elektronik
ortamda da yapýlýr.”
“Açýk artýrmaya elektronik
ortamda teklif verme yoluyla baþlanýr. Elektronik ortamda teklif verme, birinci ihale tarihinden on gün önce baþlar, ihalenin
tamamlanacaðý günden önceki gün sonunda sona erer; ikinci ihalede ise elektronik ortamda teklif
verme birinci ihaleden sonraki beþinci gün baþlar, en az on gün sonrasý için belirlenecek ikinci ihalenin tamamlanacaðý günden önceki gün sonunda sona erer. Elektronik ortamda verilecek teklifler
haczedilen malýn tahmin edilen kýymetinin yüzde ellisinden az olamaz; teklif vermeden önce, haczedilen malýn tahmin edilen kýymetinin yüzde yirmisi nispetinde teminat gösterilmesi
zorunludur.
Satýþa çýkarýlan taþýnýr üzerinde hakký olan alacaklýnýn alacaðý yukarýdaki fýkrada yazýlý oranda ise artýrmaya iþtiraki halinde ayrýca pey akçesi ve teminat aranmaz.”
MADDE 25 – 2004 sayýlý Kanunun 115 inci maddesi baþlýðýyla birlikte aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“Ýhalenin yapýlmasý:
MADDE 115 – Birinci ve ikinci ihale icra memuru tarafýndan, ilanda belirlenen yer, gün ve saatte,
elektronik ortamda verilen en yüksek teklif üzerinden baþlatýlýr. Satýþa çýkarýlan mal üç defa baðýrýldýktan sonra, elektronik ortamda verilen en yüksek teklif de deðerlendirilerek, en çok artýrana ihale edilir. Þu kadar ki, artýrma bedelinin malýn tahmin edilen bedelinin yüzde ellisini
bulmasý ve satýþ isteyenin alacaðýna rüçhaný olan diðer alacaklar o
malla temin edilmiþse bu suretle rüçhaný olan alacaklarýn mecmuundan fazla olmasý ve bundan baþka paraya çevirme ve paralarýn paylaþtýrýlmasý masraflarýný aþmasý gerekir.
Birinci
ihalede, alýcý çýkmazsa veya bu maddede yazýlý miktara ulaþýlmazsa satýþ icra memuru tarafýndan geri býrakýlýr.
Ýkinci ihalede, alýcý çýkmazsa veya bu maddede yazýlý þartlar gerçekleþmezse satýþ talebi düþer.”
MADDE 26 – 2004 sayýlý Kanunun 118 inci maddesinin birinci fýkrasýna ikinci cümlesinden sonra gelmek üzere aþaðýdaki cümle eklenmiþ ve fýkranýn son cümlesi yürürlükten kaldýrýlmýþtýr.
“Daire dýþýnda tahsil edilen paralar en geç tahsilatýn
yapýldýðý günü takip eden ilk iþ günü çalýþma saati sonuna kadar banka hesabýna yatýrýlmak üzere, icra veya
mahkeme kasalarýnda muhafaza edilir.”
MADDE 27 – 2004 sayýlý Kanunun 123 üncü maddesinin birinci fýkrasýnda yer alan “iki ay” ibaresi “üç ay” þeklinde deðiþtirilmiþtir.
MADDE 28 – 2004 sayýlý Kanunun 124 üncü maddesinin üçüncü fýkrasý aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“Þartnameye, artýrmaya iþtirak edeceklerin taþýnmazýn tahmin edilen kýymetinin yüzde yirmisi nispetinde pey akçesi veya milli bir
bankanýn teminat mektubunu tevdi etmeleri, elektronik
ortamda teklif vererek artýrmaya katýlacaklarýn teminat göstermeleri gerektiði ve elektronik
ortamda teklif vermeye iliþkin hususlar yazýlýr.”
MADDE 29 – 2004 sayýlý Kanunun 126 ncý
maddesi baþlýðýyla birlikte aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“Artýrma ilaný, artýrma hazýrlýklarý ve ilgililere ihtar:
MADDE 126 – Satýþ, açýk artýrma ile yapýlýr. Birinci ve ikinci ihalenin yapýlacaðý yer, gün ve saat önceden ilan edilir.
Ýlan, birinci ihale tarihinden en az bir ay önce yapýlýr. Ýlan edilen metnin esasa müessir olmayan maddi hatalar nedeniyle tekrarlanmasý gerektiðinde, ihale tarihi deðiþtirilmeksizin hata ilanen düzeltilir. Ancak bu
düzeltme ilanýnýn tarihi ile ihale tarihi arasýnda yedi günden az zaman kalmýþ ise daha önce ilan edilen günden yedi iþ günü sonrasý için tespit edilecek günde satýþ yapýlacaðý düzeltme ilanýnda belirtilir. Bu
düzeltme ilaný ilgililere ayrýca teblið edilmez.
Yapýlacak ilana, satýlacak þeyin cinsi, mahiyeti, önemli vasýflarý, tahmin edilen kýymeti, bulunduðu yer; birinci ve ikinci ihalenin yapýlacaðý yer, gün ve saat; artýrmaya iþtirak edeceklerin haczedilen malýn tahmin edilen kýymetinin yüzde yirmisi nispetinde pey akçesi veya milli bir bankanýn teminat
mektubunu tevdi etmeleri gerektiði; diðer bilgilerin nereden ve ne suretle öðrenilebileceði hususlarý yazýlýr. Ayrýca, ipotek sahibi alacaklýlarla diðer ilgililerin taþýnmaz üzerindeki haklarýný, hususiyle faiz ve masrafa dair olan iddialarýný evraký müsbiteleri ile onbeþ gün içinde icra dairesine bildirmeleri gerektiði yazýlýr; aksi halde, haklarý tapu siciliyle
sabit olmadýkça, satýþ bedelinin paylaþmasýndan hariç kalacaklarý da ilave edilir. Bu ihtar irtifak hakký sahiplerine de yapýlýr.
Açýk artýrmaya elektronik ortamda teklif verme yoluyla baþlanýr. Elektronik ortamda teklif verme, birinci ihale
tarihinden yirmi gün önce baþlar, ihalenin
tamamlanacaðý günden önceki gün sonunda sona erer; ikinci ihalede ise elektronik ortamda teklif
verme birinci ihaleden sonraki beþinci gün baþlar, en az yirmi gün sonrasý için belirlenecek ikinci ihalenin tamamlanacaðý günden önceki gün sonunda sona erer. Elektronik ortamda verilecek teklifler
haczedilen malýn tahmin edilen kýymetinin yüzde ellisinden az olamaz; teklif vermeden önce, haczedilen malýn tahmin edilen kýymetinin yüzde yirmisi nispetinde teminat gösterilmesi
zorunludur.
Satýþa çýkarýlan taþýnmaz üzerinde hakký olan alacaklýnýn alacaðý yukarýdaki fýkrada yazýlý oranda ise artýrmaya iþtiraki halinde ayrýca pey akçesi ve teminat
aranmaz.
114 üncü maddenin ikinci ve üçüncü fýkralarý taþýnmazýn satýþ ilaný hakkýnda da uygulanýr.”
MADDE 30 – 2004 sayýlý Kanunun 127 nci maddesi aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“MADDE 127 – Ýlanýn birer sureti borçluya ve alacaklýya ve taþýnmazýn tapu siciline kayýtlý bulunan ilgililerinin tapuda kayýtlý adresleri varsa bu adreslerine teblið olunur. Adresin
tapuda kayýtlý olmamasý hâlinde, varsa adres kayýt sistemindeki
adresleri tebligat adresleri olarak kabul edilir. Bunlarýn dýþýnda ayrýca adres tahkiki
yapýlmaz, gazetede veya elektronik ortamda yapýlan satýþ ilaný tebligat yerine
geçer.”
MADDE 31 – 2004 sayýlý Kanunun 129 uncu maddesi aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“MADDE 129 – Birinci ve ikinci
ihale icra memuru tarafýndan, ilanda belirlenen yer, gün ve saatte, elektronik ortamda verilen en yüksek teklif üzerinden baþlatýlýr. Taþýnmaz üç defa baðýrýldýktan sonra, elektronik ortamda verilen en yüksek teklif de deðerlendirilerek, en çok artýrana ihale edilir. Þu kadar ki, artýrma bedelinin malýn tahmin edilen bedelinin yüzde ellisini
bulmasý ve satýþ isteyenin alacaðýna rüçhaný olan diðer alacaklar o
malla temin edilmiþse bu suretle rüçhaný olan alacaklarýn mecmuundan fazla olmasý ve bundan baþka paraya çevirme ve paralarýn paylaþtýrýlmasý masraflarýný aþmasý gerekir.
Birinci
ihalede, alýcý çýkmazsa veya bu maddede yazýlý miktara ulaþýlmazsa satýþ icra memuru tarafýndan geri býrakýlýr.
Ýkinci ihalede, alýcý çýkmazsa veya bu maddede yazýlý þartlar gerçekleþmezse satýþ talebi düþer.”
MADDE 32 – 2004 sayýlý Kanunun 150/e maddesinin birinci fýkrasý aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“Alacaklý, taþýnýr rehnin satýþýný ödeme veya icra emrinin tebliðinden itibaren altý ay içinde, taþýnmaz rehnin satýþýný da ayný tarihten itibaren
bir yýl içinde isteyebilir.”
MADDE 33 – 2004 sayýlý Kanunun 168 inci maddesinin birinci fýkrasýnýn (1) ve (2) numaralý bentleri aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“1. Alacaklýnýn veya vekilinin banka hesap numarasý hariç olmak üzere, takip talebine yazýlmasý lazým gelen kayýtlar,
2. Borcun ve
takip masraflarýnýn on gün içinde ödeme emrinde yazýlý olan icra dairesine ait banka hesabýna ödenmesi ihtarý,”
MADDE 34 – 2004 sayýlý Kanunun 169/a maddesinin altýncý fýkrasýnýn birinci cümlesinde yer alan “yüzde kýrktan” ibaresi “yüzde yirmisinden” olarak deðiþtirilmiþtir.
MADDE 35 – 2004 sayýlý Kanunun 170 inci maddesinin üçüncü fýkrasýnda yer alan “yüzde kýrkýndan” ibaresi “yüzde yirmisinden” þeklinde deðiþtirilmiþtir.
MADDE 36 – 2004 sayýlý Kanunun 171 inci maddesinin ikinci fýkrasýnýn (1) ve (2) numaralý bentleri aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“1. Alacaklýnýn veya vekilinin banka hesap numarasý hariç olmak üzere, takip talebine yazýlmasý lazým gelen kayýtlar,
2. Borcun ve
takip masraflarýnýn beþ gün içinde ödeme emrinde yazýlý olan icra dairesine ait banka hesabýna ödenmesi ihtarý,”
MADDE 37 – 2004 sayýlý Kanunun 243 üncü maddesinin ikinci fýkrasýnda yer alan “116 ve 242 nci maddeler” ibaresi “242 nci madde” þeklinde deðiþtirilmiþtir.
MADDE 38 – 2004 sayýlý Kanuna aþaðýdaki geçici maddeler
eklenmiþtir.
“GEÇÝCÝ MADDE 9 – 9 uncu maddenin
ikinci fýkrasý gereði ödeme yapýlabilmesi için ilgilisi tarafýndan, anýlan maddenin yürürlüðe girdiði tarihten
itibaren altý ay içinde banka hesap
numarasýnýn bildirilmesi gerekir.
GEÇÝCÝ MADDE 10 – Bu Kanunun ilgili
hükümlerinin yürürlüðe girdiði tarihten önce baþlatýlan takip iþlemleri hakkýnda, deðiþiklikten önceki hükümlerin uygulanmasýna devam edilir.
GEÇÝCÝ MADDE 11 – Adalet Bakanlýðý, 88 inci maddenin beþinci fýkrasý gereðince hukuki ve teknik her türlü altyapýyý anýlan maddenin yürürlüðe girdiði tarihten
itibaren bir yýl içinde tamamlar. Lisanslý yediemin depolarý faaliyete geçinceye kadar o
yerdeki mevcut depo ve garajlarda muhafaza iþlemlerine, mevcut
yönetmelik ve ücret tarifeleri çerçevesinde devam olunur.
Mevcut depo ve
garajlarda muhafaza edilen ancak hukuken muhafazasýna gerek kalmayan mallarýn, anýlan maddenin yürürlüðe girdiði tarihten
itibaren bir ay içinde teslim alýnmasý için icra müdürü tarafýndan ilgilisine
resen bildirim yapýlýr.
Ýlgilisine tebligat yapýlamazsa veya verilen süre içinde mal geri alýnmazsa, üç ay içinde, 88 inci maddenin altýncý fýkrasý hükmü uyarýnca satýþ iþlemi yapýlýr.
Ancak, satýþ yapýlamazsa Adalet Bakanlýðý tarafýndan görevlendirilecek icra müdürünün baþkanlýðýnda kaymakamlýk, belediye,
ilgili yer baro baþkanlýðý ve ticaret odasý tarafýndan bildirilecek birer kiþinin katýlýmýyla oluþturulacak deðer tespit komisyonu tarafýndan tespit
edilecek deðer üzerinden, yedieminin alacaðýna mahsup için malýn mülkiyeti yediemine devredilebilir; komisyon, ekonomik bir deðerinin kalmadýðýna karar verirse mal bir tutanakla imha edilir.
Satýlan veya mülkiyeti devredilen malýn bedelinden, muhafaza ve diðer giderler mahsup
edildikten sonra varsa artan miktar talep halinde ilgilisine ödenir.”
MADDE 39 – 30/1/1950 tarihli ve 5521 sayýlý Ýþ Mahkemeleri Kanununun 1 inci maddesine aþaðýdaki fýkra eklenmiþtir.
“Birden fazla iþ mahkemesi bulunan
yerlerde, sosyal güvenlik hukukundan kaynaklanan davalarýn görüleceði iþ mahkemeleri, Hâkimler ve Savcýlar Yüksek Kurulu tarafýndan
belirlenebilir.”
MADDE 40 – 5521 sayýlý Kanuna aþaðýdaki geçici madde eklenmiþtir.
“GEÇÝCÝ MADDE 2 – Bölge adliye mahkemelerinin, 5235 sayýlý Kanunun geçici 2 nci maddesi uyarýnca Resmî Gazete’de ilan edilecek göreve baþlama tarihine kadar, Yargýtayýn
bozma kararlarýna karþý verilen direnme
kararýnýn temyizi halinde dava dosyasý, önce kararý veren daireye gönderilir. Direnme kararlarý daireler tarafýndan öncelikle incelenir. Kararý veren daire, direnmeyi yerinde görürse kararý düzeltir; yerinde görmezse talebi on gün içinde Yargýtay Hukuk Genel
Kuruluna iletir.”
MADDE 41 – 15/7/1950 tarihli ve 5683 sayýlý Yabancýlarýn Türkiye’de Ýkamet ve Seyahatleri Hakkýnda Kanunun 25
inci maddesinin birinci fýkrasýnda yer alan “bir aydan iki
seneye kadar hapis cezasiyle” ibaresi “mülki amir tarafýndan beþyüz
Türk Lirasýndan üçbin Türk Lirasýna kadar idarî para cezasýyla” þeklinde deðiþtirilmiþtir.
MADDE 42 – 5683 sayýlý Kanunun 26 ncý
maddesi aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“MADDE 26 – Sýnýr dýþý edildikleri veya Türkiye’yi terke davet olunduklarý hâlde müsaadesiz gelmeye mütecasir olan
yabancýlar mülki amir tarafýndan ikibin Türk Lirasýndan beþbin
Türk Lirasýna kadar idarî para cezasý ile cezalandýrýlýr ve sýnýr dýþý edilir.”
MADDE 43 – 14/9/1972 tarihli ve 1618 sayýlý Seyahat Acentalarý
ve Seyahat Acentalarý
Birliði Kanununun 30 uncu maddesinin birinci fýkrasýnda yer alan “üç aydan altý aya kadar hapis ve bin güne kadar adlî” ibaresi “mülki amir tarafýndan ikibin Türk Lirasýndan beþbin Türk Lirasýna kadar idarî”, ikinci fýkrasýnda yer alan “bin güne kadar adlî” ibaresi “mülki amir tarafýndan beþyüz Türk Lirasýndan ikibin Türk Lirasýna kadar idarî” þeklinde deðiþtirilmiþtir.
MADDE 44 – 6/1/1982 tarihli ve 2575 sayýlý Danýþtay Kanununun 8 inci maddesinin (1) numaralý fýkrasýnýn (d) bendine “Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Sekreterliði,” ibaresi ile (e) bendine “ile düzenleyici ve denetleyici kurumlarýn baþkanlýklarý,” ibaresi eklenmiþ, fýkranýn (g) bendi aþaðýdaki þekilde ve (3) numaralý fýkrasýnda yer alan “yirmi yýl” ibaresi “onbeþ yýl” þeklinde deðiþtirilmiþtir.
“g) Kamu kurum ve kuruluþlarýnýn baþhukuk
müþavirliði, birinci hukuk müþavirliði, hukuk hizmetleri baþkanlýðý ve hukuk iþleri müdürlüðü,”
MADDE 45 – 2575 sayýlý Kanunun 24 üncü maddesinin (1) numaralý fýkrasýnýn (c) bendi aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“c) Bakanlýklar ile kamu
kuruluþlarý veya kamu kurumu niteliðindeki meslek kuruluþlarýnca çýkarýlan ve ülke çapýnda uygulanacak düzenleyici iþlemlere,”
MADDE 46 – 2575 sayýlý Kanunun 60 ýncý maddesinin (1) numaralý fýkrasýnýn birinci cümlesi aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“Baþsavcý, ilk derece mahkemesi sýfatýyla Danýþtayda
görülen dava dosyalarýný, esas hakkýndaki düþüncelerini
bildirmek üzere, uygun göreceði görev ayýrýmýna göre savcýlara havale eder.”
MADDE 47 – 2575 sayýlý Kanunun 61 inci maddesinin (1) ve (3) numaralý fýkralarý aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“1. Savcýlar, ilk derece
mahkemesi sýfatýyla Danýþtayda
görülen dava dosyalarýndan kendilerine
havale olunanlarý Baþsavcý adýna incelerler ve esas hakkýndaki düþüncelerini, bir ay içinde gerekçeli ve yazýlý olarak verirler. Bu süreler geçirilirse durumu sebepleriyle birlikte Baþsavcýya bildirirler. Danýþtay Baþkanýnýn ve Baþsavcýsýnýn vereceði diðer görevleri yerine getirir; çalýþma düzeninin korunmasý ve iþ veriminin artýrýlmasý için Baþsavcýnýn alacaðý tedbirlere uyarlar.”
“3. Dava dairelerince gerekli görüldüðü takdirde, Danýþtay savcýlarý, önceden haber verilmek suretiyle, düþüncelerini sözlü olarak da açýklarlar.”
MADDE 48 – 2575 sayýlý Kanuna aþaðýdaki geçici maddeler
eklenmiþtir.
“GEÇÝCÝ MADDE 24 – 1. Bu Kanunun yayýmý tarihinden itibaren üç yýl süreyle Danýþtay Ýdari Dava Daireleri Kurulunun oluþumu ve çalýþma usulü hakkýnda aþaðýdaki hükümler uygulanýr.
a) Ýdari Dava Daireleri Kurulu, her idari dava dairesinden en az bir üye olmak kaydýyla Baþkanlýk Kurulu tarafýndan görevlendirilen
yirmi üyeden oluþur. Kurula, Danýþtay Baþkaný veya vekillerinden biri, bunlarýn bulunmamasý halinde Kurulun en kýdemli üyesi baþkanlýk eder.
b) Bu üyeler Ýdari Dava Daireleri Kurulunda sürekli olarak görev yaparlar. Ancak, iþ durumu göz önüne alýnmak suretiyle üyelerin daire çalýþmalarýna katýlmalarýna Genel Kurul tarafýndan karar
verilebilir.
c) Toplantý ve görüþme yeter sayýsý onbeþtir.
Kararlar, toplantýya katýlanlarýn oy çokluðu ile alýnýr.
GEÇÝCÝ MADDE 25 – 1. Bu Kanunun yayýmý tarihinden önce ilk derece
mahkemesi sýfatýyla Danýþtayda
açýlmýþ bulunan ve bu Kanunla idare ve vergi
mahkemelerinin görevleri kapsamýna alýnan davalarýn, Danýþtayda
görülmesine devam olunur.
2. Düþünce alýnmak üzere Danýþtay Baþsavcýlýðýna gönderilmekle birlikte, bu Kanunun yayýmý tarihinden önce görüþ bildirilmemiþ yürütmenin durdurulmasý istemli dosyalar
ile temyiz ve karar düzeltme dosyalarý, herhangi bir görüþ bildirilmeksizin, ilgili daire veya kurullara geri
gönderilir.”
MADDE 49 – 6/1/1982 tarihli ve 2576 sayýlý Bölge Ýdare Mahkemeleri, Ýdare Mahkemeleri
ve Vergi Mahkemelerinin Kuruluþu ve Görevleri Hakkýnda Kanunun 3 üncü maddesinin (1) numaralý fýkrasýna aþaðýdaki cümleler eklenmiþ ve (3) numaralý fýkrasýnýn birinci, üçüncü, dördüncü ve beþinci cümleleri yürürlükten kaldýrýlmýþtýr.
“Bölge Ýdare Mahkemesi baþkan ve üyeliklerine Hâkimler ve Savcýlar Yüksek Kurulunca atama yapýlýr. Bu mahkemeler gerektiðinde birden çok kurul halinde çalýþabilirler. Bu kurullarýn oluþumu, aralarýndaki iþ bölümü ile kurullara kimin baþkanlýk edeceði Hâkimler ve Savcýlar Yüksek Kurulunca
belirlenir.”
MADDE 50 – 2576 sayýlý Kanunun 7 nci maddesinin (1) ve (2)
numaralý fýkralarýnda yer alan “birmilyar
lirayý” ibareleri “yirmibeþbin Türk Lirasýný” þeklinde deðiþtirilmiþtir.
MADDE 51 – 6/1/1982 tarihli ve 2577 sayýlý Ýdari Yargýlama Usulü Kanununun 3 üncü maddesinin (2) numaralý fýkrasýnýn (a) bendinin sonuna “ile gerçek kiþilere ait Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarasý,” ibaresi eklenmiþtir.
MADDE 52 – 2577 sayýlý Kanunun 4 üncü maddesinin (1) numaralý fýkrasýnda yer alan “bulunmayan
yerlerde” ibaresinden sonra gelmek üzere “büyükþehir belediyesi sýnýrlarý içerisinde kalýp kalmadýðýna bakýlmaksýzýn” ibaresi eklenmiþtir.
MADDE 53 – 2577 sayýlý Kanunun 14 üncü maddesinin (2) numaralý fýkrasý aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“2. Bölge idare, idare ve vergi mahkemelerinde dilekçeler, evrak bürosunca kaydedilerek ilgili mahkemelere havale
olunur. Dilekçe sahibine evrakýn tarih ve sayýsýný gösterir ücretsiz bir alýndý kâðýdý verilir.”
MADDE 54 – 2577 sayýlý Kanunun 16 ncý
maddesine aþaðýdaki fýkra eklenmiþtir.
“6. Danýþtayda
ilk derece mahkemesi sýfatýyla görülen davalarda savcýnýn esas hakkýndaki yazýlý düþüncesi taraflara teblið edilir. Taraflar,
tebliðden itibaren on gün içinde görüþlerini yazýlý olarak bildirebilirler.”
MADDE 55 – 2577 sayýlý Kanunun 17 nci maddesinin (1) numaralý fýkrasýnda yer alan “birmilyar lirayý” ibareleri “yirmibeþbin Türk Lirasýný” þeklinde deðiþtirilmiþtir.
MADDE 56 – 2577 sayýlý Kanunun 20 nci maddesine aþaðýdaki fýkra eklenmiþtir.
“6. Ýdare ve vergi mahkemelerinde heyet halinde görülen davalarda, birinci fýkrada belirtilen bilgi ve belgelerin istenmesine ve ek süre verilmesine iliþkin ara kararlarý, mahkeme baþkaný veya dosyanýn havale edildiði üye tarafýndan da
verilebilir.”
MADDE 57 – 2577 sayýlý Kanunun 27 nci maddesinin (2) numaralý fýkrasý aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþ, maddeye (2)
numaralý fýkradan sonra gelmek üzere aþaðýdaki (3) numaralý fýkra eklenmiþ, diðer fýkralar buna göre teselsül ettirilmiþ ve maddeye aþaðýdaki fýkralar eklenmiþtir.
“2. Danýþtay veya idari
mahkemeler, idari iþlemin uygulanmasý halinde telafisi
güç veya imkânsýz zararlarýn doðmasý ve idari iþlemin açýkça hukuka aykýrý olmasý þartlarýnýn birlikte gerçekleþmesi durumunda, davalý idarenin savunmasý alýndýktan veya savunma süresi geçtikten sonra gerekçe göstererek yürütmenin durdurulmasýna karar verebilirler. Uygulanmakla etkisi tükenecek olan idari iþlemlerin yürütülmesi, savunma alýndýktan sonra yeniden karar verilmek üzere, idarenin
savunmasý alýnmaksýzýn da durdurulabilir. Yürütmenin durdurulmasý kararlarýnda idari iþlemin hangi gerekçelerle hukuka açýkça aykýrý olduðu ve iþlemin uygulanmasý halinde doðacak telafisi güç veya imkânsýz zararlarýn neler olduðunun belirtilmesi zorunludur. Sadece ilgili kanun hükmünün iptali istemiyle Anayasa Mahkemesine baþvurulduðu gerekçesiyle yürütmenin durdurulmasý kararý verilemez.”
“3. Dava dilekçesi ve eklerinden
yürütmenin durdurulmasý isteminin yerinde
olmadýðý anlaþýlýrsa, davalý idarenin savunmasý alýnmaksýzýn istem reddedilebilir.”
“9. Yürütmenin durdurulmasýna dair verilen
kararlar onbeþ gün içinde yazýlýr ve imzalanýr.
10. Ayný sebeplere dayanýlarak ikinci kez yürütmenin durdurulmasý isteminde bulunulamaz.”
MADDE 58 – 2577 sayýlý Kanunun 28 inci maddesinin (2) ve (6) numaralý fýkralarý aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“2. Konusu belli bir miktar paranýn ödenmesini gerektiren davalarda hükmedilen miktar ile her türlü davalarda hükmedilen vekalet ücreti ve yargýlama giderleri, davacýnýn veya vekilinin davalý idareye yazýlý þekilde bildireceði banka hesap
numarasýna, bu bildirim tarihinden itibaren, birinci fýkrada belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde yatýrýlýr. Birinci fýkrada belirtilen süreler içinde ödeme yapýlmamasý halinde, genel hükümler dairesinde infaz ve icra olunur.”
“6. Tazminat ve vergi davalarýnda idarece, mahkeme kararýnýn teblið tarihi ile ödeme tarihi arasýndaki süreye 21/7/1953 tarihli ve
6183 sayýlý Amme Alacaklarýnýn Tahsil Usulü Hakkýnda Kanunun 48
inci maddesine göre belirlenen tecil faizi oranýnda hesaplanacak faiz ödenir. Ancak
mahkeme kararýnýn davacýya tebliði ile banka hesap numarasýnýn idareye bildirildiði tarih arasýnda geçecek süre için faiz iþlemez.”
MADDE 59 – 2577 sayýlý Kanunun 31 inci maddesinin (1) numaralý fýkrasýnýn birinci cümlesinde yer alan “iþlemlerde” ibaresi “iþlemler ile elektronik iþlemlerde” þeklinde deðiþtirilmiþtir.
MADDE 60 – 2577 sayýlý Kanunun 33 üncü maddesine aþaðýdaki fýkra eklenmiþtir.
“4. Özel kanunlardaki hükümler saklý kalmak kaydýyla, hâkim ve savcýlarýn mali ve sosyal haklarýna ve sicillerine
iliþkin konularla, müfettiþ hal kâðýtlarýna karþý açacaklarý ve idare mahkemelerinin görevine giren davalarda yetkili mahkeme, hâkim veya savcýnýn görev yaptýðý yerin idari
yargý yetkisi yönünden baðlý olduðu bölge idare mahkemesine en yakýn bölge idare mahkemesinin bulunduðu yer idare
mahkemesidir.”
MADDE 61 – 2577 sayýlý Kanunun 45 inci maddesinin (1) numaralý fýkrasý aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“1. Ýdare ve vergi mahkemelerinin;
a) Ýlk ve orta öðretim öðrencilerinin sýnýf geçme, not tespiti, kayýt, nakil, iliþik kesme ve disiplin cezalarýna iliþkin iþlemler ile yükseköðretim öðrencilerinin sýnýf geçme ve notlarýnýn tespitine iliþkin iþlemlerden,
b) Valilik,
kaymakamlýk ve yerel yönetimler ile
bakanlýklarýn ve diðer kamu kurum ve
kuruluþlarýnýn taþra teþkilâtýndaki yetkili organlarý tarafýndan kamu görevlileri hakkýnda tesis edilen geçici görevlendirme,
ikinci görev, vekaleten atama, görev ve unvan deðiþikliði içermeyen il içi naklen atama, görevden uzaklaþtýrma, yolluk, lojman ve izinlerine iliþkin idari iþlemlerden,
c) Kamu görevlilerine uyarma ve kýnama cezasý verilmesine iliþkin iþlemlerden,
d) Kamu kurumu niteliðindeki meslek
kuruluþlarýnýn üyeleri hakkýnda verdiði mesleki faaliyeti sona erdirmeyen her türlü disiplin ve sýnav iþlemlerinden,
e) Asker
ailelerine yardým ile ilgili iþlemlerden,
f) 2/7/1941 tarihli ve 4081 sayýlý Çiftçi Mallarýnýn Korunmasý Hakkýnda Kanunun
uygulanmasýndan,
g) 1/7/1976 tarihli ve 2022 sayýlý 65 Yaþýný Doldurmuþ Muhtaç, Güçsüz ve Kimsesiz Türk Vatandaþlarýna Aylýk Baðlanmasý Hakkýnda Kanun ile
29/5/1986 tarihli ve 3294 sayýlý Sosyal Yardýmlaþma ve Dayanýþmayý Teþvik Kanunu gereðince kamu kurum ve
kuruluþlarý tarafýndan sosyal yardým amacýyla baðlanan aylýk ve yapýlan sosyal yardýmlarla ilgili
uygulamalardan,
h) 4/12/1984 tarihli ve 3091 sayýlý Taþýnmaz Mal Zilyedliðine Yapýlan Tecavüzlerin Önlenmesi Hakkýnda Kanunun uygulanmasýndan,
ý) 9/10/2003 tarihli ve
4982 sayýlý Bilgi Edinme Hakký Kanununun
uygulanmasýndan,
kaynaklanan uyuþmazlýklarla ilgili olarak verdikleri nihaî kararlar ile tek hâkimle verilen nihaî kararlara, baþka kanunlarda aksine hüküm bulunsa dahi mahkemelerin bulunduðu yargý çevresindeki bölge idare
mahkemesine itiraz edilebilir.”
MADDE 62 – 2577 sayýlý Kanuna aþaðýdaki geçici madde eklenmiþtir.
“GEÇÝCÝ MADDE 6 – 1. Bölge idare, idare ve vergi mahkemelerinde evrak bürolarý oluþturuluncaya kadar dilekçeler mahkeme baþkaný veya hâkim tarafýndan havale edilmeye devam olunur.
2. Bu Kanunun
45 inci maddesinin (1) numaralý fýkrasýnda yazýlý uyuþmazlýklarla ilgili olarak ilk derece mahkemelerince
verilen nihaî kararlardan, bu maddeyi ihdas eden Kanunun yayýmý tarihinden önce verilen
kararlar ile Danýþtayýn bozma kararý üzerine kararý bozulan mahkemece
verilen kararlar, Danýþtayda
temyiz edilebilir.”
MADDE 63 – 7/12/1994 tarihli ve 4054 sayýlý Rekabetin Korunmasý Hakkýnda Kanunun 55
inci maddesinin birinci fýkrasý aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“Ýdari yaptýrým kararlarýna karþý yetkili idare
mahkemesinde dava açýlabilir. Kurul kararlarýna karþý açýlan her türlü dava öncelikli iþlerden sayýlýr.”
MADDE 64 – 20/2/2001 tarihli ve 4628 sayýlý Elektrik Piyasasý Kanununun 12 nci maddesi
aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“MADDE 12 – Ýdari yaptýrým kararlarýna karþý yetkili idare mahkemesinde dava açýlabilir. Kurul
kararlarýna karþý açýlan her türlü dava öncelikli iþlerden sayýlýr.”
MADDE 65 – 4/4/2001 tarihli ve 4634 sayýlý Þeker Kanununun 11 inci maddesinin onuncu fýkrasý aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“Ýdari yaptýrým kararlarýna karþý yetkili idare
mahkemesinde dava açýlabilir. Kurul kararlarýna karþý açýlan her türlü dava öncelikli iþlerden sayýlýr.”
MADDE 66 – 18/4/2001 tarihli ve 4646 sayýlý Doðal Gaz Piyasasý Kanununun 10 uncu
maddesinin üçüncü fýkrasý aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“Ýdari yaptýrým kararlarýna karþý yetkili idare
mahkemesinde dava açýlabilir. Kurul kararlarýna karþý açýlan her türlü dava öncelikli iþlerden sayýlýr.”
MADDE 67 – 4/12/2003 tarihli ve 5015 sayýlý Petrol Piyasasý Kanununun 21 inci maddesinin üçüncü fýkrasý aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“Ýdari yaptýrým kararlarýna karþý yetkili idare
mahkemesinde dava açýlabilir. Kurul kararlarýna karþý açýlan her türlü dava öncelikli iþlerden sayýlýr.”
MADDE 68 – 2/3/2005 tarihli ve 5307 sayýlý Sývýlaþtýrýlmýþ Petrol Gazlarý (LPG) Piyasasý Kanunu ve Elektrik Piyasasý Kanununda Deðiþiklik Yapýlmasýna Dair Kanunun 18 inci maddesinin üçüncü fýkrasý aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“Ýdari yaptýrým kararlarýna karþý yetkili idare
mahkemesinde dava açýlabilir. Kurul kararlarýna karþý açýlan her türlü dava öncelikli iþlerden sayýlýr.”
MADDE 69 – 19/10/2005 tarihli ve 5411 sayýlý Bankacýlýk Kanununun 105 inci maddesinin birinci fýkrasý aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“Ýdari yaptýrým kararlarýna karþý yetkili idare
mahkemesinde dava açýlabilir. Kurul kararlarýna karþý açýlan her türlü dava öncelikli iþlerden sayýlýr.”
MADDE 70 – 5/11/2008 tarihli ve 5809 sayýlý Elektronik Haberleþme Kanununun 62 nci
maddesinin birinci fýkrasý aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“(1) Ýdarî yaptýrým kararlarýna karþý yetkili idare
mahkemesinde dava açýlabilir. Kurum kararlarýna karþý açýlan her türlü dava öncelikli iþlerden sayýlýr. Kurulun kararlarý, Kurumun idarî denetimi sýrasýnda yerindelik denetimine tabi tutulamaz.”
MADDE 71 – 26/9/2011 tarihli ve 660 sayýlý Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartlarý Kurumunun Teþkilat ve Görevleri Hakkýnda Kanun Hükmünde Kararnamenin 30 uncu maddesinin birinci fýkrasý aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“(1) Kurul kararlarý kesindir. Ýdari yaptýrým kararlarýna karþý yetkili idare mahkemesinde dava açýlabilir. Kurul kararlarýna karþý açýlan her türlü dava öncelikli iþlerden sayýlýr.”
MADDE 72 – 24/2/1983 tarihli ve 2802 sayýlý Hâkimler ve Savcýlar Kanununun 37 nci maddesinin birinci fýkrasýna aþaðýdaki bent eklenmiþtir.
“c) Bakanlýk iç denetçiliðine, 10/12/2003 tarihli ve
5018 sayýlý Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunundaki atama þartlarýna tabi olmaksýzýn, hâkimlik ve savcýlýk mesleðinde fiilen en az altý yýl görev yapmýþ ve üstün baþarýsý ile iç denetim
hizmetlerinde yararlý olacaðý anlaþýlmýþ bulunanlar arasýndan, muvafakatlarý
alýnarak, Müsteþarýn teklifi üzerine Bakan tarafýndan atama yapýlýr. Bu þekilde atananlar Ýç Denetim Koordinasyon Kurulu tarafýndan en az iki aylýk eðitime tabi tutulur ve eðitim sonunda bunlara kendi idarelerinde geçerli Kamu Ýç Denetçi Sertifikasý verilir.”
MADDE 73 – 21/6/1987 tarihli ve 3402 sayýlý Kadastro Kanununa 33 üncü maddeden sonra gelmek üzere aþaðýdaki 33/A maddesi eklenmiþtir.
“Kadastro mahkemesinin yargý çevresinin deðiþtirilmesi:
MADDE 33/A – Ýþ yoðunluðu ve coðrafi durum dikkate
alýnarak bir kadastro mahkemesinin kaldýrýlmasýna ve baþka bir kadastro
mahkemesinin yargý çevresine dâhil edilmesine,
Adalet Bakanlýðýnýn teklifi üzerine Hâkimler ve Savcýlar Yüksek Kurulu tarafýndan karar verilebilir.”
MADDE 74 – 12/4/1991 tarihli ve 3713 sayýlý Terörle Mücadele Kanununun 2
nci maddesinin ikinci fýkrasýnda yer alan “ve örgüt mensuplarý gibi cezalandýrýlýrlar” ibaresi madde metninden çýkarýlmýþtýr.
MADDE 75 – 3713 sayýlý Kanunun 10 uncu maddesi baþlýðýyla birlikte aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“Görev ve yargý çevresinin belirlenmesi, soruþturma ve kovuþturma usulü
MADDE 10 – Bu Kanun kapsamýna giren suçlar dolayýsýyla açýlan davalar;
Adalet Bakanlýðýnýn teklifi üzerine Hâkimler ve Savcýlar Yüksek Kurulunca
yargý çevresi birden çok ili
kapsayabilecek þekilde belirlenecek illerde görevlendirilecek aðýr ceza mahkemelerinde görülür. Bu mahkemelerin baþkan ve üyeleri adlî yargý adalet
komisyonunca, bu mahkemelerden baþka mahkemelerde
veya iþlerde görevlendirilemez.
Anayasa Mahkemesi
ve Yargýtayýn yargýlayacaðý kiþilere iliþkin hükümler ile askerî mahkemelerin görevlerine iliþkin hükümler saklýdýr.
Bu Kanun kapsamýna giren suçlarla ilgili olarak;
a) Soruþturma, Hâkimler ve Savcýlar Yüksek Kurulunca bu suçlarýn soruþturma ve kovuþturmasýnda görevlendirilen
Cumhuriyet savcýlarýnca bizzat yapýlýr. Bu Cumhuriyet savcýlarý, Cumhuriyet baþsavcýlýðýnca baþka mahkemelerde
veya iþlerde görevlendirilemez.
b) Türk Ceza Kanununun 302, 309, 311, 312, 313, 314, 315 ve 316 ncý maddelerinde düzenlenen suçlar hakkýnda, görev sýrasýnda veya görevinden dolayý iþlenmiþ olsa bile
Cumhuriyet savcýlarýnca doðrudan soruþturma yapýlýr. 1/11/1983 tarihli ve
2937 sayýlý Devlet Ýstihbarat
Hizmetleri ve Milli Ýstihbarat Teþkilatý Kanununun 26 ncý
maddesi hükmü saklýdýr.
c) Yürütülen soruþturmalarda hâkim tarafýndan verilmesi gerekli kararlarý almak, bu kararlara karþý yapýlan itirazlarý incelemek ve sadece bu iþlere bakmak üzere yeteri kadar hâkim görevlendirilir.
ç) Ceza Muhakemesi Kanununun 91 inci maddesinin birinci
fýkrasýndaki yirmidört saat olan gözaltý süresi kýrksekiz
saat olarak uygulanýr.
d) Soruþturmanýn amacý tehlikeye düþebilecek ise yakalanan veya gözaltýna alýnan veya gözaltý süresi uzatýlan kiþinin durumu hakkýnda Cumhuriyet savcýsýnýn emriyle sadece bir yakýnýna bilgi verilir.
e) Gözaltýndaki þüphelinin müdafi ile görüþme hakký, Cumhuriyet savcýsýnýn istemi üzerine, hâkim kararýyla yirmidört saat süre ile kýsýtlanabilir; bu zaman zarfýnda ifade alýnamaz.
f) Kolluk tarafýndan düzenlenen tutanaklara, ilgili görevlilerin açýk kimlikleri yerine sadece sicil numaralarý yazýlýr. Kolluk görevlilerinin
ifadesine baþvurulmasý gerektiði hallerde çýkarýlan davetiye veya çaðrý kâðýdý, kolluk görevlisinin iþ adresine teblið edilir. Bu kiþilere ait ifade ve
duruþma tutanaklarýnda adres olarak iþ yeri adresleri gösterilir.
g) Güvenliðin saðlanmasý bakýmýndan duruþmanýn baþka bir yerde yapýlmasýna karar verilebilir.
ð) Açýlan davalara adli tatilde de bakýlýr.
h) Ceza
Muhakemesi Kanununun 135 inci maddesinin altýncý fýkrasýnýn (a) bendinin (8) numaralý alt bendindeki, 139 uncu maddesinin yedinci fýkrasýnýn (a) bendinin (2) numaralý alt bendindeki ve 140 ýncý maddesinin birinci fýkrasýnýn (a) bendinin (5) numaralý alt bendindeki istisnalar uygulanmaz.
Türk Ceza Kanununda yer alan;
a) Örgüt faaliyeti çerçevesinde iþlenen uyuþturucu ve uyarýcý madde imâl
ve ticareti suçu veya suçtan kaynaklanan
malvarlýðý deðerini aklama suçu,
b) Haksýz ekonomik çýkar saðlamak amacýyla kurulmuþ bir örgütün faaliyeti çerçevesinde cebir ve tehdit uygulanarak iþlenen suçlar,
c) Ýkinci Kitap Dördüncü Kýsmýn Dört, Beþ, Altý ve Yedinci Bölümünde tanýmlanan suçlar (305, 318, 319, 323, 324, 325 ve 332 nci
maddeler hariç),
dolayýsýyla açýlan davalar, birinci fýkra hükmüne göre görevlendirilen mahkemelerde görülür. Üçüncü fýkranýn (d), (e), (f) ve (h) bentleri hariç olmak üzere, bu madde hükümleri, bu suçlardan dolayý yapýlan soruþturma ve kovuþturmalarda da
uygulanýr.
Türk Ceza Kanununun 305, 318, 319, 323, 324, 325 ve 332 nci maddeleri hariç olmak üzere, Ýkinci Kitap Dördüncü Kýsmýn Dört, Beþ, Altý ve Yedinci Bölümünde tanýmlanan suçlarda, Ceza Muhakemesi Kanununda öngörülen tutuklama süresi iki kat
olarak uygulanýr.
Çocuklar, bu madde hükümleri uyarýnca kurulan mahkemelerde yargýlanamaz; bu mahkemelere özgü soruþturma ve kovuþturma hükümleri çocuklar bakýmýndan uygulanmaz. ”
MADDE 76 – 6/8/1997 tarihli ve 4301 sayýlý Ceza Ýnfaz Kurumlarý ile Tutukevleri Ýþyurtlarý Kurumunun
Kuruluþ ve Ýdaresine Ýliþkin Kanunun 3 üncü maddesinin ikinci fýkrasý aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“Ýþyurtlarý Kurumu Yüksek Kurulu; Bakanlýk Müsteþarýnýn baþkanlýðýnda, Ceza ve Tevkifevleri
Genel Müdürü, Strateji Geliþtirme Baþkaný, Ýdari ve Mali Ýþler Dairesi Baþkaný ve Teknik Ýþler Dairesi Baþkanýndan oluþur.”
MADDE 77 – 9/6/2004 tarihli ve 5187 sayýlý Basýn Kanununun 26 ncý maddesinin birinci
fýkrasýna “ceza davalarýnýn” ibaresinden sonra gelmek üzere “bir muhakeme þartý olarak,” ibaresi eklenmiþ, fýkrada yer alan “iki ay” ibaresi “dört ay”, “dört ay” ibaresi “altý ay” ve maddenin altýncý fýkrasýnda yer alan “iki ayý” ibaresi “dört ayý” þeklinde deðiþtirilmiþtir.
MADDE 78 – 5187 sayýlý Kanuna aþaðýdaki geçici madde eklenmiþtir.
“GEÇÝCÝ MADDE 3 – 31/12/2011 tarihine kadar mahkemeler, yetkili mülki idari amirlikleri ve diðer makamlarca basýlý yayýnlarla ilgili olarak verilmiþ toplatma, yasaklama, daðýtým ve satýþýn engellenmesi kararlarý, bu Kanunun yayýmý tarihinden itibaren altý ay içinde, yetkili ve görevli mahkemeden
bu yasaklýlýðýn devamý niteliðinde bir karar alýnmamýþ olmasý durumunda kendiliðinden hükümsüz hale gelir. Bu tür kararlarla
ilgili mevcut bilgi ve deliller kolluk tarafýndan iki ay içinde yetkili Cumhuriyet baþsavcýlýðýna iletilir. Mahkemelerce, bu yönde alýnmýþ olan kararlarýn bir örneði Ýçiþleri Bakanlýðýna gönderilir.”
MADDE 79 – 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayýlý Türk Ceza Kanununun 132 nci
maddesinin;
a) Birinci fýkrasýnda yer alan “altý aydan iki yýla kadar hapis veya adlî para” ibaresi “bir yýldan üç yýla kadar hapis” ve “bir yýldan üç yýla kadar hapis cezasýna hükmolunur” ibaresi ise “verilecek ceza bir kat artýrýlýr” þeklinde deðiþtirilmiþtir.
b) Ýkinci fýkrasýnda yer alan “bir yýldan üç yýla kadar hapis” ibaresi “iki yýldan beþ yýla kadar hapis” þeklinde deðiþtirilmiþtir.
c) Üçüncü fýkrasýnda yer alan “altý aydan iki yýla kadar hapis veya adlî para” ibaresi “bir yýldan üç yýla kadar hapis” þeklinde deðiþtirilmiþ, fýkraya “rýzasý olmaksýzýn” ibaresinden sonra gelmek üzere “hukuka aykýrý olarak” ibaresi ile fýkranýn sonuna aþaðýdaki cümle eklenmiþtir.
“Ýfþa edilen bu verilerin basýn ve yayýn yoluyla yayýmlanmasý halinde de ayný cezaya hükmolunur.”
d) Dördüncü fýkrasý yürürlükten kaldýrýlmýþtýr.
MADDE 80 – 5237 sayýlý Kanunun 133 üncü maddesinin;
a) Birinci fýkrasýnda yer alan “iki aydan altý aya kadar hapis” ibaresi “iki yýldan beþ yýla kadar hapis” þeklinde deðiþtirilmiþtir.
b) Ýkinci fýkrasýnda yer alan “altý aya kadar hapis” ibaresi “altý aydan iki yýla kadar hapis” þeklinde deðiþtirilmiþtir.
c) Üçüncü fýkrasý aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“(3) Kiþiler arasýndaki aleni olmayan konuþmalarýn kaydedilmesi suretiyle elde edilen verileri hukuka aykýrý olarak ifþa eden kiþi, iki yýldan beþ yýla kadar hapis ve dörtbin
güne kadar adlî para cezasý ile cezalandýrýlýr. Ýfþa edilen bu verilerin basýn ve yayýn yoluyla yayýmlanmasý halinde de ayný cezaya hükmolunur.”
MADDE 81 – 5237 sayýlý Kanunun 134 üncü maddesinin;
a) Birinci fýkrasýnda yer alan “altý aydan iki yýla kadar hapis veya adlî para” ibaresi “bir yýldan üç yýla kadar hapis” ve “cezanýn alt sýnýrý bir yýldan az olamaz” ibaresi ise “verilecek ceza bir kat artýrýlýr” þeklinde deðiþtirilmiþtir.
b) Ýkinci fýkrasý aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“(2) Kiþilerin özel hayatýna iliþkin görüntü veya sesleri hukuka aykýrý olarak ifþa eden kimse iki yýldan beþ yýla kadar hapis cezasý ile cezalandýrýlýr. Ýfþa edilen bu verilerin basýn ve yayýn yoluyla yayýmlanmasý halinde de ayný cezaya hükmolunur.”
MADDE 82 – 5237 sayýlý Kanunun 142 nci maddesinin birinci fýkrasýnýn (f) bendi yürürlükten kaldýrýlmýþ, üçüncü fýkrasýnda yer alan “ikinci fýkraya göre cezaya” ibaresi “beþ yýldan oniki yýla kadar hapis cezasýna”, “onbeþ yýla kadar hapis” ibaresi ise “ceza yarý oranýnda artýrýlýr” þeklinde deðiþtirilmiþtir.
MADDE 83 – 5237 sayýlý Kanunun 163 üncü maddesine aþaðýdaki fýkra eklenmiþtir.
“(3) Abonelik esasýna göre yararlanýlabilen elektrik enerjisinin, suyun veya doðal gazýn sahibinin rýzasý olmaksýzýn ve tüketim miktarýnýn belirlenmesini engelleyecek þekilde tüketilmesi halinde kiþi hakkýnda bir yýldan üç yýla kadar hapis cezasýna hükmolunur.”
MADDE 84 – 5237 sayýlý Kanunun 168 inci maddesinin birinci fýkrasýnda yer alan “ve karþýlýksýz yararlanma” ibaresi madde
metninden çýkarýlmýþ ve maddeye aþaðýdaki fýkra eklenmiþtir.
“(5) Karþýlýksýz yararlanma suçunda, fail, azmettiren
veya yardým edenin piþmanlýk göstererek maðdurun, kamunun
veya özel hukuk tüzel kiþisinin uðradýðý zararý, soruþturma tamamlanmadan önce tamamen tazmin etmesi halinde kamu davasý açýlmaz; zararýn hüküm verilinceye kadar tamamen tazmin edilmesi halinde
ise, verilecek ceza üçte birine kadar indirilir. Ancak kiþi, bu fýkra hükmünden iki defadan fazla yararlanamaz.”
MADDE 85 – 5237 sayýlý Kanunun 220 nci maddesinin altýncý ve yedinci fýkralarý aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“(6) Örgüte üye olmamakla birlikte örgüt adýna suç iþleyen kiþi, ayrýca örgüte üye olmak suçundan da cezalandýrýlýr. Örgüte üye olmak suçundan dolayý verilecek ceza yarýsýna kadar indirilebilir.
(7) Örgüt içindeki hiyerarþik yapýya dahil olmamakla birlikte, örgüte bilerek ve isteyerek yardým eden kiþi, örgüt üyesi olarak cezalandýrýlýr. Örgüt üyeliðinden dolayý verilecek ceza,
yapýlan yardýmýn niteliðine göre üçte birine kadar indirilebilir.”
MADDE 86 – 5237 sayýlý Kanunun 250 nci maddesinin birinci fýkrasý aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþ ve maddeye aþaðýdaki fýkra eklenmiþtir.
“(1) Görevinin saðladýðý nüfuzu kötüye kullanmak suretiyle kendisine veya baþkasýna yarar saðlanmasýna veya bu yolda vaatte bulunulmasýna bir kimseyi
icbar eden kamu görevlisi, beþ yýldan on yýla kadar hapis cezasý ile cezalandýrýlýr. Kamu görevlisinin haksýz tutum ve davranýþlarý karþýsýnda, kiþinin haklý bir iþinin gereði gibi, hiç veya en azýndan vaktinde görülmeyeceði endiþesiyle, kendisini
mecbur hissederek, kamu görevlisine veya yönlendireceði kiþiye menfaat temin etmiþ olmasý halinde, icbarýn varlýðý kabul edilir.”
“(4) Ýrtikap edilen menfaatin
deðeri ve maðdurun ekonomik
durumu göz önünde bulundurularak, yukarýdaki fýkralara göre verilecek ceza
yarýsýna kadar indirilebilir.”
MADDE 87 – 5237 sayýlý Kanunun 252 nci maddesi aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“MADDE 252 – (1) Görevinin ifasýyla ilgili bir iþi yapmasý veya yapmamasý için, doðrudan veya aracýlar vasýtasýyla, bir kamu görevlisine veya göstereceði bir baþka kiþiye menfaat saðlayan kiþi, dört yýldan oniki yýla kadar hapis cezasý ile cezalandýrýlýr.
(2) Görevinin ifasýyla ilgili bir iþi yapmasý veya yapmamasý için, doðrudan veya aracýlar vasýtasýyla, kendisine veya göstereceði bir baþka kiþiye menfaat saðlayan kamu görevlisi de birinci fýkrada belirtilen
ceza ile cezalandýrýlýr.
(3) Rüþvet konusunda anlaþmaya varýlmasý halinde, suç tamamlanmýþ gibi cezaya hükmolunur.
(4) Kamu görevlisinin rüþvet talebinde bulunmasý ve fakat bunun kiþi tarafýndan kabul
edilmemesi ya da kiþinin kamu görevlisine menfaat
temini konusunda teklif veya vaatte bulunmasý ve fakat bunun
kamu görevlisi tarafýndan kabul
edilmemesi hâllerinde fail hakkýnda, birinci ve
ikinci fýkra hükümlerine göre verilecek ceza yarý oranýnda indirilir.
(5) Rüþvet teklif veya talebinin karþý tarafa
iletilmesi, rüþvet anlaþmasýnýn saðlanmasý veya rüþvetin temini hususlarýnda aracýlýk eden kiþi, kamu görevlisi sýfatýný taþýyýp taþýmadýðýna bakýlmaksýzýn, müþterek fail olarak cezalandýrýlýr.
(6) Rüþvet iliþkisinde dolaylý olarak kendisine
menfaat saðlanan üçüncü kiþi veya tüzel kiþinin menfaati kabul eden yetkilisi, kamu görevlisi sýfatýný taþýyýp taþýmadýðýna bakýlmaksýzýn, müþterek fail olarak cezalandýrýlýr.
(7) Rüþvet alan veya talebinde bulunan ya da bu konuda anlaþmaya varan kiþinin; yargý görevi yapan, hakem, bilirkiþi, noter veya
yeminli mali müþavir olmasý halinde,
verilecek ceza üçte birden yarýsýna kadar artýrýlýr.
(8) Bu madde hükümleri;
a) Kamu kurumu niteliðindeki meslek
kuruluþlarý,
b) Kamu kurum
veya kuruluþlarýnýn ya da kamu kurumu niteliðindeki meslek kuruluþlarýnýn iþtirakiyle kurulmuþ þirketler,
c) Kamu kurum
veya kuruluþlarýnýn ya da kamu kurumu niteliðindeki meslek kuruluþlarýnýn bünyesinde faaliyet icra eden vakýflar,
d) Kamu yararýna çalýþan dernekler,
e)
Kooperatifler,
f) Halka açýk anonim þirketler,
adýna
hareket eden kiþilere, kamu görevlisi sýfatýný taþýyýp taþýmadýklarýna bakýlmaksýzýn, görevlerinin ifasýyla ilgili bir iþin yapýlmasý veya yapýlmamasý amacýyla doðrudan veya aracýlar vasýtasýyla, menfaat temin, teklif veya vaat edilmesi; bu
kiþiler tarafýndan talep veya
kabul edilmesi; bunlara aracýlýk edilmesi; bu iliþki dolayýsýyla bir baþkasýna menfaat temin edilmesi halinde de uygulanýr.
(9) Bu madde hükümleri;
a) Yabancý bir devlette seçilmiþ veya atanmýþ olan kamu görevlilerine,
b) Uluslararasý veya uluslarüstü mahkemelerde ya da
yabancý devlet mahkemelerinde görev yapan hâkimlere, jüri üyelerine veya diðer görevlilere,
c) Uluslararasý veya uluslarüstü parlamento üyelerine,
d) Kamu kurumu ya da kamu iþletmeleri de dahil
olmak üzere, yabancý bir ülke için kamusal bir faaliyet yürüten kiþilere,
e) Bir hukuki
uyuþmazlýðýn çözümü amacýyla baþvurulan tahkim usulü çerçevesinde görevlendirilen
vatandaþ veya yabancý hakemlere,
f) Uluslararasý bir anlaþmaya dayalý olarak kurulan
uluslararasý veya uluslarüst |