TURİST
REHBERLİĞİ MESLEK KANUNU
Kanun No.
6326 Kabul
Tarihi: 7/6/2012
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Kanunun amacı; turist rehberliği mesleğine kabule, mesleğin
icrasına ve turist rehberliği meslek kuruluşlarının kuruluş ve işleyişine
ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
(2) Bu Kanun; turist rehberliği mesleğine kabule, meslek içi
eğitime ve mesleğin icrasına, turist rehberleri odaları ile turist
rehberleri odaları birliklerinin kuruluşuna, organlarının niteliklerine ve
seçimlerine, organlık niteliğini yitirme hâl ve usullerine, görev ve
yetkilerine, çalışma usullerine, üyeleri ile olan karşılıklı hak ve
yükümlülüklerine, gelir ve giderleri ile bütçelerine, Kültür ve Turizm
Bakanlığının mesleğe ilişkin görev ve yetkilerine, meslek kuruluşlarıyla iş
birliğine ve turist rehberliği meslek kuruluşlarının Bakanlıkça
denetlenmesine ilişkin usul ve esasları kapsar.
Tanımlar
MADDE 2 – (1) Bu Kanunun uygulanmasında;
a)
Bakanlık: Kültür ve Turizm Bakanlığını,
b)
Birlik: Turist rehberleri odaları birliklerini,
c)
Çalışma kartı: Eylemli turist rehberlerine, kayıtlı oldukları oda
tarafından bir yıl süreyle geçerli olmak üzere mesleği fiilen icra
edebileceklerine ilişkin olarak verilen izin belgesini,
ç)
Eylemli turist rehberi: Çalışma kartı sahibi olup fiilen turist rehberliği
hizmeti sunma hak ve yetkisine sahip turist rehberini,
d)
Eylemsiz turist rehberi: Ruhsatname sahibi olup çalışma kartı olmayan
turist rehberini,
e)
Meslek: Turist rehberliği mesleğini,
f) Meslek
kuruluşları: Turist rehberleri odaları ve birliklerini,
g) Oda:
Turist rehberleri odalarını,
ğ)
Ruhsatname: Mesleğe kabul koşullarını taşıyan turist rehberlerine Bakanlık
tarafından verilen belgeyi,
h) Turist
rehberi: Bu Kanun hükümleri uyarınca mesleğe kabul edilerek turist
rehberliği hizmetini sunma hak ve yetkisine sahip olan gerçek kişiyi,
ı) Turist rehberliği hizmeti: Seyahat acentalığı
faaliyeti niteliğinde olmamak kaydıyla kişi veya grup hâlindeki yerli veya
yabancı turistlerin gezi öncesinde seçmiş oldukları dil kullanılarak
ülkenin kültür, turizm, tarih, çevre, doğa, sosyal veya benzeri değerleri
ile varlıklarının kültür ve turizm politikaları doğrultusunda tanıtılarak
gezdirilmesini veya seyahat acentaları tarafından
düzenlenen turların gezi programının seyahat acentasının
yazılı belgelerinde tanımladığı ve tüketiciye satıldığı şekilde yürütülüp acenta adına yönetilmesini,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Turist
Rehberliği
Mesleğe kabul
MADDE 3 – (1) Turist rehberi unvanı mesleğe kabulle kazanılır ve mesleğe
kabul için aşağıdaki koşullar aranır:
a)
Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak.
b)
Başvuru tarihi itibarıyla onsekiz yaşını
doldurmuş olmak.
c) Üniversitelerin turist rehberliği bölümlerinin önlisans, lisans veya yüksek lisans programlarından
mezun olmak veya üniversitelerin turist rehberliği bölümü dışındaki diğer
bölümlerinden en az lisans düzeyinde mezun olduktan sonra, birliklerin ve
Türkiye Seyahat Acentaları Birliğinin ortak
önerileri ve Bakanlığın onayıyla turizm sektörünün ihtiyaçları da dikkate
alınarak belirlenen dillerde, gerektiği hâllerde belirlenen bölgelerde,
yönetmelikle kurs ve sınavlara ilişkin belirlenen usul ve esaslar
çerçevesinde Bakanlığın gözetimi ve denetimi altında birlikler tarafından
düzenlenen ülkesel veya bölgesel turist rehberliği sertifika programını
başarıyla tamamlamak.
ç)
Birliklerin ve Türkiye Seyahat Acentaları
Birliğinin ortak önerileri ve Bakanlığın onayı ile belirlenen yabancı
dillerden birinde, Bakanlığın gözetim ve denetimi altında yapacağı veya
konusunda uzmanlaşmış kamu kurum veya kuruluşlarına yaptıracağı yabancı dil
sınavında başarılı olmak veya yönetmelikle belirlenen yabancı dil yeterlik
belgelerinden birine sahip olmak.
d)
Birlikler tarafından Bakanlığın gözetim ve denetimi altında düzenlenen
uygulama gezisini tamamlamak ve gezi sonunda yapılan sınavda başarılı
olmak.
e) 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 53
üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile kasten işlenen bir
suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla süreyle hapis cezasına ya da affa
uğramış olsa bile Devletin güvenliğine karşı suçlar, Anayasal düzene ve bu
düzenin işleyişine karşı suçlar, milli savunmaya karşı suçlar, Devlet
sırlarına karşı suçlar ve casusluk, zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık,
dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye
fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan
malvarlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık suçlarından; bu Kanuna veya
21/7/1983 tarihli ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma
Kanununa muhalefetten mahkûm olmamak.
f) Daha
önce meslekten çıkarılmamış olmak.
(2)
Mesleğe kabul başvurusu Bakanlığa yapılır. Bakanlık, otuz gün içinde
gerekli incelemeleri yapar, başvuruyu kabul ettiği takdirde ruhsatnameyi
düzenler, başvuruyu reddettiği hâllerde ret kararını gerekçesi ile birlikte
başvuru sahibine bildirir.
(3)
Mesleğe kabul koşullarını taşımamalarına rağmen mesleğe kabul edilmiş
olanlar, mesleğe kabulü engelleyen bir suçtan hüküm giyenler ile mesleğe
engel hâli ortaya çıkanlar Bakanlık kararı ile meslekten çıkarılır.
Mesleğin icrası, odaya
üyelik ve meslek sicilleri
MADDE 4 – (1) Meslek, bu maddede belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde
serbest meslek şeklinde veya 22/5/2003 tarihli ve
4857 sayılı İş Kanunu hükümlerine tabi olarak icra edilebilir.
(2)
Turist rehberlerinin, yerleşim yerinin bulunduğu ilde kurulmuş odalardan
birine, yerleşim yeri olan ilde oda kurulmamışsa en yakın ilde kurulmuş
odalardan birine üye olmaları zorunludur. Hangi odaların hangi illerdeki
turist rehberlerini üye olarak kaydedebilecekleri Bakanlıkça belirlenir.
Turist rehberleri birden fazla odaya üye olamaz. Turist rehberlerinin oda
üyeliğine kabulü için mesleğe kabul edilerek ruhsatname almış ve mesleğe
kabul koşullarını kaybetmemiş olmaları gerekir.
(3)
Eylemli ve eylemsiz turist rehberlerinin ad, soyad
ve sicil numaraları ilgili birliğin resmî internet sitesinde yayınlanır.
Meslek sadece eylemli turist rehberleri tarafından icra edilebilir. Eylemli
turist rehberi olabilmek için bir yıl süreyle geçerli olan çalışma kartının
alınması zorunludur. Odaya üyelik koşullarını kaybetmiş veya odaya karşı
yükümlülüklerini yerine getirmemiş olanlara çalışma kartı verilmez. Çalışma
kartı almayan veya eylemsiz turist rehberi olarak kalmak üzere yazılı
beyanda bulunan turist rehberleri eylemsiz turist rehberi olarak sicile
işlenir. Eylemsiz turist rehberleri, meslek kuruluşları organlarının
seçimlerinde oy kullanamaz ve bu organlarda görev alamazlar. Aralıksız
sekiz yıl süreyle eylemsiz turist rehberi olarak kalanların eylemli turist
rehberi olabilmeleri için, Bakanlık tarafından yapılan sınava katılarak
başarılı olmaları gerekir.
(4)
Eylemli turist rehberlerinin ödeyecekleri aidat, onaltı
yaşını doldurmuş olanlar için belirlenen aylık asgari ücretin brüt
tutarının yüzde yirmisinden fazla olamaz. Eylemsiz turist rehberleri,
eylemli turist rehberlerinin ödediği aidatın beşte biri oranında aidat
öder. Turist rehberleri ilgili birlik tarafından yıllık olarak belirlenen
oda aidatını iki eşit taksit hâlinde üyesi bulundukları odaya öderler.
Süresi içinde ödenmeyen aidatlar kanuni faizi ile birlikte genel hükümlere
göre tahsil edilir. İstisnasız tüm aidat alınmayacak hâller, Birlik
tarafından belirlenir.
(5)
Meslek, sadece çalışma kartında belirtilen yabancı dillerde veya
yönetmeliğin izin verdiği hâllerde Türkçe olarak hukuka ve meslek etik
ilkelerine uygun olarak icra edilir. Turist rehberleri mesleki onur ve
itibarla bağdaşmayan herhangi bir faaliyet veya eylemde bulunamazlar.
Mesleğin icrasında Türkiye’nin kültür, turizm, tarih, çevre, doğa, sosyal
ve benzeri değerlerinin ve varlıklarının, Bakanlığın kültür ve turizm
politikaları doğrultusunda tanıtılması esastır. Meslek etik ilkeleri
yönetmelikle belirlenir.
(6)
Turist rehberleri; tur, paket tur, ulaşım veya konaklama gibi seyahat acentalığı faaliyeti kapsamına giren hizmetleri
vermemek koşuluyla yalnızca turist rehberliği hizmeti sunabilir ve mesleğe
ilişkin nitelik ve özelliklerini göstermek üzere yönetmelikle belirlenen
usul ve esaslar çerçevesinde reklam ve tanıtım yapabilir.
(7)
Meslek sicilleri odalar tarafından tutulur ve sicil işlemleri gecikmeksizin
ilgili birliğe bildirilir. Birlik, veri tabanı oluşturur ve bu veri
tabanını Bakanlığın kullanımına sunar.
Disiplin cezaları ve
soruşturma usulü
MADDE 5 – (1) Mesleğini bu Kanun hükümlerine uygun olarak icra etmeyen ve
meslek kuralları ile etik ilkelerine uymayan turist rehberleri hakkında
aşağıdaki disiplin cezaları uygulanır:
a) Uyarma
cezası; mesleğin icrasında daha dikkatli davranması gerektiğinin turist
rehberine yazılı olarak bildirilmesidir. Uyarma cezası aşağıdaki hâllerde
verilir:
1) Meslek
icra edilirken çalışma kartının veya turist rehberliği sözleşmesinin
bulundurulmaması.
2) Meslek
icra edilirken çalışma kartının görünür şekilde taşınmaması.
b) Kınama
cezası; mesleğini icra ederken kusurlu davrandığının turist rehberine
yazılı olarak bildirilmesidir. Kınama cezası aşağıdaki hâllerde verilir:
1)
Tüketicinin yanıltılması suretiyle iş alınması.
2) Fiilin
niteliği ve sonuçları itibarıyla daha ağır bir disiplin cezasını
gerektirmediği hâllerde işin taahhüde aykırı olarak ifa edilmesi.
3) Meslek
etik ilkelerine aykırı davranılması.
4) Turist
rehberliği sözleşmesi yapmadan veya taban ücretin altında çalışılması.
5) Uyarma
cezasının uygulandığı tarihten itibaren altı ay içinde ikinci kez uyarma
cezası gerektiren bir fiilin işlenmesi.
c)
Meslekten geçici men cezası; turist rehberinin mesleği icra etmesinin bir
aydan bir yıla kadar yasaklanmasıdır. Meslekten geçici men cezası aşağıdaki
hâllerde verilir:
1) 14/9/1972 tarihli ve 1618 sayılı Seyahat Acentaları ve Seyahat Acentaları
Birliği Kanununun 30 uncu maddesinin üçüncü fıkrası hükümleri saklı kalmak
üzere haklı veya zorunlu bir neden olmaksızın turun süre ve güzergâhının
değiştirilmesi.
2)
Yetkililerce yapılan denetimlerde bilgi vermekten kaçınılması.
3)
Gerçeğin gizlenmesi, yalan veya eksik bilgi verilmesi.
4) Turist
gruplarına veya turistik kuruluşlara kasıtlı olarak zarar verilmesi.
5) Turizm
meslek kuruluşlarına, yöneticilerine, çalışanlarına veya mesleğe karşı
güven ve itibarı zedeleyecek veya turizme zarar verecek nitelikte haksız
söz ve davranışlarda veya seyahat acentalığı
niteliğinde faaliyette bulunulması.
6) Kanuni
istisnalar saklı olmak üzere mesleğin çalışma kartı alınmadan veya çalışma
kartında belirtilen dil veya diller dışında icra edilmesi.
7)
Bölgesel turist rehberlerinin, bölgesi dışında turist rehberliği
faaliyetinde bulunması.
8)
Seçimlerin bu Kanuna ve bu Kanun uyarınca belirlenen kurallara uygun
şekilde yapılmasının engellenmesi.
9) Aynı
yıl içinde iki kez kınama cezası alınması.
ç)
Meslekten çıkarma cezası; ruhsatnamesinin geri alınarak turist rehberi
unvanının kaldırılması ve turist rehberinin oda üyeliğinden silinmesidir.
Meslekten çıkarma cezası aşağıdaki hâllerde verilir:
1) Ülke
yararına ve milli onura aykırı hareket, söz ve davranışlarda bulunulması.
2) İki
kez seyahat acentalığı niteliğinde faaliyette
bulunulması.
3) Turist
rehberi unvanı, ruhsatname veya çalışma kartı kullanılarak suç işlendiğinin
veya işlenmesine yardım edildiğinin mahkeme kararıyla tespit edilmesi.
4)
Mesleğe ilişkin iş ve işlemlerde sahte belge kullanılması veya yalan
beyanda bulunulması.
5)
Meslekten geçici men cezası uygulanan ilk fiilin işlendiği tarihten
itibaren beş yıl içinde toplamı iki yılı aşacak şekilde meslekten geçici
men cezası gerektiren fiillerin işlenmesi.
6) Kanuni
istisnalar saklı olmak üzere çalışma kartı almadan turist rehberliği
hizmeti sunulduğunun iki kez tespit edilmesi.
(2)
Meslekten geçici men veya çıkarma cezası alanlara ilişkin bilgiler ilgili
birlik tarafından gecikmeksizin Türkiye Seyahat Acentaları
Birliğine bildirilir.
(3)
Uyarma ve kınama cezasını gerektiren hâllerde üye olunan odanın yönetim
kurulu; meslekten geçici men ve meslekten çıkarma cezasını gerektiren
hâller ile oda ve birlik organlarının üyelerinin fiillerinde ise ilgili
birlik yönetim kurulu tarafından resen veya oda yönetim kurulunun başvurusu
üzerine ilgili birlik disiplin kurulu tarafından disiplin soruşturması
başlatılır. Fiilin ilgili birliğe bildirilmesinden itibaren bir yıl içinde
disiplin soruşturması sonuçlandırılır. Disiplin soruşturmasına ilişkin diğer
usul ve esaslar yönetmelikle düzenlenir.
Turist rehberi ücretleri
MADDE 6 – (1) Taban ücret tarifesi, birlikler ile Türkiye Seyahat Acentaları Birliğinin görüşleri alınarak Bakanlık
tarafından net ücret üzerinden belirlenir ve her yıl 4/1/1961
tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesi
hükümleri uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranından az
olmamak kaydıyla artırılarak en geç aralık ayında, izleyen takvim yılının
başından itibaren yürürlüğe girmek üzere Bakanlık tarafından ilan edilir.
(2)
Turist rehberleri, taban ücret tarifesinde belirlenen ücretin altında
turist rehberliği hizmeti sunamazlar. Taban ücret altında çalışılabilecek
sosyal ve kamusal nitelikli turist rehberliği hizmetleri yönetmelikle
belirlenir.
(3)
Turist rehberlerinin tur için belirlenen ücreti ihtiva eden yazılı turist
rehberliği sözleşmesi yapmaları zorunludur. Haklı nedenlerin bulunduğu
hâllerde ve daha sonra yazılı olarak düzenlenmek kaydıyla e-posta, faks,
telefon mesajı ve benzeri yollarla sözleşme yapılabilir.
(4) Tur
için yazılı sözleşme yapmayan veya taban ücretin altında ücret ile çalışan
turist rehberi, ilgili birlik tarafından her bir fiil için ayrı ayrı olmak, birlik bütçesine gelir kaydedilmek ve üç
günlük taban ücretinden az olmamak üzere turun toplam süresine karşılık
gelen taban ücret kadar idari para cezasıyla cezalandırılır.
Mesleğin korunması
MADDE 7 – (1) Turist rehberliği hizmetleri sadece turist rehberleri
tarafından sunulur. Başka
sıfat veya unvanlarla icra
edilen ancak bu
Kanun uyarınca turist
rehberliği niteliği taşıyan her türlü hizmetin yürütülmesinde mesleği icra
etme koşullarını taşıyan kişiler çalıştırılır. Kamu kurum ve kuruluşlarının
resmî faaliyetlerinde turist rehberliği hizmeti verecek ruhsatname sahibi
bir kamu görevlisinin görevlendirilmiş olması hâlinde ayrıca turist rehberi
bulundurulması zorunlu değildir.
(2) Bu
Kanun kapsamı dışında hangi ad altında olursa olsun turist rehberliği
niteliğinde bir faaliyet yürütülmesine hak kazandıracak eğitim programları
düzenlenemez veya belge verilemez. Bu hükme aykırı hareket edenler hakkında
Bakanlık tarafından fiilin ağırlığı ile süresi dikkate alınarak beşbin Türk Lirasından onbeşbin
Türk Lirasına kadar idari para cezası uygulanır. Bu fiillerin işlenmesi
durumu mesleğe engel hâl oluşturur.
(3)
Ruhsatname sahibi olmadan turist rehberliği hizmeti sunanlar bu fiilin
tekrarı hâlinde mesleğe kabul edilmez.
(4)
İkinci fıkrada yasaklanan fiilleri işleyenler ile ruhsatname sahibi olmadan
veya meslekten geçici olarak men edilmiş veya çıkarılmış olmasına rağmen
turist rehberliği hizmeti sunanlar, birlik tarafından veya ilgili mülki
idare amirlerince faaliyetten men edilir ve durum en geç üç gün içinde
Cumhuriyet savcılığına bildirilir.
(5)
Eylemsiz turist rehberlerinden turist rehberliği hizmeti sunanlar, Bakanlık
tarafından binbeşyüz Türk Lirası idari para
cezası ile cezalandırılır.
(6) Bu
Kanuna göre verilen idari para cezaları tebliğ tarihinden itibaren bir ay
içinde tahsil edilir. Bu Kanunda hüküm bulunmayan hâllerde idari para
cezaları hakkında 30/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı
Kabahatler Kanunu hükümleri uygulanır.
(7)
Turist rehberliği hizmetleri ile ilgili olarak bu Kanunda öngörülen her
türlü denetim, yönetmelikle belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde
Bakanlık veya meslek kuruluşları tarafından yapılır. Denetimlerde iş
birliği yapılması amacıyla ihtiyaç duyulması veya Türkiye Seyahat Acentaları Birliğinin talebi hâlinde Türkiye Seyahat Acentaları Birliğinden temsilci alınabilir. Bakanlık ve
meslek kuruluşları gerek gördüğünde kolluk güçlerinden yardım alır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Meslek
Kuruluşları
Meslek kuruluşlarının
nitelikleri, kurulması ve görevleri
MADDE 8 – (1) Bu Kanunda belirtilen görevleri yapmak ve yetkileri kullanmak
ve odaların üst kuruluşu olmak üzere tüzel kişiliğe sahip ve kamu kurumu
niteliğinde meslek kuruluşu niteliğinde birlikler, Türkiye genelinde
kayıtlı toplam meslek mensubu sayısının yüzde otuzüçüne
sahip odaların Bakanlığa yapacakları başvuru üzerine kurulabilir. Birden
fazla meslek birliği kurulabilir. Başvuru ile ilgili usul ve esaslar
yönetmelikle düzenlenir.
(2)
Sınırları içinde en az yüzelli turist rehberinin
yerleşim yerinin bulunduğu her ilde, o ilde kayıtlı toplam meslek mensubu
sayısının yüzde otuzüçünün valiliğe başvurusu
üzerine tüzel kişiliğe sahip ve kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşu
olan oda kurulabilir. Odaların merkezleri kuruldukları ildir. Aynı ilde
birden fazla oda kurulabilir. Odaların yetki çevresi coğrafi olarak yakın
iller ve çalışma bölgesi dikkate alınarak Bakanlık tarafından belirlenir.
Ancak oda olmayan illerde en az elli turist rehberinin oda merkezinin
bulunacağı ili belirten
başvurusu üzerine
Bakanlık tarafından tüzel kişiliğe
sahip kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşu olan bölgesel odalar
kurulabilir. Odalar, birliğin üyesidir. Üye sayısı
ellinin veya il bazında kayıtlı olan toplam turist rehberi sayısının en az
yüzde yirmisinin altına düşen odalar, bu durumun tespit edildiği tarihten
itibaren altı aylık süre sonunda da devam etmesi hâlinde; iki mali yıl üst
üste bilançosu menfi bakiye veren odalar ise ikinci bilançonun
açıklanmasını müteakiben ilgili birlik yönetim kurulunun kararıyla
kapatılarak tasfiye edilir ve tasfiye sonucunda kalan malvarlığı ilgili
birliğe devredilir. Bölgesel odalar, odalar hakkındaki hükümlere
tabidir.
(3)
Meslek kuruluşlarının görev ve yetkileri şunlardır:
a)
Üyelerinin müşterek ihtiyaçlarını karşılamak ve mesleki faaliyetlerini
kolaylaştırmak.
b)
Mesleğin genel menfaatlerine ve ulusal turizm ve tanıtım politikalarına
uygun olarak ifa edilmesini ve gelişmesini sağlamak.
c) Meslek
mensuplarının birbirleri ve halkla olan ilişkileri ile mesleğin icrasında
dürüstlüğü ve güveni hakim kılmak üzere; meslek
etiğini ve disiplini korumak, turist rehberleri arasındaki haksız rekabetin
önlenmesi hususunda gerekli tedbirleri almak, turist rehberlerinin
yetiştirilmesi için kurs, seminer ve eğitim programları düzenlemek, meslek
konusunda araştırma ve incelemeler yapmak.
ç)
Bakanlıkça istenilen konularda görüş bildirmek.
d) Bu
Kanun ve ilgili mevzuatta belirtilen görevleri yerine getirmek.
(4)
Birlik, odalara sınırlarını açıkça belirlemek şartıyla yetki devri
yapabilir.
(5)
Birlik yönetim kurulu, oda bulunmayan illerde temsilcilik açabilir veya
talepleri hâlinde odalara temsilcilik açma yetkisi verebilir.
(6) Meslek
kuruluşları, faaliyetlerini gerektiğinde turizm sektöründeki özel veya
resmî kurum ve kuruluşlarla iş birliği içerisinde yürütebilir.
(7)
Bakanlık, turist rehberliği hizmetleri ve ilgili her türlü faaliyetin bu
Kanun ve ilgili mevzuatta belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde icra
edilmesini sağlamak ve mevzuata aykırı şekilde icra edilmesini önlemek
amacıyla, gerektiğinde meslek kuruluşlarıyla iş birliği yaparak gerekli
tedbirleri alır.
(8)
Birlikler, faaliyet alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası kuruluşlara üye
olabilir.
(9) Bu
Kanun hükümleri dışında meslek kuruluşu kurulamaz.
Denetim ve gözetim
MADDE 9 – (1) Bakanlık, meslek kuruluşlarının her türlü iş, işlem, faaliyet
ve hesaplarını denetleme yetkisini haizdir. Meslek kuruluşları denetim
esnasında her türlü bilgiyi vermek ve belgeyi göstermekle yükümlüdür.
Meslek kuruluşlarının
organları, seçimleri, görev ve yetkileri
MADDE 10 – (1) Odaların organları genel kurul, yönetim kurulu ve denetim
kurulu; birliklerin organları genel kurul, yönetim kurulu, denetim kurulu
ve disiplin kuruludur.
(2) Oda
genel kurulu, en az altı aydır eylemli olan oda üyesi turist
rehberlerinden; birlik genel kurulu oda başkanları ile her oda genel
kurulunun kendi üyeleri arasından her elli üyesi için bir delege
olmak ve üç
yıl görev yapmak üzere seçeceği delegelerden
oluşur. Ayrıca, delege sayısı kadar, delege sıfatının yitirildiği hâllerde
seçilme sıraları esas alınarak o görev dönemini tamamlamak üzere yedek
delege seçilir.
(3)
Meslek kuruluşları genel kurullarının görev ve yetkileri şunlardır:
a)
Yönetim kurulunun geçmiş dönem faaliyetleri ile bilançosunu gösteren
raporun, bilanço gelir ve gider hesaplarının okunup müzakere edilerek
kabulü veya reddine, yönetim kurulunun ibra edilip edilmemesine ve denetim
kurulu raporunun okunarak kabul edilip edilmemesine ve denetim kurulu
üyelerinin ibra edilip edilmemesine karar vermek.
b) Yeni
dönem çalışma programının ve yönetim kurulu tarafından hazırlanan tahmini
bütçenin görüşülerek kabulüne veya reddine karar vermek.
c) İhtiyaç
duyulan taşınmazların satın alınması veya mevcut taşınmazların satılması
veya üzerinde ipotek dâhil ayni hak tesis edilmesi hususunda yönetim
kuruluna yetki vermek.
ç)
Sermaye şirketi, kooperatif veya vakıf kurma ya da kurulu bulunanlara
katılma kararı almak.
d) İş,
işlem veya faaliyetleri nedeniyle hukuki veya cezai sorumluluğu tespit
edilen organ üyeleri hakkında dava açılmasına ve bunların görevde kalıp
kalmamasına karar vermek.
e) Yönetim kurulu tarafından sunulan hususları görüşüp
karara bağlamak.
f) Olağan
toplantılarda, katılanların beşte biri tarafından görüşülmesi, gündemden
çıkarılması veya gündeme alınması önerilen konuları gündeme almak,
gündemden çıkarmak veya görüşerek karara bağlamak.
g) Bu
Kanun ve diğer mevzuatla verilen görevleri yerine getirmek.
(4) Genel
kurul, genel kurul üyelerinin dörtte birinin noter onaylı yazılı başvurusu
üzerine yönetim kurulu tarafından olağanüstü toplantıya çağrılır.
Olağanüstü toplantıda çağrıda belirlenen gündem dışında görüşme yapılamaz.
Olağanüstü toplantıyla ilgili her türlü işlem ve faaliyetler yönetim
kurulunca yürütülür. Yönetim kurulunun haklı nedenlerle bu görevi yerine
getirememesi hâlinde bu işlem ve faaliyetlerin kimler tarafından
yürütüleceği odalarda birlik tarafından, birlikte ise Bakanlık tarafından
belirlenir.
(5)
Meslek kuruluşlarının genel kurullarının çalışma usul ve esasları
yönetmelikle belirlenir.
(6)
Başkanların seçimine ve yönetim kurullarının oluşumuna ve çalışmasına
ilişkin usul ve esaslar aşağıda gösterilmiştir:
a) Meslek
kuruluşlarının yönetim kurulları, başkan dâhil olmak üzere beş asıl üyeden
oluşur. Oda yönetim kurullarında asıl üye sayısı odaya üye her ikiyüz turist rehberi için birer kişi artırılır, ancak
yönetim kurulu asıl üye sayısı başkan dâhil olmak üzere dokuzu aşamaz. Başkan
ve yönetim kurulu üyeleri üç yıllık süre için seçilir.
b) Oda
başkanları ile oda yönetim kurulunun asıl ve yedek üyeleri oda genel kurulu
tarafından oda üyesi eylemli turist rehberleri arasından, birlik başkanı
ile birlik yönetim kurulunun asıl ve yedek üyeleri birlik genel kurulu
tarafından birlik genel kurul üyeleri arasından seçilir.
c)
Seçimlerde her üyenin aday olma hakkı vardır. Oy pusulalarında aday
olanların adları alfabetik sıraya göre
sıralanır. Oy pusulaları adayların
adları yanına işaret
konacak kare şeklindeki
kutulara yer verilmek suretiyle çoğaltılır ve ilçe seçim kurulu mührü ile
mühürlendikten sonra kullanılır. Oylar pusulada yer alan adaylardan
seçilecek üye veya temsilcilik sayısınca adayın ismi yanındaki kutu
işaretlenmek suretiyle kullanılır. Oy verme işlemi gizli oy, açık tasnif
esaslarına göre yapılır. Üye listesinde adı yazılı bulunmayan meslek
mensupları oy kullanamaz. Oylar, oy verenin kimliğini resmî kuruluşlarca
verilen belgeyle ispat etmesinden ve listedeki isminin karşısındaki yeri
imzalamasından sonra kullanılır. Oylar, üzerinde ilçe seçim kurulu mührü
bulunan ve oy verme sırasında sandık kurulu başkanı tarafından verilen
zarflara konulmak suretiyle kullanılır. Seçilecek kişi sayısından fazla
adayın işaretlendiği veya mühürsüz oy pusulası ve zarfla kullanılan oylar
geçersiz sayılır.
ç) Seçime
katılan adayların adları alt alta ve aldıkları geçerli oy adlarının
hizalarına yazılır. Adayların aldıkları oylar en büyükten en küçüğe doğru
sıralanır. Asıl ve yedek üyelikler, adaylara rakamlarının büyüklük sırasına
göre tahsis olunur. Sona kalan üye veya temsilcilik için oyların eşit
olması hâlinde, bunların arasında ad çekilmek suretiyle tahsis yapılır.
d)
Yönetim kurulları en az ayda bir kez toplanır. Başkanlık sıfatı dâhil
yönetim kurulu üyeliği ölüm, istifa, görevi yerine getirmeye engel
hastalık, meslekten çıkarma veya mazeretsiz olarak üç kere üst üste
toplantıya katılmama hâllerinde sona erer. Başkanlık sıfatının yitirildiği
hâllerde, yönetim kurulu asıl üyeleri kendi aralarından görev süresini
tamamlamak üzere bir başkan seçer. Başkan seçilen asıl üyenin yerine
seçilme sırasına göre birinci yedek üye asıl üyelik sıfatını kazanır.
Birlik başkanı seçilen oda başkanı oda başkanlığı sıfatını yitirir. Aynı
kişi, üst üste iki dönemden fazla başkan olarak seçilemez. Yönetim kurulu
asıl veya yedek üyelerinin, kurulun karar yeter sayısının altına düşmesi
sonucunu doğuracak şekilde istifası hâlinde üç ay içinde yapılacak
seçimlere kadar odalar birlik, birlik ise Bakanlık tarafından
görevlendirilen üç kişilik kurul tarafından yönetilir.
(7)
Meslek kuruluşlarının yönetim kurullarının görev ve yetkileri şunlardır:
a) Genel
kurul kararlarının gereğini yerine getirmek.
b) Genel
kurul gündemini hazırlamak ve genel kurulu toplantıya çağırmak.
c) Yıllık
bilanço, faaliyet raporu ve tahmini bütçeyi hazırlayıp genel kurula sunmak.
ç) Bütçe
içinde ödenek aktarmak.
d)
Gerekli hâllerde başkanın teklifi üzerine sınırları açıkça belirtilmek
kaydıyla meslek kuruluşunu münferit olarak temsil edecek üyeleri
yetkilendirmek.
e) Genel
kurulun verdiği yetki dâhilinde taşınmazlara ilişkin alım, satım, ipotek
dâhil ayni hak tesisi ve mülkiyete ilişkin benzeri işlemleri yapmak.
f)
Faaliyetler için gereksinim duyulan taşınmazları kiralamak ve gerekli
hâllerde kira sözleşmesini feshetmek.
g)
Faaliyetler için gereksinim duyulan taşınırları satın almak veya kiralamak,
mevcutları satmak veya kiralamak.
ğ) Üyelik
işlemlerini denetlemek.
h)
Üyelerin mesleki faaliyetlerini denetlemek ve tüketici şikayetlerini
değerlendirmek.
ı) Sosyal
tesisler kurmak ve işletmek.
i) Bu
Kanun ve diğer mevzuatla verilen görevleri yerine getirmek.
(8)
Yönetim kurulları üye tam sayısının salt çoğunluğu ile karar alır. Yönetim
kurullarının çalışma usul ve esasları yönetmelikle belirlenir.
(9)
Denetim kurullarının oluşumuna ve çalışmasına ilişkin usul ve esaslar
aşağıda gösterilmiştir:
a) Meslek
kuruluşlarının denetim kurulları, ilgili genel kurul üyeleri arasından, üç
yıl için seçilen üç asıl ve üç yedek üyeden oluşur. Denetim kurulları ilk
toplantılarında kendi üyeleri arasından bir başkan seçer. Denetim kurulları
en az ayda bir toplanır ve yaptıkları denetim sonuçlarını üç ayda bir
yönetim kuruluna ve dönem sonunda da genel kurula rapor hâlinde sunar.
Denetim kurulu üyeliği ölüm, istifa, görevi yerine getirmeye engel
hastalık, meslekten çıkarma veya mazeretsiz olarak üst üste üç toplantıya
katılmama hâllerinde sona erer. Bu durumda, yedek üyelerden en fazla oy
alan üye denetim kurulunca yazılı olarak göreve çağrılır. Denetim kurulu
asıl veya yedek üyelerinin, kurulun karar yeter sayısının altına düşmesi
sonucunu doğuracak şekilde istifası hâlinde ilk genel kurul toplantısına
kadar odalarda birlik, birlikte Bakanlık tarafından bir denetçi atanır.
b)
Denetim kurulları, olağan genel kurul toplantısından en az bir ay öncesinde
ve başkanın uygun göreceği diğer tarihlerde denetim yapar. Yapılan her
denetim sonucunda bir denetim raporu düzenlenir. Denetim raporu sadece
hukuka ve mali kurallara uygunluk hususlarında oy çokluğuyla düzenlenir,
muhalif üyeler gerekçelerini rapora eklemek zorundadır. Denetim raporları
genel kurul toplantısından en az bir hafta önce genel kurul üyelerinin
incelemesine sunulur ve genel kurulda okunur. Denetim kurullarının çalışma
usul ve esasları yönetmelikle belirlenir.
c) (b)
bendi hükümleri saklı kalmak kaydıyla denetim kurulları oyçokluğuyla
alacakları kararlarla, hukuka ve mali kurallara uygunluğuna dair tereddüt
duydukları hususları yönetim kuruluna bildirir.
(10) Birlik disiplin kurulu, aday olan veya genel kurul üyelerince
aday gösterilen genel kurul üyeleri arasından üç asıl ve iki yedek, genel
kurul üyelerince aday gösterilen avukat veya hukuk fakültesi öğretim
üyeleri arasından iki asıl ve bir yedek olmak üzere birlik genel kurulunca
üç yıl için seçilen beş asıl ve üç yedek üyeden oluşur. Asıl üyelerin üyelik sıfatını yitirdiği hâllerde yedek üyeler
seçilme usulüne göre seçilme sıraları esas alınarak asıl üye sıfatını
kazanır. Birlik disiplin kurulu, turist rehberlerinin disiplin işlemlerini
bu Kanun ve ilgili mevzuatta öngörülen usul ve esaslar çerçevesinde
yürütür. Birlik disiplin kurulu, üye tam sayısının salt çoğunluğuyla karar
alır. Birlik disiplin kurulunun görev, yetki ve sorumlulukları ile çalışma
usul ve esasları yönetmelikle belirlenir.
(11)
Meslek kuruluşu organlarına seçilenlerin organ üyeliği, oda üyeliğinin veya
turist rehberi sıfatının kaybedilmesi hâlinde sona erer.
(12)
Seçimler aşağıdaki usul ve esaslara göre yapılır:
a) Organ
üyelerinin seçimleri, bu Kanunda yazılı usul ve esaslara göre gizli oyla ve
yargı gözetimi altında yapılır.
b) Genel kurullar tarafından seçim yapılan hâllerde, genel kurula
katılma hakkına sahip olanları gösteren liste, toplantının gündemi, yeri,
günü, saati ile çoğunluk olmadığı takdirde yapılacak ikinci toplantıya
ilişkin hususları belirten bir yazı ilgili yönetim kurulu tarafından üç
nüsha olarak ve toplantı tarihinden en az otuz gün önce, ilgili meslek
kuruluşunun merkezinin bulunduğu yer ilçe seçim kurulu başkanlığına
sunulur. Bir yerde birden fazla ilçe seçim kurulu
bulunduğu takdirde görevli ilçe seçim kurulu, il seçim
kurulunca belirlenir. İlçe seçim kurulu başkanlığı, gerektiğinde ilgili
kayıt ve belgeleri de getirtip incelemek suretiyle varsa noksanları
tamamlattırdıktan sonra genel kurula katılma hakkına sahip olanları
belirleyen listeyi başvuru tarihini izleyen on gün içinde onaylar. Bu süre
içinde onay verilmemesi hâlinde sunulan liste kesinleşmiş sayılır.
Onaylanan veya kesinleşmiş sayılan liste, ilgisine göre birlik veya odanın
merkezindeki ilan tahtasında ve elektronik ortamda yedi gün süreyle ilan
edilir. Birlik genel kurulları tarafından seçim yapıldığı takdirde aynı
süre içinde odalara yazılı bildirim yapılır. İlan süresini veya yazılı
bildirim hâlinde bildirimi izleyen üç gün içinde ilçe seçim kuruluna itiraz
edilebilir. İtirazlar ilçe seçim kurulu tarafından incelenir ve en geç yedi
gün içinde kesin olarak karara bağlanır. Bu suretle kesinleşen listeler
seçimin yapılacağı meslek kuruluşuna gönderilir.
c)
Yönetim kurulunca seçim yapılan hâllerde, toplantıdan yedi gün önce seçimi
yapan meslek kuruluşunun merkezinin bulunduğu ilçe seçim kurulu
başkanlığına başvurulur.
ç)
Seçimde görevli hâkimlere 26/4/1961 tarihli ve 298
sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanuna göre
ücret ödenir. Bu ücret ve diğer seçim giderleri, ilgili meslek kuruluşu
tarafından karşılanır.
d)
Seçimler sırasında görevli hâkime veya sandık kurulu başkanı veya üyelerine
karşı işlenen suçlar kamu görevlisine karşı işlenmiş sayılır.
e)
Seçimlere ilişkin diğer usul ve esaslar yönetmelikle düzenlenir.
(13)
Meslek kuruluşu organlarının üyelerine yapılan ödemeler yönetmelikle
belirlenir.
(14)
Turist rehberleri, odaların yönetim ve denetim, birliklerin ise yönetim,
denetim ve disiplin kurullarından sadece birinde görev alabilirler.
(15)
Organ üyeleri; organ üyeliklerine seçim dışında, kendilerini, eşlerini veya
üçüncü dereceye kadar kan ve kayın hısımlarını ilgilendiren konuların
görüşüldüğü toplantılara katılamaz ve oy kullanamazlar. Bu hâllerde
toplantı çoğunluğu sağlanamazsa yedek üyeler sırasıyla davet edilerek
toplantı çoğunluğu sağlanır.
(16)
Meslek kuruluşları amaçları dışında herhangi bir faaliyette bulunamazlar.
Kuruluş amaçları dışında faaliyet gösteren veya bu Kanunda belirtilen asli
görevlerini Bakanlığın uyarısına rağmen yerine getirmeyen meslek kuruluşlarının
sorumlu organlarının görevlerine son verilmesine Bakanlığın veya bu
kuruluşların bulundukları yer Cumhuriyet savcılığının istemi üzerine o
yerdeki asliye hukuk mahkemesince karar verilir. Görevlerine son verilen
organların yerine bu Kanun ve ilgili mevzuattaki usul ve esaslara göre en
geç üç ay içinde yapılacak genel kurul toplantısına kadar, odalar birlik
tarafından, birlik ise Bakanlık tarafından görevlendirilen üç kişilik kurul
tarafından yönetilir. Görevlerine son verilen organ üyelerinin her türlü
hukuki ve cezai
sorumlulukları saklıdır. Organların bu fıkra hükümleri gereğince
görevlerine son verilmesine neden olan ve mahkeme kararında belirtilen
tasarrufları hükümsüzdür.
(17)
Meslek kuruluşlarının hukuki temsilcileri başkanlarıdır. Başkanın teklifi
üzerine yönetim kurulu kendi üyeleri arasından en fazla iki başkan
yardımcısı seçer. Başkan yardımcıları başkanın verdiği yetki dâhilinde veya
başkanın yokluğu hâlinde başkanın görevlerini yerine getirirler. Başkan,
genel kurul ile yönetim kurulunun yetkileri saklı olmak üzere, meslek
kuruluşu adına düzenlenen taahhütname, sözleşme ve vekâlet gibi meslek
kuruluşunu hukuken bağlayan hukuki işlemleri yapmaya yetkilidir. Başkan bu
yetkisinin başkan yardımcılarından birinin, yönetim kurulunun bir üyesinin
veya genel sekreterin imzasıyla müşterek olarak kullanılmasına karar
verebilir.
(18)
Meslek kuruluşları bünyesinde kurulan hizmet birimleri ile bunların görev
ve yetkileri, genel kurul tarafından karara bağlanır. İdari işleri yürütmek
üzere bir genel sekreter, en fazla iki genel sekreter yardımcısı ile
yeterli sayıda çalışandan oluşan genel sekreterlik oluşturulur. Genel
sekreter başkanın teklifi üzerine yönetim kurulu tarafından, genel sekreter
yardımcıları ise genel sekreterin teklifi üzerine başkan tarafından atanır.
Genel sekreterin yürüteceği iş, sorumluluk, görev ve yetkileri yönetim
kurulu tarafından, genel sekreter yardımcılarının ise genel sekreter tarafından
belirlenir. Başkan, idari işlere ilişkin tek başına sahip olduğu karar ve
imza yetkilerinden gerekli gördüklerini genel sekretere devredebilir.
Hizmet birimlerinde çalıştırılan personelin ücretleri ile mali ve sosyal
hakları yönetim kurulu tarafından belirlenir.
Meslek kuruluşlarının gelir
ve giderleri
MADDE 11 – (1) Meslek kuruluşlarının gelirleri şunlardır:
a)
Düzenledikleri belgeler için alınan ücretler.
b)
Sosyal, kültürel ve eğitim faaliyetlerinden elde edilen gelirler.
c) Bağış
ve yardımlar.
ç) Yayın
gelirleri.
d)
Yapılan hizmetler karşılığı alınan ücretler.
e)
Taşınır ve taşınmaz sermaye iratları, iştirak ve şirket kârları ve döviz
gelirleri.
f) Kamu
kurum ve kuruluşlarından alınan destek ve yardımlar.
g) Aidat,
ceza ve diğer gelirler.
(2)
Odaların bir takvim yılı içinde elde ettikleri gelirden, yüzde yirmiyi
aşmayacak oranda birlik genel kurulu tarafından belirlenen tutar birliğe
gelir olarak kaydedilir.
(3)
Meslek kuruluşları bu Kanun ve diğer mevzuat uyarınca öngörülen görevlerini
yerine getirmek üzere gereken giderleri, bütçelerinde belirlenen veya
yönetim kurullarında belirtilen şekilde yapabilirler.
(4)
Meslek kuruluşları, kuruluş amaçlarını gerçekleştirmek için taşınır ve
taşınmaz almaya, satmaya, inşa, ifraz, tevhit ve rehnetmeye,
burs vermeye, bağış ve yardımda bulunmaya, sosyal faaliyetleri desteklemek
ve özendirmek amacıyla yardım yapmaya, bu Kanun hükümleri çerçevesinde şirket
veya vakıf kurmaya
ya da kurulu
şirketlere iştirak etmeye, derneklere ve kooperatiflere üye olmaya
ve benzeri hukuki işlemleri yapmaya yetkilidir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Yönetmelik
MADDE 12 – (1) Turist rehberliği niteliğindeki hizmet veya faaliyetler,
meslekte uzmanlık ve ilgili sertifika programlarının düzenlenmesine ilişkin
usul ve esaslar, turist rehberliği hizmetine yönelik sözleşmelerde
bulunması gerekli asgari hususlar, disiplin, sicil, ruhsatname ve çalışma
kartlarına ilişkin hususlar ile bu Kanunun uygulanmasına ilişkin diğer
hususlar meslek kuruluşlarının görüşü alınarak Bakanlık tarafından
yürürlüğe konulan yönetmelik ile düzenlenir.
Değiştirilen hükümler
MADDE 13 – (1) 16/4/2003 tarihli ve 4848 sayılı
Kültür ve Turizm Bakanlığı Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunun 13 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (m) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“m)
Turist rehberliğine ilişkin mevzuat hükümleri ile verilen görevleri ve
denetimleri yapmak, turist rehberliği mesleği ve turist rehberliği
hizmetleri alanında kültür ve turizm politikalarının gerektirdiği tüm
tedbirleri almak, turist rehberleri odaları birliklerini ve turist rehberleri
odalarını her türlü iş, işlem, faaliyet ve hesapları bakımından denetlemek.”
(2) 14/9/1972 tarihli ve 1618 sayılı Seyahat Acentaları ve Seyahat Acentaları
Birliği Kanununun 27 nci maddesinin birinci
fıkrasının (a) bendine aşağıdaki alt bent eklenmiştir.
“5 - Tur
için yazılı rehberlik sözleşmesi yapmayan veya taban ücretin altında ücret
ile rehber çalıştıran seyahat acentasına her bir
fiil için ayrı ayrı olmak üzere bin Türk Lirası.”
Saklı tutulan haklar
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla rehberlik kimlik
kartına sahip olanların hakları, bu Kanunun 3 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (a), (e) ve (f) bentlerinde öngörülen koşulları taşımaları ve bu
Kanuna göre kurulan ilgili odaya kuruluş tarihinden itibaren altı ay içinde
kaydolmaları şartıyla saklıdır. Ancak başvuruda bulunan rehberlerin
rehberlik kimlik kartları ruhsatname ile değiştirilir.
(2)
Bölgesel rehberlik kimlik kartına sahip olan rehberler, bu Kanuna göre
kurulan ilgili odaya kuruluş tarihinden itibaren altı ay içinde kaydolmak
şartıyla sadece rehberlik kimlik kartında belirtilen bölgede, dil veya
dillerde faaliyet gösterebilirler.
(3) Bu
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte Bakanlık tarafından açılmış olan
rehberlik kurslarına kaydolanlar, süresine ve niteliğine bakılmaksızın bu
eğitimi tamamlamaları ve bu Kanunun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasında
öngörülen koşulları taşımaları kaydıyla mesleğe kabul edilir.
(4)
Ülkesel veya bölgesel rehberlik kimlik kartına sahip iken, vize
yükümlülüğünü yerine getirmemesi veya kamu kurum ve kuruluşlarında
çalışmaları ya da ilgili mevzuatları gereği başka iş
ve hizmet yasağı
nedeniyle meslekten men edilenler, meslekten çıkarılanlar
veya rehberlik kimlik kartı iptal edilenler, bir yıl içinde Bakanlığa
başvurmaları, bu Kanunun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a), (b) ve
(e) bentlerinde öngörülen koşulları taşımaları ve Bakanlık tarafından
yapılan sınavda başarılı olmaları kaydıyla mesleğe kabul edilir.
Seçim ve devir işlemleri
GEÇİCİ MADDE 2 – (1) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte 7/6/2005
tarihli ve 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşları Kanununa
göre kurulmuş bulunan rehberlik meslek kuruluşları, tüm alacak, borç ve
malvarlıklarıyla birlikte bu Kanun hükümlerine tabi rehber odası niteliğini
kazanırlar ve faaliyetlerini bu Kanuna tabi olarak yürütürler. Bu
kuruluşların bu Kanun uyarınca yapılması gerekli organ seçimleri, bu
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren üç ay içinde yapılır. Bu
kuruluşlar borçtan arî malvarlıklarının yüzde yirmisini veya buna karşılık
gelen nakit meblağı birlik organlarının seçimini izleyen üç ay içinde
birliğe devrederler.
(2) Bu
Kanunda öngörülen seçimler, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren
bir yıl içinde tamamlanır. Birliğin genel kurulu ve yönetim kuruluna
verilen görevler, bu süre içinde, birinci fıkra uyarınca oda niteliğini kazanan
rehberlik meslek kuruluşlarının başkanlarından oluşan ve üye sayısının
çoğunluğuyla toplanıp karar alan bir kurul tarafından yerine getirilir.
(3) Bu
Kanun uyarınca yapılan devir işlemleri kapsamında yapılacak işlemler her
türlü vergi ve harçtan, düzenlenen kağıtlar ise
damga vergisinden istisnadır.
Taban ücret tarifesi
GEÇİCİ MADDE 3 – (1) Bu Kanun hükümlerine göre yeni taban ücret tarifesi
belirlenene kadar mevcut taban ücret tarifesinin uygulanmasına devam
olunur.
Yürürlük
MADDE 14 – (1) Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 15 – (1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
21/6/2012
|