Gıda,
Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından:
ARAŞTIRMA
VE GELİŞTİRME DESTEK PROGRAMI PROJELERİNİN
DESTEKLENMESİNE
İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO:
2012/53)
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Tebliğin amacı; Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının ve tarım sektörünün
ihtiyaç duyduğu öncelikli konulara ilişkin bilgi ve teknolojilerin
geliştirilmesi ve bunların çiftçiler ile tarımsal sanayicilere aktarılması
amacıyla, uygun görülen araştırma geliştirme projelerine doğrudan
destekleme ödemesi yapılmasını sağlamaktır.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Tebliğ, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı ve tarım sektörünün ihtiyacı
olan konularda üniversiteler, sivil toplum ve çiftçi kuruluşları, meslek
kuruluşları ve özel sektör tarafından yürütülen, sonuçları doğrudan
uygulamaya aktarılabilecek projelerin Ar-Ge
Destek Programından desteklenmesine ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Tebliğ, 16/4/2012 tarihli ve 2012/3106 sayılı 2012
Yılında Yapılacak Tarımsal Desteklemelere İlişkin Bakanlar Kurulu Kararına
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Tebliğde geçen;
a) Ar-Ge projesi: Başlama ve
bitiş tarihleri belli olan, süresi içerisinde yürütülme usul, esas,
materyal ve metodu belirtilen, bilimsel ve teknolojik geliştirmeye yönelik
Ar-Ge Destek Programından desteklenen Projeleri,
b) Araştırma Tavsiye Komitesi (ATK): Tarımsal
Araştırmalar ve Politikalar Genel Müdürlüğü bünyesindeki araştırma
projelerinin değerlendirildiği komiteleri,
c) Bakanlık: Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığını,
ç) Bilim Kurulu: ATK üyesi en az üç kişiden oluşan
Kurulu,
d) Daire Başkanlığı: Projelerin konusu itibariyle ilgili
olduğu Genel Müdürlük Daire Başkanlıklarını,
e) Danışman: Uzmanlığından yararlanılmak üzere
projelerde geçici olarak görevlendirilen uzmanı,
f) Gelişme raporu: Proje yürütücüsü tarafından
hazırlanan ve projenin belirli dönemlerindeki faaliyetleri, taleplerini ve
harcama belgelerini içeren raporu,
g) Genel Müdürlük: Tarımsal Araştırmalar ve Politikalar
Genel Müdürlüğünü (TAGEM),
ğ) Kurul: Bakanlıkça desteklenecek araştırma-geliştirme
projelerinin değerlendirildiği ve nihai kararların alındığı Değerlendirme
Kurulunu,
h) Proje izleme grubu: Daire Başkanlığı veya Daire
Başkanlığının koordinatörlüğünde konu ile ilgili Araştırma
Enstitüleri/İstasyonları bünyesinde oluşturulan, Ar-Ge
Destek Programı projelerine ait Gelişme ve Sonuç raporlarını inceleyen ve
devam eden projelerin yerinde izlemesini gerçekleştiren, en az iki kişiden
oluşan grubu,
ı) Proje yürütücüsü: Projenin hazırlanması ve
yürütülmesinde bilimsel, teknik, idari, mali ve hukuki her türlü
sorumluluğu taşıyan en az yüksek lisans mezunu (hazırlık sınıfları hariç en
az beş yıl lisans eğitimi yapılan fakültelerden mezun olanlar yüksek lisans
mezunu kabul edilir.) araştırmacıyı,
i) Sekretarya: Genel Müdürlük bünyesinde oluşturulan ve
Kurulun sekretarya görevini yürüten birimi,
j) Sonuç raporu: Proje yürütücüsü tarafından proje
bitiminde formatına uygun olarak hazırlanan, proje başlangıcından bitimine
kadar geçen sürede elde edilen verileri ve sonuçları içeren raporu,
k) Yürütücü kurum/kuruluş: Projenin fiilen yürütüldüğü
üniversiteleri, sivil toplum ve çiftçi kuruluşlarını, meslek kuruluşlarını
ve özel sektörü,
ifade eder.
Kurulun
oluşumu, görevleri ve işleyişi
MADDE 5 – (1) Kurul,
Bakanlık Müsteşar Yardımcısı Başkanlığında, Tarımsal Araştırmalar ve
Politikalar, Gıda ve Kontrol, Hayvancılık, Bitkisel Üretim, Balıkçılık ve
Su Ürünleri, Tarım Reformu Genel Müdürlüklerinden en az Genel Müdür
Yardımcısı seviyesinde birer temsilci, üniversitelerin ilgili
fakültelerinden iki öğretim üyesi, TÜBİTAK, Türkiye Ziraat Odaları Birliği,
TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası, TMMOB Gıda Mühendisleri Odası ve Türk
Veteriner Hekimleri Birliğinden birer temsilci olmak üzere başkan dahil on dört üyeden oluşur.
(2) Bakanlık dışı üyeler kurumlarınca iki yıl süre ile
görevlendirilirler.
(3) Süresinden önce kurul üyeliğinden ayrılan üyenin
yerine, kalan süreyi tamamlamak üzere aynı kurumdan yeni bir üye
görevlendirilir.
(4) Kurul, Başkanın çağrısı üzerine salt çoğunlukla
yılda iki kez toplanır, gerektiğinde Başkan, Kurulu olağanüstü toplantıya
çağırabilir.
(5) Kurul kararlarını oy çokluğu ile alır, oyların
eşitliği halinde Başkanın yer aldığı tarafın kararı kabul edilir.
(6) Kurulun görevleri aşağıda belirtilmiştir.
a) Ar-Ge Destek Programı
öncelikli konularının tespit edilmesi,
b) Önceki yıllarda imzalanmış olan Ar-Ge sözleşmelerinden doğan mali yükümlülükleri de
dikkate almak kaydıyla yılı bütçe ödeneğini aşmamak üzere her bir projeye
verilecek destek tutarının belirlenmesi,
c) Bilim Kurullarında yeterli görülen proje
tekliflerinden desteklenecek projelerin seçilmesi,
ç) Projelere verilen desteğin durdurulması, tamamlanan
projelerin kapatılması, süre uzatımının karara bağlanması,
d) Proje yürütücüsünün düzenleyeceği gelişme ve sonuç
raporlarının değerlendirilmesi ve karara bağlanması,
e) Projelere ilişkin ödeme kararlarının alınmasını
sağlamak.
(7) Kurul, projelerin yürütülmesi sırasında projenin
işleyişini olumsuz etkileyebilecek hususları önlemek amacıyla gerekli
kararları alır.
Sekretaryanın
oluşumu ve görevleri
MADDE 6 – (1)
Sekretarya, TAGEM Genel Müdür Yardımcısı Başkanlığında, ilgili Daire
Başkanı ve teknik personelinden teşekkül eder.
(2) Sekretaryanın görevleri aşağıda belirtilmiştir.
a) Proje başvuru dönemini ve Ar-Ge
Destek Programı öncelikli konularını ilan etmek,
b) Yeni teklif projelerin formatı ile bütçe büyüklüğü ve
dağılımı açısından ön değerlendirmelerini yapmak,
c) Ön değerlendirmeyi geçen yeni teklif projelerin
bilimsel, teknik, bütçe ve benzeri gibi yönlerden Bilim Kurullarında
değerlendirilmesini sağlamak,
ç) Bilim Kurullarından uygun görüş alınan ve ön
değerlendirmesi uygun görülen proje tekliflerini Kurula sunmak,
d) Kurulda kabul edilen projelerle ilgili sözleşmeleri
hazırlamak,
e) Projelerin, konusu ile ilgili Daire Başkanlıklarınca
değerlendirilmesi, izlenmesi ve proje sonuçlarının uygulamaya aktarılması
ile ilgili iş ve işlemlerin yapılmasını sağlamak,
f) Projenin yürütülmesiyle ilgili olarak; taahhüt edilen
ile gerçekleştirilen faaliyetlerin ve proje çerçevesinde yapılan harcamalar
ile bu harcamalara ilişkin belgelerin uygunluğunun Daire Başkanlıklarınca
incelenmesini sağlamak,
g) Gelişme ve sonuç raporları ile yerinde incelemeler
sonucunda Daire Başkanlıklarınca hazırlanacak inceleme ve hakediş raporlarını Kurula sunmak.
Bilim
Kurulunun görevleri
MADDE 7 – (1) Bilim
Kurulunun görevleri aşağıda belirtilmiştir. Yeni proje tekliflerini;
a) Ar-Ge Destek Programı
öncelikli konularına uygunluğu,
b) Bakanlık ve sektör ihtiyaçları,
c) Konu bakımından daha önce çalışılıp çalışılmadığı,
çalışılmış ise tekrar çalışmayı gerektirip gerektirmediği,
ç) Materyal ve metot, temsil, tekerrür ve analiz
yönünden bilimselliği,
d) Talep edilen makine-teçhizat, hizmet alımı vb. bütçe
kalemlerinin proje amaçları ve ihtiyaçlarına uygunluğu,
e) Bütçenin proje faaliyetleri ile uygunluğu,
f) Yürütüleceği yer, altyapı ve proje ekibinin
yeterliliği,
g) Proje sonuçlarının uygulamaya aktarılabilirliği,
ğ) Ar-Ge niteliği (temel,
uygulamalı ve deneysel araştırma) yönünden incelemek.
Çağrı ve
başvuru
MADDE 8 – (1) Proje
başvuru dönemi ve Ar-Ge Destek Programı öncelikli
konuları Sekretarya tarafından ilan edilir.
(2) Formatına uygun şekilde hazırlanan proje teklifleri,
ilanda belirtilen süre içerisinde Genel Müdürlüğe iletilir.
Sözleşme
MADDE 9 – (1)
Desteklenmesine karar verilen projeler için; proje yürütücüsü, yürütücü
kurum/kuruluş yöneticisi ve TAGEM Genel Müdürü arasında sözleşme imzalanır.
(2) Sözleşme; Sekretaryaca hazırlanacak Proje Sözleşme
Formuna göre düzenlenir, tarafların hak ve yükümlülükleri ile idari, mali
hükümleri ve diğer hususları kapsar.
İzleme-değerlendirme
MADDE 10 – (1)
Projelerin öngörüldüğü şekilde yürütülüp yürütülmediği Proje İzleme Grubu
tarafından yılda en az bir kez izlenir.
(2) Sekretarya, proje hakkında her zaman bilgi alabilir,
yerinde inceleme yapabilir/yaptırabilir.
Proje
desteğinin iptali
MADDE 11 – (1) Kabul
edilen projenin, formata ve sözleşmeye uygun şekilde yürütülmediğinin
tespiti halinde, proje yürütücüsüne eksikliklerin düzeltilmesi amacıyla
Kurul tarafından süre verilebilir.
(2) Bu süre sonunda gerekli düzeltme yapılmazsa projeye
verilecek destek Kurul tarafından iptal edilir.
(3) Bu Tebliğin 17 nci
maddesinde belirtilen mücbir sebepler dışında; gelişme raporlarının iki
dönem zamanında veya sonuç raporunun belirtilen süre içerisinde gönderilmemesi,
proje desteğinin iptali için geçerli nedendir.
(4) Mücbir nedenlerle öngörüldüğü biçimde yürütülemediği
veya yürütülmesi geçici olarak imkansız hale gelen
projelere öngörülen destek; sekretaryanın, kurumun veya proje yürütücüsünün
başvurusu üzerine Kurul kararı ile geçici olarak durdurulur.
(5) Durdurma gerekçelerinin ortadan kalkması halinde
proje yeniden başlatılır ve durdurma süresi proje süresine ilave edilir.
(6) Ancak yürütülmesi imkansız
hale gelen projeler, proje yürütücüsünün başvurusu veya Sekretaryanın önerisi
üzerine Kurulun kararı ile destek kapsamından çıkarılır.
(7) Mücbir sebepler dışında destek kapsamından çıkarılan
projelerle ilgili olarak bu Tebliğin 18 inci maddesine göre işlem yapılır.
Proje
gelişme ve sonuç raporları
MADDE 12 – (1) Proje
gelişme raporları, Bakanlıkça hazırlanacak proje gelişme raporu formuna
uygun olarak hazırlanır ve sözleşmede belirtilen süreler sonunda proje
yürütücüsü tarafından Genel Müdürlüğe iletilir.
(2) Proje sonuç raporlarında bilimsel, teknik ve proje
bütçesinde öngörülen tüm harcamalara ait bilgi ve belgeler ile tüm gelişme
ve sonuçlara yer verilir.
(3) Raporlar, Kurulun teknik ve mali değerlendirmesi
neticesinde kabul veya reddedilir.
(4) Raporu kabul edilen projenin sözleşmeye göre
belirlenmiş olan döneme ait veya nihai destek ödemesi yapılır.
(5) Raporu reddedilen projelere ait herhangi bir
destekleme ödemesi yapılmaz.
(6) Proje sonuç raporunun reddedilmesi halinde daha önce
yapılan destek ödemeleri ile ilgili olarak bu Tebliğin 18 inci maddesine
göre işlem yapılır.
(7) Projenin tamamlanmasını müteakip proje yürütücüsü en
geç iki ay içerisinde formata uygun olarak hazırlayacağı proje sonuç
raporunu, Kurula iletilmek üzere Genel Müdürlüğe teslim eder.
Proje
ödeneklerinin kullandırılması
MADDE 13 – (1) Destek
ödemesi; Bakanlık tarımsal destekleme bütçesinden, proje gelişme ve sonuç
raporunun Kurul tarafından kabul edilmesini müteakip yapılır. Desteğin %
20’si proje sonuç raporunun kabulünden sonra ödenir.
(2) Proje hesabı, kurum adına T.C. Ziraat Bankasında
açılır.
(3) Proje bütçesinden desteklenecek harcamalar aşağıda
belirtilmiştir.
a) Alet, makine, teçhizat, yazılım ve donanımlar,
b) Dayanıklı taşınır malzeme ve sarf malzemeleri,
c) Araştırmanın gerektirdiği tohum, ilaç, gübre, hormon
ve benzeri gibi girdi alımları,
ç) Anket, deneme, analiz ve danışmanlık vb. hizmet
alımları,
d) Projede kullanılan cihaz, ekipman,
sera ve benzeri gibi (bina, laboratuvar gibi
yapılar hariç) bakım onarım giderleri,
e) Yurt içi seyahat giderleri,
f) Nakliye giderleri,
g) Yurt içinde düzenlenecek proje konusuyla ilgili
toplantı, konferans, sempozyum ve benzeri yerlere
katılım ücretleri.
(4) Proje bütçesinden desteklenemeyecek harcamalar
aşağıda belirtilmiştir.
a) Her türlü sermaye kullanım maliyeti, promosyon malzemesi, pazarlama ve ticari amaçlı reklâm
giderleri,
b) Proje hazırlama giderleri, gelişme ve sonuç raporları
ile bunlara ait basım giderleri,
c) Projenin sonuçlarının ticari uygulamaya
dönüştürülmesi için yapılacak giderler,
ç) Isıtma, aydınlatma, haberleşme ve su giderleri,
d) Personel giderleri,
e) Proje ile doğrudan veya dolaylı ilgisi olmayan diğer
harcamalar,
f) Yurt dışı seyahat giderleri,
g) Tescil, patent ve sertifikasyon giderleri,
ğ) Proje yürütücüsüne, yardımcı araştırmacılara, yüksek
lisans ve doktora vb. öğrencilere danışmanlık, telif, maaş, hizmet bedeli
ve benzeri ücret ödemeleri.
(5) Proje yürütme ve harcamalarına ilişkin usul ve
esaslar Bakanlıkça belirlenir.
Ek ödenek
ve proje süresinin uzatılması
MADDE 14 – (1) Ek
ödenek veya süre uzatımında aşağıdaki kriterler
dikkate alınır.
a) Projelere öngörülmeyen giderler için; proje
yürütücüsünün gerekçeli başvurusu üzerine Kurul tarafından ek destek
verilebilir ancak verilebilecek bu ek destek Bakanlıkça verilen desteğin %
10'unu geçemez.
b) Proje yürütücüsünün gerekçeli başvurusu üzerine Kurul
tarafından proje süresi en fazla bir yıl uzatılabilir.
Fikri,
sınaî mülkiyet hakları ve telif hakları
MADDE 15 – (1)
Bakanlık tarafından desteklenen projelerin gerçekleştirilmesi sonucunda
ortaya çıkan bilgi, eser, buluş (patent, faydalı model) ve teknoloji gibi
her türlü fikri ürün üzerindeki haklar proje sözleşmesi ile düzenlenir ve
bu şekilde yürütücü kurum/kuruluşa devredilebilir.
(2) Proje yürütücüleri, Bakanlığın desteğini belirtmek
şartıyla, yurtiçinde veya yurtdışında araştırma ile ilgili makale
yayımlayabilir ve tebliğ sunabilir.
(3) Yayımlanan makaleler ve sunulan tebliğlerin bir
örneğinin Sekretaryaya gönderilmesi zorunludur.
(4) Gizlilik gerektiren hallerde, koşullara uyulması
yayın yapanların sorumluluğundadır.
Etik
kurallara uyma yükümlülüğü
MADDE 16 – (1) Proje
yürütücüsü ve proje sözleşmesinde imzası olan kişi, kurum ve kuruluşlar
aşağıda belirtilen ilkelere uygun hareket etmek zorundadırlar.
a) Kamu kurumlarının uymak zorunda oldukları etik
davranış ilkelerini düzenleyen tüm mevzuat hükümlerine uymak ve uyulmasını
sağlamak,
b) İnsan ve hayvanların deneysel amaçlarla
kullanılmasının gerektiği hallerde, tüm mevzuat hükümlerine ve uluslararası
etik ilkelerine uygun hareket etmek,
c) Projenin yürütülmesi sırasında evrensel nitelikli
bilimsel araştırma ve bilimsel yayın kurallarına uymak.
(2) Bu ilkelere uyulmadığı durumların Kurul tarafından
tespiti halinde yürürlükteki mevzuata göre hareket edilir.
Mücbir
sebepler
MADDE 17 – (1) Bu
Tebliğ çerçevesinde mücbir sebep sayılabilecek hususlar aşağıda
belirtilmiştir.
a) Kısmi veya genel seferberlik ilanı,
b) Grev,
c) Sabotaj, nükleer patlama veya sızıntıların meydana
getirdiği sonuçlar,
ç) Yangın, sel, deprem veya diğer doğal afetler ile
salgın hastalıklar ve ölüm,
d) Ağır ekonomik bunalım nedeni ile olağanüstü hal
ilanı,
e) Hükümetin ya da Bakanlığın Ar-Ge
desteğini iptal etmesi veya Bakanlık dışında bir kuruma devretmesi,
f) Desteklenen projenin yürütülmesini önemli ölçüde
etkileyecek nitelikte bitki ve hayvan salgın hastalığının ortaya çıkması.
İdari
yaptırımlar
MADDE 18 – (1)
Destekleme ödemesinden yararlanmak üzere gerçek dışı belge düzenleyen ve
kullananlar tarımsal desteklerden beş yıl süreyle mahrum bırakılır.
(2) Haksız yere destekleme ödemesinden yararlanıldığının
tespit edilmesi halinde ödenen tutarlar, ödeme tarihinden itibaren 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen gecikme zammı
oranları dikkate alınarak hesaplanan kanuni faizi ile birlikte geri alınır.
Haksız ödemenin yapılmasında ödemeyi sağlayan, belge veya belgeleri
düzenleyen gerçek ve tüzel kişiler, geri alınacak tutarların tahsilinde
müştereken sorumlu tutulurlar.
(3) Proje yürütücüsünün ve
sorumlu ilgili kişilerin sözleşmede belirtilen çalışmalarını yerine
getirmediğinin bu Tebliğin 11 inci maddesine göre belirlenmesi halinde
yapılan destekleme ödemeleri, ödeme tarihinden itibaren 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen
gecikme zammı oranları dikkate alınarak hesaplanan kanunî faizi ile
birlikte 6183 sayılı Kanun hükümleri çerçevesinde kendilerinden tahsil
edilir.
(4) 5488 sayılı Tarım Kanununun 23 üncü maddesinin
uygulanmasının söz konusu olduğu durumlarda iş ve işlemlerin yürütülmesi
için Kurul gerekli kararları alır.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 19 – (1) 9/2/2011 tarihli ve 27841 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Araştırma ve Geliştirme Projelerinin Desteklenmesinde
Uygulanacak Usul ve Esaslara İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2011/4) yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 20 – (1) Bu
Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 21 – (1) Bu
Tebliğ hükümlerini Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı yürütür.
|